|
TÉMA NOVÍN DAŇOVÝ PORIADOK |
ZÁKON Č. 563/2009 Z. Z. O SPRÁVE DANÍ (DAŇOVÝ PORIADOK) S KOMENTÁROM
DÔVODOVÁ SPRÁVA K NÁVRHU ZÁKONA - VŠEOBECNÁ ČASŤ
Návrh nového procesného zákona pre oblasť správy daní je súčasťou Reformy daňovej a colnej správy s výhľadom zjednotenia výberu daní, cla a poistných odvodov, ktorá je realizovaná prostredníctvom programu UNITAS. Programovým zámerom tejto reformy je Koncepcia reformy daňovej a colnej správy s výhľadom zjednotenia výberu daní, cla a poistných odvodov schválená uznesením vlády č. 285 zo 7. mája 2008.
Program UNITAS prináša komplexnú zmenu pre dotknuté organizácie. V prvej fáze s názvom UNITAS I. bola na Ministerstve financií SR odštartovaná príprava reformy daňovej a colnej správy s výhľadom na zjednotenie výberu daní, cla a poistných odvodov, ktoré je predmetom druhej fázy Programu UNITAS pod názvom UNITAS II. Takýto dvojfázový postup je potrebný vzhľadom na to, že dotknuté organizácie nie sú v súčasnosti pripravené na jednorazovú realizáciu tohto zámeru. Prebiehajúca fáza UNITAS I. sa skladá z niekoľkých konkrétnych projektov. Úlohou týchto projektov je - okrem projektov spojených s oblasťou riešenia integrácie informačných systémov - analyzovať súčasný stav v daňovej a colnej správe, preskúmať možnosti ich zjednotenia a navrhnúť vecné riešenia pre optimalizáciu procesov, systému riadenia a organizovania daňovej a colnej správy.
Fáza UNITAS I. je rozčlenená na dve etapy, pričom prvá etapa zahŕňa reformu daňovej správy a reformu colnej správy ako samostatných organizácií a má byť ukončená k 1. 1. 2012, a druhá etapa predstavuje zlúčenie týchto zreformovaných organizácií do finančnej správy SR s termínom 1. 1. 2013. Zmeny, ktoré reforma daňovej a colnej správy s výhľadom zjednotenia výberu daní, cla a poistných odvodov vo fáze UNITAS I. prináša, je možné zhrnúť do dvoch oblastí.
Prvou kľúčovou oblasťou je zlúčenie daňovej a colnej správy a vytvorenie nového systému riadenia a organizovania výberu štátnych príjmov prostredníctvom vytvorenia Finančnej správy Slovenskej republiky, ktoré bude zrealizované po realizácii reformných krokov vykonaných osobitne v týchto organizáciách a to predovšetkým po úprave organizačnej štruktúry daňovej správy.
Druhú oblasť zmeny predstavuje optimalizácia konkrétnych procesov. Optimalizácia procesov predstavuje nový spôsob usporiadania biznis procesov. Táto plynulá reorganizácia kladie dôraz na minimalizáciu zdrojov, elimináciu plytvania prostriedkov a času. V súvislosti s optimalizáciou procesov boli navrhnuté zmeny, ktoré sú kľúčové z hľadiska reformy daňovej a colnej správy. Ide najmä o koncentráciu a zjednotenie niektorých procesov na centrálnej úrovni (napr. metodika, vnútorná správa a pod.). Reforma daňovej a colnej správy rieši ďalej problematiku elektronizácie, riadenia zmien a kvality interných výkonov, rozvoj ľudských zdrojov a dotknutú legislatívu.
Optimalizácia procesov si okrem iného vyžaduje úpravu existujúcej legislatívy, resp. vypracovanie novej legislatívy. S cieľom zabezpečiť efektívnejšie fungovanie daňovej správy bol vypracovaný nový zákon o správe daní, ktorý by mal byť prínosom v tom, že zvýši mieru priamočiarosti procesov, odstráni nejednoznačné a neurčité pojmy a hlavne zabezpečí rýchlejšiu komunikáciu so správcom dane, prípadne zníži potrebu osobnej komunikácie daňovníka s daňovým úradom. Zákon napr. uprednostňuje elektronické doručovanie dokumentov, ak sú splnené základné podmienky elektronického doručovania a tie. umo.ňuje, aby niektoré podania daňovníkov vybavil ktorýkoľvek vecne príslušný správca dane.
Je potrebné zvýrazniť, uvádza sa v Dôvodovej správe, že navrhované zmeny nie je možné technicky zabezpečiť bez vývoja nového informačného systému pre daňovú správu. Ďalší vývoj súčasného daňového informačného systému v súvislosti s navrhovanými zmenami je možné považovať za neefekt ívne a v niektorých prípadoch aj nemožné. Súčasťou programu UNITAS je preto aj zabezpečenie vývoja nového informačného systému spĺňajúceho požiadavky súčasného stavu vedy a techniky a zároveň zabezpečujúceho moderný výkon správy daní. V súvislosti s touto aktivitou je navrhnutá dostatočne dlhá legisvakančná lehota potrebná na zabezpečenie nového daňového informačného systému, ktorého implementácia je nevyhnutná aj v súvislosti s predkladaným návrhom zákona o daňových orgánoch.
Prijatím nového procesného predpisu zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok), ako aj nového kompetenčného zákona pre oblasť daňovej a colnej správy dochádza k zavŕšeniu prvej fázy reformy daňovej a colnej správy s výhľadom zjednotenia výberu daní, cla a poistných odvodov prijatej uznesením vlády č. 285 zo 7. mája 2008. Účelom tejto reformy je zmeniť daňovú a colnú správu tak, aby bola efektívnejšia v zmysle zníženia vlastných nákladov, účinnejšia z pohľadu výberu štátnych príjmov a zároveň proklientsky orientovaná s cieľom zjednodušenia procesov a odstránenia nadbytočnej byrokracie a záťaže na strane povinného subjektu, no predovšetkým pripravená na prevzatie úlohy miesta zjednoteného výberu daní a cla s predpokladom pripojenia výberu poistných odvodov k 1. januáru 2013.V súvislosti s prijatím týchto právnych predpisov je potrebné vykonať aj zmeny v súvisiacich právnych predpisoch, ktoré upravujú jednotlivé druhy daní, ako aj v právnych predpisoch, ktoré majú subsidiárny vzťah k týmto zákonom, napr. zákon č. 199/2004 Z. z. colný zákon a o zmene a doplnení niektorých zákonov, zákon č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov, aby sa zabezpečila ich konformita s novoprijatým právnym rámcom upravujúcim správu daní, ako aj s novou štruktúrou daňovej a colnej správy.
S ohľadom na vývoj praxe v Slovenskej republike vznikla aj potreba reagovať na tieto zmeny v zákone č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorý sa navrhuje zmeniť tak, aby tento vývoj reflektoval a zabezpečil funkčnú a proklientsky orientovanú správu daní.
SPRÁVCA DANE A OSOBY ZÚČASTNENÉ NA SPRÁVE DANÍ § 4
(1) Správcom dane je daňový úrad, colný úrad a obec.
(2) Osobami zúčastnenými na správe daní sú:
a) zamestnanec, ktorého zamestnávateľom alebo služobným úradom je finančné riaditeľstvo alebo obec (ďalej len .zamestnanec správcu dane.),
b) druhostupňový orgán, ktorým je
1. finančné riaditeľstvo vo veciach, v ktorých v prvom stupni rozhoduje správca dane,
2. ministerstvo vo veciach, v ktorých v prvom stupni rozhoduje finančné riaditeľstvo,
(účinnosť od 1. 1. 2012)
c) daňový subjekt, ktorým je osoba, ktorej tento zákon alebo osobitné predpisy1) ukladajú povinnosti alebo priznávajú práva,
d) iná osoba ako daňový subjekt, ktorá má práva a povinnosti pri správe daní alebo ktorej práva a povinnosti sú správou daní dotknuté.
Komentár
Ustanovenie § 3 za správcu dane považuje daňový úrad, colný úrad a obec. Právne postavenie daňového úradu je zakotvené v zákone č. 150/2001 Z. z. o daňových orgánoch a ktorým sa mení a dop?ňa zákon č. 440/2000 Z. z. o správach finančnej kontroly v znení neskorších zmien a doplnení, právne postavenie colného úradu je upravené v zákone č. 652/2004 Z. z. o orgánoch štátnej správy v colníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších zmien a doplnení, právne postavenie obce v zákone č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších zmien a doplnení. V tejto súvislosti je v.ak potrebné poukázať na už schválený zákon č. 479//2009 Z. z. o orgánoch štátnej správy v oblasti daní a poplatkov, ktorý nadobudne účinnosť od 1. 1 2012 tak, ako Daňový poriadok. Zákon č. 479/2009 Z. z. zruší zákon č. 150/2001 Z. z. o daňových orgánoch. Tie. Je potrebné poukázať na u. schválený zákon č. 333/2011 Z. z. o orgánoch štátnej správy v oblasti daní, poplatkov a colníctva, z ktorého vyplýva, že od 1.1.2012 budú orgánmi štátnej správy v oblasti daní, poplatkov a colníctva: a) ministerstvo, b) finančné riaditeľstvo, c) daňové úrady a colné úrady zapojené na rozpočet finančného riaditeľstva, d) Kriminálny úrad finančnej správy zapojený na rozpočet finančného riaditeľstva a e) Kompetenčné centrum finančných operácií.
Odsek 2 vymedzuje osoby zúčastnené na správe daní. Takýmito osobami sú:
1. zamestnanec, ak je jeho zamestnávateľom, resp. služobným úradom
- Finančné riaditeľstvo alebo obec.
2. Druhostupňový orgán, ktorým je
a) finančné riaditeľstvo vo veciach, v ktorých v prvom stupni rozhoduje správca dane,
b) ministerstvo vo veciach, v ktorých v prvom stupni rozhoduje finančné riaditeľstvo.
Daňový úrad rozhoduje ako prvostupňový orgán vo veciach týkajúcich dane z príjmov podľa zákona č. 595/2004 Z. z. o dani z príjmov v znení neskor.ích zmien a doplnení, vo veciach týkajúcich sa dane z pridanej hodnoty podľa zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty, s výnimkou pri dovoze tovaru z územia tretích .tátov na územie Európskej únie, kedy sa na daň vzťahujú ustanovenia colných predpisov, ak zákon č. 222/2004 Z. z. neustanovuje inak - pozri § 12 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty a vo veciach miestnej dane z motorových vozidiel. Obec rozhoduje v súlade so zákonom č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších zmien a doplnení ako prvostupňový orgán vo veciach týchto miestnych daní:
a) daň z nehnuteľností,
b) daň za psa,
c) daň za u.ívanie verejného priestranstva,
d) daň za ubytovanie,
e) daň za predajné automaty,
f) daň za nevýherné hracie prístroje,
g) daň za vjazd a zotrvanie motorového vozidla v historickej časti mesta,
h) daň za jadrové zariadenie ale aj
i) miestneho poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady, ktorý sa považuje podľa zákona za daň.
Colný úrad rozhoduje vo veciach týkajúcich sa spotrebných daní a vo veciach týkajúcich sa dane z pridanej hodnoty pri dovoze tovaru z územia tretích štátov na územie Európskej únie.
Ministerstvo financií SR vo veciach, v ktorých v prvom stupni rozhoduje daňové riaditeľstvo alebo colné riaditeľstvo.
3. Daňový subjekt, ktorým je osoba, ktorej tento zákon alebo hmotnoprávne daňové predpisy ukladajú povinnosti alebo priznávajú práva.
4. Iná osoba ako daňový subjekt, ktorá má práva a povinnosti pri správe daní alebo ktorej práva a povinnosti sú správou daní dotknuté.
Oproti vymedzeniu daňového subjektu podľa zákona č. 511/1992 Zb. je vymedzenie daňového subjektu v Daňovom poriadku veľmi voľné. Podľa zákona č. 511/1992 Zb. daňovým subjektom je daňovník, platiteľ dane, daňový dlžník podľa osobitného zákona, poplatník a právny nástupca fyzickej, či právnickej osoby, ktorý je ako daňový subjekt vymedzený hmotnoprávnymi daňovými predpismi ale aj iná osoba, ak jej osobitný zákon upravujúci dane ukladá povinnosti alebo priznáva práva. Domnievame sa, že vymedzenie podľa zákona č. 511/1992 Zb. bolo jednoznačnejšie a aspoň príkladmo boli vymenované subjekty, ktoré sa pova.ujú za daňový subjekt.
(Viac si nielen o tejto téme prečítate v mesačníku Poradca 3/2012)
ZMENY V ZÁKONE O DPH OD 1.1.2012 A 1.1.2013
Zmeny zákona o DPH boli schválené dňa 14.9.2011 zákonom, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a ktorým sa menia a dopĺňajú okrem zákona o DPH aj niektoré ďalšie zákony. Účinnosť prijatých zmien v zákone o DPH je od 1.1.2012 a od 1.1.2013.
Najvýznamnejšou zmenou pri uplatňovaní DPH bude nový spôsob zdaňovania tovaru pri dovoze tovaru, táto nová úprava má nadobudnúť účinnosť až od 1.1.2013.
NASLEDUJÚCE ZMENY ZÁKONA SÚ ÚČINNÉ OD 1.1.2012:
Úprava odpočítanej dane pri zmene rozsahu použitia investičného majetku na podnikanie
Dochádza k úprave ustanovenia § 54a v tom zmysle, aby aj v prípade, ak si pri obstaraní nehnuteľného majetku platiteľ odpočítal daň v plnej výške a následne začne majetok používať aj na účely nepodnikateľské, uplatnil odpočítanie dane v pomernej výške a teda aby nepostupoval podľa § 9 ods. 2 zákona (zdanenie použitia na iný ako podnikateľský účel).
Tým sa zabezpečí rovnaké zaobchádzanie pri zmene rozsahu použitia nehnuteľného majetku na podnikanie, bez ohľadu na výšku pôvodne uplatneného odpočtu dane.
Úprava textu v súvislosti so vzorcom na výpočet výšky úpravy odpočítanej dane v § 54a ods.3 zabezpečuje, aby uvedený vzorec bol použiteľný nielen pri prvej zmene rozsahu použitia investičného majetku, ale pri každej zmene, t.j. pri úprave poslednej odpočítateľnej dane. T.j. vo vzorci:
DD= {[DV*(A - B)] /20} *R
DD je výsledok úpravy odpočítanej dane
DV je daň vzťahujúca sa na obstarávaciu cenu
A vyjadruje percento dane odpočítanej pri nadobudnutí alebo vytvorení investičného nehnuteľného majetku vydelené stomi, alebo pri poslednej zmene rozsahu použitia
B vyjadruje percento zmeneného rozsahu použitia tohto investičného majetku v kalendárnom roku, v ktorom sa zmenil rozsah jeho použitia, vydelené stomi.
R je počet kalendárnych rokov, ktoré zostávajú do skončenia dvadsaťročného obdobia vrátane roka, v ktorom došlo k zmene účelu
PRÍKLAD:
Platiteľ si v januári 2011 obstaral budovu na účely svojho podnikania, pri ktorom má plný nárok na odpočítanie DPH, preto si daň prislúchajúcu obstaranej budove odpočítal. V novembri 2011 začal budovu využívať aj na nepodnikateľský účel a to v rozsahu 30 %.
V daňovom priznaní za december 2011 je povinný vykonať úpravu odpočítanej dane podľa § 54a zákona. Vo vyššie uvedenom vzorci bude A =1 a B = 0,3.
V apríli 2012 opäť zmení rozsah používania budovy, na účel nepodnikateľský bude využitá na 50 %. V daňovom priznaní za december 2012 bude platiteľ povinný vykonať opäť úpravu odpočítanej dane, pričom do vzorca pre výpočet dosadí za A hodnotu 0,3 a za B hodnotu 0,5.
Zrušenie platenia preddavku na daň pri predaji tovaru na trhovom mieste.
Od 1.1.2012 dochádza k zrušeniu povinnosti zahraničnej osoby, ktorá je platiteľom, platiť preddavok na daň splatnú za príslušné zdaňovacie obdobie pripadajúcu na tovar predávaný na trhovom mieste.
K tejto úprave došlo v nadväznosti na postup pri nesplnení registračnej povinnosti, ktorý je platný od 1.4.2009 a uvedený v ustanovení § 69 ods. 13 zákona o DPH (pri nesplnení registračnej povinnosti ak oneskorenie trvá viac ako 30 dní, je povinnosť odviesť daň aj za obdobie, v ktorom daná osoba mala byť platiteľom). § 6 ods. 14 ZDP, vychádza
(Viac si nielen o tejto téme prečítate v mesačníku DUO 12/2011)
DAŇOVÁ KONTROLA PODĽA DAŇOVÉHO PORIADKU
DAŇOVÁ KONTROLA - PODSTATA A CIEĽ
V daňovom poriadku sú ustanovenia týkajúce sa daňovej kontroly uvedené v druhej časti (§ 44 až § 47), kde sú upravené aj postupy pri ďalších činnostiach súvisiacich s kontrolou ako vyhľadávacia činnosť, miestne zisťovanie, zabezpečenie a prepadnutie veci, záznamová povinnosť, predbežné opatrenie.
Podstatou daňovej kontroly je zistenie alebo preverenie skutočností rozhodujúcich pre správne určenie dane alebo dodržiavanie ustanovení hmotných daňových predpisov. Vykonáva sa v rozsahu, ktorý je nevyhnutne potrebný na dosiahnutie jej účelu a na mieste, kde si to účel kontroly vyžaduje (t.j. u daňového subjektu alebo u správcu dane).
Základný cieľ daňovej kontroly, oproti úprave v doterajšom predpise, zostáva teda nezmenený. Zmenou zavedenou daňovým poriadkom je možnosť výkonu daňovej kontroly aj u daňového subjektu, ktorý nepatrí do miestnej príslušnosti správcu dane vykonávajúceho daňovú kontrolu. To sa však nevzťahuje na správcu dane, ktorým je obec.
Za účinnosti zákona č. 511/1992 Zb. boli v praxi prípady, kedy daňovú kontrolu vykonali zamestnanci iného daňového úradu ako bol miestne príslušný kontrolovanému daňovému subjektu. Podľa názoru Ústavného súdu SR sa takýto postup považoval za porušenie práv daňového subjektu. K zmene miestnej príslušnosti mohlo dôjsť len v prípade, ak aby boli všetci zamestnanci miestne príslušného správcu dane vylúčení.
Opätovné vykonanie daňovej kontroly
V zákone č. 511/1992 Zb. bola možnosť opätovného výkonu daňovej kontroly za zdaňovacie obdobie, ktoré už bolo kontrolované, upravená v § 15b s názvom opakovaná daňová kontrola. V tomto ustanovení bolo presne uvedené, kedy ide o opakovanú daňovú kontrolu - ak daňový subjekt žiada o vrátenie dane dodatočným daňovým priznaním alebo hlásením, resp. podľa osobitného zákona (napr. o DPH), alebo na podnet daňového riaditeľstva, colného riaditeľstva a ministerstva. Zároveň bolo v tomto ustanovení stanovené, čo sa nepovažuje za vykonanie opakovanej daňovej kontroly - preverenie výsledkov v rámci konania o riadnych a mimoriadnych opravných prostriedkoch a vykonanie daňovej kontroly na základe žiadosti orgánov činných v trestnom konaní.
Podľa daňového poriadku, okrem toho že došlo k zmene v terminológii - už sa nepoužíva pojem opakovaná daňová kontrola, ale opätovné vykonanie daňovej kontroly, aj kontrola na základe žiadosti orgánov činných v trestnom konaní (OČTK) sa považuje za opätovný výkon daňovej kontroly.
Táto úprava bola vykonaná z dôvodu, že keď správca dane podľa doterajšieho predpisu vykonal kontrolu na žiadosť OČTK a zistil rozdiel dane a pri predtým vykonanej daňovej kontrole nebol zistený rozdiel dane, zákon neumožňoval tento rozdiel predpísať. Vydanie dodatočného platobného výmeru v takom prípade nebolo v súlade s § 44 ods. 6 písm. b) bod 1 zákona č. 511/1992 Zb., ktorý upravoval možnosti jeho vydania po daňovej kontrole a po opakovanej daňovej kontrole. Neumožňoval však, aby správca dane vydal dodatočný platobný výmer na základe kontroly vykonanej na podnet OČTK.
PRÍKLAD
Daňový úrad vykonal v roku 2003 kontrolu oprávnenosti nadmerného odpočtu za zdaňovacie obdobie december 2002, na základe výsledkov kontroly vrátil deklarovaný nadmerný odpočet. V roku 2007 OČTK požiadali správcu dane o vykonanie daňovej kontroly, na základe jej vykonania sa výsledky odlišovali od stavu zisteného v roku 2003. Správca dane predpísal dodatočným platobným výmerom vydaným podľa § 44 ods. 6 písm. b) bod 1 zákona č. 511/1992 Zb. rozdiel DPH.
Daňový subjekt sa odvolal, pričom poukazoval na nedostatok právnej istoty. Odvolací orgán potvrdil rozhodnutie daňového úradu, v rámci podanej žaloby aj prvostupňový krajský súd postup daňových orgánov považoval za správny. Vyslovil názor, že v ustanoveniach § 15 nemožno dovodiť existenciu koncentračnej zásady, podľa ktorej by mal správca dane povinnosť zamerať sa pri jednej daňovej kontrole všetkými smermi a vyčerpať celý predmet daňovej kontroly. Správca dane sám určí, z akých hľadísk a kedy daňovú kontrolu vykoná a to pri rešpektovaní zásady účelnosti konania, pričom sa nevylučuje, aby jedny a tie isté doklady správca dane vyžadoval opakovane pri daňových kontrolách rôzne zameraných. Podľa názoru krajského súdu, v prípade ak je daňová kontrola vykonaná opätovne na základe žiadosti OČTK, v tomto prípade sa zásada koncentrácie neuplatní a daňový úrad je oprávnený vykonať nové šetrenia i za zdaňovacie obdobie, ktoré už bolo kontrolované a je oprávnený aj povinný vychádzať zo všetkých - aj novo zistených relevantných podkladov pre posúdenie vzniku daňovej povinnosti
Najvyšší súd SR ako odvolací súd uviedol, že vzhľadom k tomu, že kontrola vykonaná na podnet OČTK nie je opakovanou daňovou kontrolou, nebolo možné na základe jej výsledkov dodatočne určiť daňovú povinnosť. Za zdôvodnenie splnenia podmienok pre jeho vydanie súd nepovažoval poukazovanie na ustanovenie § 15 ods. 13, podľa ktorého spísanie zápisnice o začatí daňovej kontroly na žiadosť OČTK predstavuje úkon smerujúci na vyrubenie rozdielu dane. Uvedené ustanovenie neupravuje podmienky vydania dodatočného platobného výmeru.
NS tiež poukázal na to, že nie je zrejmé, prečo dôkazy, na základe ktorých bola dorubená daňová povinnosť objektívne nemohol správca dane získať už v roku 2003. Odvolací súd nesúhlasil s názorom krajského súdu, že správa dane pri výkone daňovej kontroly nemá vyčerpať celý predmet daňovej kontroly. Daňová kontrola musí byť vždy zameraná na určitú daň a jej určité zdaňovacie obdobie s cieľom preveriť alebo zistiť všetky skutočnosti a okolnosti rozhodujúce pre správe určenie dane, vychádzajúc z daňových dokladov daňového subjektu, prípadne dôkazov získaných správcom dane. Pokiaľ v danom prípade daňová kontrola v roku 2003 nezodpovedala požiadavkám zákona, mohli byť výsledky preverené len opakovanou daňovou kontrolou za podmienok podľa § 15b ods. 1.
Napriek tomu, že OČTK žiadali v súvislosti s trestným stíhaním vykonanie daňových kontrol od daňového orgánu a právoplatné platobné výmery, daňové orgány boli povinné prihliadať na existenciu zákonných podmienok na vydanie požadovaných rozhodnutí.
Podľa názoru NS SR správca dane vydaním dodatočného platobného výmeru na základe výsledkov daňovej kontroly vykonanej v roku 2007 na žiadosť OČTK, ak touto preveroval aj skutočnosti, ktoré už boli predmetom daňovej kontroly v roku 2003, prekročil rámec oprávnení, ktoré mu dával účinný procesný predpis na vydanie nového rozhodnutia na základe novozistených skutočností, čím konal v rozpore s princípmi právneho štátu vyplývajúcimi z Ústavy SR.
Po 1.1.2012 správca dane môže aj v prípade opätovne vykonávanej daňovej kontroly na žiadosť OČTK, vydať dodatočný platobný výmer.
(Viac si nielen o tejto téme prečítate v mesačníku DÚVaP 1/2012)
|
|
|
ČITATELIA SA PÝTAJÚ, ODBORNÍCI ODPOVEDAJÚ |
OPÄTOVNÉ VYKONANIE DAŇOVEJ KONTROLY
Je správca dane vykonal daňovú kontrolu a vyrubil daň na základe podnetu polície. Výsledkom je dorub dane za zdaňovacie obdobie, za ktoré už bola predtým vykonaná kontrola bez dorubu dane.
Postupoval správcea dane v súlade s legislatívou?
Podľa zákona o správe daní platného do 31. decembra 2011 bola možnosť opätovného výkonu daňovej kontroly za zdaňovacie obdobie, ktoré už bolo kontrolované, nazývala sa opakovaná daňová kontrola. Zároveň bolo určené, čo sa nepovažuje za vykonanie opakovanej daňovej kontroly - preverenie výsledkov v rámci konania o riadnych a mimoriadnych opravných prostriedkoch a vykonanie daňovej kontroly na základe žiadosti orgánov činných v trestnom konaní. V takýchto prípadoch, ak bola vykonaná v poradí druhá daňová kontrola (nebola opakovaná), zákon neumožňoval zistený rozdiel dane aj predpísať (správcovi dane to neumožňovalo ustanovenie § 44 ods. 6 písm. b) bod 1). Podľa daňového poriadku, okrem toho že došlo k zmene v terminológii - už sa nepoužíva pojem opakovaná daňová kontrola, ale opätovné vykonanie daňovej kontroly (§ 44 ods. 4), aj kontrola na základe žiadosti orgánov činných v trestnom konaní (OČTK) sa považuje za opätovný výkon daňovej kontroly. Správca dane teda môže predpísať rozdiel dane zistený pri takejto opätovnej daňovej kontrole. Okrem uvedeného prípadu je opätovná kontrola vykonávaná vtedy, ak daňový subjekt žiada o vrátenie dane dodatočným daňovým priznaním, žiada vrátiť sumy podľa zákona o dani z príjmov alebo zákona o DPH, resp. ak správca dane dostal podnet na vykonanie daňovej kontroly od ministerstva, alebo finančného riaditeľstva.
Zákon nestanovuje, koľko opätovných kontrol za rovnaké zdaňovacie obdobie môže správca dane vykonať, na druhej strane by však správca dane v zmysle základných zásad správy daní mal dbať na to, aby daňový subjekt zbytočne nezaťažoval.
NAHLIADNUTIE DO SPISU
Daňový subjekt žiadal správcu dane o nahliadnutie do svojho spisu, z dôvodu že pripravoval odvolanie proti rozhodnutiu správcu dane. Správcu dane mu nepredložil kompletný spis, niektoré dokumenty z neho vybral, medzi nimi i odpovede zaslané inými správcami dane, v súvislosti s fakturáciami s obchodnými partnermi daňového subjektu.
Ktoré dokumenty zo spisu daňového subjektu nemôže správca dane poskytnúť k nahliadnutiu?
Daňový subjekt má právo nahliadnuť nielen do dokladov predložených k daňovej kontrole, ale má právo nahliadnuť do svojho spisu. Podľa zákona o správe daní platného do 31. decembra 2011 nebolo celkom jednoznačne stanovené, do ktorých dokumentovv rámci spisu môže a do ktorých nemôže daňový subjekt nahliadnuť. Zákon o správe daní totiž neumožňoval nahliadnuť do úradnej korešpondencie určenej pre nadriadené orgány, do registra, pomôcok, zápisov a rozhodnutí slúžiacich výlučne pre potreby správcu dane, tiež ďalších podkladov z dôvodu zachovania utajenia pomerov iných daňovníkov. V praxi potom vznikali situácie, že správca dane neumožnil nahliadnuť do dokumentov, ktoré však použil ako dôkaz a tento dôkaz bol následne predložený v rámci súdneho konania v prílohe vyjadrenia k žalobe. Podľa úpravy Občianskeho súdneho poriadku súd umožnil žalobcovi nahliadnuť do súdneho spisu.
Daňový poriadok (v § 23 ods. 1) umožňuje nahliadnutie do spisu týkajúceho sa daňového subjektu a jeho daňových povinností s výnimkou tých listín, ktoré obsahujú utajované skutočnosti a tých dokumentov, ktorých sprístupnením by boli dotknuté právom chránené záujmy iných osôb. To znamená, že daňový subjekt má právo nahliadnuť aj do odpovedí iných správcom dane v súvislosti s jeho obchodnými prípadmi.
DÔKAZY ZÍSKANÉ PRI DAŇOVEJ KONTROLE
Správca dane pri daňovej kontrole pri preverovaní oprávnenosti uplatnených daňových výdavkov a odpočtov DPH vykonáva rôzne šetrenia, predovšetkým u dodávateľských spoločností. V niektorých prípadoch je spísaná zápisnica z ústneho pojednávania s dodávateľom, resp. konateľom dodávateľskej spoločnosti, v ďalších prípadoch je správcom dane spísaná zápisnica z miestneho zisťovania. Kontrolovaný daňový subjekt sa o zisteniach správcu dane dozvedel až z protokolu o daňovej kontrole, pričom s uvedenými zápisnicami nebol oboznámený. Na základe uvedených zápisníc správca dane vyvodil záver, že k dodávkam podľa faktúr nedošlo a neuznal daňové výdavky a odpočty DPH.
Môže správca dane prijať záver o uskutočnení dodávky len na základe jednostranného tvrdenia dodávateľa?
Ak došlo k vypočutiu konateľa dodávateľskej spoločnosti, išlo o dôležitý dôkaz získaný v rámci vykonávanej daňovej kontroly. Správca dane je povinný oznámiť kontrolovanému daňovému subjektu, že bude vypočutý svedok a musí dať možnosť (včasným doručením tohto oznámenia), aby sa kontrolovaný daňový subjekt vypočutia zúčastnil. Zároveň mu správca dane, ktorý vypočutie vykonáva, musí dať možnosť klásť tomuto svedkovi otázky a zaznamenať ich v zápisnici. Uvedené platilo podľa zákona o správe daní platného do 31. decembra 2011 a platí to aj podľa daňového poriadku [§ 45 ods. 1 písm. e)].Ak správca dane neumožní kontrolovanému daňovému subjektu účasť na ústnom pojednávaní, získaná svedecká výpoveď nie je získaná v súlade s právnymi predpismi. Takúto zápisnicu z ústneho pojednávania nie je možné uplatniť v daňovej kontrole ako relevantný dôkaz.
Na rozdiel od uvedeného, inštitút miestneho zisťovania je operatívnou činnosťou správcu dane, miestneho zisťovania sa nezúčastňuje kontrolovaný daňový subjekt (s výnimkou ak by bolo vykonávane práve u neho). Je však potrebné, aby aj pri tomto inštitúte bola súčinnosť medzi správcom dane a daňovým subjektom, t.j. aby bol kontrolovaný daňový subjekt o výsledku miestneho zisťovania informovaný, aby mu správca dane dal možnosť vyjadriť sa k nemu, prípadne na základe jeho výsledkov môže požiadať vypočutie svedka.
FIKCIA DORUČENIA
Daňový subjekt - FO sa na adrese svojho pobytu nezdržiaval v období 3 týždňov, v rámci uvedenej doby mu správca dane doručil platobný výmer, o ktorom sa FO nedozvedela, t.j. neprevzala ho. Správca dane napriek tomu túto písomnosť považoval za doručenú, na základe čoho plynula lehota na podanie odvolania, toto nebolo podané v lehote určenej v rozhodnutí správcu dane.
Môže správca dane daňovému subjektu v danom prípade uprieť právo na riadny opravný prostriedok?
Uvedený inštitút fikcie doručenia, vzťahujúci sa na zásielky správcu dane adresované daňovému subjektu do vlastných rúk, ktoré neboli prevzaté ani v rámci úložnej lehoty na pošte, bol používaný podľa zákona o správe daní do 31. decembra 2011 a rovnako je používaný aj po tomto dátume podľa daňového poriadku (§ 31 ods. 2 a 3). Spočíva v tom, že ak adresát - FO neprevezme takúto zásielku od doručovateľa a to ani v náhradný deň, ktorý doručovateľ oznámi v písomnom oznámení, je zásielka uložená na pošte počas 15 dní, kedy si ju adresát môže vyzdvihnúť (na daňové konanie sa nevzťahuje úložná lehota 18 dní podľa poštového poriadku). Ak si zásielku adresát neprevezme ani do 15 dní od uloženia, pošta ju vráti správcovi dane, ktorý uvedený 15-ty deň považuje za deň doručenia, aj keď sa adresát o nej nedozvedel (po tejto lehote môže nazrieť do svojho spisu u správcu dane a žiadať vyhotovenie fotokópie takejto nedoručenej zásielky). Podľa zákona o správe daní platného do 31. decembra 2011 mohol správca dane fikciu doručenia využiť za podmienky, ak sa adresát na adrese doručovania zdržiaval a jeho neprítomnosť bola len dočasná, nie dlhodobá. Ak sa následne preukázalo, že adresát sa na adrese, kde bola zásielka správcu dane doručovaná nezdržiaval nepretržite napr. 2 týždne (napr. z dôvodu choroby, dovolenky, pracovnej cesty a pod.), nebolo použitie fikcie doručenia oprávnené a bolo potrebné doručenie zopakovať (len riadne doručené rozhodnutie sa považuje za platné). Z daňového poriadku však už nevyplýva, že podmienkou pre využitie fikcie doručenia, je zdržiavanie sa adresáta na adrese doručovania zásielky. To znamená, že od 1. januára 2012 budú považované za doručené aj také zásielky určené do vlastných rúk, o ktorých sa adresát nedozvie, z dôvodu, že na uvedenej adrese sa dlhodobo nezdržiaval. Na druhej strane od 1. januára 2012 správca dane môže doručovať písomnosti aj na inú adresu, pokiaľ takúto daňový subjekt oznámi (nemusí to byť adresa jeho prevádzkarne, môže to byť aj iná adresa).
Je teda na daňovom subjekte, aby v prípade dlhodobejšej neprítomnosti zabezpečil u správcu dane doručovanie na takú adresu, kde bude môcť zásielku prevziať, prípadne určiť zástupcu na doručovanie. Tým predíde strate práva na využitie možnosti podať riadny opravný prostriedok.
PLATITELIA DPH A PLNE ELEKTRONICKY KONTAKT S DAŇOVÝM ÚRADOM
Štvrťročný platca DPH má informáciu, že od 1. januára 2012 bude musieť podávať daňové priznanie k DPH len elektronickou formou.
Je uvedená informácia správna?
Nový daňový poriadok účinný od 1. januára 2012 zavádza v zmysle ustanovenia § 14 ods. 1 písm. a) povinnosť platiteľom DPH doručovať podania daňovému úradu už len prostredníctvom elektronických prostriedkov. Podľa § 13 ods. 5 Daňového poriadku platí, že podanie urobené elektronickými prostriedkami sa podáva prostredníctvom elektronickej podateľne podľa § 33 ods. 2 spomínaného právneho predpisu alebo prostredníctvom elektronickej podateľne ústredného portálu verejnej správy a musí byť podpísané zaručeným elektronickým podpisom osoby, ktorá ho podáva. Ak však daňový subjekt chce doručovať správcovi dane písomnosti elektronickými prostriedkami, ktoré nebudú podpísané zaručeným elektronickým podpisom, oznámi správcovi dane údaje potrebné na doručovanie na tlačive podľa vzoru uverejneného na webovom sídle finančného riaditeľstva a uzavrie so správcom dane písomnú dohodu o elektronickom doručovaní. Táto dohoda obsahuje najmä náležitosti elektronického doručovania, spôsob overovania elektronického podania a spôsob preukazovania doručenia.
Pod pojmom "podania" treba v uvedenej súvislosti považovať najmä: daňové priznania všetkých daní (nie len dane z pridanej hodnoty) ako napr. Priznania k dani z príjmov, daňové priznania k spotrebným daniam, hlásenia a pod. Uvedené povinnosti sa dotýkajú tiež daňových poradcov a advokátov pri zastupovaní pri správe daní. Zároveň je však v § 14 ods. 2 Daňového poriadku ustanovené, že prílohy podania nie je povinnosť doručovať elektronicky (napr. ak ide o dôkazy, ktoré nemožno zaslať elektronicky).
(viac odpovedí na otázky nielen k tejto téme nájdete v mesačníku 1000 riešení 12/2011)
|
|
|
Čiastka číslo 125/2011 zo dňa 17. 11. 2011 400/2011 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 315/2001 Z. z. o Hasičskom a záchrannom zbore v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení zákona č. 314/2001 Z. z. o ochrane pred požiarmi v znení neskorších predpisov 401/2011 Rozhodnutie predsedu Národnej rady Slovenskej republiky o vyhlásení nových volieb do orgánov samosprávy obcí 402/2011 Vyhláška Protimonopolného úradu Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Protimonopolného úradu Slovenskej republiky č. 204/2009 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o náležitostiach oznámenia koncentrácie 403/2011 Vyhláška Protimonopolného úradu Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Protimonopolného úradu Slovenskej republiky č. 269/2004 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o výpočte obratu
Čiastka číslo 126/2011 zo dňa 22. 11. 2011 404/2011 Zákon o pobyte cudzincov a o zmene a doplnení niektorých zákonov 405/2011 Zákon o rastlinolekárskej starostlivosti a o zmene zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov 406/2011 Zákon o dobrovoľníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov 407/2011 Vyhláška Úradu pre verejné obstarávanie o podrobnostiach o podobe štruktúrovaných údajov, ktoré umožnia ich ďalšie automatizované spracovanie
Čiastka číslo 127/2011 zo dňa 24. 11. 2011 408/2011 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov 409/2011 Zákon o niektorých opatreniach na úseku environmentálnej záťaže a o zmene a doplnení niektorých zákonov 410/2011 Vyhláška Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovuje spôsob označenia úsekov diaľnic a rýchlostných ciest, ktorých užívanie podlieha úhrade, vzor nálepky a spôsob jej umiestnenia na motorovom vozidle 411/2011 Opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o úprave súm prídavku na dieťa a príplatku k prídavku na dieťa 412/2011 Opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o úprave sumy rodičovského príspevku 413/2011 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Národnej banky Slovenska č. 1/2011 o registri bankových úverov a záruk 414/2011 Oznámeni e Národnej banky Slovenska o vydaní pamätných euromincí v nominálnej hodnote 2 eurá pri príležitosti 10. výročia zavedenia hotovostnej meny euro 415/2011 Oznámenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o uložení dodatku ku kolektívnej zmluve vyššieho stupňa
Čiastka číslo 128/2011 zo dňa 26. 11. 2011 416/2011 Nariadenie vlády Slovenskej republiky o hodnotení chemického stavu útvaru podzemných vôd 417/2011 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 444/2010 Z. z., ktorým sa ustanovuje výška úhrady za užívanie vymedzených úsekov diaľnic a rýchlostných ciest pre motorové vozidlá a jazdné súpravy 418/2011 Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 419/2006 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 199/2004 Z. z. Colný zákon a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov 419/2011 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Dohody medzi Ministerstvom zahraničných vecí Slovenskej republiky a Ministerstvom zahraničných vecí Českej republiky o vzájomnom zastupovaní prostredníctvom diplomatických misií a konzulárnych úradov svojich štátov vo vízovom konaní a Protokolu medzi Ministerstvom zahraničných vecí Slovenskej republiky a Ministerstvom zahraničných vecí Českej republiky o vykonávaní Dohody medzi Ministerstvom zahraničných vecí Slovenskej republiky a Ministerstvom zahraničných vecí Českej republiky o vzájomnom zastupovaní prostredníctvom diplomatických misií a konzulárnych úradov svojich štátov vo vízovom konaní 420/2011 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Arménskej republiky o leteckých dopravných službách Príloha k čiastke 128 – k oznámeniu č. 420/2011 Z. z.
Čiastka číslo 129/2011 zo dňa 29. 11. 2011 421/2011 Uznesenie vlády Slovenskej republiky č. 752 z 28. novembra 2011 k návrhu na vyhlásenie núdzového stavu podľa čl. 5 ústavného zákona č. 227/2002 Z. z. o bezpečnosti štátu v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu
v znení neskorších predpisov, na uloženie pracovnej povinnosti na zabezpečenie výkonu zdravotnej starostlivosti a zakázanie uplatňovania práva na štrajk niektorým pracovníkom
Čiastka číslo 130/2011 zo dňa 30. 11. 2011 422/2011 Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o podrobnostiach farmako-ekonomického rozboru lieku 423/2011 Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o podrobnostiach medicínsko-ekonomického rozboru zdravotníckej pomôcky 424/2011 Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o podrobnostiach medicínsko-ekonomického rozboru dietetickej potraviny 425/2011 Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa vydáva Zoznam zdravotníckych pomôcok na mieru 426/2011 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Protokolu o zmene a doplnení Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Ukrajiny o leteckých dopravných službách Príloha k čiastke 130 – k oznámeniu č. 426/2011 Z. z. 427/2011 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Dohody medzi Ministerstvom zahraničných vecí Slovenskej republiky a Ministerstvom zahraničných vecí Lotyšskej republiky o vzájomnom zastupovaní pri vydávaní víz formou výmeny nót 428/2011 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia o spôsobe určenia hodnoty majetku v štandardnom podielovom fonde a vo verejnom špeciálnom podielovom fonde a spôsobe výpočtu hodnoty podielu emisie podielových listov v podielových fondoch, v ktorých sa vydávajú podielové listy viacerých emisií
Čiastka číslo 131/2011 zo dňa 30. 11. 2011 429/2011 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Protokolu, ktorým sa mení a dopĺňa Protokol o prechodných ustanoveniach, ktorý je pripojený k Zmluve o Európskej únii, k Zmluve o fungovaní Európskej únie a k Zmluve o založení Európskeho spoločenstva pre atómovú energiu Príloha k čiastke 131 – k oznámeniu č. 429/2011 Z. z.
Čiastka číslo 132/2011 zo dňa 30. 11. 2011 430/2011 Vyhláška Úradu jadrového dozoru Slovenskej republiky o požiadavkách na jadrovú bezpečnosť 431/2011 Vyhláška Úradu jadrového dozoru Slovenskej republiky o systéme manažérstva kvality
Čiastka číslo 133/2011 zo dňa 1. 12. 2011 432/2011 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 658/2005 Z. z., ktorým sa ustanovujú požiadavky na kozmetické výrobky v znení neskorších predpisov 433/2011 Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o požiadavkách na pracovisko, na ktorom sa vykonáva klinické skúšanie, o náležitostiach žiadosti o jeho schválenie, žiadosti o stanovisko k etike klinického skúšania a náležitostiach tohto stanoviska 434/2011 Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovuje zoznam liečiv určených na podpornú alebo doplnkovú liečbu 435/2011 Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o spôsobe určenia štandardnej dávky liečiva a maximálnej výšky úhrady zdravotnej poisťovne za štandardnú dávku liečiva
|
|
|
UMENIE HÁDAŤ SA - 2. ČASŤ
Akú stratégiu máme pri hádke zvoliť:
- boj na život a na smrť,
- mávnutie rukou.
Otázky, ktoré si treba položiť
- O čo mu/jej ide?
- Aké sú možnosti?
- Aké tromfy sú v hre a kto ich má?
VOĽBA STRATÉGIE
Súboj
Slovo súboj už samo osebe evokuje šermovanie kordami, resp. streľbu z pištole. V každom prípade ide o boj o život. Túto stratégiu môžeme vytiahnuť z klobúka ak
- máme silné argumenty,
- odhadujeme, že výsledok hádky nie je pre súpera dôležitý,
- neexistuje možnosť ústupu, resp. ústup by nás stál priveľa.
Stratégia súboja je nevhodná ak
- budeme súpera v budúcnosti potrebovať ako partnera,
- ešte sme nevyskúšali štýl spolupráce.
Ak v súboji zvíťazíme, mali by sme mať na pamäti, že víťazovi pristane veľkodušnosť.
Ak nebodaj prehráme, mali by sme si pripomínať, že jedna prehraná bitka ešte neznamená, že musíme prehrať celú vojnu.
Odborníci neodporúčajú ísť do súboja, ak
- nepoznáme dobre svoje karty,
- nie sme dostatočne tvoriví vo vymýšľaní úskokov,
- ľahko strácame sebakontrolu.
Samozrejme tak, ako si my volíme našu stratégiu, volí si ju aj náš súper.
Odpovedať na hodenú rukavicu
- Zdvihnúť ju, tasiť kord a hŕŕ sa na protivníka.
- Ignorovať ju a navrhnúť inú hru.
- Hrať o čas - hlavne vtedy, ak vidíme, že súper je do biela rozpálený.
Spolupráca
je výhodná vždy, s výnimkou prípadu, keď chceme súpera zadupať do prachu.
Je vhodná najmä, ak
- obom stranám koniec koncov záleží na dohode,
- existuje rozumný predpoklad že dokážeme bez prílišných emócií hovoriť o všetkých aspektoch problému,
Je vyslovene nevhodná, ak
- nemáme dosť času na trpezlivé vysvetľovanie,
- partner sa evidentne mýli,
- predmet hádky nie je pre nás životne dôležitý.
Je nevhodné pokúšať sa o spoluprácu, ak
- nie sme si istí, čo je pre nás dobré,
- nie sme zvlášť vynaliezaví v kľučkovaní,
- nie sme vnímaví na neverbálnu komunikáciu,
- nie sme dostatočne sebavedomí.
Výsledkom spolupráce by mal byť kompromis
Kompromis ako výsledok hádky je často neuspokojivý pre obe strany.
Je vhodné sa oň usilovať, iba ak
- obom stranám, napriek hádke, záleží na dosiahnutí dohody, ale tlačí ich čas,
- partner dokáže spolupracovať.
Je absolutne nevhodný, ak
- kompromis je pre obe strany to isté ako porážka,
- existuje reálna šanca dosiahnuť pre nás lepšie riešenie.
Kľučkovanie
ako stratégia je odporúčanou stratégiou, ak
- nemáme dosť presvedčivých argumentov,
- netlačí nás potreba vyhrať hádku.
Kľučkovať však nemá zmysel, ak
- nám záleží na dosiahnutí víťazstva v hádke,
- partner sa na nás valí ako valec.
Útek
Slovo útek neznie príliš dobre, ale keď si spomenieme, čo všetko sa pri hádke môže prihodiť, je útek často prospešný pre naše telesné i duševné zdravie.
Je zvlášť vhodný, ak
- slabosť len predstierame,
- už nemáme ani logické ani nelogické argumenty,
- nás takéto riešenie veľa nestojí.
Utekať nemá zmysel, ak
- ide o životne dôležité otázky,
- partner môže útek pochopiť ako našu slabosť a zneužívať to v budúcnosti.
Potrebné vlastnosti pri hádke
- Kompetentnosť
- Kreativita
- Zmysel pre realitu
- Slušnosť
- Vierohodnosť
- Vnímavosť
ZÁVER
Hlavný problém je v tom, že niektoré hádky sú emotívne a niektoré sú veľmi emotívne. To vylučuje, aby sa v nej dalo zvíťaziť len silou argumentov. Treba doslova vycítiť, kedy má zmysel pokúšať sa argumentovať faktami a kedy naopak útočiť na city. S emóciami je ešte aj iný problém. Zatiaľ čo prakticky nikto, ani počas najprudšej hádky nekričí a neškrieka, prejavy emócií sú naopak, nerozlučne spojené práve s krikom, plačom, vreskom a pod. Fakty sami o sebe vyvolávajú v človeku predstavu brala, s ktorým je ťažké pohnúť. Emócie zasa vyvolávajú predstavu vody v riečici - nedajú sa udržať, ale na druhú stranu po krátkom čase sú preč. Už na začiatku hádky treba myslieť na to, čo bude po nej. Budeme schopní sa ešte na seba pozrieť, existovať vedľa seba či dokonca spolupracovať?
Pri obchodnom rokovaní nezvyšujte zbytočne hlas. Obyčajne viac kričí ten, čo sa bojí.
Nikdy nevieš, čo napadne odvážnemu hlupákovi.
Čo jeden hlupák pokazí to stovka múdrych nespraví.
Mlčanie je jedno z najväčších umení konverzácie.
Hlúpy ani vravieť, ani mlčať nevie.
Akýkoľvek prostriedok je dobrý, ak prinesie želaný výsledok.
|
|
|
8. 12. - štvrtok
Poistné - splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušnej zdravotnej poisťovne, splatnosť poistného na nemocenské poistenie, starobné a invalidné poistenie a na poistenie v nezamestnanosti pre samostatne zárobkovo činné osoby za november 2011 v prípade povinnej aj dobrovoľnej účasti na sociálnom poistení
- splatnosť poistného na sociálne poistenie z vymeriavacieho základu zamestnancov s nepravidelným príjmom za november 2011
15. 12. - štvrtok
Daň z príjmov - odvod dane vyberanej zrážkou z tých príjmov, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane
Daň z príjmov - odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane
20. 12. - utorok
DPH - predloženie žiadosti o registráciu pre DPH zdaniteľnou osobou, ktorej obrat za najviac 12 predchádzajúcich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov dosiahol v novembri 2011 49 790 €
- podanie súhrnného výkazu k DPH za november 2011 podpísaného zaručeným elektronickým podpisom v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných presiahla v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku 100 000 €
27. 12. - utorok
DPH - podanie daňového priznania k DPH za november 2011 (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac)
- splatnosť DPH za november 2011 pre platiteľov s mesačnou daňovou povinnosťou
Spotrebné dane - podanie daňového priznania a splatnosť spotrebnej dane z liehu, vína, piva, tabakových výrobkov, minerálneho oleja, elektriny, uhlia a zemného plynu za november 2011
do výplatného termínu
Poistné - splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní, splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za november 2011
do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru
Daň z príjmov - odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti za november 2011
- prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za november 2011 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke
Do 15 dní oznámiť správcovi dane:
Daň z príjmov - vznik povinnosti zrážať daň z príjmov alebo preddavky na daň z príjmov alebo daň z príjmov vyberať
Správa dane - zmenu skutočností o daňovníkovi a o zániku daňovej povinnosti
Správa dane - zrušenie činnosti daňového subjektu
Do 50 dní
Správa dane - odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť alebo začatia výkonu inej zárobkovej činnosti - registrovať sa u miestne príslušného správcu dane
Správa dane - oznámiť správcovi dane vykonávanie činnosti alebo poberanie príjmov podliehajúcich dani
Správa dane - oznámiť správcovi dane zriadenie stálej prevádzkarne
Správa dane - pred zrušením stálej prevádzkarne oznámiť túto skutočnosť správcovi dane
Miestne dane - oznámiť správcovi dane z nehnuteľností rozhodujúce skutočnosti pre vznik alebo zánik daňovej povinnosti k dani z nehnuteľnosti ako aj zmenu týchto skutočností
Miestne dane - vznik daňovej povinnosti k dani z motorových vozidiel
Miestne dane - zmenu skutočností rozhodujúcich na určenie dane z motorových vozidiel
|
|
|
Názov krajiny
|
Názov meny
|
Mena
|
16.11.
|
17.11.
|
18.11.
|
21.11.
|
22.11.
|
23.11.
|
24.11.
|
25.11.
|
28.11.
|
29.11.
|
30.11.
|
1.12.
|
2.12.
|
5.12.
|
USA |
americký dolár
|
USD
|
1,3484
|
1,348
|
1,3576
|
1,3458
|
1,3535
|
1,3387
|
1,3373
|
1,3229
|
1,3348
|
1,3336
|
1,3418
|
1,3492
|
1,3511
|
1,3442
|
Japonsko |
japonský jen
|
JPY
|
103,77
|
103,76
|
104,06
|
103,44
|
104,15
|
103,37
|
103,07
|
102,59
|
103,82
|
103,82
|
104
|
104,84
|
105,25
|
104,81
|
Bulharsko |
lev
|
BGN
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
Česká republika |
česká koruna
|
CZK
|
25,606
|
25,646
|
25,475
|
25,598
|
25,485
|
25,642
|
25,693
|
26,031
|
25,757
|
25,548
|
25,321
|
25,279
|
25,202
|
25,146
|
Dánsko |
dánska koruna
|
DKK
|
7,4425
|
7,4427
|
7,4426
|
7,4426
|
7,4421
|
7,4387
|
7,437
|
7,4372
|
7,4375
|
7,4377
|
7,437
|
7,433
|
7,4332
|
7,4353
|
V. Británia |
anglická libra
|
GBP
|
0,8543
|
0,854
|
0,85805
|
0,86
|
0,8657
|
0,8603
|
0,8606
|
0,85585
|
0,8582
|
0,85365
|
0,8558
|
0,8591
|
0,8602
|
0,85925
|
Maďarsko |
maďarský forint
|
HUF
|
314
|
312,17
|
305,3
|
307,07
|
305,4
|
309,6
|
309,93
|
314,32
|
308,91
|
309,08
|
307,63
|
302,5
|
301,69
|
299,98
|
Litva |
litovský litas
|
LTL
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
Lotyšsko |
lotyšský lats
|
LVL
|
0,7
|
0,7031
|
0,7045
|
0,7038
|
0,706
|
0,7022
|
0,6987
|
0,6978
|
0,697
|
0,698
|
0,6979
|
0,6975
|
0,6978
|
0,6978
|
Poľsko |
poľský zlotý
|
PLN
|
4,4276
|
4,4388
|
4,42
|
4,4469
|
4,4637
|
4,4715
|
4,4905
|
4,5143
|
4,5153
|
4,527
|
4,508
|
4,505
|
4,4726
|
4,4687
|
Rumunsko |
rumunský leu
|
RON
|
4,3645
|
4,3638
|
4,3643
|
4,3628
|
4,3573
|
4,3548
|
4,357
|
4,3653
|
4,366
|
4,3518
|
4,3535
|
4,355
|
4,3578
|
4,3542
|
Švédsko |
švédska koruna
|
SEK
|
9,1313
|
9,1747
|
9,1606
|
9,1795
|
9,2035
|
9,2157
|
9,244
|
9,2505
|
9,2597
|
9,2195
|
9,146
|
9,1258
|
9,0834
|
9,046
|
Švajciarsko |
švajčiarsky frank
|
CHF
|
1,2384
|
1,2387
|
1,2378
|
1,2375
|
1,235
|
1,2305
|
1,2268
|
1,2253
|
1,2309
|
1,2282
|
1,2265
|
1,2264
|
1,2343
|
1,2379
|
Nórsko |
nórska koruna
|
NOK
|
7,793
|
7,8205
|
7,82
|
7,8405
|
7,825
|
7,8185
|
7,831
|
7,836
|
7,8355
|
7,8495
|
7,753
|
7,783
|
7,766
|
7,726
|
Chorvátsko |
chorvátska kuna
|
HRK
|
7,485
|
7,496
|
7,495
|
7,4925
|
7,4886
|
7,4958
|
7,495
|
7,4924
|
7,4985
|
7,501
|
7,5025
|
7,5085
|
7,5145
|
7,514
|
Rusko |
ruský rubeľ
|
RUB
|
41,495
|
41,5989
|
41,8304
|
41,8596
|
41,9475
|
41,9465
|
41,9912
|
41,896
|
41,75
|
41,81
|
41,5475
|
41,465
|
41,496
|
41,54
|
Turecko |
turecká líra
|
TRY
|
2,4335
|
2,4465
|
2,4686
|
2,4812
|
2,5043
|
2,4997
|
2,4911
|
2,4946
|
2,4817
|
2,4692
|
2,4622
|
2,4718
|
2,4567
|
2,4585
|
Austrália |
austrálsky dolár
|
AUD
|
1,3323
|
1,3403
|
1,3479
|
1,3614
|
1,3718
|
1,3762
|
1,3697
|
1,3664
|
1,3435
|
1,3332
|
1,3165
|
1,3182
|
1,3135
|
1,3072
|
Brazília |
brazílsky real
|
BRL
|
2,3968
|
2,4
|
2,4043
|
2,4257
|
2,4431
|
2,4682
|
2,4851
|
2,5127
|
2,4877
|
2,4621
|
2,4341
|
2,4189
|
2,4122
|
2,3957
|
Kanada |
kanadský dolár
|
CAD
|
1,3831
|
1,3821
|
1,3879
|
1,3937
|
1,4059
|
1,3964
|
1,3964
|
1,3912
|
1,3802
|
1,3717
|
1,3678
|
1,3736
|
1,3695
|
1,3644
|
Čína |
čínsky jüan
|
CNY
|
8,5636
|
8,5669
|
8,6273
|
8,5613
|
8,6022
|
8,5121
|
8,5159
|
8,4307
|
8,5215
|
8,4778
|
8,5567
|
8,589
|
8,5702
|
8,531
|
Hongkong |
hongkongský dolár
|
HKD
|
10,4934
|
10,4965
|
10,5719
|
10,4824
|
10,5446
|
10,4324
|
10,4237
|
10,3145
|
10,4038
|
10,3929
|
10,4436
|
10,4868
|
10,4958
|
10,4454
|
Indonézia |
indonézska rupia
|
IDR
|
12167,91
|
12152,23
|
12244,66
|
12143,28
|
12251,89
|
12112,3
|
12280,94
|
11994,71
|
12183,43
|
12211,39
|
12225,17
|
12136,5
|
12167,3
|
12142,16
|
India |
indická rupia
|
INR
|
68,438
|
68,674
|
69,584
|
70,392
|
70,89
|
70,248
|
69,586
|
69,108
|
69,456
|
69,421
|
70,116
|
69,308
|
69,048
|
69,058
|
Južná Kórea |
juhokórejský won
|
KRW
|
1529,61
|
1527,79
|
1546,23
|
1539,58
|
1548,68
|
1546,52
|
1541,46
|
1541,34
|
1539,49
|
1523,71
|
1530,29
|
1518,01
|
1526,66
|
1515,69
|
Mexiko |
mexické peso
|
MXN
|
18,3301
|
18,4609
|
18,5448
|
18,7268
|
18,949
|
18,8355
|
18,8252
|
18,8841
|
18,7413
|
18,6147
|
18,2109
|
18,3008
|
18,241
|
18,1214
|
Malajzia |
malajzijský ringgit
|
MYR
|
4,2495
|
4,2577
|
4,2907
|
4,2869
|
4,298
|
4,2671
|
4,2566
|
4,2296
|
4,242
|
4,2255
|
4,2602
|
4,2087
|
4,2276
|
4,208
|
Nový Zéland |
novozélandský dolár
|
NZD
|
1,7588
|
1,7645
|
1,78
|
1,7945
|
1,8086
|
1,8041
|
1,7971
|
1,7907
|
1,7694
|
1,7519
|
1,738
|
1,7347
|
1,7296
|
1,7191
|
Filipíny |
filipínske peso
|
PHP
|
58,575
|
58,579
|
58,927
|
58,407
|
58,611
|
58,336
|
58,346
|
58,289
|
58,392
|
58,174
|
58,568
|
58,391
|
58,293
|
58,158
|
Singapur |
singapurský dolár
|
SGD
|
1,7442
|
1,7453
|
1,7579
|
1,7526
|
1,7601
|
1,749
|
1,7474
|
1,7363
|
1,7338
|
1,7306
|
1,7261
|
1,7312
|
1,7302
|
1,7229
|
Thajsko |
thajský baht
|
THB
|
41,571
|
41,653
|
42,072
|
41,989
|
42,216
|
41,955
|
41,817
|
41,552
|
41,806
|
41,715
|
41,596
|
41,636
|
41,6
|
41,401
|
Južná Afrika |
juhoafrický rand
|
ZAR
|
11,0015
|
11,0981
|
11,0814
|
11,1652
|
11,3785
|
11,3452
|
11,2962
|
11,3565
|
11,1555
|
11,1472
|
10,957
|
10,935
|
10,8346
|
10,7501
|
Izrael |
izraelský šekel
|
ILS
|
5,0246
|
5,032
|
5,0525
|
5,03
|
5,0497
|
5,0417
|
5,0481
|
5,0254
|
5,07
|
5,05
|
5,0697
|
5,0487
|
5,0327
|
5,0112
|
|
|
|
NAJVIAC ČÍTANÉ TÉMY A PUBLIKÁCIE |
Poradca - mesačník nielen pre podnikateľov, č. 3/2012
- Nový daňový poriadok s komentárom
Dane, účtovníctvo - vzory a prípady (DÚVaP) - mesačník, č. 12/2011
- Zmeny v zákone o DPH
- Základ dane z príjmov FO, PO
- Závierkové a upravujúce účtovné prípady
Dane, účtovníctvo, odvody bez chýb, pokút a penále - (DUO) - mesačník, č. 12/2011
- Príjmy študentov po skončení roka
- Vianočný príspevok v roku 2011
- Ročné zúčtovanie DPH
- Základ dane z príjmov FO, PO
- Závierkové a upravujúce účtovné prípady
- Minimálna mzda od 1. 1. 2012
- Inventarizácia majetku a záväzkov
- Výdavky na BOZP
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále - (PaM) - mesačník, č. 12/2011
- Osobné prekážky v práci po novele ZP
- Ochrana osobných údajov zamestnanca
- Zriadenie stálej prevádzkarne
- Práce nadčas a mzda za prácu nadčas
- Povinnosti mzdovej účtovníčky
- Preddavková a zrážková daň
- Doplnkové dôchodkové sporenie
- Monitorovanie zamestnancov
- Prenos rodičovskej dovolenky
- Životné a pracovné výročie zamestnanca
Verejná správa - (VS) - mesačník, č. 12/2011
- Zvýšenie minimálnej mzdy od 1. 1. 2012
- Dotácie na obstaranie nájomných bytov
- Reforma daňovej a colnej správy
1 000 riešení - mesačník, č. 12/2011
- Daňový poriadok
- Právo a podnikateľ
- Dane v praxi
- Účtovníctvo
- Mzdy a odvody
PRIPRAVUJEME
Poradca č. 4-5/2012 (XII/2011)
- Trestný zákon a trestný poriadok s komentárom
Dane, účtovníctvo - vzory a príklady (DÚVaP) č. 1/2012 (XII/2011)
- Daňová kontrola podľa daňového poriadku
- Pracovná disciplína
- Účtovná závierka za rok 2011
- Daň z motorových vozidiel
Dane, účtovníctvo, odvody - bez chýb pokút a penále (DUO) č. 1/2012 (XII/2011)
- Súhrnný výkaz DPH
- Daňový poriadok v súvislosti s ERP
- Nezdaniteľné časti základu FO
- Zúčtovanie DPH
- Čerpanie dovolenky
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále (PaM) č. 1/2012 (XII/2011)
- Minimálna mzda od 1. 1. 2012
- Ročné zúčtovanie dane zo závislej činnosti
- Zamestnanecká prémia
- Nazdaniteľná časť základu dane
Verejná správa (VS) č. 1/2012 (XII/2011)
- Posudzovanie vplyvov na životné prostredie
- Parlamentné voľby 2012
- Novela zákona o dani z príjmov
- Pracovný pomer po novele zákonníka práce
1000 riešení č. 1/2012 (XII/2011)
- Vnútropodnikové smernice
- Dane
- Účtovníctvo
- Pracovné
|
|
|
ZÁKONNÍK PRÁCE PO NOVOM
Pomaly sa blíži koniec leta a vrcholí dovolenkové obdobie. Pri nástupe do zamestnania nás čakajú zmeny v Zákonníku práce platné od 1. 9. 2011. Ak sa chcete dozvedieť o všetkých zmenách, ktoré nastali v Zákonníku práce, ponúkame sériu kníh za výhodnú cenu.
- Zákonník práce - komentár
mesačník Poradca 1/2012 (A5, 232 str.)
- Zákonník práce - novela od 1. 9. 2011 - príspevok
mesačník DÚVaP 9/2011 (A4, 208 str.)
- Zákonník práce - zmeny od 1. 9. 2011 - príspevok
mesačník PaM 9/2011 (A4, 80 str.)
BALÍČEK ZÁKONNÍK PRÁCE PO NOVOM so zľavou 40 % obsahuje: Poradca 1/2012 + DÚVaP 9/2011 + PaM 9/2011
cena: 10,30 €
Balíček si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@i-poradca.sk
REGISTRAČNÁ POKLADNICA
Podnikatelia, živnostníci!
Zákon o používaní elektronickej registračnej pokladnice upravuje podmienky jej používania na evidenciu tržieb na území SR, postavenie a činnosť servisnej organizácie súvisiace s používaním pokladnice. Ak patríte k tým, ktorí pri svojej práci používajú registračnú pokladnicu a chcete sa dozvedieť o všetkých zmenách, ktoré vás čakajú od 1. 1. 2012 ponúkame sériu kníh venovanú tejto problematike.
- Registračná pokladnica - zmeny od 1. 1. 2012
mesačník DÚVaP 10/2011 (A5, 168 str.)
- Zákon o používaní elektronickej registračnej pokladnice - zákon s komentárom
mesačník Poradca 1/2012 (A5, 232 str.)
- Registračná pokladnica - otázky z praxe a ich riešenia
mesačník 1000 riešení 10/2011 (A5, 96 str.)
BALÍČEK REGISTRAČNÁ POKLADNICA so zľavou 30 % obsahuje: DÚVaP 10/2011 + Poradca 1/2012 + 1000 riešení 10/2011
cena: 9,20 €
Balíček si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@i-poradca.sk
TRESTNÝ ZÁKON PO NOVELE
Trestný zákon je časť trestného práva, ktorá určuje či definuje, čo je trestný čin a stanovuje za jeho spáchanie tresty, ako aj ochranné opatrenia. Účelom Trestného zákona je chrániť spoločnosť a ústavné zriadenie Slovenskej republiky, práva a oprávnené záujmy občanov a organizácií. Všetko o zmenách v Trestnom zákone a Trestnom poriadku sa dozviete z našich publikácií v balíčku za výhodnú cenu.
- Občiansky zákon - aktualizované znenie zákona
Aktualizácia II/4 (A5, 136 str.)
- Zákon o policajnom zbore - aktualizované znenie zákona
Aktualizácia II/5 (A5, 160 str.)
- Trestný zákon a Trestný poriadok - aktualizované znenie zákona
Aktualizácia II/7 (A5, 200 str.)
- Občiansky zákonník - komentár
mesačník Poradca 11-12/2011 (A5, 463 str.)
BALÍČEK TRESTNÝ ZÁKON PO NOVELE so zľavou 30 % obsahuje: Aktualizácia II/4 + Aktualizácia II/5 + Aktualizácia II/7 - Poradca 11-12/2011
cena: 11,80 €
Balíček si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@i-poradca.sk
SÚVZŤAŽNOSTI
Opäť prichádzame s ponukou Súvzťažnosti pre podvojné účtovníctvo, v ktorej nájdete najčastejšie používané účtovné prípady z praxe. Publikácie sú určené všetkým, ktorí sa chcú s podvojným účtovníctvom bližšie zoznámiť, alebo sa v ňom zdokonaliť.
- Zmeny v postupoch účtovania - príspevok
mesačník DUO 6/2011 (A4, 80 str.)
- Účtovné súvzťažnosti - súvzťažnosti pre podvojné účtovníctvo
monotematika (A5, 326 str.)
- Škody a manká z pohľadu účtovníctva - z pohľadu daní a účtovníctva
mesačník DÚVaP 7-8/2011 (A5, 264 str.)
BALÍČEK SÚVZŤAŽNOSTI so zľavou 40 % obsahuje: DUO 6/2011 + Účtovné súvzťažnosti + mesačník DÚVaP 7-8/2011
cena: 12,80 €
Balíček si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@i-poradca.sk
RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY NA UVEDENÝCH TELEFÓNNYCH ČÍSLACH
OBJEDNÁVKY VYBAVUJEME DO 48 HODÍN
Ceny balíčkov sú konečné, vrátane DPH a distribučných nákladov.
Emailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určená čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina
- Tieto emailové noviny Vám boli doručené na základe Vašej žiadosti o zasielanie.
- Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len na vlastné účely, nesmú byť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!
|
|
|
Adresa: |
|
E-mail: |
ExiCon, s. r. o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
|
|
objednavky@exicon.sk
|
|
IČO: 44853530
DIČ: 2022854900
IČ DPH: SK2022854900
|
|
|
|
|
|
Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 51548/L.. |
|
|
Ak si želáte ukončiť zasielanie informačných emailových správ na Vašu adresu, zašlite prosím správu s predmetom NEPOSIELAT vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.sk. Následne budete vyradení z databázy príjemcov informačných emailových správ.
|
Copyright (c) ExiCon, s. r. o., 2011 |