|
NEHNUTEĽNOSŤ V ZDP Z POHĽADU PRÁVA A DANÍ
POJEM A PRÁVNA ÚPRAVA NEHNUTEĽNOSTÍ
Podľa § 118 ObčZ sú predmetom občianskoprávnych vzťahov:
- veci,
- práva,
- iné majetkové hodnoty.
Predmetom občianskoprávnych vzťahov môžu byť tiež byty alebo nebytové priestory.
Veci právna teória vymedzuje ako hmotné predmety za predpokladu, že sú ovládateľné a užitočné. Oba tieto predpoklady musia byť splnené súčasne.
Veci podľa § 119 ObčZ môžu byť
- hnuteľné alebo
- nehnuteľné, čiže nehnuteľnosti. Za nehnute ľnosti sa považujú len:
- pozemky a
- stavby spojené so zemou pevným základom.
Stavbou z hľadiska občianskeho práva sa rozumie stavba, ktorá je so zemou spojená pevným základom. Z tohto vyplýva, že existujú aj stavby nespojené so zemou pevným základom, ktoré patria pojmovo medzi veci hnuteľné. V praxi pritom posúdenie, či ide o pevné spojené so zemou, nie je vždy jednoznačné. Pretože tento parameter právne predpisy nijak neupresoujú, je potrebné vychádzať predovšetkým z konkrétnej technickej skutočnosti. Pokiaľ je napr. predajný stánok postavený na betónových pätkách, ktoré sú osadené do určitej habky pod povrchom pozemku, ide nesporne o spojenie so zemou pevným základom a teda o nehnuteľnosť. Ak bude ten istý stánok postavený na volne položenom betónovom paneli, tak pevné spojenie so zemou chýba a pôjde o vec hnuteľnú.
Podľa § 43 zákona č. 50/1967 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku v z.n.p. (ďalej len "stavebný zákon") stavba je stavebná kon.trukcia postavená stavebnými prácami zo stavebných výrobkov, ktorá je pevne spojená so zemou alebo ktorej osadenie vyžaduje úpravu podkladu.
Pevným spojením so zemou sa rozumie
a) spojenie pevným základom,
b) upevnenie strojnými súčiastkami alebo zvarom o pevný základ v zemi alebo o inú stavbu,
c) ukotvenie pilótami alebo lanami s kotvou v zemi alebo na inej stavbe,
d) pripojenie na siete a zariadenie technického vybavenia územia,
e) umiestnenie pod zemou.
Kým Občiansky zákonník pova.uje za nehnuteľnosť iba stavbu spojenú so zemou pevným základom, t.j. spôsobom upevnenia podľa § 43 písm. a) stavebného zákona, z hľadiska stavebného zákona sú stavbami aj stavby využívajúce ostatné formy pevného spojenia so zemou. Tieto stavby sú z občianskoprávneho hľadiska pova.ované za hnuteľné veci. Je však potrebné zdôrazniť, že definíciou stavby v stavebnom zákone nie je vymedzenie pojmu nehnuteľnosť na občianskoprávne účely nijak dotknuté.
Na účely štatistického triedenia stavieb sa využíva štatistická klasifikácia stavieb (KS) vydaná vyhláškou štatistického úradu SR č. 323/2010 Z. z. Uvedená vyhláška štatistického úradu je určená na klasifikáciu stavieb a zavedenie systému kódovania stavieb na štatistické účely, ako aj pri spracovaní projektovej dokumentácie stavieb.
Zákon č. 595/2003 Z z. o dani z príjmov v znení neskor.ích predpisov (ďalej len "zákon o dani z príjmov" alebo "ZDP") pri definícii budov a stavieb na účely odpisovania vychádza zo stavebného zákona a z klasifikácie stavieb vyhlásenej opatrením štatistického úradu SR.
Pozemkom sa podľa § 3 ods.1 zákona č.162/1995 Z z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam v znení neskorších predpisov (ďalej len "katastrálny zákon") rozumie časť zemského povrchu oddelená od susedných častí hranicou územnej správnej jednotky, katastrálneho územia, zastavaného územia obce, hranicou vymedzenou právom k nehnuteľnosti, hranicou držby alebo hranicou druhu pozemku, alebo rozhraním spôsobu využívania pozemku.
Pozemky sa v katastri členia podľa druhu (§ 9 katastrálneho zákona) na
a) ornú pôdu,
b) chmelnice,
c) vinice,
d) záhrady,
e) ovocné sady,
f) trvalé trávne porasty,
g) lesné pozemky,
h) vodné plochy,
i) zastavané plochy a nádvoria,
j) ostatné plochy.
Podľa § 120 ObčZ súčasťou pozemku nie sú stavby, vodné toky a podzemné vody.
Na účely ZDP sa podľa legislatívnej skratky zavedenej v § 3 ods. 2 písm. a) za nehnuteľnosť považuje nehnuteľnosť, byt, nebytový priestor alebo ich časti.
Vychádzajúc z § 2 zákona č. 182/1993 Z z. o vlastníctve bytov a nebytových priestorov bytom sa rozumie miestnosť alebo súbor miestností, ktoré sú rozhodnutím stavebného úradu trvalo určené na bývanie a môžu na tento účel slú.iť ako samostatné bytové jednotky. Nebytovým priestorom sa podľa tohto ustanovenia rozumie miestnosť alebo súbor miestností, ktoré sú rozhodnutím stavebného úradu určené na iné účely ako na bývanie. Nebytovým priestorom nie je príslušenstvo bytu ani spoločné časti domu a spoločné zariadenia domu. Takto samostatne vymedzené byty a nebytové priestory mô.u byť aj predmetom občianskoprávnych vzťahov.
(Viac si nielen o tejto téme prečítate v mesačníku DÚVaP 11/2011)
PRÍJEM Z PREDAJA NEHNUTEĽNOSTI
PRÍJEM Z PREDAJA NEHNUTEĽNOSTI
Napriek krátkodobej stagnácii realitného trhu s predajom nehnuteľností súčasná prax prináša denne prípady predaja a kúpy nehnuteľností FO s tou najrozmanitejšou problematikou. Okolnosti nadobudnutia konkrétnej nehnuteľnosti, ako aj dôvody jej predaja, sú rôzne. V mnohých prípadoch však majú podstatný vplyv na to, či FO z predaja nehnuteľnosti plynie príjem zdaniteľný, ktorý po uplynutí roka musí uviesť v daňovom priznaní k dani z príjmov FO alebo jej plynie príjem oslobodený od dane, s ktorým sa z hľadiska daňového nemusí zaoberať. V tejto časti príspevku si na príkladoch rozoberieme ustanovenia ZDP, ktoré vymedzujú podmienky oslobodenia dosiahnutého príjmu z predaja nehnuteľnosti od dane a pri nesplnení ktorých plynie FO zdaniteľný príjem.
Nehnuteľnosť nebola zaradená v obchodnom majetku predávajúceho
V prípade, že FO dosiahla v roku 2011 príjem z predaja nehnuteľnosti, ktorú nemala (ani v minulosti) zaradenú v obchodnom majetku (nemala ju zaevidovanú v účtovníctve alebo v evidencii podľa § 6 ods. 11 alebo 14 ZDP), potom dosiahnutý príjem z jej predaja je oslobodený od dane, ak je splnená niektorá z ustanovených podmienok v
- § 9 ods. 1 písm. a) ZDP,
- § 9 ods. 1 písm. b) ZDP,
- § 9 ods. 1 písm. d) ZDP,
- § 52j ods. 2 ZDP.
Podmienka vlastníctva nehnuteľnosti viac ako päť rokov
Ustanovenie § 9 ods. 1 písm. a) ZDP vymedzuje, že dosiahnutý príjem z predaja nehnuteľnosti je u FO oslobodený od dane, ak sa naň nevzťahuje oslobodenie podľa § 9 ods. 1 písm. b) ZDP, a to po uplynutí piatich rokov odo dňa nadobudnutia nehnuteľnosti do vlastníctva. Vychádza sa pritom z predpokladu, že predávaná nehnuteľnosť nebola u predávajúceho zaradená v obchodnom majetku.
Tento postup oslobodenia dosiahnutého príjmu od dane nemožno aplikovať na príjmy, ktoré plynú daňovníkovi podľa zmluvy o budúcom predaji nehnuteľnosti uzavretej do piatich rokov od jej nadobudnutia (alebo od jej vyradenia z obchodného majetku), aj keď kúpna zmluva bude uzatvorená až po piatich rokoch od jej nadobudnutia (alebo vyradenia z obchodného majetku).
Podľa § 9 ods. 1 písm. a) ZDP sa u predávajúceho oslobodzuje od dane príjem z predaja nehnuteľnosti, ak doba vlastníctva predávanej nehnuteľnosti je viac ako päť rokov.
Ak daňovník dosiahol v roku 2011 príjem na základe zmluvy o budúcom predaji nehnuteľnosti, ktorá bola uzavretá po piatich rokoch od jej nadobudnutia (alebo po piatich rokoch od jej vyradenia z obchodného majetku), plynie mu príjem oslobodený od dane.
Podmienka vlastníctva nehnuteľnosti aspoň päť rokov, ak ide o zdedenú nehnuteľnosť
Podľa § 9 ods. 1 písm. b) ZDP od dane je oslobodený príjem z predaja nehnuteľnosti nadobudnutej dedením (postupným dedením) v priamom rade alebo niektorým z manželov, ak uplynie aspoň päť rokov odo dňa nadobudnutia tejto nehnuteľnosti preukázateľne do vlastníctva alebo spoluvlastníctva poručiteľa (poručiteľov).
Tento postup nemožno aplikovať na príjem z predaja nehnuteľnosti, ktorá bola zaradená v obchodnom majetku predávajúceho, ani na príjem plynúci daňovníkovi podľa zmluvy o budúcom predaji nehnuteľnosti uzavretej do piatich rokov od jej nadobudnutia (alebo od jej vyradenia z obchodného majetku), aj keď kúpna zmluva bude uzatvorená až po piatich rokoch od jej nadobudnutia (alebo vyradenia z obchodného majetku).
V prípade, že fyzická osoba predáva nehnuteľnosť, ktorú zdedila v priamom rade alebo niektorým z manželov (ide o nehnuteľnosť, ktorá nebola zahrnutá v obchodnom majetku predávajúceho), potom do doby vlastníctva (aspoň päť rokov) sa zaráta aj doba po ktorú nehnuteľnosť vlastnil poručiteľ. Pričom o dedenie v priamom rade ide vtedy, ak poručiteľom je príbuzný v priamom rade, t. j. Priamy predok alebo priamy potomok (napr. rodičia, deti, starí rodičia, vnuci).
Trvalý pobyt aspoň dva roky bezprostredne pred predajom
Zákon č. 548/2010 Z. z. (ďalej len "novela") s účinnosťou od 1. 1. 2011 vypustil zo zákona o dani z príjmov znenie § 9 ods. 1 písm. a) ZDP v platnom znení do konca roka 2010, podľa ktorého od dane bol oslobodený príjem z predaja bytu alebo obytného domu s najviac dvoma bytmi vrátane súvisiacich pozemkov, ak v ňom mal predávajúci trvalý pobyt najmenej po dobu dvoch rokov bezprostredne pred predajom, okrem
- príjmov z predaja týchto nehnuteľností, ktoré boli zahrnuté do obchodného majetku, a to do piatich rokov odo dňa ich vyradenia z obchodného majetku a
- príjmov, ktoré plynú daňovníkovi podľa zmluvy o budúcom predaji týchto nehnuteľností, uzavretej do dvoch rokov od začiatku trvalého pobytu v nich alebo do piatich rokov odo dňa ich vyradenia z obchodného majetku, aj keď kúpna zmluva bude uzatvorená až po dvoch rokoch od začiatku trvalého pobytu alebo po piatich rokoch odo dňa ich vyradenia z obchodného majetku.
Novela však v prechodnom ustanovení § 52j ods. 2 ZDP určuje, že oslobodenie príjmov z predaja bytu alebo rodinného domu najviac s dvoja bytmi, v ktorej mal daňovník trvalý pobyt najmenej po dobu dvoch rokov bezprostredne pred predajom, sa bude naďalej aplikovať u dosiahnutých príjmov z predaja v roku 2011 a následne, ak bola takáto nehnuteľnosť nadobudnutá do vlastníctva predávajúceho do 31. 12. 2010.
Nehnuteľnosť bola v minulosti zaradená v obchodnom majetku
Ustanovenia § 9 ods. 1 písm. a) a b) ZDP vymedzujú podmienky pre oslobodenie dosiahnutého príjmu z predaja takejto nehnuteľnosti od dane špecificky. Nie je rozhodujúca doba trvania vlastníctva predávanej nehnuteľnosti, ale je rozhodujúca doba, ktorá uplynula od vyradenia nehnuteľnosti z obchodného majetku predávajúceho. Podmienka na účely oslobodenia dosiahnutého príjmu od dane je splnená, ak ku dňu predaja uplynulo 5 rokov od vyradenia z obchodného majetku predávajúceho. V takomto prípade plynie predávajúcemu z predaja nehnuteľnosti príjem oslobodený od dane.
Čo sa rozumie pod obchodným majetkom fyzickej osoby [§ 2 písm. m) ZDP], ako aj kedy je nehnuteľnosť vyradená z obchodného majetku (§ 9 ods. 5 ZDP)?
Ak FO dosahujúca príjmy podľa § 6 ZDP (príjmy z podnikania, z inej samostatnej zárobkovej činnosti a z prenájmu nehnuteľnosti) vloží v súvislosti s dosahovaním týchto príjmov do účtovnej evidencie alebo do evidencie podľa § 6 ods. 11 alebo ods. 14 ZDP nehnuteľnosť, je táto nehnuteľnosť zaradená v jej obchodnom majetku. Za vyradenie z obchodného majetku sa považuje deň, kedy sa nehnuteľnosť naposledy evidovala v účtovníctve alebo v evidencii podľa § 6 ods. 11 alebo ods. 14 ZDP. Od tohto dňa plynutie päťročná lehota, po uplynutí ktorej je dosiahnutý príjem z predaja nehnuteľnosti pôvodne zaradenej do obchodného majetku od dane z príjmov oslobodený.
Nehnuteľnosť je aktuálne zaradená v obchodnom majetku predávajúceho
Fyzická osoba, ktorá v roku 2011 dosiahla príjem z predaja nehnuteľnosti aktuálne zaradenej v jej obchodnom majetku v súvislosti s dosahovaním príjmov z podnikania alebo z inej samostatnej zárobkovej činnosti, (t. z. o nehnuteľnosti v čase predaja účtuje alebo ju eviduje v evidencii podľa § 6 ods. 14 ZDP), zaradí takýto príjem do úhrnu svojich príjmov v § 6 ods. 1 alebo 2 ZDP medzi príjmy z podnikania alebo z inej samostatnej zárobkovej činnosti, a to podľa druhu dosahovaného príjmu z vykonávanej činnosti. V takomto prípade nenachádzame titul na oslobodenie dosiahnutého príjmu z predaja nehnuteľnosti v znení § 9 ods. 1 písm. a) a b) ZDP.
Podľa § 6 ods. 5 písm. a) ZDP príjmom z podnikania alebo z inej samostatnej zárobkovej činnosti je aj príjem z akéhokoľvek nakladania s obchodným majetkom daňovníka, čiže aj príjem z predaja takéhoto majetku. Podnikateľ alebo iná samostatne zárobkovo činná osoba ak predá nehnuteľnosť, o ktorej aktuálne účtuje alebo ju vedie v evidencii podľa § 6 ods. 14 ZDP, vychádza pri zaradení dosiahnutého príjmu z ustanovenia § 6 ods. 5 písm. a) ZDP.
(Viac si nielen o tejto téme prečítate v mesačníku DUO 7-8/2011)
VYRUBENÚ DAŇ Z NEHNUTEĽNOSTÍ OBEC NEMÔŽE ODPUSTIŤ
Keďže najneskorší termín vyrubenia dane na rok 2011 nie je zákonom o miestnych daniach a miestnom poplatku určený, správca dane vyrubuje túto daň v priebehu celého zdaňovacieho obdobia, a to sadzbami dane, ktoré na rok 2011 určil vo všeobecne záväznom nariadení platnom na toto zdaňovacieho obdobie pri dodržaní maximálnej možnej hranice sadzby dane z pozemkov, sadzby dane zo stavieb a sadzby dane z bytov stanovenej zákonom o miestnych daniach a miestnom poplatku.
Pri nadobudnutí nehnuteľností v dražbe, je správca dane povinný vyrubiť pomernú časť dane vydražiteľovi, začínajúc mesiacom nasledujúcom po dni, v ktorom nehnuteľnosť v dražbe nadobudol, až do konca príslušného zdaňovacieho obdobia.
DAŇOVNÍCI
ktorým už správcovia dane zaslali platobné výmery na daň z nehnuteľností na rok 2011 majú pocit, že im správca dane vyrubil vysokú sumu dane z nehnuteľností. Daňovníci z platobných výmerov zisťujú, že niektorí správcovia dane na rok 2011 podľa miestnych podmienok zvýšili v porovnaní s predchádzajúcimi zdaňovacími obdobiami nielen sadzby dane z pozemkov, ale aj sadzby dane zo stavieb a sadzby dane z bytov. Z dôvodu nedostatku finančných prostriedkov určených pre samosprávne orgány, niektorí správcovia dane zvýšili na rok 2011 v porovnaní s predchádzajúcim rokom aj hodnoty tých pozemkov, u ktorých mohli hodnotu pozemku podľa zákona o miestnych daniach a miestnom poplatku určiť všeobecne záväzným nariadením, čo má za následok ďalšie zvýšenie daňovej povinnosti na rok 2011.
NESPOKOJNOSŤ S VYRUBENOU DAŇOU
Treba však uviesť, že ak správca dane na rok 2011 v porovnaní s predchádzajúcimi rokmi zvýšil sadzby dane z nehnuteľností v medziach zákona, prípadne hodnotu pozemku, na úpravu ktorej je splnomocnený zákonom o miestnych daniach a miestnom poplatku, postupoval v súlade so zákonom.
Avšak niektorí daňovníci vyjadrujú nespokojnosť s vyrubenou daňou a žiadajú:
- zmeniť sadzby dane z nehnuteľností v priebehu roka, ktoré správca dane už na tento rok nemôže všeobecne záväzným nariadením zmeniť, ani znížiť. Ak by tak urobil, jeho postup by nebol v súlade s § 18 ods. 2 zákona o miestnych daniach a miestnom poplatku, ktorý upravuje, že na vyrubenie dane je rozhodujúci stav k 1. januáru zdaňovacieho obdobia a na zmeny skutočností rozhodujúcich na daňovú povinnosť, ktoré nastanú v priebehu zdaňovacieho obdobia sa neprihliada. Podľa ustanovenia § 98 zákona o miestnych daniach a miestnom poplatku zmeniť sadzby dane z nehnuteľností, určiť oslobodenia alebo zníženia dane možno len k 1. januáru zdaňovacieho obdobia,
- zaplatiť len alikvotnú časť dane z ročnej daňovej povinnosti za nehnuteľnosť, ktorú už počas zdaňovacieho obdobia predali alebo darovali, i keď správcovi dane oznamovaciu povinnosť podľa zákona o miestnych daniach a miestnom poplatku neoznámili. Táto daň je ročná daň a na jej vyrubenie je rozhodujúci stav k 1. januáru príslušného zdaňovacieho obdobia. Osoba, ktorá nadobudla vlastnícke právo k nehnuteľností napríklad v marci 2011, stáva sa daňovníkom až na rok 2012. Na celý rok 2011 zaplatí celú ročnú daňovú povinnosť (nielen jej alikvotnú časť) pôvodný vlastník, pretože k 1. januáru 2011 bol ako vlastník evidovaný v katastri.
Ak napríklad FO predala nehnuteľnosť v decembri 2010 a k 1. januáru 2011 nebolo vlastnícke právo vkladom do katastra prepísané na inú osobu (nového vlastníka), daňovníkom na rok 2011 je stále pôvodný vlastník a nie tá osoba, ktorá nehnuteľnosť v decembri 2010 kúpila, pretože pri prevode nehnuteľností sa vlastníctvo nadobúda vkladom do katastra.
DAŇ NEZAPLATIA
V súčasnosti je už je správcami dane vydaných a zaslaných značné množstvo platobných výmerov, ktorými obce vyrubili daň z nehnuteľností daňovníkom. Niektorí daňovníci však ústne prehlasujú, že daň z určitých dôvodov nezaplatia alebo správcu dane písomne žiadajú daň odpustiť, prípadne ich nehnuteľností od dane oslobodiť, a to bez toho, aby podľa zákona č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov využili opravné prostriedky, ak nesúhlasia s vyrubenou daňou.
DAŇOVÉ KONANIE
vo veciach dane z nehnuteľností začína dňom, keď podanie DP alebo iných písomnosti došlo príslušnému správcovi dane ale aj dňom, keď správca dane vykonal voči daňovníkovi prvý úkon v daňovom konaní. Keďže vo väčšine prípadov daňové konanie začína dňom podania DP, správca dane má pri vyrubení dane z nehnuteľností na rok 2011 vychádzať z DP, ale aj zo všeobecne záväzného nariadenia platného na rok 2011 a iných písomnosti, ktoré sú známe správcovi dane.
Ak daňovník pri tejto dani plnil zákonom predpísané povinnosti a nič nezanedbal, údaje použité správcom dane v platobnom výmere sú vo väčšine prípadov správne, pretože správca dane pri vyrubení dane vychádza najmä z údajov uvedených daňovníkom v DP ako aj z iných právoplatných dokladov predložených daňovníkom, alebo z dokladov, ktoré si sám zaobstará.
DP na daň z nehnuteľností na rok 2011 boli povinní podať daňovníci, ktorých na to správca dane vyzval, FO a PO, ktoré sa stali novými vlastníkmi nehnuteľností v priebehu roka2010, ako aj tí daňovníci, ktorým sa zmenila výmera nehnuteľností, druh nehnuteľností a u ktorých nastali také skutočnosti, ktoré zakladajú povinnosť predložiť DP. Ak mal daňovník povinnosť priznanie na rok 2011 predložiť a priznanie nebolo podané v lehote podľa zákona o miestnych daniach a miestnom poplatku, správca dane bol povinný daňovníka vyzvať na jeho podanie (§ 42 zákona č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov). V prípade nepodania DP správca dane je oprávnený určiť daň podľa pomôcok.
Po predložení DP správcovi dane, správca dane mal v prvom rade zistiť a skontrolovať, či v priznaní nie sú logické rozpory, či sú údaje v priznaní v súlade s dokladmi, ktoré sú k nemu pripojené, či súhlasia zápisy v povinných záznamoch (§ 37 zákona č. 511/1992 Zb.) s predloženými dokladmi, do akej miery korešpondujú údaje podania (DP) s vlastnými poznatkami správcu dane a s údajmi jeho vlastných pomôcok. Takáto kontrola je veľmi dôležitá, pretože sa niekedy stáva, že automatické prevzatie údajov z DP predloženého daňovníkom spôsobuje pri vyrubení dane v mnohých prípadoch spory medzi daňovníkom a správcom dane, a to najmä z hľadiska správneho určenia výmery nehnuteľností, druhu nehnuteľností, ale predovšetkým sadzby dane, ak daňovník nepozná všeobecne záväzné nariadenie o dani z nehnuteľností platné na rok 2011. Z tohto dôvodu priznaná daňová povinnosť daňovníkom nemusí byť rovnaká s vyrubenou daňou.
(Viac si nielen o tejto téme prečítate v mesačníku VS 7-8/2011)
KATASTER NEHNUTEĽNOSTÍ - ZMENY OD 1. APRÍLA 2011
Novela vyhlášky od apríla 2011 doplnila definíciu vektorovej mapy určeného operátu, ktorou je mapa určeného operátu v elektronickej podobe, vzniknutá vektorizáciou a ktorá podľa nového určenia zobrazuje pozemky evidované ako parcely registra "E".
ÚRAD GEODÉZIE, KARTOGRAFIE A KATASTRA SR
vydal dňa 15. marca 2011 vyhlášku č. 74/2011 Z. z. (ďalej len vyhláška), ktorá s účinnosťou od 1. apríla 2011 zmenila vyhlášku č. 461/2009 Z. z., vykonávajúcu katastrálny zákon č. 162/1995 Z. z. v z.n.p.
Zmeny, ktoré vyhláška prináša, sa dotýkajú katastra nehnuteľností ako geometrického určenia, súpisu a popisu nehnuteľností. Súčasťou katastra sú údaje o právach k týmto nehnuteľnostiam, a to o vlastníckom práve, záložnom práve, vecnom bremene, o predkupnom práve, ak má mať účinky vecného práva, ako aj o právach vyplývajúcich zo správy majetku štátu, zo správy majetku obcí, zo správy majetku VÚC, o nájomných právach k pozemkom, ak nájomné práva trvajú alebo majú trvať najmenej päť rokov. Kataster tvoria katastrálne operáty usporiadané podľa katastrálnych území.
VEKTOROVÁ KATASTRÁLNA MAPA
Katastrálna mapa je technickým podkladom na evidovanie nehnuteľností v katastri nehnuteľností. Je vytvorená v dvoch formách:
a) ako vektorová katastrálna mapa v elektronickej podobe alebo
b) na mapových listoch v papierovej podobe.
Vektorizáciou mapy je prevod mapy do elektronickej podoby mapy, v ktorej je každý prvok mapy zobrazený pomocou súradníc a atribútov veľkosti a smeru. Vektorová katastrálna mapa sa po prevzatí do katastra stáva katastrálnou mapou v elektronickej podobe. Predchádzajúca katastrálna mapa sa stáva neplatnou. Prevzatie vektorovej katastrálnej mapy do katastra sa zverejňuje prostredníctvom webového sídla úradu.
Parcela registra "E" (EKN parcela) je parcela zapísaná v katastri, ktorej hranice nie sú v teréne viditeľné. Naproti tomu parcela registra "C" (CKN parcela) je takou parcelou, ktorej hranice sú v teréne viditeľné a sú zobrazené na katastrálnej mape. Register parciel "C" pokrýva celé katastrálne územie, t.j. každý pozemok je obsiahnutý v nejakej CKN parcele. Každá EKN parcela je vždy obsiahnutá v nejakej CKN parcele. V tomto prípade príslušná CKN parcela nie je vedená na liste vlastníctva a teda nemá žiadneho vlastníka.
Parcelu registra "E" je možné zmeniť na parcelu registra "C" geometrickým plánom na obnovu pôvodnej parcely. Vo vektorovej katastrálnej mape sa eviduje aj rozsah vecného bremena k nehnuteľnosti. Novela vyhlášky určuje, že rozsah vecného bremena k časti pozemku sa eviduje zobrazením vo vektorovej katastrálnej mape, pričom tak ako do konca marca sa vyznačením rozsahu vecného bremena nevytvára samostatná parcela.
GRAFICKÝM ZNÁZORNENÍM NEHNUTEĽNOSTÍ
ktoré vzniknú rozdelením alebo zlúčením nehnuteľností, je geometrický plán. Vyjadruje stav nehnuteľností pred zmenou a po zmene s uvedením doterajších a nových parcelných čísel, výmer, druhov pozemkov a ďalších údajov. Geometrický plán je aj grafickým znázornením vecného bremena k časti pozemku. Ku geodetickej dokumentácii sa zaraďuje aj súbor lomových bodov hraníc katastrálnych území, meračské náčrty, operát z vytýčenia hraníc pozemkov, údaje o spojení lomových bodov, vektorové geodetické podklady, dokumentácia potrebná na vykonanie zmien v súbore geodetických informácií, údaje o podrobných geodetických bodoch.
VEKTOROVÝ GEODETICKÝ PODKLAD
je súbor grafických údajov v elektronickej podobe, ktorý slúži ako podklad na aktualizáciu:
- vektorovej katastrálnej mapy,
- vektorovej mapy určeného operátu.
Vyhláška novo určila, že vektorový geodetický podklad, ktorý slúži ako podklad na aktualizáciu vektorovej katastrálnej mapy, má tieto formy:
a) vektorový geodetický podklad obsahujúci nový stav vektorovej katastrálnej mapy,
b) vektorový geodetický podklad obsahujúci hranice nehnuteľností a ich lomové body, ktoré boli určené v platnej národnej realizácii súradnicového systému Jednotnej trigonometrickej siete katastrálnej.
Vektorový geodetický podklad, ktorý slúži ako podklad na aktualizáciu vektorovej mapy určeného operátu, obsahuje nový stav vektorovej mapy určeného operátu.
PODROBNÝ GEODETICKÝ BOD
je bod, ktorý má určené súradnice v platnej národnej realizácii systému Jednotnej trigonometrickej siete katastrálnej a zároveň môže mať určenú výšku v Baltskom výškovom systéme po vyrovnaní. Ak sa poloha bodu určuje technológiou globálnych navigačných satelitných systémov, určia sa zároveň priestorové súradnice v platnej národnej realizácii Európskeho terestrického referenčného systému 1989. Zariadenie podrobného geodetického bodu tvorí meračská značka. Zriaďovanie, aktualizáciu, spôsoby určovania polohy podrobných geodetických bodov a spôsoby ich stabilizácie podrobne upravuje § 24 a príloha č. 1 vyhlášky Úradu geodézie, kartografie a katastra SR č. 75/2011 Z. z., ktorá má rovnako účinnosť od 1. apríla 2011.
Podrobné geodetické body eviduje správa katastra. Zriaďujú ich osoby vykonávajúce vybrané geodetické a kartografické činnosti vtedy, ak je to potrebné na vykonanie podrobného merania alebo vytyčovania. Podrobné geodetické body sa pri pozemkových úpravách a pri obnove katastrálneho operátu novým mapovaním zriaďujú vždy. Osoby zriaďujúce podrobné geodetické body vypracujú dokumentáciu o ich zriadení vo forme "Výsledného operátu zriadenia podrobných geodetických bodov", ktorý sa odovzdáva príslušnej správe katastra a ktorý obsahuje zoznam súradníc a prípadne výšok podrobných geodetických bodov, ak boli určené, geodetické údaje o podrobných geodetických bodoch, technickú správu.
Novela vyhlášky zavádza
pojem kód kvality podrobného bodu, ktorý vyjadruje spôsob určenia bodu vo vzťahu k jeho presnosti a pôvodu vzniku. Podrobné body vo vektorovej katastrálnej mape a vo vektorovom geodetickom podklade sa označujú kódom kvality podrobného bodu, ktorý určuje príloha č. 12 vyhlášky nasledovne:
Kód kvality podrobného bodu
Kód |
Kvalita podrobného bodu |
1 |
Číselne určený bod, súradnice bodu určené v platnej národnej realizácii súradnicového systému Jednotnej trigonometrickej siete katastrálnej (mxy = 0,08 m) |
3 |
Číselne určený bod, súradnice bodu určené v platnej národnej realizácii súradnicového systému Jednotnej trigonometrickej siete katastrálnej (mxy = 0,08 m) |
4 |
Číselne určený bod, súradnice bodu určené v pôvodnej národnej realizácii súradnicového systému Jednotnej trigonometrickej siete katastrálnej (mxy = 0,26 m) |
5 |
Nečíselne určený bod, súradnice bodu určené kartometricky (mxy bez rozlíšenia) |
(Viac si nielen o tejto téme prečítate v mesačníku VS 6/2011)
|
|
|
ČITATELIA SA PÝTAJÚ, ODBORNÍCI ODPOVEDAJÚ |
PRÍJEM Z PRENÁJMU NEHNUTEĽNOSTI
Živnostník, platca DPH, vlastní s manželkou nehnuteľnosť, nebytový priestor, ktorý prenajímajú. Uzatvorili medzi sebou dohodu, že využívať majetok, ako predmet podnikania bude živnostník. Príjmy z prenájmu nepresahujú zákonom stanovený limit na registračnú povinnosť platenia dane z pridanej hodnoty. Uvedenú nehnuteľnosť nemá zahrnutú vo svojom obchodnom majetku (neuplatňuje si odpisy HIM ani žiadne iné výdavky súvisiace s nehnuteľnosťou medzi výdavky zo živnosti).
Môže si živnostník uplatniť výdavky z prenájmu nehnuteľnosti vo výške 40 % z príjmov z prenájmu?
Ak nehnuteľnosť nie je zaradená v obchodnom majetku, príjem z prenájmu nehnuteľnosti predstavuje príjem z prenájmu v zmysle § 6 ods. 3 zákona o dani z príjmov. Aj v tomto prípade môže daňovník uplatňovať do daňových výdavkov daňové odpisy stanovené podľa § 22 až § 28 zákona o dani z príjmov. Súčasne môže v tomto prípade daňovník uplatňovať ostatné preukázateľné výdavky na údržbu a prevádzku nehnuteľnosti. Ak daňovník uplatňuje do daňových výdavkov preukázateľne vynaložené výdavky, je povinný viesť evidenciu podľa § 6 ods. 11 zákona o dani z príjmov a to o
- príjmoch a daňových výdavkoch v časovom slede,
- hmotnom a nehmotnom majetku, ktorý možno odpisovať,
- zásobách, pohľadávkach a záväzkoch.
Ak daňovník uplatňuje do daňových výdavkov odpisy je vlastník povinný vystaviť na nehnuteľnosť inventárnu kartu a vypracovať plán odpisov v obstarávacej (vstupnej ceny podľa § 25 zákona o dani z príjmov - musí ju vedieť preukázať!).
Podnikateľ sa môže rozhodnúť uplatňovať paušálne výdavky vo výške 40 % z dosiahnutých príjmov podľa § 6 ods. 10 zákona o dani z príjmov. V paušálnych výdavkoch sú zahrnuté všetky výdavky súvisiace s využívaním nehnuteľnosti na prenájom. Paušálne výdavky na prenájom nehnuteľnosti nezaradenej v obchodnom majetku môže uplatniť aj v kombinácii so skutočne preukazovanými výdavkami zo živnosti.
Ak daňovník dosahuje príjem z prenájmu nehnuteľnosti podľa § 6 ods. 3 zákona o dani z príjmov, v daňovom priznaní si môže uplatniť oslobodenie od dane z príjmov podľa § 9 ods. l, písm. g) zákona o dani z príjmov vo výške 500 € na daňovníka.
Ak by si manželia rozdelili príjem z prenájmu podľa spoluvlastníckeho podielu a podali daňové priznanie k dani z príjmov každý samostatne, vyššie uvedené oslobodenie by si mohol uplatniť každý z nich.
PRENÁJOM NEHNUTEĽNOSTI
Spoločnosť, platca DPH, si prenajala byt od občana a daný byt spoločnosť následne prenajíma ďalšiemu občanovi, t.j. podnájomníkovi. Podnájomníkovi účtuje cenu bez DPH v súlade s § 38 ods. 5 Zákona o DPH, t.j. podnájom je oslobodený od dane. Keďže prenajímateľ je občan (neplatca DPH), tak ten spoločnosti účtuje nájomné bez DPH - spoločnosť nemá žiadne DPH na vstupe spojené s nájomným za byt, ktoré by musela krátiť koeficientom z dôvodu prenajímania daného bytu podnájomníkovi (občanovi).
Postupuje spoločnosť správne (v nájomnom od nájomcu sú už zohľadnené energie, tie ostávajú evidované na prenajímateľa)?
Prenájom časti nehnuteľnosti nezdaniteľnej osobe (občanovi) je dodanie služby oslobodené od dane podľa § 38 ods. 3 zák. č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov. Platiteľ pri poskytnutí tohto plnenia nemá nárok na odpočítanie dane z prijatých plnení v súvislosti s týmto prenájmom podľa § 49 ods. 3 zákona o DPH.
Ak platiteľ použije tovary a služby pre dodávky tovarov a služieb, pri ktorých môže odpočítať daň, a súčasne pre dodávky tovarov a služieb, pri ktorých nemôže odpočítať daň podľa odseku 3, je povinný postupovať pri výpočte pomernej výšky dane, ktorú môže odpočítať, podľa § 50. Do úvahy pri krátení odpočítanej dane teda prichádzajú režijné náklady spoločnosti, ak sú vynakladané aj v súvislosti s predmetným prenájmom a aj v súvislosti s činnosťou platiteľa, pri ktorej má právo na odpočítanie dane v plnej výške. Ak platiteľ nemá takéto prijaté plnenia (náklady), názor v dopyte je správny.
Upozorňujeme platiteľa, že mu však vzniká povinnosť postupovať podľa § 50 ods. 3 zákona o DPH. V jednotlivých zdaňovacích obdobiach v priebehu kalendárneho roka platiteľ použije koeficient z predchádzajúceho kalendárneho roka. Ak nemožno použiť koeficient z predchádzajúceho kalendárneho roka, určí platiteľ koeficient pre príslušný kalendárny rok odhadom podľa charakteru svojej činnosti so súhlasom správcu dane.
Rovnako platiteľ postupuje správne pri uplatňovaní DPH pri dodávkach energií, ktoré sú zahrnuté v nájomnom aj na vstupe a aj na výstupe platiteľa.
ZARADENIE NEHNUTEĽNOSTI DO PODNIKANIA
Manželia majú v osobnom vlastníctve 2-izbový rodinný dom. Dom kúpili na úver, ktorý splácajú, a prestavali ho na dve kancelárie, ktoré budú využívať v podnikaní. Prestavba prebehla svojpomocne, čiže nemajú doklady o prestavbe. Z dôvodu zníženia daňového základu, by ho chceli dať do podnikania.
Aký je postup pri zaradení nehnuteľnosti do podnikania?
Predovšetkým upozorňujeme na skutočnosť, že ak chce fyzická osoba - živnostník využívať rodinný dom alebo časť rodinného domu na podnikanie, je potrebné vyňatie z nebytových priestorov a povolenie stavebného úradu (príp. obecného úradu na dedine) na využívanie priestorov na podnikanie.
Ak je rodinný dom v bezpodielovom spoluvlastníctve manželov a jeden z manželov ho chce využívať na podnikanie, je potrebný súhlas druhého manžela v zmysle § 148a Obč. Z.
Ak živnostník využíva nehnuteľnosť na podnikanie a chce výdavky s ňou spojené účtovať vo svojom účtovníctve a zahrnovať ich podľa zákona o dani z príj-mov do daňových výdavkov, je potrebné nehnuteľnosť zaradiť do obchodného majetku firmy. Znamená to, vystaviť inventárnu kartu pre tento majetok a oceniť ho v zmysle § 25 zákona o účtovníctve č. 431/2002 Z. z v znení neskorších predpisov.
Ak nie je k dispozícii doklad o nadobudnutí majetku, prípadne majetok bol nadobudnutý skôr a cena, ktorá vtedy platila, už nie je reálna, na stanovenie ceny sa použije znalecký posudok. Takto stanovená cena je reprodukčná obstarávacia cena. Reprodukčnou obstarávacou cenou sa oceňuje:
- majetok v prípade bezplatného nadobudnutia (dar),
- nehmotný majetok vytvorený vlastnou činnosťou, ak sú vlastné náklady vyššie ako reprodukčná obstarávacia cena tohto majetku,
- príchovky a prírastky zvierat, ak nie je možné zistiť vlastné náklady,
- majetok preradený z osobného vlastníctva do podnikania,
- nehmotný a hmotný majetok novozistený pri inventarizácii a v účtovníctve doteraz nezaradený.
Podľa § 24 ods. 5 zákona o dani z príj-mov č. 595/2003 Z. z. v znení neskorších predpisov daňovník, ktorý je fyzickou osobou, pri preradení hmotného majetku z osobného užívania do obchodného majetku, pri začatí používania majetku na činnosť, z ktorej príjmy sú predmetom dane, odpisuje tento majetok ako v ďalších rokoch odpisovania zo vstupnej ceny ustanovenej podľa § 25 ods. 1 písm. d).
V prípade ukončenia podnikania a preradenia majetku z podnikania do majetku určeného na osobné potreby, nemá táto skutočnosť vplyv na výsledok hospodárenia ani na základ dane z príjmov. V prípade jednoduchého účtovníctva sa tento majetok poznačí na inventárnej karte a prestane sa o ňom účtovať a evidovať v hmotnom majetku určenom na podnikanie.
(viac odpovedí na otázky nielen k tejto téme nájdete v mesačníku 1000 riešení 10/2011)
|
|
|
Čiastka číslo 119/2011 zo dňa 1. 11. 2011 372/2011 Vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovuje spôsob výpočtu ročnej výroby tepla pri výrobe elektriny spaľovaním bioplynu získaného anaeróbnou fermentáciou 373/2011 Vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky, ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 309/2009 Z. z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby 374/2011 Oznámenie Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa dopĺňa výnos Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky z 5. mája 2011 č. 536/2011-100 o podrobnostiach pri poskytovaní podpory v pôdohospodárstve a pri rozvoji vidieka
Čiastka číslo 120/2011 zo dňa 3. 11. 2011 375/2011 Vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky o kritériách posudzovania veľkosti prevádzky 376/2011 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Maďarskej republiky o bode hraničného prepojenia rýchlostnej cesty R4 v úseku Košice – Milhosť – štátna hranica a rýchlostnej cesty M30 v úseku štátna hranica – Tornyosnémeti – Miškovec (Miskolc)
Čiastka číslo 121/2011 zo dňa 8. 11. 2011 377/2011 Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 544/2005 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 327/2005 Z. z. o poskytovaní právnej pomoci osobám v materiálnej núdzi a o zmene a doplnení zákona č. 586/2003 Z. z. o advokácii a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení zákona č. 8/2005 Z. z. v znení neskorších predpisov 378/2011 Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky o spôsobe označovania platby dane 379/2011 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o skončení platnosti Dohody medzi vládou Československej socialistickej republiky a vládou Argentínskej republiky o spolupráci na veterinárnom úseku (Buenos Aires 25. júna 1984) 380/2011 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o zrušení oznámenia č. 309/2011 Z. z.
Čiastka číslo 122/2011 zo dňa 10. 11. 2011 381/2011 Zákon o zrušení kolkových známok a o zmene a doplnení niektorých zákonov 382/2011 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v znení neskorších predpisov 383/2011 Zákon o zastúpení Slovenskej republiky v Eurojuste 384/2011 Zákon o osobitnom odvode vybraných finančných inštitúcií a o doplnení niektorých zákonov 385/2011 Vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky, ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 179/2011 Z. z. o hospodárskej mobilizácii a o zmene a doplnení zákona č. 387/2002 Z. z. o riadení štátu v krízových situáciách mimo času vojny a vojnového stavu v znení neskorších predpisov
Čiastka číslo 123/2011 zo dňa 12. 11. 2011 386/2011 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 91/2010 Z. z. o podpore cestovného ruchu v znení zákona č. 556/2010 Z. z. 387/2011 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 136/2001 Z. z. o ochrane hospodárskej súťaže a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 347/1990 Zb. o organizácii ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov 388/2011 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 99/1963 Zb. Občiansky súdny poriadok v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony 389/2011 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 200/1998 Z. z. o štátnej službe colníkov a o zmene a doplnení niektorých ďalších zákonov v znení neskorších predpisov 390/2011 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 317/2009 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony 391/2011 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou čínskej ľudovej republiky o rozšírení konzulárneho obvodu Honorárneho konzulátu Slovenskej republiky v Osobitnej administratívnej oblasti Honkong formou výmeny nót Príloha k čiastke 123 – k oznámeniu č. 391/2011 Z. z.
Čiastka číslo 124/2011 zo dňa 16. 11. 2011 392/2011 Zákon o obchodovaní s výrobkami obranného priemyslu a o zmene a doplnení niektorých zákonov 393/2011 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 513/2009 Z. z. o dráhach a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 514/2009 Z. z. o doprave na dráhach v znení neskorších predpisov 394/2011 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 492/2009 Z. z. o platobných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 130/2011 Z. z. a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony 395/2011 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony 396/2011 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 11/2004 Z. z. o obrannej štandardizácii, kodifikácii a štátnom overovaní kvality výrobkov a služieb na účely obrany v znení zákona č. 277/2009 Z. z. 397/2011 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 532/2010 Z. z. o Rozhlase a televízii Slovenska a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa menia niektoré zákony 398/2011 Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky z 30. novembra 2005 č. MF/22930/2005-74, ktorým sa ustanovujú
podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre zdravotné poisťovne v znení neskorších predpisov 399/2011 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Protokolu medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Mongolska o medzinárodných zmluvách, ktorými sa riadia dvojstranné slovensko-mongolské vzťahy Príloha k čiastke 124 – k oznámeniu č. 399/2011 Z. z.
|
|
|
UMENIE HÁDAŤ SA - 1. ČASŤ
Dnešný životný štýl, kedy sa každý ženie za svojím šťastím, vytvára živnú pôdu pre častejšie strety záujmov či už v práci, rodine, alebo dokonca pri oddychu. To zákonite vedie k častejšiemu výskytu sporov, ktoré potom obvykle prerastú do hádky.
Na prvý pohľad by sa zdalo, že hádať sa vie každý a netreba sa tomu učiť.
V skutočnosti, ak má hádka skončiť aj niečím iným ako vznikom nenávisti na život a na smrť, treba hádku považovať za špecifický typ umenia, kde sa rovnako uplatní herecký talent i matematická logika. Slovo "talent" sme použili úmyselne - nie každý sa totiž dokáže hádať.
Test
Tvrdenie |
Súhlasím |
Nesúhlasím |
Je lepšie si povedať "múdrejší ustúpi", ako tvrdo presadzovať svoj názor |
|
|
Aj keď ma to, ako veci robí partner rozčuľuje, mlčím, aby som nevyvolal konflikt |
|
|
Radšej veci robím sám, akoby som mal iných presviedčať, aby priložili ruku k dielu |
|
|
Často upratujem neporiadok po iných |
|
|
Hnevá má, keď ma iní predbehnú u lekára, ale nehádam sa s nimi |
|
|
Vadí mi, keď môj partner/partnerka doma nedbá na svoj vzhľad |
|
|
Partnerovi treba ponechať maximálnu voľnosť - on/ona musí vedieť odkiaľ - pokiaľ |
|
|
Hádka je nezdravá a najdôležitejšie je rýchlo ju skončiť |
|
|
Ak partner tvrdí, že je "uťahaný", vždy to rešpektujem a neobťažujem ho požiadavkami |
|
|
Keď človek "nie je vo svojej koži", mal by ticho sedieť a neotravovať iných |
|
|
Človek má z princípu pomáhať iným |
|
|
Zo skúsenosti viem, že sťažovaním sa veci nevyriešia |
|
|
Radšej sa nechám zabávať inými, akoby som ja mal/a zabávať iných |
|
|
Vždy treba pamätať na to, že "mlčať je zlato" a radšej nechať hovoriť iných |
|
|
Človek si vždy má vedieť pomôcť sám a neotravovať iných žiadosťami o pomoc |
|
|
Vyhodnotenie
- Viac ako 10 krát "súhlasím", máte posvätnú hrôzu z hádky a ste ochotný urobiť čokoľvek, len aby ste sa jej vyhli. Ostatní to rýchlo zistia a ako sa na ľudí patrí, dôsledne to zneužijú. Fungujete ako hromozvod, ktorý na seba priťahuje hromy - blesky zo širokého okolia.
- 8 až 10 krát "súhlasím", dávate v živote prednosť pokoju pred bojom za svoje záujmy. Paradoxne však dokážete brániť iných, keď sa im deje očividná krivda.
- 5 až 7 krát "súhlasím", ste človekom, ktorý sa snaží so svojím okolím vychádzať po dobrom, ale keď treba, viete vyceriť aj zuby. Spravidla viete obhájiť svoje záujmy tak, že sa s oponentom rozídete v dobrom.
- Menej ako 5 krát "súhlasím", ste prototypom bojovníka. Vašim poznávacím znamením sú ostré lakte a nabrúsený jazyk. Netrápi vás mienka okolia, najdôležitejšie je dosiahnuť cieľ za každú cenu.
Je čas pozrieť sa hádke bližšie na zúbok. Hádka je soľou života - ak sa s ňou rozumne manipuluje, robí život chutnejším i stráviteľnejším zároveň. A naopak, ak to preženieme, dostaneme niečo, o čo ani pes nestojí.
Hádke predchádza spor. Je tomu tak vždy, ak sa stretnú dva alebo viac rozdielnych názorov. Vtedy sa treba dohodnúť, ktorý z nich je správny. Ak k dohode nedôjde, dôjde k hádke. Zatiaľ čo spor má aké také pravidlá, hádka má len jediné, že neexistuje žiadne pravidlo.
Ako pristupovať k hádke?
Predovšetkým si musíme zvoliť prístup a štýl. Existujú dva extrémy:
- buď to zoberieme osobne,
- alebo neosobne.
Osobný prístup doslova znamená, že všetko, čo sa povie, vzťahujeme na seba. Výsledok je zrejmý - riadime sa skôr pocitmi ako rozumom.
Neosobný prístup nám naopak, umožňuje udržať si od veci odstup, často až priveľký. Následkom toho nám v krvi chýba adrenalín a tak občas prehráme len preto, že našim argumentom chýba dôraz. Iným efektom neosobného prístupu je, že ním občas môžeme protivníka priviesť do zúrivosti. Má totiž pocit, že je pre nás vzduchom, alebo presnejšie, ničím.
Pri výbere štýlu vedenia hádky môžeme hovoriť o dvoch extrémoch
- systematický štýl,
- chaotický štýl.
Ak v hádke aplikujeme systematický štýl, máme dopredu premyslený smer, ktorým chceme hádku smerovať a tomu odpovedajúce argumenty.
Charakteristickou črtou tohto štýlu je postupné zvyšovanie tlaku jedným smerom a pridržiavanie sa predmetu hádky. To si vyžaduje nielen riadnu dávku sebakontroly (t.j. neosobný prístup), ale aj manipulátorské schopnosti. Oproti nemu stojí chaotický štýl, ktorý, ako napovedá jeho označenie, je postavený na chaose. Jeho príznačnou črtou je striedanie tém, argumentov, výrazov, tónu hlasu i prístupu, atď. bez akejkoľvek logiky. To protivníkovi znemožňuje adekvátne reagovať, a preto to občas jednoducho vzdá. Nevýhodou tohto štýlu je, že môže neúmerne predĺžiť hádku, alebo ju ukončiť bez dostatočného vyčistenia ovzdušia.
Normálne správanie pri hádke je posunuté viac k neosobnému prístupu a systematickému štýlu. Vyžaduje sa skôr chladná hlava, ako emócie. Napriek tomu sa nedá stopercentne tvrdiť, že ako víťaz z hádky výjde vždy ten, kto si zachová chladnejšiu hlavu. Občas, hlavne pri tzv. rodinných hádkach práve ten s chladnejšou hlavou otrávene mávne rukou a ide radšej na ryby.
Akú stratégiu máme pri hádke zvoliť:
- boj na život a na smrť,
- mávnutie rukou.
Otázky, ktoré si treba položiť
- O čo mu/jej ide?
- Aké sú možnosti?
- Aké tromfy sú v hre a kto ich má?
(pokračovanie nabudúce)
|
|
|
21. 11. - pondelok
DPH - predloženie žiadosti o registráciu pre DPH zdaniteľnou osobou, ktorej obrat za najviac 12 predchádzajúcich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov dosiahol v októbri 2011 49 790 €
- podanie súhrnného výkazu k DPH za október 2011 podpísaného zaručeným elektronickým podpisom v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných presiahla v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku 100 000 €
25. 11. - piatok
DPH - podanie daňového priznania k DPH za október 2011 (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac)
- splatnosť DPH za október 2011 pre platiteľov s mesačnou daňovou povinnosťou
Spotrebné dane - podanie daňového priznania a splatnosť spotrebnej dane z liehu, vína, piva, tabakových výrobkov, minerálneho oleja, elektriny, uhlia a zemného plynu za október 2011
30. 11. - streda
Daň z príjmov - splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov fyzických a právnických osôb, ktoré mali v predchádzajúcom zdaňovacom období daň vyššiu ako 16 596,96 €
Daň z motorových vozidiel - splatnosť 1/12 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného správcu dane, ak presahuje 8 292 €
do výplatného termínu
Poistné - splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní, splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za október 2011
do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru
Daň z príjmov - odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti za október 2011
- prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za október 2011 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke
Do 15 dní oznámiť správcovi dane:
Daň z príjmov - vznik povinnosti zrážať daň z príjmov alebo preddavky na daň z príjmov alebo daň z príjmov vyberať
Správa dane - zmenu skutočností o daňovníkovi a o zániku daňovej povinnosti
Správa dane - zrušenie činnosti daňového subjektu
Do 50 dní
Správa dane - odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť alebo začatia výkonu inej zárobkovej činnosti - registrovať sa u miestneho príslušného správcu dane
Správa dane - oznámiť správcovi dane vykonávanie činnosti alebo poberanie príjmov podliehajúcich dani
Správa dane - oznámiť správcovi dane zriadenie stálej prevádzkarne
Správa dane - pred zrušením stálej prevádzkarne oznámiť túto skutočnosť správcovi dane
Miestne dane - oznámiť správcovi dane z nehnuteľností rozhodujúce skutočnosti pre vznik alebo zánik daňovej povinnosti k dani z nehnuteľnosti ako aj zmenu týchto skutočností
Miestne dane - vznik daňovej povinnosti k dani z motorových vozidiel
Miestne dane - zmenu skutočností rozhodujúcich na určenie dane z motorových vozidiel
|
|
|
Názov krajiny
|
Názov meny
|
Mena
|
1.11.
|
2.11.
|
3.11.
|
4.11.
|
7.11.
|
8.11.
|
9.11.
|
10.11.
|
11.11.
|
14.11.
|
15.11.
|
USA |
americký dolár
|
USD
|
1,3627
|
1,3809
|
1,3773
|
1,3773
|
1,3742
|
1,3788
|
1,3633
|
1,3616
|
1,365
|
1,3659
|
1,3532
|
Japonsko |
japonský jen
|
JPY
|
106,58
|
107,78
|
107,33
|
107,55
|
107,3
|
107,51
|
105,96
|
105,66
|
105,59
|
105,18
|
104,16
|
Bulharsko |
lev
|
BGN
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
Česká republika |
česká koruna
|
CZK
|
25,03
|
25,145
|
24,911
|
24,992
|
24,996
|
25,172
|
25,452
|
25,496
|
25,701
|
25,743
|
25,768
|
Dánsko |
dánska koruna
|
DKK
|
7,4414
|
7,441
|
7,4411
|
7,4427
|
7,4438
|
7,4445
|
7,4446
|
7,442
|
7,4422
|
7,443
|
7,4427
|
V. Británia |
anglická libra
|
GBP
|
0,85515
|
0,8619
|
0,8593
|
0,86125
|
0,85655
|
0,85805
|
0,85385
|
0,85335
|
0,8568
|
0,8566
|
0,85345
|
Maďarsko |
maďarský forint
|
HUF
|
309,48
|
305,36
|
302,9
|
304,05
|
306,71
|
307,36
|
310,5
|
310,67
|
310,52
|
315,6
|
314,77
|
Litva |
litovský litas
|
LTL
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
Lotyšsko |
lotyšský lats
|
LVL
|
0,7037
|
0,703
|
0,7029
|
0,703
|
0,7028
|
0,7028
|
0,7025
|
0,7014
|
0,7015
|
0,7012
|
0,7002
|
Poľsko |
poľský zlotý
|
PLN
|
4,4774
|
4,3725
|
4,3463
|
4,3611
|
4,3634
|
4,3545
|
4,397
|
4,3825
|
4,4235
|
4,3956
|
4,4145
|
Rumunsko |
rumunský leu
|
RON
|
4,3528
|
4,348
|
4,3523
|
4,3566
|
4,3523
|
4,3565
|
4,355
|
4,35
|
4,3472
|
4,3505
|
4,3495
|
Švédsko |
švédska koruna
|
SEK
|
9,0625
|
9,073
|
9,0272
|
9,1113
|
9,0845
|
9,0355
|
9,0753
|
9,0643
|
9,0935
|
9,1146
|
9,1238
|
Švajciarsko |
švajčiarsky frank
|
CHF
|
1,2174
|
1,2166
|
1,2156
|
1,2217
|
1,2342
|
1,2382
|
1,2322
|
1,2315
|
1,236
|
1,2368
|
1,2405
|
Nórsko |
nórska koruna
|
NOK
|
7,758
|
7,7585
|
7,721
|
7,764
|
7,7475
|
7,725
|
7,7645
|
7,742
|
7,752
|
7,754
|
7,8
|
Chorvátsko |
chorvátska kuna
|
HRK
|
7,501
|
7,499
|
7,4997
|
7,4948
|
7,4975
|
7,4913
|
7,492
|
7,48
|
7,4725
|
7,4793
|
7,4815
|
Rusko |
ruský rubeľ
|
RUB
|
42,14
|
42,135
|
42,1525
|
42,112
|
42,0789
|
41,6468
|
41,562
|
41,5
|
41,5728
|
41,6522
|
41,555
|
Turecko |
turecká líra
|
TRY
|
2,4508
|
2,4528
|
2,423
|
2,4225
|
2,4477
|
2,4494
|
2,4428
|
2,4303
|
2,4283
|
2,4336
|
2,4299
|
Austrália |
austrálsky dolár
|
AUD
|
1,3237
|
1,3303
|
1,3215
|
1,328
|
1,3296
|
1,3339
|
1,333
|
1,3389
|
1,3428
|
1,3351
|
1,3351
|
Brazília |
brazílsky real
|
BRL
|
2,3945
|
2,4
|
2,3675
|
2,3957
|
2,4022
|
2,4048
|
2,3863
|
2,3974
|
2,3956
|
2,408
|
2,3904
|
Kanada |
kanadský dolár
|
CAD
|
1,3855
|
1,3977
|
1,3874
|
1,404
|
1,3981
|
1,3974
|
1,3908
|
1,3892
|
1,3906
|
1,3886
|
1,3866
|
Čína |
čínsky jüan
|
CNY
|
8,6613
|
8,7785
|
8,7544
|
8,7321
|
8,7275
|
8,7506
|
8,6323
|
8,643
|
8,6571
|
8,6813
|
8,5842
|
Hongkong |
hongkongský dolár
|
HKD
|
10,592
|
10,7303
|
10,7009
|
10,6997
|
10,6782
|
10,7134
|
10,5956
|
10,5976
|
10,6235
|
10,6264
|
10,5313
|
Indonézia |
indonézska rupia
|
IDR
|
12121,45
|
12331,89
|
12351,18
|
12328,18
|
12312,98
|
12306,11
|
12145,7
|
12213,11
|
12235,32
|
12245,16
|
12170,68
|
India |
indická rupia
|
INR
|
67,154
|
67,92
|
67,687
|
67,6323
|
67,489
|
68,223
|
68,39
|
68,114
|
68,4172
|
68,807
|
68,58
|
Južná Kórea |
juhokórejský won
|
KRW
|
1529,33
|
1547,96
|
1550,1
|
1530,65
|
1538,53
|
1539,12
|
1528,7
|
1540,29
|
1538
|
1537,97
|
1527,99
|
Mexiko |
mexické peso
|
MXN
|
18,6867
|
18,6495
|
18,356
|
18,4317
|
18,5517
|
18,4477
|
18,4516
|
18,4543
|
18,4192
|
18,4733
|
18,3765
|
Malajzia |
malajzijský ringgit
|
MYR
|
4,2525
|
4,325
|
4,3171
|
4,3018
|
4,2909
|
4,3068
|
4,262
|
4,2911
|
4,2969
|
4,2848
|
4,2714
|
Nový Zéland |
novozélandský dolár
|
NZD
|
1,7152
|
1,7387
|
1,7325
|
1,7401
|
1,728
|
1,7351
|
1,7341
|
1,7455
|
1,7536
|
1,7448
|
1,7591
|
Filipíny |
filipínske peso
|
PHP
|
58,289
|
59,097
|
59,421
|
59,064
|
58,924
|
59,435
|
58,797
|
58,989
|
59,107
|
59,1
|
58,909
|
Singapur |
singapurský dolár
|
SGD
|
1,7402
|
1,7587
|
1,7464
|
1,746
|
1,7461
|
1,7523
|
1,7512
|
1,7546
|
1,7604
|
1,7594
|
1,7487
|
Thajsko |
thajský baht
|
THB
|
42,162
|
42,504
|
42,311
|
42,228
|
42,174
|
42,315
|
41,881
|
41,937
|
42,056
|
42,056
|
41,746
|
Južná Afrika |
juhoafrický rand
|
ZAR
|
11,1484
|
11,0139
|
10,8292
|
10,8341
|
10,943
|
10,8856
|
10,887
|
10,9409
|
10,8444
|
10,8853
|
11,0087
|
Izrael |
izraelský šekel
|
ILS
|
5,0177
|
5,0475
|
5,0495
|
5,0519
|
5,0685
|
5,0718
|
5,0631
|
5,068
|
5,0801
|
5,0837
|
5,051
|
|
|
|
NAJVIAC ČÍTANÉ TÉMY A PUBLIKÁCIE |
Poradca - mesačník nielen pre podnikateľov, č. 3/2012
- Nový daňový poriadok s komentárom
Dane, účtovníctvo - vzory a prípady (DÚVaP) - mesačník, č. 11/2011
- Stála prevádzkareň
- Pracovný pomer
- Nehnuteľnosť v ZDP
Dane, účtovníctvo, odvody bez chýb, pokút a penále - (DUO) - mesačník, č. 11/2011
- Firemný automobil
- Sociálne dávky z daňového hľadiska
- Daňový nedoplatok a sankcie
- Účtovanie o osobnej spotrebe podnikateľa
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále - (PaM) - mesačník, č. 11/2011
- Konto pracovného času
- Vznik nároku na starobný dôchodok
- Konkurenčné doložky po skončení pracovného pomeru
- Delenie prac. miesta
Verejná správa - (VS) - mesačník, č. 11/2011
- Zákon o prokuratúre
- Trestné činy proti iným právam a slobodám v zdravotníctve
- Organizácia pracovného času
- Štátny dlh
1 000 riešení - mesačník, č. 11/2011
- Automobil v podnikaní
- Dane v praxi
- Mzdy, odvody
PRIPRAVUJEME
Poradca č. 4-5/2012 (XI/2011)
- Trestný zákon a trestný poriadok s komentárom
Dane, účtovníctvo - vzory a príklady (DÚVaP) č. 12 (XI/2011)
- Ročné zúčtovanie DPH
- Základ dane z príjmov FO, PO
- Závierkové a upravujúce účtovné prípady
Dane, účtovníctvo, odvody - bez chýb pokút a penále (DUO) č. 12/2011 (XI/2011)
- Vianočný príspevok dôchodcom
- Nevyfakturované pohľadávky a záväzky
- Výdavky na BOZP
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále (PaM) č. 12/2011 (XI/2011)
- Ochrana osobných údajov
- Prenos rodičovskej dovolenky
- Životné a pracovné výročie zamestnanca
Verejná správa (VS) č. 12/2011 (XI/2011)
- Zvýšenie minimálnej mzdy od 1. 1. 2012
- Dotácie na obstaranie nájomných bytov
- Reforma daňovej a colnej správy
1000 riešení č. 12/2011 (XI/2011)
- Daňový poriadok
- Pracovné právo
- Dane v praxi
|
|
|
MIKULÁŠSKY BALÍČEK
Príchod Mikuláša najviac očakávajú naše deti. Ešte neviete čím prekvapíte Vaše ratolesti? Prinášame Vám ponuku edície Poradca deťom, ktorú sme namixovali podľa veku detí, ktorým ponúkame knižky a pracovné zošity nielen na potešenie, ale aj poučenie.
1. PREDŠKOLÁCI (4-6r.)
- Veselá matematika - Vhodný doplnok pri osvojovaní základných matematických pojmov.
(A4, 23 str.)
- Pastelkami čarujem - Čierno - biely pracovný zošit, ktorý pomáha rozvíjať grafomotorické zručnosti detí.
(A4, 24 str.)
- Kreslím a maľujem - Čierno - biely pracovný zošit, ktorý pomáha rozvíjať grafomotorické zručnosti detí.
(A4, 40 str.)
- S pastelkou v kráľovstve matematiky - Základné matematické pojmy, geometrická tvary, číslovky.
(A4, 92 str., VV)
2. ŠKOLÁCI (6 - 10 r.)
- Dobrodružstvá žiačika Mudráčika I., II. - Plnofarebný pracovný zošit, riešenie mnohých úloh, ktoré pomáhajú rozvíjať detskú logiku.
(A4, 84 str.)
- Malý rytier s omaľovánkou - Veršovaný pracovný zošit doplnený otázkami a úlohami pre deti.
(A4, 40 str.)
- Sto zvieratiek v hádankách - Rôzne detské hádanky.
(A4, 47 str.)
- Dobrodružstvá žiačika Mudráčika I., II. - Riešenia detských úloh.
(A4, 84 str.)
3. ŠKOLÁCI (11 - 15 r.)
- Murphyho večné zákony - "Nič sa nedá získať bez námahy, okrem zlej povesti."
(A6, 219 str.)
- Murphy v bájkach - "Manželstvo nie je slovo, je to rozsudok."
(A6 135 str.)
BALÍČEK 1. PREDŠKOLÁCI (4 - 6 R.) so sladkým darčekom obsahuje Veselá matematika + Pastelkami čarujem + Kreslím a maľujem + S pastelkou v kráľovstve matematiky cena: 9,30 €
BALÍČEK 2. ŠKOLÁCI (7 - 10 R.) so sladkým darčekom obsahuje: Dobrodružstvá žiačika mudráčika I., II. + Malý rytier s omaľovánkou cena: 7,60 €
BALÍČEK 3. ŠKOLÁCI (11 - 15 R.)so sladkým darčekom obsahuje: Murphyho večné zákony + Murphy v bájkach
cena: 8,20 €
Balíček si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@i-poradca.sk
MIKULÁŠSKY BALÍČEK MÚDROSTI
Potešiť deti na Mikuláša je tradíciou, ale potešiť partnera, rodičov, priateľov, známych či obchodných partnerov sa môže stať tradíciou. Akým darčekom? Prichádzame s ponukou univerzálneho darčeka z edície Veselo i vážne.
- Zrnká múdrosti - Byť chudobným nie je žiadna hanba, ale zato jediná pozitívna vec, ktorá sa dá o tom povedať
(A6, 194 str.)
- Mšlienky bez cla - Jestvujú tri spôsoby ako žiť: žobrať, kradnúť alebo niečo robiť.
(A6, 232 str.)
- Murphyho zbierka zákonov - Ak niečo stojí zato, nikdy nie je toho dosť.
(A6, 170 str.)
- Murphyho železné zákony - Ten kto nevie robiť chyba, nevie robiť nič.
(atyp)
MIKULÁŠSKY BALÍČEK MÚDROSTI obsahuje: Zrnká múdrosti + Myšlienky bez cla + Murphyho zbierka zákonov - Myrphyho železné zákony
cena: 8,20 €
Balíček si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@i-poradca.sk
MIKULÁŠSKY BALÍČEK PPRE ŽENY
- Zrnká ženskosti - Ak si myslíte, že vám už nič nechýba, opýtajte sa manželky, určite si nemá čo obliecť.
(A6, 228 str.)
- Zrnká odvahy - Ak chceš dlho žiť, neklam, nekradni a nepokúšaj sa byť príliš odvážny.
(A6, 236 str.)
- Knižné minizrnká - Za každým vrcholom nasleduje už len klesanie.
(atyp)
MIKULÁŠSKY BALÍČEK PRE ŽENY obsahuje: Zrnká ženskosti + Zrnká odvahy + Zrnká úsmevu + Knižné minizrnká
cena: 9,20 €
Balíček si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@i-poradca.sk
Ceny balíčkov sú konečné, vrátane DPH a distribučných nákladov.
RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY NA UVEDENÝCH TELEFÓNNYCH ČÍSLACH
OBJEDNÁVKY VYBAVUJEME DO 48 HODÍN
Emailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určená čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina
- Tieto emailové noviny Vám boli doručené na základe Vašej žiadosti o zasielanie.
- Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len na vlastné účely, nesmú byť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!
|
|
|
Adresa: |
|
E-mail: |
ExiCon, s. r. o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
|
|
objednavky@exicon.sk
|
|
IČO: 44853530
DIČ: 2022854900
IČ DPH: SK2022854900
|
|
|
|
|
|
Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 51548/L.. |
|
|
Ak si želáte ukončiť zasielanie informačných emailových správ na Vašu adresu, zašlite prosím správu s predmetom NEPOSIELAT vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.sk. Následne budete vyradení z databázy príjemcov informačných emailových správ.
|
Copyright (c) ExiCon, s. r. o., 2011 |