|
TÉMA NOVÍN INVENTARIZÁCIA MAJETKU A ZÁVÄZKOV |
Základné právne normy upravujúce inventarizáciu
a) zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z.n.p. (ďalej len „zákon o účtovníctve“),
b) opatrenie MF SR č. 23 054/2002- 92, ktorým sa stanovili postupy účtovania
a rámcová účtová osnova pre podnikateľov účtujúca v sústave podvojného účtovníctva v z.n.p. (ďalej len „postupy účtovania“).
Inventarizácia a zákon o účtovníctve
Základnou právnou normou z oblasti účtovníctva, ktorá upravuje inventarizáciu
majetku a záväzkov je zákon o účtovníctve. V zákone o účtovníctve je
ustanovená povinnosť inventarizovať majetok, záväzky a rozdiel majetku a záväzkov (§ 6 ods. 3 zákona),
ustanovený spôsob vykonania inventarizácie (§ 29 a § 30 zákona),
ustanovené, že vykonaním inventarizácie sa zabezpečuje preukázateľnosť účtovníctva (§ 8 ods. 4 zákona).
Inventarizácia zabezpečuje preukázateľnosť účtovníctva a súčasne je základom všetkých závierkových prác. Inventarizáciu upravuje zákon o účtovníctve v § 29 a § 30. Inventarizáciou
overuje účtovná jednotka, či stav majetku a záväzkov v účtovníctve zodpovedá skutočnosti.
Podľa § 30 zákona o účtovníctve, skutočný stav majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov sa zisťuje inventúrou. Pri majetku hmotnej povahy a nehmotnej povahy sa skutočný
stav zisťuje fyzickou inventúrou;dokladovou
inventúrou; ak je to možné, používa sa kombinácia fyzickej a dokladovej inventúry.
Fyzická inventúra majetku sa vykonáva počítaním, meraním, vážením, technickým prepočtom pri voľne uloženom materiály (uhlie, piesok, krmivo) pričom sa vychádza z jednotiek
množstva používaných v účtovníctve (v skladovej evidencii).
Základ dokladovej inventúry spočíva v tom, že sa overuje alebo preukazuje stav príslušného účtu majetku a záväzkov v účtovníctve pomocou rôznych písomností – účtovných dokladov,
zmlúv, listín a pod. Pri dokladovej inventúre sa teda preveruje správnosť stavu (zostatku) príslušného účtu, t.j. účtu syntetického, analytického, alebo podsúvahového. Po vykonaní inventarizácie je účtovná jednotka povinná vyhotoviť inventúrny súpis a inventarizačný zápis. Inventúrny súpis je účtovný záznam, ktorý zabezpečuje preukázateľnosť účtovníctva (§ 8 ods. 4). Inventúrny súpis musí obsahovať tieto údaje
a) obchodné meno alebo názov účtovnej jednotky; právnické osoby uvedú sídlo, fyzické osoby bydlisko a miesto podnikania, ak sa líši od miesta bydliska,
b) deň začatia inventúry, deň, ku ktorému bola inventúra vykonaná a deň skončenia inventúry,
c) stav majetku s uvedením jednotiek množstva a ceny podľa § 25,
d) miesto uloženia majetku,
e) meno, priezvisko a podpisový záznam hmotne zodpovednej osoby za príslušný druh majetku,
f) zoznam záväzkov a ich ocenenie podľa § 25,
g) zoznam skutočného stavu rozdielu majetku a záväzkov,
h) odporúčania na posúdenie reálnosti ocenenia majetku a záväzkov k dátumu, ku ktorému sa účtovná závierka zostavuje, zistené pri vykonávaní inventúry na účely úpravy ocenenia majetku a záväzkov podľa § 26 a 27, ak sú takéto skutočnosti známe osobám, ktoré vykonali inventúru,
i) meno, priezvisko a podpisový záznam osôb zodpovedných za zistenie skutočného stavu majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov,
j) poznámky.
Inventarizačný zápis
Stav majetku, záväzkov, rozdielu majetku a záväzkov v inventúrnych súpisoch sa porovnáva so stavom majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov v účtovníctve a výsledky porovnania sa uvedú v inventarizačnom zápise.
Inventarizačný zápis je účtovný záznam, ktorým sa preukazuje vecná správnosť účtovníctva a ktorý musí obsahovať
a) obchodné meno alebo názov účtovnej jednotky; právnické osoby uvedú sídlo, fyzické osoby bydlisko a miesto podnikania, ak sa líši od miesta bydliska,
b) výsledky vyplývajúce z porovnania skutočného stavu majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov s účtovným stavom,
c) výsledky vyplývajúce z posúdenia reálnosti ocenenia majetku a záväzkov podľa § 26 a 27,
d) meno, priezvisko a podpisový záznam osoby alebo osôb zodpovedných za vykonanie inventarizácie v účtovnej jednotke.
Účtovanie inventarizačných rozdielov
patrí medzi závierkové účtovné prípady, samozrejme za predpokladu, že účtovnej jednotke vzniknú. Inventarizačné rozdiely môžu vzniknúť pri porovnaní skutočného stavu majetku s účtovným stavom. Účtovným rozdielom môže byť
manko, ak zistený skutočný stav je nižší ako stav v účtovníctve a ak ho nemožno preukázať účtovným záznamom,
prebytok, ak zistený skutočný stav je vyšší ako stav v účtovníctve a ak ho nemožno preukázať účtovným záznamom.
Na príslušné účty nákladov alebo výnosov sa účtujú inventarizačné rozdiely podľa § 30 ods. 7 zákona okrem
a) chýbajúcich cenných papierov, kedy sa vykáže ich úbytok na analytickom účte cenné papiere v umorovacom konaní a ak sa začne umorovacie konanie,
b) schodku peňažných hotovostí a cenín, ktorý sa účtuje ako pohľadávka voči hmotne zodpovednej osobe.
Chýbajúce cenné papiere sa z účtu, na ktorom sú zaúčtované preúčtujú na analytický účet vytvorený k príslušnému syntetickému účtu, napr. ak má účtovná jednotka na účte 061
- Podielové cenné papiere a podiely v dcérskej účtovnej jednotke a došlo ich strate (akcie v listinnej podobe), preúčtujú sa nasledovne: na stranu Má dať účtu 061 – Podielové cenné
papiere a podiely v dcérskej účtovnej jednotke v umorovacom konaní a v prospech účtu 061 – Podielové cenné papiere a podiely v dcérskej účtovnej jednotke. Po ukončení umorovacieho
konania, ak sa chýbajúce cenné papiere nenájdu, zaúčtuje sa škoda na dlhodobom finančnom majetku nasledovne: na stranu Má dať účtu 569 – Manká a škody na finančnom majetku a v prospech účtu 061
- Podielové cenné papiere a podiely v dcérskej účtovnej jednotke v umorovacom konaní.
Čo sa týka schodku v pokladničnej hotovosti, predpis schodku k náhrade sa zaúčtuje voči hmotne zodpovednému zamestnancovi a to na stranu Má dať účtu 335 – Pohľadávky
voči zamestnancom a v prospech účtu 211 – Pokladnica, prípadne 213 – Ceniny
Účtovanie prebytku
Prebytok nakupovaných zásob (§ 11 postupov účtovania)
ak je preukázateľné, že došlo k chybnému účtovaniu pri ich vyskladnení, prebytok sa účtuje v prospech účtov účtovej skupiny 50
– Spotrebované nákupy a skutočný úbytok zásob, sa účtuje na ťarchu účtov účtovej skupiny 50 – Spotrebované nákupy. Prebytok zásob vlastnej výroby vrátane zvierat sa účtuje na príslušné účty zmeny stavu vnútroorganizačných zásob;
ak sa nepreukáže chybné účtovanie pri vyskladnení, prebytok zásob sa účtuje v prospech účtu 648 – Ostatné výnosy z hospodárskej činnosti.
Prebytok dlhodobého odpisovaného majetku
sa účtuje podľa § 21 ods. 2 postupov účtovania. Podľa tohto ustanovenia dlhodobý nehmotný majetok a dlhodobý hmotný majetok novo zistený pri inventarizácii a v účtovníctve doteraz
nezachytený (prebytok) ocenený reprodukčnou obstarávacou cenou, účtuje sa so súvzťažným zápisom na účet 384 – Výnosy budúcich období a tieto sa rozpúšťajú rovnakým spôsobom
podľa § 56 ods. 12 postupov účtovania ako dotácie na obstaranie dlhodobého majetku, ktoré sa rozpúšťajú do výnosov v časovej a vecnej súvislosti so zaúčtovaním odpisov z dlhodobého hmotného majetku, na obstaranie ktorého bola dotácia poskytnutá, od doby zaradenia tohto majetku do užívania.
Účtovanie manka
Podľa postupov účtovania manká sa účtujú na nasledujúcich nákladových
účtoch
účet 549 – Manká a škody – na tomto účte sa účtujú manká a škody na dlhodobom majetku, manko na nakúpených zásobách ako aj na zásobách vlastnej výroby. Ich náhrada sa
účtuje na účet 648 – Ostatné výnosy z hospodárskej činnosti,
účet 569 – Manká a škody na finančnom
majetku
– na tomto účte sa účtujú manká a škody na finančnom majetku. Ich náhrada
sa účtuje na účte 668 – Ostatné finančné výnosy,
účet 582 – Škody
– na tomto účte sa účtujú škody vzniknuté na majetku z mimoriadnych príčin, napr. v dôsledku živelnej pohromy. Ich náhrada sa účtuje na účte 682 – Náhrady škôd.
Účtovanie škody
Okrem manka a prebytku môže na majetku vzniknúť aj škoda, ktorá podľa § 26 ods. 6 zákona o účtovníctve je definovaná ako neodstrániteľné poškodenie, zničenie, odcudzenie alebo
zistená strata majetku (napr. krádež zásob neznámym páchateľom, zničené zásoby pri požiari a pod.). Inventarizáciou zistené odcudzenie alebo zistená strata majetku je manko.
Mankom nie sú preukázané manká v rámci noriem prirodzených úbytkov. Ide o technologické a technické straty vyplývajúce z prirodzených vlastností výrobkov vznikajúcich napr. rozprášením, vysychaním v rámci technologických úbytkov vo výrobnom a odbytovom procese do výšky stanovenej normami. Normy prirodzených úbytkov zásob, ak si ich chce účtovná jednotka uplatniť, musí ich určiť vlastným predpisom vždy na príslušné účtovné obdobie, samozrejme za predpokladu, že má také druhy zásob, pri ktorých sa predpokladajú technologické straty. Úbytky v rámci noriem prirodzených úbytkov sa účtujú priamo do spotreby (účty 501, 504 alebo na stranu MD účtov účtovej skupiny 61 pri zásobách vlastnej výroby). Rozdiely vyplývajúce z úpravy ocenenia podľa § 26 a 27 sa neposudzujú ako inventarizačné rozdiely.
Správne vykonanie inventarizácie je náročný proces, ktorý si vyžaduje dôslednú prípravu pre jej úspešnú realizáciu. Príspevkom sme poukázali na základné právne normy, ktoré inventarizáciu upravujú, spôsoby jej vykonania ako aj spôsoby zaúčtovania inventarizačných rozdielov.
Ing. Ivana Hudecová
(Viac nielen o tejto téme sa dočítate v mesačníku DUO 12/2013)
|
|
|
ČITATELIA SA PÝTAJÚ,ODBORNÍCI ODPOVEDAJÚ |
NEVYÚČTOVANÉ DODANIE SLUŽBY
Stavebnej spoločnosti s ručením obmedzeným boli odovzdané zmluvne dohodnuté práce v decembri 2012 avšak do konca roku tieto práce dodávateľ nevyúčtoval. Stavebná spoločnosť v pozícii odberateľa chce účtovať ako o nevyfakturovanej dodávke prostredníctvom účtu 326.
Je nutné o prevedených prácach účtovať?
Ak účtovná jednotka na základe zmluvy, dodacieho listu alebo iného dokladu pozná výšku záväzku, no daná položka nie je účtovateľná ako obvyklý záväzok (napr. nevyfakturované dodávky, prijaté služby), účtuje sa na účte 326 112– Nevyfakturované dodávky. Pre úplnosť treba
dodať, že následne môže tento účtovný prípad podliehať tzv. upravujúcim závierkovým účtovným operáciám. Na účte 326 sa účtujú také dodávky majetku a služieb, ktoré boli odberateľom prevzaté ale ktoré dodávateľ do uzavierania účtovných kníh nevyúčtoval (nevyfakturoval), pritom suma nevyúčtovaného záväzku je známa.
Nevyfakturovaná dodávka prác sa zaúčtuje na ťarchu príslušného účtu majetku alebo
nákladov (v danom prípade 518) so súvzťažným zápisom v prospech účtu 326.
Nevyfakturovaná dodávka sa zúčtuje po obdržaní faktúry účtovným zápisom na ťarchu
účtu 326 a v prospech účtu 321 (zo zúčtovania by nemal vzniknúť rozdiel).
REGISTRÁCIA K DPH V UZÁVIERKOVÝCH PRÍPADOCH PEŇAŽNÉHO DENNÍKA
Podnikateľ – fyzická osoba v roku 2012 zakúpil stroj. Vzhľadom na to, že v tom roku nebol platiteľom DPH, stroj začal odpisovať zo vstupnej ceny 24 000 vrátane 20 % DPH. V januári 2013 sa stal platiteľom DPH. V zmysle § 55 zákona o DPH si uplatnil nárok na odpočet DPH.
Aký dopad bude mať odpočet na účtovníctvo a základ dane z príjmov?
Podľa § 17 ods. 3 písm. d) bodu 1 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z.n.p. (ďalej iba „zákon o dani z príjmov“) sa do základu dane z príjmov nezahŕňa daň z pridanej hodnoty v prípade registrácie platiteľa pri uplatnení nároku na odpočet dane z pridanej hodnoty
podľa zákona o DPH. Pri odpisovanom hmotnom majetku sa výška nároku na odpočet dane podľa § 55 zákona o DPH v podstate určuje zo zostatkovej ceny majetku zistenej podľa § 25 ods. 3 zákona o dani z príjmov. Vrátená daň z pridanej hodnoty sa nezahŕňa do základu dane z príjmov za podmienky, že daňovník o vrátenú pomernú časť dane z pridanej hodnoty vzťahujúcu sa k zostatkovej cene dlhodobého hmotného majetku zníži vstupnú cenu tohto majetku. Tento postup korešponduje s platnou metodikou účtovníctva ako aj s § 21 ods. 2
písm. i) zákona o dani z príjmov.
Z uvedeného vyplýva, že za predpokladu splnenia tejto podmienky nie je potrebné
realizovať v rámci uzávierkových operácií v peňažnom denníku žiadnu úpravu základu dane z príjmov týkajúcu sa DPH, pri ktorej platiteľ dane uplatní nárok na
odpočet v prípade zaregistrovania podľa zákona o dani z pridanej hodnoty.
ÚBYTOK TOVARU NAD NORMU PRIRODZENÝCH ÚBYTKOV V PEŇAŽNOM DENNÍKU
Podnikateľka M prevádzkuje predajňu ovocia a zeleniny, kde má interným predpisom
stanovenú normu prirodzených úbytkov. Inventúrou boli zistené úbytky zásob
nad stanovenú normu, ktoré predstavovali sumu 600 eur. Iné inventarizačné rozdiely
neboli zistené.
Ako má podnikateľka účtovať o inventarizačných rozdieloch v JÚ?
Pretože v jednoduchom účtovníctve sa nákup zásob účtuje priamo do výdavkov ovplyvňujúcich základ dane, v daňových výdavkoch je premietnutá aj tá časť zásob, ktorá sa v dôsledku prirodzených úbytkov nepredá a nedosiahne sa z nej zdaniteľný príjem. Prirodzené úbytky zásob
v ekonomicky odôvodnenej výške preukázanej daňovníkom, vrátane stratného v maloobchodnom predaji a nezavinených úhynov zvierat (ktoré nie sú na účely zákona o dani z príjmov hmotným
majetkom) sú v zmysle § 21 ods. 1 písm. e) zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z.n.p. považované za daňový výdavok. Preto pri úbytkoch v rámci normy prirodzených úbytkov zásob nie je potrebné vykonať žiadne úpravy v peňažnom denníku. V rámci uzávierkových účtovných operácií je však nutné zaúčtovať storno výdavkov vo výške úbytku nad normu prirodzených úbytkov alebo celej výšky, ak norma nie je v účtovnej jednotke stanovená. V roku 2013 je potrebné v rámci uzávierkových účtovných operácií zaúčtovať storno výdavkov vynaložených na zabezpečenie, dosiahnutie a udržanie príjmov v stĺpci „Zásoby“, kde mala podnikateľka o nákupe zásob v priebehu roka účtované. Storno bude zaúčtované vo výške 600 eur, t.j. vo výške presahujúcej normu prirodzených úbytkov. Podkladom pre účtovanie bude interný účtovný doklad, ktorého súčasťou bude inventarizačný zápis s uvedením príslušných noriem prirodzených úbytkov. Inventarizačný rozdiel v podobe úbytku zásob je potrebné zároveň zapísať v knihe zásob, resp. na skladových kartách príslušných zásob.
ÚČTOVNÝ REŽIM ÚROKOV Z OMEŠKANIA 1
Zmluvné strany majú v nájomnej zmluve dohodnuté úroky z omeškania vo výške
0,1 % za každý deň omeškania platenia nájomného. Do konca roka 2013 tieto úroky
z omeškania dosiahli výšku 101,40 eur, avšak neboli nájomcom uhradené, keďže ich
prenajímateľ nefaktúroval.
Je nutné, aby prenajímateľ o úrokoch z omeškania účtoval a „umelo“ si tak
zvyšoval svoj zisk?
V takých prípadoch, keď v súlade s podmienkami Obchodného zákonníka je v zmluve jednoznačne určená sadzba úrokov z omeškania a povinnosť jej úhrady, zaúčtuje sa pomerná časť úrokov pripadajúca na bežné účtovné obdobie u dlžníka – nájomcu na ťarchu účtu 544 – Zmluvné pokuty, penále a úroky z omeškania so súvzťažným zápisom v prospech účtu 321 – Dodávatelia a na strane veriteľa – prenajímateľa sa zaúčtuje v prospech účtu 644 – Zmluvné pokuty, penále a úroky z omeškania a na ťarchu účtu 311 – Odberatelia, a to bez ohľadu na ich úhradu. Podkladom pre účtovanie je predmetná nájomná zmluva, na základe ktorej sa vyhotoví interný účtovný doklad s odvolaním sa na zmluvu. Ak dodatočne v súlade s Obchodným zákonníkom by došlo k úprave výšky úrokov z omeškania na základe dodatku k zmluve, zaúčtuje sa táto úprava vyúčtovaných úrokov v tom účtovnom období, v ktorom bola zmena vykonaná. Prenajímateľ je tak povinný na konci roka 2013 zaúčtovať úroky z omeškania pripadajúce na rok 2013 do výnosov (MD 311 / D 644), keďže ich platenie má dohodnuté v nájomnej zmluve. Nie je dôležité, či boli vyfakturované, iným spôsobom vymáhané, či uhradené.
Podľa § 17 ods. 19 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z.n.p. však daňovník zahŕňa zmluvné pokuty, poplatky z omeškania a úroky z omeškania do základu
dane v tom zdaňovacom období, v ktorom ich prijal. To znamená, že pokiaľ tieto
úroky neboli nájomcom v roku 2013 uhradené, budú pri spracovávaní daňového priznania
prenajímateľa uplatnené ako odpočítateľná položka znižujúca hospodársky
výsledok pred zdanením.
(viac riešení problémov nájdete v mesačníku 1000 riešení 12-13/2013)
|
|
|
Čiastka 93/2013
387/2013 Zákon o pomocných prípravkoch v ochrane rastlín a o zmene a doplnení niektorých zákonov
388/2013 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
389/2013 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o uzavretí Memoranda o porozumení medzi Ministerstvom pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky a Ministerstvom priemyslu a poľnohospodárstva Mongolska o rozvoji poľnohospodárskej spolupráce
390/2013 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o uzavretí Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Kenskej republiky o rozvojovej spolupráci Príloha k čiastke 93 – k oznámeniu č. 390/2013 Z. z.
Čiastka 94/2013
391/2013 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o uzavretí Zmluvy medzi Slovenskou republikou a Tureckou republikou o podpore a vzájomnej ochrane investícií Príloha k čiastke 94 – k oznámeniu č. 391/2013 Z. z.
Čiastka 95/2013
392/2013 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 370/2006 Z. z. o opatreniach na zníženie emisií zo spaľovacích motorov inštalovaných v necestných strojoch v znení neskorších predpisov
393/2013 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa zrušuje nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 369/2006 Z. z. o technických požiadavkách na výkon motorov motorových vozidiel a nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 583/2006 Z. z. o technických požiadavkách na zníženie emisií znečisťujúcich látok zo vznetových motorov a zo zážihových motorov poháňaných zemným plynom alebo skvapalneným ropným plynom v znení neskorších predpisov
394/2013 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 50/2007 Z. z. o registrácii odrôd pestovaných rastlín v znení neskorších predpisov
395/2013 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 193/2009 Z. z. o technickej spôsobilosti a prevádzkovej spôsobilosti plavidiel v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 416/2009 Z. z.
396/2013 Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 412/2009 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o zozname poistencov čakajúcich na poskytnutie plánovanej zdravotnej starostlivosti v znení vyhlášky č. 151/2011 Z. z.
397/2013 Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 309/2012 Z. z. o požiadavkách na vodu určenú na kúpanie
398/2013 Vyhláška Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 508/2009 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci s technickými zariadeniami tlakovými, zdvíhacími, elektrickými a plynovými a ktorou sa ustanovujú technické zariadenia, ktoré sa považujú za vyhradené technické zariadenia v znení vyhlášky č. 435/2012 Z. z.
399/2013 Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 25/2004 Z. z., ktorou sa ustanovujú vzory tlačív na podávanie návrhov na zápis do obchodného registra a zoznam listín, ktoré je potrebné k návrhu na zápis priložiť v znení neskorších predpisov
400/2013 Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa zrušuje výnos Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky a Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky z 11. februára 2008 č. 04650/2008-OL, ktorým sa vydáva hlava Potravinového kódexu Slovenskej republiky upravujúca prídavné látky v potravinách v znení neskorších predpisov
401/2013 Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa mení a dopĺňa výnos Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky zo 17. septembra 2010 č. 12422/2010-OL, ktorým sa ustanovujú minimálne štandardy pre špecializačné študijné programy, minimálne štandardy pre certifikačné študijné programy a minimálne štandardy pre študijné programy sústavného vzdelávania a ich štruktúra v znení neskorších predpisov
|
|
|
Riadenie pracovného výkonu
Riadenie výkonu zamestnancov na základe stanovených cieľov je nástrojom k zvyšovaniu
výkonnosti podniku. Stanovenie cieľov pre zamestnancov, oddelenia i podnik ako celok patrí k najdôležitejším úlohám vedenia podniku.
SYSTÉM RIADENIA PRACOVNÉHO VÝKONU sa opiera o dva kľúčové prvky (Urban, 2003):
1. prepojenie základných cieľov podniku s cieľmi tímov a jednotlivcov
2. prepojenie cieľov a výkonu zamestnancov s ich hodnotením, odmeňovaním a ďalším rozvojom. Správne stanovené ciele by mali byť SMART ( z angl. bystrý, inteligentný), teda
S (specific) – špecifické, konkrétne a zrozumiteľné
M (measurable) – merateľné, teda dá sa presne určiť, či bol cieľ dosiahnutý
A (acceptable) – akceptovateľné, zamestnanci s nimi musia súhlasiť a vnímať ich ako dôležité
R (realistic) – realistické, dosiahnuteľné, ciele nesmú byť príliš vysoké (nerealistické) alebo príliš nízke
T (time-bound) – časovo ohraničené, cieľ musí byť časovo definovaný Akronym SMART bol v nedávnej minulosti rozšírený na SMARTER (bystrejší) pridaním písmen
E (energy-fulfilled) – nabité energiou, v cieľoch musí byť energia, zamestnanec musí mať chuť na nich pracovať
R (recorded) – zaznamenané, stanovený cieľ musí byť niekde zaznamenaný
Ak zamestnanci majú možnosť podieľať sa na stanovení vlastných cieľov, posilňuje to ich motiváciu prijať zodpovednosť za ich dosiahnutie viac, než keď sú ciele jednostranne stanovené zo strany nadriadeného. Stanovené ciele však nemusia byť nemenné, ich relevantnosť treba v čase preverovať a ak je to nevyhnutné, upraviť ich. Niekedy sa zmenia podmienky
alebo smerovanie organizácie natoľko, že staré ciele strácajú svoju platnosť a manažéri by sa mali so zamestnancami stretnúť a zrevidovať ciele aj ich časový harmonogram. Dôležitá pri stanovení cieľov je aj ich správna komunikácia, vysvetlenie zamestnancom prečo sú dané ciele dôležité, ako prispievajú k plneniu cieľov celého podniku, ubezpečenie sa, že zamestnanci ciele prijali za svoje, rozumejú im a chápu, čo je ich úlohou. Stanovené ciele by mali byť vždy písomne zadokumentované. Podľa Bucháčkovej (2003), pri stanovení cieľov podriadenému
musí byť jasné:
ktoré zodpovedností prijíma (záväznosť cieľov)
ktoré právomoci má (o čom môže sám rozhodnúť)
ako bude hodnotený (ciele, termíny, spôsob hodnotenia)
ako funguje systém kontroly (plnenie cieľov a dodržiavanie pravidiel)
väzba odmeňovania na plnenie cieľov (zmluva o odmeňovaní, pravidlá odmeňovania).
HODNOTENIE PRACOVNÉHO VÝKONU zamestnancov je personálna činnosť zaoberajúca
sa:
zisťovaním toho, ako zamestnanec plní požiadavky na svojom pracovnom mieste, aké má pracovné výsledky, vzťahy ku spolupracovníkom, zákazníkom
prediskutovaním týchto výsledkov so zamestnancom
hľadaním riešení na zlepšenie pracovného výkonu.
Hodnotenie predstavuje možnosť na zhrnutie pracovného výkonu za uplynulé
obdobie a stanovenie nových pracovných cieľov vyplývajúcich z dosiahnutých výsledkov.
Pracovný výkon znamená nielen množstvo a kvalitu práce zamestnanca, ale i ochotu,
prístup k práci, pracovné správanie, frekvenciu pracovných úrazov, absenciu, vzťahy s ľuďmi
a ďalšie charakteristiky jedinca považované za významné v súvislosti s vykonávanou prácou.
Hodnotenie pracovníkov môže mať podobu neformálnu alebo formálnu.
Neformálne hodnotenie predstavuje priebežné hodnotenie zamestnanca jeho nadriadeným
počas vykonávania práce. Má príležitostný charakter a je determinované situáciou, pocitom hodnotiaceho, jeho momentálnou náladou. Ide o súčasť každodenných vzťahov medzi nadriadeným a podriadeným, súčasť priebežnej kontroly. Neformálne hodnotenie nebýva spravidla nikam zaznamenané. Formálne hodnotenie je štandardizované, pravidelné, plánované. Jeho výstupom sú dokumenty, ktoré sa zaraďujú do osobnej zložky zamestnanca a sú podkladom na ďalšie personálne činnosti, napríklad vzdelávanie a rozvoj (Koubek,1995).
Ciele hodnotenia pracovného výkonu:
zistiť informácie o pracovnom výkone a správaní zamestnanca
umožniť zamestnancovi zlepšiť svoj výkon
komunikovať o vzájomných predstavách a očakávaniach zamestnanca a jeho nadriadeného
zistiť potreby v oblasti vzdelávania a rozvoja zamestnanca
plánovať kariéru a nástupníctvo zamestnanca
zistiť potenciál zamestnanca
motivovať zamestnanca
rozhodnúť o presunutí zamestnanca na inú pozíciu alebo ukončiť pracovný pomer
diferencovať odmeňovanie zamestnancov na základe pracovného výkonu
podieľať sa na vytváraní firemnej kultúry
posúdiť efektívnosť metód výberu zamestnancov v podniku
vytvoriť podklady pre personálne plánovanie podniku
Pri hodnotení pracovného výkonu sa sledujú najmä nasledovné kritériá:
kvalita výkonu
kvantita výkonu
úroveň samostatnosti
úroveň spoľahlivosti
úroveň odborných znalostí a zručností
zvládanie zaťaženia
dodržiavanie stanovených spôsobov práce
zvládanie zmien – adaptabilita
proaktivita
kooperácia a vzťahy s ostatnými kolegami
vzťah ku zákazníkom.
METÓDY HODNOTENIA pracovného výkonu:
1. sebahodnotenie – tvorí súčasť prípravy na hodnotenie nadriadeným. Zamestnanec najprv sám ohodnotí svoj pracovný výkon za uplynulé obdobie a zamyslí sa nad svojimi rezervami a potenciálom.
2. hodnotiaci pohovor s nadriadeným – je dôležitým nástrojom na usmerňovanie pracovného správania zamestnanca, jeho motiváciu, zistenie vzájomných očakávaní. Mal by mať periodický charakter – minimálne raz za rok, v niektorých podnikoch prebieha kvartálne.
3. hodnotenie spolupracovníkmi – slúži na zvýšenie objektivity hodnotenia,
často je prijaté zamestnancom lepšie ako hodnotenie od nadriadeného.
4. hodnotenie podriadenými
– ktorí posudzujú riadiace schopnosti manažérov a dávajú im tak spätnú väzbu.
5. hodnotenie posudzovacími škálami – je zamerané na posúdenie pozorovateľného
správania a prejavov zamestnanca. Škály obsahujú popis najdôležitejších prejavov žiadúceho správania na danej pracovnej pozícii a hodnotiaci hodnotí výskyt týchto prejavov napríklad
5–bodovou škálou od „takmer vždy“ po „takmer nikdy“ a pod. Stupnice môžu byť okrem slovných tiež číselné alebo grafické.
6. 360-stupňová spätná väzba – kombinuje vyššie uvedené metódy. Zamestnanca
hodnotia jeho spolupracovníci, priamy nadriadený, podriadení, ktorých vedie a niekedy
aj zákazníci, s ktorými prichádza do kontaktu. Hodnotený tiež hodnotí sám seba. Hodnotenie
je vykonávané na základe dopredu vybraných výkonových štandardov a prejavov správania.
NAJČASTEJŠIE CHYBY PRI HODNOTENÍ ZAMESTNANCOV sú osobnosť hodnotiteľa, nevhodný výber hodnotiacich kritérií alebo metód hodnotenia.
Hodnotiteľ môže:
byť príliš prísny alebo príliš zhovievavý
byť ovplyvnený sympatiami alebo antipatiami voči hodnotenému
nechať sa ovplyvniť jednotlivým pozitívnym alebo negatívnym rysom hodnoteného (prvý dojem, vzhľad, vystupovanie a pod.) a pod jeho vplyvom hodnotí aj všetky ostatné ukazovatele
(tzv.haló-efekt)
zovšeobecňovať mimoriadne alebo náhodné prejavy správania hodnoteného
porovnávať zamestnancov medzi sebou, takže ak má niekto v skupine veľmi vysoký výkon, ostatní popri ňom majú slabé výkony, aj keď sú ich výkony relatívne dobré
lepšie hodnotiť tých, čo sú mu podobní (efekt zrkadla)
mať tendenciu hodnotiť všetkých priemerne, hodnotami zo stredu stupnice, aby nikomu neublížil.
Tým sa ale výkonní zamestnanci stávajú demotivovaní a slabí nevedia, že sa majú zlepšiť.
Priebeh hodnotiaceho pohovoru môže mať napríklad nasledovnú podobu (Šuleř, 2008):
1. Príprava – Manažér, ktorý bude pohovor viesť, by si mal zaistiť nerušené pracovné
prostredie. Mal by eliminovať vyrušovanie návštevami, pokiaľ je to možné, nedvíhať ani
telefón. Čas vymedzený na pohovor by mal byť dostatočný, aby nedošlo k jeho prerušeniu pred
koncom, prípadne hodnotený mal pocit, že sa manažér ponáhľa a on ho zdržuje.
2. Úvod – Po príchode hodnoteného ho manažér usadí, privítanie by malo byť priateľské. Hodnotiteľ môže povedať, že je rád, že si budú môcť spoločne pohovoriť o uplynulom pracovnom období, pripomenúť, že zmyslom pohovoru je obojstranné zhodnotenie spolupráce a hľadanie jej ďalšieho zlepšovania.
3. Pohľad zamestnanca – Manažér vyzve zamestnanca, aby on sám zhodnotil, ako sa mu darilo
plniť úlohy. V tejto fáze by nemal veľmi zasahovať do monológu. Pokiaľ však zamestnanec nie je schopný začať sám, mal by byť pripravený klásť mu otázky. Pokiaľ manažér nesúhlasí s tým, čo zamestnanec uvádza, dáva mu otázky, ktoré by ho mali priviesť k oprave jeho tvrdenia.
4. Pohľad hodnotiteľa – Pohľad manažéra na prácu hodnoteného v uplynulom období by mal začať zdôraznením jeho úspechov a dobrých výsledkov. Až potom by sa mal dostať k negatívnym skutočnostiam. Každá výhrada by mala byť podložená konkrétnymi faktami, oznamovaná pokojne, bez emócií alebo osobných útokov.
5. Rozbor príčin – V tejto fáze sa manažér pýta na názor zamestnanca, prečo k problémom došlo, čo mohla byť príčina neúspechu. Snaží sa, aby zamestnanec sám odhalil príčiny svojich neúspechov.
6. Návrh opatrení – Návrhy na zlepšenie by sa mal tiež ako prvý pokúsiť sformulovať sám zamestnanec. Manažér mu má vhodnými otázkami pomôcť. Ak si opatrenia sformuluje podriadený sám, bude aj viac motivovaný ich potom plniť. Zamestnanec by si aj sám mal stanoviť kritériá, podľa ktorých budú následne opatrenia merať a vyhodnocovať, že výsledky boli splnené.
7. Schválenie – Hodnotiteľ a zamestnanec by mali v tejto etape dôjsť k výberu najvhodnejších opatrení a odsúhlaseniu úloh. Manažér využíva otázky ako: „Čo teda presne navrhuješ urobiť? Ako budeš postupovať? Čo všetko bude v súvislosti s tým treba urobiť? Ako ti môžem pomôcť?“
8. Iné námety – Hodnotený pracovník je ešte pred koncom pohovoru vyzvaný manažérom, aby mu prezentoval akékoľvek pripomienky, ktoré považuje za dôležité a chcel by s ním prediskutovať. Môže ísť o prekážky v práci, ktoré ešte nepreberali, návrhy na zmenu organizácie práce a podobne.
9. Záver – Manažér by mal v tejto fáze požiadať hodnoteného o zhrnutie výsledkov tohto pohovoru. Tu si overuje, či hodnotený porozumel, aký je súčasný stav a uvedomuje si, čo by mal ďalej robiť a ako. Manažér môže potom sám zrekapitulovať, k čomu rozhovorom dospeli a na čom sa dohodli a vysloviť hodnotenému povzbudenie do ďalšej práce.
ZÁVER – Hodnotenie pracovného výkonu patrí k najdôležitejším úlohám manažéra. Je nástrojom podpory výkonu, korekcie chýb a ďalšieho rozvoja zamestnanca. Mnohí manažéri ho však robia nedostatočne, chybne alebo sa mu úplne vyhýbajú. Pripravujú sa tak o dobrú príležitosť na pravidenú komunikáciu s podriadenými, ich motiváciu prostredníctvom spätnej
väzby, príležitosť pre plánovanie ich rozvoja a v neposlednom rade tvorbu firemnej kultúry.
Mgr. Monika Rolková
|
|
|
December 2013
2. 12. – pondelok |
Daň z príjmov |
splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov fyzických a právnických osôb, ktoré mali v predchádzajúcom zdaňovacom období daň vyššiu ako 16 596,96 € |
podanie prehľadu o zrazených a odvedených preddavkoch na daň z príjmov zo závislej činnosti, ktoré zamestnancom vyplatil zamestnávateľ, o zamestnaneckej prémii a o daňovom bonuse za október 2013 |
podanie oznámenia o zrazenej sume osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa z príjmu zo závislej činnosti za október 2013 |
Daň z motorových vozidiel |
splatnosť 1/12 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného správcu dane, ak presahuje 8 292 € |
Poistné |
písomne oznámiť príslušnej zdravotnej poisťovni zmenu platiteľa poistného v októbri 2013, keď platiteľom poistného začína a prestáva byť štát |
9. 12. – pondelok |
Poistné |
splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušnej zdravotnej poisťovne, splatnosť poistného na nemocenské poistenie, starobné a invalidné poistenie a na poistenie v nezamestnanosti pre samostatne zárobkovo činné osoby za november 2013 v prípade povinnej aj dobrovoľnej účasti na sociálnom poistení |
splatnosť poistného na sociálne poistenie z vymeriavacieho základu zamestnancov s nepravidelným príjmom za november 2013 |
16. 12. – pondelok |
Daň z príjmov |
odvod dane vyberanej zrážkou z tých príjmov, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane |
odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane |
20. 12. – piatok |
DPH |
predloženie žiadosti o registráciu pre DPH zdaniteľnou osobou, ktorej obrat za najviac 12 predchádzajúcich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov dosiahol v novembri 2013 49 790 € |
podanie súhrnného výkazu k DPH za november 2013 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných presiahla v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku 100 000 € |
27. 12. – piatok |
podanie daňového priznania k DPH za november 2013 (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac) |
splatnosť DPH za november 2013 pre platiteľov s mesačnou daňovou povinnosťou |
Spotrebné dane |
podanie daňového priznania a splatnosť spotrebnej dane z alkoholických nápojov, tabakových výrobkov, minerálneho oleja, elektriny, uhlia a zemného plynu za november 2013 |
31. 12. – utorok |
Daň z príjmov |
podanie prehľadu o zrazených a odvedených preddavkoch na daň z príjmov zo závislej činnosti, ktoré zamestnancom vyplatil zamestnávateľ, o zamestnaneckej prémii a o daňovom bonuse za november 2013 |
podanie oznámenia o zrazenej sume osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa z príjmu zo závislej činnosti za november 2013 |
splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov fyzických a právnických osôb, ktoré mali v predchádzajúcom zdaňovacom období daň vyššiu ako 16 596,96 € |
splatnosť štvrťročného preddavku na daň z príjmov fyzických osôb, ktoré mali v predchádzajúcom zdaňovacom období daň vyššiu ako 2 500 € do 16 596,96 € |
splatnosť štvrťročného preddavku na daň z príjmov právnických osôb, ktoré mali v predchádzajúcom zdaňovacom období daň vyššiu ako 1 659,70 € do 16 596,96 € |
Daň z motorových vozidiel |
splatnosť 1/12 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného správcu dane, ak presahuje 8 292 € |
splatnosť 1/4 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného správcu dane, ak presahuje 660 € |
Poistné |
písomne oznámiť príslušnej zdravotnej poisťovni zmenu platiteľa poistného v novembri 2013, keď platiteľom poistného začína a prestáva byť štát |
do výplatného termínu |
splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní, splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za november 2013 |
pred vznikom pracovnoprávneho vzťahu alebo pred vznikom poistenia |
prihlásiť v pobočke Sociálnej poisťovne zamestnanca na sociálne poistenie |
Deň nasledujúci po zániku pracovnoprávneho vzťahu alebo po zániku poistenia |
odhlásiť v pobočke Sociálnej poisťovne zamestnanca zo sociálneho poistenia |
do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru |
Daň z príjmov |
odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti a odvod osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa za november 2013 |
prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za november 2013 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke |
Do 30 dní |
Miestne dane |
oznámiť správcovi dane z nehnuteľností rozhodujúce skutočnosti pre vznik alebo zánik daňovej povinnosti k dani z nehnuteľnosti ako aj zmenu týchto skutočností |
oznámiť správcovi dane zánik daňovej povinnosti k dani z motorových vozidiel |
Do konca nasledujúceho mesiaca |
Správa dane |
odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť alebo začatia výkonu inej zárobkovej činnosti – registrovať sa u miestne príslušného správcu dane |
oznámiť správcovi dane vykonávanie činnosti alebo poberanie príjmov podliehajúcich dani |
oznámiť správcovi dane zrušenie činnosti daňového subjektu |
oznámiť správcovi dane zriadenie stálej prevádzkarne |
|
|
|
Názov krajiny |
Názov meny |
Mena |
26.11.13 |
27.11.13 |
28.11.13 |
29.11.13 |
2.12.13 |
3.12.13 |
USA |
americký dolár |
USD |
1,3547 |
1,3596 |
1,3592 |
1,3611 |
1,3536 |
1,3578 |
Japonsko |
japonský jen |
JPY |
137,34 |
138,43 |
139,06 |
139,21 |
139,16 |
139,31 |
Bulharsko |
lev |
BGN |
1,9558 |
1,9558 |
1,9558 |
1,9558 |
1,9558 |
1,9558 |
Česká republika |
česká koruna |
CZK |
27,329 |
27,341 |
27,35 |
27,391 |
27,407 |
27,468 |
Dánsko |
dánska koruna |
DKK |
7,4585 |
7,4586 |
7,4586 |
7,4589 |
7,4598 |
7,4594 |
V. Británia |
anglická libra |
GBP |
0,8383 |
0,83405 |
0,83215 |
0,83275 |
0,82605 |
0,8271 |
Maďarsko |
maďarský forint |
HUF |
298,72 |
299,08 |
299,46 |
301,1 |
302,2 |
302,9 |
Litva |
litovský litas |
LTL |
3,4528 |
3,4528 |
3,4528 |
3,4528 |
3,4528 |
3,4528 |
Lotyšsko |
lotyšský lats |
LVL |
0,703 |
0,7029 |
0,7029 |
0,703 |
0,703 |
0,7028 |
Poľsko |
poľský zlotý |
PLN |
4,1987 |
4,2036 |
4,1942 |
4,206 |
4,1928 |
4,2032 |
Rumunsko |
rumunský lei |
RON |
4,4448 |
4,4376 |
4,4361 |
4,4385 |
4,436 |
4,4617 |
Švédsko |
švédska koruna |
SEK |
8,8942 |
8,91 |
8,9301 |
8,9075 |
8,8904 |
8,8677 |
Švajčiarsko |
švajčiarsky frank |
CHF |
1,2312 |
1,2305 |
1,2323 |
1,2298 |
1,2321 |
1,2287 |
Nórsko |
nórska koruna |
NOK |
8,2685 |
8,253 |
8,276 |
8,32 |
8,3095 |
8,29 |
Chorvátsko |
chorvátska kuna |
HRK |
7,6455 |
7,6433 |
7,6275 |
7,6405 |
7,6338 |
7,6358 |
Rusko |
ruský rubeľ |
RUB |
44,662 |
44,8979 |
45,0515 |
45,155 |
44,9057 |
45,15 |
Turecko |
turecká líra |
TRY |
2,728 |
2,7499 |
2,7424 |
2,7475 |
2,7524 |
2,7675 |
Austrália |
austrálsky dolár |
AUD |
1,4861 |
1,4952 |
1,4915 |
1,4934 |
1,4812 |
1,4873 |
Brazília |
brazílsky real |
BRL |
3,1139 |
3,1311 |
3,1566 |
3,1587 |
3,1645 |
3,1951 |
Kanada |
kanadský dolár |
CAD |
1,4258 |
1,4382 |
1,4376 |
1,4394 |
1,4387 |
1,4465 |
Čína |
čínsky juan |
CNY |
8,253 |
8,2839 |
8,2809 |
8,2956 |
8,2479 |
8,2717 |
Honkong |
honkongský dolár |
HKD |
10,5022 |
10,5406 |
10,5375 |
10,5523 |
10,4934 |
10,5262 |
Indonézia |
indonézska rupia |
IDR |
15935,3 |
16038,43 |
16025,14 |
15980,55 |
15931,87 |
15945,05 |
India |
indická rupia |
INR |
4,7992 |
4,8107 |
4,8074 |
4,7933 |
4,7796 |
4,7818 |
Južná Kórea |
juhokórejský won |
KRW |
84,647 |
84,506 |
84,828 |
84,974 |
84,356 |
84,669 |
Mexiko |
mexické peso |
MXN |
17,7212 |
17,8203 |
17,8184 |
17,7743 |
17,7877 |
17,9796 |
Malajzia |
malajzijský ringgit |
MYR |
4,3625 |
4,3922 |
4,3936 |
4,3905 |
4,3437 |
4,3667 |
Nový Zéland |
novozélandský dolár |
NZD |
1,6528 |
1,6638 |
1,6668 |
1,6698 |
1,6507 |
1,6457 |
Filipíny |
filipínske peso |
PHP |
59,271 |
59,378 |
59,437 |
59,447 |
59,177 |
59,403 |
Singapur |
singapurský dolár |
SGD |
1,6965 |
1,7056 |
1,7067 |
1,7082 |
1,6985 |
1,7023 |
Thajsko |
thajský baht |
THB |
43,463 |
43,67 |
43,662 |
43,644 |
43,505 |
43,695 |
Južná Afrika |
juhoafrický rand |
ZAR |
13,7028 |
13,8377 |
13,8975 |
13,861 |
13,8223 |
14,0306 |
Izrael |
izraelský šekel |
ILS |
1437,19 |
1447,24 |
1442,46 |
1440,32 |
1432,49 |
1440,34 |
|
|
|
NAJVIAC ČÍTANÉ TÉMY A PUBLIKÁCIE |
Poradca č. 4-5/2014 (XI/2013)
- Trestný zákon s komentárom - JUDr. Slavomír Šamín
- Zákon o ochrane osobných údajov - Mgr. Ľuboš Stankovianský
Dane, účtovníctvo – vzory a prípady (DÚVaP), č. 12/2013 (XI/2013)
- Účtovná závierka - Ing. Iveta Kolenová
- Inventarizácia majetku a záväzkov - Ing. Iveta Kolenová
Verejná správa – (VS), č.12/2013 (XI/2013)
- Výkon verejnej moci elektronicky – JUDr. Peter Čintala
- Príspevková organizácia a reforma ESO – Ing. Iveta Konvalinková
- Transformácia príspevkovej organizácie – Ing. Iveta Konvalinková
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 12/2013 (XI/2013)
- Prekážky v práci – Ing. Dušan Dobšovič
- Pracovný pomer cudzinca – JUDr. Katarína Slaninková
- Novela autorského zákona – Ing. Zuzana Neupauerová, PhDr.
Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č. 12/2013 (XI/2013)
- Inventarizácia majetku a záväzkov - Ing. Ivana Hudecová
- Skončenie podnikania – daňová povinnosť – Ing. Miroslava Brnová
- Daňový bonus a koniec roka – Ing. Jarmila Strählová
1 000 riešení, č. 12/2013 (XI/2013)
- Dividendy - Ing. Ivana Hudecová
- DPH ZDP
- Účtovníctvo
- Mzdy, odvody
PRIPRAVUJEME
Poradca č. 6/2014 (XII/2013)
- Zákon o dani z pridanej hodnoty
Dane, účtovníctvo – vzory a prípady (DÚVaP), č. 1/2014 (XII/2013)
- Koniec roka v účtovníctve
Verejná správa – (VS), č. 1/2014 (XII/2013)
- Minimálna mzda
- Ročné zúčtovanie dane
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 1/2014 (XII/2013)
- Minimálna mzda
- Ročné zúčtovanie dane
Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č.1/2014 (XII/2013)
- Minimálna mzda
- Ročné zúčtovanie dane
1 000 riešení, č. 1/2014 (XII/2013)
- Zákon o sociálnom poistení
- Doplnkové dôchodkové sporenie
- Mzdy a odvody
- Účtovníctvo
Vážení čitatelia,
pokiaľ ste si nestihli predplatiť edičný ročník 2014 jednotlivých mesačníkov, môžete tak urobiť telefonicky na číslach 041/56 52 871,877,879,0915 033 300,0911 193 135, fax:041/5652659, emailom na adrese abos@poradca.sk.
Tešíme sa na váš záujem o naše publikácie aj v roku 2014, prvé číslo nového ročníka vyjde už v decembri.
|
|
|
Trestný zákon a ochrana osobných údajov
Trestné právo je jedno z odvetví verejného práva. Poskytuje ochranu pred protiprávnym konaním. Nikto nesmie byť vystavený svojvoľnému zasahovaniu do súkromného života, do rodiny, domova, korešpondencie, ani útokom na svoju česť a povesť. Každý má právo na právnu ochranu proti takýmto zásahom alebo útokom. Čo je trestným činom? Kto vykonáva dohľad nad ochranou osobných údajov?
Trestný zákon, zákon o ochrane osobných údajov - úplné znenie zákona s komentárom
mesačník Poradca 4-5/2014, (A5, 496 str.)
Ochrana osobných údajov - príklady a riešenia problémov
mesačník 1000 riešení 11/2013, (A5, 88 str.)
Dozorná činnosť úradu na ochranu osobných údajov SR - príspevok
mesačník VS 9/2013, (A4, 80str.)
CD Poradca október...........zadarmo
BALÍČEK Balíček Trestný zákon a ochrana osobných údajov obsahuje:
Poradca 4-5/2014 – úplné znenie zákona s komentárom + 1000 riešení 11/2013 – príklady a riešenia problémov +
VS 9/2013 - príspevok + CD Poradca október
Cena balíčka je 17,50 €.
Cena balíčka so 40 % zľavou je 10,60 €.
Ušetríte 6,90 €.
Ceny balíčkov sú konečné, vrátane DPH a distribučných nákladov.
Len do vypredania zásob.
Balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@poradca.sk
RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY TELEFONICKY, PRÍPADNE EMAILOM DENNE OD 9:00 DO 15:00
Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty.
E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina.
- Tieto e-mailové noviny Vám boli doručené výlučne na základe žiadosti o zasielanie e-mailových novín.
- Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len pre vlastné účely, nesmú býť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!
|
|
|
Adresa: |
|
E-mail: |
ExiCon, s. r. o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
|
|
objednavky@exicon.eu
|
|
IČO: 44853530
DIČ: 2022854900
IČ DPH: SK2022854900
|
|
|
|
|
|
Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 51548/L. |
|
|
V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadal(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite prosím správu s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.sk, následne budete vyraden(á) z databázy príjemcov e-mailových novin.
|
Copyright (c) Exicon s.r.o., 2013 |