|
REKLAMA Z ÚČTOVNÉHO A DAŇOVÉHO HĽADISKA - Téma novín |
REKLAMA Z ÚČTOVNÉHO A DAŇOVÉHO HĽADISKA
ANALÝZA REKLAMY Z POHĽADU ÚČTOVNÍCTVA A DANE Z PRÍJMOV
Výdavky na reklamu a propagáciu sú citlivou položkou výdavkov daňovníka, ktoré sú v trvalej pozornosti tvorcov zákona o daniach z príjmov a taktiež správcov dane.
Problémy v tejto oblasti vyplývajú najmä z dôvodov, že postupy účtovania a ani zákon o daniach z príjmov nedefinujú základné pojmy ako je reklama, inzercia, sponzoring a taktiež sa neodvolávajú na príslušné zákony, ktoré uvedené pojmy definujú. Význam sledovanosti výdavkov na reklamu rastie taktiež z dôvodu, že ich celkový objem v nákladoch daňovníkov má rastúci trend.
Postupy účtovania pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva vydané Opatrením MF SR č. 23054/2002-92 nestanovujú osobitné postupy účtovania nákladov, prípadne sledovania nákladov na reklamu, propagáciu a rôzne iné formy podpory predaja výrobkov a služieb účtovnej jednotky.
V postupoch účtovania pre podnikateľov sa pri definovaní nehmotného investičného majetku uvádzajú v § 37 ods. 15 výdavky, ktoré nie sú nehmotným majetkom, medzi iným náklady na uvedenie výrobkov na trh, náklady na reklamu a propagáciu.
V § 56 ods. 6) v ktorom sú definované účty časového rozlíšenia sa v ods. 6 výslovne uvádzajú náklady, ktoré nie je možné časovo rozlišovať aj keď sa ich účinky týkajú viacerých účtovných období. Z hľadiska výdavkov na reklamu, propagáciu a podporu predaja sa jedná o náklady na marketingové štúdie, náklady na prieskum, náklady na reklamu a iné podobné náklady. Účtovná jednotka je povinná účtovať uvedené náklady do nákladov v tom účtovnom období, v ktorom vznikli. V prípade, že sú tieto služby platené vopred, napr. platené nájomné reklamných plôch, vysielacieho času, inzertného priestoru, tak sa časovo rozlišujú.
Marketingové štúdie sú v súčasnosti chápané ako náklady bežného účtovného obdobia. Účtovná jednotka ich nemôže ani časovo rozlišovať do viacerých účtovných období. Podobný prístup je aj k nákladom na prieskum trhu, zavádzanie nových výrobkov na trh a reklamu všetkých druhov.
V nákladových účtoch nie sú k účtovaniu nákladov na reklamu a propagáciu určené špecifické účty s výnimkou účtu 513 - Náklady na reprezentáciu. Je zrejmé, že náklady na propagáciu sa účtujú podľa svojho charakteru do rôznych nákladových účtov najmä na 501-Spotreba materiálu a 518-Ostatné služby, náklady na reklamné nosiče, náklady na výstavné exponáty so vstupnou cenou vyššou ako 1 700 € prostredníctvom odpisov.
Zákon o dani z príjmov č. 595/2003 Z. z. v platnom znení rieši oblasť výdavkov na reklamu a propagáciu vo viacerých paragrafoch:
- § 19), ods. 2), písm. k):
Daňové výdavky sú výdavky (náklady) na reklamu vynaložené na účel prezentácie podnikateľskej činnosti daňovníka, tovaru, služieb, nehnuteľnosti, obchodného mena, ochrannej známky, obchodného označenia výrobkov a iných práv a záväzkov súvisiacich s činnosťou daňovníka so zámerom dosiahnutia, zabezpečenia, udržania alebo zvýšenia príjmov daňovníka.
- § 19 ods. 2), písm. n):
Daňovými výdavkami sú odpisy pri majetku, ktorý nie je priamo využívaný daňovníkom, ale slúži na zabezpečenie zdaniteľných príjmov tohto daňovníka a súčasne aj daňovníka, ktorému bol poskytnutý, ak ide o poskytnutie majetku, ktorý slúži na podporu predaja tovaru, služieb alebo výrobkov daňovníka, ktorý tento majetok poskytol na priame využitie inému daňovníkovi.
- § 21 ods. 1 písm. e):
Daňovými výdavkami nie sú výdavky presahujúce limity ustanovené zákonom o dani z príjmov alebo osobitnými predpismi a výdavky (náklady) vynaložené v rozpore so zákonom o daniach z príjmov alebo s osobitnými predpismi napr. zákonom o reklame. Zákon o daniach z príjmov v tomto paragrafe limituje daňové výdavky na reklamu ich súladom so zákonom o reklame. Z tohto pohľadu daňovými výdavkami nemôžu byť výdavky na klamlivú reklamu, skrytú reklamu, náklady na reklamu streliva, alkoholických nápojov, ktorá je v rozpore so zákonom o reklame a podobne.
- § 21 ods. 1) písm. h):
Daňovými výdavkami nie sú výdavky na reprezentáciu okrem výdavkov na reklamné predmety označené obchodným menom alebo ochrannou známkou poskytovateľa neprevyšujúcej 16,60 € za jeden predmet.
Výdavky (náklady) na reklamu vynaložené podľa podmienok stanovených v § 19 ods. 2 písm. k) a § 2 písm. i) zákona o dani z príjmov sú uznanými daňovými výdavkami na rozdiel od výdavkov (nákladov) na reprezentáciu, ktoré nie sú uznanými daňovými výdavkami podľa znenia § 21 ods. 1 písm. h) zákona o dani z príjmov s výnimkou tu stanovenou.
Náklady na reklamu zákon inak neobmedzuje, ani bližšie nešpecifikuje. Ak dochádza u daňovníka k predaju tovaru, daňovo uznanými výdavkami na reklamnú činnosť sú napr. aj náklady na poskytnutie jednorazových spotrebiteľských balení alebo vzoriek tovaru, organizovanie ochutnávok tovaru, inzercia, poskytnutie reklamných a propagačných predmetov a pod.
V prípade, že daňovníkovi vzniknú v rámci reklamnej činnosti tovaru aj iné náklady, tieto sú posudzované v zmysle platných ustanovení zákona. Inými nákladmi sú napríklad náklady na poskytnutie darčekov pre zákazníkov, dopravu zákazníkov do miesta, v ktorom dochádza k predvedeniu výrobku, na poskytnutie obedov pre zákazníkov, na prenájom miestnosti a na poskytnutie odmeny pre hovorcu.
(Viac si o tejto téme prečítate v mesačníku DÚVaP 10/2010 od autora Ing. Antona Kolembusa)
|
|
|
ZBIERKA ZÁKONOV:
Čiastka číslo 158/2010 zo dňa 5. 11. 2010 414/2010 Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa mení opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky z 8. decembra 2004 č. MF/010175/2004-42, ktorým sa ustanovuje druhová klasifikácia, organizačná klasifikácia a ekonomická klasifikácia rozpočtovej klasifikácie v znení neskorších predpisov 415/2010 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Dohody medzi Ministerstvom financií Slovenskej republiky a Ministerstvom financií Českej republiky o zjednodušenom postupe pri preprave minerálneho oleja pevným potrubím v pozastavení spotrebnej dane 416/2010 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Dohody medzi Ministerstvom zahraničných vecí Slovenskej republiky a Ministerstvom zahraničných vecí Slovinskej republiky o vzájomnom zastupovaní prostredníctvom diplomatických misií a konzulárnych úradov svojich štátov vo vízovom konaní
(Zdroj: Zbierka zákonov SR)
|
|
|
ČITATELIA SA PÝTAJÚ, ODBORNÍCI ODPOVEDAJÚ |
VÝSTAVKY VÝROBKOV
Spoločnosť postavila novú budovu - predajňu. V jej priestoroch vybudovala kúpeľňové štúdio, ktoré sa skladá z 10 kóji. Vstupná cena pre vybudovanie jednotlivých kóji nepresiahla 1 700 €. V budúcnosti v prípade potreby sa použitý materiál pri prestavbe alebo premiestnení nebude dať použiť.
Spadajú odpisy do ceny budovy alebo je možné ich dať jednorazovo do nákladov? Pokiaľ by cena kóje presiahla 1 700 € odpisuje sa ako samostatná vec, alebo vstupuje do ceny budovy?
Spoločnosť postavila novú budovu za účelom zriadenia predajných priestorov. Súčasťou vybudovaných predajných priestorov bolo aj vybudovanie kóji pre zriadenie kúpeľňového štúdia. Domnievame sa, že vybudované kóje sú pevne spojené s budovou (sú vymurované a jednotlivé priečky pevne osadené). V takomto prípade sa jedná o zariadenie, ktoré je súčasťou budovy, náklady na jeho vybudovanie sú súčasťou budovy. Výdavky na ich zriadenie bude zahŕňať do daňových výdavkov prostredníctvom odpisov ako súčasť budovy.
Prípadné náklady na zmenu exponátov v jednotlivých kójach už budú predstavovať prevádzkové náklady za podmienky, že sa nebude jednať o zmeny priečok medzi kójami, alebo náklady na premiestnenie kóji nepresiahnu v zdaňovacom období sumu 1 700 €.
PROPAGÁCIA VÝROBKOV
Podnikateľ účtujúci v jednoduchom účtovníctve má videopožičovňu. Na obaloch kaziet umožňuje umiestniť reklamné letáky iných firiem. Je platiteľom dane z pridanej hodnoty.
Ako má podnikateľ fakturovať uvedenú túto službu z hľadiska DPH?
Fyzická osoba platiteľ DPH uskutočňuje pre iné firmy reklamu umiestňovaním reklamných letákov na obaly videokaziet, čím uskutočňuje dodanie služby - reklamy v zmysle ustanovenia § 9 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty.
Dátum dodania služby sa určí v zmysle § 19 ods. 2 zákona o DPH, to znamená, že to bude dňom umiestnenia reklamy na obal kazety. Platiteľ je povinný vyhotoviť pre odberateľa faktúru do 15 dní od dodania služby.
Účtovanie v jednoduchom účtovníctve:
Príjem tržby za fakturované reklamné služby:
- pokladnica (bankové účty) príjem,
- príjem ovplyvňujúci základ dane -predaj výrobkov a služieb,
- príjem neovplyvňujúci základ dane - DPH na výstupe.
VECNÉ PRÉMIE
Obchodník realizuje reklamnú kampaň na podporu predaja "Kúp a dostaneš - 5+1" čo znamená, ak si zákazník kúpi 5 druhov tovaru dostane zadarmo fľašu whisky - toto všetko je zobrazené na plagáte k tomuto účelu vyrobenému. Cena 5 kusov tovaru je 500 € bez DPH + cena whisky je 100 € bez DPH. Touto akciou chce obchodná spoločnosť podporiť predaj ťažšie predajných druhov tovaru.
Ako má obchodník správne zaúčtovať nákup a výdaj whisky? Je whisky daňový alebo nedaňový náklad? Má predajca nárok na odpočet , resp. musí uplatniť DPH?
Podľa § 8 ods. 3 zákona o DPH, ak platiteľ dodá tovar na osobnú spotrebu, osobnú spotrebu svojich zamestnancov, dodá tovar bezodplatne alebo dodá tovar na ďalší iný účel ako na podnikanie a ak pri kúpe alebo vytvorení tohto tovaru bola daň úplne alebo čiastočne odpočítateľná, považuje sa takéto dodanie tovaru za dodanie za protihodnotu.
Bezodplatné dodanie obchodných vzoriek na reklamu tovarov, bezodplatné dodanie reklamných predmetov, ak ich hodnota nepresiahne 16,60 € za kus.
V konkrétnom prípade spoločnosť dodáva zákazníkom bezodplatne tovar za účelom podpory predaja. Uvedené dodanie tovaru nie je možné považovať za dodanie obchodných vzoriek na reklamu tovarov a ani za dodanie reklamných predmetov. K darovaným predmetom je spoločnosť povinná uplatniť DPH a túto odviesť správcovi dane.
Spoločnosť mohla zvoliť aj iný spôsob podpory predaja. Pri kúpe 5 druhov tovaru predať 1 fľašu whisky a následne poskytnúť zľavu v cene whisky (takto to aj uviesť v registračnej pokladnici). Predajná cena by v tomto prípade obsahovala aj whisky. Z takejto zľavenej ceny by spoločnosť odvádzala DPH. Pri tomto postupe by sa nejednalo o bezplatné dodanie tovaru ale o zníženie ceny. Základom dane pri dodaní tovaru, je podľa § 22 ods. 1 a 4 všetko, čo tvorí protihodnotu, ktorú dodávateľ prijal alebo má prijať od príjemcu plnenia. Ak je v čase dodania tovaru poskytnutá zľava z ceny základ dane sa zníži o sumu zľavy.
Podľa § 2 písm. i) daňovým výdavkom je výdavok na dosiahnutie zabezpečenie a udržanie príjmov preukázateľne vynaložený daňovníkom zaúčtovaný v účtovníctve daňovníka. Výdavky na podporu predaja tovarov je možné považovať za daňové výdavky. V konkrétnom prípade výdavky na zdarma poskytovaný tovar pri zakúpení určitého objemu tovarov je možné považovať za daňový výdavok, podľa vyššie uvedeného ustanovenia zákona o dani z príjmov. Doporučujeme dokladovať účelnosť uvedenej akcie porovnaním predaja v priebehu akcie s obdobím pred realizáciou akcie.
REKLAMNÉ A PROPAGAČNÉ PREDMETY
Firma, platiteľ DPH v januári od slovenského platiteľa DPH nakúpil 30 fliaš vína označených logom spoločnosti a zabalených v darčekovom balení. Víno bolo nakúpené za účelom jeho poskytnutia obchodným partnerom pri rôznych obchodných a propagačných akciách spoločnosti. Cena jednej fľaše je 6 € bez DPH.
Ako má spoločnosť postupovať pri odpočítaní DPH pri nákupe fliaš a následne pri ich odovzdávaní naším partnerom? Ako uvedený prípad zaúčtovať?
Podľa § 49 ods. 2 môže platiteľ odpočítať od dane, ktorú je povinný platiť, daň z tovarov a služieb, ktoré použije na účely svojho podnikania ako platiteľ. Právo na odpočítanie dane môže platiteľ uplatniť v súlade s § 51 ods. 1 písm. a) zákona o DPH v prípade, ak má od dodávateľa tovaru (vínových fliaš) faktúru vyhotovenú podľa § 71 zákona o DPH.
Z uvedeného vyplýva, že platiteľ môže uplatniť právo na odpočítanie DPH z nakúpených fliaš v prípade, ak má k dispozícii faktúru od dodávateľa a preukáže, že ich nákup bol za účelom podnikania. Podľa nášho názoru, akýkoľvek reklamný predmet preukázateľne poskytnutý odberateľovi za účelom zvýšenia tržieb spoločnosti bol nakúpený za účelom podnikania.
Zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov ustanovuje v § 21 ods. 1 písm. h) limit hodnoty reklamných predmetov, ktorá je uznaná do daňových výdavkov. Daňovými výdavkami nie sú výdavky na reprezentáciu, okrem výdavkov na reklamné predmety označené obchodným menom alebo ochrannou známkou poskytovateľa v hodnote neprevyšujúcej 116,60 € za 1 predmet. Hodnota 1 fľaše je 6 €, z čoho vyplýva, že platiteľ môže tento nákup uplatniť do daňových výdavkov (nákladov) a taktiež môže uplatniť právo na odpočítanie DPH. Upozorňujeme, že vínové fľaše by sa nemali nakupovať za účelom priameho pohostenia, nakoľko v zmysle § 49 ods. 7 písm. c) zákona o DPH platiteľ nemôže odpočítať daň pri kúpe tovarov a služieb na účely pohostenia a zábavy.
Podľa § 8 ods. 3 zákona o DPH, ak platiteľ dodá tovar na svoju osobnú spotrebu, dodá tovar na osobnú spotrebu svojich zamestnancov, dodá tovar bezodplatne alebo dodá tovar na ďalší iný účel ako na podnikanie a ak pri kúpe alebo vytvorení tohto tovaru vlastnou činnosťou bola daň úplne alebo čiastočne odpočítateľná, považuje sa takéto dodanie tovaru za dodanie tovaru za protihodnotu. Bezodplatné dodanie obchodných vzoriek na reklamu tovarov, bezodplatné dodanie reklamných predmetov, ak ich hodnota nepresiahne 16,60 € za 1 predmet a dodanie vzoriek na kontrolné účely podľa osobitného predpisu sa nepovažuje za dodanie tovaru za protihodnotu.
Zo zadania otázky vyplýva, že hodnota 1 fľaše je 6 € a je označená logom spoločnosti. To znamená, že dodanie týchto reklamných predmetov sa nebude považovať za dodanie tovaru za protihodnotu.
V prípade, ak by hodnota reklamného predmetu presiahla 16,60 €k, považovalo by sa toto dodanie za bezodplatné dodanie tovaru za protihodnotu. Z pohľadu zákona o DPH je potom potrebné postupovať v zmysle § 22 ods. 5, podľa ktorého pri dodaní tovaru podľa § 8 ods. 3 je základom dane cena, za ktorú bol tovar nadobudnutý vrátane nákladov súvisiacich s nadobudnutím. Daňová povinnosť vznikne podľa § 19 ods. 1 zákona o DPH dňom dodania tovaru. To znamená, že platiteľ by musel odviesť DPH vo výške 19 % z hodnoty reklamného predmetu, a to v zdaňovacom období, v ktorom došlo k odovzdaniu tohto reklamného predmetu.
REPRE NÁKLADY, POHOSTENIE
Spoločnosť zorganizovala v závere roka spoločenské podujatie s vyhodnotením svojej činnosti za účasti svojich obchodných partnerov, kde ich oboznámila so svojimi zámermi v nasledujúcom roku. Po ukončení akcie každý pozvaný účastník prevzal kalendár označený obchodným názvom a logom firmy v hodnote 10 € a fľašu vína v hodnote 15 € označenú obchodným názvom spoločnosti, ktorá zorganizovala podujatie.
S predmetnou akciou vzniknú spoločnosti výdavky ako napr. náklady na obed, podaný prípitok, nápoje, hudbu, nájomné, ako aj výdaje na obstaranie kalendárov a vína, ktoré boli odovzdané účastníkovi v hodnote 1 500 €. Ktoré náklady je možné považovať za daňový výdavok a ktoré predstavujú výdavky na reprezentáciu?
Spoločnosť ako daňovník musí posúdiť, či v tomto prípade ide o reklamu a či uvedené výdavky sú z hľadiska ZDP daňovo uznateľné.
Podľa zákona o reklame nemožno v tomto prípade hovoriť o reklame výrobkov a činnosti spoločnosti, pretože nejde o prezentáciu nových produktov, ktoré by mali ovplyvniť chovanie potencionálnych klientov. Ide o bežné podanie hospodárskej informácie o činnosti spoločnosti v nasledujúcom roku. Aj keď celkové spoločenské podujatie nemalo charakter reklamy, za reklamu možno považovať odovzdanú fľašu vína a kalendár každému účastníkovi, ktorá bola označená názvom spoločnosti,
Výdavky spojené s obstaraním vína a kalendárov pre účastníkov možno považovať za daňový výdavok, lebo spĺňajú podmienku ustanovenú v § 21 ods. 1 písm. h) ZDP, pretože hodnota fľaše vína a kalendára jednotlivo je do 16,60 €. Z hľadiska daňového sa to posudzuje ako výdavok na reklamný predmet, ktorý je uznaný za daňový výdavok.
Z vyššie uvedeného, podľa zákona o dani z príjmov potom vyplýva, že ostatné výdavky spojené s touto akciou budú považované za reprezentačné výdavky a nebudú uznané za daňový výdavok podľa § 21 ods. 1 písm. h) zákona o dani z príjmov.
(viac odpovedí na otázky nielen k tejto téme nájdete v mesačníku DÚVaP 10/2010)
|
|
|
REKLAMNÉ LETÁKOVÉ AKCIE PROPAGUJÚCE TOVAR VÝROBCU
PRÁVNY ZÁKLAD
Zákon o dani z pridanej hodnoty č. 289/1995 Z. z. v z.n.p. (platný do 30. 4. 2004)
§ 2 ods.1 písm. d)
Zdaniteľným plnením je poskytovanie služieb
Vecný problém riešený v rozsudku je aplikovateľný aj na súčasný zákon o DPH č. 222/2004 Z. z.
SKUTKOVÝ STAV
Daňový úrad nepriznal platiteľovi DPH (výrobca nápojov) odpočet DPH z faktúr vyhotovených obchodnými reťazcami, ktorými boli fakturované poplatky za účasť na letákových akciách týchto obchodných sietí z dôvodu, že nie sú predmetom DPH.
Podľa správcu dane uvedené poplatky nemožno považovať za odplatu za zdaniteľné plnenie podľa § 2 ZoDPH z dôvodu, že priamo nesúvisia výlučne s propagáciou dodávateľa, keďže ide o spoluúčasť zaisťujúcu dodávateľom prítomnosť v obchodných reťazcoch a centrálne vedenom sortimente.
Odvolací orgán rozhodnutie správcu dane potvrdil.
ROZSUDOK KRAJSKÉHO SÚDU
KS uviedol, že podstatou veci bolo posúdiť účtované plnenia zo strany obchodných reťazcov vo vzťahu k žalobcovi, ktorými si obchodné reťazce účtovali spoluúčasť pri letákovej reklamnej akcii výrobkov žalobcu, t.j. či sú zdaniteľnými plneniami podľa § 2 ZoDPH.
Najskôr bolo potrebné vyriešiť otázku, či predmetná propagácia výrobkov žalobcu zo strany obchodných reťazcov je reklamou výrobkov žalobcu bez ohľadu na to, ako konkrétne je v jednotlivých faktúrach popísaná.
Žalobca tvrdil, že uvedené reťazce mu poskytli plnenia vo forme propagácie reklamy jeho výrobkov, keďže bol na predmetných letákových akciách propagovaný konkrétny výrobok žalobcu s logom žalobcu a uvedením, v niektorých letákoch, aj obchodného mena.
KS zistil, že žalobca nepreukázal existenciu konkrétneho záväzkového vzťahu, ktorý by upravoval podmienky poskytnutia účtovaných služieb vo vzťahu ku konkrétnym faktúram, nie je zrejmé, za akých zmluvných podmienok mala byť vykonávaná v konkrétnych prípadoch reklama výrobkov žalobcu, teda nebolo preukázané, že žalobcovi bola poskytnutá služba - zdaniteľné plnenie podľa § 2 ods. 1 písm. d) ZoDPH. V dôsledku toho nevznikol žalobcovi nárok na odpočítanie DPH podľa § 20 ods. 1 ZoDPH.
Prvostupňový súd žalobu zamietol z dôvodu, že žalobca v daňovom konaní neuniesol dôkazné bremeno svojich tvrdení, t.j. že nepreukázal existenciu konkrétneho záväzkového vzťahu, ktorý by upravoval podmienky poskytnutia účtovaných služieb vo vzťahu ku konkrétnym faktúram, t.j. správnosť výšky fakturácie.
ODVOLANIE ŽALOBCU
Žalobca podal odvolanie proti rozsudku KS, poukázal na to, že ak sa teda v daňovom konaní riešila otázka, či vôbec uvedené propagácie výrobkov v letákoch obchodných sietí sú zdaniteľným plnením a neriešila sa otázka správnosti účtovania DPH, treba konštatovať, že daňové orgány nezistili v náležitom rozsahu skutkový stav.
Daňový úrad nevyzval žalobcu na predloženie ďalších dokladov. Navrhol, aby bol rozsudok KS zrušený.
NAJVYŠŠÍ SÚD SR
NS SR ako súd odvolací napadnutý rozsudok zmenil tak, že zrušil rozhodnutia žalovaného i orgánu prvého stupňa a vrátil vec na ďalšie konanie.
NS zistil, že sporným medzi účastníkmi konania bolo právne východisko správcu dane pri posudzovaní predmetných daňových transakcií, podľa ktorého správa dane nepriznal oprávnenosť nárokovaného odpočtu DPH z dôvodu, že predmetom fakturácie nebolo dodanie služby v zmysle zákona o DPH, ale podieľanie sa žalobcu na úhrade marketingových nákladov formou poskytovania príspevkov na úhradu propagácie tovarov obchodného reťazca.
NS SR zistil, že spor spočíva predovšetkým v posúdení vecnosti vynaložených výdavkov na reklamu, či plnenia prijaté na "vstupe" súvisia s plneniami na "výstupe".
V prípade preukazovania vecnej súvislosti nákladov vynaložených na reklamu s uskutočňovanými zdaniteľnými plneniami daňového subjektu sa priame dôkazy uplatňujú v obmedzenej miere.
Miera ovplyvnenia ľudského správania sa reklamou nie je exaktne merateľná.
Ako pomocné kritérium je potrebné preskúmať kauzu (bezprostredný hospodársky dôvod) vynaloženia nákladov na reklamu, ktorá má svoj právny základ v zásade zisťovania skutočného obsahu skutočností rozhodujúcich pre vyrubenie dane.
Podľa § 2 ods. 6 ZSDP pri uplatňovaní daňových predpisov sa berie do úvahy vždy skutočný obsah právneho úkonu alebo inej skutočnosti rozhodujúcej pre určenie alebo vyrubenie dane.
V zmysle uvedeného ustanovenia je vždy rozhodujúce posúdenie ekonomického charakteru jednotlivých plnení, ktoré sú obsahom právneho úkonu a ktoré súvisia s "kauzou" právneho úkonu.
Spornou právnou otázkou, či ide o poskytnutie služby žalobcovi z racionálnych ekonomických dôvodov za protihodnotu, alebo dobrovoľné vynaloženie nákladov výlučne v prospech a pre účel iného podnikateľského subjektu.
Podľa § 2 ods. 1 písm. a) zákona č. 147/2001 Z. z. o reklame a o zmene a doplnení niektorých zákonov reklama je prezentácia produktov v každej podobe s cieľom uplatniť ich na trhu.
Odvolací súd konštatoval, že reklama je činnosť zameraná na ovplyvňovanie trhu, ovplyvňovanie dopytu po určitom produkte, vlastníctvo propagovaného produktu nie je v čase uskutočnenia reklamy rozhodujúce, pretože z propagácie produktu predajcom nepriamo v dôsledku synergického efektu profituje i výrobca.
Napriek tomu, že žalobca sa zaoberá výrobou nápojov a jeho odberateľmi sú obchodné reťazce, je zrejmé, že
jeho podnikateľská činnosť závisí na konečnom spotrebiteľovi.
Zo žiadneho zákona nevyplýva zákaz pre žalobcu ako výrobcu spoločne s obchodnými reťazcami ovplyvňovať trh, na ktorom pôsobia koneční spotrebitelia a vytvoriť tak synergický efekt, ktorý sa u žalobcu prejaví iba nepriamo, dopytom obchodných reťazcov po určitom produkte, ktorý im žalobca dodáva.
Takúto činnosť nemožno hodnotiť ako vytváranie umelej ekonomickej konštrukcie bez hospodárskeho dôvodu.
Daňovému subjektu musí byť umožnené preukázať materiálny ekonomický dôvod takto uskutočňovanej reklamy a jeho prínos pre jeho podnikanie.
ANALÝZA V SÚVISLOSTI S PREDMETOM SPORU - PREDCHÁDZANIE CHYBÁM
Princíp odpočtu DPH založený na vecnom priraďovaní vstupných plnení k výstupným plneniam musí byť chápaný komplexne vo väzbe na celkovú činnosť platiteľa.
Pri posúdení nároku na odpočítanie je potrebné brať do úvahy uskutočňovanie zdaniteľných plnení, resp. podnikanie platiteľa ako také, nie priraďovanie prijatých zdaniteľných plnení ku konkrétnym uskutočneným zdaniteľným plneniam.
Pri komplexnom posúdení nároku na odpočítanie dane je potrebné brať do úvahy celkovú ekonomickú činnosť platiteľa za obdobie jeho registrácie, neobmedzovať sa len na vybrané zdaňovacie obdobia.
Ak prijaté zdaniteľné plnenie (napr. reklama, propagácia) má za účel umožniť zvýšenie predaja tovaru v budúcnosti, má platiteľ nárok na odpočítanie DPH z prijatých zdaniteľných plnení.
Podstatný je zámer platiteľa spojený s prijatým zdaniteľným plnením, i keď k jeho naplneniu dôjde neskôr, resp. nedôjde vôbec z objektívnych dôvodov.
Rozsudok Najvyššieho súdu SR (č. k. 3Sžf 66/2007 zo 6. 3. 2008)
(mesačník DUO 6/2010 - Ing. Naďa Vašková)
|
|
|
OLIVIERO TOSCANI O REKLAME
Reklama je poslednou dobyvačnou ideológiou.
Reklama nás učí, ako sa chovať v konzumnej spoločnosti.
Reklama je prvá nepriama daň.
Reklama je navoňaná zdochlina.
O mŕtvych sa hovorí: "Výborne vyzerá, ako keby sa usmieval."
To platí aj o reklame. Je mŕtva, ale stále sa usmieva…
Reklama nepredáva výrobky, ale uniformovaný spôsob života.
|
|
|
15. 11. - pondelok
Daň z príjmov - odvod dane vyberanej zrážkou z tých príjmov, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane (oznámenie o zrážkovej dani z príjmov zo závislej činnosti až v rámci štvrťročného prehľadu)
Daň z príjmov - odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane
22. 11. - pondelok
DPH - predloženie žiadosti o registráciu pre DPH zdaniteľnou osobou, ktorej obrat za najviac 12 predchádzajúcich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov dosiahol v októbri 2010 49 790 €
- podanie súhrnného výkazu k DPH za október 2010 podpísaného zaručeným elektronickým podpisom v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných presiahla v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku 100 000 €
do výplatného termínu
Poistné - splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní, splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za október 2010
do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru
Daň z príjmov - odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti za október 2010
- prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za október 2010 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke
Do 15 dní oznámiť správcovi dane:
Daň z príjmov - vznik povinnosti zrážať daň z príjmov alebo preddavky na daň z príjmov alebo daň z príjmov vyberať
Správa dane - zmenu skutočností o daňovníkovi a o zániku daňovej povinnosti
Správa dane - zrušenie činnosti daňového subjektu
Do 30 dní
Správa dane - odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť alebo začatia výkonu inej zárobkovej činnosti - registrovať sa u miestne príslušného správcu dane
Správa dane - oznámiť správcovi dane vykonávanie činnosti alebo poberanie príjmov podliehajúcich dani
Správa dane - oznámiť správcovi dane zriadenie stálej prevádzkarne
Správa dane - pred zrušením stálej prevádzkarne oznámiť túto skutočnosť správcovi dane
Miestne dane - oznámiť správcovi dane z nehnuteľností rozhodujúce skutočnosti pre vznik alebo zánik daňovej povinnosti k dani z nehnuteľnosti ako aj zmenu týchto skutočností
Miestne dane - vznik daňovej povinnosti k dani z motorových vozidiel
Miestne dane - zmenu skutočností rozhodujúcich na určenie dane z motorových vozidiel
|
|
|
Názov meny
|
Mena
|
4.11.
|
5.11.
|
8.11.
|
9.11.
|
americký dolár
|
USD
|
1,424
|
1,408
|
1,392
|
1,395
|
japonský jen
|
JPY
|
115,15
|
114,41
|
112,88
|
112,44
|
lev
|
BGN
|
1,956
|
1,956
|
1,956
|
1,956
|
česká koruna
|
CZK
|
24,408
|
24,585
|
24,575
|
24,583
|
dánska koruna
|
DKK
|
7,455
|
7,454
|
7,454
|
7,454
|
estónska koruna
|
EEK
|
15,647
|
15,647
|
15,647
|
15,647
|
anglická libra
|
GBP
|
0,876
|
0,868
|
0,863
|
0,862
|
maďarský forint
|
HUF
|
272,4
|
273,71
|
274,6
|
274,15
|
litovský litas
|
LTL
|
3,453
|
3,453
|
3,453
|
3,453
|
lotyšský lats
|
LVL
|
0,71
|
0,71
|
0,709
|
0,709
|
poľský zlotý
|
PLN
|
3,896
|
3,915
|
3,919
|
3,922
|
rumunský leu
|
RON
|
4,285
|
4,291
|
4,288
|
4,285
|
švédska koruna
|
SEK
|
9,255
|
9,291
|
9,294
|
9,308
|
švajčiarsky frank
|
CHF
|
1,378
|
1,355
|
1,344
|
1,342
|
nórska koruna
|
NOK
|
8,148
|
8,119
|
8,085
|
8,077
|
chorvátska kuna
|
HRK
|
7,345
|
7,356
|
7,35
|
7,356
|
ruský rubeľ
|
RUB
|
43,43
|
43,31
|
42,815
|
42,702
|
turecká líra
|
TRY
|
1,983
|
1,967
|
1,962
|
1,962
|
austrálsky dolár
|
AUD
|
1,406
|
1,387
|
1,377
|
1,373
|
brazílsky real
|
BRL
|
2,396
|
2,361
|
2,361
|
2,364
|
kanadský dolár
|
CAD
|
1,427
|
1,41
|
1,396
|
1,393
|
čínsky jüan
|
CNY
|
9,492
|
9,375
|
9,294
|
9,265
|
hongkongský dolár
|
HKD
|
11,04
|
10,917
|
10,788
|
10,809
|
indonézska rupia
|
IDR
|
12661,75
|
12541,46
|
12396,12
|
12421,33
|
indická rupia
|
INR
|
62,937
|
62
|
61,82
|
61,856
|
juhokórejský won
|
KRW
|
1571,18
|
1561
|
1549,24
|
1551,58
|
mexické peso
|
MXN
|
17,405
|
17,216
|
17,046
|
16,976
|
malajzijský ringgit
|
MYR
|
4,392
|
4,342
|
4,304
|
4,318
|
novozélandský dolár
|
NZD
|
1,789
|
1,775
|
1,768
|
1,768
|
filipínske peso
|
PHP
|
60,217
|
60,043
|
60,058
|
60,236
|
singapurský dolár
|
SGD
|
1,828
|
1,811
|
1,792
|
1,791
|
thajský baht
|
THB
|
42,298
|
41,741
|
41,267
|
41,149
|
juhoafrický rand
|
ZAR
|
9,66
|
9,588
|
9,556
|
9,495
|
|
|
|
NAJVIAC ČÍTANÉ TÉMY A PUBLIKÁCIE |
Poradca - mesačník nielen pre podnikateľov, č. 4/2011
- Zákon o konkurze a reštrukturalizácii - s komentárom
Dane, účtovníctvo - vzory a prípady (DÚVaP) - mesačník, č. 11/2010
- Modelová zmluva - medzinárodné zdaňovanie
Dane, účtovníctvo, odvody bez chýb, pokút a penále - (DUO) - mesačník, č. 11/2010
- Reklama a daň z príjmov
- Vzdelávacie služby oslobodené od DPM
- Časové rozlišovanie v PÚ
- Rozhodné právo v zahraničných obchodných vzťahoch
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále - (PaM) - mesačník, č. 11/2010
- Zamestnávanie mladistvých
- Spoločníci a konatelia
- Ochranná známka
Verejná správa - (VS) - mesačník, č. 11/2010
- Zákon o službe zamestnanosti
- PP projekt versus klasická verejná zakázka
- Daň za lesné pozemky
1 000 riešení - mesačník, č. 10/2010
- Konkurz a reštrukturalizácia
- DPH, účtovníctvo
- Zákonník práce
- ZDP v praxi
- Mzdy a odvody
PRIPRAVUJEME
DÚVaP č. 12/2010 (XI/2010)
- Registrácia k DPH v tuzemsku
- Súhrnný výkaz
- Ostatné príjmy u daňovníka
- Dotácie
- Cestovné náhrady
DUO č. 12/2010 (XI/2010)
- Vianočný príspevok v roku 2010 - téma
- Dôchodkové dávky - zvýšenie v roku 2011
- Škody na hmotnom majetku
- Základ dane pre účely DPH
- Pohľadávky ako zúčtovacie vzťahy
- Prijaté a poskytnuté dary - účtovanie v JÚ
- Zamestnanecká prémia za rok 2010
- Minimálna mzda od januára 2011 - téma
PaM č. 12/2010 (XI/2010)
- Zákon o službách zamestnanosti
- Aprobačný poriadok zamestnávateľa
- Nevyplatenie mzdy - okamžité skončenie pracovného pomeru
- Pozastavenie prevádzkovania živnosti
Verejná správa (VS) č. 12-13/2010 - (XI/2010)
- Zákon o dotáciách
- Starosta a primátor
- Chránená dielňa - pracovisko
- Požiarny poriadok obcí
- Školský klu detí
1000 riešení č. 11-12/2010 - (XI/2010)
- Exekúcie
- Právo a podnikateľ
- Pracovnoprávne vzťahy
|
|
|
KONKURZ A REŠTRUKTURALIZÁCIA
Stáva sa, že zamestnávateľ sa dostane do platobnej neschopnosti a restane zamestnancom vyplácať mzdy. Ak sa vyhlási konkurz, môžu si zamestnanci v rámci konkurzného konania uplatňovať svoje nároky ako veritelia. Vyhlásením konkurzu sa zo zákona zasahuje do niektorých existujúcich právnych vzťahov úpadcu. Viac sa dočítate v našich publikáciách.
- Zákon o konkurze a reštrukturalizácii – s komentárom
Medzinárodné vzťahy - príspevok
mesačník Poradca 4/2011 (A5, 272 str.)
cena: 4,52 €
- Konkurzné konanie zamestnávateľa a pracovnoprávne nároky - príspevok
mesačník PaM 11/2010 (A4, 88 str.)
cena: 5,74 €
- Obchodný zákonník - úplné znenie zákona
zákony do vrecka (A6, 296 str.)
cena: 2,10 €
- Zákony II/2010
zborník zákonov (A5, 680 str.)
cena: 3,58 €
BALÍČEK KONKURZ A REŠTRUKTURALIZÁCIA, so zľavou 40 % obsahuje: Poradca 4/2011- zadarmo + PaM 11/2010 + Obchodný zákonník - zadarmo + Zákony I/2010
cena: 9,54 €
BALÍČEK DANE
Výsledkom začiatku podnikania alebo neúspešného zdaňovacieho obdobia je mnohokrát vykázanie daňovej straty. Zdanenie príjmov z predaja nehnuteľnosti vám prináša mesačník 1000 riešení. Mnoho ďalších prospešných informácii pre ekonómov, audítorov a účtovníkov prináša balíček dane.
- Zmeny v podielovej dani - príspevok
Medzinárodné vzťahy - príspevok
mesačník DUO 10/2010 (A4, 80 str.)
cena: 6,70 €
- Možnosti daňovej optimalizácie - príspevok
mesačník DÚVaP 10/2010 (A5, 152 str.)
cena: 4,44 €
- Zdanenie príjmov z predaja nehnuteľností – riešenia problémov z praxe
mesačník 1000 riešení 92010 (A5, 72 str.)
cena: 2,33 €
- Zákony I/2010
(A5, 680 str.)
cena: 3,80 €
BALÍČEK DANE, so zľavou 30 % obsahuje: DUO 10/2010 + DÚVaP 10/2010 + 1000 riešení 9/2010 + Zákony I/2010 - zadarmo
cena: 10,80 €
Publikácie si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, 0904 370 556, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@i-poradca.sk
NEPREHLIADNITE
Jedinečná možnosť objednať si zborníky Zákony 2010 s 40 % zľavou z pôvodnej ceny.
Pri objednávke balíčka je zľava až 60 % s pôvodnej ceny.
- Zborník Zákony I – daňové, účtovné …
Daň z príjmov; Daň z pridanej hodnoty; Spotrebné dane; Cestovné náhrady; Zákon o účtovníctve; Euro; Poplatky.
cena: 3,80 €
- Zborník Zákony II – obchodné, občianske …
Obchodný zákonník; Občiansky zákonník; Občiansky súdny poriadok; Konkurz a reštrukturalizácia; Exekučný poriadok; Živnostenský zákon; Trestný zákon
cena: 3,80 €
- Zborník Zákony III – sociálne, zdravotné …
Zákonník práce; Zákon o minimálnej mzde; Zákon o sociálnej pomoci; Sociálne poistenie; Zdravotné poistenie; Sociálne zákony; Zákon o inšpekcii práce
cena: 3,80 €
- Zborník Zákony IV – stavebné pozemkové … …
Stavebný zákon; Katastrálny zákon; Stavebné výrobky; Nájom bytov; Vlastníctvo bytov; Vlastníctvo pôdy; Autorizovaní architekti
cena: 3,80 €
- Zborník Zákony V – štátna správa, verejná správa …
Rozpočtové pravidlá; Verejný záujem; Zákon o štátnej službe; Školský zákon; Financovanie škôl; Zákon o obecnom zriadení; Samosprávne kraje
cena: 3,80 €
- Zborník Zákony VI – životné prostredie, odpady …
Životné prostredie; Zákon o ovzduší; Vodný zákon; Zákon o lesoch; Zákon o odpadoch
cena: 3,80 €
BALÍČEK DAŇOVÝ A ÚČTOVNÝ, Zákony I. - III. 2010
cena: 9,80 €
BALÍČEK STAVEBNÝ A ŠKOLSKÝ, Zákony IV. - VI. 2010
cena: 9,80 €
Zborníky Zákony I. - VI 2010 si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, 0904 370 556, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@i-poradca.sk
RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY
OBJEDNÁVKY VYBAVUJEME DO 48 HODÍN
Emailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určená čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina
- Tieto emailové noviny Vám boli doručené na základe Vašej žiadosti o zasielanie.
- V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadali(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na vašu adresu, zašlite prosím správu s predmetom NEPOSIELAŤ na adresu noviny@i-poradca.sk, následne budete vyradený(á) z databázy príjemcov emailových novín.
- Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len na vlastné účely, nesmú byť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!
|
|
|
Adresa: |
|
Telefón: |
Poradca s.r.o
Pri Celulózke 40
010 01 Žilina
|
|
(041) 56 52 871
(041) 56 52 877
(041) 56 52 879
|
|
E-mail: |
|
Fax: |
poradca@i-poradca.sk |
|
(041) 56 52 659 |
|
Informácie o naších produktoch nájdete aj na našej internetovej stránke www.i-poradca.sk. |
|
|
Copyright (c) Poradca s.r.o., 2002 - 2010 |