Em@ilové noviny

P O R A D C A

e-m@ilové noviny

č. 23/2009

14. 10. 2009

 

 
 
 Téma novín 
 Čitatelia sa pýtajú, odborníci odpovedajú 
 Pokuty, sankcie, penále 
 Povedali múdri 
 Čo nové v legislatíve 
 Chybiť znamená platiť 
 Ekonomika 
 Horúce témy 
 Najviac čítané témy a publikácie 
 Chcete si objednať? 
 Kontakty 
Služby, ktoré nájdete len u nás:
  • aktuálne a rýchle informácie (zmeny zákonov a predpisov) z oblastí daní, účtovnictva, miezd, odvodov; za výhodné ceny
  • kvalifikovaný a ochotný personál na zákazníckom oddelení;
  • možnosť rýchleho objednania publikácie (telefonicky, faxom, e-mailom, poštou);
  • rýchla dodávka (do 48 hodín)
  • uvádzanie nových produktov prostredníctvom mailingov a telemarketingu;
  • približovanie sa k zákazníkovi prostredníctvom bezplatných odpovedí na otázky.
 

Vážení čitatelia!

     Opäť prinášame aktuálne informácie v pravidelných i nepravidelných rubrikách našich em@ilových novín.
     V Téme novín a v rubrike Čitatelia sa pýtajú, odborníci odpovedajú priblížime Prekážky v práci na strane zamestnanca. Pokuty, sankcie, penále sú venované Zásielkovému obchodu. Múdri povedia o neustále sa prehlbujúcej Studnici hlúpostí.
     Lúčime sa s prianím, aby ste čo najmenej dovideli na dno studne ľudskej hlúposti.

Denisa Orlická
zodpovedná redaktorka
poradca@i-poradca.sk
V tomto čísle nájdete:

 

 
 
PREKÁŽKY V PRÁCI NA STRANE ZAMESTNANCA - téma novín

 
PREKÁŽKY V PRÁCI NA STRANE ZAMESTNANCA

PREKÁŽKY V PRÁCI NA STRANE ZAMESTNANCA upravuje Zákonník práce (zákon č. 311/2001 Z. z. v z.n.p., ďalej len "ZP") v piatej časti, ust. § 136 až § 145.
Prekážkou v práci rozumieme takú skutočnosť, ktorá niektorému z účastníkov pracovnoprávneho vzťahu (t.j. zamestnancovi alebo zamestnávateľovi) v danom okamihu dočasne znemožňuje plnenie povinností vyplývajúcich mu z pracovného pomeru.
Podľa subjektu, na ktorého strane sa prekážka vyskytla, sa prekážky v práci rozdeľujú na
  • prekážky na strane zamestnanca
  • prekážky na strane zamestnávateľa.
Právnymi následkami vzniku prekážky v práci sú povinnosť zamestnávateľa počas trvania prekážky, na nevyhnutne potrebný čas, ospravedlniť dočasné neplnenie povinností zamestnanca vyplývajúcich z pracovnej zmluvy, t.j. povinnosť osobne vykonávať prácu podľa pracovnej zmluvy a v súlade s ňou podľa pokynov zamestnávateľa, a v ustanovených prípadoch mu poskytnúť náhradu mzdy.
Prekážky v práci na strane zamestnanca môžeme rozdeliť na:
  • prekážky z dôvodov všeobecného záujmu
  • prekážky z dôvodu výkonu služby v ozbrojených silách alebo civilnej služby
  • prekážky z dôvodu zvyšovania kvalifikácie, resp. účasti na ďalšom vzdelávaní
  • dôležité osobné prekážky v práci.
ZAMESTNÁVATEĽ POSKYTNE PRACOVNÉ VOĽNO zamestnancovi podľa ZP na nevyhnutne potrebný čas na výkon verejných funkcií, občianskych povinností a iných úkonov vo všeobecnom záujme, ak túto činnosť nemožno vykonať mimo pracovného času. Pracovné voľno poskytne zamestnávateľ bez náhrady mzdy, ak tento zákon, osobitný predpis alebo kolektívna zmluva neustanovuje inak alebo ak sa zamestnávateľ so zamestnancom nedohodne inak.
V súlade so ZP zamestnávateľ uvoľní zamestnanca dlhodobo na výkon verejnej funkcie a na výkon odborovej funkcie. Náhrada mzdy od zamestnávateľa, u ktorého je v pracovnom pomere, mu nepatrí.
Rovnako zamestnávateľ uvoľní zamestnanca dlhodobo na výkon funkcie v odborovom orgáne pôsobiacom u tohto zamestnávateľa za podmienok dohodnutých v kolektívnej zmluve a na výkon funkcie člena zamestnaneckej rady po dohode so zamestnaneckou radou.

SKUPINU PREKÁŽOK Z DÔVODOV VŠEOBECNÉHO ZÁUJMU tvoria prekážky
  • z dôvodu výkonu verejnej funkcie,
  • z dôvodu plnenia občianskej povinnosti a
  • prekážky z dôvodu iného úkonu vo všeobecnom záujme.
Spoločnou podmienkou na vznik povinnosti zamestnávateľa poskytnúť zamestnancovi pracovné voľno na nevyhnutne potrebný čas, a tým ospravedlniť dočasné neplnenie povinností podľa pracovnej zmluvy, najmä ospravedlniť jeho neprítomnosť v práci, je skutočnosť, že prekážka nevyhnutne zasahuje do zamestnávateľom určeného pracovného času zamestnanca.
Pod výkonom verejnej funkcie rozumieme plnenie povinností vyplývajúcich z funkcie, ktorá je vymedzená funkčným obdobím alebo časovým obdobím a obsadzovaná na základe priamej voľby alebo nepriamej voľby alebo vymenovaním podľa osobitných predpisov.
Povinnosť zamestnávateľa uvoľniť zamestnanca na výkon verejnej funkcie vzniká v okamihu vzniku dôvodu na uvoľnenie, spravidla dňom určeným na základe voľby alebo vymenovania ako deň nástupu do funkcie a končí sa dňom zániku tohto dôvodu, spravidla dňom určeným v odvolaní ako deň skončenia výkonu funkcie, dňom vzdania sa funkcie alebo dňom uplynutia volebného obdobia, ak ide o funkciu obsadzovanú voľbou, alebo dňom určeným v odvolaní ako deň skončenia výkonu alebo dňom vzdania sa funkcie, ak ide o funkciu obsadzovanú vymenovaním. Odo dňa nasledujúceho po dni zániku dôvodu pre uvoľnenie sa obnovujú pôvodné práva a povinnosti zamestnanca vyplývajúce mu z pracovnoprávneho vzťahu.
Zamestnancovi, ktorý vykonáva verejnú funkciu popri plnení povinností vyplývajúcich z pracovného pomeru, môže byť z dôvodu výkonu verejnej funkcie poskytnuté pracovné voľno v rozsahu najviac 30 pracovných dní alebo zmien v kalendárnom roku, ak osobitný predpis neustanovuje inak.
Plnenie občianskej povinnosti je ďalším druhom úkonu vo všeobecnom záujme. Občiansku povinnosť vo všeobecnom zmysle možno definovať ako činnosť fyzickej osoby vykonávajúcu na základe zákonom ustanovenej povinnosti alebo podľa spoločnosťou všeobecne ustanovených pravidiel slušného správania a dobrých mravov.
Občianskou povinnosťou je predovšetkým činnosť
  • svedka, tlmočníka, znalca a iných osôb predvolaných na konanie na súde alebo inom štátnom orgáne alebo orgáne územnej samosprávy
  • pri poskytnutí prvej pomoci
  • pri povinných lekárskych prehliadkach
  • pri opatreniach proti prenosným chorobám
  • pri iných naliehavých opatreniach liečebno-preventívnej starostlivosti
  • pri izolácii z dôvodov veterinárno-ochranných opatrení
  • občana, ktorému vznikla branná povinnosť a v období krízovej situácie je povinný vykonať mimoriadnu službu alebo v čase vojny alebo vojnového stavu alternatívnu službu
  • pri mimoriadnych udalostiach
  • v prípadoch, keď je fyzická osoba povinná podľa osobitných predpisov poskytnúť osobnú pomoc
  • pri povinnej účasti zamestnancov na rekondičných pobytoch.
Iné úkony vo všeobecnom záujme, tvoria poslednú skupinu prekážok z dôvodu všeobecného záujmu t.j. úkony, ktoré nie sú výkonom verejnej funkcie, ani plnením občianskej povinnosti, ale ktorým ZP napriek tomu z hľadiska spoločensky uznaných a právom chránených záujmov prisudzuje obdobnú povahu a v pracovnoprávnych vzťahoch s nimi následne spája obdobné právne následky.
Na rozdiel od výpočtu prekážok v práci na strane zamestnanca z dôvodu plnenia občianskej povinnosti v tomto prípade, rovnako ako v prípade výkonu verejnej funkcie podľa osobitných zákonov, ide o taxatívne vymedzenie skutočností hodnotených ako iný úkon vo všeobecnom záujme.
Iným úkonom vo všeobecnom záujme je
  • darovanie krvi a aferéza
  • darovanie ďalších biologických materiálov
  • výkon funkcie v odborovom orgáne
  • činnosť člena zamestnaneckej rady a zamestnaneckého dôverníka
  • účasť zástupcov zamestnancov na vzdelávaní
  • činnosť člena volebných komisií vo voľbách, ktoré vyhlasuje predseda Národnej rady SR a v referende a činnosť člena orgánov na ľudové hlasovanie o odvolaní prezidenta SR
  • činnosť člena horskej služby alebo inej organizovanej záchrannej skupiny počas osobnej účasti na záchrannej akcii
  • činnosť vedúceho tábora pre deti a mládež, jeho zástupcu pre hospodárske veci a zástupcu pre zdravotné veci, oddielového vedúceho, vychovávateľa, inštruktora, prípadne zdravotníka v tábore pre deti a mládež
  • činnosť člena poradného orgánu vlády SR
  • činnosť člena rozkladovej komisie
  • činnosť sprostredkovateľa alebo rozhodcu pri kolektívnom vyjednávaní
  • činnosť registrovaného kandidáta pri voľbe do Národnej rady SR, prezidenta SR a do orgánov územnej samosprávy.

PRACOVNÉ VOĽNO S NÁHRADOU MZDY poskytne zamestnávateľ zamestnancovi podľa ZP na nevyhnutne potrebný čas v sume jeho priemerného zárobku na účasť na rekondičných pobytoch, na povinných lekárskych prehliadkach a na účasť zástupcov zamestnancov na vzdelávaní.
Priemerná mzda sa zásadne zisťuje ako priemerná hrubá hodinová mzda, t.j. hrubá mzda pripadajúca na jednu zamestnancom odpracovanú hodinu v rozhodujúcom období. Ak je na pracovnoprávne účely potrebné zistiť priemernú mesačnú mzdu, zistí sa vynásobením priemernej hodinovej mzdy priemerným počtom pracovných hodín pripadajúcich v roku na jeden mesiac podľa týždenného pracovného času zamestnanca.
Podľa ZP zamestnávateľ ďalej poskytne zamestnancovi pracovné voľno s náhradou mzdy v sume jeho priemerného zárobku na účasť:
  • na darovaní krvi,
  • aferéze a
  • darovaní ďalších biologických materiálov.
Pracovné voľno patrí zamestnancovi na nevyhnutne potrebný čas, a to za čas cesty na odber a späť a za čas na zotavenie po odbere, pokiaľ tieto skutočnosti zasahujú do pracovného času zamestnanca. Podľa charakteru odberu a zdravotného stavu darcu môže lekár určiť, že čas potrebný na jeho zotavenie sa predlžuje, najviac po dobu zasahujúcu do pracovného času v rámci 96 hodín od nástupu cesty na odber.
Ak nedôjde k odberu, poskytne sa pracovné voľno s náhradou mzdy v sume jeho priemerného zárobku len za preukázaný nevyhnutne potrebný čas neprítomnosti v práci.

(JUDr. Sandra Tomiová Mrukviová - PaM 10/2009)

NÁHRADA PRÍJMU PRI DOČASNEJ PRACOVNEJ NESCHOPNOSTI ZAMESTNANCA

VYMERIAVACÍ ZÁKLAD JE MESAČNE NAJMENEJ
vo výške minimálnej mzdy zamestnancov v pracovnom pomere odmeňovaných mesačnou mzdou, ktorá platí k prvému dňu kalendárneho mesiaca, za ktorý sa platí:
  • poistné na nemocenské poistenie,
  • poistné na dôchodkové poistenie,
  • poistné na poistenie v nezamestnanosti a
  • poistné do rezervného fondu solidarity.
Pri výpočte náhrady príjmu pri dočasnej PN počas roka 2009 sa z minulých rokov používa len rok 2008, v ktorom bola touto minimálnou hranicou suma 8 100 Sk. Od januára do decembra 2009 je minimálnou hranicou vymeriavacieho základu suma 295,50 €.

V ROKU 2008 PLATILA PRÁVNA ÚPRAVA,
podľa ktorej bol vymeriavací základ mesačne najmenej aj:
  1. 75 % minimálneho vymeriavacieho základu, ak išlo o zamestnanca, ktorý bol poberateľom invalidného dôchodku priznaného z dôvodu poklesu schopnosti vykonáva zárobkovú činnosť najviac o 70 %, a o mladistvého zamestnanca staršieho ako 16 rokov, t.j. v roku 2008 suma 6 075 Sk,
  2. 50 % z minimálneho vymeriavacieho základu, ak išlo o zamestnanca, ktorý bol poberateľom invalidného dôchodku priznaného z dôvodu poklesu schopnosti vykonáva zárobkovú činnosť o viac ako 70 %, o zamestnanca mladšieho ako 18 rokov, ktorý bol invalidný, a o zamestnanca mladšieho ako 16 rokov, t.j. v roku 2008 suma 4 050 Sk,
  3. suma príjmu zodpovedajúca kratšiemu pracovnému času zamestnanca, ktorý má dohodnutý pracovný pomer na kratší pracovný čas,
  4. suma náhrady mzdy poskytnutá z dôvodu prekážok v práci na strane zamestnávateľa.

OD JANUÁRA 2009 MÔŽE BY VYMERIAVACÍ ZÁKLAD MESAČNE NIŽŠÍ než minimálna mzda len v dvoch prípadoch:
  • ak má zamestnanec dohodnutý pracovný pomer na kratší pracovný čas a
  • ak je zamestnancovi poskytovaná náhrada mzdy z dôvodu prekážok v práci na strane zamestnávateľa.
Vymeriavací základ je v úhrne mesačne najviac:
  • v období od 1. januára do 30. júna kalendárneho roka 1,5-násobok jednej dvanástiny všeobecného vymeriavacieho základu, ktorý platil v kalendárnom roku, ktorý dva roky predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa platí poistné na nemocenské poistenie,
  • v období od 1. júla do 31. decembra kalendárneho roka 1,5-násobok jednej dvanástiny všeobecného vymeriavacieho základu, ktorý platil v kalendárnom roku, ktorý predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa platí poistné na nemocenské poistenie.
Pretože pri výpočte náhrady príjmu pri dočasnej PN počas roka 2009 sa z minulých rokov používa len rok 2008, maximálne mesačné vymeriavacie základy sú od roku 2008 nasledovné:
  • 28 142 Sk od 1. 1. 2008 do 30. 6. 2008,
  • 30 219 Sk od 1. 7. 2008 do 31. 12. 2008,
  • 1 003,09 € od 1. 1. 2009 do 30. 6. 2009,
  • 1 084,55 € od 1. 7. 2009 do 30. 6. 2010.
Ak zamestnanie a tým aj nemocenské poistenie zamestnanca trvalo len čas kalendárneho mesiaca, minimálny aj maximálny vymeriavací základ sa upraví podľa počtu dní, za ktoré sa platí poistné.
Vymeriavací základ pripadajúci na jeden deň sa zaokrúhľuje na dve desatinné miesta nahor.
Vymeriavací základ sa zaokrúhľuje na celé eurocenty nahor.

PRAVDEPODOBNÝ DENNÝ VYMERIAVACÍ ZÁKLAD
sa použije na výpočet náhrady príjmu pri dočasnej PN v prípade, že zamestnanec nemal v rozhodujúcom období vymeriavací základ na platenie poistného na nemocenské poistenie alebo dočasná práceneschopnosť vznikla v deň vzniku nemocenského poistenia. Určí sa ako jedna tridsatina vymeriavacieho základu, z ktorého by sa platilo poistné na nemocenské poistenie za kalendárny mesiac, v ktorom vznikla dočasná práceneschopnosť. Pravdepodobný denný vymeriavací základ sa zaokrúhľuje na štyri desatinné miesta nahor.

(Ing. Zuzana Cingelová - Poradca 2/2010)


PRACOVNÉ VOĽNO Z OSOBNÝCH DÔVODOV

DOČASNÉ PRERUŠENIE VÝKONU PRÁCE
Dočasné prerušenie výkonu práce predstavuje osobitný druh prekážky v práci na strane zamestnanca. Takéto dočasné prerušenie výkonu práce teda nemožno považovať za inú prekážku v práci na strane zamestnávateľa v zmysle ustanovenia § 142 ods. 3 ZP.
Ak je zamestnanec dôvodne podozrivý zo závažného porušenia pracovnej disciplíny a jeho ďalší výkon práce by ohrozoval dôležitý záujem zamestnávateľa (majetkový, obchodný - napr. do zistenia skutkového stavu porušenia pracovnej disciplíny by bolo žiaduce, aby zamestnanec nechodil na pracovisko, nezahladzoval stopy, prípadne nepokračoval ďalej v porušovaní pracovnej disciplíny), môže zamestnávate po prerokovaní so zástupcami zamestnancov zamestnancovi dočasne, najdlhšie na jeden mesiac, prerušiť jeho výkon práce. Zamestnancovi po dobu dočasného prerušenia výkonu práce patrí náhrada mzdy vo výške jeho priemerného zárobku.
Pre vykonanie tohto opatrenia zákon ustanovuje dve obmedzenia. Zamestnávateľ je predovšetkým povinný svoj úmysel použiť, toto opatrenie prerokovať so zástupcom zamestnancov; takýto úkon by bolo treba považovať za platný riadiaci akt aj v tom prípade, ak by zamestnávate túto svoju povinnosť nesplnil, hoci vždy by išlo o porušenie pracovnoprávnych predpisov.
Druhým obmedzením je možnosť takto prerušiť výkon práce zamestnanca najviac na jeden mesiac. V tomto časovom priestore je teda zamestnávate povinný preskúmať dôvodnosť dočasného prerušenia výkonu práce. Ak by sa potvrdili dôvody, pre ktoré došlo k prijatiu spomínaného opatrenia, má zamestnávateľ možnosť vyvodiť z toho ďalšie dôsledky, a to od upozornenia až po okamžité skončenie pracovného pomeru, prípadne uplatnenie nároku na náhradu škody. V opačnom prípade je po uplynutí uvedeného obdobia povinný prideľovať zamestnancovi prácu poda pracovnej zmluvy. Po dobu takéhoto dočasného prerušenia výkonu práce zamestnancovi vzniká nárok na náhradu mzdy vo výške priemerného zárobku poda § 134 a 135 ZP.
Zamestnávate by teda mal sám zvážiť za existujúcich podmienok, či je odôvodnené, aby zamestnanca "suspendoval" z výkonu práce a platil mu náhradu mzdy.

SPOLOČNÉ USTANOVENIA O PREKÁŽKACH V PRÁCI
Vychádzajúc z ustanovenia § 144 ods. 1 ZP, je zamestnanec povinný upovedomiť zamestnávateľa o prekážke v práci a o jej predpokladanom trvaní, požiada ho o poskytnutie pracovného voľna a prípadne, so zreteľom na ten ktorý druh prekážky, hodnoverným spôsobom preukázať dôvod prekážky v práci vopred, ak mu je dôvod prekážky známy; inak je povinný oznámi zamestnávateľovi prekážku v práci a jej predpokladané trvanie bez zbytočného odkladu.
Nesplnenie povinnosti oznámi zamestnávateľovi existenciu prekážky v práci vopred alebo bez zbytočného odkladu po jej skončení samo osebe zamestnávateľa neoprávňuje hodnotiť neprítomnosť zamestnanca v práci ako neospravedlnenú v zmysle ustanovenia § 144 ods. 7 ZP. Rozhodujúce je, či prekážka v práci skutočne existovala a či jej existenciu zamestnanec zamestnávateľovi čo aj len dodatočne preukázal.
Každú zo skutočností hodnotených ako prekážka v práci je zamestnanec povinný na základe § 144 ods. 2 ZP preukázať zamestnávateľovi hodnoverným spôsobom, t.j. spôsobom nevzbudzujúcim pochybnosti o existencii prekážky a o dĺžke jej trvania (v prípadoch väzby na nevyhnutne potrebný čas). Iba takto preukázaná prekážka zakladá povinnosť zamestnávateľa ospravedlniť neprítomnosť zamestnanca v práci, resp. v ustanovených prípadoch aj povinnosť poskytnúť mu náhradu mzdy.
V opačnom prípade je zamestnávate oprávnený hodnoti neprítomnosť zamestnanca v práci ako neospravedlnenú a prípadne vyvodzovať z toho ďalšie právne následky.
Skutočnosť, že zamestnanec prekážku v práci vopred, resp. bez zbytočného odkladu zamestnávateľovi neoznámil, môže zamestnávate hodnoti ako porušenie pracovnej disciplíny, spravidla ako menej závažné, výnimočne ako závažné porušenie pracovnej disciplíny. Pri posudzovaní tejto otázky treba vziať do úvahy skutočnosť, či povinnosť vopred oznámiť zamestnávateľovi vznik prekážky v práci, ktorá je zamestnancovi známa, nesplní:
  • zamestnanec, výkon práce ktorého nemá vplyv na ochranu života alebo zdravia fyzických osôb, prípadne na úlohy zamestnávateľa, alebo
  • zamestnanec pracujúci pri zariadení, ktorého obsluha priamo súvisí s ohrozením života alebo zdravia fyzických osôb, ak tak mohol objektívne urobiť.
Otázku splnenia oznamovacej povinnosti zamestnanca a v tejto súvislosti následne aj posúdenia skutočností rozhodujúcich pre konštatovanie porušenia pracovnej disciplíny preto treba posudzovať individuálne vo vzťahu k obsahu výkonu práce a možnosti vzniku právnych následkov porušenia oznamovacej povinnosti a k okolnostiam, za ktorých k nemu došlo.
Príslušné zariadenie je povinné potvrdiť zamestnancovi doklad o existencii prekážky v práci a o jej trvaní. Ak má zamestnanec nárok na pracovné voľno bez náhrady mzdy, zamestnávateľ je povinný mu umožniť nadpracovanie zameškaného času, ak tomu nebránia vážne prevádzkové dôvody.

(Ing. Ján Mintál - Poradca 2/2010)

 

 
 
ČITATELIA SA PÝTAJÚ, ODBORNÍCI ODPOVEDAJÚ

 
PRACOVNÉ VOĽNO Z DÔVODOV VŠEOBECNÉHO ZÁUJMU

Zamestnanec bol predvolaný ako svedok na súd, ktorý je v inom meste, preto bol neprítomný v práci celý deň. Započítava sa tento deň do doby 60 dní pre vznik nároku na dovolenku pod a § 101 ZP?
Medzi prekážky v práci, ktoré sa uznávajú ako výkon práce na účely dovolenky, patrí v zmysle § 144 ods. 3 písm. a) ZP aj činnosť vo všeobecnom záujme. Činnosť vo všeobecnom záujme je výkon verejnej funkcie, občianskych povinností a iných úkonov vo všeobecnom záujme. Výkonom občianskych povinností je činnosť svedkov, tlmočníkov, znalcov a iných osôb predvolaných na konanie na súde, na štátnom orgáne alebo na orgáne územnej samosprávy. Zamestnávateľ je povinný uvoľniť zamestnanca na výkon občianskych povinností, ak ich nemožno vykonávať mimo pracovného času. Preto účasť na súde v úlohe svedka je prekážkou v práci, ktorá sa započítava do podmienky odpracovania 60 dní v kalendárnom roku pre nárok na dovolenku.

NÁHRADA MZDY PRI DAROVANÍ KRVI

Zamestnávateľ odmieta uhradiť zamestnancovi náhradu mzdy pri odbere krvi s odvolaním sa, že zamestnávateľ si nemôže refundovať náhradu mzdy od príslušnej nemocnice. Ako má postupovať zamestnanec pri nevyplatení náhrady mzdy?
ZP ustanovuje, v ktorých prípadoch je organizácia, pre ktorú bol pri uvoľnení zamestnanec pre prekážky v práci činný, povinná uhradiť zamestnávateľovi, s ktorým má zamestnanec uzavretý pracovný pomer, náhradu mzdy za dobu uvoľnenia. Činnosť darcu pri odbere krvi a pri aferéze sa považuje za tzv. iné úkony vo všeobecnom záujme. Zamestnancovi sa za čas cesty na odber, odberu, cesty späť a zotavenie po odbere, ak tieto skutočnosti zasahujú do pracovného času, poskytuje pracovné voľno na nevyhnutne potrebný čas s náhradou mzdy. Nejde o prípad, kedy by nemocnica mala uhrádza náhradu mzdy poskytnutú zamestnávateľom, ktorý zamestnanca na odber krvi uvoľnil. Ak zamestnávateľ zamestnancovi nevyplatí náhradu mzdy za pracovné voľno poskytnuté z dôvodu činnosti darcu pri odbere krvi, môže si zamestnanec v zmysle ustanovenia § 14 ZP uplatni nárok z pracovného pomeru súdnou cestou.


LEKÁRSKE VYŠETRENIE POČAS ČERPANIA NÁHRADNÉHO VOĽNA

Vzhľadom na zvýšené množstvo práce sa zamestnávateľ so zamestnancami dohodol na práci v nadčasoch, za ktoré si budú čerpať náhradné voľno. Zamestnanec bol v čase čerpania náhradného voľna za prácu nadčas na lekárskom vyšetrení, o čom priniesol potvrdenie.
Má zamestnanec nárok na náhradu mzdy, ak bol na lekárskom vyšetrení vlastne počas pracovnej doby?
Návšteva zdravotníckeho zariadenia s cieľom vyšetrenia a ošetrenia patrí medzi tzv. dôležité osobné prekážky v práci. V takomto prípade má tento zamestnanec nárok na pracovné voľno s náhradou mzdy na nevyhnutne potrebný čas (najviac na sedem dní v kalendárnom roku), ak vyšetrenie alebo ošetrenie nebolo možné vykonať mimo pracovného času.
Aby zamestnancovi vznikol nárok na náhradu mzdy okrem účasti na vyšetrení alebo ošetrení, musia byť splnené nasledovné podmienky:
  • vyšetrenie alebo ošetrenie zamestnanca nebolo možné vykonať mimo pracovného času,
  • zamestnanec mal v čase vyšetrenia alebo ošetrenia pracovať, t.j. tento úkon bol uskutočnený počas pracovného času zamestnanca a zamestnanec z titulu tejto osobnej prekážky v práci nemohol po určitý čas pracovať,
  • zamestnanec za dobu osobnej prekážky v práci neobdržal mzdu, takže z dôvodu neprítomnosti v práci počas tejto osobnej prekážky mu ušla mzda.
Posúdenie, či sa vyšetrenie alebo ošetrenie mohlo, alebo nemohlo vykonať mimo pracovného času, je v právomoci zamestnávateľa. U zamestnancov, ktorí pracujú podľa vopred stanoveného harmonogramu striedania zmien, pripadá deň nepretržitého odpočinku v týždni aj na "všedné" dni. V takýchto prípadoch možno pripustiť, že vyšetrenie bolo možné vykonať mimo pracovného času.
Zamestnanec počas doby čerpania neplateného náhradného voľna za prácu nadčas nepracuje (pracoval v čase zvýšenej potreby práce, za čo obdržal mzdu za vykonanú prácu), takže za dobu čerpania náhradného voľna mu nepatrí mzda (mzda podľa § 118 ZP patrí za dobu výkonu práce). Túto dobu nemožno považovať za jeho pracovný čas. Z pojmu "náhrada mzdy" je zrejmé, že ide o peňažnú kompenzáciu za mzdu, ktorá zamestnancovi ušla. Pretože zamestnanec v deň čerpania náhradného voľna nepracoval, nemohla mu za dobu vyšetrenia v zdravotníckom zariadení ujsť žiadna mzda. Z uvedených dôvodov nemôže obdržať náhradu mzdy za dobu vyšetrenia, aj keď by doba na potvrdení o vyšetrení zasahovala do pôvodne určeného pracovného času zamestnanca.
(odpovedal Ing. Ján Mintál - Poradca 2/2010)

 

 
 
POKUTY, SANKCIE, PENÁLE

 
ZÁSIELKOVÝ PREDAJ

NÁKUPU VÝROBKOV A SLUŽIEB PROSTREDNÍCTVOM INTERNETU
či iných prostriedkov komunikácie na diaľku, využíva stál viac ľudí. Nepochybne má svoje prednosti, ako napr. nákup tovaru z pohodlia domova. Má však i svoje nevýhody spočívajúce v tom, že si spotrebiteľ tovar nemôže fyzicky prezrieť.
Právna úprava zásielkového predaja je upravená v zákone č. 108/2000 Z. z. o ochrane spotrebiteľa pri podomovom predaji a pri zásielkovom predaji.

ZMLUVA UZAVIERANÁ NA DIAĽKU
je zmluva, ktorú uzaviera predávajúci a spotrebiteľ na zásielkový predaj tovaru alebo na poskytnutie služby na diaľku výlučne prostredníctvom prostriedkov komunikácie, ako je najmä adresovaný list, adresovaná tlačovina, neadresovaná tlačovina, ponukový katalóg, inzercia v tlači s formulárom objednávky, automatické telefónne zariadenie, telefón, videofón, fax, videotex (mikropočítač a televízna obrazovka) s klávesnicou alebo obrazovkou reagujúcou na dotyk, rozhlas, televízia pri predaji cez telefón alebo elektronická pošta.
Prostriedky komunikácie na diaľku môže predávajúci použiť, len ak spotrebiteľ nenamieta proti ich použitiu. Predávajúci môže použiť na ponuku tovaru alebo služby spotrebiteľovi automatický telefónny volací systém alebo fax len s predchádzajúcim súhlasom spotrebiteľa.
Zásielkovým predajom nie je predaj tovaru alebo poskytovanie služieb uskutočňovaných na základe zmluvy
  1. vzťahujúcej sa na finančné služby uzavretej podľa zákona č. 266/2005 Z. z. o ochrane spotrebiteľa pri finančných službách na diaľku,
  2. uzavretej prostredníctvom predajných automatov podľa zákona č. 194/1990 Zb. o lotériách a iných podobných hrách alebo automatizovaných obchodných priestorov,
  3. uzavretej s telekomunikačnými spojovateľmi prostredníctvom verejných automatických telefónov,
  4. o výstavbe, prevode nehnuteľností alebo o iných právach k nehnuteľnostiam s výnimkou ich nájmu,
  5. uzavretej na verejných dražbách,
  6. o predaji potravín, nápojov alebo iného tovaru určeného na bežnú spotrebu v domácnosti, ak ich dodáva pravidelne stály predávajúci do domu spotrebiteľa, do miesta jeho bydliska alebo na jeho pracovisko,
  7. o poskytnutí ubytovania, dopravy, stravovacích služieb a služieb na voľný čas, v ktorej sa predávajúci zaväzuje poskytnúť služby v dohodnutom čase alebo v dohodnutej lehote.

POVINNOSTI PREDÁVAJÚCEHO
Predávajúci je pri zásielkovom predaji povinný pred uzavretím zmluvy na diaľku súčasne s ponukou tovaru alebo služby spotrebiteľovi oznámiť
  1. svoju totožnosť, trvalý pobyt a živnostenské oprávnenie, ak zásielkový predaj vykonáva FO, obchodné meno a sídlo, ak zásielkový predaj vykonáva PO,
  2. opis tovaru alebo služby,
  3. cenu tovaru alebo poskytnutej služby,
  4. dodacie podmienky a náklady na dodanie tovaru,
  5. platobné podmienky,
  6. poučenie o práve spotrebiteľa odstúpiť od zmluvy,
  7. cenu za použitie prostriedkov komunikácie na diaľku, ak sa cena určuje inou ako základnou sadzbou,
  8. lehotu, počas ktorej je predávajúci viazaný svojou ponukou vrátane ceny,
  9. minimálnu lehotu, na ktorú možno zmluvu uzavrieť, ak ide o zmluvu o predaji tovaru alebo o poskytnutí služby, ktoré sa dodávajú alebo vykonávajú nepretržite alebo opakovane.
Pri ponuke tovaru alebo služby prostredníctvom telefónu je predávajúci povinný oznámiť svoju identitu a obchodný zámer telefonátu už na začiatku komunikácie so spotrebiteľom. Predávajúci je povinný najneskôr v deň dodania tovaru alebo začatia poskytovania služby, ak ide o tovar, ktorý nie je určený na dodanie tretím stranám, doručiť spotrebiteľovi písomne informácie, ktoré mu poskytol pred uzavretím zmluvy prostriedkami komunikácie na diaľku. Predávajúci je povinný poskytnúť spotrebiteľovi najneskôr v deň dodania tovaru alebo začatia poskytovania služby
  1. písomné informácie o podmienkach a postupoch pri uplatňovaní práva na odstúpenie od zmluvy vrátane lehoty na odstúpenie od zmluvy alebo o nemožnosti odstúpenia od zmluvy,
  2. adresu predávajúceho, na ktorej môže spotrebiteľ uplatniť reklamáciu alebo sťažnosť,
  3. informáciu o záruke a o servisných službách,
  4. informáciu o možnosti zrušenia zmluvy uzavretej na dobu neurčitú alebo na čas dlhší ako jeden rok.
Predávajúci nesmie spotrebiteľovi dodať tovar alebo poskytnúť službu, ktoré si spotrebiteľ neobjednal, ak súčasne s dodávkou takého tovaru alebo s poskytnutím takej služby žiada ich zaplatenie.

SPOTREBITEĽ JE OPRÁVNENÝ BEZ UVEDENIA DÔVODU ODSTÚPIŤ OD ZMLUVY
do siedmich pracovných dní odo dňa prevzatia tovaru alebo od uzavretia zmluvy o poskytnutí služby, ak predávajúci včas a riadne splnil informačné povinnosti. Ak predávajúci splnil svoje informačné povinnosti dodatočne, spotrebiteľ je oprávnený odstúpiť od zmluvy do siedmich pracovných dní odo dňa, keď predávajúci dodatočne splnil informačné povinnosti, najneskôr však do troch mesiacov od prevzatia tovaru alebo od uzavretia zmluvy o poskytnutí služby. Ak predávajúci nesplní informačné povinnosti ani neskôr, spotrebiteľ je oprávnený odstúpiť od zmluvy do troch mesiacov od prevzatia tovaru alebo od uzavretia zmluvy o poskytnutí služby.
Odstúpením spotrebiteľa od zmluvy sa zmluva od začiatku zrušuje.
Predávajúci je povinný
  • prevziať tovar späť alebo nepokračovať v poskytovaní služby,
  • vrátiť spotrebiteľovi najneskôr v lehote 15 dní odo dňa odstúpenia od zmluvy cenu zaplatenú za tovar alebo za službu alebo preddavok, ktorý spotrebiteľ uhradil za tovar alebo za službu vrátane nákladov, ktoré spotrebiteľ vynaložil v súvislosti s objednaním tovaru alebo služby. Náklady na vrátenie tovaru znáša spotrebiteľ len v tom prípade, ak výrobok plne zodpovedal kvalitatívnym požiadavkám a nebol vadný.
Ak sa predávajúci a spotrebiteľ nedohodli inak, spotrebiteľ nemôže odstúpiť od zmluvy, ktorej predmetom je
  1. poskytnutie služby, ak sa služba začala plniť so súhlasom spotrebiteľa pred uplynutím lehoty na odstúpenie od zmluvy,
  2. predaj tovaru alebo poskytnutie služby, ktorých cena závisí od pohybu cien na finančnom trhu, ktoré predávajúci nemôže ovplyvniť,
  3. predaj tovaru zhotoveného podľa osobitných požiadaviek spotrebiteľa alebo tovaru určeného osobitne pre jedného spotrebiteľa, alebo tovaru, ktorý vzhľadom na jeho vlastnosti nemožno vrátiť, alebo tovaru, ktorý rýchlo podlieha skaze,
  4. predaj audiovizuálneho diela, zvukového záznamu alebo zvukovo- obrazového záznamu umeleckého výkonu alebo multimediálneho diela, ktoré spotrebiteľ rozbalil, napr. CD či DVD,
  5. predaj novín, časopisov a periodickej tlače,
  6. lotérie a iné podobné hry.
Ak predávajúci poskytol spotrebiteľovi pôžičku na kúpu tovaru alebo na poskytnutie služby alebo ak takú pôžičku poskytla spotrebiteľovi tretia osoba na základe zmluvy s predávajúcim, odstúpením od zmluvy o predaji sa od začiatku zrušuje aj zmluva o poskytnutí pôžičky.
Právo na vydanie bezdôvodného obohatenia nie je tým dotknuté.
Pokiaľ sa predávajúci a spotrebiteľ nedohodnú inak, predávajúci je povinný objednávku spotrebiteľa splniť do 30 dní od jej doručenia. Predávajúci a spotrebiteľ sa môžu dohodnúť na náhradnom plnení v rovnakej kvalite a cene, náklady spojené s vrátením tovaru pri odstúpení spotrebiteľa od zmluvy znáša aj v tomto prípade predávajúci.
Pokiaľ predávajúci nesplní zmluvu, pretože objednaný tovar nemôže dodať alebo službu poskytnúť, je povinný o tom bezodkladne informovať spotrebiteľa a do 15 dní mu vrátiť cenu zaplatenú za tovar alebo preddavok, ak sa predávajúci so spotrebiteľom nedohodnú na náhradnom plnení.
Ak sa nedohodnú na náhradnom plnení, predávajúci je povinný nahradiť všetky preukázané náklady, ktoré spotrebiteľ vynaložil na objednanie tovaru alebo služieb.
Ak sa dohodli na náhradnom plnení, je predávajúci povinný spotrebiteľovi dodať tovar alebo poskytnúť službu v rovnakej kvalite a cene.

(JUDr. Jozef Jaško - DUO 9/2009)

 

 
 
POVEDALI MÚDRI

 
STUDNICA HLÚPOSTÍ

Napoleon by neprehral bitku pri Waterloo, keby nebojoval na nesprávnej strane.

Úspešný pokus netreba nikdy opakovať.


Vrchol vrchu sa spravidla nachádza na jeho vrchnom konci.

Môžete sa škaredo prepočítať, ak nebudete so všetkým počítať.


Holub na streche je na tom oveľa lepšie ako vrabec v hrsti.

Nik sa zo života nedostane živý.


V priemere trvá 15 rokov, kým sa človek zo dňa na deň stane úspešným.

 

 
 
ČO NOVÉ V LEGISLATÍVE

 
NOVÉ ZO ZBIERKY ZÁKONOV SLOVENSKEJ REPUBLIKY

Čiastka číslo 136/2009 zo dňa 01. 10. 2009
380/2009 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú pravidlá na vykonávanie úradných kontrol krmív
381/2009 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 264/2009 Z. z. o podporných opatreniach v pôdohospodárstve

Čiastka číslo 137/2009 zo dňa 01. 10. 2009
382/2009 Nález Ústavného súdu Slovenskej republiky z 20. mája 2009 vo veci vyslovenia nesúladu zákona č. 190/2003 Z. z. o strelných zbraniach a strelive a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, nesúladu ustanovenia § 19 ods. 1 písm. a), b) a c) a ods. 2 písm. a) a b) s čl. 1 ods. 1, čl. 12 ods. 1 prvou vetou a čl. 13 ods. 4 Ústavy Slovenskej republiky v spojení s čl. 35 ods. 1 a čl. 49 Ústavy Slovenskej republiky, ustanovenia § 19 ods. 3 a 4 zákona č. 190/2003 Z. z. o strelných zbraniach a strelive a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov s čl. 1 ods. 1 prvou vetou Ústavy Slovenskej republiky a čl. 46 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky a ustanovenia § 39 ods. 2 a § 59 písm. b) a c) zákona č. 190/2003 Z. z. o strelných zbraniach a strelive a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov s čl. 20 ods. 1 a 4 Ústavy Slovenskej republiky

Čiastka číslo 138/2009 zo dňa 02. 10. 2009
383/2009 Nariadenie vlády Slovenskej republiky o technických požiadavkách na rádiové odrušenie motorových vozidiel a ich prípojných vozidiel Čiastka číslo 139/2009 zo dňa 08. 10. 2009
384/2009 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 569/2007 Z. z. o geologických prácach (geologický zákon) v znení zákona č. 515/2008 Z. z.
385/2009 Nariadenie vlády Slovenskej republiky o technických požiadavkách na montáž zariadení na osvetlenie a svetelnú signalizáciu na motorových vozidlách a ich prípojných vozidlách

Čiastka číslo 140/2009 zo dňa 08. 10. 2009
386/2009 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 223/2001 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov

Čiastka číslo 141/2009 zo dňa 09. 10. 2009
387/2009 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov
388/2009 Vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky, ktorou sa vydáva Mýtny poriadok
389/2009 Vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o doklade na preukazovanie osoby poverenej výkonom kontroly elektronického výberu mýta

Čiastka číslo 142/2009 zo dňa 13. 10. 2009
390/2009 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 543/2007 Z. z. o pôsobnosti orgánov štátnej správy pri poskytovaní podpory v pôdohospodárstve a rozvoji vidieka v znení zákona č. 601/2008 Z. z. a o zmene a doplnení zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
391/2009 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 194/1998 Z. z. o šľachtení a plemenitbe hospodárskych zvierat a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov
392/2009 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 1/1993 Z. z. o Zbierke zákonov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
393/2009 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Chorvátskej republiky o readmisii osôb s neoprávneným pobytom Príloha k čiastke 142 – k oznámeniu č. 393/2009 Z. z.

(Zdroj: Zbierka zákonov SR)

 

 
 
CHYBIŤ ZNAMENÁ PLATIŤ

 
15. 10. - štvrtok
  • Daň z príjmov - odvod dane vyberanej zrážkou z tých príjmov, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane (oznámenie o zrážkovej dani z príjmov zo závislej činnosti až v rámci štvrťročného prehľadu)
  • Daň z príjmov - odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane

20. 10. - utorok
  • DPH - predloženie žiadosti o registráciu pre DPH zdaniteľnou osobou, ktorej obrat za najviac 12 predchádzajúcich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov dosiahol v septembri 2009 49 790 €
  • do výplatného termínu
  • Poistné - splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní, splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za september 2009

do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru
  • Daň z príjmov - odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti za september 2009
  • Daň z príjmov- prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za september 2009 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke

Do 15 dní oznámiť správcovi dane
  • Daň z príjmov - vznik povinnosti zrážať daň z príjmov alebo preddavky na daň z príjmov alebo daň z príjmov vyberať
  • Správa dane - zmenu skutočností o daňovníkovi a o zániku daňovej povinnosti
  • Správa dane - zrušenie činnosti daňového subjektu

Do 30 dní
  • Správa dane - odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť alebo začatia výkonu inej zárobkovej činnosti - registrovať sa u miestne príslušného správcu dane
  • Správa dane - oznámiť správcovi dane vykonávanie činnosti alebo poberanie príjmov podliehajúcich dani,
  • Správa dane - oznámiť správcovi dane zriadenie stálej prevádzkarne
  • Správa dane - pred zrušením stálej prevádzkarne oznámiť túto skutočnosť správcovi dane
  • Miestne dane - oznámiť správcovi dane z nehnuteľností rozhodujúce skutočnosti pre vznik alebo zánik daňovej povinnosti k dani z nehnuteľnosti ako aj zmenu týchto skutočností
  • Miestne dane - vznik daňovej povinnosti k dani z motorových vozidiel
  • Miestne dane - zmenu skutočností rozhodujúcich na určenie dane z motorových vozidiel

 

 
 
EKONOMIKA

 
Názov meny Mena 2.10. 5.10. 6.10. 7.10. 8.10. 9.10. 12.10. 13.10.
americký dolár USD 1,4537 1,4616 1,4722 1,4694 1,4763 1,475 1,4765 1,4864
japonský jen JPY 129,95 131,41 131,21 130,68 130,46 131,12 132,99 133,02
lev BGN 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558
česká koruna CZK 25,454 25,462 25,539 25,68 25,763 25,866 25,821 25,923
dánska koruna DKK 7,4449 7,4443 7,4443 7,4436 7,4445 7,4436 7,4442 7,4441
estónska koruna EEK 15,6466 15,6466 15,6466 15,6466 15,6466 15,6466 15,6466 15,6466
anglická libra GBP 0,9172 0,9171 0,92605 0,9249 0,92 0,92285 0,9333 0,9408
maďarský forint HUF 268,65 267,24 267,03 267,9 270,2 270,6 269,45 268,79
litovský litas LTL 3,4528 3,4528 3,4528 3,4528 3,4528 3,4528 3,4528 3,4528
lotyšský lats LVL 0,7083 0,7084 0,7091 0,7089 0,7095 0,7094 0,7093 0,709
poľský zlotý PLN 4,2438 4,2076 4,1763 4,218 4,2335 4,256 4,254 4,233
rumunský leu RON 4,277 4,264 4,2624 4,2685 4,28 4,279 4,286 4,296
švédska koruna SEK 10,249 10,303 10,257 10,361 10,3134 10,2763 10,2978 10,339
švajčiarsky frank CHF 1,5107 1,5102 1,5118 1,515 1,5166 1,5187 1,5175 1,517
nórska koruna NOK 8,447 8,446 8,385 8,364 8,3533 8,3025 8,3275 8,328
chorvátska kuna HRK 7,258 7,255 7,2555 7,2855 7,2568 7,2518 7,2552 7,254
ruský rubeľ RUB 43,9119 43,955 43,9 43,7065 43,6939 43,6587 43,5885 43,8885
turecká líra TRY 2,1806 2,172 2,1615 2,1625 2,158 2,1616 2,1595 2,166
austrálsky dolár AUD 1,6838 1,6713 1,6574 1,6512 1,6346 1,6288 1,6289 1,6341
brazílsky real BRL 2,6046 2,5887 2,5759 2,5925 2,5784 2,5708 2,5735 2,5738
kanadský dolár CAD 1,5856 1,5693 1,5648 1,5546 1,5619 1,5398 1,5248 1,5308
čínsky jüan CNY 9,9234 9,9773 10,0497 10,0306 10,0777 10,0678 10,0748 10,1469
hongkongský dolár HKD 11,2664 11,3275 11,4099 11,3879 11,4414 11,4314 11,4432 11,5198
indonézska rupia IDR 14021,41 13957,02 13861,21 13853,11 13927,08 13945,55 14012,1 14039,86
indická rupia INR 69,41 69,455 69,076 68,606 68,382 68,455 68,642 68,887
juhokórejský won KRW 1707,07 1715,37 1722,76 1719,7 1723,09 1717,57 1727,25 1736,2
mexické peso MXN 20,0138 19,8997 19,938 19,8597 19,6651 19,5592 19,478 19,591
malajzijský ringgit MYR 5,0581 5,0579 5,057 5,0217 5,0061 5,0121 5,0201 5,0411
novozélandský dolár NZD 2,0358 2,0255 2,0037 2,0025 1,9954 2,0016 2,0106 2,0118
filipínske peso PHP 68,368 68,257 68,592 68,474 68,591 68,528 68,786 69,055
singapurský dolár SGD 2,0583 2,0625 2,0643 2,0582 2,0533 2,0534 2,0633 2,0753
thajský baht THB 48,655 48,912 49,091 49,041 49,183 49,14 49,219 49,49
juhoafrický rand ZAR 11,2356 11,113 10,927 10,985 10,8703 10,9107 10,949 10,8834

 

 
 
Horúce témy

 
ŠKOLSKÝ PEDAGOGICKÝ BALÍČEK
Čas prázdnin sa skončil a v školách začal nový školský rok. Oproti klasickým začiatkom nového školského roku došlo k legislatívnym zmenám vo viacerých zákonoch, ktoré ovplyvňujú prácu pedagógov.
Na toto obdobie sme pripravili aktuálne zákony a príspevky týkajúce ssa škôl, ich zriaďovateľov, ale aj pedagogických zamestnancov.
  • Pedagogický zamestnanci po novom (príspevok)
    Zmeny v školskej legislatíve (príspevok)
    mesačník Verejná správa 11/2009 (A4, 88 str.)
    cena: 6,15 € (185,27 Sk)
  • Zákon o pedagogických pracovníkoch - úplné znenie
    edícia Zákony do vrecka (A6, 56 strán)
    cena: 1,30 € (39,16 Sk)
  • Zákon o ochrane nefajčiarov - úplné znenie
    edícia Zákony do vrecka (A6, 24 strán)
    cena: 0,95 € (28,62 SK)
  • Zákon o štátnom jazyku - úplné znenie
    Poradca EXTRA Verejná správa (A5, 8 strán)
    cena: 0,54 € (18,08 Sk)
ŠKOLSKÝ PEDAGOGICKÝ BALÍČEK,.Verejná správa č. 11/2009 + Zákon o pedagogických zamestnancoch + Zákon o ochrane nefajčiarov- zadarmo + Zákon o štátnom jazyku SR - zadarmo
cena: 7,45 € (224,44 Sk)
Bližšie informácie o cenách a spôsobe objednania získate aj na telefónnom čísle 041 5652 983.

 

 
 
Najviac čítané témy a publikácie

 
Poradca - mesačník nielen pre podnikateľov, č. 2/2009
  • Zákon o ochrane hospodárskej súťaže s komentárom
  • Prekážky na strane zamestnanca
  • zamedzenie dvojitého zdanenia
  • náhrada trov exekúcie
  • súhrnný výkaz DPH
  • Notársky poriadok

Dane, účtovníctvo - vzory a prípady (DÚVaP) - mesačník, č. 10/2009
  • Odpočítanie a vrátenie DPH
  • Rezervy a opravné položky z účtovného a daňového hľadiska

Dane, účtovníctvo, odvody bez chýb, pokút a penále - (DUO) formát A 4 mesačník, č. 10/2009
  • Nové možnosti odpustenia penále sociálnou poisťovňou
  • Vzdelávanie a rekvalifikácia zamestnancov
  • Pohyb tovaru v rámci EÚ
  • Zamestnanecká prémia za rok 2009
  • Príspevok na podporu zamestnanosti

Verejná správa - (VS) - formát A 4 mesačník, č. 10/2009
  • Majetok obce - novela zákona
  • Portál verejnej správy - nové služby pre občana
  • Asignovaná daň
  • Účtovanie obstarania majetku v príspevkových organizáciách
  • Neziskové účtovné jednotky
  • Občianske združenia - analyzátor demokracie

Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále - (PaM) - mesačník, č. 10/2009
  • Pracovný pomer s výkonom práce v cudzine
  • Krádež na pracovisku
  • Predaj podniku a zamestnanci
  • Zdaňovanie príjmov zo závislej činnosti
  • Nelegálna práca a nelegálne zamestnávanie
  • Koncesná listina - vydanie koncesie
  • Nočná práca a ZP

1 000 riešení - dvojmesačník, č. 5/2009
  • Cestovné náhrady v roku 2009
  • Daň z príjmov
  • Úprava základu dane
  • DPH
  • Účtovníctvo v PÚ a JÚ
  • mzdy a odvody
  • zákonník práce

PRIPRAVUJEME

Poradca č. 3/2010 (X/2009)
  • Zákon o autorizovaných architektoch

Dane, účtovníctvo - vzory a prípady (DÚVaP) č. 11/2009 (X/2009)
  • Lízing
  • Podnikanie v združení

Dane, účtovníctvo, odvody - bez chýb, pokút a penále DUO č. 11/2009 (X/2009)
  • Pôžičky a úvery o účtovníctve veriteľa
  • Dodanie tovaru s montážou alebo inštaláciou z hľadiska DPH
  • Odborná prax študentov získavaná u zamestnávateľov
  • Doplnkové dôchodkové sporenie - zdaňovanie príspevkov
  • Technické zhodnotenie majetku
  • Zvýšenie štátnych dávok od 1. 9. 2009

Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále - (PaM), č. 11/2009 (X/2009)
  • Vysporiadanie z RZZP k 31. 10. 2009
  • Rodičovský príspevok od 1. 9. 2009
  • Sociálny podnik
  • Pracovná pohotovosť
  • Odmena pri odchode do starobného dôchodku
  • Výdavky na pracovné ošatenie z hľadiska ZDP
  • Oznámenie zamestnávateľa o preplatkoch zo zdravotného poistenia
  • Psychická záťaž na pracovisku

 

 
 
CHCETE SI OBJEDNAŤ?

 
Stručný návod na vyplnenie objednávky
  1. Z menu vo Vašom poštovom klientovi vyberte "Odpovedať odosielateľovi" (presný názov závisí na type poštového klienta, ktorý používate), čím vytvoríte novú správu obsahujúcu túto objednávku,
     
  2. Vyplňte objednávku - Vaše osobné údaje a počty kusov objednaného tovaru vpíšte do odpovedajúcich políčok,
     
  3. Z menu vo Vašom poštovom klientovi vyberte "Odoslať správu" (presný názov závisí na type poštového klienta, ktorý používate), čím odošlete vyplnenú objednávku na našu adresu.
     

  Identifikačné údaje objednávateľa  
  Meno, Priezvisko:      
  Firma:      
  IČO:      
  Adresa:      
  Telefón:      

  Predplatné mesačníka Poradca 2009  
 Predplatné Poradca 2009- cena s 20 % predplatiteľskou zľavou!     13 čísel + zborníky Zákony 2009 I, II, III
  prílohy: P6 Aktual, Poradca Extra, e-mailové noviny
  Predplatiteľom zasielame zadarmo prílohu:
 Daňové priznania

  - fyzických osôb
  - právnických osôb
  - ročné zúčtovanie dane  
  33,13 €
998 Sk
  ks  
  Predplatné  
  Predplatné Poradca 2009 + Daňové výdavky cena s 20% predplatiteľskou zľavou!    39,43 €
1188 Sk
  ks  
  Predplatné Verejná správa 2009 cena pre predplatiteľov mesačníka Poradca 2009!     40,10 €
1 208 Sk
  ks  
  Predplatné Verejná správa 2009 cena s 20 % predplatiteľskou zľavou!     50,06 €
1 508 Sk
  ks  
  Predplatné 1000 riešení 2009 (dvojmesačník) cena s 20 % predplatiteľskou zľavou!     19,25 €
580 Sk
  ks  
  Predplatné 1000 riešení 2009 (dvojmesačník) cena pre predplatiteľov mesačníka Poradca 2009!     15,93 €
480 Sk
  ks  
  Predplatné Dane, účtovníctvo - vzory a prípady 2009 (mesačník) cena s predplatiteľskou zľavou!     37,84 €
1140 Sk
  ks  
  Predplatné Dane, účtovníctvo, odvody - bez chýb, pokút a penále 2009 (mesačník) cena s 25 % predplatiteľskou zľavou!     47,80 €
1440 Sk
  ks  
  Predplatné Dane, účtovníctvo, odvody - bez chýb, pokút a penále 2009 (mesačník) cena pre predplatiteľov mesačníka Poradca 2009!     37,84 €
1140 Sk
  ks  
  Predplatné Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále 2009 (mesačník) cena s 20 % predplatiteľskou zľavou!     43,02 €
1296 Sk
  ks  
  Predplatné Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále 2009 (mesačník) cena pre predplatiteľov mesačníka Poradca 2009!     36,38 €
1096 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie I   - Daňové, účtovné...     7,30 €
220 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie I   cena pre predplatiteľov mesačníka Poradca 2009!     5,64 €
170 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie II   - Obchodné, občianske...     7,30 €
220 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie II   cena pre predplatiteľov mesačníka Poradca 2009!     5,64 €
170 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie III   - Pracovné, sociálne...     7,30 €
220 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie III   cena pre predplatiteľov mesačníka Poradca 2009!     5,64 €
170 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie IV   - Stavebné, pozemkové...     8,30 €
250 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie IV   cena pre predplatiteľov mesačníka Poradca 2009!     6,64 €
200 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie V   - Štátna správa, verejná...     8,30 €
250 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie V   cena pre predplatiteľov mesačníka Poradca 2009!     6,64 €
200 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie VI   - Životné prostredie...     8,30 €
250 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie VI   cena pre predplatiteľov mesačníka Poradca 2009!     6,64 €
200 Sk
  ks  
  Poradca 2010 - mesačník obsahuje komentáre k zákonom, výklady, vysvetlenia, poradenstvo v oblasti miezd a personalistiky, daní a účtovníctva, práva, ...  
  č. 1/2010   - Zákon o elektronickom podpise
3,19 €
96 Sk
  ks  
  č. 2/2010   - Zákon o ochrane hospodárskej súťaže 3,19 €
96 Sk
  ks  
  Poradca 2009 - mesačník obsahuje komentáre k zákonom, výklady, vysvetlenia, poradenstvo v oblasti miezd a personalistiky, daní a účtovníctva, práva, ...  
  č. 10/2009   - Zákon o neprimeraných podmienkach v obchodných vzťahoch
- Zákon o cestovných náhradách
- Transformácia účtovných sústav a zmena spôsobu evidencie výdavkov
3,19 €
96 Sk
  ks  
  č. 11-12/2009   - Zákony o spotrebných daniach 6,38 €
192,20 Sk
  ks  
  č. 13/2009   - Zákon o rozhodcovskom konaní 3,19 €
96 Sk
  ks  
  Poradca Extra 2009 - príloha mesačníka Poradca pre jednoduché účtovníctvo, podvojné účtovníctvo a verejnú správu  
  Poradca Extra December 2009 PÚ    - Uzávierkové účtovné operácie roku 2008 v podvojnom účtovníctve    0,93 €
28 Sk
  ks  
  Poradca Extra Január VS    - Účtovná závierka za rok 2008 rozpočtových a príspevkových organizácií, obcí a vyšších územných celkov    0,93 €
28 Sk
  ks  
  Poradca Extra Február VS    - Odmeňovanie niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme    0,93 €
28 Sk
  ks  
  Poradca Extra Jún špeciál (RZZP 2008)   - Ročné zúčtovanie poistného na verejné zdravotné poistenie za rok 2008   1,68 €
50,61 Sk
  ks  
  Poradca Extra Júl špeciál    - Zákon č. 68/2008 Zb. z. o úhrade za služby verejnosti poskytované Slovenskou televíziou a Slovenským rozhlasom a o zmene a doplnení niektorých zákonov
- Zákon č. 71/1992 Zb. z. o súdnych poplatkoch a poplatku za výpis z registra trestov
- Zákon č. 401/1998 Zb. z. o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia
- Zákon č. 17/2003 Zb. z. o poplatkoch za uloženie odpadov
  0,7 €
21,09 Sk
  ks  
  Verejná správa 2009 - odborný dvojfarebný časopis pre školy, úrady, obce, kultúru, zdravotníctvo, rozpočtové, príspevkové, neziskové organizácie  
  č. 7-8/2009   - Emisné kvóty - obchodovanie a účtovanie
- Ročné zúčtovanie zdravotného poistenia
- Rozpočtové rezervy
- Finančný majetok vo VS
- Účtovanie v bytových spoločenstvách
- Výkon práce vo verejnom záujme v zahraničí
- Dovolenka podľa ZP
- Právne postavenie starostov obcí
9,63 €
290,11 Sk
  ks  
  č. 9/2009   - Novela školského zákona
- Problematika učňovského školstva z pohľadu DPH
- Účtovanie v školstve
- Platobný výmer vo verejnej správe
- Bezpečnosť a ochrana zdravia v školstve
- Výlety exkurzie
- Financovanie ZŠ, SŠ ŠZ - novela zákona
4,81 €
145 Sk
  ks  
  č. 10/2009   - Majetok obce - novela zákona
- Portál verejnej správy - nové služby pre občana
- Asignovaná daň
- Účtovanie obstarania majetku v príspevkových organizáciách
- Neziskové účtovné jednotky
- Občianske združenia - analyzátor demokracie
4,81 €
145 Sk
  ks  
  Dane, účtovníctvo - vzory a prípady ročník 2009 - mesačník pre účtovníkov, ekonómov, daňových poradcov, živnostníkov a podnikateľov  
  č. 7-8/2009   - Účtovné súvzťažnosti 7,96 €
239,80 Sk
  ks  
  č. 9/2009   - Daň z pridanej hodnoty - vybrané ustanovenia (2.)
- Manká a škody - daňové a účtovné hľadisko
- Elektronická reg. pokladnica - povinnosť používania
3,98 €
120 Sk
  ks  
  č. 10/2009   - Odpočítanie a vrátenie DPH
- Rezervy a opravné položky - účtovné a daňové hľadisko
3,98 €
120 Sk
  ks  
  Dane, účtovníctvo, odvody bez chýb, pokút a penále ročník 2009  
  č. 7-8/2009   - Ojazdený automobil a DPH
- Účtovanie o odloženej dani
- Daňová prevencia
- Zdaňovanie príjmov študentov
- Zmeny v zdaňovaní prenájmu nehnuteľnosti
- Daňové dôsledky podnikania FO v zahraničí
10,62 €
319,94 Sk
  ks  
  č. 9/2009   - Vplyv životného minima na podnikateľov, SZČO a občanov
- RZZP – vysporiadanie výsledku
- Zvýšenie registračného limitu na DPH
- Služobný automobil – nepeňažný príjem zamestnanca
- Pracovný lízing
5,31 €
160 Sk
  ks  
  č. 10/2009   - Nové možnosti odpustenia penále sociálnou poisťovňou
- Vzdelávanie a rekvalifikácia zamestnancov
- Pohyb tovaru v rámci EÚ
- Zamestnanecká prémia za rok 2009
- Príspevok na podporu zamestnanosti
5,31 €
160 Sk
  ks  
  1000 riešení 2009 - vychádza už ako dvojmesačník  
  č. 3/2009   - Téma čísla: Účtovanie majetku po novele dane z príjmov v JÚ a PÚ
3,22 €
97 Sk
  ks  
  č. 4/2009   - Téma čísla: Miestne dane v roku 2009
3,22 €
97 Sk
  ks  
  č. 5/2009   - Téma čísla: Cestovné náhrady v roku 2009
3,22 €
97 Sk
  ks  
  Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále 2009 - mesačník, určený personalistom, mzdovým účtovníkom, audítorom, odborníkom v oblasti práce a miezd, študentom i všetkým, ktorých táto problematika zaujíma. Je tlačený dvojfarebne. Vo farebných poliach pri jednotlivých príspevkoch uvádzame citácie zákonov a dôležité poznámky autorov.  
  č. 9/2009   - Životné minimum od 1.7.2009
- Dávky v hmotnej núdzi od 1.9.2009
- Charakteristika stupňov náročnosti pracovných miest
- Chránená dielňa a chránené pracovisko
- Prekážky v práci na strane zamestnávateľa
- Zmeny v spracovaní miezd
- Sťažený výkon práce - mzdová kompenzácia
4,48 €
135 Sk
  ks  
  č. 10/2009   - Pracovný pomer s výkonom práce v cudzine
- Krádež na pracovisku
- Predaj podniku a zamestnanci
- Zdaňovanie príjmov zo závislej činnosti
- Nelegálna práca a nelegálne zamestnávanie
- Koncesná listina, vydanie koncesie
- Nočná práca a ZP
4,48 €
135 Sk
  ks  
  č. 11/2009   - Vysporiadanie z RZZP k 31. 10. 2009
- Rodičovský príspevok od 1. 9. 2009
- Sociálny podnik
- Pracovná pohotovosť - Odmena pri odchode do starobného dôchodku
- Výdavky na pracovné ošatenie z hľadiska ZDP
- Oznámenie zamestnávateľa o preplatkoch zo zdravotného poistenia
- Psychická záťaž na pracovisku
4,48 €
135 Sk
  ks  
  Aktualizácie zákonov 2009  
  č. I/6   - Zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty
- Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch
- Zákon č. 106/2004 Z. z. o spotrebnej dani z tabakových výrobkov
1.49 €
 44,89 Sk
  ks  
  č. II/4   - Zákon č. 300/2005 Zb. Trestný zákon
- Zákon č. 301/2005 Zb. Trestný poriadok
- Zákon č. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov
- Zákon č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov
- Zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník
- Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 171/1993 Z. z. o Policajnom zbore
- Zákon č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov
2,6 €
 60,25 Sk
  ks  
  č. III/4   - Zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov - Zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení
- Nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 324/2009 Z. z., ktorým sa upravujú sumy dávky v hmotnej núdzi a sumy príspevku na bývanie
- Opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 252/2009 Z. z. o úprave súm životného minima
- Opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 326/2009 Z. z. o ustanovení sumy rodičovského príspevku
- Zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov
2.12 €
63,87 Sk
  ks  
  č. IV/1   - Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych práv a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon)
- Vyhláška MVRR Slovenskej republiky č. 311/2009 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o výpočte energetickej hospodárnosti budov a obsah energetického certifikátu
- Zákon č. 607/2003 Z. z. o štátnom fonde rozvoja bývania
- Zákon SNR č. 330/1991 Zb. o pozemných úpravách, usporiadaní pozemkového vlastníctva, pozemkových úradoch, pozemkovom fonde a o pozemkových spoločenstvách
- Zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon)
- Zákon č. 608/2003 Z. z. o štátnej správe pre územné plánovanie, stavebný poriadok a bývanie a o zmene a doplnení zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon)
1.00 €
30,13 Sk
  ks  
  č. V/3   - Zákon č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov
- Zákon Slovenskej národnej rady č. 138/1991 Zb. o majetku obcí
- Zákon č. 312/2001 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov
0.7 €
21,09 Sk
  ks  
  č. VI/1   - Zákon č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov - Zákon č. 478/2002 Z. z. o ochrane ovzduąia a ktorým sa dopĺňa zákon č. 401/1998 Z. z. o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia v znení neskorších predpisov (zákon o ovzduší)
- Vyhláška MŽP SR č. 133/2006 Z. z. o požiadavkách na obmedzovanie emisií prchavých organických zlúčenín unikajúcich pri používaní organických rozpúšťadiel v regulovaných výrobkoch
- Vyhláška MŽP SR č. 732/2002 Z. z. o zozname zálohovaných obalov, ktoré nie sú opakovane použiteľné, a o výške zálohy za ne a o výške zálohy za zálohované opakovane použiteľné obaly
- Zákon č. 223/2001 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov
0.8 €
24,10 Sk
  ks  
  Zákony 2009  
  Zákony I   - Správa daní a poplatkov
- Daň z príjmov
- Daň z pridanej hodnoty
- Miestne dane - Spotrebné dane
- Cestovné náhrady
- Účtovníctvo
- Poplatky
- Euro
4,28 €
129 Sk
  ks  
  Zákony II   - Obchodný zákonník
- Občiansky zákonník
- Občiansky súdny poriadok
- Exekučný poriadok
- Trestné právo
- Živnostenský zákon
- Obchodné právo
- Občianske právo
- Správne právo
4,28 €
129 Sk
  ks  
  Zákony III   - Zákonník práce
- Mzdové predpisy
- Zákon o zamestnanosti
- Sociálne, dôchodkové, zdravotné a nemocenské poistenie
- Sociálne zákony
- Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
4,28 €
129 Sk
  ks  
  Zákony IV   - Stavebný zákon a súvisiace predpisy
- Architekti a inžinieri
- Stavebné výrobky
- Bývanie
- Pôda
4,28 €
129 Sk
  ks  
  Zákony V   - Rozpočtové pravidlá
- Štátna a verejná služba
- Školy
- Obce
4,28 €
129 Sk
  ks  
  Zákony VI   - Životné prostredie
- Ochrana ovzdušia
- Vodné hospodárstvo
- Lesné hospodárstvo
- Odpadové hospodárstvo
4,28 €
129 Sk
  ks  

Ceny sú uvedené bez DPH a distribučných nákladov, pokiaľ nie je priamo pri cene uvedené inak.
Konverzný kurz: 1 € = 30,1260 Sk


Emailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určená čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina
  • Tieto emailové noviny Vám boli doručené na základe Vašej žiadosti o zasielanie.
  • V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadali(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na vašu adresu, zašlite prosím správu s predmetom NEPOSIELAŤ na adresu noviny@i-poradca.sk, následne budete vyradený(á) z databázy príjemcov emailových novín.
  • Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len na vlastné účely, nesmú byť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!
 
 

KONTAKTY

 

Adresa:

Telefón

Fax

e-mail

internetová stránka

Poradca s.r.o.

(041) 56 52 871

(041) 56 52 659

poradca@i-poradca.sk

www.i-poradca.sk

Pri celulózke 40

(041) 56 52 877




010 01 Žilina

(041) 56 52 879





Ak ste s našimi službami a produktami spokojní, povedzte to Vašim známym, priateľom, kolegom!

Ak ste nespokojní, máte pripomienky alebo námety, napíšte nám, zatelefonujte, faxujte!

 

 
Copyright (c) Poradca s.r.o., 2002 - 2008
Untitled Page