P O R A D C A |
e-m@ilové noviny |
č. 23/2008 |
17. 12. 2008 |
|
Vážení čitatelia! - Záväzkové vzťahy sú právnymi vzťahmi, v ktorých je jeden účastník (dlžník) povinný niečo plniť druhému účastníkovi (veriteľovi), a ten je oprávnený plnenie vyžadovať. Z hľadiska dlžníka sa povinnosť plniť označuje ako záväzok, z hľadiska veriteľa sa právo vyžadovať plnenie označuje ako pohľadávka. V téme novín sa o tejto téme dočítate viac v príspevku Zvýšenie základu dane z príjmov o neuhradené záväzky. Časové rozlišovanie v podvojnom účtovníctve sa týka najmä časového rozlišovania nákladov a výnosov. Typickým príkladom pre zabezpečenie zaúčtovania nákladov alebo výnosov do obdobia, s ktorým tieto časovo a vecne súvisia, sú najmä účty časového rozlíšenia, pre ktoré je v postupoch účtovania v podvojnom účtovníctve vyhradená samostatná účtová skupina 38. Viac k tejto téme sa dočítate v príspevku Ing. Ivany Hudecovej Časové rozlišovanie v PÚ a JÚ. Veríme, že príspevky ktoré Vám ponúkame budú pre Vás zdrojom cenných rád. Lenka Hlaváčová
zodpovedná redaktorka poradca@i-poradca.sk V tomto čísle nájdete:
|
|||||||||||||
ZVÝŠENIE ZÁKLADU DANE Z PRÍJMOV O NEUHRADENÉ ZÁVÄZKY Zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej "zákon o dani z príjmov") umožňuje u veriteľa odpísať pohľadávku do daňových výdavkov po splnení zákonom stanovených podmienok. Odpísanie pohľadávky je po zmene zákona o dani z príjmov vykonanej zákonom č. 621/2007 Z. z. s účinnosťou od 1. januára 2008 upravené v § 19 ods. 2 písm. h), písm. i) a písm. r). Odpis pohľadávky do daňových výdavkov bol možný aj pred novelou zákona za podmienok stanovených v § 19 ods. 2 písm. h) a písm. i) zákona. Do 31. 12. 2007 zákon o dani z príjmov neriešil recipročnú povinnosť premietnutia neuhradeného záväzku do základu dane. Zákonom č. 621/2007 Z. z., ktorým sa novelizoval zákon o dani z príjmov bola v § 17 ods. 29 od 1. 1. 2008 ustanovená povinnosť dlžníkovi zvýšiť základ dane o výšku neuhradeného záväzku za podmienok tam uvedených. Vzhľadom na zavedenie povinnosti úpravy základu dane z titulu neuhradených záväzkov, resp. ich častí je v zákone o dani z príjmov od 1. 1. 2008 vypustený § 17 ods. 3 písm. f) v pôvodnom znení, ktorý upravoval postup daňovníka pri výnose z odpísaného záväzku, ktorého plnenie prevzal nový dlžník. Úprava základu dane Podľa § 17 ods. 29 zákona o dani z príjmov budú postupovať daňovníci, ktorí zisťujú základ dane podľa § 17 ods. 1:
Základ dane sa zvýši o výšku záväzku alebo neuhradenej časti záväzku. Musí však ísť o taký záväzok alebo jeho časť, ktorý prislúcha k výdavku (nákladu), ktorý je daňovým výdavkom podľa § 19 zákona o dani z príjmov. Uvedené sa vzťahuje aj na záväzky vzťahujúce sa:
Na základe uvedeného sa základ dane zvyšuje o sumy, ktoré:
Povinnosť zvýšenia základu dane o neuhradený záväzok alebo jeho časť vzniká v tom zdaňovacom období, v ktorom od jeho splatnosti uplynula doba 36 mesiacov. Ak do uplynutia doby 36 mesiacov od splatnosti záväzku dôjde k jeho úhrade (zániku), nevzniká daňovníkovi povinnosť úpravy základu dane. Zákon o dani z príjmov pamätá aj na situáciu, keď daňový subjekt zvýši základ dane o výšku neuhradeného záväzku alebo jeho časti v súlade s § 17 ods. 29 zákona a následne dôjde k úhrade záväzku alebo jeho časti, k jeho premlčaniu alebo k jeho zániku. Táto skutočnosť bude mať za následok zníženie základu dane. Úhrada záväzku alebo jeho zánik sa na účely aplikácie § 17 ods. 29 zákona o dani z príjmov posudzuje v súlade s účtovníctvom. Poznámka Ministerstvo financií SR vydalo v minulosti výklad k pojmu "zaplatený výdavok" (oznámenie č. 5074/2000-72 uverejnené vo Finančnom spravodajcovi č. 6/2000 a oznámenie č. 1254/2001-72 uverejnené vo Finančnom spravodajcovi č. 5/2001) v súvislosti s podmienením uznania niektorých nákladov v daňových výdavkoch ich zaplatením. Uvedený výklad nemožno aplikovať na špecifikáciu pojmu "úhrada záväzku" v § 17 ods. 29 zákona o dani z príjmov. Podľa § 17 ods. 29 písm. a) zákona o dani z príjmov, ak po zdaňovacom období, v ktorom bol zdanený neuhradený záväzok alebo jeho časť, dôjde k úhrade, základ dane sa zníži o výšku uhradeného záväzku a to v tom zdaňovacom období, v ktorom bol záväzok alebo jeho časť uhradený. To znamená, že sa vykoná sa neúčtovná úprava základu dane vo výške zaplateného záväzku. Podľa § 17 ods. 29 písm. b) zákona o dani z príjmov, ak po zdaňovacom období, v ktorom bol zdanený neuhradený záväzok alebo jeho časť, dôjde k premlčaniu alebo zániku tohto záväzku, základ dane sa zníži o výšku zaúčtovaného výnosu v tom zdaňovacom období, v ktorom sa o výnose účtuje. To znamená, že zaúčtovaný výnos, resp. jeho časť nebude súčasťou základu dane, v daňovom priznaní sa uvedie ako položka znižujúca výsledok hospodárenia. Splatnosť záväzku Ustanovenie § 17 ods. 29 zákona o dani z príjmov sa použije na záväzky, resp. ich časti, u ktorých po 1. 1. 2008 uplynie od ich splatnosti doba 36 mesiacov. Úprava základu dane sa vykoná v tom zdaňovacom období, v ktorom uplynie táto doba. Podľa prechodného ustanovenia zákona o dani z príjmov (§ 52d ods. 5) sa ustanovenie § 17 ods. 29 v znení účinnom od 1. januára 2008 použije aj na záväzky, pri ktorých do 31. decembra 2007 uplynula od splatnosti doba dlhšia ako 36 mesiacov. V týchto prípadoch sa suma záväzkov zvyšujúca základ dane zahrnie do základu dane rovnomerne počas dvoch bezprostredne po sebe nasledujúcich zdaňovacích období ukončených najneskôr 31. decembra 2009. V praxi to znamená, že suma záväzku sa rozdelí na polovicu a uvedie ako položka zvyšujúca základ dane v daňových priznaniach za zdaňovacie obdobia rokov 2008 a 2009. Pokiaľ však hospodársky rok začal po 31. 12. 2007, vzťahuje sa naň ustanovenie § 17 ods. 29 zákona o dani z príjmov o úprave základu dane o neuhradené záväzky. V konkrétnych prípadoch nastáva problém s dodržaním podmienky uvedenej v § 52d ods. 5 zákona o úprave základu dane počas dvoch bezprostredne nasledujúcich zdaňovacích období, ukončených najneskoršie do 31. 12. 2009 pri záväzkoch, u ktorých do 31. 12. 2007 uplynula doba dlhšia ako 36 mesiacov od ich splatnosti. (Ing. Ivana Valterová - Poradca 3/2009)
ČASOVÉ ROZLIŠOVANIE V PÚ A JÚ Časové rozlíšenie v PÚ Časové rozlišovanie v podvojnom účtovníctve sa týka najmä časového rozlišovania nákladov a výnosov. Typickým príkladom pre zabezpečenie zaúčtovania nákladov alebo výnosov do obdobia, s ktorým tieto časovo a vecne súvisia, sú najmä účty časového rozlíšenia, pre ktoré je v postupoch účtovania v podvojnom účtovníctve vyhradená samostatná účtová skupina 38 . Časové rozlíšenie nákladov a výnosov. Z ďalších prípadov, ktorými sa tie. zabezpečuje zúčtovanie nákladov a výnosov do správneho účtovného obdobia, teda pri ktorých dochádza k časovému rozlišovaniu možno spomenúť najmä nevyfakturované dodávky, rezervy a dotácie. Časové rozlíšenie nákladov a výnosov Časové rozlíšenie nákladov a výnosov a zákon o účtovníctve To, že náklady a výnosy je potrebné časovo rozlišovať, je ustanovené v § 3 ods. 1 zákona ?. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov (ďalej len "zákon o účtovníctve"). Podľa tohto ustanovenia účtovná jednotka účtuje a vykazuje účtovné prípady v období, s ktorým časovo a vecne súvisia. Ak túto zásadu nemožno dodržať, účtovná jednotka ich zaúčtuje a vykáže v období, keď sa tieto skutočnosti zistili. Podľa § 3 ods. 2 zákona o účtovníctve účtovná jednotka postupuje v účtovnom období v účtovníctve podľa opatrení, ktoré pre účtovné jednotky vydáva Ministerstvo financií SR. Podnikatelia účtujúci v podvojnom účtovníctve sú povinní postupovať pri vedení svojho účtovníctva podľa opatrenia MF SR ?. 23 054/ 2002-92 v znení neskorších predpisov (ďalej len "postupy účtovania"), ktoré účtovanie časového rozlíšenia vecne upravuje. Zákon o účtovníctve v § 3 ods. 2 zároveň ustanovuje hlavnú zásadu vedenia podvojného účtovníctva a to, že náklady a výnosy účtuje účtovná jednotka v tom účtovnom období, v ktorom vznikli, bez ohľadu na deň ich úhrady, inkasa alebo na deň vyrovnania iným spôsobom. Tu je zároveň ustanovená povinnosť časovo rozlišovať účtovné prípady do obdobia, s ktorým časovo a vecne súvisia. Výdavky a príjmy účtuje účtovná jednotka vždy v tom účtovnom období, v ktorom dôjde k ich úhrade alebo inkasu. Časové rozlíšenie nákladov a výnosov a postupy účtovania Povinnosť časového rozlišovania nákladov a výnosov je ustanovená aj v § 5 postupov účtovania. Rovnako ako v zákone o účtovníctve, aj v tomto paragrafe je ustanovená zásada časového rozlišovania a to, že náklady a výnosy sa účtujú do obdobia, s ktorým časovo a vecne súvisia. Náklady a výdavky, ktoré sa týkajú budúcich účtovných období, sa časovo rozlišujú ako
Postupy účtovania ďalej ustanovujú, že náklady a výnosy sa účtujú na príslušných účtoch nákladových druhov a výnosových položiek časovo rozlíšené, s výnimkou nákladových druhov, ktoré tvoria komplexné náklady budúcich období. Vznik komplexných nákladov budúcich období sa po prvotnom zaúčtovaní na príslušných účtoch nákladových druhov v účtovej triede 5 účtuje v prospech účtu 655 a na ťarchu účtu 382 a ich zúčtovanie v prospech účtu 382 a na ťarchu účtu 555. Na účty časového rozlíšenia sa vzťahuje dokladová inventúra a pri inventarizácii sa posudzuje ich výška a odôvodnenosť. Účty časového rozlíšenia Na zabezpečenie zaúčtovania nákladov a výnosov do obdobia, s ktorým účtovné prípady časovo a vecne súvisia, slúžia účty z účtovej skupiny 38 . Časové rozlíšenie nákladov a výnosov, ktorých obsahová náplň je ustanovená v § 56 postupov účtovania. Charakteristickým znakom pre účtovanie časového rozlíšenia je skutočnosť, že na účtoch časového rozlíšenia nákladov alebo výnosov sa účtujú účtovné prípady najmä v závere účtovného obdobia, t.j. ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka. Ak účtovným obdobím je kalendárny rok, potom účtovná závierka a aj časové rozlišovanie účtovných prípadov sa bude účtovať k 31. 12. bežného kalendárneho roka. Ak účtovným obdobím bude hospodársky rok, čo je obdobie nepretrite po sebe idúcich 12 kalendárnych mesiacov, ktoré nie je zhodné s kalendárnym rokom, potom účtovná závierka sa bude zostavovať k inému dňu, ne. je 31. 12. bežného kalendárneho roka, napr. k 30. 6. bežného kalendárneho roka v prípade, ak účtovné obdobie hospodársky rok začal 1. 7. predchádzajúceho účtovného obdobia. Keďže aj pri zostavovaní účtovnej závierky za hospodársky rok platia rovnaké pravidlá a zásady ako pri zostavovaní účtovnej závierky k 31. 12. bežného účtovného obdobia, príspevok môžu použiť ako pomôcku tak účtovné jednotky, ktoré majú účtovné obdobie kalendárny rok, ako aj účtovné jednotky, ktoré majú účtovné obdobie hospodársky rok. Náklady budúcich období V praxi najviac používaným účtom z účtovej skupiny 38 . Časové rozlíšenie nákladov a výnosov je účet nákladov budúcich období. Podľa § 56 postupov účtovania na účte 381 . Náklady budúcich období sa účtujú výdavky bežného účtovného obdobia, ktoré sa týkajú nákladov v budúcich obdobiach, a to konkrétnych účtov v účtovej triede 5 . Náklady, napr. vopred platené nájomné a predplatné (výdavok peňažných prostriedkov časovo predchádza nákladu). Zúčtovanie nákladov budúcich období na príslušný účet nákladov sa vykoná v účtovnom období, s ktorým časovo rozlíšené náklady vecne súvisia.
(Ing. Ivana Hudecová - DÚVaP 11/2008)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ZÁVÄZOK Z NESPLATENEJ PÔŽIČKY Obchodná spoločnosť eviduje vo svojom účtovníctve neuhradený záväzok z nesplatenej pôžičky. Vzťahuje sa na tento záväzok povinnosť úpravy základu dane podľa § 17 ods. 29 zákona o dani z príjmov? Podľa § 17 ods. 29 zákona o dani z príjmov sa základ dane zvýši o výšku záväzku prislúchajúceho k výdavku (nákladu), ktorý je podľa § 19 daňovým výdavkom. Na neuhradený záväzok vo výške istiny z nesplatenej pôžičky sa uvedené ustanovenie nevzťahuje, nakoľko výdavky na splácanie pôžičiek nie sú podľa § 21 ods. 1 písm. b) zákona o dani z príjmov daňovými výdavkami. ZÁVÄZOK Z NEUHRADENEJ FAKTÚRY Obchodnej spoločnosti vznikol záväzok z neuhradenej faktúry za poskytnuté služby v sume 300 000 Sk, ktorý bol splatný 19. 10. 2005. Záväzok nebol do konca roku 2008 uhradený. Akým spôsobom bude daňovník povinný upraviť základ dane? Pretože v roku 2008 uplynula od splatnosti záväzku doba dlhšia ako 36 mesiacov, daňovník musí postupovať podľa § 17 ods. 29 zákona o dani z príjmov. V daňovom priznaní za zdaňovacie obdobie roku 2008 uvedie sumu 300 000 Sk ako položku zvyšujúcu výsledok hospodárenia. NEUHRADENÝ ZÁVÄZOK, KTORÝ BOL SPLATNÝ 10. 8. 2004 Obchodná spoločnosť má vo svojom účtovníctve neuhradený záväzok, ktorý bol splatný 10. 8. 2004, ktorý ani v roku 2008 nebude uhradený. Spoločnosť zmenila účtovné obdobie na hospodársky rok od 1. 10. 2007 do 30. 9. 2008. Daňové priznanie bude podávať v termíne do 31. 12. 2008. Vzťahuje sa na ňu povinnosť úpravy základu dane podľa § 52d ods. 5 zákona o dani z príjmov? V súlade s 41 ods. 11 zákona o dani z príjmov je hospodársky rok zdaňovacím obdobím. V danom prípade sa začalo zdaňovacie obdobie pred 31. decembrom 2007 a pri podávaní daňového priznania za hospodársky rok sa bude postupovať podľa zákona v znení účinnom do 31. 12. 2007. V tomto znení zákona nebolo ustanovenie o úprave základu dane o výšku neuhradeného záväzku. Preto sa § 52d ods. 5 zákona o dani z príjmov na daný prípad pri podávaní daňového priznania za hospodársky rok od 1. 10. 2007 do 30. 9. 2008 neuplatní, t.j. základ dane sa nezvýši o neuhradený záväzok. (Ing. Ivana Valterová)
ÚČTOVANIE VÝDAVKU NA KATALÓGY JESEŇ - ZIMA Účtovná jednotka zaoberajúca sa predajom tovaru prostredníctvom zásielkovej služby si dala v auguste vytlačiť katalógy na obdobie jeseň - zima, pričom zimné obdobie zachádza až do roka 2009. Ako správne zaúčtovať vyfakturovaný výdavok na tieto katalógy, je nutné výdavok rozlíšiť na mesačné obdobia zahŕňajúce jeseň a zimu? Výdavok za katalógy jeseň - zima účtovná jednotka zaúčtuje do účtovného obdobia roka 2008, pretože tieto katalógy boli vytlačené a aj zákazníkom distribuované v roku 2008.
PREDPLATNÉ ODBORNÝCH PUBLIKÁCIÍ Spoločnosť je dlhoročným odberateľom odborných publikácií. Spoločnosť koncom roka platí predplatné na nasledujúci rok, ale najmä v posledných rokoch sa stáva, .e niekoľko čísel publikácií z edície nasledujúceho roka sú distribuované a zamestnanci ich majú k dispozícii u. v roku 2008. Ako zaúčtovať tento účtovný prípad, je potrebné celé predplatné na rok 2009 zaúčtovať ako náklad budúceho obdobia, alebo toto predplatné časovo rozlíšiť na publikácie dodané v roku 2008 a v roku 2009? Podobne ako v predchádzajúcom príklade bude sa postupovať aj v tomto, to znamená, .e účtovná jednotka by mala dodávateľskú faktúru časovo rozlíšiť na fakturovanú sumu publikácií na rok 2009, ktoré mala k dispozícii už v roku 2008 a zvyšnú sumu za publikácie distribuované a. v roku 2009 zaúčtovať do účtovného obdobia roka 2009. NÁJOMNÉ PLATENÉ VOPRED Účtovná jednotka zaplatila nájomné v roku 2008 vo výške 150 000 Sk na roky 2008 a. 2010. Ako daný účtovný prípad zaúčtuje? Keďže účtovná jednotka zaplatila nájomné na tri roky dopredu, o výdavku musí účtovať prostredníctvom účtu časového rozlíšenia tak, aby z tohto účtu nájomné zaúčtovala do tých účtovných období, s ktorými náklad časovo a vecne súvisí. Ročné nájomné bolo dohodnuté vo výške 50 000 Sk.
(Ing. Ivana Hudecová)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
* Po každom zvýšení platu budete mať na konci mesiaca menej peňazí ako predtým * Načas hotová robota nieje ospravedlnením za nedodržiavanie predpisov * Šéf vám vždy bez problémov uzná, že mýliť sa je ľudské, ale nikdy vám neodpustí * Ak zamestnanci neskončia prácu za prvých 24 hodín, nechajte ich pracovať aj v noci (Murphyho zákony - úplné znenie s príkladmi)
* Peniaze sú ako sekera, ktorá roztne aj dobré priateľstvo. (Malajské príslovie)
* Chcel by som raz v živote zarobiť toľko peňazí, aby som si mohol dovoliť žiť tak, ako žijem. (Peter Ustinov)
* Tulák je človek, ktorý by sa nazýval turistom, keby mal peniaze. (Julian Tuwim)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
NOVÉ ZO ZBIERKY ZÁKONOV SR Čiastka číslo 176/2008 zo dňa 28. 11. 2008 484/2008 Zákon, ktorým sa dopĺňa zákon č. 99/1963 Zb. Občiansky súdny poriadok v znení neskorších predpisov Čiastka číslo 177/2008 zo dňa 29. 11. 2008 485/2008 Nariadenie vlády SR o uvádzaní pyrotechnických výrobkov na trh 486/2008 Vyhláška Ministerstva financií SR, ktorou sa dopĺňa vyhláška Ministerstva financií SR č. 202/2004 Z. z. o povolených denaturačných prostriedkoch, ich ustanovených množstvách na denaturáciu liehu, o požiadavkách na denaturáciu liehu a manipuláciu s denaturovaným liehom, o požiadavkách na jeho vlastnosti a o určenom účele použitia denaturovaného liehu v znení neskorších predpisov Čiastka číslo 178/2008 zo dňa 03. 12. 2008 487/2008 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí SR o podpísaní Dohovoru Rady Európy o boji proti obchodovaniu s ľuďmi Príloha k čiastke 178 – k oznámeniu č . 487/2008 Z . z . Čiastka číslo 179/2008 zo dňa 03. 12. 2008 488/2008 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí SR o podpísaní Dohody medzi vládou SR a vládou Macedónskej republiky o spolupráci a vzájomnej pomoci v colných otázkach Príloha k čiastke 179 – k oznámeniu č . 488/2008 Z . z . Čiastka číslo 180/2008 zo dňa 03. 12. 2008 489/2008 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 140/1998 Z. z. o liekoch a zdravotníckych pomôckach, o zmene zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení zákona Národnej rady SR č. 220/1996 Z. z. o reklame v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov 490/2008 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 552/2003 Z. z. o výkone práce vo verejnom záujme v znení neskorších predpisov Čiastka číslo 181/2008 zo dňa 04. 12. 2008 491/2008 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady SR č. 171/1993 Z. z. o Policajnom zbore v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov 492/2008 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 491/2001 Z. z. o organizovaní trhu s vybranými poľnohospodárskymi výrobkami v znení neskorších predpisov 493/2008 Nariadenie vlády SR, ktorým sa ustanovuje výpočet výdavkov orgánov úradnej kontroly potravín a orgánov štátnej správy vo veterinárnej oblasti 494/2008 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní strieborných zberateľských mincí v nominálnej hodnote 10 eur pri príležitosti 150. výročia narodenia Aurela Stodolu Čiastka číslo 182/2008 zo dňa 10. 12. 2008 495/2008 Zákon o poplatku za udržiavanie platnosti patentu, o poplatku za udržiavanie platnosti európskeho patentu s účinkami pre Slovenskú republiku a o poplatku za udržiavanie platnosti dodatkového ochranného osvedčenia na liečivá a výrobky na ochranu rastlín a o zmene a doplnení niektorých zákonov Čiastka číslo 183/2008 zo dňa 04. 12. 2008 496/2008 Úplné znenie zákona č. 253/1998 Z. z. o hlásení pobytu občanov SR a registri obyvateľov SR Čiastka číslo 184/2008 zo dňa 04. 12. 2008 497/2008 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov 498/2008 Zákon, ktorým sa menia zákony v oblasti trestného práva v súvislosti so zavedením meny euro v Slovenskej republike Čiastka číslo 185/2008 zo dňa 05. 12. 2008 499/2008 Nariadenie vlády SR o podmienkach poskytovania podpory podľa programu rozvoja vidieka 500/2008 Oznámenie Ministerstva financií SR o vydaní opatrenia, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva financií SR zo 14. novembra 2007 č. MF/24342/2007-74, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a účtovej osnove pre účtovné jednotky, ktoré nie sú založené alebo zriadené na účel podnikania a ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva financií SR z 28. novembra 2007 č. MF/25682/2007-74, ktorým sa ustanovujú účtovné výkazy a rozsah údajov určených z účtovnej závierky na zverejnenie pre účtovné jednotky, ktoré nie sú založené alebo zriadené na účel podnikania 501/2008 Oznámenie Ministerstva financií SR o vydaní opatrenia, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva financií SR zo 16. decembra 2002 č. 22602/2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a podrobnosti o usporiadaní, označovaní položiek účtovnej závierky, obsahovom vymedzení niektorých položiek a rozsahu údajov určených z účtovnej závierky na zverejnenie pre účtovné jednotky účtujúce v sústave jednoduchého účtovníctva, ktoré nie sú založené alebo zriadené za účelom podnikania v znení neskorších predpisov 502/2008 Oznámenie Ministerstva financií SR o vydaní opatrenia, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva financií SR z 13. decembra 2007 č. MF/27076/2007-74, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a podrobnosti o usporiadaní, označovaní a obsahovom vymedzení položiek účtovnej závierky pre účtovné jednotky účtujúce v sústave jednoduchého účtovníctva, ktoré podnikajú alebo vykonávajú inú samostatnú zárobkovú činnosť, ak preukazujú svoje výdavky vynaložené na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov na účely zistenia základu dane z príjmov 503/2008 Oznámenie Ministerstva financií SR o vydaní opatrenia, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva financií SR zo 14. decembra 2005 č. MF/22933/2005-74, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o usporiadaní a označovaní položiek individuálnej účtovnej závierky, obsahovom vymedzení týchto položiek a rozsahu údajov určených z účtovnej závierky na zverejnenie pre zdravotné poisťovne v znení opatrenia z 13. decembra 2007 č. MF/25864/2007-74 504/2008 Oznámenie Ministerstva financií SR o vydaní opatrenia, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva financií SR z 30. novembra 2005 č. MF/22930/2005-74, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre zdravotné poisťovne v znení opatrenia z 13. decembra 2007 č. MF/25864/2007-74 505/2008 Oznámenie Ministerstva financií SR o vydaní opatrenia, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva financií SR z 30. novembra 2005 č. MF/24035/2005-74, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a účtovej osnove pre Sociálnu poisťovňu v znení opatrenia zo 14. novembra 2007 č. MF/24641/2007-74 a ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva financií SR zo 14. decembra 2005 č. MF/26940/2005-74, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o usporiadaní, označovaní a obsahovom vymedzení položiek účtovnej závierky pre Sociálnu poisťovňu v znení opatrenia zo 14. novembra 2007 č. MF/24641/2007-74 Čiastka číslo 186/2008 zo dňa 05. 12. 2008 506/2008 Nariadenie vlády SR, ktorým sa mení nariadenie vlády SR č. 384/2006 Z. z. o výške pracovnej odmeny a podmienkach jej poskytovania obvineným a odsúdeným v znení nariadenia vlády SR č. 556/2007 Z. z. 507/2008 Oznámenie Ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja SR o vydaní výnosu, ktorým sa mení a dopĺňa výnos Ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja SR zo 7. decembra 2006 č. V-1/2006 o poskytovaní dotácií na rozvoj bývania v znení neskorších predpisov 508/2008 Oznámenie Ministerstva financií SR o vydaní opatrenia, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva financií SR z 31. marca 2003 č. 4455/2003-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o usporiadaní, označovaní a obsahovom vymedzení položiek individuálnej účtovnej závierky a rozsahu údajov určených z individuálnej účtovnej závierky na zverejnenie pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva v znení neskorších predpisov 509/2008 Oznámenie Ministerstva financií SR o vydaní opatrenia, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva financií SR zo 16. decembra 2002 č. 23054/2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva v znení neskorších predpisov 510/2008 Oznámenie Ministerstva financií SR o vydaní opatrenia, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva financií SR z 12. augusta 2003 č. 14875/2003-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre Fond národného majetku SR a ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva financií SR z 12. augusta 2003 č. 14880/2003-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o usporiadaní, označovaní a obsahovom vymedzení položiek účtovnej závierky pre Fond národného majetku SR 511/2008 Oznámenie Telekomunikačného úradu SR o vydaní opatrenia, ktorým sa ustanovujú podrobnosti poskytovania verejných telefónnych automatov a služieb pre zdravotne postihnutých užívateľov Čiastka číslo 187/2008 zo dňa 05. 12. 2008 512/2008 Vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR č. 734/2004 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob označenia úsekov diaľnic, ciest pre motorové vozidlá a ciest I. triedy, ktorých užívanie podlieha úhrade, vzor nálepky a spôsob jej umiestnenia na motorovom vozidle v znení neskorších predpisov 513/2008 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré opatrenia Národnej banky Slovenska v súvislosti so zavedením meny euro v Slovenskej republike Čiastka číslo 188/2008 zo dňa 10. 12. 2008 514/2008 Zákon o nakladaní s odpadom z ťažobného priemyslu a o zmene a doplnení niektorých zákonov 515/2008 Zákon, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v oblasti starostlivosti o životné prostredie v súvislosti so zavedením meny euro v Slovenskej republike 516/2008 Zákon o Audiovizuálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov 517/2008 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 757/2004 Z. z. o súdoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov a o zmene a doplnení niektorých zákonov 518/2008 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 607/2003 Z. z. o Štátnom fonde rozvoja bývania v znení neskorších predpisov 519/2008 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 223/2001 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 520/2008 Zákon, ktorým sa menia zákony v oblasti organizácie a riadenia súdnictva, postavenia sudcov, prokurátorov, znalcov, tlmočníkov a prekladateľov v súvislosti so zavedením meny euro v Slovenskej republike Čiastka číslo 189/2008 zo dňa 11. 12. 2008 522/2008 Zákon o vyznamenaniach SR 523/2008 Vyhláška Národnej banky Slovenska, ktorou sa menia a dopĺňajú niektoré vyhlášky Národnej banky Slovenska v súvislosti so zavedením meny euro v Slovenskej republike 524/2008 Oznámenie Ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja SR o vydaní výnosu, ktorým sa mení výnos Ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja SR z 3. novembra 2005 č. 6044-1/2005 o poskytovaní dotácií zo štátneho rozpočtu obciam na úhradu nákladov preneseného výkonu štátnej správy na úseku stavebného poriadku a bývania v znení neskorších predpisov 525/2008 Oznámenie Ministerstva financií SR o vydaní opatrenia, ktorým sa dopĺňa opatrenie Ministerstva financií SR z 11. novembra 2003 č. 21378/2003-92, ktorým sa ustanovuje postup účtovania pri prechode zo sústavy jednoduchého účtovníctva do sústavy podvojného účtovníctva a postup účtovania pri prechode zo sústavy podvojného účtovníctva do sústavy jednoduchého účtovníctva pre podnikateľov a účtovné jednotky, ktoré vykonávajú inú samostatnú zárobkovú činnosť, ak preukazujú svoje výdavky vynaložené na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov na účely zistenia základu dane z príjmov v znení opatrenia z 12. decembra 2006 č. MF/25814/2006-74 526/2008 Oznámenie Ministerstva kultúry SR o vydaní výnosu, ktorým sa mení výnos Ministerstva kultúry SR z 26. augusta 2008 č. MK-3026/2008-10/11619 o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva kultúry SR Čiastka číslo 190/2008 zo dňa 11. 12. 2008 527/2008 Nariadenie vlády SR, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o technických požiadavkách a postupoch posudzovania zhody aktívnych implantovateľných zdravotníckych pomôcok Čiastka číslo 191/2008 zo dňa 10. 12. 2008 528/2008 Zákon o pomoci a podpore poskytovanej z fondov Európskeho spoločenstva 529/2008 Nariadenie vlády SR, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády SR č. 42/2004 Z. z. o Obchodnom vestníku v znení neskorších predpisov 530/2008 Nariadenie vlády SR, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády SR č. 266/2006 Z. z. o bezpečnosti lietadiel tretích štátov používajúcich letiská na území SR 531/2008 Vyhláška Ministerstva vnútra SR, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva vnútra SR č. 411/2006 Z. z., ktorou sa ustanovuje paušálna suma trov konania o priestupku 532/2008 Vyhláška Ministerstva spravodlivosti SR, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva spravodlivosti SR č. 643/2005 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o spôsobe určenia platobnej neschopnosti a predlženia 533/2008 Vyhláška Ministerstva spravodlivosti SR, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva spravodlivosti SR č. 526/2004 Z. z. o určení výšky výdavkov a odmeny za výkon funkcie likvidátora 534/2008 Vyhláška Ministerstva spravodlivosti SR, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva spravodlivosti SR č. 490/2004 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon č. 382/2004 Z. z. o znalcoch, tlmočníkoch a prekladateľoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení vyhlášky č. 500/2005 Z. z. Čiastka číslo 192/2008 zo dňa 10. 12. 2008 535/2008 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 377/1990 Zb. o hlavnom meste SR Bratislave v znení neskorších predpisov a menia a dopĺňajú niektoré zákony 536/2008 Vyhláška Ministerstva spravodlivosti SR, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva spravodlivosti SR č. 665/2005 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov 537/2008 Vyhláška Ministerstva spravodlivosti SR, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva spravodlivosti SR č. 423/2002 Z. z. o odmene Notárskej komore SR a o zmene a doplnení vyhlášky Ministerstva spravodlivosti SR č. 31/1993 Z. z. o odmenách a náhradách notárov v znení vyhlášky Ministerstva spravodlivosti SR č. 209/1994 Z. z. 538/2008 Vyhláška Ministerstva spravodlivosti SR, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva spravodlivosti SR č. 666/2005 Z. z. o Kancelárskom poriadku pre správcov Čiastka číslo 193/2008 zo dňa 13. 12. 2008 546/2008 Oznámenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa mení a dopĺňa výnos Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky z 5. decembra 2007 č. 29775/2007-II/1 o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky 545/2008 Výnos Úradu pre reguláciu železničnej dopravy, ktorým sa mení výnos Úradu pre reguláciu železničnej dopravy č. 654/2005 Z. z., ktorým sa ustanovuje rozsah regulácie cien v železničnej doprave v znení výnosu Úradu pre reguláciu železničnej dopravy č. 73/2007 Z. z. 544/2008 Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky o zrážkach z čistej pracovnej odmeny obvinených a odsúdených, určení trov výkonu väzby a určení trov výkonu trestu odňatia slobody 543/2008 Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 599/2002 Z. z. o náhradách za výkon funkcie prísediaceho 542/2008 Vyhláška Ministerstva školstva Slovenskej republiky o postupe pri vykonávaní dopingovej kontroly a nakladaní s odobratými biologickými vzorkami športovca 541/2008 Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 27/2006 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob platby úhrady za odber vody z prírodného liečivého zdroja alebo z prírodného minerálneho zdroja a sadzby úhrad 540/2008 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 669/2007 Z. z. o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá a o doplnení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov v znení zákona č. 86/2008 Z. z. a o zmene a doplnení niektorých zákonov 539/2008 Zákon o podpore regionálneho rozvoja Čiastka číslo 194/2008 zo dňa 13. 12. 2008 551/2008 Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa vydáva index rizika nákladov na zdravotnú starostlivosť na rok 2009 550/2008 Výnos Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorým sa mení výnos Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 207-2005/04291 z 3. novembra 2005 o rozsahu a podmienkach poskytovania dotácií na úhradu nákladov preneseného výkonu štátnej správy na úseku matrík v znení výnosu č. 207-2006/03902 549/2008 Výnos Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorým sa mení výnos Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 206-2006/02288 zo 6. decembra 2006 o poskytovaní dotácií na úhradu nákladov preneseného výkonu štátnej správy na úseku hlásenia pobytu občanov a registra obyvateľov Slovenskej republiky 548/2008 Vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovuje postup pri pravidelnej kontrole kotlov, pri individuálnej špeciálnej kontrole vykurovacej sústavy a pri pravidelnej kontrole klimatizačných systémov 547/2008 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 432/2007 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti o druhoch a výškach poskytovaných podpôr na jednotlivé účely z prostriedkov Štátneho fondu rozvoja bývania Čiastka číslo 195/2008 zo dňa 13. 12. 2008 553/2008 Zákon, ktorým sa mení zákon č. 275/2006 Z. z. o informačných systémoch verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 552/2008 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o cenných papieroch) v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov Čiastka číslo 196/2008 zo dňa 16. 12. 2008 558/2008 Oznámenie Ministerstva obrany Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa ustanovuje poskytovanie proviantných náležitostí, výstrojových náležitostí a prepravných náležitostí, používanie a nosenie vojenskej rovnošaty, výstrojových súčiastok a špecifických znakov vojenskej rovnošaty a nosenie vojenských medailí a vojenských odznakov 557/2008 Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 655/2004 Z. z. o odmenách a náhradách advokátov za poskytovanie právnych služieb v znení neskorších predpisov 556/2008 Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 544/2005 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 327/2005 Z. z. o poskytovaní právnej pomoci osobám v materiálnej núdzi a o zmene a doplnení zákona č. 586/2003 Z. z. o advokácii a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení zákona č. 8/2005 Z. z. v znení vyhlášky č. 543/2006 Z. z. 555/2008 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 212/1997 Z. z. o povinných výtlačkoch periodických publikácií, neperiodických publikácií a rozmnoženín audiovizuálnych diel v znení neskorších predpisov 554/2008 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 235/1998 Z. z. o príspevku pri narodení dieťaťa, o príspevku rodičom, ktorým sa súčasne narodili tri deti alebo viac detí alebo ktorým sa v priebehu dvoch rokov opakovane narodili dvojčatá a ktorým sa menia ďalšie zákony v znení neskorších predpisov, a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (Zdroj: Zbierka zákonov SR)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
December 2008
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
AUTOMOBILKÁM V SR PREDPOVEDAJÚ AJ NAPRIEK KRÍZE SVETLÚ BUDÚCNOSŤ Slovensko sa rýchlo stalo Detroitom Európy. Uviedla to dnes americká agentúra AP skice o situácii tohto odvetvia v našej krajine. Na rozdiel od amerického Detroitu má však celkom iné starosti. AP cituje šéfa KIA Motors Slovakia Jun-Bum Parka, ktorý v roku 2006 uvádzal do prevádzky výrobný komplex za miliardu eur (30,13 miliardy Sk) v Žiline. "Hovoríme o vytváraní nových pracovných miest a nie o ich rušení," povedal manažér. Podľa Márie Novákovej, generálnej tajomníčky Združenia automobilového priemyslu SR, by sa malo odteraz do roku 2010 vytvoriť v odvetví 30.000 pracovných miest. Aj za ich účasti by sa mal slovenský automobilový priemysel pripraviť na zaradenie vyššie stupňa. Je isté, že USA, Kanada, Čína, Japonsko a Rusko vyrábajú podstatne viac automobilov ako Slovensko. Japonsko ich vyprodukovalo vlani takmer 11,6 milióna, americká veľká trojka (General Motors, Ford a Chrysler) ich dodali na trh 10,8 milióna. Ale počtom malý národ, na území ktorého sa nachádza aj automobilka PSA Peugeot Citro‰n a nemeckého Volkswagenu, vyrába najviac automobilov na 1000 obyvateľov. Vlani sa ich na Slovensku vyrobilo 571.071, čo znamená, že na 1000 obyvateľov ich pripadlo 105,7. Tento rok sa odhaduje ich produkcia na 610.000. A automobilky na Slovensku ešte stále nejdú na plný výkon. Analytici uvádzajú, že výrobcovia automobilov prišli na Slovensko, lebo má lacnú pracovnú silu, nízke dane, slabé odbory, dobré diaľnice a iné logistické prvky, strategickú polohu v geografickom srdci Európy. Je aj blízko k rastúcim trhom Ruska, Ukrajiny a iných republík bývalého Sovietskeho zväzu. "To sú dôvody, prečo treba byť tam," povedal riaditeľ Centra pre výskum automobilového priemyslu v Nemecku Ferdinand Dudenhöffer. Centrum pôsobí na Univerzite v Gelsenkirchene. "Môže krajina udržať svoj úspech tvárou v tvár recesii?" Dudenhöffer je skeptický. "Na svete neexistuje krajina, alebo výrobca automobilov, ktorý by bol imúnny voči tejto kríze," poznamenáva riaditeľ. Slovensko ešte pred vstupom Do EÚ, uskutočnil bolestné reformy. Jeho ekonomika dosahuje v Európe vysoké prírastky. Tento rok by mal byť jej vzostup 7,4 % a predpokladá sa, že na rok to bude solídnych vyše 4 %. Od prvého januára sa krajina stane novým členom eurozóny. HOLANĎANIA VYBUDUJÚ U NÁS PRIEMYSELNÉ PARKY I NAPRIEK KRÍZE Výstavbu štyroch priemyselných parkov v Martine, Prešove, Trenčíne a Žiline, do ktorých chce investovať 26 miliárd korún (asi 863 mil. eur) holandská spoločnosť CTP Invest, svetová finančná kríza zrejme neprekazí. O niekoľko mesiacov sa však oneskorí výstavba v Martine, kde sa do pôvodne plánovaného septembrového termínu nepodarilo vybaviť potrebné povolenia. Na tie sa čaká i v Trenčíne a Žiline. V Prešove sa začne stavať v blízkej budúcnosti. ČTK o tom informovala CTP Invest. "Ťažko povedať, kedy sa rozbehne výstavba v Martine, prebiehajú rokovania. Prešov je tesne pred spustením stavebných prác, malo by sa to spustiť každú chvíľu. Ostávajúce lokality sú na tom podobne ako Martin, je to v štádiu povoľovania," poznamenal projektový manažér spoločnosti Martin Fodor. Výstavba, ktorú spoločnosť ohlásila v júni, by v jednotlivých lokalitách mala trvať do piatich rokov. Fodor pripustil, že zároveň sa už rozbehli rokovania s viacerými firmami, ktoré majú záujem o zastúpenie v priemyselných parkoch. Ich mená však zatiaľ nezverejnil. "Dopyt firiem je. Firmy veria, že kríza nebude mať dlhotrvajúce následky," poznamenal projektový manažér. Podľa skorších informácií by v pripravovaných priemyselných zónach mohli mať zastúpenie firmy, ktoré sa orientujú napríklad na strojárstvo či elektrotechniku. Martinský primátor Andrej Hrnčiar naznačil, že do Turca možno príde napríklad jedna z amerických strojárenských spoločností. (www.ekonomika.sme.sk)
SPP KRITIZOVAL ROZHODNUTIE ÚRSO O CENÁCH PLYNU Slovenský plynárenský priemysel dnes kritizoval rozhodnutie Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, ktorý pre budúci rok nezmenil súčasné ceny plynu pre domácnosti. Plynári trikrát neúspešne žiadali zvýšenie cien a v budúcom roku im po rozhodnutí úradu údajne z predaja plynu domácnostiam hrozí strata. "SPP považuje rozhodnutie regulátora za problematické," uviedla v tlačovej správe hovorkyňa podniku Dana Kršáková. Návrh na zvýšenie ceny o viac než desatinu bol podľa nej plne oprávnený, pretože vychádzal z presných analýz a určujúcich ekonomických parametrov. Plynári pripustili, že skutočné hospodárske výsledky budú závisieť na vývoji cien vstupov počas roka 2009. Podľa riaditeľa divízie obchodu s plynom Dušana Randušku však očakávajú, že takto schválené predajné ceny opäť nepokryjú náklady pri dodávke zemného plynu domácnostiam. Proti zdražovaniu energií dlhodobo vystupuje premiér. Robert Fico. Po poslednom cenovom návrhu SPP schválil parlament vládnu novelu zákona, podľa ktorej energetické podniky nemôžu posielať regulačnému úradu cenové návrhy bez súhlasu valného zhromaždenia. V minulosti stačil k podaniu žiadosti verdikt predstavenstva. Väčšinový akcionár spoločnosti, ktorým je v prípade SPP štát, tak môže ovplyvňovať rozhodovanie o podobe návrhov cien energií. Štát má väčšinu akcií, ale menšinové zastúpenie vo vedení vo viacerých sprivatizovaných firmách. Naposledy sa ceny plynu pre ľudí menili začiatkom vlaňajška, keď sa znížili asi o štyri percentá na úroveň z konca roka 2006. SPP už v minulosti tvrdil, že z dodávok komodity domácnostiam mu vzniká strata. (www.topky.sk)
SLOVENSKO MÁ NAJVYŠŠÍ RATING Z KRAJÍN V4 Úvod posledného mesiaca tohto roku bol vo Vyšehrade javiskom zaujímavých kontrastov. Susedné stredoeurópske meny sa po odznení dočasného optimizmu na svetových trhoch ocitli znova pod depreciačným tlakom. Krátko pred formálnym zavŕšením integrácie Slovenska do hospodárskej a menovej únie agentúra Standard and Poor's (S&P) odmenila SR zvýšením jej ratingovej známky o jeden stupeň na úroveň A+. Taký krok uprostred globálnych turbulencií a takmer štátnych bankrotov nielen v geograficky vzdialených hospodárstvach možno bez preháňania označiť za unikátnu udalosť. Opäť sa tak potvrdzuje, že euro nemohlo na Slovensko prísť v lepšom termíne. Navyše, spolu so zlepšením hodnotenia dlhodobých záväzkov v cudzej mene zvýšila S&P takzvané hodnotenie rizika prevoditeľnosti a konvertibility na úroveň AAA. Formálne tak potvrdila pád posledných vnímaných hraníc medzi eurovými investormi, ktorí uvažujú aj o rizikách spojených s vložením peňazí do korunového hospodárstva. Ako S&P pripustila, cenou za obmedzenú flexibilitu hospodárskej politiky (vzdaním sa samostatnej menovej autority) je odpadnutie rizík spojených s externou platobnou bilanciou, ale aj posilnenie atraktivity pre nových investorov. Pod obmedzenou flexibilitou hospodárskej politiky možno vidieť aj skutočnosť, že rozšafné fiškálne plány v rozsahu, na aký v súčasnosti dopláca Maďarsko, by mali limitovať záväzky vyplývajúce členom eurozóny z Paktu stability a rastu. Navyše, ratingová agentúra explicitne zdôraznila, že k premiantskemu ratingu sa Slovensko nedostalo rýchlo kvaseným spôsobom, ale okrem schopnosti splniť podmienky na prijatie spoločnej meny, najmä vďaka dlhoročnej "sérii business-friendly reforiem", ale aj reforiem v oblasti sociálneho zabezpečenia a trhu práce z predchádzajúcich volebných období. Ich "kontraproduktívne zvrátenie" či prílišné uvoľnenie fiškálnej disciplíny sú podľa S&P hlavnými červenými zástavkami, ktoré môžu dosiahnutý rating ohroziť. V poslednom kalendárnom mesiaci tohto roka možno okrem pokračovania zvýšenej neistoty na svetových trhoch a sprievodnej averzie k regionálnym menám očakávať aj sezónny vplyv koncoročného uzatvárania pozícií zahraničných portfóliových investorov. V prípade kurzu zlotého, forintu aj českej koruny je tak na mieste mať sa na pozore pred rizikom ich ďalšieho oslabenia. (www.etrend.sk)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poradca - mesačník nielen pre podnikateľov. 220-260 str., A5 č. 4-5/2009
Dane, účtovníctvo - vzory a prípady (DÚVaP) - dvojfarebný mesačník s metodickým rozborom a príkladmi najčastejšie sa vyskytujúcich problémov podnikateľskej praxe. Problémy sú spracované prostredníctvom názorných prípadov a príkladov. č. 12/2008
Dane, účtovníctvo, odvody bez chýb, pokút a penále (DUO) - odborný dvojfarebný mesačník pre daňovú, účtovnú a mzdovú prax, texty sú doplnené o citácie zákonov. č. 12/2008
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále (PaM) - dvojfarebný mesačník určený personalistom, mzdovým účtovníkom, audítorom, odborníkom v oblasti práce a miezd. Citácie zákonov a dôležité poznámky sú vo farebných poliach. č. 12/2008
Verejná správa (VS) - odborný dvojfarebný mesačník pre školy, úrady, obce, kultúru, zdravotníctvo, rozpočtové, príspevkové, neziskové organizácie. Články sú doplnené o citácie zákonov vo farebnom poli. č. 12-13/2008
1 000 riešení č. 6/2008 - dvojmesačník, rieši problémy z podnikateľskej praxe formou odpovedí na otázky.
PRIPRAVUJEME Poradca č. 6/2009
Dane, účtovníctvo, vzory a prípady (DÚVaP) č. 1/2009
Dane, účtovníctvo, odvody bez chýb, pokút a penále (DUO) č. 1/2009
Verejná správa (VS) č. 1/2009
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále (PaM) č. 1/2009
1 000 riešení č. 1/2009
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stručný návod na vyplnenie objednávky
Ceny sú uvedené bez DPH a distribučných nákladov, pokiaľ nie je priamo
pri cene uvedené inak.
Naše publikácie nájdete aj v kníhkupectvách:
Emailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určená čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ak ste s našimi službami a produktami spokojní, povedzte to Vašim známym, priateľom, kolegom! Ak ste nespokojní, máte pripomienky alebo námety, napíšte nám, zatelefonujte, faxujte!
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Copyright (c) Poradca s.r.o., 2002 - 2008 |