|
č. 22/2011 |
14.10.2011 |
|
Vážení čitatelia! Dôsledkom neplnenia peňažných záväzkov zo strany dlžníkov sa podnikateľ ocitne v situácii, keď nemá dostatok finančných prostriedkov. Riešením tejto situácie môžu byť aj Úvery a pôžičky. Viac sa dočítate v dnešnej Téme novín a v rubrike Čitatelia sa pýtajú, odborníci odpovedajú Rubrika Zbierka zákonov v kocke k vám pravidelne prichádza s prehľadom nových predpisov a zmien v legislatíve vo výbere pre podnikateľskú sféru. Srdečne zdraví a na ďalšie stretnutia sa teší
Denisa Orlická
V tomto čísle nájdete: zodpovedná redaktorka
|
|||||||||||||
ÚVERY A PÔŽIČKY V bežnej prevádzkovej činnosti podnikov, najmä v súčasnosti v dôsledku neplnenia peňažných záväzkov zo strany dlžníkov, sa často krát podnikateľský subjekt ocitne v situácii, keď nemá dostatok finančných prostriedkov na splnenie svojich záväzkov a zabezpečovanie bezprostredných potrieb svojej podnikateľskej činnosti. Dostáva sa do finančnej tiesne, jeho platobná schopnosť je ohrozená. Nemá dostatok finančných prostriedkov napr. na úhradu daňových povinností, vyplatenie miezd, na nákup materiálu. Jeho podnikateľská činnosť nemá tendenciu zabezpečiť zvyšovanie kvalitatívnych ukazovateľov, ale naopak, ekonomická činnosť subjektu sa utlmuje. Ak podnikateľský subjekt nechce svoju podnikateľskú činnosť ukončiť, nedostatok finančných prostriedkov rieši napr. formou úveru od banky alebo formou prijatia pôžičky od iných osôb. V bežnej podnikateľskej praxi je tak pôžička, resp. úver častokrát jediným riešením dočasného preklenutia nelichotivej finančnej situácie v porovnaní s potrebou podnikateľa. Naopak na druhej strane sú podnikateľské subjekty, ktoré majú voľné finančné prostriedky, a môžu tieto formou pôžičky poskytnúť inému podnikateľskému subjektu. Peňažné prostriedky predstavujú jednu z foriem majetku podniku, a môžu byť ako: - peňažné prostriedky, ktoré musia byť v podniku trvale k dispozícii na krytie bezprostredných potrieb a záväzkov, - voľné peňažné prostriedky, ktoré sú dočasne uložené na účtoch, ktoré v určitej dobe podnik nepoužíva vo svojom výrobnom procese, a ktoré môžu byť použité na iný účel (napr. na nákup investícií, forma investovania a ich zhodnotenia s cieľom získania iného výnosu vo forme úroku, dividend a pod.). Jednou z možností je teda voľné finančné prostriedky požičať, a tak si zabezpečiť ich zhodnotenie formou úroku. Úroky sa teda považujú za cenu dočasne voľných finančných prostriedkov. Keďže v praxi sa zamieňajú pojmy úver a pôžička, v nasledujúcej kapitole je na úvod príspevku vysvetlený ekonomicko-právny aspekt jednotlivých pojmov a rozdiely medzi pojmom úver a pôžička. PRÁVNY RÁMEC ÚVEROVÝCH VZŤAHOV Predovšetkým je nutné uviesť, .že poskytnutím úveru dochádza ku vzniku záväzkového vzťahu medzi veriteľom a dlžníkom. Podmienky záväzkového vzťahu, ktorý vzniká úverovou zmluvou, sú predmetom úpravy § 497 a. § 507 Obch. Z. V zmysle ustanovenia § 261 ods. 3 písm. d) Obch. Z je zmluva o úvere tzv. absolútnym obchodným záväzkovým vzťahom, čo znamená, .že sa vždy spravuje Obchodným zákonníkom bez ohľadu na to, kto je subjektom týchto vzťahov (podnikateľský subjekt alebo iná osoba . občan). Zmluva o úvere vzniká už. dohodou zmluvných strán o jej obsahu, a tak sa na jej vznik nevyžaduje aj skutočné poskytnutie úverových prostriedkov. ČERPANIE ÚVERU Dlžník má právo uplatniť nárok na poskytnutie peňažných prostriedkov . t.j. čerpať úver . v lehote určenej v úverovej zmluve. Doba uplatnenia nároku dlžníka môže byť v zmluve ustanovená rôzne, t.j. pevným dňom, lehotou, splátkovým kalendárom a pod. Dlžník je týmito dohodnutými lehotami viazaný. Ak požiada o poskytnutie finančných prostriedkov mimo týchto dohodnutých lehôt, veriteľ nie je povinný finančné prostriedky poskytnúť. Ak uvedená lehota čerpania úveru nie je v zmluve určená, môže dlžník tento nárok uplatniť, dokiaľ poskytnutie úveru niektorá strana nevypovie. Vypovedanie úveru sa v dôsledku uplatnenia nároku dlžníka na poskytnutie úveru do uplynutia výpovednej lehoty stane neúčinným. Neúčinnosť vypovedania úveru sa týka len tej časti úveru, o poskytnutie ktorej dlžník požiadal. Samotná povinnosť poskytnúť úver . t.j. peňažné prostriedky vyplýva z ustanovenia § 501 ods. 1 Obch. Z. Splnenie povinnosti veriteľa poskytnúť peňažné prostriedky zákon podmieňuje tým, že dlžník o poskytnutie peňažných podmienok požiada. Požiadanie dlžníka musí byť v súlade s podmienkami dohodnutými v rámci úverovej zmluvy, vzťahujúcimi sa na lehotu na požiadanie, ako aj spôsob požiadania, rozsah čerpania a účel čerpania úveru. Ak dlžník veriteľa požiada o poskytnutie peňažných prostriedkov v súlade s úverovou zmluvou a v lehote určenej v zmluve alebo ustanovenej v zákone (lehota na splnenie povinnosti veriteľa pritom môže byť buď dohodnutá v úverovej zmluve, alebo v opačnom prípade má právo určiť ju dlžník v požiadavke, t.j. jednostranným právnym úkonom), veriteľ je povinný splniť svoju povinnosť (vydať peňažné prostriedky) včas. V prípade, ak lehota na plnenie nie je určená ani jedným z uvedených dôvodov, veriteľ musí peňažné prostriedky poskytnúť bez zbytočného odkladu. Podmienky poskytnutia tzv. účelového úveru sú obsiahnuté v rámci ustanovení § 501 ods. 2 a § 507 Obch. Z. Ak úverová zmluva určuje, že úver možno použiť iba na určitý účel, môže veriteľ obmedziť poskytnutie peňažných prostriedkov iba na plnenie záväzkov dlžníka prevzatých v súvislosti s týmto účelom. Obchodný zákonník poskytuje možnosť zmluvným stranám v rámci úverovej zmluvy dohodnúť sa, .e predmetný úver možno použiť len na konkrétny účel. Dohodnutie účelu potom ovplyvňuje celý ich záväzkový vzťah. Použitie úverových prostriedkov na dohodnutý účel si poskytovateľ úveru zabezpečuje viacerými spôsobmi (napr. tým, že dlžníkovi neposkytne peniaze v hotovosti, ale prepláca faktúry priamo dodávateľom, pre prípad nerešpektovania účelu úveru dohodne zmluvnú pokutu a pod.). Ak má dlžník poskytnuté peňažné prostriedky v zmysle úverovej zmluvy použiť iba na určitý účel a dlžník ich použije na iný účel alebo ak ich na dohodnutý účel nemožno použiť, je veriteľ oprávnený od zmluvy odstúpiť a požadovať, aby dlžník vrátil bez zbytočného odkladu použité a nevrátené prostriedky s úrokmi. PRÁVNY RÁMEC POSKYTOVANIA PÔŽIČKY Rovnako ako pri úvere aj pri poskytnutí pôžičky dochádza ku vzniku záväzkového vzťahu medzi veriteľom a dlžníkom. Podmienky záväzkového vzťahu, ktorý vzniká zmluvou o pôžičke, sú predmetom úpravy § 657 a § 658 Obč. Z. V zmysle týchto ustanovení veriteľ prenecháva v zmysle zmluvy o pôžičke dlžníkovi veci určené podľa druhu, najmä peniaze a dlžník sa zaväzuje vrátiť po uplynutí dohodnutej doby veci rovnakého druhu. Zmluva o pôžičke teda predpokladá jednak dohodu strán, ako aj reálne odovzdanie predmetu pôžičky. Dôležité je, že pri peňažnej pôžičke Občiansky zákonník úroky dohodnúť umožňuje, to zn. nie je nutné, aby úroky boli dohodnuté. V praxi tak možno uzatvoriť zmluvu o finančnej pôžičke, v ktorej sa výška úrokov dohodne, alebo zmluvu o finančnej pôžičke, kde sa za požičanie finančnej istiny neplatí .žiadny úrok. ÚVERY A PÔŽIČKY V ÚČTOVNÍCTVE Účtovný režim úverov a pôžičiek na strane veriteľa Jednou z možností ako voľné finančné prostriedky zhodnotiť, je ich pôžička, a teda zabezpečenie ich zhodnotenie prostredníctvom úroku. V takýchto prípadoch účtovná jednotka vystupuje v pozícii veriteľa. Účtovný režim poskytnutia voľných finančných prostriedkov formou úveru, resp. pôžičky je závislý od doby ich splatnosti, pričom môže ísť o dlhodobý alebo krátkodobý charakter poskytnutých pôžičiek. Dôležitým faktorom pre správnosť účtovného režimu je aj charakter osoby dlžníka, pričom sa v zásade rozlišujú pôžičky poskytnuté zamestnancom, spoločníkom a členom, podnikom v rámci konsolidovaného celku a ostatným subjektom. Úvery a pôžičky . aspekt dane z príjmov Poskytnuté pôžičky, resp. úvery nie sú daňovým výdavkom na strane poskytovateľa, a na druhej strane výdavky na splátky úverov, resp. pôžičiek nie sú daňovým výdavkom na strane dlžníka (§ 21 ods. 1 písm. b) zákona č.. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov). Uvedené sa však, samozrejme, nemusí týkať úrokov z pôžičiek. Všeobecne sa úroky z pôžičiek stávajú daňovým nákladom u dlžníka účtujúceho v sústave PÚ vtedy, keď sú podľa zmluvy v príslušnom účtovnom období zaúčtované. V obidvoch prípadoch musí byť, samozrejme, splnená generálna podmienka jeho daňovej uplatniteľnosti . t.j. že súvisiaca pôžička resp. úver súvisí s podnikateľskými aktivitami daňovníka [pozri § 2 písm. i) ZDP]. Tiché spoločenstvo Právne minimum Tiché spoločenstvo vzniká na základe zmluvy uzavretej podľa § 673 a. § 681 Obch. Z. Uzavretím zmluvy o tichom spoločenstve nevzniká nový právny subjekt. Zmluvou o tichom spoločenstve sa len zaväzuje tichý spoločník poskytnúť podnikateľovi určitý vklad a podieľať sa ním na jeho podnikaní a podnikateľ sa zaväzuje na platenie časti zisku vyplývajúcej z podielu tichého spoločníka na výsledku podnikania. Tichým spoločníkom môže byť každá právnická osoba alebo fyzická osoba bez ohľadu na skutočnosť, či je podnikateľským subjektom alebo nie. Naopak zmluvným partnerom tichého spoločníka môže byť len taký subjekt . právnická osoba alebo fyzická osoba, ktorý je podnikateľom. Zmluva o tichom spoločenstve musí byť uzatvorená v písomnej forme. Pokiaľ by bola uzatvorená ústne, nespĺňala by podmienky platnosti právneho úkonu. Obchodný zákonník neobsahuje .špeciálne ustanovenia o obsahu zmluvy o tichom spoločenstve. Zmluva by však mala obsahovať tieto ustanovenia:
(Viac si nielen o tejto téme prečítate v mesačníku DÚVaP 4/2011)
ÚVERY, PÔŽIČKY, FINANČNÉ VÝPOMOCI BANKOVÉ ÚVERY Účtovné jednotky pre získanie peňažných prostriedkov najčastejšie žiadajú banky, ktoré im poskytnú bankové úvery pri dodržaní bankou stanovených pravidiel. Banky poskytujú úver fyzickým osobám - podnikateľom a právnickým osobám na financovanie ich podnikateľských potrieb (podnikateľské úvery). Banky ponúkajú pomerne širokú paletu podnikateľských úverov, ktoré sa líšia dobou splatnosti, spôsobom zaistenia, subjektom (príjemcom) úveru či účelom, na ktorý je daný úver poskytovaný. Úrokové sadzby sú najčastejšie stanovené individuálne v závislosti na bonite klienta, spôsobe zaistenia, výške úveru a podobne. Najnižšie úrokové sadzby sú pri podnikateľských hypotékach, naopak najvyššie pri kontokorentných úveroch. Členenie podnikateľských úverov Podľa subjektu (príjemcu) úveru:
Provízny úver Je určený k financovaniu províznych potrieb podnikateľov, ako je nákup tovaru, materiálu, menšieho investičného majetku, k financovaniu pohľadávok a podobne. Je spravidla poskytovaný ako krátkodobý a strednodobý, výnimočný a dlhodobý. K zaisteniu obvykle nie je nutná nehnuteľnosť a nie je nutné dávať účel úveru. Najčastejším spôsobom zaistenia je avalová zmenka (aval - znamená prevzatie záväzku uhradiť zmenku buď za vystaviteľa pri vlastných zmenkách alebo za trasáta pri cudzích. Tiež sa používa termín "zmenkové ručiteľstvo"). Kontokorentný úver Je poskytovaný k bežnému podnikateľskému účtu. Slúži k financovaniu finančných výkonov a aj ako finančná rezerva. Maximálna výška sa stanovuje podľa výšky ročného obratu peňazí na účte a bonity klienta. Je spravidla poskytovaný ako krátkodobý a často je viazaný na podmienku aspoň jedenkrát za určité časové obdobie (2 až 6 mesiacov) dorovnať finančné prostriedky na účte do plusového stavu. Pri nižších úverových rámcoch obvykle nie je potrebné zaistenie, najčastejším spôsobom zaistenia je avalová zmenka. Investičný úver Je určený k financovaniu založenia investičného majetku. Maximálna výška je obmedzená bonitou klienta, výška investície a spôsob zaistenia. Je spravidla poskytovaný ako strednodobý a dlhodobý. Väčšinou je poskytovaný ako úver účelový. K zaisteniu slúži najčastejšie nehnuteľnosť, zmenka alebo ručenie treťou osobou. Bankové úvery ako záväzky Bankové úvery sa pre účtovnú jednotku stávajú záväzkami, ktoré podľa § 12 ods. 2 postupov účtovania môžu byť dlhodobé alebo krátkodobé. Dlhodobý záväzok je záväzok, ktorého dohodnutá doba splatnosti alebo vyrovnania iným spôsobom pri vzniku účtovného prípadu je dlhšia ako jeden rok. Krátkodobý záväzok je záväzok, ktorého dohodnutá doba splatnosti alebo vyrovnania iným spôsobom pri vzniku účtovného prípadu je najviac jeden rok. Dohodnutá doba splatnosti záväzkov je doba dohodnutá v zmluve alebo iným spôsobom, v ktorej sa majú záväzky splatiť. Podľa dohodnutej doby splatnosti sa záväzky účtujú pri vzniku účtovného prípadu na príslušné syntetické účty. Zostatková doba splatnosti záväzkov je doba, ktorá sa rovná rozdielu medzi dohodnutou dobou splatnosti a dňom, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka. PÔŽIČKY Ďalšou možnosťou preklenutia dočasného nedostatku finančných prostriedkov sú pôžičky, ktoré môže účtovná jednotka prijať od spoločníkov, od účtovných jednotiek v rámci konsolidovaného celku, alebo od iných účtovných jednotiek. FINANČNÉ VÝPOMOCI Krátkodobé finančné výpomoci od iných subjektov ako sú banky Ďalšou formou získania peňažných prostriedkov sú finančné výpomoci od iných subjektov ako sú banky a to na základe účtovnou jednotkou vydaných krátkodobých cenných papierov úverového charakteru (dlhopisu) alebo krátkodobé finančné výpomoci získané od iných účtovných jednotiek na základe zmlúv.
(Viac si nielen o tejto téme prečítate v mesačníku Poradca 2/2012)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
BEZÚROČNÁ FINANČNÁ PÔŽIČKA Z POHĽADU ZÁKONA O DANI Z PRÍJMOV Spoločnosť ABC, s r.o. poskytla v roku 2011 spoločníkovi bezúročnú finančnú pôžičku vo výške 30 000 €. Aplikuje sa v uvedenom prípade zákon o dani z príjmov? Ustanovenia § 657 a § 658 Obč. Z. umožňujú uzatvoriť spoločnosti so spoločníkom bezúročnú finančnú pôžičku. Z hľadiska ustanovení zákona č.. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z.n.p. je potrebné aplikovať niektoré ustanovenia, ktoré riešia zdaňovanie príjmov fyzických osôb. Príjmy spoločníka sú považované z hľadiska § 5 ZDP za príjmy zo závislej činnosti a podľa § 5 ods. 2 spomínaného zákona sa spoločník považuje za zamestnanca. Vychádzajúc z ustanovenia § 2 písm. c) ZDP je predmetom dane z príjmov peňažné a nepeňažné plnenie, čo sa plne vťahuje aj na zdaňovanie príjmov podľa § 5 ods. 2 uvedeného právneho predpisu. Za príjmy zo závislej činnosti, bez ohľadu na ich právny pôvod, sa považujú aj príjmy v inej forme plnenia zo strany zamestnávateľa svojmu zamestnancovi . v tomto prípade sú to úroky, ktoré nemusí zamestnanec spoločnosti zaplatiť. Výška obvyklých úrokov, ktoré sa v uvedenom čase a mieste používajú pri úrokovaní poskytovaných pôžičiek porovnateľného charakteru zo strany bankových inštitúcií, sa na strane spoločníka v tomto prípade posudzuje ako nepeňažný príjem a podlieha zdaneniu bez ohľadu na skutočnosť, že došlo medzi spoločnosťou a spoločníkom k uzatvoreniu bezúročnej pôžičky. ÚČTOVANIE INVESTIČNÉHO ÚVERU V JÚ Podnikateľ účtujúci v sústave JÚ prijal investičný úver na výstavbu nehnuteľnosti od banky. Ako zaúčtuje podnikateľ investičný úver na výstavbu nehnuteľnosti? Prijatie a splácanie úveru sa prejaví bez vplyvu na základ dane. Do daňových výdavkov sa premietnu len úroky (priamo alebo prostredníctvom odpisovania obstarávaného majetku) a neskôr postupne daňové odpisy obstarávaného dlhodobého majetku, samozrejme za predpokladu splnenia podmienok vyžadovaných pre odpisovanie zákonom o dani z príjmov. Prijatý úver sa zaúčtuje v Knihe záväzkov a v Peňažnom denníku sa zaúčtuje ako príjem bez vplyvu na základ dane. Podobne splácanie úveru (jednotlivé splátky) bude výdavok bez vplyvu na základ dane a súčasne sa v Knihe záväzkov bude znižovať suma záväzku (úveru). Podľa § 10 ods. 27 písm. g) postupov účtovania v jednoduchom účtovníctve sa za výdavky súvisiace s obstaraním dlhodobého majetku nepovažujú, okrem iného, ani úroky z úverov, ak do času používania účtovná jednotka nerozhodne, že budú tvoriť súčasť obstarávacej ceny. Daňový režim uplatnenia úrokov z investičného úveru (a teda aj účtovný režim v sústave jednoduchého účtovníctva) záleží tak v ustanovenom rozsahu na rozhodnutí samotnej účtovnej jednotky. Faktúry od dodávateľskej firmy sa zaúčtujú do knihy dlhodobého majetku a výdavkov bez vplyvu na základ dane. Po kolaudácii sa predmetná nehnuteľnosť zaradí do užívania a do daňových výdavkov sa premietne cez daňové odpisy. ÚČTOVANIE ÚVERU V JÚ A DAŇOVÉ PRIZNANIE Spoločenstvo vlastníkov bytov sa chystá požiadať o stavebný úver v Prvej stavebnej sporiteľni. Úver bude vo výške 50 000 €. Ako sa zaúčtuje v jednoduchom účtovníctve? Bude musieť SVB na konci roka podať daňové priznanie? Predmetom dane daňovníkov, ktorí nie sú založení alebo zriadení na podnikanie, sú podľa ustanovenia § 12 ods. 2 ZDP príjmy z činností, ktorými dosahujú zisk alebo ktorými sa dá zisk dosiahnuť, a to vrátane príjmov z predaja majetku, príjmov z nájomného, príjmov z reklám, príjmov z členských príspevkov a príjmov, z ktorých sa daň vyberá zrážkou. Prijaté úvery vo všeobecnosti nie sú predmetom dane. Prijatie úveru vo výške 50 000 € SVB zaúčtuje do príjmov neovplyvňujúcich základ dane z príjmov do stĺpca podľa vlastného členenia Peňažného denníka. Zároveň sa prijatý úver zaúčtuje v Knihe záväzkov. Čo sa týka daňového priznania, daňové priznanie za predchádzajúce zdaňovacie obdobie nie je povinný podať daňovník nezaložený alebo nezriadený na podnikanie vtedy, ak má iba príjmy, ktoré nie sú predmetom dane, a príjmy, z ktorých sa daň vyberá zrážkou podľa § 43 ZDP. To znamená, .e uvedený úver nebude mať určujúci vplyv na skutočnosť, či má alebo nemá spomínané spoločenstvo vlastníkov bytov podať daňové priznanie k dani z príjmov. ÚVEROVÉ POPLATKY A ÚROKY Z DAŇOVÉHO HĽADISKA Medzi 2 spoločníkmi spoločnosti s.r.o (každý z nich bol vlastníkom 1 základného imania), došlo k zmene tak, že vlastník A odkúpil od vlastníka B jeho 1 obchodného podielu a stal sa 100 % vlastníkom spoločnosti. Spoločnosť si od banky vzala úver na financovanie investičných potrieb, teda na odkúpenie obchodného podielu spoločníka B s dobou splácania cca 4,5 roka. Bude spracovateľský poplatok uhradený banke za poskytnutie úveru v roku poskytnutia úveru v 100 % výške daňovou nákladovou položkou v roku poskytnutia? Budú úroky z úveru splatné mesačne daňovou nákladovou položkou? Bude prípadný úrok z omeškania alebo iné sankcie daňovou nákladovou položkou? Predovšetkým treba uviesť, že z položenej otázky nie je úplne jasné, či príjemcom spomínaného úveru je samotná spoločnosť, obchodný podiel na základnom imaní ktorej je predmetom prevodu, alebo je príjemcom úveru spoločník A (iná obchodná spoločnosť). Ak by príjemcom úveru bola iná spoločnosť - t.j. vlastník A, potom treba vychádzať z ustanovenia § 14 ods. 1 Opatrenia MF SR č. 23054/2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave PÚ v z.n.p. (ďalej iba "postupy účtovania"). V zmysle tohto ustanovenia totiž okrem iného platí, že obchodné podiely sa oceňujú pri ich obstaraní podľa § 25 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z.n.p. Súčasťou obstarávacej ceny obchodného podielu sú teda náklady súvisiace s jeho obstaraním, napríklad poplatky a provízie maklérom, poradcom, burzám. Súčasťou obstarávacej ceny však nie sú predovšetkým úroky z úverov na obstaranie obchodného podielu, kurzové rozdiely a náklady spojené s držbou obchodného podielu. V priebehu obstarávania sa jednotlivé zložky obstarávacej ceny nakupovaných obchodných podielov účtujú na účte 043 - Obstaranie dlhodobého finančného majetku alebo ak ide o krátkodobý finančný majetok na účte 259 - Obstaranie krátkodobého finančného majetku. Na základe doteraz uvedeného možno tak vysloviť názor, že spracovateľský poplatok uhradený banke za poskytnutie úveru bude súčasťou obstarávacej ceny podielu, úroky z uvedeného úveru splatné mesačne budú daňovou nákladovou položkou a úrok z omeškania resp. iné sankcie budú daňovou nákladovou položkou za predpokladu splnenia podmienok uvedených v § 17 ods. 19 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z.n.p. (ďalej iba "ZDP"). Ak je však príjemcom spomínaného úveru samotná spoločnosť, obchodný podiel na základnom imaní ktorej je predmetom prevodu, potom všetky uvedené náklady budú pripočítateľnou položkou k jej základu dane z príjmov. V predmetnom prípade nedôjde totiž k naplneniu základných podmienok na uznanie daňového nákladu v zmysle § 2 písm. i) ZDP ÚVER Z BANKY Manželia dostali úver vo výške 3 710 €. Majú bankový výpis, úverový kde je nasledovný prehľad:
Ako sa majú manželia pri účtovaní dopracovať ku konečnému stavu 3 711,16 € na úverovom účte? V prípade, ak je k hlavnému účtu vedený aj úverový účet je účtovanie nasledovné: Príklad:
V prípade, ak je bankový účet na konci roka v mínuse, potom preúčtujeme sumu na účet 231 - krátkodobé bankové úvery alebo 461 - dlhodobé bankové úvery.
(viac odpovedí na otázky nielen k tejto téme nájdete v mesačníku 1000 riešení)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Čiastka číslo 100/2011 zo dňa 5. 10. 2011 309/2011 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Dohody medzi Ministerstvom financií Slovenskej republiky a Ministerstvom financií Čínskej republiky (Taiwan) o zamedzení dvojitého zdanenia a zabránení daňovému úniku v odbore daní z príjmov 310/2011 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Francúzskej republiky o spolupráci v oblasti obrany 311/2011 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Francúzskej republiky o dočasnom pôsobení vojenského technického poradcu 312/2011 Oznámenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o uložení kolektívnych zmlúv vyššieho stupňa Čiastka číslo 101/2011 zo dňa 11. 10. 2011 313/2011 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia 314/2011 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 483/2001 Z. z. o bankách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 315/2011 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 346/2005 Z. z. o štátnej službe profesionálnych vojakov ozbrojených síl Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 316/2011 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 258/1993 Z. z. o Železniciach Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov 317/2011 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia o rizikách a systéme riadenia rizík, meraní rizík a výpočte celkového rizika a rizika protistrany 318/2011 Oznámenie Ministerstva kultúry Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa mení a dopĺňa výnos Ministerstva kultúry Slovenskej republiky č. 503/2010 Z. z. o podrobnostiach o účele poskytnutia dotácie, vzore žiadosti, popisu projektu a celkového rozpočtu projektu a ďalších podrobnostiach o náležitostiach žiadosti Čiastka číslo 102/2011 zo dňa 12. 10. 2011 319/2011 Nariadenie vlády Slovenskej republiky o podpore podnikania v pôdohospodárstve a rozvoji vidieka 320/2011 Vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky o rozsahu, spôsobe a o podmienkach poskytovania podpory v lesnom hospodárstve a rozvoji vidieka 321/2011 Opatrenie Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o zložení, rozhodovaní, organizácii práce a postupe komisie pri vyhodnocovaní žiadostí o poskytnutie dotácie na spracovanie územnoplánovacej dokumentácie obcí 322/2011 Oznámenie Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky a Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa mení výnos Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky a Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky zo 6. februára 2006 č. 06267/2006-SL, ktorým sa vydáva hlava Potravinového kódexu Slovenskej republiky upravujúca mikrobiologické požiadavky na potraviny a na obaly na ich balenie 323/2011 Oznámenie Úradu pre reguláciu železničnej dopravy o vydaní výnosu, ktorým sa mení výnos Úradu pre reguláciu železničnej dopravy zo 14. decembra 2010 č. 5/2010 o regulácii cestovného v železničnej doprave
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
PREHĽAD NOVÝCH PREDPISOV A ZMIEN V LEGISLATÍVE OD ČIASTKY 86/2011 PO ČIASTKU 134/2011 VO VÝBERE PRE PODNIKATEĽSKÚ SFÉRU. ZDRAVOTNÍCTVO Minimálna sieť poskytovateľov Nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 274/2011 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 640/2008 Z. z. o verejnej minimálnej sieti poskytovateľov zdravotnej starostlivosti Čiastka: 89, Účinnosť: 1. 9. 2011 Právna norma stanovuje výpočet verejnej minimálnej siete poskytovateľov zdravotnej starostlivosti vynásobením normatívu podielom poistencov príslušnej zdravotnej poisťovne a celkového počtu poistencov na príslušnom území. Na základe nej zdravotné poisťovne zaraďujú poskytovateľov, ktorí poskytujú ústavnú zdravotnú starostlivosť, do pevnej siete vždy k 1. januáru kalendárneho roka a ich zoznam uverejňujú na svojom webovom sídle. Poskytovateľ, ktorý poskytuje ústavnú zdravotnú starostlivosť, môže byť zaradený do pevnej siete, ak poskytuje zdravotnú starostlivosť najmä na týchto pracoviskách: urgentný príjem, anesteziológia a intenzívna medicína, chirurgia, vnútorné lekárstvo alebo kardiológia, neurológia, gynekológia a pôrodníctvo, neonatológia, pediatria a nemocničná lekáreň. Poskytovateľ v rámci pevnej siete zabezpečuje 24-hodinovú dostupnosť uvedených špecializovaných pracovísk a zariadení spoločných vyšetrovacích a liečebných zložiek v odboroch rádiodiagnostika (CT nevyhnutné), klinická biochémia, hematológia a transfuziológia. Ak zdravotná poisťovňa uzatvorí zmluvu o poskytovaní zdravotnej starostlivosti s poskytovateľom, ktorý poskytuje ústavnú zdravotnú starostlivosť pre deti na území okresu vo fakultnej nemocnici alebo v univerzitnej nemocnici, iní poskytovatelia ústavnej zdravotnej starostlivosti na území tohto okresu nemusia spĺňať podmienku zriadenia pediatrie na zaradenie do pevnej siete. SOCIÁLNE ZABEZPEČENIE Rodičovský príspevok Opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 335/2010 Z. z. o ustanovení súm rodičovského príspevku Čiastka: 132, Účinnosť: 1. 1. 2011 Právna norma · Zvyšuje sumu rodičovského príspevku podľa zákona č. 571/2009 Z. z. o rodičovskom príspevku a o zmene a doplnení niektorých zákonov na čiastku 164,40 € mesačne. Oprávnenej osobe vznikne nárok na vyplatenie sumy vo výške 256,30 € mesačne do konca kalendárneho roka, v ktorom dieťa dovŕši 2 roky veku. Prídavok a príplatok k prídavku na dieťa Opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 336/2010 Z. z. o úprave súm prídavku na dieťa a príplatku k prídavku na dieťa Čiastka: 132, Účinnosť: 1. 1. 2011 Úprava zákona · č. 600/2003 Z. z. o prídavku na dieťa a o zmene a doplnení zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení zákona č. 554/2008 Z. z. priniesla uvedeným opatrením zvýšenie štátnej sociálnej dávky, určenej na výchovu a výživu nezaopatreného dieťaťa, t. j. prídavku na dieťa na sumu 22,01 € a príplatku k nej na 10,32 €. Príspevok na podporu náhradnej starostlivosti o dieťa Opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 337/2010 Z. z. o ustanovení súm príspevkov na podporu náhradnej starostlivosti o dieťa Čiastka: 132, Účinnosť: 1. 9. 2010 Právna úprava · Zvýšila sumy príspevkov na podporu náhradnej starostlivosti o dieťa upravené podľa § 18 ods. 1 zákona č. 627/2005 Z. z. o príspevkoch na podporu náhradnej starostlivosti o dieťa takto: a) jednorazový príspevok pri vzniku pestúnskej starostlivosti tvorí čiastka 344,59 eura, b) jednorazový príspevok pri zániku pestúnskej starostlivosti tvorí čiastka 863,19 eura, c) opakovaný príspevok v prípade, že dieťa nemá príjem, tvorí čiastka 129,29 eura, d) výška odmeny pestúna tvorí čiastka 164,38 € mesačne za každé dieťa zverené do pestúnskej starostlivosti. Ak sa pestún stará o tri a viac detí, prináleží mu príplatok vo výške 116,92 €, ak sa stará o dieťa s ťažším zdravotným postihnutím príplatok vo výške 67,74 €. Náhradná starostlivosť Opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 272/2011 Z. z. o ustanovení súm príspevkov na podporu náhradnej starostlivosti o dieťa Čiastka: 88, Účinnosť: 1. 9. 2011 Zmena opatrenia · Sumy príspevkov na podporu náhradnej starostlivosti o dieťa sa zvyšujú nasledovne: - jednorazový príspevok pri zverení do náhradnej starostlivosti z 344,59 eura na 352,86 eura, - jednorazový príspevok pri zániku náhradnej starostlivosti z 863,19 eura na 883,90 eura, - pakovaný príspevok dieťaťu zo 129,29 eura na mesačne, ak ide o nezaopatrené dieťa, - opakovaný príspevok náhradnému rodičovi z 164,38 eura na 168,32 eura mesačne. - ak sa náhradný rodič osobne stará o tri deti a viac detí, ktoré sú súrodenci, opakovaný príspevok náhradnému rodičovi sa zvyšuje z 116,92 eura na 119,72 eura mesačne a · osobitný opakovaný príspevok náhradnému rodičovi z 67,74 eura na 69,36 eura mesačne za starostlivosť o každé zverené dieťa, ktoré je občan s ťažkým zdravotným postihnutím. ŽIVOTNÉ PROSTREDIE Geologický zákon Vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva, životného prostredia a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky č. 340/2010 Z. z., ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 51/2008 Z. z., ktorou sa vykonáva geologický zákon Čiastka: 133, Účinnosť: 1. 9. 2010 Vyhláška prináša · Zásadné zmeny v oblasti životného prostredia, hlavne v časti geologických činiteľov, geologického prieskumu životného prostredia, monitorovania geologických faktorov životného prostredia, sanácie geologického prostredia, či sanácie environmentálnej záťaže a informačného systému environmentálnych záťaží. Zníženie emisií skleníkových plynov z pohonných látok Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 271/2011 Z. z., ktorou sa ustanovujú kritériá trvalej udržateľnosti a ciele na zníženie emisií skleníkových plynov z pohonných látok Čiastka: 87, Účinnosť: 1. 9. 2011 Právny predpis · Ustanovuje kritériá trvalej udržateľnosti biopalív a biokvapalín a limitné hodnoty pre emisie skleníkových plynov z pestovania poľnohospodárskych surovín pri zachovaní kritérií trvalej udržateľnosti, podrobnosti preukazovania plnenia jednotlivých kritérií trvalej udržateľnosti, podrobnosti vydávania osvedčenia o odbornej spôsobilosti na účely overovania výpočtu emisií, podrobnosti o kvalifikačných predpokladoch na vydanie osvedčenia o odbornej spôsobilosti na účely overovania výpočtu emisií, náležitosti žiadosti o vydanie osvedčenia o odbornej spôsobilosti na účely overovania výpočtu emisií, podrobnosti o skúške odbornej spôsobilosti na účely overovania výpočtu emisií, obsah osvedčenia o odbornej spôsobilosti na účely overovania výpočtu emisií a podrobnosti o oznamovaní zmien údajov, podmienok a dokladov, na základe ktorých bolo vydané osvedčenie o odbornej spôsobilosti na účely overovania výpočtu emisií a o preskúšaní odbornej spôsobilosti na účely overovania výpočtu emisií, metodiku výpočtu emisií skleníkových plynov počas životného cyklu pohonných látok a biokvapalín a spôsob výpočtu úspory emisií skleníkových plynov, ktorá vyplýva z využívania biopalív a biokvapalín, spôsob a podrobnosti zverejnenia zoznamu metodík na účely overovania výpočtu emisií uznaných Slovenskou republikou, ktoré sú považované za rovnocenné, systém hmotnostnej bilancie pre biopalivá a biokvapaliny, spôsob, akým bude poverená organizácia kontrolovať činnosť odborne spôsobilých osôb na účely overovania výpočtu, a interval kontrolnej činnosti, podrobnosti o rozhodovaní v sporných prípadoch týkajúcich sa vydávania a odoberania osvedčení o odbornej spôsobilosti na účely overovania výpočtu emisií, priebežné ciele a predbežný dodatočný cieľ týkajúci sa záväzku zníženia emisií skleníkových plynov počas životného cyklu na jednotku energie z pohonných látok iných ako biopalív a dodávanej elektriny využívanej v cestných vozidlách a možnosť spoločného plnenia tohto záväzku, podrobnosti pri rozhodovaní v sporných prípadoch týkajúcich sa overovania správy, podrobnosti vydávania potvrdenia o pôvode biopaliva alebo biokvapaliny. PRÁVO Trestný poriadok Zákon č. 346/2010, ktorým sa mení zákon č. 301/2005 Z. z. Trestný poriadok v znení neskorších predpisov Čiastka: 134, Účinnosť: 1. 9. 2010 V zmysle novely zákona · Obžalobu podanú na súde pre prečin a zločin s hornou hranicou trestnej sadzby neprevyšujúcou osem rokov preskúma samosudca a podľa jej obsahu a obsahu spisu (okrem iného) túto odmietne a vráti vec prokurátorovi, ak zistí závažné procesné chyby, najmä porušenie práva na obhajobu. · Pri predbežnom prerokovaní obžaloby súd (okrem iného) túto odmietne a vráti vec prokurátorovi, ak zistí závažné procesné chyby, najmä že boli porušené ustanovenia zabezpečujúce práva obhajoby. ŠKOLSTVO Zákon o stredných školách Vyhláška Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky č. 268/2011 Z. z., ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva školstva Slovenskej republiky č. 282/2009 Z. z. o stredných školách Čiastka: 86, Účinnosť: 1. 9. 2011 Najdôležitejšie zmeny právnej normy · je možné uviesť skutočnosti, v zmysle ktorých - triedy jednotlivých ročníkov gymnázií s osemročným vzdelávacím programom sa môžu označovať latinskými názvami, - vyučovanie sa začína najskôr o 7.00 hodine; vyučovanie odborného výcviku plnoletých žiakov a odbornej praxe plnoletých žiakov sa môže začať o 6.00 hodine. Vyučovanie sa končí najneskôr do 20.00 hodiny; vyučovanie odborného výcviku plnoletých žiakov a odbornej praxe plnoletých žiakov sa môže skončiť najneskôr do 22.00 hodiny, - do dĺžky jedného vyučovacieho dňa vyučovania odbornej praxe na pracoviskách iných právnických osôb alebo fyzických osôb a vyučovania odborného výcviku sa započítava aj dĺžka prestávok. Vyučovanie neplnoletého žiaka v priebehu 24 hodín trvá najviac osem hodín. Vyučovanie plnoletého žiaka v priebehu 24 hodín trvá najviac 12 hodín. DANE Spotrebná daň z minerálneho oleja Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 277/2011 Z. z., ktorou sa ustanovuje vzor daňového priznania, dodatočného daňového priznania, žiadosti o vrátenie spotrebnej dane z minerálneho oleja a dodatočnej žiadosti o vrátenie spotrebnej dane z minerálneho oleja Čiastka: 89, Účinnosť: 1. 9. 2011 Právna norma · Uverejňuje Vzor daňového priznania, dodatočného daňového priznania, žiadosti o vrátenie spotrebnej dane z minerálneho oleja a dodatočnej žiadosti o vrátenie dane vrátane údajov na účel poplatku na tvorbu, obmenu, zámenu, pôžičku, skladovanie, ochraňovanie, udržiavanie a financovanie núdzových zásob ropy a vybraných ropných výrobkov. DOPRAVA Výška mýta Nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 280/2011 Z. z., ktorým sa mení nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 350/2007 Z. z., ktorým sa ustanovuje výška sadzby mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 586/2009 Z. z. Čiastka: 90, Účinnosť: 1. 9. 2011 Nariadenie · Sadzby mýta sa týmto nariadením ustanovujú pre vozidlá od 3,5 t do 12 t celkovej hmotnosti vozidla podľa emisnej triedy vozidla EURO a bez ohľadu na počet náprav pre vozidlá určené na prepravu osôb, ak umožňujú prepravu viac ako deviatich osôb vrátane vodiča, pre vozidlá, ktoré nie sú určené na prepravu osôb, pre vozidlá 12 t a viac celkovej hmotnosti vozidla podľa emisnej triedy vozidla EURO a bez ohľadu na počet náprav pre vozidlá určené na prepravu osôb a pre vozidlá 12 t a viac celkovej hmotnosti vozidla podľa emisnej triedy vozidla EURO a počtu náprav pre vozidlá, ktoré nie sú určené na prepravu osôb. Mýtny poriadok Vyhláška Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky č. 281/2011 Z. z., ktorou sa dopĺňa vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky č. 388/2009 Z. z., ktorou sa vydáva Mýtny poriadok v znení neskorších predpisov Čiastka: 90, Účinnosť: 1. 9. 2011 Predpis · Stanovuje, že správca výberu mýta môže na základe žiadosti prevádzkovateľa vozidla, splnomocneného zástupcu alebo vodiča vozidla vypočítať a vybrať mýto na základe údajov zistených z technického preukazu alebo osvedčenia o evidencii vozidla, a to za vzdialenosť, ktorá zodpovedá tranzitnému úseku ciest s použitím príslušnej sadzby mýta pre danú kategóriu vozidla, pričom vodič vozidla je v takom prípade oprávnený len na jeden tranzit cez územie SR po príslušnom tranzitnom úseku ciest počas časovo obmedzeného obdobia určeného správcom výberu mýta. · Mýto za užívanie tranzitného úseku ciest sa vyberá vopred. Mýto za užívanie tranzitného úseku ciest možno uhradiť v hotovosti, platobnou kartou alebo použitím iných elektronických prostriedkov platobného styku, ktoré akceptuje správca výberu mýta na základe dohody s vystaviteľmi elektronických prostriedkov platobného styku. · Ak však v osvedčení o evidencii vozidla, v technickom preukaze vozidla, v certifikáte vozidla, v potvrdení výrobcu alebo v potvrdení zástupcu výrobcu nie je uvedená emisná trieda vozidla, nastaví sa emisná trieda EURO 0.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
17. 10. - pondelok Daň z príjmov - odvod dane vyberanej zrážkou z tých príjmov, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane Daň z príjmov - odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane 20. 10. - štvrtok DPH - predloženie žiadosti o registráciu pre DPH zdaniteľnou osobou, ktorej obrat za najviac 12 predchádzajúcich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov dosiahol v septembri 2011 49 790 € - podanie súhrnného výkazu k DPH za september 2011 podpísaného zaručeným elektronickým podpisom v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných presiahla v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku 100 000 € - podanie súhrnného výkazu k DPH za 3. štvrťrok 2011 podpísaného zaručeným elektronickým podpisom v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných nepresiahla v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku 100 000 € 25. 10. - utorok DPH - podanie daňového priznania k DPH za september 2011 (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac) - podanie daňového priznania k DPH za 2. štvrťrok 2011 (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny štvrťrok) - splatnosť DPH za september 2011 pre platiteľov s mesačnou daňovou povinnosťou - splatnosť DPH za 3. štvrťrok 2011 pre platiteľov so štvrťročnou daňovou povinnosťou Spotrebné dane - podanie daňového priznania a splatnosť spotrebnej dane z liehu, vína, piva, tabakových výrobkov, minerálneho oleja, elektriny, uhlia a zemného plynu za september 2011 do výplatného termínu Poistné - splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní, splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za september 2011 do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru Daň z príjmov - odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti za september 2011 - prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za september 2011 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke Do 15 dní oznámiť správcovi dane: Daň z príjmov - vznik povinnosti zrážať daň z príjmov alebo preddavky na daň z príjmov alebo daň z príjmov vyberať Správa dane - zmenu skutočností o daňovníkovi a o zániku daňovej povinnosti Správa dane - zrušenie činnosti daňového subjektu Do 50 dní Správa dane - odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť alebo začatia výkonu inej zárobkovej činnosti - registrovať sa u miestne príslušného správcu dane Správa dane - oznámiť správcovi dane vykonávanie činnosti alebo poberanie príjmov podliehajúcich dani Správa dane - oznámiť správcovi dane zriadenie stálej prevádzkarne Správa dane - pred zrušením stálej prevádzkarne oznámiť túto skutočnosť správcovi dane Miestne dane - oznámiť správcovi dane z nehnuteľností rozhodujúce skutočnosti pre vznik alebo zánik daňovej povinnosti k dani z nehnuteľnosti ako aj zmenu týchto skutočností Miestne dane - vznik daňovej povinnosti k dani z motorových vozidiel Miestne dane - zmenu skutočností rozhodujúcich na určenie dane z motorových vozidiel
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poradca - mesačník nielen pre podnikateľov, č. 2/2012
Dane, účtovníctvo - vzory a prípady (DÚVaP) - mesačník, č. 11/2011
Dane, účtovníctvo, odvody bez chýb, pokút a penále - (DUO) - mesačník, č. 11/2011
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále - (PaM) - mesačník, č. 11/2011
Verejná správa - (VS) - mesačník, č. 11/2011
1 000 riešení - mesačník, č. 11/2011
PRIPRAVUJEME Poradca č. 3/2012 (XI/2011)
Dane, účtovníctvo - vzory a príklady (DÚVaP) č. 12 (XI/2011)
Dane, účtovníctvo, odvody - bez chýb pokút a penále (DUO) č. 12/2011 (XI/2011)
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále (PaM) č. 12/2011 (XI/2011)
1000 riešení č. 12/2011 (XI/2011)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ZÁKONNÍK PRÁCE PO NOVOM Pomaly sa blíži koniec leta a vrcholí dovolenkové obdobie. Pri nástupe do zamestnania nás čakajú zmeny v Zákonníku práce platné od 1. 9. 2011. Ak sa chcete dozvedieť o všetkých zmenách, ktoré nastali v Zákonníku práce, ponúkame sériu kníh za výhodnú cenu.
cena: 10,30 € Balíček si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@i-poradca.sk REGISTRAČNÁ POKLADNICA Podnikatelia, živnostníci! Zákon o používaní elektronickej registračnej pokladnice upravuje podmienky jej používania na evidenciu tržieb na území SR, postavenie a činnosť servisnej organizácie súvisiace s používaním pokladnice. Ak patríte k tým, ktorí pri svojej práci používajú registračnú pokladnicu a chcete sa dozvedieť o všetkých zmenách, ktoré vás čakajú od 1. 1. 2012 ponúkame sériu kníh venovanú tejto problematike.
cena: 9,20 € Balíček si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@i-poradca.sk TRESTNÝ ZÁKON PO NOVELE Trestný zákon je časť trestného práva, ktorá určuje či definuje, čo je trestný čin a stanovuje za jeho spáchanie tresty, ako aj ochranné opatrenia. Účelom Trestného zákona je chrániť spoločnosť a ústavné zriadenie Slovenskej republiky, práva a oprávnené záujmy občanov a organizácií. Všetko o zmenách v Trestnom zákone a Trestnom poriadku sa dozviete z našich publikácií v balíčku za výhodnú cenu.
cena: 11,80 € Balíček si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@i-poradca.sk SÚVZŤAŽNOSTI Opäť prichádzame s ponukou Súvzťažnosti pre podvojné účtovníctvo, v ktorej nájdete najčastejšie používané účtovné prípady z praxe. Publikácie sú určené všetkým, ktorí sa chcú s podvojným účtovníctvom bližšie zoznámiť, alebo sa v ňom zdokonaliť.
cena: 12,80 € Balíček si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@i-poradca.sk RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY NA UVEDENÝCH TELEFÓNNYCH ČÍSLACH OBJEDNÁVKY VYBAVUJEME DO 48 HODÍN Ceny balíčkov sú konečné, vrátane DPH a distribučných nákladov. Emailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určená čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ak si želáte ukončiť zasielanie informačných emailových správ na Vašu adresu, zašlite prosím správu s predmetom NEPOSIELAT vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.sk. Následne budete vyradení z databázy príjemcov informačných emailových správ. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Copyright (c) ExiCon, s. r. o., 2011 |