Em@ilové noviny

P O R A D C A

e-m@ilové noviny

č. 22/2010

12. 10. 2010

 

 
 
 Téma novín 
 P6 aktual v legislatíve 
 Čitatelia sa pýtajú, odborníci odpovedajú 
 Kocka zo zbierky zákonov 
 Povedali múdri 
 Chybiť znamená platiť 
 Ekonomika 
 Najviac čítané témy a publikácie 
 Horúce témy 
 Kontakty 

Služby, ktoré nájdete len u nás:

  • aktuálne a rýchle informácie
    (zmeny zákonov a predpisov) z oblastí daní, účtovnictva, miezd, odvodov; za výhodné ceny
  • kvalifikovaný a ochotný personál
    na zákazníckom oddelení;
  • možnosť rýchleho objednania
    publikácie (telefonicky, faxom, e-mailom, poštou);
  • rýchla dodávka (do 48 hodín)
  • uvádzanie nových produktov
    prostredníctvom mailingov a telemarketingu;
  • približovanie sa k zákazníkovi
    prostredníctvom bezplatných odpovedí na otázky.
 

Vážení čitatelia!

Exekúcia, problém, ktorý môže stretnúť mnohých z nás. Aké sú jej formy, aké má právomoci exekútor? Túto problematiku priblížime v Téme novín i odpovediach našich odborníkov.
Múdri nám povedia aká je spojitosť medzi láskou a rozumom, ak vôbec nejaká je. Kocka zo zbierky zákonov uzavrie zmeny v letných mesiacoch augustom.
Tešíme sa spolu s vami na ďalšie em@ilové noviny, ktoré venujeme Zákonu o konkurze a reštrukturalizácii.

Denisa Orlická
zodpovedná redaktorka
poradca@i-poradca.sk

V tomto čísle nájdete:

 

 
 
EXEKÚCIA - Téma novín

 
ZÁKON Č. 233/1995 Z. Z. O SÚDNYCH EXEKÚTOROCH A EXEKUČNEJ ČINNOSTI A O ZMENE A DOPLNENÍ ĎALŠÍCH ZÁKONOV
(EXEKUČNÝ PORIADOK)


§ 1

Tento zákon upravuje
a) postavenie a činnosť súdnych exekútorov (ďalej len "exekútor"),
b) samosprávu exekútorov.

Komentár
Úvodné ustanovenie Exekučného poriadku vymedzuje predmet právnej úpravy tohto zákona. Predmetom úpravy Exekučného poriadku je jednak postavenie a činnosť súdnych exekútorov ako aj ich samospráva.
Exekučný poriadok je procesnoprávnym predpisom, pričom treba uviesť, že Občiansky súdny poriadok, ako základný procesnoprávny predpis sa v exekučnom konaní používa subsidiárne, teda podporne, čo vyplýva z ustanovenia § 251 ods. 4 OSP, podľa ktorého na výkon rozhodnutia a exekučné konanie podľa Exekučného poriadku sa použijú ustanovenia predchádzajúcich častí Občianskeho súdneho poriadku, ak tento osobitný predpis, t. j. Exekučný poriadok, neustanovuje inak. K danej problematike dávame do pozornosti uznesenie Najvyššieho súdu SR, sp. zn. 3 Cdo 58/2009, dostupné na internetovej stránke www.nssr.gov.sk.
Aj Generálny prokurátor SR v mimoriadnom dovolaní vo veci vedenej na Najvyššom súde pod sp. zn. 5 M Cdo 5/2008 poukázal na to, že exekučné konanie je osobitný typ občianskeho súdneho konania, ktorý má sporový charakter a je upravené Exekučným poriadkom. Subsidiárne však na exekučné konanie, v procesných pravidlách neobsiahnutých v Exekučnom poriadku, je nutné aplikovať OSP, čo vyplýva z ustanovenia § 251 ods. 4 OSP. Keďže Exekučný poriadok vo svojich ustanoveniach neobsahuje všeobecnú úpravu týkajúcu sa podmienok konania, treba aplikovať § 103 OSP, v zmysle ktorého súd v každom okamihu konania skúma, či sú splnené podmienky konania, umožňujúce mu vo veci konať.
Nútený výkon súdnych a iných rozhodnutí vrátane súdnej exekúcie podľa Exekučného poriadku je súčasťou základného práva na súdnu ochranu podľa čl. 46 ods. 1 Ústavy SR. Všeobecné súdy musia dbať na to, aby zabezpečili taký prístup k súdnej ochrane v exekučnom konaní, ktorý nie je diskriminačný (Nález Ústavného súdu SR sp. zn. I. ÚS 164/04 z 13. januára 2005).
Do obsahu základného práva na súdnu ochranu patrí aj súdna ochrana v exekučnom konaní. Exekučný súd poskytuje súdnu ochranu v exekučnom konaní v súlade s čl. 46 ods. 4 Ústavy SR, podľa ktorého: "Podmienky a podrobnosti o súdnej a inej právnej ochrane ustanoví zákon." Ak osoba nesplní ustanovené podmienky zákonného postupu pri uplatňovaní základného práva na súdnu ochranu, nemôže sa dovolávať toho, že toto právo bolo porušené, ak jej súd nevyhovel, za predpokladu, že súd sám neporušil ústavnoprocesné princípy jeho postupu (čl. 47 až 50 ústavy).
(Uznesenie Ústavného súdu SR sp.zn. IV. ÚS 23/02 z 26. septembra 2002)


§ 2

(1) Exekútor je štátom určenou a splnomocnenou osobou na vykonávanie núteného výkonu súdnych a iných rozhodnutí (ďalej len "exekučná činnosť").
(2) Ak tak ustanoví tento zákon, exekútor môže vykonávať aj ďalšiu činnosť.

Komentár

Odsek 1
Štát zveril exekútorom výkon štátnej moci, a to v rozsahu stanovenom Exekučným poriadkom prípadne podporne aj Občianskym súdnym poriadkom, čiže exekútor v exekučnom konaní, t. j. pri nútenom výkone súdnych a iných rozhodnutí vykonáva úlohy štátneho orgánu, za čo mu štát priznal postavenie verejného činiteľa (pozri § 5 ods. 1 EP) a vykonávanie exekučnej činnosti sa považuje za výkon verejnej moci (pozri § 5 ods. 2 EP). Ako konštatoval vo svojej rozhodovacej činnosti aj Najvyšší súd SR, v rámci deľby štátnej moci sa exekútor podieľa na realizácii základného práva na súdnu a inú právnu ochranu podľa čl. 46 ods. 1 Ústavy SR.

Odsek 2
Zákon umožňuje exekútorovi vykonávať okrem exekučnej činnosti, t. j. okrem núteného výkonu súdnych a iných rozhodnutí aj tzv. ďalšiu činnosť. Exekútor môže v rámci tejto ďalšej činnosti spisovať do zápisnice na požiadanie oprávneného návrhy na vykonanie exekúcie, prijímať do úschovy peniaze, listiny a iné hnuteľné veci v súvislosti s výkonom exekúcie, doručovať súdne písomnosti, ak ho o doručenie požiada súd a mimosúdne písomnosti, ak to ustanovuje osobitný predpis a vykonávať úkony, na ktoré ho rozhodnutím poverí súd.


(Viac si o tejto téme prečítate v mesačníku Poradca 2-3/2011 od kolektívu autorov)


SPRÁVNA EXEKÚCIA

Správne orgány v rámci svojej činnosti vydávajú aj individuálne správne akty, v ktorých ukladajú ich adresátom v postavení účastníka konania určité povinnosti. Osoba, ktorej bola táto povinnosť uložená je povinná ju dobrovoľne splniť. Môže dôjsť k správnej exekúcii, ak povinná osoba nevykoná dobrovoľne v stanovenom termíne uloženú povinnosť?

OBSAH EXEKÚCIE
Je predmetom ustanovení piatej časti zák. č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v z.n.p. (ďalej len "správny poriadok"), kde sa zároveň označuje zákonným pojmom ako "výkon rozhodnutia". Výkon rozhodnutia správneho orgánu možno definovať ako procesnú činnosť správneho orgánu, ktorá je zameraná k vynúteniu splnenia povinnosti uloženej v individuálnom správnom akte. Pri správnej exekúcii možno poznamenať, že predstavuje relatívne samostatné a posledné štádium správneho konania, ktoré však nemusí nastúpiť automaticky.
K vymáhaniu obsahu rozhodnutí správnych orgánov je potrebné povedať, že sa môže uskutočniť týmito základnými formami:
  • správnou exekúciou, pri ktorej správne orgány postupujú najmä podľa ustanovení správneho poriadku, alebo
  • exekúciou vykonávanou exekútorom postupom podľa ustanovení zák. č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení ďalších zákonov v z.n.p.

PODMIENKY NA SPRÁVNU EXEKÚCIU
Nakoľko výkon rozhodnutia predstavuje určitý zásah do právneho pomeru povinného, ktorého správny poriadok označuje ako účastník konania, v § 71 správneho poriadku sú ustanovené zákonné podmienky, ktoré musia byť kumulatívne naplnené, aby mohlo dôjsť k správnej exekúcií.
Ak účastník konania nesplní v určenej lehote dobrovoľne povinnosť uloženú mu vykonateľným rozhodnutím, zmierom schváleným správnym orgánom alebo ním zostaveným výkazom nedoplatkov, ich výkon sa uskutoční. Výkon rozhodnutia možno nariadiť najneskôr do 3 rokov po uplynutí lehoty určenej pre splnenie uloženej povinnosti.
Existenciu týchto zákonných podmienok je správny orgán uskutočňujúci výkon rozhodnutia povinný skúmať od začiatku správnej exekúcie ako aj po celú dobu jej realizácie. Akonáhle by pominula nejaká podmienka, správny orgán je povinný z úradnej moci od správnej exekúcie upustiť.

ZAČIATOK SPRÁVNEJ EXEKÚCIE
Ako už bolo vyššie spomínané, správna exekúcia je relatívne samostatné štádium správneho konania, a aby sa k nemu pristúpilo, je potrebný podnet na jej začatie. Podnet musí prísť od oprávnenej osoby a tou môže byť buď účastník konania (dispozičná zásada) alebo správny orgán (zásada oficiality), ktorý v prvom stupni vydal rozhodnutie, schválil zmier alebo vyhotovil výkaz nedoplatkov. Správny poriadok označuje tento správny orgán ako vymáhajúci správny orgán.
Pri uplatnení dispozičnej zásady je procesne legitimovaným na podanie návrhu na výkon rozhodnutia len osoba, ktorá bola účastníkom konania v správnom konaní ukončenom rozhodnutím obsahujúcom výrok s uložením povinností, ktorá môže byť predmetom výkonu rozhodnutia. Je teda zrejmé, že v praxi sa výkonu rozhodnutia bude domáhať na správnom orgáne ten z účastníkov konania, ktorý má svoj odôvodnený záujem na faktickom uskutočnení rozhodnutia, v zmysle ktorého mu prislúcha určité právo voči inému účastníkovi konania.

ODKLAD A UPUSTENIE OD SPRÁVNEJ EXEKÚCIE
Správny orgán uskutočňujúci výkon rozhodnutia má právomoc aj odložiť výkon rozhodnutia a v správnom poriadku stanovených prípadoch dokonca aj upustiť od jeho výkonu.

NÁMIETKY
Pre výkon rozhodnutia ako osobitné štádium správny poriadok ustanovuje aj osobitný opravný prostriedok, ktorým sú námietky. Vychádza sa zo skutočnosti, že aj v tomto "poslednom štádiu" je potrebné zabezpečiť právnu istotu povinného účastníka konania, resp. tretích osôb, ktorých sa výkon rozhodnutia dotýka. Námietky sa odlišujú podstatným spôsobom od odvolania, nakoľko v prípade námietok je odlišný ich predmet, lehota na ich podanie ako aj účinky. Preto majú námietky aj osobitnú úpravu v § 76 správneho poriadku, nakoľko nie je možné analogicky uplatniť ustanovenia správneho poriadku týkajúce sa odvolacieho konania.
Každý, koho sa výkon rozhodnutia nejakým spôsobom týka, môže podávať námietky proti jednotlivým úkonom a opatreniam spojeným s výkonom rozhodnutia. Oprávnenou osobou na podanie námietky teda nemusí byť výlučne povinný účastník konania, ale každá osoba voči ktorej smerujú úkony alebo opatrenia v rámci uskutočňovaného výkonu rozhodnutia. Správny poriadok bližšie nevymedzuje, čo rozumieť pod úkonmi a opatreniami. Na základe praxe správnych orgánov sa za úkony správneho orgánu pri výkone rozhodnutia považujú faktické úkony ako napríklad vypratanie nehnuteľnosti alebo úkony majúce povahu procesného rozhodnutia (odklad alebo upustenie od výkonu rozhodnutia) a pod opatrením sa rozumie napríklad oznámenie správneho orgánu o začatí výkonu rozhodnutia.

PROSTRIEDKY VÝKONU ROZHODNUTIA
Pri výkone rozhodnutia sa musia dodržiavať okrem určitých všeobecných zásad konania aj osobitné zásady, ktorými sú zásada zákonnosti použitých prostriedkov a zásada primeranosti použitia prostriedkov.

(Viac si o tejto téme prečítate v mesačníku Poradca 2-3/2011 od JUDr. Petra Čintalu)

 

 
 
P6 AKTUAL V LEGISLATÍVE

 
ZBIERKA ZÁKONOV

Čiastka číslo 149/2010 zo dňa 7. 10. 2010
387/2010 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia o uverejňovaní informácií bankami a pobočkami zahraničných bánk
388/2010 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia o uverejňovaní informácií obchodníkmi s cennými papiermi a pobočkami zahraničných obchodníkov s cennými papiermi
389/2010 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia, ktorým sa ustanovujú náležitosti oznámenia o osobách s osobitným vzťahom k poisťovni, zaisťovni, pobočke zahraničnej poisťovne a pobočke zahraničnej zaisťovne
390/2010 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia o priemernej výške nákladov na finančné sprostredkovanie v životnom poistení
391/2010 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Dohody medzi Ministerstvom obrany Maďarskej republiky, Ministerstvom obrany Rumunska, Ministerstvom obrany Slovenskej republiky a Ministerstvom obrany Ukrajiny o spoločnom cvičení „Blonde Avalanche 2010“
392/2010 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Dohody medzi Ministerstvom zdravotníctva Slovenskej republiky a Ministerstvom zdravotníctva Irackej republiky o spolupráci v oblasti zdravotníctva

Čiastka číslo 150/2010 zo dňa 7. 10. 2010
393/2010 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Zmluvy medzi Slovenskou republikou a Holandským kráľovstvom o výsadách a imunitách styčných dôstojníkov Slovenskej republiky pôsobiacich pri Europole Príloha k čiastke 150 – k oznámeniu č. 393/2010 Z. z.
394/2010 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o skončení platnosti Dohody medzi vládou Československej socialistickej republiky a vládou Mongolskej ľudovej republiky o spolupráci na úseku veterinárnom (Ulanbátar 21. októbra 1964)
395/2010 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o skončení platnosti Dohovoru medzi vládou Československej socialistickej republiky a vládou Mongolskej ľudovej republiky o spolupráci na úseku karantény a ochrany rastlín pred škodcami, chorobami a burinami (Praha 9. decembra 1966)
396/2010 Oznámenie Ministerstva pôdohospodárstva, životného prostredia a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o vymedzení správneho územia povodia, environmentálnych cieľoch, ekonomickej analýze a o vodnom plánovaní

Čiastka číslo 151/2010 zo dňa 11. 10. 2010
397/2010 Oznámenie Ministerstva pôdohospodárstva, životného prostredia a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky a Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa mení a dopĺňa výnos Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky a Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky z 11. februára 2008 č. 04650/2008-OL, ktorým sa vydáva hlava Potravinového kódexu Slovenskej republiky upravujúca prídavné látky v potravinách
(Zdroj: Zbierka zákonov SR)

 

 
 
ČITATELIA SA PÝTAJÚ, ODBORNÍCI ODPOVEDAJÚ

 
POHĽADÁVKY NEPODLIEHAJÚCE EXEKÚCII

Banka obdržala príkaz na začatie exekúcie a zároveň s ním exekučný príkaz na vykonanie exekúcie prikázaním pohľadávky z účtu povinného vedeného v tejto banke. Banka v ten istý deň obdržala aj vyhlásenie povinného o tom, že prostriedky uložené na predmetnom účte sú určené na výplatu miezd zamestnancov povinného.
Má v uvedenom prípade prednosť exekučný príkaz alebo vyhlásenie povinného?
Exekúciu prikázaním pohľadávky z účtu v banke upravujú ustanovenia § 94 a § 104 zákona č.233/1995 Z.z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) v z.n.p. Exekúcia prikázaním pohľadávky z účtu v banke sa vykoná jej odpísaním z účtu do výšky prisúdenej pohľadávky a jej príslušenstva. Exekútor poverený výkonom exekúcie doručí banke príkaz na začatie exekúcie prikázaním pohľadávky z účtu v banke s príkazom na zablokovanie sumy, ktorá zodpovedá výške pohľadávky a jej príslušenstva, z účtu povinného, pričom súčasne upovedomí o začatí exekúcie uvedeným spôsobom oprávneného a povinného a povinnému zakáže nakladať s prostriedkami na účte do výšky vykonateľnej pohľadávky a jej príslušenstva.
Následne banke doručí exekútor poverený výkonom exekúcie exekučný príkaz do vlastných rúk. Príkaz na začatie exekúcie a exekučný príkaz sa vzťahujú aj na sumy, ktoré dôjdu na účet povinného po tom, keď sa banke doručil príkaz na začatie exekúcie. Podľa Exekučného poriadku však exekúcii odpísaním z účtu v banke nepodliehajú prostriedky na účte do výšky 99,58 eura a prostriedky, ktoré sú výslovným vyhlásením povinného určené na výplatu miezd jeho zamestnancov na výplatné obdobie najbližšie dňu, keď bol banke doručený príkaz na začatie exekúcie prikázaním pohľadávky z účtu v banke.
V prípade, že povinný doručí banke vyhlásenie s naplnením všetkých formálnych (s dôrazom na spôsob konania za fyzickú či právnickú osobu, dátumom a podpisom, pri právnickej osobe v súlade s výpisom z obchodného registra) a obsahových náležitostí vyhlásenia v zmysle ustanovenia § 104 Exekučného poriadku (uvedením výšky finančných prostriedkov potrebných na mzdy zamestnancov určených na výplatu miezd na najbližšie výplatné obdobie, výplatný termín, účel) má takéto vyhlásenie povinného prednosť pred exekučným príkazom.

ODŇATIE VKLADNEJ KNIŽKY

V rámci exekúcie predajom hnuteľných vecí povinného exekútor spísal a odňal mu vkladnú knižku.
Bol exekúrtorov postup správny?
Vkladné knižky sa spíšu ako iné hnuteľné veci. Exekútor ich predloží v banke spolu s exekučným príkazom. To stačí na vybratie sumy, ktorá je potrebná na uspokojenie pohľadávky oprávneného a jej príslušenstva. S výťažkom z vkladných knižiek a iných listín, ktoré treba predložiť na uplatnenie práva, sa naloží ako s výťažkom predaja. Vklad na vkladnej knižke možno pri exekúcii postihnúť len spôsobom uvedeným v § 130 Exekučného poriadku s vylúčením exekúcie podľa § 114 a nasl. Exekučného poriadku. Z uvedeného vyplýva, že postup exekútora bol v kontexte so zákonom.

NÁMIETKY PROTI TROVÁM EXEKÚCIE

Súdny exekútor vyčíslil neprimerane vysoké trovy exekúcie, pričom nie sú riadne zdokladované.
Ako môže účastník konania vzniesť námietky proti trovám exekúcie?
Exekútor poverený vykonaním exekúcie upovedomí povinného i oprávneného o začatí exekúcie, príp. o spôsobe jej vykonania a predbežných trovách exekúcie. Predbežné trovy exekúcie určuje exekútor podľa osobitného právneho predpisu, ktorým je vyhláška č.288/1995 Z.z. Účastník konania môže vzniesť u exekútora do 3 dní od doručenia upovedomenia o začatí exekúcie námietky proti trovám exekúcie. Námietky proti trovám exekúcie môže podať účastník konania, čo znamená okrem povinného aj oprávnený. O námietkach rozhoduje súd. Lehota na podanie námietok je procesnou lehotou, to znamená, že stačí, ak sa námietky podajú na pošte, príp. na inom orgáne, ktorý je povinný procesný úkon doručiť v posledný deň lehoty. Podanie námietok na exekučnom súde, inom súde, alebo na inom štátnom orgáne môže byť včasné len vtedy, ak dôjde k ich doručeniu exekútorovi v zákonom stanovenej lehote. V exekučnom konaní je vylúčené odpustiť zmeškanie lehoty, preto nie je možné odpustiť ani zmeškanie lehoty na podanie námietok. Námietky proti trovám exekúcie (na rozdiel od námietok proti upovedomeniu o začatí exekúcie) nemusia byť odôvodnené, príp. sa môžu odôvodniť dodatočne.
Ak počas vykonávania exekúcie vzniknú ďalšie trovy exekúcie, upovedomí o nich exekútor oprávneného a povinného. Proti ďalším trovám môže vzniesť u exekútora účastník konania námietky do 3 dní od doručenia upovedomenia o ďalších trovách exekúcie. Aj o týchto námietkach rozhoduje súd. Ďalšie trovy exekúcie vymôže exekútor niektorým zo spôsobov určených na vymáhanie peňažných pohľadávok vydaním príkazu na úhradu ďalších trov exekúcie.


(viac odpovedí na otázky nielen k tejto téme nájdete v mesačníku 1000 riešení)

 

 
 
KOCKA ZO ZBIERKY ZÁKONOV

 
JÚN - JÚL 2010 - 3. ČASŤ

ZDRAVOTNÉ ZABEZPEČENIE

Nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 288/2010 Z. z., ktorým sa mení nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 226/2005 Z. z. o výške úhrady za zdravotnú starostlivosť ť, ktorú uhrádza zdravotná poisťovňa poskytovateľovi lekárskej služby prvej pomoci v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 380/2008 Z. z.
Čiastka: 111             Účinnosť: 1. 7. 2010

Účel novely:
  • Uvedená právna norma novo stanovuje výšku úhrady za jeden bod zdravotného výkonu poskytovateľovi zdravotnej starostlivosti takto:
    1. minimálna výška úhrady za jeden bod zdravotného výkonu poskytovaného v rámci všeobecnej ambulantnej zdravotnej starostlivosti je 0,019916 eura,
    2. maximálna výška úhrady za jeden bod zdravotného výkonu poskytovaného v rámci špecializovanej zubno-lekárskej ambulantnej zdravotnej starostlivosti je 0,029875 eura.

ŠTATISTIKA

Úplné znenie zákona č. 540/2001 Z. z. o štátnej štatistike, ako vyplýva zo zmien a doplnení vykonaných zákonom č. 215/2004 Z. z., zákonom č. 358/2007 Z. z., zákonom č. 90/2008 Z. z., zákonom č. 55/2010 Z. z. a zákonom č. 136/2010 Z. z.
Čiastka: 113             Účinnosť: 1. 1. 2002

Účel novely:
  • Po piatich novelizáciách zákona a nepresnostiach spôsobených úpravami iných právnych predpisov vyhlásil predseda Národnej rady SR úplné znenie uvedenej normy.

PRÁCA

Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 299/2010 Z. Z., ktorou sa ustanovuje katalóg činností v Horskej záchrannej službe
Čiastka: 114             Účinnosť: 1. 7. 2010

Účel novely:
  • Nový právny predpis zaraďuje vo svojom katalógu funkcie zamestnancov Horskej záchrannej služby do 9 platových tried.

Nariadenie vlády č. 310/2010 Z. z. Slovenskej republiky, ktorým sa mení nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 272/2004 Z. z., ktorým sa ustanovuje zoznam prác a pracovísk, ktoré sú zakázané tehotným ženám, matkám do konca deviateho mesiaca po pôrode a dojčiacim ženám, zoznam prác a pracovísk spojených so špecifickým rizikom pre tehotné ženy, matky do konca deviateho mesiaca po pôrode a pre dojčiace ženy a ktorým sa ustanovujú niektoré povinnosti zamestnávateľom pri zamestnávaní týchto žien
Čiastka: 116             Účinnosť: 1. 9. 2010

Účel novely:
  • Uvedený právny predpis vo svojej prílohe riešiacej problematiku zákazu prác, ktoré sú zakázané tehotným ženám, matkám do konca 9. mesiaca po pôrode a dojčiacim ženám upresňuje, že tieto nemôžu vykonávať zamestnankyne pri starostlivosti o plemenného býka, plemenného kanca, plemenného capa, iného divokého živočícha alebo jedovatého živočícha, pri ktorom dochádza k bezprostrednému kontaktu s ním.
  • Upresňuje v zozname prác a pracovísk, spojených so špeciálnym rizikom pre tehotné ženy, matky do konca 9. mesiaca po pôrode a pre dojčiace ženy, že práce a pracoviská so škodlivými fyzikálnymi faktormi a vplyvmi, ktoré môžu spôsobiť poškodenie plodu alebo narušiť úchytku placenty alebo jej časti, najmä s ionizujúcim žiarením, keď sú predurčené akčné hodnoty expozície elektromagnetického žiarenia a elektromagnetickým poliam a frekvenciami 300 GHz.


SOCIÁLNE ZABEZPEčENIE

Opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 300/2010 Z. z. o úprave súm životného minima
Čiastka: 114             Účinnosť: 1. 7. 2010

Účel novely:
  • Odo dňa účinnosti uvedeného opatrenia výšku životného minima tvorí nasledovná finančná Čiastka:
    • 185,38 € mesačne, ak ide o jednu plnoletú fyzickú osobu,
    • 129,31 € mesačne, ak ide o ďalšiu spoločne posudzovanú plnoletú fyzickú osobu,
    • 84,61 € mesačne, ak ide o zaopatrené neplnoleté alebo nezaopatrené dieťa.

OSTATNÉ

Nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 322/2010 Z. z. o systéme identifikácie a sledovanosti výbušnín na civilné použitie
Čiastka: 125             Účinnosť: 5. 4. 2012

Účel novely:
  • Ustanovuje systém jednoznačnej identifikácie a sledovanosti výbušnín a roznecovadiel na civilné použitie a povinnosti výrobcov, dovozcov, dodávateľov a odberateľov pri ich jednoznačnej identifikácii a sledovanosti.

AUGUST 2010:

PRINÁŠAME PREHĽAD PRÁVNYCH PREDPISOV, KTORÉ VYŠLI V ZBIERKE ZÁKONOV V MESIACI AUGUST 2010

Septembrové zvonenie privítalo nielen deti v školských laviciach, ale i našich zákonodarcov, ktorí sa chystajú na podporu realizácie Programového vyhlásenia vlády prijať v nasledujúcom období rad podstatných zmien právnych noriem, ktoré vo väčšej či menšej miere ovplyvnia nielen podnikateľskú ale i občiansku sféru. V mesiaci auguste sa príprava nových alebo novelizácií doposiaľ platných právnych noriem odzrkadlila na počte tých, ktoré boli publikované v Zbierke zákonov - veď celkove boli realizované len 4 čiastky.

ZDRAVOTNÍCTVO

Rozsah praxe v zdravotníctve

Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 334/2010 Z. z., ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 321/2005 Z. z. o rozsahu praxe v niektorých zdravotníckych povolaniach
Čiastka: 132             Účinnosť: 1. 9. 2010

Účel novely:
  • Potrebné zaradiť hlavne rozsah praxe zdravotníckeho záchranára v záchrannej zdravotnej službe a rozsah praxe sestry v ambulancii záchrannej zdravotnej služby.

RODINA

Rodičovský príspevok

Opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 335/2010 Z. z. o ustanovení súm rodičovského príspevku
Čiastka: 132             Účinnosť: 1. 1. 2011

Účel novely:
  • Zvyšuje sumu rodičovského príspevku podľa zákona č. 571/2009 Z. z. o rodičovskom príspevku a o zmene a doplnení niektorých zákonov na čiastku 164,40 € mesačne.
  • Oprávnenej osobe vznikne nárok na vyplatenie sumy vo výške 256,30 € mesačne do konca kalendárneho roka, v ktorom dieťa dovŕši 2 roky veku.

Prídavok na dieťa

Opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 336/2010 Z. z. o úprave súm prídavku na dieťa a príplatku k prídavku na dieťa
Čiastka: 132             Účinnosť: 1. 1. 2011

Účel novely:
  • Zvýšenie štátnej sociálnej dávky, určenej na výchovu a výživu nezaopatreného dieťaťa, t. j. prídavku na dieťa na sumu 22,01 € a príplatku k nej na 10,32 €.

Náhradná starostlivosť o dieťa

Opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 337/2010 Z. z. o ustanovení súm príspevkov na podporu náhradnej starostlivosti o dieťa
Čiastka: 132             Účinnosť: 1. 9. 2010

Účel novely:
  • Podpora náhradnej starostlivosti o dieťa upravené:
    1. jednorazový príspevok pri vzniku pestúnskej starostlivosti tvorí Čiastka 344,59 €,
    2. jednorazový príspevok pri zániku pestúnskej starostlivosti tvorí Čiastka 863,19 €,
    3. opakovaný príspevok v prípade, že dieťa nemá príjem, tvorí Čiastka 129,29 €,
    4. výška odmeny pestúna tvorí Čiastka 164,38 € mesačne za každé dieťa zverené do pestúnskej starostlivosti. Ak sa pestún stará o tri a viac detí, prináleží mu príplatok vo výške 116,92 €, ak sa stará o dieťa s ťažším zdravotným postihnutím príplatok vo výške 67,74 €.

ŽIVOTNÉ PROSTREDIE

Geologický zákon

Vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva, životného prostredia a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky č. 340/2010 Z. z., ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 51/2008 Z. z., ktorou sa vykonáva geologický zákon
Čiastka: 133             Účinnosť: 1. 9. 2010

Účel novely:
  • Zmeny v oblasti životného prostredia, hlavne v časti geologických činiteľov, geologického prieskumu životného prostredia, monitorovania geologických faktorov životného prostredia, sanácie geologického prostredia, či sanácie environmentálnej záťaže a informačného systému environmentálnych záťaží.

PRÁVO

Trestný zákon

Zákon č. 346/2010, ktorým sa mení zákon č. 301/2005 Z. z. Trestný poriadok v znení neskorších predpisov
Čiastka: 134             Účinnosť: 1. 9. 2010

Účel novely:
  • Síce dĺžkou krátka, ale dosť podstatná novela jedného z najviac používaných právnych noriem - Trestného poriadku.
    • Obžalobu podanú na súde pre prečin a zločin s hornou hranicou trestnej sadzby neprevyšujúcou osem rokov preskúma samosudca a podľa jej obsahu a obsahu spisu (okrem iného) túto odmietne a vráti vec prokurátorovi, ak zistí závažné procesné chyby, najmä porušenie práva na obhajobu.
    • Pri predbežnom prerokovaní obžaloby súd (okrem iného) túto odmietne a vráti vec prokurátorovi, ak zistí závažné procesné chyby, najmä že boli porušené ustanovenia zabezpečujúce práva obhajoby.

 

 
 
POVEDALI MÚDRI

 
LÁSKA A ROZUM

Láska sa rodí z kombinácie rozumu s nerozumom.
M. Achard

Keby sa výber v láske riadil výhradne rozumom a vôľou, nemohla by láska byť citom a vášňou.
V. G. Belinskij

Prvá známka lásky je súčasne poslednou známkou rozumu a rozvahy.
H. Bret

Rozum je vždy až posledným prameňom lásky.
C. A. Helvétius

Rozum a srdce sú ako presýpacie hodiny; keď sa jedno naplní, druhé sa vyprázdni.
J. Renard

 

 
 
CHYBIŤ ZNAMENÁ PLATIŤ

 
15. 10. - piatok
Daň z príjmov - odvod dane vyberanej zrážkou z tých príjmov, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane (oznámenie o zrážkovej dani z príjmov zo závislej činnosti až v rámci štvrťročného prehľadu)
Daň z príjmov - odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane

20. 10. - streda
DPH - predloženie žiadosti o registráciu pre DPH zdaniteľnou osobou, ktorej obrat za najviac 12 predchádzajúcich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov dosiahol v septembri 2010 49 790 €
- podanie súhrnného výkazu k DPH za september 2010 podpísaného zaručeným elektronickým podpisom v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných presiahla v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku 100 000 €
- podanie súhrnného výkazu k DPH za 3. štvrťrok 2010 podpísaného zaručeným elektronickým podpisom v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných nepresiahla v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku 100 000 €

do výplatného termínu
Poistné - splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní, splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za september 2010

do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru
Daň z príjmov - odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti za september 2010
- prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za september 2010 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke

Do 15 dní oznámiť správcovi dane:
Daň z príjmov - vznik povinnosti zrážať daň z príjmov alebo preddavky na daň z príjmov alebo daň z príjmov vyberať
Správa dane - zmenu skutočností o daňovníkovi a o zániku daňovej povinnosti
Správa dane - zrušenie činnosti daňového subjektu

Do 30 dní
Správa dane - odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť alebo začatia výkonu inej zárobkovej činnosti - registrovať sa u miestne príslušného správcu dane
Správa dane - oznámiť správcovi dane vykonávanie činnosti alebo poberanie príjmov podliehajúcich dani
Správa dane - oznámiť správcovi dane zriadenie stálej prevádzkarne
Správa dane - pred zrušením stálej prevádzkarne oznámiť túto skutočnosť správcovi dane
Miestne dane - oznámiť správcovi dane z nehnuteľností rozhodujúce skutočnosti pre vznik alebo zánik daňovej povinnosti k dani z nehnuteľnosti ako aj zmenu týchto skutočností
Miestne dane - vznik daňovej povinnosti k dani z motorových vozidiel
Miestne dane - zmenu skutočností rozhodujúcich na určenie dane z motorových vozidiel

 

 
 
EKONOMIKA

 
Názov meny Mena 5.10. 6.10. 7.10. 8.10. 11.10.
americký dolár USD 1,378 1,386 1,397 1,387 1,394
japonský jen JPY 114,8 114,98 115,1 114,21 114,24
lev BGN 1,956 1,956 1,956 1,956 1,956
česká koruna CZK 24,498 24,53 24,518 24,49 24,542
dánska koruna DKK 7,455 7,455 7,456 7,456 7,458
estónska koruna EEK 15,647 15,647 15,647 15,647 15,647
anglická libra GBP 0,867 0,873 0,875 0,875 0,875
maďarský forint HUF 272,73 270,33 273,33 275,55 274,03
litovský litas LTL 3,453 3,453 3,453 3,453 3,453
lotyšský lats LVL 0,709 0,709 0,709 0,709 0,709
poľský zlotý PLN 3,971 3,949 3,966 3,977 3,961
rumunský leu RON 4,278 4,272 4,265 4,264 4,267
švédska koruna SEK 9,263 9,299 9,321 9,317 9,272
švajčiarsky frank CHF 1,335 1,336 1,342 1,342 1,341
nórska koruna NOK 8,041 8,034 8,083 8,1 8,124
chorvátska kuna HRK 7,305 7,315 7,319 7,317 7,32
ruský rubeľ RUB 41,64 41,36 41,575 41,593 41,575
turecká líra TRY 1,989 1,965 1,982 1,978 1,968
austrálsky dolár AUD 1,434 1,422 1,413 1,425 1,415
brazílsky real BRL 2,334 2,311 2,339 2,339 2,32
kanadský dolár CAD 1,407 1,402 1,412 1,417 1,41
čínsky jüan CNY 9,221 9,271 9,33 9,255 9,292
hongkongský dolár HKD 10,689 10,747 10,833 10,764 10,813
indonézska rupia IDR 12310,68 12357,62 12467,7 12393,04 12439,09
indická rupia INR 61,555 61,5 61,768 61,635 61,932
juhokórejský won KRW 1557,45 1550,99 1558,32 1565,97 1560,69
mexické peso MXN 17,295 17,285 17,412 17,434 17,286
malajzijský ringgit MYR 4,267 4,287 4,32 4,322 4,322
novozélandský dolár NZD 1,852 1,842 1,845 1,86 1,852
filipínske peso PHP 60,27 60,275 60,67 60,328 60,605
singapurský dolár SGD 1,808 1,816 1,825 1,82 1,82
thajský baht THB 41,533 41,492 41,714 41,709 41,857
juhoafrický rand ZAR 9,576 9,545 9,618 9,599 9,602

 

 
 
NAJVIAC ČÍTANÉ TÉMY A PUBLIKÁCIE

 
Poradca - mesačník nielen pre podnikateľov, č. 2-3/2011
  • Exekučný poriadok - zákon s komentárom
  • Odmeny exekútorov
  • Správna exekúcia

Dane, účtovníctvo - vzory a prípady (DÚVaP) - mesačník, č. 10/2010
  • Možnosti daňovej optimalizácie
  • Reklama z daňového a účtovného hľadiska

Dane, účtovníctvo, odvody bez chýb, pokút a penále - (DUO) - mesačník, č. 10/2010
  • Zmeny v podielovej dani
  • Elektronická komunikácia
  • Medzinárodné daňové vzťahy
  • Predaj tovaru do EÚ

Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále - (PaM) - mesačník, č. 10/2010
  • Životné minimum od 1. 7. 2010
  • Daňová asignácia
  • Pracovný asistent
  • Povolenie na zamestnávanie cudzincov
  • Zaradenie uchádzačov o zamestnanie do evidencie
  • Dávky nemocenského poistenia
  • Daňový bonus u zamestnancov
  • Úžasná organizácia - ako motivovať jej budovanie
  • Hodnotenie zamestnancov

Verejná správa - (VS) - mesačník, č. 10/2010
  • Volič a volebné systémy
  • Zákon o obaloch
  • Podpora spotreby mlieka

1 000 riešení - mesačník, č. 9/2010
  • Zdaňovanie nehnuteľností
  • Právo a podnikateľ
  • Dane v praxi

PRIPRAVUJEME

Poradca č. 4/2011 (X/2010)
  • Zákon o konkurze a reštrukturalizácii - s komentárom

DÚVaP č. 11/2010 (X/2010)
  • Modelová zmluva - medzinárodné zdaňovanie

DUO č. 11/2010 (X/2010)
  • Reklama a daň z príjmov
  • Vzdelávacie služby oslobodené od DPM
  • Časové rozlišovanie v PÚ
  • Rozhodné právo v zahraničných obchodných vzťahoch

PaM č. 11/2010 (X/2010)
  • Zamestnávanie mladistvých
  • Spoločníci a konatelia
  • Ochranná známka

Verejná správa (VS) č.11/2010 (X/2010)
  • Zákon o službe zamestnanosti
  • PP projekt versus klasická verejná zakázka
  • Daň za lesné pozemky

1000 riešení č. 10/2010 (X/2010)
  • Exekúcie
  • Právo a podnikateľ
  • Pracovnoprávne vzťahy

 

 
 
HORÚCE TÉMY

 
KONKURZ A REŠTRUKTURALIZÁCIA
Stáva sa, že zamestnávateľ sa dostane do platobnej neschopnosti a restane zamestnancom vyplácať mzdy. Ak sa vyhlási konkurz, môžu si zamestnanci v rámci konkurzného konania uplatňovať svoje nároky ako veritelia. Vyhlásením konkurzu sa zo zákona zasahuje do niektorých existujúcich právnych vzťahov úpadcu. Viac sa dočítate v našich publikáciách.

  • Zákon o konkurze a reštrukturalizácii – s komentárom
    Medzinárodné vzťahy - príspevok
    mesačník Poradca 4/2011 (A5, 272 str.)
    cena: 4,52 €
  • Konkurzné konanie zamestnávateľa a pracovnoprávne nároky - príspevok
    mesačník PaM 11/2010 (A4, 88 str.)
    cena: 5,74 €
  • Obchodný zákonník - úplné znenie
    zákony do vrecka (A6, 296 str.)
    cena: 2,10 €
  • Zákony II/2010
    zborník zákonov (A5, 680 str.)
    cena: 3,58 €


BALÍČEK KONKURZ A REŠTRUKTURALIZÁCIA,
so zľavou 40 % obsahuje: Poradca 4/2011- zadarmo + PaM 11/2010 + Obchodný zákonník - zadarmo + Zákony I/2010
cena: 9,54 €

BALÍČEK DANE
Výsledkom začiatku podnikania alebo neúspešného zdaňovacieho obdobia je mnohokrát vykázanie daňovej straty. Zdanenie príjmov z predaja nehnuteľnosti vám prináša mesačník 1000 riešení. Mnoho ďalších prospešných informácii pre ekonómov, audítorov a účtovníkov prináša balíček dane.

  • Zmeny v podielovej dani - príspevok
    Medzinárodné vzťahy - príspevok
    mesačník DUO 10/2010 (A4, 80 str.)
    cena: 6,70 €
  • Možnosti daňovej optimalizácie - príspevok
    mesačník DÚVaP 10/2010 (A5, 152 str.)
    cena: 4,44 €
  • Zdanenie príjmov z predaja nehnuteľností – riešenia problémov z praxe
    mesačník 1000 riešení 92010 (A5, 72 str.)
    cena: 2,33 €
  • Zákony I/2010
    (A5, 680 str.)
    cena: 3,80 €


BALÍČEK DANE,
so zľavou 30 % obsahuje: DUO 10/2010 + DÚVaP 10/2010 + 1000 riešení 9/2010 + Zákony I/2010 - zadarmo
cena: 10,80 €

Bližšie informácie o cenách a spôsobe objednania získate aj na telefónnom čísle 041 5652 983.

NEPREHLIADNITE
Jedinečná možnosť objednať si zborníky Zákony 2010 s 40 % zľavou z pôvodnej ceny.
Pri objednávke balíčka je zľava až 60 % s pôvodnej ceny.


ZBORNÍKY - ZÁKONY 2010
  • Zákony I – daňové, účtovné …
    Daň z príjmov; Daň z pridanej hodnoty; Spotrebné dane; Cestovné náhrady; Zákon o účtovníctve; Euro; Poplatky.
    cena: 3,80 €
  • Zákony II – obchodné, občianske …
    Obchodný zákonník; Občiansky zákonník; Občiansky súdny poriadok; Konkurz a reštrukturalizácia; Exekučný poriadok;
    Živnostenský zákon; Trestný zákon
    cena: 3,80 €
  • Zákony III – sociálne, zdravotné …
    Zákonník práce; Zákon o minimálnej mzde; Zákon o sociálnej pomoci; Sociálne poistenie; Zdravotné poistenie;
    Sociálne zákony; Zákon o inšpekcii práce
    cena: 3,80 €
  • Zákony IV – stavebné pozemkové … …
    Stavebný zákon; Katastrálny zákon; Stavebné výrobky; Nájom bytov; Vlastníctvo bytov; Vlastníctvo pôdy;
    Autorizovaní architekti
    cena: 3,80 €
  • Zákony V – štátna správa, verejná správa …
    Rozpočtové pravidlá; Verejný záujem; Zákon o štátnej službe; Školský zákon; Financovanie škôl;
    Zákon o obecnom zriadení; Samosprávne kraje
    cena: 3,80 €
  • Zákony VI – životné prostredie, odpady …
    Životné prostredie; Zákon o ovzduší; Vodný zákon; Zákon o lesoch; Zákon o odpadoch
    cena: 3,80 €

BALÍČEK DAŇOVÝ A ÚČTOVNÝ, Zákony I. - III. 2010
cena: 9,54 €

BALÍČEK STAVEBNÝ A ŠKOLSKÝ, Zákony IV. - VI. 2010
cena: 9,80 €
Objednať si môžete telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, 0904 370 556, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@i-poradca.sk

 

 
 
KONTAKTY

 
Adresa:   Telefón:
Poradca s.r.o
Pri Celulózke 40
010 01 Žilina
  (041) 56 52 871
(041) 56 52 877
(041) 56 52 879
 
E-mail:   Fax:
poradca@i-poradca.sk   (041) 56 52 659
 
Informácie o naších produktoch nájdete aj na našej internetovej stránke
www.i-poradca.sk.

 

 
Copyright (c) Poradca s.r.o., 2002 - 2010
Untitled Page