P O R A D C A |
e-m@ilové noviny |
č. 22/2009 |
2. 10. 2009 |
|
Vážení čitatelia! Aj dnes v 22. em@ilových novinách vás v našich rubrikách budeme informovať, o tom, čo je nové nielen v podnikateľskom svete. Téma novín a Judikatúra sú zamerané na Zákon o ochrane hospodárskej súťaže a Pokuty, sankcie, penále zároveň s otázkami čitateľov a odpoveďami na ne sme venovali Domácej pracovni. V rubrike Praktická komunikácia, ako aj Povedali múdri ukončíme školu emailovania. Ďakujeme za Vašu priazeň a prajeme veľa príjemne strávených chvíť, taktiež pri čítaní em@ilových novín. Denisa Orlická
V tomto čísle nájdete:
zodpovedná redaktorka poradca@i-poradca.sk
|
|||
ZÁKON O OCHRANE HOSPODÁRSKEJ SÚŤAŽE S KOMENTÁROM § 2 PÔSOBNOSŤ ZÁKONA (1) Tento zákon sa vzťahuje na
(3) Ustanovenia § 22 až 40 sa vzťahujú aj na postup úradu, keď úrad posudzuje činnosti a konania podnikateľov na základe osobitného predpisu.1aa) (4) Tento zákon sa vzťahuje aj na činnosti a konania, ku ktorým došlo v cudzine, ak vedú alebo môžu viesť k obmedzovaniu súťaže na tuzemskom trhu. (5) Tento zákon sa okrem piatej časti nevzťahuje na obmedzovanie súťaže, ktorého účinky sa prejavujú výlučne na zahraničnom trhu, ak medzinárodná zmluva uverejnená v Zbierke zákonov Slovenskej republiky, ktorou je Slovenská republika viazaná, neurčuje inak. (6) Vypúšťa sa. (účinnosť od 1. júna 2009)
Komentár
(JUDr. Jakub Kajba - Poradca 2/2010)
OCHRANA HOSPODÁRSKEJ SÚŤAŽE V SÚVISLOSTI SO ZAVEDENÍM MENY EURO snahou o precíznejšiu právnu úpravu niektorých problematických otázok, ktoré sa vyskytli pri praktickej aplikácií zákona č. 136/2001 Z. z., a spresnením sankčnej politiky Protimonopolného úradu SR bola vypracovaná a následne aj schválená novela zákona NR SR č. 165/2009 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 136/2001 Z. z. o ochrane hospodárskej súťaže a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 347/1990 Zb. o organizácii ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy SR v z.n.p. a o zmene a doplnení zákona č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v z.n.p. (ďalej len "novela zákona"). Predmetná novela zákona je účinná od 1. júna 2009. Novela zákona z dôvodu právnej istoty v rámci prechodných ustanovení určuje pravidlá, na základe ktorých sa právne vzťahy vzniknuté do účinnosti novely zákona o ochrane hospodárskej súťaže, teda do dňa 31. mája 2009, spravujú podľa doterajších predpisov. Konania začaté do dňa 31. mája 2009 sa dokončia podľa ustanovení novely zákona a na ukladanie pokút za porušenie ustanovení doterajších predpisov sa použijú ustanovenia novely zákona v takých prípadoch, ak sú boli pre podnikateľa priaznivejšie. SPLNENIE ZÁVÄZKOV VO VZŤAHU K EÚ Stálemu zastúpeniu SR pri Európskej únii v Bruseli bolo doručené zo strany Európskej komisie formálne oznámenie D (2008) 203703 v konaní č. 2008/2112 o porušení Zmluvy o založení Európskeho spoločenstva v platnom znení a to kvôli porušeniu článkov 81 a 82 Zmluvy o založení Európskeho spoločenstva v platnom znení a článku 10 Zmluvy o založení Európskeho spoločenstva v platnom znení v spojení s článkami 35 a 5 nariadenia Rady (ES) č. 1/2003 zo dňa 16. decembra 2002 o vykonávaní pravidiel hospodárskej súťaže stanovených v článkoch 81 a 82 Zmluvy (Ú. v. L 1, 04. 01. 2003). Dôvodom bolo ustanovenie § 2 ods. 6 zákona č. 136/2001 Z. z., v ktorom bolo len deklaratórne vyhlásenie, že tento zákon sa nevzťahuje na prípady obmedzovania súťaže, ktorých posudzovanie patrí do pôsobnosti iného orgánu, ktorý zabezpečuje ochranu súťaže podľa osobitného predpisu. Nakoľko podľa Európskej komisie predmetné ustanovenie mohlo spôsobovať nepresnosti v interpretácii ohľadom kompetencií Protimonopolného úradu SR aplikovať národné a komunitárne právo v regulovaných oblastiach, novelou zákona sa vypustilo sporné ustanovenie zo zákona č. 136/2001 Z. z., pričom aj naďalej zostáva zachovaná povinnosť rešpektovať uvedený princíp. Zároveň za účelom zosúladenia zák. č. 136/2001 Z. z. so zákonom NR SR č. 659/2007 Z. z. o zavedení meny euro v Slovenskej republike a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa novelizovali príslušné ustanovenia zákona č. 136/2001 Z. z. a došlo k úprave súm uvádzaných v slovenských korunách na eurá. KONCENTRÁCIA PODNIKATEĽOV Novela zákona je zameraná predovšetkým na úpravu problematiky koncentrácií podnikateľov, zavedenie nových procesných inštitútov pri koncentrácií a zmeny vo výške obratov účastníkov koncentrácie. V § 9 ods. 1 zákona č. 136/2001 Z. z. je pozitívnym spôsobom koncentrácia vymedzená ako proces ekonomického spájania podnikateľov, ktorým je:
(JUDr. Peter Čintala - VS 9/2009)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ZÁKON O OCHRANE HOSPODÁRSKEJ SÚŤAŽE Z ustanovení Zákona o ochrane hospodárskej súťaže nevyplýva podmienka, aby kartelová dohoda bola uzavretá v písomnej forme, dokonca nemusí ísť ani o ústnu dohodu. O konanie nedovolené a neplatné ide aj vtedy, ak k nemu došlo inou formou vzájomného dorozumenia, spočívajúceho vo výmene vzájomných informácií o budúcej cene, resp. výške obchodného rozpätia pohonných hmôt, čo následne viedlo k stanoveniu jednotných cien účastníkov súťaže na relevantnom trhu. Rozhodnutie Najvyššieho súdu SR z 26. 5. 1994, 3 Sž 48/93 (publikované v Zbierke súdnych rozhodnutí, 7/1994, str. 238 (Napriek skutočnosti, že súd rozhodoval podľa inej právnej úpravy rozhodnutie je plne použiteľné i za súčasnej právnej úpravy). Existencia ustanovenia v zmluve priamo zakotvujúceho cenu, za ktorú sa má produkt predávať tretím osobám je sama o sebe dostatočným dôvodom na jeho zákaz podľa ustanovenia zákona, podľa ktorého je zakázané najmä priame alebo nepriame určenie cien tovaru alebo iných obchodných podmienok. Rozhodnutie Najvyššieho súdu SR spis. zn. 4 Sž 108/2003 z 28. 9. (Napriek skutočnosti, že súd rozhodoval podľa inej právnej úpravy je rozhodnutie je plne použiteľné i za súčasnej právnej úpravy). Pri rozhodnutí, že určité konanie má povahu zneužitia dominantného postavenia na relevantnom trhu musí byť konanie vo výroku konkretizované (v presnej, jasnej, stručnej ale úplnej formulácii) za použitia terminologických pojmov, ktoré majú rozlišovacie prvky potrebné k právnemu posúdeniu, podriadeniu pod niektoré z alternatív zakázaného konania spočívajúceho v zneužití dominantného postavenia pretože každá z týchto skutkových podstát sleduje ochranu hospodárskej súťaže z iných aspektov, podľa druhu konaní a efektu i subjektov. Rozhodnutie Najvyššieho súdu SR spis. zn. 4Sž 28/01 zo dňa 25. 9. 2001 (Napriek skutočnosti, že súd rozhodoval podľa inej právnej úpravy rozhodnutie je plne použiteľné i za súčasnej právnej úpravy). Pre konštatovanie, že konanie podnikateľa napĺňa znaky protisúťažného konania v zmysle ustanovenia o zneužívaní dominantného postavenia je potrebné preukázať existenciu dominantného postavenia podnikateľa na relevantnom trhu, ktorý je potrebné presne definovať, ďalej, že konanie podnikateľa v dominantnom postavení má protisúťažný charakter, t.j. že zneužíva svoje postavenie na trhu a že takéto konanie má protisúťažné následky na hospodársku súťaž. Rozhodnutie Najvyššieho súdu SR spis. zn. 6Sž 36/01 zo dňa 31. 10. 2001 (Napriek skutočnosti, že súd rozhodoval podľa inej právnej úpravy rozhodnutie je plne použiteľné i za súčasnej právnej úpravy) Koncentrácia je v zmysle zákona predovšetkým ekonomickou kategóriou. Môže mať rôzne formy, jej podstatou je však skutočnosť, že v jej dôsledku sa znižuje počet samostatných rozhodovacích miest na relevantnom trhu. Pri koncentráciách má preto prioritný význam, či podnikateľ prijíma rozhodnutia v rámci ekonomického riadenia sám, alebo podlieha v tomto smere inému podnikateľovi, pričom kontrola zo strany iného podnikateľa nemusí znamenať stratu právnej samostatnosti kontrolovaného podnikateľa. Z hľadiska posudzovania koncentrácie sa preto úrad zameriava na zmeny, ktoré nastávajú v kontrole nad určitým podnikateľom a tiež na zmeny v štruktúre relevantného trhu. Z uvedených ekonomických princípov vychádza úrad aj pri určovaní účastníkov koncentrácie. Rozhodnutie Rady Protimonopolného úradu č. 2004/FH/P/2/054 zo dňa 19. 3. 2004 Zákon o ochrane hospodárskej súťaže je všeobecnou právnou normou, ktorá upravuje pravidlá ochrany hospodárskej súťaže pričom vylučuje len pôsobnosť žalovaného (Protimonopolného úradu) vo veciach obmedzovania hospodárskej súťaže, ktorých posudzovanie patrí do právomoci iného orgánu (v tomto prípade Telekomunikačného úradu). Z právomoci Protimonopolného úradu je preto vylúčená len pôsobnosť vo vzťahu k správcom sietí, nie však vo vzťahu k ich správaniu sa na trhu. Protimonopolný úrad mal preto právomoc konať a rozhodnúť o správaní sa žalobcu na trhu s prenosom dát. Rozhodnutie Najvyššieho súdu SR spis. zn. 1Sžo-o-NS 142/2005 zo dňa 22. 11. 2005, ktorým súd potvrdil názor Protimopolného úradu Konanie mestskej časti pri výkone samosprávy spočívajúce vo vydaní nesúhlasného záväzného stanoviska k začatiu prevádzkovania a umiestneniu lekárne v objekte s odôvodnením, že "súčasťou objektu je fungujúca lekáreň, ktorá spolu s ďalšími lekárňami nachádzajúcimi sa v blízkosti objektu zabezpečuje v dostatočnej miere poskytovanie zdravotnej starostlivosti občanom bývajúcim v predmetnej lokalite", predstavovalo zjavnú podporu zvýhodňujúcu podnikateľov poskytujúcich lekárenskú starostlivosť vo verejných lekárňach v mestskej časti. Rozhodnutie Najvyššieho súdu Slovenskej republiky č. k. 8 Sžhpu 2/2008 z 12. 3. 2009, ktorým Najvyšší súd rozhodol o správnosti pôvodného rozhodnutia Protimonopolného úradu (JUDr. Jakub Kajba - Poradca 2/2010)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DOMÁCA PRACOVŇA - DAŇOVÝ VÝDAVOK PODNIKATELIA HĽADAJÚ NOVÉ SPÔSOBY ZNÍŽENIA NÁKLADOV, aby sa ich kríza negatívne dotkla minimálne. Jednou z možností je napr. zrušenie drahých prenájmov kancelárií a podnikať z domu. Reštriktívne chápanie daňových zákonov na Slovensku počas vývoja moderného zdaňovania za roky 1990 - 2009 doteraz nedovolilo do zákona o dani z príjmov zakomponovať mnohé oprávnené náklady daňových subjektov, bez ktorých by svoj príjem nemali, museli ich zaplatiť, ale daňová kontrola ich v zmysle platnej legislatívy neuznala. Medzi takéto náklady patria napr.
PODNIKATEĽSKÝ PRIESTOR Eefektívnou alternatívou je znížiť počet zamestnancov a zvládať viac vecí sám napr. Tak, že podnikateľ bude mať kanceláriu v meste, ale aj pracovňu doma. Vlastná prevádzkáreň Ak začínajúci podnikateľ má k dispozícii vlastný priestor na zriadenie vyhovujúcej prevádzkarne, začína sa mu podnikať ľahšie. Mnohí ho aj majú, ale nie sú ochotní si to uvedomiť a priznať, lebo nechcú zľaviť z osobného pohodlia seba alebo vlastnej rodiny. Zrod idey podnikať v byte Jednou z možností je použiť v začiatkoch podnikania aj časť vlastného bývania napr. vyčlenením jednej izby v byte alebo v rodinnom dome. Pri zvažovaní ako nakladať z hľadiska daňovej výhodnosti (čo sa dá zaúčtovať do daňových výdavkov a čo nie) je základným rozhraním pre posudzovanie fakt, či vlastnenú nehnuteľnosť (alebo jej časť) zahrnie podnikateľ do obchodného majetku, t.j. do vlastníctva firmy alebo ju tam nezahrnie a ponechá si ju ako osobný majetok. Jednotlivé režimy majú viac kvalitatívnych odlišností, podobne ako napr. pri používaní auta na podnikania (na auto nezahrnuté v obchodnom majetku podnikateľ môže uplatňovať plné cestovné náhrady, ale auto zahrnuté v obchodnom majetku nemôže, tam uplatňuje len odpisy a náhrady za PHM...). Nehnuteľnosť v obchodnom majetku firmy Riziká, ktoré je nutné prednostne zvážiť pri zahrnutí osobného majetku do podnikania alebo len pri jeho využívaní bez zahrnutia do majetku firmy, sú napr.
Pomerné náklady za miesto podnikania na daňové účely Pri zvažovaní podnikateľského priestoru môže začínajúci podnikateľ ako jednu z možností využiť podnikanie doma. K najfrekventovanejším otázkam v takom prípade patrí napríklad otázka, ako rozlíšiť a dokázať oddeliť účtovanie osobných a podnikateľských nákladov v rodinnom dome alebo v byte, keď väčšinová časť takého priestoru slúži na osobnú potrebu rodiny a len menšinová na účel podnikania. POMER NÁKLADOV - VÝCHODISKOVÁ ZÁKLADŇA Pod pojmom pomerné náklady možno zahrnúť všetky druhy tzv. pomerných výdavkov (nákladov) daňových subjektov, ktoré tieto musia vynaložiť k dosahovaniu príjmov, ale ich hlavným problémom je ako ich presne alebo približne vykalkulovať. Problém spočíva v tom, že ide prevažné o prípady prevádzkarni, kancelárií a pracovní zriadených v budove, ktorá slúži daňovému subjektu čiastočne na osobnú spotrebu a čiastočne t.j. určitým pomerom aj na podnikanie. Pri vyčísľovaní a účtovnom dokumentovaní týchto výdavkov majú zvyčajne živnostníci (podnikatelia, SZČO, iné daňové subjekty) v praxi problémy predovšetkým v oblasti ich
Čím viac rozlišovacích kritérií si zvolíte a porovnáte, tým je racionalita výpočtu aj pre účel prípadného dokazovania a dôvodenia pri daňovej kontrole hodnovernejšia. Doporučeným kritériom postupu je vždy zmonitorovať celok a odsledovaním z neho určiť pomer pripadajúci na podnikanie. TELEFONICKÉ NÁKLADY Pri telefóne archivovať (výpisy telefonického operátora sú za úplatu k dispozícii) mesačnú evidenciu hovorov a rozlíšiť ich na rodinné a podnikateľské kritérium. Ak nieje k dispozícii automatický register záznamov hovorov, treba mesačnú bázu hovorov jednorázovo ako príklad spísať ručne. Súčasne porovnať telefónne mesačné účty rodinného telefónu, kým daňový subjekt začal podnikať a potom za určitý časový rad. V modernej dobe dneška je tento problém možné vylúčiť úplne jednoducho vlastnením niekoľkých mobilov z toho časť výlučne na podnikanie. VODNÉ, STOČNÉ, ELEKTRINA A TEPLO Podobne pri vodnom, stočnom, elektrine a teple rozlíšiť podľa metrov kubických priestoru alebo podľa metrov štvorcových podlahovej plochy koľko percent je treba kalkulovať na osobnú spotrebu a koľko na podnikateľskú spotrebu. Najoptimálnejším sa javí kombinácia maximálneho množstva kritérií a rozlišovacích pohľadov, aby výpočtová komparácia (porovnanie) vyznelo pre daňovú kontrolu čo najpresvedčivejšie. Ak daňová kontrola bude mať nesúhlasný názor, je potrebné žiadať dôkladné vysvetlenie. DAŇOVÁ OBHAJOBA Je vhodné porovnať vlastné riešenie s návrhom DÚ a pre budúcnosť čo to vylepšiť alebo zefektívniť aj v oblasti výkazníctva pomerných nákladov. Buďte asertívni v daňovej obhajobe a diskutujte vecne a prísne konštruktívne bez emócií, ale na základe racia. Daňový kontrolór overuje objektívne a nestranne, ale musí rešpektovať platný zákon. Skúste sa počas daňovej kontroly opýtať správcu dane (alebo pri rozhodovaní o daňových výdavkoch daňového poradcu), aké postupy by v danom probléme z objektívne možných a dostupných dokázal zvoliť ako najlepšie kritérium a východiskovú základňu tak, aby sa vyhol riziku subjektivity v konkrétnej špecificky individuálnej situácii. Ak má iný odborný názor, nech vám v elementárnom probléme aj poradí. Okrem iného má totiž aj takú povinnosť podľa § 2, zákona č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov. Jedna z predmetných daňových zásad určuje aj správcovi dane povinnosť úzko spolupracovať v daňovom konaní s daňovými subjektmi. DOMÁCA PRACOVŇA - ZDAŇOVANIE Pri projekcii a vlastnej úvahe formulovania rozlíšenia pomerových nákladov medzi osobnou spotrebou a podnikateľským účelom, je rozumné a dôvodné nazbierať si inšpiráciu a poučenie z viacerých príkladov, ktoré možno následne porovnať a vo vlastnej situácii a riešení vylepšiť. DOMÁCA PRACOVŇA PODNIKATEĽA V rámci efektívneho využívania podnikateľského priestoru prichádza pre podnikateľa z hľadiska domáceho priestoru ako stála alebo dočasná nutná kancelária sídlo firmy a miesto trvalého pobytu (domov) alebo auto. Prvé dve ako stacionárna kancelária a auto ako pojazdná (mobilná) kancelária. Mobilná kancelária je samozrejmosťou u šikovných osobných finančných poradcov. Aby boli online vždy k dispozícii klientovi nielen na telefóne, ale aj k osobnému jednaniu tvárou v tvár. DOMÁCA PRACOVŇA V BYTE UNIVERZÁLNE NÁKLADY Základné oblasti
Treba ich však prísne rozlišovať a určiť čo je nutné na biznis a čo je len vec osobnej spotreby a nie je daňový výdavok. ŠPECIÁLNE KONKRÉTNOSTI DAŇOVÝCH VÝDAVKOV
(Ing. Emil Burák, PhD DUO 7-8/2009)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
PREVÁDZKÁREŇ V BYTE Živnostník pracuje ako finančný poradca popri zamestnaní, kde v hlavnom pracovnom pomere je zamestnaný ako učiteľ na strednej škole. Keďže jeho záujmom je pri rozbehu podnikania správať sa racionálne, nechce platiť za drahé prenájmy kancelárie v strede mesta. Môže mať živnostník zriadenú prevádzkareň v paneláku v trojizbovom byte, kde žije sám s manželkou? Pre správne posúdenie uvedenej otázky je vhodné najprv zvážiť viacero faktorov. Je byt vo osobnom vlastníctve živnostníka alebo je v podnájme? Je byt veľký alebo malý pre primeraný pohyb v byte prihlásených a skutočne žijúcich ľudí? Je architektonicko-urbanistické dispozičné riešenie interiéru bytu vyhovujúce alebo nie? Z hľadiska interiéru bytu je potrebné posúdiť veľkosť rozlohy, polohu alebo priechodnosť izieb. Ak každá izba v byte má samostatný vstup, tak v jednej z nich môže byť firma (alebo aj domáca pracovňa podnikateľa, ktorý má aj kanceláriu vo firme, ale potrebuje ju aj doma). Ak ide len o domácu pracovňu, netreba meniť kategorizáciu bytu a s tým súvisiace zatrieďovanie nehnuteľností napr. pre účel potreby mesta, či byt zaradiť ako obchodný a nebytový priestor alebo ako byt na účely stanovenia výšky dane z nehnuteľnosti (táto je pri nebytových priestoroch využívaných na komerciu podstatne vyššia v porovnaní s bytovými priestormi určenými len na bývanie)? Ak ide o trvalé a jediné sídlo prevádzkarne s predpokladom adresy uvedenej aj v obchodných dokladoch (pre účel potreby živnostenského úradu, správcu dane, atď.) a charakterom pravidelnej návštevy klientov, tak je potrebné tento priestor rozumne rozčleniť, čo je v kombinácii určené pre biznis a čo pre osobnú potrebu. Nielen pre potreby budúcej možnej kontroly zo správcu dane, ale aj zo strany iných kontrolných orgánov a inštitúcií (Sociálna alebo zdravotná poisťovňa, Slovenská obchodná inšpekcia, živnostenský úrad, daňový úrad, obec alebo mesto,...atď.). PLATBA ZA KÁBLOVÚ TELEVÍZIU - NA PODNIKANIE I OSOBNÚ SPOTREBU Daňový subjekt - podnikateľ FO podniká vo funkcii ekonomického poradcu pre malé podnikanie na báze živnostenského oprávnenia. Nakoľko býval v lokalite nedostatočne pokrytej televíznym signálom mal prístup len k dvom programom STV 1 a STV 2. V roku 2008 si dal zaviesť káblovú televíziu, aby mohol rozšíriť objem sledovanosti najmä ekonomických vzdelávacích programov a politických rozhodnutí i výklad zákonov (všetko nutné informácie k jeho práci ekonomického poradcu špecializujúceho sa na poradenstvo drobným živnostníkom podnikajúcim v SR i v ČR). Predmetný daňový subjekt žije v domácnosti sám, sám teda používa aj svoj televizný prijímač a sleduje na ňom aj programy káblovej televízie. Jeho ročný poplatok za SKT činil v roku 2007 sumu cca 6 000 Sk. Je uvedený náklad daňovým výdavkom podnikateľa? V akej sume ju môže premietnuť do daňových nákladov? V predmetnom prípade je vhodné:
PLAVECKÁ MINIŠKOLA V RODINNOM DOME Z DAŇOVÉHO HĽADISKA Bývalý vrcholový športovec, ktorý skončil s aktívnou pretekárskou činnosťou si s manželkom postavil z úspor veľký dom s 15 m krytým bazénom vo vnútri domu a 25 m otvoreným bazénom v záhrade domu. Uvedenú stavbu dokončil v roku 2008 s cieľom začatia podnikania v zriadení privátnej plaveckej miniškoly pre deti v predškolskom veku. Časť areálu domu používa na osobnú spotrebu (ako rodina) a časť na podnikanie (ako firma). Ako ma podnikateľ stanoviť účtovníctvo a výkazníctvo výdavkov na daňové účely? Môže daňovník areál odpisovať? Zriadenie firmy v rodinnom dome je už aj na Slovensku po vývoji daňovo-hospodárskej praxe za roky 1990-2009 štandardným procesom. Racionálny postup je taký, že pre účely nákladov (výdavkov) na zníženie základu dane sa budú uplatňovať len také, ktoré vie daňovník transparentne evidovať, dokladovať a preukázať. Súčasne musí zvoliť vhodné porovnávacie kritérium na pomer celej plochy interiéru a exteriéru areálu pre využívanie na podnikanie a na osobnú spotrebu. Je vhodné stanoviť aj odlíšenie merania niektorých najviac sporných nákladov na spotrebu elektrickej energie, tepla, vodného a stočného, dezinfekciu vody, nákup čistiacich prostriedkov na firmu a na potreby rodiny. Citlivou zónou môže byť interiérová zóna šatne pre plavcov, resp. sprievodnej sauny. Ak areál ešte nie je nezaradený do obchodného majetku firmy, odpisovanie z hľadiska daňovej súvislosti nie je reálne. Je vhodné v kontexte ochrany majetku ponechať areál v osobnom majetku z dôvodov hedgingu (miery zaistenia rizika pre alternatívu možného krachu firmy). Treba zvažovať vždy individuálne špecifiká priamo na mieste a maximálne zrozumiteľne a jasne pomenovať všetky náklady na areál, následne z nich odčleniť (k tomu prispôsobiť aj oddelené merania a výkazníctvo) to, čo je určené na podnikanie a to, čo je určené na osobnú spotrebu. (odpovedal Ing. Emil Burák, PhD - DUO 7-82009)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
E-MAILOVANIE – 2. ČASŤ ANATÓMIA E-MAILU Tak ako človeka, aj e-mail možno rozobrať na jednotlivé časti. Presnejšie na sedem častí
Meno odosielateľa Jednou z problematických výhod e-mailu je, že si človek môže meniť svoje meno bez toho, aby ho to stálo obligátnu tisíckorunu. Problematickou kvôli tomu, že v našom živote ešte stále fungujú konvencie. Následkom toho väčšina ľudí bude ignorovať e-mail typu nevedzkto@tralala.sk. Predmet Predmet je jedna z najdôležitejších častí e-mailu. Môže rozhodnúť o jeho akceptovaní, odmietnutí, otvorení alebo odstránení bez čítania. Napr. Predmet nazvaný „Ahojte“ je absolútne nevhodný pre obchodnú komunikáciu a aj v súkromnej korešpondencii bude čítaný medzi poslednými. Ďalšie nevhodné predmety: „Pomôžte“, „Čo mám robiť?“, „Zmena hesla“, Ďakujem“, „PSSST“,... Spam má obvykle predmet vypísaný celý veľkými písmenami a snažia sa vyzerať buď priateľsky („Pozdrav zďaleka“), alebo obchodne („Potrebná asistencia“, „Ponuka spolupráce“,...). Oslovenie Niekoľkokrát sme už zdôrazňovali, že e-mail je menej formálny ako list. Nie je však až natoľko neformálny, aby úplne ignoroval oslovenie. Tu totiž ani tak nejde o formalitu, ako skôr o pragmatickosť. Oslovením bližšie určujeme, komu je e-mail určený a zároveň navodzujeme určitú atmosféru. Vlastná správa Správa môže byť stručná alebo dlhšia, napísaná voľnejšie, alebo môže pripomínať vojenský rozkaz, používať len štandardné písmená, alebo môže byť vyšperkovaná špeciálnymi „smajlíkmi“ a špeciálnymi znakmi imitujúcimi reč tela. Napr.:
Pozdrav Pozdrav je priestor, kde sa snáď najviac prejavuje kreativita ľudí. Hoci v obchodnom styku sa ešte stále odporúča tradičné „S pozdravom“ aj tu sa môžeme stretnúť s teplejším „S prianím pekného dňa“ alebo „S prianím úspešného dňa“. V osobnej korešpondencií sa teoreticky iniciatíve medze nekladú. Aj tu však treba brať do úvahy, že adresát nemusí byť presne naladený na rovnakú strunu. Podpis Väčšina e-mailových programov dnes ponúka možnosť vytvoriť si podpis, ktorý sa potom poloautomaticky – odklepnutím – vkladá do všetkých e-mailov. Okrem rôznych podôb podpisu sa ľudia snažia e-mail „poľudštiť“ aj vkladaním rôznych citátov za podpis. Pôsobí to oživujúco a výber citátu hodne vypovedá o osobnosti odosielateľa a jeho hodnotovom rebríčku. MULTIMÉDIA ÁNO ČI NIE Čoraz častejšie sa ako príloha emailu objavujú obrázky, animácie alebo krátke zvukové záznamy. Nič voči tomu, ale z praktického hľadiska to prináša niektoré komplikácie. Predovšetkým antivírová ochrana obvykle neprepustí súbory s príponou exe, čo je práve typické pre multimediálne prílohy. Ďalej môže vzniknúť problém s prezentovaním obrázku u adresáta – jeho program nemusí „poznať“ špeciálne formátovanie a zobrazí len nekonečný rad štvorčekov. Iným problémom je veľkosť takýchto príloh – jednak sa nemusia vojsť do e-mailovej schránky a jednak ich sťahovanie trvá dosť dlho. ARCHÍV E-MAILOV Na rozdiel od klasických archívov kde okrem myší nikto nechodí, archív e-mailov, ak je dobre urobený, je živá a užitočná vec. Dajú sa v ňom nájsť nielen kontaktné údaje, ale z archivovaných správ sa dá vyskladať celý priebeh konverzácie. To dáva priestor pre znovuskúmanie toho, čo sme urobili (napísali my) a čo náš partner. S odstupom času tak máme príležitosť nielen lepšie pochopiť súvislosti, ale aj nájsť chyby, ktoré sme urobili. E-MAIL A STRES Oboje, aj e-mail aj stres sú deťmi doby. Človek môže mať stres z množstva e-mailov vo svojej schránke, z množstva informácií v e-mailoch obsiahnutých, z chýbajúceho priameho kontaktu s partnerom, zo stierania hraníc medzi prácou a súkromným životom, prácou a zábavou, súkromným a firemným, atď. (Ing. Milan Konvit)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
SKÔR NEŽ EMAIL ODOŠLEME:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
NOVÉ ZO ZBIERKY ZÁKONOV SLOVENSKEJ REPUBLIKY Čiastka číslo 130/2009 zo dňa 18. 09. 2009 360/2009 Opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o výške štátnej prémie na stavebné sporenie na rok 2010 361/2009 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Českej republiky o zmene Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Českej republiky o vzájomnej ochrane utajovaných skutočností 362/2009 Oznámenie Úradu pre reguláciu sieťových odvetví o vydaní výnosu, ktorým sa mení a dopĺňa výnos Úradu pre reguláciu sieťových odvetví z 28. júla 2008 č. 2/2008, ktorým sa ustanovuje regulácia cien v elektroenergetike v znení neskorších predpisov Čiastka číslo 131/2009 zo dňa 25. 09. 2009 363/2009 Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky, ktorou sa dopĺňa vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 419/2006 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 199/2004 Z. z. Colný zákon a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov a ktorou sa mení vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 736/2004 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 652/2004 Z. z. o orgánoch štátnej správy v colníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 364/2009 Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú kritériá zdravotnej spôsobilosti pre uchádzačov o zdravotnícke študijné odbory 365/2009 Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o liekoch a zdravotníckych pomôckach, ktoré môže obstarať zdravotná poisťovňa 366/2009 Vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o požiadavkách o preukázaní technických predpokladov na podnikanie v energetike Čiastka číslo 132/2009 zo dňa 29. 09. 2009 367/2009 Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú ochranné pásma prírodných minerálnych zdrojov v Kláštore pod Znievom a v Socovciach a druhy zakázaných činností v ochranných pásmach prírodných minerálnych zdrojov v Kláštore pod Znievom a v Socovciac 368/2009 Vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovuje rozsah odbornej prípravy a požadovaných vedomostí na skúšku odbornej spôsobilosti na podnikanie v energetike, podrobnosti o zriaďovaní a činnosti skúšobných komisií a obsah osvedčenia o odbornej spôsobilosti Čiastka číslo 133/2009 zo dňa 29. 09. 2009 369/2009 Úplné znenie zákona o štátnej službe colníkov a o zmene a doplnení niektorých ďalších zákonov Čiastka číslo 134/2009 zo dňa 01. 10. 2009 370/2009 Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa mení opatrenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky z 30. decembra 2003 č. 07045/2003-OAP, ktorým sa ustanovuje rozsah regulácie cien v oblasti zdravotníctva v znení neskorších predpisov 371/2009 Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa vydáva Zoznam dietetických potravín plne uhrádzaných alebo čiastočne uhrádzaných na základe verejného zdravotného poistenia 372/2009 Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa vydáva Zoznam zdravotníckych pomôcok plne uhrádzaných alebo čiastočne uhrádzaných na základe verejného zdravotného poistenia 373/2009 Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa vydáva Zoznam liečiv a liekov plne uhrádzaných alebo čiastočne uhrádzaných na základe verejného zdravotného poistenia 374/2009 Oznámenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o vydaní výnosu o rozšírení záväznosti kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa a jej dodatkov 375/2009 Oznámenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o vydaní výnosu o rozšírení záväznosti Dodatku č. 2 ku kolektívnej zmluve vyššieho stupňa 376/2009 Oznámenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o vydaní výnosu o rozšírení záväznosti kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa a jej dodatkov 377/2009 Oznámenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o vydaní výnosu o rozšírení záväznosti Dodatku č. 2 ku kolektívnej zmluve vyššieho stupňa Čiastka číslo 135/2009 zo dňa 01. 10. 2009 378/2009 Zákon, ktorým sa dopĺňa zákon č. 386/2002 Z. z. o štátnom dlhu a štátnych zárukách a ktorým sa dopĺňa zákon č. 291/2002 Z. z. o Štátnej pokladnici a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 379/2009 Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú požiadavky na fyzickú zdatnosť občana žiadajúceho o prijatie do štátnej služby colníkov Čiastka číslo 135/2009 zo dňa 01. 10. 2009 380/2009 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú pravidlá na vykonávanie úradných kontrol krmív 381/2009 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 264/2009 Z. z. o podporných opatreniach v pôdohospodárstve Čiastka číslo 136/2009 zo dňa 01. 10. 2009 381/2009 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 264/2009 Z. z. o podporných opatreniach v pôdohospodárstve 380/2009 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú pravidlá na vykonávanie úradných kontrol krmív (Zdroj: Zbierka zákonov SR)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Október 2009 8. 10. – štvrtok Poistné – splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušnej zdravotnej poisťovne, splatnosť poistného na nemocenské poistenie, starobné a invalidné poistenie a na poistenie v nezamestnanosti pre samostatne zárobkovo činné osoby za september 2009 v prípade povinnej aj dobrovoľnej účasti na sociálnom poistení (pre povinne dôchodkovo poistenú samostatne zárobkovo činnú osobu je sadzba poistného do rezervného fondu solidarity znížená zo 4,75 % na 2 % z jej vymeriavacieho základu) 15. 10. – štvrtok Daň z príjmov – odvod dane vyberanej zrážkou z tých príjmov, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane (oznámenie o zrážkovej dani z príjmov zo závislej činnosti až v rámci štvrťročného prehľadu) Daň z príjmov – odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane do výplatného termínu Poistné – splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní, splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za september 2009 do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru Daň z príjmov – odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti za september 2009 – prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za september 2009 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke Do 15 dní oznámiť správcovi dane Daň z príjmov – vznik povinnosti zrážať daň z príjmov alebo preddavky na daň z príjmov alebo daň z príjmov vyberať Správa dane – zmenu skutočností o daňovníkovi a o zániku daňovej povinnosti Správa dane – zrušenie činnosti daňového subjektu Do 30 dní Správa dane – odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť alebo začatia výkonu inej zárobkovej činnosti – registrovať sa u miestne príslušného správcu dane Správa dane – oznámiť správcovi dane vykonávanie činnosti alebo poberanie príjmov podliehajúcich dani, Správa dane – oznámiť správcovi dane zriadenie stálej prevádzkarne Správa dane – pred zrušením stálej prevádzkarne oznámiť túto skutočnosť správcovi dane Miestne dane – oznámiť správcovi dane z nehnuteľností rozhodujúce skutočnosti pre vznik alebo zánik daňovej povinnosti k dani z nehnuteľnosti ako aj zmenu týchto skutočností Miestne dane – vznik daňovej povinnosti k dani z motorových vozidiel Miestne dane – zmenu skutočností rozhodujúcich na určenie dane z motorových vozidiel
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poradca - mesačník nielen pre podnikateľov, č. 2/2009
Dane, účtovníctvo - vzory a prípady (DÚVaP) - mesačník, č. 10/2009
Dane, účtovníctvo, odvody bez chýb, pokút a penále - (DUO) formát A 4 mesačník, č. 10/2009
Verejná správa - (VS) - formát A 4 mesačník, č. 10/2009
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále - (PaM) - mesačník, č. 10/2009
1 000 riešení - dvojmesačník, č. 5/2009
PRIPRAVUJEME Poradca č. 3/2010 (X/2009)
Dane, účtovníctvo - vzory a prípady (DÚVaP) č. 11/2009 (X/2009)
Dane, účtovníctvo, odvody - bez chýb, pokút a penále DUO č. 11/2009 (X/2009)
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále - (PaM), č. 11/2009 (X/2009)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stručný návod na vyplnenie objednávky
Ceny sú uvedené bez DPH a distribučných nákladov, pokiaľ nie je priamo
pri cene uvedené inak. Emailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určená čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ak ste s našimi službami a produktami spokojní, povedzte to Vašim známym, priateľom, kolegom! Ak ste nespokojní, máte pripomienky alebo námety, napíšte nám, zatelefonujte, faxujte!
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Copyright (c) Poradca s.r.o., 2002 - 2008 |