|
TÉMA NOVÍN ZMENY V SOCIÁLNOM POISTENÍ |
ZÁSADNÉ ZMENY V SOCIÁLNOM POISTENÍ OD 1. 9. 2012
Platenie poistného do II . piliera po novom – už počnúc 1. septembrom 2012 priniesla novela zákona číslo
461/2003 Z. z. o sociálnom poistení zmeny, ktoré sa dotknú zásadným spôsobom všetkých sporiteľov
v tzv. II. pilieri. Vychádzajúc z nového znenia ust. § 131 ods. 2 zákona o sociálnom poistení predstavuje
sadzba poistného na starobné poistenie pre
a) zamestnanca, ktorý je sporiteľom v druhom dôchodkovom pilieri 4 % z vymeriavacieho základu,
b) zamestnávateľa za zamestnanca, ktorý je sporiteľom v druhom dôchodkovom pilieri nasledovne:
1. od 1. septembra 2012 do 31. decembra 2016 10 % z vymeriavacieho základu,
2. v roku 2017 9,75 % z vymeriavacieho základu,
3. v roku 2018 9,50 % z vymeriavacieho základu,
4. v roku 2019 9,25 % z vymeriavacieho základu,
5. v roku 2020 9 % z vymeriavacieho základu,
6. v roku 2021 8,75 % z vymeriavacieho základu,
7. v roku 2022 8,50 % z vymeriavacieho základu,
8. v roku 2023 8,25 % z vymeriavacieho základu,
9. v roku 2024 a nasledujúcich rokoch 8 % z vymeriavacieho základu,
c) povinne dôchodkovo poistenú SZČO, ktorá je sporiteľom v druhom dôchodkovom pilieri, dobrovoľne dôchodkovo poistenú osobu, ktorá je sporiteľom v druhom dôchodkovom pilieri, štát za FO uvedené v § 128 ods. 5 zákona o sociálnom poistení, ktoré sú sporiteľmi v druhom dôchodkovom
pilieri a Sociálnu poisťovňu za poberateľov úrazovej renty priznanej podľa § 88 zákona o sociálnom
poistení, ktorí do 31. júla 2006 nedovŕšili dôchodkový vek alebo im nebol priznaný predčasný starobný dôchodok a ktorí sú sporiteľmi v druhom dôchodkovom pilieri nasledovne:
1. od 1. septembra 2012 do 31. decembra 2016 14 % z vymeriavacieho základu,
2. v roku 2017 13,75 % z vymeriavacieho základu,
3. v roku 2018 13,50 % z vymeriavacieho základu,
4. v roku 2019 13,25 % z vymeriavacieho základu,
5. v roku 2020 13 % z vymeriavacieho základu,
6. v roku 2022 12,50 % z vymeriavacieho základu,
7. v roku 2023 12,25 % z vymeriavacieho základu,
8. v roku 2024 a nasledujúcich rokoch 12 % z vymeriavacieho základu.
Celkové odvodové zaťaženie ako také sa nemení. Dochádza však k novému prerozdeleniu – mení sa suma, ktorú Sociálna poisťovňa bude zasielať dôchodkovým správcovským spoločnostiam do II. piliera. Do 31. augusta 2012 bola sadzba poistného na starobné poistenie pre zamestnávateľa za zamestnanca, ktorý je sporiteľom v II. pilieri 5 % z vymeriavacieho základu. Od 1. septembra 2012 sa táto zvyšuje na 10 %. Pre SZČO, dobrovoľne dôchodkovo poistenú osobu, ktoré sú sporiteľmi v II. pilieri, pre štát za poistencov štátu, ktorí sú sporitelia v II. pilieri a pre Sociálnu poisťovňu za poberateľov úrazovej renty, ktorí sú sporitelia v II. pilieri, sa počnúc septembrom 2012 zvyšuje sadzba poistného na starobné poistenie z 9 % na 14 % z vymeriavacieho základu.
V spomínanej súvislosti zákon č. 252/2012 Z. z. zásadne menil aj zákon č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení v z.n.p. (ďalej iba „zákon o starobnom dôchodkovom sporení“). Keďže od septembra 2012 nedošlo k zvýšeniu celkovej odvodovej zaťaženosti z titulu poistného na starobné poistenie, je logická aj zmena ust. § 22 zákona o starobnom dôchodkovom sporení. Po novom je od 1. septembra 2012 do 31. decembra 2016 sadzba pre príspevky na starobné dôchodkové sporenie pre zamestnávateľa za zamestnanca, ktorý je sporiteľ v II. pilieri, pre povinne dôchodkovo poistenú SZČO, dobrovoľne dôchodkovo poistenú osobu, ktoré sú sporiteľmi v II. pilieri, pre štát za poistencov štátu a pre Sociálnu poisťovňu za poberateľov úrazovej renty 4 % z vymeriavacieho základu (do 31. augusta 2012 bola sadzba príspevkov pre zamestnávateľa, SZČO povinne dôchodkovo poistenú podľa osobitného predpisu zúčastnenú na starobnom dôchodkovom sporení, dobrovoľne dôchodkovo poistenú osobu podľa osobitného predpisu zúčastnenú na starobnom dôchodkovom sporení, štát a Sociálnu poisťovňu 9 % z vymeriavacieho základu). Uvedená zmena sadzby príspevku, a teda aj výška príspevku sa však prejaví až pri príspevku za obdobie september 2012. Všetky príspevky za obdobie do augusta 2012 vrátane boli postupované v pôvodnej sadzbe 9 % z vymeriavacieho základu.
Podľa novelizovaného § 22 zákona o starobnom dôchodkovom sporení sa počnúc rokom 2017 do roku
2024 bude sadzba príspevkov do II. piliera postupne zvyšovať o 0,25 % ročne. V roku 2024 bude teda Sociálna poisťovňa do DSS postupovať príspevky vo výške 6 % z vymeriavacieho základu.
II . dôchodkový pilier dočasne otvorený – výstup do 31. januára 2013. V dôsledku nadobudnutia účinnosti niektorých ust. zákona č. 252/2012 Z. z. druhý dôchodkový pilier sa otvára pre výstupy i vstupy od 1. septembra 2012, a to na obdobie piatich mesiacov, t.j. do 31. januára 2013. Platí teda, že FO, ktorá je k 1. septembru 2012 sporiteľom, môže v období od 1. septembra 2012 do 31. januára 2013 prostredníctvom oznámenia Sociálnej poisťovni prejaviť vôľu, aby jej zaniklo právne postavenie sporiteľa. Uvedené oznámenie musí byť podané písomnou formou. Tlačivo k výstupu z II. dôchodkového piliera v období od 1. septembra 2012 do 31. januára 2013 je k dispozícii na internetovej stránke Sociálnej poisťovne, mali by byť však k dispozícii aj vo všetkých pobočkách Sociálnej poisťovne.
Z uvedeného jasne vyplýva, že žiadosť, na základe ktorej chce sporiteľ vystúpiť, musí byť doručená
Sociálnej poisťovni najneskôr do 31. januára 2013. Nestačí teda, ak sporiteľ spomínané oznámenie podá
na pošte napr. 31. januára 2013. Ak takýto prejav vôle sporiteľa bude doručený Sociálnej poisťovni najneskôr do 31. januára 2013 vrátane, bude to v zmysle § 123ac ods. 2 zákona o starobnom
dôchodkovom sporení znamenať zánik účasti sporiteľa na starobnom dôchodkovom sporení odo dňa prvého vzniku tejto účasti, zánik právneho postavenia sporiteľa odo dňa jeho prvého vzniku a zánik zmluvy o starobnom dôchodkovom sporení. V prípade, ak by spomínané písomné oznámenie o výstupe bolo doručené Sociálnej poisťovni až po 31. januári 2013, právny poriadok nespája s takýmto prejavom vôle právne následky, to zn. že FO bude naďalej ako sporiteľ na starobnom dôchodkovom sporení zúčastnená a Sociálna poisťovňa bude za ňu naďalej posielať povinné príspevky na starobné dôchodkové sporenie do príslušnej dôchodkovej správcovskej spoločnosti. Napokon možno uviesť, že podpis sporiteľa v tomto prípade nemusí byť úradne overený (notárom, matrikou) alebo overený zamestnancom Sociálnej poisťovne. Sociálna poisťovňa je povinná bez zbytočného odkladu po doručení písomného oznámenia o výstupe sporiteľa oznámiť dôchodkovej správcovskej spoločnosti, že táto FO uplatnila svoje legitímne právo v zmysle § 123ac ods.1 zákona o starobnom dôchodkovom sporení.
Príslušnej dôchodkovej správcovskej spoločnosti následne vzniká povinnosť bez zbytočného odkladu odo dňa oznámenia Sociálnej poisťovne previesť z bežného účtu dôchodkového fondu alebo z bežných účtov dôchodkových fondov na účet Sociálnej poisťovne v Štátnej pokladnici sumu zodpovedajúcu súčinu
počtu dôchodkových jednotiek pripísaných z príspevkov a ich aktuálnom hodnoty zo dňa, ktorý predchádza dňu prevodu.
Výstup po 31. januári 2013 – z II. dôchodkového piliera bude môcť vystúpiť len sporiteľ, ktorému
vznikla účasť na starobnom dôchodkovom sporení na základe prvého dôchodkového poistenia
od 1. apríla 2012 do 31. decembra 2012, a to do 730 dní od vzniku jeho účasti na starobnom dôchodkovom sporení. Aj v tomto prípade platí, že prejav vôle musí byť doručený Sociálnej poisťovni najneskôr v posledný deň lehoty. Pre tento druh výstupu je na internetovej stránke Sociálnej poisťovne uverejnené tlačivo
„Oznámenie sporiteľa, ktorému vznikla prvá účasť na starobnom dôchodkovom sporení od 1. apríla 2012 do 31. decembra 2012, nebyť zúčastnený na starobnom dôchodkovom sporení, podľa § 17a ods. 2 zákona č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov znení zákona č. 334/2011 Z. z.“.
Napriek skutočnosti, že zákon č. 252/2012 Z. z. vypustil ust. § 17a ods. 2 zákona o starobnom dôchodkovom sporení, uvedený postup sa aplikuje v zmysle prechodného ust.
§ 123ae zákona o starobnom dôchodkovom sporení. To zn., že sporiteľom v zmysle uvedeného ustanovenia je aj ten, komu vznikla prvá účasť na starobnom dôchodkovom sporení v období od 1. apríla 2012 do 31. decembra 2012. Na takého sporiteľa sa aj po 31. decembri 2012 až do uplynutia 730 dní od vzniku jeho prvej účasti na starobnom dôchodkovom sporení vzťahujú ustanovenia zákona o starobnom dôchodkovom sporení účinného do 31. decembra 2012 upravujúce jeho účasť na starobnom dôchodkovom sporení, určenie dôchodkovej správcovskej spoločnosti Sociálnou poisťovňou vrátane možnosti podať písomné vyhlásenie podľa § 17a ods. 2 okrem § 64aa ods.1 tretej vety zákona o starobnom dôchodkovom sporení. Dôležité je v tejto súvislosti uviesť, že na rozdiel od právnej úpravy možnosti výstupu z II. dôchodkového piliera do 31. januára 2013 (t.z. v zmysle § 123ac zákona o starobnom dôchodkovom sporení) je potrebné upozorniť na skutočnosť, že v prípade výstupu po 31. 1. 2013 je nevyhnutné, aby podpis na vyhlásení nebyť zúčastnený na starobnom dôchodkovom sporení bol úradne osvedčený (notár, matrika) alebo oznámenie podpísané pred zamestnancom Sociálnej poisťovne.
Sporiteľ, ktorý vystúpi z II. piliera dôchodkového poistenia nadobúda status, ako keby nikdy nebol sporiteľ
podľa zákona o starobnom dôchodkovom sporení. To zn., že v budúcnosti pri výpočte starobného dôchodku sa mu nebude zohľadňovať jeho účasť na starobnom dôchodkovom sporení v minulosti, ktorá jeho neskorším vystúpením zanikla. Jeho budúci starobný dôchodok vyplácaný Sociálnou poisťovňou z I.
dôchodkového piliera nebude teda krátený z dôvodu predchádzajúcej zaniknutej účasti na starobnom dôchodkovom sporení.
Vstup po 1. septembri 2012 – v zmysle nového ust. § 123ad zákona o starobnom dôchodkovom sporení platí, že FO, ktorá k 1. septembru 2012 nie je sporiteľom, môže v období od 1. septembra 2012 do 31. januára 2013 uzatvoriť zmluvu o starobnom dôchodkovom sporení, ak jej pred dňom podpisu zmluvy o starobnom dôchodkovom sporení vzniklo aspoň jedno dôchodkové poistenie. Pre vstup do II. piliera je samozrejme potrebné, aby FO uzatvorila zmluvu o starobnom dôchodkovom sporení s niektorou z dôchodkových správcovských spoločností, pričom neplatí žiadne vekové obmedzenie. Musí byť však splnená podmienka vzniku aspoň jedného dôchodkového poistenia pred dňom podpisu zmluvy o starobnom dôchodkovom sporení. Kópiu zmluvy o starobnom dôchodkovom sporení zasielať Sociálnej poisťovni potrebné nie je. V uvedenej súvislosti nevzniká ani oznamovacia povinnosť voči Sociálnej poisťovni.
Sociálna poisťovňa zapisuje zmluvy o starobnom dôchodkovom poistení do registra zmlúv, ktorý vedie, na základe elektronickej komunikácie s dôchodkovými správcovskými spoločnosťami. Pre úplnosť treba tiež pripomenúť, že pre také osoby, ktorým vzniklo prvé dôchodkové poistenie od 1. apríla 2012 do 31. decembra 2012 vrátane platia do 31. decembra 2012 povinné vstupy do II. dôchodkového piliera. To zn., že každý, komu vzniklo takéto dôchodkové poistenie, môže do 180 dní od vzniku tohto prvého dôchodkového poistenia uzatvoriť zmluvu o starobnom dôchodkovom sporení. Ak by sporiteľ zmluvu v spomínanom termíne neuzatvoril, resp. dôchodková správcovská spoločnosť zašle údaje zo zmluvy až po 15-tich dňoch od jej uzatvorenia, určí sporiteľovi dôchodkovú správcovskú spoločnosť Sociálna poisťovňa.
Spôsob zvyšovania dôchodkových dávok – jednou z hlavných oblastí, ktoré novela zákona o sociálnom
poistení prináša je zmena spôsobu určenia sumy starobného dôchodku a predčasného starobného
dôchodku poistenca, ktorý je sporiteľ v II. pilieri. Táto je determinovaná zmenou percentuálnej
sadzby príspevkov na starobné dôchodkové sporenie s účinnosťou od 1. septembra 2012. Za obdobie starobného dôchodkového sporenia od 1. septembra 2012 do 31. decembra 2016 sa suma starobného dôchodku a predčasného starobného dôchodku zníži o dve devätiny pomernej sumy patriacej za obdobie starobného dôchodkového sporenia. V zásade pri výpočte sumy starobného a predčasného starobného dôchodku platí, že za obdobie dôchodkového sporenia sa penzia z prvého piliera zníži v rovnakom pomere, ako sa delili odvody medzi prvý a druhý pilier. Znamená to, že v prípade požiadania o dôchodok do 31. augusta 2012 sa suma starobného a predčasného starobného dôchodku znížila o polovicu pomernej časti sumy dôchodku patriacej za obdobie starobného dôchodkového sporenia.
Príklad
Pán Jozef, ktorý je zúčastnený na druhom dôchodkovom pilieri, požiadal sociálnu poisťovňu o starobný dôchodok pred 1. septembrom 2012. Sociálna poisťovňa mu na základe počtu odpracovaných
rokov a mzdy, z ktorej si platil odvody, vypočítala penziu vo výške 253,30 eura. Pán Jozef získal ku
dňu priznania dôchodku 14 503 dní obdobia dôchodkového poistenia, pričom obdobie starobného dôchodkového sporenia predstavovalo 1 536 dní.
Sumu, ktorú vypočítala Sociálna poisťovňa je potrebné znížiť za obdobie, keď bol pán Jozef zúčastnený na
dôchodkovom sporení v druhom pilieri. Po odpočítaní polovice pomernej časti sumy dôchodku patriacej
za obdobie starobného dôchodkového sporenia bude suma dôchodku vyčíslená po zaokrúhlení na desať
eurocentov nahor 239,90 eura mesačne.
Od 1. januára 2017 sa bude hodnota pomernej sumy patriacej za obdobie starobného dôchodkového
sporenia postupne zvyšovať, t.j. suma starobného dôchodku poistenca, ktorý je sporiteľ v II. pilieri
sa za obdobie starobného dôchodkového sporenia:
- od 1. januára 2017 do 31. decembra 2017 zníži o 17/72 pomernej sumy starobného dôchodku patriacej za obdobie starobného dôchodkového sporenia,
-
od 1. januára 2018 do 31. decembra 2018 zníži o jednu 1/4 pomernej sumy starobného dôchodku patriacej za obdobie starobného dôchodkového sporenia,
-
od 1. januára 2019 do 31. decembra 2019 zníži o 19/72 pomernej sumy starobného dôchodku patriacej
za obdobie starobného dôchodkového sporenia,
-
od 1. januára 2020 do 31. decembra 2020 zníži o 5/18 pomernej sumy starobného dôchodku patriacej
za obdobie starobného dôchodkového sporenia,
-
od 1. januára 2021 do 31. decembra 2021 zníži o 7/24 pomernej sumy starobného dôchodku patriacej
za obdobie starobného dôchodkového sporenia,
-
od 1. januára 2022 do 31. decembra 2022 zníži o 11/36 pomernej sumy starobného dôchodku patriacej
za obdobie starobného dôchodkového sporenia,
-
od 1. januára 2023 do 31. decembra 2023 zníži o 23/72 pomernej sumy starobného dôchodku patriacej za obdobie starobného dôchodkového sporenia,
-
po 31. decembri 2023 zníži o 1/3 pomernej sumy starobného dôchodku patriacej za obdobie starobného
dôchodkového sporenia.
V prípade požiadania o dôchodok od 1. septembra 2012 sa tak pri výpočte sumy starobného a predčasného starobného dôchodku postupuje nasledovne:
- Za obdobie starobného dôchodkového sporenia pred 1. septembrom 2012 sa suma starobného
a predčasného starobného dôchodku zníži o polovicu pomernej sumy dôchodku patriacej za
obdobie starobného dôchodkového sporenia.
- Za obdobie starobného dôchodkového sporenia od 1. septembra 2012 sa suma starobného a predčasného
starobného dôchodku zníži o dve devätiny pomernej sumy dôchodku patriacej za obdobie starobného dôchodkového sporenia. Za obdobie starobného dôchodkového sporenia od 1. januára 2017 sa bude postupne suma, o ktorú sa dôchodok zníži, zvyšovať.
Príklad
Pán Anton, ktorý je zúčastnený na druhom dôchodkovom pilieri, požiadal Sociálnu poisťovňu o starobný dôchodok po 1. septembri 2012. Sociálna poisťovňa mu na základe počtu odpracovaných rokov a mzdy, z ktorej si platil odvody, vypočítala penziu vo výške 253,30 eura. Pán Anton získal ku dňu priznania dôchodku 14 503 dní obdobia dôchodkového poistenia, pričom obdobie starobného dôchodkového sporenia predstavovalo 1 536 dní, z ktorých bolo 90 dní získaných po 1. septembri 2012.
Sumu, ktorú vypočítala Sociálna poisťovňa je potrebné znížiť za obdobie, keď bol pán Anton zúčastnený
na dôchodkovom sporení v druhom pilieri. Za obdobie starobného dôchodkového sporenia pred 1. septembrom 2012 (t.j. 1 446 dní) sa suma starobného a predčasného starobného dôchodku zníži o polovicu pomernej sumy dôchodku patriacej za obdobie starobného dôchodkového sporenia a za obdobie starobného dôchodkového sporenia od 1. septembra 2012 (t.j. 90 dní) sa suma starobného a predčasného starobného dôchodku zníži o dve devätiny pomernej sumy dôchodku patriacej za obdobie starobného dôchodkového sporenia. Po odpočítaní spomínaných súm bude dôchodok vyčíslený po zaokrúhlení na desať eurocentov nahor činiť 240,40 eura mesačne.
Po preukázaní, že bola za poistenca, ktorý vystúpil z druhého piliera, Sociálnej poisťovni prevedená
suma, ktorá sa považuje za poistné zaplatené na starobné poistenie, suma starobného alebo predčasného
dôchodku sa určí tak, ako keby nezískal žiadne obdobie starobného dôchodkového sporenia.
Podmienky nároku na predčasný starobný dôchodok po novom – s účinnosťou od 1. septembra 2012
sa okrem iného zmenili v kontexte so zmenami v § 67 zákona o sociálnom poistení podmienky nároku na predčasný starobný dôchodok pre poistenca, ktorý je sporiteľ v II. pilieri menej ako päť rokov. Suma predčasného starobného dôchodku poistenca, ktorý je sporiteľ v II. pilieri a získal menej ako päť rokov obdobia starobného dôchodkového sporenia, rovnako ako suma predčasného starobného dôchodku poistenca, ktorý sporiteľ nie je, musí byť od 1. septembra 2012 vyššia ako 1,2 násobok sumy životného minima pre jednu plnoletú FO. Suma predčasného starobného dôchodku bude tak musieť byť najmenej 233,50 eur mesačne, inak nárok na predčasný starobný dôchodok týmto poistencom nevznikne.
Druhý dôchodkový pilier sa otvára pre výstupy i vstupy od 1. septembra 2012, a to na obdobie piatich mesiacov, t.j. do 31. januára 2013.
Ak poistenec, ktorý je sporiteľ v II. pilieri, získal najmenej päť rokov obdobia starobného dôchodkového sporenia, podmienka nároku na predčasný starobný dôchodok sa nemení, to zn., že suma predčasného starobného dôchodku musí byť naďalej vyššia ako 0,6 násobok sumy životného minima pre jednu plnoletú FO. Suma predčasného starobného dôchodku týchto poistencov musí byť teda najmenej 116,80 eur mesačne.
Ing. Ján Mintál
(Viac si nielen o tejto téme prečítate v mesačníku PaM 11/2012)
|
|
|
ČITATELIA SA PÝTAJÚ,ODBORNÍCI ODPOVEDAJÚ |
POVINNÉ PRÍSPEVKY
Novela č. 252/2012 Z. z. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v platnom znení zavádza od 1. januára 2013 pojem „povinné príspevky na starobné dôchodkové sporenie“.
Čo sú povinné príspevky a aké iné príspevky bude možné od roku 2013 odvádzať na starobné dôchodkové sporenie?
Druhy príspevkov na starobné dôchodkové sporenie od januára 2013 uvádza § 20 a nasl. zákona č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení v znení neskorších predpisov, podľa ktorého príspevkami na starobné dôchodkové sporenie budú
- povinné príspevky na starobné dôchodkové sporenie,
- dobrovoľné príspevky na starobné dôchodkové sporenie.
Povinné príspevky na starobné dôchodkové sporenie platí:
a) zamestnávateľ za svojho zamestnanca zúčastneného na starobnom dôchodkovom sporení,
b) samostatne zárobkovo činná osoba povinne dôchodkovo poistená podľa zákona o sociálnom poistení zúčastnená na starobnom dôchodkovom sporení,
c) dobrovoľne dôchodkovo poistená osoba podľa zákona o sociálnom poistení zúčastnená na starobnom dôchodkovom sporení,
d) štát,
e) Sociálna poisťovňa.
Štát platí povinné príspevky za osobu zúčastnenú na starobnom dôchodkovom sporení počas obdobia riadnej starostlivosti o dieťa do šiestich rokov jeho veku alebo počas riadnej starostlivosti o dieťa s dlhodobo nepriaznivým zdravotným stavom po dovŕšení šiestich rokov jeho veku, počas obdobia poberania peňažného príspevku na opatrovanie alebo počas obdobia výkonu osobnej asistencie fyzickej osobe s ťažkým zdravotným postihnutím a za sporiteľa, za ktorého ako za zamestnanca alebo samostatne zárobkovo činnú osobu platí poistné na dôchodkové poistenie štát počas poskytovania materského.
Sociálna poisťovňa platí povinné príspevky za osobu zúčastnenú na starobnom dôchodkovom sporení z titulu poberania úrazovej renty, ak bola sporiteľom pred vznikom nároku na úrazovú rentu.
Záver
Dobrovoľné príspevky platí sporiteľ, ktorý si platenie týchto príspevkov dohodol v zmluve o starobnom dôchodkovom sporení. Za zamestnanca odvádza dobrovoľné príspevky jeho zamestnávateľ, ak sa na tom so zamestnancom dohodol.
DOBROVOĽNÉ PRÍSPEVKY
Dobrovoľné príspevky na starobné dôchodkové sporenie budú podľa novely č. 252/2012 Z. z. zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov daňovo zvýhodnené.
Ako budú sporitelia II. dôchodkového piliera motivovaní platiť dôchodkovej správcovskej spoločnosti dobrovoľné príspevky?
Dobrovoľné príspevky na starobné dôchodkové sporenie budú podľa novely č. 252/2012 Z. z. zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov daňovo zvýhodnené. Daňová motivácia sa prejaví u sporiteľa zaplatením nižšej dane z príjmov zo závislej činnosti alebo z podnikania alebo z inej samostatnej zárobkovej činnosti.
Ostatné zdaniteľné príjmy nebudú zvýhodňované platením dobrovoľných príspevkov na starobné dôchodkové sporenie, t.j. zvýhodňované nebudú ani príjmy z prenájmu nehnuteľností, ani príjmy z kapitálového majetku a ani ostatné príjmy fyzickej osoby. Zaplatenie nižšej dane z príjmov sa teda bude vzťahovať na zamestnancov a na podnikajúce fyzické osoby, dosahujúce príjmy
- z poľnohospodárskej výroby, lesného a vodného hospodárstva,
-
zo živnosti,
-
z podnikania vykonávaného podľa osobitných predpisov,
-
ako spoločníci verejnej obchodnej spoločnosti a komplementári komanditnej spoločnosti,
-
z použitia alebo z poskytnutia práv z priemyselného alebo iného duševného vlastníctva vrátane autorských práv a práv súvisiacich s autorským právom, a to vrátane príjmov z vydávania, rozmnožovania a rozširovania literárnych a iných diel na vlastné náklady,
-
z činností, ktoré nie sú živnosťou ani podnikaním,
-
znalcov a tlmočníkov za činnosť podľa osobitného predpisu,
-
z činností sprostredkovateľov podľa osobitných predpisov, ktoré nie sú živnosťou.
JEDNORAZOVÝ PRÍJEM
Občan, ktorý nie je študentom ani dôchodcom (napr. zamestnanec iného zamestnávateľa, SZČO, dobrovoľne nezamestnaná osoba, osoba evidovaná na úrade práce, rodič starajúci sa o maloleté dieťa) dosiahol jednorázovo vyplatený príjem.
Aké odvody bude od januára 2013 povinný odvádzať zamestnávateľ z dohody o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru, uzatvorenej za účelom dosiahnutia jednorázovo vyplateného príjmu?
Z príjmu vyplateného jednorazovo (t.j. v zmysle zákona o sociálnom poistení pôjde o nepravidelný príjem) najčastejšie na základe uzatvorenej dohody o vykonaní práce bude zamestnávateľ odvádzať poistné bez poistenia na nemocenské poistenie a poistenia v nezamestnanosti v porovnaní so zamestnancom s uzatvorenou pracovnou zmluvou, t.j.
- poistné na zdravotné poistenie: za zamestnanca 4 % a za zamestnávateľa 10 % (prípadne za zamestnanca 2 % a za zamestnávateľa 5 %, ak ide o občana so zdravotným postihnutím)
-
poistné na starobné poistenie: za zamestnanca 4 % a za zamestnávateľa 14 %,
-
poistné na invalidné poistenie: za zamestnanca 3 % a za zamestnávateľa 3 %,
-
poistné do rezervného fondu solidarity: za zamestnávateľa 4,75 %,
-
poistné na garančné poistenie: za zamestnávateľa 0,25 %,
-
poistné na úrazové poistenie: za zamestnávateľa 0,8 %.
Záver
Pri takejto dohode zamestnávateľ celkovo zaplatí poisťovniam za zamestnanca 11 % a za seba ako zamestnávateľa 32,80 % z vyplácaného príjmu dohodárovi.
DOHODA O BRIGÁDNICKEJ PRÁCI ŠTUDENTOV
Zamestnávateľ uzavrel zo žiakom strednej školy dohodu o brigádnickej práci študentov. Študentov príjem nepresiahne 66 € mesačne.
Aké odvody bude od januára 2013 povinný odvádzať zamestnávateľ z dohody o brigádnickej práci študentov?
Z príjmu vyplateného žiakovi strednej školy do jeho veku 18 rokov na základe dohody o brigádnickej práci študentov v prípade, ak príjem žiaka v danom mesiaci neprekročí 66 €, bude zamestnávateľ odvádzať len:
- poistné na garančné poistenie: za zamestnávateľa 0,25 %,
- poistné na úrazové poistenie: za zamestnávateľa 0,8 %.
Pri takejto dohode zamestnávateľ celkovo zaplatí poisťovniam za seba ako zamestnávateľa 1,05 % z vyplácaného príjmu žiakovi.
(viac riešení problémov nielen k tejto téme nájdete v mesačníku 1000 riešení 11/2012)
|
|
|
Čiastka 72/2012
286/2012 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
287/2012 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
288/2012 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 106/2004 Z. z. o spotrebnej dani z tabakových výrobkov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov
289/2012 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 275/2006 Z. z. o informačných systémoch verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
290/2012 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 640/2008 Z. z. o verejnej minimálnej sieti poskytovateľov zdravotnej starostlivosti v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 274/2011 Z. z.
291/2012 Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 25/2004 Z. z., ktorou sa ustanovujú vzory tlačív na podávanie návrhov na zápis do obchodného registra a zoznam listín, ktoré je potrebné k návrhu na zápis priložiť v znení neskorších predpisov
292/2012 Vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovuje spôsob výpočtu škody spôsobenej neoprávneným odberom elektriny
293/2012 Opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovuje suma zodpovedajúca 60 % priemernej mesačnej mzdy v hospodárstve Slovenskej republiky za rok 2011, ktorá je rozhodujúca na poskytnutie vianočného príspevku v roku 2012
294/2012 Oznámenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o uložení dodatku ku kolektívnej zmluve vyššieho stupňa
Čiastka 73/2012
295/2012 Oznámenie Ministerstva zahraničných veci Slovenskej republiky o uzavretí Zmluvy, ktorou sa zriaďuje Európsky mechanizmus pre stabilitu medzi Belgickým kráľovstvom, Spolkovou republikou Nemecko, Estónskou republikou, Írskom, Helénskou republikou, Španielskym kráľovstvom, Francúzskou republikou, Luxemburským veľkovojvodstvom, Maltou, Holandským kráľovstvom, Rakúskou republikou, Portugalskou republikou, Slovinskou republikou, Slovenskou republikou, Fínskou republikou Príloha k čiastke 73 – k oznámeniu č. 295/2012 Z. z.
296/2012 Zákon o Európskom mechanizme pre stabilitu a o doplnení niektorých zákonov
Čiastka 74/2012
297/2012 Nález Ústavného súdu Slovenskej republiky sp. zn. PL. ÚS 109/2011 z 11. júla 2012 vo veci vyslovenia nesúladu položky 13 písm. b) v časti I prílohy Poplatky vyberané v občianskom súdnom konaní (Sadzobníka súdnych poplatkov) zákona Slovenskej národnej rady č. 71/1992 Zb. o súdnych poplatkoch a poplatku za výpis z registra trestov v znení neskorších predpisov s čl. 1 ods. 1, čl. 13 ods. 4 a čl. 46 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky a čl. 6 ods. 1 Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd
298/2012 Nariadenie vlády Slovenskej republiky o systéme identifikácie a sledovateľnosti výbušnín na civilné použitie
299/2012 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Kenskej republiky o spolupráci v oblasti kultúry Príloha k čiastke 74 – k oznámeniu č. 299/2012 Z. z.
Čiastka 75/2012
300/2012 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov
301/2012 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
302/2012 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 607/2003 Z. z. o Štátnom fonde rozvoja bývania v znení neskorších predpisov
303/2012 Vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, ktorou sa ustanovujú náležitosti žiadosti o udelenie výnimky a doklady prikladané k žiadosti
304/2012 Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa ustanovuje vzor daňového priznania k dani z motorových vozidiel
305/2012 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o zmene a doplnení zoznamu zmluvných strán Dohovoru o právomoci, rozhodnom práve, uznávaní a výkone a spolupráci v oblasti rodičovských práv a povinností a opatrení na ochranu dieťaťa (uzavretého dňa 19. októbra 1996) Príloha k čiastke 75 – k oznámeniu č. 305/2012 Z. z.
Čiastka 76/2012
306/2012 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení zákona č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) v znení neskorších predpisov
307/2012 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 370/2006 Z. z. o opatreniach na zníženie emisií zo spaľovacích motorov inštalovaných v necestných strojoch v znení neskorších predpisov
308/2012 Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o požiadavkách na kvalitu vody, kontrolu kvality vody a o požiadavkách na prevádzku, vybavenie prevádzkových plôch, priestorov a zariadení na prírodnom kúpalisku a na umelom kúpalisku
309/2012 Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o požiadavkách na vodu určenú na kúpanie
310/2012 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní zlatých zberateľských euromincí v nominálnej hodnote 100 eur pri príležitosti 300. výročia korunovácie Karola III. V Bratislave
311/2012 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o predbežnom vykonávaní Dohody, ktorou sa po druhýkrát mení a dopĺňa Dohoda o partnerstve medzi členmi skupiny afrických, karibských a tichomorských štátov na jednej strane a Európskym spoločenstvom a jeho členskými štátmi na strane druhej, podpísaná v Cotonou 23. júna 2000 a po prvýkrát zmenená a doplnená v Luxemburgu 25. júna 2005
312/2012 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o zmene článkov Dohody o Medzinárodnej banke pre obnovu a rozvoj Príloha k čiastke 76 – k oznámeniu č. 312/2012 Z. z.
|
|
|
EMOCIONÁLNA INTELIGENCIA V PRÁCI
Ani vzdelanie, ani skúsenosti nie sú adekvátnym ukazovateľom toho, prečo je niekto v živote či v práci úspešný. Príčiny však môžeme hľadať na úrovni emocionálnej inteligencie. Emocionálna inteligencia je ťažko merateľná, uchopiteľná, ľudia mylne predpokladajú, že je vrodená a nedá sa na jej zlepšení pracovať. Táto schopnosť je veľmi dôležitým nástrojom riadenia ľudí aj riešenia úloh v pracovnej oblasti. Emócie boli v kultúre 20. storočia dlho prehliadané ako nepodstatné a určené nanajvýš pre súkromie. Dnes je však zrejmé, že oddelenie rozumu a emócií je len ilúzia.
Emocionálna inteligencia je špecifickým druhom inteligencie. Na všetkých rozhodnutiach, ktoré človek robí, sa podieľajú aj tie časti mozgu, ktoré spracovávajú emócie. Načo sú nám emócie? Ako uvádza Hroník (2009):
- Emócie sú zdrojom energie – rozum je len nástroj bez energie – bez emócií nemožno myslieť ani tvoriť.
- Emócie nám pomáhajú adaptovať sa na situáciu – signalizujú nám, čo je pre nás dôležité.
- Bez emócií nie je motivácia, ktorá im dáva smer.
- Emócie nechýbajú v žiadnej skúsenosti alebo intuícii – emócie nám triedia skúsenosti. Intuícia je koncentrovaná skúsenosť.
Zlomom v prístupe k tomuto fenoménu sa stala v 90. rokoch 20. storočí kniha Daniela Golemana Emocionálna inteligencia, ktorej hlavná téza obrátila naruby doterajší spôsob pohľadu: ľudia úspešní
v zamestnaní sa častokrát nevyznačovali mimoriadne vysokým IQ, ale predovšetkým výrazným
EQ (= emocionálny kvocient) – emocionálnou inteligenciou. Emocionálna inteligencia je podľa Golemana
nadradenou schopnosťou, ktorá má obrovský vplyv na všetky ostatné schopnosti – podporuje ich alebo im bráni. Podľa neho sú jej súčasťou schopnosť vnímať vlastné emócie, vedieť s nimi zaobchádzať, využiť ich v prospech nejakej veci, teda sám seba motivovať, ale tiež schopnosť vcítiť sa do ostatných ľudí (empatia). S témou emocionálnej inteligencie sa spája otázka, čo je vrodené a čo naučené. Faktom je, že emocionálne učenie je učením sociálnym, ktoré vychádza zo skúseností a príkladov. Aký majú vplyv gény, teda vlohy na emocionálne učenie a emocionálnu inteligenciu, doteraz nevieme. Preto dáva časť vedcov prednosť termínu „emocionálna kompetencia“, ktorý zdôrazňuje možnosť túto schopnosť získať. Rozhodujúci je predovšetkým poznatok, že významné stavebné kamene emocionálnej inteligencie vychádzajú z určitých schopností, ktoré sa človek môže naučiť a ďalej ich rozvíjať.
Americkí bádatelia Mayer, Salovey a Caruso (in von Kanitz, 2008) porovnávajú emocionálnu inteligenciu s ostatnými parciálnymi rozumovými schopnosťami. Ľudia s vyvinutou matematicko- logickou inteligenciou majú zvláštne nadanie chápať komplexné matematické problémy a nachádzať na ne riešenia. Emocionálne inteligentní ľudia sú oproti tomu schopní vnímať u seba a druhých emocionálne procesy a primerane s nimi zaobchádzať. Sú schopní emocionálne pochody predvídať a využiť ich pre pochody myšlienkové a rozhodovacie. To je dôležité pre všetky polia pôsobnosti, ktoré majú niečo spoločného s ľuďmi.
Včasná identifikácia a pochopenie vlastných emócií je základnou kompetenciou pre primerané zaobchádzanie so svojimi pocitmi v danej situácii. Táto schopnosť je zároveň základným predpokladom pre všetky ostatné stavebné kamene emocionálnej inteligencie. Vysoký stupeň sebauvedomenia nespočíva len vo vnímaní pocitu a schopnosti ho popísať, ale tiež v tom, že osobe sú
jasné jeho príčiny a kontext. Postoj manažérov k emóciám rozhodujúcim spôsobom ovplyvňuje
využívanie ich schopností. Ak považujú emócie pri posudzovaní okolností a situácií za nepodstatné, cielene si ich nebudú uvedomovať a nebudú ich schopní ani využiť. Aj keby emocionálnou kompetenciou disponovali, ich postoj im bude brániť ju využiť (von Kanitz, 2008). Iní autori (napr.Wood, Tolley,
2003) za zložky emocionálnej inteligencie považujú týchto 5 schopností, ktoré ako vidíme sú veľmi podobné s vyššie uvádzanými:
- Sebaovládanie – schopnosť zvládať a kontrolovať svoj emocionálny stav
- Sebauvedomenie – znalosť seba, svojich emócií a toho, čo mi moje emócie hovoria
- Motivácia – schopnosť využiť energiu emócií na dosahovanie svojich cieľov
- Empatia – schopnosť rozoznať a čítať emócie druhých
- Sociálne zručnosti – nadväzovanie a udržiavanie spoločenských vzťahov a ovplyvňovanie druhých.
V každom podniku sa nájde na vedúcej pozícii niekto, o kom si jeho podriadení myslia, že jeho emocionálna inteligencia je na veľmi nízkej úrovni, nevychádza dobre s druhými, práca s ním ľahko
končí hádkou, atmosféra je často napätá, chýba mu taktnosť, naopak prevláda arogancia voči podriadeným. Je pravdou, že úspech a emocionálna inteligencia nemusia ísť vždy ruka v ruke. Nepríjemní ľudia s vynikajúcimi pracovnými výsledkami sú však v menšine. A to, že nevyužívajú na prácu s ľuďmi aj sociálne kompetencie a nepracujú na nich, je na ich škodu, mohli by to dotiahnuť omnoho ďalej než kde sú teraz. Pokračovaním Golemanových myšlienok je kniha The new leaders, ktorú spoločne s ním napísali
Boyatzis a McKee. Analyzovali viac ako 500 kompetenčných modelov rôznych firiem a spôsobilosti rozdelili do troch skupín:
- čisto technické schopnosti ako napr. účtovníctvo, obchodné plánovanie alebo vytváranie rozpočtu
- kognitívne schopnosti, ako vyhľadávanie informácií, analytické myslenie, spôsoby učenia
- rysy emocionálnej inteligencie, ktorých príkladom je uvedomovovanie si samého seba a schopnosť vytvárať a udržiavať vzťahy.
Podľa týchto autorov až 80 - 90 % kompetencií, ktoré rozlišujú pracovníkov na tých s priemerným a s nadpriemerným výkonom, patrí do oblasti emocionálnej inteligencie. Zvyšok predstavujú kognitívne
a technické kompetencie (Kubeš, Spillerová, Kurnický, 2004). Kompetencie súvisiace s emocionálnou
inteligenciou u lídrov rozdelili nasledovne:
Uvedomovanie si samého seba:
- emocionálne uvedomovanie si seba samého
- presné sebahodnotenie sebadôvera
Riadenie samého seba:
- sebakontrola
- transparentnosť
- prispôsobivosť
- iniciatíva
- optimizmus
Sociálne uvedomovanie:
- empatia
- organizačné uvedomovanie
- služby
Riadenie vzťahov:
- inšpirovanie
- vplyv
- rozvoj druhých
- katalyzátor zmeny
- riadenie konfliktov
- spolupráca a tímové dosahovanie cieľov.
Nielen jednotliví zamestnanci , ale i podniky môžu ťažiť z emocionálnej inteligencie. Ak sa podnik zameria na zlepšovanie emocionálnej inteligencie u svojim zamestnancov, celý podnik sa posunie dopredu.
Vysoká emocionálna inteligencia zlepšuje tímovú prácu i služby zákazníkom. Na ukážku si uveďme
niektoré z výrokov, ktoré sa môžu vyskytovať v testoch emocionálnej inteligencie a pri ktorých uchádzač hodnotí, do akej miery sa stotožňuje jeho prežívanie situácií a správanie v nich s daným výrokom:
- Dávam ľuďom najavo vždy, čo si myslím.
- Vždy viem, čo sa vo mne odohráva.
- Rád mám posledné slovo.
- Ak mám urobiť niečo nepríjemné, odkladám to až na poslednú možnú chvíľu.
- Ľudia sa so mnou cítia príjemne.
- Dokážem sa baviť s kýmkoľvek.
- Dokážem odhadnúť presne pocity druhých ľudí.
- Svoje pocity si nijako zvlášť nevšímam a väčšinou mám problém povedať, ako sa cítim.
- Často mám zmeny nálady, ktoré nedokážem pochopiť.
- Keď sa naozaj rozčúlim, prestávam sa kontrolovať.
- V hneve niekedy poviem veci, ktoré neskôr ľutujem.
- Keď niekto príde za mnou so svojimi osobnými problémami, je to pre mňa skôr obťažujúce.
- Nerád v sebe dusím svoje pocity.
- Keď ma niekto kritizuje, mám tendenciu sa stiahnuť.
- Zaujíma ma, ako sa cítia druhí ľudia.
- Pri prvom stretnutí urobím na ľudí dobrý dojem.
- Prispôsobujem svoje správanie podľa toho, s kým hovorím.
Prípadne môžu byť v teste načrtnuté situácie a testovaný môže vybrať ako by sa v danej situácii pravdepodobne zachoval:
1. Hovoríte s niekým, kto sa vám snaží niečo vysvetliť, ale trvá mu to veľmi dlho a vy máte
niečo dôležité na práci. Čo urobíte?
a) vyhovoríte sa na prácu a ukončíte rozhovor
b) poprosíte o stručnejší úhrn toho, čo chcel dotyčný povedať
c) nepoviete nič, ale budete sa významne dívať na hodinky
2. Pozorujete dvoch svojich kolegov, ako o niečom diskutujú a jasne sa tam schyľuje ku hádke. Čo urobíte?
a) nechám ich, nech si to medzi sebou vyriešia
b) vypočujem si ich a prikloním sa v konflikte na stranu toho, kto má podľa mňa pravdu
c) vstúpim do diskusie a pokúsim sa zabrániť konfliktu
3. Ako narodeninový darček dostanete od kolegov veľmi nevkusnú vázu. Ako zareagujete?
a) poviete im úprimne, čo si o darčeku myslíte
b) poviete im, aby vám nabudúce radšej dali peniaze
c) poďakujete a predstierate radosť
d) poďakujete a postavíte si vázu v práci na stôl
Vidíme, že presnosť výsledkov testov emocionálnej inteligencie závisí i od toho, ako je sám k sebe testovaný úprimný a neskresľuje odpovede podľa toho, čo si myslí, že by mal „správne“ odpovedať. Preto sa zatiaľ veľmi nepoužívajú vo výberových konaniach, ale skôr ako prostriedok sebarozvoja záujemcov, kedy je predpoklad, že dotyčný bude odpovedať na otázky pravdivo, aby sa o sebe a svojich slabších stránkach dozvedel čo najviac a mohol na nich pracovať.
Sociálne zručnosti – sú nevyhnutnou súčasťou taktu, spoločenského úspechu i osobnej príťažlivosti. Ľudia s vysokým EQ dokážu prispôsobovať svoje správanie danej situácii a meniť ho, aby dosiahli žiadaný účinok, zvládajú komunikáciu s druhými, získajú ich pre spoločné ciele. Preto sa aj emocionálna inteligencia a tzv. mäkké zručnosti (soft-skills) stávajú diferencujúcim faktorom aj pri výberových konaniach na pracovné pozície. Ľudia s vysoko rozvinutou emocionálnou inteligenciou lepšie zapôsobia na výberovom pohovore. Ešte viac sa táto schopnosť ukáže pri komplexnejšom výberovom konaní, akým je napr. Assessment centrum. Vedci pracujú i na vyvinutí spoľahlivého testu emocionálnej inteligencie, ktorý by mal personalistom výber uľahčiť.
ZÁVER – Rozvinutá emocionálna inteligencia umožňuje ľuďom na pracovisku porozumieť iným ľuďom, rozvíjať vzťahy, konštruktívne pracovať s ľuďmi, zvyšovať pracovný výkon tímoch a tak zvyšovať výkon celého podniku. Nedostatky v tejto oblasti vedú k spoločenskej neobratnosti, stroskotaniu vzťahov, arogancii, necitlivosti, často i k vysokej fluktuácii v dôsledku zlých vzťahov medzi zamestnancami.
Mgr. Monika Rolková
|
|
|
Október 2012
15. 10. - pondelok |
Daň z príjmov |
odvod dane vyberanej zrážkou z tých príjmov, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane |
odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane | <
22. 10. - pondelok |
DPH |
predloženie žiadosti o registráciu pre DPH zdaniteľnou osobou, ktorej obrat za najviac 12 predchádzajúcich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov dosiahol v septembri 2012 49 790 € |
podanie súhrnného výkazu k DPH za september 2012 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných presiahla v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku 100 000 € |
podanie súhrnného výkazu k DPH za tretí štvrťrok 2012 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných nepresiahla v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku 100 000 € |
|
|
|
Názov krajiny
|
Názov meny
|
Mena
|
28.9.
|
1.10.
|
2.10.
|
3.10.
|
4.10.
|
5.10.
|
8.10.
|
9.10.
|
USA |
americký dolár
|
USD
|
1,293
|
1,2877
|
1,293
|
1,2904
|
1,2951
|
1,3002
|
1,2958
|
1,2953
|
Japonsko |
japonský jen
|
JPY
|
100,37
|
100,42
|
101,02
|
101,1
|
101,88
|
102,02
|
101,45
|
101,35
|
Bulharsko |
lev
|
BGN
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
Česká republika |
česká koruna
|
CZK
|
25,141
|
25,08
|
25,06
|
25,033
|
24,957
|
24,915
|
24,9
|
24,936
|
Dánsko |
dánska koruna
|
DKK
|
7,4555
|
7,4554
|
7,4554
|
7,4566
|
7,4556
|
7,4556
|
7,4569
|
7,4575
|
V. Británia |
anglická libra
|
GBP
|
0,79805
|
0,7983
|
0,8006
|
0,80085
|
0,80395
|
0,80325
|
0,8084
|
0,8079
|
Maďarsko |
maďarský forint
|
HUF
|
284,89
|
285,13
|
285,56
|
286,15
|
285,61
|
282,75
|
283,75
|
283,4
|
Litva |
litovský litas
|
LTL
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
Lotyšsko |
lotyšský lats
|
LVL
|
0,6962
|
0,6962
|
0,6963
|
0,6961
|
0,6962
|
0,6961
|
0,6962
|
0,6963
|
Poľsko |
poľský zlotý
|
PLN
|
4,1038
|
4,1057
|
4,1031
|
4,0909
|
4,0866
|
4,0735
|
4,078
|
4,0777
|
Rumunsko |
rumunský leu
|
RON
|
4,5383
|
4,5223
|
4,5241
|
4,5337
|
4,548
|
4,5782
|
4,5723
|
4,5675
|
Švédsko |
švédska koruna
|
SEK
|
8,4498
|
8,4731
|
8,5326
|
8,609
|
8,6099
|
8,5728
|
8,6057
|
8,6117
|
Švajciarsko |
švajčiarsky frank
|
CHF
|
1,2099
|
1,2095
|
1,2102
|
1,2104
|
1,2123
|
1,2112
|
1,211
|
1,2111
|
Nórsko |
nórska koruna
|
NOK
|
7,3695
|
7,378
|
7,373
|
7,4115
|
7,4285
|
7,3935
|
7,402
|
7,405
|
Chorvátsko |
chorvátska kuna
|
HRK
|
7,4468
|
7,4255
|
7,446
|
7,4625
|
7,482
|
7,481
|
7,48
|
7,4865
|
Rusko |
ruský rubeľ
|
RUB
|
40,14
|
40,223
|
40,16
|
40,177
|
40,29
|
40,252
|
40,3506
|
40,274
|
Turecko |
turecká líra
|
TRY
|
2,3203
|
2,3117
|
2,317
|
2,3127
|
2,3386
|
2,3375
|
2,3494
|
2,349
|
Austrália |
austrálsky dolár
|
AUD
|
1,2396
|
1,2431
|
1,2531
|
1,2625
|
1,2673
|
1,2682
|
1,2721
|
1,2663
|
Brazília |
brazílsky real
|
BRL
|
2,6232
|
2,6098
|
2,6174
|
2,6148
|
2,6179
|
2,6258
|
2,6348
|
2,6289
|
Kanada |
kanadský dolár
|
CAD
|
1,2684
|
1,2667
|
1,2693
|
1,2727
|
1,2783
|
1,275
|
1,2683
|
1,2632
|
Čína |
čínsky jüan
|
CNY
|
8,1261
|
8,0926
|
8,1779
|
8,1707
|
8,209
|
8,2226
|
8,1498
|
8,1465
|
Hongkong |
hongkongský dolár
|
HKD
|
10,0258
|
9,985
|
10,0266
|
10,0073
|
10,0432
|
10,0805
|
10,0476
|
10,0422
|
Indonézia |
indonézska rupia
|
IDR
|
12380,86
|
12334,98
|
12388,38
|
12374,75
|
12418,81
|
12467,96
|
12438,19
|
12445,44
|
India |
indická rupia
|
INR
|
68,348
|
67,487
|
67,747
|
67,443
|
67,002
|
67,422
|
68,184
|
68,2779
|
Južná Kórea |
juhokórejský won
|
KRW
|
1439,33
|
1435,49
|
1438,56
|
1437,89
|
1441,73
|
1444,13
|
1442,02
|
1439,28
|
Mexiko |
mexické peso
|
MXN
|
16,6086
|
16,5824
|
16,5813
|
16,5952
|
16,5643
|
16,5844
|
16,6357
|
16,5661
|
Malajzia |
malajzijský ringgit
|
MYR
|
3,9596
|
3,9433
|
3,9462
|
3,9499
|
3,9599
|
3,9691
|
3,9813
|
3,9805
|
Nový Zéland |
novozélandský dolár
|
NZD
|
1,5536
|
1,5533
|
1,5521
|
1,5709
|
1,5788
|
1,5775
|
1,5854
|
1,577
|
Filipíny |
filipínske peso
|
PHP
|
53,961
|
53,731
|
53,758
|
53,63
|
53,779
|
53,831
|
53,748
|
53,646
|
Singapur |
singapurský dolár
|
SGD
|
1,5848
|
1,5827
|
1,5885
|
1,5896
|
1,591
|
1,5951
|
1,5951
|
1,5913
|
Thajsko |
thajský baht
|
THB
|
39,811
|
39,648
|
39,63
|
39,564
|
39,617
|
39,721
|
39,785
|
39,701
|
Južná Afrika |
juhoafrický rand
|
ZAR
|
10,7125
|
10,7321
|
10,8
|
10,8852
|
11,0599
|
11,1983
|
11,577
|
11,3321
|
Izrael |
izraelský šekel
|
ILS
|
5,0603
|
5,0357
|
5,021
|
4,9948
|
5,014
|
5,0144
|
5,0045
|
4,997
|
|
|
|
NAJVIAC ČÍTANÉ TÉMY A PUBLIKÁCIE |
Poradca (Poradca) č. 1-2/2013 mesačník nielen pre podnikateľov, zákony s komentármi, účtovníctvo, odvody, ekonomika, dane
- Občiansky súdny poriadok s komentárom - aktuálny komentár zohľadňujúci posledné novely tohto prepisu JUDr. Edmund Horváth, Mgr. Lucia Černáková
- Zmeny v zákone o DPH Ing. Jana Jarošová
- Zúčtovanie so zamestnancami a orgánmi zdravotného a sociálneho poistenia Ing. Martina Paliderová PhD.
Dane, účtovníctvo – vzory a príklady (DÚVaP) č. 10/2012 – riešenie problematiky daní, účtovníctva a odvodov pomocou vzorov, prípadov, príkladov...
- Zásoby a skladové hospodárstvo Ing. Ivana Hudecová
- Skončenie FO a PO Ing. Anton Kolembus
- Pracovné úrazy a choroby z povolania Ing. Zuzana Cingelová
Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO) č. 10/2012 – daňová, účtovná a mzdová problematika skĺbená s citáciami aktuálnych zákonov
- Novela zákona o DPH Ing. Naďa Vašková
- Zrážky zo mzdy zamestnanca Ing. Eva Minárová
- Novela postupov účtovania v PÚ Ing. Ivana Hudecová
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále (PaM) č. 10/2012 - problematika pracovného práva, miezd, BOZP, odvodov a citácie aktuálnych zákonov
- Pracovný asistent JUDr. Tomáš Sninčák
- Použitie motorového vozidla JUDr. Sandra Mrukviová Tomiová
- Dohoda o sporných nárokoch JUDr. Sandra Mrukviová Tomiová
Verejná správa (VS) č. 10/2012 - informácie i rady a citácie zákonov z daňovej, účtovnej, legislatívnej oblasti
- Sankcie za porušenie povinnosti pri dani z nehnuteľnosti Irena Bubeníková
- Rozpočet verejnej správy Ing. Zuzana Cingelová
- Nastavenie systému riadenia a kontroly
- Paušalizácia cestovných náhrad Ing. Ľuboslava Minková
1000 riešení č. 10/2012 – problémy z ekonomickej, daňovej, účtovnej a mzdovej praxe a ich riešenia od odborníkov na tieto oblasti.
- Zákon o DPH - novela od 1. 10. 2012 – Ing. Ján Mintál
- Dane v praxi
- Účtovníctvo
- Mzdy, odvody
- Verejná správa
PRIPRAVUJEME
Poradca (Poradca) mesačník, č. 3/2013 (X/2012)
- Zákon o BOZP s komentárom
- Bezpečnosť práce na stavbách
Poradca (Poradca), č. 4/2013 (XI/2012)
- Postupy účtovania s komentárom
Dane, účtovníctvo – vzory a prípady (DÚVaP) – mesačník, č. 11/2012 (X/2012)
- Pohľadávky z účtovného pohľadu
- Zlúčenie, splynutie a rozdelenie obchodných spoločností
Verejná správa – (VS) - mesačník, č. 11/2012 (X/2012)
- Odmeňovanie pracovníkov vo verejnom záujme
- Spotrebná daň z alkoholu
- Stravné pri tuzemských pracovných cestách
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále – (PaM) – mesačník, č. 11/2012 (X/2012)
- Najdôležitejšie zmeny zákona o sociálnom poistení
- Mzda a mzdové podmienky pri uzatvorení pracovného pomeru
- Prerušenie povinného nemocenského poistenia
Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO) – mesačník, č. 11/2012 (X/2012)
- Záložné právo a zádržné právo
- Využívanie súkromného osobného automobilu u podnikajúcej FO a účtovanie v sústave JÚ
1 000 riešení – mesačník, č.11/2012 (X/2012)
- Zmeny v sociálnom a dôchodkovom sporení
- Dane v praxi
- Podvojné účtovníctvo
- Jednoduché účtovníctvo
- Zákonník práce
|
|
|
BALÍČEK BOZP
Posledná novela zákona o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci priniesla podstatné zmeny. Mení ustanovenia v oblasti povinnosti zamestnávateľa, poskytovania rekondičných pobytov, overovania plnenia požiadaviek bezpečnosti technických zariadení. Tieto zmeny sa týkajú každého zamestnávateľa i zamestnanca.
Aktuálne o bezpečnosti práce – príspevok
mesačník PaM 6/2012, (A4, cca 80 str.)
Pracovné úrazy a choroby z povolania – riešenia problémov
mesačník DÚVAP 10/2012, (A5, cca 176 str.)
Zákon o BOZP s komentárom – úplné znenie zákona s komentárom
mesačník Poradca 3/2013, (A5, cca 224 str.)
BALÍČEK BOZP obsahuje:
PaM 6/2012 - príspevok +
DÚVaP 10/2012 - príspevok +
Poradca 3/2013 - úplné znenie zákona s komentárom.
Cena balíčka je 16,06 €.
Cena balíčka s 30 % zľavou je 11,20 €.
Ušetríte 4,86 €.
Ceny balíčkov sú konečné, vrátane DPH a distribučných nákladov.
Len do vypredania zásob.
Balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@poradca.sk
RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY NA VŠETKÝCH UVEDENÝCH TELEFÓNNYCH ČÍSLACH V ČASE OD 9,00 – 15,00
Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty.
E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina.
- Tieto e-mailové noviny Vám boli doručené výlučne na základe žiadosti o zasielanie e-mailových novín.
- Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len pre vlastné účely, nesmú býť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!
|
|
|
Adresa: |
|
E-mail: |
ExiCon, s. r. o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
|
|
objednavky@exicon.eu
|
|
IČO: 44853530
DIČ: 2022854900
IČ DPH: SK2022854900
|
|
|
|
|
|
Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 51548/L. |
|
|
V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadal(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite prosím správu s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.eu, následne budete vyraden(á) z databázy príjemcov e-mailových novin.
|
Copyright (c) Exicon s.r.o., 2011 |