Em@ilové noviny

 

č. 2/2020

31.1.2020

 

 
 
 Téma novín 
 P6 aktual 
 Chybiť znamená platiť 
 Najviac čítané témy a publikácie 
 Horúce témy 
 Kontakty 

Služby, ktoré nájdete len u nás:

  • aktuálne a rýchle informácie
    (zmeny zákonov a predpisov) z oblastí daní, účtovnictva, miezd, odvodov; za výhodné ceny
  • kvalifikovaný a ochotný personál
    na zákazníckom oddelení;
  • možnosť rýchleho objednania
    publikácie (telefonicky, faxom, e-mailom, poštou);
  • rýchla dodávka (do 48 hodín)
  • uvádzanie nových produktov
    prostredníctvom mailingov a telemarketingu;
  • približovanie sa k zákazníkovi
    prostredníctvom bezplatných odpovedí na otázky.
 
Vážení čitatelia!

Novela zákona o odpadoch platná od 1. 1. 2020 priniesla okolo 200 zmien. Upravuje okrem iného triedenie odpadov, zakazuje sa skládkovanie neupravených odpadov, mení sa legislatívna úprava mobilných zariadení, evidencia výkupu odpadov, iné povinnosti budú mať obce … a priniesla mnoho ďalších zmien. Potrebujete viac informácií k tejto téme? Čítajte v rubrike Téma čísla v článku pod názvom Odpady po novom a v mesačníkoch PaM 3/20, VS 3/2020 a úplné znenie zákona po novele nájdete v Zákonoch VIB/2020.

V januári sa zmenili odvody do Sociálnej poisťovne. V akej výške sa budú odvádzať odvody? Nájdete v Téme čísla pod názvom Odvody v roku 2020 a v mesačníku PaM 3/2020, odborných tematických publikáciách Povinnosti zamestnávateľa 2020, Odvody poistného k 1. 1. 2020 a úplné znenia zákonov nájdete v Zákonoch IIIB/2020.

Ak chceme niekomu efektívne pomôcť, musíme nielen pochopiť jeho problémy, ale aj to, prečo sa do nich dostal. Ako postupovať, keď chceme niekomu pomôcť? Čítatje v príspevku Ako efektívne pomáhať.

V aktuálnych tematických balíčkoch sa venujeme týmto problematikám: Zákoník práce - novela, Odpady - novela, Odvody po novom, Jednoduché účtovníctvo.

Andrea Súkeníková
zodpovedná redaktorka
poradca@poradca.sk


V tomto čísle najdete:

 

 
 
TÉMY NOVÍN

 
ODPADY PO NOVOM


Odpadové hospodárstvo je na Slovensku riešené už od roku 1991, kedy bol schválený prvý zákon o odpadoch. Vydržal 10 rokov a v roku 2001 ho nahradil zákon o odpadoch č. 223/2001. Ten platil až do roku 2015, kedy došlo k výrazným zmenám, ktoré ovplyvňujú odpadové hospodárstvo až doposiaľ. Aj posledný zákon o odpadoch č. 79 z roku 2015 bol už niekoľkokrát menený, rovnako sa menili aj vykonávacie vyhlášky k zákonu.

 

Dňa 27. 11. 2019 schválila NR SR zákon č. 460/2019 Z. z., ktorým sa novelizoval zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch. Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky ako predkladateľ novely zákona predložil návrh novely na základe Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2019 z dôvodu transpozície tzv. „odpadového balíka“, ktorý tvoria smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/849 z 30. mája 2018, ktorou sa menia smernice 2000/53/ES o vozidlách po dobe životnosti, 2006/66/ES o batériách a akumulátoroch a použitých batériách a akumulátoroch a 2012/19/EÚ o odpade z elektrických a elektronických zariadení, ďalej smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/850 z 30. mája 2018, ktorou sa mení smernica 1999/31/ES o skládkach odpadov, smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/851 z 30. mája 2018, ktorou sa mení smernica 2008/98/ES o odpade a smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/852 z 30. mája 2018, ktorou sa mení smernica 94/62/ES o obaloch a odpadoch z obalov.

 

Niektoré ustanovenia novely zákona nadobudli účinnosť dňom vyhlásenia v Zbierke zákonov SR, t. j. 27. 12. 2019 a ďalšie nadobudnú účinnosť 1. júla 2020, 1. januára 2021, 3. júla 2021, a 1. januára 2023. Samozrejme za predpokladu, pokiaľ dovtedy nedôjde k ďalšej legislatívnej zmene.

 

PROGRAM ODPADOVÉHO HOSPODÁRSTVA SR vláda schválila dňa 14. 10. 2015 uznesením č. 562/2015 na roky 2016-2020. Program odpadového hospodárstva Slovenskej republiky predstavuje najvýznamnejší strategický dokument v odpadovom hospodárstve Slovenskej republiky na roky 2016 až 2020. Bol vypracovaný v súlade s požiadavkami trvalo udržateľného rastu. Program odpadového hospodárstva na roky 2016 až 2020 je v poradí piatym národným programom stanovujúcim základné požiadavky, ciele a opatrenia zamerané na oblasť odpadového hospodárstva. Vychádzal z vyhodnotenia predchádzajúceho Programu na roky 2011 až 2015 a z analýzy súčasného stavu a potrieb odpadového hospodárstva SR. Záväzná časť Programu je záväzným dokumentom pre rozhodovaciu činnosť orgánov štátnej správy v odpadovom hospodárstve.

Okresné úrady v sídle kraja sú povinné vypracovať programy krajov na základe cieľov a opatrení stanovených v tomto dokumente. Program kraja bude vypracovaný pre územie, ktoré je v pôsobnosti príslušného okresného úradu v sídle kraja.

 

HLAVNÝM CIEĽOM ODPADOVÉHO HOSPODÁRSTVA SR DO ROKU 2020 je minimalizácia negatívnych účinkov vzniku a nakladania s odpadmi na zdravie ľudí a životné prostredie. Pre dosiahnutie stanovených cieľov bude nevyhnuté zásadnejšie presadzovanie a dodržiavanie záväznej hierarchie odpadového hospodárstva za účelom zvýšenia recyklácie odpadov predovšetkým pre oblasť komunálnych odpadov a stavebných odpadov a odpadov z demolácií v súlade s požiadavkami rámcovej smernice o odpade. V odpadovom hospodárstve bude potrebné naďalej uplatňovať princípy blízkosti, sebestačnosti a pri vybraných prúdoch odpadov aj rozšírenú zodpovednosť výrobcov pre nové prúdy odpadov, okrem všeobecne zavedeného princípu „znečisťovateľ platí“.

 

Pri budovaní infraštruktúry odpadového hospodárstva bude potrebné uplatňovať požiadavku najlepších dostupných techník alebo najlepších environmentálnych postupov. Strategickým cieľom odpadového hospodárstva SR zostáva pre obdobie rokov 2016 až 2020 zásadné odklonenie odpadov od ich zneškodňovania skládkovaním obzvlášť pre komunálne odpady.

 

ZMENY OD ROKU 2020. Podľa úpravy účinnej odo dňa vyhlásenia zákona, zákon o odpadoch sa nevzťahuje na látky, ktoré sú určené na použitie ako kŕmne suroviny podľa Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 767/2009 z 13. júla 2009 o uvádzaní krmív na trh a ich používaní a ktoré nepozostávajú z vedľajších živočíšnych produktov a ani ich neobsahujú.

Novela zákona zavádza novú definíciu úpravy odpadov, ktorou je fyzikálny proces, tepelný proces, chemický proces alebo biologický proces vrátane triedenia odpadu, ktorý zmení vlastnosti odpadu s cieľom zmenšiť jeho objem alebo znížiť jeho nebezpečné vlastnosti, uľahčiť manipuláciu s ním alebo zlepšiť možnosti jeho zhodnotenia. Definíciu bolo potrebné zmeniť z dôvodu odstránenia transpozičných nedostatkov vytýkaných zo strany Európskej Komisie v rámci prebiehajúceho konania v súlade s rozsudkom Malagrotta, čím bude zabezpečená úplná transpozícia tejto smernice.

 

V zmysle tohto rozsudku musí odpad uložený na skládku odpadov prejsť úpravou, tzn. nestačia len (ľahké) fyzikálne procesy úpravy odpadu, napr. mletie a stláčanie odpadu, ale táto úprava musí byť najvhodnejšia na to, aby sa čo najviac obmedzili negatívne vplyvy na životné prostredie a zdravie ľudí. Minimálnou požiadavkou na úpravu pred skládkovaním je triedenie odpadu a stabilizácia organickej frakcie najmä potravinového odpadu, ktorý je dovolené zberať so zmesovým komunálnym odpadom. Za úpravu odpadu sa považuje predovšetkým mechanicko-biologická úprava.

 

Na základe skúseností z praxe vyplynula potreba doplniť definíciu mobilného zariadenia v § 5 v ods. 4, písm. c) o „iné miesto u toho istého pôvodcu odpadu“.

Podľa cit. ustanovenia, mobilné zariadenie je zariadenie na zhodnocovanie odpadov alebo zariadenie na zneškodňovanie odpadov, ak je prevádzkované na jednom mieste kratšie ako šesť po sebe nasledujúcich mesiacov, ktoré

a)  je konštrukčne a technicky prispôsobené na častý presun z miesta na miesto,

b)  vzhľadom na jeho konštrukčné riešenie nemá byť a ani nie je pevne spojené so zemou alebo stavbou,

c)  je určené na zhodnocovanie odpadov alebo na zneškodňovanie odpadov

1.  v mieste ich vzniku,

2.  na inom mieste u toho istého pôvodcu odpadu alebo

3.  v zariadení, na ktoré bol vydaný súhlas podľa § 97 ods. 1 písm. d), a 

d)  nevyžaduje stavebné povolenie ani ohlásenie podľa stavebného zákona.

 

Predmetné doplnenie umožní plošne veľkým subjektom, u ktorých odpad vzniká realizovať zhodnocovanie resp. zneškodňovanie mobilným zariadením na inom mieste ako je miesto vzniku odpadu v prípade, že samotné miesto vzniku neumožňuje inštalovať mobilnú linku (priestor, výrobná hala, hluk, prach, hygiena, vplyv na okolie atď.). Z tohto dôvodu je vhodné zvoliť iné miesto nakladania s odpadom, ktoré je však vo vlastníctve toho istého pôvodcu odpadov, nachádzajúce sa v blízkosti pôvodného miesta vzniku odpadu a umožňujúce inštaláciu mobilného zariadenia.

Podľa novely zákona, fyzické osoby nemôžu nakladať a inak zaobchádzať s iným ako s komunálnym odpadom, drobným stavebným odpadom a stavebným odpadom z jednoduchých stavieb a z drobných stavieb okrem zaobchádzania podľa § 63 ods. 1 a § 72.

 

Na fyzickú osobu, ktorá nakladá so stavebným odpadom z jednoduchých stavieb alebo z drobných stavieb sa vzťahuje ustanovenie § 14 ods. 1 písm. e). Fyzická osoba nesmie nakladať alebo inak zaobchádzať so stavebným odpadom z jednoduchých stavieb alebo drobných stavieb s obsahom azbestu. Nové znenie § 12 odseku 6 umožňuje fyzickej osobe – nepodnikateľovi nakladať či inak zaobchádzať nielen s komunálnym odpadom, drobným stavebným odpadom a stavebným odpadom z jednoduchých stavieb, ale aj so stavebným odpadom z drobných stavieb, ktoré sú zadefinované v § 139b ods. 7 zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku. Bolo však potrebné doplniť právny rámec povinností nakladania, resp. zaobchádzania so stavebným odpadom z jednoduchých stavieb a drobných stavieb. Fyzická osoba je povinná odovzdať tento odpad len osobe oprávnenej nakladať s takýmto odpadom.

 

Novela zákona s účinnosťou od 27. 12. 2019 zrušila povinnosť obcí vypracovávať Program odpadového hospodárstva. K vypusteniu predmetnej povinnosti sa pristúpilo hlavne z dôvodu, že nie všetky obce mali povinnosť vypracovávať program odpadového hospodárstva obcí, a aj tie obce, ktoré túto povinnosť mali, ho vypracovávali len z dôvodu, že im mohla byť udelená sankcia za nevypracovanie programu.

 

Avšak program mal byť dokument, ktorý mal obciam napomáhať pri zlepšovaní odpadového hospodárstva v obci. Obce však vypracovanie tohto dokumentu takto nevnímali a stávalo sa, že išlo len o administratívnu záťaž týchto obcí. Súčasne platné programy odpadového hospodárstva obcí zostávajú v platnosti kým neuplynie doba, na ktorú boli vypracované.

Podľa § 14 ods. 5 zákona, držiteľ odpadu, ktorému bol vydaný súhlas orgánom štátnej správy odpadového hospodárstva podľa § 97 ods. 1 písm. n) na odovzdávanie odpadov vhodných na využitie v domácnosti, je oprávnený odovzdať odpad aj inej osobe ako osobe uvedenej v odseku 1 písm. e), teda osobe oprávnenej nakladať s odpadmi, ak ide o odpad vhodný na využitie v domácnosti. Odpad vhodný na využitie v domácnosti je materiál, palivo, ktorým je len odpad z biomasy alebo iná vec určená na konečnú spotrebu. Konečnou spotrebou sa rozumie spotreba, v dôsledku ktorej vznikne komunálny odpad. Pri tomto postupe sa na držiteľa odpadov nevzťahujú povinnosti podľa odseku 1 písm. d).

 

Podľa tohto znenia, držiteľ odpadu je povinný zabezpečiť spracovanie odpadu v zmysle hierarchie odpadového hospodárstva, a to jeho:

1.  prípravou na opätovné použitie v rámci svojej činnosti; odpad takto nevyužitý ponúknuť na prípravu na opätovné použitie inému,

2.  recykláciou v rámci svojej činnosti, ak nie je možné alebo účelné zabezpečiť jeho prípravu na opätovné použitie; odpad takto nevyužitý ponúknuť na recykláciu inému,

3.  zhodnotením v rámci svojej činnosti, ak nie je možné alebo účelné zabezpečiť jeho recykláciu; odpad takto nevyužitý ponúknuť na zhodnotenie inému,

4.  zneškodnením, ak nie je možné alebo účelné zabezpečiť jeho recykláciu alebo iné zhodnotenie.

 

Na využitie v domácnosti sa nemôže odovzdať nebezpečný odpad, elektroodpad, odpadové pneumatiky a použité batérie a akumulátory.

Novela upravila resp. doplnila v § 15 zodpovednosť za nezákonné umiestnenie odpadu. Úprava nadväzuje na doplnenie nového odseku 19 v § 15, zmyslom ktorého je podchytiť situácie, ak zisťovanie osoby zodpovednej za nezákonne umiestnený odpad začal policajný zbor na základe iného podnetu napr. z vlastnej iniciatívy, teda nie na základe oznámenia podľa odseku 7, t. j. orgánom štátnej správy odpadového hospodárstva. Doplnením sa určuje, že aj po takomto konaní následne orgán štátnej správy odpadového hospodárstva začne konanie vo veci určenia osoby povinnej zabezpečiť zhodnotenie alebo zneškodnenie nezákonne umiestneného odpadu.

 

Právna úprava sa v § 15 v ods. 14 doplnila o písm. c) z dôvodu, že v praxi sa vyskytovali prípady kedy držiteľ, prípadne vlastník, správca alebo nájomca nehnuteľnosti prejavili záujem o zabezpečenie zhodnotenia alebo zneškodnenia nezákonne umiestneného odpadu. V súvislosti so zabezpečením takéhoto konania zo strany vymenovaných subjektov v súlade so zákonom o odpadoch sa zavádza v predmetnom ustanovení možnosť podpory tohto konania, ak oň prejavia záujem. V danom prípade je potrebná vzájomná súčinnosť a spolupráca s orgánmi policajného zboru.

Zároveň sa ustanovuje, že zabezpečenie zhodnotenia alebo zneškodnenia nezákonne umiestneného odpadu v prípade komunálnych a drobných stavebných odpadov sa musí uskutočniť výlučne prostredníctvom osoby, ktorá má na túto činnosť uzatvorenú zmluvu s obcou podľa § 81 ods. 13 alebo prostredníctvom obce, ak túto činnosť obec zabezpečuje sama. V prípade iných ako komunálnych odpadov alebo drobných stavebných odpadov sa zabezpečenie zhodnotenia alebo zneškodnenia nezákonne umiestneného odpadu vykoná prostredníctvom osoby oprávnenej nakladať s odpadmi.

 

Samotné odstránenie odpadu sa uskutoční na náklady subjektu, ktorý o takéto konanie prejavil záujem a v súlade s rozhodnutím orgánu štátnej správy odpadového hospodárstva, v ktorom sa určí primeraná lehota, aby nedošlo k ohrozeniu života alebo zdravia ľudí alebo k poškodeniu životného prostredia. V súvislosti s možnosťou hradiť finančné náklady za odstránenie nezákonne uloženého odpadu prostredníctvom Environmentálneho fondu, sa ustanovuje, že v prípade zistenia osoby zodpovednej za nezákonne umiestnený odpad, sa nahradené finančné náklady príslušnému orgánu štátnej správy odpadového hospodárstva, opätovne stanú príjmom Environmentálneho fondu.

 

Novela v § 52 v ods. 28 novo definuje veľmi ľahkú plastovú tašku, ktorou sa myslí plastová taška s hrúbkou steny menšou ako 15 mikrometrov, ktorá sa vyžaduje ako primárny obal pre nebalené potraviny z hygienických dôvodov alebo pomáha predchádzať plytvaniu potravinami. Vzhľadom na to, že v aplikačnej praxi doslovne prebrané znenie definície spôsobovalo zneužívanie hygienických dôvodov na nesprávne a teda aj nadmerné poskytovanie veľmi ľahkých plastových tašiek aj na iné výrobky ako potraviny, napr. na textilné výrobky a pod., definícia bola upravená v súlade so znením preambuly smernice Európskeho parlamentu a Rady 94/62/ES o obaloch a odpadoch z obalov tak, aby bola definícia jednoznačnejšia.

 

(Viac o tejto téme sa dočítate v mesačníkoch PaM 3/20, VS 3/2020, Zákony VIB/2020)

 



ODVODY V ROKU 2020

Platiteľmi poistného sú zamestnanec, zamestnávateľ, povinne poistená samostatne zárobkovo činná osoba, dobrovoľne poistená osoba, štát a Sociálna poisťovňa. V januári sa menia odvody do Sociálnej poisťovne. Aké platí odvody zamestnanec, zamestnávateľ a SZČO? Aké hrozia sankcie z nezaplatenia poistného?

 

ODVODY SA PLATIA Z HRUBEJ MZDY ZAMESTNANCA.Odvody sa platia z hrubej mzdy zamestnanca. Zamestnanec pritom platí odvody z nemocenského, starobného, invalidného poistenia, poistenia v nezamestnanosti. Odvody sa vypočítavajú samostatne z vymeriavacieho základu.

Zamestnanec v roku 2020 platí do Sociálnej poisťovne na nemocenské poistenie vo výške 1,4 % z vymeriavacieho základu, na starobné poistenie vo výške 4 % z vymeriavacieho základu, na invalidné poistenie vo výške 3 % z vymeriavacieho základu, na poistenie v nezamestnanosti: vo výške 1 % z vymeriavacieho základu. Zamestnanec teda v roku 2020 zaplatí odvody do Sociálnej poisťovne v celkovej výške 9,4 % z vymeriavacieho základu.

Zákon č. 461/­2003 Z. z. o sociálnom poistení zakotvuje maximálny vymeriavací základ, pričom minimálny vymeriavací základ neurčuje. Maximálnym vymeriavacím základom sa rozumie najvyššia suma, z ktorej sa vyčísli poistné.

Vymeriavací základ v úhrne je mesačne najviac 7– násobok priemernej mesačnej mzdy dosiahnutej v roku 2018, t. j. 7– násobok sumy 1 013 eur. Maximálny vymeriavací základ v roku 2020 pre výpočet odvodov do Sociálnej poisťovne je vo výške 7 091 eur.

 

Minimálny vymeriavací základ pre zamestnanca už s účinnosťou od 1. januára 2010 na účely sociálneho poistenia nie je síce upravený, ale zamestnávateľ má aj naďalej podľa pracovnoprávnych predpisov povinnosť odmeňovať zamestnanca v súlade s ustanoveniami zákona o minimálnej mzde, pričom minimálna mzda pre rok 2020 je stanovená sumou 580 eur (nariadenie vlády SR č. 324/­2019, ktorým sa ustanovuje suma minimálnej mzdy na rok 2020).

 

Pri maximálnom vymeriavacom základe 7 091 eur bude suma poistného pre zamestnanca

–   na nemocenské poistenie 99,27 eur (1,4 % z 7 091)

–   na starobné poistenie 283,64 eur (4 % z 7 091)

–   na invalidné poistenie 212,73 eur (3 % z 7 091)

–   na poistenie v nezamestnanosti 70,91 eur (1 % z 7 091).

 

Maximálna výška poistného na so­ciálne poistenie bude pre zamestnanca 666,55 eur.

Zamestnanec je povinný platiť okrem sociálneho poistenia mesačne i preddavky na zdravotné poistenie do príslušnej zdravotnej poisťovne, v ktorej je poistený. Táto povinnosť mu vzniká dňom, od ktorého je zamestnancom. Zdravotné odvody zamestnanca upravuje zákon č. 580/­2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z.n.p..

 

SADZBA POISTNÉHO DO ZDRAVOTNEJ POISŤOVNE je pre zamestnanca 4 % z jeho vymeriavacieho základu, a ak je osobou so zdravotným postihnutím, tak 2 %. Osobou so zdravotným postihnutím sa pritom rozumie fyzická osoba uznaná za invalidnú, ako aj fyzická osoba s ťažkým zdravotným postihnutím, ktorého miera funkčnej poruchy je najmenej 50 %.

 

Vymeriavacím základom zamestnanca je plnenie poskytnuté mu zamestnávateľom.

Minimálna výška jeho vymeriavacieho základu je nepriamo limitovaná výškou minimálnej mzdy 580 eur. To znamená, že výška preddavku na zdravotné poistenie je najmenej 23,20 eur (4 % z 580) mesačne, v prípade osoby s ťažkým zdravotným postihnutím 11,60 eur (2 % z 580) mesačne.

Maximálny vymeriavací základ je od 1. 1. 2017 zrušený. Teda zákon v súčasnosti nelimituje maximálnu výšku poistného na zdravotné poistenie.

 

Preddavok na poistné na zdravotné poistenie vypočítava a odvádza za zamestnanca zamestnávateľ. Pri zdravotnom poistení sa síce platia preddavky, ale po ukončení kalendárneho roka zdravotná poisťovňa vykoná ročné zúčtovanie, v ktorom zistí výšku poistného a v porovnaní so zaplatenými preddavkami vyčísli preplatok alebo nedoplatok.

 

ODVODY ZAMESTNÁVATEĽA NA ZDRAVOTNÉ A SOCIÁLNE POISTENIE V ROKU 2020. Zamestnávateľ platí poistné na nemocenské poistenie, starobné poistenie, invalidné poistenie, poistenie v nezamestnanosti, garančné poistenie, úrazové poistenie, poistenie do rezervného fondu a na zdravotné poistenie.

Spolu sadzba poistného na všetky druhy sociálneho poistenia pre zamestnávateľa predstavuje 25,2 %. Výška poistného závisí od vymeriavacieho základu.

 

Maximálny vymeriavací základ na účely sociálneho poistenia predstavuje 7-násobok priemernej mesačnej mzdy platnej v roku 2018, t. j. 7 091 eur.

 

Minimálny vymeriavací základ možno nepriamo odvodiť z výšky minimálnej mzdy, t. j. 580 eur.

 

Pri maximálnom vymeriavacom základe 7 091 eur bude suma poistného pre zamestnávateľa

–   na nemocenské poistenie 99,27 eur (1,4 % zo 7 091)

–   na starobné poistenie 992,74 eur (14 % zo 7 091)

–   na invalidné poistenie 212,73 eur (3 % zo 7 091)

–   na poistenie v nezamestnanosti 70,91 eur (1 % zo 7 091)

–   na garančné poistenie 17,72 eur (0,25 % zo 7 091)

–   na úrazové poistenie bez obmedzenia (0,8 % z vymeriavacieho základu)

–   na poistenie do rezervného fondu solidarity 336,82 eur (4,75 % zo 7 091).

 

Maximálna výška poistného na sociálne poistenie bude pre zamestnávateľa 1 730,19 eur. K celkovej sume poistného je potrebné pripočítať aj poistné na úrazové poistenie, ktoré sa vypočíta zo skutočne dosiahnutého vymeriavacieho základu zamestnanca, z dôvodu, že vymeriavací základ na platenie poistného na úrazové poistenie nie je obmedzený najvyššou výškou.

 

Sadzba poistného na zdravotné poistenie je pre zamestnávateľa 10 % z vymeriavacieho základu, ak zamestnáva osoby so zdravotným postihnutím 5 %.

Vymeriavací základ zamestnávateľa je vymeriavací základ jeho zamestnanca.

Vymeriavací základ je taktiež nepriamo limitovaný v spodnej hranici minimálnou mzdou, ktorá je od 1. 1. 2017 vo výške 580 eur. Horná hranica preddavku na zdravotné poistenie je od roku 2017 zrušená.

 

ODVODY SA PLATIA Z HRUBEJ MZDY ZAMESTNANCA. starobné poistenie, invalidné poistenie a poistenie do rezervného fondu solidarity. Dobrovoľne môže SZČO platiť poistné na poistenie v nezamestnanosti, a to vo výške 2 % z vymeriavacieho základu.

Poistné na invalidné poistenie neplatí SZČO, ktorá je dôchodkovo poistená po priznaní starobného dôchodku alebo predčasného starobného dôchodku. Poistné na invalidné poistenie neplatí ani SZČO, ktorá je dôchodkovo poistená, je poberateľom výsluhového dôchodku podľa osobitného predpisu a dovŕšila dôchodkový vek.

 

Povinnosť SZČO platiť poistné do Sociálnej poisťovne sa posudzuje k 1. 7. nasledujúceho kalendárneho roka, resp. k 1. 10. nasledujúceho kalendárneho roka, ak mala SZČO predĺženú lehotu na podanie daňového priznania.

Z uvedeného vyplýva, že na začiatku podnikania nie je SZČO povinná platiť povinné poistné a príspevky do Sociálnej poisťovne. Odvodová povinnosť jej však môže vzniknúť od 1. júla nasledujúceho kalendárneho roka po založení živnosti alebo od 1. októbra.

Ak v roku 2019 mala SZČO príjmy z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti viac ako 12 – násobok 50 % priemernej mesačnej mzdy za kalendárny rok, ktorý dva roky predchádza kalendárnemu roku, za ktorý sa platí poistné, vznikne jej povinnosť platiť poistné do Soc­iálnej poisťovne, a to od 1. 7. 2020, teda ak príjem SZČO z podnikania za rok 2019 presiahol sumu 6 078 eur (0,5 × 12 × 1 013 eur). Priemerná mesačná mzda podľa štatistického úradu SR predstavovala pre rok 2018 sumu 1 013 eur.

 

!

Pozor Povinnosť platenia odvodov do Sociálnej poisťovne od 1. júla 2020 sa vzťahuje na SZČO, ktoré podajú daňové priznanie k dani z príjmov v riadnej lehote (t.j. do 1. 4. 2020). V prípade, ak SZČO podá daňové priznanie k dani z príjmov za rok 2019 v predĺženej lehote a jej príjem z podnikania v roku 2019 presiahne sumu 6 078 eur, vznikne jej povinnosť platiť odvody až od 1. 10. 2020.

 

Ak príjem z podnikania SZČO nepresiahol za rok 2019 hranicu 6 078 eur, nevzniká jej povinnosť platiť odvody do Sociálnej poisťovne od 1. 7. 2020, ani od 1. 10. 2020, a to až po dobu do 1. 7. 2021, resp. 1. 10. 2021, kedy sa bude tejto osobe znova posudzovať povinnosť platiť odvody do Sociálnej poisťovne.

Ak SZČO do 30. 6. 2020 už platila odvody do Sociálnej poisťovne a dosiahla príjem za rok 2019 vyšší ako je 6 078 eur, platí odvody aj naďalej, avšak môže sa jej zmeniť výška odvodov do Sociálnej poisťovne.

Sumy poistného sa určujú percentuálnou sadzbou z vymeriavacieho základu dosiahnutého v rozhodujúcom období.

 

Sadzby povinného poistného pre SZČO sú nasledovné:

Sadzba poistného na nemocenské poistenie je pre SZČO 4,4 % z vymeriavacieho základu.

Sadzba poistného na starobné poistenie je pre SZČO 18 % z vymeriavacieho základu.

Sadzba poistného na invalidné poistenie je pre SZČO 6 % z vymeriavacieho základu.

Sadzba poistného na poistenie do rezervného fondu solidarity je pre SZČO 4,75 % z vymeriavacieho základu.

SZČO platí poistné do Sociálnej poisťovne spolu vo výške 33,15 % z vymeriavacieho základu SZČO vypočítaného na základe údajov z daňového priznania za predchádzajúci kalendárny rok.

Výška odvodov sa pritom odvíja od vymeriavacieho základu danej SZČO.

Od 1. 1. 2020 je na účely sociálneho poistenia maximálny vymeriavací základ SZČO vo výške 7 091 eur mesačne, kým minimálny vymeriavací základ je 50 % z priemernej mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky za kalendárny rok 2018, teda 50 % z 1 013 eur, čo na rok 2020 predstavuje sumu minimálneho základu SZČO vo výške 506,50 eur mesačne.

 

Pri minimálnom vymeriavacom základe 506,50 eur a maximálnom vymeriavacom základe 7 091 eur bude suma poistného pre SZČO

–   na nemocenské poistenie najmenej 22,28 eur a najviac 312 eur

–   na starobné poistenie najmenej 91,17 eur a najviac 1 276,38 eur

–   na invalidné poistenie najmenej 30,39 eur a najviac 425,46 eur

–   na poistenie do rezervného fondu solidarity najmenej 24,05 eur a najviac 336,82 eur.

 

Spolu sadzba poistného pri minimálnom vymeriavacom základe predstavuje sumu 167,89 eur.

Spolu sadzba poistného pri maximálnom vymeriavacom základe predstavuje sumu 2 350,66 eur.

SZČO je okrem sociálnych odvodov povinná platiť aj odvody do zdravotnej poisťovne.

SZČO majú povinnosť prihlásiť sa na verejné zdravotné poistenie v zdravotnej poisťovni do ôsmich dní odo dňa vzniku skutočnosti zakladajúcej vznik verejného zdravotného poistenia, ak zákon o dani z príjmov neustanovuje inak.

Podľa zákona o zdravotnom poistení vzniká SZČO povinnosť platiť poistné odo dňa, od ktorého je poistenec SZČO.

Poistné sa platí mesačnými preddavkami na poistné počas kalendárneho roka a zúčtováva sa v ročnom zúčtovaní poistného po skončení kalendárneho roka. Preddavky na zdravotné poistenie SZČO sú splatné do 8. dňa nasledujúceho kalendárneho mesiaca.

Výška odvodov do zdravotnej poisťovne sa taktiež odvíja od vymeriavacieho základu (§ 13 zákona o zdravotnom poistení).

 

(Viac o tejto téme sa dočítate v mesačníku PaM 3/2020, odborných tematických publikáciách Povinnosti zamestnávateľa 2020, Odvody poistného k 1. 1. 2020 a úplné znenia zákonov nájdete v Zákonoch IIIB/2020)

 

 

 

 
 
P6 V LEGISLATÍVE


8/2020 Z. z.
Oznámenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o uložení kolektívnych zmlúv vyššieho stupňa

9/2020 Z. z.
Oznámenie o oprave chyby v nariadení vlády Slovenskej republiky č. 491/2019 Z. z., ktorým sa ustanovuje postup určovania a výpočtu výšky odplaty za poskytovanie leteckých navigačných služieb a zóny spoplatňovania 16.01.2020

10/2020 Z. z.
Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní strieborných zberateľských euromincí v nominálnej hodnote 10 eur pri príležitosti 200. výročia narodenia Andreja Sládkoviča

11/2020 Z. z.
Oznámenie Ministerstva kultúry Slovenskej republiky o vydaní opatrenia č. MK-1862/2020-110/138 zo 14. januára 2020, ktorým sa dopĺňa opatrenie Ministerstva kultúry Slovenskej republiky č. MK-3186/2015-110/17632 z 15. decembra 2015 o podrobnostiach poskytovania dotácií zo štátneho rozpočtu v znení opatrenia č. MK-5339/2018-110/14219 z 5. novembra 2018

12/2020 Z. z.
Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o prijatí zmien Poplatkového poriadku k Dohovoru o udeľovaní európskych patentov (Európsky patentový dohovor)

13/2020 Z. z.
Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o prijatí zmien Vykonávacieho predpisu k Madridskej dohode o medzinárodnom zápise ochranných známok a k Protokolu k tejto dohode

14/2020 Z. z.
Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o prijatí zmien Vykonávacieho predpisu k Protokolu k Madridskej dohode o medzinárodnom zápise ochranných známok

15/2020 Z. z.
Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o doplnení Guyanskej kooperatívnej republiky do zoznamu zmluvných strán Dohovoru o právomoci, rozhodnom práve, uznávaní a výkone a spolupráci v oblasti rodičovských práv a povinností a opatrení na ochranu dieťaťa

16/2020 Z. z.
Oznámenie Ministerstva obrany Slovenskej republiky o vydaní opatrenia z 15. januára 2020 č. 1/2020, ktorým sa mení výnos Ministerstva obrany Slovenskej republiky zo 4. decembra 2015 č. ÚLP-160-22/2015-OdL o podrobnostiach výpočtu platového koeficientu príslušnej krajiny

17/2020 Z. z.
Vyhláška Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky č. 162/2013 Z. z., ktorou sa ustanovuje zoznam skupín stavebných výrobkov a systémy posudzovania parametrov v znení vyhlášky č. 177/2016 Z. z. 01.03.2020

18/2020 Z. z.
Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o podpísaní Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Srbskej republiky o urovnaní dlhu Srbskej republiky voči Slovenskej republike

19/2020 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 410/2014 Z. z., ktorým sa ustanovuje výška úhrady diaľničnej známky za užívanie vymedzených úsekov diaľnic a rýchlostných ciest 01.02.2020

20/2020 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 36/2015 Z. z., ktorým sa ustanovujú pravidlá poskytovania podpory v poľnohospodárstve v súvislosti so schémami viazaných priamych platieb v znení neskorších predpisov 15.02.2020




 

 
 
CHYBIŤ ZNAMENÁ PLATIŤ




Nezabudnite vo februári 2020

 

 

 

Termín zákonnej povinnosti

Charakteristika zákonnej povinnosti

Povinná osoba a zákon v platnom znení

5. 2. - streda

Podanie žiadosti o vystavenie dokladu o súhrnných údajoch uvedených na mzdovom liste za rok 2019 zamestnancom, ktorému bude ročné zúčtovanie vykonávať iný zamestnávateľ

Zamestnanec

§ 39 ods. 5 písm. b) zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.

10. 2.  – pondelok (namiesto
soboty 8. 2. 2020)

Splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušnej zdravotnej poisťovne pre samostatne zárobkovo činné osoby za január 2020 v prípade povinnej aj dobrovoľnej účasti na sociálnom poistení

Samostatne zárobkovo činná osoba

§ 17 ods. 2 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p.

 

Splatnosť poistného na nemocenské poistenie, starobné a invalidné poistenie a na poistenie v nezamestnanosti pre samostatne zárobkovo činné osoby za január 2020 v prípade povinnej aj dobrovoľnej účasti na sociálnom poistení

Samostatne zárobkovo činná osoba

§ 143 ods. 1 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p.

 

Splatnosť poistného na sociálne poistenie z vymeriavacieho základu zamestnancov s nepravidelným príjmom za január 2020

Zamestnávateľ

§ 143 ods. 1 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p.

 

Splatnosť poistného na verejné zdravotné poistenie z dividend vyplatených v januári 2020, na ktoré sa vzťahuje táto povinnosť

Platiteľ dividend

§ 17 ods. 4 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p.

 

Podanie výkazu preddavkov platiteľa dividend za dividendy, na ktoré sa vzťahuje táto povinnosť, a ktoré boli vyplatené v januári 2020

Platiteľ dividend

§ 20 ods. 5 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p.

10. 2.  – pondelok

Doručiť zamestnancovi, ktorý o to požiadal, potvrdenie o zdaniteľných príjmoch fyzickej osoby zo závislej činnosti z údajov uvedených na mzdovom liste za rok 2019

Zamestnávateľ

§ 39 ods. 5 písm. b) zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p..

17. 2.  - pondelok (namiesto soboty 15. 2. 2020)

Odvod dane vyberanej zrážkou v januári 2020 z tých príjmov, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane

Platiteľ zrážkovej dane

§ 43 ods. 11 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.

 

Odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane

Platiteľ príjmu podliehajúceho zabezpečeniu dane

§ 44 ods. 3 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.

 

Podanie písomnej žiadosti o vykonanie ročného zúčtovania dane z príjmov za rok 2019, preukázanie nároku na nezdaniteľné časti základu dane, daňový bonus a zamestnaneckú prémiu za rok 2019 zamestnávateľovi. Žiadosť o vykonanie ročného zúčtovania doručí zamestnanec zamestnávateľovi v listinnej podobe, ak sa nedohodnú na jej doručení elektronickými prostriedkami.

Zamestnanec

§ 38 ods. 1 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.

20. 2.  – štvrtok

Predloženie žiadosti o registráciu pre DPH zdaniteľnou osobou, ktorej obrat za najviac 12 predchádzajúcich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov dosiahol v januári 2020 49 790 €

Zdaniteľná osoba

§ 4 ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.

25. 2.  – utorok

Podanie súhrnného výkazu k DPH za január 2020 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných presiahla v predch. kalendárnom štvrťroku 50 000 €

Platiteľ DPH

§ 80 ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.

 

Podanie kontrolného výkazu k DPH za január 2020 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac)

Platiteľ DPH

§ 78a ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.

 

Podanie daňového priznania k DPH za január 2020 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac)

Platiteľ DPH

§ 78 ods. 2 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.

 

Splatnosť DPH za január 2020 pre platiteľov s mesačnou daňovou povinnosťou

Platiteľ DPH

§ 78 ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o DPH v znení n. p.

 

Podanie daňového priznania elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne colnej správy a splatnosť spotrebnej dane z alkoholických nápojov, tabakových výrobkov, minerálneho oleja, elektriny, uhlia a zemného plynu za január 2020

Platiteľ spotrebnej dane

§ 12 zákona č. 530/2011 Z. z., § 13 zákona 106/2004 Z. z., § 14 zákona 98/2004 Z. z., § 12 zákona 609/2007 Z. z.  všetky v znení n. p.

do výplatného termínu

Splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní zrazeného zamestnancom a preddavku na poistné, ktoré platí zamestnávateľ za január 2020

Zamestnávateľ

§ 17 ods. 1 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p.

 

Splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za január 2020

Zamestnávateľ

§ 143 ods. 2 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p.

 

Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni výkaz poistného a príspevkov za január 2020

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. f) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p.

 

Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni evidenčný list dôchodkového poistenia za zamestnancov, ktorí skončili pracovný pomer v januári 2020

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. j) bod 1. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p

Deň pred vznikom pracovnoprávneho vzťahu alebo pred vznikom poistenia

Prihlásiť zamestnanca do Sociálnej poisťovne deň pred vznikom poistného vzťahu, najneskôr pred začatím výkonu činnosti zamestnanca

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. b) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p

 

Prihlásiť zamestnávateľa do Sociálnej poisťovne najneskôr deň predchádzajúci dňu, v ktorom začal zamestnávať aspoň jedného zamestnanca

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. a) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p

do 3 dní

 

Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne pracovný úraz, ktorý si vyžiadal lekárske ošetrenie alebo dočasnú pracovnú neschopnosť

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. h) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p

 

Predložiť pobočke Sociálnej poisťovne žiadosť o výplatu nemocenskej dávky (nemocenského po 10. dni trvania dočasnej pracovnej neschopnosti)

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. e) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p

 

Od výplatného termínu doručiť zdravotnej poisťovni výkaz preddavkov na poistné za január 2020

Zamestnávateľ

§ 20 ods. 1 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z.n.p. a Metodické usmernenie UDZS č. 3/2/2008

do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru

Odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti a odvod osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa za január 2020

Zamestnávateľ

§ 35 ods. 6 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.

 

Prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za január 2020 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke

Zamestnávateľ

§ 6 ods. 2 zákona č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde v znení n. p.

Do 8 dní

Odhlásiť zamestnanca v pobočke Sociálnej poisťovne, odhlásiť sa z registra zamestnávateľov v pobočke Sociálnej poisťovne, oznámiť zmenu v údajoch zamestnávateľa a zmenu výplatného termínu

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. b) bod 1. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p

 

Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni evidenčný list dôchodkového poistenia za zamestnancov, ktorí si uplatnili nárok na dávku dôchodkového poistenia

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. j) bod 2a. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p

 

Elektronicky predložiť evidenčný list dôchodkového poistenia odo dňa doručenia výzvy Sociálnej poisťovne na predloženie tejto evidencie

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. j) bod 2b. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p

 

Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne prerušenie sociálneho poistenia,  začiatok a skončenie materskej a rodičovskej dovolenky zamestnanca, zmeny v údajoch zamestnanca (priezvisko, stav, miesto trvalého pobytu) a zmenu názvu a sídla zamestnávateľa

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. c), d), m), n)  zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p

 

Predložiť pobočke Sociálnej poisťovne záznam o pracovnom úraze, výsledky vyšetrovania pracovného úrazu, hlásenie o zistení choroby z povolania

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. i) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p

 

Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne platobnú neschopnosť zamestnávateľa, informácie súvisiace s poskytnutím dávky garančného poistenia, predložiť potvrdenie o nárokoch zamestnancov

Zamestnávateľ

§ 234 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p

 

Prihlásiť a odhlásiť v pobočke zdravotnej poisťovne zamestnancov a ich zamestnávateľa

Zamestnávateľ

§ 24 písm. c) zákona č. 580/2004 Z. z. o Zdr. P v z. n. p.

 

Oznámiť zamestnávateľovi uplatnenie nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie od vzniku pracovného pomeru, štátnozamestnaneckého pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu zamestnancom, zánik nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie odo dňa zmeny zamestnancom

Zamestnanec

§ 24 písm. c) zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p.

Do 30 dní

Oznámiť správcovi miestnych daní rozhodujúce skutočnosti pre vznik alebo zánik daňovej povinnosti ako aj zmenu týchto skutočností

Poplatník miestnych daní

§ 80 zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach v znení n. p.

Do konca nasledujúceho kalendárneho mesiaca

Odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť alebo začatia výkonu inej zárobkovej činnosti – registrovať sa u miestne príslušného správcu dane, oznámiť vykonávanie činnosti,  poberanie príjmov podliehajúcich dani, zriadenie stálej prevádzkarne, zrušenie činnosti daňového subjektu

Zamestnávateľ

§ 49a zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.

 

Podať daňové priznanie k dani z motorových vozidiel pri konkurze, likvidácii, pri ukončení podnikania, pri prerušení podnikania, pri úmrtí daňovníka a pri zániku daňovníka

Platiteľ dane z mot. vozidiel

§ 9 ods. 3 a nasl. zákona č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel v znení n. p.

Pred nadobudnutím tovaru v hodnote 14 000 € bez DPH, pred prijatím služby a pred dodaním služby do iného členského štátu

Registrácia na DPH pre povinnú osobu (neplatiteľa DPH), ak nadobúda v tuzemsku tovar z iného členského štátu v hodnote nad 14 000 € v kalendárnom roku, registrácia pred prijatím služby a pred dodaním služby do iného členského štátu, pri ktorej sa určí miesto dodania podľa § 15 ods. 1 zákona o DPH

Zdaniteľná osoba

§ 7, § 7a zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.

 

 

 

 

 
 


BYŤ DOBRÝ NESTAČÍ


AKO EFEKTÍVNE POMÁHAŤ

 

Ing. Milan Konvit

 

Človek je po každej stránke zaujímavý tvor, nielenže nevie byť vďačný za pomoc, ktorej sa mu dostane, ale dokonca toho, kto mu pomohol, za to nenávidí. V živote sa to prejavuje tým, že pokiaľ naozaj nejde o život, postihnutý sa tvári, že všetko zvládne sám a nech sa doňho nikto nestarie. To by bolo v poriadku – každý má právo samostatne rozhodovať o tom, čo akceptuje a čo odmietne – keby to potom naozaj všetko aj zvládol. V skutočnosti má každý aj také problémy, pri riešení ktorých by uvítal pomocnú ruku, ktorá keby bola podaná tak, aby ju mohol akceptovať bez toho, aby mal pocit neschopnosti, závislosti alebo povinnosti byť vďačný.

 

ČLOVEK, KTORÉMU PROBLÉMY PRERASTAJÚ CEZ HLAVU, SA CHOVÁ NEPREDVÍDATEĽNE. Môže byť náhle agresívny, alebo naopak úplne apatický, môže vyvíjať horúčkovitú aktivitu alebo naopak, kašľať na prácu, môže vyhľadávať spoločnosť, alebo sa schovávať do kúta, atď. preto ani neexistuje univerzálne platný recept na to, ako začať s podávaním pomoci.

Univerzálne platí – kto o probléme začne hovoriť, je na dobrej ceste k jeho vyriešeniu. Najdôležitejšie je preto presvedčiť toho, kto pomoc potrebuje, aby o svojich problémoch začal hovoriť. Druhá najdôležitejšia vec je pozorne ho počúvať a dať mu dosť priestoru na to, aby si vylial srdce. V tejto fáze je lepšie vyvarovať sa lacného potešovania typu – to nič nie je.

 

Obhajovanie je kombinácia umenia a hazardu a vyžaduje si kus diplomacie, kus herectva, kus odvahy a kusisko šťastia.

Nášmu človeku sa práve rúca svet, a to je určite viac ako nič. Nemali by sme ani zdôrazňovať, že problém je naozaj obrovský – náš človek sa už aj tak cíti ako Syzofoklés, beznádejne tlačiaci svoj balvan hore kopcom. Rozumné je na začiatok vyjadriť len pochopenie a nič viac.

 

NEMUSÍME BYŤ ORIENTÁLNYMI MUDRCMI a náš dotyk môže blahodarne pôsobiť na človeka, topiaceho sa v problémoch. Nie sú v tom žiadne kúzla, jednoducho samotný fyzický vnem, že vedľa stojí niekto, kto prejavuje porozumenie, napomáha uvoľniť vnútorné napätie.

Ďalším liekom bez receptu, ktorý môžeme použiť v druhej fáze, je smiech. Smiech neškodí v akomkoľvek množstve. V skutočnosti si v našom prípade treba dávať pozor aj na množstvo aj na spôsob dávkovania.

 

Kto o probléme začne hovoriť, je na dobrej ceste k jeho vyriešeniu.

Lieči len smiech, vychádzajúci z úst trpiaceho a nie náš smiech, ktorý si ten, komu ním chceme pomôcť, môže vyložiť aj ako výsmech, alebo zľahčovanie jeho problémov. Inými slovami, namiesto ukazovania nacvičeného úsmevu sa treba pokúsiť uvoľniť atmosféru tak, aby sa aj ten druhý dokázal usmiať.

 

DÁ SA POMÁHAŤ DVOMI SPÔSOBMI

–   pomôžeme s prácou (to sa dá ľahko, ak ide o kopanie kanálov, ale oveľa ťažšie to je pri duševnej práci, tu sa to dá len vtedy, ak máme potrebnú kvalifikáciu),

–   štylizujeme sa do role „advokáta chudobných“ a budeme sa u kompetentných snažiť vyjednať pre „chudobného“ lepšie podmienky (viac času na riešenie pridelených úloh, viac pochopenia pre jeho problémy, zníženie pracovného zaťaženia a pod.). Prakticky nikto nemá rád advokátov ani tí, na strane ktorých stoja, ani tí, proti ktorým bojujú. Jediný, kto má rád advokáta je on sám. Upozorňujeme na to preto, lebo ľudia zabúdajú na príslovie „čo ťa nepáli, nehas“ a svojou snahou obhajovať iného často narobia viac škody ako osohu.

 

Ak chceme niekomu efektívne pomôcť, musíme nielen pochopiť jeho problémy, ale aj to, prečo sa do nich dostal. To sa dá len taktným vypytovaním a potom sebareflexiou. Sebareflexia by nám mala ukázať samých seba v situácii toho druhého.

Tým, že sa dokážeme vžiť do postavenia druhého, lepšie dokážeme pochopiť, čo je príčinou problémov a tým aj lepšie nájsť najlepší spôsob, ako pomôcť.

 

AK CHCEME POMÁHAŤ INÝM, NAJSKÔR MUSÍME BYŤ MY V POHODE t.j. musíme byť spokojní sami so sebou. Nejde tu o stopercentnú spokojnosť. Stopercentne spokojní so sebou sú len tí s obmedzeným rozhľadom, ale o spokojnosť funkčnú, ktorá nám umožní prechádzať životom bez extrémnych stresov.

Do akej miery sme vhodnými pomocníkmi, alebo naopak, do akej miery sami potrebujeme cudziu pomoc nám pomôže odhaliť nasledujúci test.


TEST

 

1.  Ktorý z nasledujúcich výrokov najlepšie vystihuje váš život?

a)  je to raz hore, raz dole, ale nekrúti sa mi z toho hlava (nesťažujem si)

b)  verím, že musí existovať aj čosi lepšie

c)  celý život čakám na zmenu k lepšiemu

2.  Ako často ste v živote nútení robiť veci, ktorým nedôverujete?

a)  skoro vôbec nie

b)  z času na čas

c)  prakticky každodenne

3.  Ako sa cítite po fyzickej stránke?

a)  som v dobrej kondícii a páči sa mi, ako vyzerám

b)  nie je to najhoršie, ale mohlo by to byť aj lepšie

c)  nestojí to za reč

4.  Ste spoločenský typ?

a)  áno, v spoločnosti sa cítim ako ryba vo vode

b)  chcel by som mať viac priateľov a byť častejšie v spoločnosti iných

c)  som skôr samotár a ťažko nadväzujem kontakty

5.  Stimuluje vás váš súčasný spôsob života?

a)  áno, mám svoj životný štýl rád

b)  niekedy, ale občas mi chýba viac „duševna“

c)  mám pocit, akoby mi niekto predpísal prísnu diétu, zakazujúcu všetko šťavnaté a vzrušujúce.

 

Vyhodnotenie

1.  3 a viac odpovedí „a“.

     Ste racionálny typ. Viete, že život v sebe skrýva viac, ako vám v súčasnosti dáva, že v živote nič nie je zadarmo, a že ak sa človek snaží, dostane od života viac.

2.  3 a viac odpovedí „b“.

     Ste pohodový typ. V zásade ste spokojný s tým, čo vám život nadeľuje a životným výzvam sa skôr vyhýbate. Ale vaše ambície sú vyššie, ako to, čo ste doteraz dosiahli.

3.  3 a viac odpovedí „c“.

     Ste typ, ktorý potrebuje pomoc. Nie ste spokojný so svojim životom prakticky po žiadnej stránke a máte pocit, že život je voči vám nespravodlivý. Okrem pomoci od iných sa však potrebujete aj sám pozbierať a viac si veriť.

Čo pomáha a čo pôsobí kontraproduktívne? Okrem milodarov, ktoré možno dávať bez rozmýšľania nad formou, v ostatných prípadoch musíme rozmýšľať o tom, aká forma pomoci bude najefektívnejšia.

Čo skôr pomáha?

Čo skôr škodí?

Hovoriť o pocitoch

Pokúšať sa slovami vyvracať obavy

Ubezpečovať o podpore

Snažiť sa manipulovať jeho emócie (emocionálny stav)

Hovoriť pomaly, pokojným hlasom

Zavaliť ho prívalom utešujúcich slov a nepustiť ho ku reči

Vyjadrovať sa jasne a nedvojzmyselne

Pokúšať sa veci príliš zľahčovať

Vytvoriť tiché a diskrétne prostredie

Snažiť sa za každú cenu pomôcť „tu a teraz“

 

POMOC POCHVALOU Máloktoré zaklínadlo na tomto svete funguje tak univerzálne ako pochvala. Pochvala zaberie i na toho, komu chceme pomôcť. Aj tu ale musíme byť opatrní a rozlišovať medzi pochvalou, pochlebovaním a falošným súcitom. Ak chválime, musíme to urobiť pri vhodnej príležitosti a vhodným spôsobom.

Pokiaľ ide o spôsob, je lepšie, pokiaľ sa to len dá, vyhnúť sa priamemu použitiu slova „pochvala“, resp. jeho odvodenín a synoným. Namiesto „chcem vás pochváliť za...“ je lepšie povedať „oceňujem to a to“ alebo len jednoducho poďakovať za odvedenú prácu a výkon. Pokiaľ ide o voľbu príležitosti, opäť psychológovia tvrdia, že príležitosť sa dá vždy nájsť. V našich zemepisných šírkach sa ešte stále chváli málo a tak na človeka zapôsobí už len samotná skutočnosť, že práve jemu sa dostalo pochvaly, bez ohľadu na formu, ako bola udelená.

 

RADA!

•    V dnešnom svete prakticky každý potrebuje barličku, ktorá mu pomôže lepšie sa vyrovnať s nástrahami života. Na druhej strane, nikto sa s barličkou rád neukazuje ani na verejnosti, ani sám pred sebou. Preto najlepšou barličkou je tá, ktorá je nielen neviditeľná, ale aj nevnímateľná.

•    Ak chceme pomôcť inému, musíme to urobiť nenápadne, tak aby si pokiaľ možno nevšimol, že mu pomáhame.

•    V prípade, keď ide o život – či už doslova, alebo obrazne, vtedy treba urobiť všetko pre jeho záchranu bez ohľadu na drobné vedľajšie škody, ktoré naša záchranná akcia môže spôsobiť.

•    Vo všetkých ostatných prípadoch však lepší výsledok dosiahneme diplomatickým jednaním ako hrubou silou.

 


 
 
PRÁVE VYCHÁDZAJÚ - MESAČNÍKY A ODBORNÉ PUBLIKÁCIE

 


Poradca – (Poradca), č. 6-7/2020 (XII/2019)

  • Zákon o daniach z príjmov s komentárom – úplné znenie zákona s komentárom

 

Poradca – (Poradca), č. 8/2020 (XII/2019)

  • Zákon o DPH s komentárom – úplné znenie zákona s komentárom

 

Práce a mzdy – bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 3/2020 (I/2020)

  • Novela zákonníka práce od 1.1.2020
  • DP SZĆO za rok 2019
  • Odvody od 1.1.2020 +  sadzobník pokút z registra
  • Stravovanie zamestnancov
  • Odstupné u zamestnancov
  • Práca vo verejnom záujme
  • Prenesené, decentralizované úlohy samosprávy 

 

Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č. 3/2020 (I/2020)

  • ZDP - zmeny od roku 2020
  • DPH – zmeny od rok 2020
  • Transferové oceňovanie
  • Chyby v zdaňovaní príjmov

 

1000 riešení, č. 3/2020 (I/2020)

  • DPH - novela
  • Nové odvodové povinnosti
  • Dane v praxi
  • Úctovníctvo - JÚ, PÚ
  • Personalistika a mzdy - Zákonník práce
  • Mzdy a odvody
  • Právo a podnikateľ

 

100 otázok a odpovedí:

1.        100 otázok a odpovedí – daň z príjmov, DPH po novele

2.        100 otázok a odpovedí – BOZP a ZP

3.        100 otázok Sociálne poistenie, Zamestnávanie

4.        100 otázok a odpovedí – Ukončenie účtovného roka, Daňové priznania

5.        100 otázok a odpovedí – Paušálne výdavky, Účtovníctvo

 

zákonov I – VI 2020

·         Zákony IA - Zákon o daniach z príjmov, Zákon o DPH, Daňový poriadok ...

·         Zákony I B - Zákon o účtovníctve a postupy účtovania ...

·         Zákony II A – Obchodný zákonník, Živnostenský zákon, Zákon o cenách ...

·         Zákony II B – Občiansky zákonník, Zákon o ochrane spotrebiteľa, Zákon o advokácii ...

·         Zákony IIC – Trestný zákon, Trestný poriadok, Civilný sporový poriadok, Správny súdny poriadok ...

·         Zákony IIIA – Zákonník práce, Zákon o minimálnej mzde, Zákon o službách zamestnanosti ...

·         Zákony IIIB – Zákon o sociálnom poistení, Zákon o starobnom dôchodkovom sporení, Zákon o zdravotnom pojistení ...

·         Zákony IIIC – Zákon o prídavku na dieťa, Zákon o pomoci v hmotnej núdzi, Zákon o sociálnych službách ...

·         Zákony IV - Stavebný zákon, Zákon o vlastníctve bytov, Zákon o pozemkových spoločenstvách ...

·         Zákony V - Zákon o obecnom zriadení, Školský zákon, Rozpočtové pravidlá verejnej správy...

·         Zákony VIA - Zákon o životnom prostredí, Zákon o ovzduší, Zákon o lesoch ...

·         Zákony VIB - Zákon o odpadoch, Zákon o poplatkoch za uloženie odpadov, Vodný zákon ...

 

 

ODBORNÉ TEMATICKÉ PUBLIKÁCIE - NOVINKY

 

1. Optimalizácia základu dane – postupy ako správne vykázať daňovú povinnosť

2. Ústava SR – úplné znenie po ostatnej novele, Listina základných práv a slobôd, Všeobecná deklarácia ľudských práv, Zákon o štátnych symboloch – úplné znenia

10. Súdne spory po novele - Civilný sporový poriadok, mimosporový poriadok a správny súdny poriadok – po novelách, s komentárom, judikatúra a príklady

11. Prevádzka vozidiel v cestnej doprave – úplné znenie zákona o prevádzke vozidiel v cestnej premávke po ostatnej novele, správny poriadok

12. Obchodný zákonník po novelách - rozsiahly komentár, Zákon o verejnom obstarávaní, Zákon o cenách, vzory zmlúv

13. Účtovná závierka podnikateľov za rok 2019 - zostavenie účtovnej závierky podnikateľov

14. Daňové priznania FO a PO za rok 2019, ročné zúčtovanie preddavkov na daň - aktuálne informácie pre spracovanie daňových priznaní

15. Odvody poistného k 1. 1. 2020  - prehľad parametrov, sadzieb, konštánt, vzorových výpočtov z oblasti miezd a platov

16. Občiansky zákonník – rozsiahly komentár, úplné znenia zákonov po novelách, záväzkové právo

17. Jednoduché účtovníctvo – postupy účtovania po ostatnej novele, zákon o dani z príjmov, zákon o účtovníctve

18. Povinnosti zamestnávateľa – práva a povinnosti zamestncov a zamestnávateľov

19. Daňové a mzdové zákony 2020 - daňové a mzdové zákony aktualizované k 1. 1. 2020

20. Daňové a účtovné zákony 2020 – aktuálne znenie zákonov po novelách s komentármi

 

 

 

PUBLIKÁCIE SÚVISIACE S DAŇOVÝM PRIZNANÍM SÚ V ZĽAVE:

 

 

PUBLIKÁCIA

PÔVODNÁ CENA

CENA S 50 % ZĽAVOU

Príručka mzdovej účtovníčky 2019

14,50 €

7 €

Zákonník práce 2019

15,50 €

7 €

100 otázok ZP a BOZP

9,80 €

4 €

100 otázok a odpovedí Ukončenie účtovného roka, Daňové priznania – odborná tematická publikácia

9,80 €

4 €

Daňové výdavky 2019 – odborná tematická publikácia

10 €

5 €

DOM – dane, odvody, mzdy – odborná tematická publikácia

9,50 €

4,70 €

Daňová optimalizácia – odborná tematická publikácia

9,80 €

4 €

Daňové a mzdové zákony 2019 – odborná tematická publikácia

12,30 €

5 €

100 otázok ZDP, DPH– odborná tematická publikácia

9,80 €

3 €

Súvzťažnosti PÚ 2019

17,50 €

5 €

Povinnosti zamestnávateľa 2019

4,99 €

3 €

100 otázok Paušálne výdavky, účtovníctvo

9,80 €

4 €

 


PRIPRAVUJEME

Poradca – (Poradca), č. 9/2020 (II/2020)

  • Daňový poriadok s komentárom – úplné znenie zákona s komentárom

 

Práce a mzdy – bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 4-5/2020 (III/2020)

  • Zamestnávanie cudzincov - zmeny
  • Rozšírenie oslobodených príjmov
  • Povinnosti podnikateľa v roku 2020
  • Poukazovanie podielu zaplatenej dane

 

Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č.4-5/2020 (III/2020)

  • Dodatočné daňové priznania
  • Odložené daňové priznanie
  • Daňové výdavky v praxi
  • Minimálny vymeriavací základ
  • Zmeny v Zakonníku práce v roku 2020

 

1000 riešení, č. 4/2020 (III/2020)

  • ZDP - novela
  • Zákoník práce - zmeny
  • Dane v praxi
  • Úctovníctvo - JÚ, PÚ
  • Personalistika a mzdy - Zákonník práce
  • Mzdy a odvody
  • Právo a podnikateľ

 

VS 3-4/2020 (III/2020)

  • BOZP vo verejnej správe
  • Odpady - zmeny v roku 2020
  • Volebný zákon

 

ODBORNÉ TEMATICKÉ PUBLIKÁCIE - PRIPRAVUJEME

 

  • Cestná premávka (úplné znenie zaákona po ostatnej novele A5 (zákony do vrecka))
  • Zákonník práce s komentárom (monotematika - zmeny od 1. 7. 2020)
  • Odpady po novom – monotematika (úplné znenie s komentárom)
  • Občiansky zákonník s komentárom (monotematika)
  • Daňové a nedaňové výdavky A-Z 2020 - uplatňovanie skutočne vynaložených výdavkov do výdavkov daňových

 

 

 
 
HORÚCE TÉMY - nájdete v tematických balíčkoch:

 
ZP po novele
V Zákonníku práce došlo po novele k navýšeniu dĺžky základnej výmery dovolenky na päť týždňov aj pre zamestnancov, ktorí dosiaľ nedovŕšili 33 rokov veku, ale trvalo sa starajú o dieťa. Tiež dochádza k zmene postupu určovania minimálnej mzdy na príslušný kalendárny rok z dôvodu posilnenia záväzkov a zásad vyplývajúcich z medzinárodných dokumentov a Ústavy Slovenskej republiky. Aké ďalšie zmeny nastali po novele v Zákonníku práce?
Nájdete ich v našich publikáciách, ktoré sú určené podnikateľom, zamestnávateľom, personalistom, živnostníkom, mzdovým účtovníčkam …

1. Zákonník práce po novele - odborná tematická publikácia
(A5, 400 str.)


2. GDPR s komentárom po novelách - odborná tematická publikácia
(A5, 344 str.)


3. PaM 1/2020 - Úprava minimálnej mzdy od 1. 1. 2020 - príspevok
(A4, 90 str.)


4. Povinnosti zamestnávateľa - odborná tematická publikácia
(A5, 96 str.)


5. VS 11-12/2019 - Pomoc v hmotnej núdzi - príspevok (Zadarmo)
(A5, 112 str.)


Cena balíčka je 35 €
Cena balíčka so 30 % zľavou je 24,50 €.
Ušetríte 10 €.


V cene je zahrnuté poštovné, balné aj DPH.

Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.


Odvody po novom
Z dôvodu medziročnej zmeny priemernej mzdy v hospodárstve SR sa mení výška minimálnych a maximálnych vymeriavacích základov a tým od 1. 1. 2020 aj výška minimálnych a maximálnych poistných odvodov. V akej výške sa budú odvádzať odvody?
Nájdete v našich publikáciách, ktoré sú určené zamestnávateľom, podnikateľom, účtovníčkam, mzdárom, živnostníkom, daňovým poradcom …

1. PaM 3/2020 - Odvody po novele od 1. 1. 2020 - príspevok
(A4, 80 str.)


2. Odvody poistného - odborná tematická publikácia
(A5, 80 str.)


3. Zákony IIIB/2020 - Sociálne, dôchodkové, nemocenské a zdravotné poistenie - úplné znenia zákonov
(A5, 496 str.)


4. Povinnosti zamestnávateľa - odborná tematická publikácia
(A5, 96 str.)


Cena balíčka je 23,30 €.
Cena balíčka s 35 % zľavou je 15 €.
Ušetríte 8,30 €.


V cene je zahrnuté poštovné, balné aj DPH.

Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.


I. Odpady - novela
Novela zákona o odpadoch platná od 1. 1. 2020 priniesla okolo 200 zmien. Upravuje okrem iného triedenie odpadov, zakazuje sa skládkovanie neupravených odpadov, mení sa legislatívna úprava mobilných zariadení, evidencia výkupu odpadov, iné povinnosti budú mať obce … a priniesla mnoho ďalších zmien. Potrebujete informácie k tejto téme?
Nájdete ich v našich publikáciách, ktoré sú určené podnikateľom, zamestnávateľom, mestám, obciam, pracovníkom verejnej správy, zdravotníckym a školských zariadeniam, ekonómom, manažérom, všetkým občanom …

1. DUO 3/2020 - Zákon o odpadoch po novele - príspevok
(A4, 80 str.)


2. Zákony VIB/2020 - Zákon o odpadoch - úplné znenia zákonov
(A5, 512 str.)


3. VS 3/2020 - Novela zákona o odpadoch - príspevok
(A5, 96 str.)


4. Ekonomický a personalistický slovník - slovník odborných pojmov
(A5, 264 str.)


Cena balíčka je 23,30 €.
Cena balíčka so 30 % zľavou je 16,30 €.
Ušetríte 7 €.


V cene je zahrnuté poštovné, balné aj DPH.

Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.


Jednoduché účtovníctvo
Mnohí z nás si predstavujú, že jednoduché účtovníctvo je len účtovanie v peňažnom denníku ... Tí, ktorí právny predpis - opatrenie pre vedenie jednoduchého účtovníctva poznajú vedia, že viesť jednoduché účtovníctvo nie je také jednoduché, ako vyplýva z jeho názvu a že za nesprávne vedenie účtovníctva môže daňový úrad uložiť pokutu.
Prinášame publikácie, ktoré sú určené predovšetkým účtovníčkam, ale aj podnikateľom, zamestnávateľom, mzdárom, živnostníkom, daňovým poradcom, audítorom, ekonómom …

1. Jednoduché účtovníctvo - odborná tematická publikácia
(A5, 300 str.)


2. DUO 11-12/2019 - Rámcová účtovná osnova - prehľad účtovania - príspevok
(A4, 112 str.)


3. 100 otázok a odpovedí - Paušálne výdavky, Účtovníctvo - odborná tematická publikácia
(A5, 112 str.)


4. Ekonomický a personalistický slovník - slovník odborných pojmov
(A5, 264 str.)


Cena balíčka je 42,60 €.
Cena balíčka s 60 % zľavou je 17,10 €.
Ušetríte 25,50 €.


V cene je zahrnuté poštovné, balné aj DPH.

Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.


Ceny balíčkov sú konečné, vrátane DPH a distribučných nákladov.

Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.


Balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@poradca.sk

RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY TELEFONICKY, PRÍPADNE EMAILOM DENNE OD 9:00 DO 15:00

Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty.

E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina.
  • Tieto e-mailové noviny Vám boli doručené výlučne na základe žiadosti o zasielanie e-mailových novín.
  • Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len pre vlastné účely, nesmú býť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!

 

 
 
KONTAKTY

 
Adresa:   E-mail:
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
  objednavky@exicon.eu
 
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
 
   
 
Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 15012/L.

 

 


V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadal(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite prosím správu
s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.eu, následne budete vyraden(á) z databázy príjemcov e-mailových novin.

Copyright (c) MK Media, s.r.o, 2015
Untitled Page