Aké údaje a akým spôsobom môže zamestnávatelia údaje svojich
zamestnancov spracúvať a aké povinnosti sa ich týkajú v súvislosti s ochranou
osobných údajov? Došlo pri ochrane osobných údajov po účinnosti nového zákona
o ochrane osobných údajov k zmenám?
V Európskej
únii sa uplatňuje jednotný režim ochrany osobných údajov – nariadenie GDPR.
Zároveň v SR platí nový zákon o ochrane osobných údajov, ktorý
priniesol veľké množstvo zmien a noviniek týkajúcich sa okrem iného aj
citlivých údajov.
Biometrické
údaje
V praxi
sa pracovnoprávnych vzťahoch využívajú systémy, ktoré umožňujú spoľahlivé
určenie zamestnanca na základe unikátnych biometrických znakov. Biometrické
znaky alebo údaje patria medzi obzvlášť citlivé údaje.
Medzi
biometrické údaje patria
-
odtlačky prstov a dlaní,
-
geometria ruky, geometria
štruktúry žíl ruky alebo dlane (štruktúra rúk),
-
biometrický snímok sietnice oka
(sken sietnice oka),
-
tvar tváre a vzdialenosti
jednotlivých orgánov na nej (štruktúra tváre),
-
hlas (zafarbenie hlasu),
-
chôdza.
Medzi
biometrické údaje zamestnanca môžu
okrem vyššie uvedených údajov patriť aj ďalšie údaje, a to napríklad
podpis.
Definícia
biometrických údajov
Biometrickými údajmi sú osobné údaje, ktoré sú výsledkom
osobitného technického spracúvania osobných údajov týkajúcich sa fyzických
charakteristických znakov fyzickej osoby, fyziologických charakteristických
znakov fyzickej osoby alebo behaviorálnych charakteristických znakov fyzickej
osoby a ktoré umožňujú jedinečnú identifikáciu alebo potvrdzujú jedinečnú identifikáciu
tejto fyzickej osoby, ako najmä vyobrazenie tváre alebo daktyloskopické údaje. Ide
o definíciu podľa zákona č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov.
Ide
o údaje, ktorých spracúvanie môže pre dotknutú osobu predstavovať vyššie riziko
ohrozenia práv a právom chránených záujmov. Dotknutou osobou môže byť napríklad
zamestnanec.
Biometrickými
údajmi sú teda osobné údaje každej fyzickej osoby, na základe ktorých
je osobu možné jednoznačne a nezameniteľne určiť. Sú to najmä biologické
vlastnosti, fyziologické črty alebo opakované činnosti, v prípade ktorých sú
tieto pre konkrétnu osobu špecifické.
Spracúvanie
biometrických údajov zamestnanca podľa GDPR
Podľa
predchádzajúceho znenia zákona o ochrane osobných údajov bolo zlegalizovanie
akýchkoľvek technológii postavených na báze biometrickej identifikácie
zamestnanca podmienené rozhodnutím Úradu na ochranu osobných údajov SR.
Išlo
o osobitnú registráciu a následne po jej schválení mal zamestnávateľ
oprávnenie spracúvať biometrické údaje zamestnancov. Podľa znenia aktuálneho
zákona č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov nie je registrácia nutná
a nie je potrebné schválenie Úradom pre ochranu osobných údajov.
Nariadenie
k ochrane osobných údajov však obmedzuje spracúvanie biometrických údajov
na individuálnu identifikáciu fyzickej osoby: „Zakazuje sa spracúvanie,
biometrických údajov na individuálnu identifikáciu fyzickej osoby.“
Uvedené
sa však neuplatňuje, ak platí niektorá z týchto podmienok:
-
dotknutá osoba vyjadrila
výslovný súhlas so spracúvaním týchto osobných údajov na jeden alebo viacero
určených účelov, s výnimkou prípadov,
keď sa v práve Únie alebo v práve členského štátu stanovuje, že zákaz nemôže
dotknutá osoba zrušiť,
-
spracúvanie je nevyhnutné na
účely plnenia povinností a výkonu osobitných práv prevádzkovateľa alebo
dotknutej osoby v oblasti pracovného
práva a práva sociálneho zabezpečenia a sociálnej ochrany, pokiaľ je to
povolené právom Únie alebo právom členského štátu alebo kolektívnou zmluvou
podľa práva členského štátu poskytujúcimi primerané záruky ochrany základných
práv a záujmov dotknutej osoby;
-
spracúvanie je nevyhnutné na
ochranu životne dôležitých záujmov dotknutej osoby alebo inej fyzickej osoby v prípade, že dotknutá osoba nie je fyzicky alebo
právne spôsobilá vyjadriť svoj súhlas;
-
spracúvanie vykonáva v rámci
svojej zákonnej činnosti s primeranými zárukami nadácia, združenie alebo akýkoľvek iný neziskový
subjekt s politickým, filozofickým, náboženským alebo odborárskym zameraním a
pod podmienkou, že spracúvanie sa týka výlučne členov alebo bývalých členov
subjektu alebo osôb, ktoré majú pravidelný kontakt s ním v súvislosti s jeho
cieľmi, a že bez súhlasu dotknutej osoby sa osobné údaje neposkytnú mimo tohto
subjektu;
-
spracúvanie sa týka osobných
údajov, ktoré dotknutá osoba preukázateľne zverejnila;
-
spracúvanie je nevyhnutné na
preukazovanie, uplatňovanie alebo obhajovanie právnych nárokov, alebo kedykoľvek, keď súdy vykonávajú svoju súdnu
právomoc;
-
spracúvanie je nevyhnutné z
dôvodov významného verejného záujmu
na základe práva Únie alebo práva členského štátu, ktoré sú primerané vzhľadom
na sledovaný cieľ, rešpektujú podstatu práva na ochranu údajov a stanovujú
vhodné a konkrétne opatrenia na zabezpečenie základných práv a záujmov
dotknutej osoby;
-
spracúvanie je nevyhnutné na
účely preventívneho alebo pracovného lekárstva, posúdenia pracovnej
spôsobilosti zamestnanca, lekárskej
diagnózy, poskytovania zdravotnej alebo sociálnej starostlivosti alebo liečby,
alebo riadenia systémov a služieb zdravotnej alebo sociálnej starostlivosti na
základe práva Únie alebo práva členského štátu alebo podľa zmluvy so
zdravotníckym pracovníkom, a podlieha podmienkam a zárukám;
-
spracúvanie je nevyhnutné z
dôvodov verejného záujmu v oblasti verejného zdravia, ako je ochrana proti závažným cezhraničným
ohrozeniam zdravia alebo zabezpečenie vysokej úrovne kvality a bezpečnosti
zdravotnej starostlivosti a liekov alebo zdravotníckych pomôcok, na základe
práva Únie alebo práva členského štátu, ktorým sa stanovujú vhodné a konkrétne
opatrenia na ochranu práv a slobôd dotknutej osoby, najmä profesijné tajomstvo;
-
spracúvanie je nevyhnutné na
účely archivácie vo verejnom záujme, alebo na účely vedeckého alebo
historického výskumu či na štatistické účely podľa článku 89 ods. 1 na základe práva Únie alebo práva členského
štátu, ktoré sú primerané vzhľadom na sledovaný cieľ, rešpektujú podstatu práva
na ochranu údajov a určujú vhodné a konkrétne opatrenia na zabezpečenie
základných práv a záujmov dotknutej osoby.
Z takto
vymedzených výnimiek vyplýva, že biometrické údaje je možné v
pracovnoprávnych vzťahoch využívať len vo výnimočných prípadoch.
Zamestnávateľ ich môže spracúvať len v nevyhnutnom prípade na splnenie
jeho pracovnoprávnej povinnosti alebo na posúdenie pracovnej
spôsobilosti zamestnanca. Taktiež ich môže zamestnávateľ spracúvať len
v takom prípade, že zamestnanec so spracúvaním biometrických údajov
výslovne súhlasí. Každý súhlas osoby musí obsahovať náležitosti vymedzené
zákonom o ochrane osobných údajov alebo v súlade s nariadením.
Všetky
biometrické údaje sú údaje, ktoré sa zásadne spracúvajú prostredníctvom
technických prostriedkov, na základe ktorých dochádza k identifikovaniu
konkrétnej fyzickej osoby, napríklad odtlačky prstov. Takými technickými
prostriedkami u zamestnávateľa môže byť napríklad dochádzkový systém. V zásade
ide o údaje, ktoré sa dajú týmto spôsobom merať.
Účely,
na ktoré sa spracúvajú biometrické údaje zamestnanca
Účelom
využívania biometrických údajov je účel, ktoré je priamo viazaný na konkrétnu
činnosť. U zamestnávateľa musí byť vždy presne stanovený
a jednoznačne určený, a práve pre vzhľadom na tento účel musí byť
u zamestnávateľa zriadený aj systém, prostredníctvom ktorého sú
biometrické údaje spracúvané. Zároveň musí mať stanovené riziká, ktoré môžu
vzniknúť.
Účely
spracúvania biometrických údajov zamestnancov:
- vstup
do vyhradených priestorov alebo objektov z dôvodu bezpečnosti a ochrany majetku zamestnávateľa,
- bezpečnosť
a ochrana zdravia pri práci z
dôvodu zamedzenia vstupu nepovolaným osobám do objektov
zamestnávateľa, v ktorých sú uchovávané napríklad nebezpečné látky,
- evidencia
dochádzky a pracovného času zamestnanca.
Najviac
v praxi dochádza k spracúvaniu biometrických údajov zamestnancov, ktorí majú
oprávnenie vstupovať do osobitne chránených objektov alebo vyhradených objektov.
Ako príklad môžeme uviesť banky a vstup zamestnancov do priestorov, kde sa
nachádza trezor.
Aj
v prípade biometrických údajov platí zásada, že tak ako iné údaje, aj
tieto môžu byť spracúvane iba počas doby, na ktorú bol zamestnancom udelený
súhlas na ich spracúvanie a na účel, na ktorý bol súhlas udelený.
Posúdenie
vplyvu spracúvania biometrických údajov na ochranu osobných údajov
V prípade,
že má dochádzať k spracúvania biometrických údajov u zamestnancov,
tak vzniká dôvod na vypracovanie posúdenia vplyvu na ochranu osobných
údajov. Zásadne musí byť vypracované ešte pred samotným spracovaním týchto
údajov. K vypracovaniu posúdenia dochádza predovšetkým z dôvodu,
že existuje reálne riziko ohrozenia práv zamestnancov vzhľadom na účel takto
spracúvaných údajov.
Prijímanie
nových zamestnancov
V prípade, že zamestnávateľ chce prijať do
pracovného pomeru nových zamestnancov a plánuje pohovory, musí sa taktiež
riadiť zásadami ochrany osobných údajov podľa zákona č. 18/2018 Z. z. alebo
nariadenia.
Ide o základné pravidlá, ktoré musia byť
zamestnávateľom splnené v rámci pracovnoprávnych vzťahov.
Za spracúvanie osobných údajov v rámci
pracovnoprávnych vzťahov zodpovedá prevádzkovateľ, čiže osoba, ktorá spracúva
osobné údaje dotknutých osôb vo vlastnom mene. V tomto prípade ide
o zamestnávateľa, ktorý spracúva nielen osobné údaje svojich zamestnancov,
ale i v rámci výberového konania, na účely prijatia fyzickej osoby do
zamestnania, spracúva aj osobné údaje uchádzačov o zamestnanie ako
dotknutých osôb.
Zamestnávateľ však spracúvaním osobných údajov môže
poveriť aj inú osobu, v ktorej kompetencii je vykonávať mzdovú agendu,
účtovníctvo atď. Ide teda o osobu, ktorá spracúva osobné údaje v mene
prevádzkovateľa – zamestnávateľa.
Vo vzťahu k uchádzačom o zamestnanie si musí
zamestnávateľ splniť informačnú povinnosť týkajúcu sa osobných údajov.
-
údaje o totožnosti
a kontaktné údaje o zamestnávateľovi,
-
kontaktné údaje zodpovednej osoby,
-
vymedzenie účelu, na ktorý sa
údaje poskytujú – výberové konanie,
-
príjemca osobných údajov, ak ide
o viacerých, tak vymedzenie všetkých,
-
oprávnený záujem zamestnávateľa,
-
v prípade, ak ide
o cezhraničný prenos, tak informácia o tomto prenose,
-
obdobie a dĺžka uchovávania
poskytnutých osobných údajov,
-
právo na prístup k osobným
údajom, na opravu, vymazanie, obmedzenie,
-
právo namietať spracúvanie
osobných údajov,
-
právo podať sťažnosť dozornému
orgánu.
(Viac o tejto téme sa dočítate v mesačníku DUO 4-5/2019
a odbornej tematickej publikácii GDPR – ochrana osobných údajov)
Každoročne od začiatku januára toho – ktorého
kalendárneho roka sa mení suma odvodov, nakoľko ich výška sa vypočítava
v závislosti od zmeny priemernej mesačnej mzdy v hospodárstve
Slovenskej republiky, ktorú každý rok zisťuje a vyhlasuje Štatistický úrad
SR. Aj v roku 2019 došlo k zvýšeniu minimálnych a maximálnych
odvodov do Sociálnej poisťovne a k zvýšeniu minimálnych preddavkov na
zdravotné poistenie.
ODVODY
POISTNÉHO UPRAVUJE zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p.
a zákon č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p. Výška
odvodov poistného je stanovená percentuálnymi sadzbami, pričom v sadzbách
oproti roku 2018 k zmenám nedošlo.
Predmetom zákona č. 461/2003 Z. z. je vymedzenie
sociálneho poistenia, úprava rozsahu sociálneho poistenia, právnych vzťahov pri
vykonávaní sociálneho poistenia, organizácia sociálneho poistenia, financovanie
sociálneho poistenia, dozor štátu nad vykonávaním sociálneho poistenia
a konanie vo veciach sociálneho poistenia.
SOCIÁLNYM
POISTENÍM JE
·
nemocenské poistenie ako poistenie pre prípad straty alebo zníženia
príjmu zo zárobkovej činnosti a na zabezpečenie príjmu v dôsledku
dočasnej pracovnej neschopnosti, tehotenstva a materstva
·
dôchodkové poistenie, pod ktoré patrí
-
starobné
poistenie ako poistenie na zabezpečenie príjmu v starobe a pre prípad
úmrtia
-
invalidné poistenie ako poistenie
pre prípad poklesu schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť v dôsledku
dlhodobo nepriaznivého zdravotného stavu poistenca a pre prípad úmrtia
·
úrazové poistenie ako poistenie pre prípad poškodenia zdravia
alebo úmrtia v dôsledku pracovného úrazu, služobného úrazu a choroby
z povolania
·
garančné
poistenie ako
poistenie pre prípad platobnej neschopnosti zamestnávateľa na uspokojovanie
nárokov zamestnanca a na úhradu príspevkov na starobné dôchodkové sporenie
nezaplatených zamestnávateľom do základného fondu príspevkov na starobné
dôchodkové sporenie
·
poistenie
v nezamestnanosti ako
poistenie pre prípad straty príjmu z činnosti zamestnanca v dôsledku
nezamestnanosti a na zabezpečenie príjmu v dôsledku nezamestnanosti.
Kto je povinne poistený v rámci sociálneho
poistenia, t.j. osobný rozsah sociálneho poistenia, určuje zákon ust. § 14 až §
19 rozdielne pre jednotlivé druhy poistenia.
ODVODY
ZAMESTNANCA, ZAMESTNÁVATEĽA A SAMOSTATNE ZÁROBKOVO ČINNEJ
OSOBY. Odvody, t.j. poistné, platené do Sociálnej poisťovne nie sú stanovené
jednou sadzbou. Odvod sa skladá z čiastkových poistení, pričom pre každé
z nich je stanovená istá percentuálna sadzba. Z vyššie uvedených
poistení zamestnanec neplatí poistné na garančné poistenie,
úrazové poistenie a okrem toho zamestnanec neplatí do rezervného fondu
solidarity.
Zamestnanec platí odvody z hrubej mzdy, pričom
odvody jeho mzdu priamo znižujú. Zamestnávateľ rovnako platí odvody
z hrubej mzdy zamestnanca, pričom v prípade zamestnávateľa odvody
zvyšujú jeho náklady.
VYMERIAVACÍM
ZÁKLADOM PRE VÝPOČET ODVODOV na sociálne poistenie je hrubá mzda zamestnanca.
Minimálny vymeriavací základ síce nie je stanovený, ale keďže zamestnávateľ je
povinný poskytovať každému zamestnancovi aspoň minimálnu mzdu, je vlastne
nepriamo určený minimálny vymeriavací základ vo výške minimálnej mzdy
stanovenej pre ten-ktorý kalendárny rok. Pre rok 2019 bola výška
minimálnej mzdy stanovená sumou 520 eur.
Maximálny vymeriavací základ sa
určí ako 7-násobok priemernej mesačnej mzdy v hospodárstve Slovenskej
republiky dosiahnutej za kalendárny rok, ktorý dva roky predchádza kalendárnemu
roku, v ktorom sa platí poistné. V roku 2017 to bola suma 954 eur, a tak
maximálnym vymeriavacím základom pre rok 2019 je suma 6 678 eur (7 x 954 eur). Uvedený
maximálny vymeriavací základ sa však nevzťahuje na úrazové poistenie, pre ktoré
maximálny vymeriavací základ zákon nestanovuje.
ZAMESTNANEC
PLATÍ POISTNÉ VO VÝŠKE
·
1,4 % z vymeriavacieho základu na nemocenské
poistenie
·
4 % z vymeriavacieho základu na starobné
poistenie
·
3 % z vymeriavacieho základu na invalidné poistenie
·
1 % z vymeriavacieho základu na poistenie
v nezamestnanosti.
ZAMESTNÁVATEĽ PLATÍ
POISTNÉ VO VÝŠKE
·
1,4 % z vymeriavacieho
základu na nemocenské poistenie
·
14 % z vymeriavacieho
základu na starobné poistenie
·
3 % z vymeriavacieho
základu na invalidné poistenie
·
1 % z vymeriavacieho
základu na poistenie v nezamestnanosti
·
0,25 % z vymeriavacieho
základu na garančné poistenie
·
4,75 % z vymeriavacieho základu do rezervného
fondu solidarity.
·
0,80 % z vymeriavacieho
základu na úrazové poistenie.
Na určenie vymeriavacieho základu je významné
rozhodujúce obdobie (ust. § 139), pričom rozhodujúcim obdobím na určenie
vymeriavacieho základu zamestnanca je kalendárny mesiac, za ktorý platí poistné
na nemocenské poistenie, poistné na dôchodkové poistenie a poistné na
poistenie v nezamestnanosti. Rozhodujúcim obdobím na určenie
vymeriavacieho základu zamestnávateľa je kalendárny mesiac, za ktorý platí
poistné.
Tabuľka
odvodov zamestnanca na sociálne poistenie
poistenie
|
sadzba
|
minimálny
vymer. základ
|
maximálny
vymer. základ
|
minimálne
odvody
|
maximálne
odvody
|
nemocenské
|
1,4 %
|
520 €
|
6 678 €
|
7,28 €
|
93,49 €
|
starobné
|
4 %
|
520 €
|
6 678 €
|
20,80 €
|
267,12 €
|
invalidné
|
3 %
|
520 €
|
6 678 €
|
15,60 €
|
200,34 €
|
v nezamestnanosti
|
1 %
|
520 €
|
6 678 €
|
5,20 %
|
66,78 €
|
Z uvedenej
tabuľky vyplýva, že zamestnanec platí na sociálne poistenie odvody v minimálnej výške spolu 48,88 eur
a v maximálnej výške spolu 627,73 eur.
Tabuľka
odvodov zamestnávateľa na sociálne poistenie
poistenie
|
sadzba
|
minimálny
vymer. základ
|
maximálny
vymer. základ
|
minimálne
odvody
|
maximálne
odvody
|
nemocenské
|
1,4 %
|
520 €
|
6 678 €
|
7,28 €
|
93,49 €
|
starobné
|
14 %
|
520 €
|
6 678 €
|
72,80 €
|
934,92 €
|
invalidné
|
3 %
|
520 €
|
6 678 €
|
15,60 €
|
200,34 €
|
v nezamestnanosti
|
1 %
|
520 €
|
6 678 €
|
5,20 €
|
66,78 €
|
garančné
|
0,25 %
|
520 €
|
6 678 €
|
1,30 €
|
16,69 €
|
rezervný fond
|
4,75 %
|
520 €
|
6 678 €
|
24,70 €
|
317,20 €
|
Z uvedenej
tabuľky vyplýva, že zamestnávateľ platí na sociálne poistenie (bez
odvodov na úrazové poistenie, pri ktorom zákon nestanovuje maximálny
vymeriavací základ a teda nie je určená maximálna výška odvodov) odvody
v minimálnej výške spolu 126,88 eur a v maximálnej výške spolu 1
629,42 eur.
Na samostatne
zárobkovo činnú osobu sa
vzťahuje nemocenské poistenie, starobné poistenie, invalidné poistenie
a tiež rezervný fond solidarity. Samostatne zárobkovo činná osoba môže byť
dobrovoľne poistená osoba v nezamestnanosti.
Samostatne
zárobkovo činná osoba je povinne nemocensky poistená, ak jej príjem
z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti alebo
výnos súvisiaci s podnikaním a s inou samostatnou zárobkovou
činnosťou bol vyšší ako 12-násobok vymeriavacieho základu, ktorý je mesačne
najmenej vo výške 50 % jednej dvanástiny všeobecného vymeriavacieho základu za
kalendárny rok, ktorý dva roky predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa
platí poistné.
Rozhodujúcim obdobím na určenie vymeriavacieho základu povinne
nemocensky poistenej a povinne dôchodkovo poistenej samostatne zárobkovo
činnej osoby je
- v období
od 1. januára do 30. júna kalendárneho roka kalendárny rok, ktorý dva roky predchádza
kalendárnemu roku, v ktorom táto samostatne zárobkovo činná osoba
platí poistné na nemocenské poistenie, poistné na dôchodkové poistenie
a poistné do rezervného fondu solidarity
- v období od 1. júla do 31. decembra kalendárneho
roka kalendárny
rok predchádzajúci kalendárnemu roku, v ktorom táto samostatne
zárobkovo činná osoba platí poistné na nemocenské poistenie, poistné na
dôchodkové poistenie a poistné do rezervného fondu solidarity.
Aj keď suma odvodov sa mení k 1.
januáru príslušného kalendárneho roka, je pre samostatne zárobkovo činné osoby
dôležitý aj dátum 1. júl, nakoľko časti samostatne zárobkovo činných osôb povinnosť
platiť odvody vznikne a iným zanikne.
Pre samostatne
zárobkovo činné osoby je totiž 1. júl (prípadne 1. október pri predĺžení lehoty na podanie
daňového priznania) každoročne termínom, ku ktorému sa prehodnocuje
vznik a zánik povinného poistenia,vymeriavací základ a výška
poistného, ktorú je potrebné v nasledujúcich mesiacoch platiť.
Od 1. júla 2018, resp. od 1. októbra 2018 alebo dňom opätovného
oprávnenia samostatne zárobkovo činnej osoby na výkon alebo prevádzkovanie
činnosti resp. dňom opätovného vykonávania tejto činnosti podľa jej čestného
vyhlásenia (pri činnostiach, ktoré možno vykonávať bez oprávnenia), vzniká
povinné nemocenské poistenie a povinné dôchodkové poistenie samostatne
zárobkovo činnej osobe, ktorej príjem (bez odpočítania výdavkov) bol za rok
2017 vyšší ako 5 472 eur. Ak príjem samostatne zárobkovo činnej osoby za rok
2018 presiahol hranicu 5 724 eur, vznikne jej povinnosť platiť odvody
do Sociálnej poisťovne od 1. júla 2019, resp. od 1. októbra 2019.
Vymeriavací základ (ust. § 138) povinne nemocensky poistenej
a povinne dôchodkovo poistenej samostatne zárobkovo činnej osoby je podiel
jednej dvanástiny základu dane z príjmov samostatne zárobkovo činnej osoby
uvedených v zákone (ust. § 3 ods. 1 písm. b/ a ods. 2 a 3)
nezníženého o zaplatené poistné na povinné verejné zdravotné poistenie,
poistné na povinné nemocenské poistenie, poistné na povinné dôchodkové
poistenie a príspevky na starobné dôchodkové sporenie, ktoré sa platia
spolu s poistným na starobné poistenie z povinného dôchodkového
poistenia, poistné do rezervného fondu solidarity povinne dôchodkovo poistenej
samostatne zárobkovo činnej osoby a upraveného o príjmy
a výdavky, ktoré sa nezahŕňajú do vymeriavacieho základu,
a koeficientu 1,486.
Takto určený vymeriavací základ sa použije
od 1. júla kalendárneho roka nasledujúceho po kalendárnom roku, za ktorý mala
povinne nemocensky poistená a povinne dôchodkovo poistená samostatne
zárobkovo činná osoba daný príjem do 30. júna nasledujúceho kalendárneho roka.
Vymeriavací
základ povinne nemocensky poistenej a povinne dôchodkovo poistenej
samostatne zárobkovo činnej osoby (aj dobrovoľne poistenej osoby
v nezamestnanosti) je mesačne najmenej vo výške 50 % jednej dvanástiny
všeobecného vymeriavacieho základu za kalendárny rok, ktorý dva roky predchádza kalendárnemu
roku, za ktorý sa platí poistné. Keďže zákon v danom prípade hovorí
„najmenej vo výške 50 %“, znamená to, že ide o minimálny vymeriavací
základ, z ktorého sú uvedené osoby povinné platiť odvody. Pre rok
2019 sa pre výpočet minimálneho vymeriavacieho základu použije priemerná mzda
za rok 2017, teda minimálny vymeriavací základ je 50 % zo sumy 954 eur, t.j.
477 eur.
Vymeriavací základ pre samostatne zárobkovo činnú osobu v úhrne je
mesačne najviac na platenie poistného na nemocenské poistenie, na platenie
poistného na dôchodkové poistenie a na platenie poistného do rezervného
fondu solidarity v kalendárnom roku 7-násobok jednej dvanástiny
všeobecného vymeriavacieho základu, ktorý platil v kalendárnom roku, ktorý
dva roky predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa platí poistné na
príslušné poistenie. Keďže zákon v danom prípade hovorí „najviac“, znamená
to, že ide o maximálny vymeriavací základ. Pre rok 2019 sa aj pre
výpočet maximálneho vymeriavacieho základu použije priemerná mzda za rok 2017,
teda maximálny vymeriavací základ je 7 x 954 eur, t.j. 6 678 eur.
(Viac nielen o tejto téme sa dočítate v mesačníku
PaM 3/2019)