Em@ilové noviny

 

č. 2/2013

21.1.2013

 

 
 
 Téma novín 
 Čitatelia sa pýtajú, odborníci odpovedajú 
 P6 aktual 
 Byť dobrý nestačí 
 Chybiť znamená platiť 
 Ekonomika 
 Najviac čítané témy a publikácie 
 Horúce témy 
 Kontakty 

Služby, ktoré nájdete len u nás:

  • aktuálne a rýchle informácie
    (zmeny zákonov a predpisov) z oblastí daní, účtovnictva, miezd, odvodov; za výhodné ceny
  • kvalifikovaný a ochotný personál
    na zákazníckom oddelení;
  • možnosť rýchleho objednania
    publikácie (telefonicky, faxom, e-mailom, poštou);
  • rýchla dodávka (do 48 hodín)
  • uvádzanie nových produktov
    prostredníctvom mailingov a telemarketingu;
  • približovanie sa k zákazníkovi
    prostredníctvom bezplatných odpovedí na otázky.
 

Vážení čitatelia!

S blížiacim sa koncom zdaňovacieho obdobia sa jednou z najaktuálnejších tém daňovníkov dane z príjmov stáva zdaniteľnosť príjmov. V uvedenej súvislosti má svoje nezastupiteľné miesto výpočet množiny príjmov, pri ktorých prislúchajúca legislatíva ustanovuje čiastočné alebo úplné odpustenie daňových povinností. Nezdaniteľnosť príjmov ako takú zákonodarca ustanovuje najčastejšie zo spoločensko-ekonomických, resp. hospodárskych dôvodov. Viac sa dočítate v dnešnej téme novín a v rubrike Čitatelia sa pýtajú, odborníci odpovedajú. Termíny, na ktoré by ste nemali zabudnúť ponúkame v rubrike Chybiť znamená platiť.

Dúfame, že aj v dnešných emailových novinách nájdete užitočné informácie.

Anna Dišeková
zodpovedná redaktorka
poradca@poradca.sk


V tomto čísle najdete:

 

 

 
TÉMA NOVÍN
NEZDANITEĽNÉ PRÍJMY OBČANOV A FIRIEM

 
ZDANITEĽNOSŤ PRÍJMOV

Základné atribúty zdaniteľnosti príjmov je možné vysvetliť prostredníctvom ustanovenia § 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z.n.p. (ďalej len „zákon o dani z príjmov“). Predmetom dane z príjmov je príjem, resp. výnos z činnosti fyzickej osoby alebo právnickej osoby a z nakladania s majetkom fyzickej osoby alebo právnickej osoby okrem osobitne vymedzeného predmetu dane podľa § 12 zákona o dani z príjmov. Príjmom sa pritom pre účely zdaniteľnosti rozumie peňažné plnenie a nepeňažné plnenie dosiahnuté aj zámenou, ocenené cenami bežne používanými v mieste a v čase plnenia alebo spotreby, a to podľa druhu, kvality, prípadne miery opotrebenia predmetného plnenia, ak zákon o dani z príjmov neustanovuje inak. Za nepeňažné plnenie fyzickej osoby, ktorá účtuje v sústave JÚ alebo vedie evidenciu podľa § 6 ods.10 alebo 11 alebo 14 zákona o dani z príjmov, sa považuje aj prijatie zmenky ako platobného prostriedku, ktorou dlžník uhradil pohľadávku veriteľovi, ktorý je fyzickou osobou. Podľa § 2 písm. h) ZDP sa za zdaniteľný príjem považuje príjem, ktorý je predmetom dane z príjmov a nie je ani oslobodený od dane podľa zákona o dani z príjmov a ani podľa medzinárodnej zmluvy.

PRÍJMY FO, KTORÉ NIE SÚ PREDMETOM DANE Z PRÍJMOV

Príjmy, ktoré nie sú predmetom dane z príjmov fyzických osôb sú taxatívne ustanovené prostredníctvom § 3 ods. 2 zákona o dani z príjmov. Konkrétne sa jedná o:
a) prijaté náhrady oprávnených osôb podľa osobitných predpisov ako aj príjmy získané vydaním - v predmetnom prípade ide o prijaté náhrady oprávnených osôb, resp. príjmy získané vydaním v zmysle zákona č.119/1990 Zb. o súdnej rehabilitácii v znení neskorších predpisov, zákona č.403/1990 Zb. o zmiernení následkov niektorých majetkových krívd v znení neskorších predpisov, zákona č. 87/1991 Zb. o mimosúdnych rehabilitáciách v znení nehorších predpisov, zákona č.229/1991 Zb. o úprave vlastníckych vzťahov k pôde a inému poľnohospodárskemu majetku v znení nehorších predpisov, zákona č. 319/1991 Zb. o zmiernení niektorých majetkových a iných krívd a o pôsobnosti orgánov štátnej správy Slovenskej republiky v oblasti mimosúdnych rehabilitácií v znení neskorších predpisov, zákona č. 42/1992 Zb. o úprave majetkových vzťahov a vysporiadaní majetkových nárokov v družstvách v znení neskorších predpisov, zákona č. 105/2002 Z. z. o poskytnutí jednorazového finančného príspevku príslušníkom československých zahraničných alebo spojeneckých armád, ako aj domáceho odboja v rokoch 1939 – 1945 v znení neskorších predpisov, zákona č. 462/2002 Z. z. o poskytnutí jednorazového príspevku politickým väzňom v znení zákona č. 665/2002 Z. z. a pod.
b) príjmy získané darovaním alebo dedením nehnuteľnosti, bytu, nebytového priestoru alebo ich častí alebo hnuteľnej veci, práva alebo inej majetkovej hodnoty okrem príjmov z nich plynúcich a okrem darov poskytnutých v súvislosti s výkonom činnosti podľa § 5 alebo § 6 ZDP - právny rámec darovacej zmluvy je ustanovený prostredníctvom § 628 až 630 Občianskeho zákonníka a dedenie je predmetom úpravy § 460 až 487 Občianskeho zákonníka.
c) úvery, resp. pôžičky - príjem úveru, resp. pôžičky nepredstavuje z pohľadu zákona o dani z príjmov zdaniteľný príjem a jej splácanie naopak neznamená náklad. Ak teda fyzická osoba dostane pôžičku, resp. úver, ktorý musí vrátiť, suma tejto pôžičky, resp. úveru (istina) nebude predmetom dane z príjmov fyzických osôb, pretože u takejto osoby nedochádza k nárastu majetku. Ak by však zamestnávateľ poskytol zamestnancovi nenávratnú pôžičku, išlo by o dar v súvislosti s príjmami podľa § 5 zákona o dani z príjmov, ktorá by bola zahŕňaná do zdaniteľného príjmu zamestnanca. V prípade, ak by zamestnávateľ poskytol bezúročnú pôžičku alebo pôžičku s úrokom nižším ako je obvyklá výška úroku v mieste a v čase plnenia, je takéto zvýhodnenie vždy predmetom dane u zamestnanca, a to bez ohľadu na výšku pôžičky.
d) podiel na zisku (dividenda) vyplácaný zo zisku obchodnej spoločnosti alebo družstva, určeného na rozdelenie osobám, ktoré sa podieľajú na ich základnom imaní alebo členom štatutárneho a dozorného orgánu tejto obchodnej spoločnosti alebo družstva, aj keď sú zamestnancami tejto obchodnej spoločnosti alebo družstva, vyrovnací podiel, podiel na likvidačnom zostatku obchodnej spoločnosti alebo družstva a podiel na výsledku podnikania vyplácaný tichému spoločníkovi okrem podielu na výsledku podnikania vyplácaného tichému spoločníkovi verejnej obchodnej spoločnosti, podielu na zisku spoločníka verejnej obchodnej spoločnosti a komplementára komanditnej spoločnosti a okrem podielu spoločníka verejnej obchodnej spoločnosti a komplementár komanditnej spoločnosti na likvidačnom zostatku pri likvidácii spoločnosti a vyrovnacieho podielu pri zániku účasti spoločníka vo verejnej obchodnej spoločnosti alebo pri zániku účasti komplementára v komanditnej spoločnosti (za obchodnú spoločnosť alebo družstvo sa pre uvedené účely považuje aj obdobná obchodná spoločnosť alebo družstvo so sídlom v zahraničí).
e) podiel člena pozemkového spoločenstva s právnou subjektivitou na výnosoch a na majetku určenom na rozdelenie medzi členov pozemkového spoločenstva s právnou subjektivitou - podľa § 11 zákona č. 181/1995 Z. z. o pozemkových spoločenstvách.

Príjmy zo závislej činnosti, ktoré nie sú predmetom dane z príjmov
Okrem príjmov, ktoré zákon o dani z príjmov vo všeobecnosti definuje v rámci ustanovenia § 3 ods. 2, sú v zmysle ustanovenia § 5 ods. 5 spomínaného právneho predpisu taxatívne uvádza príjmy, ktoré nie sú predmetom dane z príjmov zo závislej činnosti napriek tomu, že plynú od zamestnávateľa.
Náhrady cestovných výdavkov
Podľa § 5 ods. 5 písm. a) ZDP predmetom dane nie je cestovná náhrada poskytovaná v súvislosti s výkonom závislej činnosti do výšky, na ktorú vzniká zamestnancovi nárok napr. podľa zákona č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách (ďalej iba „zákon o cestovných náhradách“), okrem vreckového poskytovaného pri zahraničných pracovných cestách. To znamená, že v prípade tuzemských pracovných ciest predmetom dane z príjmov zo závislej činnosti nie sú zamestnancom nárokovateľné náhrady pri tuzemských pracovných cestách. V zmysle § 4 ods. 1 zákona o cestovných náhradách ide o:
  • náhradu preukázaných cestovných výdavkov,
  • náhradu preukázaných výdavkov za ubytovanie,
  • stravné,
  • náhradu preukázaných potrebných vedľajších výdavkov,
  • náhrada preukázaných cestovných výdavkov za cesty na návštevu jeho rodiny do miesta pobytu alebo medzi zamestnávateľom a zamestnancom vopred dohodnutého miesta pobytu rodiny na území Slovenskej republiky, ak podľa určených podmienok pracovná cesta trvá viac ako sedem po sebe nasledujúcich kalendárnych dní, a to každý týždeň, ak nie je v kolektívnej zmluve, prípadne v pracovnej zmluve alebo v inej písomnej dohode so zamestnancom dohodnutá táto náhrada za dlhší čas, najdlhšie však za jeden mesiac.

Úhrady niektorých výdavkov zamestnanca
Podľa § 5 ods. 5 písm. d) ZDP predmetom dane z príjmov fyzických osôb nie sú sumy do výšky ustanovenej osobitnými predpismi na úhradu niektorých výdavkov zamestnancov. Osobitný predpis, na ktorý zákon o dani z príjmov v tejto súvislosti odkazuje predstavujú ustanovenia § 18 až 33a zákona č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách v z.n.p.
Hodnota zdravotnej starostlivosti
Podľa § 5 ods. 5 písm. e) ZDP predmetom dane z príjmov fyzických osôb nie je hodnota poskytovaných rekondičných pobytov, rehabilitačných pobytov, kondičných rehabilitácií a preventívnej zdravotnej starostlivosti v prípadoch a za podmienok ustanovených osobitným predpisom.
Na to, aby takýto nepeňažný príjem zamestnanca od zamestnávateľa nebol posudzovaný ako predmet dane z príjmov je teda podmienkou, aby táto povinnosť vyplývala zo všeobecne záväzného právneho predpisu, ktorý ukladá zamestnávateľovi povinnosť poskytovať určitej skupine zamestnancov rekondičné pobyty, rehabilitácie a pod., v tom prípade toto plnenie podľa zákona o dani z príjmov nie je predmetom dane. Ak zamestnávateľ uhradí svojim zamestnancom napr. preventívnu lekársku prehliadku dobrovoľne, je to pre zamestnanca zdaniteľný príjem.
Preventívna zdravotná starostlivosť
Osobitnými predpismi, z ktorých vyplýva povinnosť zamestnávateľa uhrádzať náklady na lekárske prehliadky, resp. zdravotnú starostlivosť o zamestnancov ako takú, v súčasnosti sú zákon o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia“).
V zmysle § 6 ods. 1 písm. q) zákona o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci je zamestnávateľ povinný zabezpečiť vykonávanie zdravotného dohľadu podľa § 26 spomínaného zákona vrátane lekárskych preventívnych prehliadok vo vzťahu k práci, a to v pravidelných intervaloch s prihliadnutím na charakter práce a na pracovné podmienky na pracovisku, ako aj vtedy, ak o to zamestnanec požiada. Ďalej na základe § 12 ods. 4 psím. c) zákona o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia zabezpečenie zdravotného dohľadu pre zamestnancov, ktorých práca je spojená so zvýšeným rizikom vrátane vykonávania cielených lekárskych preventívnych prehliadok, predstavuje jedno z opatrení na predchádzanie vzniku ochorení podmienených prácou a na ich obmedzenie. Takýmto je aj určenie minimálnej náplne lekárskych preventívnych prehliadok u zamestnancov, ak ide o mimoriadnu situáciu, nehodu alebo núdzový stav na pracovisku.
Podľa § 30 ods. 3 zákona o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia sú výsledky lekárskych preventívnych prehliadok vo vzťahu k práci jedným z faktorov posudzovania zdravotnej spôsobilosti zamestnancov na prácu. Všetky náklady, ktoré vzniknú v súvislosti s posudzovaním zdravotnej spôsobilosti na prácu, je povinný uhrádzať zamestnávateľ. Lekárske preventívne prehliadky vykonávajú
  • lekári pracovnej zdravotnej služby so špecializáciou v špecializačnom odbore pracovné lekárstvo, klinické pracovné lekárstvo a klinická toxikológia a služby zdravia pri práci, ak ide o práce zaradené do 3. alebo 4. kategórie,
  • u zamestnancov, ktorí vykonávajú práce zaradené do 1. a 2. kategórie môžu vykonávať lekárske preventívne prehliadky vo vzťahu k práci aj lekári pracovnej zdravotnej služby so špecializáciou v špecializačnom odbore všeobecné lekárstvo alebo všeobecná starostlivosť o deti a dorast, ktorí nie sú lekármi pracovnej zdravotnej služby,
  • na požiadanie lekára pracovnej zdravotnej služby vykonávajú ďalšie doplnkové preventívne vyšetrenia aj iní lekári príslušných špecializácií.
Lekárske preventívne prehliadky vo vzťahu k práci podľa § 30 zákona o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia (t. j. ak ide o práce zaradené do tretej alebo štvrtej kategórie) sa vykonávajú:
  • pred uzatvorením pracovnoprávneho vzťahu alebo obdobného vzťahu,
  • v súvislosti s výkonom práce, a to 1x za 2 roky u zamestnanca, ak vykonáva práce zaradené do 3. kategórie, -- 1x za rok u zamestnanca, ak vykonáva práce zaradené do 4. kategórie a u pracovníka kategórie A (príloha č. 1 časť A bod 39 Nariadenia vlády SR č. 345/2006 Z. z.).
  • pred zmenou pracovného zaradenia,
  • pri skončení pracovnoprávneho vzťahu alebo obdobného vzťahu,
  • po skončení pracovnoprávneho vzťahu alebo obdobného pracovného vzťahu, ak o to zamestnanec požiada a to jedenkrát za tri roky pri prácach s rizikovými faktormi s neskorými následkami na zdravie, ktoré sú zaradené do 3. alebo 4. kategórie.

OSLOBODENIE OD DANE Z PRÍJMOV FO

Príjem z predaja nehnuteľnosti
Základný rámec podmienok oslobodenia od dane z príjmov pri predaji nehnuteľností je zakotvený v zmysle § 9 ods. 1 písm. a) zákona o dani z príjmov tak, že od dane z príjmov fyzických osôb je oslobodený príjem z predaja nehnuteľnosti, na ktorú sa nevzťahuje oslobodenie podľa § 9 ods. 1 písm. b) zákona o dani z príjmov, a to po uplynutí piatich rokov odo dňa jej nadobudnutia alebo jej vyradenia z obchodného majetku, ak bola táto nehnuteľnosť zahrnutá do obchodného majetku, okrem príjmov, ktoré plynú daňovníkovi podľa zmluvy o budúcom predaji nehnuteľnosti uzavretej do piatich rokov od jej nadobudnutia alebo od jej vyradenia z obchodného majetku, aj keď kúpna zmluva bude uzatvorená až po piatich rokoch od jej nadobudnutia alebo vyradenia z obchodného majetku. Z historického aspektu treba predovšetkým pripomenúť, že v zmysle ustanovenia § 9 ods. 1 písm. a) zákona o dani z príjmov v znení účinnom do 31. 12. 2010 bol od dane z príjmov fyzických osôb oslobodený príjem z predaja bytu alebo obytného domu s najviac dvoma bytmi vrátane súvisiacich pozemkov, ak v ňom mal predávajúci trvalý pobyt najmenej po dobu dvoch rokov bezprostredne pred predajom, okrem
  • príjmov z predaja týchto nehnuteľností, ktoré boli zahrnuté do obchodného majetku, a to do piatich rokov odo dňa ich vyradenia z obchodného majetku a príjmov, ktoré plynú daňovníkovi podľa zmluvy o budúcom predaji týchto nehnuteľností uzavretej do dvoch rokov od začiatku trvalého pobytu v nich alebo do piatich rokov odo dňa ich vyradenia z obchodného majetku, aj keď kúpna zmluva bude uzatvorená až po dvoch rokoch od začiatku trvalého pobytu alebo po piatich rokoch odo dňa ich vyradenia z obchodného majetku. Už počnúc zdaňovacím obdobím 2011 sa však uvedené oslobodenie príjmov plynúcich z predaja nehnuteľnosti, v ktorej mal daňovník trvalý pobyt najmenej po dobu dvoch rokov bezprostredne pred predajom vypustilo. Z dôvodu, že ide o typ oslobodenia, ktoré je viazané na plynutie ustanovenej doby zákonodarca uvedenú zásadnú zmenu nevyhnutne rieši aj v rámci prechodných ustanovení (§ 52j ods. 2 zákona o dani z príjmov) a to takým spôsobom, že oslobodenie príjmu podľa § 9 ods. 1 písm. a) zákona o dani z príjmov účinného do 31. decembra 2010 sa použije na príjmy z predaja takéhoto majetku nadobudnutého do 31. decembra 2010. Na príjem z predaja bytu, ktorý bol obstaraný pred 1. januárom 2004, dosiahnutý po 31. decembri 2010 sa použije § 9 zákona o dani z príjmov účinného do 31. decembra 2010.

Sociálne dávky, príspevky a príplatky
Od dane z príjmov fyzických osôb sú v zmysle § 9 ods. 2 písm. b) zákona o dani z príjmov oslobodené príjmy plynúce ako dávky a príspevky na zabezpečenie základných životných podmienok a riešenie hmotnej núdze, sociálne služby, peňažné príspevky na kompenzáciu sociálnych dôsledkov ťažkého zdravotného postihnutia a peňažný príspevok za opatrovanie, štátne dávky a štátne sociálne dávky upravené osobitnými predpismi a ďalšie sociálne dávky. Hmotná núdza je stav, keď príjem občana a fyzických osôb, ktoré sa s občanom spoločne posudzujú, nedosahuje životné minimum a občan a fyzické osoby, ktoré sa s občanom spoločne posudzujú, si príjem nemôžu zabezpečiť alebo zvýšiť vlastným pričinením. Zákonnými nárokmi, ktorých uplatnením je možné zabezpečiť si základné životné podmienky a pomôcť si v hmotnej núdzi, sú výživné podľa zákona o rodine, náhradné výživné podľa zákona č. 452/2004 Z. z. o náhradnom výživnom, náhrada príjmu pri dočasnej pracovnej neschopnosti zamestnanca podľa zákona č. 462/2003 Z. z. o náhrade príjmu pri dočasnej pracovnej neschopnosti zamestnanca, dávky nemocenského poistenia, dôchodkového poistenia, úrazového poistenia, garančného poistenia a poistenia v nezamestnanosti podľa zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení, nároky z pracovnoprávnych vzťahov, dávky výsluhového zabezpečenia a opakované štátne sociálne dávky podľa osobitných predpisov, okrem prídavku na dieťa. Podľa § 11 zákona č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách v z.n.p. sa druh sociálnej služby, forma sociálnej služby a rozsah poskytovania sociálnej služby určia podľa nepriaznivej sociálnej situácie a pri sociálnej službe uvedenej v § 34 až 41 uvedeného zákona aj podľa stupňa odkázanosti fyzickej osoby na pomoc inej fyzickej osoby.
Sociálne služby podľa druhu sú:
a) sociálne služby na zabezpečenie nevyhnutných podmienok na uspokojovanie základných životných potrieb v zariadeniach, ktorými sú
  • nocľaháreň,
  • útulok,
  • domov na pol ceste,
  • nízkoprahové denné centrum,
  • zariadenie núdzového bývania,
b) sociálne služby na podporu rodiny s deťmi, ktorými sú
  • pomoc pri osobnej starostlivosti o dieťa a podpora zosúlaďovania rodinného života a pracovného života,
  • poskytovanie sociálnej služby v zariadení dočasnej starostlivosti o deti,
  • poskytovanie sociálnej služby v nízkoprahovom dennom centre pre deti a rodinu,
c) sociálne služby na riešenie nepriaznivej sociálnej situácie z dôvodu ťažkého zdravotného postihnutia, nepriaznivého zdravotného stavu alebo z dôvodu dovŕšenia dôchodkového veku, ktorými sú
  • poskytovanie sociálnej služby v zariadení pre fyzické osoby, ktoré sú odkázané na pomoc inej fyzickej osoby a pre fyzické osoby, ktoré dovŕšili dôchodkový vek,
  • opatrovateľská služba,
  • prepravná služba,
  • sprievodcovská služba a predčitateľská služba,
  • tlmočnícka služba,
  • sprostredkovanie tlmočníckej služby,
  • sprostredkovanie osobnej asistencie,
  • požičiavanie pomôcok,
d) sociálne služby s použitím telekomunikačných technológií, ktorými sú
  • monitorovanie a signalizácia potreby pomoci,
  • krízová pomoc poskytovaná prostredníctvom telekomunikačných technológií,
e) podporné služby, ktorými sú
  • odľahčovacia služba, pomoc pri zabezpečení opatrovníckych práv a povinností,
  • poskytovanie sociálnej služby v dennom centre,
  • poskytovanie sociálnej služby v integračnom centre,
  • poskytovanie sociálnej služby v jedálni,
  • poskytovanie sociálnej služby v práčovni,
  • poskytovanie sociálnej služby v stredisku osobnej hygieny.
V zmysle § 9 ods. 2 písm. c) zákona o dani z príjmov sú od dane z príjmov fyzických osôb oslobodené príjmy plynúce ako príplatok k náhrade príjmu, príplatok k nemocenskému, príplatok k podpore pri ošetrovaní člena rodiny, príplatok k peňažnej pomoci v materstve a príplatok k dôchodku vrátane príplatku za výkon funkcie sudcu, sudcu ústavného súdu a prokurátora poskytované podľa osobitných predpisov.

Plnenia v rámci politiky zamestnanosti
Od dane z príjmov fyzických osôb sú v zmysle § 9 ods. 2 písm. d) zákona o dani z príjmov oslobodené príjmy plynúce ako plnenia poskytované v rámci aktívnej politiky trhu práce okrem platieb prijatých v súvislosti s výkonom činností, z ktorých plynú príjmy podľa § 6 zákona o dani z príjmu (t.j. okrem príjmov z podnikania, z inej samostatnej zárobkovej činnosti a z prenájmu).
Ako nástroje aktívnej politiky trhu práce je potrebné v kontexte so siedmou časťou zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti v z.n.p. v súvislosti s problematikou daňového posudzovania príjmu považovať predovšetkým:
a) informačné a poradenské služby,
b) odborné poradenské služby,
c) vzdelávanie a príprava pre trh práce,
d) poskytovanie dávky počas vzdelávania a prípravy pre trh práce a počas prípravy na pracovné uplatnenie občana so zdravotným postihnutím,
e) príspevok na samostatnú zárobkovú činnosť,
f) príspevok na zapracovanie znevýhodneného uchádzača o zamestnanie,
g) príspevok na podporu zamestnávania znevýhodneného uchádzača o zamestnanie,
h) príspevok na podporu udržania v zamestnaní zamestnancov s nízkymi mzdami,
i) podpora zamestnávania znevýhodneného uchádzača o zamestnanie v sociálnom podniku,
j) príspevok na podporu regionálnej a miestnej zamestnanosti,
k) príspevok na vykonávanie absolventskej praxe,
l) príspevok na podporu zamestnávania absolventov vzdelávania a prípravy pre trh práce,
m) príspevok na dochádzku za prácou,
n) príspevok na presťahovanie za prácou,
o) príspevok na dopravu do zamestnania atď.
V zmysle spomínaného ustanovenia zákona o dani z príjmov oslobodené nie sú plnenia v súvislosti s aktívnou politikou trhu práce, ktorých adresátom je fyzická osoba, ktorej takéto plnenie plynie v súvislosti s výkonom činností, z ktorých jej plynú príjmy podľa § 6 zákona o dani z príjmov.

VYLÚČENIE Z PREDMETU DANE Z PRÍJMOV PO

V zmysle § 2 písm. b) ZDP sa vo všeobecnosti ustanovuje základný pojem „predmet dane“ ako príjem resp. výnos z činnosti daňovníka a z nakladania s majetkom daňovníka, s výnimkou osobitne vymedzeného predmetu dane podľa § 12 ods.2 tohto zákona. Príjmom sa pritom rozumie peňažné plnenie a nepeňažné plnenie dosiahnuté aj zámenou, ocenené cenami bežne používanými v mieste a v čase plnenia alebo spotreby, a to podľa druhu, kvality, prípadne miery opotrebenia predmetného plnenia, ak zákon o dani z príjmov neustanovuje inak.
Pod činnosťou daňovníka je potrebné rozumieť všetku činnosť, ktorou sa dosahuje zisk. Takouto činnosťou je najmä podnikanie, ktorým sa podľa § 2 ods. 1 ObchZ rozumie sústavná činnosť vykonávaná samostatne podnikateľom vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť za účelom dosiahnutia zisku. Pod nakladaním s majetkom daňovníka je potrebné chápať hmotný a nehmotný substrát právnickej osoby, ktorý možno zahrnúť do základného imania právnickej osoby vrátane majetku, ktorý právnická osoba nadobudla svojou podnikateľskou činnosťou. Do takto vymedzeného predmetu zdanenia patrí aj nakladače s majetkovými právami. Majetkovými právami sú napr. vecné práva (najmä vlastnícke právo), záväzkové práva (pohľadávka voči dlžníkovi a jej príslušenstvo) a pod. Majetkovým právom je aj právo na odmenu z poskytnutia práv z priemyselného alebo iného duševného vlastníctva.
Predmetom dane z príjmov PO sú predovšetkým príjmy:
  • z podnikateľskej alebo inej zárobkovej činnosti na základe živnostenského alebo iného oprávnenia,
  • z použitia alebo poskytnutia práv z priemyselného alebo iného duševného vlastníctva (napr. podnikový vynález),
  • z výnosov z cenných papierov,
  • z úrokov a iných výnosov z vkladov v peňažných ústavoch,
  • z úrokov a z iných výnosov z poskytnutých úverov a pôžičiek,
  • z príjmov plynúcich z prenájmu vlastných alebo prenajatých hnuteľných a nehnuteľných vecí,
  • z predaja vlastných hnuteľných vecí, vrátane cenných papierov a nehnuteľných vecí a pod.

Vylúčenie príjmov z predmetu dane právnických osôb
Príjmy, ktoré nie sú predmetom dane z príjmov právnických osôb sú vymedzené v rámci § 12 ods. 7 zákona o dani z príjmu. Ide o:
a) príjmy, ktoré právnickým osobám plynú v zmysle § 50 ZDP – t.j. príjmy získané z použitia podielu zaplatenej dane na osobitné účely,
b) príjmy získané dedením vecí a práv, pričom je potrebné si uvedomiť, že príjem plynúci zo zdedených vecí a majetkových práv už dani z príjmu podlieha.
c) príjmy získané darovaním, pričom je potrebné si rovnako ako pri dedení uvedomiť, že príjem plynúci z použitia darovaných vecí už dani z príjmu podlieha (v tejto súvislosti je nevyhnutné poznamenať, že vychádzajúc zo všeobecného vymedzenia predmetu dane v rámci § 2 písm. b) zákona o dani z príjmov je potrebné s ohľadom na účel vzniku daňovníka stanoviť predmet dane osobitne),
d) podiel na zisku (dividenda) vyplácaný zo zisku obchodnej spoločnosti alebo družstva, určeného na rozdelenie osobám, ktoré sa podieľajú na ich základnom imaní, vyrovnací podiel, podiel na likvidačnom zostatku obchodnej spoločnosti alebo družstva a podiel na výsledku podnikania vyplácaný tichému spoločníkovi okrem podielu na výsledku podnikania vyplácaného tichému spoločníkovi verejnej obchodnej spoločnosti, podielu na zisku spoločníka verejnej obchodnej spoločnosti a komplementár komanditnej spoločnosti a okrem podielu spoločníka verejnej obchodnej spoločnosti a komplementára komanditnej spoločnosti na likvidačnom zostatku pri likvidácii spoločnosti a vyrovnacieho podielu pri zániku účasti spoločníka vo verejnej obchodnej spoločnosti alebo pri zániku účasti komplementár v komanditnej spoločnosti (za obchodnú spoločnosť alebo družstvo sa pre uvedené účely považuje aj obdobná obchodná spoločnosť alebo družstvo so sídlom v zahraničí),

Zdaňovanie podielov na zisku v s.r.o. a v a.s.
V zmysle § 3 ods. 2 písm. c) zákona č.595/2003 Z. z. o dani z príjmov podiel na zisku vyplácaný po zdanení obchodnou spoločnosťou alebo družstvom alebo obdobnou právnickou osobou v zahraničí nie je predmetom dane z príjmov fyzickej osoby. Uvedené obdobne platí aj pre právnické osoby v zmysle § 12 ods. 7 písm. c) zákona o dani z príjmov. Zároveň podľa prechodného ustanovenia § 52 ods.24 zákona o dani z príjmov platí, že spomínané plnenia nie sú zdaňované, ak ide o podiely na zisku vykázané za zdaňovací obdobie po nadobudnutí účinnosti zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z.n.p. (t.j. po 1.1. 2004).
Pri nezdaňovaní podielu na zisku, ktorý nie je ani predmetom dane, sa teda od 1. 1. 2004 uplatňuje princíp zdanenia príjmu len jeden raz (už sa nezdaňuje pri jeho ďalšom prerozdeľovaní akcionárom a spoločníkom). Podiel na zisku nie je predmetom dane len počnúc zdaňovacím obdobím roku 2004. Podiely na zisku vyplácané po 1. 1. 2004 vzťahujúce sa na predchádzajúce zdaňovací obdobie, ktoré neboli doteraz vyplatené a daňovník ich doteraz evidoval na účte 428- Nerozdelený zisk minulých rokov, budú zdaňované sadzbou platnou v zdaňovacom období, v ktorom sa podiel na zisku vypláca, t.j. podľa § 15 zákona o dani z príjmov. Podiely na zisku prijaté zo zahraničia zo zisku vykázaného do 31. decembra 2003, vyplatené po 31. decembri 2003 sa rovnako zahrnujú do základu dane s tým, že daň ktorá bola zrazená v zahraničí sa vysporiada v zmysle úpravy vyplývajúcej z príslušnej zmluvy o zamedzení dvojitého zdanenia.

Zdaňovanie podielov na zisku vo verejnej obchodnej spoločnosti
Ak je spoločníkom v.o.s. právnická osoba, zahrnie si svoj podiel na zisku do svojich finančných výnosov, ktoré sa tak stanú súčasťou základu dane predmetnej právnickej osoby.

Zdaňovanie podielov na zisku v komanditnej spoločnosti
Ak je komplementárom komanditnej spoločnosti právnická osoba, zahrnie si svoj podiel na zisku do svojich finančných výnosov, ktoré sa tak stanú súčasťou jej základu dane.
Časť zisku komanditnej spoločnosti, ktorá pripadá na komanditistov, v prvom rade podlieha dani z príjmov právnických osôb. Ak je komanditistom právnická osoba, po takomto zdanení vyplatený príjem plynúci z podielu na zisku komanditnej spoločnosti nie je predmetom dane podľa § 12 ods.7 písm. c) zákona o dani z príjmov. Tento príjem sa však premietne v účtovnom hospodárskom výsledku. V rámci daňového priznania sa potom vylúči zo základu dane, nakoľko nie je predmetom dane.
e) príjem plynúci z dôvodu nadobudnutia nových akcií a podielov (viď § 208 ObchZ) vrátane ich výmeny pri zrušení daňovníka bez likvidácie, a to aj vtedy, ak súčasťou splynutia, zlúčenia alebo rozdelenia spoločnosti je aj majetok spoločnosti so sídlom v členských štátoch Európskej únie.

OSLOBODENIE OD DANE Z PRÍJMOV PO

Od dane je oslobodený taký príjem, ktorý získa dlžník v reštrukturalizačnom konaní tým, že na základe dohody s príslušným veriteľom odpíše svoj záväzok voči nemu. Na základe takejto dohody si veriteľ nebude uplatňovať v reštrukturalizačnom konaní svoju pohľadávku. Keďže v procese reštrukturalizácie je logické predpokladať negatívnu hospodársku situáciu dlžníka, jeho príjem plynúci z odpisu záväzku je od dane oslobodený. Oslobodenie príjmov plynúcich z odpisu neuhradených záväzkov sa aplikuje aj u dlžníka, na ktorého je vyhlásený konkurz. Ide v zásade o opodstatnené ustanovenie z titulu majetkovej situácie daňovníka v konkurze.

Príjmy z predaja majetku v rámci konkurzu
Od dane sú oslobodené aj príjmy plynúce z predaja majetku zahrnutého do konkurznej podstaty podľa § 67 zákona o konkurze a reštrukturalizácii. Podľa zákona o konkurze a reštrukturalizácii konkurzu podlieha:
a) majetok, ktorý patril úpadcovi v čase vyhlásenia konkurzu,
b) majetok, ktorý úpadca nadobudol počas konkurzu,
c) majetok, ktorý zabezpečuje úpadcove záväzky,
d) iný majetok, ak to ustanovuje zákon o konkurze a reštrukturalizácii.
Uvedený majetok podliehajúci konkurzu tvorí konkurznú podstatu, ktorá sa podľa zákona o konkurze a reštrukturalizácii člení na všeobecnú podstatu a jednotlivé oddelené podstaty zabezpečených veriteľov. Príjmy právnických osôb, ktoré zákonodarca zo spoločensko-ekonomických dôvodov ustanovuje ako príjmy od dane z príjmov oslobodené, sú taxatívne vymedzené v rámci § 13 zákona o dani z príjmov. To znamená, že v prvom rade ide o príjmy, ktoré sú predmetom dane, ale na základe tohto ustanovenia sú oslobodené od dane. Podľa ustanovení § 13 zákona o dani z príjmov sú medzi príjmy oslobodené od dane z príjmov právnických osôb zaradené nasledovné príjmy:

Príjmy z odpisu záväzkov
Od dane z príjmov právnických osôb sú oslobodené príjmy plynúce z odpisu záväzkov pri konkurze a reštrukturalizácii, ktoré sú vykonané podľa zákona č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z.n.p. (ďalej iba „zákon o konkurze a reštrukturalizácii“). Od dane z príjmov PO je oslobodený aj odpis záväzkov voči takým veriteľom, ktorí v konkurze alebo reštrukturalizačnom konaní neuplatnili svoje pohľadávky voči daňovníkovi.
Obdobne sa postupuje aj pri odpise záväzkov u daňovníka, ktorý sa zrušuje zamietnutím návrhu na vyhlásenie konkurzu pre nedostatok majetku, a u daňovníka, ktorý sa zrušuje zrušením konkurzu z dôvodu, že majetok úpadcu nepostačuje na úhradu výdavkov a odmenu správcu konkurznej podstaty. Takýto postup (pri odpise ostatných, neprihlásených pohľadávok) zákonodarca ustanovil vzhľadom na skutočnosť, že daňovník v konkurze vykonáva aj odpis záväzkov z iných pohľadávok ako tých, ktoré veritelia prihlásili v stanovenej lehote alebo do skončenia prieskumného konania konkurzu, ktorý netvorí žiadnu z oddelených podstát.
Oddelenú podstatu zabezpečeného veriteľa tvorí:
a) majetok zabezpečujúci pohľadávku zabezpečeného veriteľa, ak ide o zabezpečenie zabezpečovacím právom, ktoré je na majetku právom jediným alebo v poradí rozhodujúcom na jeho uspokojenie právom prvým alebo medzi inými zabezpečovacími právami zabezpečujúcimi pohľadávky iných zabezpečených veriteľov právom najskorším (ďalej len „prednostné zabezpečovacie právo“),
b) výťažok zo speňaženia majetku tvoriaceho oddelenú podstatu zabezpečeného veriteľa,
c) výťažok zo speňaženia majetku pôvodne zabezpečujúceho pohľadávku zabezpečeného veriteľa, ktorý zvýšil po uspokojení alebo po zabezpečení uspokojenia [§ 70 ods. 2 písm. d) zákona o konkurze a reštrukturalizácii] pohľadávok zabezpečených zabezpečovacími právami, ktoré boli na majetku pred jeho speňažením v poradí rozhodujúcom na ich uspokojenie pred zabezpečovacím právom zabezpečeného veriteľa.
Keďže z ustanovenia § 13 ods. 1 písm. d) zákona o dani z príjmov jednoznačne vyplýva, že od dane je oslobodený len príjem plynúci výlučne z predaja majetku, ktorý tvorí súčasť konkurznej podstaty, znamená to, že ak v priebehu konkurzu budú daňovníkovi plynúť aj ďalšie príjmy z majetku zahrnutého do konkurznej podstaty okrem príjmov z predaja takéhoto majetku (napr. príjem z prenájmu majetku, úroky z peňažných prostriedkov bežných účtov), takýto príjem nebude od dane z príjmov oslobodený a zahrnie sa do základu dane vykázanom za zdaňovacie obdobie podľa § 41 ods. 6 zákona o dani z príjmov. Pre správne daňové posúdenie príjmov z predaja majetku zahrnutého do konkurznej podstaty a nákladov s nimi spojených je potrebné vychádzať zo skutočnosti, že základom dane je rozdiel, o ktorý zdaniteľné príjmy prevyšujú daňové výdavky pri rešpektovaní vecnej a časovej súvislosti zdaniteľných príjmov a daňových výdavkov v príslušnom zdaňovacom období. Keďže ako zdaniteľný príjem zákon o dani z príjmov v rámci § 2 písm. h) definuje príjem, ktorý je predmetom dane a nie je oslobodený od dane, znamená to, že do daňových výdavkov sa nezahŕňajú výdavky (náklady) vynaložené na príjmy oslobodené od dane.

Príjmy plynúce z členských príspevkov
Od dane sú oslobodené členské príspevky podľa stanov, štatútu, zriaďovacích alebo zakladateľských listín prijaté:

  • záujmovými združeniami právnických osôb (viď § 20f až 20j ObčZ),
  • profesijnými komorami,
  • občianskymi združeniami vrátane odborových organizácií,
  • politickými stranami a politickými hnutiami, a to bez ohľadu na to, či ide o prijaté členské príspevky v združeniach, komorách, politických stranách a hnutiach s povinným členstvom alebo nepovinným členstvom. U ostatných neziskových právnických osôb (napr. nadácie) príjem z členských príspevkov od dane oslobodený nie je.

Výnosy z verejného zdravotného poistenia
Od dane z príjmov právnických osôb sú oslobodené výnosy z verejného zdravotného poistenia, avšak len za predpokladu, že sú súčasne splnené tieto podmienky:
  • výnosy z verejného zdravotného poistenia sú súčasťou kladného výsledku hospodárenia z verejného zdravotného poistenia v zmysle § 15 ods. 2 písm. b) zákona č. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z.n.p.,
  • kladný výsledok hospodárenia podľa prvého bodu sa použije len na úhrady v rozsahu ustanovenom zákonom č. 577/2004 Z. z. o rozsahu zdravotnej, starostlivosti uhrádzanej na základe verejného zdravotného poistenia a o úhradách za služby súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti v znení nehorších predpisov, a to najneskôr do konca kalendárneho roka nasledujúceho po kalendárnom roku, za ktorý sa vytvoril.

Ing. Ján Mintál

(Viac nielen o tejto téme sa dočítate v mesačníku DÚVaP 1/2013)

 

 
 
ČITATELIA SA PÝTAJÚ,ODBORNÍCI ODPOVEDAJÚ

 
PRÍSPEVOK NA KURZ

Zamestnanec požiadal zamestnávateľa o príspevok na úhradu kurzu asertivity.
Bude uvedený príjem oslobodený od dane?

Za predpokladu splnenia podmienky, že zamestnanec takto získanú zvýšenú kvalifikáciu bude využívať na pracovisku a funkčne je zaradený tak, aby tieto vedomosti získané doškoľovaním používal, bude pre zamestnanca uvedené plnenie zamestnávateľa predstavovať od dane oslobodený nepeňažný príjem v zmysle § 5 ods. 7 písm. a) zákona o dani z príjmov, t.j. poskytnutý ako suma vynaložená zamestnávateľom na doškoľovanie zamestnanca, ktoré súvisí s činnosťou alebo podnikaním zamestnávateľa. Avšak za predpokladu, že absolvovanie spomínaného kurzu nemá súvis s výkonom práce zamestnanca dohodnutej v jeho pracovnej zmluve a zamestnávateľ nedal zamestnancovi podnet na zvýšenie kvalifikácie, ide o zvyšovanie kvalifikácie z vlastného záujmu zamestnanca, keď si zamestnanec zvyšuje svoju kvalifikáciu s cieľom, aby v budúcnosti spĺňal predpoklady na výkon kvalifikovanejšej práce, než akú vykonáva, pričom jeho účasť na takomto vzdelávaní nie je pre zamestnávateľa nevyhnutná z hľadiska jeho ďalšieho pracovného zaradenia v rámci organizácie. V takom prípade bude pre zamestnanca poplatok (alebo jeho časť) zaplatený zamestnávateľom predstavovať zdaniteľný príjem podľa § 5 zákona o dani z príjmov, ktorý sa zdaní v zmysle § 35 tohto zákona spolu so mzdou v mesiaci jeho zaplatenia.

FINANČNÝ PRÍSPEVOK

Občianske združenie XYZ nevykazuje žiadne príjmy okrem finančných príspevkov od členov združenia.
Ide v tomto prípade o príjmy, ktoré podliehajú dani?

V zmysle § 13 ods. 2 písm. b) zákona o dani z príjmov sú členské príspevky prijaté okrem iných aj občianskymi združeniami od dane z príjmov oslobodené. V rámci tohto ustanovenia je však spomínané oslobodenie podmienené tým, že úhrada týchto členských príspevkov musí byť realizovaná v zmysle stanov, štatútu, zriaďovacích alebo zakladateľských listín. Keďže v zmysle § 3 ods. 3 zákona č. 83/1990 Zb. o združovaní občanov v znení neskorších predpisov práva a povinnosti upravujú stanovy združenia, z uvedeného vyplýva, že ak členské príspevky (to zn. ich platenie a výška), ktoré sú predmetom otázky, sú predmetom úpravy stanov občianskeho združenia, tento príjem bude od dane oslobodený. V opačnom prípade pôjde o zdaniteľný príjem.

ORGANIZAČNÁ REŠTRUKTURALIZÁCIA

Spoločnosť ABC, a.s. stojí pred realizáciou organizačnej reštrukturalizácie, z dôvodu čoho bude niektoré pracovné miesta zrušiť a súčasne niektoré pracovné miesta ponechá a zároveň posilní. Keďže väčšina pracovných miest v spoločnosti vyžaduje špecialistov, pracovníkov, ktorým miesta budú zrušené bude rekvalifikovať prostredníctvom príslušného úradu práce na iné potrebnejšie miesta.
Budú výdavky na kurz daňovo uplatniteľné výdavky?

Ak predmetná spoločnosť splní všetky podmienky ustanovené zákonom č. 5/2004 Z. z. o zamestnanosti v z.n.p., výdavky spojené so zamýšľanou rekvalifikáciou (t.j. výdavky za rekvalifikačný kurz, cestovné) budú pre ňu predstavovať daňovo uplatniteľné výdavky v zmysle § 19 ods. 2 písm. c) bod 3 zákona o dani z príjmov. Náhrada mzdy, ktorú zamestnancom vyplatí bude rovnako daňovým výdavkom zamestnávateľa, a to v zmysle ustanovenia § 19 ods. 2 písm. c) bod 6 uvedeného právneho predpisu. Náhrada mzdy pre zamestnancov bude zdaniteľným príjmom (§ 5 ods. 1 zákona o dani z príjmov), ale suma vynaložená spoločnosťou ABC, a.s. na rekvalifikáciu bude pre dotknutých zamestnancov znamenať príjem oslobodený od dane z príjmov fyzických osôb v zmysle § 5 ods. 7 písm. a) zákona o dani z príjmov.

ZABEZPEČENIE STRAVOVANIA

Zamestnávateľ zamestnáva lesných robotníkov v pracovnom pomere, ktorí pracujú v lesnom teréne, kde zamestnávateľ nemá možnosť zabezpečiť stravovanie žiadnym spôsobom.
Ako riešiť ich situáciu, keďže spoločnosť nemá záujem ich diskriminovať voči ostatným zamestnanom, ktorým stravovanie poskytnúť dokáže?

Ak povinnosť zamestnávateľa zabezpečiť zamestnancom stravovanie vylučujú podmienky výkonu práce na pracovisku, alebo ak zamestnávateľ nemôže zabezpečiť stravovanie napr. z titulu neexistencie žiadneho stravovacieho zariadenia v okolí výkonu práce, poskytne zamestnancovi finančný príspevok v sume 55 % stravného poskytovaného pri pracovnej ceste v trvaní 5 až 12 hodín podľa zákona o cestovných náhradách. To znamená, že spomínaný zamestnávateľ z dôvodu nemožnosti zabezpečenia stravovania predpísaným spôsobom poskytne príslušným zamestnancom príspevok v podobe finančného plnenia. Napriek tomu však k určitej diskriminácii takýchto zamestnancov oproti tým, ktorým spoločnosť stravovanie zabezpečiť dokáže, existuje. Pri tomto konštatovaní je potrebné sa oprieť o § 5 ods. 7 písm. b) zákona o dani z príjmov, v zmysle ktorého je od dane z príjmov oslobodený len príjem zamestnanca poskytnutý ako hodnota stravy poskytovanej zamestnávateľom zamestnancovi na spotrebu na pracovisku alebo v rámci stravovania zabezpečovaného prostredníctvom iných subjektov. Zo súčasnej dikcie zákona o dani z príjmov platí, že zamestnávateľ síce môže v zmysle § 19 ods. 2 písm. c) bodu 5 zákona o dani z príjmov finančný príspevok na stravovanie príslušných zamestnancov v predpismi ustanovenej výške zahrnúť do daňových nákladov, avšak na rozdiel od ostatných zamestnancov bude na strane lesných robotníkov tento príjem vstupovať do ich zdaniteľného príjmu podľa § 5 zákona o dani z príjmov. Podľa § 5 ods. 7 písm. b) zákona o dani z príjmov je od dane z príjmov totiž oslobodená hodnota stravy poskytovaná zamestnávateľom zamestnancovi na spotrebu na pracovisku alebo v rámci stravovania zabezpečovaného prostredníctvom iných subjektov, ale len ako nepeňažné plnenie. Príspevok na stravu v peňažnej forme, aj keď v súlade s ust. § 152 ods. 5 Zákonníka práce, je podľa zákona o dani z príjmov pre pracovníkov zdaniteľným príjmom.


(viac riešení problémov nájdete v mesačníku DÚVaP 1/2013 )

 

 
 
P6 AKTUAL
Čiastka 4/2013
14/2013 Nález
Ústavného súdu Slovenskej republiky sp. zn. PL. ÚS 115/2011 z 12. decembra 2012 vo veci návrhu skupiny 37 poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vyslovenie nesúladu § 26 a § 30d zákona č. 231/1999 Z. z. o štátnej pomoci v znení neskorších predpisov, ako aj § 30 ods. 3 v časti „to neplatí, ak ide o exekučné konanie vykonávané na podklade rozhodnutia vykonateľného podľa § 26 zákona č. 231/1999 Z. z. o štátnej pomoci v znení neskorších predpisov“, § 41 ods. 4, § 44 ods. 2 v časti „ak ide o exekučné konanie vykonávané na podklade rozhodnutia vykonateľného podľa § 26 zákona č. 231/1999 Z. z. o štátnej pomoci v znení neskorších predpisov, exekučný titul sa nepreskúmava“, § 45 ods. 2 poslednej vety, § 52 ods. 1 poslednej vety, § 96 ods. 1 poslednej vety, § 107 ods. 1 poslednej vety, § 123 ods. 1 poslednej vety, § 137 ods. 1 poslednej vety a § 168 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení ďalších zákonov v znení neskorších predpisov s čl. 1 ods. 1 a 2, čl. 2 ods. 2, čl. 12 ods. 1 a 2, čl. 13 ods. 1, čl. 20 ods. 1, 4 a 5, čl. 46 ods. 1 a 2, čl. 47 ods. 3, čl. 48 ods. 1, čl. 141 ods. 1 a čl. 142 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky, s čl. 6 ods. 1 a čl. 13 Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd a s čl. 1 Dodatkového protokolu k Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd
15/2013 Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 388/2006 Z. z. o podrobnostiach na zabezpečovanie technických a prevádzkových podmienok informačného systému civilnej ochrany v znení vyhlášky Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 442/2007 Z. z.
16/2013 Vyhláška Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o písomnej dohode o odvádzaní dobrovoľných príspevkov na starobné dôchodkové sporenie zamestnávateľom za zamestnanca a o rozpise dobrovoľných príspevkov na starobné dôchodkové sporenie
17/2013 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o zmene a doplnení zoznamu zmluvných strán k Dohovoru o právomoci, rozhodnom práve, uznávaní a výkone a spolupráci v oblasti rodičovských práv a povinností a opatrení na ochranu dieťaťa z 19. októbra 1996 Príloha k čiastke 4 – k oznámeniu č. 17/2013 Z. z.

 
 


BYŤ DOBRÝ NESTAČÍ

 
AKO SPRÁVNE ČÍTAŤ

Podľa oficiálnych vyhlásení u nás prakticky každý vie čítať. Život ale ukazuje, že skutočne čítať, t.j. nielen slabikovať písmenká, ale aj porozumieť tomu, čo číta, vie ďaleko menej ľudí. Ešte menej ľudí vie čítať rýchlo a pritom si vybrať, pochopiť a zapamätať to podstatné.

Za špičkového čitateľa
sa považuje ten, kto prečíta viac ako 1000 slov za minútu a zároveň porozumie čítanému na viac ako 80 %. Takýchto ľudí je podľa celosvetových testovaní menej ako 1 %. Naopak, šedivý priemer zvláda maximálne 200 slov za minútu a rozumie zhruba polovici toho, čo číta. Rozdiel medzi týmito dvomi skupinami je asi taký, ako rozdiel medzi rýchlosťou auta formule jeden a vyhláškou povolenou rýchlosťou v obci. O tých ostatných sa tvrdí, že sú iba formálne gramotní. Čo robí situáciu ešte horšou je skutočnosť, že čítanie z monitora, ktoré je dnes prevládajúce, je o cca 25 % pomalšie ako čítanie z knihy a to bez ohľadu na schopnosti čitateľa. My sa týmto príspevkom pokúšame dať návod, ako stať „dobrým“ čitateľom.

Aký som čitateľ – už pred viac ako 70 rokmi rozdelil istý pán Adler ľudí podľa ich schopnosti čítať do štyroch škatuliek:
1. Človek s elementárnou schopnosťou čítať – ten, kto s odretými ušami ukončí päť tried ľudovej a vie čítať slová.
2. Človek schopný čítať s prehľadom – taký, kto vie preletieť text očami a pochopiť, o čom je.
3. Analytický čitateľ – vie sa ponoriť do textu a kriticky ho vnímať.
4. Synoptický čitateľ – človek, ktorý si po prečítaní piatich kníh popisujúcich piatimi spôsobmi ten istý problém vie vytvoriť predstavu o jednom správnom riešení problému.
Ak čítame len pre zábavu, stačí, ak sa zaradíme do škatuľky č. 2 – čítanie s prehľadom. Ak čítame, aby sme vyriešili problém v práci potrebujeme minimálne tretiu úroveň (analytický čitateľ) a ešte lepšia je najvyššia úroveň synoptického čitateľa.

Ako sa stať „synoptikom“ – ako vo väčšine prípadov, aj pri čítaní pomáha, ak má človek vytvorený vlastný systém. Na to, aby sme z čítania vyťažili maximum, by sme si mali osvojiť nasledovný postup:
1. Informačný prieskum – cieľom je vybrať zo záplavy ponúkaných informácií 10 – 15 dokumentov (kníh, článkov, zdrojov z internetu), ktoré stojí za to prečítať, ak chceme vyriešiť určitý problém.
2. Prieskum vybraných zdrojov – vo vybraných dokumentoch si vyberieme tie časti (kapitoly, odseky), ktoré sú v nich kľúčové.
3. Asimilácia – snažíme sa pochopiť jazyk dokumentov, autorov štýl, slovník, terminológiu.
4. Sebaspytovanie – sami sebe si ujasníme, na akú (aké) otázku/ otázky hľadáme odpovede a do akej miery sú naše problémy totožné s tými, ktoré rieši daný dokument. Ak zistíme významné rozdiely, dokument vyradíme.
5. Definovanie kľúčového problému - ak sme správne sformulovali otázky, dokážeme, pomocou čítania vybraných dokumentov, presnejšie identifikovať, v čom je (náš) problém.
Oboznámením sa s rôznymi pohľadmi na problém nám pomôže „nastaviť mantinely“ medzi ktorými môže ležať jeho riešenie.
6. Diskusia o riešení problému – na základe získaných informácií, ich „prežuvania“ a sformulovaní vlastného riešenia sme pripravený diskutovať ho s inými expertmi, či už v rámci vlastnej inštitúcie, alebo na internete.

Rýchle čítanie s porozumením – existuje množstvo techník rýchleho čítania, ktoré sa zameriavajú nielen na rýchlosť čítania, ale aj na porozumenie podstaty toho, o čom čítaný text je. Ich spoločným základom je skenovanie textu, t.j. rýchle prebehnutie textu a identifikácia dôležitých častí. Ako ale vieme, čo je dôležité? O tom rozhodneme jednak na základe vlastných skúseností na základe viac menej dodržiavanej zásady organizácie odborných textov (abstrakt, stručne popisujúci o čom text pojednáva a čo nové prináša, kľúčové slová, ukazujúce smerovanie článku, úvod, popisujúci problém a spôsob jeho riešenia, záver, zhrňujúci nové poznatky) a identifikovaním „návestí“ v texte (slovné spojenia). Pri dlhších textoch v orientácii pomôžu aj názvy jednotlivých kapitol, alebo odsekov, z ktorých sa dá vyčítať, ktorá čas dokumentu je jeho jadrom. Rýchlosti čítania a porozumeniu naopak nepomáha dnes často používané zvýrazňovanie slov a viet, ktoré okrem toho že zdržuje obyčajne končí tým, že väčšia časť textu je zvýraznená rôznymi farbami. Pri dôležitých dokumentoch odporúčame trojstupňové čítanie: v prvom čítaní si robíme prehľad o užitočnosti textu pre naše potreby, v druhom čítaní si robíme obraz o jeho obsahu a pri treťom čítaní sa snažíme pochopiť podstatu textu.
Pri prvom čítaní teda ide o tzv. pohľad zhora, kedy si všímame názov, prečítame si abstrakt, prípadne úvod textu, preletíme názvy kapitol a pozrieme si závery. Cieľom je rozhodnúť, či text je natoľko užitočný, že ho budeme čítať po druhý raz. Tiež si robíme obraz o type textu – ide o analýzu, popis metódy, popis experimentu, atď. Ďalej posudzujeme súvislosť textu s inými dokumentmi, ktoré máme, posudzujeme vierohodnosť záverov a čo nové prinášajú. V druhom čítaní sa viac sústreďujeme na nájdenie a pochopenie najdôležitejších častí textu ale ešte stále ignorujeme detaily (podrobný popis postupu, dôkazy a pod.). ak text obsahuje grafy a obrázky, posúdime, či majú pre nás význam. Tiež sa pozrieme na zoznam literatúry, prípadne odkazy na iné dokumenty. Ak ani pri druhom čítaní nerozumieme podstate textu, sú na to iba dva dôvody: buď je text pre nás príliš „múdry“, alebo je zle napísaný. V oboch prípadoch je najrozumnejšie dať ho nabok a momentálne sa ním už viac nezaoberať. Zmyslom tretieho čítania je vydolovať z textu všetko, čo pre nás môže byť užitočné. Tretie čítanie si vyžaduje koncentrovať sa na detaily, identifikovať základnú myšlienku na ktorej text stavia a zároveň si v mysli porovnávať spôsob riešenia problému so spôsobom, ktorým by sme ho riešili my. Dokonca by nás tretie čítanie malo inšpirovať k novým nápadom, prípadne by malo viesť k identifikácii ďalších skrytých problémov, o ktorých sme doteraz neuvažovali. Technika viacnásobného čítania má ešte aj ďalšiu výhodu: ak ide o ťažký a zložitý text z oblasti, v ktorej nie sme celkom doma, potom je prirodzené, že pri prvom čítaní nám bude veľa vecí nejasných, alebo im nebudeme rozumieť. Ak by sme sa zakaždým zastavili a pokúšali sa vec pochopiť čítaním iných textov nielen že by sme sa našli o chvíľu pochovaný pod záplavou informácií, ale mohlo by sa stať, že potom, ako by sme sa nakoniec prehrýzli na koniec by sme skonštatovali, že sme sa síce hodne nového naučili, ale riešeniu nášho problému to nepomohlo. Preto pri prvom čítaní ideme bez zastávok, ako keby sme skúmali terén, či vyhovuje nášmu účelu. Ak zistíme že áno, čítanie opakujeme, teraz už pomalšie a dôslednejšie. Rýchlosť čítania pritom už podriaďujeme tomu, ako rýchlo dokážeme porozumieť čítanému. Pritom porozumeniu čítaného napomáha, ak sa naučíme čítať nie jednotlivé slová, ale vety, resp. krátke odseky ako jeden celok.

Test informačnej gramotnosti – doma by sme mali čítať pre potešenie, v práci preto, aby sme lepšie a rýchlejšie urobili to, za čo sme platení (ideálne by bolo, keby sme z toho mali aj potešenie). Inak povedané, čítanie v práci sa týka hlavne vyhľadávania, spracovania, distribúcie a komunikácie informácií. O tom, nakoľko ste zdatní v týchto činnostiach vypovedá informačná gramotnosť. A nasledujúci test vám ukáže, ako na tom s týmto typom gramotnosti ste.

Otázka áno nie
Viete vždy správne rozhodnúť, či na riešenie problému stačia informácie, ktoré už máte alebo potrebujete vyhľadať ďalšie?    
Viete svoju potrebu informácie sformulovať do fráze, ktorej „rozumie“ vyhľadávací stroj, prípadne knihovník?    
Viete určiť zdroj, kde sa potrebná informácia môže nachádzať (napr. odborný časopis, kniha, internet)?    
Viete odhadnúť, aké typy informácií možno nájsť na internete?    
Viete vymenovať aspoň dva ďalšie miesta, okrem internetu, kníh a časopisov, kde možno nájsť pre vás potrebné informácie?    
Viete uviesť názvy aspoň dvoch vyhľadávacích strojov na internete?    
Viete vyhľadávať podľa kľúčových slov, mena autora, alebo slovného spojenia?    
Ovládate tzv. pokročilé vyhľadávanie (použitie operátorov AND, OR, úvodzoviek a pod.)?    
Viete vyhodnotiť/vytlačiť výsledky vyhľadávania?    
Viete čo to je www?    
Viete kde na webe hľadať bežné/základné informácie?    
Viete kde na webe hľadať informácie pre vašu profesiu?    
Poznáte históriu internetu?    
Viete triediť odkazy, nájdené vyhľadávacím strojom (určiť, ktoré sú dôležité)?    
Viete určiť vierohodnosť/spoľahlivosť nájdených informácií?    
Viete ako odhaliť úmyselne falošné informácie?    
Viete, čo môže spôsobiť počítačový vírus?    
Poznáte typy počítačových vírusov?    
Viete o čom je to je „netiketa“?    
Poznáte základné pravidlá používania emailu?    
Poznáte základné pravidlá bezpečnosti na internete?    
Viete ako si chrániť svoj PC pred útokmi z internetu?    
Viete ako si zabezpečiť svoj počítač pred „zvedavým kolegom“?    
Viete čo to je ochrana autorských práv?    
Viete citovať cudzie informácie tak, aby ste neporušili autorský zákon?    
Viete kedy, ktoré informácie môžete kopírovať a na aké účely ich môžete použiť?    
Viete definovať „Plagiát“?    
Viete ako získať povolenie používať informácie chránené autorským právom?    
Viete sa pripojiť k internetu/www, posielať emaily, tlačiť dokumenty?    
Viete nastaviť „detskú poistku“ na internet?    
Viete používať „nápovedu“ (help) na vašom PC?    
Viete sa pripojiť k sociálnym sieťam (napr. Facebook) a aktívne tam pôsobiť?    
Poznáte aj iný vyhľadávač okrem toho, ktorý používate?    


Vyhodnotenie
Za každé áno si pripočítajte 3 body, za každé nie jeden bod odpočítajte. Ako ste získali viac ako 90 bodov, ste informačne nadpriemerne gramotný(á) a môžete učiť iných, ak máte viac ako 60 bodov ste priemerne informačne gramotný(á) a sú oblasti, kde potrebujete pridať, ak máte menej ako 40 bodov ste skôr informačne negramotný(á) a potrebujete sa hodne učiť (a ako je známe, najlepším učiteľom je v tomto prípade prax).

ZÁVER – O výsledku čítania rozhoduje množstvo faktorov – naša koncentrácia na čítanie, naše predchádzajúce znalosti, štýl textu a slovník, prostredie a pod. To, či čítanie splnilo účel zistíme, ak sa pokúsime zodpovedať si nasledujúce otázky:
1. Aký problém rieši text, ktorý sme čítali?
2. K akým záverom autor dospel?
3. Aké dôkazy uvádza na podporu svojich záverov?
4. Sú uvádzané dôkazy presvedčivé/vierohodné?
5. Ako vieme využiť to, čo sme sa dozvedeli?
Prof. Ing. Milan Konvit, PhD.


 

 
 
CHYBIŤ ZNAMENÁ PLATIŤ

 
December 2012
21. 1. - pondelok DPH predloženie žiadosti o registráciu pre DPH zdaniteľnou osobou, ktorej obrat za najviac 12 predchádzajúcich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov dosiahol v decembri 2012 49 790 €
podanie súhrnného výkazu k DPH za december 2012 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných presiahla v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku 100 000 €
25. 1. – piatok DPH podanie daňového priznania k DPH za december 2012 (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac)
splatnosť DPH za december 2012 pre platiteľov s mesačnou daňovou povinnosťou
Spotrebné dane podanie daňového priznania a splatnosť spotrebnej dane z alkoholických nápojov, tabakových výrobkov, minerálneho oleja, elektriny, uhlia a zemného plynu za december 2012
31. 1. – štvrtok Daň z príjmov podanie prehľadu o príjmoch zo závislej činnosti, ktoré jednotlivým zamestnancom vyplatil zamestnávateľ, o zrazených a odvedených preddavkoch na daň z týchto príjmov, o zamestnaneckej prémii a o daňovom bonuse za december 2012
splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov fyzických a právnických osôb, ktoré mali v predchádzajúcom zdaňovacom období daň vyššiu ako 16 596,96 €
Daň z motorových vozidiel podanie daňového priznania za rok 2012
splatnosť 1/12 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného správcu dane, ak presahuje 8 292 €
splatnosť dane alebo doplatku dane za rok 2012
Poistné písomne oznámiť príslušnej zdravotnej poisťovni zmenu platiteľa poistného v decembri 2012, keď platiteľom poistného začína a prestáva byť štát
dodatočné prihlásenie dohodárov, ktorým vznikla dohoda o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru pred 1. januárom 2013 a tento právny vzťah trvá aj po 31. decembri 2012, na nemocenské poistenie, dôchodkové poistenie a poistenie v nezamestnanosti, resp. len na dôchodkové poistenie v príslušnej pobočke Sociálnej poisťovne
do výplatného termínu Poistné splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní, splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za december 2012
do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru Daň z príjmov dvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti za december 2012
prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za december 2012 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke
Do 30 dní/td> Miestne dane oznámiť správcovi dane z nehnuteľností rozhodujúce skutočnosti pre vznik alebo zánik daňovej povinnosti k dani z nehnuteľnosti ako aj zmenu týchto skutočností
vznik daňovej povinnosti k dani z motorových vozidiel
zmenu skutočností rozhodujúcich na určenie dane z motorových vozidiel
Do konca nasledujúceho mesiaca Správa dane odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť alebo začatia výkonu inej zárobkovej činnosti – registrovať sa u miestne príslušného správcu dane
oznámiť správcovi dane vykonávanie činnosti alebo poberanie príjmov podliehajúcich dani
oznámiť správcovi dane zrušenie činnosti daňového subjektu
oznámiť správcovi dane zriadenie stálej prevádzkarne

 

 
 
EKONOMIKA

 
Názov krajiny Názov meny Mena 11.1. 14.1. 15.1. 16.1. 17.1. 18.1. 21.1. 22.1.
USA americký dolár USD 1,3274 1,3341 1,3327 1,3277 1,3368 1,3324 1,3323 1,3317
Japonsko japonský jen JPY 118,18 119,1 118,04 117,06 119,32 119,87 119,37 118,18
Bulharsko lev BGN 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558
Česká republika česká koruna CZK 25,613 25,613 25,613 25,58 25,546 25,635 25,626 25,613
Dánsko dánska koruna DKK 7,4611 7,4626 7,4625 7,4624 7,4626 7,4631 7,4633 7,4636
V. Británia anglická libra GBP 0,8232 0,8312 0,83025 0,8301 0,8341 0,8372 0,839 0,83965
Maďarsko maďarský forint HUF 296,56 297,08 294,72 294,99 293,58 292,74 292,55 294,32
Litva litovský litas LTL 3,4528 3,4528 3,4528 3,4528 3,4528 3,4528 3,4528 3,4528
Lotyšsko lotyšský lats LVL 0,6975 0,6973 0,6972 0,6976 0,6977 0,6975 0,6976 0,6978
Poľsko poľský zlotý PLN 4,1 4,12 4,12 4,1312 4,1203 4,1455 4,1699 4,1737
Rumunsko rumunský leu RON 4,3792 4,3848 4,3905 4,3388 4,3279 4,3398 4,3603 4,3572
Švédsko švédska koruna SEK 8,6248 8,6178 8,6338 8,6341 8,643 8,6642 8,6936 8,6909
Švajciarsko švajčiarsky frank CHF 1,2157 1,2243 1,2358 1,2359 1,2453 1,2446 1,2421 1,2383
Nórsko nórska koruna NOK 7,349 7,3625 7,3995 7,42 7,4055 7,46 7,444 7,442
Chorvátsko chorvátska kuna HRK 7,5735 7,568 7,5605 7,5605 7,5635 7,5638 7,5815 7,5833
Rusko ruský rubeľ RUB 40,2307 40,353 40,343 40,375 40,4566 40,3426 40,3 40,2588
Turecko turecká líra TRY 2,3489 2,3622 2,3623 2,35 2,3499 2,346 2,35 2,3593
Austrália austrálsky dolár AUD 1,2561 1,2632 1,2653 1,2593 1,2694 1,2674 1,2665 1,2613
Brazília brazílsky real BRL 2,7013 2,7147 2,7157 2,7082 2,7294 2,723 2,7197 2,7279
Kanada kanadský dolár CAD 1,306 1,3158 1,3142 1,3102 1,3193 1,3192 1,323 1,3242
Čína čínsky jüan CNY 8,2523 8,2985 8,2837 8,2552 8,3165 8,2879 8,2892 8,284
Hongkong hongkongský dolár HKD 10,29 10,3423 10,3323 10,2934 10,3637 10,3296 10,3296 10,3244
Indonézia indonézska rupia IDR 12789,62 12855,87 12854,28 12820,16 12899,64 12831,19 12812,25 12823,79
India indická rupia INR 72,688 72,708 72,799 72,804 72,709 71,744 71,618 71,539
Južná Kórea juhokórejský won KRW 1401,12 1409,49 1408,36 1406,9 1412,54 1410,28 1417,64 1416,26
Mexiko mexické peso MXN 16,7598 16,9097 16,888 16,8084 16,8504 16,7882 16,9175 16,9153
Malajzia malajzijský ringgit MYR 4,0101 4,025 4,0114 4,009 4,0311 4,014 4,0434 4,0517
Nový Zéland novozélandský dolár NZD 1,5801 1,586 1,5886 1,5826 1,5921 1,5931 1,5925 1,5837
Filipíny filipínske peso PHP 53,95 54,227 54,101 53,989 54,308 54,107 54,23 54,096
Singapur singapurský dolár SGD 1,627 1,6367 1,6332 1,6254 1,636 1,6339 1,6375 1,6344
Thajsko thajský baht THB 40,18 40,343 40,008 39,645 39,797 39,626 39,623 39,605
Južná Afrika juhoafrický rand ZAR 11,5471 11,6094 11,687 11,733 11,7323 11,8544 11,8266 11,7943
Izrael izraelský šekel ILS 4,97 4,9781 4,9756 4,954 4,9718 4,9653 4,9778 4,9837

 

 
 
NAJVIAC ČÍTANÉ TÉMY A PUBLIKÁCIE

 
Poradca č. 6/2013 (Poradca) mesačník nielen pre podnikateľov, zákony s komentármi, účtovníctvo, odvody, ekonomika, dane
  • Zákon o dani z pridanej hodnoty

Dane, účtovníctvo – vzory a prípady (DÚVaP), č. 1/2013 (XII/2012)
  • Špecifiká k účtovnej závierke
  • Nezdaniteľné príjmy občanov a firiem
  • Zákonník práce od 1.1.2013

Verejná správa – (VS), č. 1/2013 (XII/2012)
  • Vysporiadanie daňovej povinnosti pracujúcich dôchodcov
  • Poučenie a informovaný súhlas pacienta
  • Obec ako správny orgán

Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 1/2013 (XII/2012)
  • Minimálna mzda od 1. 1. 2013
  • Ročné zúčtovanie príjmov zo závislej činnosti
  • Skončenie pracovného pomeru

Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č. 1/2013 (XII/2012)
  • Zákon o DPH po novele
  • Ročné zúčtovanie DPH
  • Zákonník práce od 1.1.2013

1 000 riešení, č. 1/2013 (XII/2012)
  • Zákonník práce
  • Podvojné účtovníctvo
  • Jednoduché účtovníctvo
  • Mzdy a odvody

PRIPRAVUJEME

Poradca (Poradca), č. 7-8/2013 (I/2013)
  • Zákon o dani z príjmov s komentárom

Dane, účtovníctvo – vzory a prípady (DÚVaP), č. 2/2013 (I/2013)
  • Zákon o dani z príjmov
  • Reklama

Verejná správa – (VS), č. 2-3/2013 (I/2013)
  • Majetok podnikateľov zdaňovaný daňou z nehnuteľnosti
  • Cestovné doklady

Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 2-3/2013 (I/2013)
  • Daňové priznanie FO k dani z príjmov za rok 2012
  • Ako darovať 2% dane?
  • Predzmluvné vzťahy

Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č. 2-3/2013 (I/2013)
  • Účtovanie odpisov osobného automobilu v JÚ v roku 2012
  • Znalecký posudok ako dôkaz
  • Technické zhodnotenie MV

1 000 riešení, č. 2-3/2013 (I/2013)
  • Dane v praxi
  • Zákonník práce
  • Mzdy, odvody

 

 
 
HORÚCE TÉMY

 
SÚVZŤAŽNOSTI PRE PODNIKATEĽOV
Postupy účtovania pre podnikateľov prešli od svojho vzniku mnohými zmenami a úpravami. Nakoľko ide o všeobecné právne normy, cieľom publikácií je objasniť jednotlivé účtovné skupiny, účtovné triedy a postupy účtovania na konkrétnych príkladoch, s ktorými sa môže podnikateľ v praxi pri vedení účtovníctva stretnúť. Ak sa chcete dozvedieť viac ponúkame Balíček Súvzťažnosti pre podnikateľov za výhodnú cenu.

Súvzťažnosti pre podvojné účtovníctvo
monotematika, (A5, 328 str.)

Postupy účtovania pre PÚ – znenie zákona s komentárom
mesačník Poradca 4/2013, (A5, 224 str.)


Zákon účtovníctve – úplné znenie zákona
Zákony I/2013 (A5, cca 850 str.)




BALÍČEK SÚVZŤAŽNOSTI PRE PODNIKATEĽOV obsahuje:
Súvzťažnosti pre podvojné účtovníctvo + Poradca 4/2013 – znenie zákona s komentárom + Zákony I/20103 – úplné znenie zákona

Cena balíčka je 20,92 €.
Cena balíčka s 30 % zľavou je 14,60 €.
Ušetríte 6,32 €.


MZDOVÁ ÚČTOVNÍČKA
Pracovnoprávna problematika je rozsiahla téma, ktorá predstavuje podstatné sociálne a ekonomické kategórie dôležité nielen pre zamestnancov ale aj pre zamestnávateľov. Vzhľadom na široký rozsah témy sme pripravili monotematiku mzdová účtovníčka, ktorá môže byť prínosom pre všetkých, ktorí chcú poznať svoje práva a povinnosti.

Príručka mzdovej účtovníčky - prierez pracovnoprávnym minimom, pracovnoprávnymi vzťahmi
(A5, cca 200 str.)


Odvody poistného od 1. 1. 2013 - prehľad odvodov poistného pre najčastejšie kategórie poistencov
(A5,24 str.)


Novela zákona o sociálnom poistení - príspevok
mesačník DÚVaP 12/2012, (A5, 136 str.)




BALÍČEK MZDOVÁ ÚČTOVNÍČKA obsahuje:
Príručka mzdovej účtovníčky + Odvody poistného od 1. 1. 2013 + DÚVaP 12/2012

Cena balíčka je 12,98 €.
Cena balíčka s 30 % zľavou je 9,20 €.
Ušetríte 3,78 €.


ÚČTOVNÁ ZÁVIERKA
Pre väčšinu účtovných jednotiek sa s blížiacim koncom kalendárneho roka blíži aj koniec účtovného obdobia, ktorý je v kontexte ustanovení zákona o účtovníctve dňom, ku ktorému sa povinne uzatvárajú účtovné knihy. Aké iné povinnosti sa viažu k tomuto dňu?

Postupy účtovania pre podnikateľov v PÚ – zákon s komentárom
mesačník Poradca 4/2013, (A5, 224 str.)


Koniec roka v účtovníctve – príspevok
mesačník DUO 12/2012, (A4, 80 str.)


Účtovná závierka
monotematika (A5, cca 80 str.)




BALÍČEK ÚČTOVNÁ ZÁVIERKA obsahuje:
Poradca 4/2013zákon s komentárom + DUO 12/2012príspevok + Účtovná závierka - monotematika

Cena balíčka je 13,96 €.
Cena balíčka s 30  % zľavou je 9,80 €.
Ušetríte 4,16 €.


Ceny balíčkov sú konečné, vrátane DPH a distribučných nákladov.

Len do vypredania zásob.


Balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@poradca.sk

RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY NA VŠETKÝCH UVEDENÝCH TELEFÓNNYCH ČÍSLACH V ČASE OD 9,00 – 15,00

Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty.

E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina.
  • Tieto e-mailové noviny Vám boli doručené výlučne na základe žiadosti o zasielanie e-mailových novín.
  • Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len pre vlastné účely, nesmú býť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!

 

 
 
KONTAKTY

 
Adresa:   E-mail:
ExiCon, s. r. o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
  objednavky@exicon.eu
 
IČO: 44853530
DIČ: 2022854900
IČ DPH: SK2022854900
 
   
 
Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 51548/L.

 

 


V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadal(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite prosím správu
s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.eu, následne budete vyraden(á) z databázy príjemcov e-mailových novin.

Copyright (c) Exicon s.r.o., 2011
Untitled Page