P O R A D C A |
e-m@ilové noviny |
č. 2/2009 |
1. 2. 2009 |
|
Vážení čitatelia! Dnes sa znovu stretávame pri em@ilových novinách, aby sme Vám priniesli nové správy v našich rubrikách. V rubrike Téma novín, uvedieme Daň z motorových vozidiel za rok 2008. Sumarizujeme zmeny, ktoré priniesla novela zákona o miestnych daniach v oblasti dane z motorových vozidiel ešte koncom roka 2007. V ďalšej rubrike Vás svojimi odpoveďami na otázky poučia renomovaní odborníci a nechýbajú ani ostatné pravidelné rubriky obohatené o sľúbenú rubriku Praktická komunikácia. Dovidenia pri tretích novinách, ktoré uverejníme ešte v januári, s novelou zákona o cenách a taktiež s pokračovaním v rubrike Praktická komunikácia. Za celý kolektív redakcie Vás srdečne zdraví, Denisa Orlická
V tomto čísle nájdete:
zodpovedná redaktorka poradca@i-poradca.sk
|
|||
DAŇ Z MOTOROVÝCH VOZIDIEL ZA ROK 2008 O DANI Zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov (ďalej len .zákon o miestnych daniach.) v jedenástej časti vymedzuje daň z motorových vozidiel. Zákon o miestnych daniach vrátane dane z motorových vozidiel bol v roku 2007 novelizovaný, a to zákonom č. 538/2007 Z. z. Novela vstúpila do platnosti 1. 12. 2007 a v oblasti dane z motorových vozidiel priniesla veľké zmeny v oblasti predmetu dane a daňovníka, podávania daňových priznaní, vzniku a zániku daňovej povinnosti, oznamovacej povinnosti a pod. Po novele zákona sa daň z motorových vozidiel, predtým cestná daň, bude platiť po uplynutí zdaňovacieho obdobia a nie na jeho začiatku, tak ako tomu bolo v roku 2007. V roku 2008 sa daň z motorových vozidiel neplatila, platili sa len preddavky na daň, a to len tí daňovníci, ktorým táto povinnosť vznikla. Za zdaňovacie obdobie roka 2008 musia daňovníci tejto dane podať daňové priznanie a daň zaplatiť najneskôr do 31. 1. 2009. Keďže 31. 1. 2009 pripadá na sobotu, predlžuje sa termín pre podanie daňového priznania za rok 2008 do 2. 2. 2009 vrátane tohto dňa. PREDMET DANE (§ 84) Pre rok 2008 je novelou ustanovená nová definícia predmetu dane; zákon definuje nielen vozidlá, ktoré sú predmetom dane, ale definuje aj vozidlá, ktoré nie sú predmetom dane (negatívne vymedzenie predmetu dane). 1.1 Vozidlá, ktoré sú predmetom dane Predmetom dane z motorových vozidiel je motorové vozidlo a prípojné vozidlo kategórie M, N a O, ktoré sa používa v SR na podnikanie, alebo na činnosti, z ktorých plynúce príjmy sú predmetom dane z príjmov. Z uvedeného vyplýva, že pre účely zákona nie je rozhodujúce, či vozidlo má pridelené evidenčné číslo v SR alebo v zahraničí, čo znamená, že predmetom dane je vozidlo, ktoré možno zaradiť do kategórie M, N alebo O a ktoré sa používa na podnikanie v SR, bez ohľadu na to, kde je evidované. 1.2 Vozidlá, ktoré nie sú predmetom dane Predmetom dane z motorových vozidiel nie je vozidlo:
DAŇOVNÍK (§ 85) Pre rok 2008 je novo definovaný aj daňovník dane z motorových vozidiel. Daňovníkom je fyzická osoba alebo právnická osoba, alebo ich organizačná zložka zapísaná do obchodného registra, ktorá
VZNIK A ZÁNIK DAŇOVEJ POVINNOSTI (§ 89) Od roku 2008 je novelou novo definovaný aj vznik a zánik daňovej povinnosti. Daňová povinnosť vzniká:
DAŇOVÉ PRIZNANIE A OZNAMOVACIA POVINNOSŤ (§ 90) Od roku 2008 je novelou novo definované podávanie daňových priznaní a novo definovaná je aj oznamovacia povinnosť. Podanie daňového priznania Daňovník je povinný podať daňové priznanie za zdaňovacie obdobie do 31. 1. po uplynutí tohto zdaňovacieho obdobia. Daňovník, ktorý použije vozidlo v rámci kombinovanej dopravy, uplatní zníženie dane v daňovom priznaní. V tomto ustanovení sú ustanovené aj identifikačné údaje, ktoré musí fyzická osoba alebo právnická osoba v daňovom priznaní uviesť. Podľa novej právnej úpravy daňové priznanie sa podáva každoročne po uplynutí zdaňovacieho obdobia, a to vždy do 31. 1. nasledujúceho roka. Daňové priznanie k dani z motorových vozidiel sa podľa novely bude prvýkrát podávať v lehote do 31. 1. 2009. Ak daňovníkovi vznikne daňová povinnosť v priebehu zdaňovacieho obdobia niekoľkokrát, daňovník podá jedno daňové priznanie za všetky vozidlá do 31. 1. po uplynutí zdaňovacieho obdobia, v ktorom daňová povinnosť vznikla. Oznamovacia povinnosť Daňovník, ktorému vznikne alebo zanikne daňová povinnosť, je povinný oznámiť túto skutočnosť správcovi dane miestne príslušnému podľa miesta evidencie vozidla do 30 dní odo dňa vzniku alebo zániku daňovej povinnosti, okrem daňovníka, ktorým je zamestnávateľ. Daňovník podľa novej právnej úpravy už nemá povinnosť podať daňové priznanie pri každom vzniku daňovej povinnosti v priebehu zdaňovacieho obdobia, ale je povinný oznámiť vznik daňovej povinnosti príslušnému správcovi dane, a to vždy do 30 dní odo dňa vzniku daňovej povinnosti. Daňovník je povinný oznámiť aj zánik daňovej povinnosti do 30 dní odo dňa zániku daňovej povinnosti. Oznamovacia povinnosť sa nevzťahuje na daňovníka, ktorým je zamestnávateľ, ktorý vypláca cestovné náhrady zamestnancovi za použitie vozidla, v dokladoch ktorého je ako držiteľ vozidla zapísaný zamestnanec (Ing. Ivana Hudecová - DUVaP 1/2009)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DAŇ PRI CESTOVNÝCH NÁHRADÁCH Členovia správnej rady použijú vlastné motorové vozidlo na pracovnú cestu a spoločnosť im vyplatí paušálnu náhradu za použitie vlastného motorového vozidla. Kto platí daň? Daňovníkom dane z motorových vozidiel je zamestnávateľ, ak vypláca zamestnancovi cestovné náhrady podľa zákona č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách za použitie motorového vozidla. Za zamestnanca sa podľa zákona o cestovných náhradách považuje osoba vymedzená v § 1 ods. 1 a 2. Zákon o cestovných náhradách v § 1 ods. 2 písm. b) upravuje aj poskytovanie náhrad osobám, ktoré sú vymenované alebo zvolené do orgánov právnickej osoby a nie sú k právnickej osobe v pracovnoprávnom vzťahu, to znamená, že ak medzi zamestnávateľom a osobou nie je uzatvorený pracovnoprávny vzťah a podľa zákona o cestovných náhradách sa táto osoba považuje za zamestnanca (napr. konateľ spoločnosti, člen správnej rady), pre účely dane z motorových vozidiel je táto osoba zamestnancom. A ak osoba, ktorá sa považuje podľa zákona o cestovných náhradách za zamestnanca, použije vozidlo, ktorého je držiteľom, na pracovnú cestu a zamestnávateľ mu vyplatí cestovné náhrady, zamestnávateľ je daňovníkom dane z motorových vozidiel. POUŽÍVANIE PRENAJATÉHO VOZIDLA VIACERÝMI OSOBAMI Dvaja súrodenci podnikajú a na podnikanie používajú vozidlo rodičov na základe zmluvy o výpožičke. Ktorý zo súrodencov je povinný podať daňové priznanie a daň z motorových vozidiel zaplatiť? Podľa § 85 zákona o miestnych daniach daňovníkom dane z motorových vozidiel je fyzická osoba alebo právnická osoba alebo ich organizačná zložka zapísaná do obchodného registra, ktorá používa vozidlo, v dokladoch ktorého je ako držiteľ vozidla zapísaná osoba, ktorá nepoužíva vozidlo na podnikanie. Ak pri použití vozidla na podnikanie je možno za daňovníka označiť viac ako jednu osobu, nastupuje dohoda medzi užívateľmi vozidla na podnikanie, to znamená, že jeden zo súrodencov musí podať daňové priznanie a zaplatiť daň. PRENÁJOM VOZIDLA OD LEASINGOVEJ SPOLOČNOSTI FORMOU ZMLUVY Leasingová spoločnosť prenajíma vozidlo formou zmluvy o finančnom prenájme vozidla s právom kúpy prenajatej veci. Kto v danom prípade je daňovníkom dane z motorových vozidiel? Daňovníkom dane z motorových vozidiel je ten, kto je v dokladoch vozidla zapísaný ako držiteľ vozidla, to znamená, že ak je ako držiteľ zapísaná leasingová spoločnosť, daňovníkom je leasingová spoločnosť. Ak je v dokladoch vozidla ako držiteľ zapísaný nájomca, daňovníkom je nájomca, samozrejme za predpokladu, že používa vozidlo na podnikanie. PODNIKATEĽ UPLATŇUJÚCI SI VÝDAVKY PERCENTOM Z PRÍJMOV Daňovník dane z príjmov fyzických osôb si uplatňuje daňové výdavky percentom z príjmov. Na podnikanie používa vozidlo, ktorého je držiteľom. Podlieha toto vozidlo dani z motorových vozidiel? Podľa § 84 zákona o miestnych daniach predmetom dane je motorové vozidlo kategórie M, N, O, ktoré sa používa v SR na podnikanie podľa § 2 Obchodného zákonníka alebo na činnosti, z ktorých plynúce príjmy sú predmetom dane z príjmov podľa § 6 ods. 1 a 2 ZDP. Daňovníkom je držiteľ vozidla alebo užívateľ vozidla, ktorý používa vozidlo na podnikanie. Ak sú splnené uvedené podmienky, potom daňovník je povinný platiť daň z motorových vozidiel bez ohľadu na to, či si uplatňuje skutočné výdavky alebo výdavky percentom z príjmov podľa zákona o dani z príjmov. Uvedené platilo aj pred novelou. VOZIDLO POUŽÍVANÉ NA PODNIKANIE MIMO ÚZEMIA SR Podnikateľ používa na podnikanie vozidlá počas celého zdaňovacieho obdobia mimo územia Slovenskej republiky. Podlieha toto vozidlo dani z motorových vozidiel? Podľa § 84 zákona o miestnych daniach predmetom dane je vozidlo, ktoré sa používa na podnikanie v Slovenskej republike. Vozidlo, ktoré sa používa na podnikanie mimo územia SR, nie je predmetom dane z motorových vozidiel. VZNIK A ZÁNIK DAŇOVEJ POVINNOSTI Daňovník začal vozidlo používať na podnikanie 1. 3. 2008 a prestal používať na podnikanie 20. 9. 2008. Kedy vznikla a zanikla daňová povinnosť? V súlade s ustanovením § 89 zákona o miestnych daniach daňová povinnosť vznikla 2. 3. 2008 (nasledujúci deň po dni použitia vozidla na podnikanie) a zanikla dňa 30. 9. 2008 (posledný deň v mesiaci, v ktorom sa vozidlo prestalo používať na podnikanie). ZMENA PREDMETU DANE Daňovník v zdaňovacom období roku 2008 platil mesačné preddavky na daň za 25 vozidiel. Vo februári 2008 došlo k zániku daňovej povinnosti u 7 vozidiel. V máji 2008 daňovník kúpi ďalších 5 vozidiel, ktoré začal používať na podnikanie. Ako má ďalej platiť preddavky na daň? Ak v priebehu zdaňovacieho obdobia roku 2008, v ktorom daňovník platí preddavky na daň, došlo k zániku daňovej povinnosti alebo k vzniku daňovej povinnosti, daňovník platí naďalej preddavky na daň vo výške určenej na začiatku zdaňovacieho obdobia, pretože zánik daňovej povinnosti ani vznik daňovej povinnosti nemá vplyv na platenie preddavkov na daň. Daňovník však podľa § 91 ods. 9 zákona môže požiadať správcu dane o stanovenie preddavkov inak. Daňovník v uvedenom prípade mal povinnosť oznámiť príslušnému správcovi dane vznik aj zánik daňovej povinnosti do 30 dní odo dňa jej vzniku a zániku. Celoročnú daň daňovník vysporiada do 2. 2. 2009. ZMENA MIESTNEJ PRÍSLUŠNOSTI SPRÁVCU DANE Daňovník v zdaňovacom období roku 2008 platil štvrťročné preddavky na daň za 14 vozidiel miestne príslušnému správcovi dane v Banskej Bystrici. V priebehu zdaňovacieho obdobia došlo k zmene miesta evidencie vozidla, t.j. k zmene miestnej príslušnosti správcu dane z Banskej Bystrice na Trenčín u 4 vozidiel. Ako sa budú platiť preddavky na daň v zdaňovacom období roku 2009? Daňovník v zdaňovacom období roku 2009 bude platiť preddavky na daň vtedy, ak jeho predpokladaná daň k 1. 1. 2009 u jedného správcu dane (v danom prípade osobitne u správcu dane v Banskej Bystrici a osobitne u správcu dane v Trenčíne) presiahne sumu 660 .. Ak teda jeho predpokladaná daň k 1. 1. 2009 presiahne u každého správcu dane (v Banskej Bystrici aj v Trenčíne) sumu 660 ., daňovník bude platiť preddavky na daň každému z nich. V prípade, ak predpokladaná daň presiahne sumu 660 . iba u jedného z nich, daňovník platí preddavky len tomuto správcovi dane, resp. ak výška predpokladanej dane nepresiahne túto sumu ani u jedného správcu dane, daňovník v roku 2009 preddavky na daň neplatí. (odpovedala Ing. Ivana Hudecová - DUVaP 1/2009)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
PRAVIDLÁ ÚSPEŠNEJ KOMUNIKÁCIE (HOMO SAPIENS VERSUS HOMO KOMUNIKULUS) 1 časť Súčasný človek sám seba označuje termínom homo sapiens, t.j. človek mysliaci. Hoci o oprávnenosti tohto tvrdenia sa dá v mnohých prípadoch s úspechom pochybovať, predsa len homo dokáže niečo, čo ostatné tvory nedokážu - vie komunikovať prostredníctvom slov. Táto schopnosť sa však v neskúsených rukách stáva zbraňou hromadného ničenia. Neprofesionálne vedená komunikácia dokáže v podnikaní narobiť viac škody, ako stádo slonov v obchode s porcelánom. Aby sme vás uchránili pred potrebou pracne zliepať črepiny medziľudských vzťahov, pripravili sme sériu praktických návodov ako komunikovať v rôznych situáciách. Začneme tým, že si vysvetlíme, prečo komunikácia medzi ľuďmi zlyháva. Schopnosť nesprávne interpretovať počuté povyšuje človeka nad stroje a zvieratá - zatiaľ čo psy len štekajú a stroje vrčia, človek vie nielen štekať a vrčať, ale si aj domýšľať. Problém je v tom, že okrem prvého významu u každého slova existuje aj celý rad ďalších, bočných významov. Napr. slovo somár používame na označenie ušatého párnokopytníka. Význam slova somár je ale ďaleko širší. Po svete behá niekoľkonásobne viac dvojnohých somárov ako štvornohých. Konečne, aby veci boli ešte komplikovanejšie, nie všetci dvojnohí somári sú si rovní - "ty somár opŕchnutý" je nadávka zasluhujúca si krvavú pomstu, "ty môj jeden somárik ušatý" je vyznanie lásky zasluhujúce si odmenu v podobe nového norkového kožucha. Prečo dochádza k rôznej interpretácii tých istých slov, pochopíme z nasledovného príkladu: Baču Oštiepka zvolili do parlamentu a on príde prvýkrát do hlavného mesta. Vystúpi z vlaku a pýta sa domorodca, ako sa dostane peši do parlamentu. Ten si najskôr v mysli vytvorí akýsi mentálny obraz cesty zo stanice do parlamentu a potom tento obraz opíše pomocou slov, gestikulácie rúk a ukazovania smeru, ktorým parlament leží. Bača robí v mysli to isté, ale v obrátenom poradí: zo slov, gestikulácie rúk a naznačenia polohy parlamentu si skonštruuje vlastný obraz z jemu známych prvkov. Uveriť, že tieto dva obrazy budú totožné by bolo ešte väčšou naivitou, ako uveriť, že nejaký poslanec pôjde do parlamentu peši. Pri obchodnej komunikácii sú veci ešte zložitejšie - okrem neurčitosti slov, do hry vstupuje pocit zodpovednosti za výsledok komunikácie. Posolstvo vyššie uvedených zákonov sa dá zhrnúť do jednej vety: Pri obchodnej komunikácii nie je dôležité to, aké veci v skutočnosti sú, ale to, ako ich vykreslíte. Komunikácia, aj keď to niekedy tak vyzerá, nie je vojna, ani dobýjanie hradu. Jej cieľom by nemalo byť partnera zničiť, ale presvedčiť. Preto odporúčame pokúšať sa o nie prevalcovanie partnera, ale o postoj charakteristický magickým slovom empatia, t.j. snaha o vcítenie sa do postavenia partnera. Rozdiel medzi týmito dvomi postupmi je zachytený v nasledovnej tabuľke:
"Vcítenie sa do postavenia partnera" však ešte vôbec neznamená automaticky súhlasiť s oponentom. Práve naopak, v obchodnom jednaní nám tento postoj pomáha odmietnuť názor oponenta spôsobom, ktorý ho neurazí. Najčastejšie sa pri tom používajú dve techniky:
Prvá technika sa využíva hlavne ako obrana proti nátlaku. Nesnažíme sa vysvetľovať, ani argumentovať, iba kľudným hlasom znovu a znovu opakujeme svoje stanovisko: "Áno, rozumiem vám, chápem vás, ale, bohužiaľ, nemôžem s vami súhlasiť". Alebo: "Áno, naozaj vám rozumiem, ale naozaj nemôžem zmeniť svoje odmietavé stanovisko". Druhá technika sa využíva ako obrana proti slovnému útoku. Na oponentov útok: "Vy tomu vôbec nerozumiete!", reagujeme opäť kľudne: "Tiež si hovorím, že tomu vlastne nerozumiem..." Ako úspešne komunikovať Úspešná komunikácia si vyžaduje zvládnutie umenia hovoriť, umenia počúvať, umenia klásť otázky a umenia robiť kompromisy.
Pokračovanie v ďalších e-mailových novinách
(Ing. Milan Konvit - DUO 1/2006)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ak existuje možnosť, aby komunikácia medzi ľuďmi zlyhala, tak zlyhá. Ak komunikácia nemôže zlyhať, tak zlyhá v deviatich prípadoch z desiatich. Ak sa zdá, že sa komunikácia vyvíja želaným smerom, ide o hlboké nedorozumenie. Ak ste presvedčení o tom, že dokážete presne sformulovať to, čo chcete povedať, nikto vám nebude rozumieť. Ak si vašu správu možno vyložiť viacerými spôsobmi, vaši obchodní partneri si ju vyložia spôsobom, ktorý vám prinesie najviac problémov. Čím viac vysvetľujete, tým menej vám veria. Čím dôležitejšia je situácia, tým skôr zabudnete povedať to najpodstatnejšie, čo ste si dva dni pripravovali. Ak vám po obchodnom jednaní partner nevynadá, môžete si byť istý, že vás nepochopil. (Zdroj: DUO 1/2006)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
NOVÉ ZO ZBIERKY ZÁKONOV SLOVENSKEJ REPUBLIKY Čiastka číslo 5/2009 zo dňa 20. 01. 2009 10/2009 Úplné znenie zákona Slovenskej národnej rady č. 138/1992 Zb. o autorizovaných architektoch a autorzovaných stavebných inžinieroch Čiastka číslo 6/2009 zo dňa 24. 01. 2009 -/2009 Redakčné oznámenie o oprave chyby v zákone č. 517/2008 Z. z. 11/2009 Vyhláška Ministerstva spravodlivosti SR, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva spravodlivosti SR č. 543/2005 Z. z. o Spravovacom a kancelárskom poriadku pre okresné súdy, krajské súdy, Špeciálny súd a vojenské súdy v znení neskorších predpisov 12/2009 Vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva SR o ochrane lesných pozemkov pri územnoplánovacej činnosti a pri ich vyňatí a obmedzení z plnenia funkcií lesov 13/2009 Vyhláška Úradu pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo SR, ktorou sa mení vyhláška Úradu pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo SR č. 210/2000 Z. z. o meradlách a metrologickej kontrole v znení neskorších predpisov Čiastka číslo 7/2009 zo dňa 24. 01. 2009 -/2009 Redakčné oznámenie o oprave chyby v oznámení Ministerstva zdravotníctva SR č. 410/2008 Z. z. 14/2009 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí SR o podpísaní Dohody medzi vládou SR a vládou Macedónskej republiky o medzinárodnej cestnej osobnej a nákladnej doprave Čiastka číslo 8/2009 zo dňa 28. 01. 2009 16/2009 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky k Dohovoru o zrušení požiadavky vyššieho overenia zahraničných verejných listín o zmene Úplného aktualizovaného zoznamu orgánov zmluvných strán podľa článku 6 dohovoru pre štáty Andorrské kniežatstvo, Demokratická republika Svätého Tomáša a Princovho ostrova, Helénska republika, Ruská federácia a Vanuatská republika 15/2009 Vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o spôsobe vedenia a rozsahu údajov vedených v registri ovocných sadov a chmeľníc Čiastka číslo 9/2009 zo dňa 30. 01. 2009 19/2009 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa ustanovuje objektivizovaný platový koeficient pre príslušnú krajinu 18/2009 Oznámenie Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky o vydaní výnosu o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky na všeobecne prospešné aktivity v pôdohospodárstve a pri rozvoji vidieka 17/2009 Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú náležitosti žiadosti o odborné posudzovanie zariadení a systémov využívaných pri prevádzkovaní hazardných hier Čiastka číslo 10/2009 zo dňa 31. 01. 2009 22/2009 Oznámenie Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa mení a dopĺňa výnos Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky z 27. marca 2002 č. 2/2002 na vykonanie zákona č. 163/2001 Z. z. o chemických látkach a chemických prípravkoch v znení výnosu Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky č. 2/2005 a výnosu Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky č. 1/2006 21/2009 Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky, ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 502/2001 Z. z. o finančnej kontrole a vnútornom audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 20/2009 Nariadenie vlády Slovenskej republiky o podmienkach poskytovania podpory v poľnohospodárstve formou priamych platieb Čiastka číslo 11/2009 zo dňa 31. 01. 2009 23/2009 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú požiadavky na ochranu zvierat používaných na pokusné účely alebo na iné vedecké účely (Zdroj: Zbierka zákonov SR)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
HSBC, INTEL A UNILEVER PODNIKAJÚ NAJETICKEJŠIE Spoločnosti HSBC, Intel a Unilever podľa rebríčka ženevskej výskumnej spoločnosti Covalence podnikajú najetickejšie. Do prieskumu sa zapojilo 541 multinárodných korporácií operujúcich v 18-ich sektoroch. Ženevská výskumná spoločnosť Covalence každoročne zostavuje rebríček najetickejšie podnikajúcich multinárodných spoločností. V tomto ročníku sa do iniciatívy zapojilo 541 firiem operujúcich v 18 sektoroch. Lídrami sa stali korporácie HSBC, Intel a Unilever. Xerox, General Electric a DuPont sa dostali do prvej desiatky po prvýkrát, naopak medzi absolútnymi lídrami v porovnaní s minulým rokom nefiguruje IBM, Hewlett-Packard a Toyota. Prvá desiatka rebríčka:
Okrem celkového hodnotenia vytvorili poradie aj podľa jednotlivých sektorov. Lídri jednotlivých sektorov:
(euractiv.sk) TECHNOLOGICKÁ PREDPOVEĎ PRE ROK 2009 Počas nasledujúcich 12 mesiacov bude oblasť informačných a komunikačných technológií stáť pred sériou niekoľkých výziev. Oblasť IT by sa mala stať ekologickejšou, mobilná reklama by sa mala dočkať zaslúženého úspechu a užívatelia by mali začať využívať elektronické sociálne siete viac pre obchodné účely, tvrdí séria čerstvých analýz. Oddelenie spoločnosti Deloitte pre technológie, médiá a telekomunikácie (TMT) publikovalo v utorok (20.1.) prognózy pre oblasť informačných a komunikačných technológií pre rok 2009. V nadchádzajúcich 12 mesiacoch by sa mal v odvetví prejaviť najmä vplyvy finančnej krízy a globálnej hospodárskej recesie. Súčasne však "dozrú" trendy a technologické iniciatívy, ktoré začali v minulosti. "Trh telekomunikácií prejde v roku 2009 zaujímavými zmenami," hovorí Dariusz Nachyla, vedúci oddelenia TMT spoločnosti Deloitte Central Europe. Dopĺňa: "Pre oblasť technológií prinesie rok 2009 náročné úlohy. Z roku 2009 však vzíde niekoľko jasných víťazov. Tohtoročné prognózy okrem iného označujú rok 2009 za prelomový pre netbooky, generické technologické značky a sociálne siete v rámci obchodných činností. Okrem toho očakávame, že spoločnosti si ešte viac uvedomia potrebu šetrenia energie." Lacnejšie hovory a viac príležitostí pre mobilných operátorov Ako konštatuje analýza pre oblasť telekomunikácií, bez ohľadu na hospodársku situáciu, ľudia potrebujú komunikovať. Akokoľvek, najohrozenejšou komoditou sú inteligentné telefóny, tzv. "smartphones". Pre zhoršujúcu sa situáciu na finančných trhoch existuje riziko, že jednotliví mobilní operátori prehodnotia obchodnú stratégiu dotovania ich predaja. Juan Carlos, partner TMT pre telekomunikácie, si myslí, že je najmä na výrobcoch takýchto telefónov, aby presvedčili zákazníkov o výhodách, ktoré vyplývajú z inteligentných mobilných služieb i za cenu vyššej sumy za kúpu koncového mobilného zariadenia. Na druhej strane, s rastúcou obľúbenosťou smartphonov a iných mobilných telefónov, ktorých služby si môžu užívatelia personalizovať, do popredia sa dostáva obchodná príležitosť vyplývajúca z predaja doplnkových aplikácií. Doplnkový softvér pre mobilné telefóny dnes zákazník nenakupuje priamo od svojho operátora, ale od tretích strán. Očakáva sa, že používatelia telefónov si počas roka 2009 nainštalujú 10 mld. aplikácií. Aj v roku 2009 bude Európska komisia pravdepodobne pokračovať vo svojej politike zameranej na zlacňovanie služieb mobilnej komunikácie. Po úspešnej a populárnej regulácií cien roamingu je jednou z ďalších tém výška poplatkov za ukončovanie hovorov, ktorá je v prípade mobilných sietí tradične vyššia, než akú účtujú operátori pevných liniek. Komisárka Viviane Redingová navrhla, aby sa poplatky v horizonte troch rokov znížili o 70%. Podľa analýzy Deloitte, strata výnosov z hlasových služieb by sa dala kompenzovať rozvojom portfólia dátových služieb. Využívanie krátkych správ SMS v prezidentskej kampani v USA svedčí o rastúcom význame marketingu prostredníctvom mobilných telefónov. V prospech mobilných operátorov môže hrať i trend globálneho poklesu dopytu po tradičných formách reklamy. Budúcnosť patrí miniatúrnym a ekologickým produktom nových značiek Notebooky, ktoré sa v ostatných mesiacoch stali obľúbenejšie, než klasické stolové počítače, majú vážneho konkurenta - netbooky. Kľúčom k ich úspechu môže byť vybavenie výkonnejšími procesormi a kvalitnejšími pevnými diskami. Výhodou netbookov je aj ich nízka energetická náročnosť. V čase, kedy sú celkové energetické vyhliadky neisté a spoločnosti musia zvažovať využívanie alternatívnych zdrojov, netbooky v prípade bohatého počtu aplikácii, môžu dokonca ohroziť pozíciu PDA na trhu. Vyššie nároky sa budú vyžadovať aj od energetickej efektívnosti dátových centier. Mnohé dátové uzly a IT centrá sú fyzicky umiestnené v budovách, ktoré boli pôvodne navrhované pre pohybujúce sa osoby. Dodatočné inštalácie klimatizačných jednotiek nemusia byť vždy v súlade s architektúrou budovy a v mnohých prípadoch, najmä ak je zle navrhnuté prúdenie vzduchu, môže dochádzať k veľkému plytvaniu energiami. IT sektor sa preto podľa Deloitte bude musieť zamerať na ich optimalizáciu, pričom by malo padnúť rozhodnutie o obmedzení fyzických plôch dátových centier. Do popredia sa preto bude dostávať myšlienka outsourcingu a využívanie najmodernejších technológií. Rok 2009 bude pravdepodobne možné označiť aj za rok tzv. generických značiek. "Značka, ktorá bola kedysi symbolom kvality, spoľahlivosti a dokonca atraktívnosti, môže pri súčasnom neistom vývoji ekonomiky vyjadrovať skôr extravaganciu. V roku 2009 budú spoločnosti pravdepodobne ochotnejšie vyskúšať lacnejšie, neznačkové alternatívy v snahe znížiť náklady," hovorí Juan Carlos. (euractiv.sk) NÁKUP ELEKTRONIKY? EŠTE POČKAJTE Čierna alebo biela elektronika patrí k štandardom každej domácnosti. Povianočné výpredaje či o niekoľko desiatok percent zlacnené výrobky zo sveta elektroniky lákajú nielen oči, ale aj peňaženky zákazníkov. Ak sa váš televízor či umývačka riadu pomaly zaraďujú do kategórie "staré železo", je čas obzrieť sa po novom výrobku. Určite sa vám alebo vašim priateľom neraz stalo, že po kúpe výrobku v akcii ste onedlho pri tom istom predajcovi našli ešte vyššiu zľavu. Ak teda nechcete ľutovať, že ste radšej s kúpou pár dní nepočkali, sú nasledujúcu riadky určené práve vám. Nevyslovené heslá obchodných domov v súčasnosti totiž svorne tvrdia: Už včera bolo neskoro. Ak napríklad vaša práčka ešte mesiac či dva vydrží, vyčkajte s kúpou. Ceny spotrebnej elektroniky sa totiž v nasledujúcich týždňoch znížia. Kedy čo kúpiť... Na trhu elektroniky platí, že ceny jednotlivých produktov klesajú s príchodom nových modelov. "Ceny elektroniky klesajú v priebehu celého roka, pretože najviac sú ovplyvňované obmenou technológií a príchodom nových generácií a modelov spotrebičov," hodnotí Laura Ondriašová z Nay. Inovácie, technologické novinky nám tak nezaručujú len kvalitnejšie a drahšie televízory, práčky, umývačky riadu či navigačné systémy, ale predovšetkým výhodné zľavy na ich predchodcov. "Nové modely televízorov sa objavujú na prelome mesiacov apríl - máj. Ruka v ruke s ich uvedením do predaja sú tak ceny starších modelov najlacnejšie," vysvetľuje produktový manažér Panasonicu Miroslav Záhorec. Súhlasí s ním aj marketingový manažér spoločnosti BCMobil & Techbox Roman Calík. Podľa neho výnimku tvoria fotoaparáty, videokamery, navigačné prístroje, notebooky a multimediálne prehrávače. Novinky v tomto type elektroniky sa uvádzajú do predaja pravidelne dvakrát do roka, a to pred letom a v mesiacoch september až október. Zľavy od 20 do 40 percent Pokiaľ sa radíte medzi takzvaných zberateľov elektrotechnických noviniek a svoju zbierku pravidelne obmieňate či dopĺňate novými modelmi, na akcie môžete čakať zbytočne. Ceny týchto modelov totiž bývajú prvý pol rok zväčša stabilné. Rovnaká situácia je aj pri modeloch tej najkvalitnejšej elektroniky. "Výrobcovia najdrahších značiek na svete sa štítia takzvaných výpredajov. Televízor v cene desaťtisíc eur, ktorý majú predajne na pultoch, distributéri do akcie neuvedú ani po roku. Práve vtedy môžete s televízorom nemasového producenta získať napríklad domáce kino alebo DVD prehrávač ako darček," vysvetľuje politiku týchto výrobcov Ľubomír Drahovský z agentúry pre prieskum trhu Terno. No pri kúpe minuloročného typu plazmy či LCD-čka môžete ušetriť až do 20 percent z ceny, pri kúpe dvojročného modelu to môže byť až do výšky 40 percent. Za televízor v hodnote tisíc eur tak ušetríte od 200 do 400 eur. O tom, ako klesajú ceny televízorov totiž hovorí aj nedávna minulosť. "Približne päť rokov dozadu sa ceny plazmových televízorov pohybovali na úrovni 60-tisíc korún (v prepočte zhruba dvetisíc eur)," hovorí Záhorec. Ceny niektorých výrobcov televízorov však tento rok predsa len nemusia ísť nižšie. "Dôvodom je kurzový vývoj. Japonské značky si tento rok zrejme udržia svoje ceny približne na rovnakej úrovni, ako tomu bolo minulý rok," odôvodňuje Záhorec. Nákupy v zahraničí? Predovšetkým tí, ktorí bývate kúsok od hraníc s našimi susednými krajinami, by ste mali zvážiť, či daný typ elektroniky kúpite na Slovensku alebo sa poobzeráte po cenách výrobkov zahraničných konkurentov. Nemali by ste tak ľutovať ani čas, ktorý strávite pri internete. Výnimkou tu nie sú aj viac ako 100-eurové rozdiely pri jednotlivých modeloch televízorov, ale aj pri iných typoch spotrebnej elektroniky. "Rozdiely budú určite vznikať v krajinách, ktoré nie sú v eurozóne. Ceny tu bude stále ovplyvňovať kurz danej meny oproti euru," domnieva sa obchodný riaditeľ Hej.sk Dušan Dulovič. Pokiaľ teda platí, že za módou do Milána, výrazne rozdiely v cenách môžu Slovákov presvedčiť, že za elektronikou do krajín Vyšehradskej štvorky. (hnonline.sk)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poradca - mesačník nielen pre podnikateľov č. 6/2009
Dane, účtovníctvo - vzory a prípady (DÚVaP) - mesačník č. 2/2009
Dane, účtovníctvo, odvody bez chýb, pokút a penále - (DUO) formát A 4 mesačník č. 2/2009
Verejná správa - (VS) - formát A 4 mesačník č. 1/2009
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále - (PaM) - mesačník č. 2/2009
MONOTEMATIKY Účtovná závierka za rok 2008 v JÚ a PÚ Monotematika zahŕňa právne normy a aktuálne zmeny pre rok 2008, pre potreby zostavenie účtovnej závierky. Pre podvojné účtovníctvo sú rozpracované:
Daňové priznania za rok 2008 Monotematika je určená právnickým aj fyzickým osobám, ktoré sú povinné podať daňové priznanie za rok 2008. Obsahuje návod na vyplňovanie daňových priznaní a spracovanie ročného zúčtovania preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti. Materiál je doplnený príkladmi, výpočtami a praktickým návodom na vyplňovanie jednotlivých potrebných tlačív. ZBORNÍKY - Zákony 2009 Zákony I - daňové, účtovné …
Zákony II - obchodné, občianske …
Zákony III - sociálne, zdravotné …
Zákony IV - stavebné pozemkové …
Zákony V - štátna správa, verejná správa …
Zákony VI - životné prostredie, odpady …
PRIPRAVUJEME Poradca č. 7/2009 (II/2009)
Dane, účtovníctvo - vzory a prípady (DÚVaP) č. 3/2009 (II/2009)
ch Verejná správa - (VS) č. 2/2009 (I/2009)
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále - (PaM) č. 3/2009 (II/2009)
1 000 riešení č. 1/2009 (I/2009)
MONOTEMATIKY Daňové výdavky od A po Z (II/2009) Jedná sa o malú encyklopédiu daňových výdavkov, ktorej cieľom je prostredníctvom abecedne zoradených hesiel priblížiť rozsah a zložitosť tejto problematiky. Heslá sú spracované na základe aktuálneho stavu k 1. januáru 2009. AKTUALIZÁCIE Aktualizácia II/1 2009 (II/2009)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stručný návod na vyplnenie objednávky
Ceny sú uvedené bez DPH a distribučných nákladov, pokiaľ nie je priamo
pri cene uvedené inak. Emailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určená čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ak ste s našimi službami a produktami spokojní, povedzte to Vašim známym, priateľom, kolegom! Ak ste nespokojní, máte pripomienky alebo námety, napíšte nám, zatelefonujte, faxujte!
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Copyright (c) Poradca s.r.o., 2002 - 2008 |