Zákonná úprava inventarizácie
Povinnosť inventarizovať majetok
a záväzky ako aj rozdiel majetku a záväzkov vyplýva z § 6 ods. 3 zákona o
účtovníctve. Táto povinnosť je jednoznačná a týka sa všetkých účtovných
jednotiek - t.j. právnických aj fyzických osôb, ktoré vykonávajú podnikateľskú
alebo inú zárobkovú činnosť, a to bez ohľadu na to, v akej sústave účtovníctva
účtujú. Splnením tejto povinnosti sa zabezpečí preukázateľnosť účtovníctva
účtovnej jednotky v zmysle § 8 ods. 4 zákona o účtovníctve.
Vecný
a termínový charakter samotnej realizácie inventarizácie je upravený v §
29 a § 30 zákona o účtovníctve. Pre účtovné jednotky, ktoré účtujú v
sústave podvojného účtovníctva a sú podnikateľmi alebo prevádzkujú inú
zárobkovú činnosť, vyplýva povinnosť uplatňovať pri inventarizácii aj § 26 ods.
1 až 3 spomínaného zákona, t.j. upravovať ocenenie majetku a záväzkov v
účtovníctve. Účtovné jednotky účtujúce v sústave jednoduchého účtovníctva
túto úpravu realizujú len v oblasti odpisovania majetku a tvorby
rezerv podľa § 20 ods. 9 písm. b), d) a e) zákona č. 595/2003 Z.z.
o dani z príjmov v z.n.p..
V úhrne možno
tak konštatovať, že z ustanovení zákona o účtovníctve vyplývajú pre oblasť
inventarizácie nasledujúce zásadné skutočnosti:
vykonanie
inventarizácie je zákonnou povinnosťou účtovných jednotiek,
·
inventarizácia
sa vykonáva v lehotách stanovených zákonom,
·
účtovné
jednotky sú povinné preukázať vykonanie inventarizácie po dobu 10 rokov
nasledujúcich po roku, ktorého sa týkala,
·
účtovná
jednotka je povinná zaúčtovať inventarizačné rozdiely do účtovného obdobia, za ktoré sa inventarizáciou overuje
stav majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov.
Samotná
organizácia a spôsob vykonania inventarizácie nie sú v súčasnosti striktne
upravené žiadnym predpisom, preto sú tieto náležitosti plne v kompetencii
účtovnej jednotky. Účtovná jednotka zodpovedá za vykonanie inventarizácie, jej
včasnosť, kvalitu a výsledky, ktoré sa musia premietnuť do účtovníctva účtovnej
jednotky.
Zo znenia spomenutých predpisov
vyplýva, že podstata inventarizácie a požiadavky na jej vykonanie sú
formulované veľmi stručne a všeobecne. Zákonná úprava inventarizácie majetku a
záväzkov obsahuje len základné aspekty, ktoré je možné a potrebné od účtovných
jednotiek všeobecne požadovať. Záleží na účtovných jednotkách, ako sa vzhľadom
na svoje konkrétne podmienky postavia k aplikácii zákona pri príprave a
realizácii inventarizácie. Ak má byť inventarizácia riadne vykonaná, a tým
splniť svoje poslanie vo vzťahu k preukaznosti a vierohodnosti účtovníctva,
musí byť riadne vymedzený a konkrétne popísaný každý druh či skupina majetku a
záväzkov, ktoré musia byť inventarizované, a v prípade majetku aj miesto
jeho uloženia a mená osôb, ktoré sú za príslušný majetok zodpovedné. Presné a
jednoznačné vymedzenie predmetu inventarizácie v tomto smere uľahčuje
najmä riadne vedená analytická evidencia a vhodne rozpracovaný účtovný rozvrh
účtovnej jednotky.
Predmet inventarizácie
Účelom inventarizácie je
preukázať, či stav majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov
v účtovníctve (účtovný stav) zodpovedá skutočnosti. Inventarizovať sa
musí všetok majetok a záväzky, ktoré účtovná jednotka vedie v účtovníctve, ako
aj majetok a záväzky, ktoré sa v účtovnej jednotke účtujúcej v sústave
podvojného účtovníctva sledujú na podsúvahových účtoch (prenajatý majetok,
majetok prijatý do úschovy, zásoby prijaté na spracovanie, pohľadávky a záväzky
z opcií a pod.). Inventarizácia zahŕňa ucelený komplex na seba
nadväzujúcich prác, ktoré je možno rozdeliť do týchto čiastkových činností a
úkonov:
·
zistenie
skutočného stavu jednotlivých položiek aktív a pasív vykonaním fyzickej alebo
dokladovej inventúry, príp. kombináciou obidvoch a zapísanie zistených
skutočností do inventúrnych súpisov,
·
porovnanie
skutočne zisteného a účtovného stavu jednotlivých položiek majetku a záväzkov a
vyčíslenie inventarizačných rozdielov,
·
zistenie
príčin inventarizačných rozdielov a miery zodpovednosti hmotne zodpovedných
pracovníkov,
·
rozhodnutie
o vysporiadaní inventarizačných rozdielov,
·
zúčtovanie
inventarizačných rozdielov do účtovníctva,
·
posúdenie
ocenenia majetku v účtovníctve vo vzťahu k skutočnej úžitkovej
hodnote dlhodobého majetku a predajnej, príp. úžitkovej cene zásob, ako aj
k možným rizikám, stratám a znehodnoteniam, ktoré sú známe v čase
vykonávania inventarizácie. Ak sa preukáže, že je potrebné v zmysle § 25 a
26 zákona o účtovníctve znížiť účtovné ocenenie majetku, vyjadrí sa toto
zníženie v účtovníctve podľa svojej povahy ako trvalé alebo prechodné.
Z ustanovenia § 29 ods.1
a 2 zákona o účtovníctve vyplýva, že účtovné jednotky inventarizáciou overujú,
či stav majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov v účtovníctve
zodpovedá skutočnosti ku dňu riadnej resp. mimoriadnej účtovnej závierky.
Inventarizáciu majetku a záväzkov možno preto z hľadiska dôvodov a potrieb jej
vykonania rozdeliť v zásade na:
·
riadnu inventarizáciu, pri ktorej sa overuje stav majetku, záväzkov
a rozdielu majetku a záväzkov v rámci uzávierkových prác pri vykonaní
tzv. riadnej ročnej účtovnej závierky, t.j. k poslednému dňu kalendárneho
roka resp. k poslednému dňu hospodárskeho roka,
·
mimoriadnu inventarizáciu, pri ktorej sa overuje stav majetku, záväzkov
a rozdielu majetku a záväzkov v rámci vykonania tzv. mimoriadnej
účtovnej závierky, t.j. k inému dňu ako k poslednému dňu účtovného
obdobia.
Výnimky z periodicity
inventarizácie sú uvedené v ďalších ustanoveniach zákona o účtovníctve:
·
§ 29 ods .2: ak účtovná
jednotka bude zostavovať tzv. priebežnú účtovnú závierku, pre potreby
jej zostavenia sa inventarizácia vykoná len na účely vyjadrenia ocenenia podľa
§ 26 ods. 3 zákona o účtovníctve – t.j. aby sa mohli zaúčtovať
opravné položky a rezervy,
·
§ 29 ods. 3: pri hmotnom majetku, okrem zásob a peňažných
prostriedkov v hotovosti, je možné vykonať inventarizáciu v dlhšej lehote,
ktorá však nesmie prekročiť 4 roky. To znamená, že napr. budovy, stavby, haly,
pozemky, pevne zabudované stroje a zariadenia sa môžu inventarizovať v 4-ročnej
lehote,
·
§ 29 ods. 3: pri peňažných prostriedkoch v hotovosti musia
účtovné jednotky vykonať inventarizáciu ku dňu riadnej účtovnej závierky,
·
§ 30 ods. 4: fyzickú inventúru hmotného majetku okrem zásob,
ktorú nemožno vykonať ku dňu zostavenia účtovnej závierky, možno vykonávať v
priebehu posledných 3 mesiacov účtovného obdobia, príp. v prvom mesiaci
nasledujúceho účtovného obdobia. Pri takomto spôsobe vykonania inventúry sa
však musí preukázať stav hmotného majetku ku dňu účtovnej závierky údajmi fyzickej
inventúry upravenými o prírastky a úbytky uvedeného majetku za dobu od
ukončenia fyzickej inventúry do konca účtovného obdobia, príp. za dobu od
začiatku nasledujúceho účtovného obdobia do dňa ukončenia fyzickej inventúry
v prvom mesiaci tohto účtovného obdobia,
·
§ 30 ods. 4: fyzickú inventúru zásob môže účtovná jednotka
vykonávať kedykoľvek v priebehu účtovného obdobia, pričom však musí preukázať
stav zásob ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka, údajmi fyzickej
inventúry upravenými o prírastky a úbytky zásob za dobu od skončenia fyzickej
inventúry do konca účtovného obdobia, prípadne za dobu od začiatku
nasledujúceho účtovného obdobia do dňa skončenia fyzickej inventúry v prvom
mesiaci tohto účtovného obdobia.
Skutočné stavy
hmotného majetku, príp. majetku nehmotnej povahy sa zisťujú tzv. fyzickou
inventúrou. Pri fyzickej inventúre sa
zisťuje stav majetku podľa jednotiek množstva vedených v účtovníctve (napr. v
skladovej evidencii v ks, kg, m, m3 a pod.), t. j. spočítaním,
vážením, meraním, technickým prepočtom pri voľne uloženom hromadnom materiále,
obhliadkou a pod. Zistené skutočné stavy sa uvedú v inventúrnych súpisoch.
Pri pohľadávkach,
záväzkoch, finančných investíciách, opravných položkách, rezervách, rozdiele
majetku a záväzkov a pod. – t.j. pri majetku, pri ktorom nie je možné vykonať
fyzickú inventúru – sa skutočný stav zisťuje tzv. dokladovou inventúrou. Pri tomto spôsobe inventúry sa preverí správnosť
zostatku príslušného účtu na základe dokladov (účtovných dokladov, listín,
zmlúv, spisov, korešpondencie a pod.) a účtovných zápisov, či účtovný stav
zodpovedá skutočnosti. Dokladovou inventúrou sa musí preukázať, na základe
akého dokladu bol účtovný zápis vykonaný. Zistené stavy vyplývajúce zo
spomínaných dokladov sa uvedú rovnako v inventúrnych súpisoch ako pri fyzickej
inventúre.
Pri niektorých
druhoch majetku sa môže urobiť tzv. kombinovaná inventúra, t. j. fyzická aj
dokladová. Napríklad pri
inventarizácii budov a stavieb sa dokladovou inventúrou (výpis z katastra
nehnuteľností) overujú vlastnícke práva k majetku a fyzickou inventúrou
(obhliadkou) sa overuje skutočný stav.
Kombinovaná inventúra sa
vykonáva napr. aj pri:
¨
nedokončených investíciách – fyzickou inventúrou sa zisťuje stav nedokončených
hmotných investícií, zistený prostredníctvom miestnej obhliadky a dokladovou
inventúrou napr. vydanie stavebného povolenia, náklady na investície, rozpočet
stavby a pod.,
¨
nedokončenej výrobe - fyzickou inventúrou sa zisťuje stav nedokončenej
výroby a dokladovou inventúrou skutočne vynaložené náklady na rozpracovanú
výrobu.
Plánovanie inventarizácie
Organizovanie
a technická stránka inventarizácie nie sú upravené žiadnym právnym predpisom.
Preto je potrebné, aby si účtovné jednotky vypracovali vnútropodnikovú smernicu
na vykonanie inventarizácie konkrétne rozpracovanú na vlastné podmienky, ktorá
by obsahovala hlavné zásady pre správne a včasné vykonanie inventarizácie
majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov, vrátane pokynov na ich
zabezpečenie. Rozsah a obsah smernice je závislý od štruktúry a objemu aktivít
príslušnej účtovnej jednotky. Z praktického hľadiska možno odporučiť
vypracovanie plánu, resp. harmonogramu inventarizácie, v ktorom sa uvedú
predovšetkým nasledujúce skutočnosti:
·
aká inventarizácia sa bude
vykonávať (riadna, mimoriadna), resp. dôvod, pre ktorý sa bude vykonávať,
·
časový harmonogram vykonania
jednotlivých činností a uvedenie osôb, ktoré sú zodpovedné za vykonanie
jednotlivých činností,
·
zásady, ktoré sú rozhodujúce pre
oceňovanie majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov,
·
zodpovednosť za vysporiadanie
zistených rozdielov,
·
určenie zloženia inventarizačných
komisií,
·
forma vyhotovovania inventúrnych
súpisov a inventarizačných zápisov,
·
zúčtovanie inventarizačných
rozdielov.
V
období pred vykonaním inventarizácie je potrebné vypracovať prehľad majetku,
ktorý sa bude inventarizovať. Tento
prehľad sa vypracuje zvlášť za jednotlivé druhy majetku, pričom je vhodné ho
vypracovať podľa miesta uloženia majetku a podľa hmotne zodpovedných
pracovníkov.
Neoddeliteľnou
a veľmi dôležitou súčasťou plánovania inventarizácie je časový harmonogram
s vyznačením druhu inventarizovaného majetku a záväzkov a príslušných
účtov podľa účtového rozvrhu účtovnej jednotky, pričom pri každom druhu majetku
je potrebné definovať spôsob vykonania inventúry (dokladová, fyzická,
kombinovaná), predpokladané termíny konania, zloženie inventarizačnej komisie,
osobu zodpovednú za zverený majetok a osobu zodpovednú za vykonanie
inventarizácie. Ak takýto harmonogram je dôsledne zostavený, je postačujúce, ak
k nemu kompetentná osoba vydá príkaz na vykonanie inventarizácie. Časový
harmonogram vykonania inventarizácií je potrebné vypracovať tak, aby sa stihli
vykonať všetky inventarizácie v zákonom stanovenej lehote. Tým sa predíde
časovej tiesni, ktorá môže byť príčinou nesprávneho alebo neúplného vykonania
inventarizácie. Účtovná jednotka môže začať vykonávať inventarizáciu už tri
mesiace pred ukončením účtovného obdobia a musí ju ukončiť do konca januára
nasledujúceho účtovného obdobia. Toto časové vymedzenie sa týka iba
vykonania riadnej inventarizácie, nakoľko zákon o účtovníctve nevymedzuje
časový priestor pre vykonanie mimoriadnej inventarizácie. Presný termín
vykonania inventarizácie je vhodné stanoviť formou príkazu tesne pred jej
konaním, čím je možné získať presný obraz o skutočnom stave majetku
z dôvodu, že takýmto konaním sa napr. znižuje možnosť hmotne zodpovedných
pracovníkov vedome kryť úbytky majetku. Vhodné je tiež, ak sa inventarizácie
všetkých hospodárskych prostriedkov tej istej povahy (napr. všetok dlhodobý
hmotný majetok) vykonávajú spravidla naraz. Kladom uplatnenia tohto princípu
je, že prípadné inventarizačné rozdiely sú zistené k rovnakému dňu a preto aj
usporiadanie inventarizačných rozdielov sa môže urobiť bez vplyvu pohybu
majetku v období uskutočnenia inventarizácie.
Na vykonaní inventarizácie
by sa okrem členov inventarizačnej komisie mal
zúčastniť pracovník, ktorý je hmotne zodpovedný za hospodárske prostriedky,
ktoré sú predmetom inventarizácie. V prípade, že ide o inventúru, ktorá sa
uskutočňuje z titulu zmeny hmotne zodpovednej osoby, je potrebné, aby sa na nej
zúčastnil hmotne zodpovedný pracovník, ktorý odovzdáva funkciu a aj pracovník,
ktorý preberie funkciu a preberie aj hmotnú zodpovednosť. Ak sa hmotne
zodpovedný pracovník nemôže zúčastniť na vykonaní fyzickej inventúry a nijakého
pracovníka pred začatím inventúry za seba neurčil, vykoná sa inventúra za
účasti pracovníka, ktorého určí vedúci organizácie alebo majiteľ firmy. Ak
sa inventúra vykonáva v prevádzkach, kde pracuje kolektív hmotne zodpovedných
pracovníkov, je dôležité, aby každému členovi kolektívu hmotne zodpovedných
pracovníkov bola umožnená účasť na vykonaní inventúry.
Pri tvorbe inventarizačných komisií je dôležité zohľadňovať určité
okolnosti ovplyvňujúce určenie členov inventarizačnej komisie. Nie je
vhodné, aby inventarizáciu vykonávali iba pracovníci, ktorí majú hmotnú
zodpovednosť za jednotlivé predmety inventarizácie. Členmi inventarizačnej
komisie by tiež nemali byť pracovníci, ktorí účtujú pohyb inventarizovaných
hospodárskych prostriedkov. V uvedených prípadoch úplne stráca význam kontrolná
funkcia inventarizácie a vykonanie inventarizácie sa stáva iba splnením si
povinnosti vyplývajúcej zo zákona o účtovníctve. Kontrolná funkcia
inventarizácie stúpne na význame najmä v tom prípade, ak inventarizáciu
vykonávajú nezainteresovaní pracovníci (napr. pracovníci firmy, ktorej
predmetom podnikania je vedenie účtovníctva, či samotné vykonávanie
inventarizácií). Odporúčania doteraz uvedených náležitostí treba samozrejme
chápať v primeranom dosahu na účtovné jednotky v závislosti od ich
veľkosti, počtu zamestnancov, objemu majetku a pod..
Úlohou inventarizačnej komisie je príprava a vykonanie
fyzickej alebo dokladovej inventúry majetku v jednotlivých zložkách účtovnej
jednotky a zabezpečenie všetkých ďalších inventarizačných prác. Postup pri
inventarizácii by mal byť organizovaný tak, aby sa zabezpečilo úplné a správne
zistenie skutočných stavov majetku bez narušenia prevádzky účtovnej jednotky.
Samotná inventúra si vyžaduje zabezpečiť aj také úlohy, aby sa odstránili
nejednoznačnosti a prípadné ďalšie nezrovnalosti, ktoré by mohli vyplynúť
z výsledkov inventarizácie.
Inventúrne súpisy a inventarizačné zápisy
V § 30 zákona o účtovníctve je stanovené, že skutočné stavy majetku,
záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov zistené inventúrou, sa
zaznamenávajú v tzv. inventúrnych súpisoch. To znamená, že vyhotovovanie
inventúrnych súpisov je zákonnou povinnosťou účtovných jednotiek. Inventúrne
súpisy sú zákonom určenou písomnosťou, ktorou účtovná jednotka preukazuje
vykonanie inventarizácie majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov.
Tieto súpisy sú neoddeliteľnou súčasťou účtovníctva a účtovnej závierky.
Predstavujú účtovný záznam, ktorý zabezpečuje splnenie zákonnej požiadavky
preukaznosti účtovníctva v zmysle § 8 ods. 4 zákona o účtovníctve. Inventúrny súpis
musí zo zákona povinne obsahovať náležitosti uvedené v § 30 ods. 2 zákona
o účtovníctve. Vychádzajúc z
ustanovenia § 35 ods.3 písm. b) zákona o účtovníctve je inventúrne súpisy
nevyhnutné uschovávať po dobu 10 rokov nasledujúcich po roku, ktorého sa
týkajú.
Stav majetku, záväzkov, rozdielu majetku a záväzkov v inventúrnych
súpisoch sa porovnáva so stavom majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov
v účtovníctve a výsledky porovnania sa uvedú v inventarizačnom zápise. Možno teda skonštatovať, že inventarizačný zápis -
predstavuje akýsi inventarizačný záznam o priebehu a výsledku inventúry ako
určitú súhrnnú správu pre potreby uskutočnenia ďalších potrebných úkonov
nadväzujúcich na výsledky inventarizácie. Podľa § 30 ods. 3 zákona
o účtovníctve je inventarizačný zápis účtovným záznamom, ktorým sa
preukazuje vecná správnosť účtovníctva a ktorý musí povinne obsahovať
náležitosti uvedené v § 30 ods. 3 zákona o účtovníctve.
Inventarizačné rozdiely a ich účtovanie
V zásade môže mať inventarizačný rozdiel dvojaký charakter. Môže
ísť buď o:
1. manko –
dochádza k nemu v prípadoch, ak zistený skutočný stav je nižší ako
stav v účtovníctve a ak ho nemožno preukázať účtovným záznamom, pričom pri
peňažných prostriedkoch a ceninách sa označuje ako schodok, alebo
2. prebytok –
dochádza k nemu ak zistený skutočný stav je vyšší ako stav v účtovníctve a ak
ho nemožno preukázať účtovným záznamom.
Zákon o účtovníctve v rámci § 30 ods. 6 uvádza, že také
rozdiely, ktoré vyplývajú z úpravy ocenenia podľa § 26 a 27 zákona
o účtovníctve sa ako inventarizačné rozdiely neposudzujú. Zákonom
o účtovníctve je účtovným jednotkám ustanovená povinnosť zaúčtovať
inventarizačný rozdiel do toho účtovného obdobia, za ktoré sa inventarizáciou
overuje stav majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov.
Podvojné účtovníctvo
V rámci podvojného účtovníctva sa inventarizačné rozdiely podľa §
30 ods. 7 zákona o účtovníctve sa účtujú na príslušné účty nákladov alebo
výnosov. Takýto postup sa však neaplikuje v prípade:
Ø chýbajúcich cenných papierov, kedy sa vykáže ich
úbytok na analytickom účte Cenné papiere v umorovacom konaní a ak sa začne
umorovacie konanie,
Ø schodku peňažných hotovostí a cenín, ktorý sa účtuje
ako pohľadávka voči hmotne zodpovednej osobe.
Príklad
Zamestnankyňa XY prevzala hmotnú zodpovednosť za
peniaze v pokladnici firmy. V rámci uzávierkových prác bolo pri
inventarizácii zistený schodok pokladničnej hotovosti.
V predmetnom prípade sa inventarizačné rozdiely v prípade schodku
peňažných hotovostí a cenín účtujú vždy ako pohľadávka voči hmotne
zodpovednej osobe. Účtovať bude teda v prípade hmotnej zodpovednosti
zamestnankyne potrebné nasledovne:
Účtovný prípad
|
MD
|
D
|
Schodok pokladničnej hotovosti
|
335
|
211
|
Pre prípad, ak by za pokladničnú hotovosť prevzala
hmotnú zodpovednosť firma externe spracúvajúca účtovnú agendu zamestnávateľa,
je potrebné pre účely účtovného riešenia vychádzať z § 55 ods. 9 písm. a)
Postupov účtovania v PÚ, v zmysle ktorého pohľadávku voči zodpovednej
osobe na náhradu škody alebo manka je potrebné účtovne zachytiť na ťarchu účtu
378 – Iné pohľadávky. Rovnako však treba aplikovať ustanovenie § 11 ods. 1
písm. b) Postupov účtovania v PÚ.
Účtovný prípad
|
MD
|
D
|
Schodok pokladničnej hotovosti
|
378
|
211
|
Dlhodobý nehmotný majetok a dlhodobý hmotný majetok novo zistený pri
inventarizácii a v účtovníctve doteraz nezachytený ocenený reálnou hodnotou,
účtuje sa so súvzťažným zápisom na účet 384 – Výnosy budúcich období a
tieto sa rozpúšťajú rovnakým spôsobom ako dotácie podľa § 56 ods. 12 postupov
účtovania v PÚ.
Ak ide o neodpisovaný dlhodobý hmotný majetok novo zistený pri
inventarizácii ocenený reálnou hodnotou účtuje sa so súvzťažným zápisom v
prospech účtu 648 - Ostatné výnosy z hospodárskej činnosti.
Prebytok nakupovaných zásob, ak je preukázateľné, že došlo k chybnému
účtovaniu pri ich vyskladnení, sa účtuje v prospech účtov účtovej skupiny 50
- Spotrebované nákupy a skutočný úbytok zásob, ak je preukázateľné, že
došlo k chybnému účtovaniu pri ich vyskladnení, sa účtuje na ťarchu účtov
účtovej skupiny 50 - Spotrebované nákupy. Prebytok nakupovaných zásob,
ak sa nepreukáže chybné účtovanie podľa predchádzajúcej vety, sa účtuje v
prospech účtu 648 – Ostatné výnosy z hospodárskej činnosti.
V rámci účtovania zásob sa :
Ø inventarizačné rozdiely
materiálu a tovaru sa účtujú na ťarchu účtu 549 -Manká a
škody, ak
ide o manká a v prospech účtu 648 - Ostatné výnosy z hospodárskej
činnosti, ak
ide o prebytky alebo v prospech účtov účtovej skupiny 50 -
Spotrebované nákupy, ak je možné preukázať, že prišlo k prebytku nesprávnym účtovaním
spotreby materiálu alebo predávaného tovaru,
Ø úbytky materiálu a tovaru do
výšky noriem prirodzených úbytkov sa účtujú na ťarchu účtov účtovej skupiny 50 -
Spotrebované nákup,
Ø inventarizačné rozdiely zásob
vlastnej výroby sa účtujú na ťarchu účtu 549 - Manká a škody, ak ide o manká a v prospech
účtov účtovej skupiny 61 - Zmeny stavu vnútroorganizačných zásob, ak ide o prebytky,
Ø úbytky zásob vlastnej výroby do
výšky noriem prirodzených úbytkov sa účtujú na ťarchu účtov účtovej skupiny 61 - Zmeny
stavu vnútroorganizačných zásob.
·
Prebytok
zásob vlastnej výroby vrátane zvierat sa účtuje na príslušné účty zmeny stavu
vnútroorganizačných zásob.
Príklad
Účtovná jednotka obstarala drobný materiál na údržbu a
opravy v hodnote 300 eur, ktorý v zmysle vnútropodnikovej smernice
zaúčtovala priamo do spotreby. Pri inventarizácii sa zistilo, že nespotrebovaná
časť tohto materiálu v hodnote 26 eur je stále k dispozícii.
Postupy účtovania v PÚ v rámci § 43 ods. 14 dávajú možnosť
účtovnej jednotke rozhodnúť o určitých druhoch materiálov, že budú účtované
priamo do spotreby, t. j. bez zaúčtovania na sklad. Týmto rozhodnutím sa však
nemôže skresľovať skutočná spotreba materiálu. Preto postupy účtovania v PÚ
stanovujú povinnosť pri účtovnej závierke porovnať skutočnú spotrebu materiálu
so zaúčtovanou a pokiaľ vyplynie rozdiel, musí sa zúčtovať na úroveň skutočnej spotreby.
Ak sa teda pri inventarizácii zistí, že účtovná jednotka má k dispozícii
nespotrebovaný materiál, ktorý na základe svojho rozhodnutia účtovala pri jeho
obstaraní priamo do spotreby bez zaúčtovania na sklad, o hodnotu zisteného
nespotrebovaného materiálu sa zníži zaúčtovaná spotreba na účte 501 – Spotreba
materiálu a súvzťažne sa zvýši stav materiálu na sklade na účte 112 – Materiál
na sklade:
Popis účtovného
prípadu
|
Suma v €
|
MD
|
D
|
Obstaranie materiálu
|
300
|
501
|
321
|
Vyúčtovanie prebytku materiálu zisteného pri
inventarizácii
|
26
|
112
|
501
|
·
Ak sa pri
inventarizácii záväzkov zistí, že ich suma je iná ako je ich suma v
účtovníctve, nevytvárajú sa opravné položky, ale ich zvýšenie alebo zníženie sa
účtuje priamo na účte záväzkov so súvzťažným zápisom na ťarchu príslušného účtu
nákladov alebo v prospech príslušného účtu výnosov, napríklad, ak nie je
záväzok splatený alebo splácaný včas a podľa zmluvy vzniká povinnosť platiť
úroky z omeškania alebo penále.
·
Jednoduché účtovníctvo
·
Dlhodobý
nehmotný majetok a dlhodobý hmotný majetok novo zistený pri inventarizácii a v
účtovníctve doteraz nezachytený sa účtuje v knihách dlhodobého majetku.
·
Novozistený
dlhodobý majetok pri inventarizácii sa účtuje v rámci uzávierkových účtovných
operácií v peňažnom denníku súčasne s odpisom dlhodobého hmotného majetku alebo
dlhodobého nehmotného majetku, a to do výdavkov ovplyvňujúcich základ dane
celkom a v druhovom členení medzi „ostatné výdavky“ počas doby odpisovania
v súlade s ustanovením § 17 ods. 3 písm. j) zákona o dani z príjmov a
v rovnakej výške ako uvedený odpis sa účtuje zvýšenie príjmov zahrnovaných do
základu dane z príjmov celkom v druhovom členení medzi „ostatné
príjmy“. Uvedený inventarizačný prebytok sa tak zahrnie do základu dane
z príjmov počas doby odpisovania tohto majetku podľa § 26 zákona
o dani z príjmov a vo výške odpisu podľa § 27 zákona
o dani z príjmov.
·
Prirodzené úbytky zásob sú považované za riadnu spotrebu, pričom výdavky
vynaložené na obstaranie týchto zásob nie je nutné stornovať v rámci
uzávierkových operácií. Úbytky nad stanovené normy prirodzených úbytkov uvedené
vo vnútornom predpise sú považované za manká.
·
Prebytky zásob zistené pri inventarizácii sa podchytia ako prírastok
v knihe zásob v reálnej hodnote podľa § 27 ods. 2 zákona o účtovníctve.
V peňažnom denníku sa v rámci uzávierkových účtovných operácií nebude
účtovať o tomto prebytku. Prebytok sa zapíše do peňažného denníka,
t. j. zahrnie sa do základu dane až v okamihu predaja týchto zásob vo
forme tržieb z predaja.
Príklad
Podnikateľ XY účtujúci v JÚ prevádzkuje predajňu
ovocia a zeleniny, kde má interným predpisom stanovenú normu prirodzených
úbytkov. Inventúrou boli zistené úbytky zásob nad stanovenú normu, ktoré
predstavovali sumu 120 eur. Iné inventarizačné rozdiely neboli zistené.
Pretože v JÚ sa nákup zásob účtuje priamo do výdavkov
ovplyvňujúcich základ dane, v daňových výdavkoch je premietnutá aj tá časť
zásob, ktorá sa v dôsledku prirodzených úbytkov nepredá a nedosiahne sa
z nej zdaniteľný príjem. Prirodzené úbytky zásob v ekonomicky odôvodnenej
výške preukázanej daňovníkom, vrátane stratného v maloobchodnom predaji a
nezavinených úhynov zvierat sú v zmysle zákona o dani z príjmov
považované za daňový výdavok. Preto pri úbytkoch v rámci normy
prirodzených úbytkov zásob nie je potrebné vykonať žiadne úpravy
v Peňažnom denníku. V rámci uzávierkových účtovných operácií je však
nutné zaúčtovať storno výdavkov vo výške úbytku nad normu prirodzených úbytkov
alebo celej výšky, ak norma nie je v účtovnej jednotke stanovená. Storno
bude zaúčtované vo výške 120 eur, t.j. vo výške presahujúcej normu prirodzených
úbytkov. Podkladom pre účtovanie bude interný účtovný doklad, ktorého súčasťou
bude inventarizačný zápis s uvedením príslušných noriem prirodzených
úbytkov. Inventarizačný rozdiel v podobe úbytku zásob je potrebné zároveň
zapísať v Knihe zásob, resp. na skladových kartách príslušných zásob.
Príklad
Fyzickou inventúrou bolo u podnikateľa XY účtujúceho
v sústave JÚ zistené, že v účtovníctve nie je zachytené určité
množstvo zásob tovaru.
V prípade, že účtovná jednotka zistí prebytky na zásobách bude
v rámci uzávierkových operácií postupovať nasledovne. Prebytky zaeviduje
ako prírastok v skladovej evidencii v príslušných knihách zásob, resp.
v skladových kartách. V zmysle zákona o účtovníctve sa tieto
prebytky (nájdené novozistené zásoby) ocenia reálnou hodnotou. V peňažnom
denníku sa o tomto prebytku v rámci uzávierkových operácií nebude účtovať.
Tieto inventarizačné rozdiely na zásobách sa stanú súčasťou základu dane
(zdaniteľných príjmov) pri ich predaji vo forme tržieb za predaj tovaru – tzn.
v peňažnom denníku budú zaúčtované až v okamihu predaja
v príjmoch zahrnovaných do základu dane do stĺpca „Predaj tovaru“.
K účtovaniu je potrebné doložiť spôsob, akým boli nájdené zásoby ocenené.
Ing. Ján Mintál
(Viac nielen o tejto téme sa dočítate v publikácii
DUO 11-12/2018)