|
SPRACOVANIE MIEZD - ZMENY
Suma životného minima sa v roku 2012 zvyšuje na základe koeficientu rastu čistých peňažných príjmov na osobu o 2,5 %.
Opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 181/2012 Z. z. o úprave súm životného minima od júla 2012 prináša zmeny aj do mzdovej praxe každého zamestnávateľa. Dôsledkom zvýšených súm životného minima je zvýšenie dvoch druhov konštánt, používaných pri výpočte miezd zamestnancov:
- zvýšenie daňového bonusu na vyživované dieťa a
- zvýšenie nepostihnuteľných súm pri výkone zrážok zo mzdy na základe výkonu rozhodnutia.
Daňový bonus
Zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z.n.p.v § 33 určuje, že daňovník, ktorý mal v zdaňovacom období zdaniteľné príjmy zo závislej činnosti aspoň vo výške 6 - násobku minimálnej mzdy (1 963,20 € za rok 2012), si môže uplatniť daňový bonus na každé vyživované dieťa žijúce v domácnosti s daňovníkom. Prechodný pobyt dieťaťa mimo domácnosti nemá vplyv na uplatnenie daňového bonusu. O sumu daňového bonusu sa znižuje daň. Podľa § 52 ods. 48 zákona o dani z príjmov č. 595/2003 Z. z. v z.n.p. sa daňový bonus na vyživované dieťa zvyšuje rovnakým koeficientom a za rovnaké kalendárne mesiace zdaňovacieho obdobia ako suma životného minima.
Suma životného minima sa upravuje každoročne k 1. júlu kalendárneho roka a to buď na základe koeficientu rastu čistých peňažných príjmov na osobu, alebo koeficientu rastu životných nákladov nízkopríjmových domácností, pričom pri valorizácii sa zohľadňuje nižší koeficient.
Štatistický úrad SR určil rast životných nákladov nízkopríjmových domácností vo výške 3,8 % a rast čistých peňažných príjmov na jednu osobu za 1. štvrťrok 2012 v porovnaní s 1. štvrťrokom 2011 vo výške 2,5 %. To znamená, že suma životného minima sa v roku 2012 zvyšuje na základe koeficientu rastu čistých peňažných príjmov na osobu o 2,5 %, podľa ktorého bola opatrením Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR č. 181/2012 Z. z. o úprave súm životného minima s účinnosťou od 1. júla 2012 zvýšená suma životného minima. V súvislosti so zvýšením sumy životného minima bolo Ministerstvom financií Slovenskej republiky vydané oznámenie č. MF/17449/2012-72 o zvýšení sumy daňového bonusu, ktoré bolo publikované vo Finančnom spravodajcovi č. 6/2012 pod poradovým číslom 37, podľa ktorého sa s účinnosťou od 1. júla 2012 zvyšuje mesačná suma daňového bonusu o 2,5 % zo sumy 20,51 € na sumu 21,03 €.
Ročná suma daňového bonusu za rok 2012 je 249,24 € a je určená:
- za 1. polrok 2012 123,06 € (6 x 20,51 €),
- za 2. polrok 2012 126,18 € (6 x 21,03 €).
Za vyživované dieťa daňovníka a to vlastné, osvojené, dieťa prevzaté do starostlivosti nahrádzajúcej starostlivosť rodičov na základe rozhodnutia príslušného orgánu a dieťa druhého z manželov, sa považuje nezaopatrené dieťa podľa zákona č. 600/2003 Z. z. o prídavku na dieťa.
Nezaopatreným dieťaťom je dieťa do skončenia povinnej školskej dochádzky, najdlhšie do dovŕšenia 25 rokov, ak sa sústavne pripravuje na budúce povolanie štúdiom, alebo sa nemôže sústavne pripravovať na budúce povolenie, alebo byť zamestnané pre chorobu alebo úraz. Nezaopatrené dieťa je aj dieťa, ktoré sa po skončení povinnej školskej dochádzky zúčastňuje dennou formou kurzu na získanie základného vzdelania, okrem kurzu organizovaného podľa zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti, najdlhšie do skončenia školského roku, v ktorom dieťa dovŕšilo 18 rokov veku. Do veku 18 rokov sa považuje za nezaopatrené aj také dieťa, ktoré má dlhodobo nepriaznivý zdravotný stav a z tohto dôvodu nie je schopné sústavnej prípravy na povolanie, ani nemôže vykonávať zárobkovú činnosť. Za zárobkovú činnosť sa považuje každá činnosť FO, ktorá zakladá nárok na príjem zo závislej činnosti a príjem z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti. Nezaopatreným dieťaťom však nie je dieťa:
- ktorému vznikol nárok na invalidný dôchodok, alebo poberá sociálny dôchodok,
- ktorého štúdium na vysokej škole podľa študijného programu presahuje štandardnú dĺžku,
- ktoré získalo vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa.
Sústavná príprava na povolanie
Dôležitým kritériom pre posúdenie nezaopatrenosti dieťaťa je jeho sústavná príprava na povolanie. Za sústavnú prípravu dieťaťa na povolanie sa považuje štúdium na stredných a vysokých školách (štátnych, súkromných alebo cirkevných). Sústavnou prípravou dieťaťa na povolanie je aj iné štúdium alebo výučba, ak sú svojím rozsahom a úrovňou na základe rozhodnutia Ministerstva školstva Slovenskej republiky postavené na úroveň štúdia na vysokých školách. Ministerstvo školstva SR v rámci svojej právomoci posudzuje, či štúdium na zahraničnej vysokej škole je alebo nie je rovnocenné so štúdiom na území Slovenskej republiky, ale nepotvrdzuje štandardnú dĺžku štúdia. Pretože v posledných rokoch sa neustále zvyšuje počet študentov, ktorí študujú v Českej republike, Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR zverejnilo na svojej webovej stránke www.minedu.sk oznam, v ktorom je uvedený zoznam štátom uznaných (akreditovaných) univerzít a vysokých škôl. Ak dieťa navštevovalo jednu z týchto vzdelávacích ustanovizní ako riadny študent v školskom roku 2011/2012 alebo ju bude navštevovať v školskom roku 2012/2013, nie je potrebné žiadať Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR, Stredisko na uznávanie dokladov o vzdelaní o posúdenie daného štúdia na účely vydania potvrdenia pre priznanie prídavkov na deti, daňové úľavy, zdravotné a sociálne poistenie.
Štúdium na týchto školách sa považuje za rovnocenné štúdiu na vysokej škole v Slovenskej republike s jedinou výnimkou, a to ak ide o štúdium organizované v Českej republike vo forme kurzu v rámci celoživotného vzdelávania.
Sústavnou prípravou dieťaťa na povolanie je aj:
- obdobie školských prázdnin bezprostredne nadväzujúcich na skončenie štúdia na
- strednej škole, najdlhšie do konca školského roka, v ktorom dieťa skončilo štúdium na strednej škole,
- obdobie od skončenia štúdia na strednej škole do zápisu na vysokú školu vykonaného najneskôr v októbri bežného roku, v ktorom dieťa skončilo štúdium na strednej škole,
- obdobie po skončení posledného ročníka strednej školy do vykonania skúšky,
- najdlhšie do konca školského roku, v ktorom malo byť štúdium skončené,
- po skončení vysokoškolského štúdia prvého stupňa, ktoré podľa študijného programu
nepresiahlo štandardnú dĺžku, do zápisu na vysokoškolské štúdium druhého stupňa vykonaného najneskôr v októbri bežného roka, v ktorom dieťa skončilo vysokoškolské štúdium prvého stupňa,
- iné štúdium alebo výučba, ak sú svojím rozsahom a úrovňou podľa rozhodnutia
Ministerstva školstva Slovenskej republiky postavené na úroveň štúdia na stredných a vysokých školách v SR,
- opakované ročníky štúdia.
Na rozdiel od týchto dôb sústavnou prípravou dieťaťa na budúce povolanie nie je obdobie po skončení posledného ročníka strednej školy, ak dieťa v tomto období vykonáva zárobkovú činnosť (s výnimkou dohody o brigádnickej práci študentov, dohody o pracovnej činnosti a dohody o vykonaní práce), alebo ak bolo zaradené do evidencie nezamestnaných občanov hľadajúcich zamestnanie. Sústavnou prípravou dieťaťa na budúce povolanie nie je ani obdobie, počas ktorého sa štúdium prerušilo.
Za sústavnú prípravu sa nepovažuje
- pri štúdiu na strednej škole – kombinované štúdium,
- štúdium popri zamestnaní,
- štúdium jednotlivých vyučovacích predmetov,
- pri štúdiu na vysokej škole – externé štúdium,
- príprava profesionálneho vojaka v prípravnej štátnej službe na výkon dočasnej štátnej služby,
- príprava policajta v prípravnej štátnej službe na výkon stálej štátnej služby,
- príprava colníka v prípravnej štátnej službe na výkon stálej štátnej služby,
- príprava príslušníka Hasičského a záchranného zboru v prípravnej štátnej službe na výkon stálej štátnej služby.
Sústavná príprava sa začína od začiatku školského roka prvého ročníka strednej školy, u študentov vysokých škôl sa začína dňom zápisu na vysokoškolské štúdium prvého i druhého stupňa a trvá do skončenia štúdia.
Daňový bonus možno uplatniť už v kalendárnom mesiaci, v ktorom sa dieťa narodilo, alebo v ktorom sa začína sústavná príprava dieťaťa na budúce povolanie, alebo v ktorom bolo osvojené alebo prevzaté do starostlivosti nahrádzajúcej starostlivosť rodičov na základe rozhodnutia príslušného orgánu. Pomernú časť daňového bonusu si môže uplatniť po časť zdaňovacieho obdobia jeden z daňovníkov na všetky vyživované deti a po zostávajúcu časť druhý z daňovníkov. Ak podmienky na uplatnenie daňového bonusu spĺňa viac daňovníkov a ak sa nedohodnú inak, daňový bonus na všetky vyživované deti sa uplatňuje alebo sa prizná v poradí matka, otec, iná oprávnená osoba.
Daňový bonus možno uplatniť najviac do výšky dane vypočítanej za príslušné zdaňovacie obdobie. Ak suma dane vypočítaná za príslušné zdaňovacie obdobie je nižšia ako suma uplatňovaného daňového bonusu, daňovník, ktorý podáva daňové priznanie, požiada miestne príslušného správcu dane o vyplatenie sumy vo výške rozdielu medzi sumou daňového bonusu a sumou dane vypočítanou za príslušné zdaňovacie obdobie, pričom pri vrátení tejto sumy správca dane postupuje ako pri vrátení daňového preplatku. Ak daňovník v zdaňovacom období dosiahol zdaniteľné príjmy zo závislej činnosti aspoň vo výške polovice minimálnej mzdy len v niektorých kalendárnych mesiacoch a zamestnávateľ, ktorý je platiteľom dane, priznal v týchto kalendárnych mesiacoch daňový bonus, nestráca nárok na už priznaný daňový bonus.
Daňový bonus si môže uplatniť aj daňovník, ktorý v zdaňovacom období nedosiahol zdaniteľné príjmy zo závislej činnosti aspoň vo výške 6 - násobku minimálnej mzdy, ak v tomto zdaňovacom období dosiahol zdaniteľné príjmy z podnikania, z inej samostatnej zárobkovej činnosti a z prenájmu aspoň vo výške 6 -násobku minimálnej mzdy a vykázal základ dane (čiastkový základ dane) z príjmov z podnikania.
Ak daňovník v zdaňovacom období poberal zdaniteľné príjmy zo závislej činnosti a zamestnávateľ, ktorý je platiteľom dane, priznal daňový bonus len v pomernej časti a v tomto zdaňovacom období daňovník vykázal aj základ dane z príjmov z podnikania, môže si zostávajúcu pomernú časť daňového bonusu nepriznanú zamestnávateľom, ktorý je platiteľom dane, uplatniť pri podaní daňového priznania. Ak daňovník uplatnil alebo zamestnávateľ, ktorý je platiteľom dane, priznal daňový bonus vyšší, ako ustanovuje zákon, alebo požiadal správcu dane o poukázanie daňového bonusu vo vyššej sume, ako ustanovuje zákon, je povinný zaplatiť sankčný úrok, aký by bol povinný zaplatiť z dlžnej sumy dane. Ak zamestnávateľ priznal daňový bonus vyšší, ako ustanovuje zákon, alebo požiadal správcu dane o poukázanie daňového bonusu vo vyššej sume, ako ustanovuje zákon, bude sa od neho vymáhať rovnako ako ním nezaplatená daň.
Ak zamestnanec poberá v kalendárnom mesiaci zdaniteľnú mzdu súčasne alebo postupne od viacerých zamestnávateľov, ktorí sú platiteľmi dane, prihliadne na daňový bonus iba jeden zamestnávateľ, ktorý je platiteľom dane, u ktorého zamestnanec uplatní nároky vo vyhlásení.
Ak zamestnanec nepoberal za kalendárny mesiac zdaniteľný príjem zo závislej činnosti v peňažnej alebo v nepeňažnej forme aspoň v sume polovice minimálnej mzdy u zamestnávateľa, u ktorého si uplatňuje daňový bonus, uplatní túto časť daňového bonusu pri ročnom zúčtovaní alebo pri podaní daňového priznania, ak úhrn zdaniteľných príjmov zo závislej činnosti za obdobie, za ktoré zamestnávateľ vykonal ročné zúčtovanie, alebo za ktoré zamestnanec podáva daňové priznanie, dosiahne aspoň sumu 6 - násobku minimálnej mzdy.
Zamestnávateľ prihliadne na daňový bonus, ak zamestnanec podá do konca mesiaca, v ktorom nastúpil do zamestnania a každoročne najneskôr do konca januára alebo v priebehu zdaňovacieho obdobia písomné vyhlásenie o tom,
a) že uplatňuje daňový bonus a že spĺňa podmienky na jeho priznanie, prípadne kedy a ako sa zmenili,
b) že súčasne za rovnaké zdaňovacie obdobie neuplatňuje nárok na daňový bonus u iného zamestnávateľa a že právo na daňový bonus na tie isté osoby súčasne za rovnaké zdaňovacie obdobie neuplatňuje iný daňovník.
Ak dôjde v priebehu zdaňovacieho obdobia k zmene podmienok rozhodujúcich na priznanie daňového bonusu, zamestnanec je povinný oznámiť tieto skutočnosti písomne, napríklad zmenou vo vyhlásení zamestnávateľovi, u ktorého si daňový bonus uplatňuje, najneskôr posledný deň kalendárneho mesiaca, v ktorom zmena nastala. Zamestnávateľ poznamená zmenu na mzdovom liste zamestnanca. Ak dôjde v priebehu zdaňovacieho obdobia k zmene zamestnávateľa, u ktorého zamestnanec uplatňuje nárok na daňový bonus, zamestnanec je povinný túto skutočnosť potvrdiť podpisom vo vyhlásení u toho zamestnávateľa, u ktorého uplatňoval nárok na daňový bonus ku dňu, keď táto skutočnosť nastala.
Po vykonaní zrážok môže zamestnávateľ zraziť zo mzdy
- preddavok na mzdu, ktorý je zamestnanec povinný vrátiť preto, že neboli splnené podmienky na priznanie tejto mzdy,
- sumy postihnuté výkonom rozhodnutia nariadeným súdom alebo správnym orgánom,
- peňažné tresty a pokuty, ako aj náhrady uložené zamestnancovi vykonateľným rozhodnutím príslušných orgánov,
- neprávom prijaté sumy dávok sociálneho poistenia a dôchodkov starobného dôchodkového sporenia alebo ich preddavky, štátnych sociálnych dávok, dávok v hmotnej núdzi a príspevkov k dávke v hmotnej núdzi, peňažných príspevkov na kompenzáciu sociálnych dôsledkov ťažkého zdravotného postihnutia a peňažného príspevku za opatrovanie, ak je zamestnanec povinný ich vrátiť na základe vykonateľného rozhodnutia,
- nevyúčtované preddavky cestovných náhrad,
- náhradu príjmu pri dočasnej pracovnej neschopnosti zamestnanca alebo jej časť, na ktorú zamestnanec stratil nárok alebo mu nárok nevznikol,
- náhradu mzdy za dovolenku, na ktorú zamestnanec stratil nárok, prípadne na ktorú mu nárok nevznikol,
- sumu odstupného alebo jeho časť, ktorú je zamestnanec povinný vrátiť.
Ďalšie zrážky zo mzdy môže zamestnávateľ vykonávať len na základe písomnej dohody so zamestnancom o zrážkach zo mzdy. Okrem písomnej dohody možno zrážky zo mzdy vykonávať len v rozsahu ustanovenom osobitnými predpismi, ktorými sú Občiansky súdny poriadok, Exekučný poriadok a nariadenie vlády SR č. 268/2006 Z. z. o rozsahu zrážok zo mzdy pri výkone rozhodnutia v znení nariadenia vlády SR č. 469/2008 Z. z.
Povinnému sa nesmie zraziť z mesačnej mzdy základná suma, ktorá je:
- 60 % zo životného minima na plnoletú fyzickú osobu platného v mesiaci, za ktorý sa vykonávajú zrážky,
- po 25 % zo životného minima na plnoletú FO platného v mesiaci, za ktorý sa vykonávajú zrážky na každú osobu, ktorej povinný poskytuje výživné. Táto suma sa započítava aj na manžela, ktorý má samostatný príjem.
Ak sa zrážky zo mzdy vykonávajú z miezd oboch manželov, započíta sa 25 % zo životného minima na plnoletú FO platného v mesiaci, za ktorý sa vykonávajú zrážky na dieťa, ktoré spoločne vyživujú, každému z nich osobitne. Suma 25 % zo životného minima na plnoletú FO sa nezapočítava na tú osobu, v ktorej prospech trvá nútený výkon rozhodnutia na vymoženie pohľadávky výživného. Ak ide o výživné pre maloleté dieťa, základná suma, ktorú povinnému nemožno zraziť z mesačnej mzdy, je 70 % základnej sumy (t.j. 70 % zo súčtu súm uvedených vyššie).
Suma, nad ktorú sa zvyšok čistej mzdy povinného zrazí bez obmedzenia, je 150 % zo sumy životného minima na plnoletú fyzickú osobu platného v mesiaci, za ktorý sa vykonávajú zrážky.
Zvyšok čistej mzdy na účely zrážok zo mzdy povinného je výsledkom čistej mzdy po odpočítaní základnej sumy. Tento rozdiel sa zaokrúhli na eurocenty smerom nadol na sumu deliteľnú troma, pričom z nej možno zraziť na vymoženie pohľadávky oprávneného len jednu tretinu. Na prednostné pohľadávky sa zrážajú dve tretiny.
Prednostné pohľadávky sa uspokojujú najprv z druhej tretiny, a až vtedy, ak táto tretina na ich úhradu nestačí, uspokojujú sa spolu s ostatnými pohľadávkami z prvej tretiny. Tretia tretina sa vždy pripočíta k základnej sume, ktorá sa nesmie povinnému zraziť z jeho mesačnej mzdy a vyplatí sa povinnému.
Prednostnými pohľadávkami sú:
- pohľadávky výživného,
- pohľadávky náhrady škody spôsobenej poškodenému ublížením na zdraví alebo úmyselným trestným činom,
- pohľadávky daní, poplatkov a ciel,
- pohľadávky na poistnom voči osobám, ktoré sú povinné platiť toto poistné,
- pohľadávky náhrady preplatkov na dávkach sociálneho poistenia,
- pohľadávky z prídavku na dieťa a príplatku k prídavku na dieťa,
- pohľadávky náhrady za príspevok na výživu dieťaťa, príspevok na úhradu potrieb dieťaťa zvereného do pestúnskej starostlivosti,
- pohľadávky úhrady za sociálne služby poskytované PO a FO.
Opatrením Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR č. 181/2012 Z. z. o úprave súm životného minima sa od 1. 7. 2012 zvyšuje suma životného minima na plnoletú FO zo sumy 189,83 € na 194,58 €.
Pri výpočte zrážok zo mzdy od júla 2012 budú preto zamestnávatelia používať nové základné sumy, a to:
- 60 % zo životného minima, t.j. suma 116,74 €, na osobu povinného,
- po 25 % zo životného minima, t.j. po 48,64 €, na každú osobu, ktorej povinný poskytuje výživné,
- ak ide o výživné pre maloleté dieťa, základná suma, ktorú povinnému nemožno zraziť z mesačnej mzdy, je 70 % základných súm,
- suma, nad ktorú sa zvyšok čistej mzdy povinného zrazí bez obmedzenia, je 150 % zo životného minima, t.j. suma 291,87 €.
Zamestnávateľ ako platiteľ mzdy, zamestnanec, prípadne príjemca platieb, ktorý má pochybnosti o správnosti vykonávaných zrážok zo mzdy, môže podľa § 78 Exekučného poriadku požiadať exekútora o určenie, aká suma sa má v príslušnom výplatnom období zo mzdy povinného zamestnanca zrážať, a ak je viac oprávnených príjemcov zrážok, koľko z nej pripadne na každého z nich.
Ing. Zuzana Cingelová
(Viac si nielen o tejto téme prečítate v mesačníku VS 10/2012)
|
|
|
ČITATELIA SA PÝTAJÚ,ODBORNÍCI ODPOVEDAJÚ |
VÝŠKA DAŇOVÉHO BONUSU
Zamestnanec má 2 deti a v júli dosiahol hrubú mzdu 450 €.
Akým spôsobom sa zmení výška vyplácaného daňového bonusu u zamestnanca?
Zamestnávateľ vyplatí svojmu zamestnancovi s hrubou mzdou 450 € daňový bonus na dve nezaopatrené deti v júli 2012 vo výške 42,06 € (2 deti po 21,03 €). V júni 2012 tomuto zamestnancovi vyplatil daňový bonus vo výške 41,02 €, t.j. o 1,04 € nižšiu sumu.
VYPLATENIE DAŇOVÉHO BONUSU
Zamestnancova dcéra sa počas denného štúdia na vysokej skole vydala a jej manžel je tiež denným študentom vysokej školy.
Je možné vyplatiť daňový bonus zamestnancovi?
Daňovník, ktorý je rodič dieťaťa alebo u ktorého ide vo vzťahu k dieťaťu o starostlivosť nahrádzajúci starostlivosť rodičov na základe rozhodnutia príslušného orgánu, ak dieťa s ním žije v domácnosti, si môže uplatniť daňový bonus po uplynutí zdaňovacieho obdobia, ak manžel (manželka) tohto dieťaťa nemá za toto zdaňovacie obdobie zdaniteľné príjmy presahujúce sumu nezdaniteľnej časti základu dane na daňovníka, t.j. v roku 2012 príjmy presahujúce sumu 3 644,74 €. Ak dieťa vyživujú v domácnosti viacerí daňovníci, môže si daňový bonus uplatniť len jeden z nich.
UPLATNENIE BONUSU
Zamestnanec s trvalým pobytom v Českej republike je zamestnancom slovenského zamestnávateľa od marca 2012. V januári a februári 2012 bol samostatne zárobkovo činnou osobou v Českej republike.
Môže si zamestnanec uplatniť daňový bonus na vyživované dieťa?
Daňový bonus si môže uplatniť aj daňovník s obmedzenou daňovou povinnosťou, ak úhrn jeho zdaniteľných príjmov zo zdrojov na území Slovenskej republiky v príslušnom zdaňovacom období tvorí najmenej 90 % zo všetkých príjmov tohto daňovníka, ktoré mu plynú zo zdrojov na území Slovenskej republiky a aj zo zdrojov v zahraničí.
NÁROK NA DAŇOVÝ BONUS
Zamestnávateľovi zamestnanci stratili v priebehu kalendárneho roku nárok na daňový bonus z dôvodu rozvodu manželstva alebo úmrtia vyživovaného dieťaťa.
Ako má postupovať zamestnávateľ?
Daňovníkovi, ktorý vyživuje dieťa len jeden alebo niekoľko kalendárnych mesiacov v zdaňovacom období, možno znížiť daň alebo preddavky na daň z príjmov zo závislej činnosti len o sumu vo výške 1/12 daňového bonusu za každý kalendárny mesiac, na začiatku ktorého boli splnené podmienky na jeho uplatnenie. V roku 2012 je pomerná časť upravená pre jednotlivé polroky odlišne:
- od januára do júna 2012 je to suma 20,51 € mesačne,
- od júla do decembra 2012 je to suma 21,03 € mesačne.
ZRÁŽKA ZO MZDY
Zamestnávateľovi bol doručený v júli 2012 od exekútora právoplatný exekučný titul o výkone zrážok zo mzdy na úhradu záväzku povinného vrátane trov konania vo výške 1 770 €. Ide o bežnú exekúciu pre mobilného operátora.
Akým spôsobom určí zamestnávateľ zrážku zo mzdy zamestnancovi, ktorý má manželku a dve nezaopatrené deti?
Zamestnanec dosiahol v júli 2012 nasledovnú mzdu:
- hrubá mzda: 554,38 €,
- poistné platené zamestnancom do Sociálnej poisťovne a do zdravotnej poisťovne: 74,27 €,
- základ dane: 480,11 € (554,38 – 74,27),
- nezdaniteľná časť základu dane: 303,72 €,
- daň z príjmu zo závislej činnosti: 33,51 € (19 % z 480,11 – 303,72 €),
- čistá mzda: 446,60 € (554,38 – 74,27 – 33,51).
Výpočet zrážky zo mzdy za júl 2012:
- základná nepostihnuteľná suma na zamestnanca: 116,74 €,
- nepostihnuteľná suma na manželku a dve deti: 3 x 48,64 € = 145,92,
- zvyšok čistej mzdy = 446,60 – 116,74 – 145,92 = 183,94 € (je to nižšia suma ako 291,87 €),
- jedna tretina zo sumy 183,94 €: 61,31 €.
Zamestnávateľ zrazí zamestnancovi sumu 61,31 € a pošle ju na účet exekútorského úradu, zvyšok čistej mzdy, t.j. sumu 385,29 € (446,60 – 61,31) vyplatí zamestnancovi.
(viac riešení problémov nielen k tejto téme nájdete v mesačníku VS 10/2012)
|
|
|
Čiastka 68/2012
262/2012 Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovuje zoznam farmaceuticko-nákladových skupín na obdobie od 1. júla 2012 do 31. decembra 2012
263/2012 Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o kritériách na zaradenie farmaceuticko-nákladovej skupiny do zoznamu farmaceuticko-nákladových skupín a na jej vyradenie z tohto zoznamu
264/2012 Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o zaraďovaní poistencov do farmaceuticko-nákladových skupín
265/2012 Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovuje index rizika nákladov na zdravotnú starostlivosť na obdobie od 1. júla 2012 do 31. decembra 2012
266/2012 Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o výpočte indexu rizika nákladov
267/2012 Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o mesačnom prerozdeľovaní preddavkov na poistné na verejné zdravotné poistenie a o ročnom prerozdeľovaní poistného na verejné zdravotné poistenie
Čiastka 69/2012
268/2012 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 305/2006 Z. z. o opatreniach proti emisiám plynných a pevných znečisťujúcich látok motorov na pohon poľnohospodárskych traktorov a lesných traktorov v znení neskorších predpisov
269/2012 Vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o zásadách prepočtu objemových jednotiek množstva na energiu a podmienky, za ktorých sa vykonáva určenie objemu plynu a spaľovacieho tepla objemového
270/2012 Vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky o odbornej spôsobilosti na podnikanie v energetike
271/2012 Vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o rozsahu technických podmienok prístupu a pripojenia do sústavy a siete a pravidiel prevádzkovania sústavy a siete
272/2012 Opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o výške štátnej prémie na stavebné sporenie na rok 2013
273/2012 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Gruzínska o výmene a vzájomnej ochrane utajovaných skutočností
274/2012 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Dodatkovej dohody k Dohode medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Bieloruskej republiky o spolupráci a vzájomnej pomoci v colných otázkach
Čiastka 70/2012
275/2012 Vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, ktorou sa ustanovujú štandardy kvality prenosu elektriny, distribúcie elektriny a dodávky elektriny
276/2012 Vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, ktorou sa ustanovujú štandardy kvality dodávky pitnej vody verejným vodovodom a odvádzania odpadovej vody verejnou kanalizáciou
277/2012 Vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, ktorou sa ustanovujú štandardy kvality dodávky tepla
278/2012 Vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, ktorou sa ustanovujú štandardy kvality uskladňovania plynu, prepravy plynu, distribúcie plynu a dodávky plynu
|
|
|
MANAŽÉRSKE ROLY A ICH ZMENA
Rola je spôsob správania očakávaný od nositeľa pozície v podniku. Popis práce vyjadruje jeho pracovnú náplň. Ostatní členovia pracovného kolektívu očakávajú, že tieto povinnosti bude dotyčný riadne plniť, súčasne však predpokladajú, že sa pritom bude správať spôsobom, ktorý je v súlade s hodnotami a normami podniku.
Úlohy manažéra - od manažéra sa v podniku očakáva, že bude rozvíjať potenciál svojich podriadených a zároveň bude vyťažovať a využívať maximálne ich kapacity v prospech organizácie.
(Bělohlávek et al., 2001). Šuleř (2008) popisuje základné roly manažéra nasledovne:
- interpersonálna (schopnosť viesť ľudí, pracovať efektívne v tíme, komunikovať, riešiť konflikty
a vyjednávať),
- informačná (efektívne zhromažďovanie informácií, stanovenie ich rozsahu a interpretáciu, poskytovanie
spätnej väzby, vedenie porád a prezentovanie),
- rozhodovacia (schopnosť myslieť analyticky, kreatívne, riešiť problémy),
- organizačná (plánovanie, kontrolovanie a riadenie zmien),
- motivačná (motivovanie podriadených, hodnotenie výkonu, delegovanie, koučovanie a mentoring).
Mitzberg (in Hroník, 2008) vymedzil roly manažéra širšie – teda ako 3 roly manažéra, z ktorých každá má ešte svoje podroly, takže celkovo ich je desať:
1. Informačná rola
a) Rola sledovateľa – manažér zbiera a vyhodnocuje informácie o konkurencii a trhu,
b) Rola šíriteľa – manažér zabezpečuje distribúciu informácií ku správnym ľuďom, ktorí ich potrebujú
ku svojej práci,
c) Rola hovorcu (vyslanca) – manažér zastupuje svojich ľudí a organizačnú jednotku.
2. Interpersonálna rola
a) Rola formálnej autority – rola symbolu, má ceremoniálny charakter,
b) Rola vodcu – manažér koordinuje, vedie a kontroluje ľudí,
c) Rola styčného dôstojníka – manažér udržiava dobré vzťahy s ľuďmi mimo svojho útvaru pre dobrú
spoluprácu a súčinnosť v prípade potreby.
3.Rozhodovacia rola
a) Rola podnikateľa – manažér sa snaží byť o krok popredu, reagovať s predstihom, predvídať vývoj
na trhu, vyhľadávať novinky,
b) Rola eliminátora – manažér musí veľmi rýchlo reagovať na každú odchýlku, aby dokázal stabilizovať
situáciu,
c) Rola alokátora – manažér sa snaží čo najúčelnejšie disponovať so zdrojmi, ktoré má k dispozícii,
d) Rola vyjednávača – manažér zabezpečuje svojej organizačnej jednotke čo najvýhodnejšie postavenie, obhajuje jej záujmy.
V literatúre nájdeme aj menej štruktúrované poňatie manažérskych rolí.
Ako uvádza Magretta (2004, str.15), skutočný prínos manažmentu tkvie v jeho schopnosti premieňať zložitosť (komplexnosť) a špecializovanosť na výkonnosť. Tým, ako sa svetová ekonomika v stále väčšej miere opiera o využitie odborných znalostí a ako sa stáva prepojenejšou, bude i práca stále viac špecializovanejšia a komplexnejšia. A taktiež manažment bude mať významnejšiu rolu v podmienkach podnikov. To potom vytvára paradox v samotnej podstate moderných ekonomík. Čím vzdelanejšími
a špecializovanejšími sa ľudia stávajú, tým viac potrebujú druhých na to, aby mohli podávať výkon.
Hroník (2008) definuje manažéra ako človeka, ktorý premieňa odbornosť a schopnosti druhých vo výkonnosť všetkých. Využíva na to predovšetkým lokomočnú silu a kohéziu, to sú dve sily bez ktorých premena nenastane. Manažér uvádza veci do pohybu a dáva ľudí dohromady, vytvára kohéziu. Pri uplatňovaní lokomočnej sily je rola manažéra často diferencujúca, napríklad pri hodnotení a odmeňovaní.
Pri vytváraní kohézie naopak integrujúca. Okrem kompetencií na strane odborníkov a dvoch síl na strane
manažéra, majú na výkonnosť vplyv i ďalšie premenné, predovšetkým postoje a zdieľané hodnoty.
Zmena manažérskej roly v posledných rokoch – v tradičnej riadiacej roli musel manažér zvládať predovšetkým štyri klasické riadiace funkcie:
- plánovať úlohy
- rozdeľovať prácu
- zadávať úlohy podriadeným
- kontrolovať ich plnenie.
Kľúčovú úlohu začína mať rozvoj schopností, odovzdávanie nových právomocí a posilňovanie zodpovednosti zamestnancov. Manažér, ktorý má využívať iniciatívu a podstatne širšie spektrum schopností svojich podriadených, s nimi musí začať zaobchádzať inak. Novou realitou sa preto stávajú manažérske funkcie presahujúce tradičné úlohy manažmentu (Urban, 2003). Súčasný manažér má podľa Hroníka (2008) rovnakú rolu (dosahovanie výsledkov) a úlohy (definícia situácie a zaťaženie zamestnancov zodpovednosťou) ako pred rokmi, pohybuje sa však v odlišnom prostredí. Svet okolo sa výrazne zmenil a je teda potrebné uchopiť tieto roly iným spôsobom. To, čo fungovalo predtým už nefunguje. Nové technológie menia správanie a vyžadujú si od manažérov ďalšie zručnosti.
Trendy v súčasnom podnikaní sú nasledovné:
- stupňujúca sa náročnosť zákazníka
- menšia predpovedateľnosť budúceho vývoja
- zvládanie emócií je základnou manažérskou zručnosťou
- zväčšovanie významu mäkkých zručností (soft - skills)
- nepretržitosť inovácií a zmien
- zväčšujúci sa vplyv firemnej kultúry, zdieľaných hodnôt a vízie
- na najdôležitejšie udalosti sa nedá reagovať predpisom či smernicou
- vznik samoriadiacich tímov.
Michael Hammer (in Gibson, 2007) v roku 1996 popísal nový model osobného rozvoja, ktorý podľa neho bude ponúkať korporácia 21 storočia. Podľa neho, ak sa ľudia vo svojej práci osvedčujú, znamená to, že sú príliš cenní na to, aby sme z nich robili manažérov. Riadenie sa v 21. storočí má stať samostatnou
profesiou. Prirovnáva to k paralele so športom – byť vynikajúcim hráčom a byť vynikajúcim trénerom
– to sú dve veci, medzi ktorými je minimálna korelácia. Vedúce osobnosti budú mať dostatok nadania, múdrosti a porozumenia, aby dokázali vytyčovať kurz organizácie a vytvárať prostredie, v ktorom môžu
pracovať všetci ostatní. Predpokladal, že v nových korporáciách 21. storočí bude asi len 20 až 25 % súčasného počtu manažérov.
Osobnosť versus manažérska rola – problematiku schopnosti diferencovať medzi osobnosťou a rolou chápe Hroník (2008, str. 26) ako základný predpoklad integrity manažéra, aj keď to môže vyznievať paradoxne. Manažér by mal vedieť diferencovať medzi osobnými preferenciami a očakávaniami,
ktoré sú dané jeho rolou. Byť „v roli“ je treba vedieť. Neznamená to hrať divadlo, ale rešpektovať
scenár, zadanie zamestnávateľa. Manažér sa pomerne často ocitá v situácii, kedy zastáva a presadzuje názor, o ktorého správnosti nie je na 100 % presvedčený. Ešte než padlo finálne rozhodnutie, snažil sa ho ovplyvniť. Nie je ale možné prísť pred svojich podriadených a povedať im, že budeme musieť postupovať nasledovne, aj keď to nie je najlepšie riešenie a on osobne s ním nesúhlasí. Takýto manažér
sa možno v danej chvíli zapáči svojim podriadeným, ale z dlhodobého hľadiska si likviduje svoju autoritu.
Manažér je totiž platený za to, ako sa mu darí zastávať svoju rolu, nie za to, ako dokáže byť autentickou osobnosťou a vyjadrovať svoje osobné pocity. Byť v roli neznamená prijať pretvárku ako spôsob fungovania. V každej organizácii sa každý človek vzdáva kúsku svojej autonómie, aby paradoxne mohol uskutočniť svoje individuálne ciele, ktoré sú mimo organizáciu neuskutočniteľné. Každá rola je spojená
s očakávaniami. Základným očakávaním u manažéra je to, že bude garantom dlhodobej výkonnosti a efektivity svojich ľudí a tým i seba. Osobnosť a rola, teda byť autentický a zároveň napĺňať rolu sa nemusí vymedzovať v štýle „buď - alebo“. Ideálne je, ak sú v súlade. Niekedy môže manažér do svojej roly tzv. dorásť“. Osobnosť manažéra a rola ktorú má napĺňať potrebujú na svoje zastrešenie ešte tretí faktor – zmysel, ktorý vytvára zastrešenie, ktoré Hroník nazýva pojmom „spoločný dom“. V spoločnom dome podľa neho potrebujeme dbať na to, aby ho neovládla potreba na úkor hodnoty.
Manažér by nemal „vypadnúť“ zo svojej manažérskej roly, ani keď je so spolupracovníkmi mimo pracoviska. I tu zastupuje manažment svojej firmy a nemal by začať vyjadrovať svoju nespokojnosť s istými rozhodnutiami. Môže však nastať i opačný prípad, že sa niekto nevie správať inak ako v roli a stratí úplne kontakt so sebou samým a svojimi osobnými preferenciami. Alebo môže žiť tak, že má úplne oddelené súkromie (osobnosť) a svoju pracovnú rolu. Príkladom konfliktného vzťahu osobnosti a roly je tzv. konflikt záujmov. V pracovnom prostredí nastáva, keď manažér povýši svoje osobné záujmy nad záujmy, ktoré vyplývajú z roly. Príkladom môže byť uprednostnenie drahšieho a menej kvalitného dodávateľa, ktorý sa manažérovi odvďačí osobným darom.
ZÁVER – Nároky, ktoré riadenie ľudí v podniku kladie na riadiace a osobnostné kvality manažérov, sú veľmi veľké. Úroveň kompetencií manažérov zodpovedných za rozvoj a vedenie podriadených tomu však v súčasnosti v mnohých podnikoch nezodpovedá. Aj keď sa za posledné roky situácia mení k lepšiemu, v oblasti riadenia ľudských zdrojov častokrát v podnikoch prevláda prílišný pragmatizmus a necitlivosť k potrebám zamestnancov.
Mgr. Monika Rolková
|
|
|
25. 9. – utorok |
DPH |
podanie daňového priznania k DPH za august 2012 (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac) |
splatnosť DPH za august 2012 pre platiteľov s mesačnou daňovou povinnosťou |
Spotrebné dane |
podanie daňového priznania a splatnosť spotrebnej dane z alkoholických nápojov, tabakových výrobkov, minerálneho oleja, elektriny, uhlia a zemného plynu za august 2012 |
do výplatného termínu |
Poistné |
splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní, splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za august 2012 |
do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru |
DPH |
odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti za august 2012 |
prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za august 2012 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke |
Do 30 dní |
Miestne dane |
oznámiť správcovi dane z nehnuteľností rozhodujúce skutočnosti pre vznik alebo zánik daňovej povinnosti k dani z nehnuteľnosti ako aj zmenu týchto skutočností |
vznik daňovej povinnosti k dani z motorových vozidiel |
zmenu skutočností rozhodujúcich na určenie dane z motorových vozidiel |
Do konca nasledujúceho mesiaca |
Správa dane |
odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť alebo začatia výkonu inej zárobkovej činnosti – registrovať sa u miestne príslušného správcu dane |
oznámiť správcovi dane vykonávanie činnosti alebo poberanie príjmov podliehajúcich dani |
oznámiť správcovi dane zrušenie činnosti daňového subjektu |
oznámiť správcovi dane zriadenie stálej prevádzkarne |
|
|
|
Názov krajiny
|
Názov meny
|
Mena
|
11.9.
|
12.9.
|
13.9.
|
14.9.
|
17.9.
|
18.9.
|
19.9.
|
20.9.
|
USA |
americký dolár
|
USD
|
1,2787
|
1,2896
|
1,291
|
1,3095
|
1,3086
|
1,3054
|
1,3002
|
1,2954
|
Japonsko |
japonský jen
|
JPY
|
99,7
|
100,45
|
100,24
|
102,24
|
102,61
|
102,64
|
102,38
|
101,21
|
Bulharsko |
lev
|
BGN
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
Česká republika |
česká koruna
|
CZK
|
24,548
|
24,44
|
24,482
|
24,433
|
24,505
|
24,815
|
24,87
|
24,904
|
Dánsko |
dánska koruna
|
DKK
|
7,4522
|
7,4541
|
7,4536
|
7,4555
|
7,4552
|
7,4539
|
7,4545
|
7,4549
|
V. Británia |
anglická libra
|
GBP
|
0,7978
|
0,8017
|
0,80145
|
0,80745
|
0,80695
|
0,8035
|
0,8027
|
0,80017
|
Maďarsko |
maďarský forint
|
HUF
|
284,88
|
283,33
|
283,53
|
281,75
|
282,98
|
283,82
|
283,1
|
284,4
|
Litva |
litovský litas
|
LTL
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
Lotyšsko |
lotyšský lats
|
LVL
|
0,6963
|
0,6961
|
0,6962
|
0,6961
|
0,6963
|
0,6962
|
0,6962
|
0,6962
|
Poľsko |
poľský zlotý
|
PLN
|
4,1082
|
4,0927
|
4,1059
|
4,0602
|
4,1034
|
4,1139
|
4,1353
|
4,1645
|
Rumunsko |
rumunský leu
|
RON
|
4,4848
|
4,501
|
4,5093
|
4,503
|
4,4885
|
4,5069
|
4,5043
|
4,5128
|
Švédsko |
švédska koruna
|
SEK
|
8,4773
|
8,4735
|
8,5088
|
8,5884
|
8,6243
|
8,5685
|
8,5214
|
8,4885
|
Švajciarsko |
švajčiarsky frank
|
CHF
|
1,2074
|
1,2083
|
1,213
|
1,2162
|
1,216
|
1,2113
|
1,2095
|
1,2088
|
Nórsko |
nórska koruna
|
NOK
|
7,389
|
7,407
|
7,419
|
7,4285
|
7,4725
|
7,4655
|
7,4315
|
7,432
|
Chorvátsko |
chorvátska kuna
|
HRK
|
7,4203
|
7,407
|
7,408
|
7,416
|
7,4005
|
7,3985
|
7,4
|
7,391
|
Rusko |
ruský rubeľ
|
RUB
|
40,5783
|
40,492
|
40,5506
|
40,113
|
40,155
|
40,4445
|
40,517
|
40,604
|
Turecko |
turecká líra
|
TRY
|
2,3065
|
2,3284
|
2,3386
|
2,3501
|
2,3542
|
2,3486
|
2,3323
|
2,3335
|
Austrália |
austrálsky dolár
|
AUD
|
1,2301
|
1,2322
|
1,2357
|
1,2366
|
1,2452
|
1,2527
|
1,2455
|
1,2461
|
Brazília |
brazílsky real
|
BRL
|
2,5851
|
2,6036
|
2,619
|
2,6431
|
2,6411
|
2,6532
|
2,6317
|
2,6284
|
Kanada |
kanadský dolár
|
CAD
|
1,2429
|
1,2566
|
1,2599
|
1,2628
|
1,2733
|
1,2732
|
1,2672
|
1,2678
|
Čína |
čínsky jüan
|
CNY
|
8,1016
|
8,1592
|
8,1733
|
8,2696
|
8,2745
|
8,2496
|
8,204
|
8,1668
|
Hongkong |
hongkongský dolár
|
HKD
|
9,9161
|
10,0006
|
10,0121
|
10,152
|
10,1444
|
10,1199
|
10,0806
|
10,0425
|
Indonézia |
indonézska rupia
|
IDR
|
12239,56
|
12343,39
|
12375,34
|
12447,27
|
12388,75
|
12409,61
|
12407,35
|
12370,3
|
India |
indická rupia
|
INR
|
70,744
|
71,223
|
71,557
|
71,114
|
70,736
|
70,524
|
70,204
|
70,3866
|
Južná Kórea |
juhokórejský won
|
KRW
|
1441,82
|
1453,36
|
1457,37
|
1461,73
|
1462,17
|
1460,38
|
1450,92
|
1453,99
|
Mexiko |
mexické peso
|
MXN
|
16,6711
|
16,7652
|
16,8038
|
16,7204
|
16,7236
|
16,7283
|
16,6816
|
16,7056
|
Malajzia |
malajzijský ringgit
|
MYR
|
3,9512
|
3,964
|
3,978
|
3,977
|
3,9853
|
4,003
|
3,9792
|
3,981
|
Nový Zéland |
novozélandský dolár
|
NZD
|
1,569
|
1,5739
|
1,5675
|
1,5719
|
1,5786
|
1,5787
|
1,572
|
1,5729
|
Filipíny |
filipínske peso
|
PHP
|
53,125
|
53,583
|
53,834
|
54,078
|
54,401
|
54,534
|
54,165
|
54,109
|
Singapur |
singapurský dolár
|
SGD
|
1,5745
|
1,5844
|
1,5873
|
1,5973
|
1,602
|
1,6011
|
1,5921
|
1,5878
|
Thajsko |
thajský baht
|
THB
|
39,742
|
39,926
|
40,047
|
40,28
|
40,318
|
40,311
|
40,085
|
40,024
|
Južná Afrika |
juhoafrický rand
|
ZAR
|
10,4847
|
10,7313
|
10,8431
|
10,8003
|
10,8353
|
10,778
|
10,7164
|
10,806
|
Izrael |
izraelský šekel
|
ILS
|
5,0668
|
5,0955
|
5,1137
|
5,1038
|
5,0948
|
5,0891
|
5,087
|
5,075
|
|
|
|
NAJVIAC ČÍTANÉ TÉMY A PUBLIKÁCIE |
Poradca (Poradca) č. 1-2/2013 mesačník nielen pre podnikateľov, zákony s komentármi, účtovníctvo, odvody, ekonomika, dane
- Občiansky súdny poriadok s komentárom - aktuálny komentár zohľadňujúci posledné novely tohto prepisu
- Zmeny v zákone o DPH
- Zúčtovanie so zamestnancami a orgánmi zdravotného a sociálneho poistenia
Dane, účtovníctvo – vzory a príklady (DÚVaP) č. 9/2012 – riešenie problematiky daní, účtovníctva a odvodov pomocou vzorov, prípadov, príkladov...
- Obchodný majetok FO a PO
- Zdaňovanie príjmov z predaja obchodného majetku
- Pohľadávky ako zúčtovacie vzťahy
- DPH pri obchodovaní so štátmi EÚ
Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO) č. 9/2012 – daňová, účtovná a mzdová problematika skĺbená s citáciami aktuálnych zákonov
- Odborné vzdelávanie žiakov- daňové dôsledky
- Predaj podniku- účtovanie v JÚ
- Stanovenie základu pre výpočet DPH
- Špecifiká hmotného majetku
- Sociálny fond
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále (PaM) č. 9/2012 - problematika pracovného práva, miezd, BOZP, odvodov a citácie aktuálnych zákonov
- Životné minimum od 1. 7. 2012
- Formy skončenia pracovného pomeru
- Absolventská prax
- Obmedzenie zárobkovej činnosti po skončení pracovného pomeru
Verejná správa (VS) č. 9/2012 - informácie i rady a citácie zákonov z daňovej, účtovnej, legislatívnej oblasti
- Návrh novely zákonníka práce
- Dohody o pracovnej činnosti
- Nastavenie systému riadenia a kontroly
- Povinnosti starostu obce
1000 riešení č. 9/2012 – problémy z ekonomickej, daňovej, účtovnej a mzdovej praxe a ich riešenia
- Obchodovanie v EÚ
- Odpisy majetku
- Dane v praxi
- Účtovníctvo
- Konkurz a reštrukturalizácia
PRIPRAVUJEME
Poradca (Poradca) mesačník, č. 3/2013 (IX/2012)
- Zákon o BOZP s komentárom
- Bezpečnosť práce na stavbách
Dane, účtovníctvo – vzory a prípady (DÚVaP) – mesačník, č. 10/2012 (IX/2012)
- Zásoby a skladové hospodárstvo
- Skončenie FO a PO
- Pracovné úrazy a choroby z povolania
Verejná správa – (VS) - mesačník, č. 10/2012 (IX/2012)
- Sankcie za porušenie povinnosti pri dani z nehnuteľnosti
- Rozpočet verejnej správy
- Paušalizácia cestovných náhrad
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále – (PaM) – mesačník, č. 10/2012 (IX/2012)
- Pracovný asistent
- Použitie súkromného vozidla na pracovné účely
- Dohoda o sporných nárokoch
Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO) – mesačník, č. 10/2012 (IX/2012)
- Novela zákona o DPH
- Záložné právo a zádržné právo
- Novela postupov účtovania v PÚ
1 000 riešení – mesačník, č.10/2012 (IX/2012)
- DPH po novele od 1. 10. 2012
- Dane v praxi
- Pracovnoprávne vzťahy
- Podvojné účtovníctvo
- Jednoduché účtovníctvo
- Zákonník práce
|
|
|
OBCHODOVANIE V EÚ
Patríte k podnikateľom, ktorí podnikajú nielen na Slovensku ale aj v zahraničí? Viete ako a kedy zdaňovať príjmy z činnosti slov. firiem na území iného členského štátu, alebo kedy vzniká stála prevádzkareň? Viac k tejto téme ponúkame v balíčku Obchodovanie v EÚ za výhodnú cenu.
DPH pri obchodovaní v EÚ – príspevok
mesačník DÚVaP 9/2012, (A5,cca 124 str.)
Obchodovanie v EÚ – riešenia problémov
mesačník 1000 riešení 9/2012, (A5, 80 str.)
Občiansky súdny poriadok – úplné znenie zákona s komentárom
mesačník Poradca 1/2013, (A5, cca 256 str.)
BALÍČEK OBCHODOVANIE V EÚ obsahuje:
DÚVaP 9/2012 - príspevok +
1000 riešení 9/2012 - riešenia problémov +
Poradca 1/2013 - úplné znenie zákona.
Cena balíčka je 14,20 €
Cena balíčka s 30% zľavou je 9,80 €.
Ušetríte 4,40 €
DPH PO NOVELE
Súčasťou opatrení súvisiacich s bojom proti daňovým podvodom sú aj zmeny v zákone o dani z pridanej hodnoty. Prijaté opatrenia majú eliminovať nelegálne aktivity podnikateľov, znemožniť zneužívanie systému dane z pridanej hodnoty, pozitívne ovplyvniť výber a príjmy štátneho rozpočtu, prispieť k zlepšeniu podnikateľského prostredia pre legálne podnikajúce subjekty. Všetko podstatné o zmenách DPH sa dozviete z našich publikácií.
Zákon o DPH zmeny - príspevok
mesačník Poradca 1-2/2013 (A5, str. 360)
Zákon o DPH od 1. 10. 2012 - príspevok
mesačník DUO 10/2012 (A4, str. 80)
Zákon o DPH - novela od 1. 10. 2012 - otázky a riešenia príkladov
mesačník 1000 riešení 10/2012 (A5, str. 96)
Zákon o dani z pridanej hodnoty – úplné znenie zákona s komentárom
Aktualizácia I/3 (A5, str. 56)
BALÍČEK DPH PO NOVELE obsahuje:
Poradca 1-2/2013 - príspevok +
DUO 10/2012 - príspevok +
1000 riešení 10/2012 - otázky a riešenia príkladov +
Aktualizácia I/3 - úplné znenie zákona.
Cena balíčka je 19,19 €.
Cena balíčka s 30% zľavou je 13,40 €.
Ušetríte 5,79 €.
Ceny balíčkov sú konečné, vrátane DPH a distribučných nákladov.
Len do vypredania zásob.
Balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@poradca.sk
RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY NA VŠETKÝCH UVEDENÝCH TELEFÓNNYCH ČÍSLACH V ČASE OD 9,00 – 15,00
Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty.
E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina.
- Tieto e-mailové noviny Vám boli doručené výlučne na základe žiadosti o zasielanie e-mailových novín.
- Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len pre vlastné účely, nesmú býť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!
|
|
|
Adresa: |
|
E-mail: |
ExiCon, s. r. o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
|
|
objednavky@exicon.eu
|
|
IČO: 44853530
DIČ: 2022854900
IČ DPH: SK2022854900
|
|
|
|
|
|
Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 51548/L. |
|
|
V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadal(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite prosím správu s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.eu, následne budete vyraden(á) z databázy príjemcov e-mailových novin.
|
Copyright (c) Exicon s.r.o., 2011 |