P O R A D C A
e-m@ilové noviny č. 18/2007 05. 10. 2007
|
Vážení čitatelia! Prinášame Vám aktuálne informácie o uzatvaraní pracovného pomeru v rubrike Téma novín v príspevku Reťazové pracovné pomery – obmedzenie uzatvárania. Nie menej aktualnej téme sa venujeme v rubrike Začíname podnikať v príspevku Daňové priznanie k DPH od 1. 10. 2007. Pracovná nespokojnosť je veĺmi závažný problém na pracovisku. Tejto téme sa venujeme v rubrike Praktická komunikácia v príspevku Príčiny a spôsoby eliminácie pracovnej nespokojnosti. Vážený čitatelia dúfame že aj v tomto čísle em@ilových novín nájdete mnoho zaujímavých informácií, ktoré Vám pomožu vo Vašom pracovnom živote. Želáme Vám veľa optimistických jesenných dní, plných slnečných lúčov a radosti z pestrofarebnej prírody.
Ing. Lenka Hlaváčová
zodpovedná redaktorka poradca@i-poradca.sk V tomto čísle nájdete:
|
|||||||||||||||
Vláda Slovenskej republiky dňa 18. apríla 2007 a poslanci Národnej rady Slovenskej republiky dňa 28. júna 2007 schválili novelu Zákonníka práce (zákon č. 311/2001 Z. z. v znení neskorších predpisov). Novela Zákonníka práce bola prijatá ako zákon č. 348/2007 Z. z., ktorý nadobudol účinnosť dňa 1. septembra 2007. POTREBA NOVELIZÁCIE ZÁKONNÍKA PRÁCE vyplynula z viacerých dôvodov. V popredí boli najmä zmeny, ktoré neustále prináša nová európska legislatíva v oblasti smerníc, nariadení Rady Európy a rozhodnutí Európskeho súdneho dvora a bolo preto potrebné harmonizovať oblasť pracovného práva s právom Európskej únie. Okrem toho úpravu v oblasti pracovného práva predpokladajú aj vyvíjajúce sa ekonomické, hospodárske a spoločenské vzťahy. Podstatnú časť novely tvoria zmeny, ktoré bolo potrebné prijať na zosúladenie Zákonníka práce s príslušnými smernicami Európskej únie a s dohovormi Medzinárodnej organizácie práce. Novela tak vyriešila nevyhnutnosť zosúladenia Zákonníka práce s právom Európskej únie, s dohovormi Medzinárodnej organizácie práce, ktorými je Slovenská republika viazaná a s Európskou sociálnou chartou. PRIJATÁ NOVELA ZÁKONNÍKA PRÁCE PREDPOKLADÁ prehĺbenie zmluvnej slobody pokiaľ ide o dohodnutie pracovných podmienok a má zabezpečiť vyvážené právne postavenie medzi účastníkmi pracovnoprávneho vzťahu. Z toho dôvodu došlo k úprave ustanovení, ktoré v aplikačnej praxi preukázali znevýhodnenie buď zamestnanca alebo zamestnávateľa v pracovnoprávnom vzťahu. Novela Zákonníka práce okrem toho predpokladá tiež prehĺbenie sociálneho dialógu medzi zamestnávateľom a zamestnancami a medzi zamestnávateľom a zástupcami zamestnancov. Hlavným cieľom novely Zákonníka práce bolo posilnenie ochrany zamestnancov a zlepšenie ich pracovných podmienok, vrátane bezpečnosti a ochrany života a zdravia pri práci. ZABRÁNENIE NEREGULOVANÉMU UZATVÁRANIU REŤAZENIA PRACOVNÝCH POMEROV NA DOBU URČITÚ je jedným z kladov, ktoré novela Zákonníka práce priniesla pre zamestnancov. Pracovný pomer na dobu určitú upravuje § 48 Zákonníka práce. Podľa § 48 ods. 1 Zákonníka práce je pracovný pomer dohodnutý na neurčitý čas, ak nebola v pracovnej zmluve výslovne určená doba jeho trvania alebo ak v pracovnej zmluve alebo pri jej zmene neboli splnené zákonné podmienky na uzatvorenie pracovného pomeru na určitú dobu. Pracovný pomer je uzatvorený na neurčitý čas aj vtedy, ak pracovný pomer na určitú dobu nebol dohodnutý písomne. O PRACOVNÝ POMER NA NEURČITÝ ČAS TEDA IDE nielen vtedy, ak nebola v pracovnej zmluve výslovne určená doba jeho trvania, ale aj vtedy, ak v pracovnej zmluve alebo pri jej zmene neboli splnené zákonné podmienky na uzatvorenie pracovného pomeru na určitú dobu a rovnako aj vtedy, ak pracovný pomer na určitú dobu nebol dohodnutý písomne. Z uvedeného vyplýva, že pre platne dojednaný pracovný pomer na určitú dobu sa vyžaduje písomná forma. Pracovný pomer možno teda dohodnúť buď na neurčitý čas, alebo na určitú dobu, pričom sa uprednostňujú pracovné pomery dojednané na neurčitý čas. V porovnaní s pracovným pomerom na neurčitý čas predstavuje pracovný pomer na dobu určitú atypickú formu pracovného pomeru. ZÁKLADNÁ CHARAKTERISTIKA PRACOVNÉHO POMERU NA DOBU URČITÚ spočíva v tom, že ho možno v pracovnej zmluve vymedziť nielen konkrétnym dňom, ale aj iným spôsobom (napr. návratom ženy – zamestnankyne z materskej dovolenky) a končí sa právnou udalosťou, uplynutím dojednanej doby bez toho, aby zamestnávateľ uplatnil niektorý z taxatívne uvedených výpovedných dôvodov. Na druhej strane ale pracovný pomer na dobu určitú možno ešte pred uplynutím dojednanej doby skončiť všetkými spôsobmi, ktoré Zákonník práce predpokladá. Pracovný pomer na určitú dobu končí uplynutím dojednanej doby aj v situáciách, keď je zamestnanec v ochrannej dobe, napr. v čase tehotenstva ženy – zamestnankyne zamestnanej na dobu určitú. Na rozdiel od pracovného pomeru na neurčitý čas ku skončeniu pracovného pomeru na dobu určitú nie je potrebné prejednanie s príslušným odborovým orgánom a ani jeho predchádzajúci súhlas. Pred skončením pracovného pomeru na dobu určitú nie je zamestnávateľ povinný ponúknuť zamestnancovi inú prácu, ani poskytnúť mu pomoc pri získaní nového zamestnania. PRACOVNÝ POMER NA URČITÚ DOBU MOŽNO DOHODNÚŤ v zmysle § 48 ods. 2 Zákonníka práce najdlhšie na tri roky a možno ho predĺžiť alebo opätovne dohodnúť v rámci troch rokov najviac jedenkrát. Čo je opätovne dohodnutý pracovný pomer na určitú dobu vymedzuje Zákonník práce v 48 ods. 3. Podľa uvedeného ustanovenia opätovne dohodnutý pracovný pomer na určitú dobu je pracovný pomer, ktorý má vzniknúť pred uplynutím šiestich mesiacov po skončení predchádzajúceho pracovného pomeru na určitú dobu medzi tými istými účastníkmi. ĎALŠIE PREDĹŽENIE ALEBO OPÄTOVNÉ DOHODNUTIE PRACOVNÉHO POMERU na určitú dobu do troch rokov alebo nad tri roky je možné len z dôvodov taxatívne uvedených (to zn. že z iného ako v zákone uvedeného dôvodu nie je možné ďalšie predĺženie alebo opätovné dohodnutie pracovného pomeru na určitú dobu) v § 48 ods. 4 Zákonníka práce. K týmto dôvodom patrí:
AK SA PREDLŽUJE ALEBO OPÄTOVNE DOJEDNÁVA PRACOVNÝ POMER na určitú dobu, vecný dôvod tohto predĺženia alebo opätovného uzavretia podľa § 48 ods. 4 Zákonníka práce je potrebné v pracovnej zmluve vždy uviesť (§ 48 ods. 5 Zákonníka práce). VÝNIMKY, KEDY JE MOŽNÉ ĎALŠIE PREDĹŽENIE alebo opätovné dohodnutie pracovného pomeru na určitú dobu do troch rokov alebo nad tri roky aj bez dôvodu uvedeného v § 48 ods. 4 Zákonníka práce predstavuje § 48 ods. 6 ZP. Podľa daného ustanovenia je možné ďalšie predĺženie alebo opätovné dohodnutie pracovného pomeru na určitú dobu do troch rokov alebo nad tri roky aj bez niektorého z dôvodov uvedených v § 48 ods. 4 Zákonníka práce, ak ide o:
Vymedzenie pojmu „porovnateľný zamestnanec“ prináša Zákonník práce v § 40 ods. 9, podľa ktorého porovnateľný zamestnanec na účely Zákonníka práce je zamestnanec u toho istého zamestnávateľa alebo u zamestnávateľa podľa § 58 Zákonníka práce (zamestnávateľ alebo agentúra dočasného zamestnávania podľa osobitného predpisu, ktorí sa môžu so zamestnancom písomne dohodnúť, že ho dočasne pridelia na výkon práce k inej právnickej osobe alebo fyzickej osobe – k tzv. užívateľskému zamestnávateľovi), ktorý vykonáva alebo by vykonával rovnaký druh práce alebo obdobný druh práce s prihliadnutím na kvalifikáciu a odbornú prax. ZAMESTNÁVATEĽ JE POVINNÝ VHODNÝM SPÔSOBOM INFORMOVAŤ zamestnancov v pracovnom pomere na určitú dobu a zástupcov zamestnancov o pracovných miestach na neurčitý čas, ktoré sa u neho uvoľnili. Túto povinnosť zamestnávateľovi ukladá Zákonník práce ustanovením § 48 ods. 8, a to najmä z dôvodu preferovania pracovných pomerov na neurčitý čas a tiež z dôvodu poskytnutia možnosti zamestnancom zamestnávateľa pracujúcim v pracovnom pomere na určitú dobu uchádzať sa o uvoľnené pracovné miesta na neurčitý čas. S úpravou pracovného pomeru na určitú dobu úzko súvisí právna úprava skúšobnej doby, ktorú Zákonník práce obsahuje v § 45. NOVÉ USTANOVENIE TÝKAJÚCE SA SKÚŠOBNEJ DOBY zakotvila prijatá novela Zákonníka práce (zákon č. 348/2007 Z. z.), a to doplnením § 45 o odsek 4, ktorý predstavuje kladný prínos pre zamestnancov. V súlade s § 45 ods. 1 Zákonníka práce si môže zamestnávateľ so zamestnancom v pracovnej zmluve dohodnúť skúšobnú dobu, ktorá je najviac tri mesiace, pričom skúšobnú dobu nemožno predlžovať. Dĺžka skúšobnej doby je zákonom obmedzená na maximálnu dĺžku tri mesiace. Zmluvné strany si však môžu vzájomne dohodnúť aj kratšiu skúšobnú dobu. Ustanovenie má relatívne kogentný charakter, ktorý spočíva v tom, že zmluvné strany si môžu vzájomne platne dohodnúť kratšiu skúšobnú dobu ako tri mesiace, ale nie dlhšiu ako tri mesiace. Dohodnutú skúšobnú dobu už následne nie je možné dodatočne predlžovať, a to ani v tom prípade, ak si účastníci pracovnoprávneho vzťahu dohodli v pracovnej zmluve skúšobnú dobu kratšiu ako tri mesiace. Podľa § 45 ods. 3 Zákonníka práce sa skúšobná doba musí dohodnúť písomne, inak je neplatná. Platná skúšobná doba musí byť dojednaná v písomnej forme a musí tvoriť súčasť pracovnej zmluvy pod sankciou neplatnosti. Nespl nenie písomnej formy tohto právneho úkonu spôsobuje jeho neplatnosť. Dojednanie skúšobnej doby v ústne uzatvorenej pracovnej zmluve je neplatné a rovnako je neplatné aj dojednanie skúšobnej doby v písomnej pracovnej zmluve, ktorá bola uzatvorená až v priebehu trvania pracovného pomeru, pretože pracovná zmluva za týchto okolností sa považuje za ústne uzatvorenú, resp. za konkludentne uzatvorenú. Skúšobná doba nemôže byť ani platne dojednaná po tom, čo už pracovný pomer vznikol a zákon nepripúšťa ani dohodnúť skúšobnú dobu so spätnou platnosťou, ale najneskôr v ten deň, ktorý bol dojednaný ako deň nástupu zamestnanca do práce. Začiatok skúšobnej doby je teda vždy totožný so vznikom pracovného pomeru. Jedinú výnimku, kedy sa môže skúšobná doba predĺžiť, a to priamo zo zákona, predstavuje § 45 ods. 2 Zákonníka práce, podľa ktorého sa skúšobná doba predlžuje o čas prekážok v práci na strane zamestnanca. Novela Zákonníka práce doplnila § 45 o odsek 4, podľa ktorého skúšobnú dobu nie je možné dohodnúť v prípade opätovne uzatváraných pracovných pomerov na určitú dobu. Prijatie predmetného odseku bolo prirodzeným odrazom všeobecnej charakteristiky skúšobnej doby. SKÚŠOBNÚ DOBU MOŽNO VŠEOBECNE CHARAKTERIZOVAŤ ako obdobie, v rámci ktorého má zamestnanec možnosť zoznámiť sa s novým pracovným prostredím a zistiť, či pracovné úlohy, zameranie a pracovné tempo mu vyhovujú a zamestnávateľ má za daný čas možnosť urobiť si o zamestnancovi obraz, overiť si jeho odborné schopnosti a rozhodnúť sa, či zamestnanec spĺňa potrebné a požadované kritériá. Skúšobná doba teda umožňuje obom účastníkom pracovnoprávneho vzťahu zistiť, či im bude pracovný pomer vyhovovať. V súlade s uvedeným vymedzením skúšobnej doby je teda prirodzené, že pri opätovne uzatváranom pracovnom pomere na dobu určitú sa už účastníci pracovnoprávneho vzťahu vzájomne poznajú, zamestnanec už je oboznámený s pracovným prostredím a pracovnými úlohami a zamestnávateľ si už mal možnosť overiť odborné znalosti a schopnosti zamestnanca. Pri opätovnom uzatváraní pracovného pomeru na dobu určitú už teda nie je potrebné, aby si zmluvné strany nanovo overovali, či im bude pracovný pomer vyhovovať. Keďže uzatvárajú pracovný pomer opätovne, je tu dôvodný predpoklad, že daný pracovný pomer vyhovuje obom účastníkom pracovnoprávneho vzťahu a je preto zbytočné opakované dojednanie skúšobnej doby, ktorá najmä pre zamestnanca predstavuje pocit neistoty. ZABRÁNENIE NEREGULOVANÉMU UZATVÁRANIU REŤAZENIA PRACOVNÝCH POMEROV NA DOBU URČITÚ má v prvom rade veľký význam pre zamestnancov, ktorí takto získajú väčšiu istotu trvalého zamestnania, a tým zároveň aj napr. ľahšiu dostupnosť úverov, keďže pri ich poskytovaní predstavuje výhodu skutočnosť, ak je žiadateľ o úver zamestnaný v pracovnom pomere na neurčitý čas. Nemožnosť dohodnúť skúšobnú dobu v prípade opätovne uzatváraných pracovných pomerov na určitú dobu, ktorú zakotvila novela Zákonníka práce, predstavuje prínos v odstránení možnosti zneužitia takto dohodnutej skúšobnej doby na skončenie pracovného pomeru, čím sa zabránilo predlžovaniu obdobia právnej neistoty, ktorú skúšobná doba predstavuje. (JUDr. Sandra Tomiová – PaM 10/2007)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DOKLADY O UKONČENÍ PRACOVNÉHO POMERU Kedy je zamestnávateľ povinný vystaviť dokladyo ukončení pracovného pomeru zamestnancovi pri skončení pracovného pomeru, ak si našiel novú prácu ale ešte v súčasnosti pracuje a nový zamestnávateľ už žiada napr. deň skončenia zamestnania? Zamestnanec ešte bude čerpať dovolenku do konca septembra. Predpokladajme, že bude končiť pracovný pomer k 30. 9. 2007. Nie je možné vystaviť zamestnancovi doklady o skončení pracovného pomeru (tzv. zápočtový list), pretože pracovný pomer ešte trvá. Môže sa stať že v tomto období sa stane napr. práceneschopným, prípadne iné udalosti. Ak zamestnanec potrebuje doklady pre nového zamestnávateľa, môže sa mu dať písomné potvrdenie o tom, že pracovný pomer skončí k určitému dátumu, prípadne vystaviť potvrdenie o pravdepodobnej situácii, ktorá nastane v čase, keď pracovný pomer skončí. Nie je bežný postup, že nový zamestnávateľ žiada doklady ešte pred skutočným skončením pracovného pomeru tohto zamestnanca. Bežný postup je, že nový zamestnávateľ môže žiadať doklady od nového zamestnanca, ktorého bude zamestnávať až potom, keď pracovný pomer u jeho terajšieho zamestnávateľa skončí. VÝPOVEDNÁ DOBA – KRATŠÍ PRACOVNÝ ČAS Firma uzavrela so zamestnancom pracovný pomer na kratší pracovný čas 10 hodín týždenne, 2 hodiny denne a chce s ním ukončiť tento pomer. Aká platí výpovedná doba? Budeme vychádzať zo Zákonníka práce platného od 1. 9. 2007. Kratší pracovný čas rieši ustanovenie § 49 Zákonníka práce. Zamestnávateľ môže so zamestnancom dohodnúť v pracovnej zmluve kratší pracovný čas, ako je ustanovený týždenný pracovný čas. Kratší pracovný čas nemusí byť rozvrhnutý na všetky pracovné dni. Pre lepšie zabezpečenie flexibility pracovnej sily je dôležité ustanovenie ods. 6, ktorý pripúšťa zníženú právnu ochranu zamestnanca v prípade, keď pracovný pomer sa uzatvára na menej ako 15 hodín týždenne. A práve v tomto prípade je možné ukončiť pracovný pomer z akéhokoľvek dôvodu alebo aj bez uvedenia dôvodu (zamestnancom i zamestnávateľom) a výpovedná doba je len 30 dní. Táto výpovedná doba začína plynúť dňom doručenia výpovede druhej strane. Pre tento pracovný vzťah je aj znížená právna ochrana zamestnanca, a to:
(Ing. Lýdia Chabanová – PaM 10/2007) SPÔSOB URČENIA STUPŇA NÁROČNOSTI PRÁCE PRE POTREBY ODMEŇOVANIA V závislosti od čoho sa určuje stupeň náročnosti práce? Do ktorej skupiny zaradiť vodičov? Na základe § 120 ZP platí, že zamestnávateľ, u ktorého nie je odmeňovanie zamestnancov dohodnuté v kolektívnej zmluve, je povinný zamestnancovi poskytnúť mzdu najmenej v sume minimálneho mzdového nároku určeného pre stupeň náročnosti práce (ďalej len „stupeň“) príslušného pracovného miesta. Ak mzda zamestnanca v kalendárnom mesiaci nedosiahne sumu minimálneho mzdového nároku, zamestnávateľ poskytne zamestnancovi doplatok v sume rozdielu medzi dosiahnutou mzdou a sumou minimálneho mzdového nároku ustanoveného pre stupeň patriaci príslušnému pracovnému miestu. Pracovným miestom pre uvedené účely treba rozumieť súhrn pracovných činností, ktoré zamestnanec vykonáva podľa druhu práce dohodnutého v pracovnej zmluve. Zamestnávateľ je povinný priradiť každému pracovnému miestu stupeň v súlade s charakteristikami stupňov náročnosti pracovných miest uvedenými v prílohe č. 1 k Zákonníku práce podľa najnáročnejšej pracovnej činnosti, ktorej výkon od zamestnanca vyžaduje, v rámci druhu práce dohodnutého v pracovnej zmluve. V zmysle uvedenej prílohy sú pracovné miesta podľa miery zložitosti, zodpovednosti a namáhavosti práce zamestnanca zodpovedajúce druhému a tretiemu stupňu náročnosti práce vymedzené nasledujúcimi charakteristikami:
(Ing. Ján Mintál – PaM 10/2007)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
* Práca sa roztiahne vždy tak, aby vyplnila čas ktorý je na jej vykonanie k dispozícii. * Pomyslená dôležitosť a zložitosť práce rastie úmerne s časom, ktorý je na jej vykonanie. * V každom pracovnom spoločenstve neustále rastie počet zamestnancov, nezávisle od množstva vykonanej práce. * Ochotu ľudí pracovať treba chápať vždy v minulom čase. (Murphyho zákony po poslednej novele)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DAŇOVÉ PRIZNANIE K DPH OD 1. 10. 2007 Zákon č. 222/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov (ďalej len „ZDPH“) v § 69 ustanovuje osoby, ktoré sú povinné platiť daň z pridanej hodnoty. Každá osoba, ktorá je povinná platiť daň podľa § 69 ZDPH, je povinná podať aj daňové priznanie. Zmeny vykonané v ZDPH:
Nový vzor sa prvýkrát použije pri podávaní DP DPH za zdaňovacie obdobie október 2007 alebo 4. štvrťrok 2007. Na zdaňovacie obdobia, ktoré končia najneskôr 30. 9. 2007 a pri podávaní daňových priznaní podľa § 78 ods. 4 ZDPH, ak daňová povinnosť vznikla najneskôr 30. 9. 2007, sa použije vzor daňového priznania ustanovený opatrením Ministerstva financií SR z 15. 12. 2004 č. MF/10880/2004- 73 (DPH 01-2005). Prvá strana DP DPH Na prvej strane bol v kolónke „Druh priznania“ doplnený údaj o dátume zistenia skutočnosti na podanie dodatočného daňového priznania (§ 39 ods. 2 a 3 zákona SNR č. 511/1992 Zb. v znení neskorších predpisov). V kolónke „Vyhlasujem, že uvedené údaje sú správne a úplné“ sa okrem podpisu osoby podávajúcej DP DPH alebo osoby oprávnenej konať za osobu podávajúcu DP DPH od 1. 10. 2007 uvádza aj pečiatka tejto osoby, ak ju vlastní. Ostatné údaje uvádzané na prvej strane DP DPH zostali nezmenené. Druhá strana DP DPH K podstatným zmenám došlo na druhej strane DP DPH (DPH 01- 2007), a to predovšetkým:
Riadok 13 nie je súčtom riadkov 14 a 15. K zmenám došlo aj vo vykazovaní údajov o odpočítaní dane. – kým v DP DPH (DPH 01-2005) sa odpočítanie dane podľa § 49 až § 54 ZDPH vykazovalo na samostatných riadkoch, v DP DPH (DPH 01-2007) sa na riadkoch 18 a 19 – „Odpočítanie dane celkom podľa § 49 až 54 zákona“ uvedie celková výška odpočítateľnej dane za príslušné zdaňovacie obdobie v členení podľa sadzieb dane, zistená z nasledovných údajov:
Upozornenie Údaj riadku 18 nie je súčtom riadkov 20 a 22 a údaj riadku 19 nie je súčtom riadkov 21 a 23. Predpokladom pre správne vyplnenie riadkov týkajúcich sa odpočítania dane tak budú podrobné záznamy, ktoré je platiteľ povinný viesť podľa § 70 ZDPH.
09 a 10: „Tovary a služby, pri ktorých príjemca platí daň podľa § 69 ods. 2 až 4 a 9 zákona“ 11 a 12: „Tovary, pri ktorých druhý odberateľ platí daň podľa § 69 ods. 7 zákona“ 16: „Daňová povinnosť pri zrušení registrácie podľa § 81 zákona“ 24: „Odpočítanie dane pri registrácii platiteľa dane podľa § 55 zákona“ 25: „Vrátenie dane cestujúcim pri vývoze tovaru podľa § 60 ZDPH“ 33: „Nadobudnutie tovaru prvým odberateľom“ 34: „Dodanie tovaru prvým odberateľom“ zostal aj v novom DP DPH nezmenený. Poznámka Od 1. 10. 2007 je však súčasťou riadkov 09 a 11 i rozdiel pôvodného a opraveného základu dane podľa § 25 ods. 1 až 3 ZDPH, pričom základ dane sa zníži alebo zvýši podľa charakteru opravy základu dane. (Ing. Mária Staňová – DUO 10/2007)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
NOVÉ ZO ZBIERKY ZÁKONOV SLOVENSKEJ REPUBLIKY ČIASTKA 185 UVEREJNENÁ 21.09.2007 425/2007 Vyhláška Národnej banky Slovenska, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 166/2005 Z. z. o vlastných zdrojoch finančného konglomerátu a metódach výpočtu dostatočnej výšky vlastných zdrojov na úrovni finančného konglomerátu a o zmene a doplnení niektorých vyhlášok v znení vyhlášky Národnej banky Slovenska č. 657/2006 Z. z. 426/2007 Vyhláška Ministerstva školstva Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva školstva a vedy Slovenskej republiky č. 196/1994 Z. z. o domovoch mládeže 427/2007 Oznámenie Národného bezpečnostného úradu o vydaní výnosu, ktorým sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 73/1998 Z. z. o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky a Železničnej polície v znení neskorších predpisov ČIASTKA 186 UVEREJNENÁ 21.09.2007 428/2007 Úplné znenie zákona č. 346/2005 Z. z. o štátnej službe profesionálnych vojakov ozbrojených síl Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov ČIASTKA 187 UVEREJNENÁ 28.09.2007 429/2007 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o podpísaní Zmluvy medzi Slovenskou republikou a Spojenými štátmi mexickými o zamedzení dvojitého zdanenia a zabránení daňovému úniku v odbore daní z príjmov ČIASTKA 188 UVEREJNENÁ 28.09.2007 430/2007 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 438/2006 Z. z. o nežiaducich látkach v krmivách a o iných ukazovateľoch bezpečnosti a použiteľnosti krmív 431/2007 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 23/2003 Z. z., ktorým sa ustanovujú laboratórne postupy na kvantitatívnu analýzu dvojzložkových zmesí textilných vlákien a trojzložkových zmesí textilných vlákien v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 385/2006 Z. z. 432/2007 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o druhoch a výškach poskytovaných podpôr na jednotlivé účely z prostriedkov Štátneho fondu rozvoja bývania 433/2007 Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa mení a dopĺňa výnos Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky z 12. apríla 2006 č. 04765/2006-SL, ktorým sa ustanovujú vzorové špecializačné študijné programy a vzorové certifikačné študijné programy v znení výnosu Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky z 13. októbra 2006 č. 16413/2006-SL a v znení výnosu Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky z 30. marca 2007 č. 06677/2007-OL 434/2007 Oznámenie Ministerstva obrany Slovenskej republiky o vydaní výnosu o požadovaných druhoch a študijných odboroch stredoškolského vzdelania, študijných odboroch a stupňoch vysokoškolského vzdelania na výkon dočasnej štátnej služby profesionálnych vojakov ozbrojených síl Slovenskej republiky 435/2007 Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa vydáva Zoznam liečiv a liekov plne uhrádzaných alebo čiastočne uhrádzaných na základe verejného zdravotného poistenia 436/2007 Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa vydáva Zoznam zdravotníckych pomôcok plne uhrádzaných alebo čiastočne uhrádzaných na základe verejného zdravotného poistenia 437/2007 Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa vydáva Zoznam dietetických potravín plne uhrádzaných alebo čiastočne uhrádzaných na základe verejného zdravotného poistenia 438/2007 Oznámenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o uložení dodatku ku kolektívnej zmluve vyššieho stupňa ČIASTKA 189 UVEREJNENÁ 28.09.2007 439/2007 Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 75/1995 Z. z. o zabezpečovaní evakuácie v znení neskorších predpisov 440/2007 Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 303/1996 Z. z. na zabezpečovanie prípravy na civilnú ochranu v znení neskorších predpisov 441/2007 Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 314/1998 Z. z. o podrobnostiach na zabezpečovanie hospodárenia s materiálom civilnej ochrany v znení neskorších predpisov 442/2007 Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 388/2006 Z. z. o podrobnostiach na zabezpečovanie technických a prevádzkových podmienok informačného systému civilnej ochrany 443/2007 Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 523/2006 Z. z. o podrobnostiach na zabezpečenie záchranných prác a organizovania jednotiek civilnej ochrany 444/2007 Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 532/2006 Z. z. o podrobnostiach na zabezpečenie stavebnotechnických požiadaviek a technických podmienok zariadení civilnej ochrany 445/2007 Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 533/2006 Z. z. o podrobnostiach o ochrane obyvateľstva pred účinkami nebezpečných látok 446/2007 Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 599/2006 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o výdavkoch na civilnú ochranu obyvateľstva z prostriedkov štátneho rozpočtu v znení vyhlášky Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 225/2007 Z. z. ČIASTKA 190 UVEREJNENÁ 28.09.2007 447/2007 Vyhláška Štatistického úradu Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Štatistického úradu Slovenskej republiky č. 482/2005 Z. z., ktorou sa vydáva Program štátnych štatistických zisťovaní na roky 2006 až 2008 v znení vyhlášky Štatistického úradu Slovenskej republiky č. 632/2006 Z. z. 448/2007 Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o podrobnostiach o faktoroch práce a pracovného prostredia vo vzťahu ku kategorizácii prác z hľadiska zdravotných rizík a o náležitostiach návrhu na zaradenie prác do kategórií ČIASTKA 191 UVEREJNENÁ 29.09.2007 449/2007 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 308/2004 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti o technických požiadavkách a postupoch posudzovania zhody pre elektrické zariadenia, ktoré sa používajú v určitom rozsahu napätia 450/2007 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovuje výška minimálnej mzdy 451/2007 Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa mení opatrenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky z 30. decembra 2003 č. 07045/2003-OAP, ktorým sa ustanovuje rozsah regulácie cien v oblasti zdravotníctva v znení neskorších predpisov ČIASTKA 192 UVEREJNENÁ 04.10.2007 452/2007 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 15/2005 Z. z. o ochrane druhov voľne žijúcich živočíchov a voľne rastúcich rastlín reguláciou obchodu s nimi a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 672/2006 Z. z. 453/2007 Vyhláška Národného bezpečnostného úradu o administratívnej bezpečnosti ČIASTKA 193 UVEREJNENÁ 04.10.2007 454/2007 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov (Zdroj: Zbierka zákonov SR)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURZY NBS
(Zdroj: Národná banka Slovenska)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Október 2007 1. 10. – pondelok
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
PRÍČINY A SPÔSOBY ELIMINÁCIE PRACOVNEJ NESPOKOJNOSTI Pracovná nespokojnosť je fenomén, ktorý často nebýva problémom číslo jeden. Riešenie rôznych jej prejavov býva manažérmi odsúvané „napotom“, pretože výrobné problémy, finančné zabezpečenie či vzťahy s obchodnými partnermi, boj s konkurenciou a pod. sú prvoradé. Príčinou uvedených problémov však neraz býva práve nespokojnosť pracovníkov či už s manažovaním ich práce, nedobrými sociálnymi vzťahmi atď. NESPOKOJNOSŤ VÝKONNÉHO PRACOVNÍKA má rôzne závažné dôsledky, prejavujúce sa poklesom výkonnosti, kvality, zvýšenou fluktuáciou či absenciou, ba aj stratou lojality k firme. Vzhľadom na uvedené skutočnosti je potrebné o pracovnej nespokojnosti hovoriť, zamýšľať sa nad príčinami jej vzniku a hľadať spôsoby eliminácie, keďže dosiahnutie stavu jej odstránenia je v praxi nerealizovateľné. PRAX POUKAZUJE AJ na ďalšiu zaujímavú skutočnosť. Pracovná nespokojnosť nepramení v najväčšej miere z charakteru práce samotnej, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Najdôležitejšie faktory, ktoré jej vznik ovplyvňujú, sú: Faktory pôsobiace na vznik pracovnej nespokojnosti:
Pri pôsobení akéhokoľvek z faktorov, uvedených v obrázku 1 je dôležité mať na pamäti skutočnosť, ktorou je čas. Je totiž rozdiel, či faktory podmieňujúce pracovnú nespokojnosť pôsobia dlhodobo, či krátkodobo. Pri dlhodobom pôsobení sa u pracovníkov môže začať prejavovať nespokojnosť rôznym štádiom poklesu pracovnej výkonnosti, záujmu a motivácie, vyšším štádiom je absencia v dôsledku zdravotných problémov, či už opodstatnených, alebo môže ísť o tzv. únikovú pracovnú neschopnosť. Snáď najvyšším štádiom prejavom dlhodobej nespokojnosti je vysoká fluktuácia pracovníkov. Má dopad na atmosféru nielen vo firme samotnej, v ktorej tiež dochádza k poklesu kvality produkcie, ale znižuje reputáciu firmy aj v prostredí externom. Je to závažná skutočnosť, nakoľko externé prostredie tvorí nielen konkurencia, ale aj obchodní partneri a potenciálni uchádzači o pracovné miesto, ktorí určite firmu s takýmto ohlasom neoslovia. Nespokojnosť pracovníkov je teda chronická, známa pod pojmom syndróm, ktorý sa označuje anglickým výrazom „job withdrawal“ – prekladáme ako „ustúpenie z pracovného miesta“. Presnejšie je označenie „strata osobnej identifikácie s prácou a firmou“. Závažnosť dopadov syndrómu v poslednom období s čoraz narastajúcim záujmom a intenzitou monitorujú riadiaci pracovníci na postoch riadenia ľudských zdrojov, pretože sa prejavuje nielen poklesom zmieneného hodnotového riadenia, ale aj poklesom vecného, prejavujúceho sa nárastom nákladov. Pri ďalšej úvahe o faktoroch nespokojnosti možno špecifikovať nasledovné kategórie: FAKTORY PRACOVNEJ NESPOKOJNOSTI:
Povšimnutiahodný je vzhľadom na fyzické prostredie priestor, ktorý je vo firmách vytváraný pre osobné súkromie pracovníkov. Opäť treba zdôrazniť nový trend, vlastne staronový, smerujúci k vytváraniu konvenčných – separovaných pracovných priestorov, v ktorých sa pracovníkom vytvára priestor pre osobné súkromie a abstrahuje sa od nedávno ešte populárnych otvorených kancelárskych priestorov, aj keď ich výhodou je prirodzená kontrola pracovnej výkonnosti. SOCIÁLNE PROSTREDIE ja vytvárané určitými medziľudskými vzťahmi, ktoré by mali byť dobré, no takýto stav býva len žiadanou ideou. Často sa stretávame s napätými vzťahmi, ktoré podmieňuje:
Zle zrealizovaný výber zamestnancov Nesprávny spôsob výberu spočíva napríklad v neschopnosti identifikovať sociálne problematické osoby, konflikty, neprispôsobilosť potenciálnych pracovníkov, ich neochotu spolupracovať a pod. Rôzne formy manažérskeho sociálneho zlyhania V tomto prípade sa nesprávny postup prejavuje:
Personálna práca okrem iného spočíva vo výbere uchádzačov o pracovné miesto, ktorý ak je netransparentný, nevyhnutne nespokojnosť vyvoláva. Rovnaký dopad má umelé udržiavanie zbytočného pracovného miesta, protekcia pri výbere a pod. CHARAKTER PRÁCE je daný spôsobom jej realizácie. Paradoxne, pracovníci preferujú rôznorodú prácu s jednoznačne určenými úlohami, právomocami a zodpovednosťami pred prácou monotónnou a mechanickou. A to aj napriek faktu, že náročnejšia práca môže byť príčinou stresov alebo fyzického vypätia. Ak pracovník vyhodnotí určitú prácu ako zbytočnú, okamžite to v ňom vyvoláva pocit nespokojnosti. Naopak uspokojivým je pocit, že práca, ktorú vykonáva, je zodpovedná, zmysluplná či významná. Práve tieto vlastnosti sa v rámci eliminácie nespokojnosti manažéri usilujú pracovným miestam prisúdiť. Hovoríme o tzv. obohacovaní práce. Iným spôsobom ako predísť nespokojnosti je práca tímová, v rámci ktorej je možné samostatné priraďovanie úloh v tíme a pracovná rotácia. Nespokojnosť v rámci povahy práce vyvoláva nielen:
Okrem uvedeného odporúčania sa stretávame ešte aj s inými nástrojmi, ktoré by mali pôsobiť preventívne. Ide o:
Prevencia pred nespokojnosťou pracovníkov, vyvolanou nedostatočným hodnotením a následným odmeňovaním môže spočívať v poznaní toho, ako v skutočnosti riadiaci pracovník výkonného hodnotí. Manažéri v praxi sa totiž často bránia pravidelnému hodnoteniu výkonnosti, pretože to vnímajú ako prácu navyše, na ktorú, podobne ako pri pracovných miestach a ich analýze, nezostáva čas. Niekedy sa bránia hodnoteniu aj z neochoty informovať svojich zamestnancov o nízkej výkonnosti. Práve taká informácia však môže byť účinným stimulom, či dokonca motiváciou. S hodnotením potom súvisí odmeňovanie, ktoré by za ideálnych podmienok malo mať väzbu na platové zaradenie a skutočné nároky na pracovné miesto, ako aj na jasne stanovené výkonové ukazovatele. Osobné charakteristiky Každý človek má odlišný prah nespokojnosti a ten menší majú najmä osoby s vysokou negatívnou afektivitou. Sú to pracovníci, ktorí majú vyšší výskyt negatívnych a nepriaznivých nálad či stavov vo všetkých oblastiach života, nielen tej, ktorá je spojená s profesiou. Je to ich povahová črta, s ktorou už na pracovisko prichádzajú a aj najlepšie personálne oddelenie ju nedokáže hneď (často vôbec) ovplyvniť. Odhalenie celkového negatívneho postoja k rôznym životným situáciám je však minimálne rozpoznateľné pri výberoch na pracovné pozície, a preto je celá zodpovednosť práve na personálnych manažéroch vykonať (v kontexte so zmienenou skutočnosťou) vhodný personálny výber. A ako sa pracovná nespokojnosť zisťuje? Najčastejším spôsobom je dotazníkový prieskum či výskum, v rámci ktorého sa zisťuje nespokojnosť v takých aspektoch práce, ako je plat, samotná práca, interpersonálne vzťahy, možnosti rozvoja a vzdelávania, kariérneho rastu podobne. Podľa J. Urbana z Consilium Group pri výskyte aspoň 35 %odpovedí s nepriaznivým hodnotením uvedených aspektov možno hovoriť o príznakoch nespokojnosti v skúmanej organizácii. Treba pripomenúť, že zisťovanie miery nespokojnosti musí byť anonymné, s čo najväčšou účasťou zainteresovaných, pričom výsledky prieskumu by nemali byť tajné, ale naopak, prístupné všetkým, ktorých sa to týka. Nech sú akékoľvek, nemali by byť „zametené do kúta“, ale podľa potreby okomentované a samozrejme, následnými konkrétnymi krokmi do budúcna náležito ovplyvniteľné. V poslednom čase sa analýzam pracovnej nespokojnosti prisudzuje dokonca taký význam, že sa odporúča, aby sa stali súčasťou personálnej stratégie, teda predmetnou aktivitou aj pre strategický manažment. (Ing. Oľga Poniščiaková – PaM 10/2007)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
VYŠLO Poradca - formát A5 Mesačník nielen pre podnikateľov č. 1/2008
Mesačník prináša metodický rozbor najčastejšie sa vyskytujúcich problémov podnikateľskej praxe z pohľadu daní, účtovníctva a pracovného práva. Jednotlivé špecifické problémy sú spracované prostredníctvom názorných prípadov. č. 10/2007
Odborný dvojfarebný časopis pre daňovú, účtovnú a mzdovú prax. Články sú doplnené o citácie zákonov vo farebnom poli. č. 9/2007
Nový mesačník, je určený personalistom, mzdovým účtovníkom, audítorom, odborníkom v oblasti práce a miezd, ale aj študentom a všetkým, ktorých táto problematika zaujíma. Je tlačený dvojfarebne. Vo farebných poliach pri jednotlivých príspevkoch uvádzame citácie zákonov a dôležité poznámky autorov. č. 10/2007
Odborný dvojfarebný mesačník pre školy, úrady, obce, kultúru, zdravotníctvo, rozpočtové, príspevkové, neziskové organizácie. Články sú doplnené o citácie zákonov vo farebnom poli, autori sú renomovaní odborníci. č. 10/2007
Dvojmesačník určený podnikateľom, živnostníkom, mzdovým účtovníkom, audítorom, daňovým poradcom, účtovníkom, ekonómom, študentom. Rieši problémy z oblastí daní, účtovníctva, ekonomiky, miezd, práva, personalistiky. Každé číslo obsahuje okrem iných rubrík aj „horúcu tému“, ktorá je v danom období pre čitateľov najaktuálnejšia, abecedný index hesiel a zoznam vydaných publikácií k danej téme alebo kapitole. č. 4/2007
Poradca č. 2/2008 (vyjde v X/2007)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stručný návod na vyplnenie objednávky
Ceny sú uvedené bez DPH a distribučných nákladov, pokiaľ nie je priamo pri cene uvedené inak.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tieto emailové noviny Vám boli doručené výhradne na základe žiadosti o zasielanie emailových novín. V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadali(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na vašu adresu, zašlite prosím správu s predmetom NEPOSIELAŤ na adresu noviny@i-poradca.sk. Následne budete vyradený(á) z databázy príjemcov emailových novín.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Copyright (c) Poradca s.r.o., 2002 - 2007 |