Em@ilové noviny

 

č. 18/2019

31.10.2019

 

 
 
 Téma novín 
 P6 aktual 
 Chybiť znamená platiť 
 Najviac čítané témy a publikácie 
 Horúce témy 
 Kontakty 

Služby, ktoré nájdete len u nás:

  • aktuálne a rýchle informácie
    (zmeny zákonov a predpisov) z oblastí daní, účtovnictva, miezd, odvodov; za výhodné ceny
  • kvalifikovaný a ochotný personál
    na zákazníckom oddelení;
  • možnosť rýchleho objednania
    publikácie (telefonicky, faxom, e-mailom, poštou);
  • rýchla dodávka (do 48 hodín)
  • uvádzanie nových produktov
    prostredníctvom mailingov a telemarketingu;
  • približovanie sa k zákazníkovi
    prostredníctvom bezplatných odpovedí na otázky.
 
Vážení čitatelia!
Zákon o cestnej premávke bol v poslednom čase viackrát novelizovaný. Aké zmeny priniesli novely v cestnej doprave a premávke? Čítajte v Téme čísla pod názvom Zmeny v zákone o cestnej doprave a ešte viac informácií nájdete v mesačníku Poradca 10/2019, VS 1/2020 v úplných zneniach zákonov z edície Zák§ny do vrecka Cestná premávka A6, Prevádzka voz. A6 a v Aktualizácii II/5.

Nový zákon o ukončení "starých exekúcii" zasiahne všetky kategórie podnikateľských subjektov, ktoré v tzv. starých exekúciách, t. j. v exekučných konaniach vedených podľa predpisov účinných do 31. marca 2017, boli účastníkmi konania. Nový zákon nadobudne účinnosť 1. 1. 2020. Praktické príklady k problematike nájdete v druhej Téme čísla pod názvom Ukončenie starých exekúcií - nový zákon a tiež v mesačníku 1000 riešení 11-12/19, Aktualizácii II/7, Aktualizácii II/5 a v Poradcovi 4/2020 nájedete úplné znenie Zákona o ukončení niektorých exekučných konaní s komentárom.

Bez toho, aby sme si to uvedomovali, počas klamania vysielame do svojho okolia množstvo menej či viac viditeľných signálov. Ako odhaliť klamstvo u mužov a žien? Čítajte v príspevku Reč tela a klamstvo v rubrike Byť dobrý nestačí.

V prílohe e-mailových novín tentokrát nájdete vkladačku Zákony 2020 a korešpondenčný lístok Trestné právo po novelách. Nájdete v nich informáce o publikáciách, ktoré si môžete objednať.

Ponuka balíčkov je opäť pestrá a na rôzne témy: Koniec roka a ZDP, Cestná premávka a doprava po novelách, Staré exekúcie, Daňové a nedaňové výdavky, ERP po novele.

Veríme, že Vám e-noviny prinesú obohacujúce čítanie a tešíme sa na skoré stretnutie.

Andrea Súkeníková
zodpovedná redaktorka
poradca@poradca.sk


V tomto čísle najdete:

 

 
 
TÉMY NOVÍN

 
ZMENY V ZÁKONE O CESTNEJ DOPRAVE


Cestná doprava (zákon č. 56/2012 Z. z.) a všetko, čo s ňou súvisí, patrí do kompetencie Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja. Cieľom novely zákona o cestnej doprave je vytvorenie vhodnejších podmienok v oblasti podnikania v taxislužbe, prijatie opatrení smerujúcich k predchádzaniu nelegálneho spôsobu podnikania v taxislužbe a zabezpečenie účinnejšej kontroly v tejto oblasti.

 

1. Povolanie prevádzkovateľa cestnej dopravy

Ak držiteľom povolenia prevádzkovateľa cestnej dopravy je fyzická osoba, platnosť povolenia zaniká aj dňom smrti jeho držiteľa, ak v prevádzkovaní cestnej dopravy nepokračujú dedičia, pozostalý manžel alebo pozostalá manželka alebo správca dedičstva.

 

V prevádzkovaní cestnej dopravy môžu až do skončenia konania o dedičstve o podniku zomrelého držiteľa povolenia pokračovať:

a)  dedičia zo zákona, ak niet dedičov zo závetu,

b)  dedičia zo závetu a pozostalý manžel alebo pozostalá manželka, aj keď nie je dedičom, ak je spoluvlastníkom majetku používaného na prevádzkovanie cestnej dopravy,

c)  pozostalý manžel alebo pozostalá manželka, ak v prevádzkovaní cestnej dopravy nepokračujú dedičia,

d)  správca dedičstva, ak ho ustanovil súd.

 

Osoby musia byť spôsobilé na právne úkony v plnom rozsahu a musia spĺňať podmienku bezúhonnosti. Na tento účel sú povinné do 30 kalendárnych dní od úmrtia držiteľa povolenia predložiť na dopravný správny orgán údaje potrebné na vyžiadanie výpisu z registra trestov a ak ide o cudzinca, výpis z registra trestov alebo obdobný doklad vydaný štátom, ktorého je občanom, nie starší ako tri mesiace.

Dopravný správny orgán do 15 dní odo dňa doručenia oznámenia oznámi že nemá námietky proti pokračovaniu prevádzkovania cestnej dopravy, alebo zakáže pokračovať v prevádzkovaní cestnej dopravy z dôvodu, že nie sú splnené podmienky na prevádzkovanie cestnej dopravy.

 

2. Taxislužba

Ide o prevádzkovanie osobnej dopravy vozidlami s obsaditeľnosťou najviac deväť osôb vrátane vodiča ako prepravy jednotlivých cestujúcich alebo skupiny cestujúcich do cieľového miesta podľa zmluvy o preprave osôb. Dopravca má prevádzkovú povinnosť v rozsahu koncesie, prepravnú povinnosť v rozsahu prepravného poriadku a tarifnú povinnosť podľa tarify.

Dopravca môže ponúkať poskytovanie taxislužby zverejnením základných podmienok ich poskytovania na stanovišti taxislužby, na svojom webovom sídle, na vozidlách taxislužby, formou reklamy, prostredníctvom dispečingu a propagáciou objednávkovej služby. Dispečingom sa rozumie sprostredkovanie služieb prepravy osôb vozidlami s obsaditeľnosťou najviac deväť osôb vrátane vodiča prostredníctvom telefónu, digitálnej platformy alebo iným spôsobom.

-         Dopravca môže uzavrieť zmluvu o preprave osôb s cestujúcim

a)  prostredníctvom vodiča vozidla taxislužby,

b)  vo svojom sídle,

c)  na inom vopred zverejnenom mieste, alebo

d)  prostredníctvom dispečingu.

-        -   Cena za prepravu môže byť

a)  určená na základe prejdenej vzdialenosti alebo času, alebo

b)  dohodnutá pred začatím prepravy prostredníctvom digitálnej platformy, písomne, telefonicky alebo iným spôsobom.

 

Ak cena za prepravu je určená na základe prejdenej vzdialenosti alebo času, vozidlo taxislužby musí byť vybavené funkčným taxametrom, ktorý spĺňa požiadavky na určené meradlá, umožňuje cestujúcemu počas prepravy sledovať okamžitú cenu cestovného a ktorý vydáva potvrdenku o zaplatenom cestovnom.

 

Prepravný poriadok musí byť zverejnený na webovom sídle prevádzkovateľa taxislužby alebo prevádzkovateľa dispečingu, ak ho prevádzkovateľ taxislužby alebo prevádzkovateľ dispečingu zriadil, alebo musí byť k dispozícii vo vozidle alebo musí byť k dispozícii prostredníctvom digitálnej platformy, ak sa taxislužba prevádzkuje prostredníctvom digitálnej platformy. Obec môže všeobecne záväzným nariadením ustanoviť podrobnosti o výkone taxislužby na území obce.

 

3. Koncesia

Prevádzkovať taxislužbu môže len držiteľ koncesie. Koncesia oprávňuje dopravcu ponúkať dopravné služby a uzatvárať zmluvy o preprave osôb. Zároveň oprávňuje dopravcu prevádzkovať dispečing.

 

Koncesiu je možné udeliť žiadateľovi, ktorý

a)  má pobyt, miesto podnikania alebo sídlo na území Slovenskej republiky alebo v inom členskom štáte,

b)  je spôsobilý na právne úkony v plnom rozsahu,

c)  je bezúhonný,

d)  má najmenej jedno vlastné vozidlo, alebo jedno prenajaté vozidlo, alebo jedno vozidlo na lízing alebo jedno vypožičané vozidlo, ktoré spĺňa podmienky.

 

3.1   Podmienka bezúhonnosti

Za bezúhonného sa na účely výkonu prevádzkovateľa taxislužby, prevádzkovateľa dispečingu a vodiča vozidla taxislužby nepovažuje ten:

a)  kto bol právoplatne odsúdený za úmyselný trestný čin a odsúdenie nebolo zahladené,

b)  kto bol právoplatne odsúdený za nedbanlivostný trestný čin súvisiaci s cestnou premávkou a odsúdenie nebolo zahladené,

c)  kto bol právoplatne odsúdený za nedbanlivostný trestný čin súvisiaci s poskytovaním služieb zákazníkom a odsúdenie nebolo zahladené,

d)  komu bol súdom uložený trest zákazu činnosti viesť motorové vozidlo alebo bola uložená sankcia zákazu činnosti viesť motorové vozidlo v priestupkovom konaní, dokiaľ zákaz trvá,

e)  komu bola uložená sankcia zákazu činnosti spočívajúca v zákaze prevádzkovania taxislužby alebo prevádzkovania dispečingu, ak ide o žiadateľa o koncesiu, dokiaľ zákaz trvá, alebo

f)  komu bola uložená sankcia zákazu činnosti spočívajúca v zákaze prevádzkovania dispečingu, ak ide o žiadateľa o povolenie na prevádzkovanie dispečingu, dokiaľ zákaz trvá.

 

Bezúhonnosť sa na účely výkonu prevádzkovateľa taxislužby, prevádzkovateľa dispečingu a vodiča vozidla taxislužby preukazuje:

a)  výpisom z evidenčnej karty vodiča, ktorý nesmie byť starší ako tri mesiace,

b)  výpisom z registra trestov, ak ide o cudzinca, výpisom z registra trestov alebo obdobným dokladom vydaným štátom, ktorého je občanom, nie starším ako tri mesiace.

Koncesia sa udeľuje na desať rokov, ak žiadateľ nepožiadal o kratší čas platnosti koncesie.

 

3.2   Koncesia je trvalo neprenosná na inú osobu

Ak dôjde k prevodu podniku držiteľa koncesie na iného, dopravný správny orgán odníme koncesiu doterajšiemu držiteľovi. Nadobúdateľ podniku sa môže stať prevádzkovateľom taxislužby, ak mu dopravný správny orgán udelí koncesiu. Na dočasné najviac šesťmesačné prenechanie prevádzkovania taxislužby inému prevádzkovateľovi taxislužby sa vyžaduje rozhodnutie dopravného správneho orgánu o dočasnej zmene koncesie, a to na žiadosť držiteľa koncesie z dôvodu vážnej prekážky.

Platnosť koncesie zaniká uplynutím času, na ktorý bola udelená, alebo jej odňatím.

Ak držiteľom koncesie je fyzická osoba, platnosť koncesie zaniká aj dňom smrti jej držiteľa, ak v prevádzkovaní taxislužby nepokračujú dedičia, pozostalý manžel alebo pozostalá manželka alebo správca dedičstva; koncesia však zanikne najneskôr uplynutím lehoty.

 

V prevádzkovaní taxislužby môžu až do skončenia konania o dedičstve o podniku zomrelého držiteľa koncesie pokračovať:

a) dedičia zo zákona, ak niet dedičov zo závetu,

b) dedičia zo závetu a pozostalý manžel alebo pozostalá manželka, aj keď nie je dedičom, ak je spoluvlastníkom majetku používaného na prevádzkovanie taxislužby,

c) pozostalý manžel alebo pozostalá manželka, ak v prevádzkovaní taxislužby nepokračujú dedičia,

d) správca dedičstva, ak ho ustanovil súd.

 

4. Prevádzkovanie cestnej dopravy a prevádzkovanie taxislužby

Ide o podnikanie, ktorého predmetom je odplatné poskytovanie dopravných služieb verejnosti cestnými motorovými vozidlami, ktoré sú na tento účel typovo schválené.

 

Dopravnými službami sú:

a)  v osobnej doprave preprava cestujúcich a ich batožiny a súvisiace služby, najmä informačné služby poskytované cestujúcim, systém rezervácie a predaja cestovných lístkov a miesteniek, služby poskytované cestujúcim pred začiatkom prepravy a počas nej,

b)  v nákladnej doprave preprava tovaru a iných vecí a živých zvierat a súvisiace služby poskytované odosielateľom alebo príjemcom tovaru pri nakládke, vykládke a počas prepravy okrem prevádzky špeciálnych nákladných vozidiel, ktoré nie sú typovo schválené a určené na prepravu nákladu.

Cestná doprava a taxislužba je vnútroštátna, ak celá trasa prepravy a miesto poskytovaných dopravných služieb je výlučne na území Slovenskej republiky.

 

5. Prevádzkovanie dispečingu

Na prevádzkovanie dispečingu, prostredníctvom ktorého sa sprostredkovávajú služby prepravy, je potrebné povolenie na prevádzkovanie dispečingu alebo koncesia. Povolenie na prevádzkovanie dispečingu je možné udeliť žiadateľovi, ktorý

a)  má pobyt, miesto podnikania alebo sídlo na území Slovenskej republiky alebo v inom členskom štáte,

b)  je spôsobilý na právne úkony v plnom rozsahu,

c)  je bezúhonný.

 

Povolenie na prevádzkovanie dispečingu sa udeľuje na desať rokov, ak žiadateľ nepožiadal o kratší čas platnosti povolenia na prevádzkovanie dispečingu. Povolenie na prevádzkovanie dispečingu je trvalo neprenosné na inú osobu.

Ak dôjde k prevodu podniku držiteľa povolenia na prevádzkovanie dispečingu na iného, dopravný správny orgán odníme povolenie na prevádzkovanie dispečingu doterajšiemu držiteľovi. Nadobúdateľ podniku sa môže stať prevádzkovateľom dispečingu, ak mu dopravný správny orgán udelí povolenie na prevádzkovanie dispečingu.

Uvedené neplatí, ak nadobúdateľ podniku je držiteľom koncesie.

Platnosť povolenia na prevádzkovanie dispečingu zaniká uplynutím času, na ktorý bolo udelené, alebo jeho odňatím.

Ak držiteľom povolenia na prevádzkovanie dispečingu je fyzická osoba, platnosť povolenia na prevádzkovanie dispečingu zaniká aj dňom smrti jeho držiteľa, ak v prevádzkovaní dispečingu nepokračujú dedičia, pozostalý manžel alebo pozostalá manželka alebo správca dedičstva; povolenie na prevádzkovanie dispečingu však zanikne najneskôr uplynutím lehoty.

-         Dopravný správny orgán odníme povolenie na prevádzkovanie dispečingu

ak:

a)  jeho držiteľ prestal spĺňať podmienky,

b)  na podnik bol vyhlásený konkurz, alebo

c)  jeho držiteľ o jeho odňatie sám požiadal.

 

Dopravný správny orgán odníme povolenie na prevádzkovanie dispečingu, ak jeho držiteľ aj po upozornení prevádzkuje dispečing v rozpore so zákonom, osobitnými predpismi alebo prepravným poriadkom. Prevádzkovateľ dispečingu, ktorému bolo odňaté povolenie na prevádzkovanie dispečingu, môže opätovne požiadať o povolenie na prevádzkovanie dispečingu alebo o koncesiu najskôr po uplynutí jedného roka od nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia o odňatí povolenia na prevádzkovanie dispečingu.

 

(Viac nielen o tejto téme sa dočítate v mesačníku Poradca 10/2019, VS 1/2020 v úplných zneniach zákonov z edície Zák§ny do vrecka Cestná premávka A6, Prevádzka voz. A6 a v Aktualizácii II/5)

 



UKONČENIE STARÝH EXEKÚCIÍ - NOVÝ ZÁKON

Jeden z hlavných problémov slovenských súdov spočíva vo veľkom počte nerozhodnutých (neukončených) exekučných vecí, ktorý je podľa tímu expertov organizácie CEPEJ nevyhnutné riešiť mimoriadnym legislatívnym zásahom, aby sa celý proces odbremenenia súdov od exekučných vecí urýchlil.

 

Nový zákon

Značná časť právnej praxe presadzuje pravidlo, že zastaviť exekúciu ako nemajetnú možno len v prípade, ak s tým oprávnený súhlasí. Taktiež významnú úlohu zohráva aj úvaha, že každá osoba je entitou, ktorá potenciálne v budúcnosti môže nejaký majetok nadobudnúť. Na súdoch SR je v súčasnosti vedených cca 2,6 milióna tzv. „starých“ exekúcií, teda exekučných konaní vedených podľa predpisov účinných do 31. 3. 2017, pri ktorých oprávnený spravidla nenavrhne zastavenie exekúcie, resp. nesúhlasí s jej zastavením, a to najmä z dôvodu rizika, že bude musieť znášať trovy exekúcie súdneho exekútora. Vo výsledku sa značná časť kapacity rozhodovacej činnosti slovenských súdov upína k spravovaniu všetkých týchto „starých“ exekučných konaní, uvádza dôvodová správa k zákonu.

 

Predkladateľ zákona, ktorým je Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky, si teda dalo za cieľ zmeniť v tejto oblasti „pravidlá hry“ a odhaliť nemajetné exekúcie, ktoré majú byť z tohto dôvodu ukončené.

 

Zastavenie starých nemajetných exekúcii

Ambíciou návrhu zákona je preto zavedenie osobitného procesného mechanizmu zastavenia tzv. starých (nemajetných) exekúcií priamo zo zákona, pričom technické otázky súvisiace s ukončením exekučných konaní sa navrhlo zveriť súdnemu exekútorovi.

Obdobný procesný režim zastavenia tzv. starých (nemajetných) exekúcií sa navrhuje použiť aj na prípady, ak oprávnený alebo povinný zanikol bez právneho nástupcu, zastavenie exekúcie navrhol oprávnený, či v prípadoch, ak z dôvodu účinkov vyhlásenia konkurzu na majetok povinného resp. oddlženia povinného nastal dôvod pre ich zastavenie. Zákon súčasne dáva oprávnenému možnosť komerčnej úvahy, či je opodstatnené podať opätovný návrh na vykonanie exekúcie, avšak už podľa súčasne platných a účinných právnych predpisov.

V priebehu legislatívneho konania bolo vznesených proti návrhu zákona množstvo pripomienok.

 

Veritelia uvádzali, že akokoľvek je pochopiteľný zámer štátu pomôcť množine dlžníkov, proti ktorým je márne dlhšiu dobu vedená exekúcia, je neprípustné, aby sa všetky negatívne dopady tejto pomoci prenášali na ich veriteľov.

 

Títo veritelia sa obozretne a v súlade s doterajšími právnymi predpismi domáhajú ochrany svojich práv. Svoju pohľadávku museli vymáhať za nemalých nákladov vynaložených na súdne poplatky a často aj právnu pomoc, získať exekučný titul a pokračovať exekúciou. Teraz im má byť exekúcia vykonávaná k vymoženiu stále existujúcej pohľadávky zastavená a oni majú byť práve tými, ktorí budú znášať všetky trovy, dokonca prípadne aj ďalšie budúce trovy a zbytočnú administratívnu záťaž, ak sa rozhodnú vo vymáhaní svojich nárokov pokračovať opätovným návrhom na vykonanie exekúcie.

Predkladateľ právnej úpravy reagoval tak, že považuje prijatie predloženého navrhovaného „mimoriadneho opatrenia“ za nevyhnutné. Zdôraznil, že v tomto prípade sa nejedná o exekučnú amnestiu, nakoľko nedochádza k zániku pohľadávok a záväzkov, ale o zastavenie starej exekúcie, ktorá je nevymožiteľná z dôvodu nemajetnosti povinného, naviac s možnosťou opätovného podania návrhu na vykonanie exekúcie (tzv. repodaj).

 

Trovy exekúcii

Ministerstvo spravodlivosti k argumentom veriteľov (oprávnených) tiež dodalo, že táto právna úprava vychádza z historickej úpravy povinnosti úhrady trov exekúcie zastavenej v dôsledku nemajetnosti povinného, nakoľko aj v tomto prípade dochádza k zastaveniu exekúcií, ktoré sú nevymožiteľné (nemajetnosť povinného). Predkladateľ uzavrel, že v tomto prípade nemožno opomenúť tú skutočnosť, že kreditné riziko, ako aj povinnosť správy pohľadávky je povinnosťou oprávneného.

K otázke, prečo je problematika ukončenia niektorých exekučných konaní predmetom samostatného zákona a nie súčasťou Exekučného poriadku predkladateľ uviedol, že zákon rieši konkrétnu špecifickú otázku a osobitný procesný systém zastavenia „starých exekúcií“ a z hľadiska dodržania jasnosti a zrozumiteľnosti právnej normy, ako aj z hľadiska právnej istoty je podľa ministerstva potrebné riešiť túto problematiku samostatným zákonom. Ministerstvo zdôraznilo, že v tomto prípade sa na vzťah zákona o ukončení niektorých exekučných konaní a Exekučného poriadku uplatní zásada lex specialis derogat legi generali, teda zákon špeciálny ruší zákon všeobecný. Zrozumiteľne povedané, pokiaľ zákon o ukončení niektorých exekučných konaní obsahuje odlišnú úpravu, má prednosť pred ustanoveniami Exekučného poriadku, ktoré sa na danú otázku nebudú aplikovať.

 

Nový zákon zasiahne všetky kategórie podnikateľských subjektov

ktoré v tzv. starých exekúciách, t. j. v exekučných konaniach vedených podľa predpisov účinných do 31. marca 2017, boli účastníkmi konania, pričom za účastníka konania sa v zmysle predpisov účinných do 31. marca 2017 považuje nielen oprávnený a povinný, ale aj iná osoba, a to v tej časti exekučného konania, v ktorej jej zákon toto postavenie priznáva (napr. manžel povinného), ako aj poverený exekútor, pokiaľ súd rozhoduje o trovách starej exekúcie. Vzhľadom na uvedené skutočnosti a vysoký počet starých neukončených exekúcií možno konštatovať, že počet podnikateľských subjektov ovplyvnených zákonom sa bude pohybovať rámcovo v tisícoch až desať tisícoch. Zákon zakladá požiadavku na úhradu paušálnych trov starej exekúcie súdneho exekútora vzniknutých v súvislosti so zastavením starej exekúcie, ktoré bude za zákonom ustanovených podmienok uhrádzať oprávnený.

 

JUDr. Edmund Horváth

 

Premlčanie práva

K ukončeniu exekučného konania došlo 2. marca 2020.

Kedy dôjde k premlčaniu práva priznaného právoplatným rozhodnutím súdu?

K premlčaniu práva priznaného právoplatným rozhodnutím súdu podľa § 110 ods. 1 Občianskeho zákonníka by malo dôjsť dňa 25. apríla 2020, keďže premlčacia doba po ukončení exekučného konania začala znovu plynúť. Oprávnený má na podanie opätovného návrhu čas do 2. marca 2021, nakoľko pohľadávka vymáhaná v starej exekúcii sa po ukončení exekučného konania podľa tohto zákona nepremlčí skôr, ako uplynie jeden rok.

JUDr. Edmund Horváth

 

Ukončenie starej exekúcie

Spoločnosť A, s.r.o. vystavila Karolovi faktúru vo výške 10 000 eur, ktorú ale Karol neuhradil. Spoločnosť A, s.r.o. vyhrala súd a podala dňa 20. 5. 2014 návrh na vykonanie exekúcie. Súdny exekútor od Jána nevymohol nič.

Bude exekúcia ukončená?

Prijatím zákona dôjde k zastaveniu exekúcie, pretože ide o exekúciu, u ktorej už uplynula rozhodná doba päť rokov, počas ktorej súdny exekútor nevymohol žiadne peniaze. Účinnosťou zákona o ukončení niektorých exekúcií dôjde k zastaveniu veľkého množstva starých exekúcií.

Ing. Tibor Trizuliak

 

Rozhodná doba

Súdnemu exekútorovi bolo doručené prvotné poverenie na vykonanie exekúcie dňa 23. februára 2005.

Uplatňuje sa v tomto prípade rozhodná doba?

Rozhodnou dobou je doba piatich rokov, nakoľko v predmetnej exekúcii sa neaplikuje ustanovenie § 4 o predĺžení rozhodnej doby. Lehoty určené podľa týždňov, mesiacov alebo rokov sa končia uplynutím toho dňa, ktorý sa svojím označením zhoduje s dňom, keď nastala skutočnosť určujúca začiatok lehoty; ak ho v mesiaci niet, posledným dňom mesiaca.

 

Päťročná rozhodná doba sa končí dňa 23. februára 2010 (t. j. deň, ktorý sa svojim označením zhoduje s dňom, keď nastala skutočnosť určujúca začiatok lehoty), a to o 24:00 tohto dňa (lehota sa končí uplynutím dňa).

 

JUDr. Edmund Horváth

 

Ukončenie exekúcie kvôli návrhu na jej zastavenie

Spoločnosť A, s.r.o. vystavila Karolovi faktúru vo výške 1 000 eur, ktorú ale Karol neuhradil. Spoločnosť A, s.r.o. vyhrala súd a podala dňa 20. 5. 2016 návrh na vykonanie exekúcie. Súdny exekútor od Karola nevymohol nič. Spoločnosť A, s.r.o. dospela k záveru, že vedenie exekúcie je zbytočné a lepšie bude ukončiť exekúciu, aby sa nezvyšovali trovy exekútora.

Bude exekúcia ukončená?

Napriek tomu, že v danom prípade neuplynula rozhodná doba päť rokov, ale spoločnosť A, s.r.o. ako oprávnený podal návrh na zastavenie exekúcie, dôjde podľa zákona o ukončení niektorých exekúcií k zastaveniu exekúcie. Opätovne, aj v tomto prípade by k zastaveniu exekúcie došlo aj bez prijatia zákona o ukončení niektorých exekúcií, pretože exekúcia sa zastaví, ak to navrhne oprávnený A, s.r.o.

Zákon súčasne vymenúvajú exekúcie, ktoré sa nezastavia, a to ani v prípade uplynutia rozhodnej doby, teda piatich rokov. Ide o:

·         vymoženie pohľadávky na výživnom,

·         uspokojenie práva na nepeňažné plnenie, vrátane uspokojenia práva na peňažné plnenie, ak sú vymáhané v tom istom exekučnom konaní,

·         vymoženie pohľadávky vzniknutej pri realizácii spoločných programov SR a EÚ financovaných z fondov EU,

·         vymoženie plnenia priznaného rozhodnutím inštitúcie, orgánu, úradu a agentúry EÚ,

·         vymoženie plnenia priznaného rozhodnutím správneho orgánu vo veci porušenia pravidiel hospodárskej súťaže,

·         starú exekúciu, v ktorej bol za posledných 18 mesiacov dosiahnutý výťažok aspoň 15 eur,

·         starú exekúciu, v ktorej úpadok povinného nemôže byť riešený podľa § 2 zákona č. 7/2005 Z. z. o konkurze.

 

Ing. Tibor Trizuliak

 

(Viac nielen o tejto téme sa dočítate 1000 riešení 11-12/19, Aktualizácii II/7, Aktualizácii II/5 a v Poradcovi 4/2020 nájedete úplné znenie Zákona o ukončení niektorých exekučných konaní s komentárom)

 

 

 
 
P6 V LEGISLATÍVE




310/2019 Z. z.
Zákon o Fonde na podporu športu a o zmene a doplnení niektorých zákonov 15.10.2019

311/2019 Z. z.
Zákon, ktorým sa doplna zákon c. 530/2003 Z. z. o obchodnom registri a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 01.11.2019

312/2019 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a doplna zákon c. 571/2009 Z. z. o rodicovskom príspevku a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 01.11.2019

313/2019 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a doplna zákon c. 167/2008 Z. z. o periodickej tlaci a agentúrnom spravodajstve a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlacový zákon) v znení neskorších predpisov 01.11.2019

314/2019 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a doplna zákon c. 340/2012 Z. z. o úhrade za služby verejnosti poskytované Rozhlasom a televíziou Slovenska a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon c. 308/2000 Z. z. o vysielaní a retransmisii a o zmene zákona c. 195/2000 Z. z. o telekomunikáciách v znení neskorších predpisov 01.01.2020

315/2019 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a doplna zákon c. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov 01.01.2020

316/2019 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a doplna zákon c. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov 01.01.2020

317/2019 Z. z.
Zákon, ktorým sa doplna zákon c. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov 01.01.2020

318/2019 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a doplna zákon c. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov 01.01.2020

319/2019 Z. z.
Zákon, ktorým sa doplna zákon c. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a doplnajú niektoré zákony 01.01.2020

320/2019 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení zákon c. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 01.01.2020

321/2019 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a doplna zákon c. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a doplna zákon c. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona c. 95/2002 Z. z. o poistovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 01.01.2020

322/2019 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a doplna zákon c. 219/2014 Z. z. o sociálnej práci a o podmienkach na výkon niektorých odborných cinností v oblasti sociálnych vecí a rodiny a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona c. 177/2018 Z. z. 01.11.2019

323/2019 Z. z.
Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky c. 308/2015 Z. z. o výdavkoch spojených s volbami 01.11.2019

324/2019 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovuje suma minimálnej mzdy na rok 2020 01.01.2020

325/2019 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a doplna nariadenie vlády Slovenskej republiky c. 148/2016 Z. z. o sprístupnovaní elektrického zariadenia urceného na používanie v rámci urcitých limitov napätia na trhu 01.11.2019

326/2019 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a doplna nariadenie vlády Slovenskej republiky c. 70/2015 Z. z. o sprístupnovaní pyrotechnických výrobkov na trhu 01.11.2019

327/2019 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a doplna nariadenie vlády Slovenskej republiky c. 262/2016 Z. z. o vybavení námorných lodí 01.11.2019

328/2019 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a doplna nariadenie vlády Slovenskej republiky c. 145/2016 Z. z. o sprístupnovaní meradiel na trhu 01.11.2019

329/2019 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a doplna nariadenie vlády Slovenskej republiky c. 77/2016 Z. z. o sprístupnovaní rekreacných plavidiel a vodných skútrov na trhu 01.11.2019

330/2019 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a doplna nariadenie vlády Slovenskej republiky c. 126/2016 Z. z. o sprístupnovaní váh s neautomatickou cinnostou na trhu 01.11.2019

331/2019 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a doplna nariadenie vlády Slovenskej republiky c. 127/2016 Z. z. o elektromagnetickej kompatibilite 01.11.2019

332/2019 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a doplna nariadenie vlády Slovenskej republiky c. 193/2016 Z. z. o sprístupnovaní rádiových zariadení na trhu 01.11.2019

333/2019 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a doplna nariadenie vlády Slovenskej republiky c. 149/2016 Z. z. o zariadeniach a ochranných systémoch urcených na použitie v prostredí s nebezpecenstvom výbuchu 01.11.2019

334/2019 Z. z.
Rozhodnutie predsedu Národnej rady Slovenskej republiky o vyhlásení volieb do orgánov samosprávy obcí 16.10.2019

335/2019 Z. z.
Oznámenie o oprave chyby v zákone c. 308/2018 Z. z. o Národnom jadrovom fonde a o zmene a doplnení zákona c. 541/2004 Z. z. o mierovom využívaní jadrovej energie (atómový zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov

336/2019 Z. z.
Oznámenie Ministerstva zahranicných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o podpísaní Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Kenskej republiky o rozvojovej spolupráci

337/2019 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky o poskytovaní pomoci na vykonávanie opatrení zahrnutých do vnútroštátneho programu pre sektor vcelárstva 01.11.2019

338/2019 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení nariadenie vlády Slovenskej republiky c. 388/2018 Z. z., ktorým sa ustanovujú zvýšené stupnice platových taríf zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme 01.01.2020

339/2019 Z. z.
Oznámenie Ministerstva zahranicných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o prijatí Aktov Svetovej poštovnej únie pozostávajúcich z Desiateho dodatkového protokolu k Ústave Svetovej poštovnej únie, Druhého dodatkového protokolu ku Generálnemu poriadku Svetovej poštovnej únie a Dodatkového protokolu k Svetovému poštovému dohovoru 21.10.2019

340/2019 Z. z.
Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa mení a doplna vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky c. 101/2018 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o zabezpecení radiacnej ochrany pri vykonávaní lekárskeho ožiarenia 01.11.2019

341/2019 Z. z.
Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia z 1. októbra 2019 c. 4/2019, ktorým sa mení a doplna opatrenie Národnej banky Slovenska c. 1/2018 o spôsobe preukazovania splnenia podmienok na udelenie povolenia na vykonávanie cinnosti samostatného financného agenta a na udelenie povolenia na vykonávanie cinnosti financného poradcu

342/2019 Z. z.
Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia z 1. októbra 2019 c. 3/2019 o predkladaní výkazov bankami, pobockami zahranicných bánk a obchodníkmi s cennými papiermi na úcely zabezpecenia zberu údajov podla osobitného predpisu

343/2019 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a doplna zákon c. 363/2011 Z. z. o rozsahu a podmienkach úhrady liekov, zdravotníckych pomôcok a dietetických potravín na základe verejného zdravotného poistenia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o doplnení zákona c. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona c. 95/2002 Z. z. o poistovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 01.11.2019

344/2019 Z. z.
Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia z 22. augusta 2019 c. MF/013624/2019-721, ktorým sa mení a doplna opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky z 8. novembra 2018 c. MF/010685/2018-721, ktorým sa ustanovujú vzory tlacív danových priznaní k dani z príjmov 29.10.2019

345/2019 Z. z.
Oznámenie Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky o vydaní opatrenia zo 14. októbra 2019 c. 2/2019, ktorým sa vydáva zoznam výrobkov obranného priemyslu 29.10.2019

346/2019 Z. z.
Oznámenie Ministerstva zahranicných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o podpísaní Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Kubánskej republiky o konsolidácii ekonomických vztahov 29.10.2019


 

 
 
CHYBIŤ ZNAMENÁ PLATIŤ




Nezabudnite v novembri 2019

 

Termín zákonnej povinnosti

Charakteristika zákonnej povinnosti

Povinná osoba a zákon v platnom znení

8. 11.  – piatok

 

Splatnosť poistného na sociálne poistenie z vymeriavacieho základu zamestnancov s nepravidelným príjmom za október 2019

 

Zamestnávateľ

§ 143 ods. 1 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z.n.p.

Splatnosť poistného na verejné zdravotné poistenie z dividend vyplatených v októbri 2019, na ktoré sa vzťahuje táto povinnosť

Platiteľ dividend

§ 17 ods. 4 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z.n.p.

Podanie výkazu preddavkov platiteľa dividend za dividendy, na ktoré sa vzťahuje táto povinnosť, a ktoré boli vyplatené v októbri 2019

Platiteľ dividend

§ 20 ods. 5 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z.n.p.

15. 11.  – piatok

 

Odvod dane vyberanej zrážkou v októbri 2019 z tých príjmov, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane

 

Platiteľ zrážkovej dane

§ 43 ods. 11 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z.n.p.

Odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane

Platiteľ príjmu podliehajúceho zabezpečeniu dane

§ 44 ods. 3 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z.n.p.

do výplatného termínu

 

Splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní, ktoré platí zamestnávateľ za október 2019

 

Zamestnávateľ

§ 17 ods. 1 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z.n.p.

Splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za október 2019

 

Zamestnávateľ

§ 143 ods. 2 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z.n.p.

Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni výkaz poistného a príspevkov za október 2019

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. f) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z.n.p.

Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni evidenčný list dôchodkového poistenia za zamestnancov, ktorí skončili pracovný pomer v októbri 2019

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. j) bod 1. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z.n.p.

Deň pred vznikom pracovnoprávneho vzťahu alebo pred vznikom poistenia

 

Prihlásiť zamestnanca do Sociálnej poisťovne deň pred vznikom poistného vzťahu, najneskôr pred začatím výkonu činnosti zamestnanca

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. b) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z.n.p.

Prihlásiť zamestnávateľa do Sociálnej poisťovne najneskôr deň predchádzajúci dňu, v ktorom začal zamestnávať aspoň jedného zamestnanca

 

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. a) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení z.n.p.

do 3 dní

 

Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne pracovný úraz, ktorý si vyžiadal lekárske ošetrenie alebo dočasnú pracovnú neschopnosť,

 

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. h) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z.n.p.

Predložiť pobočke Sociálnej poisťovne žiadosť o výplatu nemocenskej dávky (nemocenského po 10. dni trvania dočasnej pracovnej neschopnosti)

 

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. e) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z.n.p.

Od výplatného termínu doručiť zdravotnej poisťovni výkaz preddavkov na poistné za október 2019

Zamestnávateľ

§ 20 ods. 1 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z.n.p. a Metodické usmernenie UDZS č. 3/2/2008

do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru

 

Odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti a odvod osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa za október 2019

 

Zamestnávateľ

§ 35 ods. 6 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z.n.p.

Prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za október 2019 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke

Zamestnávateľ

§ 6 ods. 2 zákona č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde v z.n.p.

Do 8 dní

 

Odhlásiť zamestnanca v pobočke Sociálnej poisťovne, odhlásiť sa z registra zamestnávateľov v pobočke Sociálnej poisťovne, oznámiť zmenu v údajoch zamestnávateľa a zmenu výplatného termínu

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. b) bod 1. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z.n.p.

Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni evidenčný list dôchodkového poistenia za zamestnancov, ktorí si uplatnili nárok na dávku dôchodkového poistenia

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. j) bod 2a. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z.n.p.

Elektronicky predložiť evidenčný list dôchodkového poistenia odo dňa doručenia výzvy Sociálnej poisťovne na predloženie tejto evidencie

 

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. j) bod 2b. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z.n.p.

Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne prerušenie sociálneho poistenia,  začiatok a skončenie materskej a rodičovskej dovolenky zamestnanca, zmeny v údajoch zamestnanca (priezvisko, stav, miesto trvalého pobytu) a zmenu názvu a sídla zamestnávateľa

 

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. c), d), m), n)  zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z.n.p.

Predložiť pobočke Sociálnej poisťovne záznam o pracovnom úraze, výsledky vyšetrovania pracovného úrazu, hlásenie o zistení choroby z povolania

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. i) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z.n.p.

Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne platobnú neschopnosť zamestnávateľa, informácie súvisiace s poskytnutím dávky garančného poistenia, predložiť potvrdenie o nárokoch zamestnancov

Zamestnávateľ

§ 234 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z.n.p.

Prihlásiť a odhlásiť v pobočke zdravotnej poisťovne zamestnancov a ich zamestnávateľa

Zamestnávateľ

§ 24 písm. c) zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z.n.p.

Oznámiť zamestnávateľovi uplatnenie nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie od vzniku pracovného pomeru, štátnozamestnaneckého pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu zamestnancom, zánik nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie odo dňa zmeny zamestnancom

 

Zamestnanec

§ 24 písm. c) zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z.n.p.

Do konca nasledujúceho kalendárneho mesiaca

 

Odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť alebo začatia výkonu inej zárobkovej činnosti – registrovať sa u miestne príslušného správcu dane, oznámiť vykonávanie činnosti,  poberanie príjmov podliehajúcich dani, zriadenie stálej prevádzkarne, zrušenie činnosti daňového subjektu

Zamestnávateľ

§ 49a zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z.n.p.

Podať daňové priznanie k dani z motorových vozidiel pri konkurze, likvidácii, pri ukončení podnikania a pri zániku daňovníka – pri využívaní motorového vozidla zamestnanca

 

Zamestnávateľ

§ 9 ods. 3 a nasl. zákona č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel v z.n.p.

 

 

 
 


BYŤ DOBRÝ NESTAČÍ


REČ TELA A KLAMSTVO

 

Väčšina z nás si neuvedomuje svoj vlastný pohybový prejav aj napriek tomu, že tvorí viac ako 90 percent medziľudskej komunikácie. Lepšie pochopenie reči tela nám pomáha poznávať samých seba a cielene prispôsobiť vlastnú sebaprezentáciu. Zároveň nám pomôže lepšie pochopiť myšlienky a pocity osoby, s ktorou komunikujeme, ako aj odhaliť to, či nám v danej chvíli hovorí pravdu, alebo klame.

 

Schopnosť odhaliť klamstvo u mužov a žien

Nie vždy sme ochotní uveriť svojmu šiestemu zmyslu, možno aj preto, že si neuvedomujeme nesúlad medzi slovami a gestami. Výskum ukazuje, že neverbálne signály majú 5-krát väčšiu váhu ako verbálny prejav, a ak tieto dve zložky nie sú v zhode, spoliehame sa skôr na neverbálne posolstvo než na to verbálne. To platí obzvlášť pri ženách. U mužov bývajú prejavy klamstva zjavnejšie. Často si dávajú ruky do vrecka alebo si prekrížia ruky na hrudi. Ženy zase zvyknú predstierať zaneprázdnenosť. Ak chce žena niečo utajiť, vyhne sa nepríjemnej téme tak, že rozpráva o množstve nesúvisiacich problémov a zároveň venuje pozornosť rôznym ďalším činnostiam.

Rovnako ako v zatajovaní pravdy sú ženy tiež úspešnejšie v odhaľovaní klamstva. Najsilnejšie je táto schopnosť vyvinutá u tých žien, ktoré sú matkami. Vedci to vysvetľujú, predovšetkým, tréningom – pretože mladé matky sa dorozumievajú so svojimi deťmi v prvých rokoch ich života najmä prostriedkami neverbálnej komunikácie.

 

U každého človeka vyvoláva akt klamstva zvýšenú stresovú reakciu

Príznaky takéhoto stresu a úzkosti sú viditeľné a dajú sa pomerne spoľahlivo identifikovať. Ak má naša myseľ vytvoriť nepravdivú odpoveď, musí pracovať oveľa ťažšie. Teória podľa Daniela Langlebena, psychiatra z pensylvánskej univerzity, sa zakladá na tom, že mozog musí najskôr zablokovať úmysel povedať pravdu, potom vytvoriť nepravdivú odpoveď a až nakoniec sa vysporiada so sprievodnými emóciami, ako sú pocit viny, úzkosť a strach z odhalenia.

Bez toho, aby sme si to uvedomovali, počas klamania vysielame do svojho okolia množstvo menej či viac viditeľných signálov.

 

Silený úsmev – je ťažké úprimne sa usmiať a pritom klamať. Úprimný úsmev sa prejaví na celej tvári – aj v kútikoch očí, kým falošný úsmev je vidieť len na ústach.

Rýchle zmeny polôh hlavy – po položení otázky osoba rýchlo mení polohy hlavy, pravdepodobne niečo skrýva.

Prehnané gestá – V snahe nenechať sa prezradiť gestami podvodníci často stoja v neprirodzenej a strnulej polohe. Ak im bola položená pre nich nepríjemná otázka, klamári sa rýchlo upokojujú gestami – hryzú si do pier, mädlia si ruky, dotýkajú sa šperkov, vlasov atď. Prehnané gestá môžu znamenať, že vám váš komunikačný partner zatajuje pravdu.

Skrývanie dlaní – úprimní ľudia pri vysvetľovaní svojich dôvodov používajú ruky často a na moment pri tom ukážu dlane, zatiaľ čo klamári sa snažia ruky skrývať.

Hrbenie sa – býva interpretované ako znak nerešpektovania, ale môže byť aj výsledkom upadania sebavedomia osoby. Dáva tým najavo, že sa nechce nachádzať tam, kde momentálne je.

Neobvyklá doba reakcie – Ak podvodníci plánujú lož, zvyčajne odpovedajú rýchlejšie než ostatní, ktorí hovoria pravdu. Len v prípade, že sú vývojom udalostí prekvapení, zaskočení a nepripravení, reakcia trvá dlhšie, pretože si klamstvo musia najskôr vymyslieť.

Intenzívny očný kontakt – Jeden z najväčších mýtov v prejavoch klamstva je ten, že klamári sa vždy vyhýbajú priamemu očnému kontaktu. V skutočnosti sa mnoho klamárov (hlavne tých skúsených) prejavuje práve naopak.

Smer pohľadu – Podľa všeobecných vzorcov správania, smer pohľadu, ktorý si môžete všimnúť pri rozhovore s druhou osobou, pomáha identifikovať jej myšlienkové procesy. Všeobecne platí, že pohľad na ľavú stranu z hľadiska pozorovateľa zvyčajne odhaľuje kreatívny proces – vtedy si osoba vymýšľa skutočnosti, teda klame. Pohľad doprava z hľadiska pozorovateľa odhaľuje, že oproti stojaca osoba si práve spomína na nejaké fakty.

Rozšírenie zreničiek – skúsenosti väčšiny ľudí potvrdzujú, že klamári majú rozšírené zreničky. Možno to pripísať zvýšenému napätiu a sústredeniu.

Zmena rýchlosti žmurkania – Osoba, ktorá sa rozhodla klamať, žmurká pomalšie a zostane to tak počas celej doby klamstva. Potom, čo je klamstvo vyslovené, sa frekvencia žmurkania výrazne zvýši (niekedy až na osemnásobok normálnej rýchlosti).

Pohyby nôh – pri klamaní ľudia často kompenzujú nervozitu a úzkosť pomocou zvýšeného pohybu nôh. Sú nepokojní, vrtia sa, neustále nohy prekladajú, šúchajú nimi o zem alebo o nábytok.

 

Dokáže telo klamať?

Dieťa, ktoré klame, si zvykne zakrývať ústa rukou. Tento nevedomý pohyb sa časom nevytráca, len sa rokmi mení. Aj dospelému klamárovi jeho podvedomie prikazuje pozastaviť jeho slová. Dospelí sa však túto podvedomú reakciu sprevádzanú pohybom rúk snažia potlačiť. Keď sa ich ruka blíži k tvári, stihnú ju zabrzdiť a pohyb odvedú smerom k nosu, akoby ich svrbel. Trenie nosa sa zároveň spája s iným javom – podľa vedcov je za to zodpovedný príval adrenalínu, ktorý otvára kapiláry, čo spôsobuje, že nos začne svrbieť. Pokiaľ v nás položená otázka vzbudí úzkosť, pocit strachu naštartuje nervový systém, ktorý má za úlohu nás úzkosti zbaviť. Jedným zo spôsobov, ako to docieliť, je reakcia „bojuj alebo uteč“.

Prejaví sa tak, že telo presmeruje krvný obeh do svojich životne dôležitých orgánov a hlavných svalových skupín, aby tak bolo potom následne schopné efektívnejšie čeliť nastavajúcej hrozbe. Krv z inak bohato prekrvovaných oblastí tela (napríklad tváre) sa začne presúvať, čím dráždi kapiláry a môže vyvolať pocit chladu alebo svrbenia. Bez toho aby si to človek uvedomoval, nevedomky si neprekrvené časti tela trie alebo hladí.

Najťažšie nám dokáže klamať niekto, koho veľmi dobre poznáme. Vtedy vnímame aj tie najmenšie zmeny signálov, ktoré vysiela. Mikrosignálmi, ktoré je takmer nemožné účinne kontrolovať, sú napríklad vytiahnutie obočia, pohyby ústnych kútikov, stiahnutie zreničiek. Týmito znakmi sa dá odhaliť klamstvo, aj keď druhá osoba predstiera „supersignál čestnosti“ – otvorené dlane.

 

Aj verbálny prejav často podlieha chybnej interpretácii

Pri interpretácii vlastných pozorovaní sa odporúča opierať o pravidlo „troch znakov“. To znamená, že ak vás zaujme v reči tela nejaké gesto, pohyb, alebo mimika, mali by ste hľadať ďalšie znaky v rámci neverbálneho prejavu, ktoré vám umožnia pozrieť sa na daný znak komplexnejšie.

Ak sa tri znaky zhodujú, môžete s vyššou pravdepodobnosťou určiť, čo dané neverbálne správanie, pravdepodobne, znamená.

 

Ako odhaliť klamstvo

Jednou zo stratégií, ktoré aplikujú aj policajní vyšetrovatelia, je položiť niekoľko obyčajných, neškodných otázok a pozorovať, ako sa subjekt zachová pri odpovediach, kedy nemá žiadny dôvod klamať. Keď následne začnú klásť nepríjemnejšie otázky, sledujú zmeny v neverbálnom správaní, ktoré by mohli byť dôkazom nepravdivej odpovede.

Pokiaľ ide o obchodné vzťahy, najlepší spôsob, ako pochopiť niečie základné správanie, je sledovať ho počas dlhšej doby – jeho tón hlasu, intonáciu reči, gestá, intenzitu žmurkania a pod. Keď sa oboznámite s tým, čo je u danej osoby normálne a bežné, budete môcť odhaliť momenty, keď sa reč tela odchýli od normálu.

 

Význam kotviacich bodov

Okrem iných fyziologických reakcií sa telo zbavuje úzkosti z vyslovenej lži aj prostredníctvom pohybu tzv. „kotviacich bodov“. U človeka sú kotviace body na tých častiach tela, ktoré ho pomáhajú udržať na určitom mieste alebo pozícii – teda pokiaľ stojí, sú nimi nohy, pokiaľ sedí, sú primárnym kotviacim bodom chodidlá a chrbát. Obidve nohy považujeme vždy za dva kotviace body, aj keď má osoba nohy skrížené alebo nohu preloženú cez nohu a chodidlo vo vzduchu. Princíp sledovania kotviacich bodov spočíva práve v pozorovaní tých kotviacich bodov, ktoré nie sú stabilné. Telo sa totiž snaží najčastejšie zbaviť úzkosti tak, že hýbe kotviacim bodom s najmenším odporom. Nie každý pohyb kotviaceho bodu je však považovaný za prejav klamstva.

Tento princíp s obľubou využívajú personalisti pri pracovných pohovoroch alebo vyšetrovatelia pri vypočúvaní podozrivých, kedy usádzajú ľudí do menej stabilných kresiel, najvhodnejšie s pohyblivými kolieskami aj operadlami. Takýto typ kresla sa tak stáva zosilňovačom prejavu správania uľahčujúcim kotviace body rýchlejšie odhaliť.

 

Verbálna a neverbálna disharmónia

Náš mozog pracuje tak, že medzi naším verbálnym a neverbálnym správaním je prirodzená harmónia. Pokiaľ tomu tak nie je, klasifikujeme to ako ukazovateľ klamstva.

Disharmónia na úrovni verbálnej a neverbálnej komunikácie nastane napríklad vtedy, keď človek súhlasne prikývne, zatiaľ čo hovorí „nie“, alebo otočí hlavu zo strany na stranu a zároveň vysloví „áno“. Pokiaľ by ste to vyskúšali, zistili by ste, že to je náročné. Človek, ktorý sa vás snaží oklamať, to dokáže bez toho, aby o tom musel premýšľať.

 

Klamstvo alebo nervozita?

Najväčším problémom pri rozpoznávaní klamára je odhaliť rozdiel medzi klamstvom a nervozitou, pretože mnohé neverbálne prostriedky sa v tomto zhodujú. Reč tela človeka poskytujúceho informáciu, s ktorou vnútorne nesúhlasí, nesie tiež mnohé znaky reči tela klamára. Platí tiež to, že ak človek uplatňuje neverbálne prostriedky typické pre klamstvo, neznamená to automaticky, že nehovorí pravdu. Rečou svojho tela môže signalizovať domnienku, že klame jeho partner. Zároveň, nie každá lož je klamstvom v pravom zmysle slova.

Takzvané milosrdné lži sú súčasťou vzťahov a bránia citovému zraňovaniu. Nebezpečné sú tie klamstvá, ktoré škodia druhému, pričom samotnému klamárovi prinášajú prospech.

 

RADA!

·         Naše telo sa neustále hýbe a vysiela signály do okolia, a to nielen v práci pri obchodných stretnutiach či prezentovaní výsledkov práce, ale aj v hociktorej bežnej situácii. 

·         Ten, kto si svoju reč tela sústavne cvičí, je schopný ju dôveryhodne falšovať. 

·         Takýto človek sa však musí veľmi kontrolovať, aby jeho telo nevysielalo signály, ktoré nie sú v súlade s jeho slovami.

 

Ing. Jana Jarošová, PhD.

 

 
 
PRÁVE VYCHÁDZAJÚ - MESAČNÍKY A ODBORNÉ PUBLIKÁCIE

 


Poradca – (Poradca), č. 4/2020 (X/2019)

  • Zákon o ukončení niektorých exekučných konaní s komentárom – úplné znenie zákona s komentárom

 

Práce a mzdy – bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 11-12/2019 (X/2019)

  • Novela zákona o G-overnmente
  • Zmena zákona o dôchodkovom sporení
  • Prídavky na dieťa - novinky
  • Delené pracovné miesto
  • Cestovné náhrady - zamestnanec a podnikateľ
  • Pričelenenie obce - finančný príspevok
  • Dotácie v rezorte školstva

 

Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č. 11-12/2019 (X/2019)

  • Zákon o ERP – novela od 1.10.2019
  • Komisionárske zmluvy
  • Úprava základu dane - dotacie, pohľadávky, odpisy
  • Daňové odpisovanie dlhodobého majetku - špecifické spôsoby
  • Zmena registrácie DPH v roku 2019
  • Cestovné náhrady v cudzej mene 
  • Oceňovanie zásob

 

1 000 riešení, č. 11-12/2019 (X/2019)

·         Ukončenie starých exekúcií – nový zákon

·         Ročné zúčtovanie zdravotného poistenia

  • Dane v praxi
  • Úctovníctvo - JÚ, PÚ
  • Personalistika a mzdy - Zákonník práce, Mzdy a odvody
  • Právo a podnikatel

 

ODBORNÉ TEMATICKÉ PUBLIKÁCIE - NOVINKY

 

1.        Účtovné súvzťažnosti pre podvojné účtovníctvo po ostatnej novele – účtovné súvzťažnosti

2.        Príručka mzdovej účtovníčky - všetky povinnosti, ktoré musí splniť zamestnávateľ voči svojim zamestnancom a inštitúciám, povereným spravovať výber daní, príspevkov a poistení súvisiacich so zamestnávaním osôb

3.        Daňové a nedaňové výdavky 2019 – prehľad daňových a nedaňových výdavkoch

4.        100 otázok a odpovedí – daň z príjmov, DPH po novele - riešenia problémov podnikateľskej praxe z pohľadu zákona o dani z príjmov a DPH po ostatnej novele

5.        Zákonník práce s komentárom – komentár k aktuálnemu zneniu zákonníku práce po ostatných novelách, upozornenia na zmeny, príklady z praxe

6.        DOM – dane, odvody, mzdy - prehľad najdôležitejších pojmov, sadzieb, prehľadov, postupov a povinností pre dane, mzdy a podnikanie

7.        100 otázok a odpovedí – BOZP a ZP - otázky a riešenia z praxe k BOZP a Zákonníku práce, úplné znenie zákona o BOZP

8.        Podnikáme úspešne bez chýb, pokút a penále - prehľad najdôležitejších pravidiel týkajúcich sa živnostenského podnikania a podnikania v obchodných spoločnostiach a družstve

9.        Zák§ny do vrecka - Zákonník práce, Zákon o nelegálnom zamestnávaní – úplné znenia zákonov

10.    Optimalizácia základu dane bez chýb, pokút a penále – postupy ako správne vykázať daňovú povinnosť

11.    Ústava SR – úplné znenie zákona po novelách, Listina základných práv a slobôd, Všeobecná deklarácia ľudských práv, Zákon o štátnych symboloch – úplné znenia

12.     Súdne spory po novele - Civilný sporový poriadok, mimosporový poriadok a správny súdny poriadok – po novelách, s komentárom, judikatúra a príklady

13.    100 otázok Sociálne poistenie, Zamestnávanie – otázky a riešenia k najdôležitejším zmenám z oblasti sociálneho poistenia, cestovných náhrad, služieb zamestnanosti, pracovnoprávnych vzťahov a mzdových zvýhodnení

 


PRIPRAVUJEME

Poradca – (Poradca), č. 5/2020 (X/2019)

  • Zákon o službách zamestnanosti s komentárom – úplné znenie zákona s komentárom

 

Práce a mzdy – bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 1/2020 (XI/2019)

  • Úprava minimálnej mzdy od 1. 1. 2020
  • Povinnosti pri ročnej uzávierke v mzdovej učtárni
  • Nedoplatok a preplatok RZZP
  • Nevyčerpaná dovolenka
  • Ochrana údajov o plate
  • Verejné obstarávanie a elektronická fakturácia
  • Obec sa stará o miestne komunikácie

 

Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č. 1/2020 (XI/2019)

  • Invenatrizácia - základný pilier zostavenia účtovnej závierky
  • Nevyplatená mzda na konci roka
  • Nároky odpočítateľné od základu dane a dane FO
  • Upravujúce závierkové účtovné prípady
  • Nevyfakturované dodávky
  • Kontrola účtovníctva pred zostavením účtovnej závierky

 

1 000 riešení, č. 1/2020 (XI/2019)

·         Koniec roku v účtovníctve

  • Dane v praxi
  • Úctovníctvo - JÚ, PÚ
  • Personalistika a mzdy - Zákonník práce
  • Mzdy a odvody
  • Právo a podnikatel

 

 

 
 
HORÚCE TÉMY - nájdete v tematických balíčkoch:

 
Koniec roka a ZDP
Orientovať sa vo všetkých dôležitých povinnostiach a dátumoch týkajúcich sa ukončenia roka z pohľadu daní nebýva ľahké. Ako správne postupovať z hľadiska daní pri ukončení roka?
Odpoveď nájdete v našich publikáciách, ktoré sú určené podnikateľom, zamestnávateľom, účtovníčkam, mzdárom, živnostníkom, daňovým poradcom, audítorom, ekonómom …

1. DUO 1/2020 - Nároky odpočítateľné od základu dane a dane FO - príspevok
(A4, 80 str.)


2. 1000 riešení 1/2020 - Koniec roka v účtovníctve - praktické príklady
(A5, 96 str.)


3. DOM - dane, odvody, mzdy - prehľad najdôležitejších pojmov, sadzieb, prehľadov, postupov a povinností pre dane, mzdy a podnikanie (ZDP, DPH, ZP, Účtovníctvo, Podnikanie) - odborná tematická publikácia
(A5, 416 str.)


4. Vnútropodnikové smernice - odborná tematická publikácia
(A5, 280 str.)


5. Účtovné súvzťažnosti a daň z príjmov - odborná tematická publikácia
(A5, 496 str.)


Cena balíčka je 37 €
Cena balíčka s 50 % zľavou je 18,50 €.
Ušetríte 18,50 €.


V cene je zahrnuté poštovné, balné aj DPH.

Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.


Cestná premávka a doprava po novelách
Zákon o cestnej premávke upravuje pravidlá cestnej premávky, práva a povinnosti osôb v súvislosti s cestnou premávkou, pôsobnosť orgánov verejnej správy na úseku organizácie riadenia cestnej premávky, vedenie vozidiel, evidenciu vozidiel a správne delikty za porušenie tohto zákona ... Zákon bol v poslednom čase viackrát novelizovaný. Aké zmeny priniesli novely v cestnej doprave a premávke?
Informácie ohľadom zmien podľa najnovších noviel nájdete v našich publikáciách, ktoré sú určené všetkým účastníkom cestnej premávky, podnikateľom, orgánom činným v trestnom konaní, právnikom, policajtom, zamestnávateľom ...

1. VS 1/2020 - Zmeny v zákone o cestnej doprave - príspevok
(A5, 96 str.)


2. Poradca 10/2019 - Zmeny v zákone o cestnej doprave - príspevok
(A5, 296 str.)


3. Zákon o cestnej premávke - úplné znenie zákona - Edícia Zák§ny do vrecka
(A6, 320 str.)


4. Prevádzka vozidiel v cestnej premávke - úplné znenie zákona - Edícia Zák§ny do vrecka
(A6, 224 str.)


5. Aktualizácia II/5 - Trestný zákon, Trestný poriadok ... - úplné znenia zákonov
(A5, 256 str.)


Cena balíčka je 18,80 €.
Cena balíčka s 30 % zľavou je 15,30 €.
Ušetríte 3,50 €.


V cene je zahrnuté poštovné, balné aj DPH.

Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.


Staré exekúcie
Nový zákon o ukončení "starých exekúcii" zasiahne všetky kategórie podnikateľských subjektov, ktoré v tzv. starých exekúciách, t. j. v exekučných konaniach vedených podľa predpisov účinných do 31. marca 2017, boli účastníkmi konania. Nový zákon nadobudne účinnosť 1. 1. 2020, pričom k ukončeniu exekúcie musia byť splnené určité podmienky. O aké podmienky ide a akým spôsobom sa zákon dotkne podnikateľov? Všetko potrebné sa už dozviete z našich publikácií, ktoré sú určené podnikateľom, exekútorom, orgánom činným v trestnom konaní, ekonómom, manažérom ...

1. Poradca 4/2020 - Zákon o ukončení niektorých exekučných konaní s komentárom - nový zákon s komentárom - komentár
(A5, 296 str.)


2. 1000 riešení 11-12/2019 - Ukončenie starých exekúcií - nový zákon - praktické príklady
(A5, 128 str.)


3. Aktualizácia II/7 - Exekučný poriadok - úplné znenie zákona po novele
(A5, 136 str.)


4. Trestný zákon, Trestný poriadok - úplné znenia zákonov, edícia Zák§ny do vrecka
(A6, 368 str.)


5. Podnikáme úspešne bez chýb, pokút a penále - odborná tematická publikácia
(A4, 80 str.)


5. VS 2-3/2019 - Verejné obstarávanie - novela - príspevok - 1 €
(A5, 112 str.)


Cena balíčka je 34 €.
Cena balíčka s 50 % zľavou je 17 €.
Ušetríte 17 €.


V cene je zahrnuté poštovné, balné aj DPH.

Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.


Daňové a nedaňové výdavky
Nie každý náklad, ktorý súvisí s podnikaním, zákon o dani z príjmov posudzuje ako daňovo uznaný. Ktoré výdavky sú daňové a ktoré nedaňové? Aké je vymedzenie daňových a nedaňových výdavkov nielen z pohľadu dane z príjmov, ale i z pohľadu DPH, jednoduchého alebo podvojného účtovníctva? Odpovede nielen na tieto, ale aj mnohé ďalšie otázky nájdete v našich publikáciách, ktoré sú určené podnikateľom, zamestnávateľom, účtovníčkam, mzdárom, živnostníkom, daňovým poradcom, audítorom, ekonómom …

1. 100 otázok a odpovedí - daň z príjmov a DPH po novele - odborná tematická publikácia
(A5, 120 str.)


2. Daňové a nedaňové výdavky 2019 - odborná tematická publikácia
(A5, 544 str.)


3. DUO 6/2019 - Daň z príjmov - príklady problematických okruhov - príspevok
(A5, 480 str.)


4. Aktualizácia I/4 - Zákon o dani z príjmov ... - úplné znenia zákonov
(A5, 368 str.)


5. DUO 10/2019 - Zákon o dani z príjmov - zmeny počas roka 2019 - príspevok
(A4, 80 str.)


Cena balíčka je 46 €.
Cena balíčka s 50 % zľavou je 23 €.
Ušetríte 23 €.


V cene je zahrnuté poštovné, balné aj DPH.

Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.


Ceny balíčkov sú konečné, vrátane DPH a distribučných nákladov.

Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.


Balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@poradca.sk

RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY TELEFONICKY, PRÍPADNE EMAILOM DENNE OD 9:00 DO 15:00

Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty.

E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina.
  • Tieto e-mailové noviny Vám boli doručené výlučne na základe žiadosti o zasielanie e-mailových novín.
  • Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len pre vlastné účely, nesmú býť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!

 

 
 
KONTAKTY

 
Adresa:   E-mail:
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
  objednavky@exicon.eu
 
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
 
   
 
Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 15012/L.

 

 


V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadal(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite prosím správu
s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.eu, následne budete vyraden(á) z databázy príjemcov e-mailových novin.

Copyright (c) MK Media, s.r.o, 2015
Untitled Page