P O R A D C A
e-m@ilové noviny č. 17/2007 19. 09. 2007
|
Vážení čitatelia! V ďalšom čísle em@ilových novín Vám prinášame aktuálne zmeny v legislatíve. Prvá zmena je hneď v rubrike Téma novín v príspevku Zákon o správe daní a poplatkov. Novele Zákoníka práce s účinnosťou od 1. 9. 2007 je venovaný aj príspevok Stravovanie zamestnancov v rubrike Začíname podnikať. Firemná kultúra má veľký vplyv na postavenie podnikov v neustále silnejšom konkurenčnom prostredí. Tejto téme sa venujeme v rubrike Praktická komunikácia v príspevku Firemná kultúra a konkurencia. Želáme Vám krásne dni, plné pohody a pracovných úspechov. Tešíme sa že, sa možme s Vami pravidelne stretávať prastredníctvom naších em@ilových novín. Mgr. Andrea Talpašová
zodpovedná redaktorka poradca@i-poradca.sk V tomto čísle nájdete:
|
|||||||||||||||
V poradí druhou novelou zákona SNR č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov (ďalej len " ZSDP") v roku 2007 [veľká novela ZSDP je publikovaná v zákone č. 215/2007 Z. z. s účinnosťou od 1. 9. 2007 a jedno ustanovenie (§ 14c) s účinnosťou od 1. 10. 2007] je v poradí už tridsiatapiata novela ZSDP. Novelou ZSDP sa upravujú nasledovné ustanovenia ZSDP: § 17 ods. 11 - doručovanie, § 30a ods. 2 - lehoty na rozhodnutia a opatrenia proti nečinnosti, § 31 ods. 1, 2, 5 písm. a), 6, 7, 21 a 22 - registračná a oznamovacia povinnosť daňových subjektov, § 65b ods. 1 - postúpenie daňovej pohľadávky. § 17 - Doručovanie (právna úprava odseku 11) upravuje postup doručovania úradných písomností správcu dane adresované daňovému subjektu. Odsek 11 bol doplnený o jednoznačné určenie miesta daňovým subjektom pri registrácii u príslušného správcu dane, na ktoré bude správca dane doručovať písomnosti, ak sa miesto podnikania líši od miesta vykonávania podnikateľskej činnosti. Právnou úpravou sa umožňuje fyzickej osobe, aby sama určila pre správcu dane miesto na doručovania písomnosti, a to aj na inú adresu ako je adresa miesta podnikania. Uvedené spresnenie a doplnenie nadväzuje na spresnenie § 31 ods. 5 písm. a) zákona č. 215/2007 Z. z. (novela ZSDP), podľa ktorého daňový subjekt vyznačí v rámci registračnej alebo oznamovacej povinnosti aj miesto, kde sa majú doručovať písomnosti od správcu dane. Uvedené spresnenie sa vzťahuje len na daňovníka, ktorý je fyzickou osobou. Tým sa odstránia pochybnosti s doručovaním písomnosti správcu dane, ktoré sa v praxi vyskytovali predovšetkým pri doručovaní rozhodnutí o vyrubení dane alebo rozdiele dane, pri doručovaní rozhodnutí o začatí daňového exekučného konania, pri doručovaní daňovej exekučnej výzvy pri vymáhaní daňového nedoplatku v prípadoch, ak daňový subjekt mal niekoľko miest podnikania, ale presne neurčil, ktoré z týchto miest je miesto, na ktoré má správca dane doručovať písomnosť. § 30a - Lehoty na rozhodnutie a opatrenia proti nečinnosti (právna úprava odseku 2) upravuje lehoty pre správcu dane, daňové riaditeľstvo, colné riaditeľstvo na vydávania rozhodnutí v daňovom konaní. Doplnenie do odseku 2 vyplynulo zo znenia nového odseku 21 doplneného do § 31 ZSDP o registračnej povinnosti daňového subjektu nadväzne na zriadenia jednotných kontaktných miest na živnostenských úradoch. V prípade, že daňový subjekt vykoná registračnú povinnosť podľa § 31 zákona o správe daní na jednotnom kontaktnom mieste živnostenského úradu, pre správcu dane začína plynúť sedem dňová lehota na registráciu podľa § 31 ZSDP, a to nasledujúcim dňom po doručení údajov do daňového informačného systému zaslané živnostenským úradom. Živnostenský úrad bude tieto údaje bezodkladne zasielať elektronickou formou na daňové riaditeľstvo alebo na príslušný daňový úrad, tzv. dennými dávkami vstupných údajov o daňovom subjekte za účelom ich spracovania správcom dane v rámci registrácie vykonanej v súlade s § 31 ZSDP. V prípade pochybnosti o ich správnosti alebo úplnosti vyzve správca dane daňový subjekt, aby údaje bližšie vysvetlil, zmenil alebo doplnil a zároveň určí lehotu na ich doplnenie. Ak dodrží daňový subjekt túto lehotu, považuje sa lehota za dodržanú a správca dane pridelí zaregistrovanému daňovému subjektu daňové identifikačné číslo a o vykonanej registrácii vydá osvedčenie v súlade s § 31 ods. 10 ZSDP. § 31 - Registračná a oznamovacia povinnosť daňových subjektov (právna úprava § 1, 2, 5, 7, 21 a 22) predmetnou novelou sa upravujú odseky 1, 2, 5 a 7, ktoré boli upravované zákonom č. 215/2007 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon o správe daní s účinnosťou od 1. 9. 2007 z dôvodu ich ďalšieho spresnenia. Doplnenie nových odsekov 21 a 22 vyplynulo z novely živnostenského zákona, na základe ktorej sa zriaďujú na živnostenských úradoch jednotné kontaktné miesta pre fyzické osoby a právnické osoby za účelom zjednodušenia administratívneho postupu, ktoré je potrebné uskutočniť po získaní živnostenského oprávnenia alebo oprávnenia na podnikanie a na tomto jednotnom kontaktnom mieste. Znenie odseku 1 účinného od 1. 9. 2007, ktorým sa ukladá daňovému subjektu povinnosť registrovať sa u príslušného správcu dane, a to 30 dní od získania povolenia alebo oprávnenia na podnikanie, ktoré táto osoba má pridelené. S účinnosťou od 1. 10. 2007 došlo k spresneniu miesta podnikania, ktorým je v tomto prípade územie Slovenskej republiky. Uvedením spresneniam miesta podnikania bola vylúčená registrácia daňových subjektov, ktoré podnikajú mimo územia Slovenskej republiky. Bolo tiež ustanovené, že registračná povinnosť ako aj oznamovacia povinnosť sa vzťahuje na daňové subjekty, ktoré získajú povolenie na podnikanie na území Slovenskej republiky a na území Slovenskej republiky aj podnikajú. Odsek 2 ustanovuje postup registračnej povinnosti alebo oznamovacej povinnosti len pre fyzickú osobu. Z dôvodu prehľadnosti je touto novelou upravené celé znenie odseku 2, ktoré bolo účinné od 1. 9. 2007 do 30. 9. 2007. Novým znením odseku 2 je upravený postup registračnej povinnosti a oznamovacej povinnosti fyzickej osoby a to v dvoch prípadoch: a) ak táto fyzická osoba nie je ešte registrovaná podľa odseku 1, ale začala vykonávať inú samostatnú zárobkovú činnosť (§ 6 ods. 2 a 3 ZDP) na území Slovenskej republiky alebo začala na území Slovenskej republiky prenajímať nehnuteľnosť (§ 6 ods. 3 ZDP), byt alebo nebytový priestor, je povinná sa registrovať u príslušného správcu dane a to do 30 dní po uplynutí mesiaca, v ktorom začala vykonávať jednu z uvedených podnikateľských činností. Podľa nového znenia účinného od 1. 10. 2007 registračnú povinnosť však nemá fyzická osoba, ktorá začala od 1. 10. 2007 prenajímať pozemok, alebo tento pozemok prenajíma aj pred účinnosťou predmetnej novely zákona o správe daní. Príjmy z inej samostatnej zárobkovej činnosti podľa § 6 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov sú:
Byt vrátane bytového domu podľa § 2 ods. 1 tohto zákona sa rozumie miestnosť alebo súbor miestností, ktoré sú rozhodnutím stavebného úradu určené na bývanie a môžu na tento účel slúžiť ako samostatné bytové jednotky. Nebytový priestor podľa § 2 ods. 3 sa rozumie miestnosť alebo súbor miestností, ktoré sú rozhodnutím stavebného úradu určené na iné účely ako na bývanie, napr. vstavané garáže v bytovom dome, obchody, časti domu upravené na rôzne prevádzkarne, kancelárske priestory a pod. za podmienky, že stavebný úrad vydal rozhodnutie, že slúžia na iné účely ako na bývanie. Nebytovým priestorom však nie sú napr. spoločné zariadenia bytového domu ako sú výťahy, práčovne, kotolne, ktoré sú určené na spoločné užívanie a slúžia výlučne tomuto konkrétnemu domu, vrátane oplotenia domu, záhrady alebo pozemku, ktorý patrí k domu. Podrobnejšie v zákone o vlastníctve bytov a nebytových priestorov. b) ak táto fyzická osoba je už registrovaná podľa odseku 1 a začala na území Slovenskej republiky vykonávať inú samostatnú zárobkovú činnosť alebo začala prenajímať nehnuteľnosť, byt alebo nebytový priestor okrem pozemku (nie je podmienkou dosahovať aj príjmy), je povinná oznámiť túto skutočnosť v lehote do 30 dní po uplynutí mesiaca, v ktorom začala túto činnosť skutočne vykonávať alebo prenajímať nehnuteľnosť, byt alebo nebytový priestor okrem pozemku miestne príslušnému správcovi dane. Poznámka Znenie odseku 2 písm. a) a b) o registračnej alebo o oznamovacej povinnosti sa vzťahuje aj na fyzickú osobu s trvalým pobytom v zahraničí, ak na území Slovenskej republiky vlastní táto zahraničná osoba nehnuteľnosť, byt, nebytový priestor okrem pozemku a tieto nehnuteľnosti začala prenajímať alebo začala vykonávať inú samostatné zárobkovú činnosť. Oznamovacia povinnosť vzniká fyzickej osobe vrátane fyzickej osoby s trvalým pobytom v zahraničí, ktorá na území Slovenskej republiky začala vykonávať inú samostatne zárobkovú činnosť alebo začala prenajímať nehnuteľnosť, byt alebo nebytový priestor, ktorá je umiestnená na území Slovenskej republiky okrem pozemku. Zámer nového prístupu registračnej a oznamovacej povinnosti podľa znenia § 31 ods. 1 a 2 ZSDP je, aby bola registrovaná každá osoba, ktorá podniká alebo ktorá začala vykonávať inú samostatnú zárobkovú činnosť, z ktorej príjem sa považuje za príjem podľa § 6 ods. 2 ZDP alebo začala prenajímať nehnuteľnosť, byt vrátane bytového domu alebo nebytový priestor, ktorý je príjmom podľa § 6 ods. 3 ZDP. Povinnosť registrácie podľa tohto znenia nie je viazaná na dosiahnutie príjmu, ale na začatie vykonávanie inej samostatnej zárobkovej činnosti alebo začatie prenajímanie nehnuteľnosti vrátane bytu, bytového domu alebo nebytového priestoru okrem pozemku. Uvedený postup registračnej povinnosti alebo oznamovacej povinnosti sa vzťahuje tak na fyzickú osobu so sídlom na území Slovenskej republiky ako aj na fyzickú osobu so sídlom v zahraničí, ak táto osoba vlastní na území Slovenskej republiky nehnuteľnosť, byt, bytový dom alebo nebytový priestor okrem pozemku. Táto novela zákona o správe daní vyníma z registračnej a oznamovacej povinnosti fyzickú osobu, ktorá prenajíma pozemky vrátane poľnohospodárskej pôdy (ide o vlastníkov poľnohospodárskej pôdy, ktorú má v prenájme právnická osoba alebo fyzická osoba, ktorá na tejto pôde podniká a ju využíva) z dôvodu neúmernej prácnosti pri ich registrácii. Z registračnej povinnosti týchto osôb sa upustilo aj nadväzne na § 32 ods. 1 ZDP, podľa ktorého fyzická osoba je povinná podať daňové priznanie, ak výška dosiahnutého príjmu z prenájmu pozemku za príslušné zdaňovacie obdobie presiahne sumu 50 % z nezdaniteľnej časti základu dane určeného v § 11 ZDP. Taktiež dôvodom na vypustenie registračnej a oznamovacej povinnosti fyzickej osoby vrátane fyzickej osoby s trvalým pobytom v zahraničí, ktorá prenajíma pozemky, je zistenie, že ide o veľký počet osôb (ide prevažne o ľudí v staršom veku) žijúcich v obciach nadväzne na dosahované príjmy za prenájom týchto pozemkov, pri ktorých ide v prevažnej miere o malé sumy príjmu na účely zdanenia daňou z príjmu a častokrát vyplácané naturálnymi požitkami, ktorý je jediným príjmom týchto fyzických osôb. Zákon o správe daní nedefinuje čo je pozemkom na účely registračnej a oznamovacej povinnosti; ako pomôcku pre určenie druhu pozemku na účely registračnej a oznamovacej povinnosti možno vychádzať z občianskeho zákonníka, podľa ktorého nehnuteľnosťami sú pozemky a stavby spojené pevným základom so zemou alebo aj zo zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach v znení neskorších predpisov, v ktorom je v § 6 ods. 1 uvedené na účely dane z nehnuteľností členenie pozemkov, napr. pozemkom je orná pôda, trvalé trávnaté porasty, lesné pozemky, rybníky a pod. Na § 31 ods. 2 písm. a) ZSDP sa bezprostredne vzťahuje prechodné ustanovenie § 110g ods. 4 ZSDP účinného od 1. 9. 2007, podľa ktorého, ak fyzická osoba nemala povinnosť registrovať sa podľa zákona účinného do 31. 8. 2007, ale po účinnosti tohto zákona jej podľa § 31 ods. 2 písm. a) ZSDP už vzniká povinnosť sa registrovať, zákon o správe daní pre tieto fyzické osoby ustanovil, že tak môžu vykonať najneskôr do 31. 12. 2007; táto fyzická osoba je povinná od 1. 9. 2007 do 31. 12. 2007 požiadať príslušného správcu dane o registráciu, ak spĺňa podmienky povinnej registrácie podľa znenia § 31 ods. 2 písm. a) ZSDP účinného od 1. 9. 2007 do 30. 9. 2007 ako aj podľa znenia tohto ustanovenia účinného od 1. 10. 2007. Ak fyzická osoba vykoná registračnú povinnosť za zdaňovacie obdobie 2007 nadväzne na znenie § 31 ods. 2 písm. a) ZSDP účinného od 1. 9. 2007 do 30. 9. 2007 vrátane znenia tohto ustanovenia účinného od 1. 10. 2007 po 31. 12. 2007, bude sa táto registrácia považovať za registráciu vykonanú po ustanovenej lehote a správca dane uloží (je povinný uložiť) fyzickej osobe pokutu podľa § 35 ods. 7 písm. a) ZSDP najmenej 2 000 Sk a najviac 100 000 Sk. V odseku 5 písm. a) sa upravilo znenie nadväzne na rovnakú právnu úpravu § 17 ods. 11 ZSDP v časti o určení miesta, ktoo dane bude doručovať písomnosti, ak sa miesto podnikateľskej činnosti líši od miesta podnikania. Uvedená právna úprava nadväzuje na právnu úpravu živnostenského zákona. V odseku 7 sa lehota 30 dní, v ktorej daňový subjekt oznamuje správcovi dane zmeny skutočností, ktoré daňový subjekt uviedol pri plnení svojej registračnej a oznamovacej povinnosti podľa odseku 5) s účinnosťou od 1. 10. 2007 opäť vracia do pôvodnej dĺžky lehoty, a to do 15 dňovej na oznámenie zmien údajov, ktoré uviedol daňový subjekt pri svojej registrácii. 30 dňová lehota na oznamovaciu povinnosti zmien skutočností uvedených v odseku 5) § 31 ZSDP bude prakticky platiť len jeden mesiac, t. j. od 1. 9. 2007 do 30. 9. 2007. Úprava dĺžky lehoty z 30 dní na 15 dní nadväzuje na novelu živnostenského zákona, podľa ktorej sa daňovému subjektu umožňuje oznámiť okrem zmien údajov podľa živnostenského zákona na jednotnom kontaktnom mieste zriadenom od 1. 10. 2007 na živnostenských úradoch aj zmeny skutočností, ktoré daňový subjekt uviedol pri registrácii podľa § 31 ods. 1 až 6 ZSDP, a to do 15 dní od ich vzniku, čím došlo k zjednoteniu tejto lehoty. Novelou živnostenského zákona s účinnosťou od 1. 10. 2007 sa zákon o správe daní v § 31 dopĺňa o ďalšie nové odseky 21 a 22. Doplnenie týchto dvoch odsekov vyplýva priamo z § 66ba novely k zákonu o živnostenskom podnikaní, v ktorom je uvedená právna úprava vytvorenia siete jednotného kontaktného miesta (ďalej len "JKM") na Slovensku. Vytvoreniu siete JKM predchádzalo schválené uznesenie vlády SR č. 324 zo dňa 19. 4. 2006 o vytvorení JKM so zámerom, že budú týmto spôsobom vytvorené predpoklady pre výrazné zjednodušenie administratívnych postupov pri začatí živnostenského podnikania našich a predovšetkým zahraničných osôb. Ide o nový systém súboru informácií o podnikateľoch, ktoré sa budú poskytovať z JKM fakultatívnym spôsobom na účely zabezpečenia registrácie na daňových úradoch a zdravotných poisťovní alebo na účely obstarania výpisu z registra trestov, t. j. ide o sústredenie administratívnych úkonov, ktoré sú bezprostredne spojené s podnikaním (registrácia na daňovom úrade, prihlásenie sa do systému zdravotného poistenia) a budú takto sústredené do jedného centra. Daňovým úradom sa budú poskytnuté údaje na účely registrácie daňových subjektov dodávať formou exportov, t. j. informačný systém bude denne generovať a zasielať súbory obsahujúce dáta o daňových subjektoch, ktoré daňové úrady spracujú pre potreby správy daní do daňového informačného systému. Nové znenie odseku 21 umožní daňovému subjektu, aby registračnú povinnosť podľa § 31 ods. 1 ZSDP ako aj zriadenie prevádzkarne podľa odseku 3 vykonal pri získaní oprávnenia na podnikanie aj na JKM, ktorého zriadenie je ustanovené podľa § 66ba živnostenského zákona. Podľa nového znenia odseku 22, ak u daňového subjektu dôjde k zmene údajov, ktoré daňový subjekt nahlásil pri registrácii podľa 31 odsek 7 ZSDP, môže daňový subjekt oznamovaciu povinnosť týchto zmien vykonať (budú považované za splnené) aj na JKM v lehote do 15 dní odo dňa, keď tieto zmeny vznikli, a to v súvislosti v oznamovaním zmien podľa živnostenského zákona, na oznámenie ktorých je ustanovená v živnostenskom zákone 15-dňová lehota. Došlo k zosúladeniu lehoty, ktorá bola v zákone o správe daní ustanovená od 1. 9. 2007 na 30 dní a od 1. 10. 2007 opäť na 15 dní. Podľa znenia odsekov 21 a 22 vyplýva, že daňový subjekt sa môže rozhodnúť, že registračnú povinnosť podľa § 31 ods. 1 ZSDP vykoná priamo na JKM živnostenského úradu spolu pri vybavovaní živnostenského oprávnenia. Rovnako môže daňový subjekt na JKM živnostenského úradu oznámiť aj prípadné zmeny údajov, ktoré daňový subjekt nahlásil podľa § 31 ods. 1 až 6 ZSDP, ale najmä ak zanikne daňovému subjektu daňová povinnosť pri niektorej dani, a to do 15 dní odo dňa, kedy tieto zmeny vznikli. 65b - Postúpenie daňovej pohľadávky (právna úprava odseku 1) upravuje postúpenie daňovej pohľadávky správcom dane na tretiu osobu z dôvodu jej vymáhania touto osobou od daňového dlžníka, ktorý je nielen v konkurze, ale aj v likvidácii. V odseku 1 sa upravilo znenie v tom zmysle, že po účinnosti tohto zákona postúpi správca dane daňovú pohľadávku bez časového obmedzenia jej vzniku, t. j. už nielen tie, ktoré vznikli do 31. 12. 2005, ale aj po tomto termíne, ktoré eviduje voči daňovému dlžníkovi, ktorý je v konkurze a s účinnosťou od 1. 10. 2007 aj voči daňovému dlžníkovi, ktorý je v likvidácii. Je to z dôvodu, že zo zákona o správe daní sa vypustil § 65d, podľa ktorého sa mali vymáhať daňové pohľadávky vzniknuté od 1. 1. 2006 na základe uzatvorenia mandátnej zmluvy, ktoré však pre značnú obťažnosť s ním spojené pri správe daňových pohľadávok postúpených na základe mandátnej zmluvy nebolo od jeho účinnosti (1. 1. 2006) v praxi vôbec využité. (JUDr. Janka Chorvátová - DUO 9/2007)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DORUČOVANIE PÍSOMNOSTI SPRÁVCOM DANE, AK SA MIESTO SÍDLA SPOLOČNOSTI LÍŠI OD MIESTA DORUČOVANIA PÍSOMNOSTI Daňový subjekt Lantex s.r.o. Levice v rámci registračnej povinnosti oznámil správcovi dane, že jeho miestom podnikanie je Nitra, Levice a Zlaté Moravce a zároveň určil miesto, kde sa majú doručovať písomnosti správcu dane a tým miestom je mesto Zlaté Moravce, ktoré nie je sídlom spoločnosti, ale je miestom podnikania a aj miestom na doručovanie písomnosti od správcu dane; miestom podnikania zapísané v živnostenskom zákone je mesto Levice. Príslušný správca dane bude doručovať písomnosti podľa § 17 ZSDP na miesto, ktoré určil daňový subjekt, t. j. do Zlatých Moraviec. POVINNOSŤ REGISTRÁCIE U PRÍSLUŠNÉHO SPRÁVCU DANE PO ZÍSKANÍ POVOLENIA NA PODNIKANIE Daňový subjekt, právnická osoba, získal povolenie na podnikanie na registrovom súde v Čadci dňa 4. 10. 2007. Lehota 30 dní, v ktorej je daňový subjekt povinný vykonať registračnú povinnosť podľa tohto ustanovenia, začína plynúť nasledujúci deň po získaní povolenia na podnikanie, t. j. od 5. 10. 2007 do 3. 11. 2007. Keďže tento deň pripadne na sobotu, je podľa § 13 ods. 4 ZSDP posledným dňom ustanovenej lehoty na registráciu najbližší pracovný deň, ktorým je 5. 11. 2007. Ak daňový subjekt vykoná registračnú povinnosť po tejto ustanovenej lehote, napr. 10. 1. 2007, správca dane uloží pokutu podľa § 35 ods. 7 písm. a) ZSDP najmenej 2 000 Sk a najviac 100 000 Sk, pričom nadväzne na § 35 ods. 13 tohto zákona pri uložení výšky pokuty prihliada na závažnosť, trvanie a následky protiprávneho stavu. REGISTRAČNÁ POVINNOSŤ U SPRÁVCU DANE - FO, KTORÁ PRENAJÍMA BYT Fyzická osoba nie je doteraz registrovaná u správcu dane a začala od 5. 10. 2007 na základe uzatvorenej zmluvy prenajímať študentom byt, ktorého je vlastníkom. Lehota na registráciu u príslušného správcu dane je v dĺžke 30 dní, ktorá začína plynúť po uplynutí mesiaca, v ktorom táto osoba začala na území Slovenskej republiky prenajímať byt, t. j. od 1. 11. 2007 a končí dňom 30. 11. 2007, ktorý je posledným dňom na vykonanie registračnej povinnosti. Ak fyzická osoba v tejto 30 dňovej lehote nevykoná registračnú povinnosť podľa § 31 ods. 1 ZSDP, správca danej uloží (vzniká mu povinnosť uložiť) pokutu podľa § 35 ods. 7 písm. a) ZSDP najmenej 2 000 Sk a najviac 100 000 Sk. (JUDr. Janka Chorvátová - DUO 9/2007)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
* Ak má človek úspech, nikdy nevie kedy má dosť. * Všetko je krásne vo svojom čase. * Aj duchu treba dopriať osvieženie. Po odpočinku sa zdvihne do ďalšej práce lepší a bystrejší. * Všetko čo robíš rob, s najväčšou starostlivosťou a nadšením. (MYŠLIENKY BEZ CLA)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
STRAVOVANIE ZAMESTNANCOV PO 1. 9. 2007 Veľká novela Zákonníka práce číslo 348/2007 Z. z. v jednom zo 157 bodov od septembra 2007 výrazne mení podmienky, ktoré musí zamestnávateľ dodržať pri poskytovaní stravovania zamestnancom. Zamestnávateľ je naďalej povinný zabezpečovať zamestnancom vo všetkých zmenách stravovanie zodpovedajúce zásadám správnej výživy priamo na pracoviskách alebo v ich blízkosti. Zamestnávateľ zabezpečuje stravovanie najmä poskytovaním jedného teplého hlavného jedla vrátane vhodného nápoja zamestnancovi v priebehu pracovnej zmeny. Stravovanie zabezpečuje vo vlastnom stravovacom zariadení, v stravovacom zariadení iného zamestnávateľa alebo zabezpečí stravovanie pre svojich zamestnancov prostredníctvom právnickej alebo fyzickej osoby, ktorá má oprávnenie sprostredkovať stravovacie služby, ak ich sprostredkuje u právnickej alebo fyzickej osoby, ktorá má oprávnenie poskytovať stravovacie služby. Nárok na poskytnutie stravy má zamestnanec, ktorý v rámci pracovnej zmeny vykonáva prácu viac ako štyri hodiny. Ak pracovná zmena trvá viac ako 11 hodín, zamestnávateľ môže zabezpečiť poskytnutie ďalšieho teplého hlavného jedla. Zamestnávateľ nie je povinný zabezpečiť stravovanie zamestnancom pri výkone práce vo verejnom záujme v zahraničí. Novo upravenou povinnosťou pre zamestnávateľov je poskytovanie stravy zamestnancom, ktorí sú zároveň vyslaní na pracovnú cestu, kedy platia nasledovné podmienky:
Zamestnanec s dohodnutým pracovným časom od 8.00 hod. do 16.30 hod. odišiel o 13.30 hod. na tuzemskú pracovnú cestu, ktorú ukončil o 20.00 hod. V daný deň od 8.00 hod. do 13.30 hod. pracoval na svojom pracovisku. Zamestnancovi vzniká za daný pracovný deň:
Novela ZP limituje zamestnávateľov pri zabezpečovaní stravovania zamestnancov prostredníctvom PO alebo FO, ktorá má oprávnenie sprostredkovať stravovacie služby, kedy sa cenou jedla rozumie hodnota stravovacej poukážky. Hodnota stravovacej poukážky v tomto prípade musí predstavovať najmenej 75 % stravného poskytovaného pri pracovnej ceste v trvaní 5 až 12 hodín podľa zákona o cestovných náhradách. Od septembra 2007 hodnota stravovacej poukážky nesmie klesnúť pod sumu 67 Sk (75 % z 89 Sk). Príklad Zamestnávateľ zabezpečuje pre svojich zamestnancov stravovanie nákupom stravovacích poukážok. Na tretí štvrťrok 2007 zakúpil 250 ks poukážok v hodnote 50 Sk, pričom zamestnanci za poukážky zamestnávateľovi neplatia (sumu 48,95 Sk si zamestnávateľ účtuje priamo ako daňový výdavok zodpovedajúci 55 % hodnoty stravného poskytovaného pri pracovnej ceste v trvaní 5 až 12 hodín, zvyšok, t. j. 1,05 Sk prispieva zamestnancom zo sociálneho fondu). Na základe novely ZP zamestnávateľ od septembra 2007 nemôže zamestnancom poskytovať tieto poukážky, ale musí zabezpečiť buď ich výmenu za poukážky minimálne v hodnote 67 Sk alebo musí dokúpiť ešte poukážky v hodnote minimálne 17 Sk. Tento rozdiel bude nedaňovým výdavkom zamestnávateľa, ktorý môže požadovať na úhradu od zamestnancov. Zamestnávateľ môže poskytovať zamestnancovi finančný príspevok v sume najmenej 55 % ceny jedla, najviac však na každé jedlo do sumy 55 % stravného poskytovaného pri pracovnej ceste v trvaní 5 až 12 hodín, len v nasledovných prípadoch:
Príklad Zamestnávateľ zabezpečuje stravovanie pre svojich zamestnancov v sídle spoločnosti vo vlastnom stravovacom zariadení a pre zamestnancov pobočky v stravovacom zariadení iného zamestnávateľa. Jeden z jeho zamestnancov so zdravotným postihnutím vnútorných orgánov sa preukázal potvrdením od lekára - špecialistu, že nemôže navštevovať stravovacie zariadenia zamestnávateľa, ale musí dodržiavať prísnu diétu. Zamestnávateľ sa s týmto zamestnancom dohodol, že mu nebude poskytovať finančný príspevok, ale zabezpečí mu stravovacie poukážky v rovnakej hodnote, ako je hodnota jedla jeho ostatných zamestnancov, a to v takej spoločnosti, v ktorej si zamestnanec nakúpi suroviny pre svoju diétu. Zamestnávateľ môže po prerokovaní so zástupcami zamestnancov nielen rozšíriť okruh fyzických osôb, ktorým zabezpečí stravovanie a ktorým bude prispievať na stravovanie ako svojim zamestnancom, ale môže aj:
(Ing. Zuzana Cingelová - DUO 9/2007)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
NOVÉ ZO ZBIERKY ZÁKONOV SLOVENSKEJ REPUBLIKY ČIASTKA 184 UVEREJNENÁ 15.09.2007 424/2007 Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa ustanovuje vzor daňového priznania k dani z pridanej hodnoty 423/2007 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o podpísaní Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Moldavskej republiky o spolupráci v boji proti organizovanej trestnej činnosti 422/2007 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú podmienky na poskytnutie podpory pri vykonávaní opatrení na zlepšenie podmienok pre produkciu a obchodovanie s včelími produktmi -/2007 Redakčné oznámenie o oprave chyby v oznámení Úradu pre reguláciu sieťových odvetví č. 382/2007 Z. z. (Zdroj: Zbierka zákonov SR)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURZY NBS
(Zdroj: Národná banka Slovenska)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
September 2007 10. 9. - pondelok
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
FIREMNÁ KULTÚRA A KONKURENCIA Globalizačné procesy ovplyvňujú veľmi intenzívne všetky sféry života spoločnosti a majú negatívne aj pozitívne dopady. Riadenie podnikov, ziskových či tých, ktoré poskytujú služby sú oblasťou, v ktorej sa prejavujú veľmi zreteľne. Príkladom je fakt, že sa vytvára a silnejúce konkurenčné prostredie a práve tento dopad nespomíname náhodne. Je totiž už samozrejmosťou, že podniky v boji s konkurenciou už neobstoja kvalitou svojej produkcie, či pridanou hodnotou alebo cenou. Kvalita výrobkov alebo služieb sa totiž stala samozrejmosťou, vyrovnávajú sa tiež pridaná hodnota a ceny. Čím zaujať, udržať alebo prilákať zákazníkov a ohroziť tak svojho konkurenta?
V súčasnej dobe je správnou odpoveďou každý prínosný diferencujúci prvok, ktorý urobí podnik alebo spoločnosť špecifickou, inou - lepšou v očiach zákazníka.. Je ním napríklad dojem, aký spoločnosť, ako taká vyvoláva v zákazníkoch, obchodný partnerov či v očiach vlastných zamestnancov. Dojem, aký vyvoláva podnik navonok vytvára identitu podniku. Tvorí ju viacero prvkov.
Podniková identita IDENTITA PODNIKU:
BUDOVANIE IDENTITY je snahou podniku o špecifikáciu, jedinečnosť a osobitosť, čo sú silné zbrane v globalizujúcej sa spoločnosti. Mieru, ako sa podnik do jej budovania pustí, samozrejme ohraničujú rôzne faktory, či už veľkosť podniku, jeho ekonomické pomery a postavenie na trhu, no v nemalej miere aj prístup ľudí, nielen manažérov, ale aj výkonných pracovníkov. Ako tomu rozumieť? Formálna stránka veci, ako sú spomínané ekonomické ukazovatele, je pasívnou zložkou, snahou je zlepšovať postavenie na trhu, udržiavať si doterajších a získavať nových zákazníkov na existujúcich a nových trhoch, pretože zmyslom podnikania je predsa dosahovať pozitívne ekonomické výsledky. A tak sa k nim podnik má šancu dopracovať. Snahou po budovaní identity, inakosti, však túto snahu môže umocniť. A v tomto momente je na mieste zdôrazniť význam ľudí, lebo sú to práve oni, ktorí takúto filozofiu buď príjmu, alebo znegujú, považujúc ju za stratu času či peňazí. Lebo aj o tom je tvorba identity podniku. V príspevku sa pokúsime opodstatnenosť identity podniku obhájiť akýmsi pripomenutím si jedného z jej determinujúcich prvkov a síce podnikovej kultúry a jej bližšou charakteristikou. Budovanie identity je snahou podniku o špecifikáciu, jedinečnosť a osobitosť, čo sú silné zbrane v globalizujúcej sa spoločnosti. CHARAKTERISTIKA PODNIKOVEJ KULTÚRY - Definícií podnikovej kultúry možno nájsť v literatúre veľké množstvo, majú však spoločný menovateľ, ktorým je skutočnosť, že podniková kultúra sa chápe ako:
Podniková kultúra je odrazom ľudských dispozícií, myslenia a správania sa. Vytvára sa z minulých činností a zároveň je obmedzujúcim faktorom činností budúcich. Je zjavná, pôsobiaca na ľudské vedomie aj povedomie a tiež sa v nich prejavuje. Ako hovorí Jaromír Veber, je extrémne zotrvačná, a preto sa mení veľmi ťažko a dlhodobo. Nemožno ju exaktne kvantitatívne vyjadriť, je to kvalitatívna veličina. Ďalšou jej vlastnosťou je fakt, že ju nemožno nadiktovať, nedá sa ani jej modifikáciu nariadiť, či sa na nej dohodnúť, možno len v obmedzenom rozsahu. Je štruktúrovaná a zároveň je sama ako taká súčasťou kultúr vyšších úrovní, napr. kultúry odboru, regiónu, národa. PRVKY PODNIKOVEJ KULTÚRY Z kulturologického hľadiska chápania a vnímania podniku a jeho riadenia možno zadefinovať tri základné prvky podnikovej kultúry Prvky podnikovej kultúry PODNIKOVÁ KULTÚRA
Determinanty prosperity
PODNIKOVÁ KULTÚRA PATRÍ K NÁSTROJOM RIADENIA, o ktorých sa tak často nediskutuje, ktorý sa nemonitoruje a nekontroluje tak často a intenzívne ako číselné ukazovatele úspechu. Možno aj preto, že sa v číslach vyjadriť nedá a adekvátne správanie sa je často považované za prejav akéhosi obmedzenia slobody prejavu a podobne. Každý múdry manažér však takéto stanovisko musí nevyhnutne odmietnuť, pretože súhrn obrazu správania sa podniku smerom dovnútra aj do okolia je vizitkou hodnôt, zásad a noriem správania, veľavravne vypovedajúcich o individuálnych normách správania sa všetkých výkonných ako aj riadiacich pracovníkov. Nemalou mierou prispieva k aktivite podniku a zainteresovanosti pre podnik, podporuje iniciatívu a kvalitu práce a čo je podstatné, odráža pracovnú spokojnosť zainteresovaných. Je nástrojom riadenia, ktorý sa musí, rovnako ako akýkoľvek iný, vyvíjať vzhľadom na prudko sa meniace požiadavky, no všetci, ktorí jej vývoj podporujú, by nemali zabúdať, že podniková kultúra musí odrážať fundamentálne atribúty človečenského správania sa. Inými slovami, človek dodržiavanie adekvátnych noriem správania sa nevníma ako neslobodu a teda ich prijíma, nie odmieta. (Ing. Oľga Poniščiaková - PaM 8-9/2007)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
VYŠLO Poradca - formát A5 Mesačník nielen pre podnikateľov č. 1/2008
Mesačník prináša metodický rozbor najčastejšie sa vyskytujúcich problémov podnikateľskej praxe z pohľadu daní, účtovníctva a pracovného práva. Jednotlivé špecifické problémy sú spracované prostredníctvom názorných prípadov. č. 9/2007
Odborný dvojfarebný časopis pre daňovú, účtovnú a mzdovú prax. Články sú doplnené o citácie zákonov vo farebnom poli. č. 9/2007
Práca a mzdy bez chýb, pokút a penále - formát A4, 92 s. Nový mesačník, je určený personalistom, mzdovým účtovníkom, audítorom, odborníkom v oblasti práce a miezd, ale aj študentom a všetkým, ktorých táto problematika zaujíma. Je tlačený dvojfarebne. Vo farebných poliach pri jednotlivých príspevkoch uvádzame citácie zákonov a dôležité poznámky autorov. č. 8-9/2007
Odborný dvojfarebný mesačník pre školy, úrady, obce, kultúru, zdravotníctvo, rozpočtové, príspevkové, neziskové organizácie. Články sú doplnené o citácie zákonov vo farebnom poli, autori sú renomovaní odborníci. č. 10/2007
Dvojmesačník určený podnikateľom, živnostníkom, mzdovým účtovníkom, audítorom, daňovým poradcom, účtovníkom, ekonómom, študentom. Rieši problémy z oblastí daní, účtovníctva, ekonomiky, miezd, práva, personalistiky. Každé číslo obsahuje okrem iných rubrík aj "horúcu tému", ktorá je v danom období pre čitateľov najaktuálnejšia, abecedný index hesiel a zoznam vydaných publikácií k danej téme alebo kapitole. č. 4/2007
I/6
Vážení čitatelia, predplatitelia!
PRIPRAVUJEME Poradca č. 2/2008 (vyjde v X/2007)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stručný návod na vyplnenie objednávky
Ceny sú uvedené bez DPH a distribučných nákladov, pokiaľ nie je priamo pri cene uvedené inak.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tieto emailové noviny Vám boli doručené výhradne na základe žiadosti o zasielanie emailových novín. V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadali(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na vašu adresu, zašlite prosím správu s predmetom NEPOSIELAŤ na adresu noviny@i-poradca.sk. Následne budete vyradený(á) z databázy príjemcov emailových novín.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Copyright (c) Poradca s.r.o., 2002 - 2007 |