Em@ilové noviny

 

č. 17/2019

15.10.2019

 

 
 
 Téma novín 
 P6 aktual 
 Chybiť znamená platiť 
 Najviac čítané témy a publikácie 
 Horúce témy 
 Kontakty 

Služby, ktoré nájdete len u nás:

  • aktuálne a rýchle informácie
    (zmeny zákonov a predpisov) z oblastí daní, účtovnictva, miezd, odvodov; za výhodné ceny
  • kvalifikovaný a ochotný personál
    na zákazníckom oddelení;
  • možnosť rýchleho objednania
    publikácie (telefonicky, faxom, e-mailom, poštou);
  • rýchla dodávka (do 48 hodín)
  • uvádzanie nových produktov
    prostredníctvom mailingov a telemarketingu;
  • približovanie sa k zákazníkovi
    prostredníctvom bezplatných odpovedí na otázky.
 
Vážení čitatelia!
Novela zákona o sociálnom poistení, ktorá nadobudne účinnosť 1. 1. 2020 zavádza ročné zúčtovanie poistného v sociálnom poistení pri rešpektovaní zásad a princípov. Za akých podmienok sa zavádza ročné zúčtovanie? ... Odpovede nielen na túto otázku nájdete v Téme čísla pod názvom Novela zákona o sociálnom poistení a ešte viac informácií nájdete v mesačníku PaM 9/2019, v mesačníku Poradca 1-2/2020 nájdete Zákon o sociálnom poistení s komentárom a v odbornej tematickej publikácii 100 otázok Sociálne poistenie a zamestnávanie nájdete praktické príklady k novele.

Nie každý náklad, ktorý súvisí s podnikaním, zákon o dani z príjmov posudzuje ako daňovo uznaný. Ktoré výdavky sú daňové a ktoré nedaňové? Praktické príklady nájdete v druhej Téme čísla pod názvom Daňové a nedaňové výdavky a v odborných tematických publikáciách 100 otázok ZDP, DPH; Daňové a nedaňové výdavky A-Z a v Poradcovi 7-8/2019, kde nájdete úplné znenie zákona o daniach z príjmov s komentárom.

Ťažobu prehnanej konzumácie jedál, ktoré v priebehu roku rozumne zdravý jedálny lístok obvykle neakceptuje, je možné najlepšie "prelomiť" pozvoľne - čo najprirodzenejšou očistnou detoxikáciou alebo kontrolovaným pôstom. Ako na to? Čítajte v príspevku Detoxikácia ako predsavzatie v rubrike Byť dobrý nestačí.

Aké sú aktuálne tematické balíčky? Sociálne poistenie a zamestnávanie - zmeny, Daňové a nedaňové výdavky, Trestné právo po novele, Mzdy a personalistika komplexne, Zamestnávanie bez chýb.

Prajeme Vám obohacujúce čítanie a tešíme sa na skoré stretnutie.

Andrea Súkeníková
zodpovedná redaktorka
poradca@poradca.sk


V tomto čísle najdete:

 

 
 
TÉMY NOVÍN

 
NOVELA ZÁKONA O SOCIÁLNOM POISTENÍ


Dňa 27. marca 2019 prijala Národná rada Slovenskej republiky zákon č. 105/2019 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení. Išlo o poslanecký návrh novely zákona. Podľa predkladateľov je cieľom navrhovanej úpravy úprava podmienok poskytovania tzv. vyrovnávacieho príplatku podľa zákona o sociálnom poistení v súlade so skúsenosťami z aplikačnej praxe, ako i v súlade s relevantnou súdnou judikatúrou. Novela zákona nadobudne účinnosť od 1. januára 2020.

 

PRIJATÍM NOVELY zákona o sociálnom poistení č. 140/2015 Z. z., ktorým sa zmenil a doplnil zákon o sociálnom poistení, je s účinnosťou od 1. januára 2016 súčasťou zákona o sociálnom poistení úprava poskytovania vyrovnávacieho príplatku. Účelom prijatia tejto úpravy bolo eliminovať finančnú ujmu, ktorá vznikala poberateľom starobného dôchodku, ktorí dlhodobo pracovali a žijú na území SR, avšak ku dňu rozdelenia ČSFR pracovali u zamestnávateľa registrovaného v Obchodnom registri na území ČR. V dôsledku prijatej medzinárodnej Zmluvy o sociálnom zabezpečení sa všetky doby zabezpečenia takýchto zamestnancov (vrátane náhradných dôb) získané pred 31. 12. 1992 považujú za doby „českého“ zabezpečenia a dôchodkové doby poistenia dosiahnuté po 1. 1. 1993 sa považujú za slovenské doby poistenia. Takéto osoby po vzniku nároku na starobný dôchodok poberali jeden dôchodok od Českej správy sociálneho zabezpečenia a jeden od Sociálnej poisťovne. V dôsledku prijatia odlišných úprav sociálneho poistenia v SR a v ČR je súčet týchto dôchodkov v mnohých prípadoch nižší ako suma dôchodku, na ktorý by mali nárok, ak by sa všetky doby dôchodkového poistenia posudzovali podľa slovenských predpisov (tzv. teoretická suma dôchodku).

 

Ďalšou novelou zákona o sociálnom poistení pod č. 266/2017 Z. z. bol s účinnosťou od 1. júla 2018 okruh možných poberateľov vyrovnávacieho príplatku rozšírený o poberateľov predčasného starobného dôchodku, v prípade splnenia ostatných podmienok na jeho priznanie.

Aplikačná prax však aj po prijatí uvedených zákonov jednoznačne dokazuje, že existujúca úprava vyrovnávacieho príplatku nie je postačujúca. Túto skutočnosť potvrdzuje i rozhodovacia prax Najvyššieho súdu SR, ktorý pri rozhodovaní sporov o starobný dôchodok opakovane vyslovil názor, že s občanmi, ktorých zamestnávatelia mali do 31. 12. 1992 sídlo na území dnešnej ČR nie je možné zaobchádzať inak ako s občanmi, ktorých zamestnávatelia mali do 31. 12. 1992 sídlo na území dnešnej SR, a to aj v tom prípade, že nespĺňajú podmienky pre priznanie nároku na vyrovnávací príplatok podľa § 69b zákona o sociálnom poistení. Podľa Najvyššieho súdu SR je pri posudzovaní dôchodkových nárokov potrebné vychádzať priamo z Ústavy SR ako základného zákona SR, konkrétne zo zákazu diskriminácie podľa čl. 12 Ústavy SR a práva občana na primerané hmotné zabezpečenie v starobe, vyplývajúceho z článku 39 ods. 1 Ústavy SR. SR je jedným z dvoch nástupníckych štátov Českej a Slovenskej Federatívnej republiky ako jedného štátu, a v prípade zamestnania na území ČSFR u zamestnávateľa so sídlom na území ČSFR nešlo o klasické zamestnanie v cudzine. Do 31. 12. 1992 sa doby zamestnania kdekoľvek na území československej federácie hodnotili jednotne ako zamestnanie v tom istom štáte. Z hľadiska čl. 39 ods. 1 Ústavy je zamestnanie v ČR možné považovať za zamestnanie v cudzine až po 31. 12. 1992.

Na základe uvedeného Najvyšší súd SR pred prijatím úpravy vyrovnávacieho príplatku, ale i po jej prijatí konštatoval, že starobný dôchodok je potrebné priznať v takej výške, aby súčet starobných dôchodkov z ČR a SR nebol nižší ako dôchodok poistenca, ktorý počas svojho produktívneho života získal rovnakú dobu poistenia a rovnaké príjmy len u zamestnávateľov, ktorí mali sídlo na území SR. Takýto postup podľa Najvyššieho súdu SR nachádza oporu priamo v spomenutých ustanoveniach Ústavy SR.

Na základe uvedeného poslednou novelou zákona o sociálnom poistení sa navrhlo zníženie potrebného počtu rokov československých období dôchodkového poistenia ako podmienky priznania vyrovnávacieho príplatku najmenej 25 rokov na najmenej 15 rokov.

 

Uvedený návrh vychádza z platnej právnej úpravy zákona o sociálnom poistení, podľa ktorého nárok na starobný dôchodok vzniká v prípade, ak bol poistenec dôchodkovo poistený najmenej 15 rokov a dovŕšil dôchodkový vek. Týmto spôsobom budú môcť o priznanie vyrovnávacieho príspevku požiadať aj tí starobní dôchodcovia, ktorí nemohli doteraz splniť podmienku 25 rokov výhradne z dôvodu neskoršieho dátumu narodenia.

 

Vzhľadom k tomu, že so znižujúcim sa počtom rokov československého dôchodkového poistenia sa spravidla znižuje i negatívny rozdiel medzi súčtom dôchodkov a teoretickým dôchodkom, bude možné na základe aplikácie navrhovanej úpravy v budúcnosti opätovne posúdiť, či je potrebné prijatie ďalšej úpravy. Navrhovanú zmenu je však vhodné prijať v čo najskoršom termíne tak, aby nedochádzalo ku zväčšovaniu finančnej ujmy na strane aktuálne dotknutých starobných dôchodcov.

 

ROZHODNUTIE NS SR - Pre ilustráciu uvádzame rozhodnutie NS SR č. č. 9So/103/2014 zo dňa 30. 9. 2015, ktorým na základe žaloby zrušil rozhodnutie Krajského súdu, ktorý rozhodoval o odvolaní voči rozhodnutiu Sociálnej poisťovne, ústredia Bratislava.

Krajský súd ako vecne príslušný súd rozsudkom z 29. mája 2014 potvrdil rozhodnutie odporkyne – Sociálnej poisťovne, ústredie Bratislava, ktorým bol navrhovateľovi podľa § 65 a § 82 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení a podľa čl. 52 ods. 1 písm. a) a ods. 4 nariadenia (ES) Európskeho parlamentu a Rady č. 883/2004 o koordinácii systémov sociálneho zabezpečenia v znení nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 998/2009 od 15. septembra 2012 priznaný starobný dôchodok v sume 489,60 € mesačne.

Z odôvodnenia rozsudku vyplýva, že krajský súd mal za preukázané, že sídlo zamestnávateľa navrhovateľa (Česká námorná plavba) k 31. 12. 1992, teda ku dňu rozdelenia Českej a Slovenskej Federatívnej republiky, bolo na území ČR a preto doby zamestnania, získané pred uvedeným dňom sa považujú za doby zabezpečenia (poistenia) v ČR a dôchodok za ne je príslušná poskytnúť Česká správa sociálneho zabezpečenia.

 

Navrhovateľ splnil podmienky nároku na starobný dôchodok podľa právnych predpisov SR, a preto nebolo potrebné prihliadnuť na doby poistenia získané v ČR. Krajský súd dospel k záveru, že napadnuté rozhodnutie odporkyne je správne a bolo vydané v súlade so zákonom. Odporkyňa určila sumu starobného dôchodku podľa čl. 52 ods. 1 písm. a) nariadenia.

 

Proti rozsudku krajského súdu podal navrhovateľ odvolanie. Namietal, že v jeho prípade nie je možné aplikovať európske právo. Nariadenie z roku 2004 upravuje koordináciu systémov sociálneho zabezpečenia členských štátov Európskej únie, navrhovateľ však nikdy nepracoval na území iného členského štátu, ale len v meste Bratislava, t. j. na území ČSSR, resp. ČSFR a SR ako nástupníckeho štátu a preto v jeho prípade absentuje cudzí prvok. Postupom odporkyne je diskriminovaný, pretože oproti dôchodcom, ktorí pracovali v čase rozpadu ČSFR pre zamestnávateľov so sídlom na území SR, je súčet jeho dôchodkov z ČR a zo SR nižší. Nesúhlasil ani s aplikáciou Zmluvy medzi ČR a SR o sociálnom zabezpečení, pretože tým dochádza k porušeniu jeho základných ľudských práv a slobôd garantovaných Ústavou SR, Charty základných práv Európskej únie a Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd (ako napr. rovnosť pred zákonom a zákaz diskriminácie, právo na primerané hmotné zabezpečenie v starobe a zákaz retroaktivity a princíp právnej istoty). Jediným ústavne konformným výkladom, ktorým nebude porušené žiadne právo navrhovateľa, je započítanie všetkých dôb trvania jeho dôchodkového zabezpečenia (resp. poistenia) z doby existencie ČSSR, ČSFR a SR odporkyňou. Poukázal na skutočnosť, že krajský súd sa vo svojom rozhodnutí nevysporiadal ani s jednou námietkou navrhovateľa, predovšetkým s jeho námietkou, že v jeho prípade nie je možné aplikovať európske právo a Zmluvu medzi ČR a SR a že boli porušené jeho základné ľudské práva a slobody. Rozsudok súdu prvého stupňa považuje navrhovateľ za svojvoľný, arbitrárny a jeho závery za zjavne neodôvodnené a nepodložené skutkovým stavom. Žiadal, aby odvolací súd napadnutý rozsudok zmenil a rozhodnutie odporkyne zrušil a vec jej vrátil na ďalšie konanie s tým, že zohľadní trvanie dôchodkového poistenia od 15. 9. 1965 do 31. 12. 1992 započítaním tejto doby pre výpočet jeho starobného dôchodku alebo poskytnutím kompenzácie vo forme tzv. vyrovnacieho príspevku predstavujúceho medzi starobným dôchodkom vypočítaným podľa právnych predpisov SR za celú dobu poistenia navrhovateľa a súčtom starobných dôchodkov poberaných navrhovateľom v SR a v ČR.

Odporkyňa vo vyjadrení k odvolaniu nepovažovala dôvody uvedené navrhovateľom za opodstatnené a navrhla napadnutý rozsudok krajského súdu potvrdiť ako vecne správny. Súčasne uviedla, že navrhovateľovi bol rozhodnutím Českej správy sociálneho zabezpečenia v Prahe z 5. februára 2013 priznaný starobný dôchodok v sume 8 505 Kč mesačne.

 

Najvyšší súd SR ako súd odvolací preskúmal napadnutý rozsudok a konanie, ktoré mu predchádzalo bez nariadenia pojednávania, dospejúc k záveru, že rozsudok krajského súdu je potrebné zrušiť.

Podľa § 244 ods. 1 O.s.p. v správnom súdnictve preskúmavajú súdy na základe žalôb alebo opravných prostriedkov zákonnosť rozhodnutí a postupov orgánov verejnej správy. Podľa § 157 ods. 2 O.s.p. v odôvodnení rozsudku súd uvedie, čoho sa navrhovateľ (žalobca) domáhal a z akých dôvodov, ako sa vo veci vyjadril odporca (žalovaný), prípadne iný účastník konania, stručne, jasne a výstižne vysvetlí, ktoré skutočnosti považuje za preukázané a ktoré nie, z ktorých dôkazov vychádzal a akými úvahami sa pri hodnotení dôkazov riadil, prečo nevykonal ďalšie navrhnuté dôkazy a ako vec právne posúdil. Súd dbá na to, aby odôvodnenie rozsudku bolo presvedčivé.

Procesným právom účastníka je právo na riadne odôvodnenie rozhodnutia. Povinnosť súdu riadne odôvodniť svoje rozhodnutie vyplývajúca z ustanovenia § 157 ods. 2 O.s.p. znamená právo účastníka na dostatočné a presvedčivé odôvodnenie rozhodnutia. Porušením tejto povinnosti sa účastníkovi odníma možnosť náležite skutkovo a aj právne argumentovať proti rozhodnutiu súdu, voči ktorému chce využiť možnosť opravného prostriedku. Nedostatok riadneho odôvodnenia súdneho rozhodnutia je preto porušením práva na spravodlivé súdne konanie.

Krajský súd z uvedených zásad súdneho prieskumu dôsledne nevychádzal. V odôvodnení rozsudku neuviedol, akými úvahami sa pri preskúmavaní rozhodnutia odporkyne riadil a ako vec sám právne posúdil. Žiadnym spôsobom sa nevyporiadal s námietkami navrhovateľa, predovšetkým s jeho námietkami, že v jeho prípade nie je možné aplikovať európske právo a Zmluvu, resp. že mu odporkyňa nekompenzovala znížený starobný dôchodok tzv. vyrovnávacím príspevkom, hoci odporkyňa sa k týmto námietkam vo svojich písomných podaniach súdu vyjadrila. Z toho dôvodu je rozhodnutie krajského súdu nepreskúmateľné pre nedostatok dôvodov.

Vzhľadom na uvedené odvolací súd rozsudok krajského súdu podľa § 221 ods. 1 písm. f) O.s.p. v spojení s § 250ja ods. 3 veta druhá O.s.p. zrušil a vec mu vrátil na ďalšie konanie (§ 221 ods. 2 OSP).

V ďalšom konaní krajský súd prejedná vec znova, vysporiada sa s námietkami navrhovateľa ohľadom aplikácie nariadenia a Zmluvy odporkyňou pri posudzovaní nároku na starobný dôchodok navrhovateľa a možnosťou kompenzácie formou tzv. vyrovnávacieho príspevku. Vo veci znovu rozhodne, pričom svoje rozhodnutie náležite odôvodní.

 

NOVÁ PRÁVNA ÚPRAVA - Do časti zákona o sociálnom poistení pojednávajúcom o podmienkach vzniku nároku na starobný dôchodok sa vkladá úplne nový § 66a, podľa ktorého sa suma starobného dôchodku určí ako rozdiel fiktívnej sumy starobného dôchodku podľa odseku 2 a sumy starobného dôchodku alebo invalidného dôchodku vyplácaného podľa predpisov ČR, ak ide o poistenca, ktorý získal

a) pred 1. januárom 1993 československé obdobie dôchodkového poistenia, za ktoré mu bol priznaný starobný dôchodok podľa predpisov ČR alebo má priznaný invalidný dôchodok podľa predpisov ČR, a zároveň

b) po 31. decembri 1992 najmenej jeden rok dôchodkového poistenia podľa predpisov SR.

 

Fiktívna suma starobného dôchodku

sa určí ako suma starobného dôchodku podľa zákona o sociálnom poistení alebo podľa predpisov účinných pred 1. januárom 2004, ak starobný dôchodok bol priznaný podľa predpisov účinných pred 1. januárom 2004, so zohľadnením obdobia dôchodkového poistenia získaného po 31. decembri 1992 podľa predpisov SR a československého obdobia dôchodkového poistenia podľa § 60 ods. 9.

V prípade, ak starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok priznaný podľa predpisov ČR je upravený z dôvodu súbehu s inou dávkou, z dôvodu súbehu s príjmom zo zárobkovej činnosti alebo z iného dôvodu ustanoveného predpismi ČR, použije sa na určenie sumy starobného dôchodku podľa § 66a ods. 1 suma starobného dôchodku alebo invalidného dôchodku podľa predpisov ČR, ktorá by patrila, ak by k úprave sumy dôchodku z tohto dôvodu nedošlo.

 

Starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok priznaný podľa predpisov ČR sa na účely určenia sumy starobného dôchodku podľa § 66a ods. 1 prepočíta na eurá podľa referenčného výmenného kurzu určeného a vyhláseného Európskou centrálnou bankou, ktorý je platný ku dňu, ku ktorému sa určuje suma starobného

dôchodku podľa §66a ods.1.

 

Určená suma starobného dôchodku nesmie byť nižšia ako suma starobného dôchodku, ktorá je v súlade s Čl. 52 ods. 1 písm. a) nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 883/2004 z 29. apríla 2004 o koordinácii systémov sociálneho zabezpečenia určená podľa zákona alebo podľa predpisov účinných pred 1. januárom 2004, ak starobný dôchodok bol priznaný podľa predpisov účinných pred 1. januárom 2004.

Pokiaľ ide o predčasný starobný dôchodok, podľa nového § 68a zákona, suma predčasného starobného dôchodku sa určí ako rozdiel fiktívnej sumy predčasného starobného dôchodku a sumy starobného dôchodku alebo invalidného dôchodku vyplácaného podľa predpisov ČR, ak ide o poistenca, ktorý získal

a)  pred 1. januárom 1993 československé obdobie dôchodkového poistenia, za ktoré mu bol priznaný starobný dôchodok podľa predpisov ČR alebo má priznaný invalidný dôchodok podľa predpisov ČR, a zároveň

b)  po 31. decembri 1992 najmenej jeden rok dôchodkového poistenia podľa predpisov SR.

 

Aj ohľadom predčasného starobného dôchodku bude platiť úprava uvedená vyššie týkajúca sa starobného dôchodku podľa § 66a ods. 2 až 5.

 

V prípade invalidného dôchodku,

podľa nového § 73a zákona, jeho suma sa určí ako rozdiel fiktívnej sumy invalidného dôchodku podľa § 73a ods. 2 a sumy invalidného dôchodku alebo starobného dôchodku vyplácaného podľa predpisov ČR, ak ide o poistenca ktorý získal

a)  pred 1. januárom 1993 československé obdobie dôchodkového poistenia, za ktoré mu bol priznaný starobný dôchodok podľa predpisov ČR alebo má priznaný invalidný dôchodok podľa predpisov ČR, a zároveň

b)  po 31. decembri 1992 najmenej jeden rok dôchodkového poistenia podľa predpisov SR.

 

Fiktívna suma invalidného dôchodku sa určí ako suma invalidného dôchodku podľa zákona alebo podľa predpisov účinných pred 1. januárom 2004, ak invalidný dôchodok alebo čiastočný invalidný dôchodok je priznaný podľa predpisov účinných pred 1. januárom 2004, so zohľadnením obdobia dôchodkového poistenia získaného po 31. decembri 1992 podľa predpisov SR a československého obdobia dôchodkového poistenia podľa § 60 ods. 9 zákona. Podmienka poklesu zárobku na nárok na výplatu čiastočného invalidného dôchodku podľa predpisov účinných pred 1. januárom 2004 sa považuje za splnenú.

 

Na určenie sumy invalidného dôchodku podľa § 73a ods. 1 sa na

a)  starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok upravený podľa predpisov ČR vzťahuje § 66a ods. 3 rovnako, t. j. na určenie sumy tohto dôchodku sa použije suma dôchodku podľa predpisov ČR, ktorá by patrila, ak by k úprave sumy tohto dôchodku z tohto dôvodu nedošlo, a na

b)  prepočítanie starobného dôchodku alebo invalidného dôchodku podľa predpisov ČR vzťahuje § 66a ods. 4, t. j. starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok priznaný podľa predpisov ČR sa na účely určenia sumy starobného dôchodku prepočíta na eurá podľa referenčného výmenného kurzu určeného a vyhláseného Európskou centrálnou bankou, ktorý je platný ku dňu, ku ktorému sa určuje suma starobného dôchodku.

 

Suma invalidného dôchodku nesmie byť nižšia ako suma invalidného dôchodku, ktorá je v súlade s Čl. 46 ods. 1 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 883/2004 z 29. apríla 2004 o koordinácii systémov sociálneho zabezpečenia určená podľa zákona alebo podľa predpisov účinných pred 1. januárom 2004, ak invalidný dôchodok alebo čiastočný invalidný dôchodok je priznaný podľa predpisov účinných pred 1. januárom 2004.

 

(Viac nielen o tejto téme sa dočítate v mesačníku PaM 9/2019, v mesačníku Poradca 1-2/2020 nájdete Zákon o sociálnom poistení s komentárom a v odbornej tematickej publikácii 100 otázok Sociálne poistenie a zamestnávanie nájdete praktické príklady k novele)

 



DAŇOVÉ A NEDAŇOVÉ VÝDAVKY

Mobilná kancelária

Podnikateľ má vo výbave svojej kancelárie všetky potrebné veci na komunikáciu s obchodnými partnermi, klientami a pod. Keďže je pomerne často na cestách, rozhodol sa zakúpiť si od telekomunikačného operátora balík služieb predstavujúci tzv. mobilnú kanceláriu.

Môže si podnikateľ tento výdavok uplatniť do daňových výdavkov napriek tomu, že vo firme už má zakúpené mobily, faxy, pripojenie na internet a pod.?

 

Skutočnosť, že podnikateľ už disponuje elektronickými  komunikačnými  prostriedkami vo firme nemá žiadny dopad na možnosť uplatniť si výdavky súvisiace s obstaraním  a  používaním  mobilnej  kancelárie. Mobilná kancelária predstavuje pre neho spôsob poskytujúci jednoduchý a bezpečný prístup k jeho dokumentom a aplikáciam pri pracovných cestách. Bez obmedzenia miesta a času mu umožňuje jednoducho a efektívne zdieľať všetky potrebné  informácie. Nie je podstatné, že podnikateľ už používa klasický počítač, notebook, PDA alebo mobilný telefón, na svojom pracovisku alebo mimo neho (napr. vo verejnej internetovej kaviarni), svoje dokumenty, aplikácie aj elektronickú poštu má prostredníctvom balíka tzv. mobilnej kancelárie vždy k dispozícii. Jediné, čo na prácu pri cestách potrebuje, je internetové pripojenie. Okrem svojich dokumentov a aplikácií môže prostredníctvom mobilnej kancelárie jednoducho  zdieľať informácie s kolegami alebo spolupracovníkmi. Kalendáre, diskusné fóra, dotazníky a úlohy sú totiž jednými z mnohých nástrojov na modernú a efektívnu výmenu údajov. Mobilná kancelária prostredníctvom elektronických prostriedkov totiž umožňuje vykonávať väčšinu kancelárskej agendy, ako je práca s e-mailom, prijímanie alebo odosielanie faxov, organizovanie stretnutí, prístup do internetu a firemnej databázy prakticky kedykoľvek a kdekoľvek, kde existuje pokrytie príslušným signálom. Tam kde končia hranice pracovného stola, tam sa otvára svet mobilnej kancelárie. Na týchto skutočnostiach by mala byť postavená obhajoba uvedeného daňového  výdavku pri prípadnom spore so správcom dane. Samozrejme je potrebné splniť aj ostatné podmienky definované v § 2 písm. i) zákona o dani z príjmov.

 

Príjem z predaja nehnuteľnosti

Od roku 2010 manželia využívali na svoje podnikanie tú istú nehnuteľnosť patriacu do ich BSM, ktorú si zaradil do obchodného majetku manžel. V roku 2015 obaja manželia skončili podnikanie a uvedenú nehnuteľnosť prenajali (ako občania). Do obchodného majetku si ju zaradila manželka (odpisy uplatňovala ako daňové výdavky) a mala ju zaradenú v obchodnom majetku až do jej predaja, ktorý sa uskutočnil v roku 2018.

Môžu si manželia rozdeliť príjem z predaja nehnuteľnosti?

 

Pri skončení podnikania došlo aj k vyradeniu nehnuteľnosti z obchodného majetku manžela. Ak manželia prenajímali nehnuteľnosť v BSM a príjem z prenájmu nebol príjmom z podnikania, potom bol príjmom podľa § 6 ods. 3 ZDP, ktorý si mohli manželia deliť spôsobom uvedeným v § 4 ods. 8 ZDP (rovnakým pomerom alebo v pomere, na ktorom sa manželia dohodli). Pri predaji nehnuteľnosti, ktorá bola v obchodnom majetku pri príjmoch z prenájmu podľa § 6 ods. 3 ZDP, ak neboli splnené podmienky oslobodenia od dane podľa § 9 ZDP (neuplynulo päť rokov od vyradenia nehnuteľnosti z obchodného majetku prenajímateľa), príjem z predaja takejto nehnuteľnosti je zdaniteľným príjmom, a to ostatným príjmom z prevodu vlastníctva nehnuteľnosti podľa § 8 ods. 1 písm. b) ZDP. V súlade so znením § 8 ods. 16 ZDP nie je možné tento príjem rozdeliť medzi manželov a celý príjem z predaja nehnuteľnosti patriacej do BSM zdaní manželka, ktorá mala túto nehnuteľnosť pred jej predajom zaradenú v obchodnom majetku ako posledná.

 

Obmedzenie výšky daňového uplatnenia

Komerčný právnik si v súvislosti s budovaním svojho imidžu obstaral kvalitný kožený kufrík,

značkové pero, značkový vizitkár a diár.

Môže správca dane obmedziť nejakým  spôsobom výšku daňového uplatnenia súvisiacich výdavkov, keďže išlo o niekoľkonásobne vyššiu sumu ako by zaplatil za štandardný kufrík, pero, diár či vizitkár?

 

Výdavky na kufrík, značkové pero či diár súvisiace s imidžom podnikateľa sú v súčasnosti stále problematické pri posudzovaní správcom dane. Zákon o dani z príjmov neuvádza náklady na imidž podnikateľa medzi daňovo uznateľnými ani medzi daňovo neuznateľnými výdavkami. Nemožno však  konštatovať, že spomínané výdavky na imidž podnikateľa sú jednoznačne zaradené medzi výdavky na jeho reprezentáciu, keďže u komerčného právnika ide o výdavky evidentne súvisiace s dosiahnutím, zabezpečením a udržaním príjmov. Výška obstarávacej ceny týchto predmetov resp. skutočnosť, že ide o luxusné značky je v predmetnom prípade irelevantná.

 

Úhrada faktúry ako daňový výdavok

Vývojová organizácia si dodávateľským spôsobom zabezpečila meranie intenzity externého  hluku za účelom zistenia možnosti jeho negatívneho vplyvu na svojich zamestnancov.

Je úhrada faktúry za toto meranie daňovým nákladom, aj keď namerané hodnoty boli v norme?

 

Zamestnávateľ je v zmysle § 6 ods. 1 písm. e) zákona o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci v záujme zabezpečenia bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci povinný zabezpečovať, aby chemické faktory, fyzikálne faktory, biologické faktory a faktory ovplyvňujúce psychickú pracovnú zaťaž a sociálne faktory neohrozovali bezpečnosť a zdravie zamestnancov. Keďže spomínané zabezpečenie merania intenzity hluku je nevyhnutné chápať ako určité plánované opatrenie zamerané na zistenie rizika a faktorov podmieňujúcich možné poškodenie zdravia, je potrebné ho považovať za súčasť prevencie. Ide v podstate o posudzovanie rizika, ktoré je v zmysle § 5 ods. 2 písm. b) vyššie spomínaného zákona jednou zo všeobecných zásad prevencie. Na základe uvedeného je tak možné konštatovať, že náklady spojené s obstaraním merania intenzity hluku bez ohľadu na jeho výsledok je možné v zmysle § 19 ods. 2 písm. c) bod 1 zákona o dani z príjmov považovať za daňovo uplatniteľné.

 

Daňový výdavok spoločnosti

Spoločnosť ABC, s. r. o. zaúčtovala v marci 2019 do nákladov úrok z omeškania vo výške 120 eur, ktorý v marci 2019 aj uhradila.

Bude tento výdavok v roku 2019 daňovým výdavkom spoločnosti?

 

Nie. Úrok z omeškania účtovaný do nákladov v roku 2019 nebude spoločnosť môcť daňovo efektívne uplatniť. Skutočnosť, že ho v roku 2019 aj uhradila je pre uvedené účely irelevantná.

 

Zamestnanecký benefit

Poradenská spoločnosť uhradila za svojho konateľa a aj za zamestnanca, ktorí sú členmi Slovenskej komory audítorov členský príspevok.

Pôjde v predmetnom prípade o daňový výdavok spoločnosti? Ako by sa uvedený prípad posudzoval, ak by úhrada členského za konateľa a zamestnanca bola dohodnutá

v pracovnej zmluve ako zamestnanecký benefit?

 

V zásade platí, keďže členom komory nie je poradenská spoločnosť, ale zamestnanec a konateľ tejto spoločnosti, nebude možné členský príspevok zaplatený komore spomínanou spoločnosťou za konateľku a zamestnanca uznať za daňový výdavok spoločnosti. V zmysle druhej vety ustanovenia § 19 ods. 1 zákona o dani z príjmov však platí, že ak výšku výdavku (nákladu) limituje tento zákon okrem výdavku (nákladu) vynaloženého zamestnávateľom na poskytnutý zdaniteľný príjem podľa § 5 ods. 1 a ods. 3 písm. d) tohto právneho predpisu za podmienok ustanovených osobitným predpisom, alebo jeho zahrnutie v zdaňovacom období upravuje zákon o dani z príjmov v inej výške ako osobitný predpis, preukázaný výdavok (náklad) možno zahrnúť do daňových výdavkov len v rozsahu a za podmienok ustanovených v zákone o dani z príjmov. To znamená, že ak uvedený „benefit“ poradenská spoločnosť zdaní konateľovi a zamestnancovi v rámci príjmov zo závislej činnosti, bude si môcť zaplatenie spomínaných príspevkov daňovo efektívne uplatniť

 

(Viac nielen o tejto téme sa dočítate v odborných tematických publikáciách 100 otázok ZDP, DPH; Daňové a nedaňové výdavky A-Z a v Poradcovi 7-8/2019, kde nájdete úplné znenie zákona o daniach z príjmov s komentárom)

 

 

 
 
P6 V LEGISLATÍVE



286/2019 Z. z.
Vyhláška Štatistického úradu Slovenskej republiky, ktorou sa doplna vyhláška Štatistického úradu Slovenskej republiky c. 384/2015 Z. z., ktorou sa vydáva štatistická klasifikácia zamestnaní 01.10.2019

287/2019 Z. z.
Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky c. 87/1996 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon Národnej rady Slovenskej republiky c. 18/1996 Z. z. o cenách, v znení neskorších predpisov 01.01.2020

288/2019 Z. z.
Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky c. 88/1996 Z. z. o cenách špeciálnej techniky 01.01.2020

289/2019 Z. z.
Vyhláška Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky, ktorou sa urcuje výška pomernej casti stabilizacnej pôžicky poskytnutej na akademický rok 2019/2020, o ktorú sa zníži nesplatená istina stabilizacnej pôžicky 30.09.2019

290/2019 Z. z.
Oznámenie Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky o vydaní opatrenia z 12. septembra 2019 c. 2019/12428:5-A1810, ktorým sa ustanovuje suma maximálneho rocného školného na akademický rok 2020/2021 pre študijné programy v externej forme štúdia uskutocnované na verejných vysokých školách a štátnych vysokých školách

291/2019 Z. z.
Vyhláška Úradu pre reguláciu sietových odvetví, ktorou sa mení a doplna vyhláška Úradu pre reguláciu sietových odvetví c. 490/2009 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o podpore obnovitelných zdrojov energie, vysoko úcinnej kombinovanej výroby a biometánu v znení neskorších predpisov 01.01.2020

292/2019 Z. z.
Vyhláška Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú kritériá na urcovanie najvyššieho poctu žiakov prvého rocníka stredných škôl 01.10.2019

293/2019 Z. z.
Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podmienky a rozsah náhrady zvýšených výdavkov hostujúceho sudcu 15.10.2019

294/2019 Z. z.
Oznámenie Ministerstva zahranicných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o prijatí Zmien textu a príloh II až IX a doplnenia nových príloh X a XI k Protokolu o znížení acidifikácie, eutrofizácie a prízemného ozónu k Dohovoru o dialkovom znecistovaní ovzdušia prechádzajúcom hranicami štátov z roku 1979

295/2019 Z. z.
Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa mení a doplna vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky c. 328/2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú vzory podaní do registra partnerov verejného sektora 01.11.2019

296/2019 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a doplna zákon c. 414/2012 Z. z. o obchodovaní s emisnými kvótami a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 08.10.2019

297/2019 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a doplna zákon c. 250/2012 Z. z. o regulácii v sietových odvetviach v znení neskorších predpisov 01.11.2019

298/2019 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a doplna zákon c. 71/2013 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov 01.11.2019

299/2019 Z. z.
Zákon o dohlade a pomoci pri riešení neodôvodnenej geografickej diskriminácie zákazníka na vnútornom trhu a o zmene zákona c. 128/2002 Z. z. o štátnej kontrole vnútorného trhu vo veciach ochrany spotrebitela a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 01.11.2019

300/2019 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a doplna zákon c. 453/2003 Z. z. o orgánoch štátnej správy v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 01.11.2019

301/2019 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a doplna zákon c. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov 01.12.2019

302/2019 Z. z.
Zákon o zálohovaní jednorazových obalov na nápoje a o zmene a doplnení niektorých zákonov 01.12.2019

303/2019 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a doplna zákon Národnej rady Slovenskej republiky c. 152/1995 Z. z. o potravinách v znení neskorších predpisov 14.12.2019

304/2019 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a doplna zákon c. 516/2008 Z. z. o Audiovizuálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a doplna zákon c. 40/2015 Z. z. o audiovízii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 01.01.2020

305/2019 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a doplna zákon c. 442/2012 Z. z. o medzinárodnej pomoci a spolupráci pri správe daní v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a doplnajú niektoré zákony 01.01.2020

306/2019 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a doplna zákon c. 319/2002 Z. z. o obrane Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a doplnajú niektoré zákony 01.02.2020

307/2019 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a doplna zákon c. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a doplnajú niektoré zákony 30.07.2020

308/2019 Z. z.
Vyhláška Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, ktorou sa mení a doplna vyhláška Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky c. 134/2018 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o prevádzke vozidiel v cestnej premávke 01.11.2019

309/2019 Z. z.
Vyhláška Úradu pre reguláciu sietových odvetví, ktorou sa mení a doplna vyhláška Úradu pre reguláciu sietových odvetví c. 18/2017 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania regulovaných cinností v elektroenergetike v znení neskorších predpisov 20.10.2019


 

 
 
CHYBIŤ ZNAMENÁ PLATIŤ




Nezabudnite v novembri 2019

 

Termín zákonnej povinnosti

Charakteristika zákonnej povinnosti

Povinná osoba a zákon v platnom znení

8. 11.  – piatok

 

Splatnosť poistného na sociálne poistenie z vymeriavacieho základu zamestnancov s nepravidelným príjmom za október 2019

 

Zamestnávateľ

§ 143 ods. 1 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z.n.p.

Splatnosť poistného na verejné zdravotné poistenie z dividend vyplatených v októbri 2019, na ktoré sa vzťahuje táto povinnosť

Platiteľ dividend

§ 17 ods. 4 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z.n.p.

Podanie výkazu preddavkov platiteľa dividend za dividendy, na ktoré sa vzťahuje táto povinnosť, a ktoré boli vyplatené v októbri 2019

Platiteľ dividend

§ 20 ods. 5 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z.n.p.

15. 11.  – piatok

 

Odvod dane vyberanej zrážkou v októbri 2019 z tých príjmov, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane

 

Platiteľ zrážkovej dane

§ 43 ods. 11 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z.n.p.

Odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane

Platiteľ príjmu podliehajúceho zabezpečeniu dane

§ 44 ods. 3 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z.n.p.

do výplatného termínu

 

Splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní, ktoré platí zamestnávateľ za október 2019

 

Zamestnávateľ

§ 17 ods. 1 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z.n.p.

Splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za október 2019

 

Zamestnávateľ

§ 143 ods. 2 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z.n.p.

Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni výkaz poistného a príspevkov za október 2019

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. f) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z.n.p.

Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni evidenčný list dôchodkového poistenia za zamestnancov, ktorí skončili pracovný pomer v októbri 2019

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. j) bod 1. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z.n.p.

Deň pred vznikom pracovnoprávneho vzťahu alebo pred vznikom poistenia

 

Prihlásiť zamestnanca do Sociálnej poisťovne deň pred vznikom poistného vzťahu, najneskôr pred začatím výkonu činnosti zamestnanca

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. b) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z.n.p.

Prihlásiť zamestnávateľa do Sociálnej poisťovne najneskôr deň predchádzajúci dňu, v ktorom začal zamestnávať aspoň jedného zamestnanca

 

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. a) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení z.n.p.

do 3 dní

 

Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne pracovný úraz, ktorý si vyžiadal lekárske ošetrenie alebo dočasnú pracovnú neschopnosť,

 

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. h) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z.n.p.

Predložiť pobočke Sociálnej poisťovne žiadosť o výplatu nemocenskej dávky (nemocenského po 10. dni trvania dočasnej pracovnej neschopnosti)

 

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. e) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z.n.p.

Od výplatného termínu doručiť zdravotnej poisťovni výkaz preddavkov na poistné za október 2019

Zamestnávateľ

§ 20 ods. 1 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z.n.p. a Metodické usmernenie UDZS č. 3/2/2008

do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru

 

Odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti a odvod osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa za október 2019

 

Zamestnávateľ

§ 35 ods. 6 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z.n.p.

Prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za október 2019 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke

Zamestnávateľ

§ 6 ods. 2 zákona č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde v z.n.p.

Do 8 dní

 

Odhlásiť zamestnanca v pobočke Sociálnej poisťovne, odhlásiť sa z registra zamestnávateľov v pobočke Sociálnej poisťovne, oznámiť zmenu v údajoch zamestnávateľa a zmenu výplatného termínu

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. b) bod 1. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z.n.p.

Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni evidenčný list dôchodkového poistenia za zamestnancov, ktorí si uplatnili nárok na dávku dôchodkového poistenia

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. j) bod 2a. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z.n.p.

Elektronicky predložiť evidenčný list dôchodkového poistenia odo dňa doručenia výzvy Sociálnej poisťovne na predloženie tejto evidencie

 

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. j) bod 2b. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z.n.p.

Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne prerušenie sociálneho poistenia,  začiatok a skončenie materskej a rodičovskej dovolenky zamestnanca, zmeny v údajoch zamestnanca (priezvisko, stav, miesto trvalého pobytu) a zmenu názvu a sídla zamestnávateľa

 

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. c), d), m), n)  zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z.n.p.

Predložiť pobočke Sociálnej poisťovne záznam o pracovnom úraze, výsledky vyšetrovania pracovného úrazu, hlásenie o zistení choroby z povolania

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. i) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z.n.p.

Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne platobnú neschopnosť zamestnávateľa, informácie súvisiace s poskytnutím dávky garančného poistenia, predložiť potvrdenie o nárokoch zamestnancov

Zamestnávateľ

§ 234 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z.n.p.

Prihlásiť a odhlásiť v pobočke zdravotnej poisťovne zamestnancov a ich zamestnávateľa

Zamestnávateľ

§ 24 písm. c) zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z.n.p.

Oznámiť zamestnávateľovi uplatnenie nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie od vzniku pracovného pomeru, štátnozamestnaneckého pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu zamestnancom, zánik nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie odo dňa zmeny zamestnancom

 

Zamestnanec

§ 24 písm. c) zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z.n.p.

Do konca nasledujúceho kalendárneho mesiaca

 

Odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť alebo začatia výkonu inej zárobkovej činnosti – registrovať sa u miestne príslušného správcu dane, oznámiť vykonávanie činnosti,  poberanie príjmov podliehajúcich dani, zriadenie stálej prevádzkarne, zrušenie činnosti daňového subjektu

Zamestnávateľ

§ 49a zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z.n.p.

Podať daňové priznanie k dani z motorových vozidiel pri konkurze, likvidácii, pri ukončení podnikania a pri zániku daňovníka – pri využívaní motorového vozidla zamestnanca

 

Zamestnávateľ

§ 9 ods. 3 a nasl. zákona č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel v z.n.p.

 

 

 
 


BYŤ DOBRÝ NESTAČÍ


DETOXIKÁCIA AKO PREDSAVZATIE

 

Ťažobu prehnanej konzumácie jedál, ktoré v priebehu roku rozumne zdravý jedálny lístok obvykle neakceptuje, je možné najlepšie „prelomiť“ pozvoľne – čo najprirodzenejšou očistnou detoxikáciou alebo kontrolovaným pôstom.

 

 

UŽ KLASIK MEDICÍNY HIPPOKRATES VEDEL, ŽE TELO TREBA Z ČASU NA ČAS ZVNÚTRA VYČISTIŤ. Neobvyklý stav, pri ktorom ubúdala energia a dostavovala sa únava aj celkové vyčerpanie, formuloval ako zanesenie organizmu jedovatými látkami – toxínmi. Svojim prejedeným pacientom ordinoval figy, ďatle, hrozienka a veľké množstvo čistej vody, ale tiež popísal celý rad bylinných liekov a liečebných postupov, ktoré v organizme likvidovali jeho nežiaduce produkty. Tak bolo telo postupne zbavované „špiny“, ale aj zlých duchov – všetkého, čo v staroveku i stredoveku ľudia pokladali za škodlivé.

Lekári púšťali žilou, podávali dávidlá, preháňadlá, zariekavaním vyháňali diabla. Samozrejme, že sa to netýkalo len fyzického zdravia a kondície, ale aj duševného stavu a citového rozpoloženia, teda všetkého toho, čo možno označiť ako „celkovú záťaž“.

Očistné techniky a hladovky, korenia v mystických technikách, ktoré mali uľahčiť a prehĺbiť duchovné zážitky. Vo východoázijských krajinách sa ľudia tradične postia z rôznych duchovných, rituálnych, asketických alebo náboženských dôvodov. Kresťanstvo, židovstvo, islam, budhizmus aj hinduizmus a rôzne kmeňové náboženstvá poznajú držanie pôstu ako pokánie, prípravu na oslavy, očistu, spôsob trúchlenia alebo obetovania, spojenia s Bohom, podporu mysle a duševných síl.

 

Po celé stáročia lekári aj liečitelia liečili choroby pôstom nielen u ľudí, ale takisto u zvierat. Vedeli, že neschopnosť a neznalosť, ako žiť v súlade s prírodnými zákonmi, môžu byť tou najťažšou chorobou.

 

DETOXIKOVAŤ TEDA VÔBEC NEZNAMENÁ HLADOVAŤ ako by sa mohli niektorí „nadšenci“ mylne domnievať. Kto hladuje, chce jesť, ale nesmie. Ale jedinec, ktorý absolvuje čistiaci proces sám z vlastnej vôle alebo podľa určitej svojej či lekárovej koncepcie, na istý čas výrazne obmedzujú príjem „klasickej“ potravy a neprejedá sa.

 

Ak to robí správne, netrpí ani pocitom hladu ani zlou náladou alebo stratou výkonnosti a po očistných dňoch hovorí o nových pocitoch sviežosti a činorodosti. Za touto metódou je čosi viac ako túžba po chudnutí alebo zlepšení postavy. Kto sa učí obmedzovať, zhadzuje zo seba aj duševnú záťaž. Jeho zmysly sa prebúdzajú a v hlave sa tvoria miesta pre nové dojmy, vzdelávanie a chápanie noviniek. Treba len vedieť a uvedomiť si, že určité typy potravín môžu pôsobiť viac „jedovato“ (červené alebo hnedé mäso) a iné skôr ako „protijedy“ (naturálna ryža a pod.)

 

ŠOKOVÁ OČISTA V PODOBE NÁRAZOVEJ DETOXIKAČNEJ KÚRY alebo vyčerpávajúceho pôstu vzhľadom na predpokladané fyzické aj psychické zaťaženie v priebehu nastupujúceho roku, ktoré navyšuje množstvo nežiaducich odpadových produktov (kreatínkináza, laktát, kyselina močová, amoniak) v našom organizme, neprichádza do úvahy. Preto je vhodné sústrediť sa na postupnú individuálnu úpravu pitného režimu a jedálneho lístka. Na raňajky sa odporúča konzumovať menej kravského mlieka a viac jogurtov s probiotickými kultúrami v zmesi s obilninami, ľanovými, sezamovými, slnečnicovými a tekvicovými semiačkami.

 

CEZ DEŇ NESMÚ CHÝBAŤ rôzne varianty hustých zeleninových polievok a v pare varená pestrofarebná zelenina (brokolica, paprika, karfiol, petržlen, mrkva, paradajky). Ako prílohy k hlavným jedlám (viac jesť morské olejnaté ryby!) sa preferujú rôzne druhy ryže alebo varené zemiaky. Cestoviny je vhodné konzultovať s lekárom.

Na minimum treba obmedziť soľ, biely cukor a čokoládové zákusky. Ako dezert sú odporúčané rôzne zmesi orechov (kešu, lieskovce, mandle), z ovocia najmä, na enzymatické zmesi bohatý, ananás, sušené slivky, marhule a figy.

V pitnom režime je dobré minimalizovať pitie kávy, energetických nápojov a čierneho čaju. Ráno najlepšie prebudia naše obličky zásadité (alkalické) minerálky a trocha vlažnej vody s citrónom. Cez deň sú dôležité rôzne ochutené riedke minerálne (iontové) nápoje v množstve aspoň troch litrov, nesladené bylinkové čaje (zelený, harmančekový, zázvorový, šípkový, mätový, žihľavový), minerálne vody s nízkym obsahom uhličitanov (bubliniek) a šťava z aloe vera, či skorocelový sirup.

Pracovník v plnom pracovnom procese nemôže priveľmi experimentovať so svojim jedálnym lístkom. Zásady sú v podstate dané a zaužívané, a tak pokiaľ prejaví záujem (alebo mu je naordinované) vykonávať očistné kúry, malo by to byť po zrelej úvahe a konzultáciách s lekárom. V náročnom dennom a týždennom cykle (o mesačnom ani nehovoriac) treba všetky výhody a nevýhody takejto metódy posúdiť a rozhodnúť správne.

 

Kontrolovaný zdravotný stav človeka je pre absolvovanie detoxikačnej kúry nevyhnutný. Akýkoľvek typ takéhoto nového režimu totiž za určitých okolností znamená pre telo i dušu aj poriadnu porciu práce naviac, najmä však pre obličky.

 

Musia vylúčiť viacej kyselín, ktoré vznikajú rozkladom tukov. To však môže brániť dostatočnému a plynulému vylučovaniu kyseliny močovej, čo pri nedodržiavaní správneho bohatého pitného režimu môže viesť v extrémnych prípadoch k problémom s kĺbami. Aj preto je pri očiste, najmä v čase rehabilitácie po pracovnej záťaži kedy môžu prebiehať regeneračné procedúry pri relatívnom fyzickom i psychickom pokoji, nevyhnutné vypiť väčšie množstvo tekutín.

 

DÔLEŽITÉ DETOXIKAČNÉ TIPY:

·         Treba poinformovať rodinu, spolupracovníkov a blízke okolie o svojich očistných zámeroch, aby sa na tento moment mohla pripraviť, prípadne sa pridať. Ak absolvuje kúru viacero kolegov, určite to ide ľahšie a je to efektívnejšie

·         Mimoriadne dôležitá je priebežná lekárska kontrola

·         Počas detoxikácie sa potíme oveľa viac ako inokedy, najmä v noci. Niekedy sa môže objaviť zvýraznený zápach z úst. Preto treba dbať obzvlášť na osobnú a ústnu hygienu,

·         Okrem fyzického tréningu (napr. vo fitness centre) neuškodia pravidelné ostré prechádzky na čerstvom vzduchu. Ideálne je trištvrte hodinové vytrvalostné zaťaženie (rýchla chôdza, beh na lyžiach, plávanie, bicyklovanie) do spotenia. Treba robiť to, čo má človek obzvlášť rád a čo mu pomôže zahnať prípadné pocity hladu.

·         Pri detoxikácii býva niekedy chladno. Mení sa totiž tráviaca činnosť, ktorá dodáva pocit tepla. Pomáha teplejší odev, teplá sprcha, potivé fyzioterapeutické procedúry (sauna, horúce vodné a parné kúpele, masáže), ktorým sa musí venovať maximálna pozornosť.

 

Detoxikačné limity má ten, kto:

-        je oslabený dlhšie trvajúcim ochorením, operáciou a pod.

-        je už dlhší čas nadmerne nervózny a depresívny,

-        trpí poruchami príjmu potravy,

-        užíva pravidelne lieky,

-        je (v prípade „slabšieho“ pohlavia) tehotná dáma alebo kojaca matka.

 

Detoxikačné procesy sú iba variantou životného štýlu, menej obvyklá možnosť ponúkajúca priestor na dôkladné prečistenie telesnej schránky pred ďalšími ročnými obdobiami, ktorá určite neuškodí…

 

DETOXIKAČNÉ RECEPTY

Draselný (zásaditý) vývar

Nakrájajte asi jeden a pol kilogramu rôznej zeleniny, najradšej čerstvej a bioprodukovanej, respektíve nekonzervovanej. Treba ju dôkladne umyť a v prípade koreňovej (zeler, petržlen, mrkva) aj vydrhnúť. Ak je prirodzene dopestovaná, neolúpte ju. Pridajte zväzok petržlenovej vňate a prípadne aj sušenú zelerovú. Dajte ich do panvice z nehrdzavejúcej ocele alebo neoxidujúceho materiálu s 2,2 l filtrovanej alebo pramenistej vody, ale bez korenín. Zmes priveďte do varu a nechajte na miernom ohni asi 30 minút. Dajte vychladnúť a potom tekutinu prefiltrujte a uchovajte v chladničke, kým ju nebudete potrebovať.

 

ŠŤAVY NA DETOXIKÁCIU - Šťavy z mrkvy, červenej repy a zeleru majú vynikajúce prečisťujúce účinky. Najlepšie je rozriediť prvé dve so zelerovou alebo inou zeleninovou šťavou.

Ďalšou odporúčanou zeleninou na šťavy sú brokolica, kapusta, hlávkový šalát, jarné druhy zeleniny, paradajky, cibuľa a naklíčené semená.

Ochuťte ich bylinkami, cesnakom, sušeným korením, ako je škorica, alebo pálivými druhmi zeleniny (napríklad čili papričkami). Ak máte radi morské riasy, do odšťavovača pridajte jednu alebo dve byľky.

 

Dobré kombinácie:

·         Mrkva s brokolicou a zopár púpavových listov,

·         Paradajka, fenikel a petržlen,

·         Mrkva, zeler, hlávkový šalát a koriander,

·         Zeler s cibuľkou a žeruchou,

·         Mrkva, červená repa, špenát a reďkovka,

·         Paradajka, červená repa, zeler a uhorka.

 

MUDr. Pavel Malovič

 

 
 
PRÁVE VYCHÁDZAJÚ - MESAČNÍKY A ODBORNÉ PUBLIKÁCIE

 


Poradca – (Poradca), č. 4/2020 (X/2019)

  • Zákon o ukončení niektorých exekučných konaní s komentárom – úplné znenie zákona s komentárom

 

Práce a mzdy – bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 11-12/2019 (X/2019)

  • Novela zákona o G-overnmente
  • Zmena zákona o dôchodkovom sporení
  • Prídavky na dieťa - novinky
  • Delené pracovné miesto
  • Cestovné náhrady - zamestnanec a podnikateľ
  • Pričelenenie obce - finančný príspevok
  • Dotácie v rezorte školstva

 

Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č. 11-12/2019 (X/2019)

  • Zákon o ERP – novela od 1.10.2019
  • Komisionárske zmluvy
  • Úprava základu dane - dotacie, pohľadávky, odpisy
  • Daňové odpisovanie dlhodobého majetku - špecifické spôsoby
  • Zmena registrácie DPH v roku 2019
  • Cestovné náhrady v cudzej mene 
  • Oceňovanie zásob

 

1 000 riešení, č. 11-12/2019 (X/2019)

·         Ukončenie starých exekúcií – nový zákon

·         Ročné zúčtovanie zdravotného poistenia

  • Dane v praxi
  • Úctovníctvo - JÚ, PÚ
  • Personalistika a mzdy - Zákonník práce, Mzdy a odvody
  • Právo a podnikatel

 

ODBORNÉ TEMATICKÉ PUBLIKÁCIE - NOVINKY

 

1.        Účtovné súvzťažnosti pre podvojné účtovníctvo po ostatnej novele – účtovné súvzťažnosti

2.        Príručka mzdovej účtovníčky - všetky povinnosti, ktoré musí splniť zamestnávateľ voči svojim zamestnancom a inštitúciám, povereným spravovať výber daní, príspevkov a poistení súvisiacich so zamestnávaním osôb

3.        Daňové a nedaňové výdavky 2019 – prehľad daňových a nedaňových výdavkoch

4.        100 otázok a odpovedí – daň z príjmov, DPH po novele - riešenia problémov podnikateľskej praxe z pohľadu zákona o dani z príjmov a DPH po ostatnej novele

5.        Zákonník práce s komentárom – komentár k aktuálnemu zneniu zákonníku práce po ostatných novelách, upozornenia na zmeny, príklady z praxe

6.        DOM – dane, odvody, mzdy - prehľad najdôležitejších pojmov, sadzieb, prehľadov, postupov a povinností pre dane, mzdy a podnikanie

7.        100 otázok a odpovedí – BOZP a ZP - otázky a riešenia z praxe k BOZP a Zákonníku práce, úplné znenie zákona o BOZP

8.        Podnikáme úspešne bez chýb, pokút a penále - prehľad najdôležitejších pravidiel týkajúcich sa živnostenského podnikania a podnikania v obchodných spoločnostiach a družstve

9.        Zák§ny do vrecka - Zákonník práce, Zákon o nelegálnom zamestnávaní – úplné znenia zákonov

10.    Optimalizácia základu dane bez chýb, pokút a penále – postupy ako správne vykázať daňovú povinnosť

11.    Ústava SR – úplné znenie zákona po novelách, Listina základných práv a slobôd, Všeobecná deklarácia ľudských práv, Zákon o štátnych symboloch – úplné znenia

12.     Súdne spory po novele - Civilný sporový poriadok, mimosporový poriadok a správny súdny poriadok – po novelách, s komentárom, judikatúra a príklady

13.    100 otázok Sociálne poistenie, Zamestnávanie – otázky a riešenia k najdôležitejším zmenám z oblasti sociálneho poistenia, cestovných náhrad, služieb zamestnanosti, pracovnoprávnych vzťahov a mzdových zvýhodnení

 


PRIPRAVUJEME

Poradca – (Poradca), č. 5/2020 (X/2019)

  • Zákon o službách zamestnanosti s komentárom – úplné znenie zákona s komentárom

 

Práce a mzdy – bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 1/2020 (XI/2019)

  • Úprava minimálnej mzdy od 1. 1. 2020
  • Povinnosti pri ročnej uzávierke v mzdovej učtárni
  • Nedoplatok a preplatok RZZP
  • Nevyčerpaná dovolenka
  • Ochrana údajov o plate
  • Verejné obstarávanie a elektronická fakturácia
  • Obec sa stará o miestne komunikácie

 

Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č. 1/2020 (XI/2019)

  • Invenatrizácia - základný pilier zostavenia účtovnej závierky
  • Nevyplatená mzda na konci roka
  • Nároky odpočítateľné od základu dane a dane FO
  • Upravujúce závierkové účtovné prípady
  • Nevyfakturované dodávky
  • Kontrola účtovníctva pred zostavením účtovnej závierky

 

1 000 riešení, č. 1/2020 (XI/2019)

·         Koniec roku v účtovníctve

  • Dane v praxi
  • Úctovníctvo - JÚ, PÚ
  • Personalistika a mzdy - Zákonník práce
  • Mzdy a odvody
  • Právo a podnikatel

 

 

 
 
HORÚCE TÉMY - nájdete v tematických balíčkoch:

 
Sociálne poistenie a zamestnávanie - zmeny
Novela zákona o sociálnom poistení nadobudne účinnosť 1. 1. 2020 a zavádza ročné zúčtovanie poistného v sociálnom poistení pri rešpektovaní zásad a princípov. Za akých podmienok sa zavádza ročné zúčtovanie? Zmeny nastali aj v iných obalstiach. Aké sú nové sadzby cestovných náhrad a nové sadzby stravného? Aké mzdové zvýhodnenia poskytuje zamestnancom zamestnávateľ? Potrebujete ohľadom zmien vedieť viac?
Dočítate sa v našich publikáciách, ktoré sú určené mzdovým účtovníčkam, podnikateľom, zamestnávateľom, personalistom …

1. 100 otázok a odpovedí - Sociálne poistenie, Zamestnávanie - odborná tematická publikácia
(A5, 96 str.)


2. Poradca č. 1-2/2020 - Zákon o sociálnom poistení s komentárom - komentár
(A5, 480 str.)


3. Aktualizácia III/4 - Zákon o sociálnom poistení - úplné znenie zákona po novele
(A5, 320 str.)


4. GDPR - ochrana osobných údajov - odborná tematická publikácia
(A5, 344 str.)


5. Zákony IIIB/2019 - Sociálne zákony, dôchodkové, zdravotné, nemocenské poistenie - úplné znenia zákonov
(A4, 640 str.)


6. 1000 riešení 9/2019 - Sociálne poistenie - novela zákona - praktické príklady
(A5, 96 str.)


Cena balíčka je 34 €
Cena balíčka so 50 % zľavou je 17 €.
Ušetríte 17 €.


V cene je zahrnuté poštovné, balné aj DPH.

Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.


Daňové a nedaňové výdavky
Nie každý náklad, ktorý súvisí s podnikaním, zákon o dani z príjmov posudzuje ako daňovo uznaný. Ktoré výdavky sú daňové a ktoré nedaňové? Aké je vymedzenie daňových a nedaňových výdavkov nielen z pohľadu dane z príjmov, ale i z pohľadu DPH, jednoduchého alebo podvojného účtovníctva? Odpovede nielen na tieto, ale aj mnohé ďalšie otázky nájdete v našich publikáciách, ktoré sú určené podnikateľom, zamestnávateľom, účtovníčkam, mzdárom, živnostníkom, daňovým poradcom, audítorom, ekonómom …

1. 100 otázok a odpovedí - daň z príjmov a DPH po novele - odborná tematická publikácia
(A5, 120 str.)


2. Daňové a nedaňové výdavky 2019 - odborná tematická publikácia
(A5, 544 str.)


3. DUO 6/2019 - Daň z príjmov - príklady problematických okruhov - príspevok
(A5, 480 str.)


4. Aktualizácia I/4 - Zákon o dani z príjmov ... - úplné znenia zákonov
(A5, 368 str.)


5. DUO 10/2019 - Zákon o dani z príjmov - zmeny počas roka 2019 - príspevok
(A4, 80 str.)


Cena balíčka je 46 €.
Cena balíčka s 50 % zľavou je 23 €.
Ušetríte 23 €.


V cene je zahrnuté poštovné, balné aj DPH.

Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.


Elektronické registračné pokladnice - po novele
Pokladnicou e-kasa klient sa rozumie on-line registračná pokladnica ako aj virtuálna registračná pokladnica. Ostatná novela zákona je zameraná na to, aby podnikatelia, ktorí nemohli od 1. júla 2019 na evidenciu svojich tržieb v hotovosti používať pokladnicu kompatibilnú s eKasa systémom, nedostali za to od daňového úradu pokutu. Dôvodom boli problémy so zavádzaním online registračných pokladníc do praxe. Niektorí podnikatelia, najdlhšie do 31. decembra 2019 nedostanú pokutu za nepoužívanie online registračnej pokladnice napojenej na eKasa systém. Potrebujete ohľadom témy viac informácií? Nájdete ich v našich publikáciách, ktoré sú určené podnikateľom, zamestnávateľom, ekonómom, manažérom, živnostníkom …

1. Poradca 3/2020 - Zákon o používaní elektronickej registračnej pokladnice s komentárom - komentár
(A5, 296 str.)


2. DUO 11-12/2019 - Zákon o ERP - novela od 1.10.2019 - príspevok
(A4, 112 str.)


3. 1000 riešení 6-8/2019 - ERP po novele - praktické príklady
(A5, 208 str.)


4. GDPR - ochrana osobných údajov - odborná tematická publikácia
(A5, 344 str.)


5. VS 4-5/2019 - Postup pri posudzovaní vplyvu na ochranu osobných údajov - príspevok - ZADARMO
(A5, 96 str.)


Cena balíčka je 35,80 €.
Cena balíčka s 50 % zľavou je 17,90 €.
Ušetríte 17,90 €.


V cene je zahrnuté poštovné, balné aj DPH.

Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.


Trestné právo po novele
Aké zmeny nastali v trestnom práve od 1. 8. 2019?
Novela Trestného zákona okrem iného rozširuje právnu úpravu využitia technických prostriedkov pri kontrole výkonu niektorých rozhodnutí vydaných v trestnom konaní, rozširuje sa možnosť rozhodovania samosudcu v trestnom konaní, koriguje sa úprava ukladania doživotného trestu, zavádza sa nová skutková podstata trestného činu falšovania a vyhotovenia nepravdivej zdravotnej dokumentácie ... a prináša aj mnohé ďalšie zmeny. Aké zmeny prináša novela Trestného poriadku?
Všetko potrebné sa už dozviete v našich publikáciách, ktoré sú určené orgánom činným v trestnom konaní, právnikom, ale i policajtom, sudcom či študentom vysokej školy ...

1. Aktualizácia II/5 - Trestný zákon, Trestný poriadok ... - úplné znenia zákonov
(A5, 256 str.)


2. Poradca 3/2020 - Trestné právo - novela zákona - príspevok
(A5, 296 str.)


3. Poradca 3/2019 - Zákon o vlastníctve bytov a nebytových priestorov s komentárom - komentár
(A5, 288 str.)


4. 1000 riešení 9/2019 - Súdne spory: nové riešenia prípadov - praktické príklady
(A5, 96 str.)


5. Zákony IIB/2019 - Správne právo, Exekučný poriadok ... - úplné znenia zákonov
(A5, 720 str.)


6. Aktualizácia II/6 - Zákon o registri trestov, Zákon o súkromnej bezpečnosti ... - úplné znenia zákonov
(A5, 248 str.)


7. VS 2-3/2019 - Verejné obstarávanie - novela - príspevok - ZADARMO
(A5, 112 str.)


Cena balíčka je 31,30 €
Cena balíčka so 40 % zľavou je 18,80 €.
Ušetríte 12,50 €.


V cene je zahrnuté poštovné, balné aj DPH.

Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.


Ceny balíčkov sú konečné, vrátane DPH a distribučných nákladov.

Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.


Balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@poradca.sk

RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY TELEFONICKY, PRÍPADNE EMAILOM DENNE OD 9:00 DO 15:00

Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty.

E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina.
  • Tieto e-mailové noviny Vám boli doručené výlučne na základe žiadosti o zasielanie e-mailových novín.
  • Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len pre vlastné účely, nesmú býť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!

 

 
 
KONTAKTY

 
Adresa:   E-mail:
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
  objednavky@exicon.eu
 
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
 
   
 
Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 15012/L.

 

 


V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadal(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite prosím správu
s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.eu, následne budete vyraden(á) z databázy príjemcov e-mailových novin.

Copyright (c) MK Media, s.r.o, 2015
Untitled Page