|
TÉMA NOVÍN ZMENY V ZDAŇOVANÍ PRÍJMOV ZO ZÁVISLEJ ČINNOSTI V ROKU 2015 A 2016 |
ZMENY APLIKOVANÉ V ROKU 2015
Odpočítateľná položka pri zdravotnom poistení
Zákonom č. 364/2014 Z. z., ktorým sa novelizoval zákon o zdravotnom poistení (zákon č. 580/2004 Z. z. v z.n.p.) sa od 1. januára 2015 zaviedla odpočítateľná položka z vymeriavacieho základu na verejné zdravotné poistenie. V nadväznosti na túto zmenu sa poistné zo zaplateného poistného na verejné zdravotné poistenie vrátené touto poisťovňou na základe ročného zúčtovania z dôvodu uplatnenia nároku na odpočítateľnú položku zdaňuje zrážkou, ktorú vykoná zdravotná poisťovňa, pričom vykonanou zrážkou je daňová povinnosť vysporiadaná. Tento príjem bol doplnený do § 43 ods. 3 písm. p) zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z.n.p. (ďalej len „zákon o dani z príjmov“).
Navýšenie nepeňažného príjmu
Zákonom č. 333/2014 Z. z., ktorým sa s účinnosťou od 1. januára 2015 novelizoval zákon o dani z príjmov, sa zaviedlo navyšovanie nepeňažného plnenia poskytnutého zamestnancovi od zamestnávateľa, tzv. brutácia. Nepeňažné plnenie je v zákone o dani z príjmov považované za príjem zo závislej činnosti zamestnanca podliehajúci zdaneniu daňou z príjmov. Zamestnávateľ toto nepeňažné plnenie, okrem príjmov podľa § 5 ods. 1 písm. j) a k) a ods. 3 písm. a) zákona o dani z príjmov, môže navýšiť na sumu vypočítanú podľa prílohy č. 6 zákona o dani z príjmov, pričom za príjem zo závislej činnosti zamestnanca sa považuje navýšené nepeňažné plnenie. Toto plnenie je zaradené v zákone o dani z príjmov ako príjem podľa § 5 ods. 3 písm. d) zákona.
Od 1. 1. 2015 môže zamestnávateľ pri výpočte zdaniteľnej mzdy zamestnanca a zdanení tohto príjmu postupovať 2 spôsobmi:
bez navyšovania nepeňažného príjmu, pri uplatnení ktorého vypočíta zamestnávateľ zdaniteľnú mzdu tak, ako pri poskytnutí peňažného plnenia spôsobom platným do 31. 12. 2014. Nepeňažné plnenie je súčasťou zdaniteľnej mzdy zúčtovanej za príslušný kalendárny mesiac, ktorá sa zdaní preddavkovým spôsobom [§ 35 ods. 3 písm. a)zákona]. Pri použití tohto spôsobu sumy zrazené na poistné a príspevky do poisťovní a preddavok na daň platí zamestnanec. Jeho čistý nepeňažný príjem je nižší ako suma poskytnutého nepeňažného plnenia o poistné a preddavok na daň.
s využitím navýšenia nepeňažného plnenia, pri uplatnení ktorého zamestnávateľ nepeňažné plnenie poskytnuté zamestnancovi navýši na sumu podľa prílohy č. 6 zákona o dani z príjmov, t. j. nepeňažné plnenie navýši o preddavok na daň a o poistné a príspevky, ktoré je povinný platiť zamestnanec. Takto navýšené nepeňažné plnenie zaokrúhlené na eurocenty nadol v súlade s § 47 ods. 1 zákona o dani z príjmov je súčasťou úhrnu zdaniteľných príjmov zo závislej činnosti zamestnanca. Pri tomto spôsobe zamestnávateľ zaplatí za zamestnanca sumy zrazené na poistné a príspevky do poisťovní a preddavok na daň.
Mzdový list zamestnanca musí na daňové účely obsahovať úhrn vyplatených zdaniteľných miezd za každý kalendárny mesiac bez ohľadu na to, či ide o peňažné plnenie alebo o nepeňažné plnenie podľa § 5 ods. 3 písm. d) zákona.
Podľa prechodného ustanovenia § 52zd ods. 3 zákona o dani z príjmov sa postup podľa § 5 ods. 3 písm. d) zákona v znení účinnom od 1. januára 2015 prvýkrát použije pri výpočte nepeňažného príjmu poskytnutého zamestnancovi po 31. decembri 2014.
Poistné a príspevky zamestnanca z navýšeného nepeňažného plnenia a preddavky na daň zrazené podľa § 35 zákona o dani z príjmov z tohto navýšeného nepeňažného plnenia sú daňovým výdavkom zamestnávateľa podľa § 19 ods. 2 písm. 2 písm. c) bod 7 tohto zákona.
Spôsob navýšeného nepeňažného príjmu sa nepoužije v prípade príjmov podľa § 5:
- ods. 1 písm. j) – odmena za výkon funkcie predsedu, člena a zapisovateľa volebnej komisie, predsedu, člena a zapisovateľa komisie pre referendum a sčítacieho komisára
- ods. 1 písm. k) – nepeňažné plnenie poskytnuté od bývalého zamestnávateľa, ktorý je platiteľom dane, poberateľovi predčasného starobného dôchodku, starobného dôchodku, poberateľovi výsluhového dôchodku po dovŕšení dôchodkového veku podľa osobitného predpisu alebo osobe, na ktorú prešlo právo na tieto plnenia
- ods. 3 písm. a) – nepeňažný príjem zamestnanca za poskytnutie motorového vozidla na súkromné a služobné účely.
Suma vypočítaná podľa prílohy č. 6 zákona o dani z príjmov je maximálna suma, na ktorú môže zamestnávateľ navýšiť nepeňažné plnenie. Zamestnávateľ sa môže rozhodnúť, či za zamestnanca uhradí celý preddavok na daň a celé povinne platené poistné alebo len časť, alebo len niektorú z týchto položiek, a v závislosti od toho navýši nepeňažné plnenie. V prípade, ak sa zamestnancovi uplatňuje nezdaniteľná časť základu dane na daňovníka, môže zamestnávateľ pri výpočte navýšenia nepeňažného plnenia zohľadniť aj uplatnenie tejto nezdaniteľnej časti základu dane. Preddavky na daň z príjmov zo závislej činnosti, ktoré je povinný z navýšeného nepeňažného plnenia odviesť zamestnávateľ za zamestnanca, odvedie v sume, ktorú vypočíta podľa § 35 ods. 1 zákona. Pokiaľ nie je jednoznačné rozčlenenie vypočítaného preddavku na daň na časť súvisiacu s navýšeným nepeňažným plnením a na časť súvisiacu s peňažným príjmom (pri kombinácii peňažných a nepeňažných príjmov), zamestnávateľ odvedie maximálne tú sumu preddavkov na daň, o ktorú nepeňažné plnenie navýšil.
Zamestnávateľ sa môže rozhodnúť, ako bude v organizácii aplikovať § 5 ods. 3 písm. d) zákona o dani z príjmov – či voči všetkým zamestnancom, či celý rok alebo len jeho určitú časť, či len u niektorých nepeňažných príjmov.
Vlastné produkty poľnohospodárov
S účinnosťou od 1. januára 2015 sa novelou uverejnenou v Zbierke zákonov SR pod číslom 333/2014 do oslobodených príjmov v § 5 ods. 7 zákona doplnili do písmena l) nepeňažné plnenia formou produktov vlastnej výroby poskytnuté zamestnancovi od zamestnávateľa, ktorého predmetom činnosti je poľnohospodárska výroba, najviac v úhrnnej výške 200 eur ročne od všetkých zamestnávateľov. Ak takto vymedzené nepeňažné plnenie presiahne ročnú sumu 200 eur, do základu dane sa zahrnie len plnenie nad takto ustanovenú sumu. Oslobodenie sa uplatňuje pri mesačnom preddavkovom zdanení, pričom ak takéto plnenie dostane zamestnanec aj od iného zamestnávateľa, ktorý mu ho tiež oslobodí, a tým prekročí limit oslobodenia 200 eur, rozdiel sa dodaní v rámci ročného vysporiadania dane (pri ročnom zúčtovaní preddavkov alebo v daňovom priznaní).
Touto úpravou sa oslobodili od dane nepeňažné príjmy zamestnancov v poľnohospodárskej prvovýrobe, ak im zamestnávateľ poskytne nepeňažné plnenie vo forme produktov, ktoré vlastnou činnosťou dopestuje, dochová, napr. zemiaky, obilie, mlieko a výrobky z nich, víno z dopestovaného hrozna, destilát, ak zamestnávateľ prevádzkuje pálenicu.
V zmysle dôvodovej správy a publikovaných výkladov tvorcu zákona bolo úmyslom tohto ustanovenia podporiť poľnohospodársku výrobu oslobodením nepeňažných príjmov poskytovaných zamestnancom bez ohľadu na to, či zamestnávateľom je samostatne hospodáriaci roľník, družstvo alebo iná spoločnosť, ktorej predmetom činnosti je poľnohospodárska výroba.
Výška príjmov poskytnutých formou produktov vlastnej výroby od zamestnávateľa, ktorého predmetom činnosti je poľnohospodárska výroba, ako aj výška oslobodených príjmov sa uvádzajú v potvrdení vystavenom zamestnávateľom v zmysle § 39 ods. 5 zákona o dani z príjmov za rok 2015, vzor ktorého je na stránke Finančného riaditeľstva SR www.financnasprava.sk. Na riadku 01c tohto potvrdenia uvádza zamestnávateľ, ktorého predmetom činnosti je poľnohospodárska výroba, úhrnnú sumu zdaniteľného príjmu poskytnutého zamestnancovi formou produktov vlastnej výroby. Na tomto riadku sa neuvádzajú príjmy oslobodené podľa § 5 ods. 7 písm. l) zákona, ktoré sa uvedú na riadku 02, najviac v úhrnnej výške 200 eur ročne.
Dobrovoľné príspevky na starobné dôchodkové sporenie
Novelou zákona o starobnom dôchodkovom sporení (zákon č. 43/2004 Z. z. v z.n.p.) uverejnenou v Zbierke zákonov SR pod číslom 25/2015 a účinnou od 15. marca 2015 sa novelizoval aj zákon o dani z príjmov v súvislosti s možnosťou sporiteľov vystúpiť z II. piliera v období od 15. marca do 15. júna 2015 a uplatnením nezdaniteľnej časti v predchádzajúcich rokoch.
Sporiteľovi, ktorý sa rozhodol vystúpiť z II. piliera zaniká dňom doručenia písomného oznámenia Sociálnej poisťovni právne postavenie sporiteľa, účasť na starobnom dôchodkovom sporení a zmluva o starobnom dôchodkovom sporení. Na takéhoto sporiteľa sa bude vždy nazerať tak, ako keby nikdy nebol sporiteľom. Nasporenú sumu tvorenú z povinných príspevkov prevedie dôchodková správcovská spoločnosť do Sociálnej poisťovne a nasporenú sumu tvorenú z dobrovoľných príspevkov vyplatí sporiteľovi. V oboch prípadoch sa prevádzajú, resp. vyplácajú aj výnosy plynúce zo zhodnotenia zaplatených príspevkov.
Sporiteľ, ktorý vystúpil z II. piliera a v predchádzajúcich rokoch si znížil základ dane o nezdaniteľnú časť, ktorou sú dobrovoľné príspevky na starobné dôchodkové sporenie, musí uplatnenú nezdaniteľnú časť vysporiadať. Spôsob vysporiadania je upravený v § 52ze zákona o dani z príjmov.
Daňovník, ktorý si znížil základ dane za zdaňovacie obdobia 2013, 2014 resp. 2015 uplatnením preukázateľne zaplatených dobrovoľných príspevkov na starobné dôchodkové sporenie a ktorému z vlastného podnetu zaniklo právne postavenie sporiteľa v období od 15. marca 2015 do 15. júna 2015 z dôvodu podania písomného oznámenia Sociálnej poisťovni podľa § 123aq zákona č. 43/2004 Z. z., je povinný o túto sumu si zvýšiť základ dane podaním daňového priznania za zdaňovacie obdobie, v ktorom mu bola táto suma vyplatená, alebo za bezprostredne nasledujúce zdaňovacie obdobie alebo túto sumu rozdeliť v akomkoľvek pomere do týchto dvoch zdaňovacích období, ak je to pre daňovníka výhodnejšie. Rovnako sa postupuje aj v prípade, ak daňovník uzatvoril dohodu o vyplácaní dôchodku programovým výberom podľa § 33a ods. 4 zákona č. 43/2004 Z. z.
Súčasne pripomíname, že ak v súvislosti s vystúpením z II. piliera bola dôchodkovou správcovskou spoločnosťou vyplatená sporiteľovi suma tvorená z dobrovoľných príspevkov na starobné dôchodkové sporenie v súlade s § 123aq ods. 5 písm. b), ods. 6 písm. b) a c) zákona o starobnom dôchodkovom sporení, ide o zdaniteľný príjem fyzickej osoby v zmysle § 8 zákona o dani z príjmov (iný príjem). Daňovník vyrovná daňovú povinnosť z tohto príjmu osobne prostredníctvom podania daňového priznania typ B, pričom v súlade s § 8 ods. 2 zákona výdavkami, ktoré je možné pri predmetnom príjme uplatniť, sú preukázateľne zaplatené dobrovoľné príspevky na starobné dôchodkové sporenie.
Duálne vzdelávanie
Zákonom č. 61/2015 Z. z. o odbornom vzdelávaní a príprave (ďalej len „zákon o odbornom vzdelávaní a príprave“) bol v čl. X. novelizovaný zákon o dani z príjmov s účinnosťou od 1. septembra 2015. Nový zákon o odbornom vzdelávaní a príprave vymedzuje tri miesta výkonu praktického vyučovania: v strednej odbornej škole (v dielni), na pracovisku zamestnávateľa na základe zmluvy o poskytovaní praktického vyučovania alebo na pracovisku praktického vyučovania v systéme duálneho vzdelávania (učebná zmluva). Systém duálneho vzdelávania je založený na zmluvnom vzťahu medzi zamestnávateľom a strednou odbornou školou, medzi zamestnávateľom a žiakom, resp. jeho zákonným zástupcom (učebná zmluva), výkone praktického vyučovania žiaka priamo u zamestnávateľa na pracovisku praktického vyučovania a financovaním všetkých nákladov súvisiacich s praktickým vyučovaním zo zdrojov zamestnávateľa.
Odmena za produktívnu prácu žiaka strednej odbornej školy spolu s príjmom študenta vysokej školy v čase odbornej praxe je v zákone o dani z príjmov zaradená samostatne ako príjem zo závislej činnosti podľa § 5 ods. 1 písm. l) zákona. V nadväznosti na uvedenú zmenu sú od 1. septembra 2015 príjmy za prácu žiakov a študentov v rámci praktického vyučovania vypustené z § 5 ods. 1 písm. a) zákona. Dôvodom vyčlenenia tohto príjmu do samostatného písmena je skutočnosť, že tieto odmeny nepodliehajú odvodovému zaťaženiu.
Pokiaľ ide o ďalšie daňové otázky príjmov žiakov a študentov, oslobodené od dane z príjmov je motivačné štipendium poskytované z prostriedkov štátneho rozpočtu, ako aj podnikové štipendium poskytované z prostriedkov zamestnávateľa [§ 9 ods. 2 písm. j) zákona o dani z príjmov] a tiež hmotné zabezpečenie žiakov v rozsahu uvedenom v § 26 zákona o odbornom vzdelávaní a príprave [§ 9 ods. 2 písm. u) zákona o dani z príjmov].
Z hľadiska zamestnávateľa sa v § 17 ods. 37 zákona o dani z príjmov umožňuje znížiť základ dane zamestnávateľa, ktorý je zapojený do systému duálneho vzdelávania a poskytuje žiakovi praktické vyučovanie na základe učebnej zmluvy podľa § 19 zákona o odbornom vzdelávaní a príprave paušálnou sumou 1 600 eur ročne na žiaka, ktorý vykonáva praktické vyučovanie u zamestnávateľa na základe učebnej zmluvy v rozsahu 200 až 400 hodín ročne a v sume 3200 eur ročne na žiaka, ktorý vykonáva praktické vyučovanie u zamestnávateľa na základe učebnej zmluvy v rozsahu nad 400 hodín ročne. Súčasne sa medzi daňové výdavky v § 19 ods. 2 písm. c) štvrtý bod zákona o dani z príjmov zaraďujú výdavky na hmotné zabezpečenie žiaka v rozsahu § 26 zákona o odbornom vzdelávaní a príprave a výdavky na finančné zabezpečenie žiaka v rozsahu § 27 tohto zákona a to nielen týkajúce sa žiakov, s ktorými má zamestnávateľ uzatvorenú pracovnú zmluvu, ale výdavky spojené s finančným a hmotným zabezpečením všetkých žiakov, ktoré im bude poskytnuté zamestnávateľom v súlade s týmto zákonom. Zamestnávatelia, ktorí poskytujú žiakom praktické vyučovanie v systéme duálneho vzdelávania, si môžu uplatniť ako daňový výdavok všetky náklady spojené s poskytovaním praktického vyučovania, ktoré znášajú v plnej miere ako jeden zo základných prvkov duálneho vzdelávania.
Príjmy komisára pre deti a pre osoby so zdravotným postihnutím
Novelou zákona o dani z príjmov uverejnenou v Zbierke zákonov SR pod číslom 176/ 2015 s účinnosťou od 1. septembra 2015sú k príjmom zo závislej činnosti do § 5 ods. 1 písm. c) zaradené príjmy komisára pre deti a komisára pre osoby so zdravotným postihnutím.
V zmysle § 20 z. č. 176/2015 Z. z. o komisárovi pre deti a komisárovi pre osoby so zdravotným postihnutím a o zmene a doplnení niektorých zákonov je funkcia komisára verejná funkcia, ktorá sa nevykonáva v pracovnoprávnom vzťahu. Komisárovi patrí plat v rovnakej sume ako poslancovi národnej rady a paušálne náhrady súvisiace s výkonom jeho funkcie v rovnakej sume ako diéty a náhrady ďalších výdavkov spojených s výkonom funkcie poslanca národnej rady s trvalým pobytom v Bratislavskom kraji.
Úlohy zamestnávateľa na účely daní a poistenia (zdravotného a sociálneho) plní pre komisára úrad komisára, t. j. tento úrad bude platiteľom dane. Úrad komisára sa zriaďuje zvlášť pre deti a zvlášť pre osoby so zdravotným postihnutím so sídlom v Bratislave ako právnická osoba, ktorá sa nezapisuje do obchodného registra. Komisár je jeho štatutárnym orgánom.
SCHVÁLENÉ ZMENY OD 1. 1. 2016
Odmeny pri voľbách
Zákonom č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa s účinnosťou od 1. januára 2016 do § 5 ods. 7 písm. k) zákona o dani z príjmov doplnilo oslobodenie odmien za výkon funkcie predsedu, člena a zapisovateľa volebnej komisie a komisie pre referendum a sčítacieho komisára. V zmysle uvedeného pri voľbách v roku 2016 už nebudú vyplatené odmeny vyššie uvedeným osobám zdaňované. Tieto odmeny boli zaradené do príjmov zo závislej činnosti samostatne do § 5 ods. 1 písm. j) zákona novelou zákona o dani z príjmov uverejnenou v Zbierke zákonov pod č. 395/2012 Z. z. s účinnosťou od 1. januára 2013 z dôvodu, že nevstupujú do vymeriavacieho základu na sociálne poistenie, podliehajú iba zdravotným odvodom.
Nezdaniteľná časť základu dane na daňovníka
Novelou zákona o sociálnom poistení (zákon č. 461/2003 Z. z. v z.n.p.) uverejnenou v Zbierke zákonov SR pod číslom 140/2015 sa v článku III. s účinnosťou od 1. januára 2016 dopĺňa ustanovenie § 11 ods. 6 zákona o dani z príjmov.
V zmysle uvedeného sa medzi dôchodky, pri poberaní ktorých k 1. januáru príslušného zdaňovacieho obdobia nevzniká nárok na nezdaniteľnú časť základu dane na daňovníka (ak je úhrn dôchodkov vyšší ako nezdaniteľná časť), resp. vzniká krátený nárok (ak je úhrn dôchodkov nižší ako nezdaniteľná časť), zaraďuje aj vyrovnávací príplatok podľa § 69b až § 69d zákona o sociálnom poistení. V dôsledku tejto zmeny daňovník pre účely výpočtu nezdaniteľnej časti základu dane na daňovníka zahrnie do úhrnnej sumy vyplateného dôchodku aj vyrovnávací príplatok (okrem neho ako doteraz aj starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok zo sociálneho poistenia, starobného dôchodkového sporenia alebo zo zahraničného povinného poistenia rovnakého druhu alebo výsluhový dôchodok).
Nárok na vyrovnávací príplatok bude prislúchať poistencom, ktorým bol priznaný starobný dôchodok podľa predpisov Slovenskej republiky a Českej republiky po splnení ustanovených podmienok, a to v sume, ktorá zodpovedá rozdielu medzi fiktívnou sumou starobného dôchodku určenou výlučne podľa predpisov SR s prihliadnutím na celú dobu dôchodkového poistenia (získanú nielen pred rozdelením, ale aj po rozdelení Československa) a úhrnom vyplácaného starobného dôchodku zo SR a z ČR. Fiktívna suma dôchodku je suma určená výlučne podľa predpisov SR, na ktorú by mal poistenec nárok, ak by nedošlo k rozdeleniu Československa. Vyrovnávací príplatok sa bude prehodnocovať každoročne a bude sa vyplácať spolu so starobným dôchodkom. Vyrovnávací príplatok sa považuje za dôchodkovú dávku.
ZÁVER - Zmeny pre rok 2016 nie sú konečné, nakoľko v Národnej rade SR je predložený vládny návrh novely zákona o dani z príjmov s predpokladanou účinnosťou od 1. januára 2016, v ktorom sú niektoré zmeny dotýkajúce sa aj zdaňovania príjmov zo závislej činnosti.
Ing. Ivana Valterová
(Viac nielen o tejto téme sa dočítate v mesačníku PaM 11/2015)
|
|
|
ČITATELIA SA PÝTAJÚ,ODBORNÍCI ODPOVEDAJÚ |
NEPEŇAŽNÉ PLNENIA
Zamestnanec poľnohospodárskeho družstva obdržal od svojho zamestnávateľa v marci 2015 jačmeň v hodnote 100 eur. V júli mu po žatve poskytol zamestnávateľ opäť jačmeň z novej úrody v hodnote 100 eur. Zamestnanec sa od septembra zamestnal u iného zamestnávateľa, tiež poľnohospodárskeho družstva. Tento zamestnávateľ mu poskytol zemiaky v hodnote 50 eur. Ani jedno z poskytnutých plnení zamestnávatelia nezdanili. Po skončení roka požiada zamestnanec svojho posledného zamestnávateľa o vykonanie ročného zúčtovania preddavkov.
Aký bude postup tohto zamestnávateľa v súvislosti s vyplatenými a nezdanenými nepeňažnými plneniami?
Na poskytnuté nepeňažné plnenia sa vzťahuje v zmysle § 5 ods. 7 písm. l) zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z.n.p., oslobodenie od dane v úhrnnej výške 200 eur ročne od oboch zamestnávateľov spolu. Prvý zamestnávateľ správne oslobodil obe nepeňažné plnenia od dane. Sumu 200 eur uvedie na riadku 02 potvrdenia, ktoré na žiadosť zamestnanca vystaví. Zamestnávateľ, ktorý vykoná ročné zúčtovanie, zahrnie sumu 50 eur do zdaniteľných príjmov zamestnanca pri ročnom zúčtovaní. Na túto sumu sa už oslobodenie od dane nevzťahuje.
ZDANITEĽNÉ PRÍJMY
Poľnohospodárske družstvo poskytuje svojím zamestnancom každý mesiac mlieko z vlastnej produkcie v hodnote 10 eur. Jeden zo zamestnancov okrem tohto nepeňažného plnenia 120 eur za rok obdržal za prácu na základe dohody počas žatvy u iného družstva obilie ocenené sumou 50 eur. Ani jeden zo zamestnávateľov poskytnuté plnenia nezdanil. Zamestnanec bude po skončení roka podávať daňové priznanie, nakoľko v tomto roku dosiahol aj príjem v § 8 z predaja pozemku.
Má zamestnanec nejakú povinnosť v súvislosti s uvedenými nepeňažnými plneniami?
Obaja zamestnávatelia sumu uvedú na vydaných potvrdeniach vyplatené sumy ako oslobodené od dane na základe § 5 ods. 7 písm. l) zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z.n.p. Pretože úhrnná suma plnení nepresiahla 200 eur, povinnosť zdanenia nevzniká. Daňovník zahrnie do daňového priznania len zdaniteľné príjmy uvedené na potvrdení zamestnávateľa na riadku 01.
FINANČNÁ ČIASTKA POSKYTNUTÁ SPRÁVCOVSKOU SPOLOČNOSŤOU
Fyzická osoba, ktorá si platila dobrovoľné príspevky na starobné dôchodkové sporenie, vystúpila v apríli 2015 z II. piliera. V súvislosti s tým jej bola správcovskou spoločnosťou vyplatená určitá finančná čiastka.
Podlieha táto čiastka zdaneniu?
Áno. Ak v súvislosti s vystúpením z II. piliera bola dôchodkovou správcovskou spoločnosťou vyplatená sporiteľovi suma tvorená z dobrovoľných príspevkov na starobné dôchodkové sporenie, ide o zdaniteľný príjem fyzickej osoby. Tento príjem patrí do § 8 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z.n.p. a v daňovom priznaní fyzickej osoby typ B za rok 2015 sa uvedie v odd. VIII. ako „iný príjem“.
DOBROVOĽNÉ PRÍSPEVKY NA STAROBNÉ DÔCHODKOVÉ SPORENIE
Zamestnanec, ktorý si platil dobrovoľné príspevky na starobné dôchodkové sporenie, vystúpil do 15. júna 2015 z II. piliera. Správcovskou spoločnosťou mu bola vyplatená suma tvorená z dobrovoľných príspevkov. V roku 2014 si uplatnil u svojho zamestnávateľa pri ročnom zúčtovaní preddavkov nezdaniteľnú časť základu dane na starobné dôchodkové sporenie.
Môže požiadať zamestnávateľa o vykonanie ročného zúčtovania preddavkov za rok 2015?
Zamestnanec nemôže požiadať zamestnávateľa o vykonanie ročného zúčtovania preddavkov za rok 2015. Vzhľadom k tomu, že suma vyplatená sporiteľovi tvorená z dobrovoľných príspevkov na starobné dôchodkové sporenie je zdaniteľným príjmom v § 8 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z.n.p., musí podať daňové priznanie typ B. Súčasne musí vysporiadať uplatnenú nezdaniteľnú časť základu dane a to buď už v daňovom priznaní v roku 2015, alebo v daňovom priznaní za rok 2016 alebo rozdeliť v akomkoľvek pomere do daňových priznaní za tieto zdaňovacie obdobia. Ak by vysporiadal nezdaniteľnú časť už v daňovom priznaní za rok 2015, za rok 2016 môže požiadať o vykonanie ročného zúčtovania, ak tomu nebudú brániť iné dôvody pre povinnosť podania daňového priznania.
Ing. Ivana Valterová
(Viac nielen o tejto téme sa dočítate v mesačníku PaM 11/2015)
|
|
|
Čiastka 73/2015
252/2015 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
253/2015 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
254/2015 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
255/2015 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia o vlastných zdrojoch finančného konglomerátu a o metódach výpočtu dostatočnej výšky vlastných zdrojov na úrovni finančného konglomerátu podľa zákona o poisťovníctve
256/2015 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia o solventnosti pre poisťovne, na ktoré sa uplatňuje osobitný režim
257/2015 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia, ktorým sa ustanovujú limity umiestnenia prostriedkov technických rezerv v poisťovníctve pre poisťovne, na ktoré sa uplatňuje osobitný režim
258/2015 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní zlatých zberateľských euromincí v nominálnej hodnote 100 eur s tematikou Svetové prírodné dedičstvo – Karpatské bukové pralesy
Čiastka 74/2015
259/2015 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 513/2009 Z. z. o dráhach a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
260/2015 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 67/2007 Z. z. o monitorovacom a informačnom systéme pre námornú plavbu v znení neskorších predpisov
261/2015 Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa dopĺňa opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky z 8. decembra 2004 č. MF/010175/2004-42, ktorým sa ustanovuje druhová klasifikácia, organizačná klasifikácia a ekonomická klasifikácia rozpočtovej klasifikácie (oznámenie č. 690/2004 Z. z.) v znení neskorších predpisov
Čiastka 75/2015
262/2015 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 39/2013 Z. z o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
263/2015 Zákon o pôsobnosti pre oblasť prístupu ku genetickým zdrojom a využívania prínosov vyplývajúcich z ich používania
264/2015 Opatrenie Národnej banky Slovenska o predkladaní hlásení podľa Devízového zákona
Čiastka 76/2015
265/2015 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 363/2011 Z. z. o rozsahu a podmienkach úhrady liekov, zdravotníckych pomôcok a dietetických potravín na základe verejného zdravotného poistenia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 460/2012 Z. z. a o zmene a doplnení niektorých zákonov
266/2015 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 395/2002 Z. z. o archívoch a registratúrach a o doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov
267/2015 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 323/1992 Zb. o notároch a notárskej činnosti (Notársky poriadok) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
268/2015 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov
269/2015 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
270/2015 Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 256/2014 Z. z. o označovaní balení kontrolných známok určených na označovanie spotrebiteľského balenia liehu a o oznamovaní a zverejňovaní údajov o týchto kontrolných známkach
271/2015 Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 255/2014 Z. z. o označovaní balení kontrolných známok určených na označovanie spotrebiteľského balenia tabakových výrobkov a o oznamovaní a zverejňovaní údajov o týchto kontrolných známkach
Čiastka 77/2015
272/2015 Zákon o registri právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov
273/2015 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
274/2015 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 544/2002 Z. z. o Horskej záchrannej službe v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov
275/2015 Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovuje vzor daňového priznania a dodatočného daňového priznania k spotrebnej dani z tabakových výrobkov
Čiastka 78/2015
276/2015 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č.150/2013 Z. z. o Štátnom fonde rozvoja bývania
277/2015 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 443/2010 Z. z. o dotáciách na rozvoj bývania a o sociálnom bývaní v znení zákona č. 134/2013 Z. z. a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
278/2015 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 308/2000 Z. z. o vysielaní a retransmisii a o zmene zákona č. 195/2000 Z. z. o telekomunikáciách v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
279/2015 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovuje suma minimálnej mzdy na rok 2016
280/2015 Výnos Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o rozšírení záväznosti kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa (strojárstvo)
Čiastka 79/2015
281/2015 Zákon o štátnej službe profesionálnych vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Čiastka 80/2015
282/2015 Zákon o vyvlastňovaní pozemkov a stavieb a o nútenom obmedzení vlastníckeho práva k nim a o zmene a doplnení niektorých zákonov
283/2015 Opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovuje pevná suma zvýšenia dôchodkovej dávky a percento zvýšenia úrazovej renty v roku 2016
284/2015 Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa mení opatrenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky z 30. decembra 2003 č. 07045/2003, ktorým sa ustanovuje rozsah regulácie cien v oblasti zdravotníctva v znení neskorších predpisov
|
|
|
ROZHODOVACIE PROBLÉMY A ICH RIEŠENIE PO NOVOM
KONKURENČNOU VÝHODOU JE MODERNIZÁCIA A INOVÁCIE vo všetkých oblastiach, kde je možné tieto inštitúcie využiť. Aby podnikateľské subjekty dosiahli úspech je nevyhnutné začleniť moderné a inovatívne prístupy do primárnych procesov v podniku, akým je rozhodovanie. Metódy rozhodovania využívané v minulosti sú nákladné a zdĺhavé, viažu sa iba na konkrétny problém a hľadajú už použité riešenia. Takýto statický prístup vedie k pomalému a nepružnému fungovaniu podniku, ktorý sa nikdy nestane inovátorom, vždy bude iba nasledovať a kopírovať myšlienky iných. Moderné metódy ako brainstorming, brainwriting, diablov advokát, gordonova metóda, delfi sú len niekoľkými z mnohých súčasných prístupov k riešeniu problémov a otázok vznikajúcich najmä na strategickej úrovni v podniku, no postupne sú uplatňované podľa možnosti aj na úrovni taktickej či operatívnej. Orientácia na moderné metódy podporuje nielen samotný proces rozhodovania, ale vo výraznej miere stimuluje tvorivé schopnosti pracovníkov, zlepšuje sociálne väzby medzi pracovníkmi a odstraňuje napätie.
Primerané zastúpenie metód založených na logickom aj laterálnom myslení je pre modernú rozvíjajúci sa podnik optimálnym spôsobom ako dosiahnuť úspech. Priblížime si teraz podstatu najviac využívaných metód aj v podmienkach našich podnikov.
BRAINSTORMING je chápaný ako proces uvoľnenia fantázie a ponechania priestoru kreatívnym nápadom, myšlienkam, či analógiám. Princípom brainstormingu je produkovanie námetov. Tieto námety sú ďalej rozpracované až k riešeniam, ktoré hoci nie sú zaužívané, môžu znamenať významný krok do budúcnosti. Je možné, že aj keď získané riešenia nebudú použité, môžu predstavovať posun ďalej v myslení. Jedným z cieľov brainstormingu je odstránenie bariér v myslení, čo umožní nájsť netradičné formy postupov a riešení otázok, ktoré vyplývajú z podnikateľskej činnosti. Brainstorming je skupinová aktivita určená na uvoľnenie toku asociácií, obrazov, prirovnaní, či metafor, pričom aplikáciou metódy do rozhodovacieho procesu sa zabezpečí dostatok variantov riešenia problému a tým výrazne prispeje k nájdeniu toho optimálneho. Preto je vhodné zvolávať porady brainstormingu vtedy, ak si situácia vyžaduje získať rozhľad o budúcom dianí, najmä v sfére vedeckotechnického pokroku. Na poradu môžu byť prizvaní externí alebo interní odborníci. Použitím brainstormingu sa vytvoria najvhodnejšie podmienky, ktoré umožnia kolektívu myslieť ako jeden celok. Dôsledkom je odbúranie obáv z kritiky, ktoré výrazne podporí kreatívne myslenie a predstavivosť pri hľadaní vhodných riešení, nápadov, či námetov. Simon (2000, s. 109-110) uvádza pravidlá brainstormingovej porady, ktoré je nevyhnutné dodržiavať pre elimináciu nepriaznivých vplyvov objavujúcich sa na bežných poradách.
Ide o nasledovné skutočnosti:
odstránením kritických úsudkov z porady sa splní najdôležitejšia časť, pretože práve tá pomáha v kolektíve eliminovať strach z výsmechu, nepochopenia a ponižovania, preto sa uplatňuje princíp: každá myšlienka je dobrá,
rovnosť účastníkov brainstormingu sa dosiahne tým, že sa hneď na úvode porady alebo stretnutia odbúra pracovná, ale aj sociálna hierarchia. Nadriadená funkcia sa odporúča prenechať iba vedúcemu brainstormingovej porady,
ak sa dosiahne odstránenie obáv z kritiky, rešpektu pred nadriadenými a zabezpečí sa komfortné prostredie pre všetkých účastníkov, vznikne klíma, ktorá umožní oslobodenie sa od rutinného spôsobu premýšľania. Je dôležité, aby sa nekládli nijaké hranice ani obmedzenia fantázii jednotlivých účastníkov,
dôraz sa kladie na kvantitu a nie na kvalitu nápadov. Každý nápad môže byť prospešný. Účastníci sa môžu navzájom ovplyvňovať, podporovať, inšpirovať, a tak zabezpečiť, aby prvotne nepoužiteľná myšlienka našla uplatnenie.
Brainstorming znamená prínos, iba ak je vykonávaný tak, aby sa zaručilo čo najviac nápadov v minimálnom časovom limite. Merna a Al Thani (2007, s. 42) v svojej monografii determinujú účinnosť porady brainstormingu splnením nasledujúcich faktorov:
- Faktor času – pre zabezpečenie efektivity porady, je vhodné, aby sa jej trvanie obmedzilo na 15 až 45 minút. Je to z toho dôvodu, že podľa výskumov, mozog dospelého jedinca nedokáže udržať plnú pozornosť dobu presahujúcu 45 minút. V prípade potreby je možné vytvoriť priestor na prestávku. Najvhodnejšie však je, aby sa časový limit neprekračoval a tým sa neohrozili výsledky burzy nápadov. Vzniká riziko, že počas prestávky sa účastníci neprestanú venovať problému a môže sa u nich vyvinúť osobná cenzúra.
- Cieľ – minimálna časová náročnosť metódy je výhodou, ale zároveň vyžaduje, aby boli účastníci adekvátne oboznámení s obsahom porady. Je nevyhnutné presne definovať jej cieľ a účel, čo je podmienené vytvorením zrozumiteľného obrazu o probléme a jeho jasného vyjadrenia. Tým sa eliminujú rušivé vplyvy vyvolané nedostatkom informácií.
- Zloženie pracovnej skupiny – počet účastníkov by mal byť v rozmedzí 5-12 členov, pričom daná skupina pozostáva z ľudí rôzneho veku, pohlavia, charakterových vlastností alebo postojov.
- Zaznamenanie myšlienok – pri brainstormingu sa nekladú nijaké obmedzenia a každý účastník môže prispieť svojím postrehom do diskusie bez uplatnenia reštrikcií. Za pozitívne sa považuje, ak účastníci vyslovia prvé myšlienky alebo asociácie, ktoré im prídu na myseľ. Preto je nesmierne dôležité, zvoliť vhodnú metódu ich zaznamenávania. Jednou z mnohých je tzv. Flip-chart, metóda, ktorá spočíva v tom, že moderátor brainstormingu zapíše každý návrh na tabuľu. Dosiahne sa tým nie len to, že účastníci nevynechajú nijaký návrh, ale súčasne aj všetci vidia návrhy, čo ich môže inšpirovať alebo podporiť k rozvoju doposiaľ vytvorených nápadov. Iný spôsob zachytávania myšlienok uvádza Mikuláštík (2010, s. 86), keď odporúča zaznamenať návrhy na listy papiera v rôznych farbách a vyvesiť ich na steny či okná, aby zaujali pozornosť.
- Pôsobenie moderátora – moderátor predstavuje stimulujúci faktor každej diskusie. Jeho úlohou je nie len usmerňovať a dbať na dodržiavanie pravidiel, ale aj posmeľovať účastníkov. Predovšetkým by mal klásť dôraz na to, aby si všetci osvojili zákaz kritiky, výsmechu a arogancie, čo zabezpečí príjemné pracovné prostredie. V takomto prostredí nebudú mať účastníci obavy zo zosmiešnenia alebo pracovných postihov, čo iba podporí kreáciu nápadov, ktoré sa vymykajú bežným riešeniam. Po splnení daných podmienok je vhodné, aby sa tie najlepšie nápady podrobili obrátenému brainstormingu. To znamená, že dané vygenerované myšlienky sa budú analyzovať metódou burzy nápadov a budú sa hľadať spôsoby, ktorými by mohli zlyhať.
MODIFIKÁCIE BRAINSTORMINGU - Brainstorming je v súčasnosti veľmi obľúbenou metódou, pretože ho je možné ľubovoľne modifikovať. Môže sa prispôsobiť podmienkam a požiadavkám jednotlivých podnikov, podnikových úrovní, či pracovným tímom. Z tohto dôvodu je možné stretnúť sa s viacerými modifikáciami brainstormingu.
Brainwriting je veľmi podobný brainstormingu. Jedinú odlišnosť, ktorú je možné spozorovať je, ako už z názvu metódy vyplýva, zapisovanie. Anglické slovo „writing“ totiž znamená písanie. Princípy, zásady aj pravidlá brainstormingu sú zachované. Rozdielne je však, že každý účastník zapíše svoje nápady na list papiera, ktorý posunie svojmu susedovi a toto sa opakuje až kým sa papier nevráti k pôvodnému majiteľovi. Výhodu zapisovania oproti vedeniu diskusie je možné vidieť v príležitosti premyslieť si nápady, prípadne na papier zapísať aj viacero nápadov. Týmto spôsobom dostanú priestor aj menej priebojný, utiahnutý pracovníci, ktorý by inak svoj nápad nepresadili. (Fotr a kol., 2006, s. 146) Nevýhodou do istej miery môže byť samostatnosť účastníkov, ktorí pri zapisovaní nemôžu byť inšpirovaní návrhmi ostatných a rovnako dochádza aj k duplicitným riešeniam.
Metóda 635 predstavuje brainwriting s presne vymedzenými pravidlami. Podstatou je, že problém riešia vždy šiesti ľudia. Na zapísanie troch riešení na svoj list papiera má každý k dispozícii päť minút. Po ich uplynutí odovzdá účastník svoj papier osobe sediacej vedľa a sám dostane papier od svojho suseda, ako je znázornené na schéme obrázku 1 priebeh metódy 635. Použitím metódy 635 sa zaručí, že ak sa postup zopakuje v šiestich kolách, výsledkom bude vytvorenie až 108 možností riešenia nášho problému (Fotr a kol., 2006, s. 146). Takéto množstvo je výhodou, pretože zvyšuje pravdepodobnosť, že medzi všetkými variantmi je práve to optimálne, aj keď nie je možné zaručiť jeho nájdenie.
Diskusia 666 je veľmi podobná metóde 635, ale neviaže sa striktne na brainwriting. V literatúre je označovaná aj ako Technika Philips 66 (Mikuláštík, 2010, s. 94). Podobnosť s Metódou 635 je v tom, že číslo 66 znamená, že šiesti členovia tímu riešia po dobu šiestich minút stanovený problém (Fotr, a kol., s. 146). Hoci názov Diskusia 66 charakterizuje skôr brainstorming ako brainwriting, je možné ju modifikovať tak, že každý člen individuálne spíše na papier svoje návrhy, pričom bude mať k dispozícii iba šesť minút.
Gordonova metóda svoj názov nesie podľa tvorcu, psychológa Williama J. J. Gordna, ktorý ju vyvinul v rokoch 1950–1960 (Sedlák, 1997, s. 141). V literatúre však môže byť uvedená aj ako Gordonova synektická metóda alebo Synektika a ako uvádza ďalej Barták (2008, s. 73), W. J. J. Gordon pri jej tvorbe vychádzal z kritiky brainstormingu, pretože uvoľnenie myšlienok brainstormingom je síce menej náročné na čas, ale podľa neho vytvára množstvo povrchných nápadov. Napriek tomu má Gordonova metóda spoločné črty s brainstormingom, najmä čo sa týka zloženia pracovnej skupiny a vzťahov v nej. Gordonova metóda je podľa Sedláka (1997, s. 131) zaraďovaná ku expertným metódam vybavovania myšlienok, ktorá sa môže využívať, narozdiel od brainstormingu, výlučne iba pri skupinovom rozhodovaní. Základ techniky tvorí fakt, že členovia skupiny nepoznajú konkrétny problém. Je im predostretý iba základný všeobecný problém. Členovia skupiny tak nebudú oboznámení so všetkými aspektmi problému, ale na druhej strane, sa tým zabráni vzniku rutinného myslenia. Predpokladá sa, že iba moderátor nazývaný aj chairman pozná všetky aspekty riešenej problematiky, musí byť teda kvalifikovaný a na druhej strane účastníci porady musia byť dôkladne oboznámený s použitím Gordonovej metódy. Je vhodné, aby doba trvania porady nepresiahla tri hodiny. Schéma synektického postupu:
1. počiatočná problémová situácia,
2. analýza riešenej problematiky,
3. vytvorenie subjektívnej analógie a stotožnenie sa s problémom,
4. zachytenie analógie troma slovami,
5. obrátená analógia umožní zmenu využitia podobnosti vzťahov,
6. syntéza vzťahu medzi analógiami a problémom,
7. realizovateľné riešenie.
Dôležité je, že návrhy nemusia byť iba z profesionálnej oblasti. Akceptovateľné sú aj podnety, týkajúce sa osobného života, vzťahov a situácií. Práve tieto metafory a analógie tvoria podstatu metódy. Metafory myšlienky oživujú a pomáhajú stimulovať predstavivosť a odhaľovať skryté súvislosti, zatiaľ čo analógie naznačujú vzťahy medzi myšlienkami.
Napriek tomu, že samotná diskusia má spoločné črty s brainstormingom, významný rozdiel je v prednesení problému. Od tejto charakteristiky sa odvíjajú aj hlavné pozitívne ale aj negatívne prínosy techniky. Ako hlavné výhody Gordonovej metódy popisujú Fotr a kol. (2006, s. 146-147) zabránenie stereotypizácii myslenia, podporu kreativity v rozhodovaní, čím výrazne pomáha pri tvorbe nezvyčajných originálnych myšlienok a najmä je nenáročná na náklady. Gordonova metóda má podobné pozitívne účinky na spoluprácu a medziľudské vzťahy na pracovisku ako brainstorming, keďže rovnako eliminuje kritiku, egoizmus a kladie dôraz na rovnosť účastníkov porady. Na druhej strane nevýhody tejto metódy sú podľa Fotra a kol. (2006, s. 146) v časovej náročnosti metódy, keďže dosiahnutie konkrétneho riešenia pre všeobecný problém môže byť náročné nielen na čas, ale aj schopnosti účastníkov. Ako ďalšie nevýhody autori Fotr a kol. (2006, s. 146) uvádzajú fakt, že návrhy ku všeobecnému problému sa môžu výrazne vzďaľovať od toho konkrétneho. A nakoniec nevýhodou do istej miery môže byť, že Gordonova metóda sa nedá použiť pri individuálnom rozhodovaní tak ako je to v prípade brainstormingu.
DIABLOV ADVOKÁT - Podľa Hellriegela a Slocuma (2007, s. 378) techniky založené na hraní rolí výrazne posilňujú spoluprácu v kolektíve ľudí a pozitívne vplývajú na riešenie situácií. Hranie určitej roly, pozície umožní aktérovi odstrániť strach a hanbu, ktoré by mohol pociťovať pri prezentovaní vlastných myšlienok názorov alebo problémov. Metóda bola využívaná aj v minulosti v rôznych sférach spoločenského života, ale až v roku 1982 ju odporučil americký psychológ Irving L. Janis, keď poukázal na jej pozitívny prínos v podobe prizvania nesúhlasu a konštruktívnej kritiky do diskusie. Za základ metódy sa považuje hranie určitej roly. Jednotlivec alebo skupina predstavuje diablovho advokáta. Hrať túto úlohu znamená, že dotyčná osoba bude bez ohľadu na svoj individuálny názor vyvíjať systematickú kritiku zvoleného nápadu alebo myšlienky, ktorá sa vyznačuje potenciálom, že bude v budúcnosti použitá (Hellriegel, Slocum, 2007, s. 379). Ako správny diablov advokát, osoba musí poukázať na všetky slabé miesta základného predpokladu a musí aj odhaliť vnútorný rozpor v nápade. Ďalej je nesmierne dôležité, aby neopomenula nijaký problém, ktorý sa môže potencionálne vyskytnúť a zapríčiniť zlyhanie. V prípade zmeny pôvodného riešenia nie je nutné podstupovať túto techniku viackrát, pretože Diablov advokát by mal odhaliť všetky riziká a nepresnosti v riešení a tým umožniť rozhodovateľom zdokonaliť a spresniť svoj návrh riešenia. Niekedy však je zmena návrhu taká rozsiahla, že si vyžaduje preverenie ďalším kolom Diablovho advokáta alebo aspoň obráteného brainstormingu. Hranie rolí je optimálne využiť počas pracovnej porady. Diablov advokát neponúka priestor na samotné vytváranie nápadov. Pracuje s myšlienkami, ktoré už boli vytvorené. Pri rozhodovaní pomáha tak, že tie najlepšie nápady podrobí kritike, poukáže na ich nedostatky, aby sa mohli včas odstrániť alebo zvážiť celkom iné nápady. Hoci týmto spôsobom sa jednoducho včas odhalí problém, je dôležité dbať na to, aby nebola využívaná príliš často. Je vhodné, aby sa použila pri dôležitých a komplexných záležitostiach a s ľuďmi, ktorí sú s ňou oboznámení a zvyknutí využívať ju. Inak by sa mohli cítiť dotknutí, až napádaní kritizovaním diablovho advokáta. Ak sa pre danú rolu vyberie jednotlivec, je dobré dbať na to, aby bol dostatočne asertívny a priebojný. Nesmie mať strach vystupovať proti majorite, no nesmie byť ani príliš dominantný. Vysoká dávka dominancie by mohla spôsobiť, že postoje advokáta budeme vnímať ako príkazy, nie ako poukázanie na nedostatky a výzvu na ich nápravu. Túto metódu priradil k expertným metódam založeným na princípe zisťovania, keďže v úlohe diablovho advokáta predpokladal experta z oblasti riešeného problému. Aby Diablov advokát spĺňal svoj účel, je vhodné, aby zvolená osoba alebo skupina bola oboznámená s riešenou problematikou a dokonale poznala všetky jej úskalia, ale nemusí to byť výlučne odborník.
DELFSKÁ METÓDA - Delfi alebo Delfská metóda je zaraďovaná k expertným metódam rozhodovania založených na princípe zisťovania. Svoje uplatnenie však nachádza najmä pri predvídaní budúceho vývoja, podobne ako Brainstorming, preto je vhodné prizvať expertov. Je účinná pri rozhodovaní, v ktorom je nevyhnutné zvažovať inovácie, ich rozmery a dopady. Pomáha určiť, ktoré nové postupy a nápady sú v danom čase a na danom mieste najvhodnejšie. Sedlák (1997, s. 142-143) opísal postup využitia Delfi týmto spôsobom:
organizácia, ktorá sa rozhodne využiť Delfskú metódu najprv zhromaždí informácie, ktorými disponuje a dané podklady použije na vytvorenie dotazníka, ktorý bude obsahovať informácie o riešenej problematike,
organizácia postúpi dotazník vybraným expertom,
získané odpovede organizácia podrobí analýze a zostaví nový dotazník, v ktorom sú zahrnuté aj informácie získané z predchádzajúceho dotazníka,
organizácia rozpošle dotazník iným, než v prvom kole osloveným expertom,
postup sa opakuje dovtedy, kým sa nedosiahne žiaduci výsledok,
experti zodpovedaním otázok informácie doplnia, a vytvoria tak aj predbežnú
prognózu vývoja problému,
dochádza ku konfrontácii prvej skupiny expertov s výsledkami dotazníkov, a tak
je im poskytnutý priestor pre spresnenie svojich pôvodných odpovedí,
celý proces sa opakuje dovtedy, kým sa nedosiahne konsenzus názorov odborníkov.
Podklady získané od prvej skupiny odborníkov predstavujú pre nasledujúcu základ a spätnú väzbu, čo im umožní vedieť, akým spôsobom uvažovali predošlí experti a zabráni im uberať sa rovnakým smerom a môžu sa tak orientovať na iné sféry problému a poskytnúť relevantné myšlienky. Odpovede počas celej doby výskumu je vhodné podrobiť štatistickej analýze, najmä za pomoci mediánov. Hlavnou výhodou tejto metódy je, že komunikácia s odborníkmi prebieha výlučne v písomnej forme. Takto sa eliminujú náklady spojené s pozývaním odborníkov na konferencie alebo porady. Preto je možné k riešeniu problému prizvať aj väčší počet odborníkov, odporúča sa 20–50, pri minimálnych nákladoch, ich počet však závisí od závažnosti problému a aj od možností organizácie .
Písomný styk ďalej odstraňuje nedostatky osobnej komunikácie, ako napríklad nedostatočne pripravené podklady. Rovnako zabezpečuje aj anonymitu, a tak odstraňuje tlak, ktorý by odborníci mohli cítiť prizvaním vedeckej autority. Najvýznamnejšiu nevýhodu však predstavuje vysoká časová náročnosť. Kompletná príprava a vyhodnotenie výsledkov potrvá 6–9 mesiacov. Aj to iba v prípade, že odborníci pochádzajú z danej organizácie. V prípade externých odborníkov je nevyhnutné venovať metóde omnoho viac času. (Sedlák, 1997, s. 142)
ZÁVER - Každý manažér, ktorému na prosperite svojho podnikania záleží, by nemal podceňovať uvedené inovatívne metódy rozhodovania a vyskúšať si najmä tie, ktoré pasujú na konkrétne podmienky a špecifiká jeho podniku. Riziko plynúce z nového nepoznaného nie je veľké oproti prospechu, ktorý rýchle a efektívne spôsoby riešenia rozhodovacích problémov prinášajú.
Ing. Oľga Poniščiaková, PhD.
Použitá literatúra:
• SEDLÁK, M. 1997. Manažment. Bratislava: ELITA; • FOTR, J. a kol. 2006. Manažerské rozhodování – postupy, metódy a nástroje. Praha, • SIMON, J. L., 2000. Developing decision – making skills for business. Armonk USA, • MERNA, T. – AL THANI, F., 2007. Risk Management. Brno: Computer Press, 194 s, • MIKULAŠTÍK, M., 2010. Tvořivost a inovace v práci manažera. Praha: Grada; • BARTÁK, J. 2008. Od znalostí k inovacím – tvroba, rozvíjení a využívaní znalostí; • HELLRIEGEL, D. – SLOCUM, JR. J. W., 2007. Organizational behavior. 11. vyd. USA
|
|
|
November 2015
Daň z príjmov |
2. 11. – pondelok |
splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov fyzických a právnických osôb |
podanie prehľadu o príjmoch zo závislej činnosti, ktoré jednotlivým zamestnancom vyplatil zamestnávateľ, o zrazených a odvedených preddavkoch na daň z týchto príjmov, o zamestnaneckej prémii a o daňovom bonuse za september 2015 (platitelia DPH len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne) |
podanie oznámenia o zrazenej sume osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa z príjmu zo závislej činnosti za september 2015 |
podanie oznámenia o zrazení a odvedení dane vyberanej zrážkou z nepeňažného plnenia poskytnutého v 3. štvrťroku 2015 držiteľom zdravotníckemu pracovníkovi |
úhrada dane vyberanej zrážkou z nepeňažného plnenia poskytnutého v 3. štvrťroku 2015 držiteľom zdravotníckemu pracovníkovi |
16. 11. – pondelok |
odvod dane vyberanej zrážkou z tých príjmov, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane |
odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane |
30. 11. – pondelok |
splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov fyzických a právnických osôb |
podanie prehľadu o príjmoch zo závislej činnosti, ktoré jednotlivým zamestnancom vyplatil zamestnávateľ, o zrazených a odvedených preddavkoch na daň z týchto príjmov, o zamestnaneckej prémii a o daňovom bonuse za október 2015 (platitelia DPH len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne) |
podanie oznámenia o zrazenej sume osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa z príjmu zo závislej činnosti za október 2015 |
do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru |
odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti za október 2015 |
DPH |
20. 11. - piatok |
predloženie žiadosti o registráciu pre DPH zdaniteľnou osobou, ktorej obrat za najviac 12 predchádzajúcich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov dosiahol v októbri 2015 49 790 € |
25. 11. – streda |
podanie súhrnného výkazu k DPH za október 2015 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných presiahla v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku 50 000 € |
podanie kontrolného výkazu k DPH za október 2015 len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac) |
podanie daňového priznania k DPH za október 2015 len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac) |
splatnosť DPH za október 2015 pre platiteľov s mesačnou daňovou povinnosťou |
Spotrebné dane |
25. 11. – streda |
podanie daňového priznania a splatnosť spotrebnej dane z alkoholických nápojov, tabakových výrobkov, minerálneho oleja, elektriny, uhlia a zemného plynu za október 2015 (platitelia DPH len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne) |
Daň z motorových vozidiel |
2. 11. – pondelok |
splatnosť 1/12 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného správcu dane, ak presahuje 8 300 € |
30. 11. – pondelok |
splatnosť 1/12 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného správcu dane, ak presahuje 8 300 € |
Poistné |
2. 11. – pondelok |
písomne oznámiť príslušnej zdravotnej poisťovni zmenu platiteľa poistného v septembri 2015, keď platiteľom poistného začal a prestal byť štát |
8. 11. – pondelok |
splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušnej zdravotnej poisťovne, splatnosť poistného na nemocenské poistenie, starobné a invalidné poistenie a na poistenie v nezamestnanosti pre samostatne zárobkovo činné osoby za október 2015 v prípade povinnej aj dobrovoľnej účasti na sociálnom poistení |
splatnosť poistného na sociálne poistenie z vymeriavacieho základu zamestnancov s nepravidelným príjmom za október 2015 |
30. 11. – pondelok |
písomne oznámiť príslušnej zdravotnej poisťovni zmenu platiteľa poistného v októbri 2015, keď platiteľom poistného začal a prestal byť štát |
do výplatného termínu |
splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní, splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za október 2015 |
|
|
|
Názov krajiny
|
Názov meny
|
Mena
|
19.10.
|
20.10.
|
21.10.
|
22.10.
|
23.10.
|
26.10.
|
27.10.
|
28.10.
|
29.10.
|
30.10.
|
USA |
americký dolár
|
USD
|
1,1333
|
1,1373
|
1,1354
|
1,1313
|
1,1084
|
1,1011
|
1,1061
|
1,1085
|
1,093
|
1,1017
|
Japonsko |
japonský jen
|
JPY
|
135,29
|
136,16
|
136,3
|
135,49
|
133,8
|
133,26
|
133,06
|
133,38
|
132,3
|
132,88
|
Bulharsko |
lev
|
BGN
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
Česká republika |
česká koruna
|
CZK
|
27,083
|
27,08
|
27,079
|
27,069
|
27,074
|
27,088
|
27,098
|
27,134
|
27,113
|
27,09
|
Dánsko |
dánska koruna
|
DKK
|
7,4592
|
7,4597
|
7,4596
|
7,4596
|
7,4597
|
7,4603
|
7,46
|
7,4599
|
7,4576
|
7,4578
|
V. Británia |
anglická libra
|
GBP
|
0,7317
|
0,7352
|
0,7349
|
0,7314
|
0,71955
|
0,7184
|
0,7214
|
0,7248
|
0,7167
|
0,7182
|
Maďarsko |
maďarský forint
|
HUF
|
309,51
|
310,33
|
311,25
|
311,12
|
309,95
|
310,17
|
312,85
|
311,78
|
311,45
|
309,9
|
Poľsko |
poľský zlotý
|
PLN
|
4,2367
|
4,2466
|
4,2757
|
4,2849
|
4,2529
|
4,2678
|
4,2919
|
4,2936
|
4,2699
|
4,2644
|
Rumunsko |
rumunský leu
|
RON
|
4,4183
|
4,4252
|
4,4315
|
4,43
|
4,4269
|
4,4367
|
4,437
|
4,433
|
4,4343
|
4,435
|
Švédsko |
švédska koruna
|
SEK
|
9,394
|
9,4235
|
9,4219
|
9,4207
|
9,4079
|
9,3814
|
9,4065
|
9,3358
|
9,3574
|
9,3866
|
Švajciarsko |
švajčiarsky frank
|
CHF
|
1,0834
|
1,0823
|
1,0864
|
1,0886
|
1,0793
|
1,0823
|
1,088
|
1,0899
|
1,0851
|
1,09
|
Nórsko |
nórska koruna
|
NOK
|
9,185
|
9,2355
|
9,2625
|
9,274
|
9,2525
|
9,226
|
9,363
|
9,42
|
9,367
|
9,393
|
Chorvátsko |
chorvátska kuna
|
HRK
|
7,6265
|
7,6267
|
7,6165
|
7,621
|
7,6243
|
7,6265
|
7,6225
|
7,6125
|
7,605
|
7,586
|
Rusko |
ruský rubeľ
|
RUB
|
70,3984
|
70,609
|
71,3405
|
70,7525
|
68,5882
|
68,803
|
71,6121
|
71,275
|
70,0745
|
70,569
|
Turecko |
turecká líra
|
TRY
|
3,2849
|
3,2882
|
3,2989
|
3,2683
|
3,1868
|
3,1774
|
3,2185
|
3,2047
|
3,21
|
3,2128
|
Austrália |
austrálsky dolár
|
AUD
|
1,5581
|
1,5612
|
1,5707
|
1,5692
|
1,525
|
1,5182
|
1,5299
|
1,5539
|
1,5446
|
1,5544
|
Brazília |
brazílsky real
|
BRL
|
4,4185
|
4,3898
|
4,4577
|
4,4791
|
4,3168
|
4,2481
|
4,3377
|
4,3062
|
4,3022
|
4,2724
|
Kanada |
kanadský dolár
|
CAD
|
1,4671
|
1,4788
|
1,4764
|
1,4847
|
1,4483
|
1,4482
|
1,4622
|
1,4643
|
1,4411
|
1,4515
|
Čína |
čínsky jüan
|
CNY
|
7,2082
|
7,2201
|
7,2088
|
7,1929
|
7,039
|
6,9943
|
7,0265
|
7,0484
|
6,946
|
6,9703
|
Hongkong |
hongkongský dolár
|
HKD
|
8,7832
|
8,8141
|
8,7995
|
8,7677
|
8,5901
|
8,5335
|
8,5724
|
8,5909
|
8,4709
|
8,5382
|
Indonézia |
indonézska rupia
|
IDR
|
15439,68
|
15565,42
|
15610,11
|
15402,12
|
15057,7
|
14989,96
|
15099,05
|
15003,98
|
14953,22
|
15070,66
|
India |
indická rupia
|
INR
|
73,4435
|
73,9899
|
73,9444
|
73,6774
|
71,8562
|
71,4685
|
71,8563
|
72,0535
|
71,4429
|
72,0155
|
Južná Kórea |
juhokórejský won
|
KRW
|
1280,57
|
1283,93
|
1292,65
|
1284,93
|
1249,33
|
1247,38
|
1257,44
|
1254,8
|
1251,76
|
1253,98
|
Mexiko |
mexické peso
|
MXN
|
18,636
|
18,7711
|
18,9044
|
18,7683
|
18,2027
|
18,1891
|
18,3502
|
18,3058
|
18,1941
|
18,2497
|
Malajzia |
malajzijský ringgit
|
MYR
|
4,7695
|
4,8534
|
4,8669
|
4,8463
|
4,6862
|
4,6521
|
4,728
|
4,7338
|
4,7414
|
4,735
|
Nový Zéland |
novozélandský dolár
|
NZD
|
1,6668
|
1,6664
|
1,6869
|
1,6704
|
1,6306
|
1,6244
|
1,6261
|
1,6505
|
1,636
|
1,6369
|
Filipíny |
filipínske peso
|
PHP
|
52,243
|
52,741
|
52,73
|
52,643
|
51,565
|
51,308
|
51,789
|
51,898
|
51,42
|
51,492
|
Singapur |
singapurský dolár
|
SGD
|
1,5685
|
1,5791
|
1,5815
|
1,5744
|
1,5408
|
1,5347
|
1,5422
|
1,5448
|
1,5374
|
1,5445
|
Thajsko |
thajský baht
|
THB
|
40,073
|
40,268
|
40,375
|
40,267
|
39,254
|
39,034
|
39,27
|
39,318
|
38,991
|
39,194
|
Južná Afrika |
juhoafrický rand
|
ZAR
|
14,9509
|
15,0119
|
15,2444
|
15,3007
|
14,9007
|
14,943
|
15,201
|
15,0531
|
15,1247
|
15,2222
|
Izrael |
izraelský šekel
|
ILS
|
4,3611
|
4,3955
|
4,3824
|
4,3611
|
4,3146
|
4,2776
|
4,2755
|
4,2916
|
4,2436
|
4,2589
|
|
|
|
NAJVIAC ČÍTANÉ TÉMY A PUBLIKÁCIE |
Poradca č. 2-3/2015 (IX/2016)
- Zákon o verejnom obstarávaní - úplné znenie zákona s komentárom
Dane, účtovníctvo – vzory a prípady (DÚVaP), č. 11/2015 (X/2015)
- Daňové súvislosti obchodného majetku - Ing. Miroslava Brnová, Ing. Michaela Vidová
- Technické zhodnotenie majetku – Ing. Jana Bielená, Ing. Ivana Hudecová
Verejná správa – (VS), č. 11/2015 (X/2015)
- Účtovanie aktivácií – Ing. Ján Mintál
- Výkon finančnej správy – Mgr. Jozef Sýkora
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 11/2015 (X/2015)
- Exekúcia zrážkami zo mzdy – JUDr. Sandra Mrukviová- Tomiová
- Rozhodujúce obdobie na výpočet starobného dôchodku – Ing. Dušan Dobšovič
Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č. 11/2015 (X/2015)
- Novela ZDP od 1. 9. 2015 - Ing. Marta Boráková
- Inventarizácia majetku a záväzkov - Ing. Ľudmila Novotná
1 000 riešení, č. 11/2015 (X/2015)
- Súdne spory po novom
- Účtovníctvo
- Dane v praxi
PRIPRAVUJEME
Verejná správa – (VS), č. 12/2015 (XI/2015)
- Digitalizácia miest a obcí
- Sociálnoprávna ochrana detí
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 12/2015 (XI/2015)
- Nový autorský zákon
- Ukončenie živnosti
Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č. 12/2015 (XI/2015)
- Daňový nedoplatok
- Oprava chýb minulých účtovných období
Mesačník DÚVaP – (DÚVaP), č. 12 (XI/2015)
- Služby z pohľadu DPH
- Práca v zahraničí
1 000 riešení, č. 12/2015 (XI/2015)
- Koniec roka v účtovníctve
- Inventarizácia
|
|
|
Pracovné právo v kocke
V pracovnoprávnych vzťahoch môžu nastať situácie, kedy zamestnanec i zamestnávateľ môžu byť nielen v právnej pozícií veriteľa, ale aj v pozícií dlžníka. V takomto prípade je potrebné mať zabezpečené ich vzájomné vzťahy. Aké zabezpečovacie inštitúty môžeme využiť v pracovnoprávnej rovine? Aké práva a povinnosti majú zamestnávatelia a zamestnanci? Všetkým mzdovým účtovníkom, ekonómom, zamestnancom, zamestnávateľom ponúkame naše príspevky a vzory zmlúv.
Zabezpečenie záväzkov v pracovnom práve
- príspevok
mesačník PaM 9-10/2015 (A4, 80 str.)
Príručka mzdovej účtovníčky
monotematika (A5, 240 str.)
Vzory zmlúv podľa ZP + CD
monotematika (A5, 120 str.)
Spracovanie miezd - zmeny po novelách - príspevok
mesačník DÚVaP 6/2015 (A5, 192 str.)
BALÍČEK Pracovné právo v kocke obsahuje:
PaM 9-10/2015 + DÚVaP 6/2015 + Vzory zmlúv podľa ZP + CD + Príručka mzdovej účtovníčky
Cena balíčka je 34,70 €.
Cena balíčka so 60 % zľavou je 13,90 €.
Ušetríte 20,80 €.
Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.
Novela zákona o ZDP
Základom dane je rozdiel, o ktorý zdaniteľné príjmy prevyšujú daňové výdavky pri rešpektovaní vecnej a časovej súvislosti zdaniteľných príjmov a daňových výdavkov v príslušnom zdaňovacom období. Aký je spôsob úpravy základu dane u podnikateľov alebo daňovníkov vykonávajúcich samostatnú zárobkovú činnosť? Je daňovník, ktorý vedie daňovú evidenciu účtovnou jednotkou? Odpovede na otázky ponúkame v balíčku, ktorý je určený účtovníkom, ekonómom, audítorom, živnostníkom, SZČO.
Úprava základu dane u FO účtujúcich v sústave JÚ - príspevok
mesačník DÚVaP 10/2015 (A5, 184 str.)
Zmeny v zdaňovaní príjmov zo závislej činnosti v roku 2015 a 2016 - príspevok
mesačník PaM 11/2015 (A4, 80 str.)
Novela zákona o ZDP - príspevok
mesačník DUO 11/2015 (A4, 80 str.)
Daňové výdavky od A-Z
monotematika (A5, 368 str.)
BALÍČEK Novela zákona o ZDP obsahuje:
DUO 11/2015 + PaM 11/2015 +
DÚVaP 10/2015 + Daňové výdavky od A-Z
Cena balíčka je 25 €.
Cena balíčka s 50 % zľavou je 12,50 €.
Ušetríte 12,50 €.
Ceny balíčkov sú konečné, vrátane DPH a distribučných nákladov.
Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.
Balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@poradca.sk
RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY TELEFONICKY, PRÍPADNE EMAILOM DENNE OD 9:00 DO 15:00
Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty.
E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina.
- Tieto e-mailové noviny Vám boli doručené výlučne na základe žiadosti o zasielanie e-mailových novín.
- Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len pre vlastné účely, nesmú býť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!
|
|
|
Adresa: |
|
E-mail: |
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
|
|
objednavky@exicon.eu
|
|
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
|
|
|
|
|
|
Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 15012/L. |
|
|
V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadal(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite prosím správu s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.eu, následne budete vyraden(á) z databázy príjemcov e-mailových novin.
|
Copyright (c) MK Media, s.r.o, 2015 |