Em@ilové noviny

 

č. 16/2013

16. 9. 2013

 

 
 
 Téma novín 
 Čitatelia sa pýtajú, odborníci odpovedajú 
 P6 aktual 
 Školenie, vzdelávanie 
 Chybiť znamená platiť 
 Ekonomika 
 Najviac čítané témy a publikácie 
 Horúce témy 
 Kontakty 

Služby, ktoré nájdete len u nás:

  • aktuálne a rýchle informácie
    (zmeny zákonov a predpisov) z oblastí daní, účtovnictva, miezd, odvodov; za výhodné ceny
  • kvalifikovaný a ochotný personál
    na zákazníckom oddelení;
  • možnosť rýchleho objednania
    publikácie (telefonicky, faxom, e-mailom, poštou);
  • rýchla dodávka (do 48 hodín)
  • uvádzanie nových produktov
    prostredníctvom mailingov a telemarketingu;
  • približovanie sa k zákazníkovi
    prostredníctvom bezplatných odpovedí na otázky.
 

Vážení čitatelia!

Každoročným opatrením Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny upravuje sumy životného minima, od ktorého sa odvíjajú mnohé ekonomické kategórie. Zákon o životnom minime definuje životné minimum ako spoločensky uznanú minimálnu hranicu príjmov fyzickej osoby, pod ktorou nastáva stav jej hmotnej núdze. Zákon určuje, že sumy sa upravia vždy k 1. júlu bežného kalendárneho roka.

Viac sa dočítate v dnešnej téme novín a v rubrike Čitatelia sa pýtajú, odborníci odpovedajú. Ako dávať či nedávať sľuby, poradíme v rubrike Byť dobrý nestačí.

Aj v dnešných emailových novinách ponúkame množstvo zaujímavých informácií a tešíme sa na ďalšie stretnutia.

Anna Dišeková
zodpovedná redaktorka
poradca@poradca.sk


V tomto čísle najdete:

 

 

 
TÉMA NOVÍN
ŽIVOTNÉ MINIMUM OD 1. 7. 2013

 


Sumy životného minima
sú stanovené opatrením, ktoré vydáva Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR podľa údajov zistených Štatistickým úradom. Od 1. júla 2013 je výška životného minima stanovená v zmysle opatrenia MPSVaR SR č. 186/2013 Z. z. Rozhodujúce obdobie, za ktoré sa zisťuje rast životných nákladov nízkopríjmových domácností je obdobie od apríla predchádzajúceho kalendárneho roka do apríla bežného kalendárneho roka. Pri vyčíslení sa použije index, ktorý je nižší. Oba indexy zisťuje Štatistický úrad SR. Suma životného minima sa upravuje buď na základe rastu čistých peňažných príjmov na osobu alebo na základe koeficientu rastu životných nákladov nízkopríjmových domácností. Informácie o čistých príjmoch poskytuje Štatistický úrad SR.
Suma životného minima sa upraví:
  • koeficientom rastu čistých peňažných príjmov na osobu – ak tento koeficient za prvý štvrťrok bežného kalendárneho roka v porovnaní s 1. štvrťrokom predchádzajúceho kalendárneho roka bol nižší ako koeficient rastu životných nákladov nízkopríjmových domácností,
  • koeficientom rastu životných nákladov nízkopríjmových domácností – ak tento koeficient je nižší ako koeficient rastu čistých peňažných príjmov na osobu za 1. štvrťrok bežného kalendárneho roka v porovnaní s 1. štvrťrokom predchádzajúceho kalendárneho roka, obdobie, v ktorom sa zisťuje rast životných nákladov nízkopríjmových domácností je obdobie od 1. apríla predchádzajúceho roka do 1. apríla bežného kalendárneho roka. Podľa údajov Štatistického úradu Slovenskej republiky bol koeficient rastu životných nákladov nízkopríjmových domácností za rozhodujúce obdobie 1,018 (apríl 2013 / apríl 2012) a koeficient rastu čistých peňažných príjmov na osobu za 1. štvrťrok 2013 v porovnaní s 1. štvrťrokom 2012 bol 1,046. Suma životného minima sa zvyšuje na 198,09 eur od 1. júla 2013 (do 30. 6. 2013 platila suma 194,58 eur). Pre ďalšiu posudzovanú fyzickú osobu bude výška životného minima 138,19 eur (do 30. 6. 2013 platila suma 135,74 eur). Zaopatrené neplnoleté deti a nezaopatrené deti budú mať nárok na životné minimum vo výške 90,42 eur (do 30. 6. 2013 bola stanovená suma 88,82 eur).
Od 1. júla 2013 platia teda nasledovné sumy:
– 198,09 € mesačne, ak ide o jednu plnoletú FO,
– 138,19 € mesačne, ak ide o ďalšiu spoločne posudzovanú plnoletú FO,
– 90,42 € mesačne, ak ide o nezaopatrené dieťa alebo zaopatrené neplnoleté dieťa.

Za príjem na účely určenia súm životného minima sa považujú:
  • príjmy FO, ktoré sú predmetom dane z príjmu podľa zákona o dani z príjmov po odpočítaní:
    – poistného na povinné zdravotné poistenie,
    – poistného na nemocenské poistenie, poistného na dôchodkové poistenie a poistného na poistenie v nezamestnanosti,
    – preddavku na daň alebo dane z príjmov fyzických osôb,
    – ďalších výdavkov vynaložených na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov fyzických osôb,
  • príjmy oslobodené od dane z príjmov FO okrem:
    – prijatých náhrad škôd, náhrad nemajetkovej ujmy,
    – plnenia z poistenia majetku,
    – plnenia z poistenia zodpovednosti za škody okrem platieb prijatých ako náhradu za stratu príjmu,
    – náhrady niektorých výdavkov zamestnancov do výšky ustanovenej zákonom o cestovných náhradách,
  • ďalšie príjmy FO po odpočítaní dane z prevodu a prechodu nehnuteľností. V prípade straty sa zohľadňuje len strata, ktorá vznikla v kalendárnom roku, za ktorý sa príjem zisťuje.


Za príjem na daný účel sa nepovažujú:
– jednorazové štátne sociálne dávky poskytnuté podľa osobitných predpisov,
– peňažné príspevky občanov s ťažkým zdravotným postihnutím na kompenzáciu sociálnych dôsledkov ich ťažkého zdravotného postihnutia, okrem príspevku za opatrovanie,
zvýšenie dôchodku pre bezvládnosť,
– jednorazová dávka v hmotnej núdzi,
štipendiá,
– jednorazový príspevok podľa zákona o vyplatení jednorazového príspevku poberateľovi dôchodku v roku 2004,
príspevok na stravu podľa zákona o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele,
resocializačný príspevok podľa zákona o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele,
vianočný príspevok podľa zákona o poskytovaní vianočného príspevku niektorým poberateľom dôchodku.
Na zistenie príjmu FO na účely určenia súm životného minima sa započítavajú:
– u posudzovaného občana jeho príjem a príjem jeho manžela (manželky),
– u posudzovaných rodičov s nezaopatrenými deťmi príjem týchto rodičov, príjem nezaopatrených detí žijúcich s nimi v domácnosti,
– u posudzovaných rodičov, ktorí sú sami nezaopatrenými deťmi, ich príjem a príjem, ktorý na ne poberá iný občan,
– u posudzovaného nezaopatreného dieťaťa jeho príjem a príjem jeho rodičov, ak s ním žijú v domácnosti
– ak toto dieťa žije v domácnosti len s jedným rodičom, s inou FO alebo samostatne, príjem dieťaťa, príjem rodiča a príjem, ktorý na dieťa poberá iná FO,
– posudzovaného zaopatreného neplnoletého dieťaťa jeho príjem.
Za zaopatrené neplnoleté dieťa sa považuje fyzická osoba pred dovŕšením 18 roku, ktorá sa nepripravuje sústavne na budúce povolanie, je zamestnaná a má vlastný príjem alebo je zaevidovaná v evidencii nezamestnaných a poberá podporu alebo inú sociálnu dávku. Za nezaopatrené dieťa sa považuje dieťa do skončenia povinnej školskej dochádzky, najdlhšie však do dovŕšenia 25 rokov, ak sa sústavne pripravuje na budúce povolanie štúdiom, alebo sa nemôže sústavne pripravovať na budúce povolanie alebo vykonávať zárobkovú činnosť pre chorobu alebo úraz.

Výpočet súm životného minima s účinnosťou od 1. júla 2013
Jednotlivec
– životné minimum jednotlivca, teda plnoletej FO, predstavuje sumu 198,09 eura mesačne.
Jednotlivec s nezaopatreným dieťaťom
– životné minimum jednotlivca, teda plnoletej FO, s jedným nezaopatreným dieťaťom predstavuje sumu 279,51 eur mesačne.
Jednotlivec s 2 nezaopatrenými deťmi
– životné minimum jednotlivca, teda plnoletej FO, a 2 detí predstavuje sumu 378,93 eura mesačne.
Jednotlivec s 3 nezaopatrenými deťmi
– životné minimum jednotlivca, teda plnoletej FO, a 3 nezaopatrené detí predstavuje sumu 469,35 eura mesačne.
Dvojica bez detí
– životné minimum dvojice bez detí predstavuje sumu 336,28 eur mesačne.
Dvojica s jedným nezaopatreným dieťaťom – životné minimum dvojice s jedným nezaopatreným dieťaťom je 426,70 eur mesačne. Dvojica s dvoma nezaopatrenými deťmi
– životné minimum dvojice s dvoma nezaopatrenými deťmi 517,12 eur mesačne.
Dvojica s tromi nezaopatrenými deťmi
– životné minimum dvojice s tromi nezaopatrenými Deťmi predstavuje 607,54 eur mesačne.

Životné minimum je dôležitý ekonomický ukazovateľ, od ktorého sa odvíja aj výpočet dávok pre sociálnu sieť a má vplyv na vyčíslenie dávok sociálnej pomoci občanom. Ide o nasledovné príspevky a dávky:
– jednorazová dávka v hmotnej núdzi,
– peňažné príspevky na kompenzáciu sociálnych dôsledkov ťažkého zdravotného postihnutia,
– rodičovský príspevok,
suma rodičovského príspevku sa upravuje tým istým koeficientom, ktorým sa zvyšujú sumy životného minima s účinnosťou vždy od 1. Januára nasledujúceho kalendárneho roka, t. j. od 1. januára 2014.

Rodičovský príspevok poskytovaný rodičovi podľa zákona č. 571/2009 Z. z. o rodičovskom príspevku v z.n.p. je opakovaná dávka štátnej sociálnej podpory.
Suma rodičovského príspevku, ktorým prispieva štát na zabezpečenie riadnej starostlivosti o dieťa do troch rokov veku dieťaťa, sa upravuje tým istým koeficientom, ktorým sa zvyšujú sumy životného minima. K uvedenému dátumu sa suma rodičovského príspevku zvýši zo sumy 199,60 eura na 203,20 eura,
– príspevky na podporu náhradnej starostlivosti o dieťa,
– prídavok na dieťa a príplatok k prídavku na dieťa,
prídavok na dieťa sa zvýši zo sumy 23,10 eura mesačne na sumu 23,52 eura mesačne a príplatok k prídavku na dieťa zo sumy 10,83 eura mesačne na sumu 11,02 eura mesačne.
– náhradné výživné
sa poskytuje v maximálnej výške 1,2 – násobku sumy životného minima pre nezaopatrené dieťa. Taktiež sa vypláca v prípade, ak príjem spoločne posudzovaných osôb neprekročí hranicu 2,2 – násobku súm životného minima.
– náhradné výživné pre siroty,
– resocializačný príspevok,
– ďalšie dávky a príspevky,
napr. dávku počas vzdelávania a prípravy pre trh práce, dávku počas prípravy na pracovné uplatnenie občana so zdravotným postihnutím, o príspevok na zapracovanie pre znevýhodneného uchádzača o zamestnanie, príspevok ku mzde zamestnanca, na podporu regionálnej a miestnej zamestnanosti, počas vykonávania absolventskej praxe a príspevok počas vykonávania dobrovoľníckej služby.

V súvislosti so zmenou životného minima sa zvýšia aj príspevky pre ťažko zdravotne postihnuté osoby, ktoré poberajú príspevky na kompenzáciu sociálnych dôsledkov svojho zdravotného postihnutia – ide o:
– peňažný príspevok na osobnú asistenciu,
– peňažný príspevok na prepravu,
– peňažné príspevky na kompenzáciu zvýšených výdavkov (diétne stravovanie, hygiena alebo opotrebovanie, prevádzka osobného motorového vozidla, pes so špeciálnym výcvikom),
– peňažný príspevok na opatrovanie.
Zvyšujú sa aj niektoré dávky a príspevky poskytované podľa zákona o službách zamestnanosti.
Ide o:
– dávku počas vzdelávania a prípravy pre trh práce,
– dávku počas prípravy na pracovné uplatnenie občana so zdravotným postihnutím,
– príspevok na zapracovanie pre znevýhodneného uchádzača o zamestnanie,
– príspevok na vykonávanie absolventskej praxe,
– príspevok na aktivačnú činnosť formou dobrovoľníckej služby,
– príspevok na podporu zamestnanosti na realizáciu opatrení na ochranu pred povodňami a na riešenie následkov mimoriadnej situácie.

Nárok na predčasný starobný dôchodok
Od 1. júla sa každoročne mení aj suma , ktorá má vplyv na vznik nároku na predčasný dôchodok a je závislá od zmeny životného minima. Suma minimálnej penzie sa zvyšuje zo súčasných 233,50 na 237,80 eura, ak ide o sporiteľa v prvom pilieri. V prípade účastníkov druhého piliera, ktorí v kapitalizačnom pilieri sporia aspoň 5 rokov, bude najnižší možný predčasný starobný dôchodok 118,90 eura, čo je 0,6-násobok životného minima pre plnoletú osobu. Nárok na predčasný starobný dôchodok má poistenec, ktorý získal najmenej 15 rokov obdobia dôchodkového poistenia, chýbajú mu najviac dva roky do dovŕšenia dôchodkového veku a suma jeho predčasného starobného dôchodku je vyššia ako 1,2-násobok sumy životného minima. Podmienkou je aj to, aby žiadateľ o predčasnú penziu nebol dôchodkovo poistený ako zamestnanec, samostatne zárobkovo činná osoba, či ako osoba pracujúca na základe dohody o vykonaní práce alebo dohody o pracovnej činnosti. Plná suma dôchodku sa znižuje o 0,5 % za každých začatých 30 dní chýbajúcich žiadateľovi o predčasný dôchodok do dovŕšenia dôchodkového veku. Pri znižovaní sa pritom prihliada aj na zvyšky dní kratšie ako 30 dní, to znamená, že dôchodok sa znižuje aj za menej ako 30 dní. Za 365 dní sa suma dôchodku zníži o 6,5 %. Z dôvodu zmeny životného minima od 1. júla 2013 vzrastie aj výška daňového bonusu, na dieťa a vyššie životné minimum pozitívne ovplyvní aj výšku zamestnaneckej prémie. V prípade daňového bonusu sa zvýši o 0,38 eura mesačne na každé dieťa, čo predstavuje sumu 21,41 eura mesačne na jedno nezaopatrené dieťa od 1. júla 2013.
Nezdaniteľná časť základu dane, ktorá je 19,2-násobkom životného minima, by mala na rok 2014 predstavovať 3 803,33 eura, čo je oproti roku 2013 nárast o 67,39 eura. Zvyšujú sa aj niektoré peňažné príspevky na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia, ktoré sa odvíjajú od výšky životného minima aktuálneho k 1. 7. 2013 ktorými sú aj:
  • peňažný príspevok na osobnú asistenciu,
  • príspevok na prepravu,
  • príspevok na kompenzáciu zvýšených výdavkov,
  • príspevok na diétne stravovanie,
  • príspevok súvisiaci s hygienou alebo s opotrebovaním šatstva, bielizne, obuvi a bytového zariadenia,
  • príspevok súvisiaci so zabezpečením prevádzky osobného motorového vozidla,
  • príspevok na starostlivosť o psa so špeciálnym výcvikom.


Ing. Eva Minárová

(Viac nielen o tejto téme sa dočítate v mesačníku VS 9/2013)

 

 
 
ČITATELIA SA PÝTAJÚ,ODBORNÍCI ODPOVEDAJÚ

 
ZÁKON O ŽIVOTNOM MINIME

Životné minimum definuje zákon ako spoločensky uznanú minimálnu hranicu príjmov FO.
Ktorý zákon upravuje životné minimum, akým spôsobom sa každoročne zvyšuje a aká je jeho súčasná výška?

Životné minimum definuje zákon č. 601/2003 Z. z. o životnom minime ako spoločensky uznanú minimálnu hranicu príjmov fyzickej osoby, pod ktorou nastáva stav jej hmotnej núdze. Zákon súčasne v § 5 určuje, že sumy uvedené v § 2 sa upravia vždy k 1. júlu bežného kalendárneho roku. Sumy životného minima sa vynásobia buď
  • koeficientom rastu životných nákladov nízkopríjmových domácností zisteným Štatistickým úradom SR za rozhodujúce obdobie, ak koeficient rastu životných nákladov nízkopríjmových domácností za rozhodujúce obdobie je nižší ako koeficient rastu čistých peňažných príjmov na osobu zistený Štatistickým úradom SR za obdobie 1. štvrťroka bežného kalendárneho roka v porovnaní s 1. štvrťrokom predchádzajúceho kalendárneho roka, alebo
  • koeficientom rastu čistých peňažných príjmov na osobu zistený Štatistickým úradom SR, ak koeficient rastu čistých peňažných príjmov na osobu zistený Štatistickým úradom SR za obdobie 1. štvrťroka bežného kalendárneho roka v porovnaní s 1. štvrťrokom predchádzajúceho kalendárneho roka je nižší ako koeficient rastu životných nákladov nízkopríjmových domácností.
Na základe údajov Štatistického úradu Slovenskej republiky bol rast životných nákladov nízkopríjmových domácností vo výške 1,8 % a rast čistých peňažných príjmov na jednu osobu za 1. štvrťrok 2013 v porovnaní s 1. štvrťrokom 2012 vo výške 4,6 %. Rast životných nákladov nízkopríjmových domácností bol nižší a preto od 1. júla 2013 boli sumy životného minima ustanovené Opatrením Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR č. 186/2013 Z. z. nasledovne:
- 198,09 € mesačne, ak ide o jednu plnoletú fyzickú osobu,
- 138,19 € mesačne,
ak ide o ďalšiu spoločne posudzovanú plnoletú fyzickú osobu,
- 90,42 € mesačne,
ak ide o nezaopatrené dieťa alebo zaopatrené neplnoleté dieťa.
Životné minimum je významný ekonomický ukazovateľ, ktorý ovplyvňuje viacero dávok a príspevkov, napr. výšku daňového bonusu, rodičovský príspevok, prídavok na dieťa, príplatok k prídavku na dieťa, minimálne výživné, náhradné výživné, dávky a príspevky v hmotnej núdzi, predčasný starobný dôchodok (suma minimálnej penzie bude 237,70 eur mesačne), príspevok na absolventskú prax.

PRÍJMY NA ÚČELY URČENIA SÚM ŽIVOTNÉHO MINIMA

Podnikajúcim FO sa na účely určenia súm životného minima započítavajú presne vymedzené príjmy a súčasne sú určené druhy príjmov, ktoré nemajú vplyv na sumu životného minima.
Ktoré príjmy podnikateľov - FO sa na účely určenia súm životného minima do tejto kategórie započítavajú a ktoré neovplyvňujú jeho výšku?

Za príjem na účely určenia súm životného minima sa považujú:
- príjmy fyzických osôb, ktoré sú predmetom dane z príjmu podľa zákona o dani z príjmov po odpočítaní
  • poistného na povinné zdravotné poistenie,
  • poistného na nemocenské poistenie, poistného na dôchodkové poistenie a poistného na poistenie v nezamestnanosti,
  • preddavku na daň alebo dane z príjmov fyzických osôb,
  • ďalších výdavkov vynaložených na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov fyzických osôb,
- príjmy oslobodené od dane z príjmov fyzických osôb okrem
  • prijatých náhrad škôd,
  • náhrad nemajetkovej ujmy,
  • plnenia z poistenia majetku,
  • plnenia z poistenia zodpovednosti za škody okrem platieb prijatých ako náhradu za stratu príjmu,
- sumy vreckového pri zahraničných pracovných cestách do výšky 40 % nároku na stravné,
- náhrady niektorých výdavkov zamestnancov do výšky ustanovenej zákonom o cestovných náhradách,
- ďalšie príjmy fyzických osôb po odpočítaní dane z prevodu a prechodu nehnuteľností.
V prípade straty sa zohľadňuje len strata, ktorá vznikla v kalendárnom roku, za ktorý sa príjem zisťuje.
Za príjem sa nepovažujú:
- jednorazové štátne sociálne dávky poskytnuté podľa osobitných predpisov,
- peňažné príspevky občanov s ťažkým zdravotným postihnutím na kompenzáciu sociálnych dôsledkov ich ťažkého zdravotného postihnutia, okrem príspevku za opatrovanie,
- zvýšenie dôchodku pre bezvládnosť,
- jednorazová dávka v hmotnej núdzi,
- štipendiá,
- jednorazový príspevok podľa zákona o vyplatení jednorazového príspevku poberateľovi dôchodku v roku 2004,,br> - príspevok na stravu podľa zákona o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele,
- resocializačný príspevok podľa zákona o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele,
- vianočný príspevok podľa zákona o poskytovaní vianočného príspevku niektorým poberateľom dôchodku,
podnikajúcich fyzických osôb ako aj u zamestnancov sa na účely určenia súm životného minima započítavajú presne vymedzené príjmy a súčasne sú určené druhy príjmov, ktoré nemajú vplyv na sumu životného minima, aj keď ich fyzická osoba poberá.

SPRÁVNE URČENIE SÚM ŽIVOTNÉHO MINIMA

Správne určenie súm životného minima spoločne žijúcich osôb má vplyv na vznik nároku na viacero dávok a príspevkov zo sociálneho systému.
Akým spôsobom sa určujú sumy životného minima občanov a aká je ich súčasná výška pri najčastejších typoch rodín?

Na zistenie príjmu občana na účely určenia súm životného minima sa započítavajú:
- u posudzovaného občana jeho príjem a príjem jeho manžela (manželky),
- u posudzovaných rodičov s nezaopatrenými deťmi príjem týchto rodičov, príjem nezaopatrených detí žijúcich s nimi v domácnosti,
- u posudzovaných rodičov, ktorí sú sami nezaopatrenými deťmi, ich príjem a príjem, ktorý na ne poberá iný občan,
- u posudzovaného nezaopatreného dieťaťa jeho príjem a príjem jeho rodičov, ak s ním žijú v domácnosti – ak toto dieťa žije v domácnosti len s jedným rodičom, s inou fyzickou osobou alebo samostatne, príjem dieťaťa, príjem rodiča a príjem, ktorý na dieťa poberá iná fyzická osoba,
- u posudzovaného zaopatreného neplnoletého dieťaťa jeho príjem.

Príklady výpočtu súm životného minima od 1. júla 2013:
1. Životné minimum plnoletej fyzickej osoby s jedným nezaopatreným dieťaťom sa vypočíta nasledovne: 198,09 € + 90,42 € a predstavuje sumu 288,51 € mesačne.
2. Životné minimum plnoletej fyzickej osoby s jedným zaopatreným neplnoletým dieťaťom (dieťa do 18 rokov veku) sa vypočíta nasledovne: 198,09 € + 90,42 € a predstavuje sumu 288,51 € mesačne.
3. Životné minimum plnoletej fyzickej osoby s jedným zaopatreným plnoletým dieťaťom (dieťa do 25 rokov veku) sa vypočíta nasledovne: 198,09 € + 138,19 € a predstavuje sumu 336,28 € mesačne.
4. Životné minimum dvojice občanov bez detí sa vypočíta nasledovne: 198,09 € + 138,19 € a predstavuje sumu 336,28 € mesačne.
5. Životné minimum dvojice občanov s jedným nezaopatreným dieťaťom sa vypočíta nasledovne: 198,09 € + 138,19 € + 90,42 € a predstavuje sumu 426,70 € mesačne.
6. Životné minimum dvojice občanov s dvoma nezaopatrenými deťmi sa vypočíta nasledovne: 198,09 € + 138,19 € + 90,42 € + 90,42 € a predstavuje sumu 517,12 € mesačne.
7. Životné minimum dvojice občanov s tromi nezaopatrenými deťmi sa vypočíta nasledovne: 198,09 € + 138,19 € + 90,42 € + 90,42 € + 90,42 € a predstavuje sumu 607,54 € mesačne.
8. Životné minimum dvojice občanov s jedným zaopatreným plnoletým dieťaťom (do 25 rokov veku) a jedným nezaopatreným dieťaťom sa vypočíta nasledovne: 198,09 € + 138,19 € + 138,19 € + 90,42 € a predstavuje sumu 564,89 € mesačne.
9. Životné minimum dvojice občanov s jedným zaopatreným neplnoletým dieťaťom (dieťa do 18 rokov veku) a jedným nezaopatreným dieťaťom sa vypočíta nasledovne: 198,09 € + 138,19 € + 90,42 € + 90,42 € a predstavuje sumu 517,12 € mesačne.
Správne určenie súm životného minima spoločne žijúcich osôb má vplyv na vznik nároku na viacero dávok a príspevkov zo sociálneho systému Slovenskej republiky.

VÝŠKA VÝŽIVNÉHO

Každý rodič bez ohľadu na svoje schopnosti, možnosti a majetkové pomery je povinný plniť svoju vyživovaciu povinnosť.
Aká je súčasná výška minimálneho výživného?

Podľa § 62 zákona č. 36/2005 Z. z. o rodine a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov je plnenie vyživovacej povinnosti rodičov k deťom ich zákonná povinnosť, ktorá trvá do času, kým deti nie sú schopné samé sa živiť. Obaja rodičia prispievajú na výživu svojich detí podľa svojich schopností, možností a majetkových pomerov. Dieťa má právo podieľať sa na životnej úrovni rodičov.
Každý rodič bez ohľadu na svoje schopnosti, možnosti a majetkové pomery je povinný plniť svoju vyživovaciu povinnosť v minimálnom rozsahu vo výške 30 % zo sumy životného minima na nezaopatrené neplnoleté dieťa alebo na nezaopatrené dieťa. Od 1. 7. 2013 je to minimálne suma 27,13 €.
Pri určení rozsahu vyživovacej povinnosti súd prihliada na to, ktorý z rodičov a v akej miere sa o dieťa osobne stará. Ak rodičia žijú spolu, prihliadne súd aj na starostlivosť rodičov o domácnosť. Výživné má prednosť pred inými výdavkami rodičov. Pri skúmaní schopností, možností a majetkových pomerov povinného rodiča súd neberie do úvahy výdavky povinného rodiča, ktoré nie je nevyhnutné vynaložiť. Ak je maloleté dieťa zverené do striedavej osobnej starostlivosti rodičov, súd pri určení výživného prihliadne na dĺžku striedavej osobnej starostlivosti každého rodiča alebo súd môže rozhodnúť aj tak, že počas trvania striedavej osobnej starostlivosti rodičov výživné neurčuje.
Ak rodičia maloletého dieťaťa spolu nežijú, súd upraví rozsah ich vyživovacej povinnosti alebo schváli ich dohodu o výške výživného. Súd postupuje rovnako aj v prípade, ak rodičia spolu žijú, ale jeden z nich svoju vyživovaciu povinnosť voči maloletému dieťaťu dobrovoľne neplní. Výživné plnoletých detí upraví súd len na návrh.



(viac riešení problémov nájdete v mesačníku 1000 riešení 9/2013 )

 

 
 
P6 AKTUAL
Čiastka 54/2013
225/2013 Vyhláška
Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky, ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 78/2012 Z. z. o bezpečnosti hračiek a o zmene a doplnení zákona č. 128/2002 Z. z. o štátnej kontrole vnútorného trhu vo veciach ochrany spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v znení zákona č. 140/2013 Z. z.
226/2013 Vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o rozsahu aktualizačnej odbornej prípravy
227/2013 Oznámenie Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa ustanovuje suma maximálneho ročného školného na akademický rok 2014/2015 pre študijné programy v externej forme štúdia uskutočňované na verejných vysokých školách a štátnych vysokých školách

Čiastka 55/2013
228/2013 Nariadenie
vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovuje výška dotácie na obstaranie nájomného bytu, obstaranie technickej vybavenosti a odstránenie systémovej poruchy a výška oprávnených nákladov na obstaranie nájomného bytu
229/2013 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa zrušuje nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 62/2009 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti o označovaní svetelných zdrojov pre domácnosť energetickým štítkom
230/2013 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 499/2008 Z. z. o podmienkach poskytovania podpory podľa programu rozvoja vidieka v znení neskorších predpisov
231/2013 Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky o informáciách podávaných Európskej komisii, o požiadavkách na vedenie prevádzkovej evidencie, o údajoch oznamovaných do Národného emisného informačného systému a o súbore technicko-prevádzkových parametrov a technicko-organizačných opatrení
232/2013 Vyhláška Národného bezpečnostného úradu, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Národného bezpečnostného úradu č. 453/2007 Z. z. o administratívnej bezpečnosti

Čiastka 56/2013
233/2013 Nález
Ústavného súdu Slovenskej republiky sp. zn. PL. ÚS 1/2012 z 3. júla 2013 vo veci vyslovenia nesúladu ustanovenia § 98 ods. 10 zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení zákona č. 257/2011 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, s čl. 1 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky v spojení s čl. 12 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky

Čiastka 57/2013
234/2013 Oznámenie
Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o uzavretí Dohody o stabilizácii a pridružení medzi Európskymi spoločenstvami a ich členskými štátmi na jednej strane a Srbskou republikou na strane druhej Príloha k čiastke 57 – k oznámeniu č. 234/2013 Z. z.

Čiastka 58/2013
235/2013 Vyhláška
Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva školstva Slovenskej republiky č. 102/2006 Z. z. o priznávaní sociálneho štipendia študentom vysokých škôl v znení neskorších predpisov
236/2013 Opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o ustanovení súm príspevkov na podporu náhradnej starostlivosti o dieťa
237/2013 Oznámenie Ministerstva kultúry Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa mení a dopĺňa výnos Ministerstva kultúry Slovenskej republiky č. 503/2010 Z. z. o podrobnostiach o účele poskytnutia dotácie, vzore žiadosti, popisu projektu a celkového rozpočtu projektu a ďalších podrobnostiach o náležitostiach žiadosti v znení výnosu Ministerstva kultúry Slovenskej republiky z 21. septembra 2011 č. MK-2576/2011-10/12579
238/2013 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia o registri finančných agentov, finančných poradcov, finančných sprostredkovateľov z iného členského štátu v sektore poistenia alebo zaistenia a viazaných investičných agentov
239/2013 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Národnej banky Slovenska z 25. mája 2010 č. 9/2010 o odbornej skúške a odbornej skúške s certifikátom na účely zákona o finančnom sprostredkovaní a finančnom poradenstve
240/2013 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia o identifikátore príjemcu inkasa a registri identifikátorov príjemcov inkás
241/2013 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o zmene prílohy k Dohode medzi Ministerstvom zahraničných vecí Slovenskej republiky a Spolkovým ministerstvom pre európske a medzinárodné záležitosti Rakúskej republiky o vykonávaní Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a spolkovou vládou Rakúskej republiky o vzájomnom zastupovaní prostredníctvom diplomatických misií a konzulárnych úradov svojich štátov v konaní o udelení víza, podpísanej 6. mája 2011

Čiastka 59/2013
242/2013 Nariadenie
vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 394/2005 Z. z. o technických požiadavkách na povinné štítky a nápisy, ich umiestnenie a spôsob pripevnenia na motorových vozidlách a ich prípojných vozidlách v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 141/2007 Z. z.
243/2013 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 398/2005 Z. z. o technických požiadavkách na zvukové výstražné zariadenia motorových vozidiel v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 136/2007 Z. z.
244/2013 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 71/2006 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti o typovom schválení ES dvojkolesových motorových vozidiel, trojkolesových motorových vozidiel a štvorkoliek v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 139/2007 Z. z.
245/2013 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 141/2006 Z. z. o technických požiadavkách na vonkajšie výčnelky motorových vozidiel v znení neskorších predpisov
246/2013 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 143/2006 Z. z. o technických požiadavkách na vykurovacie systémy motorových vozidiel a ich prípojných vozidiel v znení neskorších predpisov
247/2013 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 149/2006 Z. z. o technických požiadavkách na stierače a ostrekovače motorových vozidiel v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 134/2007
248/2013 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 155/2006 Z. z. o technických požiadavkách na zariadenia pre nepriamy výhľad a motorové vozidlá vybavené takými zariadeniami v znení neskorších predpisov
249/2013 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 190/2006 Z. z. o technických požiadavkách na brzdové zariadenia určitých kategórií motorových vozidiel a ich prípojných vozidiel v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 168/2007 Z. z.
250/2013 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 192/2006 Z. z. o technických požiadavkách na sedadlo vodiča poľnohospodárskych kolesových traktorov a lesných kolesových traktorov v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 143/2007 Z. z.
251/2013 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 198/2006 Z. z. o technických požiadavkách na hlavové opierky sedadiel motorových vozidiel v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 140/2007 Z. z.

Čiastka 60/2013
252/2013 Nariadenie
vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 201/2006 Z. z. o technických požiadavkách na bezpečnostné pásy a zadržiavacie systémy motorových vozidiel v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 153/2007 Z. z.
253/2013 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 202/2006 Z. z. o technických požiadavkách na sedadlá, ich ukotvenia a hlavové opierky motorových vozidiel v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 164/2007 Z. z.
254/2013 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 203/2006 Z. z. o technických požiadavkách na vozidlá používané na prepravu cestujúcich, v ktorých sa nachádza viac ako osem sedadiel okrem sedadla pre vodiča v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 173/2007 Z. z.
255/2013 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 205/2006 Z. z. o technických požiadavkách na mechanické spojovacie zariadenia motorových vozidiel a ich prípojných vozidiel a o ich pripevnení k takým vozidlám v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 172/2007 Z. z.
256/2013 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 292/2006 Z. z. o technických požiadavkách na odrazové sklá motorových vozidiel a ich prípojných vozidiel v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 126/2007 Z. z.
257/2013 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 293/2006 Z. z. o technických požiadavkách na zariadenia na ochranu pred neoprávneným použitím motorových vozidiel v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 182/2007 Z. z.
258/2013 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 297/2006 Z. z. o technických požiadavkách na svietidlá na osvetlenie zadnej tabuľky s evidenčným číslom motorových vozidiel a ich prípojných vozidiel v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 145/2007 Z. z.
259/2013 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 299/2006 Z. z. o technických požiadavkách na parkovacie svietidlá motorových vozidiel v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 128/2007 Z. z.
260/2013 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 301/2006 Z. z. o technických požiadavkách na predné hmlové svetlomety motorových vozidiel a žiarovky pre tieto svetlomety v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 176/2007 Z. z.
261/2013 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 302/2006 Z. z. o technických požiadavkách na spätné svietidlá motorových vozidiel a ich prípojných vozidiel v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 135/2007 Z. z.

Čiastka 61/2013
262/2013 Nariadenie
vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 303/2006 Z. z. o technických požiadavkách na prednú ochranu motorových vozidiel proti podbehnutiu v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 166/2007 Z. z.
263/2013 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 304/2006 Z. z. o technických požiadavkách na zadné svietidlá do hmly motorových vozidiel a ich prípojných vozidiel v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 138/2007 Z. z.
264/2013 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 305/2006 Z. z. o opatreniach proti emisiám plynných a pevných znečisťujúcich látok motorov na pohon poľnohospodárskych traktorov a lesných traktorov v znení neskorších predpisov
265/2013 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 306/2006 Z. z. o technických požiadavkách na smerové svietidlá motorových vozidiel a ich prípojných vozidiel v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 123/2007 Z. z.
266/2013 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 307/2006 Z. z. o technických požiadavkách na predné svetlomety motorových vozidiel, ktoré vykonávajú funkciu hlavných diaľkových svetlometov alebo stretávacích svetlometov, a na svetelné zdroje pre tieto svetlomety v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 122/2007 Z. z.
267/2013 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 308/2006 Z. z. o technických požiadavkách na doplnkové obrysové svietidlá, predné obrysové svietidlá, zadné obrysové svietidlá, bočné obrysové svietidlá, brzdové svietidlá a denné prevádzkové svietidlá motorových vozidiel a ich prípojných vozidiel v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 129/2007 Z. z.
268/2013 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 309/2006 Z. z. o technických požiadavkách na výfukové systémy a o prípustnej hladine hluku motorových vozidiel v znení neskorších predpisov
269/2013 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 317/2006 Z. z. o technických požiadavkách na horľavosť materiálov používaných v konštrukcii interiéru určitých kategórií motorových vozidiel v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 162/2007 Z. z.
270/2013 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 323/2006 Z. z. o technických požiadavkách na ochranné konštrukcie chrániace vodiča pri prevrátení poľnohospodárskych kolesových traktorov a lesných kolesových traktorov v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 133/2007 Z. z.
271/2013 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 327/2006 Z. z. o technických požiadavkách na ochranné konštrukcie chrániace vodiča pri prevrátení poľnohospodárskych kolesových traktorov a lesných kolesových traktorov skúšané statickým testovaním v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 137/2007 Z. z.

Čiastka 62/2013
272/2013 Nariadenie
vlády Slovenskej republiky, ktorým sa dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 328/2006 Z. z. o technických požiadavkách na ochranné konštrukcie chrániace vodiča pri prevrátení namontované pred sedadlom vodiča úzkorozchodných poľnohospodárskych kolesových traktorov a lesných kolesových traktorov v znení neskorších predpisov
273/2013 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 330/2006 Z. z. o technických požiadavkách na ochranné konštrukcie chrániace vodiča pri prevrátení namontované na zadnej časti úzkorozchodných poľnohospodárskych kolesových traktorov a lesných kolesových traktorov v znení neskorších predpisov
274/2013 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 335/2006 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti o typovom schválení ES poľnohospodárskych traktorov a lesných traktorov, ich prípojných vozidiel a ťahaných vymeniteľných strojov, systémov, komponentov a samostatných technických jednotiek v znení neskorších predpisov
275/2013 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 336/2006 Z. z. o technických požiadavkách na potlačovanie elektromagnetického rušenia spôsobeného poľnohospodárskymi traktormi a lesnými traktormi v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 175/2007 Z. z.
276/2013 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 371/2006 Z. z. o technických požiadavkách na palivové nádrže a zadné ochranné zariadenia motorových vozidiel v znení neskorších predpisov
277/2013 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 23/2007 Z. z. o technických požiadavkách na určité komponenty a charakteristiky poľnohospodárskych kolesových traktorov a lesných kolesových traktorov v znení neskorších predpisov
278/2013 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 140/2009 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti o typovom schvaľovaní motorových vozidiel a ich prípojných vozidiel, systémov, komponentov a samostatných technických jednotiek určených pre tieto vozidlá v znení neskorších predpisov
279/2013 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 383/2009 Z. z. o technických požiadavkách na rádiové odrušenie motorových vozidiel a ich prípojných vozidiel

Čiastka 63/2013
280/2013 Zákon
- Úplné znenie zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov

Čiastka 64/2013
281/2013 Nariadenie
vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 485/2008 Z. z. o uvádzaní pyrotechnických výrobkov na trh
282/2013 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o uzavretí Programu spolupráce medzi Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky a Ministerstvom národného školstva Rumunska v oblasti vzdelávania na roky 2013 – 2016

Čiastka 65/2013
283/2013 Nariadenie
vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 243/2001 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti o technických požiadavkách a postupoch posudzovania zhody na námorné vybavenie v znení neskorších predpisov


Čiastka 66/2013
284/2013 Vyhláška
Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky o podrobnostiach o výške poskytovanej podpory zo Štátneho fondu rozvoja bývania, o všeobecných podmienkach poskytnutia podpory a o obsahu žiadosti
285/2013 Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 125/2004 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o spracúvaní starých vozidiel a o niektorých požiadavkách na výrobu vozidiel v znení neskorších predpisov
286/2013 Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky o predkladaní údajov o poplatkoch uvedených v cenníkoch pre fyzické osoby-nepodnikateľov bankami a pobočkami zahraničných bánk
287/2013 Opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o výške štátnej prémie na stavebné sporenie na rok 2014

 
 


BYŤ DOBRÝ NESTAčÍ

 
AKO DÁVAŤ SĽUBY

„Sľuby sa sľubujú, blázni sa radujú“. Tvrdí ľudová múdrosť a potvrdzuje naša každodenná skúsenosť. Bez toho, aby sme si to uvedomovali táto múdrosť rozdeľuje ľudstvo na dve čriedy – čriedu bláznov a čriedu zlatoústych sľubovačov. Pozoruhodné na fungovaní tejto múdrosti je, že ľuďom nevadí zaradiť sa medzi bláznov – pre čriedu bláznov je počúvanie sľubov drogou, ktorá im robí život znesiteľnejším.

Tým, čo sľuby rozdávajú ako teplé rožky zas sľubovanie prináša profit vo forme peňazí, postavenia, či obdivu okolia. Zdalo by sa, že na sľubovaní nie je nič zlé. Opak je pravdou. Aj blázni keď zistia, že si z nich niekto urobil blázna sa prestanú radovať a prisahajú pomstu tomu, kto si z nich robí bláznov. Svet je plný sľubov. sľub večnej lásky v skutočnosti znamená pár týždňov, v tom lepšom prípade pár mesiacov, sľub rýchleho zbohatnutia, vyšších úrokov na vkladoch, zdravšieho životného prostredia, rýchleho schudnutia ak urobíte to a to, sľub večného spasenia či zatratenia, sľub svetlejších zajtrajškov, atď., atď. Týmto typom sľubov sa dnes zaoberať nebudeme. Zameriame sa na dávanie sľubov v práci.
Tento druh sľubov má oproti tým vyššie uvedeným dve špecifiká: splnenie, resp. nesplnenie sľubu má vplyv na našu dôveryhodnosť a tým i našu ďalšiu existenciu v podniku, splnenie sľubu nezávisí len od nášho chcenia.

Ako zvýšiť šance na dodržanie sľubu
Podľa definície sľubom deklarujeme, že niečo urobíme, resp. naopak, neurobíme. Na prvý pohľad nič, čo by nám mohlo robiť problém. Pes je ale v tomto prípade zakopaný v kalendári – každý sľub sa viaže k určitému termínu, dokedy sa má naplniť. A prakticky je jedno, či sľub vôbec nesplníme, alebo ho splníme oneskorene. I v prvom i v druhom prípade máme problém. Tu treba po pravde skonštatovať, že neexistuje jedna univerzálna a zároveň stopercentne účinná rada. Dodržanie sľubu totiž len čiastočne závisí od našej vôle. Tá druhá časť je mimo nášho vplyvu a súvisí s dianím v okolí – šéf nám pridá prácu navyše, dodávateľ nedodá to čo sľúbil, spolupracovníci nestíhajú, atď. Napriek tomu všetkému existujú pár zlatých pravidiel, ktoré zvyšujú naše šance na dodržanie sľubu. Tu sú:
1. Dvakrát meraj raz rež, čo v prípade sľubovania znamená dvakrát si vec premyslieť a až potom sľúbiť. Čím jednoduchšie to znie, tým ťažšie sa to dodržuje. Človek má skôr tendenciu reagovať na vývoj situácie spontánne, t.j. v snahe pozitívne reagovať, zapáčiť sa, ukázať že nič nie je pre nás problém, najskôr niečo sľúbi a až potom začína premýšľať o tom, ako sľub splniť. Tento postup je k nám v čoraz väčšej miere importovaný hlavne z Ameriky a v prvej fáze vedie k zvýšeniu výkonnosti. V záverečnom štádiu choroby (lebo časom sa z toho naozaj stane choroba) vedie naopak k strate dôvery, stresom a pocitu zlyhania.
2. Poznaj s kým máš tú česť. Nikdy nesľubujme nič z ľútosti – človeku, ktorý je na dne síce na chvíľu pomôže, ak mu sľubom rozsvietime svetielko nádeje, ale o to bude preňho i pre nás horšie, keď sa ukáže, že išlo o nesplniteľný sľub.
3. Ber sľub ako zmluvu – najskôr si treba premyslieť, čo môžeme splniť, aké nároky to na nás bude klásť, čas, ktorý si to bude vyžadovať a čo bude nasledovať, ak sľub nesplníme.
4. Pamätaj, čo si už nasľuboval – aj tu platí, že tisíc maličkosti nakoniec umorí aj vola. O sľuboch a sľubovaní existuje množstvo múdrych výrokov
Pre našu dnešnú tému sú aktuálne najmä tieto:
– Niekedy nerozumieme tomu, čo sľubujeme, resp. si neuvedomujeme všetky dôsledky sľubu.
Často stojíme pred voľbou nedodržať sľub, alebo sa totálne zničiť.
– Chybu urobil ten, kto uveril sľubu a nie ten, kto sľúbil a nedodržal sľub.
– Štatistiky ukazujú, že ľudia viac dodržiavajú sľuby,
ktoré dali svojmu domácemu miláčikovi, ako tie, čo dali iným ľuďom.
Niektoré sľuby nestoja za to, aby boli splnené.

Riadenie sľubov
Dnes sa všetko manažuje – čas, peniaze, ľudia, vzťahy, dokonca aj dávanie sľubov. Manažment sľubov nám má zvýšiť percento dodržaných sľubov. Základnou myšlienkou je nedávať nepremyslené sľuby, hlavne nie šéfovi v práci. Dosiahnuť sa to dá dodržaním nasledovného postupu:
1. Posúďte svoju pracovnú pozíciu z pohľadu potreby sľubovať. Sú miesta, kde je sľubovanie alfou a omegou úspechu a na ich dodržiavaní sa už až tak nebazíruje, lebo dodržanie sľubu prakticky ani nikto neočakáva. To je prípad obchodníkov a politikov. Obchodník vám bez mihnutia oka sľúbi, že ak nebudete s výrobkom spokojní, vezme si ho späť. Politik vám zase sľúbi modré z neba i v období dažďov. Ak nepatríte k uvedeným dvom skupinám, potom potreba sľubovať nie je až taká akútna a máte priestor na minimalizáciu počtu nerealistických sľubov.
2. Aj keď si každý z nás myslí, že má pamäť ako slon, pravdou je skôr opak – máme tendenciu zabúdať, čo sme sľúbili. Ako liek na zabúdanie vymyslelo ľudstvo písmo. Preto odporúčame zapisovať si, čo sme sľúbili. Čo najpresnejšie, aby sme v prípade neskoršieho sporu vedeli dokázať, čo sme sľúbili a čo nie. Tu platí že slovo síce robí chlapa, ale písmo robí priateľov.
3. Našim najväčším nepriateľom je čas. Preto odporúčame dávať sľuby s časovou rezervou, napríklad „do konca júna, plus desať mínus päť dní.“ Tým si vytvárame časový vankúš na zvládnutie neočakávaných situácií, ktoré v dobe dávania sľubu ani netušíme.
4. Sľub žije, podobne ako klebeta, svojím vlastným životom. Ak niečo sľúbime šéfovi do mesiaca, on to počuje ako dvadsať dní a jeho šéf ako dní desať. Dopátrať sa pravdy nám pomôžu práve naše zápisky sľubov. Netreba sa báť ukázať, že si sľuby zapisujeme. Naopak, vzbudíme tým dojem systematicky pracujúceho človeka.
5. Dnes viac ako kedykoľvek predtým platí poučka o šedivosti teórie a zelenosti praxe. Prakticky to sformuloval Murphy vo svojom svetoznámom výroku „ak sa niečo môže pokaziť, tak sa to pokazí“. Inými slovami, aj napriek uvážlivému prístupu k dávaniu sľubov, časovému vankúšu a iným poistkám, z času na čas vznikne taká konštelácia vecí kedy je jasné, že sľub nebudete môcť dodržať. Vtedy menej škody narobíme, ak o tom budeme referovať dopredu a nebudeme do poslednej chvíle čakať na zázrak. Informovaním o prekážkach máme dobrú šancu získať buď posunutie termínu, alebo posilu, ktorá nám pomôže problém riešiť.

Test

V nasledovnom teste si overíte, nakoľko ste spontánnym rozdávačom sľubov a naopak, nakoľko si dokážete veci najskôr premyslieť a potom niečo sľúbiť. Každé tvrdenie v teste má tri možné odpovede – súhlasím, väčšinou súhlasím a nesúhlasím. Vašou úlohou je označiť odpoveď, ktorá najlepšie vystihuje váš postoj.
Tvrdenie Súhlasím Skôr súhlasím Nesúhlasím
Niekto vám zveril svoje tajomstvo a niekto iný sa vás na to tajomstvo opýta. Vy mu to tajomstvo prezradíte. Sľuby robia život zaujímavejším. Čím viac ich dáme, tým pestrejší život náš čaká. Váš syn (dcéra, známy,...) vás požiadal o pomoc pri riešení úlohy a vy ste spontánne súhlasili. Teraz sa ukazuje, že asi nedokážete sľub splniť. Bez váhania sa k tomu priznáte. Sú sľuby a SĽUBY. Tie malé možno nedodržať. Máte veľa známych a aby ste si ich udržali, musíte im z času na čas niečo sľúbiť. Vždy si presne pamätáte, komu ste čo sľúbili. Sľuby sú na to, aby sa sľubovali. Ich plnenie je niečo úplne iné. Nezáleží na tom že sľub bol splnený neskoro, hlavne že bol splnený. Pre jeden nesplnený sľub sa Zem ešte neprestane točiť.
Vyhodnotenie testu
Ak ste viac ako päť krát odpovedali „súhlasím“, žijete štatisticky nevyrovnaný život – počet daných sľubov u vás oveľa prevyšuje počet dodržaných sľubov. Ak ste naopak odpovedali viac ako päť krát „nesúhlasím“, ste v dnešnom svete zriedkavo sa vyskytujúcim tvorom. Sľubujete zo zásady len to, o čom ste stopercentne presvedčení, že to dokážete splniť. Nakoniec, ak ste sa väčšinou priklonili k odpovedi „väčšinou súhlasím“, ste tuctovým človekom, ktorý strieda obdobia úspešného plnenia sľubov s čiernymi obdobiami, kedy sa vašim sľubom nedá veriť.
Záver
Dnešná doba potrebuje skôr ľudí, ktorí nič nesľubujú a všetko urobia. Z toho potom vyplýva, že v práci treba dávať len také sľuby, ktoré dokážeme splniť. To sa ľahko povie, ťažšie už dodrží. Väčšinou ľudia zo strachu, že okamžité odmietnutie požiadavky bude horšie ako budúce nesplnenie sľubu si toho naberú na plecia viac, ako dokážu uniesť. Cieľom tu je vysvetľovanie, prečo nemôžeme niečo sľúbiť, popísať okolnosti, ktoré tomu bránia a ak sa dá navrhnúť alternatívne riešenie. Ak už niečo sľúbime, potom treba urobiť všetko pre dodržanie sľubu, vrátane dodržania termínov.

Ing. Milan Konvit


 

 
 
CHYBIŤ ZNAMENÁ PLATIŤ

 
September 2013
Daň z príjmov 2. 9. - pondelok podanie prehľadu o zrazených a odvedených preddavkoch na daň z príjmov zo závislej činnosti, ktoré zamestnancom vyplatil zamestnávateľ, o zamestnaneckej prémii a o daňovom bonuse za júl 2013
podanie oznámenia o zrazenej sume osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa z príjmu zo závislej činnosti za júl 2013
splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov fyzických a právnických osôb, ktoré mali v predchádzajúcom zdaňovacom období daň vyššiu ako 16 596,96 €
16. 9. - pondelok odvod dane vyberanej zrážkou z tých príjmov, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane
odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane
30. 9. - pondelok podanie prehľadu o zrazených a odvedených preddavkoch na daň z príjmov zo závislej činnosti, ktoré zamestnancom vyplatil zamestnávateľ, o zamestnaneckej prémii a o daňovom bonuse za august 2013
podanie oznámenia o zrazenej sume osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa z príjmu zo závislej činnosti za august 2013
splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov fyzických a právnických osôb, ktoré mali v predchádzajúcom zdaňovacom období daň vyššiu ako 16 596,96 €
do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti za august 2013
DPH 20. 9. - piatok predloženie žiadosti o registráciu pre DPH zdaniteľnou osobou, ktorej obrat za najviac 12 predchádzajúcich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov dosiahol v auguste 2013 49 790 €
podanie súhrnného výkazu k DPH za august 2013 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných presiahla v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku 100 000 €
25. 9. – streda podanie daňového priznania k DPH za august 2013 (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac)
splatnosť DPH za august 2013 pre platiteľov s mesačnou daňovou povinnosťou
Spotrebné dane 25. 9. – streda podanie daňového priznania a splatnosť spotrebnej dane z alkoholických nápojov, tabakových výrobkov, minerálneho oleja, elektriny, uhlia a zemného plynu za august 2013
Daň z motorových vozidiel 2. 9. - pondelok splatnosť 1/12 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného správcu dane, ak presahuje 8 292 €
30. 9. - pondelok splatnosť 1/12 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného správcu dane, ak presahuje 8 292 €
Poistné 2. 9. - pondelok písomne oznámiť príslušnej zdravotnej poisťovni zmenu platiteľa poistného v júli 2013, keď platiteľom poistného začína a prestáva byť štát
9. 9. – pondelok splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušnej zdravotnej poisťovne, splatnosť poistného na nemocenské poistenie, starobné a invalidné poistenie a na poistenie v nezamestnanosti pre samostatne zárobkovo činné osoby za august 2013 v prípade povinnej aj dobrovoľnej účasti na sociálnom poistení
splatnosť poistného na sociálne poistenie z vymeriavacieho základu zamestnancov s nepravidelným príjmom za august 2013
30. 9. - pondelok písomne oznámiť príslušnej zdravotnej poisťovni zmenu platiteľa poistného v auguste 2013, keď platiteľom poistného začína a prestáva byť štát
do výplatného termínu splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní, splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za august 2013

 

 
 
EKONOMIKA

 
Názov krajiny Názov meny Mena 21.8. 22.8. 23.8. 26.8. 27.8. 28.8. 29.8. 30.8. 2.9. 3.9. 4.9. 5.9. 6.9. 9.9.
USA americký dolár USD 1,3384 1,3323 1,3355 1,3361 1,3338 1,3347 1,3266 1,3235 1,3207 1,3172 1,3171 1,3202 1,3117 1,3194
Japonsko japonský jen JPY 130,52 131,45 132,35 131,74 130,07 130,1 130,34 130,01 131,09 130,98 131,06 131,64 130,71 131,3
Bulharsko lev BGN 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558
Česká republika česká koruna CZK 25,775 25,738 25,665 25,626 25,758 25,713 25,678 25,735 25,683 25,725 25,787 25,737 25,765 25,833
Dánsko dánska koruna DKK 7,4585 7,4589 7,4588 7,4591 7,4597 7,4597 7,4594 7,4594 7,4593 7,4591 7,4582 7,4584 7,4588 7,4589
V. Británia anglická libra GBP 0,85295 0,85505 0,8591 0,8585 0,8609 0,8632 0,8549 0,85395 0,84775 0,8473 0,8438 0,8431 0,842 0,8413
Maďarsko maďarský forint HUF 299,67 299,4 298,98 297,85 300,28 302,81 300,46 300,78 300,05 301,32 301,3 302,35 300,67 300,43
Litva litovský litas LTL 3,4528 3,4528 3,4528 3,4528 3,4528 3,4528 3,4528 3,4528 3,4528 3,4528 3,4528 3,4528 3,4528 3,4528
Lotyšsko lotyšský lats LVL 0,7028 0,7023 0,7027 0,7024 0,7024 0,7027 0,7027 0,7028 0,7026 0,7025 0,7027 0,7026 0,7026 0,7024
Poľsko poľský zlotý PLN 4,2403 4,2416 4,2323 4,2285 4,246 4,293 4,2825 4,2633 4,2548 4,2707 4,2663 4,2867 4,295 4,273
Rumunsko rumunský leu RON 4,442 4,444 4,4423 4,43 4,4435 4,4513 4,4405 4,432 4,4238 4,432 4,457 4,4693 4,4735 4,4709
Švédsko švédska koruna SEK 8,7277 8,689 8,714 8,7281 8,6894 8,6875 8,7178 8,7503 8,7222 8,7031 8,7165 8,7751 8,7248 8,7492
Švajciarsko švajčiarsky frank CHF 1,231 1,2349 1,2358 1,2352 1,2293 1,229 1,2308 1,231 1,2317 1,2325 1,2345 1,239 1,2382 1,235
Nórsko nórska koruna NOK 8,0535 8,1225 8,094 8,083 8,029 8,059 8,049 8,0905 8,0095 8,001 8,0035 8,048 8,002 8,022
Chorvátsko chorvátska kuna HRK 7,543 7,552 7,552 7,5518 7,5565 7,5583 7,5653 7,5683 7,5773 7,5795 7,578 7,5845 7,5878 7,5912
Rusko ruský rubeľ RUB 44,2007 44,175 44,1375 44,1 44,2743 44,3665 44,015 44,005 43,9745 44,0863 44 44,1225 43,826 43,9046
Turecko turecká líra TRY 2,6185 2,6463 2,664 2,6698 2,7082 2,765 2,6943 2,6868 2,6641 2,6985 2,704 2,7421 2,7031 2,6955
Austrália austrálsky dolár AUD 1,4811 1,4813 1,4879 1,4831 1,4877 1,4975 1,4839 1,482 1,468 1,4583 1,4373 1,4451 1,4309 1,4338
Brazília brazílsky real BRL 3,2155 3,2513 3,2059 3,1613 3,2176 3,1861 3,1142 3,1122 3,1257 3,1593 3,0883 3,1294 3,0395 3,0382
Kanada kanadský dolár CAD 1,3966 1,3984 1,4114 1,4064 1,404 1,4001 1,3923 1,3936 1,3907 1,3864 1,3814 1,3837 1,3682 1,3699
Čína čínsky jüan CNY 8,1956 8,155 8,1759 8,1803 8,1651 8,1686 8,1214 8,0979 8,0822 8,0621 8,0608 8,0778 8,0269 8,076
Hongkong hongkongský dolár HKD 10,3789 10,3328 10,3579 10,3617 10,3458 10,3511 10,2886 10,2627 10,2418 10,2144 10,2145 10,2392 10,1732 10,2323
Indonézia indonézska rupia IDR 14504,51 14838,6 14723,8 14864,11 15113,86 14961,99 14791,09 14918,52 15038 15090,59 15083,43 15320,53 15161,44 15117,97
India indická rupia INR 86,27 86,44 85,505 86,132 89,785 92,065 88,823 87,847 87,523 89,892 88,279 87,285 85,582 86,084
Južná Kórea juhokórejský won KRW 1494,91 1494,58 1489,41 1487,46 1490,42 1491,64 1475,99 1468,9 1449,66 1448,93 1441,4 1448,64 1433,5 1430,56
Mexiko mexické peso MXN 17,4634 17,621 17,4804 17,4207 17,8049 17,8076 17,604 17,6158 17,5521 17,6834 17,5563 17,7016 17,4784 17,3917
Malajzia malajzijský ringgit MYR 4,408 4,4172 4,4085 4,4187 4,4429 4,4506 4,3754 4,3554 4,322 4,3301 4,3254 4,3656 4,3666 4,3428
Nový Zéland novozélandský dolár NZD 1,6913 1,7049 1,7185 1,7075 1,7136 1,7225 1,7062 1,7041 1,69 1,686 1,6698 1,6754 1,6505 1,6485
Filipíny filipínske peso PHP 58,808 58,852 59,013 59,104 59,508 59,659 59,111 58,996 58,572 58,601 58,353 58,697 58,328 58,098
Singapur singapurský dolár SGD 1,7087 1,7091 1,712 1,7097 1,7135 1,7112 1,6915 1,6867 1,6819 1,6836 1,6786 1,6862 1,677 1,6779
Thajsko thajský baht THB 42,601 42,687 42,749 42,675 42,935 43,111 42,69 42,557 42,309 42,34 42,417 42,695 42,44 42,478
Južná Afrika juhoafrický rand ZAR 13,6506 13,7713 13,6968 13,6883 13,8661 13,9236 13,6964 13,667 13,4816 13,5958 13,4904 13,5963 13,3552 13,2238
Izrael izraelský šekel ILS 4,771 4,7811 4,8086 4,82 4,8716 4,8893 4,8075 4,7712 4,7762 4,7862 4,79 4,8176 4,7862 4,7807

Názov krajiny Názov meny Mena 10.9. 11.9. 12.9. 13.9.
USA americký dolár USD 1,324 1,3268 1,329 1,3295
Japonsko japonský jen JPY 132,8 132,96 132,18 132,43
Bulharsko lev BGN 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558
Česká republika česká koruna CZK 25,83 25,783 25,82 25,775
Dánsko dánska koruna DKK 7,4585 7,4587 7,4579 7,4573
V. Británia anglická libra GBP 0,8438 0,8414 0,841 0,8399
Maďarsko maďarský forint HUF 299,28 299,44 301,27 300,54
Litva litovský litas LTL 3,4528 3,4528 3,4528 3,4528
Lotyšsko lotyšský lats LVL 0,7025 0,7027 0,7025 0,7024
Poľsko poľský zlotý PLN 4,2595 4,2333 4,2131 4,212
Rumunsko rumunský leu RON 4,4598 4,4676 4,4825 4,4671
Švédsko švédska koruna SEK 8,6887 8,6717 8,6924 8,7048
Švajciarsko švajčiarsky frank CHF 1,2392 1,2395 1,2368 1,2376
Nórsko nórska koruna NOK 7,861 7,85 7,8555 7,8695
Chorvátsko chorvátska kuna HRK 7,5875 7,5865 7,5875 7,5828
Rusko ruský rubeľ RUB 43,7732 43,5373 43,488 43,3445
Turecko turecká líra TRY 2,6766 2,669 2,6875 2,6955
Austrália austrálsky dolár AUD 1,4255 1,4288 1,4367 1,438
Brazília brazílsky real BRL 3,0007 3,0222 3,0331 3,0308
Kanada kanadský dolár CAD 1,3684 1,3716 1,3715 1,3739
Čína čínsky jüan CNY 8,1029 8,1187 8,1308 8,1349
Hongkong hongkongský dolár HKD 10,2671 10,2888 10,3055 10,3091
Indonézia indonézska rupia IDR 14974,81 15048,94 14839,9 14921,54
India indická rupia INR 84,59 84,073 84,326 84,53
Južná Kórea juhokórejský won KRW 1437,47 1438,79 1440,98 1444,97
Mexiko mexické peso MXN 17,2954 17,3472 17,4232 17,4178
Malajzia malajzijský ringgit MYR 4,338 4,3299 4,3521 4,376
Nový Zéland novozélandský dolár NZD 1,6432 1,6467 1,6334 1,6323
Filipíny filipínske peso PHP 57,924 57,957 58,199 58,282
Singapur singapurský dolár SGD 1,6794 1,6833 1,6848 1,6866
Thajsko thajský baht THB 42,586 42,444 42,176 42,362
Južná Afrika juhoafrický rand ZAR 13,2383 13,168 13,194 13,2467
Izrael izraelský šekel ILS 4,765 4,7391 4,7208 4,716

 

 
 
NAJVIAC ČÍTANÉ TÉMY A PUBLIKÁCIE

 
Poradca č. 1/2014 (VIII/2013)
  • Živnostenské podnikanie - Ing. Ján Mintál

Dane, účtovníctvo – vzory a prípady (DÚVaP), č. 9/2013 (VIII/2013)
  • Daň vyberaná zrážkou – Ing. Jana Bielená
  • Kurzové rozdiely - Ing. Ivana Hudecová
  • Podnikanie v zahraničí – Ing. Marta Boráková, Ing. Naďa Vašková

Verejná správa – (VS), č.9/2013 (VIII/2013)
  • Životné minimum od 1. 7. 2013 – Ing. Eva Minárová
  • Zamestnávanie vo VS – JUDr. Tomáš Sninčák
  • Odpočet straty – Ing. Ivana Valterová

Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 9/2013 (VIII/2013)
  • Zmena zdravotnej poisťovne – Ing. Zuzana Cingelová
  • Materská a rodičovská dovolenka – Ing. Iveta Matlovičová
  • Zákon o BOZP - novela – JUDr. Sandra Tomiová Mrukviová

Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č. 9/2013 (VIII/2013)
  • Vplyv zvýšenia živ. minima od júla 2013 - Ing. Zuzana Cingelová
  • Odpisovanie majetku FO preradeného do obchodného majetku – Ing. Ivana Valterová
  • Zdaňovanie dlhopisov a pokladničných poukážok – Ing. Jana Bielená

1 000 riešení, č. 9/2013 (VIII/2013)
  • Životné minimum a sociálne dávky – Ing. Zuzana Cingelová
  • Mzdy a odvody
  • Dane v praxi
  • Zákonník práce

PRIPRAVUJEME

Poradca č. 2/2014 (IX/2013)
  • Trestný zákon s komentárom

Dane, účtovníctvo – vzory a prípady (DÚVaP), č. 10/2013 (IX/2013)
  • Jednoduché účtovníctvo komplexne
  • Úprava základu dane u FO účtujúceho v sústave JÚ

Verejná správa – (VS), č. 10/2013 (IX/2013)
  • Účtovanie záväzkov
  • Účasť zamestnancov v pracovnoprávnych vzťahoch

Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 10/2013 (IX/2013)
  • Dôchodkoví dávky
  • Stupne náročnosti práce
  • Psychologický kontrakt

Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č.10/2013 (IX/2013)
  • Odpočet daňovej straty
  • Výdavky pri prenájme nehnuteľnosti

1 000 riešení, č. 10/2013 (IX/2013)
  • Živnostenský zákon
  • Zákonník práce
  • Mzdy a odvody
  • Účtovníctvo

 

 
 
HORÚCE TÉMY

 
Zvýšené životné minimum
Ako novela zákona definuje zákon o životnom minime? Životné minimum je považované za určitú finančnú hodnotu, ktorú potrebuje spoločne hospodáriaca domácnosť určitej veľkosti a zloženia na nevyhnutné uspokojenie svojich životných potrieb. Aký vplyv má životné minimum na sociálne dávky? Všetko sa dočítate v nasledujúcich publikáciách.

Vplyv zvýšenia životného minima od júla 2013 - príspevok
mesačník Poradca 1/2014, (A5, 256 str.)


Životné minimum od 1. 7. 2013 - príspevok
mesačník VS 9/2013, (A4, 80 str.)


Vplyv zvýšenia životného minima od júla 2013 - príspevok
mesačník DUO 9/2013, (A4, 80 str.)




BALÍČEK Balíček Zvýšené životné minimum obsahuje:
Poradca 1/2014 – príspevok + DUO 9/2013 – príspevok + VS 9/2013 - príspevok

Cena balíčka je 17,60 €.
Cena balíčka s 30  % zľavou je 12,30 €.
Ušetríte 5,30 €.


Ročné zúčtovanie zdravotného poistenia
Zdravotné poisťovne budú po druhýkrát vykonávať ročné zúčtovanie poistného na verejné zdravotné poistenie za svojich poistencov. Ktoré príjmy vstupujú do ročného zúčtovania? Ako sa dozvedia poistenci a platitelia o výsledku ročného zúčtovania? Na tieto aj ďalšie otázky nájdete odpovede v našich príkladoch a príspevkoch.

Ročné zúčtovanie poistného na verejné zdravotné poistenie - príspevok
mesačník PaM 7-8/2013, (A4, 120 str.)


Ročné zúčtovanie zdravotného poistenia - príklady a riešenia
mesačník 1000 riešení 7-8/2013, (A5, 120 str.)


Ročné zúčtovanie zdravotného poistenia za rok 2012 - príspevok
mesačník VS 7-8/2013, (A4, 120 str.)




BALÍČEK Ročné zúčtovanie zdravotného poistenia obsahuje:
PaM 7-8/2013 – príspevok + 1000 riešení 7-8/2013 – príklady a riešenia + VS 7-8/2013 - príspevok

Cena balíčka je 28 €.
Cena balíčka s 50  % zľavou je 14 €.
Ušetríte 14 €.


Ceny balíčkov sú konečné, vrátane DPH a distribučných nákladov.

Len do vypredania zásob.


Balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@poradca.sk

RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY TELEFONICKY, PRÍPADNE EMAILOM DENNE OD 9:00 DO 15:00

Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty.

E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina.
  • Tieto e-mailové noviny Vám boli doručené výlučne na základe žiadosti o zasielanie e-mailových novín.
  • Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len pre vlastné účely, nesmú býť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!

 

 
 
KONTAKTY

 
Adresa:   E-mail:
ExiCon, s. r. o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
  objednavky@exicon.eu
 
IČO: 44853530
DIČ: 2022854900
IČ DPH: SK2022854900
 
   
 
Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 51548/L.

 

 


V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadal(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite prosím správu
s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.eu, následne budete vyraden(á) z databázy príjemcov e-mailových novin.

Copyright (c) Exicon s.r.o., 2011
Untitled Page