P O R A D C A
e-m@ilové noviny č. 15/2006 06. 11. 2006
|
Vážení čitatelia! Príspevok, ktorý uvádzame v rubrike Téma novín sa zaoberá zdaňovaním príjmov fyzických osôb z inej samostatnej zárobkovej činnosti podľa § 6 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z.n.p. (ďalej len "ZDP"). Článok sa zaoberá príjmami z použitia alebo z poskytnutia práv duševného vlastníctva. Nové nariadenie vlády SR o minimálnych bezpečnostných a zdravotných požiadavkách pri používaní pracovných prostriedkov nadobudlo účinnosť 1. júla 2006. Z predmetného nariadenia vyplýva množstvo užitočných informácií týkajúcich sa používania pracovných prostriedkov, ktoré prinášame v príspevku rubriky Začíname podnikať. Schopnosť motivovať zamestnancov je najnáročnejšia a zároveň najvýznamnejšia zručnosť manažéra. Chcete vedieť čo najviac motivuje zamestnancov a vplýva na ich udržanie? Prečítajte si príspevok v Praktickej komunikácii - Motivácia zamestnancov na pracovisku. Aj vy radi bojujete za ideály? Odvážny humor hovorí: "Odvážni preto radi bojujú, pretože je jednoduchšie bojovať za ideály, než podľa nich žiť." Ing. Lenka Hlaváčová
zodpovedná redaktorka poradca@i-poradca.sk V tomto čísle nájdete:
|
|||||||||||||||
V § 6 ZDP sú uvedené príjmy:
PRÍJMY Z POUŽITIA ALEBO Z POSKYTNUTIA PRÁV DUŠEVNÉHO VLASTNÍCTVA Práva duševného vlastníctva môžeme rozdeliť na:
Najznámejším právom priemyselného vlastníctva je patent. Zákon č. 435/2001 Z. z. o patentoch, dodatkových ochranných osvedčeniach a o zmene a doplnení niektorých zákonov (patentový zákon) upravuje vzťahy vznikajúce v súvislosti s vytvorením, právnou ochranou a uplatnením vynálezu, ktorý je predmetom patentovej prihlášky, patentu alebo dodatkového ochranného osvedčenia. Patentové prihlášky, prihlášky ochranných známok atď. sa predkladajú Úradu priemyselného vlastníctva SR v Banskej Bystrici. Zákon č. 618/2003 Z. z. o autorskom práve a právach súvisiacich s autorským právom (autorský zákon) upravuje vzťahy vznikajúce v súvislosti s vytvorením a použitím literárneho a iného umeleckého diela, vedeckého diela, umeleckého výkonu, s výrobou a použitím zvukového záznamu, zvukovo-obrazového záznamu, s vysielaním a použitím rozhlasového vysielania a televízneho vysielania a v súvislosti so zhotovením a použitím databázy tak, aby boli chránené práva a oprávnené záujmy autora, výkonného umelca, výrobcu zvukového záznamu, zvukovo-obrazového záznamu, rozhlasového i televízneho vysielateľa a zhotoviteľa databázy. Predmetom autorského zákona je literárne a iné umelecké dielo a vedecké dielo, ktoré je výsledkom vlastnej tvorivej duševnej činnosti autora, napr. slovesné dielo a počítačový program, ústne podané slovesné dielo, najmä prejav a prednáška, divadelné dielo, hudobné dielo, film, maľba a iné diela výtvarného umenia, fotografické dielo, architektonické dielo. Osobnostných práv sa autor nemôže vzdať, tieto práva sú neprevoditeľné a smrťou autora zanikajú. Po smrti autora si nikto nesmie prisvojiť jeho autorstvo k dielu, dielo možno použiť len za podmienok ustanovených v § 17 autorského zákona. Majetkové práva sú tiež neprevoditeľné, ale sú predmetom dedičstva. Trvajú počas autorovho života a 70 rokov po jeho smrti. Spomedzi autorských zmlúv je v § 39 upravená zmluva o vytvorení diela. Touto zmluvou sa autor zaväzuje vytvoriť osobne pre objednávateľa dielo. Podľa § 39 ods. 2 sa v tejto zmluve autor s objednávateľom môžu dohodnúť na odmene za vytvorenie diela. Podľa § 40 a nasledujúcich možno uzatvoriť licenčnú zmluvu. Touto zmluvou udeľuje autor nadobúdateľovi súhlas (licenciu) na použitie diela. Musí mať písomnú formu a musí obsahovať predpísané náležitosti, o. i. odmenu alebo spôsob jej určenia, ak sa zmluvné strany nedohodli na bezodplatnom poskytnutí licencie. Táto tvorivá činnosť nie je živnosťou a príjmy z nej nepatria medzi príjmy zo živnosti. V zmysle § 3 ods. 1 písm. b) zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní v z..n.p. živnosťou nie je využívanie výsledkov duševnej tvorivej činnosti chránených osobitnými zákonmi (nasleduje odkaz na o.i. aj autorský zákon) ich pôvodcami vrátane vydávania, rozmnožovania a rozširovania literárnych a iných diel na vlastné náklady. Z príjmov autorov podľa autorského zákona sa musí zraziť príspevok do umeleckých fondov. Literárny fond, Hudobný fond a Fond výtvarných umení sú podľa zákona č. 13/1993 Z. z. o umeleckých fondoch národnokultúrnymi verejnoprávnymi inštitúciami, právnickými osobami so sídlom v Bra tislave. V súlade s § 5 cit. zákona príjemcovia autorských odmien a odmien výkonných umelcov platia fondom (okrem výnimiek) príspevok vo výške 2 % z ich hrubých príjmov. Tento príspevok musí zraziť a odviesť právnická osoba alebo fyzická osoba, ktorá odmenu vypláca. Príspevky sú podľa § 20 cit. zákona povinní platiť aj používatelia diel, konkrétne napr. pri vytlačení diela v periodickej tlači vo výške 1 % z autorskej odmeny, pri verejnom vystavovaní diel výtvarných umení vo výške 1 % z úhrnného príjmu zo vstupného a pod. Spôsob zdanenia príjmov z duševného vlastníctva (okrem príjmov autorov za príspevky do novín, časopisov, rozhlasu, televízie) Tieto príjmy z duševného vlastníctva - okrem príjmov autorov za príspevky do novín, časopisov, rozhlasu, televízie - vyplácajúci subjekt poskytne daňovníkovi nezdanené a príjemca si ich po skončení zdaňovacieho obdobia uvedie za podmienok určených v § 32 ZDP v daňovom priznaní. Od príjmov odpočíta výdavky buď preukázateľne vynaložené na základe účtovníctva alebo - ak nie je platiteľom DPH - paušálne vo výške 40 % (do 31. 12. 2005 to bolo 25 %) za podmienok určených v § 6 ods. 10 ZDP. V súlade s § 1 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z.n.p. sa za účtovné jednotky považujú o.i. fyzické osoby, ktoré podnikajú alebo vykonávajú inú samostatnú zárobkovú činnosť (to zodpovedá okruhu príjmov podľa § 6 ods. 1 a 2 ZDP), ak preukazujú svoje výdavky vynaložené na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov na účely zistenia základu dane z príjmov. Ak daňovník, ktorý nie je platiteľom dane z pridanej hodnoty alebo je platiteľom dane z pridanej hodnoty len časť zdaňovacieho obdobia, neuplatní preukázateľné daňové výdavky, v súlade s § 6 ods. 10 ZDP môže uplatniť výdavky vo výške 40 % z úhrnu príjmov uvedených v ods. 1 a 2 okrem daňovníka, ktorý má z týchto príjmov len príjmy z vykonávania remeselných živností podľa osobitného predpisu, ten môže uplatniť výdavky vo výške 60 %. Kvôli úplnosti ešte dodajme, že obidve možnosti majú svoje výhody i nevýhody. Z odmeny na základe dohody o vykonaní práce sa daňovníkovi nezrazí žiadne poistné, zdaní sa však bez uplatnenia akéhokoľvek výdavku. Odmenu na základe autorského zákona daňovník zdaní až po uplynutí roka prostredníctvom daňového priznania, uplatní si výdavky (skutočne vynaložené alebo paušálne), ale po vykonaní ročného zúčtovania zdravotného poistenia zaplatí poistné. Zaplatené poistné predstavuje daňovo akceptovaný výdavok v súlade s § 19 ods. 3 písm. i), resp. § 6 ods. 10 ZDP. Konkrétne poistné zaplatené v roku 2006 na základe ročného zúčtovania zdravotného poistenia za rok 2005 si daňovník uplatní ako výdavok roka 2006 (popri výdavkoch skutočných alebo v kombinácii s paušálnymi výdavkami). Aktuálne ešte dodajme, že ak by v roku 2006 už takéto príjmy nedosahoval (podobne ako živnostník, ktorý skončil podnikanie), v súlade s Usmernením MF SR č. MF/021796/2006-72 by mohol podať dodatočné daňové priznanie za rok 2005 a tento výdavok si v ňom uplatniť. Zdanenie autorských honorárov za príspevky do novín, časopisov, rozhlasu, televízie Z príjmov autorov za príspevky do novín, časopisov, rozhlasu, televízie - s výnimkou umeleckých výkonov - sa daň vyčíslená sadzbou 19 % vyberá zrážkovým spôsobom. V zmysle § 43 ods. 5 písm. b) ZDP základom dane pre daň vyberanú zrážkou z príjmov uvedených v ods. 3 písm. h) je príjem znížený o výdavky podľa § 6 ods. 10 (do 31. 12. 2005 to bolo 25 %, od 1. 1. 2006 je to 40 %). Platiteľ dane teda najprv od príjmu odpočíta paušálne výdavky a až potom ho zdaní sadzbou 19 %. V zmysle § 43 ods. 7 ZDP sa daň vybraná zrážkou z autorských honorárov považuje za preddavok na daň a daňovník si tento preddavok môže odpočítať od dane v daňovom priznaní. Ak suma dane vybranej zrážkou prevyšuje vypočítanú výšku dane daňovníka v daňovom priznaní, daňovník má nárok na vrátenie daňového preplatku. O daňových špecifikách:
(Ing.Valéria Jarinkovičová Poradca - 2/2007)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ZMLUVA PODĽA AUTORSKÉHO ZÁKONA VERZUS DOHODA O VYKONANÍ PRÁCE PODĽA ZÁKONNÍKA PRÁCE Pánovi Javorovi, ktorý je zamestnancom a.s. (príjmy zo závislej činnosti), kde si uplatňuje nezdaniteľné časti základu dane a daňový bonus, vyplatila v marci 2006 s.r.o. ako lektorovi autorskú odmenu za prednášku vo výške 2 940 Sk (3 000 - 60 Sk príspevok do Literárneho fondu, aj v takomto prípade by sa podľa cit. zákona príspevok zraziť mal). V zmysle § 32 podá pán Javor za rok 2006 daňové priznanie a priloží k nemu potvrdenie zamestnávateľa. Od autorskej odmeny 3 000 Sk si môže odpočítať buď paušálne výdavky 1 200 Sk (40 %) alebo skutočné výdavky (jedným z nich je zrazený príspevok do literárneho fondu). O aký príjem by sa v prípade pána Javora jednalo, ak by s vyplacajúcim subjektom, s.r.o., neuzatvoril zmluvu podľa autorského zákona, ale dohodu o vykonaní práce podľa Zákonníka práce? Išlo by o príjem zo závislej činnosti (§ 5 ZDP). Od 1. 1. 2006 príjmy zo závislej činnosti za určených podmienok podliehajú vybratiu dane zrážkou. Ustanovenie § 43 ods. 3 ZDP, v ktorom sú taxatívne vymenované príjmy zdaňované zrážkovým spôsobom, bolo doplnené o písm. j). V zmysle neho sa príjem podľa § 5 ods. 1 písm. a) až g) ZDP nepresahujúci za kalendárny mesiac úhrnnú sumu 5 000 Sk, plynúci daňovníkovi od zamestnávateľa - platiteľa dane, u ktorého si tento daňovník pri výpočte preddavkov na daň neuplatňuje nezdaniteľné časti základu dane podľa § 11 a daňový bonus podľa § 33, zdaňuje zrážkou. Daňovník ho v súlade s § 43 ods. 7 môže (ale nemusí) uviesť v daňovom priznaní. Ak by príjem presiahol 5 000 Sk, vyplácajúci subjekt by z neho vybral preddavok na daň podľa § 35 ZDP. Porovnanie na základe uvedeného príkladu:
3 000 Sk - 1 200 Sk = 1 800 Sk, daň 19 % činí 342 Sk, poistné na zdravotné poistenie 1 800 Sk : 2,14 = 842 Sk, 842 × 0,14 = 118 Sk, daňovníkovi ostane 2 480 Sk (3 000 - daň 342 - poistné 118 - príspevok 60). ZDANENIE HONORÁROV ZA PRÍSPEVOK DO ČASOPISU Vydavateľstvo Poézia vyplatilo v apríli 2006 pánovi Brezovi autorský honorár za príspevok do časopisu. Ako bude vyplácajúci subjekt postupovať pri výpočte dane? Pri výpočte dane od celkovej sumy 4 000 Sk vyplácajúci subjekt najprv odpočítal výdavky vo výške 1 600 Sk (40 %). Zo sumy 2 400 Sk predstavuje daň 456 Sk. Keďže z autorskej odmeny vydavateľstvo zrazilo tiež príspevok Literárnemu fondu vo výške 2 % zo sumy 4 000 Sk, t.j. 80 Sk, autorovi vyplatilo 3 464 Sk (4 000 - 456 - 80). POBERATEĽ STAROBNÉHO DÔCHODKU - ZDANENIE PRÍJMOV V ÚHRNE ZA CELÝ ROK Pán Breza (z predchádzajúceho príkladu) je poberateľom starobného dôchodku. Je to príjem od dane oslobodený. Predpokladajme, že jeho úhrn v roku 2006 bude predstavovať 82 000 Sk. V banke má pán Breza založenú vkladnú knižku. Z pripisovaných úrokov peňažný ústav zráža daň podľa § 43. Po uplynutí roka sa daňovník rozhodne podať daňové priznanie a uviesť v ňom
Po uplatnení nezdaniteľnej časti základu dane vo výške 8 816 Sk (90 816 - 82 000) bude základ dane nulový a daň tiež nulová. Suma 999 Sk (543 + 456) predstavuje daňový preplatok. Kvôli úplnosti je potrebné dodať, že preplatok by daňovníkovi na základe daňového priznania vznikol aj vzhľadom na znenie § 46 ZDP (minimálna výška dane), keďže jeho celoročné zdaniteľné príjmy (podľa nášho predpokladu) nepresiahnu sumu 45 408 Sk [polovicu sumy podľa § 11 ods. 1 písm. a) ZDP]. Počas roka banka i vydavateľstvo daň zraziť musia (minimálna výška dane sa neuplatňuje o. i. pri vyberaní dane podľa § 43), ale po jeho uplynutí sa berie do úvahy výška zdaniteľných príjmov za zdaňovacie obdobie. Teda aj v prípade, ak by jeho dôchodok presiahol sumu 90 816 Sk, mal by nárok na vrátenie sumy 999 Sk. Dodajme, že z týchto príjmov sa poistné na zdravotné poistenie neplatí. (Ing. Valéria Jarinkovičová - Poradca 2/2007)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
* Mýliť sa je ľudské, ale výsledok stojí za to. * Čo sa v živote podarí, o chvíľu sa obráti naruby. * Dve za sebou idúce rany osudu sú vždy len predzvesťou začiatku. * Zajtra bude ešte horšie ako dnes! * Nevyskakujte a neujúkajte od radosti, že sa to skončilo. Mohla by vám chýbať para práve vtedy, keď to vypukne nanovo. (Murphyho zrnká II)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
POUŽÍVANIE PRACOVNÝCH PROSTRIEDKOV Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR vypracovalo na vykonanie zákona č. 19/2002 Z. z., ktorým sa ustanovujú podmienky vydávania aproximačných nariadení vlády SR v z.n.p. a v súlade so zákonom č. 124/2006 Z. z. o BOZP a o zmene a doplnení niektorých zákonov nové NV SR o minimálnych bezpečnostných a zdravotných požiadavkách pri používaní pracovných prostriedkov (ďalej len "PP"). Po jeho schválení vládou bolo predmetné nariadenie zverejnené v čiastke 140 pod číslom 392 a nadobudlo účinnosť 1. júla 2006. Právna úprava problematiky bezpečnosti a ochrany zdravia pri používaní PP bola dovtedy upravená nariadením vlády SR č. 159/2001 Z. z. o minimálnych bezpečnostných a zdravotných požiadavkách pri používaní PP v znení nariadenia vlády SR č. 470/2003 Z. z. Toto nariadenie vlády však bolo potrebné zrušiť z dôvodu straty právnej opory, pretože bolo vydané na základe splnomocňovacieho ustanovenia § 16 ods. 1 písm. b) už zrušeného zákona č. 330/1996 Z. z. o BOZP v z.n.p., ktorý je v súčasnosti nahradený zákonom č. 124/2006 Z. z. o BOZP a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Predmet úpravy Hlavným cieľom novej právnej úpravy je ustanovenie minimálnych bezpečnostných a zdravotných požiadaviek pri používaní PP a prebratie Smernice Rady 89/655/EHS z 30. novembra 1989 o minimálnych požiadavkách na bezpečnosť a ochranu zdravia pri používaní pracovných zariadení pracovníkmi pri práci, ktorá bola zmenená a doplnená Smernicou Rady 95/63/ES z 5. decembra 1995 a Smernicou Európskeho parlamentu a Rady 2001/45/ES z 27. júna 2001 v plnom rozsahu. Nariadenie vlády SR č. 392/2006 Z. z. ustanovuje len minimálne požiadavky. Zamestnávateľ môže teda svojím zamestnancom vytvoriť aj lepšie pracovné podmienky, ako im poskytuje nová právna úprava. Pre účely novej právnej úpravy sú v nariadení vlády SR ustanovené aj základné pojmy, ktoré sú v ňom používané:
Medzi zásadné povinnosti zamestnávateľa patrí povinnosť vykonať také potrebné opatrenia, aby PP poskytnutý zamestnancovi na používanie bol na príslušnú prácu vhodný alebo prispôsobený tak, aby pri jeho používaní bola zaistená bezpečnosť a ochrana zdravia zamestnanca. Zamestnávateľ má povinnosť prihliadať už pri samotnom výbere PP na určité skutočnosti, ktoré ho významne ovplyvňujú. Ide o:
Oboznamovanie a informovanie zamestnanca Predpokladom BOZP s PP je jeho správna obsluha a manipulácia s ním. Zamestnávateľ je z tohto dôvodu povinný preukázať, že zamestnanec bol riadne oboznámený a informovaný o spôsobe používania PP. Zamestnávateľ je zároveň povinný poskytnúť zamestnancovi písomný návod na obsluhu PP, ak je to potrebné. Informácia a písomný návod na obsluhu PP musia obsahovať vo vzťahu k bezpečnosti a ochrane zdravia najmä:
Zamestnávateľ je povinný vykonať také opatrenia, aby zamestnanec poverený používaním PP bol okrem oboznámenia s možnými nebezpečenstvami pri práci s PP aj preukázateľne vyškolený primerane k nebezpečenstvám, ktoré sú spojené s jeho používaním. V prípadoch, kedy používanie PP môže osobitne ohroziť bezpečnosť a zdravie zamestnanca, zamestnávateľ je povinný vykonať potrebné opatrenia, aby:
Ak bezpečnosť PP závisí od podmienok jeho inštalácie, je povinnosťou zamestnávateľa za bezpečiť vykonanie kontroly PP po jeho prvom inštalovaní, pred jeho prvým použitím a rovnako po jeho inštalovaní na inom mieste, za účelom zabezpečenia správnej inštalácie PP a jeho správneho fungovania. Kontrolu vykonávajú oprávnené osoby podľa právnych predpisov a ostatných predpisov na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci. Pod právnymi predpismi a ostatnými predpismi na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci sa rozumejú predpisy na ochranu zdravia, hygienické a protiepidemické predpisy, technické predpisy, technické normy, dopravné predpisy, predpisy o požiarnej ochrane a predpisy o manipulácii s horľavinami, výbušninami, zbraňami, rádioaktívnymi látkami, jedmi a inými látkami škodlivými zdraviu, ak upravujú otázky týkajúce sa ochrany života a zdravia. Medzi predpisy na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci sa zaraďujú aj pravidlá o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci vydané zamestnávateľom na príslušnom pracovisku. Ak sa PP používa v takých podmienkach, ktoré zhoršujú jeho stav a vytvárajú možnosť vzniku nebezpečenstva, je povinnosťou zamestnávateľa v záujme zaistenia BOZP a na včasné odhalenie a nápravu zhoršeného stavu zabezpečiť vykonanie:
(JUDr. Peter Čintala - Poradca 2/2007)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
NOVÉ ZO ZBIERKY ZÁKONOV SLOVENSKEJ REPUBLIKY ČIASTKA 216 UVEREJNENÁ 14.10.2006 566. Uznesenie Ústavného súdu Slovenskej republiky z 13. septembra 2006 vo veci pozastavenia účinnosti § 82 ods. 10 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení zákona č. 310/2006 Z. z. ČIASTKA 217 UVEREJNENÁ 20.10.2006 567. Vyhláška Národnej banky Slovenska, ktorou sa ustanovuje obsah správ o hospodárení s majetkom v dôchodkovom fonde, správ o hospodárení s vlastným majetkom dôchodkovej správcovskej spoločnosti, spôsob a rozsah ich zverejňovania a obsah dennej informácie o každej transakcii s majetkom v dôchodkovom fonde 568. Vyhláška Národnej banky Slovenska, ktorou sa ustanovuje obsah ročnej správy a polročnej správy o hospodárení s majetkom v doplnkovom dôchodkovom fonde a ročnej správy a polročnej správy o hospodárení s vlastným majetkom doplnkovej dôchodkovej spoločnosti 569. Oznámenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o uložení dodatkov ku kolektívnym zmluvám vyššieho stupňa ČIASTKA 218 UVEREJNENÁ 24.10.2006 570. Vyhláška Úradu pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Úradu pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky č. 210/2000 Z. z. o meradlách a metrologickej kontrole v znení neskorších predpisov ČIASTKA 219 UVEREJNENÁ 25.10.2006 571. Vyhláška Štatistického úradu Slovenskej republiky, ktorou sa vydáva Štatistická klasifikácia odborov vzdelania ČIASTKA 220 UVEREJNENÁ 26.10.2006 572. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o prijatí Dohovoru o vzájomnej pomoci v trestných veciach medzi členskými štátmi Európskej únie, vypracovaného Radou v súlade s článkom 34 Zmluvy o Európskej únii, a Protokolu k Dohovoru o vzájomnej pomoci v trestných veciach medzi členskými štátmi Európskej únie, vypracovanému Radou v súlade s článkom 34 Zmluvy o Európskej únii 573. Oznámenie Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa ustanovujú osobitné podmienky na udelenie národnej environmentálnej značky pre skupinu výrobkov textilné výrobky 574. Oznámenie Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa ustanovujú osobitné podmienky na udelenie národnej environmentálnej značky pre skupinu výrobkov cementy 575. Oznámenie Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa ustanovujú osobitné podmienky na udelenie národnej environmentálnej značky pre skupinu výrobkov mazacie oleje 576. Oznámenie Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa ustanovujú osobitné podmienky na udelenie národnej environmentálnej značky pre skupinu výrobkov vykurovacie kotly na plynné palivá vybavené horákom s ventilátorom a atmosférickým horákom 577. Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia o predkladaní výkazov bankami a pobočkami zahraničných bánk na štatistické účely ČIASTKA 221 UVEREJNENÁ 31.10.2006 578. Vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o niektorých ustanoveniach zákona č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov ČIASTKA 222 UVEREJNENÁ 01.11.2006 579. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú podmienky bezpečnej nakládky a vykládky námornej lode na hromadný náklad 57 kB Diskusia 580. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o špecifických požiadavkách na stabilitu osobných lodí ro-ro 54 kB Diskusia 581. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o systéme povinných kontrol pre bezpečnú prevádzku prievozných lodí ro-ro a vysokorýchlostných osobných plavidiel v pravidelnej preprave 81 kB Diskusia 582. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o bezpečnostných požiadavkách na osobné lode (Zdroj: Zbierka zákonov SR)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURZY NBS
(Zdroj: Národná banka Slovenska)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
November 2006 8. 11. streda
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
MOTIVÁCIA ZAMESTNANCOV NA PRACOVISKU Doba, kedy nadriadený len určil, čo majú zamestnanci robiť, je dávno preč. Zamestnanci, popri výške platu, chcú vedieť, čo sa od nich očakáva, majú záujem konzultovať s nadriadeným a chcú mať pocit, že práca, ktorú vykonávajú má reálny význam. Motivovanie zamestnancov je zložitá, komplexná a cieľavedomá snaha manažéra vytvárať také pracovné prostredie a atmosféru, ktoré napomôžu uspokojovať vnútorné ašpirácie, potreby, záujmy zamestnancov a ktoré ich budú stimulovať konať žiadúcim spôsobom a odvádzať efektívnu prácu. Ak nie sú podriadení správne motivovaní, prejaví sa to v nasledujúcich oblastiach.
Ak má byť pracovná motivácia úspešná i účelná a pracovné uspokojenie zamestnancov vysoké, musí každý jednotlivec:
Zdroj: HRreview2003, AJG
Bolo by veľmi jednoduché zostaviť motivačný program, ktorý by kládol dôraz na zvyšovanie miezd, poskytnutie služobného auta, telefónu, či prenosného počítača, dovolenky pri mori alebo bytu. Vzhľadom na finančnú náročnosť týchto motivačných prvkov, ktoré by iste uvítal každý zamestnanec, je takýto postup nerealizovateľný. Podnik sa musí zamerať na motivačné prvky nemateriálnej povahy za účelom zefektívnenia a skvalitnenia práce zamestnancov podniku. Ako ukázal spomínaný prieskum hneď za stabilitou zamestnania a dostatočným finančným ohodnotením, sú práve obsahová náplň a charakter práce kľúčovými faktormi motivácie zamestnancov. Základom motivácie je pozitívna a tvorivá atmosféra, inšpirujúce prostredie, zodpovedajúce pracovné podmienky, dobré interpersonálne vzťahy v kolektíve, osobnosť manažéra, správna informovanosť a efektívna komunikácia, obohacujúca práca a možnosť kariérneho rastu. Zároveň rôzne zamestnanecké výhody a flexibilné pracovné režimy taktiež môžu napomôcť k spokojnosti zamestnanca. Pracovné podmienky Každý zamestnanec potrebuje mať pri práci vytvorené adekvátne pracovné podmienky (osvetlenie, teplota, výška, veľkosť a rozmiestnenie pracovných plôch, bezpečnosť pri práci a pod.). Tieto podmienky patria k faktorom hygieny, ako také nemotivujú, jednoducho musia byť splnené. Pre zamestnanca sú však dôležité aj sekundárne podmienky, ako je estetika a kvalita prostredia na pracovisku. Náročný proces adaptácie zamestnanca na nové pracovné miesto môže vyvolať jeho nespokojnosť alebo odpor a to sa môže odraziť aj na jeho vzťahu k práci i k podniku. Klesá jeho pracovný výkon a má tendenciu k nevhodným prestávkam, absencii a fluktuácii. Jedným zo spôsobov ako zamestnanca stimulovať pracovným prostredím, je dať mu možnosť upraviť si pracovisko podľa vlastného uváženia (napr. poskytne sa mu určitá sumu na dozariaďovanie si svojho pracovného miesta). Aplikácia tohto spôsobu v praxi znamená, že pracovisko zamestnanca je preňho príťažlivé a cíti sa v práci príjemne. Výhody Rastie spokojnosť zamestnanca, zvyšuje sa produktivita práce, rastie lojalita zamestnanca, znižuje sa fluktuácia, vytvárajú sa predpoklady na tvorivú prácu, pozitívny vplyv na dochvíľnosť. Nevýhody Zvýšené náklady, narušenie uniformity pracovného prostredia, nie je to univerzálne platné, možnosť izolácie zamestnanca od kolektívu, možnosť neproduktívneho a nevhodného použitia prostriedkov. Pracovný kolektív, vzťahy na pracovisku Determinujú efektívnosť výkonu tímu i jednotlivca v ňom. Iné je pracovať v atmosfére priateľstva, vzájomnej pomoci, podpory a kolegiality ako v atmosfére stresu, napätia, konfliktov, nepriateľstva a intríg. Manažér by mal formovať celistvosť tímu, rozvíjať najmä neformálne vzťahy, ktoré by mohli napomôcť k vytvoreniu pozitívnej atmosféry na pracovisku, kde sa zamestnanci môžu na seba spoľahnúť. To je potom základom pre vykonávanie náročnejších úloh. Možnosťou ako rozvíjať interpersonálne vzťahy na pracovisku sú napríklad spoločné akcie, víkendové výlety, športové podujatia, divadelné predstavenia, vianočné večierky, ktoré by mohol podnik výraznejšie využívať. Výhody Zlepšenie atmosféry na pracovisku, zníženie konfliktov a napätia, vytvorenie podmienok na efektívnu tímovú prácu, pozitívny vplyv na dochvíľnosť a udržanie zamestnancov, rastie radosť z práce, znižuje sa fluktuácia. Nevýhody Neochota niektorých jednotlivcov vytvoriť osobnejšie väzby na pracovisku a stretávať sa mimo pracovný čas Osobnosť nadriadeného Rôzne výskumy ukázali, že zamestnanci kladú veľký význam aj náklonnosti zo strany nadriadeného. Manažéri praktizujú rôzne štýly riadenia. Existuje viacero faktorov vplývajúcich na vnímanie zamestnancov: presadzovaný štýl riadenia, odbornosť (ľudia dobrým odborníkom zvyknú odpustiť hrubosť, tvrdohlavosť), spôsob komunikácie s podriadenými (či je ochotný ich počúvať, je empatický, vie ich osloviť), spôsob organizácie práce sebe i iným. V tejto súvislosti má veľký význam aj forma a obsah hodnotenia, ktoré manažér využíva. V priaznivom pracovnom prostredí a atmosfére zamestnanci požadujú porozumenie, rešpekt a férové jednanie. Očakávajú tiež určité pracovné kompetencie, ktoré im manažér deleguje na vykonávanie úloh, aby aj zamestnanci mohli participovať na riadení.
Na to, aby zamestnanec mohol prácu vykonávať dobre, potrebuje vedieť k čomu jeho práca prispieva, kto potrebuje aký výstup a komu treba výsledky práce posunúť ďalej. K tomu slúžia rôzne informačné kanály, akými sú počítačová sieť, podnikový časopis, tlačový obežník. Zároveň by manažér nikdy nemal zabúdať na potrebu priameho ľudského kontaktu, ktorý žiadne umelé informačné kanály nedokážu nahradiť. Nedostatok potrebných informácií negatívne vplýva na výkon zamestnanca a narúša jeho istotu. Zamestnanec požaduje taktiež čas a priestor na vyjadrenie svojich názorov. Podnik by mal rešpektovať aj protikladné názory a prípadný nesúhlas vysvetliť. Ak manažér umožní podriadeným participovať na rozhodovaní od začiatku, podporí v nich pocit, že môžu niečo zmeniť. Veľmi silným motivačným prvkom je podpora iniciatívy zamestnancov. Ak sa predloží návrh vhodný na realizáciu, treba dať priestor jeho autorovi, aby ho uskutočnil. Autor tejto myšlienky bude mať iste najviac nadšenia, energie a predpokladov úspešne úlohu ukončiť. K tomu však potrebuje právomoc delegovať dielčie úkony na svojich kolegov, ale zároveň by mal sám niesť plnú zodpovednosť. Výhody Zvýšenie informovanosti, zlepšenie komunikácie, odstránenie komunikačných bariér, nedorozumení, zvýšenie efektívnosti práce, podpora sebarealizácie, možnosť participácie, zvýšenie podnikovej klímy. Nevýhody Časová a finančná náročnosť (napr. v prípade podnikového časopisu), nebezpečenstvo interferencie, snaha negovať alebo spochybňovať rozhodnutie manažéra. V ďalšom čísle novín vám prinesieme pokračovanie príspevku v ktorom sa dočítate o: Obohacujúcej práci, Budovaní kariéry a osobného rozvoja, Flexibilnom pracovnom režime a Zamestnaneckých výhodách. (Ing. Henrieta Priglová - DÚVaP 5/2006)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
VYŠLO Poradca - formát A5 Mesačník nielen pre podnikateľov č. 2/2007
Mesačník prináša metodický rozbor najčastejšie sa vyskytujúcich problémov podnikateľskej praxe z pohľadu daní, účtovníctva a pracovného práva. Jednotlivé špecifické problémy sú spracované prostredníctvom názorných prípadov. č. 10/2006
Odborný dvojfarebný časopis pre daňovú, účtovnú a mzdovú prax. Články sú doplnené o citácie zákonov vo farebnom poli. č. 10/2006
Verejná správa - formát A5, 96 s. mesačník Odborný dvojfarebný časopis pre školy, úrady, obce, kultúru, zdravotníctvo, rozpočtové, príspevkové, neziskové organizácie. Články sú doplnené o citácie zákonov vo farebnom poli. október/2006
Úplné znenia zákonov určených pre širokú verejnosť
Úplné znenia aktualizovaných zákonov uverejnených v zborníkoch Zákony I. - VI. I/6 (9. 10. 2006)
PRIPRAVUJEME - z obsahu vyberáme: Poradca č. 3/2007 (vyjde v XI/2006)
Vzory zmlúv, žalôb a podaní - formát A5 V publikácii je obsiahnutý čo najširší okruh vzťahov, do ktorých vstupujú občania v každodennej praxi. Nájdete v nej nielen tradičné vzory a podania podľa Občianskeho a Obchodného zákonníka a Zákonníka práce, ale aj vzory podaní a rozhodnutí podľa stavebného zákon, daňových zákonov a rozhodnutia orgánov štátnej správy. Edícia Poradca deťom NOVINKA! Malý rytier - veršované povesti - formát A4 Pracovný zošit je určený 5 až 10-ročným deťom a taktiež pedagógom, rodičom a starým rodičom. Pozývame vás na výlet do "rytierskych časov". Navštívite hrady, zámky a jaskyne, stretnete sa s rytiermi, princeznami, ale i s kráľmi a rôznymi zvieratkami. To všetko vďaka šiestim zveršovaným a upraveným povestiam, ktoré sú vybrané z mnohých českých, slovenských a francúzskych povestí.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stručný návod na vyplnenie objednávky
Ceny sú uvedené bez DPH a distribučných nákladov, pokiaľ nie je priamo pri cene uvedené inak.
Všetky uvedené publikácie si môžete objednať aj telefonicky, faxom alebo na našich www stránkach (pozri rubriku kontakty).
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tieto emailové noviny Vám boli doručené výhradne na základe žiadosti o zasielanie emailových novín. V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadali(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na vašu adresu, zašlite prosím správu s predmetom NEPOSIELAŤ na adresu noviny@i-poradca.sk. Následne budete vyradený(á) z databázy príjemcov emailových novín.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Copyright (c) Poradca s.r.o., 2002 - 2006 |