P O R A D C A
e-m@ilové noviny č. 15/2005 06. 12. 2005
|
Vážení čitatelia! Nariadením vlády Slovenskej republiky č. 428/2005 Z. z. sa od 1. októbra 2005 zmenila výška minimálnej mzdy. Aký je vplyv jej zmeny na zamestnávateľov a zamestnancov sa dočítate v príspevku našej autorky v rubrike téma novín. Otázky a odpovede sú venované taktiež zmenám týkajúcich sa minimálnej mzdy. Podnikanie i biznis - sú náročné aktivity, ktoré veľakrát pripravia o fyzické a psychické sily aj najsilnejších jedincov, lebo zákony trhu sú v terajšej rýchlej dobe informačného veku neúprosné. Kto zaváha, neuspeje. Faktorom úspechu v podnikaní sa bližšie venujeme v rubrike Začíname podnikať, a postupne si ich všetky rozoberieme aj v em@ilových novinách č. 16 a 17. Nezabudnite na dôležité dátumy v kalendári. Želáme Vám príjemnú predvianočnú pohodu v práci a úspešné plnenie pracovných povinností.
V tomto čísle nájdete:
|
||||||||||||||||
VPLYV ZVÝŠENIA MINIMÁLNEJ MZDY NA ZAMESTNÁVATEĽOV A ZAMESTNANCOV Nariadením vlády Slovenskej republiky č. 428/2005 Z. z. sa od 1. októbra 2005 zmenila výška minimálnej mzdy: - za každú hodinu odpracovanú zamestnancom z 37,40 Sk na 39,70 Sk, - za mesiac pre zamestnanca odmeňovaného mesačnou mzdou zo 6 500 Sk na 6 900 Sk. 1. Vplyv zvýšenia minimálnej mzdy na zamestnávateľov a zamestnancov Vo všeobecnosti mzda nesmie byť nižšia ako minimálna mzda. Zamestnávateľ, u ktorého nie je odmeňovanie zamestnancov dohodnuté v kolektívnej zmluve, je povinný poskytnúť zamestnancovi mzdu najmenej v sume minimálneho mzdového nároku určeného pre stupeň náročnosti práce príslušného pracovného miesta. Pracovné miesto je súhrn pracovných činností, ktoré zamestnanec vykonáva podľa pracovnej zmluvy. Zamestnávateľ je povinný priradiť každému pracovnému miestu stupeň v súlade s charakteristikami stupňov náročnosti pracovných miest podľa prílohy k Zákonníku práce č. 311/2001 Z. z. v znení neskorších predpisov:Sadzba minimálneho mzdového nároku pre príslušný stupeň je násobkom hodinovej minimálnej mzdy pri ustanovenom týždennom pracovnom čase 40 hodín a koeficientu minimálnej mzdy. Minimálna hodinová a mesačná mzda platná od 1. 10. 2005 pre jednotlivé stupne náročnosti pracovných miest je uvedená v nasledovnej tabuľke:
Uvedená mesačná mzda je v prípade zamestnancov odmeňovaných hodinovou mzdou len orientačná, pretože minimálny nárok zamestnanca sa prepočítava podľa počtu odpracovaných hodín. Minimálna mzda za každú odpracovanú hodinu je určená pre zamestnancov, ktorých ustanovený týždenný pracovný čas je 40 hodín. Pri ustanovení týždenného pracovného času na menej ako 40 hodín sa hodinové sadzby minimálnych mzdových nárokov úmerne zvýšia. Minimálna mzda zamestnancov, ktorí sú odmeňovaní mesačnou mzdou, je určená pre všetkých zamestnancov bez ohľadu na zamestnávateľom ustanovenú dĺžku týždenného pracovného času. Podľa § 85 Zákonníka práce je pracovným časom časový úsek, v ktorom je zamestnanec k dispozícii zamestnávateľovi, vykonáva prácu a plní povinnosti v súlade s pracovnou zmluvou. Minimálna mzda zamestnancov, ktorí sú odmeňovaní mesačnou mzdou, sa v prípade, že
Minimálna mzda u požívateľa čiastočného invalidného dôchodku (priznaného podľa právneho stavu platného do 31. 12. 2003) a u mladistvého zamestnanca staršieho ako 16 rokov je zákonom určená odlišne, a to vo výške 75 % súm uvedených vyššie. Pre obe tieto skupiny zamestnancov platia od 1. októbra 2005 nasledovné minimálne hranice ich mzdových nárokov:
Minimálna mzda u požívateľa invalidného dôchodku, invalidného zamestnanca mladšieho ako 18 rokov a u zamestnanca mladšieho ako 16 rokov je zákonom určená vo výške 50 % súm určených pre ostatných zamestnancov (bez invalidity a starších ako 18 rokov veku). Pre tieto skupiny zamestnancov platia od 1. októbra 2005 nasledovné minimálne hranice ich mzdových nárokov:
Ak mzda zamestnanca nedosiahne v kalendárnom mesiaci výšku minimálnej mzdy, zamestnávateľ poskytne zamestnancovi doplatok, ktorý predstavuje rozdiel medzi dosiahnutou mzdou a výškou minimálnej mzdy. Mzdou je peňažné plnenie alebo plnenie peňažnej hodnoty (tzv. naturálna mzda) poskytované zamestnávateľom zamestnancovi za prácu. Ako mzda sa posudzuje aj plnenie poskytované zamestnávateľom zamestnancovi za prácu pri príležitosti jeho pracovného výročia alebo životného výročia, ak sa neposkytuje zo zisku po zdanení alebo zo sociálneho fondu. Mzdou nie je plnenie poskytované v súvislosti so zamestnaním, napr.:
Zamestnancovi, ktorého mzda je splatná za dlhšie ako mesačné obdobie, sa doplatok poskytuje ako preddavok a zúčtuje sa pri výplate uvedenej mzdy alebo jej časti za obdobie predchádzajúce dňu tejto výplaty. Obdobie predchádzajúce dňu tejto výplaty, prípadne bližšie podmienky zúčtovania doplatku dohodne zamestnávateľ v kolektívnej zmluve. U členov družstiev, ak podľa stanov podmienkou členstva je aj pracovný vzťah, možno takúto úpravu vykonať uznesením členskej schôdze. Zvýšenie minimálnej mzdy znamená aj zvýšenie ďalších mzdových nárokov zamestnancov, ktorých výška je limitovaná buď priamo, alebo nepriamo výškou minimálnej mzdy. Ide o nasledovné mzdové nároky: 2. Mzdové zvýhodnenie za nočnú prácu Zamestnancovi patrí za nočnú prácu popri dosiahnutej mzde za každú hodinu nočnej práce mzdové zvýhodnenie najmenej 20 % minimálneho mzdového nároku pre prvý stupeň v Sk za hodinu (od 1. 10. 2005 je to minimálne 7,94 Sk za hodinu nočnej práce). Nočná práca je práca vykonávaná v čase medzi 22. hodinou a 6. hodinou. Zamestnancom pracujúcim v noci je zamestnanec, ktorý vykonáva práce, ktoré vyžadujú, aby sa pravidelne vykonávali v noci v rozsahu najmenej troch hodín po sebe nasledujúcich, alebo ktorý pravdepodobne odpracuje v noci najmenej 500 hodín za rok.S vedúcim zamestnancom možno v pracovnej zmluve dohodnúť mzdu už s prihliadnutím na prípadnú nočnú prácu. Mzdové zvýhodnenie v takom prípade vedúcemu zamestnancovi nepatrí. 3. Mzdové zvýhodnenie za prácu v sťaženom a zdraviu škodlivom pracovnom prostredí Za prácu v sťaženom a zdraviu škodlivom pracovnom prostredí patrí zamestnancovi popri dosiahnutej mzde za každú hodinu práce v takom prostredí mzdové zvýhodnenie najmenej 20 % minimálneho mzdového nároku v Sk za hodinu pre prvý stupeň (od 1. 10. 2005 je to minimálne 7,94 Sk za hodinu práce v sťaženom a zdraviu škodlivom pracovnom prostredí). Uvedené mzdové zvýhodnenie môže byť poskytované aj pri nižšej intenzite vplyvov škodlivých faktorov práce alebo pracovného prostredia alebo pri pôsobení ďalších vplyvov pracovného prostredia, pri ktorých ešte nie je ohrozený život alebo zdravie, ale zamestnancovi prácu významne sťažujú.4. Náhrada za pracovnú pohotovosť Za každú hodinu pracovnej pohotovosti patrí zamestnancovi náhrada najmenej 20 % minimálneho mzdového nároku v Sk za hodinu pre prvý stupeň náročnosti práce (od 1. 10. 2005 je to minimálne 7,94 Sk za hodinu pracovnej pohotovosti) a v prípade pracovnej pohotovosti na pracovisku najmenej 50 % minimálneho mzdového nároku v Sk za hodinu pre prvý stupeň náročnosti práce (od 1. 10. 2005 je to minimálne 19,85 Sk za hodinu pracovnej pohotovosti na pracovisku). Náhrada za pracovnú pohotovosť nepatrí za čas, v ktorom došlo počas jej trvania k výkonu práce. Tento výkon je prácou nadčas.Ak je priemerný zárobok zamestnanca nižší ako minimálna mzda, na ktorú by zamestnancovi vznikol nárok v kalendárnom mesiaci, v ktorom vznikla potreba priemerný zárobok použiť, zvýši sa priemerný zárobok na sumu zodpovedajúcu tejto minimálnej mzde. Ak u zamestnávateľa nie je odmeňovanie zamestnancov dohodnuté v kolektívnej zmluve a priemerný zárobok zamestnanca je nižší ako príslušný minimálny mzdový nárok, zvýši sa priemerný zárobok na sumu zodpovedajúcu tomuto minimálnemu mzdovému nároku. Priemerný zárobok zisťuje zamestnávateľ zo mzdy zúčtovanej zamestnancovi na výplatu v rozhodujúcom období a z obdobia odpracovaného zamestnancom v rozho-dujúcom období. Rozhodujúcim obdobím je kalendárny štvrťrok predchádzajúci štvrťroku, v ktorom sa zisťuje priemerný zárobok. Priemerný zárobok sa zisťuje vždy k prvému dňu kalendárneho mesiaca nasledujúceho po rozhodujúcom období a používa sa počas celého štvrťroka. Priemerný zárobok sa prakticky zisťuje vždy
Ak zamestnanec v rozhodujúcom období neodpracoval aspoň 22 dní alebo 170 hodín, používa sa namiesto priemerného zárobku pravdepodobný zárobok. Tento sa zistí zo mzdy, ktorú zamestnanec dosiahol od začiatku rozhodujúceho obdobia, alebo zo mzdy, ktorú by zrejme dosiahol. Zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov pre zamestnávateľov ako platiteľov poistného na sociálne poistenie za seba i zasvojich zamestnancov priamo určuje, že vymeriavací základ je mesačne najmenej vo výške minimálnej mzdy zamestnancov v pracovnom pomere odmeňovaných mesačnou mzdou, ktorá platí k prvému dňu kalendárneho mesiaca, za ktorý sa platí poistné na nemocenské poistenie, poistné na dôchodkové poistenie, poistné na poistenie v nezamestnanosti a poistné do rezervného fondu solidarity. To znamená, že od 1. 10. 2005 je touto minimálnou hranicou pre odvody poistného suma 6 900 Sk. Prehľad aktuálnych sadzieb poistného na sociálne poistenie a minimálnych a maximálnych vymeriavacích základov platných od 1. 10. 2005 je uvedený v tabuľke. Sadzby, vymeriavacie základy poistného a poistné zamestnancov a zamestnávateľov pre obdobie od 1. 10. 2005
POZNÁMKA Uvedené hranice vymeriavacích základov pre zdravotné poistenie platia do 31. 12. 2005. Od 1. 1. 2006 sa zvýšia nasledovne: (Ing. Zuzana Cingelová - Poradca 3/06)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. URČENIE MINIMÁLNEJ MZDY - KRATŠÍ TÝŽDENNÝ PRACOVNÝ ČAS Ako vypočíta zamestnávateľ minimálnu mzdu pri dohodnutom kratšom týždennom pracovnom čase?Zamestnávateľ určil svoj týždenný pracovný čas na 40 hodín. Jeden z jeho zamestnancov odmeňovaný mesačnou mzdou a zaradený do 3. stupňa náročnosti práce má v pracovnej zmluve dohodnutý kratší - 15-hodinový týždenný pracovný čas. Jeho minimálnu mzdu platnú od 1. októbra 2005 určí zamestnávateľ nasledovne: 6 900 Sk x koeficient 1,4 : 40 hodín x 15 hodín = 9 660 Sk : 40 hodín x 15 hodín = 3 622,50 Sk. (Ing. Zuzana Cingelová - Poradca 3/06) 2. MZDOVÉ ZVÝHODNENIE ZAMESTNANCA Aké mzdové zvýhodnenie prislúcha zamestnancovi pracujúcom v prostredí zdraviu škodlivom?Zamestnanec firmy vyrábajúcej odliatky z plastov odpracoval 80 hodín v prostredí, ktoré ohrozovalo jeho zdravie zvýšenou teplotou. Zamestnávateľ nemá uzatvorenú kolektívnu zmluvu, a preto vypláca mzdové zvýhodnenie vo výške 20 % zo sumy 39,70 Sk, t.j. 7,94 Sk za hodinu práce v zdraviu škodlivom prostredí. Zamestnancovi prislúcha v danom mesiaci mzdové zvýhodnenie v celkovej výške 635,20 Sk. (Ing. Zuzana Cingelová - Poradca 3/06) 3. ODVODY POISTNÉHO ZA ZAMESTNANCA POBERAJÚCEHO PREDČASNÝ STAROBNÝ DÔCHODOK Ktoré odvody poistného neplatí zamestnávateľ za zamestnanca poberajúceho predčasný starobný dôchodok.Zamestnávateľ zamestnáva na upratovanie poberateľku predčasného starobného dôchodku na kratší pracovný čas. Zamestnankyňa preukázala priznanie predčasného starobného dôchodku rozhodnutím Sociálnej poisťovne. Z vymeriavacieho základu tejto zamestnankyne zamestnávateľ neplatí:
(Ing. Zuzana Cingelová - Poradca 3/06) 4. MINIMÁLNA MZDA ZDRAVOTNE POSTIHNUTÝCH OBČANOV Máme pracovisko, kde zamestnávame občanov so zdravotným postihnutím, ktorí z dôvodu poklesu schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť poberajú invalidný dôchodok. Aká minimálna mzda sa má uplatňovať u týchto zamestnancov?Vláda 14. septembra t. r. schválila návrh nariadenia vlády, ktorým sa ustanovuje výška minimálnej mzdy. S účinnosťou od 1. októbra je minimálna mzda ustanovená vo výške 6 900 Sk mesačne, resp. 39,70 Sk na hodinu. Zákon o minimálnej mzde ustanovuje pre niektoré skupiny zamestnancov osobitné sumy minimálnej mzdy odvodené percentuálnym podielom zo základnej sumy. Pretože do zákona neboli premietnuté zmeny vyvolané prijatím zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov, pre poberateľov invalidného dôchodku ustanovuje nasledovné podiely zo základnej výšky minimálnej mzdy, ak ide o zamestnanca, ktorý je požívateľom
Zhrnutie Ak je invalidný zamestnanec poberateľom invalidného dôchodku priznaného z dôvodu poklesu schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť najviac o 70 %, pre tohto zamestnanca bude mesačná minimálna mzda predstavovať 29,80 Sk na hodinu a ak je zamestnanec odmeňovaný mesačnou mzdou 5 175 Sk. V prípade, že ide o zamestnanca, ktorý je poberateľom invalidného dôchodku priznaného z dôvodu poklesu schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť o viac ako 70 % alebo o invalidného zamestnanca mladšieho ako 18 rokov, pre týchto zamestnancov bude platiť minimálna mzda vo výške 19,90 Sk na hodinu, resp. 3 450 Sk mesačne.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
* Netýkavka charakteristika: Emancipovaná žena, ktorá vie, koľko je priemerná mesačná mzda a koľko sa dá vysúdiť za sexuálne obťažovanie. * Kto úplne podlieha moci peňazí, nemôže byť nikdy spravodlivý. * Nežeňte sa pre peniaze, dajú sa požičať omnoho lacnejšie. * Zmyslom života ľudstva sú peniaze, pretože sa dajú zarobiť ako láskou, tak aj prácou.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
FAKTORY ÚSPECHU V PODNIKANÍ (POHODOU K ÚSPECHU) Podnikanie i biznis - sú náročné aktivity, ktoré veľakrát pripravia o fyzické a psychické sily aj najsilnejších jedincov, lebo zákony trhu sú v terajšej rýchlej dobe informačného veku neúprosné. Kto zaváha, neuspeje. Preto nasledujúce riadky majú ambíciu pripraviť určité východiská k psychickému tréningu internej sily podnikateľa, ktorý si môže dávkovať sám kedy chce a ako chce (kvantitu i kvalitu). Na začiatok stačí, keď trochu vydýchne zastaví sa na chvíľu v dennom maratóne podnikania a popremýšľa nad nasledovnými odskúšanými praktikami i ponaučeniami, ktoré platia prevažne nadčasovo. Ten, kto ich pozná a zvláda, dokáže lepšie smerovať svoje myslenie pozitívne - k šťastiu a úspechu. A narobí sa menej. Znalci hovoria, že kto vie podnikať v pohode, skôr docieli finančnú prosperitu i komplexný úspech a je kreatívnejší ako ten, ktorý podniká neuvoľnene a vždy len v kŕči.Alternatívnymi faktormi k úspechu podnikania je podľa môjho názoru aj poznanie a pochopenie nasledovných faktorov:
1. Matematická rovnica šťastia Niektorí moderní filozofickí mágovia hovoria aj, že šťastie je vážny biznis. Team expertov na psychológiu z Veľkej Británie oznámil, že v roku 2004 dokázal zodpovedať na otázku, ktorá trápila ľudstvo od nepamäti - to jest, či existuje možnosť nájdenia matematického vyjadrenia šťastia, či existuje rovnica šťastia. Peter Cohen - autor štúdie, má zaujímavé povolanie, lebo je trénerom života (life coach). Mimochodom si myslím, že takéto povolanie - možno nazvané psychoanalytik, možno profesoring šťastia, možno expert na kvalitu života, možno osobný guru šťastia - začne veľmi rýchlo prekvitať v najmodernejších civilizačných centrách na celom svete, vrátane Slovenska. Uvedený autor sa pokúsil zadefinovať tzv. rovnicu šťastia nasledovne: ŠŤASTIE = O + (5 x E) + (3 x U). Tejto rovnici väčšina ľudí zatiaľ pramálo rozumie a ešte väčšia časť ju vôbec nepozná. O = OSOBNÁ CHARAKTERISTIKA - kde patrí svetový názor, životný rozhľad, prispôsobivosť novým podmienkam, pružnosť, schopnosť znášať neúspechy, E = EXISTENCIA - BYTIE - kde patrí zdravotný stav, priateľstvo, finančná stabilita, U = Index VYŠŠÍCH ŠTANDARDOV - kde patrí sebahodnotenie, sebaúcta, ambícia, zmysel pre humor. Cohen podotkol, že vypočítať si hladinu šťastia podľa vyššie načrtnutého matematického vzorca - nebude pre väčšinu ľudí ťažké. Postup je taký, že najprv musia absolvovať jednoduchý test. Pomocou vzorca je potom možné stanoviť "index šťastia" od jedného do sto bodov, pričom sto bodov je maximum na stupnici možného dosiahnutia hodnotenia. Veľa ľudí interpretuje pocit šťastia úplne inak. Väčšina však preferuje v hodnoteniach a definovaniach materiálny rozmer. Myslí si, že šťastie - znamená najmä mať obrovský dom alebo drahé auto. Lenže reality zo života najbohatších ľudí na planéte potvrdzujú väčšinovo, že ľudia - ktorí všetko materiálne a drahé a moderné majú, nemusia byť vôbec šťastnejší než ostatní. Život je príliš krátky na to, aby v ňom boli ľudia nešťastní - bol hlavný motív skúmania autora, ktorý sa pokúsil zostaviť rovnicu šťastia. Vedci zistili vo výskumoch, že muži a ženy čerpajú pocit šťastia z rozdielnych vecí. Napríklad vo výskumoch v prostredí Veľkej Británie zistili, že - zatiaľ čo 40 percent mužov označilo za zdroj šťastia sex a 30 percent víťazstvo obľúbeného športového klubu - až 70 percent žien označilo za hlavný zdroj ich šťastia - možnosť mať fungujúcu rodinu a byť s ňou. A každá štvrtá by bola šťastná, keby sa jej podarilo schudnúť. Muži si napríklad viac ako ženy - podľa záverov výskumu - cenili vzťahy, povýšenie v práci a hobby (koníčky). Podľa štúdie P. Cohena skúmala šťastie aj Svetová zdravotnícka organizácia v 65 krajinách sveta (výsledky zverejnil napríklad časopis New Scientist), pričom podľa týchto záverov šťastie dostalo aj ďalší rozmer... Pocit šťastia je totiž niečo veľmi individuálne a od kultúre ku kultúre sa mení. Prekvapivo najšťastnejší ľudia vraj žijú v Afrike - Nigérii, v krajine - ktorá patrí medzi najchudobnejšie a najskorumpovanejšie na celom svete. Takmer sedemdesiat percent skúmaných Nigérijcov uviedlo, že sa považujú za veľmi šťastných. V prvej štvorke skončili ešte Venezuela, Salvador a Portoriko. Výsledok Slovenska nepoznám, ale Češi napríklad skončili na 33. mieste. Celkom na konci rebríčka skončili Rumunsko, Rusko a Arménsko. Výsledky tohto prieskumu, ktorý sa opakuje každé štyri roky akoby potvrdzovali, že majú pravdu mnísi a kazatelia najrôznejších cirkví, keď tvrdia, že túžba po materiálnych statkoch - neprináša šťastie! Vo vyspelej časti sveta - sa totiž percento šťastných od druhej svetovej vojny vôbec nezvýšilo - i keď zárobky vzrástli mnohonásobne. Ak platí, že všetko je relatívne - tak potom o pocite šťastia to asi platí dvojnásobne. Profesor Eunkook Mark Suh z univerzity v Soule -upozornil, že v individualistických krajinách (napr. USA alebo členské krajiny EÚ), kde sa na nešťastných nazerá ako na niekoho, kto v živote sklamal a neuspel - majú ľudia tendenciu nadsadzovať ich pocit šťastia. Naopak vo viac kolektivistických krajinách ázijských národov majú ľudia ku šťastiu skôr fatalistický prístup - t.j. veria, že je to dielo i požehnanie nebies. Preto si tí, na ktorých sa šťastie neusmialo (napríklad nevyhrali v lotérii milióny) - nemusia pripadať menejcenní. Netrpia pocitom viny, keď nie sú dosť šťastní - pretože to nemá nič spoločné s ich osobnými schopnosťami. Na veľkých univerzitách v celom svete sa stávajú hitom i stredobodom záujmu prednášky tzv. "profesorov šťastia", súčasne vo vyspelej časti sveta vzniká stále viac ústavov pre výskum kvality života. Experti i vedci skúmajú šťastie z viacerých strán. Existuje aj periodikum - odborný časopis pre výskum šťastia (Journal of Happiness Studies). V roku 2005 už experti vedia presne zadefinovať - čo je pre šťastie priaznivé a bezrizikové, čo naopak nepriaznivé, rizikové a čo z toho škodí zdraviu. Nie je ďaleko doba, keď veda bude vedieť namiešať zdravý a legitimný ELIXÍR ŠŤASTIA (tým nemyslím škodlivé látky pre ľudský organizmus - ako napríklad drogy) a bude vedieť spoľahlivo rozhodnúť a určiť, aký životný štýl sa hodí z pohľadu šťastia pre daný typ osobnosti. Výskumníčka Ruth Veenhovenová tvrdí, že je veľmi ťažké intepretovať konzistentne údaje z najrôznejších výskumov šťastia. V niektorých jazykoch totiž slovo šťastie ani nemá žiadny presný ekvivalent. Dokonca ani v angličtine /jeden z najmnohovýznamovejších jazykov na svete - poznámka autora/ nemá rovnaký význam pre všetkých ľudí. Výskumníčka doteraz zozbierala pätnásť rôznych vedeckých definícií šťastia. Ak odbočíme od vedcov a skúsime politikov, tak napríklad vo Veľkej Británii je evidentná snaha preferovať nástup tzv. "lifestyle" politiky, ale na báze rešpektovania reálnej ekonomiky. Dnes i najtvrdší ekonómovia rešpektujú záver, že kľúčom k väčšiemu šťastiu človeka - je odklon od čisto ekonomického rastu k rastu osobnému. Toto sa však bije s kapacitnými problémami krajín, ich vlád a možností zdrojov celej planéty. Ako? Biopsychiatria dospela k vedeckým záverom, že by vlády mali znižovať nezamestnanosť, zlepšovať starostlivosť o duševné zdravie ľudí v ich štáte, odradzovať ľudí od túžby po vysokom postavení a posilňovať priamu demokraciu. Čo z toho však skutoční politici naozaj chcú docieliť a presadiť, čo z toho len a len deklarovať? A koľko tieto ušlachtilé ciele vyžadujú zdrojov z verejných financií štátu a ktorý štát na to má? To nechám - na úvahu i posúdenie samotného čitateľa. Či chceme alebo nie - svet zostáva svetom moci, peňazí, postavenia a vecí - práve preto sa stáva dopyt po šťastí stále intenzívnejší a komplikovanejší. Ľudia sú ochotní platiť za lekcie šťatia od odborníka, preto majú úspech aj založené inštitúty a ambulancie šťastia vo vybraných krajinách. Reálnym faktom zo spoločných záverov vedcov je - že každý môže byť oveľa šťastnejší, než momentálne je. Tento záver motivuje firmy - ktoré sú už teraz pripravené a ochotné platiť za školenie šťastia pre ich zamestnancov, lebo vychádzajú z logického princípu, že šťastní zamestnanci dosahujú oveľa lepšie pracovné výkony a vyššiu produktivitu práce, ale najmä sú kreatívnejší a aktívnejší - t.j. nie sú len "plničmi fliaš", ale aj vyvíjajú technológie a rozmýšľajú ako procesy zlepšiť. Preto mnohé firmy hovoria aj, že šťastie je vážny biznis - pretože zvyšuje zdatnosť personálu. Zhrnutie vedeckých záverov k téme šťastie vyznieva tak, že šťastie nezáleží najmä na našej inteligencii. Pramení predovšetkým z kladného postoja k životu, z pocitu - že máme náš osud pod kontrolou a z dobrých medziľudských vzťahov. Dobrým východiskom - je možno i úvaha, aby sa človek neporovnával s najbohatšími na zemi (napríklad s miliardárom Billom Gatesom) alebo sa neporovnával najradšej vôbec s nikým - lebo každý človek je ORIGINÁL a pre každého tkvie šťastie prameniace z jeho najhlbšieho a utajeného vnútra - v niečom úplne inom. 2. Triky pre radosť Cestovný poriadok ku šťastiu vedie po koľajniciach zvaných "radosť". Veľa vedcov už skúmalo a ešte stále skúma radosť, eufóriu a iné stavy opojenia a uspokojenia pre dušu. Je aj veľa definícií a aj prístupov ku formulovaniu a formovaniu radosti. Vo všeobecnosti platí, že priamo radosť na ulici nájdeš denne zriedka. Nájdeš ju však oveľa častejšie, najmä ak budeš chcieť a budeš vedieť ako na to. Šťastie nosíme v sebe. Je ako slnko, ktoré stále svieti. Len občas ho prekryjú mraky. Ak aj Teba obkolesili chmáry, odožeň ich a spomeň si k tomu na jeden z nasledovných dvanástich trikov pre radosť:
3. Einsteinova rovnica úspechu Aj manažéri v modernej dobe rešpektujú tie princípy, ktoré okrem zdravého sedliackeho rozumu odporučili géniova. Jeden z nich - Albert Einstein, ktorý sa preslávil na poli teórie relativity doporučuje aj rovnicu na manažérsky úspech, ktorá znie takto: A (úspech) = X (tvrdá práca) + Y (Hra) + Z (Daj si pozor na ústa) V čom je jej prínos a využiteľnosť pre kontext i obsah tejto knižky? Najmä v tom, že podporuje svojou konštrukciou zásadný prístup pre úspech zmeny. Zmena je produktívna vtedy a len vtedy - ak sa k nej pristupuje priateľsky (friendly approach) a ústretovo - t.j. s pozitívnym myslením, optimizmom a vierou v jej prínos, nie však naopak dopredu spochybňujúc jej zmysel a ambíciu, negatívnym odporom a s katastroficko-alibistickým scenárom. To starí otcovia na Slovensku vykladali jednoducho "Kto chce robiť, hľadá spôsoby - a kto nie, hľadá dôvody...". Einsteinova rovnica úspechu - vhodne a trefne vyjadruje nutnú kombináciu trilógie k úspechu všetkých ľudí. Lebo všetci ľudia - sú manažérmi ich vlastného života. Ak sa pozrie pozorný čitateľ do vlastnej praxe, asi uzná, že väčšinový úspech sa vo veciach pracovných i osobných podarí vtedy, keď sa kombinuje trilógia - aj niečo pre to urobiť /bez práce nie sú koláče!/, aj to robiť uvoľnene a nie v kŕči (hra podporuje kreativitu a invenciu) a aj vedieť, kedy čo povedať a nepovedať k tomu, aby som mnou vytvorený produkt vedel aj pragmaticky a zmysluplne "marketingovo predať" a uviesť do okolia (na trh). Faktory 4-10 si bližšie rozoberieme v em@ilových novinách č.16 a 17. (Ing. Emil Burák, PhDr.)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
NOVÉ ZO ZBIERKY ZÁKONOV SLOVENSKEJ REPUBLIKY Čiastka 201 uverejnená 9.11.2005 494. Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 498/2002 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o výberovom konaní na obsadenie štátnozamestnaneckých miest na súdoch 495. Vyhláška Ministerstva obrany Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podmienky zdravotnej spôsobilosti, previerky psychickej spôsobilosti a fyzickej zdatnosti na posúdenie spôsobilosti občana na prijatie do štátnej služby 496. Oznámenie Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa zrušuje výnos Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky z 25. novembra 2002 č. 2953/2002-100, ktorým sa vydáva Trhový poriadok pre mlieko v znení výnosu Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky zo 17. decembra 2003 č. 3622/2003-100 Čiastka 202 uverejnená 10.11.2005 497. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o potvrdení stavu zmluvnej základne medzi Slovenskou republikou a Poľskou republikou po sukcesii Slovenskej republiky do zmlúv bývalej Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky 498. Oznámenie Ministerstva vnútra Slovenskej republiky o vydaní výnosu o rozsahu a podmienkach poskytovania dotácií na úhradu nákladov preneseného výkonu štátnej správy na úseku matrík Čiastka 203 uverejnená 10.11.2005 499. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o podpísaní Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Nórskeho kráľovstva o readmisii osôb Čiastka 204 uverejnená 11.11.2005 500. Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 490/2004 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon č. 382/2004 Z. z. o znalcoch, tlmočníkoch a prekladateľoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov 501. Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o liekovej knižke pacienta 502. Oznámenie Ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky o vydaní výnosu o poskytovaní dotácií zo štátneho rozpočtu obciam na úhradu nákladov preneseného výkonu štátnej správy na úseku stavebného poriadku a bývania Čiastka 205 uverejnená 11.11.2005 503. Úplné znenie zákona č. 276/2001 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach a o zmene a doplnení niektorých zákonov Čiastka 206 uverejnená 15.11.2005 504. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 313/2003 Z. z. o požiadavkách na zdravie zvierat pri premiestňovaní, výmene s členskými štátmi a dovoze zvierat, spermy, oocytov a embryí z tretích krajín v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 498/2003 Z. z. 505. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú pravidlá na zdravie zvierat pre dovoz živých kopytníkov na územie Európskych spoločenstiev a ich tranzit cez územie Európskych spoločenstiev 506. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 294/2003 Z. z. o požiadavkách na zdravie zvierat koňovitých pri ich premiestňovaní, ich výmene s členskými štátmi a ich dovoze z tretích krajín Redakčné oznámenie o oprave chyby v nariadení vlády Slovenskej republiky č. 755/2004 Z. z. Čiastka 207 uverejnená 16.11.2005 507. Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa upravujú podrobnosti o povoľovaní terapeutického použitia hromadne vyrábaných liekov, ktoré nepodliehajú registrácii, a podrobnosti o ich úhrade na základe verejného zdravotného poistenia Redakčné oznámenie o oprave chyby v nariadení vlády Slovenskej republiky č. 296/2005 Z. z. Čiastka 208 uverejnená 23.11.2005 508. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 637/2004 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti o druhoch a výškach poskytovaných podpôr na jednotlivé účely z prostriedkov Štátneho fondu rozvoja bývania 509. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o podpísaní Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Cyperskej republiky o spolupráci v boji proti organizovanej trestnej činnosti, terorizmu, nedovolenému obchodovaniu s omamnými a psychotropnými látkami a iným druhom trestnej činnosti 510. Oznámenie Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky a Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa mení a dopĺňa výnos Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky a Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky z 28. apríla 2004 č. 1187/2004-100, ktorým sa vydáva hlava Potravinového kódexu Slovenskej republiky upravujúca označovanie potravín v znení neskorších predpisov Čiastka 209 uverejnená 24.11.2005 511. Vyhláška Národnej banky Slovenska o vydaní pamätných zlatých mincí v nominálnej hodnote 5 000 Sk pri príležitosti 350. výročia korunovácie Leopolda I. v Bratislave 512. Oznámenie Ministerstva kultúry Slovenskej republiky o vydaní výnosu o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva kultúry Slovenskej republiky 513. Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa ustanovuje rozsah údajov z účtu poistenca poskytovaných zdravotnou poisťovňou príslušnej zdravotnej poisťovni na vyžiadanie Čiastka 210 uverejnená 25.11.2005 514. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o vypovedaní Dohody medzi vládou Československej socialistickej republiky a vládou Mozambickej ľudovej republiky o spolupráci v oblasti zdravotníctva a lekárskych vied 515. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Európskeho dohovoru o krajine Čiastka 211 uverejnená 25.11.2005 516. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o prijatí Dodatku k Dohode o zriadení Medzinárodného vyšehradského fondu Čiastka 212 uverejnená 28.11.2005 517. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov 518. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 199/2004 Z. z. Colný zákon a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 652/2004 Z. z. a o zmene a doplnení niektorých zákonov 519. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 566/1992 Zb. o Národnej banke Slovenska v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov 520. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 328/1991 Zb. o konkurze a vyrovnaní v znení neskorších predpisov a o doplnení zákona č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov 521. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 244/2002 Z. z. o rozhodcovskom konaní a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 323/1992 Zb. o notároch a notárskej činnosti (Notársky poriadok) v znení neskorších predpisov 522. Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa mení opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky z 9. decembra 2003 č. 01/R/2003, ktorým sa ustanovuje rozsah regulácie cien v pôsobnosti Ministerstva financií Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov Čiastka 213 uverejnená 28.11.2005 523. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov 524. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 178/1998 Z. z. o podmienkach predaja výrobkov a poskytovania služieb na trhových miestach a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov 525. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 147/2001 Z. z. o reklame a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 23/2002 Z. z. Čiastka 214 uverejnená 28.11.2005 526. Rozhodnutie predsedu Národnej rady Slovenskej republiky o vyhlásení druhého kola volieb predsedov samosprávnych krajov Čiastka 215 uverejnená 30.11.2005 527. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 272/1994 Z. z. o ochrane zdravia ľudí v znení neskorších predpisov 528. Zákon o výkone trestu povinnej práce a o doplnení zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (zákon o výkone trestu povinnej práce) 529. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 179/1998 Z. z. o obchodovaní s vojenským materiálom a o doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov a o doplnení zákona č. 190/2003 Z. z. o strelných zbraniach a strelive a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 530. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Dohody medzi Slovenskou republikou a Rakúskou republikou o zmene Zmluvy medzi Československou socialistickou republikou a Rakúskou republikou o spoločných štátnych hraniciach z 21. decembra 1973 Čiastka 216 uverejnená 1.12.2005 531. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú požiadavky na uvádzanie prípravkov na ochranu rastlín na trh Čiastka 217 uverejnená dňa 3.12.2005 532. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov 533. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 106/2004 Z. z. o spotrebnej dani z tabakových výrobkov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 105/2004 Z. z. o spotrebnej dani z liehu a o zmene a doplnení zákona č. 467/2002 Z. z. o výrobe a uvádzaní liehu na trh v znení zákona č. 211/2003 Z. z. v znení neskorších predpisov 534. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov 535. Oznámenie Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky o vydaní výnosu o poskytovaní dotácií obciam na úhradu nákladov preneseného výkonu štátnej správy starostlivosti o životné prostredie 536. Oznámenie Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky o vydaní výnosu o poskytovaní dotácií na úhradu nákladov preneseného výkonu štátnej správy obciam na vykonávanie pôsobnosti špeciálneho stavebného úradu pre miestne komunikácie a účelové komunikácie Čiastka 218 uverejnená dňa 3.12.2005 537. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o podpísaní Bezpečnostnej dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Nórskeho kráľovstva
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURZY NBS
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
December 8. 12. štvrtok
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
EFEKTÍVNA PRÁCA S EMAILOVÝM SYSTÉMOM Efektívna práca s e-mailovým systémom Tento odstavec je vlastne jadrom smernice. Sú tu vymenované zásady, ktoré umožnia zefektívniť prácu zamestnancov. Príklad E-mailový systém je dôležitou súčasťou podnikového komunikačného systému a jeho správne používanie môže významne prispieť k zvýše-niu efektivity i budovaniu pozitívneho obrazu o podniku vo verejnosti. Preto treba, aby zamestnanci dodržiavali nasledujúce pravidlá: Písanie e-mailových správ
Chceli by sme upozorniť na problematiku príloh k e-mailom. Treba si uvedomiť, že príloha je zdrojom potenciálnych problémov. Predovšetkým sa môže stať, že váš e-mail neprejde cez antivírusovú ochranu u adresáta. Iným potenciálnym problémom môže byť nedostatočná veľkosť adresátovej schránky. Ďalej by sme chceli pripomenúť, že s e-mai-lom adresát nenakladá presne tak, ako s listom. Preto neodporúčame do jedného e-mailu uvádzať viacero vecí, vyžadujúcich si riešenie v rôznom časovom horizonte. Tu je vysoká pravdepodobnosť, že adresát "zúraduje" to, čo je aktuálne a na zvyšok vecí, ktoré ešte "majú čas" jednoducho zabudne. Odpovedanie na e-mailové správy
Niektoré podniky, argumentujúc tým, že v pracovnej dobe má zamestnanec pracovať, sa snažia úplne zakázať využívanie systému pre súkromnú potrebu zamestnanca. Vyžaduje si to veľa úsilia a výsledok je pochybný. Podľa nášho názoru je lepším riešením rozumný kompromis, kedy majú zamestnanci, za presne určených podmienok, možnosť posielať podnikovým systémom aj súkromnú korešpondenciu. Príklad takýchto podmienok je uvedený nižšie. Príklad E-mailový systém je určený predovšetkým na služobné účely. Zamestnanec ho môže využiť na svoje súkromné účely za podmienky, že dodrží nasledujúce podmienky:
Dôverné informácie Každý zamestnanec musí mať na pamäti, že e-mail je "deravým" systémom, kde existuje možnosť čítania e-mailov nepovolanými osobami. Preto by sa dôverné informácie nemali voľne potulovať po internete. Príklad Ak to je možné, dôverné informácie sa neposielajú e-mailom. Ak takáto potreba vznikne, musí byť dôverná informácia vložená do dokumentu, vytvoreného pomocou Wordu alebo Excelu a zabezpečená heslom. Zamestnanec potom doručí heslo adresátovi iným komunikačným kanálom, napr. telefónom. Samozrejme, to nie je stopercentná ochrana, ale zabezpečí aspoň prvý stupeň ochrany dôverných informácií. Vyhlásenie E-mail môže spôsobiť adresátovi priame i nepriame škody. Preto sa v podnikových e-mailoch posielaných zahraničnými firmami objavuje vyhlásenie o zrieknutí sa zodpovednosti za škody. Príklad Každý e-mail musí v závere obsahovať nasledujúce vyhlásenie: "Táto správa, vrátane príloh, je dôverná a určená len pre jej adresáta. Ak ste túto správu dostali omylom, prosíme, oznámte to administrátorovi nášho systému. Všetky názory prezentované v tejto správe sú názormi jej autora a nemusia byť totožné s názormi nášho podniku. Príjemca tejto správy by ju mal skontrolovať na prítomnosť vírusov. Náš podnik neakceptuje žiadnu zodpovednosť za eventuálne škody spôsobené vírusom preneseným spolu s touto správou." Monitorovanie emailovej komunikácie Ako sme už vyššie spomenuli, priestor na súkromie je v podnikovom e-mailovom systéme dosť obmedzený. Hoci názory na to, či podnik má právo kontrolovať súkromnú poštu zamestnancov sa ešte líšia, celosvetový trend toto právo zamestnávateľovi priznáva. Dôležité je na túto skutočnosť zamestnancov upozorniť a presne vymedziť pravidlá monitorovania. Pritom pod termínom monitorovanie sa môže skrývať ako strojová kontrola adries, predmetu či obsahu pošty, tak aj kontrola pošty povereným zamestnancom, ktorý je viazaný služobným tajomstvom. Príklad Zamestnanci berú na vedomie skutočnosť, že všetky dokumenty, vytvorené pomocou podnikového systému, môžu byť, ak to bude považované za potrebné, monitorované bez predchádzajúceho upozornenia. Ak sa preukáže, že zamestnanec porušil pravidlá, uvedené v tomto dokumente, podnik si vyhradzuje právo podniknúť príslušné opatrenia, vrátane rozviazania pracovného pomeru a podania žaloby na zamestnanca na súde. Emailové schránky/adresy V podnikovom systéme treba od začiatku zaviesť poriadok, inak sa zmení na neprehľadnú džungľu. Ide predovšetkým o definovanie jasných pravidiel pre tvorbu/spravovanie/rušenie schránok a adries. Takéto právo je obvykle vyhradené len správcovi systému. Naopak, zamestnanci sú zodpovední za ochranu voči neautorizovanému prístupu k schránkam. Príklad Všetky e-mailové schránky, vytvorené v rámci podnikového systému, sú vlastníctvom podniku. Zamestnanci, ktorí sú používateľmi schránky, sú zodpovední za zmenu príslušného hesla minimálne raz za tri mesiace a nesmú toto heslo dať tretej osobe. Schránky, ktoré nebudú využívané počas doby xxx dní, budú zablokované a v prípade potreby zrušené. Kontakty Nič čo vytvoril človek nie je dokonalé. Preto je užitočné a potrebné uviesť v smernici kontakt na osobu, zodpovednú za aktualizáciu smernice. Príklad Zamestnanci môžu otázky a komentáre, súvisiace s touto smernicou, adresovať na: Meno kontaktného zamestnanca: Telefón: E-mail: Vyhlásenie zamestnanca Z právneho hľadiska je dôležité, aby smernica v závere obsahovala podobnú "zaklínaciu" formulku, aké sa uvádzajú v zmluvách o tom, že zamestnanec nielen smernicu čítal, ale aj porozumel jej obsahu. Príklad Prehlasujem, že som si prečítal celú smernicu, porozumel som jej obsahu, nemám k nemu žiadne otázky a akceptujem pravidlá v nej uvedené. Som si vedomý toho, že porušenie pravidiel, uvedených v tejto smernici môže mať za následok disciplinárne opatrenie alebo súdnu žalobu. Otázky a vysvetlenie nejasností Aby sa predišlo nedorozumeniam, je vhodné do smernice uviesť kontakt na zamestnanca, ktorý môže zamestnancovi vysvetliť prípadné nejasnosti. Príklad Ak vám v tejto smernici čokoľvek nie je jasné, prosíme, skontaktujte sa s (meno), tel. (xxxxx), e-mail (yyyyy). Ak nemáte žiadne otázky, podnik predpokladá, že ste tu uvedeným pravidlám porozumeli a pri práci s e-mailovým systémom budete postupovať v zmysle týchto pravidiel. Záver Tu uvedený vzor smernice na používanie podnikového e-mailového systému nemožno chápať ako dokument, ktorý vyrieši všetky problémy, vznikajúce v súvislosti s prevádzkou systému - takýto dokument asi ani na svete neexistuje. Jeho uvedenie do podnikovej praxe však do značnej miery vyčistí vzťahy a umožní vyhnúť sa potenciálnym súdnym sporom. (Prof. Ing. Milan Konvit, CSc., Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále č. 9/2005)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
VYŠLO Poradca - formát A5 mesačník nielen pre podnikateľov č. 4/2006 (XII/2005)
Jednoduché účtovníctvo č. 2/2006 (XII/2005)
Úplné znenia aktualizovaných zákonov uverejnených v zborníkoch Zákony I. - VI. I/6 (XII/2005)
Prináša metodický rozbor najčastejšie sa vyskytujúcich problémov podnikateľskej praxe z pohľadu daní, účtovníctva a pracovného práva. Jednotlivé špecifické problémy sú spracované prostredníctvom názorných prípadov. č. 11/2005 (XI/2005)
Úplné znenia zákonov určených pre širokú verejnosť
Predsúdne konanie (XI/2005) Táto publikácia si dala za cieľ podrobne rozviesť všetky činnosti práce prokurátora, vyšetrovateľa ako aj policajného orgánu v prípravnom konaní, od prijatia trestného oznámenia, jeho právneho posúdenia a rozhodnutia o ňom pred začatím trestného stíhania postupom podľa § 197 ako aj činnosť týchto orgánov postupom podľa § 199 ods. 1 ( začatím trestného stíhania), ktorým úkonom sa začína prípravné konanie, až po úkony, ktorými sa prípravné konanie ukončuje. Vzhľadom k podrobnému komentovaniu jednotlivých ustanovení týkajúcich sa celého predsúdneho konania, publikácia je predovšetkým určená prokurátorom, vyšetrovateľom, policajným orgánom, ale aj sudcom pre prípravné konanie, advokátom aj študentom právnickej fakulty. Edícia veselo i vážne Zrnká strachu i odvahy - formát A6 (204 s.)
Od malička zo všetkých strán do nás hudú, že treba hovoriť pravdu a nič iné než pravdu. Takisto od malička človek na vlastnej koži poznáva, že hovorenie pravdy patrí, podobne ako prejazd križovatky na červenú, medzi adrenalínové športy. Ak má človek šťastie, tak si za to vyslúži len varovné pohrozenie prstom. Ak ho nemá, môže sa stať, že príde aj o život. Nešťastníka, ktorý si neopatrne otvoril ústa na nesprávnom mieste, ničia pomaly a systematicky tak, aby si to stihol vychutnať naplno. PRIPRAVUJEME Poradca č. 5/2006 ( I/2005)
č. 1/2006 (XII/2005)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stručný návod na vyplnenie objednávky
Ceny sú uvedené bez DPH a distribučných nákladov, pokiaľ nie je priamo pri cene uvedené inak.
Všetky uvedené publikácie si môžete objednať aj telefonicky, faxom alebo na našich www stránkach (pozri rubriku kontakty).
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Copyright (c) Poradca s.r.o., 2002 - 2005 |