Em@ilové noviny

P O R A D C A

e-m@ilové noviny

č. 15/2010

16. 6. 2010


 
 
 Téma novín 
 P6 aktual v legislatíve 
 Čitatelia sa pýtajú, odborníci odpovedajú 
 Pokuty, sankcie, penále 
 Povedali múdri 
 Chybiť znamená platiť 
 Ekonomika 
 Najviac čítané témy a publikácie 
 Horúce témy 
 Kontakty 

Služby, ktoré nájdete len u nás:

  • aktuálne a rýchle informácie (zmeny zákonov a predpisov) z oblastí daní, účtovnictva, miezd, odvodov; za výhodné ceny
  • kvalifikovaný a ochotný personál na zákazníckom oddelení;
  • možnosť rýchleho objednania publikácie (telefonicky, faxom, e-mailom, poštou);
  • rýchla dodávka (do 48 hodín)
  • uvádzanie nových produktov prostredníctvom mailingov a telemarketingu;
  • približovanie sa k zákazníkovi prostredníctvom bezplatných odpovedí na otázky.
 

Vážení čitatelia!

     Súčasťou kultúrneho dedičstva každého národa sú aj archívne dokumenty. Popri ostatných hmotných a nehmotných hodnotách sú nenahraditeľným bohatstvom štátu a jeho občanov.
     Rubriky Téma novín, Čitatelia sa pýtajú, odborníci odpovedajú a Pokuty, sankcie, penále sme zamerali na Zákon o archívoch a registratúrach.
     Prajeme Vám veľa priateľov a lásky, bez ktorých by bol život oveľa prázdnejší ako tvrdia citáty v rubrike Povedali múdri.
Denisa Orlická
zodpovedná redaktorka
poradca@i-poradca.sk
V tomto čísle nájdete:

 

 
 
ZÁKON O ARCHÍVOCH A REGISTRATÚRACH - Téma novín

 
ARCHIVÁCIA A UCHOVÁVANIE DOKUMENTOV

KULTÚRNE DEDIČSTVO
Všetky druhy a časti kultúrneho dedičstva sú rovnocenné a tvoria nedeliteľnú súčasť kultúrneho dedičstva Európy a celého ľudstva. Hmotnou časťou kultúrneho dedičstva sú najmä archívne dokumenty bez ohľadu na spôsob zaznamenania informácie, historické knižničné dokumenty a fondy, ako i diela písomníctva.

Ochrana kultúrneho dedičstva
Podmienky na ochranu kultúrneho dedičstva utvára štát, územné samosprávy, príslušné právnické a fyzické osoby ako aj vlastníci majetku, ktorý je predmetom ochrany. Štát a obce podporujú aktivity občanov, občianskych združení, nadácií a mimovládnych organizácií pri ochrane kultúrneho dedičstva.
Štát je povinný zabezpečiť zachovanie tohto archívneho dedičstva a každý subjekt (právnická alebo fyzická osoba) je povinný mu pri tom poskytnúť súčinnosť.

Archívny dokument
Z toho vyplýva, že každý, kto nadobudol akúkoľvek písomnosť alebo záznam, z ktorého obsahu, pôvodu, času vzniku alebo jedinečnosti možno predpokladať, že by mohlo ísť o archívny dokument, je povinný ho predložiť hociktorému archívu. Štát v týchto prípadoch má predkupné právo, ktoré zanikne po uplynutí 6 mesiacov odo dňa doručenia ponuky vlastníka alebo dňom odmietnutia ponuky. Archívny dokument nepodlieha výkonu rozhodnutia, exekúcii ani zriadeniu záložného práva. Vyvlastniť archívny dokument alebo rozhodnúť o jeho nútenej úschove je možné iba za podmienok, ktoré určuje zákon č. 395/2002 Z. z. o archívoch a registratúrach, v z.n.p. (ďalej len "zákon") a za primeranú náhradu.

SÚSTAVA ARCHÍVOV
Sústavu archívov v Slovenskej republike tvoria verejné a súkromné archívy.

Verejné archívy
delíme na:
  • štátne ústredné archívy (Slovenský národný archív, Štátny ústredný banský archív),
  • štátne archívy s regionálnou územnou pôsobnosťou (názvy, sídla a územné obvody a pobočky sú uvedené v prílohe zákona. Napr. Štátny archív v Banskej Bystrici má pôsobnosť prostredníctvom svojich pobočiek v 7 územných obvodoch - Banská Bystrica, Banská Štiavnica, Kremnica, Lučenec Rimavská Sobota, Veľký Krtíš a Zvolen),
  • archívy štátnych orgánov, štátnych rozpočtových a príspevkových organizácií (§ 21 až 23 zák. č. 303/1995 Z. z. o rozpočtových pravidlách v z.n.p.),
  • mestské archívy (§ 22 zák. č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z.n.p.),
  • archívy samosprávnych krajov (zák. č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších územných celkov v z.n.p.),
  • archívy právnických osôb, ktoré boli zriadené osobitným zákonom (napr. zák. č. 254/1991 Zb. o Slovenskej televízii v z.n.p., zák.č. 255/1991 Zb. o Slovenskom rozhlase v z.n.p.),
  • archívy právnických a fyzických osôb, ktoré sú orgánmi verejnej správy (napr. zák. č. 143/1998 Zb. o civilnom letectve v z.n.p.).

Súkromné archívy
sú:
  • archívy právnických osôb (napr. zák. č. 424/1991 Zb. o združovaní občanov v z.n.p., zák. č. 308/1991 Zb. o slobode náboženskej viery, postavení cirkví a náboženských spoločností v z.n.p.),
  • archívy fyzických osôb.

Zriaďovanie a zrušovanie archívov
Štátne ústredné archívy a štátne archívy s regionálnou územnou pôsobnosťou zriaďuje Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky (ďalej len "ministerstvo") ako svoje zariadenia na plnenie úloh štátne správy na úseku archívov a registratúr (archívy nemajú právnu subjektivitu).
Štátne orgány (nimi zriadené a založené právnické osoby), samosprávne kraje, mestá a iné právnické a fyzické osoby môžu zriadiť alebo zrušiť archív len so súhlasom ministerstva.

Práva a povinnosti zriaďovateľa archívu
Subjekt, ktorý zriaďuje archív je oprávnený požiadať ministerstvo:
  • o finančný príspevok účelovo určený na úpravu priestorov s cieľom zlepšiť podmienky ochrany archívnych dokumentov,
  • o informácie, odborné rady a usmernenie vo veci archivácie.

Ten, kto zriaďuje archív je povinný:
  • požiadať ministerstvo o súhlas na zriadenie archívu
  • zabezpečiť, aby úlohy archívu podľa zákona plnili osoby, ktoré sú zapísané v ozname osôb vykonávajúcich archívne odborné činnosti (vrátane oznámenia ministerstvu všetkých zmien týkajúcich sa pracovného pomeru týchto osôb),
  • umiestniť archív v takých priestoroch aby bola zabezpečená ochrana archívnych dokumentov a umožnený k nim prístup,
  • v prípade zrušenia archívu vopred požiadať ministerstvo o súhlas a postupovať podľa jeho pokynov (napr.u loženie dokumentov v inom archíve).

Žiadosť o súhlas na zriadenie archívu
(na osobitnom tlačive) obsahuje tieto náležitosti:
  • meno a priezvisko, adresu trvalého pobytu fyzickej osoby alebo názov, sídlo a identifikačné číslo právnickej osoby, ktorá je zriaďovateľom archívu,
  • priložené doklady, z ktorých je zrejmé, že:
    1. úlohy archívu budú plniť osoby najmenej s úplným stredným vzdelaním alebo úplným stredným odborným vzdelaním (ďalej len "úplné stredné vzdelanie"), vždy však aspoň jedna osoba s vysokoškolským vzdelaním v študijnom odbore archívnictvo a pomocné historické vedy
    2. archív bude umiestnený v priestoroch zabezpečujúcich ochranu a prístup k archívnym dokumentom,
    3. zriaďovateľ archívu je schopný finančne zabezpečovať činnosť archívu tak, aby archív mohol plniť úlohy podľa zákona.
    4. Žiadosť o súhlas so zrušením archívu okrem identifikačných údajov žiadateľa obsahuje aj dôvody, na základe ktorých zriaďovateľ chce zrušiť archív a ponuku na odkúpenie archívnych dokumentov štátom s návrhom ceny.

(Viac si o tejto téme prečítate v mesačníku VS 7-8/2010 autora JUDr. Jána Kašiara)


SYSTÉM RIADIACEJ DOKUMENTÁCIE

Riadiaca dokumentácia obsahuje určité pravidlá výkonu práce zamestnancov danej organizácie. Jej účelom je predovšetkým zaistiť, aby podnikové činnosti prebiehali v súlade s národnou a medzinárodnou legislatívou, ako i určitými obecnými, či odborovými štandardmi. Ďalšou funkciou je zachovanie know-how, ako i jej využitie k ovplyvňovaniu podriadených zamestnancov.
RIADIACU DOKUMENTÁCIU RADÍME k tzv. priamym nástrojom riadenia, ktoré majú manažéri podniku k dispozícii v písomnej forme. Použitím týchto nástrojov manažér využíva svoju formálnu autoritu v rámci jemu zverených kompetencií k presadeniu svojich rozhodnutí.
Príkladom využitia riadiaceho dokumentu k presadeniu zámerov manažmentu podniku, môže byť vnútropodniková úprava procesu nákupu materiálu.
Zaistením dodržiavania stanovených pravidiel je možné celý proces zefektívniť a zaistiť tak, že prebieha koordinovane v rámci celého podniku. To umožní i využitie rôznych zliav a bonusov, na ktorých sa je možné s dodávateľmi zmluvne dohodnúť.
Riadiaca dokumentácia má podobu písomného príkazu, ktorý sa po vydaní príslušnou riadiacou autoritou, stáva záväzným po dobu svojej platnosti, pre okruh zamestnancov, ktorý daná autorita riadi.
V praxi sa najčastejšie využíva dokumentácia - operatívne riadiace dokumenty, ktoré sú používané k okamžitým manažérskym zásahom a komplexné riadiace dokumenty, ktorých zmyslom je štandardizácia určitej činnosti, procesu, či prvku podniku. Komplexné riadiace dokumenty sa členia na organizačné a prevádzkové riadiace dokumenty.

FORMY RIADIACICH DOKU MENTOV - spôsob tvorby, schvaľovania, aktualizácie a distribúcie riadiacich dokumentov, môže v podniku prebiehať rôznymi spôsobmi. Od papierovej formy, kedy dokumenty sú uchovávané a pre všetky úkony využívané iba v tejto forme, cez hybridné formy, využívajúce kombináciu papierovej a elektronickej formy dokumentácie.
Čoraz častejšie sa v súčasnosti v podnikoch využíva čistý elektronický obeh riadiacich dokumentov, kedy je i schvaľovanie, prípadne príjem dokumentu zamestnancom, realizovaný elektronickoupodobou.
K tomu je možné využiť digitálny podpis, ktorí zamestnanci k elektronickej verzii dokumentu pripoja namiesto vlastnoručného podpisu, potvrdzujúceho vykonaný úkon.
Každý podnik sa môže rozhodnúť akým spôsobom bude dokumentovať zoznámenie zamestnancov sa s riadiacimi dokumentmi.

VÄZBA RIADIACEJ DOKUMENTÁCIE NA PROCESNÝ MODEL PODNIKU - účelom použitia riadiacej dokumentácie v podniku je zaistiť, aby podnikové činnosti prebiehali v súlade s národnou i medzinárodnou legislatívou.
Implementácia rôznych externých požiadaviek na spôsob práce podniku je zaisťovaná v rámci interných riadiacich procesov podniku.
Z tohto pohľadu tvorí riadiaca dokumentácia výstup riadiacich podnikových procesov, a ako taká, by mala byť zakomponovaná v procesnom modeli podniku.
Je potrebné pre každý podnik nájsť vhodnú kombináciu využitia procesného modelu a riadiacich dokumentov v textovej podobe.
Riadiaca dokumentácia uvádza pravidlá výkonov rôznych procesov, vrátane riadiacich procesov podniku. Takto sa týchto procesov zúčastňuje a ako pravidlá výkonu procesov môžu byť relevantné riadiace dokumenty, zachytené v procesnom modeli podniku. Je ich možné modelovať ako vstupy, prípadne ak to umožňuje metodika, ako špeciálny druh dokumentu - riadiaci dokument. Pre každý riadiaci dokument je potrebné zvoliť čo najvhodnejší spôsob jeho zachytenia v procesnom modeli podniku.

RIADIACE DOKUMENTY A PODNIKOVÉ NORMY, ROZHODNUTIA
Podnikové normy predstavujú statickú stránku systému riadiacej dokumentácie. Zahŕňajú dlhodobé predpisy, metodiky a pravidlá. Priradené označenie normy má väzbu na procesnú oblasť, či skupinu, ktorej problematiku upravuje.
Rozhodnutím sú riešené všetky potreby vydania riadiaceho dokumentu, ktoré nie sú pokryté podnikovými normami. Rozhodnutia, na rozdiel od podnikových noriem, zachytávajú dynamiku vývoja riadiacej dokumentácie podniku. Môžu byť vydávané na štyroch stupňoch riadenia, pre každý existuje číselná rada. Identifikačné čísla rozhodnutí zachytávajú chronológiu ich vydania.
Rozhodnutie má však silnú väzbu k podnikovým normám, nakoľko každé vydanie normy, jej novelizácia, či zrušenie prebieha vždy rozhodnutím. Tento druh rozhodnutí je nazývaný normotvorným, na rozdiel od operatívneho, ktoré predstavuje nejaké jednorázové, prípadne dočasné rozhodnutie managementu. Normotvorné rozhodnutie môže detailne popisovať zmeny prevedené v podnikovej norme.

KAŽDÁ ORGANIZÁCIA JE POVINNÁ OBOZNÁMIŤ SVOJICH ZAMESTNANCOV pri vstupe do zamestnania s platnou vnútropodnikovou legislatívou. Povinnosť oboznámenia všetkých zamestnancov s vnútropodnikovými predpismi, ktoré sa ich dotýkajú, býva riešená najčastejšie paušálnym prehlásením v základnej podnikovej norme, upravujúcej systém riadiacej dokumentácie podniku.

ZÁVER - Zabezpečenie kvalitného vedenia riadiacej dokumentácie v organizácii predpokladá predovšetkým vypracovanie a dodržiavanie systému úplnej a presnej evidencie dokumentov registratúrneho charakteru, ich prehľadného ukladania, účelného a bezpečného uloženia a ochrany, ako aj plánovitého vyraďovania. Dôležitosť zodpovedného prístupu v tejto oblasti podmieňujú aj legislatívne nároky definované novými zákonmi, či už o samotnom vedení registratúr alebo o slobodnom prístupe k informáciám.
Všeobecne záväzným právnym predpisom pre správu registratúry je Zákon NR SR č. 503/2007 Z.z. o archívoch a registratúrach, ktorého platnosť nadobúda účinnosť od 1. 1. 2010, tento zákon venuje zvýšenú pozornosť ako archívnemu systému, tak aj registratúrnemu systému.

(Viac si o tejto téme prečítate v mesačníku PaM 4/2010 autorky Ing Dagmar Hraškovej, PhD.)

 

 
 
P6 aktual v legislatíve

 
Čiastka číslo 97/2010 zo dňa 03. 06. 2010
244/2010 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Dohody o stabilizácii a pridružení medzi Európskymi spoločenstvami a ich členskými štátmi na jednej strane a Čiernohorskou republikou na strane druhej Príloha k čiastke 97 – k oznámeniu č. 244/2010 Z. z.

Čiastka číslo 98/2010 zo dňa 04. 06. 2010
245/2010 Vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky o odbornej spôsobilosti, zdravotnej spôsobilosti a psychickej spôsobilosti osôb pri prevádzkovaní dráhy a dopravy na dráhe
246/2010 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Protokolu medzi Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky a Administráciou Štátnej hraničnej služby Ukrajiny o výmene informácií
247/2010 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Dohody medzi Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky a Ministerstvom vnútra Českej republiky o spolupráci
248/2010 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Vykonávacieho protokolu medzi Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky a Ministerstvom vnútra Českej republiky k Dohode medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Českej republiky o spoločnom využívaní stanovených informačných a archívnych fondov, ktoré vznikli z činnosti ministerstiev vnútra v oblasti vnútorného poriadku a bezpečnosti zo dňa 29. októbra 1992

Čiastka číslo 99/2010 zo dňa 04. 06. 2010
249/2010 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Zmluvy medzi Slovenskou republikou a Jordánskym hášimovským kráľovstvom o vzájomnej podpore a ochrane investícií Príloha k čiastke 99 – k oznámeniu č. 249/2010 Z. z.

Čiastka číslo 100/2010 zo dňa 04. 06. 2010
250/2010 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 40/1993 Z. z. o štátnom občianstve Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov

Čiastka číslo 101/2010 zo dňa 05. 06. 2010
251/2010 Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o vyhodnocovaní výdavkov na povodňové zabezpečovacie práce, povodňové záchranné práce a povodňových škôd
252/2010 Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o predkladaní priebežných správ o povodňovej situácii a súhrnných správ o priebehu povodní, ich následkoch a vykonaných opatreniach

Čiastka číslo 102/2010 zo dňa 09. 06. 2010
253/2010 Vyhláška Ministerstva kultúry Slovenskej republiky, ktorou sa vykonáva zákon č. 49/2002 Z. z. o ochrane pamiatkového fondu v znení neskorších predpisov
254/2010 Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 492/2004 Z. z. o stanovení všeobecnej hodnoty majetku v znení neskorších predpisov
255/2010 Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa vykonáva zákon o nakladaní s odpadom z ťažobného priemyslu a o zmene a doplnení niektorých zákonov
256/2010 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Dohody o činnosti slovensko-francúzskych bilingválnych sekcií medzi Ministerstvom školstva Slovenskej republiky a Ministerstvom zahraničných vecí a európskych záležitostí Francúzskej republiky
257/2010 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o ďalšom vykonávaní bilaterálnych zmlúv medzi Slovenskou republikou a Českou republikou po začatí plného uplatňovania schengenského acquis oboma štátmi

Čiastka číslo 103/2010 zo dňa 09. 06. 2010
258/2010 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Zmluvy medzi Slovenskou republikou a Veľkou líbyjskou arabskou ľudovou socialistickou džamáhírijou o zamedzení dvojitého zdanenia a predchádzaní daňovému úniku v odbore daní z príjmov
259/2010 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia o odbornej skúške a odbornej skúške s certifikátom na účely zákona o finančnom sprostredkovaní a finančnom poradenstve

Čiastka číslo 104/2010 zo dňa 10. 06. 2010
260/2010 Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky o podrobnostiach o služobnej rovnošate Železničnej polície a jej vyobrazení
261/2010 Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o obsahu povodňových plánov a postup ich schvaľovania
262/2010 Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovuje obsah plánu obnovy verejného vodovodu, plánu obnovy verejnej kanalizácie a postup pri ich vypracúvaní
263/2010 Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 283/2001 Z. z. o vykonaní niektorých ustanovení zákona o odpadoch v znení neskorších predpisov
264/2010 Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky z 8. decembra 2004 č. MF/010175/2004-42, ktorým sa ustanovuje druhová klasifikácia, organizačná klasifikácia a ekonomická klasifikácia rozpočtovej klasifikácie v znení neskorších predpisov
265/2010 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o prijatí zmien Vykonávacieho predpisu k Zmluve o patentovej spolupráci Príloha k čiastke 104 – k oznámeniu č. 265/2010 Z. z.

Čiastka číslo 105/2010 zo dňa 11. 06. 2010
266/2010 Zákon, ktorým sa dopĺňa zákon č. 333/2004 Z. z. o voľbách do Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov a zákon č. 85/2005 Z. z. o politických stranách a politických hnutiach v znení neskorších predpisov
267/2010 Zákon o poskytovaní dotácie na kompenzáciu strát spôsobených nepriaznivou poveternostnou udalosťou, ktorú možno prirovnať k prírodnej katastrofe, prírodnou katastrofou alebo mimoriadnou udalosťou
268/2010 Zákon, ktorým sa dopĺňa zákon č. 569/2007 Z. z. o geologických prácach (geologický zákon) v znení neskorších predpisov

Čiastka číslo 106/2010 zo dňa 15. 06. 2010
269/2010 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú požiadavky na dosiahnutie dobrého stavu vôd
270/2010 Nariadenie vlády Slovenskej republiky o environmentálnych normách kvality v oblasti vodnej politiky

Čiastka číslo 107/2010 zo dňa 15. 06. 2010
271/2010 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 264/2009 Z. z. o podporných opatreniach v pôdohospodárstve v znení neskorších predpisov
272/2010 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 373/2008 Z. z., ktorým sa ustanovujú požiadavky na uvádzanie prípravkov na ochranu rastlín na trh v znení neskorších predpisov
273/2010 Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 585/2008 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o prevencii a kontrole prenosných ochorení
274/2010 Vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky č. 388/2009 Z. z., ktorou sa vydáva Mýtny poriadok v znení neskorších predpisov

(Zdroj: Zbierka zákonov SR)

 

 
 
ČITATELIA SA PÝTAJÚ, ODBORNÍCI ODPOVEDAJÚ

 
REGISTRATÚRNY PORIADOK A REGISTRATÚRNY PLÁN

Nakoľko mám veľmi malé skúsenosti s registratúrou, potrebujem poradiť ohľadom registratúrneho poriadku a registratúrneho plánu.
Čo znamenajú tieto pojmy a kedy je ich potrebné vypracovať?

Registratúrny poriadok a registratúrny plán sú interné smernice upravujúce správu registratúry. Stanovujú najmä:
  • výklad základných pojmov,
  • postup jednotlivých organizačných zložiek pri manipulácii so spismi,
  • spôsob evidencie a opatrenia, aby nedošlo k poškodeniu, zničeniu, strate alebo neoprávnenému použitiu záznamov,
  • povinnosti a zodpovednosť zamestnancov,
  • úlohy podateľne,
  • dozor nad vyraďovaním spisov.
Registratúrny poriadok je smernica pre správu registratúry, ktorá upravuje základné okruhy činností pri správe registratúry v konkrétnych podmienkach pôvodcu registratúry, vrátane postupu pri likvidácii archívnych dokumentov.
Každý podnikateľský aj nepodnikateľský subjekt je s prihliadnutím na svoju pôsobnosť, predmet činnosti, vnútorné a vonkajšie vzťahy špecifický, preto by mal ma aj registratúrny poriadok špecifikovaný na vlastné podmienky. Pôvodca registratúry, ktorý je orgánom verejnej správy, právnickou osobou zriadenou orgánom verejnej správy, právnickou osobou zriadenou zákonom alebo právnickou osobou, ktorej postavenie upravuje zákon, je povinný vypracovať registratúrny poriadok. Pôvodca registratúry v registratúrnom poriadku upravuje:
  • evidovanie, tvorbu, ukladanie, ochranu registratúrnych záznamov, prístup k registratúrnym záznamom a ich vyraďovanie,
  • personálne, priestorové a materiálnotechnické zabezpečenie správy registratúry,
  • úlohy a opis činnosti zamestnancov pôvodcu registratúry na jednotlivých úsekoch správy registratúry.
Registratúrny plán člení registratúru do vecných skupín, ktoré označuje registratúrnymi značkami. U pôvodcov registratúry, ktorí sú povinní vypracovať registratúrny poriadok, je registratúrny plán jeho súčasťou. Pridelením registratúrnej značky sa určí:
  • miesto v registratúre,
  • znak hodnoty a
  • lehota uloženia.
Zákon o archívoch a registratúrach v súčasnosti taxatívne vymenúva tých pôvodcov registratúry, ktorí majú povinnosť vypracovať registratúrny poriadok aj registratúrny plán a predložiť ich na posúdenie a schválenie príslušnému štátnemu archívu. Patria sem tí pôvodcovia registratúry, ktorí sú:
  • orgánom verejnej správy,
  • právnickou osobou zriadenou orgánom verejnej správy,
  • právnickou osobou zriadenou zákonom alebo
  • právnickou osobou, ktorej postavenie upravuje zákon.
Ostatní pôvodcovia registratúry, ak z ich činnosti vznikajú dokumenty majúce trvalú dokumentárnu hodnotu, sú povinní vypracovať iba registratúrny plán a predložiť ho na posúdenie a schválenie príslušnému štátnemu archívu. Ak z činnosti pôvodcu registratúry nevznikajú žiadne dokumenty majúce trvalú dokumentárnu hodnotu, alebo výsledky jeho činnosti sú predmetom autorského práva, nemá povinnosť vypracovať ani registratúrny poriadok, ani registratúrny plán.

1. Pôvodcovia registratúry, ktorí sú povinní vypracovať registratúrny poriadok a registratúrny plán
  • orgán verejnej správy (orgán štátu, orgán územnej samosprávy, profesijná organizácia, iné verejnoprávne ustanovizne),
  • právnická osoba zriadená orgánom verejnej správy,
  • právnická osoba zriadená zákonom,
2. Pôvodcovia registratúry, ktorí sú povinní ma iba registratúrny plán
  • všetky subjekty, ktoré nepatria do 1. ani do 3. skupiny a pred 1. júnom 2007 ich registratúrne záznamy preberal archív (štátny archív alebo ich vlastný archív zriadený so súhlasom MV SR),
  • podnikateľské subjekty, ktoré nepatria do 3. skupiny a z ich činnosti vznikajú registratúrne záznamy majúce trvalú dokumentárnu hodnotu, o čom rozhodol príslušný štátny archív,
  • ústredné orgány alebo im na roveň postavené subjekty politických strán, nadácií, občianskych združení,
  • neziskové organizácie poskytujúce verejnoprospešné služby,
  • štátne podniky,
  • právnické osoby založené územnou samosprávou,
  • registrované cirkvi a náboženské spoločnosti,
3. Pôvodcovia registratúry, ktorí nie sú povinní ma registratúrny poriadok ani registratúrny plán
  • pôvodcovia registratúry, z činnosti ktorých nevznikajú registratúrne záznamy, majúce trvalú dokumentárnu hodnotu,
  • malí podnikatelia (štátne archívy zaraďujú medzi malých podnikateľov, t.j. ako podnikateľské subjekty, ktorých registratúrne záznamy nemajú trvalú dokumentárnu hodnotu tých podnikateľov, ktorí nemusia ma ročnú účtovnú závierku overenú audítorom podľa § 19 ods. 1 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov),
  • fyzické i právnické osoby podnikajúce na základe živnostenského oprávnenia alebo iného oprávnenia, podľa osobitného predpisu,
  • fyzické osoby vykonávajúce poľnohospodársku výrobu zapísané v evidencii podľa osobitného predpisu,
  • základné (miestne) organizácie politických strán, občianskych združení,
  • pôvodcovia registratúry, ktorých výsledky činnosti sú predmetom autorského práva (fyzické i právnické osoby).
V nejednoznačných prípadoch rozhoduje o začlenení pôvodcu registratúry do príslušnej kategórie vždy Ministerstvo vnútra SR.

(viac odpovedí na otázky nielen k tejto téme nájdete v mesačníku Poradca 10/2010)

 

 
 
POKUTY, SANKCIE, PENÁLE

 
SPRÁVA REGISTRATÚRY - ZMENA

PRIESTUPKY § 30A
Priestupku sa dopustí ten, kto:
zničí alebo poškodí archívny dokument,
odcudzí archívny dokument,
vyvezie trvalo archívny dokument
bez povolenia ministerstva,
neoprávnene zničí registratúrne záznamy alebo registratúru bez vyraďovacieho konania,
neumožní výkon štátneho odborného dozoru,
nevykoná opatrenie na ochranu archívneho dokumentu, ktoré mu uložilo ministerstvo,
neodovzdá archívny dokument do nútenej úschovy,
neodovzdá archívny dokument, ktorý mu bol vyvlastnený,

nepredloží cudzí archívny dokument s cieľom identifikovať ho,
vyvezie registratúrne záznamy bez povolenia ministerstva,
dovezie na územie Slovenskej republiky cudzí archívny dokument bez povolenia štátu vývozu,
nezabezpečí správu registratúry, umiestni registratúrne záznamy v priestoroch, ktoré nespĺňajú podmienky ich ochrany a pod.

INÉ SPRÁVNE DELIKTY - § 31
Ministerstvo môže uložiť pokutu do výšky:
  1. cca 33 000 eur tomu, kto:
    • zničí alebo poškodí archívny dokument,
    • odcudzí archívny dokument,
    • vyvezie trvalo archívny dokument bez povolenia ministerstva,
    • neoprávnene zničí registratúrne záznamy alebo registratúru bez vyraďovacieho konania,
  2. cca 16 600 eur tomu, kto:
    • neumožní výkon štátneho odborného dozoru,
    • nevykoná opatrenie na ochranu archívneho dokumentu, ktoré mu uložilo ministerstvo,
    • neodovzdá archívny dokument do nútenej úschovy,
    • neodovzdá archívny dokument, ktorý mu bol vyvlastnený,
    • nepredloží cudzí archívny dokument s cieľom identifikovať ho,
    • vyvezie trvalo registratúrne záznamy,
  3. cca 3 300 eur tomu, kto:
    • vyvezie dočasne archívny dokument bez povolenia ministerstva,
    • dovezie na územie SR cudzí archívny dokument bez povolenia štátu vývozu ,
    • nepredloží archívny dokument na reštaurovanie alebo konzervovanie,
    • nevypracuje registratúrny poriadok a registratúrny plán alebo ho nepredloží na posúdenie a schválenie,
    • nezabezpečí správu registratúry,
    • nezabezpečí trvanlivosť registratúrneho záznamu,
    • umiestni registratúrne záznamy v priestoroch, ktoré nespĺňajú podmienky ich ochrany,
  4. cca 1 600 eur tomu, kto:
    • nepredloží na posúdenie dokumentárnej hodnoty záznam, ktorého obsah, pôvod, čas vzniku alebo jedinečnosť vyhotovenia odôvodňujú predpoklad, že by mohlo ísť o archívny dokument,
    • nepožiada ministerstvo o súhlas so zriadením archívu alebo so zrušením archívu,
    • neoznámi zmenu vlastníka alebo držiteľa archívneho dokumentu a pod.
Pokutu možno uložiť do jedného roka odo dňa, v ktorom sa ministerstvo dozvedelo o tom, kto sa konania podľa odseku 1 dopustil, najneskôr však do troch rokov odo dňa, v ktorom došlo ku konaniu, opodstatňujúcemu uloženie pokuty. Pri ukladaní pokút sa prihliada najmä na závažnosť, spôsob, čas trvania a následky protiprávneho konania.
(Ing. Dagmar Hrašková, PhD. - VS 3/2010)

 

 
 
POVEDALI MÚDRI

 
LÁSKA A PRIATEĽSTVO

Priateľstvo, rovnako ako láska, pramení z nedorozumenia.
S. Dygat

Láska, odhliadnuc od lásky materinskej, sa dá ľahko nahradiť.
Ale stisk ruky priateľa je sľubom, a na ten sa nezabúda.
M. Dietrichová

Priateľstvo žije z istoty, mlčanlivosti a jemnosti, láska zo sily, rozkoše a hrôzy.
M. Maurois

Láska a priateľstvo sú ako ozvena; dávajú toľko, koľko berú.
A. I. Gercen

Človek azda musí pocítiť lásku, aby dobre rozumel priateľstvu.
S. Chamfort

 

 
 
CHYBIŤ ZNAMENÁ PLATIŤ

 
15. 6. - utorok
Daň z príjmov - odvod dane vyberanej zrážkou z tých príjmov, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane (oznámenie o zrážkovej dani z príjmov zo závislej činnosti až v rámci štvrťročného prehľadu)
Daň z príjmov - odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane

21. 6. - pondelok
DPH - predloženie žiadosti o registráciu pre DPH zdaniteľnou osobou, ktorej obrat za najviac 12 predchádzajúcich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov dosiahol v máji 2010 49 790 €
- podanie súhrnného výkazu k DPH za máj 2010 podpísaného zaručeným elektronickým podpisom v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných presiahla v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku 100 000 €

25. 6. - piatok
DPH - podanie daňového priznania k DPH za máj 2010 (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac)
- splatnosť DPH za máj 2010 pre platiteľov s mesačnou daňovou povinnosťou
Spotrebné dane - podanie daňového priznania a splatnosť spotrebnej dane z liehu, vína, piva, tabakových výrobkov, minerálneho oleja, elektriny, uhlia a zemného plynu za máj 2010

30. 6. - streda
Daň z príjmov - splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov fyzických a právnických osôb, ktoré mali v predchádzajúcom zdaňovacom období daň vyššiu ako 16 596,96 €
- splatnosť štvrťročného preddavku na daň z príjmov fyzických a právnických osôb, ktoré mali v predchádzajúcom zdaňovacom období daň vyššiu ako 1 659,70 € do 16 596,96 €
Daň z motorových vozidiel - splatnosť 1/12 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného správcu dane, ak presahuje 8 292 €
- splatnosť 1/4 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného správcu dane, ak presahuje 660 €
Poistné - splatnosť nedoplatkov z ročného zúčtovania zdravotného poistenia za rok 2009:
a) zamestnávatelia sú povinní uhradiť nedoplatky z RZ za seba a zamestnancov, ktorým robili RZ tak, ako ich vykázali v tlačive oznámenie zamestnávateľa o preplatkoch a nedoplatkoch za jednotlivých zamestnancov,
b) ostatní platitelia poistného, ktorí si robili RZ sami, musia vyrovnať nedoplatky tak, ako ich uviedli v tlačive ročného zúčtovania.

do výplatného termínu
Poistné - splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní, splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za máj 2010

do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru
Daň z príjmov - odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti za máj 2010
- prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za máj 2010 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke

Do 15 dní oznámiť správcovi dane:
Daň z príjmov - vznik povinnosti zrážať daň z príjmov alebo preddavky na daň z príjmov alebo daň z príjmov vyberať
Správa dane - zmenu skutočností o daňovníkovi a o zániku daňovej povinnosti
Správa dane - zrušenie činnosti daňového subjektu

Do 30 dní
Správa dane - odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť alebo začatia výkonu inej zárobkovej činnosti - registrovať sa u miestne príslušného správcu dane
Správa dane - oznámiť správcovi dane vykonávanie činnosti alebo poberanie príjmov podliehajúcich dani
Správa dane - oznámiť správcovi dane zriadenie stálej prevádzkarne
Správa dane - pred zrušením stálej prevádzkarne oznámiť túto skutočnosť správcovi dane
Miestne dane - oznámiť správcovi dane z nehnuteľností rozhodujúce skutočnosti pre vznik alebo zánik daňovej povinnosti k dani z nehnuteľnosti ako aj zmenu týchto skutočností
Miestne dane - vznik daňovej povinnosti k dani z motorových vozidiel
Miestne dane - zmenu skutočností rozhodujúcich na určenie dane z motorových vozidiel

 

 
 
EKONOMIKA

 
Názov meny Mena 3.6. 4.6. 7.6. 8.6. 9.6. 10.6.
americký dolár USD 1,2268 1,206 1,1959 1,1942 1,201 1,2045
japonský jen JPY 113,74 111,73 109,86 109,32 109,99 109,84
lev BGN 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558
česká koruna CZK 25,75 26,055 25,898 25,92 25,892 25,965
dánska koruna DKK 7,4413 7,4398 7,4377 7,4382 7,4388 7,439
estónska koruna EEK 15,6466 15,6466 15,6466 15,6466 15,6466 15,6466
anglická libra GBP 0,8357 0,82745 0,8246 0,82805 0,8259 0,8252
maďarský forint HUF 275,2 288,8 285,7 282,2 281,8 282,04
litovský litas LTL 3,4528 3,4528 3,4528 3,4528 3,4528 3,4528
lotyšský lats LVL 0,7085 0,7084 0,7083 0,7075 0,7075 0,7077
poľský zlotý PLN 4,0705 4,195 4,1503 4,133 4,1124 4,1218
rumunský leu RON 4,19 4,2135 4,2359 4,2165 4,2157 4,2203
švédska koruna SEK 9,521 9,5495 9,6449 9,6597 9,6177 9,5775
švajčiarsky frank CHF 1,4149 1,3951 1,3911 1,3793 1,3762 1,3788
nórska koruna NOK 7,866 7,851 7,937 7,982 7,9535 7,865
chorvátska kuna HRK 7,262 7,2633 7,2553 7,245 7,242 7,2335
ruský rubeľ RUB 37,9828 37,745 37,969 38,007 38,0615 38,0912
turecká líra TRY 1,9317 1,9228 1,911 1,914 1,9184 1,9224
austrálsky dolár AUD 1,4469 1,4364 1,4607 1,4579 1,4476 1,431
brazílsky real BRL 2,2262 2,2087 2,2232 2,2272 2,2164 2,2081
kanadský dolár CAD 1,2734 1,2595 1,2672 1,2576 1,2529 1,2486
čínsky jüan CNY 8,3768 8,2355 8,1706 8,1558 8,2005 8,2277
hongkongský dolár HKD 9,5586 9,3984 9,3325 9,3202 9,3681 9,3875
indonézska rupia IDR 11276,7 11075,21 11126,46 11119,4 11111,88 11128,38
indická rupia INR 57,255 56,501 56,321 56,065 56,4723 56,503
juhokórejský won KRW 1469,46 1449,55 1477,54 1473,15 1499,14 1506,33
mexické peso MXN 15,6245 15,4645 15,4749 15,4171 15,4208 15,4266
malajzijský ringgit MYR 4,0061 3,9503 3,9853 3,9737 3,9855 3,9732
novozélandský dolár NZD 1,7896 1,7737 1,7917 1,8039 1,7951 1,7686
filipínske peso PHP 56,846 55,84 56,01 55,725 55,947 56,241
singapurský dolár SGD 1,7223 1,6995 1,6945 1,6912 1,6967 1,6992
thajský baht THB 39,969 39,328 39,046 38,952 39,129 39,17
juhoafrický rand ZAR 9,3434 9,3395 9,3031 9,2825 9,2893 9,3345


Názov meny Mena 10.6. 11.6. 14.6. 15.6.
americký dolár USD 1,2045 1,2127 1,2249 1,2258
japonský jen JPY 109,84 111,13 112,43 111,77
lev BGN 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558
česká koruna CZK 25,965 25,695 25,681 25,663
dánska koruna DKK 7,439 7,4391 7,4375 7,4377
estónska koruna EEK 15,6466 15,6466 15,6466 15,6466
anglická libra GBP 0,8252 0,8293 0,8308 0,832
maďarský forint HUF 282,04 279,6 279 280,1
litovský litas LTL 3,4528 3,4528 3,4528 3,4528
lotyšský lats LVL 0,7077 0,7076 0,7076 0,7076
poľský zlotý PLN 4,1218 4,089 4,077 4,0734
rumunský leu RON 4,2203 4,2193 4,2275 4,2358
švédska koruna SEK 9,5775 9,581 9,567 9,6215
švajčiarsky frank CHF 1,3788 1,3893 1,391 1,3998
nórska koruna NOK 7,865 7,835 7,8175 7,8515
chorvátska kuna HRK 7,2335 7,2323 7,2215 7,213
ruský rubeľ RUB 38,0912 38,091 38,431 38,48
turecká líra TRY 1,9224 1,915 1,9241 1,9316
austrálsky dolár AUD 1,431 1,4301 1,4219 1,4301
brazílsky real BRL 2,2081 2,1836 2,1991 2,2132
kanadský dolár CAD 1,2486 1,2501 1,2583 1,2629
čínsky jüan CNY 8,2277 8,2855 8,3689 8,376
hongkongský dolár HKD 9,3875 9,4514 9,545 9,55
indonézska rupia IDR 11128,38 11138,19 11142,46 11263,11
indická rupia INR 56,503 56,809 56,952 57,031
juhokórejský won KRW 1506,33 1510,99 1496,98 1505,77
mexické peso MXN 15,4266 15,3922 15,4013 15,5142
malajzijský ringgit MYR 3,9732 3,9819 3,984 4,0036
novozélandský dolár NZD 1,7686 1,7621 1,7588 1,7668
filipínske peso PHP 56,241 56,556 56,881 57,053
singapurský dolár SGD 1,6992 1,6999 1,7095 1,711
thajský baht THB 39,17 39,37 39,693 39,708
juhoafrický rand ZAR 9,3345 9,361 9,3566 9,4245

 

 
 
NAJVIAC ČÍTANÉ TÉMY A PUBLIKÁCIE

 


Poradca - mesačník nielen pre podnikateľov, č. 11-12/2010
  • Katastrálny zákon
  • Zákon o účtovníctve s pohľadu JÚ a PÚ

Dane, účtovníctvo - vzory a prípady (DÚVaP) - mesačník, č. 6-7/2010
  • Účtovné súvzťažnosti pre podnikateľov

Dane, účtovníctvo, odvody bez chýb, pokút a penále - (DUO) - mesačník, č. 6/2010
  • Vrátenie daňového preplatku
  • Reštrukturalizácia - daňové povinnosti dlžníka a veriteľa
  • Zrušenie registrácie k DPH
  • Zamestnanecká prémia v prehľade zamestnávateľa

Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále - (PaM) - mesačník, č. 6/2010
  • Dávky v nezamestnanosti od septembra 2010
  • Zamestnávanie mladistvých
  • Náhradné voľno a neplatené voľno
  • Invalidný dôchodok
  • Lekárska posudková činnosť pri výkone sociálneho poistenia
  • Rekondičné pobyty
  • Možnosti konfliktov na pracovisku

Verejná správa - (VS) - mesačník, č. 6/2010
  • Matrika je verejná listina
  • Novela zákona o obecnom zriadení
  • Novela zákona o spotrebnej dani z liehu

1 000 riešení - mesačník, č. 5-6/2010
  • Novela zákonníka práce
  • Zákon o správe daní a poplatkov
  • Účtovníctvo
  • DPH, ZDP

PRIPRAVUJEME

Poradca č. 13/2010 (VI/2010)
  • Zákon o spotrebných úveroch
  • Zákon o pohrebníctve
  • Exekučný poriadok
  • Cestná premávka

DÚVaP č. 7/2010 (VI/2010)
  • Odpisy hmotného a nehmotného majetku

DUO č. 7-8/2010 (VI/2010)
  • Skončenie štúdia - povinnosti absolventov
  • Obchodný majetok FO - odpisovanie
  • Daň z nehnuteľnosti - vznik a zánik daňovej povinnosti
  • Sprostredkovanie v daňových a účt. súvislostiach
  • Osobitosti v medzinárodnom obchode
  • Premlčanie pohľadávok
  • Tvorba a použitie soc. fondu
  • Automobil v obchodnom majetku
  • Platenie poistného od 1. 7. 2010

PaM č. 6/2010 (VI/2010)
  • Odvody od 1. 7. 2010
  • Výkon funkcie konateľa s.r.o.

Verejná správa (VS) č.7-8/2010 - (VI/2010)
  • Ochrana prírody a krajiny
  • Zákon o pohrebníctve
  • Vlastenecký zákon
  • Poskytovanie zdravotníckej starostlivosti

1000 riešení č. 7/2010 - (VI/2010)
  • Postupy účtovania
  • Daňové výdavky
  • ZP v praxi

MONOTEMATIKA

Súvzťažnosti pre verejnú správu
  • Postupy účtovania pre obce, mestá, školy, príspevkové organizácie.

 

 
 
HORÚCE TÉMY

 
SÚVZŤAŽNOSTI - PRE PODNIKATEĽOV
SÚVZŤAŽNOSTI - PRE VEREJNÚ SPRÁVU


Rok 2010 je začiatkom kvalitatívne novej etapy účtovania podnikateľov. K najvýznamnejším prvkom novej metodiky patrí napr. účtovanie rezerv a opravných položiek, jednotný spôsob účtovania nákladov a výnosov. Pre podnikateľov sú k dispozícii zmeny postupov účtovania a zákona o účtovníctve, ktoré sú účtovné jednotky povinné dodržiavať z hľadiska účtovania. Súčasťou balíčka pre podnikateľov je úplné znenie zákona o účtovníctve. Odpovede na tému účtovania v JÚ a PÚ nájdete v publikácii 1000 riešení.

SÚVZŤAŽNOSTI - PRE PODNIKATEĽOV

  • Súvzťažnosti pre podnikateľov
    mesačník DÚVaP 5-6/2010 (A5, 352 str.)
    cena: 8,80 €
  • Zákon o účtovníctve - úplné znenie
    Aktualizácia 2010 I/1 (A5, 224 str.)
    cena: 2,82 €
  • Otázky z praxe JÚ a PÚ
    mesačník 1000 riešení 5-6/2010 (A5, 136 str.)
    cena: 4,70 €

BALÍČEK SÚVZŤAŽNOSTI PRE PODNIKATEĽOV, DÚVaP 5-6/2010 + Aktualizácia 2010 I/1 + 1000 riešení 56/2010 - zadarmo
cena: 11,62 €

SÚVZŤAŽNOSTI - PRE VEREJNÚ SPRÁVU

  • Súvzťažnosti pre VS
    monotématika (A5, 490 str.)
    cena: 9,88 €
  • Zákon o účtovníctve - úplné znenie
    Aktualizácia 2010 I/1 (A5, 224 str.)
    cena: 2,82 €
  • Účtovníctvo a výkazníctvo v roku 2010 - príspevok
    mesačník VS 6/2010 (A4, 88 str.)
    cena: 6,13 €

BALÍČEK SÚVZŤAŽNOSTI PRE VEREJNÚ SPRÁVU, VS 6/2010 + Aktualizácia 2010 I/1 + VS 6/2010 - zadarmo
cena: 12,70 €
Bližšie informácie o cenách a spôsobe objednania získate aj na telefónnom čísle 041 5652 983.


Emailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určená čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina
  • Tieto emailové noviny Vám boli doručené na základe Vašej žiadosti o zasielanie.
  • V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadali(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na vašu adresu, zašlite prosím správu s predmetom NEPOSIELAŤ na adresu noviny@i-poradca.sk, následne budete vyradený(á) z databázy príjemcov emailových novín.
  • Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len na vlastné účely, nesmú byť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!

 

 
 
KONTAKTY

 
Adresa:   Telefón:
Poradca s.r.o
Pri Celulózke 40
010 01 Žilina
  (041) 56 52 871
(041) 56 52 877
(041) 56 52 879
 
E-mail:   Fax:
poradca@i-poradca.sk   (041) 56 52 659
 
Informácie o naších produktoch nájdete aj na našej internetovej stránke
www.i-poradca.sk.

 

 
Copyright (c) Poradca s.r.o., 2002 - 2010
Untitled Page