P O R A D C A |
e-m@ilové noviny |
č. 15/2010 |
16. 6. 2010 |
|
Vážení čitatelia! Súčasťou kultúrneho dedičstva každého národa sú aj archívne dokumenty. Popri ostatných hmotných a nehmotných hodnotách sú nenahraditeľným bohatstvom štátu a jeho občanov. Rubriky Téma novín, Čitatelia sa pýtajú, odborníci odpovedajú a Pokuty, sankcie, penále sme zamerali na Zákon o archívoch a registratúrach. Prajeme Vám veľa priateľov a lásky, bez ktorých by bol život oveľa prázdnejší ako tvrdia citáty v rubrike Povedali múdri. Denisa Orlická
V tomto čísle nájdete:
zodpovedná redaktorka poradca@i-poradca.sk
|
|||
ARCHIVÁCIA A UCHOVÁVANIE DOKUMENTOV KULTÚRNE DEDIČSTVO Všetky druhy a časti kultúrneho dedičstva sú rovnocenné a tvoria nedeliteľnú súčasť kultúrneho dedičstva Európy a celého ľudstva. Hmotnou časťou kultúrneho dedičstva sú najmä archívne dokumenty bez ohľadu na spôsob zaznamenania informácie, historické knižničné dokumenty a fondy, ako i diela písomníctva. Ochrana kultúrneho dedičstva Podmienky na ochranu kultúrneho dedičstva utvára štát, územné samosprávy, príslušné právnické a fyzické osoby ako aj vlastníci majetku, ktorý je predmetom ochrany. Štát a obce podporujú aktivity občanov, občianskych združení, nadácií a mimovládnych organizácií pri ochrane kultúrneho dedičstva. Štát je povinný zabezpečiť zachovanie tohto archívneho dedičstva a každý subjekt (právnická alebo fyzická osoba) je povinný mu pri tom poskytnúť súčinnosť. Archívny dokument Z toho vyplýva, že každý, kto nadobudol akúkoľvek písomnosť alebo záznam, z ktorého obsahu, pôvodu, času vzniku alebo jedinečnosti možno predpokladať, že by mohlo ísť o archívny dokument, je povinný ho predložiť hociktorému archívu. Štát v týchto prípadoch má predkupné právo, ktoré zanikne po uplynutí 6 mesiacov odo dňa doručenia ponuky vlastníka alebo dňom odmietnutia ponuky. Archívny dokument nepodlieha výkonu rozhodnutia, exekúcii ani zriadeniu záložného práva. Vyvlastniť archívny dokument alebo rozhodnúť o jeho nútenej úschove je možné iba za podmienok, ktoré určuje zákon č. 395/2002 Z. z. o archívoch a registratúrach, v z.n.p. (ďalej len "zákon") a za primeranú náhradu. SÚSTAVA ARCHÍVOV Sústavu archívov v Slovenskej republike tvoria verejné a súkromné archívy. Verejné archívy delíme na:
Súkromné archívy sú:
Zriaďovanie a zrušovanie archívov Štátne ústredné archívy a štátne archívy s regionálnou územnou pôsobnosťou zriaďuje Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky (ďalej len "ministerstvo") ako svoje zariadenia na plnenie úloh štátne správy na úseku archívov a registratúr (archívy nemajú právnu subjektivitu). Štátne orgány (nimi zriadené a založené právnické osoby), samosprávne kraje, mestá a iné právnické a fyzické osoby môžu zriadiť alebo zrušiť archív len so súhlasom ministerstva. Práva a povinnosti zriaďovateľa archívu Subjekt, ktorý zriaďuje archív je oprávnený požiadať ministerstvo:
Ten, kto zriaďuje archív je povinný:
Žiadosť o súhlas na zriadenie archívu (na osobitnom tlačive) obsahuje tieto náležitosti:
(Viac si o tejto téme prečítate v mesačníku VS 7-8/2010 autora JUDr. Jána Kašiara)
SYSTÉM RIADIACEJ DOKUMENTÁCIE Riadiaca dokumentácia obsahuje určité pravidlá výkonu práce zamestnancov danej organizácie. Jej účelom je predovšetkým zaistiť, aby podnikové činnosti prebiehali v súlade s národnou a medzinárodnou legislatívou, ako i určitými obecnými, či odborovými štandardmi. Ďalšou funkciou je zachovanie know-how, ako i jej využitie k ovplyvňovaniu podriadených zamestnancov. RIADIACU DOKUMENTÁCIU RADÍME k tzv. priamym nástrojom riadenia, ktoré majú manažéri podniku k dispozícii v písomnej forme. Použitím týchto nástrojov manažér využíva svoju formálnu autoritu v rámci jemu zverených kompetencií k presadeniu svojich rozhodnutí. Príkladom využitia riadiaceho dokumentu k presadeniu zámerov manažmentu podniku, môže byť vnútropodniková úprava procesu nákupu materiálu. Zaistením dodržiavania stanovených pravidiel je možné celý proces zefektívniť a zaistiť tak, že prebieha koordinovane v rámci celého podniku. To umožní i využitie rôznych zliav a bonusov, na ktorých sa je možné s dodávateľmi zmluvne dohodnúť. Riadiaca dokumentácia má podobu písomného príkazu, ktorý sa po vydaní príslušnou riadiacou autoritou, stáva záväzným po dobu svojej platnosti, pre okruh zamestnancov, ktorý daná autorita riadi. V praxi sa najčastejšie využíva dokumentácia - operatívne riadiace dokumenty, ktoré sú používané k okamžitým manažérskym zásahom a komplexné riadiace dokumenty, ktorých zmyslom je štandardizácia určitej činnosti, procesu, či prvku podniku. Komplexné riadiace dokumenty sa členia na organizačné a prevádzkové riadiace dokumenty. FORMY RIADIACICH DOKU MENTOV - spôsob tvorby, schvaľovania, aktualizácie a distribúcie riadiacich dokumentov, môže v podniku prebiehať rôznymi spôsobmi. Od papierovej formy, kedy dokumenty sú uchovávané a pre všetky úkony využívané iba v tejto forme, cez hybridné formy, využívajúce kombináciu papierovej a elektronickej formy dokumentácie. Čoraz častejšie sa v súčasnosti v podnikoch využíva čistý elektronický obeh riadiacich dokumentov, kedy je i schvaľovanie, prípadne príjem dokumentu zamestnancom, realizovaný elektronickoupodobou. K tomu je možné využiť digitálny podpis, ktorí zamestnanci k elektronickej verzii dokumentu pripoja namiesto vlastnoručného podpisu, potvrdzujúceho vykonaný úkon. Každý podnik sa môže rozhodnúť akým spôsobom bude dokumentovať zoznámenie zamestnancov sa s riadiacimi dokumentmi. VÄZBA RIADIACEJ DOKUMENTÁCIE NA PROCESNÝ MODEL PODNIKU - účelom použitia riadiacej dokumentácie v podniku je zaistiť, aby podnikové činnosti prebiehali v súlade s národnou i medzinárodnou legislatívou. Implementácia rôznych externých požiadaviek na spôsob práce podniku je zaisťovaná v rámci interných riadiacich procesov podniku. Z tohto pohľadu tvorí riadiaca dokumentácia výstup riadiacich podnikových procesov, a ako taká, by mala byť zakomponovaná v procesnom modeli podniku. Je potrebné pre každý podnik nájsť vhodnú kombináciu využitia procesného modelu a riadiacich dokumentov v textovej podobe. Riadiaca dokumentácia uvádza pravidlá výkonov rôznych procesov, vrátane riadiacich procesov podniku. Takto sa týchto procesov zúčastňuje a ako pravidlá výkonu procesov môžu byť relevantné riadiace dokumenty, zachytené v procesnom modeli podniku. Je ich možné modelovať ako vstupy, prípadne ak to umožňuje metodika, ako špeciálny druh dokumentu - riadiaci dokument. Pre každý riadiaci dokument je potrebné zvoliť čo najvhodnejší spôsob jeho zachytenia v procesnom modeli podniku. RIADIACE DOKUMENTY A PODNIKOVÉ NORMY, ROZHODNUTIA Podnikové normy predstavujú statickú stránku systému riadiacej dokumentácie. Zahŕňajú dlhodobé predpisy, metodiky a pravidlá. Priradené označenie normy má väzbu na procesnú oblasť, či skupinu, ktorej problematiku upravuje. Rozhodnutím sú riešené všetky potreby vydania riadiaceho dokumentu, ktoré nie sú pokryté podnikovými normami. Rozhodnutia, na rozdiel od podnikových noriem, zachytávajú dynamiku vývoja riadiacej dokumentácie podniku. Môžu byť vydávané na štyroch stupňoch riadenia, pre každý existuje číselná rada. Identifikačné čísla rozhodnutí zachytávajú chronológiu ich vydania. Rozhodnutie má však silnú väzbu k podnikovým normám, nakoľko každé vydanie normy, jej novelizácia, či zrušenie prebieha vždy rozhodnutím. Tento druh rozhodnutí je nazývaný normotvorným, na rozdiel od operatívneho, ktoré predstavuje nejaké jednorázové, prípadne dočasné rozhodnutie managementu. Normotvorné rozhodnutie môže detailne popisovať zmeny prevedené v podnikovej norme. KAŽDÁ ORGANIZÁCIA JE POVINNÁ OBOZNÁMIŤ SVOJICH ZAMESTNANCOV pri vstupe do zamestnania s platnou vnútropodnikovou legislatívou. Povinnosť oboznámenia všetkých zamestnancov s vnútropodnikovými predpismi, ktoré sa ich dotýkajú, býva riešená najčastejšie paušálnym prehlásením v základnej podnikovej norme, upravujúcej systém riadiacej dokumentácie podniku. ZÁVER - Zabezpečenie kvalitného vedenia riadiacej dokumentácie v organizácii predpokladá predovšetkým vypracovanie a dodržiavanie systému úplnej a presnej evidencie dokumentov registratúrneho charakteru, ich prehľadného ukladania, účelného a bezpečného uloženia a ochrany, ako aj plánovitého vyraďovania. Dôležitosť zodpovedného prístupu v tejto oblasti podmieňujú aj legislatívne nároky definované novými zákonmi, či už o samotnom vedení registratúr alebo o slobodnom prístupe k informáciám. Všeobecne záväzným právnym predpisom pre správu registratúry je Zákon NR SR č. 503/2007 Z.z. o archívoch a registratúrach, ktorého platnosť nadobúda účinnosť od 1. 1. 2010, tento zákon venuje zvýšenú pozornosť ako archívnemu systému, tak aj registratúrnemu systému. (Viac si o tejto téme prečítate v mesačníku PaM 4/2010 autorky Ing Dagmar Hraškovej, PhD.)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Čiastka číslo 97/2010 zo dňa 03. 06. 2010 244/2010 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Dohody o stabilizácii a pridružení medzi Európskymi spoločenstvami a ich členskými štátmi na jednej strane a Čiernohorskou republikou na strane druhej Príloha k čiastke 97 – k oznámeniu č. 244/2010 Z. z. Čiastka číslo 98/2010 zo dňa 04. 06. 2010 245/2010 Vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky o odbornej spôsobilosti, zdravotnej spôsobilosti a psychickej spôsobilosti osôb pri prevádzkovaní dráhy a dopravy na dráhe 246/2010 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Protokolu medzi Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky a Administráciou Štátnej hraničnej služby Ukrajiny o výmene informácií 247/2010 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Dohody medzi Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky a Ministerstvom vnútra Českej republiky o spolupráci 248/2010 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Vykonávacieho protokolu medzi Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky a Ministerstvom vnútra Českej republiky k Dohode medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Českej republiky o spoločnom využívaní stanovených informačných a archívnych fondov, ktoré vznikli z činnosti ministerstiev vnútra v oblasti vnútorného poriadku a bezpečnosti zo dňa 29. októbra 1992 Čiastka číslo 99/2010 zo dňa 04. 06. 2010 249/2010 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Zmluvy medzi Slovenskou republikou a Jordánskym hášimovským kráľovstvom o vzájomnej podpore a ochrane investícií Príloha k čiastke 99 – k oznámeniu č. 249/2010 Z. z. Čiastka číslo 100/2010 zo dňa 04. 06. 2010 250/2010 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 40/1993 Z. z. o štátnom občianstve Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov Čiastka číslo 101/2010 zo dňa 05. 06. 2010 251/2010 Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o vyhodnocovaní výdavkov na povodňové zabezpečovacie práce, povodňové záchranné práce a povodňových škôd 252/2010 Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o predkladaní priebežných správ o povodňovej situácii a súhrnných správ o priebehu povodní, ich následkoch a vykonaných opatreniach Čiastka číslo 102/2010 zo dňa 09. 06. 2010 253/2010 Vyhláška Ministerstva kultúry Slovenskej republiky, ktorou sa vykonáva zákon č. 49/2002 Z. z. o ochrane pamiatkového fondu v znení neskorších predpisov 254/2010 Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 492/2004 Z. z. o stanovení všeobecnej hodnoty majetku v znení neskorších predpisov 255/2010 Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa vykonáva zákon o nakladaní s odpadom z ťažobného priemyslu a o zmene a doplnení niektorých zákonov 256/2010 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Dohody o činnosti slovensko-francúzskych bilingválnych sekcií medzi Ministerstvom školstva Slovenskej republiky a Ministerstvom zahraničných vecí a európskych záležitostí Francúzskej republiky 257/2010 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o ďalšom vykonávaní bilaterálnych zmlúv medzi Slovenskou republikou a Českou republikou po začatí plného uplatňovania schengenského acquis oboma štátmi Čiastka číslo 103/2010 zo dňa 09. 06. 2010 258/2010 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Zmluvy medzi Slovenskou republikou a Veľkou líbyjskou arabskou ľudovou socialistickou džamáhírijou o zamedzení dvojitého zdanenia a predchádzaní daňovému úniku v odbore daní z príjmov 259/2010 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia o odbornej skúške a odbornej skúške s certifikátom na účely zákona o finančnom sprostredkovaní a finančnom poradenstve Čiastka číslo 104/2010 zo dňa 10. 06. 2010 260/2010 Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky o podrobnostiach o služobnej rovnošate Železničnej polície a jej vyobrazení 261/2010 Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o obsahu povodňových plánov a postup ich schvaľovania 262/2010 Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovuje obsah plánu obnovy verejného vodovodu, plánu obnovy verejnej kanalizácie a postup pri ich vypracúvaní 263/2010 Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 283/2001 Z. z. o vykonaní niektorých ustanovení zákona o odpadoch v znení neskorších predpisov 264/2010 Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky z 8. decembra 2004 č. MF/010175/2004-42, ktorým sa ustanovuje druhová klasifikácia, organizačná klasifikácia a ekonomická klasifikácia rozpočtovej klasifikácie v znení neskorších predpisov 265/2010 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o prijatí zmien Vykonávacieho predpisu k Zmluve o patentovej spolupráci Príloha k čiastke 104 – k oznámeniu č. 265/2010 Z. z. Čiastka číslo 105/2010 zo dňa 11. 06. 2010 266/2010 Zákon, ktorým sa dopĺňa zákon č. 333/2004 Z. z. o voľbách do Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov a zákon č. 85/2005 Z. z. o politických stranách a politických hnutiach v znení neskorších predpisov 267/2010 Zákon o poskytovaní dotácie na kompenzáciu strát spôsobených nepriaznivou poveternostnou udalosťou, ktorú možno prirovnať k prírodnej katastrofe, prírodnou katastrofou alebo mimoriadnou udalosťou 268/2010 Zákon, ktorým sa dopĺňa zákon č. 569/2007 Z. z. o geologických prácach (geologický zákon) v znení neskorších predpisov Čiastka číslo 106/2010 zo dňa 15. 06. 2010 269/2010 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú požiadavky na dosiahnutie dobrého stavu vôd 270/2010 Nariadenie vlády Slovenskej republiky o environmentálnych normách kvality v oblasti vodnej politiky Čiastka číslo 107/2010 zo dňa 15. 06. 2010 271/2010 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 264/2009 Z. z. o podporných opatreniach v pôdohospodárstve v znení neskorších predpisov 272/2010 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 373/2008 Z. z., ktorým sa ustanovujú požiadavky na uvádzanie prípravkov na ochranu rastlín na trh v znení neskorších predpisov 273/2010 Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 585/2008 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o prevencii a kontrole prenosných ochorení 274/2010 Vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky č. 388/2009 Z. z., ktorou sa vydáva Mýtny poriadok v znení neskorších predpisov (Zdroj: Zbierka zákonov SR)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
REGISTRATÚRNY PORIADOK A REGISTRATÚRNY PLÁN Nakoľko mám veľmi malé skúsenosti s registratúrou, potrebujem poradiť ohľadom registratúrneho poriadku a registratúrneho plánu. Čo znamenajú tieto pojmy a kedy je ich potrebné vypracovať? Registratúrny poriadok a registratúrny plán sú interné smernice upravujúce správu registratúry. Stanovujú najmä:
Každý podnikateľský aj nepodnikateľský subjekt je s prihliadnutím na svoju pôsobnosť, predmet činnosti, vnútorné a vonkajšie vzťahy špecifický, preto by mal ma aj registratúrny poriadok špecifikovaný na vlastné podmienky. Pôvodca registratúry, ktorý je orgánom verejnej správy, právnickou osobou zriadenou orgánom verejnej správy, právnickou osobou zriadenou zákonom alebo právnickou osobou, ktorej postavenie upravuje zákon, je povinný vypracovať registratúrny poriadok. Pôvodca registratúry v registratúrnom poriadku upravuje:
1. Pôvodcovia registratúry, ktorí sú povinní vypracovať registratúrny poriadok a registratúrny plán
(viac odpovedí na otázky nielen k tejto téme nájdete v mesačníku Poradca 10/2010)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
SPRÁVA REGISTRATÚRY - ZMENA PRIESTUPKY § 30A Priestupku sa dopustí ten, kto: zničí alebo poškodí archívny dokument, odcudzí archívny dokument, vyvezie trvalo archívny dokument bez povolenia ministerstva, neoprávnene zničí registratúrne záznamy alebo registratúru bez vyraďovacieho konania, neumožní výkon štátneho odborného dozoru, nevykoná opatrenie na ochranu archívneho dokumentu, ktoré mu uložilo ministerstvo, neodovzdá archívny dokument do nútenej úschovy, neodovzdá archívny dokument, ktorý mu bol vyvlastnený, nepredloží cudzí archívny dokument s cieľom identifikovať ho, vyvezie registratúrne záznamy bez povolenia ministerstva, dovezie na územie Slovenskej republiky cudzí archívny dokument bez povolenia štátu vývozu, nezabezpečí správu registratúry, umiestni registratúrne záznamy v priestoroch, ktoré nespĺňajú podmienky ich ochrany a pod. INÉ SPRÁVNE DELIKTY - § 31 Ministerstvo môže uložiť pokutu do výšky:
(Ing. Dagmar Hrašková, PhD. - VS 3/2010)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
LÁSKA A PRIATEĽSTVO
Priateľstvo, rovnako ako láska, pramení z nedorozumenia. S. Dygat Láska, odhliadnuc od lásky materinskej, sa dá ľahko nahradiť. Ale stisk ruky priateľa je sľubom, a na ten sa nezabúda. M. Dietrichová Priateľstvo žije z istoty, mlčanlivosti a jemnosti, láska zo sily, rozkoše a hrôzy. M. Maurois Láska a priateľstvo sú ako ozvena; dávajú toľko, koľko berú. A. I. Gercen Človek azda musí pocítiť lásku, aby dobre rozumel priateľstvu. S. Chamfort
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
15. 6. - utorok Daň z príjmov - odvod dane vyberanej zrážkou z tých príjmov, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane (oznámenie o zrážkovej dani z príjmov zo závislej činnosti až v rámci štvrťročného prehľadu) Daň z príjmov - odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane 21. 6. - pondelok DPH - predloženie žiadosti o registráciu pre DPH zdaniteľnou osobou, ktorej obrat za najviac 12 predchádzajúcich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov dosiahol v máji 2010 49 790 € - podanie súhrnného výkazu k DPH za máj 2010 podpísaného zaručeným elektronickým podpisom v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných presiahla v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku 100 000 € 25. 6. - piatok DPH - podanie daňového priznania k DPH za máj 2010 (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac) - splatnosť DPH za máj 2010 pre platiteľov s mesačnou daňovou povinnosťou Spotrebné dane - podanie daňového priznania a splatnosť spotrebnej dane z liehu, vína, piva, tabakových výrobkov, minerálneho oleja, elektriny, uhlia a zemného plynu za máj 2010 30. 6. - streda Daň z príjmov - splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov fyzických a právnických osôb, ktoré mali v predchádzajúcom zdaňovacom období daň vyššiu ako 16 596,96 € - splatnosť štvrťročného preddavku na daň z príjmov fyzických a právnických osôb, ktoré mali v predchádzajúcom zdaňovacom období daň vyššiu ako 1 659,70 € do 16 596,96 € Daň z motorových vozidiel - splatnosť 1/12 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného správcu dane, ak presahuje 8 292 € - splatnosť 1/4 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného správcu dane, ak presahuje 660 € Poistné - splatnosť nedoplatkov z ročného zúčtovania zdravotného poistenia za rok 2009: a) zamestnávatelia sú povinní uhradiť nedoplatky z RZ za seba a zamestnancov, ktorým robili RZ tak, ako ich vykázali v tlačive oznámenie zamestnávateľa o preplatkoch a nedoplatkoch za jednotlivých zamestnancov, b) ostatní platitelia poistného, ktorí si robili RZ sami, musia vyrovnať nedoplatky tak, ako ich uviedli v tlačive ročného zúčtovania. do výplatného termínu Poistné - splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní, splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za máj 2010 do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru Daň z príjmov - odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti za máj 2010 - prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za máj 2010 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke Do 15 dní oznámiť správcovi dane: Daň z príjmov - vznik povinnosti zrážať daň z príjmov alebo preddavky na daň z príjmov alebo daň z príjmov vyberať Správa dane - zmenu skutočností o daňovníkovi a o zániku daňovej povinnosti Správa dane - zrušenie činnosti daňového subjektu Do 30 dní Správa dane - odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť alebo začatia výkonu inej zárobkovej činnosti - registrovať sa u miestne príslušného správcu dane Správa dane - oznámiť správcovi dane vykonávanie činnosti alebo poberanie príjmov podliehajúcich dani Správa dane - oznámiť správcovi dane zriadenie stálej prevádzkarne Správa dane - pred zrušením stálej prevádzkarne oznámiť túto skutočnosť správcovi dane Miestne dane - oznámiť správcovi dane z nehnuteľností rozhodujúce skutočnosti pre vznik alebo zánik daňovej povinnosti k dani z nehnuteľnosti ako aj zmenu týchto skutočností Miestne dane - vznik daňovej povinnosti k dani z motorových vozidiel Miestne dane - zmenu skutočností rozhodujúcich na určenie dane z motorových vozidiel
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poradca - mesačník nielen pre podnikateľov, č. 11-12/2010
Dane, účtovníctvo - vzory a prípady (DÚVaP) - mesačník, č. 6-7/2010
Dane, účtovníctvo, odvody bez chýb, pokút a penále - (DUO) - mesačník, č. 6/2010
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále - (PaM) - mesačník, č. 6/2010
Verejná správa - (VS) - mesačník, č. 6/2010
1 000 riešení - mesačník, č. 5-6/2010
PRIPRAVUJEME Poradca č. 13/2010 (VI/2010)
DÚVaP č. 7/2010 (VI/2010)
DUO č. 7-8/2010 (VI/2010)
PaM č. 6/2010 (VI/2010)
Verejná správa (VS) č.7-8/2010 - (VI/2010)
1000 riešení č. 7/2010 - (VI/2010)
MONOTEMATIKA Súvzťažnosti pre verejnú správu
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
SÚVZŤAŽNOSTI - PRE PODNIKATEĽOV SÚVZŤAŽNOSTI - PRE VEREJNÚ SPRÁVU Rok 2010 je začiatkom kvalitatívne novej etapy účtovania podnikateľov. K najvýznamnejším prvkom novej metodiky patrí napr. účtovanie rezerv a opravných položiek, jednotný spôsob účtovania nákladov a výnosov. Pre podnikateľov sú k dispozícii zmeny postupov účtovania a zákona o účtovníctve, ktoré sú účtovné jednotky povinné dodržiavať z hľadiska účtovania. Súčasťou balíčka pre podnikateľov je úplné znenie zákona o účtovníctve. Odpovede na tému účtovania v JÚ a PÚ nájdete v publikácii 1000 riešení.
SÚVZŤAŽNOSTI - PRE PODNIKATEĽOV
BALÍČEK SÚVZŤAŽNOSTI PRE PODNIKATEĽOV, DÚVaP 5-6/2010 + Aktualizácia 2010 I/1 + 1000 riešení 56/2010 - zadarmo cena: 11,62 €
SÚVZŤAŽNOSTI - PRE VEREJNÚ SPRÁVU
BALÍČEK SÚVZŤAŽNOSTI PRE VEREJNÚ SPRÁVU, VS 6/2010 + Aktualizácia 2010 I/1 + VS 6/2010 - zadarmo cena: 12,70 €
Bližšie informácie o cenách a spôsobe objednania získate aj na telefónnom čísle 041 5652 983.
Emailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určená čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Copyright (c) Poradca s.r.o., 2002 - 2010 |