Em@ilové noviny

 

č. 14/2018

15.9.2018

 

 
 
 Téma novín 
 P6 aktual 
 Chybiť znamená platiť 
 Najviac čítané témy a publikácie 
 Horúce témy 
 Kontakty 

Služby, ktoré nájdete len u nás:

  • aktuálne a rýchle informácie
    (zmeny zákonov a predpisov) z oblastí daní, účtovnictva, miezd, odvodov; za výhodné ceny
  • kvalifikovaný a ochotný personál
    na zákazníckom oddelení;
  • možnosť rýchleho objednania
    publikácie (telefonicky, faxom, e-mailom, poštou);
  • rýchla dodávka (do 48 hodín)
  • uvádzanie nových produktov
    prostredníctvom mailingov a telemarketingu;
  • približovanie sa k zákazníkovi
    prostredníctvom bezplatných odpovedí na otázky.
 
Pri zdaňovaní príjmov fyzických osôb daňou z príjmov sa viaceré veličiny ovplyvňujúce zdanenie a výšku dane vypočítavajú v závislosti od sumy životného minima. V súčasnom období sú to najmä nezdaniteľné časti základu dane na daňovníka a na manželku (manžela), výška zdaniteľných príjmov zakladajúcich povinnosť podať daňové priznanie, minimálna výška dane, výška základu dane, od ktorej sa zvyšuje sadzba dane, daňový bonus. Od 1. júla 2018 sa zvýšila výška životného minima, čo bude mať následne vplyv na zdanenie príjmov fyzických osôb v roku 2019. Viac sa dočítate v prvej téme čísla.

Komisný predaj sa realizuje na základe komisionárskej zmluvy, v podstate ide o odložený predaj, kedy práva k tovaru prevedie vlastník (dodávateľ), t.j. komitent na predajcu (komisionára) až v okamihu, keď predajca nájde zákazníka pre daný tovar. Komitent prenechá komisionárovi tovar s tým, že komisionár by sa mal snažiť v záujme komitenta tovar predať, za čo je dohodnutá provízia. Viac ponúkame v druhej téme čísla.

Za odvedenú prácu je každý zamestnanec hodnotený a následne aj odmenený. Zisťovaním toho, ako pracovník vykonáva svoju prácu, ako plní úlohy, aké je jeho pracovné správanie, vzťahy k spolupracovníkom a zákazníkom sa zaoberá hodnotenie zamestnancov ako jedna zo základných funkcií riadenia ľudských zdrojov. Čítajte rubriku Byť dobrý nestačí.


Prajeme Vám príjemné čítanie a tešíme sa na dalšie stretnutie pri emailových novinách.

Anna Dišeková
zodpovedná redaktorka
poradca@poradca.sk


V tomto čísle najdete:

 

 
 
TÉMA NOVÍN

 
ZVÝŠENIE ŽIVOTNÉHO MINIMA A DAŇ Z PRÍJMOV



Právna úprava životného minima
Životné minimum je spoločenský uznaná minimálna hranica príjmov fyzickej osoby, pod ktorou nastáva stav jej hmotnej núdze. Životné minimum je legislatívne upravené zákonom č. 601/2003 Z. z. o životnom minime a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej "zákon o životnom minime"). V súlade s § 5 ods. 1 a ods. 7 zákona o životnom minime sa sumy životného minima uvedené v § 2 tohto zákona upravia vždy k 1. júlu bežného kalendárneho roka opatrením, ak v odseku 6 nie je ustanovené inak. Od 1. júla 2018 boli sumy životného minima ustanovené Opatrením MPSVaR SR č. 196/2018 Z. z. takto:
- podľa § 2 písm. a) na výšku 205,07 eura mesačne, ak ide o jednu plnoletú fyzickú osobu
- podľa § 2 písm. b) na výšku 143,06 eura mesačne, ak ide o ďalšiu spoločne posudzovanú plnoletú fyzickú osobu
- podľa § 2 písm. c) na výšku 93,61 eura mesačne, ak ide o nezaopatrené dieťa alebo zaopatrené neplnoleté dieťa.

Vplyv výšky životného minima na daň z príjmov
V § 11 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len "zákon o dani z príjmov") je zavedená legislatívna skratka "platné životné minimum", ktorým je suma životného minima platná k 1. januáru príslušného zdaňovacieho obdobia. V tomto ustanovení sa uvádza odvolávka na § 2 písm. a) zákona o životnom minime. Na tento účel sa k 1. januáru 2019 uplatňuje výška životného minima 205,07 eura.

Nezdaniteľná časť základu dane na daňovníka

V súlade s § 11 ods. 2 zákona o dani z príjmov je nezdaniteľná časť základu dane na daňovníka vo výške 19,2-násobku sumy platného životného minima, ak daňovník v príslušnom zdaňovacom období dosiahne základ dane rovný alebo nižší ako 100-násobok sumy platného životného minima. Pri základe dane vyššom ako 100-násobok sumy platného životného minima nezdaniteľná časť základu dane ročne na daňovníka je suma zodpovedajúca rozdielu 44,2-násobku platného životného minima a jednej štvrtiny základu dane. Ak táto suma je nižšia ako nula, nezdaniteľná časť základu dane ročne na daňovníka sa rovná nule.

Výška nezdaniteľnej časti základu dane na daňovníka pre rok 2019:


Nezdaniteľná časť základu dane na daňovníka

Ročne v €

Mesačne v

 €

 

328,11

-ak je základ dane z príjmov podľa § 5 a § 6 ods. 1 a 2 rovný alebo nižší ako 20 507 €

3 937,35

-ak je základ dane z príjmov podľa § 5 a § 6 ods. 1 a 2 vyšší ako 20 507 €

9 064,094 – (základ dane: 4)

 




Poznámka:
Nezdaniteľné časti základu dane znižujú len základ dane vykázaný z príjmov podľa § 5 (zo závislej činnosti) a z § 6 ods. 1 a 2 (z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti), alebo súčet uvedených základov dane.

Pri výpočte mesačnej nezdaniteľnej časti základu dane, ktorá sa uplatňuje pri výpočte preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti, sa vychádza zo sumy 3 937,35 eura. Mesačná výška nezdaniteľnej časti základu dane na daňovníka je 328,11 eura. Rozdiel do ročnej výšky sa vysporiada pri ročnom zúčtovaní preddavkov alebo pri podaní daňového priznania.

Príklad
Zamestnanec podpísal u svojho zamestnávateľa vyhlásenie do konca januára 2019, na základe čoho mu zamestnávateľ uplatňoval pri výpočte mesačného preddavku na daň nezdaniteľnú časť základu dane na daňovníka 328,11 eura, spolu uplatnené 3 937,32 eura.
Za zdaňovacie obdobie roka 2019 vykáže základ dane 24 065 eur. Nezdaniteľná časť základu dane sa vypočíta takto: 9 064,094 eura - (24 065: 4) = 9 064,094 eura - 6 016,25 eura = 3 047,844 eura, zaokr. 3 047,85 eura.
Pretože základ dane je vyšší ako 20 507 eur, zamestnanec má nárok na krátenú nezdaniteľnú časť základu dane na daňovníka. Pretože v priebehu roka bola uplatnená vyššia suma, rozdiel sa vysporiada v rámci ročného zúčtovania preddavkov alebo v daňovom priznaní.

Nezdaniteľná časť základu dane na manželku (manžela)
V súlade s § 11 ods. 3 písm. a) zákona o dani z príjmov nezdaniteľná časť základu dane ročne na manželku (manžela), (ďalej "manželský partner") je suma zodpovedajúca 19,2-násobku platného životného minima, ak daňovník v príslušnom zdaňovacom období dosiahne základ dane rovnajúci sa alebo nižší ako 176,8-násobok platného životného minima a jeho manželský partner nemá vlastný príjem. Ak má vlastný príjem nepresahujúci sumu zodpovedajúcu 19,2-násobku platného životného minima, nezdaniteľná časť základu dane ročne na manželského partnera je rozdiel medzi sumou zodpovedajúcou 19,2-násobku platného životného minima a vlastným príjmom manželského partnera. Pri vlastnom príjme presahujúcom sumu 19,2-násobku platného životného minima sa nezdaniteľná časť základu dane na manželského partnera rovná nule.
V súlade s § 11 ods. 3 písm. b) zákona o dani z príjmov, ak daňovník v príslušnom zdaňovacom období dosiahne základ dane vyšší ako 176,8-násobok platného životného minima a jeho manželský partner nemá vlastný príjem, je nezdaniteľná časť základu dane ročne na manželského partnera suma zodpovedajúca rozdielu 63,4-násobku platného životného minima a jednej štvrtiny základu dane tohto daňovníka; ak je táto suma nižšia ako nula, nezdaniteľná časť na manželského partnera je nula. Ak manželský partner má vlastný príjem, nezdaniteľná časť je táto suma znížená o vlastný príjem manželského partnera; ak je táto suma nižšia ako nula, nezdaniteľná časť základu dane na manželského partnera sa rovná nule.

Poznámka:
Vlastným príjmom manželského partnera sa na účel výpočtu tejto nezdaniteľnej časti rozumie akýkoľvek hrubý príjem manželského partnera [s výnimkou príjmu uvedeného v § 11 ods. 4 písm. b) zákona], znížený o zaplatené poistné a príspevky, ktoré manželský partner bol povinný z tohto príjmu v príslušnom zdaňovacom období zaplatiť.

Prehľad výšky nezdaniteľnej častí základu dane na manželku (manžela) v roku 2019:


Ak základ dane daňovníka z príjmov podľa § 5 a § 6 ods. 1 a 2

Vlastné príjmy manželky

Nezdaniteľná časť základu dane na manželku

 – sa rovná alebo je nižší ako 36 256,37 €

 Nula

 3 937,35 €

 menej ako 3 937,35 €

3 937,35 € – vlastné príjmy manželky

3 937,35 € a viac

 Nula

Ak základ dane daňovníka z príjmov podľa § 5 a § 6 ods. 1 a 2

Vlastné príjmy manželky

Nezdaniteľná časť základu dane na manželku

 – je vyšší ako 36 256,37 €

 nepoberala

13 001,438 € – (základ dane daňovníka: 4)

poberala

13 001,438 € – (základ dane daňovníka: 4) – vlastné príjmy manželky

 




Ak daňovník dosiahne základ dane viac ako 52 005,75 eur, nezdaniteľná časť na manželku je nula, bez ohľadu na výšku jej vlastných príjmov.

Príklad
Manželka poberala do konca augusta 2019 (8 mesiacov) rodičovský príspevok, od 1. septembra nastúpila do zamestnania. Okrem rodičovského príspevku mala iba príjem zo zamestnania po odpočítaní povinného poistného 2 078,55 eura (tzv. vlastný príjem manželky). Základ dane manžela z príjmov zo závislej činnosti za rok 2019 bude 26 020 eur. Pretože základ dane manžela je nižší ako 36 256,37 eura, nezdaniteľná časť základu dane na manželku sa vypočíta ako rozdiel sumy 3 937,35 eura a vlastného príjmu manželky (2 078,55 eura). Ak by podmienky pre uplatnenie tejto nezdaniteľnej časti boli splnené po celý rok, bola by nezdaniteľná časť 1 858,80 eura (3 937,35 - 2 078,55). Pretože podmienky trvali iba 8 mesiacov, bude mať manžel nárok na 8/12 nezdaniteľnej časti. Výpočet: 1 858,80 eura: 12 mesiacov x 8 mesiacov = 1 239,20 eura.

Príklad
Manžel dosiahne v roku 2019 základ dane z príjmov zo závislej činnosti 36 550 eur. Manželka bola zapísaná do zoznamu uchádzačov o zamestnanie do konca augusta, podporu v nezamestnanosti poberala len 5 mesiacov v celkovej výške 2 000 eur. Potom sa zamestnala a dosiahla príjem zo závislej činnosti po odpočítaní povinného poistného 1 299 eur.
Pretože základ dane manžela je vyšší ako 36 256,37 eura, nezdaniteľná časť v ročnej výške sa vypočíta podľa vzorca: (13 001,438 eura - ? základu dane) - vlastný príjem manželky
13 001,438 eura - (36 550 eur: 4) = 3 863,938 eura
3 863,938 eura - (2 000 eur + 1 299 eur) = 564,938 eura
(564,938 eura: 12) x 8 = 376,63 eura (zaokr.)
Manžel si môže uplatniť nezdaniteľnú časť základu dane na manželku vo výške 376,63 eura.

Sadzba dane
V súlade s § 15 písm. a) zákona o dani z príjmov sadzba dane zo základu dane fyzickej osoby zisteného podľa § 4 zákona v závislosti od sumy platného životného minima je:

- 19 % a uplatní sa na zdanenie príjmov fyzickej osoby z tej výšky základu dane, ktorá nepresiahne 176,8-násobok sumy platného životného minima vrátane. Pre zdaňovacie obdobia roku 2019 sa sadzba dane 19 % použije na základ dane do sumy 36 256,37 eura vrátane (bod 1a).

V zmysle § 35 ods. 2 zákona o dani z príjmov sa sadzba dane 19 % použije aj na výpočet mesačného preddavku na daň zo zdaniteľnej mzdy zaokrúhlenej na eurocenty nadol z tej časti, ktorá nepresiahne 1/12 sumy 176,8-násobku platného životného minima vrátane. Za rok 2019 sa sadzbou dane 19 % vypočíta mesačný preddavok na daň zo zdaniteľnej mzdy 3 021,36 eura (36 256,37 eura: 12) vrátane.

- 25 %
a uplatní sa na zdanenie príjmov fyzickej osoby z tej výšky základu dane, ktorá presiahne 176,8- násobok sumy platného životného minima. Pre zdaňovacie obdobie roku 2019 sa sadzba dane 25 % použije na základ dane nad sumu 36 256,37 eura (bod 1b).

V zmysle § 35 ods. 2 zákona o dani z príjmov sa sadzba dane 25 % použije na výpočet mesačného preddavku na daň z tej časti zdaniteľnej mzdy zaokrúhlenej na eurocenty nadol, ktorá presiahne 1/12 sumy 176,8-násobku platného životného minima. Za rok 2019 sa sadzbou dane 25 % vypočíta mesačný preddavok na daň zo zdaniteľnej mzdy nad 3 021,36 eura.

Poznámka:
V súlade s § 4 ods. 1 zákona o dani z príjmov sa základ dane zistí ako súčet čiastkových základov dane z príjmov:
- podľa § 5 a § 6 ods. 1 a 2 (základ dane z príjmov podľa § 6 ods. 1 a 2 sa môže znížiť o daňovú stratu), ktoré sa znižujú o nezdaniteľné časti základu dane a
- podľa § 6 ods. 3 a 4 a § 8, ktoré sa neznižujú o nezdaniteľné časti základu dane.
Z príjmov v § 7 zákona sa vypočíta osobitný základ dane.

Príklad
Fyzická osoba dosiahne za rok 2019 základ dane po zohľadnení nezdaniteľných častí základu dane 40 000 eur. Výpočet dane:
19 % zo sumy 36 256,37 eura + 25 % zo sumy 3 743,63 eura
6 888,7103 eura + 935,9075 eura = 7 824,6178 zaokr. 7 824,61 eura

Minimálna výška dane fyzickej osoby
V zmysle § 46a zákona o dani z príjmov sa daň fyzickej osoby nevyrubí a neplatí, ak za zdaňovacie obdobie nepresiahne 17 eur alebo celkové zdaniteľné príjmy tohto daňovníka za zdaňovacie obdobie nepresiahnu 50 % sumy podľa § 11 ods. 2 písm. a), t. j. sumy nezdaniteľnej časti základu dane na daňovníka. To neplatí, ak daňovník uplatňuje daňový bonus podľa § 33 alebo daňový bonus na zaplatené úroky podľa § 33a alebo ak sa daň vyberá zrážkou podľa § 43, alebo ak sa zrážajú preddavky na daň podľa § 35, alebo preddavky na zabezpečenie dane podľa § 44.
Z uvedeného vyplýva, že životné minimum ovplyvňuje výšku zdaniteľných príjmov, do ktorej sa neplatí daň, pretože pri jej výpočte sa používa výška nezdaniteľnej časti základu dane na daňovníka na príslušné zdaňovacie obdobie, ktorá sa odvíja od výšky životného minima.

Za zdaňovacie obdobie roku 2019 sa daň fyzickej osobe nevyrubí a neplatí, ak nepresiahne 17 eur alebo celkové zdaniteľné príjmy nepresiahnu sumu 1 968,68 eura.

Povinnosť podať daňové priznanie
Podľa § 32 ods. 1 zákona o dani z príjmov je daňové priznanie za zdaňovacie obdobie povinný podať daňovník, ak za zdaňovacie obdobie dosiahol zdaniteľné príjmy presahujúce 50 % sumy podľa § 11 ods. 2 písm. a), t. j. sumy nezdaniteľnej časti základu dane na daňovníka (s výnimkou uvedenou v odseku 4). Daňové priznanie je povinný podať aj daňovník, ktorého zdaniteľné príjmy za zdaňovacie obdobie nepresiahli 50 % sumy nezdaniteľnej časti základu dane na daňovníka, ale vykazuje daňovú stratu. Do sumy zodpovedajúcej 50 % sumy nezdaniteľnej časti základu dane na daňovníka sa nezahŕňajú príjmy, z ktorých sa daň vyberá zrážkou, ak vybraním tejto dane je splnená daňová povinnosť (prípady vymenované v § 43 ods. 6 zákona) alebo daňovník neuplatní postup podľa § 43 ods. 7.
Z uvedeného vyplýva, že platné životné minimum má vplyv aj na výšku zdaniteľných príjmov, pri prekročení ktorej vzniká povinnosť podať daňové priznanie, nakoľko tieto sú odvodené od výšky nezdaniteľnej časti základu dane na daňovníka, ktorá sa odvíja od výšky životného minima.

Za zdaňovacie obdobie roku 2019 je limit zdaniteľných príjmov určený v § 32 ods. 1 zákona o dani z príjmov suma 1 968,68 eura.

Daňový bonus
Daňový bonus
podľa § 33 zákona o dani z príjmov sa zvyšuje k 1. januáru príslušného zdaňovacieho obdobia rovnakým koeficientom, ako sa zvyšovala suma životného minima k 1. júlu predchádzajúceho zdaňovacieho obdobia (§ 52zd ods. 7 zákona o dani z príjmov).
V roku 2019 budú uplatňovať zamestnávatelia v priebehu roka daňový bonus mesačne na jedno vyživované dieťa vo výške 22,17 eura, ročná výška daňového bonusu na jedno vyživované dieťa predstavuje sumu 266,04 eura (22,17 eura x 12 mesiacov).
Ing. Ivana Valterová
(Viac nielen o tejto téme sa dočítate v publikácii PaM 10/2018)



KOMISNÝ PREDAJ A DPH


Výhodou pre komisionára je, že za tovar prevzatý do komisionálneho predaja neplatí pri jeho prevzatí komitentovi, ale až po uskutočnení predaja. Komisionár nenadobúda k tovaru vlastnícke právo, ale má ich len v úschove.

Komisný predaj podľa zákona o DPH
V prípade obstarania predaja alebo kúpy tovaru na základe komisionárskej zmluvy, podľa ktorej komisionár obstará kúpu alebo predaj tovaru vo svojom mene a na účet komitenta, na základe § 8 ods. 6 zákona o DPH platí, že komisionár tovar kúpil a predal. Komisionár má právo disponovať s tovarom ako vlastník. Komisionár, ktorý obstaráva kúpu alebo predaj tovaru, je vo vzťahu ku kupujúcemu (tretej osobe) ako predávajúci a vo vzťahu ku komitentovi ako kupujúci. Komisionár svoju odmenu za obstaranie predaja alebo kúpy tovaru samostatne nezdaňuje, ale ju zahŕňa do ceny obstaraného tovaru.

Komisný predaj a vznik daňovej povinnosti
Pri dodaní tovaru na základe komisionárskej zmluvy alebo inej obdobnej zmluvy, keď platiteľ dane koná vo svojom mene na účet inej osoby, podľa § 19 ods. 5 zákona o DPH komitentovi vzniká daňová povinnosť v ten istý deň, keď vzniká daňová povinnosť komisionárovi.
Komisionárovi vzniká daňová povinnosť podľa § 19 ods. 1 zákona o DPH dňom dodania tovaru. Dňom dodania je deň, ktorým kupujúci nadobudne dispozičné právo k tovaru.

Príklad
Komisný predaj tovaru v SR
Platiteľ dane A (komitent) na základ komisionárskej zmluvy odovzdal v SR tovar platiteľovi dane B (komisionárovi) dňa 22. 5. 2018. Platiteľ dane B sa zaviazal v zmysle komisionárskej zmluvy, že zabezpečí predaj tovaru vo vlastnom mene na účet platiteľa dane A.
Komisionár predal tovar kupujúcemu (tretej osobe) dňa 23. 06. 2018. Daňová povinnosť vzniká komisionárovi 23. 06. 2018 a v ten istý deň aj komitentovi.
Komisionárovi vzniká daňová povinnosť podľa § 19 ods. 1 zákona o DPH v deň, keď kupujúci nadobudol právo disponovať s tovarom ako vlastník a komitentovi podľa § 19 ods. 5 zákona o DPH v ten istý deň ako komisionárovi.

Príklad
Predaj zásob uskutočnený pôvodným vlastníkom po predaji podniku
Platiteľ DPH predáva časť podniku - maloobchodné predajne aj s tovarom k 31.7.2018. Kupujúci - právny nástupca je platiteľ DPH.
Podľa zmluvy do udelenia koncesií a oprávnení, ktoré titulom zmluvy o predaji podniku neprechádzajú na kupujúceho, avšak pre prevádzkovanie podniku sú potrebné, je predávajúci povinný pokračovať v prevádzke podniku vo vlastnom mene na účet a podľa pokynov kupujúceho, nie však dlhšie ako tri mesiace po rozhodujúcom dni. To znamená, že od 1. 8. 2018 všetky nadobúdacie doklady budú už evidované v účtovníctve kupujúceho, ale evidencia tržieb do 20. 8. 2018 bude na predávajúceho. V danom prípade ide o predaj podniku (časti podniku), ktorý sa podľa § 10 ods. 1 zákona o DPH nepovažuje za zdaniteľný obchod. Na kupujúceho prechádza hmotný majetok, práva aj záväzky, čo musí byť uvedené aj v zmluve o predaji. V rámci predaja podniku teda prechádzajú na kupujúceho aj predmetné skladové zásoby v predajniach.
Predaj podniku sa teda neuvádza v daňovom priznaní a v kontrolnom výkaze u predávajúceho a rovnako u kupujúceho
. Ak z uvedených dôvodov dochádza k situácii, že predávajúci bude v období od 1. 8. do 20. 8. 2018 uskutočňovať predaj v predajniach, ktoré sú predmetom predaja podniku, t.j. v auguste 2018 sú predajne aj so zásobami už majetkom subjektu, ktorý podnik kúpil a preto predaj bude uskutočňovaný v mene predávajúceho a na účet kupujúceho, potom bude v podstate dochádzať ku komisnému predaju.
Práva k tovaru prevedie vlastník (subjekt, ktorý kúpil podnik), t.j. komitent na predajcu (komisionára - subjekt, ktorý predal podnik) až v okamihu, keď predajca daný tovar predá.
Podstatou komisného predaja je, že komitent prenechá komisionárovi tovar s tým, že komisionár by sa mal snažiť v záujme komitenta tovar predať, za čo je dohodnutá provízia. Výhodou pre komisionára je, že za tovar prevzatý do komisionálneho predaja neplatí pri jeho prevzatí komitentovi, ale až po uskutočnení predaja. Komisionár nenadobúda k tovaru vlastnícke právo, ale má ho len v úschove.
Na základe § 8 ods. 6 zákona o DPH platí, že komisionár tovar kúpil a predal. Komisionár má právo disponovať s tovarom ako vlastník.
Komisionár, ktorý obstaráva predaj tovaru, je vo vzťahu ku kupujúcemu (tretej osobe) ako predávajúci a vo vzťahu ku komitentovi ako kupujúci.
Pri dodaní tovaru na základe komisionárskej zmluvy alebo inej obdobnej zmluvy, keď platiteľ dane koná vo svojom mene na účet inej osoby, podľa § 19 ods. 5 zákona o DPH komitentovi vzniká daňová povinnosť v ten istý deň, keď vzniká daňová povinnosť komisionárovi.
Komisionárovi vzniká daňová povinnosť podľa § 19 ods. 1 zákona o DPH dňom dodania tovaru. Dňom dodania je deň, ktorým kupujúci nadobudne dispozičné právo k tovaru.
V danom prípade teda komitent (subjekt ktorý kúpil podnik) na základe zmluvy odovzdal tovar v predajniach komisionárovi (subjekt ktorý predal podnik) dňa 1. 8. 2018. Komisionár sa zaviazal, že zabezpečí predaj tovaru vo vlastnom mene na účet komitenta.
Komisionár predal tovar kupujúcemu (tretej osobe) v dňoch 1. 8. až 20. 8. 2018, v deň predaja vznikla daňová povinnosť komisionárovi podľa § 19 ods. 1 zákona o DPH, zároveň platí fikcia podľa § 8 ods.6 zákona o DPH, že tovar v deň predaja kúpil, teda mu vznikne aj právo na odpočítanie dane, t.j. výsledok v daňovom priznaní z tejto činnosti za august 2018 (od 1. 8. do 20. 8. 2018) bude 0,- eur.
Komitentovi vznikne za uvedené obdobie z predaného tovaru daňová povinnosť podľa § 19 ods. 5 zákona o DPH, daň si odpočíta na základe nadobúdacích dokladov, vystavených na jeho meno.

Komisný predaj pri intrakomunitárnom dodaní tovaru
Ak ide o dodanie tovaru na základe komisionárskej zmluvy, pričom tovar je dodaný platiteľom dane zo SR do iného členského štátu pre osobu, ktorá je registrovaná pre daň v inom členskom štáte, potom ide o dodanie tovaru zo SR do iného členského štátu a zo strany nadobúdateľa v inom členskom štáte ide o nadobudnutie tovaru z iného členského štátu.
V postavení nadobúdateľa tovaru v inom členskom štáte môže byť komisionár, ktorý obstaráva predaj tovaru pre komitenta, alebo zákazník, ktorému komisionár predáva tovar vlastným menom na účet komitenta. Na dodanie tovaru, ktorý je odoslaný alebo prepravený zo SR do iného členského štátu, ak nadobúdateľ je osobou registrovanou pre daň v inom členskom štáte, sa vzťahuje ustanovenie § 43 ods. 1 až 4 zákona o DPH, ide o dodanie tovaru, ktoré je v SR oslobodené od dane.

Komisný predaj v rámci EÚ
Pri komisionárskych operáciach subjekt A-komitent poverí subjekt B-komisionára, aby vyhľadal kupujúceho C, pričom subjekt B koná vo svojom mene a na cudzí účet, odmenou pre B je provízia. Dôležité je, aby na činnosť komisionára nadväzoval priamo pohyb tovaru.
Ak je komitent osoba registrovaná pre DPH v inom členskom štáte a dôjde k nadobudnutiu tovaru v SR z iného členského štátu, z hľadiska DPH takáto transakcia je považovaná za nadobudnutie tovaru a v SR vzniká nadobúdateľovi povinnosť odviesť DPH podľa § 69 ods. 6 zákona o DPH.
Ak je komitent osoba registrovaná pre DPH v SR a ide o dodanie tovaru zo SR do iného členského štátu, z hľadiska DPH, ak nadobúdateľ tovaru je osobou registrovanou pre daň v inom členskom štáte, uplatní sa ustanovenie § 43 ods. 1 a 5 zákona o DPH (intrakomunitárne dodanie tovaru oslobodené od DPH). V postavení nadobúdateľa tovaru v inom členskom štáte môže byť zákazník, ktorému komisionár predáva tovar, alebo komisionár, ktorý obstaráva predaj tovaru.
Príklad
Obstaranie predaja komisionárom zo SR pre českého zákazníka
Komisionár zo SR (platiteľ DPH) obstará predaj tovaru slovenského podnikateľa pre zákazníka z ČR, ktorý je registrovaný pre daň v ČR.
Dodanie tovaru pre českého zákazníka spĺňa podmienky pre oslobodenie od dane podľa § 43 zákona o DPH. Komisionár začal prepravovať tovar do ČR dňa 30. 6. 2018 a v tento deň vyhotovil aj faktúru pre českého zákazníka. Za deň dodania tovaru pre českého zákazníka sa považuje 30. 6. 2018. V tento deň vznikla komitentovi daňová povinnosť pri tovare, ktorý odovzdal komisionárovi na predaj a do 15 dní bol povinný vyhotoviť pre komisionára faktúru. Komitent priznal DPH v daňovom priznaní za jún 2018, komisionár uviedol dodanie tovaru oslobodené od dane rovnako v daňovom priznaní za jún 2018 a tiež v súhrnnom výkaze.
Príklad
Obstaranie predaja komisionárom z ČR pre slovenského zákazníka
Komisionár z ČR (platiteľ DPH) obstaral predaj tovaru platiteľa dane registrovaného pre daň v SR, tovar predáva českému zákazníkovi.
Dodanie tovaru českému komisionárovi spĺňa podmienky pre oslobodenie od dane podľa § 43 zákona o DPH. Dodávka tovaru sa začala uskutočňovať dňa 25. júna 2018 a český komisionár mohol nakladať s tovarom ako vlastník dňa 26. júna 2018. Komitent vyhotovil faktúru pre komisionára dňa 25. júna 2018, tento deň sa považuje za deň vzniku daňovej povinnosti pri nadobudnutí tovaru komisionárom. Komisionár predal tovar zákazníkovi v ČR dňa 2. júla 2018. Komitentovi vznikla podľa § 19 ods. 5 zákona o DPH daňová povinnosť v nulovej hodnote v ten istý deň, kedy vznikla daňová povinnosť českému komisionárovi pri nadobudnutí tovaru zo SR. Komitent uviedol údaje o dodaní tovaru do ČR v daňovom priznaní podanom za zdaňovacie obdobie jún 2018 a v súhrnnom výkaze.

Komisný predaj a ojazdené automobily
V praxi je obvyklé, že použitý tovar, teda aj predaj použitých motorových vozidiel je založený na zmluvách o komisionárskom predaji, kedy prechádza vlastnícke právo z komitenta (ktorý spravidla nie je osobu registrovanou pre DPH) na nadobúdateľa a prevádzkovateľ autobazáru vystupuje v právnom vzťahu ako komisionár obstarávajúci predaj použitého vozidla na účet komitenta.
Z daňového hľadiska však dodanie tovaru má vlastný autonómny obsah, ktorý je daňový subjekt povinný deklarovať vo faktúre. V oblasti DPH nepostačuje len materiálna existencia zdaniteľného plnenia, ale aj jeho deklarácia faktúrou. Dodanie tovaru v zmysle § 8 ods. 1 zákona o DPH, ktoré spočíva v prevode práva nakladať s tovarom ako vlastník, už svojou dikciou odlišuje prevod vlastníckeho práva z právneho hľadiska od prevodu vlastníctva v zmysle ekonomickom. Teda zákon o DPH nepoužíva termín "prevod práva nakladať s tovarom od vlastníka, ale "ako vlastník". Oblasť DPH je harmonizovaná a ekonomický koncept prevodu vlastníctva v oblasti DPH je predmetom výkladu Súdneho dvora EÚ a má nezávislý a autonómny obsah.
Zákon o DPH explicitne ustanovuje nevyvrátiteľnú domnienku (právnu fikciu) v § 8 ods. 6, podľa ktorej, ak zdaniteľná osoba na základe komisionárskej zmluvy alebo inej obdobnej zmluvy, podľa ktorej koná vo svojom mene na účet inej osoby (komisionárska zmluva), obstará kúpu tovaru alebo predaj tovaru, platí, že táto zdaniteľná osoba tovar kúpila a predala. Z tohto dôvodu platí právna fikcia, že dodávateľ uvedený na faktúre i keď obstaral tovar na základe komisionárskej zmluvy alebo obdobnej zmluvy, je z daňového hľadiska jeho vlastníkom.
Okrem toho tiež podľa § 66 ods. 16 zákona o DPH (osobitná úprava dane pri použitom tovare) platí, že ak obchodník kúpi použitý tovar od zdaniteľnej osoby registrovaný j pre daň v inom členskom štátu a na faktúre nie je uvedená poznámka "úprava zdaňovania prirážky - použitý tovar", obchodník nemôže pri predaji uplatniť osobitnú úpravu uplatňovania dane - t.j. zdanenie prirážky.

Príklad
Predaj ojazdených automobilov zakúpených v Rakúsku
Slovenský autobazár (platiteľ DPH) predáva v SR ojazdené automobily, ktoré nadobudol od rakúskeho platiteľa DPH. Rakúsky platiteľ automobily nakupoval od rakúskych občanov, nebol vlastníkom automobilov, mal splnomocnenie na predaj. Na faktúrach neuvádzal rakúsku DPH, neuviedol ani použitie osobitného režimu zdanenia prirážky.
V danom prípade rakúsky platiteľ, ktorý mal právo disponovať s automobilmi, je z hľadiska DPH v pozícii dodávateľa - platiteľa DPH, ktorý uskutočnil intrakomunitárne dodanie tovaru, oslobodené od DPH v Rakúsku.
Slovenský autobazár postupuje tak, že nákup automobilov v SR "samozdaní" a zároveň si DPH odpočíta. Predaj ojazdených automobilov v SR zdaňuje sadzbou dane 20 %.
Ing.Naďa Vašková

(Viac nielen o tejto téme sa dočítate v publikácii DUO 9/2018)

 

 
 
P6 V LEGISLATÍVE

199/2018 Z. z.
Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa dopĺňa vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 465/2013 Z. z. o technických požiadavkách na elektrické zariadenia a elektronické zariadenia v znení neskorších predpisov 21.11.2018
200/2018 Z. z.
Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o zaobchádzaní so znečisťujúcimi látkami, o náležitostiach havarijného plánu a o postupe pri riešení mimoriadneho zhoršenia vôd 15.07.2018
201/2018 Z. z.
Oznámenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o uložení dodatkov ku kolektívnym zmluvám vyššieho stupňa a kolektívnych zmlúv vyššieho stupňa
202/2018 Z. z.
Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o pozastavení vykonávania dohody medzi vládou Československej socialistickej republiky a vládou Jemenskej ľudovej demokratickej republiky o zrušení vízovej povinnosti pre príslušníkov zmluvných štátov vykonávajúcich služobné cesty podpísanej v Adene 14. septembra 1981
203/2018 Z. z.
Rozhodnutie predsedu Národnej rady Slovenskej republiky o vyhlásení volieb do orgánov samosprávy obcí
204/2018 Z. z.
Vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetvíč. 21/2017 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia výroby, distribúcie a dodávky pitnej vody verejným vodovodom a odvádzania a čistenia odpadovej vody verejnou kanalizáciou 20.07.2018
205/2018 Z. z.
Vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví č. 248/2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v tepelnej energetike 20.07.2018
206/2018 Z. z.
Vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví 20.07.2018
207/2018 Z. z.
Vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví č. 18/2017 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania regulovaných činností v elektroenergetike 20.07.2018
208/2018 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 01.08.2018
209/2018 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 61/2015 Z. z. o odbornom vzdelávaní a príprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony 01.09.2018
210/2018 Z. z.
Zákon ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 01.09.2018
211/2018 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 516/2008 Z. z. o Audiovizuálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony 01.09.2018
212/2018 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony 01.10.2018
213/2018 Z. z.
Zákon o dani z poistenia a o zmene a doplnení niektorých zákonov 01.10.2018
214/2018 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 39/2015 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony 01.11.2018
215/2018 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 185/2015 Z. z. Autorský zákon v znení zákona č. 125/2016 Z. z. a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony 11.10.2018
216/2018 Z. z.
Zákon o rybárstve a o doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov 01.01.2019
217/2018 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 310/2016 Z. z. a ktorým sa dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov 01.03.2019
218/2018 Z. z.
Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 491/2004 Z. z. o odmenách, náhradách výdavkov a náhradách za stratu času pre znalcov, tlmočníkov a prekladateľov v znení neskorších predpisov 01.08.2018
219/2018 Z. z.
Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní strieborných zberateľských euromincí v nominálnej hodnote 10 eur pri príležitosti 100. výročia vzniku Československej republiky
220/2018 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 58/2014 Z. z. o výbušninách, výbušných predmetoch a munícii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 01.09.2018
221/2018 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 189/2017 Z. z. o poskytovaní pomoci na dodávanie a distribúciu mlieka, ovocia, zeleniny a výrobkov z nich pre deti a žiakov v školských zariadeniach 01.08.2018
222/2018 Z. z.
Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 209/2014 Z. z., ktorou sa ustanovuje rozsah odbornej prípravy, rozsah požadovaných vedomostí pre skúšky odbornej spôsobilosti, podrobnosti o zriaďovaní a činnosti komisií na preskúšanie odbornej spôsobilosti, podrobnosti o skúške pred komisiou na preskúšanie odbornej spôsobilosti, obsah osvedčenia o odbornej spôsobilosti a rozsah aktualizačnej odbornej prípravy 01.08.2018
223/2018 Z. z.
Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 44/2014 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o postupe, metódach, okruhu spravodajských jednotiek a lehotách hlásení pri zisťovaní udalostí charakterizujúcich zdravotný stav populácie a ich charakteristiky 01.08.2018
224/2018 Z. z.
Oznámenie Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb o vydaní opatrenia zo 17. júla 2018 č. O-1/2018, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o spôsobe a forme poskytovania informácií jednotnému informačnému miestu a ich sprístupňovania podnikom prostredníctvom jednotného informačného miesta
225/2018 Z. z.
Oznámenie o oprave chyby vo vyhláške Úradu pre reguláciu sieťových odvetví č. 204/2018 Z. z. 25.07.2018
226/2018 Z. z.
Vyhláška Úradu vlády Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovuje vzor žiadosti o poskytnutie dotácie na projekt, prílohy k žiadosti o poskytnutie dotácie na projekt a náležitosti projektu pre subjekty územnej spolupráce na podporu regionálneho rozvoja 01.01.2019
227/2018 Z. z.
Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o podpísaní Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Talianskej republiky o spolupráci v oblasti kultúry, vzdelávania, vedy a techniky
228/2018 Z. z.
Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa vykonáva zákon č. 382/2004 Z. z. o znalcoch, tlmočníkoch a prekladateľoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 01.08.2018
229/2018 Z. z.
Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o podpísaní Protokolu, ktorým sa dopĺňa a predlžuje Dohoda medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Spojených štátov amerických o vedecko-technickej spolupráci
230/2018 Z. z.
Oznámenie o oprave chyby v nariadení vlády Slovenskej republiky č. 221/2018 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 189/2017 Z. z. o poskytovaní pomoci na dodávanie a distribúciu mlieka, ovocia, zeleniny a výrobkov z nich pre deti a žiakov v školských zariadeniach
231/2018 Z. z.
Opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o ustanovení sumy rodičovského príspevku 01.01.2019
232/2018 Z. z.
Opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o úprave súm prídavku na dieťa a príplatku k prídavku na dieťa 01.01.2019
233/2018 Z. z.
Opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o ustanovení súm príspevkov na podporu náhradnej starostlivosti o dieťa 01.09.2018
234/2018 Z. z.
Oznámenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o uzatvorení reprezentatívnych kolektívnych zmlúv vyššieho stupňa vrátane ich dodatkov
235/2018 Z. z.
Oznámene Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o podpísaní Zmluvy medzi Slovenskou republikou a Spojenými arabskými emirátmi o leteckých dopravných službách
236/2018 Z. z.
Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia z 30. júla 2018 č. MF/010937/2018-731, ktorým sa ustanovuje vzor daňového priznania k dani z poistenia
237/2018 Z. z.
Vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky č. 24/2014 Z. z. o pekárskych výrobkoch, cukrárskych výrobkoch a cestovinách v znení vyhlášky č. 66/2015 Z. z. 01.09.2018
238/2018 Z. z.
Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o podpísaní Protokolu o zmene a doplnení Dohody o založení Medzinárodnej investičnej banky a jej štatútu
239/2018 Z. z.
Oznámenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o uložení dodatkov ku kolektívnym zmluvám vyššieho stupňa a kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa
240/2018 Z. z.
Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o doplnení zoznamu zmluvných strán Dohovoru o právomoci, rozhodnom práve, uznávaní a výkone a spolupráci v oblasti rodičovských práv a povinností a opatrení na ochranu dieťaťa
241/2018 Z. z.
Vyhláška Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky č. 65/2015 Z. z. o stredných školách 01.09.2018
242/2018 Z. z.
Vyhláška Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky, ktorou sa dopĺňa vyhláška Ministerstva školstva Slovenskej republiky č. 322/2008 Z. z. o špeciálnych školách v znení neskorších predpisov 01.09.2018
243/2018 Z. z.
Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 22/2018 Z. z., ktorou sa ustanovujú spádové územia a pevné body pre ambulancie pevnej ambulantnej pohotovostnej služby 01.09.2018
244/2018 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 296/2010 Z. z. o odbornej spôsobilosti na výkon zdravotníckeho povolania, spôsobe ďalšieho vzdelávania zdravotníckych pracovníkov, sústave špecializačných odborov a sústave certifikovaných pracovných činností v znení neskorších predpisov 01.09.2018
245/2018 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky o metodike na výpočet podielu uznaného športu na rok 2019 01.09.2018
246/2018 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 776/2004 Z. z., ktorým sa vydáva Katalóg zdravotných výkonov v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 223/2005 Z. z. 01.09.2018
247/2018 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 777/2004 Z. z., ktorým sa vydáva Zoznam chorôb, pri ktorých sa zdravotné výkony čiastočne uhrádzajú alebo sa neuhrádzajú na základe verejného zdravotného poistenia 01.09.2018
248/2018 Z. z.
Oznámenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o reprezentatívnej kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa vrátane jej dodatkov
249/2018 Z. z.
Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia z 21. augusta 2018 č. 10/2018 o registri bankových úverov a záruk
250/2018 Z. z.
Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia z 21. augusta 2018 č. 9/2018, ktorým sa mení opatrenie Národnej banky Slovenska č. 18/2008 o likvidite bánk a pobočiek zahraničných bánk a o postupe riadenia rizika likvidity bánk a likvidity pobočiek zahraničných bánk a o zmene opatrenia Národnej banky Slovenska č. 11/2007 o predkladaní výkazov, hlásení a iných správ bankami, pobočkami zahraničných bánk, obchodníkmi s cennými papiermi a pobočkami zahraničných obchodníkov s cennými papiermi na účely vykonávania dohľadu a na štatistické účely v znení neskorších predpisov
251/2018 Z. z.
Vyhláška Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky o sústave odborov vzdelávania pre stredné školy a o vecnej pôsobnosti k odborom vzdelávania 13.09.2018
252/2018 Z. z.
Vyhláška Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú kritériá na určovanie najvyššieho počtu žiakov prvého ročníka stredných škôl 15.09.2018



 

 
 
CHYBIŤ ZNAMENÁ PLATIŤ

 


September 2018

10. 9. - pondelok
Poistné
- splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušnej zdravotnej poisťovne, splatnosť poistného na nemocenské poistenie, starobné a invalidné poistenie a na poistenie v nezamestnanosti pre samostatne zárobkovo činné osoby za august 2018 v prípade povinnej aj dobrovoľnej účasti na sociálnom poistení
- splatnosť poistného na sociálne poistenie z vymeriavacieho základu zamestnancov s nepravidelným príjmom za august 2018

17. 9. - pondelok
Daň z príjmov
- odvod dane vyberanej zrážkou z tých príjmov, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane
- odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane

20. 9. - štvrtok
DPH
- predloženie žiadosti o registráciu pre DPH zdaniteľnou osobou, ktorej obrat za najviac 12 predchádzajúcich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov dosiahol v auguste 2018 49 790 €

25. 9. - utorok
DPH
- podanie súhrnného výkazu k DPH za august 2018 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných presiahla v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku 50 000 €
- podanie kontrolného výkazu k DPH za august 2018 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac)
- podanie daňového priznania k DPH za august 2018 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac)
- splatnosť DPH za august 2018 pre platiteľov s mesačnou daňovou povinnosťou
Spotrebné dane - podanie daňového priznania a splatnosť spotrebnej dane z alkoholických nápojov, tabakových výrobkov, minerálneho oleja, elektriny, uhlia a zemného plynu za august 2018

do výplatného termínu
Poistné - splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní, splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za august 2018
- elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni výkaz poistného a príspevkov za august 2018
- elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni evidenčný list dôchodkového poistenia za zamestnancov, ktorí skončili pracovný pomer v auguste 2018

Deň pred vznikom pracovnoprávneho vzťahu alebo pred vznikom poistenia
Poistné -
prihlásiť zamestnanca do Sociálnej poisťovne deň pred vznikom poistného vzťahu, najneskôr pred začatím výkonu činnosti zamestnanca
-
prihlásiť zamestnávateľa do Sociálnej poisťovne najneskôr deň predchádzajúci dňu, v ktorom začal zamestnávať aspoň jedného zamestnanca

do 3 dní
Poistné
-
oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne pracovný úraz, ktorý si vyžiadal lekárske ošetrenie alebo dočasnú pracovnú neschopnosť,
- predložiť pobočke Sociálnej poisťovne žiadosť o výplatu nemocenskej dávky (nemocenského po 10. dni trvania dočasnej pracovnej neschopnosti)
- od výplatného termínu doručiť zdravotnej poisťovni výkaz preddavkov na poistné za august 2018

do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru
Daň z príjmov
- odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti a odvod osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa za august 2018
- prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za august 2018 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke

Do 8 dní
Poistné

- odhlásiť zamestnanca v pobočke Sociálnej poisťovne, odhlásiť sa z registra zamestnávateľov v pobočke Sociálnej poisťovne, oznámiť zmenu v údajoch zamestnávateľa a zmenu výplatného termínu
- elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni evidenčný list dôchodkového poistenia za zamestnancov, ktorí si uplatnili nárok na dávku dôchodkového poistenia,
- elektronicky predložiť evidenčný list dôchodkového poistenia odo dňa doručenia výzvy Sociálnej poisťovne na predloženie tejto evidencie,
- oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne prerušenie sociálneho poistenia, začiatok a skončenie materskej a rodičovskej dovolenky zamestnanca, zmeny v údajoch zamestnanca (priezvisko, stav, miesto trvalého pobytu), platobnú neschopnosť zamestnávateľa, informácie súvisiace s poskytnutím dávky garančného poistenia, predložiť potvrdenie o nárokoch zamestnancov
- predložiť pobočke Sociálnej poisťovne záznam o pracovnom úraze, výsledky vyšetrovania pracovného úrazu, hlásenie o zistení choroby z povolania
- oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne platobnú neschopnosť zamestnávateľa, informácie súvisiace s poskytnutím dávky garančného poistenia, predložiť potvrdenie o nárokoch zamestnancov
- prihlásiť a odhlásiť v pobočke zdravotnej poisťovne zamestnancov a ich zamestnávateľa
- oznámiť zamestnávateľovi uplatnenie nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie od vzniku pracovného pomeru, štátnozamestnaneckého pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu zamestnancom
- oznámiť zamestnávateľovi zánik nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie odo dňa zmeny zamestnancom

Do 30 dní
Miestne dane
- oznámiť správcovi dane rozhodujúce skutočnosti pre vznik alebo zánik daňovej povinnosti ako aj zmenu týchto skutočností

Do konca nasledujúceho kalendárneho mesiaca
Správa dane
- odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť alebo začatia výkonu inej zárobkovej činnosti - registrovať sa u miestne príslušného správcu dane, oznámiť vykonávanie činnosti, poberanie príjmov podliehajúcich dani, zriadenie stálej prevádzkarne, zrušenie činnosti daňového subjektu
Daň z motorových vozidiel - podať daňové priznanie pri konkurze, likvidácii, pri ukončení podnikania a pri zániku daňovníka

Pred nadobudnutím tovaru v hodnote 14 000 € bez DPH, pred prijatím služby a pred dodaním služby do iného členského štátu
DPH
- registrácia na DPH pre povinnú osobu (neplatiteľa DPH), ak nadobúda v tuzemsku tovar z iného členského štátu v hodnote nad 14 000 € v kalendárnom roku, registrácia pred prijatím služby a pred dodaním služby do iného členského štátu, pri ktorej sa určí miesto dodania podľa § 15 ods. 1 zákona o DPH

 

 
 


BYŤ DOBRÝ NESTAČÍ


HODNOTENIE ZAMESTNANCOV

 



Cieľom hodnotenia zamestnancov
je monitorovať výkon v minulosti oproti dohodnutým normám a stanoveným cieľom, pomáhať robiť rozhodnutia v oblasti odmeňovania, identifikovať potenciál zamestnanca, poskytovať mu spätnú väzbu o tom, ako si v práci počína, identifikovať potreby v oblasti jeho rozvoja, poskytovať zamestnancovi príležitosti prerokovať svoje ambície so svojim nadriadeným, zlepšovať výkon v budúcnosti.
Hodnotenie zamestnancov je významným faktorom, vplývajúcim na rozvoj podniku, na jeho postavenie na trhu a konkurencieschopnosť. Má značný vplyv na samotných pracovníkov a na zvyšovanie ich pracovnej úrovne. V podnikoch, kde je zavedený efektívny systém hodnotenia zamestnancov, skôr či neskôr sa to odrazí i na dobrých výsledkoch firmy.
S ľudskými zdrojmi je potrebné zaobchádzať ako s vysoko ceneným aktívom organizácie, zdrojom konkurenčnej výhody plynúcej z oddanosti a angažovanosti pracovníkov, ich adaptability a vysokej kvality.

Pracovný výkon zamestnancov
bol a je hlavným zmyslom personálnej práce. Tradičný prístup k dosahovaniu požadovaného pracovného výkonu sa vyznačuje direktívnymi metódami a odpovedá mu príkazový typ riadenia. Hodnotenie zamestnancov je potom založené na tom, ako zamestnanec jemu pridelené úlohy plní. Pracovné úlohy ukladané zamestnancom potom formálne vychádzajú zo stanoveného výkonu priemerného zamestnanca, v skutočnosti však organizácie rôznym spôsobom svojím zamestnancom dávajú najavo, že žiaduci je taký pracovný výkon, aký odvádzajú špičkoví jedinci. Moderné riadenie ľudských zdrojov zdôrazňuje potrebu vytvárania pracovných úloh a pracovných miest "na mieru" schopnostiam a preferenciám každého pracovníka.
Riadenie výkonu má omnoho širší obsah ako hodnotenie výkonu. Hodnotenie výkonu sa tradične zaoberá posudzovaním výkonu jedinca, poskytuje mu spätnú väzbu o jeho výkone a motivovaním k usilovnejšej a efektívnejšej práci mu pomáha sa zlepšiť.
Riadenie pracovného výkonu môžeme vo všeobecnosti definovať ako integrovanejší prístup založený na princípe riadenia ľudí na základe dohody medzi manažérom a zamestnancom o budúcom pracovnom výkone a osvojovaní si schopností potrebných k tomuto pracovnému výkonu. Na základe tejto dohody teda dochádza k realizácii pracovných úloh, vzdelávaní a rozvoja zamestnanca, k hodnoteniu a odmeňovaniu zamestnanca.
Úspešná aplikácia koncepcie riadenia pracovného výkonu vyžaduje uplatňovať nasledujúce zásady:
- riadenie pracovného výkonu je záležitosťou skôr bezprostredne nadriadených - líniových manažérov, nie personálneho útvaru,
- je potrebné klásť dôraz na zdieľanie cieľov a hodnôt organizácie,
- riadenie pracovného výkonu nie je univerzálnym súborom riešení, ktoré by sme mohli v organizácii aplikovať, ale je to niečo, čo sa musí špecificky a individuálne,
- vytvoriť pre každú organizáciu, každý útvar a v podstate pri každom vyjednávaní dohodu či zmluvu o pracovnom výkone a vzdelávaní a rozvoji zamestnanca,
- riadenie pracovných výkonov je treba aplikovať na všetky kategórie zamestnancov, nielen na manažérov či vysoko kvalifikovaných špecialistov.
Mimoriadny význam pre efektívne riadenie pracovného výkonu má neustála a efektívna komunikácia medzi zamestnancom a nadriadeným v priebehu celého obdobia, na ktoré bola uzavretá dohoda či zmluva.

Dôležité je včasné spoločné odhaľovanie a riešenie problémov pracovného výkonu. Odporúča sa nasledovný postup:
- odhalenie problému,
- odhalenie príčin vzniku problému,
- rozhodnutie o krokoch vedúcich k prekonaniu problému alebo k jeho zmierneniu,
- vytvorenie podmienok zo strany manažéra pre úspešnosť týchto krokov,
- sledovanie zo strany manažéra, ako sa pracovník angažuje a podieľa na realizácii krokov vedúcich k prekonaniu problému a ako sa s týmto procesom vyvíja jeho pracovný výkon.
Záverečným krokom procesu riadenia pracovného výkonu je formálne hodnotenie pracovného výkonu zamestnanca za uplynulé obdobie. Ide o mimoriadne významnú personálnu činnosť.

Systém hodnotenia výkonu
Pod týmto systémom rozumieme súhrn vzájomne prepojených funkcií, ktoré zahrňuje hodnotenie spôsobilosti, hodnotenie výkonu a stanovenie úloh, vytvorenie pracovných noriem, identifikovanie medzier v kvalifikácii a zlepšovanie komunikácie a motivácie.
Väčšina zamestnávateľov v systéme hodnotenia rozlišuje tri hlavné kategórie, a to výkon, potenciál a odmena. Organizácia by sa nemala snažiť využívať len jeden systém hodnotenia k naplneniu všetkých troch kategórií. Systémy hodnotenia by mali byť vytvárané podľa toho, ako ten, kto navrhuje, vidí okolnosti a príčiny pracovného výkonu nasledovne:
- determinantou súčasného a budúceho konania ľudí je minulosť - hodnotenie na princípe odmeňovania dobrých výkonov a kritiky, či postrehu zlých výkonov, východiskom je teória motivácie zdôrazňujúca posilňovanie reakcií,
- determinantou pracovného konania je prítomnosť - systém hodnotenia sa zameriava na také faktory, ako porozumenie zo strany zamestnanca a jeho učenia a východiskom je teória motivácie založená na spravodlivosti,
- determinantou pracovného konania je budúcnosť - systém hodnotenia je zameraný na odmeny a príležitosti a vychádza z teórie motivácie na princípe sebauplatnenia a sebarealizácie.

Obsah a účel hodnotenia zamestnancov
Hodnotenie zamestnancov je významnou súčasťou personálneho riadenia. Patrí k najzložitejším, najnáročnejším, ale i najcitlivejším činnostiam v personálnom riadení.
Hodnotenie má kľúčovú pozíciu v riadiacom procese:
- je súčasťou kontroly, pri ktorej sa hodnotia výsledky riadiacej činnosti,
- je súčasťou rozhodovania, pri ktorom sa hodnotia varianty riešení podľa daných kritérií.
Pod pracovným hodnotením zamestnancov rozumieme systematické ocenenie hodnoty, ktorú má jednotlivec v dôsledku svojich osobných charakteristík alebo výkonu pre firmu, ktorej je súčasťou.
Podstatou hodnotenia je porovnávanie minimálne dvoch stavov, podľa stanovených kritérií, pričom sa môžu porovnávať aktuálne stavy alebo stavy súčasné s budúcimi. Hodnotenie nie je cieľom, ale nástrojom k poznávaniu ľudí, je nástrojom objektívneho výberu ľudí s cieľom využiť ich potenciál v prospech ich individuálneho rozvoja, ako aj prospech rentability a efektívnosti podniku.
Na hodnotenie zamestnancov treba pozerať cez výhody, ktoré prináša pre riadenie ľudí. Je prínosom pre chod firmy a rozvoj jej zamestnancov. Výsledky pracovného hodnotenia môžu slúžiť aj ako zdroj odhaľovania rezerv pracovného potenciálu, môžu ukázať možnosti, ako a kde zvyšovať pracovnú výkonnosť.
Hodnotiť znamená komunikovať s ľuďmi, preto hodnotenie zamestnancov môže prispieť aj k zlepšeniu systému práce s ľuďmi, najmä ich motivácie.
Poznáme tieto typy hodnotenia:
- formálne a neformálne,
- jednorazové a opakované,
- čiastkové a celkové,
- riadené a spontánne,
- individuálne a kolektívne.

Neformálne hodnotenie - priebežné hodnotenie pracovníka jeho nadriadeným počas vykonávania práce má príležitostnú povahu a je skôr determinované situácii daného okamihu, pocitom hodnotiteľa, jeho dojmom a momentálnou náladou, než nejakou faktickou istotou výsledku práce či chovania pracovníka. Ide o súčasť každodenného vzťahu medzi nadriadeným a podriadeným, súčasť priebežnej kontroly plnenia pracovných úloh a pracovného chovania.
Formálne hodnotenie
- systematické, je väčšinou racionálnejšie, periodické, má pravidelný interval a jeho charakteristickými črtami sú plánovitosť a systematickosť. Vyhotovujú sa z neho dokumenty slúžiace ako podklady pre ďalšiu personálnu činnosť a tvoria súčasť osobných spisov pracovníkov. Jednorazové hodnotenie - hodnotenie plní jednorazovú potrebu, ak sa spracováva k dosiahnutiu určitého cieľa.
Opakované hodnotenie - hodnotenie v určitých časových intervaloch, čo umožňuje sledovať trend zmien hodnoteného zamestnanca.
Čiastkové hodnotenie - sleduje iba niektoré stránky osobnosti alebo činnosti zamestnanca.Vypracúva sa, ak existuje konkrétny dôvod hodnotenia určitej stránky osobnosti zamestnanca.
Celkové hodnotenie - na rozdiel od čiastkového, je hodnotením viackriteriálnym. Jeho úlohou je vyjadriť podstatné okolnosti činnosti, charakteristické vlastnosti a schopnosti zamestnanca, prípadne predvídať jeho možný vývoj.
Spontánne hodnotenie - každý človek spontánne hodnotí udalosti, javy, správanie ľudí vo svojom okolí a vytvára si vo svojom vedomí obrazy o nich: ako jednajú, čo môže od nich očakávať, čo im môže resp. nemôže zveriť a pod.
Riadené hodnotenie - má charakter systematického sledovania činnosti a jednania ľudí a cieľavedomého posudzovania ich kvalít.
Individuálne, resp. skupinové hodnotenie - vzťahuje sa k subjektu hodnotenia, pretože hodnotenie môže spracovávať jednotlivec alebo skupina. Hodnotiteľom býva spravidla priamy nadriadený zamestnanca, ale na jeho záveroch sa môžu podieľať ešte ďalší zamestnanci.

Hodnotenie zamestnancov a jeho funkcie
Pod funkciou hodnotenia všeobecne rozumieme jeho poslanie, účel, ktorý sa hodnotením sleduje. Funkcia hodnotenia je určená odpoveďou na otázku k čomu hodnotenie slúži, čo zlepšuje, čím rozvíja podnik alebo jeho zamestnancov.
Základné funkcie hodnotenia môžeme určiť nasledovne:
- poznávacia, t.j. možnosť priebežne sledovať pracovnú výkonnosť a jednanie jednotlivca z kvalitatívneho a kvantitatívneho hľadiska,
- porovnávacia, t.j. možnosť uplatniť princíp diferenciácie medzi zamestnancami z hľadiska hmotných, sociálnych a morálnych ocenení,
- regulačná, t.j. možnosť operatívnych zmien v "zozname kolektívu" (dočasné či trvalé zmeny pracovného nasadenia jednotlivcov, včítane prípadu ich vyradenia z kolektívu),
- kauzálna, t.j. sledovanie príčin zmien v pracovnom jednaní, ich posilňovanie (u tých, ktorí majú pozitívny vplyv), či oslabovanie, resp. odstraňovanie (pri negatívnych vplyvoch),
- stimulačná, t.j. podnecovanie snahy pracovníkov po dosiahnutí priaznivejšieho hodnotenia,
- výberová, t.j. v rámci podnikovej koncepcie práce s kádrami možnosť objektívnejšie vyzdvihnúť a plánovať postup talentovaných pracovníkov.

Kritériá hodnotenia zamestnancov
Aby bolo možné hodnotiť jednotlivé stránky každého zamestnanca, je potrebné stanoviť kritériá, podľa ktorých sa bude hodnotiť, a ktoré určujú aj čo sa má hodnotiť - aké vlastnosti či jednanie zamestnanca. Kritérium hodnotenia predstavuje určitú škálu možností, podľa ktorých sa zamestnanci hodnotia. Kritérium je jav, ktorý určitým spôsobom charakterizuje hodnoteného zamestnanca. Kritériá majú byť presne stanovené a jasne definované, majú byť platné, t.j. merať skutočne výkon, majú byť vopred známe a vopred prediskutované medzi riadiacimi, ale aj s podriadenými pracovníkmi.
Možno stanoviť štyri okruhy hodnotiteľských blokov:
- predpoklady pre prácu - úroveň znalostí, skúseností, pracovných metód, organizačných schopností, schopnosti kooperovať,
- postoje k práci - pracovná morálka, záujem, iniciatíva, miera nových nápadov, podnetov, návrhov,
- výsledky práce - kvantitatívne alebo kvalitatívne ohodnotenie podľa charakteru činnosti,
- sociálna úroveň - vzťah k ľuďom, miera konfliktu alebo pomoci, miera stotožnenia s cieľmi a politikou firmy.

Výkon zamestnanca sa môže posúdiť na základe výberu kritérií, ktoré sa vzťahujú na:
- ciele pracovnej činnosti,
- konkrétne pracovné úlohy,
- pracovné podmienky,
- pozíciu zamestnanca v organizačnom usporiadaní.
Kritériá by mali vychádzať:
- z analýzy práce,
- popisu pracovnej činnosti,
- špecifikácie požiadaviek na zamestnanca.

Vybrané kritériá hodnotenia pracovného výkonu
Výsledky - množstvo vyrobených výrobkov, kvalita výrobkov, kvalita vykonávanej údržby, prepravných a distribučných sietí, kvalita poskytovaných služieb, spokojnosť zákazníkov, počet reklamácií a sťažností, nehody pri práci.
Odborná spôsobilosť, vlastnosti - odborné vedomosti, zručnosti, jazykové znalosti, fyzická zdatnosť, schopnosť viesť iných schopnosť koordinácie činností, zmysel pre osobnú zodpovednosť, odolnosť proti fyzickému zaťaženiu a stresu, ašpirácia a ciele, záujmové zameranie, tvorivosť, prispôsobivosť, podnikavosť, samostatnosť, vyrovnanosť, cieľavedomosť, ctižiadostivosť, temperament, čestnosť, lojalita.
Pracovné správanie - pracovná aktivita, dodržiavanie stanovených pracovných postupov, dodržiavanie pracovného režimu, dodržiavanie nariadení, ohlasovanie problémov, hospodárnosť, zaobchádzanie so zariadením, podávanie racionalizačných návrhov, vedenie potrebných dokumentov.
Sociálne - ochota spolupracovať, zaobchádzanie s ľuďmi, vzťahy k spolupracovníkom, správanie voči nadriadeným, správanie voči podriadeným, spoločenské vystupovanie, vzťah k zákazníkom.

Metódy hodnotenia zamestnancov
Pod metódou hodnotenia rozumieme spôsob hodnotiacej činnosti, ale tiež spôsob spracovania a zaznamenávania výsledkov.
Cieľom starostlivosti o metodickú stránku hodnotenia je predovšetkým:
- minimalizovať chyby hodnotiteľov, zvýšiť objektivitu hodnotenia,
- racionalizovať hodnotiacu činnosť, viesť hodnotiteľa jednotlivými krokmi hodnotenia,
- zaistiť použiteľné podklady k využitiu výsledkov hodnotenia, k analytickému spracovaniu.
Metód hodnotenia pracovníkov je pomerne veľa a tieto metódy mávajú viaceré varianty.

Najčastejšie používané metódy
Verbálne
- metóda voľného popisu,
- metóda štruktúrovaného popisu.
Nonverbálne
- porovnávanie posudzovaných medzi sebou,
- metóda stanovenia poradia,
- metóda párového porovnávania,
- metóda porovnávania človeka s človekom,
- porovnávanie posudzovaných s predlohou,
- metóda kontrolného zoznamu,
- metóda nútenej voľby,
- posudzovanie stupnice.
Kombinované
- metóda núteného rozdelenia,
- metóda kritických prípadov.

Hodnotenie a odmeňovanie zamestnancov je dôležitým nástrojom plánovitej personálnej politiky, pretože práve prostredníctvom hodnotenia a odmeňovania možno účelne povzbudiť ľudí k dosahovaniu lepších pracovných výsledkov, k tvorivosti a hospodárnosti a dôslednému plnenie zámerov podniku.
Ing. Viera Šukalová, EUR ING, PhD.

Použitá literatúra
Armstrong, M.: Řízení lidských zdrojú,Grada Publishing a. s., 2002
Kachaňáková, A.: Riadenie ľudských zdrojov, SPRINT, Bratislava.2003
Koubek, J.: Řízení lidských zdrojú. Základy moderní personalistiky, Management Press, 2001.
Milkovich, B.: Řízení lidských zdrojú, Praha, Grada, 1993
Sýkora, E.: Vedení lidí k vyšší výkonnosti, Praha, Eurovia,1993

 

 
 
PRÁVE VYCHÁDZAJÚ - MESAČNÍKY A ODBORNÉ PUBLIKÁCIE

 


Poradca - (Poradca), č. 2/2019
(VIII/2018)
Zákon o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní - úplné znenie zákona s komentárom



Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále - (PaM),
č.9/2018 (VIII/2018)
Mzdová a personálna práca - sankcie - Ing. Ján Mintál
Životné minimum od 1.7.2018 - JUDr. Sandra Mrukviová Tomiová

Dane, účtovníctvo, odvody - bez chýb pokút a penále (DUO),
č.9/2018 (VIII/2018)
Vnútropodnokové účtovníctvo v s.r.o. - Ing. Ján Mitál
Mzdové zvýhodnenie za prácu vo sviatok - Mgr.Mariana Matulková


1 000 riešení,
č. 9/2018 (VIII/2018)
Nelegálne zamestnávanie
Školský zákon- zmeny



MONOTEMATIKY : Podnikáme ekonomicky a bezpečne bez chýb, pokút a penále - monotematika
Zákonník práce A6-úplné znenie zákona
Školský zákon A6- úplné znenie zákona
Daňová optimalizácia - správne optimalizovanie daňovej povinnosti
Odvody poistného 2018 -
prehľad odvodov pre jednotlivé kategórie poistencov
Vnútropodnikové smernice - monotematika
Kontrola podnikania- monotematika
Podnikame bez chýb, pokút a penále - monotematika
Daňové a mzdové zákony - monotematika
Výkladový slovník pre verejnú správu
- 1800 odborných pojmov a výrazov
Daňové a nedaňové výdavky 2018 - prehľad daňových a nedaň. výdavkoch



PRIPRAVUJEME

Mesačník Poradca – (Poradca), č. 2/2019 (IX/2018)
  • Zákon o nelegálnom zamestnávaní úplné znenie zákona s komentárom

Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 10/2018 (IX/2018)
  • Zmena zdravotnej poisťovne
  • Komunálne voľby

Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č. 10/2018 (IX/2018)
  • BOZP pri stavebných orácach
  • Vekové hranice diskriminácie

1 000 riešení, č. 9/2018 (IX/2018)
  • Verejné obstarávanie
  • ZDP, DPH

 

 
 
HORÚCE TÉMY

 
Trestný zákon, trestný poriadok po novelách
Posledná novela trestného zákona platná od 1.7.2018 zaviedla do praxe mnoho zmien. Za zmienku stojí napríklad fakt, že dochádza k vylúčeniu úprimnej ľútosti pri daňových trestných činoch spáchaných organizovanou trestnou skupinou. K novinkám patrí aj nová právna úprava terorizmu, ktorá dopĺňa trestný čin na viacero skutkových podstát. Aké iné zmeny novela priniesla?

Trestný zákonplné znenie zákona s komentárom
mesačník Poradca 13-14/2018 (A5, 416 str.)


Trestný zákon, trestný poriadok, zákon o trestnej zodpovednosti PO úplné znenie zákonov
(A6, 300 str. )


Trestný zákon príklady a riešenia problémov
mesačník 1000 riešení 7-8/2018 (A5, 112 str. )


Správny súdny poriadok úplné znenie zákona s komentárom
monotematika (A5, 170 str. )


Trestný zákonúplné znenie zákona
Aktualizácia II/2 (A5, 248 str. )


Balíček Trestný zákon, trestný poriadok po novelách obsahuje:
Poradca 13-14/2018 - úplné znenie zákona s komentáromk + Trestný zákon, trestný poriadok, zákon o trestnej zodpovednosti PO - úplné znenie zákona + 1000 Riešení 7-8/2018 - príklady a riešenia problémov + Správny súdny poriadok - monotematika + Aktualizacácia II/2 - úplné znenie zákona

Cena balíčka je 26,50 €
Cena balíčka so 40 % zľavou je 16,30 €.
Ušetríte 10,20 €.


V cene je zahrnuté poštovné, balné aj DPH.

Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.


Školský zákon
Novela školského zákona upravuje okrem iného aj problematiku kariérového poradenstva. Zároveň sa rieši aj otázka určovania počtu žiakov gymnázií s osemročným štúdiom na základe objektívne merateľných kritérií s cieľom zamedziť rozdielom v počte žiakov v rámci regiónov. Aké iné zmeny novela priniesla? Akým spôsobom sa novela zákona aplikuje v praxi?

Školský zákon - úplné znenie zákona (A6, 278 str.)

Školstvo - zmeny od 1.9.2018 príklady a riešenia problémov
mesačník 1000 riešení 9/2018 (A6, 70 str.)


Zákon o financovaní základných škôlúplné znenie zákona
Aktualizácia V/2 (A5, 224 str.)


Zmeny vo financovaní škôl a školských zariadení - príspevok
mesačník PaM 6/2018(A, 80 str.)


Zákon o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch - úplné znenie zákona
Mini VS 2/2018 (A5, 64 str.)


Balíček Školský zákon obsahuje:
Školský zákon úplné znenie zákona + 1000 riešení 9/2018 - príklady a riešenia problémov + PaM 6/2018 - príspevok + Mini VS 2/2018- úplné znenie zákona + Aktualizacia V/2- úplné znenie zákona

Cena balíčka je 21 €.
Cena balíčka so 40 % zľavou je 13 €.
Ušetríte 8 €.


V cene je zahrnuté poštovné, balné aj DPH.

Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.


Ceny balíčkov sú konečné, vrátane DPH a distribučných nákladov.

Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.


Balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@poradca.sk

RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY TELEFONICKY, PRÍPADNE EMAILOM DENNE OD 9:00 DO 15:00

Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty.

E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina.
  • Tieto e-mailové noviny Vám boli doručené výlučne na základe žiadosti o zasielanie e-mailových novín.
  • Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len pre vlastné účely, nesmú býť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!

 

 
 
KONTAKTY

 
Adresa:   E-mail:
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
  objednavky@exicon.eu
 
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
 
   
 
Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 15012/L.

 

 


V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadal(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite prosím správu
s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.eu, následne budete vyraden(á) z databázy príjemcov e-mailových novin.

Copyright (c) MK Media, s.r.o, 2015
Untitled Page