|
ÚLOHY INŠPEKTORÁTU PRÁCE
Inšpektoráty práce sú orgánmi štátnej správy, ktoré
zabezpečujú odborné aktivity inšpekcie práce. Uvedené oblasti, v rámci
ktorých sa vykonáva inšpekcia práce sú predmetom zákona o inšpekcii práce,
pričom je potrebné zohľadňovať aj osobitnú právnu úpravu. Na ktoré oblasti za
zameriava inšpektorát práce?
OBLASTI ÚLOH INŠPEKTORÁTU PRÁCE PODĽA
PRÁVNEJ ÚPRAVY. V súlade
s § 7 ods. 3 písm. a) zákona č. 125/2006 Z. z. o inšpekcii práce
a o zmene a doplnení zákona č 82/2005 o nelegálnej práci
a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých
zákonov v z. n. p. inšpektorát práce zabezpečuje vykonávanie inšpekcie
práce v rozsahu ustanovenom v § 2 ods. 1 tohto zákona, pričom ide
predovšetkým o oblasti úloh dozoru nad dodržiavaním:
·
pracovnoprávnych predpisov,
·
právnych predpisov, ktoré upravujú štátnozamestnanecké vzťahy,
·
právnych predpisov
a ostatných predpisov na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci vrátane predpisov
upravujúcich faktory pracovného prostredia,
·
právnych predpisov, ktoré
upravujú zákaz nelegálnej práce
a nelegálneho zamestnávania,
·
záväzkov, ktoré vyplývajú
z kolektívnych zmlúv,
·
osobitného
predpisu zamestnávateľom v rozsahu jeho povinností uzatvoriť zamestnávateľskú zmluvu a platiť
a odvádzať príspevky na doplnkové dôchodkové sporenie za zamestnanca
vykonávajúceho práce zaradené orgánom štátnej správy na úseku verejného
zdravotníctva do tretej kategórie alebo štvrtej kategórie podľa osobitného predpisu,
ktorým je zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji
verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov
v z. n. p. a za zamestnanca, ktorý vykonáva práce tanečného
umelca alebo hudobného umelca, ktorý vykonáva profesiu hráča na dychový
nástroj,
·
osobitného predpisu, ktorý
upravuje vnútorný systém vybavovania podnetov, zamestnávateľom,
·
osobitného
predpisu zamestnávateľom, ktorý ustanovuje povinnosti pri vysielaní zamestnancov na výkon prác pri poskytovaní služieb.
Inšpektoráty práce majú oprávnenie na vyvodzovanie
zodpovednosti za porušovanie hore uvedených predpisov a za porušovanie
záväzkov vyplývajúcich z kolektívnych zmlúv.
Inšpektoráty práce taktiež majú oprávnenie na
poskytovanie bezplatného poradenstva zamestnávateľom, fyzickým osobám, ktoré sú
podnikateľmi a nie sú zamestnávateľmi, a zamestnancom v rozsahu
základných odborných informácií a rád o spôsoboch, ako najúčinnejšie
dodržiavať právne predpisy.
Podstatným je pritom fakt, že výpočet úloh inšpekcie
práce, ktorý je zverený inšpektorátom práce zákonom č. 125/2006 Z. z. je len
demonštratívny a preto je možné, aby došlo aj k jeho prípadnému
rozšíreniu, nesmie však dôjsť ku rozporu s právnou úpravou.
INŠPEKCIA PRÁCE NAD
DODRŽIAVANÍM PRACOVNOPRÁVNYCH PREDPISOV. Aktivita inšpektorátov práce sa
v tejto oblasti zameriava na dozor nad dodržiavaním pracovnoprávnych
predpisov, ktoré upravujú pracovnoprávne vzťahy, najmä ich vznik, zmenu
a skončenie, mzdové podmienky a pracovné podmienky zamestnancov
vrátane pracovných podmienok žien, mladistvých, domáckych zamestnancov, osôb so
zdravotným postihnutím a osôb, ktoré nedovŕšili 15 rokov veku,
a kolektívne vyjednávanie. Pritom nejde len o pracovný pomer, ale
o pracovnoprávne vzťahy, teda aj na problematiku vzniku, zmeny, či
skončenia dohôd o prácach vykonávaných mimopracovného pomeru, ktoré sú
upravené v samostatnej deviatej časti Zákonníka práce a majú
špecifickú právnu úpravu.
Inšpekcia práce v týchto prípadoch preveruje, či
došlo k uzatvoreniu pracovného pomeru pracovnou zmluvou, ktorá spĺňa
všetky obsahové a formálne náležitosti podľa §§ 42 až 44 Zákonníka práce (ďalej ZP), v prípade, že došlo
ku skončeniu pracovného pomeru výpoveďou zo strany zamestnávateľa, či boli
splnené predpoklady pre niektorý z výpovedných dôvodov podľa § 63 ods. 1
ZP a proces výpovede.
Zo strany inšpektorátu práce je
možné preskúmať zákonnosť okamžitého skončenia pracovného pomeru, prípadne
skončenia pracovného pomeru dohodou, v skúšobnej dobe, pokiaľ vznikajú
pochybnosti v jednotlivom prípade.
Podobne môžu inšpektoráty práce preskúmať možné
šikanózne správanie voči zamestnancovi zo strany zamestnávateľa alebo akékoľvek
porušenie zásady rovnakého zaobchádzania, ktorá je vyjadrená napríklad
v čl. 1 základných zásad ZP a súvisí aj so zákazom akejkoľvek formy
diskriminácie na základe neprípustného diskriminačného kritéria, ktoré sa
uplatňuje.
V prípade mzdových podmienok
môže inšpektorát práce preskúmať, či nedochádza ku určitej forme mzdovej
diskriminácie, ktorá je porušením ustanovenia § 119a ZP, podľa ktorého mzdové
podmienky musia byť dohodnuté bez akejkoľvek diskriminácie podľa pohlavia.
Uvedené ustanovenie ZP sa vzťahuje na každé plnenie za prácu, ako aj na
plnenia, ktoré sa vyplácajú alebo sa budú vyplácať v súvislosti so
zamestnaním podľa iných ustanovení tohto zákona alebo podľa osobitných
predpisov.
Platí, že ženy a muži majú
právo na rovnakú mzdu za rovnakú prácu alebo za prácu rovnakej hodnoty. Za rovnakú prácu alebo prácu
rovnakej hodnoty sa považuje práca rovnakej alebo porovnateľnej zložitosti,
zodpovednosti a namáhavosti, ktorá je vykonávaná v rovnakých alebo
porovnateľných pracovných podmienkach a pri dosahovaní rovnakej alebo
porovnateľnej výkonnosti a výsledkov práce v pracovnom pomere
u toho istého zamestnávateľa.
Pokiaľ zamestnávateľ vôbec nevypláca svojmu
zamestnancovi mzdu, prípadne mu neposkytuje minimálnu mzdu podľa zákona č.
663/2007 Z. z. o minimálnej mzde v z. n. p., príslušného nariadenia
vlády Slovenskej republiky, ktoré určuje výšku minimálnej mzdy
a v súlade s minimálnymi mzdovými nárokmi podľa § 120 ZP, tak
inšpektorát práce môže preveriť takýto podnet.
V rámci pracovnoprávnych
vzťahov môže inšpektorát práce preveriť rešpektovanie ZP a osobitných
právnych predpisov, ktoré sa vzťahujú na pracovné podmienky zamestnancov
u zamestnávateľa v konkrétnom prípade. Ide napríklad
o prešetrovanie toho, či zamestnanci nevykonávajú práce, ktoré sú im
zakázané podľa ZP alebo osobitnej právnej úpravy.
V prípade pracovných
podmienok žien a mužov ide o kontrolu rešpektovania §160 až 162 ZP, ktoré
sa týkajú pracovných podmienok žien a mužov, ktorí sa starajú o deti.
Predovšetkým ide o tehotné ženy, matky do konca deviateho mesiaca po
pôrode a dojčiace ženy, ktoré nesmú byť zamestnávané prácami, ktoré sú
fyzicky neprimerané alebo škodia ich organizmu. Zoznamy prác a pracovísk,
ktoré sú zakázané tehotným ženám, matkám do konca deviateho mesiaca po pôrode
a dojčiacim ženám, ustanoví nariadenie vlády SR. Tehotná žena nesmie byť
zamestnávaná ani prácami, ktoré podľa lekárskeho posudku ohrozujú jej tehotenstvo
zo zdravotných príčin spočívajúcich v jej osobe. To platí rovnako
o matke do konca deviateho mesiaca po pôrode a dojčiacej žene.
Pokiaľ tehotná žena vykonáva
prácu, ktorá je tehotným ženám zakázaná alebo ktorá podľa lekárskeho posudku
ohrozuje jej tehotenstvo, je zamestnávateľ povinný vykonať dočasnú úpravu
pracovných podmienok. Ak úprava pracovných podmienok podľa odseku 1 nie je
možná, zamestnávateľ ženu preradí dočasne na prácu, ktorá je pre ňu vhodná
a pri ktorej môže dosahovať rovnaký zárobok ako pri doterajšej práci
v rámci pracovnej zmluvy, a ak to nie je možné, preradí ju po dohode
s ňou aj na prácu iného druhu. Ak dosahuje žena pri práci, na ktorú bola
preradená bez svojho zavinenia, nižší zárobok ako pri doterajšej práci,
poskytuje sa jej na vyrovnanie tohto rozdielu vyrovnávací príspevok
v tehotenstve a v materstve podľa osobitného predpisu.
V prípade mladistvých
zamestnancov môže inšpektorát práce v rámci svojej pôsobnosti kontrolovať,
či zamestnávateľ rešpektuje špecifické pracovné podmienky pre týchto
zamestnancov, ktoré požaduje v §§ 171 až 173 ZP. Taktiež môže inšpektorát
práce u zamestnávateľa kontrolovať rešpektovanie zákazu práce nadčas,
práce v noci a pracovnej pohotovosti v prípade mladistvých
zamestnancov, ktoré sú ustanovené v § 174 ZP. Určité práce má mladistvý
zamestnanec zakázané vykonávať, napríklad práce pod zemou pri ťažbe nerastov
alebo pri razení tunelov a štôlní. Zoznamy prác a pracovísk, ktoré sú
zakázané mladistvým zamestnancom, ustanoví nariadenie vlády.
Inšpektorát práce v prípade
mladistvých zamestnancov môže kontrolovať aj výkon lekárskych preventívnych
prehliadok vo vzťahu ku vykonávanej závislej práci a zabezpečiť aj
prípadné nápravné opatrenia.
V pracovnoprávnej oblasti
môže inšpektorát práce dohliadať aj nad rešpektovaním práv a oprávnených
záujmov domáckych zamestnancov, pričom ide o takých zamestnancov, ktorí
vykonávajú domácku prácu. Pod domáckou prácou je potrebné v súlade
s § 52 ZP potrebné rozumieť pracovný pomer zamestnanca, ktorý vykonáva
prácu pre zamestnávateľa podľa podmienok dohodnutých v pracovnej zmluve
doma alebo na inom dohodnutom mieste.
V prípade zamestnancov,
ktorí sú invalidní môže inšpektorát práce u zamestnávateľa kontrolovať, či
sú rešpektované ustanovenia §§ 158 a 159 ZP, predovšetkým, či sú
u zamestnávateľa vytvorené adekvátne pracovné podmienky a taktiež sa
prihliada na pracovné miesto, ktoré bolo takýmito zamestnancami obsadené.
Pritom podľa § 40 ods. 8 ZP je potrebné za zamestnanca so zdravotným
postihnutím považovať zamestnanca uznaného za invalidného podľa osobitného
predpisu, ktorý svojmu zamestnávateľovi predloží rozhodnutie o invalidnom
dôchodku.
V pracovnoprávnej oblasti sa
inšpektoráty práce zaoberajú aj problematikou kontroly právnej relevantnosti
kolektívneho vyjednávania. Oblasť kolektívneho vyjednávania sa pritom
nespravuje len Zákonníkom práce, ale aj osobitnou právnou úpravou, ktorou je
zákon č. 2/1991 Zb. o kolektívnom vyjednávaní v z. n. p. Podľa § 1
ods. 1 tohto zákona kolektívne vyjednávanie prebieha medzi príslušnými orgánmi
odborových organizácií a zamestnávateľmi, ktorého cieľom je uzavretie
kolektívnej zmluvy. V kontexte uvedeného inšpektorát práce môže
u zamestnávateľa u ktorého pôsobia zástupcovia zamestnancov
kontrolovať, či je členom odborového orgánu umožnené vykonávať jednotlivé
odborárske aktivity alebo či zamestnávateľ rešpektuje jednotlivé ustanovenia
kolektívnej zmluvy, ktoré upravujú vylepšené podmienky pre zamestnancov
v porovnaní so ZP, napríklad pridávajú rozsah dovolenky zamestnancov na kalendárny
rok alebo umožňujú poskytovať stravné lístky aj počas pracovnej neschopnosti
zamestnancov, ktorí sú v pracovnom pomere.
Kontrolné oprávnenie inšpektorátu
práce sa vzťahuje aj na zamestnancov, ktorí vykonávajú závislú prácu na
základe dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru.
INŠPEKCIA PRÁCE NAD DODRŽIAVANÍM
ŠTÁTNOZAMESTNANECKÝCH VZŤAHOV. Štátni zamestnanci vykonávajú prácu na základe špecifického právneho
predpisu, ktorým je zákon č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe
a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej
len „zákon o štátnej službe“), ale na uvedené, štátnozamestnanecké vzťahy
sa na základe § 1 ods. 3 zákona o štátnej službe vzťahuje subsidiárne,
podporne aj ZP, ale len v prípadoch, ktoré ustanovuje § 171 zákona
o štátnej službe.
V prípade štátnozamestnaneckých pomerov štátnych
zamestnancov môžu inšpektoráty práce kontrolovať, či došlo k dodržaniu
ustanovení zákona o štátnej službe, ktoré pojednávajú o vzniku štátnozamestnaneckého pomeru, ktorý sa
zakladá podľa § 48 zákona o štátnej službe:
·
služobnou zmluvou,
·
zvolením alebo vymenovaním na
štátnozamestnanecké miesto vo
verejnej funkcii podľa tohto zákona alebo podľa osobitného predpisu alebo
vymenovaním do funkcie riaditeľa kancelárie bezpečnostnej rady,
·
vymenovaním do funkcie
štatutárneho orgánu podľa osobitného predpisu.
Taktiež môžu inšpektoráty práce kontrolovať právnu
správnosť zmeny štátnozamestnaneckého pomeru a jeho skončenia niektorým zo
spôsobov, ktoré sú uvedené v § 71 ods. 1 zákona o štátnej službe
taxatívnym právnym výpočtom. Pritom je potrebné zohľadňovať špecifické procesné
konanie, ktorým je prešetrenie výpovede, ktoré zabezpečuje nezávislé
prejednanie a vyšetrenie skončenia štátnozamestnaneckého pomeru výpoveďou
z dôvodov podľa § 75 ods. 1 písm. b) alebo d) zákona o štátnej
službe. V štátnej službe môže taktiež dôjsť ku diskriminačným konaniam
alebo ku neodôvodneným zvyšovaniam príplatkov, ktoré je na nadriadenom, čo
môže viesť ku jednotlivým prípadom platovej diskriminácie, ktorú riešia
jednotlivé inšpektoráty práce.
INŠPEKCIA PRÁCE NAD BEZPEČNOSŤOU
A OCHRANOU ZDRAVIA PRI PRÁCI. V prípade aktivít inšpektorátu práce v oblasti bezpečnosti
a ochrany zdravia pri práci je potrebné zohľadňovať jednak rámcovú právnu
úpravu, ktorá je obsiahnutá v ZP, potom špecifický zákon, ktorým je zákon
č. 124/2006 Z. z. o o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci
a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej
len „zákon č. 124/2006 Z. z.“) a taktiež je potrebné zohľadňovať aj rozsiahlu
vykonávaciu právnu úpravu.
Inšpektoráty práce môžu
u zamestnávateľov kontrolovať, či títo rešpektujú šiestu časť ZP,
konkrétne či zamestnávateľ, zamestnanci a zástupcovia zamestnancov pre
bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci a odborová organizácia
navzájom spolupracujú pri plánovaní a vykonávaní opatrení v oblasti
ochrany práce. Znalosť právnych predpisov a ostatných predpisov na
zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci je neoddeliteľnou
a trvalou súčasťou kvalifikačných predpokladov. Pri hodnotení pracovných
výsledkov treba prihliadať na dodržiavanie právnych predpisov a ostatných
predpisov na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci. Zamestnávateľ je v rozsahu
svojej pôsobnosti povinný sústavne zaisťovať bezpečnosť a ochranu zdravia
zamestnancov pri práci a na ten účel vykonávať potrebné opatrenia vrátane
zabezpečovania prevencie, potrebných prostriedkov a vhodného systému na
riadenie ochrany práce. Zamestnávateľ je povinný zlepšovať úroveň ochrany práce
vo všetkých činnostiach a prispôsobovať úroveň ochrany práce meniacim sa
skutočnostiam. Podľa § 150 ZP
zamestnanci, ktorí sú poškodení porušením povinností vyplývajúcich
z pracovnoprávnych vzťahov, ako aj zástupcovia zamestnancov, ktorí sú
v pracovnom pomere u zamestnávateľa, u ktorého kontrolnou
činnosťou podľa § 239 ZP zistili porušenie pracovnoprávnych predpisov, môžu
podať podnet na príslušnom orgáne inšpekcie práce, ktorými sú vecne
a miestne príslušné inšpektoráty práce.
(Viac o tejto téme sa dočítate v mesačníku PaM
4-5/2019)
PREDZMLUVNÉ VZŤAHY V PRACOVNOM PRÁVE
Pracovný pomer je základnou a zároveň aj
najčastejšou formou pracovnoprávneho vzťahu, pričom pracovný pomer môžeme
definovať ako zmluvný, záväzkovo-právny vzťah, v rámci ktorého sa jeden
účastník zaväzuje vykonávať pre druhého účastníka prácu a druhý účastník
sa zaväzuje poskytovať za vykonanú prácu mzdu. Pracovnému pomeru však
predchádzajú vzťahy medzi jeho potenciálnymi subjektmi, ktorých cieľom je
zistiť, či títo vôbec majú záujem uzatvoriť pracovnú zmluvu.
PREDZMLUVNÉ VZŤAHY, KTORÉ PREDCHÁDZAJÚ UZATVORENIU
PRACOVNEJ ZMLUVY majú veľký
význam z hľadiska kvality i obsahu založeného pracovného pomeru.
V rámci nich sa nielen budúci zamestnávateľ, ale i budúci zamestnanec
v súlade so zásadou zmluvnosti pracovnoprávnych vzťahov rozhoduje, či
založí pracovný pomer a kto bude jeho zmluvným partnerom. Predzmluvné
vzťahy upravuje ust. § 41 ods. 1 až 10 Zákonníka práce - zákon č. 311/2001 Z.
z. v z.n.p. (ďalej ZP).
Predzmluvné vzťahy síce predchádzajú uzatvoreniu
pracovnej zmluvy, ale v zmysle Zákonníka práce ich považujeme za
pracovnoprávne vzťahy. Predzmluvné vzťahy treba preto považovať za výnimku
zo zásady, že pracovnoprávne vzťahy vznikajú najskôr od uzatvorenia pracovnej
zmluvy.
PODSTATOU PREDZMLUVNÝCH VZŤAHOV je zabezpečenie vzájomnej informovanosti medzi
zmluvnými stranami (t.j. zamestnávateľom a uchádzačom o zamestnanie)
v rámci zákonom ustanovených pravidiel predtým, než dôjde k podpisu
pracovnej zmluvy. Realizujú sa spravidla v rámci prijímacieho pohovoru, na
ktorý si zamestnávateľ pozve svojho budúceho zamestnanca na základe žiadosti,
ktorou prejavil záujem o pracovné miesto.
V rámci predzmluvných vzťahov sú zamestnávateľovi
uložené tzv. predzmluvné povinnosti, ktoré má ešte pred uzatvorením
pracovnej zmluvy voči budúcemu zamestnancovi. Nesplnenie týchto povinností
síce nemá vplyv na platnosť uzavretej pracovnej zmluvy, ale v niektorých
presne vymedzených prípadoch má ich porušenie za následok sankčný postih
zamestnávateľa a právo dotknutej osoby na primeranú peňažnú náhradu. Platná
pracovnoprávna úprava ZP upravuje predzmluvné vzťahy v podobe komplexu
informačných povinností budúceho zamestnávateľa a fyzickej osoby, ktorá sa
uchádza o založenie pracovnoprávneho vzťahu.
Pred uzatvorením pracovnej zmluvy je zamestnávateľ
povinný oboznámiť fyzickú osobu s právami a povinnosťami, ktoré pre
ňu vyplynú z pracovnej zmluvy, s pracovnými podmienkami
a mzdovými podmienkami, za ktorých má prácu vykonávať.
POVINNOSŤ BUDÚCEHO ZAMESTNÁVATEĽA ešte pred uzatvorením pracovnej zmluvy oboznámiť
fyzickú osobu s právami a povinnosťami, ktoré pre ňu vyplynú
z pracovnej zmluvy, je koncipovaná relatívne široko a zahŕňa aj
povinnosť zamestnávateľa oboznámiť fyzickú osobu s pracovnými
a mzdovými podmienkami. Povinnosť oboznámenia s pracovnými a mzdovými
podmienkami je osobitne formulovaná nielen z hľadiska dôležitosti, ale aj
preto, že nie všetky mzdové a najmä pracovné podmienky vyplývajú
z pracovnej zmluvy. Podstatná časť právnej úpravy pracovných podmienok má
kogentný charakter a vchádza do obsahu pracovného pomeru priamo zo
Zákonníka práce alebo kolektívnej zmluvy bez toho, aby bola obsahom pracovnej
zmluvy.
Zákonník práce navyše výslovne uvádza, že zamestnávateľ
pri uzatváraní pracovnej zmluvy nesmie so zamestnancom dohodnúť základnú zložku
mzdy v nižšej sume, ako je suma základnej zložky mzdy, ktorú zverejnil
v ponuke zamestnania.
Okrem už uvedeného je zamestnávateľ povinný oboznámiť
potenciálneho budúceho zamestnanca s právnymi predpismi na zaistenie BOZP,
ktoré by musel pri práci dodržiavať.
Ak osobitný právny predpis vyžaduje na prácu, ktorú má
budúci zamestnanec vykonávať, zdravotnú spôsobilosť alebo psychickú
spôsobilosť, alebo iný predpoklad, zmluvná voľnosť zamestnávateľa uzavrieť
pracovnú zmluvu je obmedzená a zamestnávateľ môže pracovnú zmluvu na výkon
takýchto prác uzavrieť len s fyzickou osobou, ktorá spĺňa uvedené
požiadavky, t.j. len s fyzickou osobou zdravotne spôsobilou, resp.
psychicky spôsobilou na túto prácu alebo s fyzickou osobou, ktorá spĺňa
iný predpoklad podľa osobitných predpisov.
Ak zamestnávateľ uzavrie pracovnú zmluvu bez ohľadu na
zdravotnú a psychickú spôsobilosť zamestnanca na dohodnutú prácu alebo bez
ohľadu na to, či spĺňa predpoklady podľa osobitného predpisu, jeho konanie sa
posudzuje ako porušenie kogentných ustanovení zákona a teda za protiprávne.
K OBMEDZENIU
ZMLUVNEJ VOĽNOSTI ZAMESTNÁVATEĽA dochádza aj pri uzatvorení pracovnej zmluvy
s mladistvým zamestnancom, t.j. zamestnancom pred dovŕšením 18. roku veku.
Pracovnú zmluvu s mladistvým zamestnancom môže zamestnávateľ uzavrieť len
po predchádzajúcom lekárskom vyšetrení mladistvého a po vyžiadaní si
vyjadrenia jeho zákonného zástupcu.
Hlavným účelom ustanovenia povinnosti, podľa ktorej
musí uzatvoreniu zmluvy s mladistvým zamestnancom predchádzať jeho
lekárske vyšetrenie, je zabezpečenie ochrany zdravia mladistvého.
Ak by zamestnávateľ uzavrel pracovnú zmluvu
s mladistvým zamestnancom bez predchádzajúceho lekárskeho vyšetrenia,
pracovná zmluva ako právny úkon by bola neplatná, pretože by bola
v rozpore so zákonom. Vyjadrením zákonného zástupcu mladistvého
zamestnanca pred uzatvorením pracovnej zmluvy sa sleduje najmä záujem samotného
mladistvého zamestnanca.
Absencia vyjadrenia zákonného zástupcu mladistvého
zamestnanca však nemá vplyv na platnosť pracovnej zmluvy.
INFORMAČNÚ POVINNOSŤ
V RÁMCI PREDZMLUVNÝCH VZŤAHOV zákon neukladá len
zamestnávateľovi, ale aj potenciálnemu zamestnancovi. Pred uzavretím pracovnej
zmluvy je budúci zamestnanec povinný informovať zamestnávateľa o všetkých
skutočnostiach, ktoré bránia výkonu práce alebo ktoré by mohli zamestnávateľovi
spôsobiť ujmu.
Jedna časť informačných povinností sa viaže na
informácie o skutočnostiach, ktoré bránia výkonu práce a druhá časť
informácií sa viaže na skutočnosti, ktoré by mohli spôsobiť zamestnávateľovi
ujmu. Medzi informácie, ktoré bránia
výkonu práce možno zaradiť napr. informácie o zdravotnom stave
zamestnanca, ale len za predpokladu, že ho zamestnávateľ prijíma na rizikové
pracovisko.
Skutočnosti, ktoré by mohli zamestnávateľovi spôsobiť
ujmu nie sú v ZP konkretizované. Môže ísť napríklad o informácie
týkajúce sa výkonu konkurenčnej činnosti v prospech iného zamestnávateľa.
Mladistvý zamestnanec je v rámci predzmluvných
vzťahov okrem toho povinný informovať zamestnávateľa aj o dĺžke pracovného
času u iného zamestnávateľa.
Zákonník práce vymedzuje jednak
pozitívne a jednak negatívne okruh informácií, ktoré zamestnávateľ smie,
resp. nesmie vyžadovať od fyzickej osoby uchádzajúcej sa o prácu.
V prípade pozitívneho vymedzenia práva zamestnávateľa na informácie o fyzickej
osobe, ktorá sa uchádza o uzatvorenie pracovnej zmluvy je rozsah tohto
oprávnenia zamestnávateľa obmedzený len na informácie súvisiace s prácou,
ktorú má potenciálny zamestnanec vykonávať.
Ak bol uchádzač o zamestnanie už predtým
zamestnaný, je zamestnávateľ od neho oprávnený vyžadovať predloženie potvrdenia
o zamestnaní a predloženie pracovného posudku. Zamestnávateľ smie od
uchádzača vyžadovať len profesionálny životopis a predložiť mu na vyplnenie
len také dotazníky k prijatiu do zamestnania, ktoré súvisia s prácou,
ktorú má uchádzač o zamestnanie vykonávať.
V prípade negatívneho vymedzenia okruhu
informácií, ktoré zamestnávateľ nesmie vyžadovať od fyzickej osoby uchádzajúcej sa o prácu, ZP
uvádza ich taxatívny výpočet (t.j. striktne daný, ktorý nie je možné zužovať
alebo rozširovať). Tým súčasne konkretizuje právnu úpravu ochrany osobných
údajov, relevantnú pre oblasť pracovnoprávnych vzťahov.
Zamestnávateľovi zákon neumožňuje vyžadovať od
fyzickej osoby uchádzajúcej sa o zamestnanie informácie
o tehotenstve, rodinných pomeroch, politickej príslušnosti, odborovej
príslušnosti a náboženskej príslušnosti a bezúhonnosti.
AJ PO UZATVORENÍ PRACOVNEJ ZMLUVY môže zamestnávateľ zhromažďovať o zamestnancovi
len osobné údaje súvisiace s kvalifikáciou a profesionálnymi
skúsenosťami zamestnanca a údaje, ktoré môžu byť významné
z hľadiska práce, ktorú zamestnanec má vykonávať, vykonáva alebo
vykonával.
V prípade informácií
o bezúhonnosti existuje výnimka, v zmysle ktorej zamestnávateľ môže
vyžadovať od fyzickej osoby uchádzajúcej sa o uzatvorenie pracovnej zmluvy
informácie týkajúce sa bezúhonnosti, ak ide o prácu, pri ktorej sa podľa
osobitného predpisu vyžaduje bezúhonnosť, alebo ak požiadavku bezúhonnosti
vyžaduje povaha práce, ktorú má fyzická osoba vykonávať. Dokladom
o bezúhonnosti fyzickej osoby je výpis, resp. odpis z registra
trestov.
Zákon výslovne uvádza, že pri prijímaní do
zamestnania zamestnávateľ nesmie porušiť zásadu rovnakého zaobchádzania, ak ide
o prístup k zamestnaniu. Zásada rovnakého zaobchádzania je
zakotvená v ust. § 13 Zákonníka práce a komplexne je upravená zákonom
č. 365/2004 Z. z. o rovnakom zaobchádzaní v niektorých oblastiach a o
ochrane pred diskrimináciou (antidiskriminačný zákon).
V SÚLADE SO ZÁSADOU ROVNAKÉHO
ZAOBCHÁDZANIA sa zakazuje
diskriminácia zamestnancov z dôvodu pohlavia, manželského stavu
a rodinného stavu, sexuálnej orientácie, rasy, farby pleti, jazyka, veku,
nepriaznivého zdravotného stavu alebo zdravotného postihnutia, genetických
vlastností, viery, náboženstva, politického alebo iného zmýšľania, odborovej
činnosti, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti
alebo etnickej skupine, majetku, rodu alebo iného postavenia, alebo z dôvodu
oznámenia kriminality alebo inej protispoločenskej činnosti.
Diskriminácia môže byť priama
alebo nepriama. Na účely zásady rovnakého zaobchádzania v pracovnoprávnych
vzťahoch sa tzv. priamou diskrimináciou rozumie skutočnosť, keď sa prijímaní do
pracovného pomeru zaobchádza s uchádzačom o zamestnanie menej
priaznivo, ako sa zaobchádza, resp. by sa zaobchádzalo s iným uchádzačom
v porovnateľnej situácii. Za tzv. nepriamu diskrimináciu sa považuje
navonok neutrálny predpis, pokyn alebo rozhodnutie, ktoré znevýhodňuje
uchádzača o zamestnanie v porovnaní s inými uchádzačmi. Ak však
takýto predpis, pokyn, príp. rozhodnutie je objektívne odôvodnené sledovaním
oprávneného záujmu a je primerané a nevyhnutné na dosiahnutie
takéhoto záujmu, k nepriamej diskriminácii nedochádza.
Za priamu alebo nepriamu diskrimináciu sa považuje aj
pokyn na diskrimináciu zamestnanca (ale aj budúceho zamestnanca) a rovnako
aj obťažovanie a nežiaduce správanie, ktoré vytvára pre zamestnanca
zastrašujúce, zahanbujúce, ponižujúce alebo urážlivé prostredie.
V zmysle antidiskriminačného zákona dodržiavanie
zásady rovnakého zaobchádzania spočíva v zákaze diskriminácie
z akéhokoľvek dôvodu a rovnako aj v prijímaní opatrení na
ochranu pred diskrimináciou. Pri dodržiavaní zásady rovnakého zaobchádzania je
potrebné prihliadať aj na dobré mravy na účely rozšírenia ochrany pred
diskrimináciou.
V súlade so ZP, ak zamestnávateľ pri vzniku
pracovného pomeru poruší povinnosti ustanovené zákonom, teda ak vyžaduje od
potenciálneho zamestnanca informácie, ktoré vyžadovať nesmie, alebo ak pri
prijímaní fyzickej osoby do zamestnania poruší zásadu rovnakého zaobchádzania, má
fyzická osoba právo na primeranú peňažnú náhradu, ktorá plní satisfakčnú
funkciu.
Zákon stanovuje primeranosť
peňažnej náhrady z dôvodu, že závažnosť porušenia povinnosti
zamestnávateľa môže mať rôznu intenzitu a preto stanovenie výšky peňažnej
náhrady vo väzbe na primeranosť zásahu do práv oprávnenej osoby zveril ZP súdu.
Zákonná maximalizácia tejto peňažnej náhrady priamo v ZP by v aplikačnej
praxi neumožnila v mnohých prípadoch dodržať súčasne zákonnú požiadavku
primeranosti.
V súlade s antidiskriminačným zákonom sa
každý môže domáhať svojich práv na súde, ak sa domnieva, že je alebo bol
dotknutý na svojich právach, právom chránených záujmoch alebo slobodách
nedodržaním zásady rovnakého zaobchádzania. Ak by primerané zadosťučinenie nebolo dostačujúce, najmä ak
nedodržaním zásady rovnakého zaobchádzania bola značným spôsobom znížená
dôstojnosť, spoločenská vážnosť alebo spoločenské uplatnenie poškodenej osoby,
môže sa táto fyzická osoba domáhať aj náhrady nemajetkovej ujmy
v peniazoch. Sumu náhrady nemajetkovej ujmy v peniazoch určí súd
s prihliadnutím na závažnosť vzniknutej nemajetkovej ujmy a všetky
okolnosti, za ktorých došlo k jej vzniku.
Konanie vo veciach porušenia zásady rovnakého
zaobchádzania sa začína na návrh osoby, ktorá namieta, že jej právo bolo
dotknuté porušením zásady rovnakého zaobchádzania. V súdnom konaní sa táto
osoba označuje pojmom žalobca. Žalobca je povinný žalobou označiť osobu,
o ktorej tvrdí, že porušila zásadu rovnakého zaobchádzania. Osoba,
o ktorej žalobca tvrdí, že porušila zásadu rovnakého zaobchádzania sa
v súdnom konaní označuje pojmom žalovaný.
Žalovaný je povinný preukázať, že
neporušil zásadu rovnakého zaobchádzania, ak žalobca predloží súdu dôkazy,
z ktorých možno dôvodne usudzovať, že k porušeniu zásady rovnakého
zaobchádzania došlo.
(Viac nielen o tejto téme sa dočítate v mesačníku PaM
6/2019)
|
|
|
184/2019 Z. z.
Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky, ktorou sa upravujú kritériá urcenia zdravotnej klasifikácie na výkon funkcie spojenej s pridelením strelnej zbrane služobným úradom 01.07.2019
185/2019 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa zrušuje nariadenie vlády Slovenskej republiky c. 65/2006 Z. z. o technických požiadavkách na elektrické pripojenie namontované na polnohospodárskom kolesovom traktore a lesnom kolesovom traktore pre osvetlovacie zariadenia a svetelné signalizacné zariadenia na nástrojoch, strojoch alebo prípojných vozidlách urcených pre polnohospodárstvo alebo lesníctvo 01.07.2019
186/2019 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a doplna nariadenie vlády Slovenskej republiky c. 140/2009 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti o typovom schvalovaní motorových vozidiel a ich prípojných vozidiel, systémov, komponentov a samostatných technických jednotiek urcených pre tieto vozidlá v znení neskorších predpisov 01.09.2019
187/2019 Z. z.
Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky, ktorou sa mení a doplna vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky c. 255/2014 Z. z. o oznacovaní balení kontrolných známok urcených na oznacovanie spotrebitelského balenia tabakových výrobkov a o oznamovaní a zverejnovaní údajov o týchto kontrolných známkach v znení neskorších predpisov 01.07.2019
188/2019 Z. z.
Zákon, ktorým sa doplna zákon c. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registracnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady c. 511/1992 Zb. 01.07.2019
189/2019 Z. z.
Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú minimálne požiadavky na personálne zabezpecenie a materiálno-technické vybavenie ambulancie dopravnej zdravotnej služby a dispecingu, podrobnosti o oznacovaní ambulancie dopravnej zdravotnej služby, oznacovaní ochranných odevov zamestnancov ambulancie dopravnej zdravotnej služby a vzor žiadanky na prepravu 15.07.2019
190/2019 Z. z.
Oznámenie Ministerstva zahranicných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o prijatí zmien a doplnkov k Poriadku pre medzinárodnú železnicnú prepravu nebezpecného tovaru (RID) a o o zmene Dohovoru o medzinárodnej železnicnej preprave (COTIF)
191/2019 Z. z.
Oznámenie o zmene Dohovoru o medzinárodnej železnicnej preprave o prijatí zmien a doplnkov príloh A a B k Európskej dohode o medzinárodnej cestnej preprave nebezpecných vecí (ADR)
192/2019 Z. z.
Oznámenie Ministerstva zahranicných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o schválení zmeny Príloh I a II k Dohovoru o kontrole a oznacovaní výrobkov z drahých kovov
193/2019 Z. z.
Oznámenie Ministerstva zahranicných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o podpísaní Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Brazílskej federatívnej republiky o vykonávaní zárobkovej cinnosti rodinných príslušníkov clenov diplomatických misií a konzulárnych úradov
194/2019 Z. z.
Oznámenie Ministerstva zahranicných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o prijatí Dodatkového protokolu k Dohovoru Rady Európy o predchádzaní terorizmu
195/2019 Z. z.
Oznámenie Ministerstva zahranicných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o prijatí zmien Vykonávacieho predpisu k Dohovoru o udelovaní európskych patentov (Európskemu patentovému dohovoru)
196/2019 Z. z.
Oznámenie Ministerstva zahranicných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o podpísaní Protokolu, ktorým sa mení Dohoda o leteckej doprave medzi Kanadou a Európskym spolocenstvom a jeho clenskými štátmi na úcely zohladnenia pristúpenia Chorvátskej republiky k Európskej únii
197/2019 Z. z.
Oznámenie Ministerstva zahranicných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o prijatí zmien Listiny špecifických záväzkov Slovenskej republiky za oblast služieb vo Svetovej obchodnej organizácii po vstupe Slovenskej republiky do Európskej únie
198/2019 Z. z.
Oznámenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o uložení kolektívnych zmlúv vyššieho stupna a dodatku ku kolektívnej zmluve vyššieho stupna medzi Zväzom autobusovej dopravy zastupujúcim zamestnávatelské organizácie v hromadnej verejnej doprave a Odborovým zväzom KOVO zastupujúcim zamestnancov vo verejnej cestnej doprave 09.07.2019
199/2019 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a doplna nariadenie vlády Slovenskej republiky c. 377/2012 Z. z., ktorým sa ustanovujú požiadavky na ochranu zvierat používaných na vedecké úcely alebo vzdelávacie úcely 01.08.2019
200/2019 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky o poskytovaní pomoci na dodávanie a distribúciu ovocia, zeleniny, mlieka a výrobkov z nich pre deti a žiakov v školách 01.08.2019
201/2019 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky o priamej výchovno-vzdelávacej cinnosti 01.09.2019
202/2019 Z. z.
Vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podmienky úcasti v aukcii na výber výkupcu elektriny a urcenie výšky odmeny výkupcu elektriny 15.07.2019
203/2019 Z. z.
Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa doplna vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky c. 465/2013 Z. z. o technických požiadavkách na elektrické zariadenia a elektronické zariadenia v znení neskorších predpisov 22.07.2019
204/2019 Z. z.
Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovuje obsah rocnej správy o vykonaných vnútorných auditoch 01.09.2019
205/2019 Z. z.
Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky c. 570/2007 Z. z., ktorou sa ustanovuje minimálny rozsah a požiadavky horských aktivít, obsah tém a rozsah vstupného testu, osobitnej odbornej prípravy, podrobnosti o vykonaní skúšky odbornej spôsobilosti a náležitosti osvedcenia o odbornej spôsobilosti na výkon horskej vodcovskej cinnosti 01.08.2019
206/2019 Z. z.
Vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky, ktorou sa mení a doplna vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky c. 451/2006 Z. z. o odbornom lesnom hospodárovi 01.08.2019
207/2019 Z. z.
Vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovuje spôsob urcenia výšky nájomného k lesným pozemkom za hospodárenie v lesoch 01.08.2019
208/2019 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a doplna zákon c. 181/2014 Z. z. o volebnej kampani a o zmene a doplnení zákona c. 85/2005 Z. z. o politických stranách a politických hnutiach v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov a ktorým sa doplna zákon c. 85/2005 Z. z. o politických stranách a politických hnutiach v znení neskorších predpisov 16.07.2019
209/2019 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a doplna zákon c. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a doplnajú niektoré zákony 16.07.2019
210/2019 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a doplna zákon c. 286/2009 Z. z. o fluórovaných skleníkových plynoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a doplna zákon c. 359/2007 Z. z. o prevencii a náprave environmentálnych škôd a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 16.07.2019
211/2019 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a doplna zákon c. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a doplnajú niektoré zákony 01.08.2019
212/2019 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a doplna zákon c. 578/2004 Z. z. o poskytovateloch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 01.08.2019
213/2019 Z. z.
Zákon o odplatách a o poskytovaní príspevku v civilnom letectve a o zmene a doplnení niektorých zákonov 01.08.2019
214/2019 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a doplna zákon c. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a doplnajú niektoré zákony 01.08.2019
215/2019 Z. z.
Zákon o zarucenej elektronickej fakturácii a centrálnom ekonomickom systéme a o doplnení niektorých zákonov 01.08.2019
216/2019 Z. z.
Zákon, ktorým sa doplna zákon Národnej rady Slovenskej republiky c. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov a o doplnení zákona Slovenskej národnej rady c. 71/1992 Zb. o súdnych poplatkoch a poplatku za výpis z registra trestov v znení neskorších predpisov 01.09.2019
217/2019 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a doplna zákon c. 185/2009 Z. z. o stimuloch pre výskum a vývoj a o doplnení zákona c. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov 01.09.2019
218/2019 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a doplna zákon c. 254/1998 Z. z. o verejných prácach v znení neskorších predpisov 01.09.2019
219/2019 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a doplna zákon c. 11/2004 Z. z. o obrannej štandardizácii, kodifikácii a štátnom overovaní kvality výrobkov a služieb na úcely obrany v znení neskorších predpisov 01.09.2019
220/2019 Z. z.
Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa mení a doplna vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky c. 448/2007 Z. z. o podrobnostiach o faktoroch práce a pracovného prostredia vo vztahu ku kategorizácii prác z hladiska zdravotných rizík a o náležitostiach návrhu na zaradenie prác do kategórií v znení neskorších predpisov 01.08.2019
221/2019 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a doplna zákon c. 177/2018 Z. z. o niektorých opatreniach na znižovanie administratívnej zátaže využívaním informacných systémov verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon proti byrokracii) a ktorým sa menia a doplnajú niektoré zákony 01.09.2019
222/2019 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a doplna zákon c. 592/2006 Z. z. o poskytovaní vianocného príspevku niektorým poberatelom dôchodku a o doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a doplna zákon c. 544/2010 Z. z. o dotáciách v pôsobnosti Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov 01.09.2019
223/2019 Z. z.
Zákon o scítaní obyvatelov, domov a bytov v roku 2021 a o zmene a doplnení niektorých zákonov 01.09.2019
224/2019 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a doplna zákon c. 553/2003 Z. z. o odmenovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 01.09.2019
225/2019 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a doplna zákon c. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa doplnajú niektoré zákony 01.09.2019
226/2019 Z. z.
Zákon, ktorým sa doplna zákon c. 600/2003 Z. z. o prídavku na dieta a o zmene a doplnení zákona c. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa doplna zákon c. 601/2003 Z. z. o životnom minime a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 01.09.2019
227/2019 Z. z.
Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa mení a doplna vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky c. 99/2016 Z. z. o podrobnostiach o ochrane zdravia pred zátažou teplom a chladom pri práci 01.08.2019
228/2019 Z. z.
Zákon o príspevku za zásluhy v oblasti športu a o zmene a doplnení niektorých zákonov 01.01.2020
229/2019 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení zákon c. 274/2007 Z. z. o príplatku k dôchodku politickým väznom v znení neskorších predpisov 01.01.2020
230/2019 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a doplna zákon c. 150/2013 Z. z. o Štátnom fonde rozvoja bývania v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a doplnajú niektoré zákony 01.01.2020
231/2019 Z. z.
Zákon o výkone detencie a o zmene a doplnení niektorých zákonov 01.01.2020
232/2019 Z. z.
Ústavný zákon, ktorým sa mení a doplna ústavný zákon c. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v znení neskorších predpisov 01.01.2020
233/2019 Z. z.
Zákon o ukoncení niektorých exekucných konaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov 01.01.2020
234/2019 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a doplna zákon c. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a doplnajú niektoré zákony 01.01.2020
235/2019 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a doplna zákon c. 218/2013 Z. z. o núdzových zásobách ropy a ropných výrobkov a o riešení stavu ropnej núdze a o zmene a doplnení niektorých zákonov 01.01.2020
236/2019 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a doplna zákon c. 435/2000 Z. z. o námornej plavbe v znení neskorších predpisov 16.02.2020
237/2019 Z. z.
Oznámenie Ministerstva zahranicných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o prijatí zmien a doplnkov Dohody o medzinárodnej železnicnej preprave tovaru (SMGS) 31.07.2019
238/2019 Z. z.
Oznámenie Ministerstva zahranicných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o podpísaní Protokolu o poskytnutí dotácie medzi Ministerstvom zahranicných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky a Medzinárodnou organizáciou Frankofónie. 31.07.2019
239/2019 Z. z.
Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení a doplna vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky c. 29/2017 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o alternatívnom autentifikátore 01.08.2019
240/2019 Z. z.
Vyhláška Úradu priemyselného vlastníctva Slovenskej republiky, ktorou sa doplna vyhláška Úradu priemyselného vlastníctva Slovenskej republiky c. 567/2009 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon c. 506/2009 Z. z. o ochranných známkach v znení vyhlášky c. 332/2018 Z. z. 01.10.2019
241/2019 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a doplna zákon c. 315/2016 Z. z. o registri partnerov verejného sektora a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona c. 38/2017 Z. z. a ktorým sa menia a doplnajú niektoré zákony 01.09.2019
242/2019 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a doplna zákon c. 153/2001 Z. z. o prokuratúre v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a doplna zákon c. 154/2001 Z. z. o prokurátoroch a právnych cakateloch prokuratúry v znení neskorších predpisov 01.09.2019
243/2019 Z. z.
Oznámenie Ministerstva zahranicných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o podpísaní Protokolu medzi Slovenskou republikou a Moldavskou republikou k Zmluve medzi Ceskoslovenskou socialistickou republikou a Zväzom sovietskych socialistických republík o právnej pomoci a právnych vztahoch vo veciach obcianskych, rodinných a trestných z 12. augusta 1982
244/2019 Z. z.
Vyhláška Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky o sústave študijných odborov Slovenskej republiky 01.09.2019
245/2019 Z. z.
Vyhláška Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky, ktorou sa mení a doplna vyhláška Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky c. 251/2018 Z. z. o sústave odborov vzdelávania pre stredné školy a o vecnej pôsobnosti k odborom vzdelávania 01.09.2019
246/2019 Z. z.
Vyhláška Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky o postupe získavania vedecko-pedagogických titulov a umelecko-pedagogických titulov docent a profesor 01.09.2019
247/2019 Z. z.
Oznámenie Ministerstva zahranicných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o podpísaní Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Madarska o výstavbe cestného mosta nad riekou Ipel a súvisiacich objektov na spolocnej štátnej hranici medzi obcami Ipelské Predmostie a Drégelypalánk
248/2019 Z. z.
Oznámenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o uložení kolektívnej zmluvy vyššieho stupna
249/2019 Z. z.
Oznámenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o reprezentatívnych kolektívnych zmluvách vyššieho stupna vrátane ich dodatkov
250/2019 Z. z.
Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky c. 765/2004 Z. z. o výške úhrady za úkony Úradu pre dohlad nad zdravotnou starostlivostou v znení neskorších predpisov 09.08.2019
251/2019 Z. z.
Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia zo 7. augusta 2019 c. MF/006803/2019-32, ktorým sa mení a doplna Výnos Ministerstva financií Slovenskej republiky z 28. decembra 2012 c. MF/026991/2012-321, ktorým sa ustanovuje denný limit zostatku financných prostriedkov v hotovosti pre klientov Štátnej pokladnice v znení neskorších predpisov
|
|
|
Nezabudnite v auguste
2019
Termín zákonnej povinnosti
|
Charakteristika zákonnej povinnosti
|
Povinná osoba a zákon
v platnom znení
|
8. 8. – štvrtok
|
splatnosť poistného na sociálne
poistenie z vymeriavacieho základu zamestnancov s nepravidelným
príjmom za júl 2019
|
Zamestnávateľ
§ 143 ods. 1 zákona č. 461/2003 Z.
z. o sociálnom poistení v znení n. p.
|
Splatnosť poistného na verejné
zdravotné poistenie z dividend vyplatených v júli 2019, na ktoré sa
vzťahuje táto povinnosť
|
Platiteľ dividend
§ 17 ods. 4 zákona č. 580/2004 Z.
z. o zdravotnom poistení v znení n. p.
|
Podanie výkazu preddavkov platiteľa
dividend za dividendy, na ktoré sa vzťahuje táto povinnosť, a ktoré
boli vyplatené v júli 2019
|
Platiteľ dividend
§ 20 ods. 5 zákona č. 580/2004 Z.
z. o zdravotnom poistení v znení n. p.
|
15. 8. – štvrtok
|
odvod dane vyberanej zrážkou
v júli 2019 z tých príjmov, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň
a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane
|
Platiteľ zrážkovej dane
§ 43 ods. 11 zákona č. 595/2003 Z.
z. o dani z príjmov v znení n. p.
|
odvod sumy na zabezpečenie dane
platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane
|
Platiteľ príjmu podliehajúceho
zabezpečeniu dane
§ 44 ods. 3 zákona č. 595/2003 Z.
z. o dani z príjmov v znení n. p.
|
do výplatného termínu
|
splatnosť preddavku na poistné
na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní
|
Zamestnávateľ
§ 17 ods. 1 zákona č. 580/2004 Z.
z. o zdravotnom poistení v znení n. p.
|
splatnosť poistného do príslušnej
pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom
a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za júl 2019
|
Zamestnávateľ
§ 143 ods. 2 zákona č. 461/2003 Z.
z. o sociálnom poistení v znení n. p.
|
elektronicky predložiť Sociálnej
poisťovni výkaz poistného a príspevkov za júl 2019
|
Zamestnávateľ
§ 231 ods. 1 písm. f) zákona č.
461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p.
|
elektronicky predložiť Sociálnej
poisťovni evidenčný list dôchodkového poistenia za zamestnancov, ktorí
skončili pracovný pomer v júli 2019
|
Zamestnávateľ
§ 231 ods. 1 písm. j) bod 1. zákona
č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z.n.p.
|
Deň pred vznikom pracovnoprávneho
vzťahu alebo pred vznikom poistenia
|
prihlásiť zamestnanca do Sociálnej
poisťovne deň pred vznikom poistného vzťahu, najneskôr pred začatím výkonu
činnosti zamestnanca
|
Zamestnávateľ
§ 231 ods. 1 písm. b) zákona č.
461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p
|
prihlásiť zamestnávateľa do
Sociálnej poisťovne najneskôr deň predchádzajúci dňu, v ktorom začal
zamestnávať aspoň jedného zamestnanca
|
Zamestnávateľ
§ 231 ods. 1 písm. a) zákona č.
461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p
|
|
|
|
Klasickým športom, rekreačno a osviežujúco –
relaxačným prostriedkom mesiacov krásneho počasia je plávanie. Takto označovaný
cyklický pohyb vo vode sa považuje za veľmi účinnú a zdravú vytrvalostnú
aktivitu. Zapája do činnosti všetky hlavné svalové skupiny, srdcovo – cievny aj
dýchací systém, a preto aj celkový kondičný, zdravotný a regeneračný
efekt býva veľmi vysoký.
Plávanie je ideálne pre ľudí akéhokoľvek
veku
a úrovne telesnej zdatnosti.
Používaním všetkých hlavných svalových skupín zlepšuje silu, vytrvalosť
a ohybnosť. Rovnako tak ponúka skvelý prínos pre posilnenie schopnosti
práce pľúc, srdca a pružnosti ciev. Na rozdiel od väčšiny pohybových aktivít, ktoré sa
odohrávajú na „pevnej zemi“, pri plávaní používame v rovnakej miere horné
i dolné končatiny a rovnomerne zaťažujeme celý organizmus.
Keď sa pohybujeme vo vode, nesie
táto váhu nášho tela, nevyvoláva otriasanie a búšenie na váhonosné kĺbové
spojenia, ktoré sa zvyčajne objavuje počas „pozemských“ aktivít. To robí
pohyb vo vode veľmi užitočným a zdraviu prospešným najmä pokiaľ plavec
trpí na zápaly kĺbov (artritída) alebo ich degeneratívne zmeny
(artróza – pozor, tá začína skryto už po 22. roku života), máva problémy
s pohyblivosťou krčnej, hrudnej aj bedrovej chrbtice alebo s nadváhou
či obezitou. Veľmi vhodné je plávanie pre tehotné ženy. Voda tiež ponúka
viacej prirodzeného odporu našim pohybom ako vzduch, čo pomáha zvyšovať svalovú
vytrvalosť a pružnosť. Teplejšia voda (26 až 28 stupňov Celsia) počas
plávania pohládza, jemne masíruje, uvoľňuje a zohrieva svaly, umožňuje
kĺbom väčší rozsah pohybov bez rizika vzniku zranenia. Pre kondičné –
tréningové plávanie je skôr vhodná voda chladnejšia (23 až 25 stupňov Celsia),
ktorá zároveň pomáha zvyšovať plavcovu odolnosť voči ochoreniam
a bolestiam. Studenšia voda sa hodí pre otužovacie procesy. Pri vchádzaní
do vody treba byť ale opatrný z viacerých dôvodov.
Viacerí z nás obľubujú skákanie do
vody
ktoré sa môže za určitých
okolností stať pre nich činnosťou veľmi nebezpečnou, hoci vlastne ani
nedochádza k typickému úrazu alebo inému druhu poškodenia, ale len ku
„zrážke“ dvoch rozličných teplôt – teploty vody a skokanovho tela. Pri
náhlom ponorení v túžbe po rýchlom osviežení, najmä vtedy ak je voda
nižšej teploty, sa spomalí frekvencia úderov srdca (poklesne pulz)
a niekedy dochádza k zastaveniu srdcovej činnosti spojenom
s kolapsovým stavom, bezvedomím. Na vyvolanie takejto nepríjemnej situácie
má vplyv podráždenie kožných zakončení trojklaného nervu v tvári
a nosnej sliznici chladnou vodou, ale aj reflexné zúženie ciev periférie
tela pri náhlom zastavení dychu (apnoe). Podráždenie bodov citlivých na
tlakové podnety (tlakové receptory) v oblasti kmeňa ciev vychádzajúcich zo
srdca vedie k zvýšenému napätiu blúdivého nervu a k jeho
negatívnemu vplyvu na funkčnosť srdcovej pumpy – spomaleniu činnosti až
zastaveniu. Takýto incident často predstavuje riziko nielen
u vnímavejších osôb alebo starších jedincov so zmenami vencovitých ciev
srdca, ale „pri súhre okolností“ (stres, vyčerpanie, dehydratácia) aj
u dobrých plavcov, ktorí sa takto môžu utopiť. V prevažnej väčšine
prípadov je však tento reflex prechodným javom nemáva výraznejšie popísané
následky, ale jeho riziko je prítomné. Preto je potrebné s ním rátať
a do vody sa rýchlo ponárať až po dostatočnej aklimatizácii a ľahkom
rozcvičení.
Mnohí ľudia nemajú radi klasické kúpaliská
a bazény
skôr preferujú plávanie v riekach a jazerách
– majú pocit, že sú menej „chemické“,
prirodzené, relatívne čisté i kvalitné a netreba sa ničoho báť.
O to väčšie je prekvapenie, keď sa im objavia fľaky na koži a zle sa
im po plávaní dýcha. Čo sa v riečnej či jazernej vode môže nachádzať?
Sleduje sa to vôbec?
Napriek tomu, že sa kvalita vody slovenských riek v ostatnom desaťročí
výrazne zlepšila, neodporúča sa kúpanie pod veľkými zdrojmi priemyselného
znečistenia alebo pod väčšími mestami. Je tam oveľa vyšší výskyt chemických
látok, mikroorganizmov a rias, ktoré môžu spôsobiť plávajúcemu rozličné
zdravotné problémy ako sú kožné ekzémy alebo alergické reakcie. Kvalita
vody sa meria dvanásť krát ročne na určitých úsekoch všetkých našich väčších
riek. Preveruje sa množstvo ukazovateľov – základné parametre akosti vody
(teplota, množstvo rozpusteného kyslíku), jej chemické zloženie (pH, tvrdosť,
množstvo živín alebo síranov), prítomnosť mikroorganizmov a zelených rias.
Meria sa aj výskyt ťažkých kovov a rôznych organických látok. Sleduje
sa viac ako sto údajov a možných nálezov – najčastejšie: koliformné
baktérie a enterovírusy, ktoré môžu spôsobiť žalúdočné a črevné
problémy i žltačku typu A; viditeľné znečistenie (odpadky, dehet,
drevo, plasty, obaly zo skla), chlorofyl (stupeň jeho obsahu ukazuje
znečistenie riasami a sinicami), fosfor (spôsobuje rozvoj
fytoplanktónu), dusík (podporuje zelené sfarbenie vody) a mikroskopický
obraz (podáva informáciu o druhoch prítomných rias, siníc
a drobných živočíchov i neživých častíc rozptýlených vo vode).
Hodnoty namerané v slovenských riekach sú pomerne prehľadne znázornené na
internete.
Pre zdravie a naštartovanie tvorby kondície má
pravdepodobne väčší význam pobyt pri mori. Skutočný ozdravný, rekondičný a relaxačný pobyt pri morskej vode
by nemal byť kratší ako 14 dní. Talasoterapia je totiž komplexné využitie
jedinečných účinkov kombinácie morskej vody, prímorskej klímy a pobrežia. Hodí
sa nielen pre tých, ktorí trpia novodobými civilizačnými ochoreniami ako napr.
alergiami, chudokrvnosťou, dýchacími problémami, atopickým ekzémom, psoriázou
či inými kožnými ochoreniami alebo ťažkosťami s kĺbmi, ale aj pre oslabené
a unavené „zdravé“ organizmy. Účinky súvisia určite s obsahom
solí vo vode. Preto sú pre pobyt veľmi vhodné tzv. vnútorné moria s malým
riečnym vtokom a s vysokým výparom, napr. Egejské či Jadranské more
(stupeň slanosti je až 40) alebo Červené more (slanosť viac ako 42). Čierne
more je „riedke“ (slanosť okolo 17) a Baltské ešte redšie (slanosť okolo
5).
Všetky soli – minerály a stopové prvky
obsiahnuté v morskej vode, ale aj oleje zo stromov – cédrov, morských
borovíc či pínií a k tomu presolený čistý morský vzduch, majú na
ľudský organizmus pozitívny vplyv.
Pokožka vstrebáva morské
i vzdušné prímesy a neobvyklým spôsobom sa prevlhčuje (dlhodobo
hydratuje) aj mineralizuje. V kombinácii s vdychovaním ovzdušia (najmä ráno
sú vhodné rôzne dychové cvičenia), ktoré je vhodne ionizované a zvyšuje
produkciu serotonínu (hormón dobrej nálady, mozgový mediátor), sa zrýchľuje
látková výmena, lepšie prekrvujú i uvoľňujú dýchacie cesty, zvlhčujú ich
sliznice, výrazne sa zlepšuje hĺbka nádychu a výdychu. Dochádza ku
komplexnej relaxácii. Zvyšuje sa tiež koncentrácia železa v krvi, počet
červených krviniek (o päť i viac percent) a skvalitnieva
zloženie bieleho krvného obrazu. Aby bol efekt výraznejší, odporúča sa pred
vstupom do vody krátke rozcvičenie a ponaťahovanie kvôli lepšej
distribúcii krvi v organizme.
Dobrý vplyv na cievy, kĺby
i kosti má aj „pieskový kúpeľ“. Jama v piesku, hlboká 30 až 40 cm
v dĺžke tela (na pohodlné ležanie), sa nechá asi hodinku vyhriať. Potom sa
do nej dotyčný uloží a až po hlavu nechá zasypať pieskom. Zahrabaný
zostáva desať až dvadsať minút, nie viac. Potom nasleduje vodné osvieženie.
Plávaním sa dá prekonať aj viac kilometrov
denne
v rôznom tempe a získavať
postupne žiadanú fyzickú zdatnosť bez väčšieho nebezpečenstva natiahnutia svalu
alebo poškodenia kĺbu. Avšak plavci sa zasa musia chrániť pred ušnými alebo
očnými infekciami, problémami s prínosovými dutinami, plesňovými
ochoreniami kože a pred inými chorobami, ktoré sa môžu vyskytovať pri
pravidelnom dlhšom pobyte vo vode. Efektívne a plynulé plávanie
vyžaduje aspoň priemerné zvládnutie niektorej z plaveckých techník.
Najčastejšie sa plávajú „prsia“, ktoré sú vhodné pre rekreačný aj kondičný
spôsob plávania. Za najúčinnejší štýl pre kondičné plávanie sa považuje
kraul a motýlik. Znak patrí skôr do kategórie rekreačného
a rehabilitačného plávania – špeciálne pre tých, čo majú ťažkosti
s chrbticou. Plávať by mal vlastne každý – svojím tempom a na svojej
úrovni. Pokiaľ sa necítime dobre alebo sme dlho neplávali, začíname plávaním
asi na vzdialenosť jednej dĺžky bazénu (50 metrov) a potom si dáme pol
minútový oddych. V ďalších dňoch sa postupne znižujú intervaly prestávok
až kým človek nebude plávať kontinuálne. Keď sa subjektívne cítime naozaj
fit, stanovíme si ako cieľ 20 až 40 minút sústavného plávania pri použití
rôznych štýlov.
Aquaerobik
aerobik vo vode ponúka skvelú
príležitosť na zlepšenie srdcovo-svalovej kondície a pretože voda nám neustále
„odporuje“ – môžeme zvyšovať aj silu svalov.
Nácviky obsahujú širokú škálu miernych rytmických
pohybov, väčšinou po pás alebo po hrudník vo vode. Pri úrovni po pás, voda
podporuje asi 50 percent našej telesnej hmotnosti; pri úrovni po hrudník to
predstavuje podporu 80 až 90 percentám našej hmotnosti. To spôsobuje, že
aquaerobik tak nezaťažuje pohybový systém. Príležitostné cvičenia sa vykonávajú v hlbšej vode s pomocou
plávajúcich pomôcok, je to tréning takmer bez námahy. Je dostupná ponuka
špeciálneho vybavenia, vrátane „vodných“ činiek a rukavíc s plávacou
blanou.
Pite veľa tekutín – možno sa nebudete cítiť smädní,
pretože vám to vo vode ani nenapadne, ale mali by ste byť na seba opatrní
a dostatočne sa zavodňovať, lebo aj vo vode sa potíte a strácate
tekutiny. Nezabudnite sa pred plávaním rozcvičiť – pôsobenie vody na
vaše telo môže zo začiatku zapríčiniť zvýšenie krvného tlaku a prudké
zmeny srdcovej frekvencie, a tak by ste mali štartovať pomaly.
MUDr. Pavel Malovič
|
|
|
PRÁVE VYCHÁDZAJÚ - MESAČNÍKY A ODBORNÉ PUBLIKÁCIE |
PRÁVE VYCHÁDZAJÚ-MESAČNÍKY A ODBORNÉ PUBLIKÁCIE
Poradca
– (Poradca), č. 1-2/2020 (VIII/2019)
- Zákon
o sociálnom poistení komentárom – úplné
znenie zákona s komentárom
Práce
a mzdy – bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 9/2019 (VIII/2019)
- Poistenie
SZČO (zmena od 1. 7. 2019)
- Zmena
životného minima
- Ročné
zúčtovanie zdravotného poistenia za rok 2018
- Stravné
a pružný pracovný čas (zmena od júla)
- Dobrovoľné
poistenie v nezamestnanosti SZČO
- Novela
zákona o sociálnom poistení
- Zákon
o pozemkových úpravách (novela)
Dane,
účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č. 9/2019 (VIII/2019)
- Pravidlá
cezhraničného zdanenia
- Ukončenie
štúdia a daňový bonus
- Obstaranie
hmotného majetku z dotácií v špecifických prípadoch
- Finančný
prenájom z pohľadu DzP
- Príspevok
na rekreáciu ako daňový výdavok
- Dovoz
tovaru – oslobodenie od DPH
1 000
riešení, č. 9/2019 (VIII/2019)
- Súdne
spory – nové riešenie prípadov
- Sociálne
poistenie - novela zákona
ODBORNÉ TEMATICKÉ
PUBLIKÁCIE - NOVINKY
1.
Účtovné súvzťažnosti
pre podvojné účtovníctvo po ostatnej novele – účtovné súvzťažnosti
2.
Príručka mzdovej účtovníčky - všetky povinnosti, ktoré musí splniť zamestnávateľ
voči svojim zamestnancom a inštitúciám, povereným spravovať výber daní, príspevkov
a poistení súvisiacich so zamestnávaním osôb
3.
Daňové a nedaňové výdavky
2019 – prehľad daňových
a nedaňových výdavkoch
4.
100 otázok
a odpovedí – daň z príjmov, DPH po novele - riešenia problémov podnikateľskej praxe z pohľadu
zákona o dani z príjmov a DPH po ostatnej novele
5.
Zákonník práce
s komentárom – komentár
k aktuálnemu zneniu zákonníku práce po ostatných novelách, upozornenia na
zmeny, príklady z praxe
6.
DOM – dane,
odvody, mzdy - prehľad
najdôležitejších pojmov, sadzieb, prehľadov, postupov a povinností pre
dane, mzdy a podnikanie
7.
100 otázok
a odpovedí – BOZP a ZP - otázky a riešenia z praxe k BOZP a Zákonníku
práce, úplné znenie zákona o BOZP
8.
Podnikáme úspešne bez
chýb, pokút a penále - prehľad
najdôležitejších pravidiel týkajúcich sa živnostenského podnikania a
podnikania v obchodných spoločnostiach a družstve
9.
Zák§ny do vrecka - Zákonník
práce, Zákon o nelegálnom zamestnávaní – úplné znenia zákonov
10.
Optimalizácia základu dane
bez chýb, pokút a penále – postupy ako správne vykázať daňovú povinnosť
11.
Ústava SR – úplné znenie zákona po novelách, Listina
základných práv a slobôd, Všeobecná deklarácia ľudských práv,
Zákon o štátnych symboloch – úplné znenia
12.
Súdne spory po novele - Civilný
sporový poriadok, mimosporový poriadok a správny súdny poriadok – po novelách, s komentárom, judikatúra
a príklady
PRIPRAVUJEME
Poradca
– (Poradca), č. 3/2020 (IX/2019)
- Zákon
o ERP s komentárom – úplné
znenie zákona s komentárom
Práce
a mzdy – bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 10/2019 (IX/2019)
- Pracovní a osobní asistenti
- Novela ZDP schválená 19.6.2019- uplatnenia nároku
na DB, nezdaniteľnej časti ZD
- Rekreačné poukazy zamestnancov, aktuálna právna
úprava
- Ochrana zdravia pred záťažou teplom a chladom od
1. 8. 2019
- Zahraničná pracovná cesta
- Zmeny v školskom zákone
- Zmeny v odmeňovaní vo verejnej správe
Dane,
účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č. 10/2019 (IX/2019)
- Zmeny
v ZDP v roku 2019
- Rekreačné
poukazy uplatenné cez dovolenky v daňových súvislostiach
- Stála
prevádzkareň
- Ročné
zúčtovanie zdravotného poistenia
- Rámcová
účtovná osnova a jej účty
1 000
riešení, č. 10/2019 (IX/2019)
·
Cestovné náhrady podnikateľa -
zmeny od 1. 7. 2019
·
Paušálne výdavky v roku 2019
·
Odpisy
·
Rekreačné poukazy zamestnancov
|
|
|
HORÚCE TÉMY - nájdete v tematických balíčkoch: |
Súdne spory po novele
Súdny spor je nepríjemná udalosť, ktorá "číha" nielen na podnikateľov a zamestnávateľov, ale aj na bežných občanov. Aké sú vaše možnosti počas správneho konania? Aké právomoci má súdnictvo a osoby v správnom súdnictve? Ktoré sú najnovšie zmeny v sporových a mimosporových poriadkoch a čo predstavujú pre jednotlivca? Aké je súčasné vnímanie pojmov trestný čin, prečin, zločin a ako sa z pohľadu legislatívy vníma držanie strelných zbraní a kto má či nemá právo mať ich v osobnom vlastníctve? Na všetky tieto otázky a aj mnohé iné odpovedá najnovší tematický balíček z nášho vydavateľstva. Obsahujúce publikácie sú vždy v aktuálnom znení, doplnené o komentáre či príklady z praxe a v niektorých prípadoch aj v praktickej verzii "do vrecka".
Súčasťou tohto balíčka je aj na trhu jedinečná knižná novinka - autorská monotematická publikácia Civilný sporový, mimosporový a správny poriadok. Túto Vám ponúkame za zvýhodnenú cenu v predpredaji (expedujeme 27.6.)
>Titul obsahuje:
o Civilný sporový poriadok - zákon č. 160/2015 Z. z.
(po novele zákona č. 350/2018 Z. z. účinnej od 12. 12. 2018 a novele zákona č. 87/2017 s účinnosťou od 1. 5. 2017)
o Civilný mimosporový poriadok - zákon č. 161/2015 Z. z.
(po novele zákona č. 137/2019 Z. z. platnej od 1. 6. 2019)
o Správny súdny poriadok - zákon č. 162/2015 Z. z.
(po novele zákona č. 344/2018 účinnej od 1. 1. 2019 a novele zákona 88/2018 s účinnosťou od 1. 5. 2017)
Všetky tri zákony v úplnom znení po novelesú uvedené s rozsiahlym komentárom, judikátmi a príkladmi z praxe pre lepšie porozumenie a praktické využitie.
To všetko v prehľadnej podobe a s vyznačenými zmenami pre ľahšiu orientáciu.
Viac už nájdete v našich publikáciách, ktoré sú určené nielen odborníkom či zamestnancom v danej oblasti, ale aj laikom so záujmom o väčšiu informovanosť v témach, ktoré im nie sú blízke.
1. Civilný sporový poriadok, mimosporový poriadok a správny súdny poriadok - po novele, s komentárom, judikatúra a príklady - odborná publikácia
(A5, 460 str.)
2. Poradca 13-14/2018 - Trestný zákon - mesačník
(A5, 424 str.)
3. Aktualizácia II/4 - úplné znenie
(A5, 256 str.)
4. Správny súdny poriadok - zákon s komentárom
(A5, 176 str.)
5. Trestný zákon, Trestný poriadok a zákon o trestnej zodpovednosti PO - úplné znenie zákonov (edícia Zák§ny do vrecka)
(A6, 368 str.)
6. Strelné zbrane a súkromná bezpečnosť - novelizované úplné znenie zákonov (edícia Zák§ny do vrecka)
(A6, 240 str.)
7. Zákon o cestnej premávke - novela zákona (ZADARMO)
(A5, 320 str.)
Cena balíčka je 55,50 €
Cena balíčka s 50 % zľavou je 27,80 €.
Ušetríte 27,70 €.
V cene je zahrnuté poštovné, balné aj DPH.
Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.
Zákonník práce v praxi
Povinnosti zamestnávateľa upravuje celý rad ustanovení Zákonníka práce. Medzi tie základné patria povinnosti pred a po uzatvorení pracovnej zmluvy ... Ide nielen o pracovné podmienky a mzdové podmienky, ale aj o podmienky týkajúce sa bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci. Ako správne postupovať v praxi?
Nájdete v našich publikáciách, ktoré sú určené zamestnávateľom, podnikateľom, personalistom, mzdovým účtovníčkam …
1. Zákonník práce s komentárom - odborná tematická publikácia
/A5, str. 352/
2. 100 otázok a odpovedí BOZP a ZP - praktické príklady
/A5, str. 176/
3. Zákon o cestnej premávke (A6 formát) - úplné znenia zákonov, Edícia Zák§ny do vrecka
/A6, str. 320/
4. PaM 6/2019 - Predzmluvné vzťahy v pracovnom práve - príspevok
/A5, str. 80/
5. Pracovnoprávny slovník - cca 2 000 pojmov súvisiacich so zákonníkom práce a viažucich sa predpisov
/A5, str. 300/
6. Prevádzka vozidiel v cestnej premávke - úplné znenia zákonov, Edícia Zák§ny do vrecka
/A5, str. 224/
7. VS 2-3/2019 - Verejné obstarávanie - príspevok - ZADARMO
/A5, str. 112/
Cena balíčka je 40,30 €.
Cena balíčka so 60 % zľavou je 16,30 €.
Ušetríte 24 €.
V cene je zahrnuté poštovné, balné aj DPH.
Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.
Zamestnávanie bez chýb
Ste zamestnávateľ a potrebujete poznať všetky oblasti v pracovnoprávnom vzťahu zamestnávateľ - zaměstnanec, aby u vás nedochádzalo pri zamestnávaní k chybám. Naše publikácie sú užitočnou pomôckou, ako predchádzať chybám a omylom pri zamestnávaní.
Viac už nájdete v našich publikáciách, ktoré sú určené zamestnávateľom, podnikateľom, personalistom, mzdovým účtovníčkam …
1. Vnútropodnikové smernice - odborná tematická publikácia
/A5, str. 280/
2. Poradca 2/2019 - Zákon o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní s komentárom - komentár
/A5, str. 296/
3. PaM 4-5/2019 - Služby zamestnanosti - príspevok
/A5, str. 112/
4. 1000 riešení 9/2019 - Súdne spory - nové riešenia - praktické príklady
/A5, str. 96/
5. DOM - dane, odvody, mzdy - prehľad najdôležitejších pojmov, sadzieb, prehľadov, postupov a povinností pre dane, mzdy a podnikanie (ZDP, DPH, ZP, Účtovníctvo, Podnikanie) - odborná tematická publikácia
/A5, str. 416/
6. GDPR - ochrana osobných údajov - odborná tematická publikácia
/A5, str. 344/
7. VS 4-5/2019 - Postup pri posudzovaní vplyvu na ochranu osobných údajov - príspevok - ZADARMO
/A5, str. 96/
Cena balíčka je 48,50 €
Cena balíčka so 60 % zľavou je 19,50 €.
Ušetríte 29 €.
V cene je zahrnuté poštovné, balné aj DPH.
Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.
Dôchodky
Systém dobrovoľného doplnkového dôchodkového poistenia je založený na zamestnávateľsko-zamestnaneckom princípe alebo na individuálnom princípe a predstavuje štandardnú a významnú súčasť dôchodkových systémov. Aká je aktuálna právna úprava? Nájdete v našich publikáciách, ktoré sú určené mzdovým účtovníčkam, podnikateľom, zamestnávateľom, personalistom, zamestnancom …
1. Poradca 1/2019 - Zákon o doplnkovom dôchodkovom sporení s komentárom - komentár
(A5, 296 str.)
2. Ústava SR - úplné znenie po ostatnej novele
(A6, 112 str.)
3. PaM 2/2019 - Doplnkové dôchodkové sporenie - zmeny - príspevok
(A4, 80 str.)
4. Aktualizácia III/1 - Zákon o sociálnom poistení, Zákon o pomoci v hmotnej núdzi ... - úplné znenia zákonov
(A5, 240 str.)
5. Zákonník práce - úplné znenie - edícia Zák§ny do vrecka
(A6, 224 str.)
6. GDPR - ochrana osobných údajov odborná tematická publikácia
(A5, 344 str.)
Cena balíčka je 33 €
Cena balíčka so 60 % zľavou je 13,20 €.
Ušetríte 19,80 €.
V cene je zahrnuté poštovné, balné aj DPH.
Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.
Ceny balíčkov sú konečné, vrátane DPH a distribučných nákladov.
Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.
Balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@poradca.sk
RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY TELEFONICKY, PRÍPADNE EMAILOM DENNE OD 9:00 DO 15:00
Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty.
E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina.
- Tieto e-mailové noviny Vám boli doručené výlučne na základe žiadosti o zasielanie e-mailových novín.
- Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len pre vlastné účely, nesmú býť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!
|
|
|
Adresa: |
|
E-mail: |
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
|
|
objednavky@exicon.eu
|
|
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
|
|
|
|
|
|
Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 15012/L. |
|
|
V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadal(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite prosím správu s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.eu, následne budete vyraden(á) z databázy príjemcov e-mailových novin.
|
Copyright (c) MK Media, s.r.o, 2015 |