Em@ilové noviny

 

č. 13/2018

31.8.2018

 

 
 
 Téma novín 
 P6 aktual 
 Chybiť znamená platiť 
 Najviac čítané témy a publikácie 
 Horúce témy 
 Kontakty 

Služby, ktoré nájdete len u nás:

  • aktuálne a rýchle informácie
    (zmeny zákonov a predpisov) z oblastí daní, účtovnictva, miezd, odvodov; za výhodné ceny
  • kvalifikovaný a ochotný personál
    na zákazníckom oddelení;
  • možnosť rýchleho objednania
    publikácie (telefonicky, faxom, e-mailom, poštou);
  • rýchla dodávka (do 48 hodín)
  • uvádzanie nových produktov
    prostredníctvom mailingov a telemarketingu;
  • približovanie sa k zákazníkovi
    prostredníctvom bezplatných odpovedí na otázky.
 
Tak ako v prípade každej obchodnej spoločnosti tak aj v prípade spoločnosti s ručením obmedzeným je potrebné poznamenať, že organizácia vnútropodnikového účtovníctva a spôsob jeho účtovnej aplikácie sú plne v kompetencii samotnej účtovnej jednotky. Pre účely organizácie vnútropodnikového účtovníctva je nevyhnutné definovať jeho podstatný účel. Viac sa dočítate v prvej téme čísla.

Rodinné firmy, ktoré prežili niekoľko generácií a pôsobením a inováciami výrazne ovplyvnili lokálne i svetové trhy. Do dejín nielen podnikania v mnohých prípadoch navždy vstúpili nielen pre svoje obchodné úspechy ale neraz aj pre svoj významný politicko-spoločenský vplyv. Viac ponúkame v druhej téme čísla.

Workoholizmus ako taký netreba príliš predstavovať, či vysvetľovať, čo tento pojem znamená. Často si tak povieme aj sami, keď nám práca prerastá cez hlavu, keď sa nevieme zastaviť a ešte večer pred spaním kontrolujeme maily v mobile. Čo sú však príčiny, ktoré privedú človeka na prah "závislosti na práci"? Prečo niekto z nás nevie vypnúť, relaxovať, odpútať sa od vecí súvisiacich s prácou? Čítajte rubriku Byť dobrý nestačí.


Prajeme Vám príjemné čítanie a tešíme sa na dalšie stretnutie pri emailových novinách.


Anna Dišeková
zodpovedná redaktorka
poradca@poradca.sk


V tomto čísle najdete:

 

 
 
TÉMA NOVÍN

 
VNÚTROPODNIKOVÉ ÚČTOVNÍCTVO V S.R.O.


Em@ilové noviny

 Pre účely organizácie vnútropodnikového účtovníctva je nevyhnutné definovať jeho podstatný účel.

Účelom môže  byť:

-   získavanie informácií pre široko zamerané riadenie nákladov a výnosov za s.r.o. ako celok a v rozdelení podľa jednotlivých procesov a činností,

-   získavanie informácií pre hodnotenie hospodárnosti a efektívnosti jednotlivých výrobkov, prác a služieb, pričom sa porovnávajú skutočné náklady na jednotlivé výkony s vopred stanovenými nákladmi a prijímajú sa cenové úvahy a rozhodnutia,

-   získavanie informácií pre hodnotenie hospodárnosti a efektívnosti v jednotlivých vnútropodnikových útvaroch s.r.o., pričom sa tieto informácie využívajú za účelom vyjadrenia prínosu týchto útvarov k celopodnikovým výsledkom, k odmeňovaniu zamestnancov jednotlivých útvarov a pod.

Vedenie vnútropodnikového účtovníctva je upravené v rámci § 6 Opatrenia MF SR č. 23054/2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva v z.n.p. (ďalej iba „Postupy účtovania“).

V zmysle uvedeného ustanovenia možno vnútroorganizačné účtovníctvo organizovať:

a)  v rámci analytických účtov k finančnému účtovníctvu, pričom sa využijú účty Vnútroorganizačné náklady a Vnútroorganizačné výnosy, ktoré sa zaradia do účtových skupín 59 a 69,

b)  v samostatnom účtovnom okruhu, pre ktorý sa vytvoria účty v rámci voľných účtových tried 8 a 9 a ich obsahová náplň,

c)  kombináciou uvedených postupov podľa písmen a) a b).

 

Platí tiež, že vo vnútroorganizačnom účtovníctve môže byť obdobie účtovania a vykazovania kratšie ako účtovné obdobie.

Spojovacie účty preukazujúce nadväznosť medzi finančným účtovníctvom a vnútroorganizačným účtovníctvom pri jeho organizácii v samostatnom účtovnom okruhu sa vytvárajú v rámci účtových tried 8 a 9 alebo ich funkciu nahrádza technické spracovanie dát. Potrebné je tiež poznamenať, že účty vnútroorganizačného účtovníctva je potrebné uviesť v rámci účtového rozvrhu účtovnej jednotky.

 

Vnútropodnikové účtovníctvo vedené v analytickej evidencii

Vo vnútropodnikovom účtovníctve vedenom v analytickej evidencii finančného účtovníctva sa bežne sledujú náklady a výnosy podľa zamerania (napr. hospodárskych stredísk) na analytických účtoch účtovej triedy 5 – Náklady a 6 – Výnosy. Jednotlivé syntetické účty z týchto účtových tried sa analyticky členia podľa potreby zamerania (napr. v štruktúre jednotlivých stredísk).

 

Príklad

Účtovanie v prvotných nákladoch

Podľa výplatných listín predstavovali mzdy jednotlivých stredísk:

01 – Stredisko „Konštrukcia“             5 000 Eur

02 – Stredisko „Technológia“             2 070 Eur

03 – Stredisko „Správa“                    1 260 Eur

04 – Stredisko „Výroba“                    6 650 Eur

05 – Stredisko „Marketing a obchod“   900 Eur

Celkom:                                              15 880 Eur

 

Vo finančnom účtovníctve sa uvedené náležitosti zaevidujú nasledovným spôsobom:

 

Účtovný prípad

MD

D

Suma v €

Vyúčtovanie mzdových nákladov

521

331

15 880

 

Za predpokladu, že účet 521 – Mzdové náklady sa analyticky člení podľa stredísk, na prislúchajúce analytické účty štrukturované podľa stredísk sa v rámci vnútropodnikového účtovníctva rozpíše náklad zaúčtovaný vo finančnom účtovníctve na syntetickom účte 521 nasledovne:

 

MD 521.01 – Stredisko „Konštrukcia“                      5 000 Eur

MD 521.02 – Stredisko „Technológia“                     2 070 Eur

MD 521.03 – Stredisko „Správa“                             1 260 Eur

MD 521.04 – Stredisko „Výroba“                            6 650 Eur

MD 521.05 – Stredisko „Marketing a obchod“         900 Eur

 

Uvedený spôsob účtovania je len alternatívny. Podobné prípady možno účtovne zaevidovať aj takým spôsobom, že prvotné záznamy budú podvojne zaúčtované na jednotlivých strediskách a na prisluchajúci syntetický účet by sa zaevidoval až mesačný obrat. Pre úplnosť však treba dodať, že na strediskách sa okrem prvotných nákladov a výnosov vyskytujú aj druhotné – medzistrediskové náklady a výnosy (vnútropodnikové náklady a výnosy, t.j. priame prevody medzi strediskami). Z tohto dôvodu a v takýchto prípadoch sa pre uvedené účely dopĺňa účtová trieda 5 a 6 o účty vnútropodnikových nákladov a vnútropodnikových výnosov (napr. 599 – Vnútropodnikové náklady a 699– Vnútropodnikové výnosy).

 

Keďže z ustanovenia § 9 ods. 2 Postupov účtovania vyplýva, že výsledok hospodárenia pred zdanením sa zisťuje ako rozdiel výnosov účtovaných na účtoch účtovej triedy 6 a nákladov účtovaných na účtoch účtovej triedy 5 okrem účtov 591, 592, 595 a účtov vnútroorganizačných výnosov a vnútroorganizačných nákladov, účty vnútropodnikových nákladov a vnútropodnikových výnosov nebudú mať vplyv na úroveň výsledku hospodárenia účtovnej jednotky ako celku.

 Účty vnútropodnikových nákladov a vnútropodnikových výnosov budú mať význam len pri vykazovaní vnútropodnikových výsledkov hospodárenia.

Ak teda napríklad vnútropodnikové stredisko X dodá vnútropodnikovú službu vnútropodnikovému stredisku Y v sume 1 000 Eur, potom bude účtovný režim v rámci vnútropodnikového účtovníctva nasledovný:

 

Účtovný prípad

MD

D

Suma v €

Vnútropodniková dodávka služby strediskom X pre stredisko Y

599.Y

699.X

1 000

 

Príklad

Ekonomická štruktúra spoločnosti XYZ, s.r.o. je nasledovná:

01 – Správa, 02 – Servis, 03 – Montáž a 04 – Marketing a predaj

Hospodárske stredisko „02 – Servis“ vykonáva aktivity výlučne pre spoločnosť XYZ, s.r.o. Predmetná spoločnosť v mesiaci október vyrába produkt, na ktorý sa viaže nasledujúce kalkulačné členenie nákladov:

1. Priamy materiál                                                      23,60 Eur

2. Priame mzdy                                                           19,50 Eur

3. Výrobná réžia 120 % z priamych miezd                23,40 Eur

Vlastné náklady výroby                                             66,50 Eur

4. Správna réžia 60 % z priamych miezd                   11,70 Eur

Vlastné náklady výkonu                                            78,20 Eur

5. Odbytové náklady                                                  2,10 Eur

6. Kalkulovaný zisk                                                   13,30 Eur

Predajná cena bez DPH                                            93,60 Eur

 

Vo výrobe bolo vyrobených a odovzdaných do odbytu 2 400 ks výrobkov a bolo predaných 2 250 ks výrobkov. Výrobky sa oceňujú vo vlastných nákladoch výkonu.

 

V jednotlivých strediskách spoločnosti vznikali nasledujúce náklady:

Text

Suma v €

MD

D

1. Spotreba priameho materiálu v stredisku 03-Montáž

49 630

501.03

112

2. Priame mzdy v stredisku 03 – Montáž

40 950

521.03

331

3. Režijné mzdy:
 – stredisko 03-Montáž
 – stredisko 02-Servis
 – stredisko 01-Správa
 – stredisko 04-Marketing a predaj


6 689,30
2583,70
9 857,30
1 408,70


521.03
521.02
521.01
521.04


331
331
331
331

4. Stredisko 02-Servis realizovala služby:
 – pre stredisko 03-Montáž
 – pre stredisko 01-Správa


3 367,30
3 283,30


599.03
599.01


699.02
699.02

5. Spotreba energie:
 – stredisko 03-Montáž
 – stredisko 02-Servis
 – stredisko 01-Správa
 – stredisko 04-Marketing a predaj


13 407,10
4 336,70
5 176,60
908,50


502.03
502.02
502.01
502.04


321
321
321
321

6. Ostatné náklady:
 – stredisko 03-Montáž
 – stredisko 02-Servis
 – stredisko 01-Správa
 – stredisko 04-Marketing a predaj


7 187,30
335,30
1 896
166,70


5xx.03
5xx.02
5xx.01
5xx.04


rôzne
rôzne
rôzne
rôzne

7. Stredisko 01-Správa zaúčtovalo správnu réžiu výrobného strediska (2 400 ks x 11,70 Eur)


28 080


599.03


699.01

8. Vyrobených a predaných do odbytu bolo:
2 400 ks x 78,20 Eur


187 680


123


613.03

9. Predaj 2 250 ks výrobkov
(2 250 ks x 93,60 Eur)

210 600

311

601.04

10. Vyskladnenie 2 250 ks výrobkov

175 950

613.04

123

 

Prehľad vnútropodnikových výsledkov hospodárenia:

 

Stredisko

Náklady v €

Výnosy v €

Zisk v €

Strata

01 – Správa

20 213,20

28 080

7 866,80

 

02 – Servis

7 255,70

6 650,60

 

605,10

03 – Montáž

149 311

187 680

38 369

 

04 – Marketing a predaj

2 483,90

34 650

32 166,10

 

 

Štrukturalizácia nákladov napr. strediska 03 -Montáž:

prvotné náklady                      117 863,70 Eur

náklady na servis                    3 367,30 Eur

zo správy                                 28 080 Eur

Celkom                                   149 311 Eur

 

Pozn.: U ostatných stredísk by sa štruktúra určenia ich nákladov určila rovnako.

Uvedená forma vnútropodnikového účtovníctva prostredníctvom analytických účtov účtovej triedy 5 a 6 je relatívne jednoduchá. Svoje uplatnenie nachádza predovšetkým v účtovných jednotkách, kde je nízky počet stredísk a pri malej vnútropodnikovej kooperácii. V aplikačnej praxi sa používa najčastejšie v účtovných jednotkách poskytujúcich služby a v menších výrobných podnikoch.

 

 

Vnútropodnikové účtovníctvo vedené v samostatnom účtovnom okruhu

Táto forma vnútropodnikového účtovníctva vyplýva z § 6 ods.1 písm. b) Postupov účtovania a predstavuje dva oddelené okruhy účtovania. Jeden okruh účtovania predstavuje finančné účtovníctvo a druhý okruh účtovania je tvorený účtovníctvom vnútropodnikovým. Treba podotknúť, že aj keď obidva okruhy fungujú relatívne samostatne, existujú medzi nimi väzby v podobe tzv. spojovacích účtov. Pri aplikácii tohto spôsobu vnútropodnikového účtovníctva sa na základe vyššie spomínaného ustanovenia Postupov účtovania používajú voľné účtové triedy účtovej osnovy pre podnikateľov, t.z. účtová trieda 8 a 9. Určenie ich štruktúry, obsahovej náplni jednotlivých účtov ako aj ich číselného označenia je plne v kompetencii samotnej účtovnej jednotky. Pre väzbu s finančným účtovníctvom sa aplikujú spomínané spojovacie účty.

V rámci formy vnútropodnikového účtovníctva vedeného v samostatnom účtovnom okruhu musí každé stredisku účtovne vysledovať:

-   všetky náklady a výnosy, a to prvotné aj druhotné (t.z. tak náklady a výnosy prevzaté z finančného účtovníctva ako aj tie náklady a výnosy, ktoré vznikajú z výkonov realizovaných medzi jednotlivými strediskami),

-   stav zásob vytvorených vlastnou činnosťou, a to stav nedokončenej výroby, polotovarov vlastnej výroby a výrobkov,

-   časové rozlišovanie nákladov a výnosov, ak sa nesleduje bežne vo finančnom účtovníctve.

V rámci formy vnútropodnikového účtovníctva v samostatnom okruhu možno rozlišovať dva spôsoby zabezpečenia takejto účtovnej evidencie – a to tzv. decentralizovanú formu a tzv. centralizovanú formu.

 

Účtovanie v centralizovanej forme vnútropodnikového účtovníctva

V rámci centralizovanej formy vnútropodnikového účtovníctva v samostatnom okruhu sa evidencia všetkých stredísk vedie v jedinom účtovnom okruhu (jednotlivé strediská nemajú uzavretý okruh účtovania) v jednej prevádzkovej učtárni, z čoho vyplýva, že v tomto prípade nie je potrebné viesť účet – Strediskové prevody. Ak je teda v rámci účtovnej jednotky aplikované plne automatizované spracovanie účtovníctva, vychádza celé účtovanie všetkých stredísk z jedných a tých istých účtovných dokladov prenesených na nosiči informácií. Tieto údaje sa potom triedia podľa vopred stanovených hľadísk (podľa stredísk, výkonov, položiek kalkulácie a pod.) a za strediská sa tlačia zostavy v účtovnou jednotkou požadovanej štruktúre údajov.

 

Účtovanie v decentralizovanej forme vnútropodnikového účtovníctva

V rámci decentralizovanej formy vnútropodnikového účtovníctva v samostatnom okruhu má každé stredisko svoje samostatné účtovníctvo. Táto forma vedenia vnútropodnikového účtovníctva nachádza svoje uplatnenie v takých prípadoch, ak sa vnútropodnikové účtovníctvo jednotlivých stredísk bez plne automatizovaného spracovania účtovníctva, pričom účtovníctvo každého strediska vytvára samostatný uzavretý účtovný okruh. Všetky účtovné prípady sa v stredisku zaúčtujú podvojne. Každé stredisko musí zaúčtovať všetky svoje náklady a výnosy, podľa možnosti zásoby a časové rozlíšenie. Pre prvotné náklady, výnosy a zásoby sa používajú spojovacie účty. Pre druhotné náklady a výnosy (pre styk s ostatnými strediskami) sa spravidla používa účet strediskových prevodov.

V rámci tejto formy vedenia vnútropodnikového účtovníctva sa náklady a výnosy jednotlivých stredísk delia na prvotné, ktoré sú prevzaté z finančného účtovníctva, a na druhotné, ktoré vznikajú zo styku s ostatnými strediskami. Druhotné náklady strediska vznikajú tak, že stredisko príjme plnenie od iného vnútropodnikového strediska. Naopak, druhotné výnosy strdiska sú determinované napr. poskytnutím výrobku, práce resp. služby ostatným strediskám. Tieto výkony sa oceňujú vnútropodnikovými cenami alebo zúčtovacími sadzbami s kalkuláciou.

 

Príklad

Vo vnútropodnikovom stredisku „Servis a údržba“ nastali nasledujúce účtovné prípady:

1.  Prevzatie nákladov z finančného účtovníctva:

a)  spotreba materiálu           2 428,30 Eur

b)  mzdy                                  3 750,00 Eur

c)  ostatné služby                    970,00 Eur

Celkom                                7 148,30 Eur

2.  Tržby za servis, ktorý stredisko poskytlo cudziemu podnikateľovi (prevzatie výnosov z finančného účtovníctva) v sume 3 706,70 Eur.

3.  Prevodka za dodávku vnútropodnikovej služby dopravy zo strediska „Doprava“v sume 740,00 Eur.

4.  Prevodka za dodanie služieb údržby vnútropodnikovému stredisku „Doprava“ v sume 533,40 Eur.

 

Účtovanie vo vnútropodnikovom stredisku „Servis a údržba“:

 

MD

Suma v €

D

Suma v €

Náklady servisu a údržby

7 148,30

Spojovací účet k nákladom

7 148,30

Spojovací účet k výnosom

3 706,70

Výnosy servisu a údržby

3 706,70

Náklady servisu a údržby

740,00

Strediskové prevody

740,00

Strediskové prevody

533,40

Výnosy servisu a údržby

533,40

 

 

 

V rámci vnútropodnikového účtovania zásob je potrebné upriamiť pozornosť predovšetkým na vnútropodnikové účtovanie nedokončenej výroby a výrobkov.

Nedokončená výroba sa sleduje v hlavnom produkčnom stredisku (napr. stredisko „Výroba“) a pre toto stredisko predstavuje vnútropodnikový výnos. Pre jej správne ocenenie je potrebné vychádzať z vnútropodnikovej ceny určenej v zmysle príslušných kalkulácií. Dokončené výrobky sa odovzdávajú do strediska, ktorého poslaním je odbyt výrobkov.

 

Príklad

Vnútropodnikové stredisko „Výroba“ vyrába stoličky podľa tejto kalkulácie:

1. Priamy materiál                 9,00 Eur

2. Priame mzdy                      7,50 Eur

3. Výrobná réžia                     5,50 Eur

4. Správna réžia                     4,50 Eur

Vlastné náklady výkonu         26,50 Eur

Nedokončená výroba sa oceňuje vo vlastných nákladoch výkonu.

1.  Náklady prevzaté z finančného účtovníctva:

a) priamy materiál                 8 750 Eur

b) priame mzdy                      7 600 Eur

c) ostatné režijné náklady       4 950 Eur

Celkom                                   21 300 Eur

2.  Prevzatie správnej réžie zo Správneho strediska v sume 3 600 Eur (800 ks x 4,50 Eur).

3.  Stredisko „Servis“ vykonalo údržbárske práce pre stredisko „Výroba“ v hodnote 500 Eur.

4.  V stredisku „Výroba“ bolo vyrobených 800 ks stoličiek (800 ks x 26,50 Eur) 21 200 Eur.

5.  Stredisku „Predaj“ bolo odovzdaných 650 ks stoličiek (650 ks x 26,50 Eur) 17 225 Eur.

 

Účtovanie:

MD

Suma v €

D

Suma v €

Náklady strediska „Výroba“

21 300

Spojovací účet k nákladom

21 300

Náklady strediska „Výroba“

3 600

Strediskové prevody

3 600

Náklady strediska „Výroba“

500

Strediskové prevody

500

Nedokončená výroba

21 200

Výnosy strediska „Výroba“

21 200

Strediskové prevody

17 225

Nedokončená výroba

17 225

Hospodársky výsledok:

Výnosy (21 200 Eur) – Náklady (17 225 Eur) = Zisk (3 975 Eur)

 

 

Čo sa týka vnútropodnikovej účtovnej evidencie pohybu výrobkov, táto sa sleduje v stredisku zodpovednom za obchod resp. predaj na účte výrobkov. V takomto stredisku sa účtujú nasledovné prípady:

-   prvotné a druhotné náklady,

-   prevzatie výrobkov z výrobného strediska,

-   vyskladnenie (úbytok) výrobkov,

-   odbytový výnos (odbytové náklady z kalkulácie x počet predaných výrobkov),

-   predaj výrobkov v predajnej cene (prevzaté z finančného účtovníctva).

V prípadoch, keď sa na začiatku roku vyskytne počiatočný stav zásoby výrobkov, preberie sa z finančného účtovníctva prostredníctvom spojovacieho účtu k zásobám.

 

Príklad

Vnútropodnikové stredisko „Predaj“ eviduje hotové výrobky (stoličky) ocenené vo vlastných nákladoch výkonu za 26,50 Eur. Predáva ich za predajnú cenu 33,30 Eur. Odbytové náklady z tejto ceny predstavujú 3,30 Eur.

1.    Počiatočná zásoba stoličiek 30 ks (30 x 26,50 Eur)                             795 Eur

2.  Zo strediska „Výroba“ bolo prevzatých 850 ks stoličiek (850 x 26,50 Eur)                                                                                                                                             22 525 Eur

3.   Skutočné odbytové náklady prevzaté z finančného účtovníctva 1 700 Eur

4.   Tržby za predaj 720 ks stoličiek (720 x 33,30 Eur)                              23 976 Eur

5. Vyskladnenie 720 ks stoličiek ocenených vlastnými nákladmi výkonu (720 x 26,50 Eur)                                                                                                                      19 080 Eur

6.  Kalkulované odbytové náklady k predaným stoličkám (výnos strediska „Predaj“: 720 x 3,30 Eur)                                                                                                                                       2 376 Eur

Účtovanie:

 

MD

Suma v €

D

Suma v €

Stoličky (výrobky)

795

Spojovací účet k zásobám

795

Stoličky (výrobky)

22 525

Strediskové prevody

22 525

Odbytové náklady z fin.účt.

1 700

Spojovací účet k nákladom

1 700

Spojovací účet k výnosom

23 976

Tržby z predaja 720 ks stoličiek

23 976

Tržby z predaja (vyskladnenie)

19 080

Stoličky (výrobky) (vyskladnenie)

19 080

Tržby z predaja

2 376

Výnosy z odbytu

2 376

 

Vo vnútropodnikovom stredisku „Predaj“ teda existujú dva druhy výnosov:

a)  vlastný výnos vnútropodnikového strediska „Predaj“:

výnosy odbytu                                               2 376 Eur

náklady odbytu                                             1 700 Eur

zisk odbytu                                                    676 Eur

b)  výnos z predaja stoličiek (celopodnikový výnos):

tržba                                                               23 976 Eur

vnútropodniková cena predaných stoličiek    19 080 Eur

zisk z predaja stoličiek                                     4 896 Eur

 

Ing. Ján Mintál

 

 


RODINNÉ PODNIKANIE


Podpora lokálnych malých a stredných firiem
má nesporné výhody pre všetky zainteresované skupiny a hospodárstvu štátu sa nepochybne oplatí. Ekonomiku budujú ľudia, ktorí v danej krajine žijú, platia dane, vytvárajú pracovné miesta a budujú hodnoty. Významnejšie sa rozvíjajú regióny, šetria sa prostriedky určené na rôzne sociálne programy, rastie kúpyschopnosť širšej skupiny obyvateľstva a nepochybne s tým aj vzdelanosť. Nehovoriac o dlhodobo udržateľnom rozvoji, stabilite podnikateľského prostredia a lojalite firiem k vlastnej krajine. Prevádzkovať živnosť neznamená nevyhnutne obrovský profit, ale vo veľa prípadoch len primeraný dostatok prostriedkov na dôstojný a pokojný život. Pri rozumnej štátnej podpore rodinné firmy nepresunú svoju výrobu do iných krajín, keď uplynie obdobie daňových prázdnin.

Rodinné firmy tvoria viac ako 85 % všetkých spoločností v Európe
ktoré vytvárajú viac ako 60 % pracovných miest v súkromnom sektore. Ich rozsah je od živnostníkov až po veľké medzinárodné spoločnosti. Bez ohľadu, či sú tieto firmy veľké alebo malé, zohrávajú v hospodárstve EÚ významnú úlohu, ktorej si je Európska komisia plne vedomá. V tejto súvislosti je snahou Európskej komisie propagovať a podporovať tvorbu podnikateľského prostredia, v ktorom majú rodinné firmy priestor rásť a rozvíjať sa.
Rodinné podniky patria k jednej z najstarších foriem podnikania v Slovenskej republike. V porovnaní s ostatnými krajinami najmä zo západnej Európy má rodinné podnikanie v Slovenskej republike oveľa menšie zastúpenie. Po zmene plánovanej ekonomiky na podmienky trhovej ekonomiky v roku 1989 sú rodinné podniky opäť vo fáze rozvoja.

Legislatívna úprava

V Slovenskej republike dosiaľ neupravuje rodinné podnikanie žiaden osobitný zákon, aj keď v NR SR už v minulosti bol predložený poslanecký návrh osobitného zákona o rodinnom podnikaní. Cieľom navrhovanej právnej úpravy bolo vytvoriť nielen právnu možnosť, ale i nástroje na podporu spoločnej ekonomickej aktivity členov rodín. Rodinný podnik sa využitím navrhovaného zákona mohol stať inštitútom, ktorý by umožnil rodine zvýšiť svoju ekonomickú samostatnosť, životnú úroveň, pocit spolunáležitosti a umožní členom rodiny, osobitne manželom, byť viac spolu.
Ďalším zámerom predloženého návrhu zákona bolo prispieť ku zvýšeniu stability podnikateľského prostredia. Jedným zo základných predpokladov pre úspešné a stabilné podnikanie obchodných spoločnosti a ďalších právnych foriem, pri ktorých sa na podnikaní zúčastňuje viacero partnerov, je vzájomná dôvera. Podnikanie, v ktorom chýba dôvera, v ktorom sa partneri vo vnútri podnikateľských subjektov, ale i v podnikateľskom prostredí vôbec, nemôžu na seba spoľahnúť, vedie k neustálemu zvyšovaniu sprievodnej byrokracie a ďalším negatívnym javom. Vo všeobecnosti možno konštatovať, že čím je menej dôvery v podnikateľskom prostredí, tým ťažšie budú všeobecné podmienky podnikania, a čím je menej dôvery medzi partnermi pri spoločnom podnikaní, tým viac energie budú musieť vynakladať na iné aktivity, než na samotné podnikanie. Už jestvujúce skúsenosti so spoločným podnikaním rodinných príslušníkov, hoci bez špecifického právneho základu u nás, ale aj s rodinným podnikaním v zahraničí, nás učia o tom, že najvýznamnejšou pridanou hodnotou takéhoto podnikania je oveľa vyšší stupeň dôvery medzi členmi rodiny v rodinnom podniku než voči iným partnerom.
Vyššia úroveň dôvery povedie k jeho väčšej stabilite a napokon nepochybne i k vyššej tvorbe hrubého domáceho produktu. Predovšetkým však k väčšej spokojnosti a aktivite ľudí. Pretože ak bude väčší stupeň dôvery, bude možné účinnejšie odbúravať rozličné administratívne prekážky, keď sa zníži byrokracia, tak väčší počet ľudí začne mať záujem o podnikanie, a keď bude viac ľudí podnikať, tak bude i spoločnosť ako celok aktívnejšia. Výsledky takéhoto procesu napokon prinesú viac sebavedomia a nezávislosti ľudí, rozšíri sa priestor ich slobodného rozhodovania a napokon aj ich spokojnosť.
Zámerom navrhovanej právnej úpravy bolo aj hľadanie modelu pre pravdivejšie právne postihnutie vzťahov, ktoré už jestvujú, avšak v súčasnosti čiastočne v rozpore so spoločenským zámerom ich existencie. Predkladateľ návrhu zákona mal na mysli tie prípady, keď živnostníkovi alebo samostatne hospodáriacemu roľníkovi, v menšej miere i štatutárnemu zástupcovi obchodnej spoločnosti pomáhajú pri podnikateľskej činnosti aj rodinní príslušníci. Smú, pretože im to umožňuje § 2a zákona č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní. Táto výnimka zo spomínaného zákona svojim obsahom už umožnila vznik rodinného podnikania, avšak neupravila celý rad dôležitých súvisiacich vzťahov. Členovia rodín pomáhajúci pri podnikateľských činnostiach takto môžu zostať v evidencii uchádzačov o prácu, štát za nich platí odvodové povinnosti, vo vzťahu k podnikaniu nemajú žiadne práva a ani povinnosti a sú odkázaní na ľubovôľu toho, komu v podnikaní pomáhajú. Štát je voči takémuto podnikaniu zatiaľ nevšímavý, pomáhajúcim členom rodiny neprisudzuje žiadny právny status, ktorý by s touto činnosťou súvisel, nijako takúto činnosť nestimuluje a nerieši ani paralelnú účasť pomáhajúcich členov rodiny v sociálnych systémoch, ktoré sú určené pre tých, čo sú na ne odkázaní. Pre pomáhajúcich členov rodiny je to síce čiastočne výhodné, pretože sa zúčastňujú na podnikaní, môžu prispievať ku vyššiemu spoločnému zisku, avšak zároveň poberajú dávky a iné plnenia zo sociálneho systému. Tým však znižujú celkový rozsah týchto prostriedkov pre tých, ktorým sú určené, pre tých čo sú na sociálny systém plne odkázaní. Právna úprava navrhovala v tom urobiť poriadok. Členovia rodiny v rodinnom podniku by už neboli uchádzačmi o prácu, štát za nich nebude platiť odvodové povinnosti, zákon však ustanoví ich právny status, vytvorí podmienky pre ich vyššiu právnu i ekonomickú istotu v rodinnom podniku, a hlavne bude podporovať ich rozhodnutie aby sa nechali registrovať ako členovia rodinného podniku obdobne, ako podporuje, aby sa uchádzači o zamestnanie rozhodli vystúpiť zo záchranného sociálneho systému a pustili sa do podnikania.
Sledujúc tieto tri spoločenské záujmy konštruuje navrhovaná úprava špecifický typ podnikania - rodinné podnikanie. Rodinné podnikanie je podnikateľská činnosť rodinného podniku, na ktorej sa zúčastňujú najmenej dvaja členovia rodiny. Takýmto rodinným podnikom môže byť rodinná obchodná spoločnosť, rodinná živnosť alebo rodinná farma. Navrhovaná úprava neprichádza so špecifickou právnou formou podnikateľského subjektu. Preberá všeobecné úpravy pre činnosť obchodných spoločností, živností a samostatne hospodáriacich roľníkov, avšak nad rámec ich spolupráce s rodinnými príslušníkmi, ktorý už umožňuje súčasná úprava v citovanom zákone č. 82/2005 Z. z., predložený návrh by komplexne upravil túto spoluprácu a označil by ju novým právnym pojmom rodinného podnikania.
Navrhovaná právna úprava by definovala tri druhy rodinných podnikov, podľa toho o akú podnikateľskú právnu formu ide. Ak je podnikateľskou formou akciová spoločnosť alebo spoločnosť s ručením obmedzeným, môže pri splnení zákonom stanovených podmienok vzniknúť rodinná obchodná spoločnosť, na báze živnosti rodinná živnosť a na báze poľnohospodárskej činnosti samostatne hospodáriaceho roľníka rodinná farma. Práva a povinnosti, upravené osobitnými predpismi upravujúcimi podnikanie obchodných spoločností, živností a poľnohospodársku výrobu samostatne hospodáriacich roľníkov by zostali naďalej základnými ustanoveniami pre podnikanie týchto subjektov, aj ak sa stanú rodinnými podnikmi. Základnou materiálnou podmienkou, aby sa tieto podnikateľské subjekty stali rodinnými podnikmi je účasť minimálne jedného ďalšieho člena rodiny na podnikaní. Právne a procesné podmienky, ako aj vymedzenie toho, kto je členom rodiny, by ustanovil predložený návrh zákona.
Z výskumov však vyplýva, že na Slovensku by až 71 % rodinných podnikov privítalo osobitný zákon upravujúci rodinné podnikanie. Nakoľko však nebol schválený osobitný zákon upravujúci rodinné podnikanie, legislatíva upravujúca podnikateľskú činnosť je obsiahnutá v zákone č. 513/1991 Zb. - Obchodný zákonník, v zákone č. 40/1964 Zb. - Občiansky zákonník, v zákone č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní, v zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov, zákon č. č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty či Zákonník práce.


Rodinný podnik
možno definovať ako podnik, v ktorom vlastnícke právo patrí členom rodiny, je riadený členom rodiny alebo potomkom zakladateľa, a teda súvisí s inštitúciou rodiny a manželstva. Drvivá väčšina rodinných podnikov vznikla ako malý a stredný podnik a výskumy vo svete ukazujú, že viac než 2/3 rodinných podnikov patrí medzi malé a stredné podniky, pričom prevládajú malé podniky. Aby bolo možné podnik považovať za rodinný podnik, mal by spĺňať aspoň jedno z nasledujúcich kritérií: -
majiteľ považuje svoj podnik za rodinný podnik, -
majiteľ má v úmysle odovzdať svoj podnik blízkemu príbuznému, -
okrem majiteľa pracuje ako riadny zamestnanec iný člen rodiny, ktorý je súčasťou každodenného riadiaceho procesu podniku.
Firma akejkoľvek veľkosti sa z ekonomického hľadiska považuje za rodinnú firmu ak:
- väčšinu rozhodovacích práv vlastní právnická osoba, ktorá firmu založila, alebo sú vo vlastníctve fyzických osôb, ktoré nadobudli podiel kapitálu firmy, alebo sú vo vlastníctve priameho príbuzného, akým je manžel, rodičia, deti alebo deti priamych dedičov;
- väčšinu rozhodovacích práv tvoria priame alebo nepriame práva;
- minimálne jeden zástupca firmy alebo pokrvný príbuzný sa formálne podieľa na riadení firmy;
- osoba, ktorá založila alebo nadobudla firmu, alebo jej rodinní príslušníci alebo nasledovníci vlastnia 25 % rozhodovacích práv určených podielom akcií.
Rodinné podniky takmer vždy odrážajú vzťahy v rodine. Na základe empirických skúseností je možné rozoznávať tri typy rodinných firiem, a to: -
rodičovskú, v ktorej prevláda autoritatívny, protekcionistický alebo demokratický štýl riadenia, -
manželskú, v ktorej ide o spoločné založenie manželmi alebo jej získanie vstupom do manželstva), -
príbuzenskú, ako napr. bratskú či sesterskú.
Rodinné podnikanie prináša veľké množstvo výhod a aj nevýhod. Medzi výhody patrí vyššia dôvera a spoľahlivosť, finančné výhody, nezávislosť, zamestnávanie príslušníkov rodiny, súdržnosť rodiny, jednoduchšia komunikácia, ponechanie zisku rodine, lepšie pracovné vzťahy, flexibilita, práca vykonávaná na vlastnom, budovanie a zveľaďovanie majetku rodiny a motivácia vlastnou budúcnosťou.
Medzi hlavné nevýhody patrí prenos pracovných záležitostí do súkromia, previazanosť podnikania na rodinu, časté nezhody v práci, nezadefinované rozdelenie kompetencií, nepožadovanie potrebnej kvalifikácie od rodinných príslušníkov, trend uprednostňovania rodinných príslušníkov do riadiacich pozícií, nedostatok kapitálu, ručenie celým majetkom rodiny (pokiaľ je majiteľ SZČO), zaťaženie rodinného rozpočtu v prípade neúspechu podnikania, neustála prítomnosť rodinných príslušníkov na pracovisku, nepravidelná mzda, zahľadenosť do seba a tým prehliadanie situácie na trhu a problém nástupníctva.

V rodinnom podnikaní je nutné zosúladiť aj tvorbu podnikateľského plánu a stratégie
pretože práve jej podobu určujú záujmy rodiny. Medzi tieto záujmy možno zaradiť budúcu spoluprácu rodiny, resp. osamostatnenie jej členov, objem finančných prostriedkov, ktoré rodina potrebuje získať z podnikateľského procesu, súžitie starších a mladších členov rodiny, spokojnosť starších členov s výsledkami, ktoré dosahujú mladší členovia.
Podľa prieskumov, na začiatku podnikania majú rodinné podniky problémy hlavne s prístupom k financiám a s nadmerným administratívnym zaťažením. V priebehu životného cyklu rodinných podnikov sa menia aj ich problémy. Jedným z problémov hlavne rodičovských podnikov bola práve otázka nástupníctva, čiže príprava prechodu na mladú generáciu, ktorá sa zintenzívňuje so zvyšujúcim sa vekom samotných zakladateľov rodinných podnikov. Hoci majú mladí rodinní príslušníci vytvorený na podnikanie priestor, majú patričné vzdelanie, jazykové schopnosti, kreativitu a inovatívnosť, často o pokračovanie v rodinnom podnikaní nejavia záujem. Táto charakteristika súčasných nástupníkov spĺňa hlavné atribúty generácie Y (narodení 1978 - 1994, niekedy až do roku 2000), ktorá je podľa názorov sociológov dravá, zameraná na mestský štýl, idealistická, nezávislá a menej konzervatívna ako generácia X (ročníky 1965 až 1978).
Zahraničné výskumy však hovoria, že len 5 až 15 % rodinných podnikov prežije do tretej generácie v rukách potomkov zakladateľov.
Podľa výskumu otázky nástupníctva v slovenských rodinných podnikoch je však v 56 % rodinných podnikoch otázka nástupníctva vyriešená avšak prechádzajú troma fázami životného cyklu (cyklu výmeny generácií), a to: -
fáza start - up (vkladanie kapitálu a know - how prvou generáciou), -
fáza rozvoja rodinného kapitálu (zakladateľ ovplyvňuje nielen podnik samotný, ale aj svoju rodinu, zapájanie druhej generácie), -
fáza rozvoja generačného kapitálu (generačný kapitál je chápaný ako súčasná hodnota budúcich podnikateľských a manažérskych zdrojov, ktoré rodina dedí, rozvíja a obnovuje, vplyv zakladateľa je už nepriamy).
V súvislosti s inováciami v rodinných podnikoch bolo zistené, že v slovenských rodinných podnikoch mierne prevažujú procesné a technologické inovácie nad produktovými, avšak existuje až 21 % rodinných podnikov, ktoré nedostatočne inovujú. Môže to byť spôsobené nedostatkom kvalifikovanej a kreatívnej pracovnej sily a vysokými nákladmi na inovačný proces, ktoré môžu spôsobiť zaťaženie rodinného rozpočtu. Rodinné podniky, ktoré majú vyššiu inovačnú výkonnosť uvádzajú ako hlavné prínosy zvýšenie zisku, rast produktivity práce, nižšie personálne výdavky a taktiež rast pridanej hodnoty produktov.

Nástupníctvo
je v rodinnom podnikaní pravdepodobne jedným z najnáročnejších procesov. Ide o špecifickú časť v rozvoji firmy a zabezpečení ďalšieho fungovania. Z individuálneho hľadiska ide o jedinečnú oblasť v rozvoji ľudského kapitálu. Ak sa pozrieme na dlhodobé štatistiky rodinných podnikov fungujúcich v zahraničí, len jedna tretina rodinných podnikov prežije generačnú výmenu a len zlomok zostane v rukách rodiny viac ako 60 rokov. Problémy súvisiace s nástupníctvom sú rôzne - od rozporov v rodine cez oživenie podnikania, neochotu členov rodiny prevziať rodinný podnik až po často nedostatočné plánovanie. Strategické plánovanie následníctva môže pomôcť vyhnúť sa prípadnej náhlej výmene vo vedení firmy v dôsledku úmrtia alebo vážneho či dlhodobého ochorenia. Aj plánovanie následníctva má niekoľko etáp - vytypovanie následníka, výber, vzdelávanie a proces prevzatia firmy. Postupné preberanie zodpovednosti vo firme sa spolu s preberaním majetku začína už počas vzdelávania a zaúčania, pričom každý krok si vyžaduje svoj čas. Schopnosť a istota prevziať rodinný podnik a ochota, istota a dôvera zakladateľa alebo pôvodného majiteľa v nastupujúcu generáciu idú ruka v ruke so schopnosťami, s talentom a celkovou zainteresovanosťou nástupníkov. Vo finále majiteľ rodinného podniku úplne prenechá každodenné riadenie nasledovníkovi. V praxi pravdepodobne ide o jeden z najťažších krokov - pre majiteľa firmy nie je väčšinou ľahké zanechať spoločnosť, ktorú vybudoval svojmu následníkovi, nadobudnúť dostatočnú dôveru v jeho pokračovanie, zabezpečiť si uspokojivú finančnú rezervu na dôchodok a začať realizovať nové - neraz úplne iné aktivity.
JUDr. Jozef Jaško


(Viac nielen o tejto téme sa dočítate v publikácii DUO 9/2018)

 

 
 
P6 V LEGISLATÍVE
198/2018 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 480/2002 Z. z. o azyle a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
199/2018 Z. z.
Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa dopĺňa vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 465/2013 Z. z. o technických požiadavkách na elektrické zariadenia a elektronické zariadenia v znení neskorších predpisov
200/2018 Z. z.
Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o zaobchádzaní so znečisťujúcimi látkami, o náležitostiach havarijného plánu a o postupe pri riešení mimoriadneho zhoršenia vôd
201/2018 Z. z.
Oznámenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o uložení dodatkov ku kolektívnym zmluvám vyššieho stupňa a kolektívnych zmlúv vyššieho stupňa
202/2018 Z. z.
Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o pozastavení vykonávania dohody medzi vládou Československej socialistickej republiky a vládou Jemenskej ľudovej demokratickej republiky o zrušení vízovej povinnosti pre príslušníkov zmluvných štátov vykonávajúcich služobné cesty podpísanej v Adene 14. septembra 1981
203/2018 Z. z.
Rozhodnutie predsedu Národnej rady Slovenskej republiky o vyhlásení volieb do orgánov samosprávy obcí
204/2018 Z. z.
Vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetvíč. 21/2017 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia výroby, distribúcie a dodávky pitnej vody verejným vodovodom a odvádzania a čistenia odpadovej vody verejnou kanalizáciou
205/2018 Z. z.
Vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví č. 248/2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v tepelnej energetike
206/2018 Z. z.
Vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví
207/2018 Z. z.
Vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví č. 18/2017 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania regulovaných činností v elektroenergetike
208/2018 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
209/2018 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 61/2015 Z. z. o odbornom vzdelávaní a príprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
210/2018 Z. z.
Zákon ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
211/2018 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 516/2008 Z. z. o Audiovizuálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
212/2018 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
213/2018 Z. z.
Zákon o dani z poistenia a o zmene a doplnení niektorých zákonov
214/2018 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 39/2015 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
215/2018 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 185/2015 Z. z. Autorský zákon v znení zákona č. 125/2016 Z. z. a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
216/2018 Z. z.
Zákon o rybárstve a o doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov
217/2018 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 310/2016 Z. z. a ktorým sa dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
218/2018 Z. z.
Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 491/2004 Z. z. o odmenách, náhradách výdavkov a náhradách za stratu času pre znalcov, tlmočníkov a prekladateľov v znení neskorších predpisov
219/2018 Z. z.
Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní strieborných zberateľských euromincí v nominálnej hodnote 10 eur pri príležitosti 100. výročia vzniku Československej republiky
220/2018 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 58/2014 Z. z. o výbušninách, výbušných predmetoch a munícii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
221/2018 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 189/2017 Z. z. o poskytovaní pomoci na dodávanie a distribúciu mlieka, ovocia, zeleniny a výrobkov z nich pre deti a žiakov v školských zariadeniach
222/2018 Z. z.
Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 209/2014 Z. z., ktorou sa ustanovuje rozsah odbornej prípravy, rozsah požadovaných vedomostí pre skúšky odbornej spôsobilosti, podrobnosti o zriaďovaní a činnosti komisií na preskúšanie odbornej spôsobilosti, podrobnosti o skúške pred komisiou na preskúšanie odbornej spôsobilosti, obsah osvedčenia o odbornej spôsobilosti a rozsah aktualizačnej odbornej prípravy
223/2018 Z. z.
Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 44/2014 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o postupe, metódach, okruhu spravodajských jednotiek a lehotách hlásení pri zisťovaní udalostí charakterizujúcich zdravotný stav populácie a ich charakteristiky
224/2018 Z. z.
Oznámenie Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb o vydaní opatrenia zo 17. júla 2018 č. O-1/2018, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o spôsobe a forme poskytovania informácií jednotnému informačnému miestu a ich sprístupňovania podnikom prostredníctvom jednotného informačného miesta
225/2018 Z. z.
Oznámenie o oprave chyby vo vyhláške Úradu pre reguláciu sieťových odvetví č. 204/2018 Z. z.
226/2018 Z. z.
Vyhláška Úradu vlády Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovuje vzor žiadosti o poskytnutie dotácie na projekt, prílohy k žiadosti o poskytnutie dotácie na projekt a náležitosti projektu pre subjekty územnej spolupráce na podporu regionálneho rozvoja
227/2018 Z. z.
Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o podpísaní Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Talianskej republiky o spolupráci v oblasti kultúry, vzdelávania, vedy a techniky
228/2018 Z. z.
Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa vykonáva zákon č. 382/2004 Z. z. o znalcoch, tlmočníkoch a prekladateľoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
229/2018 Z. z.
Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o podpísaní Protokolu, ktorým sa dopĺňa a predlžuje Dohoda medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Spojených štátov amerických o vedecko-technickej spolupráci
230/2018 Z. z.
Oznámenie o oprave chyby v nariadení vlády Slovenskej republiky č. 221/2018 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 189/2017 Z. z. o poskytovaní pomoci na dodávanie a distribúciu mlieka, ovocia, zeleniny a výrobkov z nich pre deti a žiakov v školských zariadeniach
231/2018 Z. z.
Opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o ustanovení sumy rodičovského príspevku
232/2018 Z. z.
Opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o úprave súm prídavku na dieťa a príplatku k prídavku na dieťa
233/2018 Z. z.
Opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o ustanovení súm príspevkov na podporu náhradnej starostlivosti o dieťa
234/2018 Z. z.
Oznámenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o uzatvorení reprezentatívnych kolektívnych zmlúv vyššieho stupňa vrátane ich dodatkov
235/2018 Z. z.
Oznámene Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o podpísaní Zmluvy medzi Slovenskou republikou a Spojenými arabskými emirátmi o leteckých dopravných službách
236/2018 Z. z.
Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia z 30. júla 2018 č. MF/010937/2018-731, ktorým sa ustanovuje vzor daňového priznania k dani z poistenia
237/2018 Z. z.
Vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky č. 24/2014 Z. z. o pekárskych výrobkoch, cukrárskych výrobkoch a cestovinách v znení vyhlášky č. 66/2015 Z. z.
238/2018 Z. z.
Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o podpísaní Protokolu o zmene a doplnení Dohody o založení Medzinárodnej investičnej banky a jej štatútu
239/2018 Z. z.
Oznámenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o uložení dodatkov ku kolektívnym zmluvám vyššieho stupňa a kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa
240/2018 Z. z.
Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o doplnení zoznamu zmluvných strán Dohovoru o právomoci, rozhodnom práve, uznávaní a výkone a spolupráci v oblasti rodičovských práv a povinností a opatrení na ochranu dieťaťa
241/2018 Z. z.
Vyhláška Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky č. 65/2015 Z. z. o stredných školách
242/2018 Z. z.
Vyhláška Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky, ktorou sa dopĺňa vyhláška Ministerstva školstva Slovenskej republiky č. 322/2008 Z. z. o špeciálnych školách v znení neskorších predpisov
243/2018 Z. z.
Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 22/2018 Z. z., ktorou sa ustanovujú spádové územia a pevné body pre ambulancie pevnej ambulantnej pohotovostnej služby
244/2018 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 296/2010 Z. z. o odbornej spôsobilosti na výkon zdravotníckeho povolania, spôsobe ďalšieho vzdelávania zdravotníckych pracovníkov, sústave špecializačných odborov a sústave certifikovaných pracovných činností v znení neskorších predpisov
245/2018 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky o metodike na výpočet podielu uznaného športu na rok 2019
246/2018 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 776/2004 Z. z., ktorým sa vydáva Katalóg zdravotných výkonov v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 223/2005 Z. z.
247/2018 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 777/2004 Z. z., ktorým sa vydáva Zoznam chorôb, pri ktorých sa zdravotné výkony čiastočne uhrádzajú alebo sa neuhrádzajú na základe verejného zdravotného poistenia



 

 
 
CHYBIŤ ZNAMENÁ PLATIŤ

 


September 2018

10. 9. - pondelok
Poistné
- splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušnej zdravotnej poisťovne, splatnosť poistného na nemocenské poistenie, starobné a invalidné poistenie a na poistenie v nezamestnanosti pre samostatne zárobkovo činné osoby za august 2018 v prípade povinnej aj dobrovoľnej účasti na sociálnom poistení
- splatnosť poistného na sociálne poistenie z vymeriavacieho základu zamestnancov s nepravidelným príjmom za august 2018

17. 9. - pondelok
Daň z príjmov
- odvod dane vyberanej zrážkou z tých príjmov, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane
- odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane

20. 9. - štvrtok
DPH
- predloženie žiadosti o registráciu pre DPH zdaniteľnou osobou, ktorej obrat za najviac 12 predchádzajúcich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov dosiahol v auguste 2018 49 790 €

25. 9. - utorok
DPH
- podanie súhrnného výkazu k DPH za august 2018 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných presiahla v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku 50 000 €
- podanie kontrolného výkazu k DPH za august 2018 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac)
- podanie daňového priznania k DPH za august 2018 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac)
- splatnosť DPH za august 2018 pre platiteľov s mesačnou daňovou povinnosťou
Spotrebné dane - podanie daňového priznania a splatnosť spotrebnej dane z alkoholických nápojov, tabakových výrobkov, minerálneho oleja, elektriny, uhlia a zemného plynu za august 2018

do výplatného termínu
Poistné - splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní, splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za august 2018
- elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni výkaz poistného a príspevkov za august 2018
- elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni evidenčný list dôchodkového poistenia za zamestnancov, ktorí skončili pracovný pomer v auguste 2018

Deň pred vznikom pracovnoprávneho vzťahu alebo pred vznikom poistenia
Poistné -
prihlásiť zamestnanca do Sociálnej poisťovne deň pred vznikom poistného vzťahu, najneskôr pred začatím výkonu činnosti zamestnanca
-
prihlásiť zamestnávateľa do Sociálnej poisťovne najneskôr deň predchádzajúci dňu, v ktorom začal zamestnávať aspoň jedného zamestnanca

do 3 dní
Poistné
-
oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne pracovný úraz, ktorý si vyžiadal lekárske ošetrenie alebo dočasnú pracovnú neschopnosť,
- predložiť pobočke Sociálnej poisťovne žiadosť o výplatu nemocenskej dávky (nemocenského po 10. dni trvania dočasnej pracovnej neschopnosti)
- od výplatného termínu doručiť zdravotnej poisťovni výkaz preddavkov na poistné za august 2018

do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru
Daň z príjmov
- odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti a odvod osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa za august 2018
- prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za august 2018 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke

Do 8 dní
Poistné

- odhlásiť zamestnanca v pobočke Sociálnej poisťovne, odhlásiť sa z registra zamestnávateľov v pobočke Sociálnej poisťovne, oznámiť zmenu v údajoch zamestnávateľa a zmenu výplatného termínu
- elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni evidenčný list dôchodkového poistenia za zamestnancov, ktorí si uplatnili nárok na dávku dôchodkového poistenia,
- elektronicky predložiť evidenčný list dôchodkového poistenia odo dňa doručenia výzvy Sociálnej poisťovne na predloženie tejto evidencie,
- oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne prerušenie sociálneho poistenia, začiatok a skončenie materskej a rodičovskej dovolenky zamestnanca, zmeny v údajoch zamestnanca (priezvisko, stav, miesto trvalého pobytu), platobnú neschopnosť zamestnávateľa, informácie súvisiace s poskytnutím dávky garančného poistenia, predložiť potvrdenie o nárokoch zamestnancov
- predložiť pobočke Sociálnej poisťovne záznam o pracovnom úraze, výsledky vyšetrovania pracovného úrazu, hlásenie o zistení choroby z povolania
- oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne platobnú neschopnosť zamestnávateľa, informácie súvisiace s poskytnutím dávky garančného poistenia, predložiť potvrdenie o nárokoch zamestnancov
- prihlásiť a odhlásiť v pobočke zdravotnej poisťovne zamestnancov a ich zamestnávateľa
- oznámiť zamestnávateľovi uplatnenie nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie od vzniku pracovného pomeru, štátnozamestnaneckého pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu zamestnancom
- oznámiť zamestnávateľovi zánik nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie odo dňa zmeny zamestnancom

Do 30 dní
Miestne dane
- oznámiť správcovi dane rozhodujúce skutočnosti pre vznik alebo zánik daňovej povinnosti ako aj zmenu týchto skutočností

Do konca nasledujúceho kalendárneho mesiaca
Správa dane
- odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť alebo začatia výkonu inej zárobkovej činnosti - registrovať sa u miestne príslušného správcu dane, oznámiť vykonávanie činnosti, poberanie príjmov podliehajúcich dani, zriadenie stálej prevádzkarne, zrušenie činnosti daňového subjektu
Daň z motorových vozidiel - podať daňové priznanie pri konkurze, likvidácii, pri ukončení podnikania a pri zániku daňovníka

Pred nadobudnutím tovaru v hodnote 14 000 € bez DPH, pred prijatím služby a pred dodaním služby do iného členského štátu
DPH
- registrácia na DPH pre povinnú osobu (neplatiteľa DPH), ak nadobúda v tuzemsku tovar z iného členského štátu v hodnote nad 14 000 € v kalendárnom roku, registrácia pred prijatím služby a pred dodaním služby do iného členského štátu, pri ktorej sa určí miesto dodania podľa § 15 ods. 1 zákona o DPH

 

 
 


BYŤ DOBRÝ NESTAČÍ


WORKOHOLIZMUS

 



WORKOHOLIZMUS SA ČASTO SPÁJA S MLADÝMI ĽUĎMI, ktorí začali pracovať po skončení školy. Nemajú deti, záväzky, v práci trávia veľa času. No workoholizmus nie je len špecifikom tejto vekovej kategórie, netýka sa len mužov alebo len žien. Workoholikom sa môže stať ktokoľvek.
Workoholizmus je nezriedka označovaný za pozitívny a prospešný, uvádza sa, že workoholici sú tí ľudia, ktorí milujú svoju prácu a nie sú leniví. Reálne - workoholizmus je závislosť ako každá iná, so zaujatím prácou má máločo spoločné.
Workoholik je človek zameraný príliš na vlastné hodnotenie, nadmerne sebakritický, obvykle sa pohybujúci v extrémnych polohách - preceňovanie svojich kompetencii alebo hyperkritický k sebe i okoliu.

ČLOVEK ZÁVISLÝ NA PRÁCI opakovane prekračuje svoje telesné aj duševné možnosti, nevie odpočívať a keď už odpočíva, cíti sa previnilo. Cíti nutkanie pracovať a na prácu myslí takmer neustále. Chce všetko alebo čo najviac zvládnuť sám a pri tímovej práci máva problémy. Ponáhľa sa, aj keď na to v podstate nemá dôvod.
Workoholici často prácu považujú za únik - pred nepríjemnými pocitmi, pred vlastnou realitou vonkajšieho sveta, pred samotou. Pri zvládaní záťaže, ktorú im nadmerné pracovné nasadenie prináša, často používajú alkohol či cigarety.
Workoholizmus je aktuálne regulérna diagnostická kategória. Môže mať rovnaké dôsledky ako alkoholizmus či heroinizmus. Ako každá závislosť - aj workoholizmus má svoj dôvod. Zvyčajne ním človek zakrýva svoje hlbšie problémy alebo neschopnosť vysporiadať sa s určitými situáciami.
Niekedy sa do stavu závislosti dostane aj zásluhou spoločnosti, tlaku zo strany zamestnávateľa, zvyšujúcich sa nárokov na prácu, ale aj dĺžku pracovného času. Máme jednoducho strach zo straty zamestnania. Preto si prácu "nosíme aj domov", môžeme stratiť pojem o čase a nesledujeme čo sa deje okolo nás. Tu sa objavuje riziko naozaj veľkej závislosti na práci.

OBRAZ WORKOHOLIKA - počas rokov sledovania tohto problému v spoločnosti stanovili odborníci niekoľko charakteristík workoholikov:
- sú nadmerne sebakritickí a kritickí k svojmu okoliu,
- vyzdvihujú význam povinností a majú sklon k moralizovaniu,
- majú sklon určovať si vlastné termíny na dokončenie práce a potom trvajú na ich dodržiavaní - čím sa vystavujú ešte väčšiemu napätiu,
- sami seba hodnotia podľa vlastného výkonu. Obvykle ich sebahodnotenie kolíše medzi dvomi extrémnymi polohami - sklonom preceňovať vlastné kompetencie a prílišnou sebakritickosťou spojenou s pocitmi zlyhania.

Nie sú schopní prijať neúspech a vyrovnať sa s ním. K tomu dochádza kvôli spomenutému zameraniu sa na výkon - ním si potrebujú neustále dokazovať vlastnú hodnotu. Nevedia prijať spätnú väzbu alebo kritické poznámky k svojej práci. Chápu to obvykle ako zovšeobecnenie negatívneho hodnotenia samých seba. Dokážu akceptovať len dokonalosť, inak sa nevnímajú ako dostatočne dobrí a hodnotní.


TYPY WORKOHOLIKOV - závislosť na práci môže mať rôzne podoby, rôzne prejavy, rôzne komplikácie, ako aj príslušné odlišné formy pomoci. Takto rozdeľuje workoholikov S. Poppelreutter (in: Nešpor, 1999).
Velikáš - takému človeku ide predovšetkým o obdiv, uznanie, veľkosť a moc. Má sklon k preceňovaniu vlastnej práce a podceňovanie práce druhých ľudí. Tímová práca mu robí značné problémy a v pracovnom kolektíve je skôr neobľúbený.
Dobrák - pracuje s cieľom, aby bol čo najviac užitočný a čo najobľúbenejší. Sám nič nechce a necháva sa druhými využívať alebo aj zneužívať. V niektorých povolaniach sa tento typ človeka objavuje častejšie. Ide zväčša o pomáhajúce profesie - v zdravotníctve a v sociálnej práci.
Pedant - pre takého človeka je najdôležitejšie poriadok. Cení si pravidlá, predpisy a disciplínu. Pre pedanta býva veľkým problém prijímať nové myšlienky a nápady, aj napriek tomu, že by mu mohli byť užitočné a uľahčili mu prácu. Typickým povolaním je napríklad účtovník.
Rozpoltenec - typ rozpolteného a do seba zahĺbeného človeka. Chcel by mať blízke vzťahy s druhými ľuďmi, ale zároveň má z takýchto vzťahov strach. Aby unikol tomuto vnútornému konfliktu, vrhá sa do akejkoľvek práce, či už je užitočná alebo nie.
Štartér - ide o človeka, ktorý hľadá nové podnety a prekypuje energiou. Neznáša "nudu" a aby sa jej vyhol, vyhľadáva nové a nové pracovné úlohy. S dokončovaním úloh, ktoré si zadal, má problémy a často sa zapletá do zmätku, ktorý okolo seba narobil.

SOMATICKÉ A PSYCHICKÉ PROBLÉMY WORKOHOLIKOV
To, kde sa únava, vyčerpanie a stres prejavia, je určite naše telo. U workoholikov sa obvykle v krátkom čase zhorší zdravotný stav. Bolesti hlavy, nechutenstvo či prejedanie, problémy s trávením, bolesti žalúdka. Všade tam môže telo vysielať signály, že niečo nie je v poriadku. Tiež sa môžu prejaviť srdcovo-cievne ochorenia, problémy s dýchaním, ťažkosti v pohybovej sústave (kĺby, svaly), či imunitné deficity.
Workoholici majú nezriedka vysoký tlak, pijú veľa kofeínových nápojov, prípadne povzbudzujúcich drinkov, obvykle viac fajčia a užívajú lieky - na rôzne zdravotné problémy, nespavosť, zápchu.
V psychickej oblasti a správaní workoholika sa môžu objaviť nasledovné problémy:
- dotyčný častejšie vybuchuje, stačí drobný podnet a už zvyšuje hlas, nevyčká pokojného riešenia možných konfliktov,
- vďaka prílišnej aktivite a prílišnej predráždenosti môžu workoholici trpieť nespavosťou a byť nesústredený, bez schopnosti oddychovať. Nevedia "robiť nič".
- pomerne často sa v takýchto situáciách objavuje napätie v rodine a odcudzeniu jej členov. Workoholik akoby stráca schopnosť normálnej komunikácie, nedokáže prejavovať ocenenie ostatným členom rodiny, náklonnosť, normálne prejavy lásky a blízkosti, na ktoré boli predtým zvyknutí.
- kvôli nadmernému psychickému tlaku môže dôjsť k zlyhávaniu v pracovnom výkone a klesajúcej spoľahlivosti.

ZÁVISLOSŤ NA PRÁCI SA NEJAKO VYVÍJA
Ako iné, aj táto závislosť sa akosi vyvíja v čase. Najskôr jemné náznaky, neskôr hlboká depresia:
Skoré štádium - človek stále myslí na prácu, nevie odmietnuť nadčasy, odmieta však dni voľna či dovolenku.
Stredné štádium - začína problém s vytrácajúcim sa spoločenským životom. Človek začína byť fyzicky vyčerpaný, objavia sa poruchy spánku. V tomto štádiu môžete nájsť človeka, ako sedí a tupo hľadí do prázdna pred sebou. Môžu sa objaviť somatické príznaky (ako sú popísané vyššie).
Neskoré štádium - objavujú sa opakované bolesti hlavy, bolesti chrbta, vysoký krvný tlak a depresie. U ťažkých workoholikov sa môžu prejaviť infarkty, či mozgové príhody.

KEDY VLASTNE VZNIKNE ZÁVISLOSŤ NA PRÁCI?
Potenciál stať sa workoholikom môžu získať už deti. Najmä tie, ktoré boli ako vystrnadené zo svojej detskej role a zaťažené povinnosťami dospelých. Rizikové sú i deti workoholikov, ktoré za životný model dostanú ideu, že jediné, za čo je hodné byť chválený, je práca. Samozrejme - dieťa je vystavené hodnotovému rebríčku svojich rodičov a neustále sa s ním konfrontuje.

Otázne sú aj pracovné nároky na dieťa. Ako má vyplnený svoj voľný čas. Iste, je fajn, keď sa dieťa nenudí a venuje sa aktivitám, ktoré rozvíjajú jeho talenty. Ale aj tými by malo byť zaťažované primerane. Nepotrebuje mať 6 krúžkov v každom týždni. Prácou dieťaťa je učenie sa na dosiahnutie dobrých študijných výsledkov, ľahšie domáce práce adekvátne k jeho veku. Nemenej dôležité sú hry a voľný čas strávený s kamarátmi - rovesníkmi.
Opomenúť nemôžeme ani vplyv spoločnosti. Spoločnosť zameraná predovšetkým na výkon a úspech za každú cenu "vyrába" väčšie množstvo workoholikov. Už u detí či mladých ľudí by sa teda rodina i škola mali zameriavať na posilňovanie takých hodnôt, ako sú zdravie, ochrana životného prostredia, rodina a korektné medziľudské vzťahy.
Záver - Zbaviť sa workoholizmu je podobné ako sa zbaviť závislosti na drogách. Je to dlhodobá záležitosť. Jedinec si v podstate buduje nový život. Musí pochopiť, že jeho priority sú niekde inde, než v 16 hodinovej dennej práci. Veľmi dôležitá je podpora okolia, rodiny. A opatrnosť pri rozpoznávaní príznakov možnej novej pracovnej závislosti.
Mgr. Mária Kopčíková

Použitá literatúra:
o KŘIVOHLAV, J.: Psychologie zmysluplnosti existencie: Otázky na vrcholu života. Grada, 2006;
o NEŠPOR, K.: Závislost na práci. Grada, 1999;
o http://katpsych.truni.sk/svok/prace/Paulovicova%20PF%20UMB.pdf

 

 
 
PRÁVE VYCHÁDZAJÚ - MESAČNÍKY A ODBORNÉ PUBLIKÁCIE

 
Mesačník Poradca – (Poradca), č. 1/2019 (VIII/2018)
  • Zákon o doplnkovom dôchodkovom sporení úplné znenie zákona s komentárom

Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 9/2018 (VIII/2018)
  • Mzdová a personálna práca - sankcie Ing. Ján Mintál
  • Životné minimum od 1.7.2018 - - JUDr. Sandra Mrukviová Tomiová

Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č. 9/2018 (VIII/2018)
  • Vnútropodnokové účtovníctvo v s.r.o. Ing. Ján Mitál
  • Mzdové zvýhodnenie za prácu vo sviatok Mgr. Mariana Matulková

1 000 riešení, č. 9/2018 (VIII/2018)
  • Nelegálne zamestnávanie
  • Školský zákon - zmeny

MONOTEMATIKY :
Podnikáme ekonomicky a bezpečne bez chýb, pokút a penále - monotematika
Zákonník práceúplné znenie zákona s komentárom
Školský zákon úplné znenie zákona s komentárom
Daňová optimalizáciasprávne optimalizovanie daňovej povinnosti
Odvody poistného 2018prehľad odvodov pre jednotlivé kategórie poistencov
Vnútropodnikové smernice - monotematika
Kontrola podnikania - monotematika
Podnikame bez chýb, pokút a penále - monotematika
Daňové a mzdové zákony - monotematika
Výkladový slovník pre verejnú správu1800 odborných pojmov a výrazov
Daňové a nedaňové výdavky 2018prehľad daňových a nedaň. výdavkoch

PRIPRAVUJEME

Mesačník Poradca – (Poradca), č. 2/2019 (IX/2018)
  • Zákon o nelegálnom zamestnávaní úplné znenie zákona s komentárom

Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 10/2018 (IX/2018)
  • Zmena zdravotnej poisťovne
  • Komunálne voľby

Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č. 10/2018 (IX/2018)
  • BOZP pri stavebných orácach
  • Vekové hranice diskriminácie

1 000 riešení, č. 9/2018 (IX/2018)
  • Verejné obstarávanie
  • ZDP, DPH

 

 
 
HORÚCE TÉMY

 
Trestný zákon, trestný poriadok po novelách
Posledná novela trestného zákona platná od 1.7.2018 zaviedla do praxe mnoho zmien. Za zmienku stojí napríklad fakt, že dochádza k vylúčeniu úprimnej ľútosti pri daňových trestných činoch spáchaných organizovanou trestnou skupinou. K novinkám patrí aj nová právna úprava terorizmu, ktorá dopĺňa trestný čin na viacero skutkových podstát. Aké iné zmeny novela priniesla?

Trestný zákonplné znenie zákona s komentárom
mesačník Poradca 13-14/2018 (A5, 416 str.)


Trestný zákon, trestný poriadok, zákon o trestnej zodpovednosti PO úplné znenie zákonov
(A6, 300 str. )


Trestný zákon príklady a riešenia problémov
mesačník 1000 riešení 7-8/2018 (A5, 112 str. )


Správny súdny poriadok úplné znenie zákona s komentárom
monotematika (A5, 170 str. )


Trestný zákonúplné znenie zákona
Aktualizácia II/2 (A5, 248 str. )


Balíček Trestný zákon, trestný poriadok po novelách obsahuje:
Poradca 13-14/2018 - úplné znenie zákona s komentáromk + Trestný zákon, trestný poriadok, zákon o trestnej zodpovednosti PO - úplné znenie zákona + 1000 Riešení 7-8/2018 - príklady a riešenia problémov + Správny súdny poriadok - monotematika + Aktualizacácia II/2 - úplné znenie zákona

Cena balíčka je 26,50 €
Cena balíčka so 40 % zľavou je 16,30 €.
Ušetríte 10,20 €.


V cene je zahrnuté poštovné, balné aj DPH.

Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.


Školský zákon
Novela školského zákona upravuje okrem iného aj problematiku kariérového poradenstva. Zároveň sa rieši aj otázka určovania počtu žiakov gymnázií s osemročným štúdiom na základe objektívne merateľných kritérií s cieľom zamedziť rozdielom v počte žiakov v rámci regiónov. Aké iné zmeny novela priniesla? Akým spôsobom sa novela zákona aplikuje v praxi?

Školský zákon - úplné znenie zákona (A6, 278 str.)

Školstvo - zmeny od 1.9.2018 príklady a riešenia problémov
mesačník 1000 riešení 9/2018 (A6, 70 str.)


Zákon o financovaní základných škôlúplné znenie zákona
Aktualizácia V/2 (A5, 224 str.)


Zmeny vo financovaní škôl a školských zariadení - príspevok
mesačník PaM 6/2018(A, 80 str.)


Zákon o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch - úplné znenie zákona
Mini VS 2/2018 (A5, 64 str.)


Balíček Školský zákon obsahuje:
Školský zákon úplné znenie zákona + 1000 riešení 9/2018 - príklady a riešenia problémov + PaM 6/2018 - príspevok + Mini VS 2/2018- úplné znenie zákona + Aktualizacia V/2- úplné znenie zákona

Cena balíčka je 21 €.
Cena balíčka so 40 % zľavou je 13 €.
Ušetríte 8 €.


V cene je zahrnuté poštovné, balné aj DPH.

Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.


Ceny balíčkov sú konečné, vrátane DPH a distribučných nákladov.

Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.


Balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@poradca.sk

RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY TELEFONICKY, PRÍPADNE EMAILOM DENNE OD 9:00 DO 15:00

Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty.

E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina.
  • Tieto e-mailové noviny Vám boli doručené výlučne na základe žiadosti o zasielanie e-mailových novín.
  • Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len pre vlastné účely, nesmú býť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!

 

 
 
KONTAKTY

 
Adresa:   E-mail:
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
  objednavky@exicon.eu
 
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
 
   
 
Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 15012/L.

 

 


V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadal(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite prosím správu
s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.eu, následne budete vyraden(á) z databázy príjemcov e-mailových novin.

Copyright (c) MK Media, s.r.o, 2015
Untitled Page