Em@ilové noviny

 

č. 13/2017

30. 8. 2017

 

 
 
 Téma novín 
 Čitatelia sa pýtajú, odborníci odpovedajú 
 P6 aktual 
 Školenie, vzdelávanie 
 Chybiť znamená platiť 
 Ekonomika 
 Najviac čítané témy a publikácie 
 Horúce témy 
 Kontakty 

Služby, ktoré nájdete len u nás:

  • aktuálne a rýchle informácie
    (zmeny zákonov a predpisov) z oblastí daní, účtovnictva, miezd, odvodov; za výhodné ceny
  • kvalifikovaný a ochotný personál
    na zákazníckom oddelení;
  • možnosť rýchleho objednania
    publikácie (telefonicky, faxom, e-mailom, poštou);
  • rýchla dodávka (do 48 hodín)
  • uvádzanie nových produktov
    prostredníctvom mailingov a telemarketingu;
  • približovanie sa k zákazníkovi
    prostredníctvom bezplatných odpovedí na otázky.
 

Prenájom bytu je u niektorých fyzických osôb zdrojom získania dodatočného príjmu. S prenájmom bytu sú spojené rôzne povinnosti voči daňovému úradu vrátane povinnosti zdanenia príjmu daňou z príjmov fyzických osôb. O aké povinností sa jedná? Aké sú možnosti uplatnenia rôznych výhod daňového zákona?
Viac sa dočítate v prvej téme čísla.

Nezaplatili ste poistné včas alebo v správnej výške? Bude Vám vyrubené penále za každý deň omeškania s uhradením dlžnej sumy poistného. A nielen to. Hrozí Vám, že Vaša pohľadávka bude postúpená exekútorovi. Aký je postup vymáhania poistného? Kedy môže klient požiadať o splátkový kalendár? Poradíme v druhej téme čísla.

Väčšina z nás si neuvedomuje svoj vlastný pohybový prejav aj napriek tomu, že tvorí viac ako 90 percent medziľudskej komunikácie. Lepšie pochopenie reči tela nám pomáha poznávať samých seba a cielene prispôsobiť vlastnú sebaprezentáciu. Zároveň nám pomôže lepšie pochopiť myšlienky a pocity osoby, s ktorou komunikujeme, ako aj odhaliť to, či nám v danej chvíli hovorí pravdu, alebo klame.
Čítajte rubriku Byť dobrý nestačí.

Prajeme vám príjemné čítanie

Anna Dišeková
zodpovedná redaktorka
poradca@poradca.sk


V tomto čísle najdete:

 

 
 
TÉMA NOVÍN

 
PRENÁJOM BYTU V ZÁKONE O DANI Z PRÍJMOV

DIVIDENDY AKO PRÍJEM FYZICKÝCH OSÔB

NEHNUTEĽNOSŤ
V zákone č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z.n.p. (ďalej len „zákon o dani z príjmov“) je v § 3 ods. 2 písm. a) zavedená legislatívna skratka „nehnuteľnosť“. Na účely tohto zákona sa za nehnuteľnosť považuje aj byt alebo časť bytu. Byt je definovaný v § 43b stavebného zákona (zákon č. 50/1976 Zb. v z.n.p.) ako obytná miestnosť alebo súbor obytných miestností s príslušenstvom usporiadaný do funkčného celku s vlastným uzavretím, určený na trvalé bývanie. Podľa § 663 Občianskeho zákonníka nájomnou zmluvou prenajímateľ prenecháva za odplatu nájomcovi vec, aby ju dočasne (v dojednanej dobe) užíval alebo z nej bral aj úžitky. Prenajímateľ je povinný prenechať prenajatú vec nájomcovi v stave spôsobilom na dohodnuté užívanie, alebo ak sa spôsob užívania nedohodol, obvyklé užívanie, a v tomto stave ju na svoje náklady udržiavať (§ 664 Občianskeho zákonníka).

REGISTRAČNÁ A OZNAMOVACIA POVINNOSŤ
Na registračnú povinnosť fyzických osôb, ktoré na území Slovenskej republiky začnú prenajímať byt, sa vzťahuje § 49a ods. 2 zákona o dani z príjmov. V súlade s uvedeným ustanovením fyzická osoba, ktorá nie je registrovaná z titulu získaného povolenia alebo oprávnenia na podnikanie, je povinná požiadať správcu dane o registráciu v lehote do konca kalendárneho mesiaca po uplynutí mesiaca, v ktorom byt prenajala. Ak by predmetom nájomnej zmluvy bol byt mimo územia SR, registračná povinnosť v Slovenskej republike prenajímateľovi nevzniká. Miestna príslušnosť správcu dane sa riadi u fyzickej osoby miestom trvalého pobytu [§ 7 ods. 1 zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „daňový poriadok“)]. Ak byt na území Slovenskej republiky prenajíma občan iného štátu, má povinnosť požiadať o registráciu za rovnakých podmienok ako občania Slovenskej republiky. V tomto prípade je však miestne príslušným Daňový úrad Bratislava (§ 7 ods. 3 daňového poriadku). Ak sú v nájomnej zmluve ako prenajímatelia uvedení manželia, ktorí prenajímajú byt v bezpodielovom spoluvlastníctve, registračná povinnosť sa vzťahuje na každého z nich. Pri zmene skutočností zakladajúcich povinnosť registrácie, najmä ak daňovníkovi zanikne daňová povinnosť, je povinný tieto skutočnosti oznámiť správcovi dane do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po uplynutí mesiaca, v ktorom zmena nastala. Ak táto skutočnosť má za následok zrušenie registrácie, daňovník je povinný požiadať o zrušenie registrácie, pričom postupuje podľa § 67 daňového poriadku.

Ak je prenájom bytu vykonávaný na základe živnostenského oprávnenia zaradí sa príjem z prenájmu do § 6 ods. 1 písm. b) zákona o dani z príjmov. Podľa § 4 ods. 1 živnostenského zákona (zákon č. 455/1991 Zb. v znení neskorších predpisov) prenájom nehnuteľností, bytových a nebytových priestorov je živnosťou, ak sa popri prenájme poskytujú aj iné než základné služby spojené s prenájmom. Základnými službami sú napríklad zabezpečovanie dodávok elektriny, vody, plynu, odvoz smetí. Ak prenajíma byt fyzická osoba bez živnostenského oprávnenia na túto činnosť, zaraďujú sa príjmy z prenájmu bytu do príjmov podľa § 6 ods. 3 zákona o dani z príjmov. K týmto príjmom sa zaraďujú aj príjmy z prenájmu hnuteľných vecí, ktoré sa prenajímajú ako príslušenstvo nehnuteľnosti. Príslušenstvom sa podľa § 121 Občianskeho zákonníka rozumejú veci, ktoré patria vlastníkovi hlavnej veci a sú ním určené na to, aby sa s hlavnou vecou trvale užívali.

OSLOBODENIE PRÍJMU Z PRENÁJMU BYTU OD DANE
V zmysle § 9 ods. 1 písm. g) zákona o dani z príjmov je od dane oslobodený príjem podľa § 6 ods. 3 zákona o dani z príjmov a príjem podľa § 8 ods. 1 písm. a) zákona, ak úhrn týchto príjmov nepresiahne v zdaňovacom období sumu 500 eur. Príjmami podľa § 8 ods. 1 písm. a) zákona sú príjmy z príležitostných činností vrátane príjmov z príležitostnej poľnohospodárskej výroby, lesného a vodného hospodárstva a z príležitostného prenájmu hnuteľných vecí. Ak má fyzická osoba v príslušnom zdaňovacom období z oslobodených príjmov uvedených v § 9 ods. 1 písm. g) zákona o dani z príjmov len príjmy z prenájmu bytu, limit pre oslobodenie sa vzťahuje len na tieto príjmy. Ak má okrem príjmov z prenájmu bytu aj príjmy z príležitostných činností, limit pre oslobodenie sa vzťahuje na príjmy v § 6 ods. 3 zákona a príjmy uvedené v § 8 ods. 1 písm. a) zákona spolu. Ak úhrn príjmov presiahne sumu oslobodenia, do daňového priznania sa uvedie len suma príjmov presahujúca 500 eur, ktorá predstavuje tzv. zdaniteľné príjmy. Oslobodené príjmy sa v daňovom priznaní fyzickej osoby neuvádzajú. Zdaniteľnými príjmami sú v zmysle § 2 písm. h) zákona o dani z príjmov príjmy, ktoré sú predmetom dane a nie sú od dane oslobodené. Pokiaľ plynú príjmy z prenájmu bytu, ktorý je v bezpodielovom spoluvlastníctve manželov, zahŕňajú sa do základu dane v rovnakom pomere u každého z nich, ak sa nedohodnú inak a v rovnakom pomere ako príjmy sa zahŕňajú do základu dane aj výdavky (§ 4 ods. 8 zákona o dani z príjmov). Limit na oslobodenie sa posudzuje samostatne u každého z manželov.

ZDANENIE PRÍJMU Z PRENÁJMU BYTU
Na zistenie základu dane (čiastkového základu dane) z príjmov z prenájmu podľa § 6 ods. 3 zákona o dani z príjmov sa použijú ustanovenia § 17 až 29 zákona. Čiastkový základ dane v § 6 ods. 3 zákona sa zisťuje :
- z jednoduchého alebo z podvojného účtovníctva alebo
- z evidencie predpísanej v § 6 ods. 11 zákona.
Ak daňovník vedie jednoduché účtovníctvo, pri zisťovaní základu dane vychádza z rozdielu medzi príjmami a výdavkami. V prípade podvojného účtovníctva sa pri zisťovaní základu dane vychádza z výsledku hospodárenia zisteného v účtovníctve. Ak sa daňovník rozhodne o príjmoch z prenájmu účtovať, aj keď mu táto povinnosť z účtovných predpisov nevyplýva, v zmysle § 6 ods. 13 zákona o dani z príjmov musí postupovať týmto spôsobom počas celého zdaňovacieho obdobia. Daňovníci s príjmami z prenájmu, ktorí zisťujú základ dane z vedeného účtovníctva, nie sú účtovnými jednotkami. Nemajú preto povinnosť predkladať účtovné výkazy.
Ak daňovník uplatňuje k príjmom z prenájmu preukázateľne vynaložené výdavky z vedenej evidencie, podľa § 6 ods. 11 zákona o dani z príjmov počas celého zdaňovacieho obdobia vedie evidenciu o
a) príjmoch v časovom slede v členení potrebnom na zistenie základu dane (čiastkového základu dane) vrátane prijatých dokladov, ktoré spĺňajú náležitosti účtovných dokladov podľa § 10 ods. 1 písm. a) až d) zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov,
b) daňových výdavkov v časovom slede v členení potrebnom na zistenie základu dane (čiastkového základu dane) vrátane vydaných dokladov, ktoré spĺňajú náležitosti účtovných dokladov,
c) hmotnom majetku a nehmotnom majetku zaradenom do obchodného majetku [§ 2 písm. m) zákona o dani z príjmov],
d) zásobách a pohľadávkach,
e) záväzkoch.
Túto evidenciu je povinný uchovávať po dobu, v ktorej zanikne právo vyrubiť alebo dodatočne vyrubiť daň podľa daňového poriadku (§ 6 ods. 12 zákona o dani z príjmov).

DAŇOVÁ STRATA
Ako to vyplýva z § 6 ods. 6 zákona o dani z príjmov, u príjmov v § 6 ods. 3 zákona nemožno od zdaňovacieho obdobia roka 2012 vykázať daňovú stratu a to ani vtedy, ak daňovník k príjmom z prenájmu uplatní preukázateľné výdavky. Pri daňovej strate vykázanej z príjmov z prenájmu podľa § 6 ods. 3 zákona za zdaňovacie obdobie rokov 2010 a 2011 sa postupuje podľa prechodného ustanovenia § 52za ods. 4 zákona o dani z príjmov. V zmysle tohto ustanovenia neuplatnené daňové straty vykázané za zdaňovacie obdobia rokov 2010 a 2011 alebo súčet týchto daňových strát neuplatnený do konca roku 2013 sa odpočíta od základu dane podľa nového znenia § 30 ods. 1 zákona a to rovnomerne počas štyroch bezprostredne po sebe nasledujúcich zdaňovacích období začínajúcich zdaňovacím obdobím najskôr 1. januára 2014. Túto stratu (y) možno odpočítať len od základu dane (čiastkového základu dane) zisteného z príjmov podľa § 6 ods. 1 a ods. 2 zákona.

DAŇOVÉ VÝDAVKY
Daňovníci s príjmami z prenájmu podľa § 6 ods. 3 zákona o dani z príjmov si môžu od roku 2013 uplatňovať len preukázateľné výdavky z účtovníctva alebo z evidencie vedenej podľa § 6 ods. 11 zákona, t.j. k príjmom z prenájmu nemožno uplatniť výdavky percentom z príjmov, tzv. paušálne výdavky. K zdaniteľným príjmom z prenájmu, t.j. príjmom po odpočítaní oslobodenej sumy, sa uplatní výdavok rovnakým pomerom, ako je pomer príjmov zahrnovaných do základu dane k celkovým príjmom. Rozsah uplatnenia výdavkov závisí od toho, či je prenajímaný byt zaradený v obchodnom majetku. Fyzická osoba sa dobrovoľne rozhoduje, či prenajímaný byt zaradí do svojho obchodného majetku, t. j., či bude o ňom účtovať alebo ho evidovať v evidencii vedenej podľa § 6 ods. 11 zákona, alebo ho do svojho obchodného majetku nezaradí. Skutočnosť, či bol prenajímaný byt zaradený v obchodnom majetku má vplyv aj na uplatnenie oslobodenia príjmov z predaja takéhoto majetku, resp. na zdanenie príjmu z predaja majetku. Ak byt nie je zaradený v obchodnom majetku, výdavky naň vynaložené sú výdavkami na osobnú spotrebu daňovníka a v súlade s § 21 ods. 1 písm. i) zákona o dani z príjmov nie sú daňovo uznané. V daňových výdavkoch môže daňovník uplatniť len bežné výdavky spojené s prenájmom a to výdavky na riadnu prevádzku takéhoto majetku, napr. výdavky na energie.
Ak je prenajímaný byt súčasťou obchodného majetku, možno ako daňový výdavok uplatniť napríklad odpisy majetku, výdavky na opravy tohto majetku, výdavky na energie, výdavky na poistenie bytu, daň z nehnuteľnosti, úroky z hypotekárneho úveru, ktorý si daňovník zobral na nákup obchodného majetku, výdavky na úhradu vlastníka bytu a nebytového priestoru do fondu prevádzky, údržby a opráv. Odpisovať byt môže daňovník len v prípade, ak o ňom účtuje alebo ho eviduje podľa § 6 ods. 11 zákona o dani z príjmov a súčasne ho používa na zabezpečenie zdaniteľných príjmov. Ak daňovník s príjmami z prenájmu vedie jednoduché alebo podvojné účtovníctvo, eviduje tento majetok v súlade s postupmi účtovania. Ak nevedie účtovníctvo a uplatňuje k príjmom z prenájmu preukázateľne vynaložené výdavky, vedie počas celého zdaňovacieho obdobia evidenciu, ktorej súčasťou je aj evidencia o hmotnom majetku, ktorý možno odpisovať.

PLATBY ZA ENERGIE A SLUŽBY

Uplatňovanie platieb za energie a ostatné služby spotrebované nájomcom v základe dane nájomcu a prenajímateľa závisí od toho, komu ich nájomca uhrádza a či sú dohodnuté ako súčasť nájomného alebo samostatne. Ak výdavky za energie a ostatné služby uhrádza nájomca prenajímateľovi a tieto platby sú dohodnuté oddelene od platieb nájomného, u prenajímateľa je zdaniteľným príjmom podľa § 6 ods. 3 zákona o dani z príjmov nielen nájomné, ale aj platba za spotrebu energií a ostatných služieb, ktoré súvisia s prenajatým bytom. Platby, ktoré uhrádza prenajímateľ dodávateľom energií a ostatných služieb si môže prenajímateľ uplatniť ako preukázateľné daňové výdavky. Ak sú tieto výdavky súčasťou dohodnutého nájomného, sú u prenajímateľa zdaniteľným príjmom automaticky, rovnako ich možno u prenajímateľa uplatniť ako daňový výdavok.

Ak platby výdavkov za energie a ostatné služby sú dohodnuté oddelene od platieb nájomného a uhrádza ich nájomca dodávateľovi energií a služieb, pričom zmluvný vzťah na dodávku je uzatvorený medzi prenajímateľom a dodávateľom energií a služieb, u prenajímateľa je zdaniteľným príjmom podľa § 6 ods. 3 zákona o dani z príjmov nájomné a rovnako aj sumy za spotrebu energií a ostatných služieb, ktoré súvisia s prenajatým bytom a sú platené nájomcom. U prenajímateľa sa tieto sumy uhrádzané nájomcom považujú za jeho nepeňažný príjem. Prenajímateľ si môže tieto platby zaplatené nájomcom uplatniť ako preukázateľný daňový výdavok napriek tomu, že ich uhrádza nájomca priamo dodávateľovi energií a služieb.

Ak platby za energie a ostatné služby uhrádza nájomca dodávateľovi energií a ostatných služieb, pričom zmluvný vzťah je uzatvorený medzi nájomcom a takýmto dodávateľom, nepovažujú sa takéto platby u prenajímateľa za jeho zdaniteľný príjem a platby hradené nájomcom si prenajímateľ nemôže uplatniť ako daňový výdavok. Takéto platby si ako preukázateľný daňový výdavok uplatní nájomca. Platbami za energie možno rozumieť platby za dodávku elektrickej energie, tepla na vykurovanie, dodávku vody a plynu. Ostatnými službami spojenými s prenájmom bytu sú najmä: odvádzanie odpadovej vody, osvetlenie a upratovanie spoločných priestorov v dome, používanie výťahu a práčovne, kontrola a čistenie komínov, odvoz smetí, vybavenie domu spoločnou televíznou anténou.

Príklad
Fyzická osoba prenajíma byt, v ktorom vykonala v roku 2017 opravy (výmena dverí a sanitárneho zariadenia).
Môže si výdavky na opravy odpočítať od príjmu z prenájmu?
Uplatnenie výdavkov na opravy je možné len v prípade, ak daňovník zaradí prenajímaný byt do obchodného majetku. Pretože už od roku 2012 nie je možné z príjmov podľa § 6 ods. 3 zákona o dani z príjmov vykázať daňovú stratu, výdavky vrátane výdavkov na opravy sa môžu uplatniť len do výšky príjmu z prenájmu. Výdavky sa neuplatnia v plnej výške, ale len v alikvotnej časti prislúchajúcej k zdaniteľnému príjmu (príjmu zníženému o oslobodenú sumu 500 eur). Ak daňovník nezaradí byt do obchodného majetku, výdavky na predmetné opravy si nemôže v daňovom priznaní odpočítať od príjmov z prenájmu.

Príklad
Manželia (obidvaja zamestnaní) prenajímali v roku 2017 nehnuteľnosť v bezpodielovom spoluvlastníctve. Dosiahli príjmy z prenájmu vo výške 6 200 eur. Na základe uzatvorenej nájomnej zmluvy, v ktorej je účastníkom zmluvného vzťahu iba manžel, je manžel registrovaný na daňovom úrade. Príjmy z prenájmu nehnuteľnosti, ktoré plynú manželom z bezpodielového spoluvlastníctva, môžu manželia zahrnúť do základu dane v rovnakom pomere, ak sa nedohodnú inak bez ohľadu na to, kto je uvedený ako účastník zmluvného vzťahu a je registrovaný u svojho miestne príslušného správcu dane. V rovnakom pomere uplatnia aj výdavky vynaložené na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie týchto príjmov. Každý z manželov si môže uplatniť oslobodenie od dane do výšky 500 eur. Manželia môžu deliť príjmy a výdavky v nimi zvolenom pomere, napr. 70:30, 60:40, ale môžu sa dohodnúť aj tak, že všetky príjmy zdaní jeden z nich, alebo tak, že na jedného z manželov pripadne 500 eur, ktoré si oslobodí od dane, na druhého pripadne 5 700 eur, z ktorých uplatní oslobodenie 500 eur a zdaní 5 200 eur, ku ktorým si uplatní pomernú časť výdavkov 83,87 % (5 200 € : 6 200 €).

Príklad
Fyzická osoba prenajíma byt, pričom s nájomcom sa dohodla na mesačnom nájomnom 200 eur. V tejto sume sú zahrnuté aj úhrady za energie, ktoré hradí prenajímateľ dodávateľom energií. Byt nie je zaradený v obchodnom majetku. Za rok 2017 bol z prenájmu bytu dosiahnutý fyzickou osobu – vlastníkom bytu hrubý príjem 2 400 eur. Prenajímateľ poberá aj príjem zo závislej činnosti.
Prenajímateľ si oslobodí od dane sumu 500 eur a ako zdaniteľný príjem uvedie v daňovom priznaní sumu 1 900 eur. Výdavky preukázateľne zaplatené v roku 2017 zistené z evidencie podľa § 6 ods. 11 zákona o dani z príjmov sú 480 eur.
Daňovník si uplatní iba alikvotnú časť výdavkov, ktorú vypočíta:
(1 900 € : 2 400 €) x 480 € = 380 €
V daňovom priznaní za rok 2017 si daňovník od príjmov 1 900 eur odpočíta výdavky 380 eur.

Príklad
Starobný dôchodca mal v roku 2017 hrubý príjem z dohody o vykonaní práce vo výške 400 eur a na neho pripadajúci príjem z prenájmu nehnuteľnosti v bezpodielovom spoluvlastníctve 2 970 eur. Po uplatnení oslobodenia na príjem z prenájmu 500 eur uvedie v daňovom priznaní príjem z prenájmu 2 470 eur, ku ktorému si uplatní alikvotnú časť preukázateľných výdavkov.
Môže si uplatniť daňový bonus na vyživované dieťa?
Predpokladom uplatnenia daňového bonusu na vyživované dieťa je okrem iného splnenie podmienky dosiahnutia minimálnych zdaniteľných príjmov podľa § 5 alebo podľa § 6 ods. 1 a 2 (§ 33 ods. 1 zákona o dani z príjmov).Daňovník si nárok na daňový bonus uplatniť nemôže, nakoľko do zdaniteľných príjmov na uplatnenie daňového bonusu by mohol započítať len príjem zo závislej činnosti, ktorý je nedostačujúci (na uplatnenie daňového bonusu by potreboval minimálny príjem v § 5 vo výške 2 610 eur).

Príklad
Daňovník zaradil v roku 2017 prenajímaný byt do obchodného majetku. Byt bol obstaraný v roku 2006 kúpou za 40 000 eur. Na dani z nehnuteľnosti zaplatil 20 eur, za energie uhradil 480 eur a za opravy 1 000 eur.
Aké výdavky si môže daňovník uplatniť k príjmu z prenájmu 2 400 eur?
Daňovník vypočíta odpis ako v 12. roku odpisovania rovnomerným spôsobom, ročný odpis bude 1 000 eur (40 000 € : 40 rokov). Po zohľadnení sumy oslobodenia 500 eur vykáže v daňovom priznaní zdaniteľný príjem 1 900 eur, ku ktorému vypočíta výdavok nasledovne:
Výdavky spolu 2 500 € (1 000 + 20 + 480 + 1 000)
Alikvotný podiel výdavkov: (1 900 € : 2 400 €) x 2 500 € = 1 979,17 €
Pretože u príjmov z prenájmu nie je možné vykázať stratu, daňovník v daňovom priznaní k príjmom z prenájmu 1 900 eur uvedie výdavok v rovnakej sume.
Ak by sa daňovník rozhodol byt predať, príjem z predaja by bol oslobodený od dane až po piatich rokov od vyradenia z obchodného majetku v zmysle § 9 ods. 1 písm. a) zákona o dani z príjmov.
Iná situácia by bola v prípade, ak by byt nebol zaradený do obchodného majetku. V takom prípade by príjem z predaja bol oslobodený od dane, pretože uplynulo 5 rokov od jeho nadobudnutia [§ 9 ods. 1 písm. b) zákona o dani z príjmov v znení účinnom do 31. 12. 2010 v nadväznosti na § 52j ods. 2 zákona].
Ing. Ivana Valterová

(Viac nielen o tejto téme sa dočítate v mesačníku DUO 7-8/2017)

NÁSLEDKY NEPLATENIA POISTNÉHO DO SOCIÁLNEJ POISŤOVNE

AKO VLASTNE VZNIKNE DLH VOČI SOCIÁLNEJ POISŤOVNI?
Dlh voči Sociálnej poisťovni môže vzniknúť niektorým z týchto spôsobov:
• neplatením poistného,
• platením poistného v nižšej sume,
• platením poistného s omeškaním,
• neuvedením správneho variabilného, špecifického a konštantného symbolu,
• predpísaním penále za nižšiu platbu, resp. za platbu s omeškaním, alebo
• uložením pokuty.

AKO SA DLŽNÍK DOZVIE O SVOJOM DLHU?
V zásade platí, že Sociálna poisťovňa nie je povinná upozorňovať klientov na dlžné sumy poistného. Je v záujme samotného klienta informovať sa o svojom dlhu, keďže s každým dňom omeškania s platením poistného jeho dlh narastá.
Sociálna poisťovňa vedie na svojej webovej stránke verejný elektronický zoznam dlžníkov. V zozname dlžníkov sa nachádzajú právnické a fyzické osoby, ktoré dlhujú Sociálnej poisťovni od 3,32 eur. Zoznam sa aktualizuje štyrikrát mesačne.
O dlhu na poistnom sa je tiež možné dozvedieť:
• doručením rozhodnutia o predpísaní dlžnej sumy poistného, penále, o uložení pokuty
• osobnou návštevou príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne
• prostredníctvom SMS alebo e-mailu (SZČO, zamestnávateľ)

NÁSLEDKAMI NEZAPLATENIA POISTNÉHO, resp. jeho neskorého zaplatenia sú:
• sankcia za nesprávnu alebo oneskorenú platbu vo forme penále (penále je 0,05 % z dlžnej sumy za každý deň omeškania)
• hrozba exekúcie
• nepriznanie dávky zo systému sociálneho poistenia
• problémy pri poskytovaní úverov a rôznych dotácií
• trestnoprávna zodpovednosť.

POZOR NA PENÁLE (§ 240 zákona o sociálnom poistení)
V prípade nezaplatenia odvodov hrozí penále za nesprávnu alebo oneskorenú platbu. Sociálna poisťovňa musí postupovať v súlade so zákonom a po uhradení dlžného poistného musí vymáhať aj penále. Teda ak niekto oneskorene zaplatil dlžné poistné, musí jednoducho počítať aj s touto sankciou. Penále sa však v zozname dlžníkov nenachádza. Penále je totiž možné predpísať až po zaplatení dlhu, kedy je definitívne jasné, koľko dní meškala úhrada poistného. Až vtedy Sociálna poisťovňa môže vypočítať výšku penále a pošle ďalšie rozhodnutie o úhrade penále. Penále sa počíta vo výške 0,05 % z dlžnej sumy za každý deň omeškania odo dňa splatnosti poistného do dňa, keď bola dlžná suma poukázaná na účet Sociálnej poisťovne alebo zaplatená v hotovosti, zaplatená exekútorovi alebo do dňa začatia kontroly. V zásade teda platí, že čím neskôr je dlžné poistné zaplatené, tým bude penále vyššie. Z toho vyplýva, že odďaľovaním zaplatenia dlhu logicky narastá výška penále. Zároveň platí, že penále nemôže byť vyššie ako dlžná suma poistného. Taktiež je zákonom stanovené, že Sociálna poisťovňa penále nepredpíše, ak penále za kontrolované obdobie nie je vyššie ako 3,32 eur.
KONANIE VO VECIACH SOCIÁLNEHO POISTENIA (3. časť zákona o sociálnom poistení). Na konanie vo veciach sociálneho poistenia sa nevzťahuje všeobecný predpis o správnom konaní.
Rozlišuje sa:
• dávkové konanie, t. j. konanie v dávkových veciach sociálneho poistenia, predmetom ktorého je rozhodovanie o dávkach, a
• nedávkové konanie, t. j. iné konanie, ktorého predmetom je okrem iného aj rozhodovanie o pokute, penále, povolení splátok dlžných súm poistného, pokuty, penále, a pod.

Účastníkom konania vo veciach sociálneho poistenia je právnická osoba alebo fyzická osoba, o ktorej právach alebo povinnostiach ustanovených zákonom o sociálnom poistení sa má konať alebo ktorej práva alebo povinnosti ustanovené týmto zákonom môžu byť rozhodnutím priamo dotknuté, alebo ktorá tvrdí, že môže byť rozhodnutím vo svojich právach, právom chránených záujmoch alebo povinnostiach priamo dotknutá, a to až do času, kým sa preukáže opak. Všetci účastníci konania majú v konaní rovnaké procesné práva a povinnosti. O uložení pokuty a penále, o povolení splátok dlžných súm dávok, poistného, pokuty a penále, vo veciach vymáhania pohľadávok na dávkach, pokute, penále rozhoduje príslušná pobočka Sociálnej poisťovne. Je povinná rozhodnúť najneskôr do 60 dní od začatia konania, v mimoriadne zložitých prípadoch možno túto lehotu predĺžiť najviac o 60 dní, čo treba oznámiť účastníkom konania.
Miestna príslušnosť pobočky v konaní vo veciach sociálneho poistenia v rozsahu upravenom zákonom o sociálnom poistení sa určuje:
• miestom útvaru zamestnávateľa, ktorý vedie evidenciu miezd,
• sídlom zamestnávateľa alebo jeho organizačnej zložky, ak evidenciu miezd vedie iná právnická osoba alebo fyzická osoba alebo ak útvar, ktorý vedie evidenciu miezd, je mimo územia Slovenskej republiky,
• miestom trvalého pobytu poistenca v ostatných prípadoch, ak zákon o sociálnom poistení neustanovuje inak.

Rozhodnutie organizačnej zložky Sociálnej poisťovne sa vydáva spravidla písomne. Rozhodnutie musí byť v súlade so všeobecne záväznými právnymi predpismi, musí vychádzať zo spoľahlivo zisteného skutočného stavu veci a musí obsahovať predpísané náležitosti. Rozhodnutie musí obsahovať výrok, odôvodnenie a poučenie o odvolaní. Odôvodnenie nie je potrebné, ak sa všetkým účastníkom konania vyhovuje v celom rozsahu.

PRÁVOPLATNOSŤ A VYKONATEĽNOSŤ (§ 213 zákona o sociálnom poistení Doručené rozhodnutie, proti ktorému sa nemožno odvolať, je právoplatné. Rozhodnutie je vykonateľné, len čo uplynie lehota na plnenie. Ak v rozhodnutí nie je uložená povinnosť na plnenie, rozhodnutie je vykonateľné, len čo nadobudne právoplatnosť. Podľa § 225b zákona o sociálnom poistení vykonateľné rozhodnutie, ktorým bola uložená účastníkovi konania povinnosť plniť a účastník konania si túto povinnosť v určenej lehote dobrovoľne nesplnil, je exekučným titulom.

POSTUP VYMÁHANIA (4. časť zákona o sociálnom poistení)
Konanie, ktorým Sociálna poisťovňa z úradnej moci vymáha pohľadávky, sa nazýva ako konanie vo veciach vymáhania.
Pohľadávky na poistnom, pokutách a na penále vymáha Sociálna poisťovňa na základe právoplatného a vykonateľného rozhodnutia. Rozhodnutie možno vykonať najneskôr do desiatich rokov odo dňa nadobudnutia jeho právoplatnosti.
Sociálna poisťovňa je v súvislosti s vymáhaním pohľadávok povinná:
• zisťovať, či sú splnené podmienky na začatie konania vo veciach vymáhania pohľadávok podľa zákona o sociálnom poistení,
• vymáhať pohľadávky len podľa zákona o sociálnom poistení a spôsobmi, ktoré tento zákon ustanovuje.

Konanie vo veciach vymáhania pohľadávok začína Sociálna poisťovňa na podklade exekučného titulu vydaním rozhodnutia o začatí konania vo veciach vymáhania pohľadávok. Rozhodnutie o začatí konania vo veciach vymáhania pohľadávok sa nedoručuje. A je právoplatné dňom jeho vydania.

Príslušná organizačná zložka Sociálnej poisťovne vymáha pohľadávky:
• zrážkami zo mzdy a z iného príjmu,
• prikázaním peňažnej pohľadávky z účtu vedeného v banke alebo pobočke zahraničnej banky,
• zrážkami z dávok, ktoré účastníkovi konania vypláca Sociálna poisťovňa.
Spôsob vymáhania si spravidla určuje príslušná organizačná zložka Sociálnej poisťovne.
Pohľadávky u jedného účastníka konania sa môžu vymáhať aj niekoľkými spôsobmi súčasne. Podľa § 225d zákona o sociálnom poistení príslušná organizačná zložka Sociálnej poisťovne:
• odloží vymáhanie pohľadávok, ak účastníkovi konania boli povolené splátky pohľadávok
• môže odložiť vymáhanie pohľadávok z vlastného podnetu, ak sa preverujú skutočnosti
rozhodujúce na zastavenie konania vo veciach vymáhania pohľadávok
• môže odložiť vymáhanie pohľadávok na žiadosť účastníka konania, ktorý je fyzickou osobou, ak sa účastník konania bez svojej viny ocitol prechodne v takom postavení, že by neodkladné vymáhanie pohľadávok mohlo mať pre neho alebo príslušníkov jeho rodiny zvlášť nepriaznivé následky (tieto skutočnosti musí účastník konania preukázať).

SPLÁTKOVÝ KALENDÁR (§ 146 zákona o sociálnom poistení)
Klient má možnosť v čase, kým ešte nie je jeho pohľadávka postúpená na vymáhanie, požiadať pobočku Sociálnej poisťovne o splátkový kalendár. Musí však pritom splniť podmienku, že platí aktuálne poistné. Splátkový kalendár nemôže byť rozvrhnutý na viac ako 18 mesiacov. Žiadosť je potrebné podať písomne na príslušnej pobočke Sociálnej poisťovne. Sociálna poisťovňa môže povoliť splátky dlžných súm z dôvodu platobnej neschopnosti dlžníka, ak možno predpokladať, že v období nie dlhšom ako 18 mesiacov bude schopný zaplatiť dlžné sumy poistného a príspevkov, a ak je už v čase rozhodovania o povolení splátok dlžných súm schopný riadne si plniť svoje odvodové povinnosti. V rámci povolenia splátok dlžných súm Sociálna poisťovňa uvedie aj zvýšenie dlžných súm o úrok vo výške trojnásobku ročnej základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky platnej ku dňu povolenia splátok dlžných súm. Ak trojnásobok základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky nedosiahne 10 %, použije sa ročná úroková sadzba 10 %. V prípade povolenia splátok dlžných súm Sociálna poisťovňa určí výšku jednotlivých splátok dlžných súm, termín splatnosti jednotlivých splátok dlžných súm, číslo účtu v Štátnej pokladnici, na ktoré bude dlžník posielať jednotlivé splátky a výšku úrokov. Dlžník je povinný rešpektovať splátkový kalendár. V prípade, ak nedodrží termín splátky, ktorý určila Sociálna poisťovňa na jednotlivé splátky, zaplatí nižšiu sumu jednotlivých splátok, ako určila Sociálna poisťovňa, alebo si neplní svoje odvodové povinnosti, stáva sa celá dlžná suma splatnou. V takom prípade sa splátkový kalendár zruší a už zaplatená suma sa použije na zápočet pohľadávky Sociálnej poisťovne.

EXEKÚCIA
Ak odvádzateľ nezaplatí dlžnú sumu v danej lehote, ani sa proti rozhodnutiu neodvolá, ani nepožiada o splátkový kalendár, jeho pohľadávka sa postupuje exekútorovi. Vykonateľné rozhodnutie vo veciach sociálneho poistenia je totiž exekučným titulom. Ďalší postup voči dlžníkovi nerieši Sociálna poisťovňa. Ten je už v rukách exekútora. Exekúcia sa spravuje zákonom č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (t. j. Exekučným poriadkom). Výška uplatnenej pohľadávky, ktorú vymáha súdny exekútor, je navýšená o trovy exekúcie. Ak sa vymáhaný nárok splní do uplynutia lehoty na podanie návrhu na zastavenie exekúcie, ktorý má podľa zákona odkladný účinok, patrí exekútorovi odmena vo výške 10 % zo základu na jej určenie (§ 7 vyhlášky Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 68/2017 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia Exekučného poriadku). Exekúciu možno vykonať len spôsobmi uvedenými v Exekučnom poriadku.
Ak podkladom na exekúciu je exekučný titul, v ktorom sa ukladá povinnosť zaplatiť peňažnú sumu, exekúciu možno vykonať:
• zrážkami zo mzdy a z iných príjmov,
• prikázaním pohľadávky,
• predajom hnuteľných vecí,
• predajom cenných papierov,
• predajom nehnuteľnosti,
• predajom podniku,
• príkazom na zadržanie vodičského preukazu.
Exekútor môže s dlžníkom uzavrieť písomnú dohodu o postupnom splatení vymáhanej pohľadávky s písomným súhlasom Sociálnej poisťovne.

ODPUSTENIE A ZNÍŽENIE PENÁLE
Dlžné penále nie je možné odpustiť ani znížiť. To však platí len od 1. januára 2005, kedy zákonom č. 721/2004 Z. z., ktorým sa menil a dopĺňal zákon o sociálnom poistení, bol inštitút odpustenia povinnosti zaplatiť penále a inštitút zníženia penále zrušený. Uvedenou zmenou zákona Sociálna poisťovňa už nemá možnosť odpustiť, resp. znížiť penále viažuce sa na neuhradené poistné za obdobie po 1. januári 2005.
Sociálna poisťovňa však môže v odôvodnených prípadoch odpustiť (znížiť) penále viažuce sa na poistné a príspevky, ktoré neboli odvedené včas alebo boli odvedené v nižšej sume, za obdobie do 31. decembra 2004. Vyplýva to z § 277a zákona o sociálnom poistení. Sociálna poisťovňa tak môže urobiť na základe písomnej žiadosti fyzickej osoby a právnickej osoby povinnej odvádzať poistné, ak tieto osoby zaplatili dlžné sumy poistného najneskôr v deň podania tejto žiadosti a v období odo dňa doručenia žiadosti do dňa vydania rozhodnutia o žiadosti daná osoba odvádza poistné včas a v správnej sume.

PREMLČANIE DLHU
V zmysle § 147 v spojení s § 241 zákona o sociálnom poistení platí, že lehota na predpísanie dlžného poistného je najneskôr 10 rokov od splatnosti a na predpísanie penále je tiež najneskôr 10 rokov od splatnosti poistného, za ktoré sa vystavilo dané penále.
Právo predpísať poistné sa nepremlčuje, ak nebola splnená prihlasovacia alebo odhlasovacia povinnosť odvádzateľa poistného. Právo vymáhať poistné sa premlčí za šesť rokov odo dňa nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia, ktorým sa poistné predpísalo.

TRESTNOPRÁVNA ZODPOVEDNOSŤ
Medzi poistné trestné činy patria podľa Trestného zákona (t. j. zákona č. 300/2005 Z. z.):
• skrátenie poistného podľa § 276 Trestného zákona,
• neodvedenie poistného podľa § 277 Trestného zákona a
• nezaplatenie poistného podľa § 278 Trestného zákona.
Predmetné trestné činy patria do skupiny trestných činov proti mene a trestných činov daňových. Za ich spáchanie hrozí trest odňatia slobody. Aby bol skutok trestným činom, musí byť naplnená skutková podstata trestného činu. Úmyselné zavinenie je pritom obligatórnym znakom tejto skutkovej podstaty, a teda je zrejmé, že pri absencii tohto znaku v konaní páchateľa, sa nemôže jednať o spáchanie trestného činu.
Pri týchto trestných činoch je dôležitá suma výšky škody, ktorá bola nezákonným konaním spôsobená.
Trestný zákon (§ 125) v tejto súvislosti rozlišuje:
• škodu malú, t. j. škodu prevyšujúcu sumu 266 eur.
• škodu väčšiu, t. j. sumu dosahujúcu najmenej desaťnásobok takej sumy.
• značnú škodu, t. j. sumu dosahujúcu najmenej stonásobok takej sumy.
• škodu veľkého rozsahu, t. j. sumu dosahujúcu najmenej päťstonásobok takej sumy.
ZÁVER - Je dobré plniť si povinnosť odvádzať poistné riadne a včas, a tak sa vyhnúť zbytočným problémom. A ak už dôjde k omeškaniu, je najlepšie dlžnú sumu uhradiť čo najskôr. Odkladaním splnenia tejto povinnosti dlh len zbytočne narastá. Preto ak bránia úhrade dlhu nejaké okolnosti, je dobré navštíviť pobočku Sociálnej poisťovne a porozprávať sa o možnostiach, ako sú napr. splátkový kalendár.
JUDr. Katarína Slaninková

(Viac nielen o tejto téme sa dočítate v mesačníku PaM 9/2017)

 

 
 
P6 AKTUAL
160/2017 Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o výberovom konaní na funkciu sudcu
161/2017 Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa dopĺňa vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 475/2011 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o výberovom konaní na funkciu predsedu súdu
162/2017 Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o odmeňovaní členov disciplinárnych senátov, ktorí nie sú sudcami
163/2017 Vyhláška Ministerstva kultúry Slovenskej republiky, ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 138/2017 Z. z. o Fonde na podporu kultúry národnostných menšín a o zmene a doplnení niektorých zákonov
164/2017 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 250/2012 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach v znení neskorších predpisov
165/2017 Zákon, ktorým sa dopĺňa zákon č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
166/2017 Rozhodnutie predsedu Národnej rady Slovenskej republiky o vyhlásení volieb do orgánov samosprávnych krajov
167/2017 Rozhodnutie predsedu Národnej rady Slovenskej republiky o vyhlásení nových volieb do orgánov samosprávy obcí
168/2017 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia z 20. júna 2017 č. 3/2017, o predkladaní výkazov bankami, pobočkami zahraničných bánk a obchodníkmi s cennými papiermi na účely zabezpečenia zberu údajov podľa osobitného predpisu
169/2017 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia z 20. júna 2017 č. 2/2017, ktorým sa mení opatrenie Národnej banky Slovenska č. 8/2012 o poplatkoch za úkony Národnej banky Slovenska v znení neskorších predpisov (ďalej len „opatrenie“)
170/2017 Oznámenie Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky o vydaní opatrenia z 19. júna 2017 č. 2/2017, ktorým sa vydáva zoznam výrobkov obranného priemyslu.
171/2017 Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 543/2005 Z. z. o Spravovacom a kancelárskom poriadku pre okresné súdy, krajské súdy, Špeciálny súd a vojenské súdy v znení neskorších predpisov
172/2017 Vyhláška Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky č. 475/2013 Z. z., ktorou sa vymedzujú úseky diaľnic, rýchlostných ciest, ciest I. triedy, ciest II. triedy a ciest III. triedy s výberom mýta v znení neskorších predpisov
173/2017 Opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o úprave súm životného minima
174/2017 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú citlivé oblasti a zraniteľné oblasti
175/2017 Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 538/2011 Z. z. o povolených denaturačných prostriedkoch, ich ustanovených množstvách na denaturáciu liehu, o požiadavkách na denaturáciu liehu a manipuláciu s denaturovaným liehom, o požiadavkách na jeho vlastnosti a o určenom účele použitia denaturovaného liehu
176/2017 Zákon, ktorým sa dopĺňa zákon č. 338/2000 Z. z. o vnútrozemskej plavbe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
177/2017 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 524/2010 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Úradu vlády Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
178/2017 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
179/2017 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
180/2017 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov
181/2017 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 309/2009 Z. z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
182/2017 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
183/2017 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 2/1991 Zb. o kolektívnom vyjednávaní v znení neskorších predpisov
184/2017 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov
185/2017 Vyhláška Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky č. 64/2015 Z. z. o sústave odborov vzdelávania a o vecnej pôsobnosti k odborom vzdelávania v znení vyhlášky č. 231/2016 Z. z.
186/2017 Vyhláška Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky, ktorou sa dopĺňa vyhláška Ministerstva školstva Slovenskej republiky č. 322/2008 Z. z. o špeciálnych školách v znení vyhlášky č. 232/2016 Z. z.
187/2017 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o o prijatí zmien a doplnkov Dohody o medzinárodnej železničnej preprave tovaru (SMGS)
188/2017 Vyhláška Úradu pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Úradu pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky č. 419/2013 Z. z. o spotrebiteľskom balení
189/2017 Nariadenie vlády Slovenskej republiky o poskytovaní pomoci na dodávanie a distribúciu mlieka, ovocia, zeleniny a výrobkov z nich pre deti a žiakov v školských zariadeniach
190/2017 Vyhláška Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky ktorou sa ustanovuje zoznam odvetví sezónnych zamestnaní
191/2017 Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 271/2011 Z. z., ktorou sa ustanovujú kritériá trvalej udržateľnosti a ciele na zníženie emisií skleníkových plynov z pohonných látok
192/2017 Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky o rozsahu vykonávania rozhodnutí, opatrení a úkonov trestného konania vo vyšetrovaní alebo skrátenom vyšetrovaní
193/2017 Vyhláška Ministerstva kultúry Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva kultúry Slovenskej republiky č. 165/2014 Z. z. o filmovom projekte
194/2017 Oznámenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o vydaní opatrenia ktoré nanovo ustanovuje vzory ponukových listov v súvislosti so zmenou zákona č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
195/2017 Oznámenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o vydaní opatrenia z 28. júna 2017 č. 8797/2017-M_OPVA, ktorým sa ustanovuje vzor informácie o dôchodkoch zo starobného dôchodkového sporenia
196/2017 Redakčné oznámenie o oprave chyby vo vyhláške Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 192/2017 Z. z. o rozsahu vykonávania rozhodnutí, opatrení a úkonov trestného konania vo vyšetrovaní alebo skrátenom vyšetrovaní
197/2017 Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 161/2016 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 199/2004 Z. z. Colný zákon a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v znení vyhlášky č. 36/2017 Z. z.
198/2017 Oznámenie Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky o vydaní opatrenia zo 17. júla 2017 č. 2017-4747/33569:10-15A0, ktorým sa ustanovuje suma maximálneho ročného školného na akademický rok 2018/2019 pre študijné programy v externej forme štúdia uskutočňované na verejných vysokých školách a štátnych vysokých školách
199/2017 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia Národnej banky Slovenska z 10. júla 2017 č. 4/2017, o náležitostiach oznámenia potrebného na zistenie ďalších osôb, ktoré na základe vzťahu k oznamovateľovi majú k banke alebo k pobočke zahraničnej banky osobitný vzťah
200/2017 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia Národnej banky Slovenska z 10. júla 2017 č. 5/2017, o náležitostiach žiadosti banky o predchádzajúci súhlas na zriadenie pobočky v zahraničí
201/2017 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o prijatí zmien Vykonávacieho predpisu k Dohovoru o udeľovaní európskych patentov (Európskemu patentovému dohovoru)
202/2017 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 366/2016 Z. z., ktorým sa ustanovujú zvýšené stupnice platových taríf zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme
203/2017 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o podpísaní Dohody o pridružení medzi Európskou úniou a Európskym spoločenstvom pre atómovú energiu a ich členskými štátmi na jednej strane a Ukrajinou na druhej strane
204/2017 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o podpísaní Dohody o spoločnom leteckom priestore medzi Európskou úniou a jej členskými štátmi a Moldavskou republikou.
205/2017 Oznámenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o uložení dodatkov ku kolektívnym zmluvám vyššieho stupňa
206/2017 Opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o ustanovení súm príspevkov na podporu náhradnej starostlivosti o dieťa
207/2017 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o podpísaní Dohody medzi Slovenskou republikou a Iránskou islamskou republikou o podpore a vzájomnej ochrane investícií.
208/2017 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o prijatí zmien Vykonávacieho predpisu k Dohovoru o udeľovaní európskych patentov
209/2017 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o skončení platnosti Dohovoru medzi Slovenskou republikou a Holandským kráľovstvom vzhľadom na Holandské Antily týkajúci sa automatickej výmeny informácií ohľadom príjmu z úspor vo forme výplat úroku uzavretého výmenou listov z 1. júna 2004 a 27. augusta 2004
210/2017 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o skončení platnosti Dohody o zdaňovaní príjmu z úspor medzi Slovenskou republikou a Guernsey uzavretej výmenou listov z 1. júna 2004 a 19. novembra 2004
211/2017 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o skončení platnosti Dohody o zdaňovaní príjmu z úspor medzi Slovenskou republikou a Jersey uzavretej výmenou listov z 1. júna 2004 a 19. novembra 2004 (oznámenie č. 267/2005 Z. z. a oznámenie č. 15/2007 Z. z.)
212/2017 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o podpísaní Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Bieloruskej republiky o spolupráci a vzájomnej pomoci pri mimoriadnych udalostiach.
213/2017 Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 492/2004 Z. z. o stanovení všeobecnej hodnoty majetku v znení neskorších predpisov


 
 
CHYBIŤ ZNAMENÁ PLATIŤ

 
September 2017
8. 9. - piatok Poistné splatnosť poistného na sociálne poistenie z vymeriavacieho základu zamestnancov s nepravidelným príjmom za august 2017
18. 9. - pondelok Daň z príjmov odvod dane vyberanej zrážkou z tých príjmov, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane
odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane
20. 9. - streda DPH predloženie žiadosti o registráciu pre DPH zdaniteľnou osobou, ktorej obrat za najviac 12 predchádzajúcich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov dosiahol v júni 2017 49 790 €
25. 9. – pondelok DPH podanie súhrnného výkazu k DPH za august 2017 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných presiahla v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku 50 000 €
podanie kontrolného výkazu k DPH za august 2017 len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac)
podanie daňového priznania k DPH za august 2017 len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac)
splatnosť DPH za august 2017 pre platiteľov s mesačnou daňovou povinnosťou
Pred vznikom pracovnoprávneho vzťahu alebo pred vznikom poistenia Poistné prihlásiť v pobočke Sociálnej poisťovne zamestnanca (s pracovnou zmluvou) na nemocenské poistenie, dôchodkové poistenie, na poistenie v nezamestnanosti a zamestnanca s uzatvorenou dohodou o vykonaní práce, dohodou o pracovnej činnosti alebo dohodou o brigádnickej práci študentov na úrazové a prípadne aj na garančné poistenie
Deň nasledujúci po zániku pracovnoprávneho vzťahu alebo po zániku poistenia Poistné odhlásiť v pobočke Sociálnej poisťovne zamestnanca (s pracovnou zmluvou alebo s dohodou o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru) z nemocenského poistenia, dôchodkového poistenia, z poistenia v nezamestnanosti
do výplatného termínu Poistné splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní, splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za august 2017
do 3 dní Poistné oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne pracovný úraz, ktorý si vyžiadal lekárske ošetrenie alebo dočasnú pracovnú neschopnosť, predložiť žiadosť o výplatu nemocenskej dávky (nemocenského po 10. dni trvania dočasnej pracovnej neschopnosti)
od skončenia pracovného pomeru alebo pri uplatnení nároku na dôchodkovú dávku predložiť pobočke Sociálnej poisťovne evidenčný list dôchodkového poistenia
predložiť pobočke Sociálnej poisťovne žiadosť o výplatu nemocenskej dávky (nemocenského po 10. dni trvania dočasnej pracovnej neschopnosti)
do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru Daň z príjmov odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti za august 2017
prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za august 2017 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke
Do 7 dní DPH podať daňové priznanie k DPH a zaplatiť daň z nadobudnutia nového dopravného prostriedku z iného členského štátu EÚ osobou, ktorá nie je registrovaná pre DPH
Do 8 dní Poistné prihlásiť a odhlásiť sa do registra zamestnávateľov v pobočke Sociálnej poisťovne, oznámiť zmenu v údajoch zamestnávateľa a zmenu výplatného termínu
oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne prerušenie sociálneho poistenia, začiatok a skončenie materskej a rodičovskej dovolenky zamestnanca
oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne zmeny v údajoch zamestnanca (priezvisko, stav, miesto trvalého pobytu)
predložiť pobočke Sociálnej poisťovne záznam o pracovnom úraze, výsledky vyšetrovania pracovného úrazu, hlásenie o zistení choroby z povolania
v prípade existencie garančného poistenia oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne platobnú neschopnosť zamestnávateľa, informácie súvisiace s poskytnutím dávky garančného poistenia, predložiť potvrdenie o nárokoch zamestnancov
prihlásiť a odhlásiť v pobočke zdravotnej poisťovne zamestnancov a ich zamestnávateľa
oznámiť zamestnávateľovi uplatnenie nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie od vzniku pracovného pomeru, štátnozamestnaneckého pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu zamestnancom
oznámiť zamestnávateľovi zánik nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie odo dňa zmeny zamestnancom
Do 30 dní Miestne dane oznámiť správcovi dane rozhodujúce skutočnosti pre vznik alebo zánik daňovej povinnosti ako aj zmenu týchto skutočností
Do konca nasledujúceho mesiaca Správa dane odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť alebo začatia výkonu inej zárobkovej činnosti registrovať sa u miestne príslušného správcu dane
oznámiť správcovi dane vykonávanie činnosti alebo poberanie príjmov podliehajúcich dani, zriadenie stálej prevádzkarne
oznámiť správcovi dane zmenu skutočností o daňovníkovi a o zániku daňovej povinnosti, zrušenie činnosti daňového subjektu
Daň z príjmov oznámiť vznik povinnosti zrážať daň z príjmov alebo preddavky na daň z príjmov alebo daň z príjmov vyberať
Pred nadobudnutím tovaru v hodnote 14 000 € bez DPH, pred prijatím služby a pred dodaním služby do iného členského štátu DPH registrácia na DPH pre povinnú osobu (neplatiteľa DPH), ak nadobúda v tuzemsku tovar z iného členského štátu v hodnote nad 14 000 € v kalendárnom roku, registrácia pred prijatím služby a pred dodaním služby do iného členského štátu, pri ktorej sa určí miesto dodania podľa § 15 ods. 1 zákona o DPH

 

 
 


REČ TELA A KLAMSTVO

 
SCHOPNOSŤ ODHALIŤ KLAMSTVO U MUŽOV A ŽIEN
Nie vždy sme ochotní uveriť svojmu šiestemu zmyslu, možno aj preto, že si neuvedomujeme nesúlad medzi slovami a gestami.Výskum ukazuje, že neverbálne signály majú 5-krát väčšiu váhu ako verbálny prejav, a ak tieto dve zložky nie sú v zhode, spoliehame sa skôr na neverbálne posolstvo než na to verbálne. To platí obzvlášť pri ženách. U mužov bývajú prejavy klamstva zjavnejšie. Často si dávajú ruky do vrecka alebo si prekrížia ruky na hrudi. Ženy zase zvyknú predstierať zaneprázdnenosť. Ak chce žena niečo utajiť, vyhne sa nepríjemnej téme tak, že rozpráva o množstve nesúvisiacich problémov a zároveň venuje pozornosť rôznym ďalším činnostiam. Rovnako ako v zatajovaní pravdy sú ženy tiež úspešnejšie v odhaľovaní klamstva. Najsilnejšie je táto schopnosť vyvinutá u tých žien, ktoré sú matkami. Vedci to vysvetľujú, predovšetkým, tréningom - pretože mladé matky sa dorozumievajú so svojimi deťmi v prvých rokoch ich života najmä prostriedkami neverbálnej komunikácie.

U KAŽDÉHO ČLOVEKA VYVOLÁVA AKT KLAMSTVA ZVÝŠENÚ STRESOVÚ REAKCIU
Príznaky takéhoto stresu a úzkosti sú viditeľné a dajú sa pomerne spoľahlivo identifikovať.
Ak má naša myseľ vytvoriť nepravdivú odpoveď, musí pracovať oveľa ťažšie. Teória podľa Daniela Langlebena, psychiatra z pensylvánskej univerzity, sa zakladá na tom, že mozog musí najskôr zablokovať úmysel povedať pravdu, potom vytvoriť nepravdivú odpoveď a až nakoniec sa vysporiada so sprievodnými emóciami, ako sú pocit viny, úzkosť a strach z odhalenia.
Bez toho, aby sme si to uvedomovali, počas klamania vysielame do svojho okolia množstvo menej či viac viditeľných signálov.
Silený úsmev - je ťažké úprimne sa usmiať a pritom klamať. Úprimný úsmev sa prejaví na celej tvári - aj v kútikoch očí, kým falošný úsmev je vidieť len na ústach.
Rýchle zmeny polôh hlavy - po položení otázky osoba rýchlo mení polohy hlavy, pravdepodobne niečo skrýva.
Prehnané gestá - V snahe nenechať sa prezradiť gestami podvodníci často stoja v neprirodzenej a strnulej polohe. Ak im bola položená pre nich nepríjemná otázka, klamári sa rýchlo upokojujú gestami – hryzú si do pier, mädlia si ruky, dotýkajú sa šperkov, vlasov atď. Prehnané gestá môžu znamenať, že vám váš komunikačný partner zatajuje pravdu.
Skrývanie dlaní - úprimní ľudia pri vysvetľovaní svojich dôvodov používajú ruky často a na moment pri tom ukážu dlane, zatiaľ čo klamári sa snažia ruky skrývať.
Hrbenie sa - býva interpretované ako znak nerešpektovania, ale môže byť aj výsledkom upadania sebavedomia osoby. Dáva tým najavo, že sa nechce nachádzať tam, kde momentálne je.
Neobvyklá doba reakcie - Ak podvodníci plánujú lož, zvyčajne odpovedajú rýchlejšie než ostatní, ktorí hovoria pravdu. Len v prípade, že sú vývojom udalostí prekvapení, zaskočení a nepripravení, reakcia trvá dlhšie, pretože si klamstvo musia najskôr vymyslieť.
Intenzívny očný kontakt - Jeden z najväčších mýtov v prejavoch klamstva je ten, že klamári sa vždy vyhýbajú priamemu očnému kontaktu. V skutočnosti sa mnoho klamárov (hlavne tých skúsených) prejavuje práve naopak.
Smer pohľadu - Podľa všeobecných vzorcov správania, smer pohľad, ktorý si môžete všimnúť pri rozhovore s druhou osobou, pomáha identifikovať jej myšlienkové procesy. Všeobecne platí, že pohľad na ľavú stranu z hľadiska pozorovateľa zvyčajne odhaľuje kreatívny proces - vtedy si osoba vymýšľa skutočnosti, teda klame. Pohľad doprava z hľadiska pozorovateľa odhaľuje, že oproti stojaca osoba si práve spomína na nejaké fakty.
Rozšírenie zreničiek - skúsenosti väčšiny ľudí potvrdzujú, že klamári majú rozšírené zreničky. Možno to pripísať zvýšenému napätiu a sústredeniu.
Zmena rýchlosti žmurkania - Osoba, ktorá sa rozhodla klamať, žmurká pomalšie a zostane to tak počas celej doby klamstva. Potom, čo je klamstvo vyslovené, sa frekvencia žmurkania výrazne zvýši (niekedy až na osemnásobok normálnej rýchlosti).
Pohyby nôh - pri klamaní ľudia často kompenzujú nervozitu a úzkosť pomocou zvýšeného pohybu nôh. Sú nepokojní, vrtia sa, neustále nohy prekladajú, šúchajú nimi o zem alebo o nábytok.

DOKÁŽE TELO KLAMAŤ?
Dieťa, ktoré klame, si zvykne zakrývať ústa rukou. Tento nevedomý pohyb sa časom nevytráca, len sa rokmi mení. Aj dospelému klamárovi jeho podvedomie prikazuje pozastaviť jeho slová. Dospelí sa však túto podvedomú reakciu sprevádzanú pohybom rúk snažia potlačiť. Keď sa ich ruka blíži k tvári, stihnú ju zabrzdiť a pohyb odvedú smerom k nosu, akoby ich svrbel. Trenie nosa sa zároveň spája s iným javom – podľa vedcov je za to zodpovedný príval adrenalínu, ktorý otvára kapiláry, čo spôsobuje, že nos začne svrbieť. Pokiaľ v nás položená otázka vzbudí úzkosť, pocit strachu naštartuje nervový systém, ktorý má za úlohu nás úzkosti zbaviť. Jedným zo spôsobov, ako to docieliť, je reakcia „bojuj alebo uteč“.
Prejaví sa tak, že telo presmeruje krvný obeh do svojich životne dôležitých orgánov a hlavných svalových skupín, aby tak bolo potom následne schopné efektívnejšie čeliť nastavajúcej hrozbe. Krv z inak bohato prekrvovaných oblastí tela (napríklad tváre) sa začne presúvať, čím dráždi kapiláry a môže vyvolať pocit chladu alebo svrbenia. Bez toho aby si to človek uvedomoval, nevedomky si neprekrvené časti tela trie alebo hladí.
Najťažšie nám dokáže klamať niekto, koho veľmi dobre poznáme. Vtedy vnímame aj tie najmenšie zmeny signálov, ktoré vysiela. Mikrosignálmi, ktoré je takmer nemožné účinne kontrolovať, sú napríklad vytiahnutie obočia, pohyby ústnych kútikov, stiahnutie zreničiek. Týmito znakmi sa dá odhaliť klamstvo, aj keď druhá osoba predstiera „supersignál čestnosti“ - otvorené dlane.

AJ VERBÁLNY PREJAV ČASTO PODLIEHA CHYBNEJ INTERPRETÁCII
Pri interpretácii vlastných pozorovaní sa odporúča opierať o pravidlo „troch znakov“.
To znamená, že ak vás zaujme v reči tela nejaké gesto, pohyb, alebo mimika, mali by ste hľadať ďalšie znaky v rámci neverbálneho prejavu, ktoré vám umožnia pozrieť sa na daný znak komplexnejšie.
Ak sa tri znaky zhodujú, môžete s vyššou pravdepodobnosťou určiť, čo dané neverbálne správanie, pravdepodobne, znamená.

AKO ODHALIŤ KLAMSTVO
Jednou zo stratégií, ktoré aplikujú aj policajní vyšetrovatelia, je položiť niekoľko obyčajných, neškodných otázok a pozorovať, ako sa subjekt zachová pri odpovediach, kedy nemá žiadny dôvod klamať. Keď následne začnú klásť nepríjemnejšie otázky, sledujú zmeny v neverbálnom správaní, ktoré by mohli byť dôkazom nepravdivej odpovede.
Pokiaľ ide o obchodné vzťahy, najlepší spôsob, ako pochopiť niečie základné správanie, je sledovať ho počas dlhšej doby - jeho tón hlasu, intonáciu reči, gestá, intenzitu žmurkania a pod. Keď sa oboznámite s tým, čo je u danej osoby normálne a bežné, budete môcť odhaliť momenty, keď sa reč tela odchýli od normálu.

VÝZNAM KOTVIACICH BODOV
Okrem iných fyziologických reakcií sa telo zbavuje úzkosti z vyslovenej lži aj prostredníctvom pohybu tzv. „kotviacich bodov“.
U človeka sú kotviace body na tých častiach tela, ktoré ho pomáhajú udržať na určitom mieste alebo pozícii – teda pokiaľ stojí, sú nimi nohy, pokiaľ sedí, sú primárnym kotviacim bodom chodidlá a chrbát. Obidve nohy považujeme vždy za dva kotviace body, aj keď má osoba nohy skrížené alebo nohu preloženú cez nohu a chodidlo vo vzduchu. Princíp sledovania kotviacich bodov spočíva práve v pozorovaní tých kotviacich bodov, ktoré nie sú stabilné. Telo sa totiž snaží najčastejšie zbaviť úzkosti tak, že hýbe kotviacim bodom s najmenším odporom. Nie každý pohyb kotviaceho bodu je však považovaný za prejav klamstva.
Tento princíp s obľubou využívajú personalisti pri pracovných pohovoroch alebo vyšetrovatelia pri vypočúvaní podozrivých, kedy usádzajú ľudí do menej stabilných kresiel, najvhodnejšie s pohyblivými kolieskami aj operadlami. Takýto typ kresla sa tak stáva zosilňovačom prejavu správania uľahčujúcim kotviace body rýchlejšie odhaliť.

VERBÁLNA A NEVERBÁLNA DISHARMÓNIA
Náš mozog pracuje tak, že medzi naším verbálnym a neverbálnym správaním je prirodzená harmónia. Pokiaľ tomu tak nie je, klasifikujeme to ako ukazovateľ klamstva. Disharmónia na úrovni verbálnej a neverbálnej komunikácie nastane napríklad vtedy, keď človek súhlasne prikývne, zatiaľ čo hovorí „nie“, alebo otočí hlavu zo strany na stranu a zároveň vysloví „áno“. Pokiaľ by ste to vyskúšali, zistili by ste, že to je náročné. Človek, ktorý sa vás snaží oklamať, to dokáže bez toho, aby o tom musel premýšľať.

KLAMSTVO ALEBO NERVOZITA?
Najväčším problémom pri rozpoznávaní klamára je odhaliť rozdiel medzi klamstvom a nervozitou, pretože mnohé neverbálne prostriedky sa v tomto zhodujú. Reč tela človeka poskytujúceho informáciu, s ktorou vnútorne nesúhlasí, nesie tiež mnohé znaky reči tela klamára. Platí tiež to, že ak človek uplatňuje neverbálne prostriedky typické pre klamstvo, neznamená to automaticky, že nehovorí pravdu. Rečou svojho tela môže signalizovať domnienku, že klame jeho partner. Zároveň, nie každá lož je klamstvom v pravom zmysle slova. Takzvané milosrdné lži sú súčasťou vzťahov a bránia citovému zraňovaniu. Nebezpečné sú tie klamstvá, ktoré škodia druhému, pričom samotnému klamárovi prinášajú prospech.

ZÁVER - Naše telo sa neustále hýbe a vysiela signály do okolia, a to nielen v práci pri obchodných stretnutiach či prezentovaní výsledkov práce, ale aj v hociktorej bežnej situácii. Ten, kto si svoju reč tela sústavne cvičí (napríklad politici či herci), je schopný ju dôveryhodne falšovať. Takýto človek sa však musí veľmi kontrolovať, aby jeho telo nevysielalo signály, ktoré nie sú v súlade s jeho slovami.
Použitá literatúra:
• 6 základných nevedomých prejavov klamstva. December 2013. Dostupné na: http://neverbalna-komunikacia.eu/6-zakladnych-nevedomych-prejavov-klamstva/; • 15 tajomstiev reči tela úspešných ľudí. Október 2015. Dostupné na: https://www.bohatyotec.sk/15-tajomstiev-reci-tela-uspesnych-ludi/; • PEASE, A., PEASE, B. Veľká kniha reči tela. Ikar, 2010. Bratislava. ISBN 978-80-551-2387-5; • Prečo telo nevie klamať? Dostupné na: http://www.rectela.estranky.sk/clanky/preco-telo-nevie-klamat_.html; • Spoznáte, že vám niekto klame? Dostupné na:http://www.golfonline.sk/odborne-clanky/manazment/ako-spoznate-ze-vam-niekto-klame/; • STEHLÍKOVÁ, M. Reč tela. Reč tela pre zvedavcov. Dostupné na: < http://bodytalks.sk/online-vzdelavanie-e-book/>; • ŠKVARENINOVÁ, O. Klamára prezradia najmä oči. Marec 2003. Dostupné na: .
Ing. Jana Jarošová, PhD.


 

 
 
NAJVIAC ČÍTANÉ TÉMY A PUBLIKÁCIE

 
Mesačník Poradca – (Poradca), č. 1/2018 (VIII/2017)
  • Zákon o sociálnom poisteníúplné znenie zákona s komentárom

Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 9/2017 (VIII/2017)
  • Odvodová úľavaJUDr. Katarína Slaninková
  • Zmena výšky poistného od 1. 7. - JUDr. Sandra Mrukviová Tomiová

Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č. 9/2017 (VIII/2017)
  • Registračná povinnosť pre DPHIng. Anton Kolembus
  • Daňový preplatok po novomIng. Božena Jurčíková

1 000 riešení, č. 9/2017 (VIII/2017)
  • Paušálne výdavky
  • Zmeny v zákone o sociálnom poistení
  • Pracovnoprávne vzťahy

PRIPRAVUJEME

Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 10/2017 (IX/2017)
  • Školský zákon
  • Pracovné právo

Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č. 10/2017 (IX/2017)
  • Zákon o ERP
  • Odvody a mzdy

1 000 riešení, č. 10/2017 (IX/2017)
  • Ročné zúčtovanie zdravotného poistenia
  • Dane v praxi
  • Zákonník práce
  • Účtovníctvo

Zborníky zákonov:
• Zákony I
- zákon o daniach z príjmov, zákon o DPH
• Zákony I B - zákon o účtovníctve a postupy účtovania
• Zákony II A – obchodné právo, občianske právo, autorské právo a živnostenský zákon
• Zákony II B – súdne poriadky, trestné právo, správne právo a exekučný poriadok
• Zákony III - ZP, zákon o sociálnom poistení, zákon o zdravotnom poistení, zákon o rodine ...
• Zákony IV - stavebný zákon, zákon o vlastníctve bytov, zákon o pozemkových spoločenstvách
• Zákony V - zákon o obecnom zriadení, školský zákon, rozpočtové pravidlá verejnej správy...
• Zákony VI - zákon o životnom prostredí, zákon o odpadoch, zákon o vodách a ovzduší...

MONOTEMATIKY:
Pozemkové spoločenstvá
zdaňovanie podielov na zisku, vznik a zánik spoločenstva
Účtovné súvzťažnosti pre PÚdlhodobý majetok, zúčtovacie vzťahy
Príručka mzdovej účtovníčky pracovnoprávne minimum
Povinnosti zamestnávateľa - zamestnávateľské a odvodové povinnosti pre rok 2017
Odvody poistného 2017prehľad odvodov pre jednotlivé kategórie poistencov
Daňové a nedaňové výdavky 2017prehľad daňových a nedaňových výdavkov 2017

 

 
 
HORÚCE TÉMY

 
Paušálne výdavky a odvody poistného
Počnúc rokom 2017 nadobudla v zásadnej miere účinnosť novela zákona o dani z príjmov, ktorej nosným poslaním bolo okrem iného zlepšenie podnikateľského prostredia a to aj prostredníctvom zavedenia zvýšenia maximálneho limitu uplatňovania paušálnych výdavkov. Fyzickým osobám dosahujúcim zdaniteľné príjmy je umožnené rozhodnúť sa pre jeden z možných spôsobov uplatnenia výdavkov, ktorý je pre nich výhodný. Akým spôsobom sa po novom môžu uplatniť paušálne výdavky? Poradíme všetkým podnikateľom, živnostníkom, ekónomom, účtovníkom.

Daňové a nedaňové výdavky 2017
monotematika (A5, 510 str.)

Paušálne výdavky a odvody poistnéhopríklady a riešenia problémov
mesačník 1000 riešení 9/2017 (A5, 112 str.)


Zákon o dani z príjmovúplné znenie zákona s komentárom
mesačník Poradca 6-7/2017 (A5, 498 str.)


Paušálne výdavkypríspevok
mesačník DUO 7-8/2017 (A4, 112 str.)


Zdaňovanie podielov na ziskupríspevok
mesačník PaM 3-4/2017 (A4, 112 str.)


BALÍČEK Paušálne výdavky a odvody poistného obsahuje:
DUO 7-8/2017 + PaM 3-4/2017 + Daň. Výdavky + 1000 riešení 9/2017 + Poradca 6-7/2017

Cena balíčka je 40,80 €.
Cena balíčka s 60 % zľavou je 16,30 €. Ušetríte 24,50 €.


Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.


Ročné zúčtovanie zdravotného poistenia
Ročné zúčtovanie zdravotného poistenia vykonáva príslušná zdravotná poisťovňa. Ak mal poistenec v kalendárnom roku viacero zdravotných poisťovní, ročné zúčtovanie poistného mu vykoná tá zdravotná poisťovňa, v ktorej bol poistenec naposledy verejne zdravotne poistený. S prihliadnutím na preddavky zaplatené v priebehu príslušného kalendárneho roka na zdravotné poistenie bude výsledkom ročného zúčtovania preplatok, nedoplatok alebo žiadny rozdiel nevznikne. Ako postupujú poisťovne pri ročnom zúčtovaní? Všetkým podnikateľom, živnostníkom, zamestnávateľom, zamestnancom poradíme v našich publikáciach.

Ročné zúčtovanie zdravotného poisteniapríspevok
mesačník PaM 10/2017 (A4, 80 str.)


Ročné zúčtovanie zdravotného poistenia - príspevok
mesačník DUO 10/2017 (A4, 80 str.)


Zákon o zdravotnom poisteníúplné znenie zákona
Aktualizácia III/2 (A5, 368 str.)


CD február

BALÍČEK Ročné zúčtovanie zdravotného poistenia obsahuje:
PaM 10/2017 + DUO 10/2017 + Aktualizácia III/2 + CD február

Cena balíčka je 15,30 €.
Cena balíčka s 30 % zľavou je 10 €.
Ušetríte 5,30 €.


Ceny balíčkov sú konečné, vrátane DPH a distribučných nákladov.

Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.


Balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@poradca.sk

RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY TELEFONICKY, PRÍPADNE EMAILOM DENNE OD 9:00 DO 15:00

Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty.

E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina.
  • Tieto e-mailové noviny Vám boli doručené výlučne na základe žiadosti o zasielanie e-mailových novín.
  • Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len pre vlastné účely, nesmú býť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!

 

 
 
KONTAKTY

 
Adresa:   E-mail:
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
  objednavky@exicon.eu
 
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
 
   
 
Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 15012/L.

 

 


V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadal(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite prosím správu
s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.eu, následne budete vyraden(á) z databázy príjemcov e-mailových novin.

Copyright (c) MK Media, s.r.o, 2015
Untitled Page