Em@ilové noviny

 

č. 12/2018

30.6.2018

 

 
 
 Téma novín 
 Čitatelia sa pýtajú, odborníci odpovedajú 
 P6 aktual 
 Školenie, vzdelávanie 
 Chybiť znamená platiť 
 Ekonomika 
 Najviac čítané témy a publikácie 
 Horúce témy 
 Kontakty 

Služby, ktoré nájdete len u nás:

  • aktuálne a rýchle informácie
    (zmeny zákonov a predpisov) z oblastí daní, účtovnictva, miezd, odvodov; za výhodné ceny
  • kvalifikovaný a ochotný personál
    na zákazníckom oddelení;
  • možnosť rýchleho objednania
    publikácie (telefonicky, faxom, e-mailom, poštou);
  • rýchla dodávka (do 48 hodín)
  • uvádzanie nových produktov
    prostredníctvom mailingov a telemarketingu;
  • približovanie sa k zákazníkovi
    prostredníctvom bezplatných odpovedí na otázky.
 
V súvislosti so zmenou v systéme podpory hypotekárnych úverov pre mladých, ktorej cieľom je zjednodušenie a zníženie administrácie poskytovania štátnej podpory sa zavádza podpora vo forme daňového bonusu na zaplatené úroky. Tento daňový bonus sa bude uplatňovať ako odpočítateľná položka z dane obdobným spôsobom ako daňový bonus na vyživované deti. Nový systém podpory sa uplatní prvýkrát za zdaňovacie obdobie roka 2018 a bude sa vzťahovať len na nové zmluvy, t.j. na zmluvy uzatvorené po 1. januári 2018.Po tomto dátume budú existovať dva systémy podpory hypoték pre mladých - dobeh súčasného štátneho príspevku pre mladých a postupný nábeh daňového bonusu.
Viac sa dočítate v prvej téme čísla.

Neziskové organizácie majú osobitne vymedzený predmet dane a týka sa ich aj väčšina oslobodených príjmov uvedených v zákone o dani z príjmov. Od roku 2018 sa zaviedlo nové oslobodenie od dane týkajúce sa len vymedzeného okruhu týchto organizácií za zákonom ustanovených podmienok. Viac ponúkame v druhej téme čísla.

S blížiacim sa obdobím letných horúčav
, ktoré vďaka globálnemu otepľovaniu nastanú určite skôr ako v Vieme, že slnečné lúče pôsobia blahodarne na našu náladu, máme radosť z pohybu v príjemnom teple, radi sa opaľujeme, ale zároveň vieme, že si musíme dávať veľký pozor. Láskavé slniečko totiž môže byť aj zákerným "parchantom"...Čítajte rubriku Byť dobrý nestačí.


Prajeme Vám príjemné čítanie, peknú dovolenku a tešíme sa na dalšie stretnutie pri emailových novinách.

Anna Dišeková
zodpovedná redaktorka
poradca@poradca.sk


V tomto čísle najdete:

 

 
 
TÉMA NOVÍN

 
DAŇOVÝ BONUS NA ZAPLATENÉ ÚROKY



je legislatívne upravený zákonom č. 279/2017 Z. z., ktorým sa s účinnosťou od 1. januára 2018 novelizuje zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len "zákon o dani z príjmov"). Uvedená novela zákona o dani z príjmov je súčasťou(článok VII.) novely zákona č. 483/2001 Z. z. o bankách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov(ďalej len "zákon o bankách").

V zmysle novely zákona o bankách sa s účinnosťou od 1. januára 2018 končí poskytovanie podpory v podobe štátneho príspevku na hypotekárny úver s tým, že zostanú zachované nároky vyplývajúce zo zmlúv o hypotekárnom úvere uzatvorených do 31. decembra 2017. Štátny príspevok pre mladých sa nahrádza daňovým bonusom na zaplatené úroky podľa § 33a zákona o dani z príjmov.

V § 2 zákona o bankách je nanovo definovaný hypotekárny úver z dôvodu jeho zachovania v právnom poriadku Slovenskej republiky pre účely označenia tohto typu úveru, ktorý sa zaužíval. Ruší sa však povinnosť jeho financovania prostredníctvom vydávania a predaja hypotekárnych záložných listov (resp. krytých dlhopisov).

V súvislosti s nahradením štátneho príspevku pre mladých
daňovým bonusom na zaplatené úroky bolo nutné presne vymedziť, na ktoré z úverov na bývanie sa bude daňový bonus na zaplatené úroky vzťahovať. Z tohto dôvodu bol novelizovaný aj zákon č. 90/2016 Z. z. o úveroch na bývanie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len "zákon o úveroch na bývanie") ako súčasť novely zákona o bankách (článok XV.). Do tohto zákona bola doplnená definícia špeciálneho typu úveru na bývanie, ktorá v základných črtách súvisiacich s poskytovaním štátneho príspevku pre mladých korešponduje so súčasnou definíciou hypotekárneho úveru v zákone o bankách.
Z dôvodu zabezpečenia účelovosti daňovo zvýhodnených úverov na bývanie musia banky zabezpečiť úverovú dokumentáciu tak, aby pri potvrdzovaní údajov pre uplatnenie daňového bonusu nedošlo k prelínaniu rôznych účelov.

Výška nároku na daňový bonus na zaplatené úroky sa bude odvíjať od výšky poskytnutého úveru na bývanie v zmysle § 1 ods. 6 a 7 zákona o úveroch na bývanie. V zmysle tohto predpisu ide o úver s lehotou splatnosti najmenej 5 rokov a najviac 30 rokov zabezpečený záložným právom k tuzemskej nehnuteľnosti, a to aj rozostavanej, ktorý poskytuje veriteľ (banka, zahraničná banka alebo jej pobočka s povolením NBS, ktorá v rámci svojej podnikateľskej činnosti poskytuje alebo sľubuje poskytnúť úver na bývanie, okrem stavebnej sporiteľne) spotrebiteľovi na tieto účely:
a) nadobudnutie tuzemskej nehnuteľnosti určenej na bývanie (rodinný dom, byt) alebo jej časti,
b) výstavba tuzemskej nehnuteľnosti určenej na bývanie alebo
c) zmena dokončenej stavby určenej na bývanie.

Nárok na daňový bonus sa vypočíta zo zaplatených úrokov na základe jednej zmluvy o úvere na bývanie, najviac zo sumy 50 000 eur na jednu tuzemskú nehnuteľnosť určenú na bývanie. Za tú istú zmluvu o úvere na bývanie sa považuje aj zmena tejto zmluvy.

Hlavným zákonnými podmienkami pre uplatnenie nároku sú:
- daňovník - žiadateľ o úver musí mať ku dňu podania žiadosti o úver na bývanie najmenej 18 rokov a najviac 35 rokov,
- priemerný mesačný príjem vypočítaný z jeho zdaniteľných príjmov za kalendárny rok predchádzajúci kalendárnemu roku, v ktorom bola uzavretá zmluva o úvere na bývanie je najviac vo výške 1,3 násobku priemernej mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve SR zistenej Štatistickým úradom SR za kalendárny rok predchádzajúci kalendárnemu roku, v ktorom bola uzavretá zmluva o úvere na bývanie. Priemerný mesačný príjem sa vypočíta ako 1/12 zo súčtu zdaniteľných príjmov, ktoré sú súčasťou základu dane (čiastkového základu dane) z príjmov podľa § 5 (závislá činnosť), § 6 (príjmy z podnikania, z inej samostatnej zárobkovej činnosti, z prenájmu a z použitia diela a umeleckého výkonu) a § 8 (ostatné príjmy) a osobitného základu dane z príjmov podľa § 7 (príjmy z kapitálového majetku) a podľa § 51e (podiely na zisku) zákona o dani z príjmov. Podmienka priemerného mesačného príjmu musí byť splnená ku dňu uzavretia zmluvy o úvere na bývanie.

Daňovým bonusom na zaplatené úroky sa rozumie suma vo výške 50 % zo zaplatených úrokov v príslušnom zdaňovacom období -kalendárnom roku, najviac 400 eur ročne.

Nárok na daňový bonus na zaplatené úroky vzniká len jednému žiadateľovi spĺňajúcemu zákonné podmienky a to aj v prípade, ak o úver žiadal s iným dlžníkom (spoludlžník) alebo s inými viacerými dlžníkmi. Predpokladom vzniku nároku na daňový bonus v takomto prípade je, že podmienku veku spĺňa aj spoludlžník, resp. spoludlžníci a podmienka priemerného mesačného príjmu sa posudzuje u dlžníka spolu so spoludlžníkom tak, že priemerný mesačný príjem spolu nesmie presiahnuť súčin počtu dlžníka a spoludlžníkov a 1,3 násobku priemernej mesačnej mzdy. Obe podmienky musia byť splnené ku dňu uzavretia zmluvy o úvere na bývanie. Nárok na daňový bonus nevzniká daňovníkovi, ktorý síce je dlžníkom zo zmluvy o úvere na bývanie, ale súčasne aj spoludlžníkom z inej takejto zmluvy, na ktorú si uplatňuje nárok na daňový bonus na zaplatené úroky.
Nárok na daňový bonus na zaplatené úroky vzniká počas piatich bezprostredne po sebe nasledujúcich rokov počnúc mesiacom, v ktorom sa začalo úročenie úveru na bývanie, poskytnutého na základe jednej a tej istej zmluvy o úvere na bývanie. Ak úročenie úveru začalo v priebehu roka, vzniká nárok len na pomernú časť daňového bonusu vypočítanú z maximálnej sumy pripadajúcu na počet kalendárnych mesiacov v zdaňovacom období, počnúc mesiacom, v ktorom začalo úročenie. Rovnako sa postupuje v roku, kedy uplynula päťročná lehota, počas ktorej má nárok uplatniť si daňový bonus na zaplatené úroky na bývanie. V takom prípade sa uplatní pomerná časť pripadajúca na počet kalendárnych mesiacov v zdaňovacom období končiac mesiacom, v ktorom skončila päťročná lehota.
O sumu daňového bonusu na zaplatené úroky sa znižuje daň daňovníka, ktorý je dlžníkom zo zmluvy o úvere na bývanie. Ak tomuto daňovníkovi vzniká aj nárok na daňový bonus podľa § 33 zákona o dani z príjmov (na vyživované dieťa), najskôr sa daň zníži o sumu daňového bonusu podľa § 33 zákona.

Nárok na daňový bonus na zaplatené úroky sa uplatňuje až po skončení zdaňovacieho obdobia dvojakým spôsobom:
- buď v rámci ročného zúčtovania preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti vykonaného zamestnávateľom na základe žiadosti zamestnanca alebo
- v rámci daňového priznania podaného samotným daňovníkom.

Pokiaľ si bude tento nárok uplatňovať zamestnanec u svojho zamestnávateľa, priloží zamestnávateľovi k žiadosti o vykonanie ročného zúčtovania potvrdenie vystavené veriteľom a v žiadosti čestne vyhlási, že mu nebol poskytnutý hypotekárny úver na základe zmluvy uzatvorenej pred 1. januárom 2018, na ktorý si uplatňuje štátny príspevok alebo štátny príspevok pre mladých.

Ak si zamestnanec nárok na daňový bonus na zaplatené úroky uplatní v rámci daňového priznania, k priznaniu priloží doklad vystavený veriteľom rovnako, ako je to v prípade uplatnenia nároku u zamestnávateľa.

Vzor tlačiva dokladu, ktorý bude vystavovať veriteľ je prílohou č. 4 zákona o úveroch na bývanie. Veriteľ vydá a doručí doklad spotrebiteľovi, ktorému bol poskytnutý úver na bývanie na jeho požiadanie do 30 kalendárnych dní odo dňa podania žiadosti.

Ak suma dane vypočítaná za príslušné zdaňovacie obdobie je nižšia ako suma uplatňovaného daňového bonusu na zaplatené úroky, daňovník, ktorý podáva daňové priznanie, požiada miestne príslušného správcu dane o vyplatenie sumy vo výške rozdielu medzi sumou daňového bonusu na zaplatené úroky a sumou dane vypočítanou za príslušné zdaňovacie obdobie, pričom pri vrátení tejto sumy správca dane postupuje ako pri vrátení daňového preplatku. Ak zamestnávateľ vykoná zamestnancovi ročné zúčtovanie, nárok na daňový bonus na zaplatené úroky prizná a vyplatí tento zamestnávateľ. O vyplatenie sa žiada v žiadosti o vykonanie ročného zúčtovania, ku ktorej sa priloží príslušný doklad vystavený veriteľom. Daňový nedoplatok vyplývajúci z ročného zúčtovania zamestnávateľ zníži o sumu daňového bonusu a daňového bonusu na zaplatené úroky a zohľadní daňový nedoplatok aj v sume 5 eur alebo nižšej ako 5 eur.

O vyplatený daňový bonus na zaplatené úroky alebo jeho časť zníži zamestnávateľ, ktorý je platiteľom dane, odvod preddavkov na daň najneskôr do konca kalendárneho roka, v ktorom sa ročné zúčtovanie vykonalo. Ak úhrnná suma preddavkov na daň je nižšia ako úhrnná suma daňového bonusu pre oprávnených zamestnancov, zamestnávateľ vyplatí tento daňový bonus alebo jeho časť zo svojich prostriedkov a požiada na tlačive prehľadu po skončení kalendárneho štvrťroka za príslušné mesiace tohto štvrťroka svojho miestne príslušného správcu dane o poukázanie rozdielu medzi sumou daňového bonusu pre oprávnených zamestnancov a úhrnnou sumou preddavkov na daň, ktoré zrazil všetkým zamestnancom. Ide o rovnaký postup, aký sa uplatňuje v prípade daňového bonusu podľa § 33 zákona o dani z príjmov (na vyživované deti).

Daňový bonus na zaplatené úroky si môže uplatniť aj daňovník
s obmedzenou daňovou povinnosťou v prípade, že úhrn jeho zdaniteľných príjmov zo zdrojov na území Slovenskej republiky vymedzených v § 16 zákona o dani z príjmov v príslušnom zdaňovacom období tvorí najmenej 90 % zo všetkých príjmov tohto daňovníka, ktoré mu plynú zo zdrojov na území SR a zo zdrojov v zahraničí. Tento daňovník vyznačuje na prvej strane tlačiva daňového priznania k dani z príjmov fyzickej osoby, že je daňovníkom s obmedzenou daňovou povinnosťou a vyplní oddiel "Údaje o daňovníkovi s obmedzenou daňovou povinnosťou (nerezidentovi)", v ktorom označí štát, ktorého je daňovým rezidentom a uvedie úhrn všetkých zdaniteľných príjmov plynúcich zo zdrojov na území SR a zo zdrojov v zahraničí v eurách.

Poznámka:
Daňovníkmi s obmedzenou daňovou povinnosťou (daňovými nerezidentmi SR) sú fyzické osoby, ktoré nemajú na území SR trvalý pobyt ani sa tu obvykle nezdržiavajú. Medzi daňovníkov s obmedzenou daňovou povinnosťou ďalej patria fyzické osoby, ktoré sa na území SR obvykle zdržiavajú len na účely štúdia alebo liečenia a fyzické osoby, ktoré hranice do Slovenskej republiky prekračujú denne alebo v dohodnutých časových obdobiach len na účely výkonu závislej činnosti, ktorej zdroj je na území Slovenskej republiky. Daňová povinnosť daňovníkov s obmedzenou daňovou povinnosťou sa vzťahuje len na príjmy, ktorých zdroj je na našom území a sú uvedené v § 16 zákona o dani z príjmov.

Ako to vyplýva z dôvodovej správy k novele zákona o dani z príjmov, ak daňovník, ktorému vznikol nárok na daňový bonus na zaplatené úroky, zomrie, nárok na daňový bonus si môže uplatniť daňovník, na ktorého prešli nesplatené záväzky z úveru na bývanie. V takom prípade sa určité podmienky uplatnenia tohto bonusu neuplatnia, a to podmienky týkajúce sa veku a príjmu daňovníka, pretože tieto museli byť splnené ku dňu podania žiadosti o úver (podmienka veku) a ku dňu uzavretia zmluvy o úvere na bývanie (podmienka príjmu). Rovnako sa v takom prípade nemusí dodržať podmienka podľa § 33a ods. 4 písm. c) zákona o dani z príjmov, podľa ktorej nevzniká nárok na daňový bonus na zaplatené úroky spoludlžníkovi. Zároveň však bude platiť, že ustanovenia § 33a ods. 1 úvodnej vety a odsekov 2 a 6 tým nie sú dotknuté, čo znamená, že aj daňovník, ktorý prevzal úver po zomrelom daňovníkovi, si môže uplatniť nárok na daňový bonus za príslušné zdaňovacie obdobie len na jednu zmluvu o úvere na bývanie. Ak je zároveň dlžníkom z inej zmluvy o úvere na bývanie, na ktorú spĺňa podmienky pre uplatnenie daňového bonusu, tak sa musí rozhodnúť, na ktorú z týchto zmlúv si nárok na daňový bonus, ktorý je ohraničený dobou piatich rokov, douplatňuje. Ak je súčasne spoludlžníkom z inej zmluvy o úvere na bývanie, na ktorú sa uplatňuje daňový bonus na zaplatené úroky, nárok na daňový bonus z prevzatej zmluvy si môže uplatniť najskôr za zdaňovacie obdobie, za ktoré sa prestal uplatňovať nárok zo zmluvy, z ktorej je spoludlžníkom avšak maximálne do piatich rokov od začatia počítania doby pôvodným daňovníkom, ktorý zomrel a po ktorom prebral záväzky z úveru na bývanie.

Pokiaľ fyzická osoba, ktorá si uplatňuje nárok na daňový bonus na zaplatené úroky, bude podávať vyhlásenie o poukázaní podielu zaplatenej dane z príjmov fyzickej osoby podľa § 50 zákona o dani z príjmov, za zaplatenú daň sa považuje zaplatená daň znížená o daňový bonus na zaplatené úroky podľa § 33a zákona. V prípade, ak daňovník má súčasne nárok aj na daňový bonus podľa § 33 zákona (na vyživované deti), za zaplatenú daň sa považuje zaplatená daň znížená o daňový bonus podľa § 33 zákona o dani z príjmov a o daňový bonus na zaplatené úroky podľa § 33a zákona.

Suma daňového zvýhodnenia na zaplatené úroky je príjmom oslobodeným od dane z príjmov v zmysle § 9 ods. 2 písm. n) zákona o dani z príjmov.

Ustanovenia zákona o dani z príjmov vzťahujúce sa na daňový bonus na zaplatené úroky sa prvýkrát použijú na zmluvy o úvere na bývanie podľa § 1 ods. 6 a 7 zákona o úveroch na bývanie uzatvorené po 31. decembri 2017.Ak bol daňovníkovi poskytnutý hypotekárny úver na základe zmluvy o hypotekárnom úvere uzatvorenej pred 1. januárom 2018, na ktorý sa uplatňuje štátny príspevok alebo štátny príspevok pre mladých podľa § 122ya ods. 2 zákona o bankách, nárok na daňový bonus na zaplatené úroky mu prvýkrát vzniká až v kalendárnom mesiaci nasledujúcom po kalendárnom mesiaci, za ktorý mu poslednýkrát vznikol nárok na štátny príspevok alebo štátny príspevok pre mladých (§ 52zm ods. 1 zákona o dani z príjmov).

Záver
V súvislosti so zavedením daňového bonusu na zaplatené úroky bude Finančné riaditeľstvo SR poskytovať Ministerstvu dopravy a výstavby Slovenskej republiky na účely plnenia úloh v oblasti štátnej bytovej politiky súhrnné údaje o počte daňových subjektov, ktoré si uplatnili daňový bonus na zaplatené úroky podľa § 33a zákona o dani z príjmov vrátane celkovej výšky uplatneného daňového bonusu na zaplatené úroky za predchádzajúce zdaňovacie obdobie. Finančné riaditeľstvo prvýkrát poskytne Ministerstvu dopravy a výstavby Slovenskej republiky na účely plnenia úloh v oblasti štátnej bytovej politiky súhrnné údaje o počte daňových subjektov, ktoré si uplatnili daňový bonus na zaplatené úroky podľa § 33a zákona vrátane celkovej výšky uplatneného daňového bonusu na zaplatené úroky za zdaňovacie obdobie, ktoré začalo 1. januára 2018.".

Ing. Ivana Valterová




(Viac nielen o tejto téme sa dočítate v publikácii PaM 7-8/2018)

REKLAMA U NEZISKOVÝCH ORGANIZÁCIÍ


Vymedzenie neziskových organizácií
Zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej "zákon o dani z príjmov") vymedzuje neziskové organizácie (nepodnikateľské subjekty) ako daňovníkov, ktorí nie sú založení alebo zriadení na podnikanie v § 12 ods. 3. Za takýchto daňovníkov nepovažuje obchodné spoločnosti nezaložené na účel podnikania, ktoré sa riadia režimom zákona platným pre podnikateľské subjekty.
Od 1. 1. 2018 došlo zákonom č. 344/2017 Z. z., ktorým sa novelizoval zákon o dani z príjmov, k rozčleneniu nepodnikateľských subjektov do dvoch skupín a to z dôvodu zavedenia nového oslobodenia od dane u vybranej skupiny daňovníkov.

Do prvej skupiny [§ 12 ods. 3 písm. a) zákona] patria: občianske združenia, nadácie, neinvestičné fondy a neziskové organizácie poskytujúce všeobecne prospešné služby. U týchto organizácií sa od dane oslobodzujú príjmy z reklám na podmienok uvedených v § 13 ods. 1 písm. g) zákona.

Do druhej skupiny patria: záujmové združenia právnických osôb, profesijné komory, politické strany a politické hnutia, štátom uznané cirkvi a náboženské spoločnosti, spoločenstvá vlastníkov bytov a nebytových priestorov, obce, vyššie územné celky, rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie, štátne fondy, vysoké školy, Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, Sociálna poisťovňa, Kancelária Rady pre rozpočtovú zodpovednosť, Fond ochrany vkladov, Slovenská kancelária poisťovateľov, Slovenský pozemkový fond, Rozhlas a televízia Slovenska, Garančný fond investícií, ktorých nezisková činnosť vyplýva z osobitného predpisu, na základe ktorého vznikli. Na tieto subjekty sa novo zavedené oslobodenie príjmov z reklám od dane nevzťahuje, ale príjmy z reklamy sú u nich zdaniteľným príjmom.

Vymedzenie zdaniteľných príjmov u neziskových organizácií
Podľa § 2 písm. h) zákona o dani z príjmov je zdaniteľným príjmom príjem, ktorý je predmetom dane a nie je oslobodený od dane.
Neziskové organizácie majú špecificky vymedzený predmet dane v § 12 ods. 2 zákona o dani z príjmov ako príjmy z činností, ktorými dosahujú zisk alebo ktorými sa dá zisk dosiahnuť, a to vrátane príjmov z predaja majetku, príjmov z nájomného, príjmov z reklám, príjmov z členských príspevkov, príjmov, z ktorých sa daň vyberá zrážkou podľa § 43 zákona a príjmov na základe zmluvy o sponzorstve v športe.
Z predmetu dane sú vylúčené príjmy uvedené v § 12 ods. 7 zákona rovnako ako u iných právnických osôb. U neziskových organizácií sú to najmä príjmy podľa § 50 (z podielu zaplatenej dane), príjmy získané darovaním (až na niektoré výnimky) alebo dedením, podiely na zisku (okrem podielov vyplácaných z nezmluvných štátov a do nezmluvných štátov a podielov vyplácaných spoločníkom verejných obchodných spoločností a komplementárom komanditných spoločností).

Príjmy od dane oslobodené sú všeobecne u všetkých právnických osôb vymedzené v § 13 zákona o dani z príjmov. Väčšina príjmov oslobodených od dane sa týka neziskových organizácií. U tejto skupiny daňovníkov sú predovšetkým oslobodené príjmy plynúce z činnosti, na účel ktorej vznikli alebo ktorá je ich základnou činnosťou vymedzenou osobitným predpisom. Táto "hlavná" činnosť je vymedzená rozdielne u jednotlivých typov subjektov. Môže byť uvedená priamo v príslušnom zákone, na základe ktorého subjekt vznikol, v stanovách (napr. u občianskych združení), v štatútoch, v zriaďovacích listinách (napr. rozpočtové a príspevkové organizácie), zakladateľskými listinami (napr. neziskové organizácie poskytujúce všeobecne prospešné služby).

Vždy sa zdaňujú príjmy z podnikania a príjmy uvedené v § 43 zákona, z ktorých sa daň vyberá zrážkou. Obdobne ako u iných právnických osôb sú oslobodené úroky z preplatku na dani zapríčineného správcom dane a finančné prostriedky plynúce z grantov poskytovaných na základe medzinárodných zmlúv.
U niektorých neziskových organizácií sú ešte oslobodené ďalšie príjmy, napríklad:
  • v rozpočtových organizáciách príjmy z prenájmu a z predaja majetku zahrnuté v rozpočte zriaďovateľa okrem príjmov z ktorých sa daň vyberá zrážkou
  • u obcí a vyšších územných celkov príjmy z prenájmu a predaja ich majetku
  • u cirkví výnosy z kostolných zbierok, cirkevných úkonov a príspevky plynúce registrovaným cirkvám a náboženským spoločnostiam
  • u bytových družstiev úhrady za výkon správy bytov v ich vlastníctve a nimi spravovaných, u spoločenstiev vlastníkov bytov úhrady za výkon správy bytov
  • u záujmových združení právnických osôb, profesijných komôr, občianskych združení (vrátane odborových organizácií), politických strán a hnutí členské príspevky podľa stanov, štatútu, zriaďovacích alebo zakladateľských listín.


Oslobodenie príjmov z reklám od dane
Od 1. januára 2018 sa v
zmysle § 13 ods. 1 písm. g) zákona o dani z príjmov u občianskych združení, nadácií, neinvestičných fondov a neziskových organizácií poskytujúcich všeobecne prospešné služby oslobodzujú od dane príjmy plynúce z reklamy určenej na charitatívne účely a to do výšky 20 000 eur za príslušné zdaňovacie obdobie. Súčasne boli vykonané v zákone o dani z príjmov nadväzujúce úpravy a to v § 17 ods. 3 písm. m) a v § 17 ods. 19 písm. i) zákona.

Zákon ustanovuje hornú hranicu príjmov z reklám, ktoré sú za príslušné zdaňovacie obdobie oslobodené od dane z príjmov a to v úhrne do výšky 20 000 eur bez ohľadu na počet daňovníkov, od ktorých vyššie vymedzený nepodnikateľský subjekt príjmy z reklamy prijal.
Poznámka:
Podľa § 2 ods. 1 písm. a) zákona č. 147/2001 Z. z. o reklame a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len "zákon o reklame") reklama je predvedenie, prezentácia alebo iné oznámenie v každej podobe súvisiace s obchodnou, podnikateľskou alebo inou zárobkovou činnosťou s cieľom uplatniť produkty na trhu.
Oslobodenie príjmov z reklám je podmienené spôsobom použitia a lehotou, do ktorej je povinný daňovník príjmy z reklamy použiť.

Zákon ustanovuje povinnosť vymedzeného daňovníka nezaloženého alebo nezriadeného na podnikanie použiť oslobodené príjmy iba na účel podľa § 50 ods. 5 zákona. Ide o rovnaký účel, na ktorý je možné poskytnúť podiel zaplatenej dane vybranému prijímateľovi a to:
  • ochrana a podpora zdravia; prevencia, liečba, resocializácia drogovo závislých v oblasti zdravotníctva a sociálnych služieb
  • podpora a rozvoj športu
  • poskytovanie sociálnej pomoci
  • zachovanie kultúrnych hodnôt
  • podpora vzdelávania
  • ochrana ľudských práv
  • ochrana a tvorba životného prostredia
  • veda a výskum
  • organizovanie a sprostredkovanie dobrovoľníckej činnosti.


Zákon neuvádza konkrétne prípady použitia príjmov plynúcich z reklamy a neuvádza ani konkrétne výdavky (náklady), ktoré zodpovedajú účelu vymedzenému v § 50 ods. 5 zákona. Musí však ísť o výdavky (náklady) súvisiace priamo s činnosťou, ktorá zodpovedá zákonom určenému účelu.
Povinnosť použitia oslobodených príjmov plynúcich z reklamy na účely podľa § 50 ods. 5 zákona musí daňovník splniť do konca roka nasledujúceho po roku, v ktorom tieto príjmy daňovník prijal (nie kedy účtoval v podvojnom účtovníctve). Ak daňovník nepoužije oslobodené príjmy alebo ich časť na zákonom vymedzené účely do uplynutia uvedenej lehoty, je povinný v zdaňovacom období, v ktorom uplynie táto lehota, zvýšiť základ dane vo výške oslobodených príjmov alebo o ich nepoužitú časť na vymedzené účely.
V súlade s § 17 ods. 3 písm. m) zákona o dani z príjmov sa u vymedzených nepodnikateľských subjektov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva príjmy plynúce z reklamy nezahŕňajú do základu dane v zdaňovacom období, v ktorom o nich účtovali do výnosov, ale zahŕňajú sa do základu dane až v zdaňovacom období, v ktorom tento príjem prijali.

Príklad:
Nezisková organizácia poskytujúca všeobecne prospešné služby uzatvorila zmluvu o reklame s 2 obchodnými spoločnosťami. Od jednej prijala v roku 2018 sumu 15 000 eur a od druhej spoločnosti sumu 8 000 eur.
Príjem (výnos) plynúci z reklamy bude vo výške 23 000 eur súčasťou výsledku hospodárenia neziskovej organizácie. V súlade s § 13 ods. 1 písm. g) je od dane oslobodená suma 20 000 eur. V daňovom priznaní neziskovej organizácie sa uvedie ako položka znižujúca výsledok hospodárenia. Príjem presahujúci sumu 20 000 eur, t. j. suma 3 000 eur bude súčasťou základu dane (zdaniteľným príjmom).

Príklad:
Občianske združenie obdržalo v roku 2018 príjem z reklamy od obchodnej spoločnosti vo výške 14 000 eur. Prostriedky mali byť použité na rozvoj športu. V roku 2018 bolo takýmto spôsobom použité 4 000 eur a v roku 2019 bolo do konca roku použité 8 000 eur.
V roku 2018 boli prijaté prostriedky oslobodené od dane. Podmienkou oslobodenia je v zmysle § 13 ods. 1 písm. g) zákona aj použitie prostriedkov do konca roka 2019. Nevyužitú sumu 2 000 eur uvedie občianske združenie v daňovom priznaní za rok 2019 ako položku zvyšujúcu základ dane.

Postup u objednávateľa reklamy

Objednávateľ reklamy, ktorý účtuje o výdavku (náklade) na reklamu, postupuje podľa nasledujúcich ustanovení zákona o dani:
- § 19 ods. 2 písm. k), podľa ktorého daňovými výdavkami sú aj výdavky (náklady) na reklamu vynaložené na účel prezentácie podnikateľskej činnosti daňovníka, tovaru, služieb, nehnuteľností, obchodného mena, ochrannej známky, obchodného označenia výrobkov a iných práv a záväzkov súvisiacich s činnosťou daňovníka so zámerom dosiahnutia, zabezpečenia, udržania alebo zvýšenia príjmov daňovníka
- § 19 ods. 2 písm. n), podľa ktorého daňovým výdavkom sú aj odpisy pri majetku, ktorý nie je priamo využívaný daňovníkom, ale slúži na zabezpečenie zdaniteľných príjmov tohto daňovníka a súčasne aj daňovníka, ktorému bol poskytnutý, ak ide o poskytnutie majetku, ktorý slúži na podporu predaja tovaru, služieb alebo výrobkov daňovníka, ktorý tento majetok poskytol na priame využitie inému daňovníkovi
- § 21 ods. 1 písm. e), z ktorého vyplýva, že daňovými výdavkami nie sú ani výdavky (náklady) vynaložené v rozpore s týmto zákonom a s osobitnými predpismi, okrem iného aj v rozpore so zákonom o reklame
- § 21 ods. 1 písm. h), podľa ktorého daňovými výdavkami nie sú výdavky na reprezentáciu okrem výdavkov na reklamné predmety v hodnote neprevyšujúcej 17 eur za jeden predmet. V tomto ustanovení je súčasne vymedzené, čo sa nepovažuje za reklamný predmet.

Na to, aby výdavky na reklamu mohli byť uznané ako daňové výdavky, musia v prvom rade spĺňať podmienky uvedené vo všeobecnej definícii daňového výdavku uvedenej v § 2 písm. i) zákona o dani z príjmov. V zmysle tohto ustanovenia je daňovým výdavkom výdavok (náklad) na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie zdaniteľných príjmov preukázateľne vynaložený daňovníkom, zaúčtovaný v účtovníctve daňovníka alebo zaevidovaný v evidencii daňovníka podľa § 6 ods. 11 zákona. Pri prípadnej daňovej kontrole musí daňovník preukázať, že výdavok (náklad) skutočne vznikol a tiež súvislosť takéhoto výdavku (nákladu) s dosiahnutím, zabezpečením a udržaním zdaniteľných príjmov daňovníka. Výdavok (náklad) musí byť správne zaúčtovaný v súlade s postupmi účtovania alebo zaevidovaný v daňovej evidencii vedenej podľa § 6 ods. 11 zákona o dani z príjmov.

Zákon o dani z príjmov z hľadiska uznateľnosti daňového výdavku na reklamu v § 19 ods. 2 písm. k) vyžaduje
, aby výdavok (náklad):
- bol vynaložený za účelom prezentácie podnikateľskej činnosti daňovníka, tovaru, služieb, nehnuteľností, obchodného mena, ochrannej známky, obchodného označenia výrobkov a iných práv a záväzkov
- súvisel s činnosťou daňovníka
- bol vynaložený so zámerom dosiahnutia, zabezpečenia, udržania alebo zvýšenia príjmov daňovníka.
Výkonom samotnej reklamy nie je priamo dosahovaný príjem, ale očakáva sa, že náklady vynaložené na reklamnú činnosť sa vrátia v budúcich príjmoch dosahovaných z činnosti daňovníka.. Zákon o dani z príjmov nevymedzuje ani formy reklamy.
V praxi sa využívajú najmä tieto formy:
  • grafická reklama prostredníctvom inzerátov v novinách a časopisoch, reklamných plagátov, transparentov, prospektov, katalógov
  • obrazová a zvuková reklama v elektronických médiách, najmä rozhlasové a televízne reklamné šoty
  • reklamné akcie ako sú prednášky, predvádzanie výrobkov, reklamné filmy, reklamné, predajné a žrebovacie akcie, reklamné súťaže
  • vystavovanie výrobkov na veľtrhoch, výstavách
  • poskytovanie vzoriek, ochutnávky výrobkov
  • poskytnutie výhier do reklamných, predajných súťaží a do žrebovacích akcií
  • poskytovanie reklamných predmetov
  • nosiče reklamných nápisov.


V súvislosti so zavedením oslobodenia príjmov z reklamy u neziskových organizácií vymedzených v § 12 ods. 3 písm. a) zákona o dani z príjmov sa od 1. januára 2018 doplnilo aj ustanovenie § 17 ods. 19. V tomto ustanovení sú vymenované položky, ktoré sú súčasťou základu dane len po zaplatení.

Na strane daňovníka, ktorý vynaložil výdavky na reklamu vykonanú prostredníctvom zákonom vymedzenej právnej formy daňovníka nezaloženého alebo nezriadeného na podnikanie, sú tieto výdavky daňovými výdavkami až po ich zaplatení [§ 17 ods. 19 písm. i)]. Podmienka zaplatenia musí byť splnená pre plnú výšku výdavkov vzniknutých v zdaňovacom období, zákon neustanovuje podmienku zaplatenia len na sumu 20 000 eur, ktorá je oslobodená od dane. Výdavok (náklad) na reklamu je u daňovníka, ktorý si reklamu objednal uznaným daňovým výdavkom až po zaplatení bez ohľadu na splnenie podmienok pre oslobodenie u vymedzenej neziskovej organizácie.

Ing. Ivana Valterová


 

 
 
P6 V LEGISLATÍVE
168/2018 Z. z. Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia z 29. mája 2018 č. 6/2018, ktorým sa dopĺňa opatrenie Národnej banky Slovenska č. 10/2017, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o posúdení schopnosti spotrebiteľa splácať spotrebiteľský úver
169/2018 Z. z. Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia opatrenie z 29. mája 2018 č. 7/2018, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Národnej banky Slovenska č. 10/2016, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o posúdení schopnosti spotrebiteľa splácať úver na bývanie
170/2018 Z. z. Zákon o zájazdoch, spojených službách cestovného ruchu, niektorých podmienkach podnikania v cestovnom ruchu a o zmene a doplnení niektorých zákonov
171/2018 Z. z. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 463/2003 Z. z. o vojnových veteránoch a o doplnení zákona č. 328/2002 Z. z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov
172/2018 Z. z. Vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o spôsobe a rozsahu vedenia a poskytovania evidencií a stanovenia obvyklej výšky nájomného
173/2018 Z. z. Vyhláška Úradu pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky o zákonných meracích jednotkách
174/2018 Z. z. Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa dopĺňa vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 180/2015 Z. z o spôsobe preukazovania splnenia podmienok na vydanie povolenia na vykonávanie verejného zdravotného poistenia
175/2018 Z. z. Nález Ústavného súdu Slovenskej republiky vo veci ustanovenia § 28a a § 38ab zákona č. 657/2004 Z. z. o tepelnej energetike v znení zákona č. 439/2015 Z. z. nie sú v súlade s čl. 1 ods. 1, čl. 12 ods. 2, čl. 20 ods. 1 a čl. 46 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky, čl. 6 ods. 1 a čl. 14 Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd a čl. 1 Dodatkového protokolu k Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd
176/2018 Z. z. Oznámenie o oprave chyby vo vyhláške Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky č. 142/2018 Z. z., ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva školstva Slovenskej republiky č. 318/2008 Z. z. o ukončovaní štúdia na stredných školách v znení neskorších predpisov
177/2018 Z. z. Zákon o niektorých opatreniach na znižovanie administratívnej záťaže využívaním informačných systémov verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon proti byrokracii)
178/2018 Z. z. Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 25/2004 Z. z., ktorou sa ustanovujú vzory tlačív na podávanie návrhov na zápis do obchodného registra a zoznam listín, ktoré je potrebné k návrhu na zápis priložiť v znení neskorších predpisov
179/2018 Z. z. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o podpísaní Programu spolupráce medzi Ministerstvom kultúry Slovenskej republiky a Ministerstvom kultúry Ruskej federácie na roky 2018 - 2022
180/2018 Z. z. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o prijatí zmien Vykonávacieho predpisu k Zmluve o patentovej spolupráci (oznámenie č. 296/1991 Zb.) v znení neskorších zmien
181/2018 Z. z. Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní strieborných zberateľských euromincí v nominálnej hodnote 10 eur s tematikou nenásilného spontánneho odporu občanov proti vstupu vojsk Varšavskej zmluvy v auguste 1968
182/2018 Z. z. Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia z 29. mája 2018 č. 8/2018, ktorým sa ustanovuje vzor dokumentu o dôležitých zmluvných podmienkach uzatváranej poistnej zmluvy 22.06.2018
183/2018 Z. z. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 50/2007 Z. z. o registrácii odrôd pestovaných rastlín v znení neskorších predpisov 01.09.2018
184/2018 Z. z. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 39/2007 Z. z. o veterinárnej starostlivosti v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
185/2018 Z. z. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovuje výška finančného príspevku na poskytovanie sociálnej služby v zariadeniach pre fyzické osoby, ktoré sú odkázané na pomoc inej fyzickej osoby, a pre fyzické osoby, ktoré dovŕšili dôchodkový vek na rok 2019
186/2018 Z. z. Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 373/2015 Z. z. o rozšírenej zodpovednosti výrobcov vyhradených výrobkov a o nakladaní s vyhradenými prúdmi odpadov v znení neskorších predpisov
187/2018 Z. z. Vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú náležitosti žiadosti o investičnú pomoc, akceptácie ponuky investičnej pomoci, ročnej správy o priebehu realizácie investičného zámeru, správy o ukončení investičného zámeru, ročnej správy o využívaní investície, záverečnej hodnotiacej správy a informačnej tabule
188/2018 Z. z. Vyhláška Úradu pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky o spotrebiteľskom balení, o fľaši ako odmernej nádobe, o požiadavkách na kontrolu množstva výrobku v spotrebiteľskom balení a o požiadavkách na kontrolu skutočného objemu fľaše ako odmernej nádoby
189/2018 Z. z. Vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky č. 116/2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o lesníckej rovnošate
190/2018 Z. z. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 328/2002 Z. z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
191/2018 Z. z. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov
192/2018 Z. z. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia niektoré zákony
193/2018 Z. z. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 39/2013 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
194/2018 Z. z. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 137/2010 Z. z. o ovzduší v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
195/2018 Z. z. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú podmienky na poskytnutie investičnej pomoci, maximálna intenzita investičnej pomoci a maximálna výška investičnej pomoci v regiónoch Slovenskej republiky
196/2018 Z. z. Opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o úprave súm životného minima 01.07.2018
197/2018 Z. z.
Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 231/2013 Z. z. o informáciách podávaných Európskej komisii, o požiadavkách na vedenie prevádzkovej evidencie, o údajoch oznamovaných do Národného emisného informačného systému a o súbore technicko-prevádzkových parametrov a technicko-organizačných opatrení v znení vyhlášky č. 33/2017 Z. z.



 
 
CHYBIŤ ZNAMENÁ PLATIŤ

 
Júl 2018

Daňový kalendář - ČERVEN 2003

 

2. 7.  - pondelok

Daň z príjmov

podanie prehľadu o príjmoch zo závislej činnosti, ktoré jednotlivým zamestnancom vyplatil zamestnávateľ, o zrazených a odvedených  preddavkoch na daň z týchto príjmov, o zamestnaneckej prémii a o daňovom bonuse za máj 2018

podanie oznámenia o zrazenej sume osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa z príjmu zo závislej činnosti za máj 2018

Daň z motorových vozidiel

splatnosť 1/12 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného správcu dane, ak presahuje 8 300 €

splatnosť 1/4 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného správcu dane, ak presahuje 700 €     

Poistné

písomne oznámiť príslušnej zdravotnej poisťovni zmenu platiteľa poistného v máji 2018, keď platiteľom poistného začína a prestáva byť štát

10. 7.  – utorok

Poistné

splatnosť poistného na sociálne poistenie z vymeriavacieho základu zamestnancov s nepravidelným príjmom za jún 2018

16. 7.  - pondelok

Daň z príjmov

odvod dane vyberanej zrážkou z tých príjmov, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane

31. 7.  - utorok

Daň z príjmov

podanie prehľadu o príjmoch zo závislej činnosti, ktoré jednotlivým zamestnancom vyplatil zamestnávateľ, o zrazených a odvedených  preddavkoch na daň z týchto príjmov, o zamestnaneckej prémii a o daňovom bonuse za jún 2018

podanie oznámenia o zrazenej sume osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa z príjmu zo závislej činnosti za jún 2018

Daň z motorových vozidiel

splatnosť 1/12 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného správcu dane, ak presahuje 8 300 € 

Poistné

písomne oznámiť príslušnej zdravotnej poisťovni zmenu platiteľa poistného v júni 2018, keď platiteľom poistného začína a prestáva byť štát

 

do výplatného termínu

Poistné

splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní, splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za jún 2018

 

elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni výkaz poistného a príspevkov za jún 2018

 

elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni evidenčný list dôchodkového poistenia za zamestnancov, ktorí skončili pracovný pomer v júni 2018

Deň pred vznikom pracovnoprávneho vzťahu alebo pred vznikom poistenia

Poistné

prihlásiť zamestnanca do Sociálnej poisťovne deň pred vznikom poistného vzťahu, najneskôr pred začatím výkonu činnosti zamestnanca

prihlásiť zamestnávateľa do Sociálnej poisťovne najneskôr deň predchádzajúci dňu, v ktorom začal zamestnávať aspoň jedného zamestnanca

do 3 dní

Poistné

oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne pracovný úraz, ktorý si vyžiadal lekárske ošetrenie alebo dočasnú pracovnú neschopnosť,

predložiť pobočke Sociálnej poisťovne žiadosť o výplatu nemocenskej dávky (nemocenského po 10. dni trvania dočasnej pracovnej neschopnosti)

od výplatného termínu doručiť zdravotnej poisťovni výkaz preddavkov na poistné za jún 2018

do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru

 

Daň z príjmov

odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti a odvod osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa za jún 2018

prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za jún 2018 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke

Do 8 dní

Poistné

odhlásiť zamestnanca v pobočke Sociálnej poisťovne, odhlásiť sa z registra zamestnávateľov v pobočke Sociálnej poisťovne, oznámiť zmenu v údajoch zamestnávateľa a zmenu výplatného termínu

elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni evidenčný list dôchodkového poistenia za zamestnancov, ktorí si uplatnili nárok na dávku dôchodkového poistenia,

elektronicky predložiť evidenčný list dôchodkového poistenia odo dňa doručenia výzvy Sociálnej poisťovne na predloženie tejto evidencie,

oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne prerušenie sociálneho poistenia,  začiatok a skončenie materskej a rodičovskej dovolenky zamestnanca, zmeny v údajoch zamestnanca (priezvisko, stav, miesto trvalého pobytu), platobnú neschopnosť zamestnávateľa, informácie súvisiace s poskytnutím dávky garančného poistenia, predložiť potvrdenie o nárokoch zamestnancov

predložiť pobočke Sociálnej poisťovne záznam o pracovnom úraze, výsledky vyšetrovania pracovného úrazu, hlásenie o zistení choroby z povolania

oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne platobnú neschopnosť zamestnávateľa, informácie súvisiace s poskytnutím dávky garančného poistenia, predložiť potvrdenie o nárokoch zamestnancov

prihlásiť a odhlásiť v pobočke zdravotnej poisťovne zamestnancov a ich zamestnávateľa

oznámiť zamestnávateľovi uplatnenie nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie od vzniku pracovného pomeru, štátnozamestnaneckého pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu zamestnancom

oznámiť zamestnávateľovi zánik nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie odo dňa zmeny zamestnancom

Do konca nasledujúceho kalendárneho mesiaca

Správa dane

registrovať sa u správcu dane od vzniku povinnosti zrážať daň, preddavky na daň a daň vyberať

* * *


 

 
 


BYŤ DOBRÝ NESTAČÍ


OPÁLENIE ALE NIE POPÁLENIE

 


V ostatných tridsiatich rokoch sa vplyvy slnka na ľudský organizmus zvýšili totiž najmä v negatívnom smere umocnenom nepriaznivým spolupôsobením katastrofálnej ekologickej situácie. Jeden z najcitlivejších indikátorov sily slnečného svetla - podnikateľova pokožka vníma slnko s čoraz horšími zdravotnými následkami, a to nemusíme byť pri mori alebo vo vysokohorských polohách. Citliví sme tiež pri pohybe v meste, na prechádzkach alebo pri športovaní vonku. Preto - pokiaľ hodláme svoju telesnú schránku ukazovať páliacemu slnku nezahalenú, musíme v rámci ochrany vlastného zdravia dodržiavať niektoré zásady. Slnko nemusí byť zlé.

Na slnečné lúče si je potrebné zvykať veľmi pomaly
a čas opaľovania predlžovať postupne od jednorázovej základnej časovej dávky desiatich minút po dvadsaťpäť až tridsať minút. Slnko býva už v máji a júni také silné, že lekári môžu zaznamenať práve v tomto období prvé popáleniny z nadmerného vystavovania sa slnku (silné začervenanie pokožky, vyrážky, niekedy bolesť kože spojená so svrbením). Po všetky dni, ktoré sa chystá podnikateľ stráviť na priamom slnku - či už v rámci nejakej pohybovej aktivity, aktívnej regenerácie alebo púheho leňošenia, by bolo preto vhodné vynechať čas medzi jedenástou a pätnástou hodinou, kedy sú účinky slnečného svetla asi najnebezpečnejšie. Človek je vystavený rozptýlenému slnečnému žiareniu aj v tieni. K spáleniu v tieni dochádza po dvojnásobne dlhšom čase ako k popáleniu na priamom slnku. Riziko je prítomné aj v prípade, že je ľahko zamračená obloha. Vtedy totiž cez oblaky stále preniká 70 - 80 percent ultrafialového žiarenia, ktoré dopadá na pokožku, a preto "slnko-neslnko" treba sa stále chrániť. Najcitlivejšie na zlé pôsobenie slnečných lúčov sú nižšie vekové skupiny (žiacky a predškolský vek). Telá podnikateľov dostávajú väčšiu časť celoživotnej dávky ultrafialového žiarenia už do svojich dvadsiatich rokov.
Pokiaľ sme v detstve vystavovaní slnku príliš často, zvyšuje sa u nás riziko vzniku kožných nádorov v dospelosti. Pretrvávajúci názor, že vyzeráme oveľa zdravšie a možno krajšie keď sme opálení, sa "bije" s následkami.

Výrazné zhnednutie kože
je len dôkazom nadmernej expozície ultrafialových lúčov, dostatočnej v mnohých prípadoch pre prípadné poškodenie kože, ktoré zatiaľ zostáva v "ilegalite". Dospelí môžu byť príkladom pre mladších a svoje deti, ak dodržiavajú správny slnečný režim, ktorý im bol odporúčaný, vrátane ochrany exponovaných častí tela (tvár, plecia, chrbát, dekolt) používaním tričiek, šatiek alebo čiapok. Strata lesku a pružnosti pokožky, jej silné vysúšanie, skorá tvorba vrások a vznik pigmentových škvŕn s potenciálnym vznikom onkologického ochorenia - to všetko sú negatívne následky, ktorým sa dá predchádzať.
Pre čo najlepšiu ochranu tela pred nežiaducimi účinkami ultrafialovej zložky (UV -lúčov) denného svetla nám môže napomôcť znalosť osobného fototypu. Ľudia sú rozdelení do šiestich rozličných skupín - fototypov podľa vnímavosti UV-lúčov, čo výrazne napomáha aj možnosti zvoliť si správny opaľovací krém s naozaj účinným ochranným faktorom pre čo najvýraznejšie zníženie rizika vplyvu slnka na pokožku. Krém by mal zároveň na dlhšiu dobu zvlhčiť kožu a podľa možnosti obsahovať minimum typických emulgátorov a parfémov. Potom sa dá použiť aj na veľmi jemnú pokožku. Reakcia organizmu na slnečné žiarenie je čiastočne ovplyvnená genetickým kódom pigmentácie kože ("zdedenou" farbou pokožky) a určitý význam má aj farba vlasov a očí.

 fototyp

„vždy sa spáli a nikdy neopáli“ – pokožka mu sčervená, ale nezhnedne. Väčšinou sú to podnikatelia s veľmi svetlou až bielou „mliečnou“ kožou, tendenciou k výraznej tvorbe pieh a majú hrdzavé alebo svetlé vlasy. Mali by používať opaľovacie krémy s ochranným faktorom až 50 a viac.

Druhý fototyp

„vždy sa spáli, ale niekedy aj opáli“ – pokožka mu sčervená, ale občas zhnedne. Často ide o jedincov so svetlou kožou, plavými vlasmi a niekedy pehami. Ich opaľovací ochranný faktor by mal byť v rozpätí 30 až 40.

Tretí fototyp

„niekedy sa spáli, ale väčšinou opáli“. Koža mu môže sčervenať, ale následne takmer vždy zhnedne. Týmto podnikateľom, ktorí mávajú svetlú až mierne pigmentovanú pokožku, hnedé vlasy a občas pehy, sa odporúča opaľovací krém s ochranným faktorom 20 až 30.

Štvrtý fototyp

„nikdy sa nespáli a väčšinou hneď opáli“. Koža je v tomto prípade prirodzene snedá, vlasy hnedé a čierne. Odporúčané opaľovacie krémy mávajú ochranný faktor 15 až 20.

Piaty fototyp

ľudia s málo citlivou pigmentovanou kožou, väčšinou iné etnické skupiny (Arabi, Ázijci, Rómovia). V súčasnosti už aj tí potrebujú v prvých dňoch častejšieho pobytu na slnku ochranné krémy s faktorom 15.

Šiesty fototyp

jedinci s necitlivou a veľmi pigmentovanou kožou (černosi), ktorí zvyčajne nepotrebujú krémy s ochranným faktorom.

 





Ultrafialové žiarenie denného svetla
sa skladá predovšetkým z UV - A lúčov, ktoré tvoria 95 percent jeho spektra a podieľajú sa najmä na starnutí pleti. Zvyšných 5 percent tvoria UV - B lúče s podielom na vzniku rakovinových ochorení kože, ktoré v posledných tridsiatich rokoch zvýšili svoj počet u mužov dvojnásobne a u žien až trojnásobne. Aj preto si musia podnikatelia dôkladne zvážiť dôslednú ochranu svojho tela a rozhodnúť sa pre správny opaľovací krém s príslušným ochranným faktorom. Dámy majú určitú výhodu, pretože väčšina kvalitných pleťových krémov a mejkapov už ochranný faktor 15 až 25 obsahuje. Stačí si teda len skontrolovať obal a overiť si či potrebujeme ešte čosi pridať.
Nové označenie UV ochrany
V záujme zjednodušenia a zjednotenia značenia prípravkov UV ochrany odporúča Európska komisia (odporúčanie zo dňa 22. 11. 2006) ich rozdelenie do štyroch skupín


Stupeň ochrany

SPF na obale

Namerané SPF

nízka ochrana

6
10

6-9,9
10– 14,9

stredná ochrana

15
20
25

15-19,9
20-24,9
25-29,9

vysoká ochrana

30
40

30-49,9
50-59,9

veľmi vysoká ochrana

50+

60 ?

 


 

SPF (ochranný faktor pred slnkom) vyjadruje účinnosť ochrany pred UV - B žiarením. Časti tela, ošetrené v dostatočnom množstve správnym ochranným opaľovacím prostriedkom (krém, emulzia, sprej, telové mlieko) s patričným faktorom, je možné vystaviť slnku na oveľa dlhší čas ako nechránenú pokožku. Je však potrebné rešpektovať individuálny fototyp. Extrémne UV - žiarenie je najrizikovejšie vo vysokohorskom prostredí a v subtropických aj tropických oblastiach. Na dosiahnutie správnej úrovne ochrany je treba ochranný prostriedok nanášať v množstve 2 miligramy na centimeter štvorcový, čo sa pre dospelú osobu rovná asi siedmim čajovým lyžičkám prípravku. Ak je prípravok vo vysokej kvalite, stačí sa natrieť jedenkrát za deň - účinky vydržia až osem hodín. Preparát by mal "držať" a byť odolný voči vode, poteniu a utieraniu pokožky.

MUDr. Pavel Malovič


 

 
 
PRÁVE VYCHÁDZAJÚ - MESAČNÍKY A ODBORNÉ PUBLIKÁCIE

 
Mesačník Poradca – (Poradca), č. 13-14/2018 (VI/2018)
  • Trestný zákonúplné znenie zákona s komentárom

Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 7-8/2018 (VI/2018)
  • Daňový bonus na zapltené úroky Ing. Ivana Valterová
  • Sociálny fond - JUDr. Sandra Mrukviová Tomiová

Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č. 7-8/2018 (VI/2018)
  • Index daňovej spoľahlivosti Ing. Božena Jurčíková
  • Odpis rizikovej pohľadávkyIng. Jana Bielená

1 000 riešení, č. 7-8/2018 (V/2018)
  • Agentúrne zamestnávanie
  • Trestný zákon

MONOTEMATIKY :
Podnikáme ekonomicky a bezpečne bez chýb, pokút a penále - monotematika
Zákonník práceúplné znenie zákona s komentárom
Daňová optimalizáciasprávne optimalizovanie daňovej povinnosti
Odvody poistného 2018prehľad odvodov pre jednotlivé kategórie poistencov
Vnútropodnikové smernice - monotematika
Kontrola podnikania - monotematika
Podnikame bez chýb, pokút a penále - monotematika
Daňové a mzdové zákony - monotematika
Výkladový slovník pre verejnú správu1800 odborných pojmov a výrazov
Daňové a nedaňové výdavky 2018prehľad daňových a nedaň. výdavkoch

PRIPRAVUJEME

Mesačník Poradca – (Poradca), č. 1-2/2019 (VIII/2018)
  • Zákon o doplnkovom dôchodkovom sporeníúplné znenie zákona s komentárom

Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 9/2018 (VIII/2018)
  • Predčasný starobný dôchodok
  • Životné minimum od 1.7.2018

Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č. 9/2018 (VIII/2018)
  • Dávky garančného poistenia
  • Zákon o e-Gowernmente

1 000 riešení, č. 9/2018 (VIII/2018)
  • Miestne dane
  • Financovanie školstva

 

 
 
HORÚCE TÉMY

 
Trestný zákon
Trestný zákon určuje základy trestnej zodpovednosti, druhy trestov, druhy ochranných opatrení, ich ukladanie a skutkové podstaty trestných činov. Trestnosť činu sa posudzuje a trest sa ukladá podľa zákona účinného v čase, keď bol čin spáchaný. Aký je rozdiel medzi trestným činom a zločinom? Odpoveď aj na ďalšie otázky ponúkame v našich publikáciach.

Trestný zákonplné znenie zákona s komentárom
mesačník Poradca 13-14/2018 (A5, 416 str.)


Ústava SR úplné znenie od 4. 4. 2017
(A6, 70 str. )


Trestný zákon príklady a riešenia problémov
mesačník 1000 riešení 7-8/2018 (A5, 112 str. )


Správny súdny poriadok úplné znenie zákona s komentárom
monotematika (A5, 170 str. )


Aktualizacácia II/2úplné znenie zákona
(A5, 248 str. )


Balíček Balíček Trestný zákon obsahuje:
Poradca 13-14/2018 - úplné znenie zákona s komentáromk + Ústava SR + 1000 Riešení 7-8/2018 - príklady a riešenia problémov+ Správny súdny poriadok - monotematika+ Aktualizacácia II/2 - úplné znenie zákona

Cena balíčka je 20 €
Cena balíčka s 30 % zľavou je 14 €.
Ušetríte 6 €.


V cene je zahrnuté poštovné, balné aj DPH.

Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.


Vnútropodnikové smernice
Systém riadenia každého podniku je kodifikovaný sústavou legislatívnych, organizačných, riadiacich a metodických noriem. Ich účelom je určiť jednotnú štruktúru základných pravidiel podľa potrieb podniku, preto je nevyhnutné, aby si podnikateľské subjekty vypracovávali vlastné vnútropodnikové smernice, ktorými si upravia konkrétne podmienky firmy. Čo všetko majú smernice obsahovať?
Dozviete sa z našich publikácií.

Vnútropodnikové smernice - odborná publikácia (A5, 288 str.)

Vzor kolektívnej zmluvymesačník PaM 7-8/2018 (A4, 112 str.)

Archivácia mzdovej a personálnej agendypríspevok
mesačník PaM 5/2018 (A5, 80 str.)


Zákon o dani z príjmov - úplné znenie zákona s komentárom
mesačník Poradca 6-7/2018 (A5, 504 str.)


BALÍČEK Vnútropodnikové smernice obsahuje:
Vnútropodnikové smernice odborná publikácia + PaM 5/2018 - príspevok + Poradca 6-7/2018 - úplné znenie zákona s komentárom + PaM 7-8/2018

Cena balíčka je 40,10 €.
Cena balíčka so 60 % zľavou je 16 €.
Ušetríte 24,10 €.


V cene je zahrnuté poštovné, balné aj DPH.

Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.


Ceny balíčkov sú konečné, vrátane DPH a distribučných nákladov.

Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.


Balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@poradca.sk

RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY TELEFONICKY, PRÍPADNE EMAILOM DENNE OD 9:00 DO 15:00

Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty.

E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina.
  • Tieto e-mailové noviny Vám boli doručené výlučne na základe žiadosti o zasielanie e-mailových novín.
  • Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len pre vlastné účely, nesmú býť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!

 

 
 
KONTAKTY

 
Adresa:   E-mail:
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
  objednavky@exicon.eu
 
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
 
   
 
Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 15012/L.

 

 


V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadal(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite prosím správu
s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.eu, následne budete vyraden(á) z databázy príjemcov e-mailových novin.

Copyright (c) MK Media, s.r.o, 2015
Untitled Page