|
DAŇOVÝ BONUS NA ZAPLATENÉ ÚROKY
je legislatívne upravený zákonom č. 279/2017 Z. z., ktorým sa s účinnosťou od 1. januára 2018 novelizuje zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len "zákon o dani z príjmov"). Uvedená novela zákona o dani z príjmov je súčasťou(článok VII.) novely zákona č. 483/2001 Z. z. o bankách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov(ďalej len "zákon o bankách").
V zmysle novely zákona o bankách sa s účinnosťou od 1. januára 2018 končí poskytovanie podpory v podobe štátneho príspevku na hypotekárny úver s tým, že zostanú zachované nároky vyplývajúce zo zmlúv o hypotekárnom úvere uzatvorených do 31. decembra 2017. Štátny príspevok pre mladých sa nahrádza daňovým bonusom na zaplatené úroky podľa § 33a zákona o dani z príjmov.
V § 2 zákona o bankách je nanovo definovaný hypotekárny úver z dôvodu jeho zachovania v právnom poriadku Slovenskej republiky pre účely označenia tohto typu úveru, ktorý sa zaužíval. Ruší sa však povinnosť jeho financovania prostredníctvom vydávania a predaja hypotekárnych záložných listov (resp. krytých dlhopisov).
V súvislosti s nahradením štátneho príspevku pre mladých
daňovým bonusom na zaplatené úroky bolo nutné presne vymedziť, na ktoré z úverov na bývanie sa bude daňový bonus na zaplatené úroky vzťahovať. Z tohto dôvodu bol novelizovaný aj zákon č. 90/2016 Z. z. o úveroch na bývanie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len "zákon o úveroch na bývanie") ako súčasť novely zákona o bankách (článok XV.). Do tohto zákona bola doplnená definícia špeciálneho typu úveru na bývanie, ktorá v základných črtách súvisiacich s poskytovaním štátneho príspevku pre mladých korešponduje so súčasnou definíciou hypotekárneho úveru v zákone o bankách.
Z dôvodu zabezpečenia účelovosti daňovo zvýhodnených úverov na bývanie musia banky zabezpečiť úverovú dokumentáciu tak, aby pri potvrdzovaní údajov pre uplatnenie daňového bonusu nedošlo k prelínaniu rôznych účelov.
Výška nároku na daňový bonus na zaplatené úroky sa bude odvíjať od výšky poskytnutého úveru na bývanie v zmysle § 1 ods. 6 a 7 zákona o úveroch na bývanie. V zmysle tohto predpisu ide o úver s lehotou splatnosti najmenej 5 rokov a najviac 30 rokov zabezpečený záložným právom k tuzemskej nehnuteľnosti, a to aj rozostavanej, ktorý poskytuje veriteľ (banka, zahraničná banka alebo jej pobočka s povolením NBS, ktorá v rámci svojej podnikateľskej činnosti poskytuje alebo sľubuje poskytnúť úver na bývanie, okrem stavebnej sporiteľne) spotrebiteľovi na tieto účely:
a) nadobudnutie tuzemskej nehnuteľnosti určenej na bývanie (rodinný dom, byt) alebo jej časti,
b) výstavba tuzemskej nehnuteľnosti určenej na bývanie alebo
c) zmena dokončenej stavby určenej na bývanie.
Nárok na daňový bonus sa vypočíta zo zaplatených úrokov na základe jednej zmluvy o úvere na bývanie, najviac zo sumy 50 000 eur na jednu tuzemskú nehnuteľnosť určenú na bývanie. Za tú istú zmluvu o úvere na bývanie sa považuje aj zmena tejto zmluvy.
Hlavným zákonnými podmienkami pre uplatnenie nároku sú:
- daňovník - žiadateľ o úver musí mať ku dňu podania žiadosti o úver na bývanie najmenej 18 rokov a najviac 35 rokov,
- priemerný mesačný príjem vypočítaný z jeho zdaniteľných príjmov za kalendárny rok predchádzajúci kalendárnemu roku, v ktorom bola uzavretá zmluva o úvere na bývanie je najviac vo výške 1,3 násobku priemernej mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve SR zistenej Štatistickým úradom SR za kalendárny rok predchádzajúci kalendárnemu roku, v ktorom bola uzavretá zmluva o úvere na bývanie. Priemerný mesačný príjem sa vypočíta ako 1/12 zo súčtu zdaniteľných príjmov, ktoré sú súčasťou základu dane (čiastkového základu dane) z príjmov podľa § 5 (závislá činnosť), § 6 (príjmy z podnikania, z inej samostatnej zárobkovej činnosti, z prenájmu a z použitia diela a umeleckého výkonu) a § 8 (ostatné príjmy) a osobitného základu dane z príjmov podľa § 7 (príjmy z kapitálového majetku) a podľa § 51e (podiely na zisku) zákona o dani z príjmov. Podmienka priemerného mesačného príjmu musí byť splnená ku dňu uzavretia zmluvy o úvere na bývanie.
Daňovým bonusom na zaplatené úroky sa rozumie suma vo výške 50 % zo zaplatených úrokov v príslušnom zdaňovacom období -kalendárnom roku, najviac 400 eur ročne.
Nárok na daňový bonus na zaplatené úroky
vzniká len jednému žiadateľovi spĺňajúcemu zákonné podmienky a to aj v prípade, ak o úver žiadal s iným dlžníkom (spoludlžník) alebo s inými viacerými dlžníkmi. Predpokladom vzniku nároku na daňový bonus v takomto prípade je, že podmienku veku spĺňa aj spoludlžník, resp. spoludlžníci a podmienka priemerného mesačného príjmu sa posudzuje u dlžníka spolu so spoludlžníkom tak, že priemerný mesačný príjem spolu nesmie presiahnuť súčin počtu dlžníka a spoludlžníkov a 1,3 násobku priemernej mesačnej mzdy. Obe podmienky musia byť splnené ku dňu uzavretia zmluvy o úvere na bývanie. Nárok na daňový bonus nevzniká daňovníkovi, ktorý síce je dlžníkom zo zmluvy o úvere na bývanie, ale súčasne aj spoludlžníkom z inej takejto zmluvy, na ktorú si uplatňuje nárok na daňový bonus na zaplatené úroky.
Nárok na daňový bonus na zaplatené úroky vzniká počas piatich bezprostredne po sebe nasledujúcich rokov počnúc mesiacom, v ktorom sa začalo úročenie úveru na bývanie, poskytnutého na základe jednej a tej istej zmluvy o úvere na bývanie. Ak úročenie úveru začalo v priebehu roka, vzniká nárok len na pomernú časť daňového bonusu vypočítanú z maximálnej sumy pripadajúcu na počet kalendárnych mesiacov v zdaňovacom období, počnúc mesiacom, v ktorom začalo úročenie. Rovnako sa postupuje v roku, kedy uplynula päťročná lehota, počas ktorej má nárok uplatniť si daňový bonus na zaplatené úroky na bývanie. V takom prípade sa uplatní pomerná časť pripadajúca na počet kalendárnych mesiacov v zdaňovacom období končiac mesiacom, v ktorom skončila päťročná lehota.
O sumu daňového bonusu na zaplatené úroky sa znižuje daň daňovníka, ktorý je dlžníkom zo zmluvy o úvere na bývanie. Ak tomuto daňovníkovi vzniká aj nárok na daňový bonus podľa § 33 zákona o dani z príjmov (na vyživované dieťa), najskôr sa daň zníži o sumu daňového bonusu podľa § 33 zákona.
Nárok na daňový bonus na zaplatené úroky sa uplatňuje až po skončení zdaňovacieho obdobia dvojakým spôsobom:
- buď v rámci ročného zúčtovania preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti vykonaného zamestnávateľom na základe žiadosti zamestnanca alebo
- v rámci daňového priznania podaného samotným daňovníkom.
Pokiaľ si bude tento nárok uplatňovať zamestnanec u svojho zamestnávateľa, priloží zamestnávateľovi k žiadosti o vykonanie ročného zúčtovania potvrdenie vystavené veriteľom a v žiadosti čestne vyhlási, že mu nebol poskytnutý hypotekárny úver na základe zmluvy uzatvorenej pred 1. januárom 2018, na ktorý si uplatňuje štátny príspevok alebo štátny príspevok pre mladých.
Ak si zamestnanec nárok na daňový bonus na zaplatené úroky uplatní v rámci daňového priznania, k priznaniu priloží doklad vystavený veriteľom rovnako, ako je to v prípade uplatnenia nároku u zamestnávateľa.
Vzor tlačiva dokladu, ktorý bude vystavovať veriteľ je prílohou č. 4 zákona o úveroch na bývanie. Veriteľ vydá a doručí doklad spotrebiteľovi, ktorému bol poskytnutý úver na bývanie na jeho požiadanie do 30 kalendárnych dní odo dňa podania žiadosti.
Ak suma dane vypočítaná za príslušné zdaňovacie obdobie je nižšia ako suma uplatňovaného daňového bonusu na zaplatené úroky, daňovník, ktorý podáva daňové priznanie, požiada miestne príslušného správcu dane o vyplatenie sumy vo výške rozdielu medzi sumou daňového bonusu na zaplatené úroky a sumou dane vypočítanou za príslušné zdaňovacie obdobie, pričom pri vrátení tejto sumy správca dane postupuje ako pri vrátení daňového preplatku. Ak zamestnávateľ vykoná zamestnancovi ročné zúčtovanie, nárok na daňový bonus na zaplatené úroky prizná a vyplatí tento zamestnávateľ. O vyplatenie sa žiada v žiadosti o vykonanie ročného zúčtovania, ku ktorej sa priloží príslušný doklad vystavený veriteľom. Daňový nedoplatok vyplývajúci z ročného zúčtovania zamestnávateľ zníži o sumu daňového bonusu a daňového bonusu na zaplatené úroky a zohľadní daňový nedoplatok aj v sume 5 eur alebo nižšej ako 5 eur.
O vyplatený daňový bonus na zaplatené úroky alebo jeho časť zníži zamestnávateľ, ktorý je platiteľom dane, odvod preddavkov na daň najneskôr do konca kalendárneho roka, v ktorom sa ročné zúčtovanie vykonalo. Ak úhrnná suma preddavkov na daň je nižšia ako úhrnná suma daňového bonusu pre oprávnených zamestnancov, zamestnávateľ vyplatí tento daňový bonus alebo jeho časť zo svojich prostriedkov a požiada na tlačive prehľadu po skončení kalendárneho štvrťroka za príslušné mesiace tohto štvrťroka svojho miestne príslušného správcu dane o poukázanie rozdielu medzi sumou daňového bonusu pre oprávnených zamestnancov a úhrnnou sumou preddavkov na daň, ktoré zrazil všetkým zamestnancom. Ide o rovnaký postup, aký sa uplatňuje v prípade daňového bonusu podľa § 33 zákona o dani z príjmov (na vyživované deti).
Daňový bonus na zaplatené úroky si môže uplatniť aj daňovník
s obmedzenou daňovou povinnosťou v prípade, že úhrn jeho zdaniteľných príjmov zo zdrojov na území Slovenskej republiky vymedzených v § 16 zákona o dani z príjmov v príslušnom zdaňovacom období tvorí najmenej 90 % zo všetkých príjmov tohto daňovníka, ktoré mu plynú zo zdrojov na území SR a zo zdrojov v zahraničí. Tento daňovník vyznačuje na prvej strane tlačiva daňového priznania k dani z príjmov fyzickej osoby, že je daňovníkom s obmedzenou daňovou povinnosťou a vyplní oddiel "Údaje o daňovníkovi s obmedzenou daňovou povinnosťou (nerezidentovi)", v ktorom označí štát, ktorého je daňovým rezidentom a uvedie úhrn všetkých zdaniteľných príjmov plynúcich zo zdrojov na území SR a zo zdrojov v zahraničí v eurách.
Poznámka:
Daňovníkmi s obmedzenou daňovou povinnosťou (daňovými nerezidentmi SR) sú fyzické osoby, ktoré nemajú na území SR trvalý pobyt ani sa tu obvykle nezdržiavajú. Medzi daňovníkov s obmedzenou daňovou povinnosťou ďalej patria fyzické osoby, ktoré sa na území SR obvykle zdržiavajú len na účely štúdia alebo liečenia a fyzické osoby, ktoré hranice do Slovenskej republiky prekračujú denne alebo v dohodnutých časových obdobiach len na účely výkonu závislej činnosti, ktorej zdroj je na území Slovenskej republiky. Daňová povinnosť daňovníkov s obmedzenou daňovou povinnosťou sa vzťahuje len na príjmy, ktorých zdroj je na našom území a sú uvedené v § 16 zákona o dani z príjmov.
Ako to vyplýva z dôvodovej správy k novele zákona o dani z príjmov, ak daňovník, ktorému vznikol nárok na daňový bonus na zaplatené úroky, zomrie, nárok na daňový bonus si môže uplatniť daňovník, na ktorého prešli nesplatené záväzky z úveru na bývanie. V takom prípade sa určité podmienky uplatnenia tohto bonusu neuplatnia, a to podmienky týkajúce sa veku a príjmu daňovníka, pretože tieto museli byť splnené ku dňu podania žiadosti o úver (podmienka veku) a ku dňu uzavretia zmluvy o úvere na bývanie (podmienka príjmu). Rovnako sa v takom prípade nemusí dodržať podmienka podľa § 33a ods. 4 písm. c) zákona o dani z príjmov, podľa ktorej nevzniká nárok na daňový bonus na zaplatené úroky spoludlžníkovi. Zároveň však bude platiť, že ustanovenia § 33a ods. 1 úvodnej vety a odsekov 2 a 6 tým nie sú dotknuté, čo znamená, že aj daňovník, ktorý prevzal úver po zomrelom daňovníkovi, si môže uplatniť nárok na daňový bonus za príslušné zdaňovacie obdobie len na jednu zmluvu o úvere na bývanie. Ak je zároveň dlžníkom z inej zmluvy o úvere na bývanie, na ktorú spĺňa podmienky pre uplatnenie daňového bonusu, tak sa musí rozhodnúť, na ktorú z týchto zmlúv si nárok na daňový bonus, ktorý je ohraničený dobou piatich rokov, douplatňuje. Ak je súčasne spoludlžníkom z inej zmluvy o úvere na bývanie, na ktorú sa uplatňuje daňový bonus na zaplatené úroky, nárok na daňový bonus z prevzatej zmluvy si môže uplatniť najskôr za zdaňovacie obdobie, za ktoré sa prestal uplatňovať nárok zo zmluvy, z ktorej je spoludlžníkom avšak maximálne do piatich rokov od začatia počítania doby pôvodným daňovníkom, ktorý zomrel a po ktorom prebral záväzky z úveru na bývanie.
Pokiaľ fyzická osoba, ktorá si uplatňuje nárok na daňový bonus na zaplatené úroky, bude podávať vyhlásenie o poukázaní podielu zaplatenej dane z príjmov fyzickej osoby podľa § 50 zákona o dani z príjmov, za zaplatenú daň sa považuje zaplatená daň znížená o daňový bonus na zaplatené úroky podľa § 33a zákona. V prípade, ak daňovník má súčasne nárok aj na daňový bonus podľa § 33 zákona (na vyživované deti), za zaplatenú daň sa považuje zaplatená daň znížená o daňový bonus podľa § 33 zákona o dani z príjmov a o daňový bonus na zaplatené úroky podľa § 33a zákona.
Suma daňového zvýhodnenia na zaplatené úroky je príjmom oslobodeným od dane z príjmov v zmysle § 9 ods. 2 písm. n) zákona o dani z príjmov.
Ustanovenia zákona o dani z príjmov vzťahujúce sa na daňový bonus na zaplatené úroky sa prvýkrát použijú na zmluvy o úvere na bývanie podľa § 1 ods. 6 a 7 zákona o úveroch na bývanie uzatvorené po 31. decembri 2017.Ak bol daňovníkovi poskytnutý hypotekárny úver na základe zmluvy o hypotekárnom úvere uzatvorenej pred 1. januárom 2018, na ktorý sa uplatňuje štátny príspevok alebo štátny príspevok pre mladých podľa § 122ya ods. 2 zákona o bankách, nárok na daňový bonus na zaplatené úroky mu prvýkrát vzniká až v kalendárnom mesiaci nasledujúcom po kalendárnom mesiaci, za ktorý mu poslednýkrát vznikol nárok na štátny príspevok alebo štátny príspevok pre mladých (§ 52zm ods. 1 zákona o dani z príjmov).
Záver
V súvislosti so zavedením daňového bonusu na zaplatené úroky bude Finančné riaditeľstvo SR poskytovať Ministerstvu dopravy a výstavby Slovenskej republiky na účely plnenia úloh v oblasti štátnej bytovej politiky súhrnné údaje o počte daňových subjektov, ktoré si uplatnili daňový bonus na zaplatené úroky podľa § 33a zákona o dani z príjmov vrátane celkovej výšky uplatneného daňového bonusu na zaplatené úroky za predchádzajúce zdaňovacie obdobie. Finančné riaditeľstvo prvýkrát poskytne Ministerstvu dopravy a výstavby Slovenskej republiky na účely plnenia úloh v oblasti štátnej bytovej politiky súhrnné údaje o počte daňových subjektov, ktoré si uplatnili daňový bonus na zaplatené úroky podľa § 33a zákona vrátane celkovej výšky uplatneného daňového bonusu na zaplatené úroky za zdaňovacie obdobie, ktoré začalo 1. januára 2018.".
Ing. Ivana Valterová
(Viac nielen o tejto téme sa dočítate v publikácii PaM 7-8/2018)
REKLAMA U NEZISKOVÝCH ORGANIZÁCIÍ
Vymedzenie neziskových organizácií
Zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej "zákon o dani z príjmov") vymedzuje neziskové organizácie (nepodnikateľské subjekty) ako daňovníkov, ktorí nie sú založení alebo zriadení na podnikanie v § 12 ods. 3. Za takýchto daňovníkov nepovažuje obchodné spoločnosti nezaložené na účel podnikania, ktoré sa riadia režimom zákona platným pre podnikateľské subjekty.
Od 1. 1. 2018 došlo zákonom č. 344/2017 Z. z., ktorým sa novelizoval zákon o dani z príjmov, k rozčleneniu nepodnikateľských subjektov do dvoch skupín a to z dôvodu zavedenia nového oslobodenia od dane u vybranej skupiny daňovníkov.
Do prvej skupiny [§ 12 ods. 3 písm. a) zákona] patria: občianske združenia, nadácie, neinvestičné fondy a neziskové organizácie poskytujúce všeobecne prospešné služby. U týchto organizácií sa od dane oslobodzujú príjmy z reklám na podmienok uvedených v § 13 ods. 1 písm. g) zákona.
Do druhej skupiny patria: záujmové združenia právnických osôb, profesijné komory, politické strany a politické hnutia, štátom uznané cirkvi a náboženské spoločnosti, spoločenstvá vlastníkov bytov a nebytových priestorov, obce, vyššie územné celky, rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie, štátne fondy, vysoké školy, Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, Sociálna poisťovňa, Kancelária Rady pre rozpočtovú zodpovednosť, Fond ochrany vkladov, Slovenská kancelária poisťovateľov, Slovenský pozemkový fond, Rozhlas a televízia Slovenska, Garančný fond investícií, ktorých nezisková činnosť vyplýva z osobitného predpisu, na základe ktorého vznikli. Na tieto subjekty sa novo zavedené oslobodenie príjmov z reklám od dane nevzťahuje, ale príjmy z reklamy sú u nich zdaniteľným príjmom.
Vymedzenie zdaniteľných príjmov u neziskových organizácií
Podľa § 2 písm. h) zákona o dani z príjmov je zdaniteľným príjmom príjem, ktorý je predmetom dane a nie je oslobodený od dane.
Neziskové organizácie majú špecificky vymedzený predmet dane v § 12 ods. 2 zákona o dani z príjmov ako príjmy z činností, ktorými dosahujú zisk alebo ktorými sa dá zisk dosiahnuť, a to vrátane príjmov z predaja majetku, príjmov z nájomného, príjmov z reklám, príjmov z členských príspevkov, príjmov, z ktorých sa daň vyberá zrážkou podľa § 43 zákona a príjmov na základe zmluvy o sponzorstve v športe.
Z predmetu dane sú vylúčené príjmy uvedené v § 12 ods. 7 zákona rovnako ako u iných právnických osôb. U neziskových organizácií sú to najmä príjmy podľa § 50 (z podielu zaplatenej dane), príjmy získané darovaním (až na niektoré výnimky) alebo dedením, podiely na zisku (okrem podielov vyplácaných z nezmluvných štátov a do nezmluvných štátov a podielov vyplácaných spoločníkom verejných obchodných spoločností a komplementárom komanditných spoločností).
Príjmy od dane oslobodené sú všeobecne u všetkých právnických osôb vymedzené v § 13 zákona o dani z príjmov. Väčšina príjmov oslobodených od dane sa týka neziskových organizácií. U tejto skupiny daňovníkov sú predovšetkým oslobodené príjmy plynúce z činnosti, na účel ktorej vznikli alebo ktorá je ich základnou činnosťou vymedzenou osobitným predpisom. Táto "hlavná" činnosť je vymedzená rozdielne u jednotlivých typov subjektov. Môže byť uvedená priamo v príslušnom zákone, na základe ktorého subjekt vznikol, v stanovách (napr. u občianskych združení), v štatútoch, v zriaďovacích listinách (napr. rozpočtové a príspevkové organizácie), zakladateľskými listinami (napr. neziskové organizácie poskytujúce všeobecne prospešné služby).
Vždy sa zdaňujú príjmy z podnikania a príjmy uvedené v § 43 zákona, z ktorých sa daň vyberá zrážkou. Obdobne ako u iných právnických osôb sú oslobodené úroky z preplatku na dani zapríčineného správcom dane a finančné prostriedky plynúce z grantov poskytovaných na základe medzinárodných zmlúv.
U niektorých neziskových organizácií sú ešte oslobodené ďalšie príjmy, napríklad:
- v rozpočtových organizáciách príjmy z prenájmu a z predaja majetku zahrnuté v rozpočte zriaďovateľa okrem príjmov z ktorých sa daň vyberá zrážkou
- u obcí a vyšších územných celkov príjmy z prenájmu a predaja ich majetku
- u cirkví výnosy z kostolných zbierok, cirkevných úkonov a príspevky plynúce registrovaným cirkvám a náboženským spoločnostiam
- u bytových družstiev úhrady za výkon správy bytov v ich vlastníctve a nimi spravovaných, u spoločenstiev vlastníkov bytov úhrady za výkon správy bytov
- u záujmových združení právnických osôb, profesijných komôr, občianskych združení (vrátane odborových organizácií), politických strán a hnutí členské príspevky podľa stanov, štatútu, zriaďovacích alebo zakladateľských listín.
Oslobodenie príjmov z reklám od dane
Od 1. januára 2018 sa v zmysle § 13 ods. 1 písm. g) zákona o dani z príjmov u občianskych združení, nadácií, neinvestičných fondov a neziskových organizácií poskytujúcich všeobecne prospešné služby oslobodzujú od dane príjmy plynúce z reklamy určenej na charitatívne účely a to do výšky 20 000 eur za príslušné zdaňovacie obdobie. Súčasne boli vykonané v zákone o dani z príjmov nadväzujúce úpravy a to v § 17 ods. 3 písm. m) a v § 17 ods. 19 písm. i) zákona.
Zákon ustanovuje hornú hranicu príjmov z reklám, ktoré sú za príslušné zdaňovacie obdobie oslobodené od dane z príjmov a to v úhrne do výšky 20 000 eur bez ohľadu na počet daňovníkov, od ktorých vyššie vymedzený nepodnikateľský subjekt príjmy z reklamy prijal.
Poznámka:
Podľa § 2 ods. 1 písm. a) zákona č. 147/2001 Z. z. o reklame a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len "zákon o reklame") reklama je predvedenie, prezentácia alebo iné oznámenie v každej podobe súvisiace s obchodnou, podnikateľskou alebo inou zárobkovou činnosťou s cieľom uplatniť produkty na trhu.
Oslobodenie príjmov z reklám je podmienené spôsobom použitia a lehotou, do ktorej je povinný daňovník príjmy z reklamy použiť.
Zákon ustanovuje povinnosť vymedzeného daňovníka nezaloženého alebo nezriadeného na podnikanie použiť oslobodené príjmy iba na účel podľa § 50 ods. 5 zákona. Ide o rovnaký účel, na ktorý je možné poskytnúť podiel zaplatenej dane vybranému prijímateľovi a to:
- ochrana a podpora zdravia; prevencia, liečba, resocializácia drogovo závislých v oblasti zdravotníctva a sociálnych služieb
- podpora a rozvoj športu
- poskytovanie sociálnej pomoci
- zachovanie kultúrnych hodnôt
- podpora vzdelávania
- ochrana ľudských práv
- ochrana a tvorba životného prostredia
- veda a výskum
- organizovanie a sprostredkovanie dobrovoľníckej činnosti.
Zákon neuvádza konkrétne prípady použitia príjmov plynúcich z reklamy a neuvádza ani konkrétne výdavky (náklady), ktoré zodpovedajú účelu vymedzenému v § 50 ods. 5 zákona. Musí však ísť o výdavky (náklady) súvisiace priamo s činnosťou, ktorá zodpovedá zákonom určenému účelu.
Povinnosť použitia oslobodených príjmov plynúcich z reklamy na účely podľa § 50 ods. 5 zákona musí daňovník splniť do konca roka nasledujúceho po roku, v ktorom tieto príjmy daňovník prijal (nie kedy účtoval v podvojnom účtovníctve). Ak daňovník nepoužije oslobodené príjmy alebo ich časť na zákonom vymedzené účely do uplynutia uvedenej lehoty, je povinný v zdaňovacom období, v ktorom uplynie táto lehota, zvýšiť základ dane vo výške oslobodených príjmov alebo o ich nepoužitú časť na vymedzené účely.
V súlade s § 17 ods. 3 písm. m) zákona o dani z príjmov sa u vymedzených nepodnikateľských subjektov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva príjmy plynúce z reklamy nezahŕňajú do základu dane v zdaňovacom období, v ktorom o nich účtovali do výnosov, ale zahŕňajú sa do základu dane až v zdaňovacom období, v ktorom tento príjem prijali.
Príklad:
Nezisková organizácia poskytujúca všeobecne prospešné služby uzatvorila zmluvu o reklame s 2 obchodnými spoločnosťami. Od jednej prijala v roku 2018 sumu 15 000 eur a od druhej spoločnosti sumu 8 000 eur.
Príjem (výnos) plynúci z reklamy bude vo výške 23 000 eur súčasťou výsledku hospodárenia neziskovej organizácie. V súlade s § 13 ods. 1 písm. g) je od dane oslobodená suma 20 000 eur. V daňovom priznaní neziskovej organizácie sa uvedie ako položka znižujúca výsledok hospodárenia. Príjem presahujúci sumu 20 000 eur, t. j. suma 3 000 eur bude súčasťou základu dane (zdaniteľným príjmom).
Príklad:
Občianske združenie obdržalo v roku 2018 príjem z reklamy od obchodnej spoločnosti vo výške 14 000 eur. Prostriedky mali byť použité na rozvoj športu. V roku 2018 bolo takýmto spôsobom použité 4 000 eur a v roku 2019 bolo do konca roku použité 8 000 eur.
V roku 2018 boli prijaté prostriedky oslobodené od dane. Podmienkou oslobodenia je v zmysle § 13 ods. 1 písm. g) zákona aj použitie prostriedkov do konca roka 2019. Nevyužitú sumu 2 000 eur uvedie občianske združenie v daňovom priznaní za rok 2019 ako položku zvyšujúcu základ dane.
Postup u objednávateľa reklamy
Objednávateľ reklamy, ktorý účtuje o výdavku (náklade) na reklamu, postupuje podľa nasledujúcich ustanovení zákona o dani:
- § 19 ods. 2 písm. k), podľa ktorého daňovými výdavkami sú aj výdavky (náklady) na reklamu vynaložené na účel prezentácie podnikateľskej činnosti daňovníka, tovaru, služieb, nehnuteľností, obchodného mena, ochrannej známky, obchodného označenia výrobkov a iných práv a záväzkov súvisiacich s činnosťou daňovníka so zámerom dosiahnutia, zabezpečenia, udržania alebo zvýšenia príjmov daňovníka
- § 19 ods. 2 písm. n), podľa ktorého daňovým výdavkom sú aj odpisy pri majetku, ktorý nie je priamo využívaný daňovníkom, ale slúži na zabezpečenie zdaniteľných príjmov tohto daňovníka a súčasne aj daňovníka, ktorému bol poskytnutý, ak ide o poskytnutie majetku, ktorý slúži na podporu predaja tovaru, služieb alebo výrobkov daňovníka, ktorý tento majetok poskytol na priame využitie inému daňovníkovi
- § 21 ods. 1 písm. e), z ktorého vyplýva, že daňovými výdavkami nie sú ani výdavky (náklady) vynaložené v rozpore s týmto zákonom a s osobitnými predpismi, okrem iného aj v rozpore so zákonom o reklame
- § 21 ods. 1 písm. h), podľa ktorého daňovými výdavkami nie sú výdavky na reprezentáciu okrem výdavkov na reklamné predmety v hodnote neprevyšujúcej 17 eur za jeden predmet. V tomto ustanovení je súčasne vymedzené, čo sa nepovažuje za reklamný predmet.
Na to, aby výdavky na reklamu mohli byť uznané ako daňové výdavky, musia v prvom rade spĺňať podmienky uvedené vo všeobecnej definícii daňového výdavku uvedenej v § 2 písm. i) zákona o dani z príjmov. V zmysle tohto ustanovenia je daňovým výdavkom výdavok (náklad) na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie zdaniteľných príjmov preukázateľne vynaložený daňovníkom, zaúčtovaný v účtovníctve daňovníka alebo zaevidovaný v evidencii daňovníka podľa § 6 ods. 11 zákona. Pri prípadnej daňovej kontrole musí daňovník preukázať, že výdavok (náklad) skutočne vznikol a tiež súvislosť takéhoto výdavku (nákladu) s dosiahnutím, zabezpečením a udržaním zdaniteľných príjmov daňovníka. Výdavok (náklad) musí byť správne zaúčtovaný v súlade s postupmi účtovania alebo zaevidovaný v daňovej evidencii vedenej podľa § 6 ods. 11 zákona o dani z príjmov.
Zákon o dani z príjmov z hľadiska uznateľnosti daňového výdavku na reklamu v § 19 ods. 2 písm. k) vyžaduje, aby výdavok (náklad):
- bol vynaložený za účelom prezentácie podnikateľskej činnosti daňovníka, tovaru, služieb, nehnuteľností, obchodného mena, ochrannej známky, obchodného označenia výrobkov a iných práv a záväzkov
- súvisel s činnosťou daňovníka
- bol vynaložený so zámerom dosiahnutia, zabezpečenia, udržania alebo zvýšenia príjmov daňovníka.
Výkonom samotnej reklamy nie je priamo dosahovaný príjem, ale očakáva sa, že náklady vynaložené na reklamnú činnosť sa vrátia v budúcich príjmoch dosahovaných z činnosti daňovníka.. Zákon o dani z príjmov nevymedzuje ani formy reklamy.
V praxi sa využívajú najmä tieto formy:
- grafická reklama prostredníctvom inzerátov v novinách a časopisoch, reklamných plagátov, transparentov, prospektov, katalógov
- obrazová a zvuková reklama v elektronických médiách, najmä rozhlasové a televízne reklamné šoty
- reklamné akcie ako sú prednášky, predvádzanie výrobkov, reklamné filmy, reklamné, predajné a žrebovacie akcie, reklamné súťaže
- vystavovanie výrobkov na veľtrhoch, výstavách
- poskytovanie vzoriek, ochutnávky výrobkov
- poskytnutie výhier do reklamných, predajných súťaží a do žrebovacích akcií
- poskytovanie reklamných predmetov
- nosiče reklamných nápisov.
V súvislosti so zavedením oslobodenia príjmov z reklamy u neziskových organizácií vymedzených v § 12 ods. 3 písm. a) zákona o dani z príjmov sa od 1. januára 2018 doplnilo aj ustanovenie § 17 ods. 19. V tomto ustanovení sú vymenované položky, ktoré sú súčasťou základu dane len po zaplatení.
Na strane daňovníka, ktorý vynaložil výdavky na reklamu vykonanú prostredníctvom zákonom vymedzenej právnej formy daňovníka nezaloženého alebo nezriadeného na podnikanie, sú tieto výdavky daňovými výdavkami až po ich zaplatení [§ 17 ods. 19 písm. i)]. Podmienka zaplatenia musí byť splnená pre plnú výšku výdavkov vzniknutých v zdaňovacom období, zákon neustanovuje podmienku zaplatenia len na sumu 20 000 eur, ktorá je oslobodená od dane. Výdavok (náklad) na reklamu je u daňovníka, ktorý si reklamu objednal uznaným daňovým výdavkom až po zaplatení bez ohľadu na splnenie podmienok pre oslobodenie u vymedzenej neziskovej organizácie.
Ing. Ivana Valterová
|
|
|
168/2018 Z. z. Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia z 29. mája 2018 č. 6/2018, ktorým sa dopĺňa opatrenie Národnej banky Slovenska č. 10/2017, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o posúdení schopnosti spotrebiteľa splácať spotrebiteľský úver
169/2018 Z. z. Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia opatrenie z 29. mája 2018 č. 7/2018, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Národnej banky Slovenska č. 10/2016, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o posúdení schopnosti spotrebiteľa splácať úver na bývanie
170/2018 Z. z. Zákon o zájazdoch, spojených službách cestovného ruchu, niektorých podmienkach podnikania v cestovnom ruchu a o zmene a doplnení niektorých zákonov
171/2018 Z. z. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 463/2003 Z. z. o vojnových veteránoch a o doplnení zákona č. 328/2002 Z. z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov
172/2018 Z. z. Vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o spôsobe a rozsahu vedenia a poskytovania evidencií a stanovenia obvyklej výšky nájomného
173/2018 Z. z. Vyhláška Úradu pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky o zákonných meracích jednotkách
174/2018 Z. z. Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa dopĺňa vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 180/2015 Z. z o spôsobe preukazovania splnenia podmienok na vydanie povolenia na vykonávanie verejného zdravotného poistenia
175/2018 Z. z. Nález Ústavného súdu Slovenskej republiky vo veci ustanovenia § 28a a § 38ab zákona č. 657/2004 Z. z. o tepelnej energetike v znení zákona č. 439/2015 Z. z. nie sú v súlade s čl. 1 ods. 1, čl. 12 ods. 2, čl. 20 ods. 1 a čl. 46 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky, čl. 6 ods. 1 a čl. 14 Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd a čl. 1 Dodatkového protokolu k Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd
176/2018 Z. z. Oznámenie o oprave chyby vo vyhláške Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky č. 142/2018 Z. z., ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva školstva Slovenskej republiky č. 318/2008 Z. z. o ukončovaní štúdia na stredných školách v znení neskorších predpisov
177/2018 Z. z. Zákon o niektorých opatreniach na znižovanie administratívnej záťaže využívaním informačných systémov verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon proti byrokracii)
178/2018 Z. z. Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 25/2004 Z. z., ktorou sa ustanovujú vzory tlačív na podávanie návrhov na zápis do obchodného registra a zoznam listín, ktoré je potrebné k návrhu na zápis priložiť v znení neskorších predpisov
179/2018 Z. z. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o podpísaní Programu spolupráce medzi Ministerstvom kultúry Slovenskej republiky a Ministerstvom kultúry Ruskej federácie na roky 2018 - 2022
180/2018 Z. z. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o prijatí zmien Vykonávacieho predpisu k Zmluve o patentovej spolupráci (oznámenie č. 296/1991 Zb.) v znení neskorších zmien
181/2018 Z. z. Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní strieborných zberateľských euromincí v nominálnej hodnote 10 eur s tematikou nenásilného spontánneho odporu občanov proti vstupu vojsk Varšavskej zmluvy v auguste 1968
182/2018 Z. z. Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia z 29. mája 2018 č. 8/2018, ktorým sa ustanovuje vzor dokumentu o dôležitých zmluvných podmienkach uzatváranej poistnej zmluvy 22.06.2018
183/2018 Z. z. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 50/2007 Z. z. o registrácii odrôd pestovaných rastlín v znení neskorších predpisov 01.09.2018
184/2018 Z. z. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 39/2007 Z. z. o veterinárnej starostlivosti v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
185/2018 Z. z. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovuje výška finančného príspevku na poskytovanie sociálnej služby v zariadeniach pre fyzické osoby, ktoré sú odkázané na pomoc inej fyzickej osoby, a pre fyzické osoby, ktoré dovŕšili dôchodkový vek na rok 2019
186/2018 Z. z. Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 373/2015 Z. z. o rozšírenej zodpovednosti výrobcov vyhradených výrobkov a o nakladaní s vyhradenými prúdmi odpadov v znení neskorších predpisov
187/2018 Z. z. Vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú náležitosti žiadosti o investičnú pomoc, akceptácie ponuky investičnej pomoci, ročnej správy o priebehu realizácie investičného zámeru, správy o ukončení investičného zámeru, ročnej správy o využívaní investície, záverečnej hodnotiacej správy a informačnej tabule
188/2018 Z. z. Vyhláška Úradu pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky o spotrebiteľskom balení, o fľaši ako odmernej nádobe, o požiadavkách na kontrolu množstva výrobku v spotrebiteľskom balení a o požiadavkách na kontrolu skutočného objemu fľaše ako odmernej nádoby
189/2018 Z. z. Vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky č. 116/2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o lesníckej rovnošate
190/2018 Z. z. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 328/2002 Z. z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
191/2018 Z. z. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov
192/2018 Z. z. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia niektoré zákony
193/2018 Z. z. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 39/2013 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
194/2018 Z. z. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 137/2010 Z. z. o ovzduší v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
195/2018 Z. z. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú podmienky na poskytnutie investičnej pomoci, maximálna intenzita investičnej pomoci a maximálna výška investičnej pomoci v regiónoch Slovenskej republiky
196/2018 Z. z. Opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o úprave súm životného minima 01.07.2018
197/2018 Z. z. Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 231/2013 Z. z. o informáciách podávaných Európskej komisii, o požiadavkách na vedenie prevádzkovej evidencie, o údajoch oznamovaných do Národného emisného informačného systému a o súbore technicko-prevádzkových parametrov a technicko-organizačných opatrení v znení vyhlášky č. 33/2017 Z. z.
|
|