P O R A D C A |
e-m@ilové noviny |
č. 12/2009 |
14. 4. 2009 |
|
Vážení čitatelia! Opäť prichádzame s em@ilovými novinami, do ktorých sme pre vás pripravili ďalšie zaujímavé informácie zo sveta podnikania. V Téme novín prinášame Postupy účtovania v roku 2009, ktorými sa zaoberá aj rubrika Čitatelia sa pýtajú, odborníci odpovedajú. V sľúbenej novej rubrike Populárne zo sveta podnikania sa dočítate o znižovaní nezamestnanosti v Európe a Múdri povedia ako je to s láskou a peniazmi. Prajeme vám príjemné chvíle strávené čítaním em@ilových novín a tešíme sa na ďalšie stretnutie. Denisa Orlická
zodpovedná redaktorka poradca@i-poradca.sk V tomto čísle nájdete:
|
|||
JEDNODUCHÉ ÚČTOVNÍCTVO PODNIKATEĽOV - POSTUPY ÚČTOVANIA V ROKU 2009 Ministerstvo financií Slovenskej republiky v súlade s § 4 ods. 2 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o účtovníctve“) vydalo opatrenie č. MF/ 27076/2007-74 zo dňa 13. decembra 2007, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a podrobnosti o usporiadaní, označovaní a obsahovom vymedzení položiek účtovnej závierky pre účtovné jednotky účtujúce v sústave jednoduchého účtovníctva, ktoré podnikajú alebo vykonávajú inú samostatnú zárobkovú činnosť, ak preukazujú svoje výdavky vynaložené na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov na účely zistenia základu dane z príjmov, ktoré nadobudlo účinnosť 1. januára 2008. Uverejnené bolo vo Finančnom spravodajcovi č. 13/2007. Podľa tohto opatrenia postupovali účtovné jednotky po prvýkrát pri zostavení účtovnej závierky za účtovné obdobie roku 2008. Dňom 5. decembra 2008 nadobudlo účinnosť (okrem niektorých bodov, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. januára 2009) opatrenie Ministerstva financií zo dňa 27. novembra 2008 č. MF/24101/2008-74, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie MF SR č. MF/27076/2007-74 (Finančný spravodajca 11/2008). Ďalším opatrením, ktoré je potrebné zohľadniť v jednoduchom účtovníctve v účtovnom období začínajúcom od 1. 1. 2009 je aj opatrenie Ministerstva financií SR z 12. marca 2009 č. MF/10154/2009-74, pretože ustanovenia tohto opatrenia sa použijú pri zostavení účtovnej závierky za účtovné obdobie, ktoré sa končí po 28. februári 2009. Opatrenie nadobúda účinnosť 20. marca 2009. ÚČTOVNÉ JEDNOTKY V sústave jednoduchého účtovníctva podľa tohto opatrenia v súlade so zákonom o účtovníctve v roku 2009 účtujú:
ÚČTOVNÉ OBDOBIE Účtovné prípady sa účtujú a vykazujú v období, s ktorým časovo a vecne súvisia. Pre fyzické osoby a podnikateľov, ktorí účtujú v sústave jednoduchého účtovníctva, je účtovným obdobím kalendárny rok, t.j. obdobie od 1. 1. 2009 do 31. 12. 2009. V súlade s § 3 ods. 8 zákona o účtovníctve účtovné obdobie, ktoré je hospodárskym rokom, nemôže uplatniť okrem subjektov verejnej správy ani fyzická osoba, ktorá podniká alebo vykonáva inú samostatnú zárobkovú činnosť, ak preukazuje svoje výdavky vynaložené na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov na účely zistenia základu dane z príjmov. Vzhľadom na to, že postupy účtovania v JÚ od 1. januára 2008 uplatňujú aj pozemkové spoločenstvá, ktoré nie sú vyňaté z možnosti uplatňovať ako účtovné obdobie hospodársky rok, môžu pozemkové spoločenstvá, ktoré účtujú podľa postupov účtovania v JÚ (opatrenie č. MF/27076/2007-74 v úplnom znení), uplatňovať ako účtovné obdobie aj hospodársky rok. Hospodársky rok je obdobie nepretržite po sebe idúcich 12 kalendárnych mesiacov, ktoré nie sú zhodné s kalendárnym rokom. DEŇ USKUTOČNENIA ÚČTOVNÉHO PRÍPADU Ako bolo uvedené, zákon o účtovníctve v § 3 ods. 1 ustanovuje, že účtovné jednotky účtujú a vykazujú skutočnosti, ktoré sú predmetom účtovníctva, v období, s ktorým časovo a vecne súvisia. Zaúčtovať všetky účtovné prípady podľa uvedenej zásady znamená, že:
Postupy účtovania v JÚ v § 2 definujú deň uskutočnenia účtovného prípadu, ktorým je deň:
Deň uskutočnenia účtovného prípadu môže vyplývať aj z povahy účtovnej jednotky. Účtovná jednotka musí mať pritom k dispozícii potrebné podklady, ktoré dokumentujú tieto skutočnosti. Pri nadobudnutí nehnuteľnosti je dňom uskutočnenia účtovného prípadu deň prevzatia nehnuteľnosti, ak do nadobudnutia vlastníctva nadobúdateľ nehnuteľnosť užíva. U prevádzajúceho je dňom uskutočnenia účtovného prípadu deň odovzdania nehnuteľnosti. Ak kataster vklad nehnuteľnosti nepovolí, musia obidve účtovné jednotky účtovné zápisy v knihe dlhodobého majetku zrušiť. ÚČTOVNÉ DOKLADY Jednou zo základných zásad účtovníctva je, nielen že každý účtovný prípad musí byť doložený účtovnými dokladmi, ale účtovanie účtovných prípadov sa vykoná len na základe účtovných dokladov. Každý účtovný prípad musí byť doložený účtovnými dokladmi už pri svojom vzniku. Doklad je len vtedy účtovným dokladom, keď obsahuje všetky náležitosti predpísané zákonom o účtovníctve v § 10 ods. 1, a to:
KNIHA DLHODOBÉHO MAJETKU K povinným náležitostiam knihy dlhodobého majetku patrí uvedenie týchto informácií:
To znamená, že jednotlivé oddeliteľné súčasti (komponenty) sa účtujú v knihe dlhodobého majetku, v ktorej sa uvedie názov alebo popis každej samostatnej oddeliteľnej súčasti dlhodobého majetku, jeho ocenenie, dátum obstarania a dátum uvedenia do používania, ocenenie, odpisový plán, dátum a rozsah zmien jednotlivých oddeliteľných súčastí, zostatková cena jednotlivých oddeliteľných súčastí. Zákon o dani z príjmov ustanovuje, že vstupná cena každej jednotlivej oddeliteľnej časti súčasti je vyššia ako 1 700 eur. Zľava z ceny, ktorú dodávate poskytne pred zaradením dlhodobého majetku do používania, sa stáva súčasťou obstarávacej ceny a účtuje sa v knihe dlhodobého majetku. Zľava z ceny, ktorú dodávate poskytol odberateľovi po zaradení dlhodobého majetku do používania, sa neúčtuje v knihe dlhodobého majetku. Zľava poskytnutá po zaradení dlhodobého majetku do používania v inej forme ako v peňažnej forme, napr. vo forme majetku sa zaúčtuje ako bezodplatne nadobudnutý majetok, a to do príslušných pomocných účtovných kníh, podľa druhu prijatého majetku. V postupoch účtovania v JÚ sa v nadväznosti na výnos Ministerstva hospodárstva SR č. 2/2009 zo 4. marca 2009, ktorým sa mení a dopĺňa výnos MH SR č. 1/2005 o poskytovaní dotácií v pôsobnosti MH SR v znení neskorších predpisov upravilo účtovanie dotácie na kúpu nového osobného motorového vozidla pre fyzické a právnické osoby. Dotácia sa poskytla prostredníctvom zástupcu výrobcu motorového vozidla. Táto dotácia sa poskytla vo výške:
V knihách dlhodobého majetku sa účtuje aj novozistený dlhodobý majetok napr. pri fyzickej inventúre, majetok získaný bezodplatne (darovaný), preradený z osobného užívania do podnikania a podobne. Účtuje sa v nich aj technické zhodnotenie. Novozistený majetok pri inventarizácii sa zaúčtuje len v knihe dlhodobého majetku. V prípade, ak takto nájdený majetok bude podľa zákona o dani z príjmov považovaný za nepeňažný zdaniteľný príjem, bude ako príjem ovplyvňujúci základ dane z príjmov účtovaný v rámci uzávierkových účtovných operácií. V týchto pomocných knihách sa účtuje aj dlhodobý majetok obstaraný vo vlastnej réžii. Záznam do kníh dlhodobého majetku robí účtovná jednotka ku dňu jeho obstarania. Pritom nie je podstatné, kedy a akým spôsobom, sa majetok uhradí. Dátum obstarania označuje deň, keď účtovná jednotka podľa dokladu (faktúra, doklad z ERP, zmluva) nadobudla k predmetu vlastnícke právo. Pri postupnom obstaraní, je to dátum podpísania protokolu o prevzatí prác. Dlhodobý majetok sa pred uvedením do používania neodpisuje. Uvedením do používania sa rozumie zabezpečenie všetkých technických funkcií tohto majetku potrebných na jeho používanie a splnenie povinností. Prípadné ďalšie výdavky zistené po termíne uvedenia DHM do užívania sa účtujú v peňažnom denníku v členení na nákup materiálu, nákup tovaru, mzdy, prevádzková réžia a podobne. Podmienkou zaradenia dlhodobého majetku do používania je zabezpečenie všetkých technických funkcií tohto majetku potrebných na jeho používanie a splnenie povinností podľa osobitných predpisov, napr.:
Podľa § 20 ods. 10 postupov účtovania v JÚ sa opotrebovanie dlhodobého majetku môže vyjadriť odpismi už v období:
Ak nedôjde k prechodnému užívaniu alebo stavebný úrad skúšobnú prevádzku nepredĺži, musí sa odpisovanie daného majetku prerušiť do doby vydania kolaudačného rozhodnutia. Prerušenie odpisovania hmotného majetku z uvedených dôvodov sa nevzťahuje na fyzickú osobu, ktorá si uplatňuje v daňovom priznaní úľavu na dani pre príjemcov investičnej pomoci podľa § 30a ZDP. Rovnako pri novozakúpenom motorovom vozidle podliehajúcom prihláseniu do evidencie vozidiel na zaradenie do používania postačuje, ak je v nadväznosti na § 21 ods. 2 písm. e) zákona č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov vybavené platnou tabuľkou so zvláštnym evidenčným číslom. Motorové vozidlo alebo jeho pripojené vozidlo sa môže podľa § 127 zákona č. 8/2009 Z. z. použiť v cestnej premávke, len ak má pridelené zvláštne evidenčné číslo a pripevnenú tabuľku so zvláštnym evidenčným číslom. Inštitút zvláštneho evidenčného čísla umožňuje, aby sa dalo v cestnej premávke použiť v opodstatnených prípadoch. Tabuľka so zvláštnym evidenčným číslom sa vydáva len na nevyhnutne potrebnú dobu, najviac však na jeden rok s výnimkou historických vozidiel. Dátum a spôsob vyradenia sú údaje, ktorými končí účtovná jednotka evidenciu o každom predmete, ktorý je zaúčtovaný v dlhodobom majetku. (Ing. Zdenka Fabová – Poradca 9/2009) OPATRENIE O POSTUPOCH ÚČTOVANIA V SÚSTAVE PODVOJNÉHO ÚČTOVNÍCTVA S KOMENTÁROM § 33 ÚČTOVANIE OBSTARANIA DLHODOBÉHO MAJETKU (1) Dlhodobý nehmotný majetok sa účtuje v účtovej skupine 01 – Dlhodobý nehmotný majetok, dlhodobý hmotný majetok sa účtuje v účtovej skupine 02 – Dlhodobý hmotný majetok – odpisovaný a technické zhodnotenie prenajatého majetku podľa § 32 ods. 2 písm. c), ak sú uvedené do užívania. Uvedením do užívania sa rozumie zabezpečenie všetkých technických funkcií tohto majetku potrebných na jeho užívanie a splnenie povinností podľa osobitných predpisov. Uvedením do užívania sa rozumie aj vydanie povolenia na predčasné užívanie stavby alebo rozhodnutia o dočasnom užívaní stavby na skúšobnú prevádzku. (účinnosť od 20. marca 2009) (2) Odsek 1 sa vzťahuje aj na technické zhodnotenie majetku. (3) Dlhodobý nehmotný majetok a dlhodobý hmotný majetok vytvorený vlastnou činnosťou sa účtuje na ťarchu účtu účtovej skupiny 04 – Obstaranie dlhodobého majetku a v prospech účtu 623 – Aktivácia dlhodobého nehmotného majetku alebo 624 – Aktivácia dlhodobého hmotného majetku. (4) Dlhodobý nehmotný majetok a dlhodobý hmotný majetok nadobudnutý bezodplatne sa účtuje na ťarchu účtu účtovej skupiny 04 – Obstaranie dlhodobého majetku so súvzťažným zápisom v prospech účtu 384 – Výnosy budúcich období a účet časového rozlíšenia sa rozpúšťa do výnosov vo vecnej a časovej súvislosti so zaúčtovaním odpisov rovnakým spôsobom ako v § 56 ods. 12. Bezodplatne nadobudnutý dlhodobý hmotný majetok, o ktorom sa účtuje v účtovej skupine 03 sa účtuje so súvzťažným zápisom v prospech účtu 648 – Ostatné výnosy z hospodárskej činnosti. Dlhodobý nehmotný majetok a dlhodobý hmotný majetok nadobudnutý bezodplatne od spoločníkov alebo členov, ktorým sa nezvyšuje základné imanie sa účtuje na ťarchu účtu účtovej skupiny 04 – Obstaranie dlhodobého majetku a so súvzťažným zápisom v prospech účtu 413 – Ostatné kapitálové fondy. Majetok nadobudnutý štátnym podnikom delimitáciou sa účtuje na príslušný účet majetku a v prospech účtu 411 – Základné imanie. (5) Dlhodobý nehmotný majetok a dlhodobý hmotný majetok preradený z osobného užívania do podnikania sa účtuje na ťarchu účtu účtovej skupiny 01 – Dlhodobý nehmotný majetok,02 – Dlhodobý hmotný majetok – odpisovaný alebo 03 – Dlhodobý hmotný majetok – neodpisovaný a v prospech účtu 491 – Vlastné imanie fyzickej osoby – podnikateľa. (6) Na účtoch účtovej skupiny 05 – Poskytnuté preddavky na dlhodobý majetok sa účtujú dlhodobé preddavky a krátkodobé preddavky poskytnuté na dlhodobý majetok. (7) Na účte 042 – Obstaranie dlhodobého hmotného majetku sa účtuje aj dlhodobý hmotný majetok obstaraný na účely jeho predaja, na ktorom sa bude vykonávať technické zhodnotenie, a toto technické zhodnotenie. Komentár V § 33 postupov účtovania je ustanovené, že dlhodobým nehmotným majetkom a dlhodobým hmotným majetkom sa na účely účtovania rozumie majetok a technické zhodnotenie na prenajatom dlhodobom hmotnom majetku uvedené do užívania. Uvedením do užívania sa rozumie zabezpečenie všetkých technických funkcií tohto majetku potrebných na jeho užívanie a splnenie povinností podľa osobitných predpisov (napr. stavebný zákon). Do 20. 3. 2009 sa za deň uvedenia do užívania považoval aj deň, kedy bolo vydané dočasné kolaudačné rozhodnutie podľa § 84 Stavebného zákona. V období prechodného užívania stavby a v období dočasného užívania stavby sa zníženie hodnoty stavby zohľadňovalo prostredníctvom opravných položiek (napr. tvorba opravnej položky k budove Má dať účet 553 a Dal účet 094). Po vydaní rozhodnutia o trvalom užívaní stavby sa zníženie hodnoty upravilo v odpisovom pláne a opravná položka sa zaúčtovala v prospech účtu 081 – Oprávky k stavbám (094 / 081). Od 20. 3. 2009 sa za deň uvedenia majetku do užívania považuje aj deň, kedy bolo vydané povolenie na predčasné užívanie stavby alebo rozhodnutie o dočasnom užívaní stavby na skúšobnú prevádzku, čo znamená, že aj takýto majetok sa môže zaúčtovať do účtovej triedy 0 – Dlhodobý majetok a môže sa odpisovať bez toho, aby sa k nemu tvorili opravné položky. Podľa § 86f ods. 1 novely postupov účtovania pre podnikateľov, tento spôsob uvedenia majetku do užívania a účtovania bez opravnej položky sa použije až pri účtovných prípadoch, ktoré vzniknú po 28. februári 2009. Opravná položka tvorená z dôvodu vydania povolenia na predčasné užívanie stavby alebo rozhodnutia o dočasnom užívaní stavby na skúšobnú prevádzku sa zúčtuje na archu účtu 094 – Opravná položka k nedokončenému dlhodobému hmotnému majetku so súvzťažným zápisom v prospech účtu 081 – Oprávky k stavbám. Pri tvorbe odpisového plánu v účtovnom období, ktoré končí po 28. februári 2009, sa zohľadní zníženie hodnoty majetku o zaúčtovanú opravnú položku. V tejto súvislosti dochádza k zmene aj v § 56 ods. 12 postupov účtovania, v ktorom sa vypúšťa posledná veta o rozpúšťaní dotácie na obstaranie dlhodobého hmotného majetku v prípade prechodného užívania stavby a z dôvodu dočasného užívania stavby do výnosov v časovej a vecnej súvislosti so zaúčtovanými opravnými položkami z dôvodu, že v účtovej triede 0 – Dlhodobý majetok sa bude účtovať a aj odpisovať majetok, na ktoré bolo vydané povolenie na predčasné užívanie stavby alebo rozhodnutie o dočasnom užívaní stavby na skúšobnú prevádzku, čo znamená, že aj takýto majetok sa môže zaúčtovať do účtovej triedy 0 – Dlhodobý majetok a môže sa odpisovať bez toho, aby sa k nemu tvorili opravné položky. (Ing. Ivana Hudecová – Poradca 9/2009) ODPISOVANIE MAJETKU - ZMENY V ROKU 2009 UPLATNENIE ODPISOV V JEDNODUCHOM ÚČTOVNÍCTVE V § 9 ods. 2 zákona o účtovníctve sú uvedené účtovné jednotky, ktoré môžu účtovať v sústave jednoduchého účtovníctva. Novelou zákona o účtovníctve vykonanou zákonom č. 61/2009 Z. z. sa podmienka výšky príjmov pre vedenie jednoduchého účtovníctva v predchádzajúcom období zvýšila z 99 581,76 € na 200 000 € a u cirkví a náboženských spoločností, ich orgánov a cirkevných inštitúcií s právnou subjektivitou sa umožnilo vedenie jednoduchého účtovníctva aj vtedy, ak sú príjemcami dotácií (grantov) zo štátneho rozpočtu. Z doplnenia textu v § 28 ods. 3 zákona vyplýva, že účtovné jednotky uvedené v § 9 ods. 2 zákona o účtovníctve môžu určiť účtovné odpisy vo výške daňových odpisov podľa zákona o dani z príjmov, okrem prípadov, ak sa daňové odpisy určujú podľa zákona o účtovníctve. Novelizované ustanovenia sa v znení účinnom od 1. 3. 2009 použijú pri zostavovaní účtovnej závierky, ktorá sa zostavuje k 1. 3. 2009 a neskôr. Ak si účtovná jednotka pri dlhodobom hmotnom majetku určí vo vnútornom predpise pri účtovných odpisoch postup podľa § 28 ods. 3 zákona, zaúčtuje pri dlhodobom majetku, ktorý sa začal odpisovať v predchádzajúcom účtovnom období rozdiel medzi účtovnou zostatkovou cenou vykázanou k prvému dňu účtovného obdobia a zostatkovou cenou podľa zákona o dani z príjmov v knihe dlhodobého majetku jednou sumou ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka tak, aby účtovná zostatková hodnota a zostatková hodnota podľa zákona o dani z príjmov boli rovnaké. ZVÝŠENIE VSTUPNEJ CENY Do 31. 12. 2008 bol pre posúdenie majetku ako hmotného zákonom o dani z príjmov aj účtovnými predpismi určený limit 30 000 Sk. Tento sa zákonom č. 465/2008 Z. z. Nahradil od 1. 1. 2009 sumou vo výške 996 €. Od 1. 3. 2009 sa zákonom č. 60/2009 Z. z. zvýšil na 1 700 €. Pre posúdenie majetku ako nehmotného bol do 31. 12. 2008 zákonom o dani z príjmov aj účtovnými predpismi určený limit 50 000 Sk (s výnimkou technického zhodnotenia plne odpísaného nehmotného majetku, kde bol limit 30 000 Sk). Tento limit sa zákonom č. 465/2008 Z. z. Nahradil od 1. 1. 2009 sumou vo výške 1 660 € (u technického zhodnotenia plne odpísaného nehmotného majetku 996 €). Od 1. 3. 2009 sa zákonom č. 60/2009 Z. z. zvýšil na 2 400 € (u technického zhodnotenia plne odpísaného nehmotného majetku na 1 700 €). V súvislosti so zvýšením limitu vstupnej ceny pre hmotný majetok môže daňovník, ktorého zdaňovacie obdobie končí po 28. 2. 2009, podľa § 52g ods. 6 ZDP pri majetku, ktorého vstupná cena je 1 700 € a menej
Podľa postupov účtovania pre podnikateľov v jednoduchom účtovníctve, ak pri účtovných odpisoch účtovná jednotka uplatňuje postup podľa § 28 ods. 3 zákona o účtovníctve (uplatňuje odpisy podľa zákona o dani z príjmov) a pri dlhodobom hmotnom majetku, ktorého vstupná cena je 1 700 € a menej, zahrnie zostatkovú hodnotu v plnej výške do výdavkov vynaložených na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov (do prevádzkovej réžie), môže odpísať jednou sumou v knihe dlhodobého majetku aj jeho účtovnú zostatkovú hodnotu. Pri dlhodobom nehmotnom majetku, ktorého ocenenie nie je vyššie ako suma podľa zákona o dani z príjmov (2 400 €), môže odpísať jeho účtovnú zostatkovú hodnotu jednou sumou v knihe dlhodobého nehmotného majetku. Zostatková hodnota sa zahrnie do výdavkov v rámci uzávierkových účtovných operácií ako prevádzková réžia. ZRIAĎOVACIE VÝDAVKY Ďalšou zmenou vykonanou zákonom č. 60/2009 Z. z. je vypustenie zriaďovacích výdavkov z nehmotného majetku v § 22 ods. 7 ZDP. V nadväznosti na novelu zákona o účtovníctve (§ 28 ods. 4 zákona č. 61/2009 Z. z.) sa náklady spojené so zriadením účtovnej jednotky zaúčtujú na vecne príslušné účty nákladov v prvom účtovnom období a takto budú akceptované ako daňové výdavky. Zostatkovú cenu zriaďovacích výdavkov zahrnie daňovník v plnej výške do daňových výdavkov za zdaňovacie obdobie končiace v roku 2009 v daňovom priznaní podanom po 28. 2. 2009 (§ 52g ods. 7 ZDP). Podľa novelizovaných postupov účtovania v PÚ pri zostavovaní účtovnej závierky po 20. 3. 2009, ktorá sa zostavuje k 1. 3. a neskôr, sa vyradí z účtovníctva dlhodobý nehmotný majetok, ktorým sú zriaďovacie náklady účtovným zápisom MD 071 / D 011. V účtovnej jednotke, ktorá prvýkrát zostavuje účtovnú závierku sa zostatková hodnota zriaďovacích nákladov účtuje MD 551 / D 071, v ostatných prípadoch sa účtuje zostatková hodnota zriaďovacích nákladov MD 428, 429 / D 071. Účty: 011 – Zriaďovacie náklady 071 – Oprávky k zriaďovacím nákladom 428 – Nerozdelený zisk minulých rokov 429 – Neuhradená strata minulých rokov 551 – Odpisy dlhodobého nehmotného majetku a dlhodobého hmotného majetku V jednoduchom účtovníctve sa zostatková hodnota zriaďovacích výdavkov zaúčtuje v plnej výške v knihe dlhodobého majetku a v rámci uzávierkových účtovných operácií zahrnie do výdavkov vynaložených na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov ako prevádzková réžia. KOMPONENTNÝ SPÔSOB ODPISOVANIA Postupy účtovania v PÚ umožnili od roku 2007 použitie tzv. Komponentného spôsobu odpisovania pri odpisovaní dlhodobého hmotného majetku [§ 20 ods. 4 písm. e) postupov]. Podstatou tohto spôsobu odpisovania je možnosť pri jednotlivom dlhodobom hmotnom majetku zohľadniť rôznu dobu použiteľnosti a rôzny priebeh opotrebenia jednotlivých oddeliteľných súčastí majetku podľa potrieb účtovnej jednotky. Táto úprava nebola dosiaľ premietnutá do zákona o dani z príjmov, ale stalo sa tak až s účinnosťou od 1. 3. 2009 novelou č. 60/2009 Z. z. Na základe § 22 ods. 15 doplneného do zákona o dani z príjmov touto novelou sa zaviedlo odpisovanie tzv. jednotlivých oddeliteľných súčastí hmotného majetku za podmienky, že takto odpisovaný hmotný majetok charakteru samostatných hnuteľných vecí sa môže rozložiť na jednotlivé oddeliteľné súčasti, ak vstupná cena každej z nich je vyššia ako 1 700 €. Jednotlivé oddeliteľné súčasti sa zaradia do rovnakej odpisovej skupiny, v ktorej je zaradený tento hmotný majetok okrem jednotlivých oddeliteľných súčastí budov a stavieb zaradených v prílohe č. 1 zákona (§ 26 ods. 2 zákona). Podľa § 25 ods. 1 písm. h) ZDP po novele vykonanej zákonom č. 60/2009 Z. z. je vstupnou cenou pre jednotlivé súčasti u hmotného majetku, ktorý je možné rozložiť, obstarávacia cena a ak táto cena nie je k dispozícii, cena určená podľa kvalifikovaného odhadu alebo posudkom znalca. Podľa § 25 ods. 8 zákona sa súčet vstupných cien jednotlivých oddeliteľných súčastí rovná vstupnej cene tohto hmotného majetku. Jednotlivé oddeliteľné súčasti sa evidujú samostatne tak, aby boli preukázateľne zabezpečené technické a hodnotové údaje o jednotlivých oddeliteľných súčastiach a všetky zmeny jednotlivých oddeliteľných súčastí, napr. ich prírastky a úbytky vrátane údajov o dátume vykonanej zmeny, o rozsahu zmeny, o vstupných cenách a zostatkových cenách jednotlivých oddeliteľných súčastí, o celkovej cene hmotného majetku a o sume odpisov vrátane ich zmien vyplývajúcich zo zmeny vstupnej ceny tohto majetku. Povinnosť vedenia takejto evidencie sa zaviedla aj v postupoch účtovania pre podnikateľov v jednoduchom účtovníctve opatrením č. MF/10154/2009-74 v § 6 ods. 6 písm. b) postupov. Pokiaľ ide o budovy a stavby, zákon o dani z príjmov umožňuje vyčleniť na samostatné odpisovanie len tieto jednotlivé oddeliteľné súčasti
Podľa prechodného ustanovenia zákona o dani z príjmov (§ 52g ods. 8) môže daňovník tento postup použiť prvýkrát na majetok, ktorý uviedol do užívania v zdaňovacom období končiacom v roku 2009. (Ing. Ivana Valterová – DaU 5/2009)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ZRIAĎOVACIE NÁKLADY OD 1. MARCA 2009 Dňa 18. marca 2008 dvaja spoločníci založili spoločnosť s r. o. spoločenskou zmluvou. Do obchodného registra bola spoločnosť zapísaná dňa 20. apríla 2008 (vznik spoločnosti). Od založenia po vznik spoločnosti vznikli náklady na cestovné, poštovné, poplatky, kopírovanie dokladov, overovanie podpisov, kancelárske potreby atď. Keďže tieto výdavky presiahli sumu 50 000 Sk, ÚJ ich zaúčtovala na účet 011 – Zriaďovacie náklady. Od 1. marca 2009 zriaďovacie náklady sa nepovažujú za dlhodobý nehmotný majetok. Môže ÚJ neodpísané zriaďovacie náklady odpísať jednorázovo do nákladov? Podľa § 86f opatrenia MF SR č. MF/10531/2009-74, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie MF SR č. 23054/2002-92, ktorým sa stanovili postupy účtovania pre podnikateľov účtujúcich v sústave PÚ v znení neskorších predpisov (ďalej len „postupy účtovania“), dlhodobý nehmotný majetok, ktorým sú zriaďovacie náklady, sa vyradí z účtovníctva pri zostavovaní účtovnej závierky po 20. marci 2009, ktorá sa zostavuje k 1. marcu 2009 a neskôr. Vyradenie tohto majetku z účtovníctva sa účtuje na ťarchu účtu 071 – Oprávky k zriaďovacím nákladom so súvzťažným zápisom v prospech účtu 011 – Zriaďovacie náklady. V účtovnej jednotke, ktorá prvýkrát zostavuje účtovnú závierku, sa zostatková hodnota dlhodobého nehmotného majetku, ktorým sú zriaďovacie náklady, účtuje na ťarchu účtu 551 – Odpisy dlhodobého nehmotného majetku a dlhodobého hmotného majetku so súvzťažným zápisom v prospech účtu 071 – Oprávky k zriaďovacím nákladom. V ostatných prípadoch sa zostatková hodnota dlhodobého nehmotného majetku, ktorým sú zriaďovacie náklady, účtuje na ťarchu účtu 428 – Nerozdelený zisk minulých rokov alebo 429 – Neuhradená strata minulých rokov so súvzťažným zápisom v prospech účtu 071 – Oprávky k zriaďovacím nákladom. Od 1. marca 2009 sa zriaďovacie náklady nepovažujú za dlhodobý nehmotný majetok. Pri svojom vzniku sa budú účtovať priamo do nákladov na príslušné nákladové účty, ktorých sa podľa charakteru účtovného prípadu týkajú. DLHODOBÝ MAJETOK ZAÚČTOVANÝ V ÚČTOVNÍCTVE PO 1. MARCI 2009 Účtovná jednotka má vo svojom účtovníctve zaúčtovaný dlhodobý hmotný majetok alebo dlhodobý nehmotný majetok, ktorý nespĺňa limit ocenenia. Môže ÚJ takýto majetok po zmene zákona jednorázovo odpísať do nákladov? Podľa § 86f opatrenia MF SR č. MF/10531/2009-74, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie MF SR č. 23054/2002-92, ktorým sa stanovili postupy účtovania pre podnikateľov účtujúcich v sústave PÚ v z.n.p.
Dlhodobý nehmotný majetok a dlhodobý hmotný majetok obstaraný pred 28. februárom 2009 sa doodpisuje v účtovníctve podľa predpisov platných do 1. marca 2009. (Odpovedala Ing. Ivana Hudecová – 1000 riešení 3/2009) NÁKUP NOVÉHO OSOBNÉHO MOTOROVÉHO VOZIDLA Nové osobné motorové vozidlo vrátane DPH sa predáva za 11 900 eur. Vzhľadom na to, že predajca poskytuje zľavu v sume 500 eur, kupujúci má nárok na dotáciu 1 500 eur. Ako kupujúci zaúčtuje nákup vozidla? Kupujúci uhradí 9 900 eur, čo zaúčtuje v peňažnom denníku do výdavkov neovplyvňujúcich základ dane. V knihe dlhodobého majetku sa zaúčtuje prírastok v sume 9 900 eur. ZAÚČTOVANIE POLOŽIEK BANKOVÉHO VÝPISU Podnikateľ dostal dňa 7. 2. 2009 bankový výpis, ktorý banka vystavila 2. 2. 2009. V januári 2009 podnikateľ realizoval tieto bankové operácie: 5. 1. 2009 Dotácia pokladnice 8. 1. 2009 Úhrada dodávateľskej faktúry 15. 1. 2009 Inkaso odberateľskej faktúry 20. 1. 2009 Odvod dane zo mzdy 25. 1. 2009 Denná tržba ERP 31. 1. 2009 Poplatok banke 31. 1. 2009 Pripísanie úroku 31. 1. 2009 Daň z úroku Ako podnikateľ zaúčtuje položky bankového výpisu? I keď mnohé účtovné jednotky pri účtovaní bankového výpisu za deň uskutočnenia účtovného prípadu považujú dátum vystavenia výpisu, dátum jeho spracovania bankou, dátum zúčtovania, prípadne dátum, keď bol výpis doručený podnikateľovi, je potrebné aj v tomto prípade vychádzať z ustanovenia § 2 postupov účtovania v JÚ. Pretože každá banková transakcia uvedená v bankovom výpise predstavuje účtovný prípad, je potrebné priradiť k nemu taký dátum, ktorý napĺňa definíciu dňa uskutočnenia účtovného prípadu a s takýmto dátumom ho aj zaúčtovať. Nie je správne účtovať všetky účtovné prípady s dátumom 2. 2. 2009 (deň vystavenia bankového výpisu) alebo s dátumom 7. 2. 2009 (deň doručenia bankového výpisu), pretože by došlo k situácii, že všetky účtovné prípady, bez ohľadu na to, kedy sa skutočne realizovali, by boli zaúčtované v rovnaký deň. Vystavenie bankového výpisu ani jeho doručenie nepredstavuje vznik účtovného prípadu v zmysle § 2 ods. 2 zákona o účtovníctve. Ak by sa podnikateľ dohodol s bankou napr. na štvrťročnej periodicite spracovávania a doručovania bankových výpisov, ukázalo by sa nesprávne uplatnenie dňa uskutočnenia účtovného prípadu ešte vypuklejšie. ZAÚČTOVANIE NÁKUPU CENÍN Podnikateľ 10. 1. 2009 zakúpil v hotovosti 200 ks poštových známok po 0,50 centov v celkovej sume 100 eur. Ako a do akých kníh podnikateľ zaúčtuje nákup cenín? Keďže na nákup poštových známok podnikateľ použil hotovosť vybratú z pokladnice účtovnej jednotky, výber 100 eur sa zaúčtuje na základe výdavkového pokladničného dokladu v peňažnom denníku do stĺpca peňažné prostriedky v hotovosti – výdavok a zároveň do stĺpca priebežné položky – príjem. V pokladničnej knihe sa na základe toho istého účtovného dokladu zaúčtuje úbytok peňažných prostriedkov v hotovosti (100 eur) Prijatie poštových známok sa v peňažnom denníku zaúčtuje do stĺpca peňažné prostriedky v hotovosti – príjem a do stĺpca priebežné položky – výdavok, a to na základe príjmového pokladničného dokladu o príjme cenín. Prijatie 200 ks poštových známok v sume 100 eur sa zaúčtuje do knihy cenín na základe toho istého pokladničného dokladu. ZAÚČTOVANIE ROZDIELU MEDZI ÚČTOVNOU A DAŇOVOU ZOSTATKOVOU HODNOTOU Účtovná jednotka uviedla do používania DHM v sume 80 000 eur v marci 2009. V odpisovom pláne určila, že dlhodobý hmotný majetok bude používa 48 mesiacov a účtovné odpisy bude zaokrúhľovať na celé eurá. V januári 2010 sa rozhodne, že pre účtovné odpisy uplatní postup podľa § 28 ods. 3 zákona o účtovníctve, t.j. Účtovné odpisy sa rovnajú daňovým odpisom. Ako účtovná jednotka zaúčtuje rozdiel medzi účtovnou a daňovou zostatkovou hodnotou? Podľa § 20 ods. 10 postupov účtovania sa dlhodobý majetok pri účtovných odpisoch začne odpisovať v mesiaci, v ktorom bol zaradený do používania, t.j. v marci 2009. Keďže v roku 2009 sa v knihe dlhodobého majetku zaúčtujú účtovné odpisy za 10 mesiacov v sume 16 670 eur, v účtovnej závierke za rok 2009 sa v r. 02 Výkazu o majetku a záväzkoch uvedie účtovná zostatková cena v sume 63 330 eur. Daňové odpisy predmetného DHM predstavujú 20 000 eur vzhľadom na to, že doba odpisovania tohto majetku podľa prílohy č. 1 zákona o dani z príjmov je 4 roky. V knihe dlhodobého majetku sa uvedie k 31. 12. 2009 daňová zostatková hodnota v sume 60 000 eur. Ak sa účtovná jednotka rozhodne uplatniť od roku 2010 odpisovanie podľa § 28 ods. 3 zákona o účtovníctve, použije pri zostavovaní účtovnej závierky za rok 2010 ustanovenie § 23 ods. 7 postupov účtovania v JÚ. Zistí rozdiel medzi účtovnou zostatkovou hodnotou k 1. 1. 2010 a daňovou zostatkovou hodnotou k 31. 12. 2010 takto: Účtovná zostatková hodnota k 1. 1. 2010 . . . . . . . . . . . . . . 63 330 eur Daňová zostatková hodnota k 31. 12. 2010 . . . . . . . . . . . . 40 000 eur Rozdiel . . . . . . . . . . . . . . . . + 23 330 eur Zostatková hodnota k 31. 12. 2010 . . . . . . . . . . . . 40 000 eur Vzhľadom na to, že účtovná zostatková hodnota prevyšuje daňovú zostatkovú hodnotu o 23 330 eur môže sa v knihe dlhodobého majetku zaúčtovať jednorazový odpis, čím dôjde k zjednoteniu zostatkovej hodnoty na sumu 40 000 eur. Uvedená zostatková hodnota sa v účtovnej závierke za rok 2010 vykáže v r. 02 Výkazu o majetku a záväzkoch. V rokoch 2011 a 2012 sa predmetný dlhodobý hmotný majetok odpisuje len podľa príslušných ustanovení zákona o dani z príjmov. (Odpovedala Ing. Zdenka Fabová – Poradca 9/2009)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ZNIŽOVANIE NEZAMESTNANOSTI V jednotlivých krajinách sa obavy občanov zo straty zamestnania odlišujú. Tretina Európanov považuje nezamestnanosť za najdôležitejší problém hospodárstva. Najväčšie obavy z prípadnej nezamestnanosti majú v Európe Nemci, Španieli a Francúzi. Naopak, najmenej nezamestnanosť trápi Holanďanov a Britov – čiže krajiny s tradične nízkou nezamestnanosťou. Vo všetkých krajinách je najnižšia miera nezamestnanosti v hlavných a veľkých mestách. Ak sa domácej ekonomike darí, potom vyspelejším regiónom sa darí ešte viac. Hlavnou hybnou silou pre ekonomiku je totiž výroba produktov s vysokým podielom nových technológií alebo poskytovanie kvalitných služieb – a pre toto sú vždy potrební schopní zamestnanci, ktorí sa pochopiteľne nachádzajú v regiónoch s najvyššími príjmami. V HLAVNÝCH MESTÁCH EU JE VYŠŠIA ŽIVOTNÁ ÚROVEŇ OBYVATEĽOV – Dôvodom je viac pracovných príležitostí, firmy majú k dispozícii vzdelanejšie obyvateľstvo, viac sa tu darí podnikaniu – kúpna sila obyvateľov je vyššia a podmienky pre rozvoj služieb sú lepšie ako v malých mestách. Podľa štúdie analytickej spoločnosti GFK „Challenges of Europe 2008“ majú Európania najväčšie obavy z rastu cien a nezamestnanosti. Oproti minulému roku sa zvýšil počet Európanov, ktorí majú obavy zo zvyšovania cien a poklesu kúpnej sily ich miezd a platov, o 11 %. Hlavne vo Francúzsku, Belgicku, Rusku a Rakúsku je táto téma pre občanov veľmi dôležitá. Celkovo najviac majú obavy z nepriaznivých hospodárskych, sociálnych a politických udalostí Nemci, Francúzi a Rakúšania. Naopak, najviac sú „kľudní“ Holanďania, Belgičania a Španieli. MIERA NEZAMESTNANOSTI V EURÓPE neustále mierne klesá a v júli v roku 2008 bola už len 6,8 %, v členských krajinách OECD dokonca 5,8 % - v minulom roku to bolo ešte o 0,2 % menej. V niektorých regiónoch je už tak nízka, že pre tunajšie firmy je problémom nájsť nového pracovníka. Medziročné porovnanie najvyspelejších štátov sveta:
PODPORA V NEZAMESTNANOSTI – Firmy zanikajú a nové vznikajú – takže, dostať výpoveď nie je ničím nezvyčajným. Nájsť v súčasnej dobe zamestnanie je jednoduchšie ako predtým, aj napriek tomu to však môže trvať niekoľko mesiacov. Avšak výška a doba poberania podpory v nezamestnanosti v celej Európe klesá. V každom členskom štáte má inú hodnotu a je poskytovaná v odlišných časových intervaloch. Ak občan nenastúpi do zamestnania do zákonom stanovenej doby, už nemá na podporu v nezamestnanosti nárok a je odkázaný na sociálne dávky. Aby mal nezamestnaný, v každom európskom štáte, nárok na podporu v nezamestnanosti, musí o ňu písomne požiadať a preukázať sa potrebnou dobou zamestnania alebo inou zárobkovou činnosťou, pri ktorej odvádzal sociálne poistenie. Musí sa hlásiť na Úrade práce a byť mu k dispozícii. Najvyššie nároky na nezamestnaného sú vo Veľkej Británii a Írsku. NAJMENEJ „CHUDOBNÝCH NEZAMESTNANÝCH“je v Škandinávii – Nezamestnaní sú na tom najhoršie v Estónsku, na Slovensku, v Luxembursku, vo Veľkej Británii, na Malte, v Taliansku a v Írsku. Takmer každý druhý tu nedosahuje príjem vo výške 60 % mediánu. V týchto krajinách je podpora v nezamestnanosti porovnateľná s ostatnými, avšak následujúce sociálne dávky už nie sú tak vysoké. V Luxembursku síce patria takmer všetky sociálne dávky medzi najvyššie v Európe, súčasne je tu druhá najvyššia priemerná mzda v Európe, takže ani štedrý štátny systém nezaručuje 50 % nezamestnaným Luxemburčanom príjem vyšší, ako je hranica „chudoby“ v Luxembursku. PODPORA V NEZAMESTNANOSTI V EURÓPSKYCH KRAJINÁCH Dánsko Nárok na podporu v nezamestnanosti má občan, ktorý v posledných troch rokoch bol zamestnaný minimálne 52 týždňov a odvádzal všetky daňové odvody. Výška podpory v nezamestnanosti sa počíta z priemerného príjmu za posledné 3 mesiace. Výška podpory je 90 %, maximálne však 417 euro týždenne. Mladí nezamestnaní hneď po škole dostanú 376 euro týždenne. Podpora v nezamestnanosti sa vypláca maximálne štyri roky. Estónsko Nárok na podporu v nezamestnanosti má občan, ktorý v posledných dvoch rokoch, aspoň počas jedného roka riadne odvádzal sociálne poistenie. Výška podpory v nezamestnanosti je prvých sto dní 50 % z vymeriavacieho základu (priemerný príjem za posledných 12 mesiacov) a potom je 40 %. Podpora v nezamestnanosti je vyplácaná podľa počtu rokov poistenia (buď 180 dní – do piatich rokov poistenia, 270 dní – od piatich do desiatich rokov rokov poistenia alebo 360 dní – nad desať rokov poistenia). Írsko Nárok na podporu v nezamestnanosti má občan, ktorý v priebehu predchádzajúceho roka najmenej počas 39 týždňov riadne odvádzal sociálne poistenie. Výška podpory v nezamestnanosti je určená paušálne, a to vo výške 186 euro týždenne. Navyše na každé dieťa dostáva nezamestnaný 22 euro týždenne. Nárok na podporu v nezamestnanosti je 390 dní. Taliansko Nárok na podporu v nezamestnanosti má občan, ktorý počas posledných dvoch rokov minimálne po dobu jedného roka riadne odvádzal sociálne poistenie. Výška podpory v nezamestnanosti je 40 % z príjmu za posledné 3 mesiace, maximálne však 985 euro mesačne. Nárok na podporu v nezamestnanosti je 180 dní, pre občanov starších ako 50 rokov je 270 dní. Luxembursko Nárok na podporu v nezamestnanosti má občan, ktorý v minulom kalendárnom roku riadne odvádzal sociálne poistení počas 26 týždňov. Výška podpory v nezamestnanosti je 80 % priemerného príjmu za posledné 3 mesiace. Rodiny s deťmi poberajú podporu vo výške 85 %. Nárok na podporu v nezamestnanosti je 365 dní. Holandsko Nárok na podporu v nezamestnanosti má občan, ktorý počas posledných 39 týždňov minimálne počas 26 týždňov riadne odvádzal sociálne poistenie. Výška podpory v nezamestnanosti je 70 % z minimálnej mzdy. Dĺžka nároku na podporu v nezamestnanosti je závislá od dĺžky poistenia a veku občana, pohybuje sa od 6 mesiacov po dobu 5 rokov (4 roky poistenia – 9 mesiacov, 5 - 10 rokov poistenia 9 mesiacov, 10 - 15 rokov poistenia – 12 mesiacov, 15 - 20 rokov poistenia – 18 mesiacov, 20 - 25 rokov poistenia – 24 mesiacov, 25 - 30 rokov poistenia – 30 mesiacov, 30 - 35 rokov poistenia – 36 mesiacov, 35 - 40 rokov poistenia – 48 mesiacov, 40 rokov poistenia – 60 mesiacov). Absolventi škôl majú nárok na podporu v nezamestnanosti 6 mesiacov. Grécko Nárok na podporu v nezamestnanosti má občan, ktorý počas posledných štrnástich mesiacov riadne odvádzal sociálne poistenie v priebehu 125 dní. Výška podpory v nezamestnanosti sa počíta z priemernej mzdy za posledných 12 mesiacov. Jej výška je 40 %, maximálne však 2/3 minimálnej mzdy. Doba poskytovania podpory závisí od veku a dĺžky poistenia občana, pohybuje sa v rozpätí 5 až 12 mesiacov. Občania starší ako 49 rokov poberajú podporu v nezamestnanosti celý rok. Španielsko Nárok na podporu v nezamestnanosti má občan, ktorý počas posledných 6 rokov riadne odvádzal sociálne poistenie v priebehu 360 dní. Výška podpory v nezamestnanosti je 70 % z priemernej mzdy za zvyšných 6 mesiacov je len 60 %. Maximálna výška podpory v nezamestnanosti je 2,2 násobok minimálnej mzdy. Trvanie nároku na výplatu podpory v nezamestnanosti závisí od dĺžky poistenia občana a pohybuje sa od 4 mesiacov do 2 rokov (závisí na veku, dobe poistenia a počte detí). Veľká Británia Nárok na podporu v nezamestnanosti má občan, ktorý počas posledného roka najmenej 39 týždňov riadne odvádzal sociálne poistenie. Výška podpory v nezamestnanosti je určená paušálne. Občania starší ako 25 rokov dostávajú týždenne 85 euro, vo veku 18 – 24 rokov dostávajú týždenne 68 euro, mládež vo veku 16 – 17 rokov dostáva týždenne 51 euro. Nárok na podporu v nezamestnanosti je iba 182 dní počas jednej periódy nezamestnanosti. NAJNIŽŠIA MIERA NEZAMESTNANOSTI je v súčasnom období v Dánsku (2,3 %) a v Nórsku (2,6 %). Naopak najvyššia je v Španielsku (11,0 %) a na Slovensku (10,3 %). Najväčšia miera nezamestnanosti v priebehu posledných troch rokov klesla práve na Slovensku a v Poľsku. ŽENY V EURÓPE sú častejšie nezamestnané ako muži. Vo väčšine členských štátov Európskej únie to ženy majú pri uplatňovaní sa na trhu práce ťažšie než muži. Za celú Európsku úniu je nezamestnanosť žien 9,8 %, proti nezamestnanosti mužov 7,9 %. Najnižšie rozdiely v nezamestnanosti na základe pohlavia sú ako zvyčajne v Dánsku, Fínsku a Švédsku, v krajinách strednej Európy a v Holandsku a vo Veľkej Británii. Vo Veľkej Británii, Írsku, Estónsku a Lotyšsku je ako v jediných krajinách nezamestnanosť žien nižšia ako nezamestnanosť mužov – avšak ide len o minimálny rozdiel. Oproti tomu najvyššie rozdiely v nezamestnanosti žien a mužov sú v južných krajinách Európy, napríklad v Grécku je nezamestnanosť žien 15,5 %, čo je dvojnásobne viac ako pri mužoch (6,2 %). Podobná situácia je tiež v Španielsku, Taliansku a Luxembursku. V Európe majú nezamestnaní podstatne lepšie podmienky ako v ostatných členských krajinách OECD. Vzhľadom k prepracovanej sociálnej politike a množstvu štátnych dávok je najmenej chudobných nezamestnaných (t.j. majúcich príjem nižší než 60 % mediánu) v Škandinávii – približne každý piaty. V západnej Európe je to približne každý druhý a v mimoeurópskych krajinách dokonca 80 %. Výška podpory v nezamestnanosti je v Európe pomerne vysoká, ale je možné ju poberať len obmedzený čas. Do pasce chudoby sa tak v Európe dostávajú až tí ľudia, ktorí sú odkázaní na sociálne dávky, ktorých výška je už podstatne nižšia. Sociálna politika v EU je na vysokej úrovni, avšak v mnohých krajinách sa už priblížila k hranici svojich finančných možností. V budúcnosti bude pre veľa krajín veľmi ťažké si udržať nastavenú úroveň.... (Bc. Petr Gola)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
LÁSKA A PENIAZE Jeden má šťastie, lásku, priateľov i peniaze, a druhý – účet za to. W. Czernak Lásku a peniaze netreba kradnúť. Oboje zanecháva stopy. D. Lučkanič Láska je ako nahé dieťa. Myslíš, že má vrecká na peniaze? Ovidius Peniaze vám lásku kúpiť nemôžu, avšak zlepšujú vaše postavenie pri vyjednávaní. L. J. Peter Láska je jediná vášeň, ktorá sa platí mincami, čo si sama razí. T. Tasso Láska všetko prekoná – s výnimkou nedostatku peňazí a bolesti zubov. M. Westová Niektorí muži platia peniazmi, iní slobodou. D. Kováč Žena sa cíti šťastná, keď muž píše svoje vyznania lásky na veľké bankovky. Heyse V láske treba mať plné srdcia, v manželstve plné vrecká. M. Hodál Cena lásky je taká veľká, koľko za ňu musí človek zaplatiť. A ak niekedy získal lásku lacno, potom oklamal sám seba. W. Faulkner
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
NOVÉ ZO ZBIERKY ZÁKONOV SLOVENSKEJ REPUBLIKY Čiastka číslo 57/2009 zo dňa 30. 4. 2009 155/2009 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 20/2009 Z. z. o podmienkach poskytovania podpory v poľnohospodárstve formou priamych platieb 156/2009 Vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky č. 371/2007 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o identifikácii a registrácii oviec a kôz Čiastka číslo 58/2009 zo dňa 30. 4. 2009 157/2009 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Protokolu k Severoatlantickej zmluve o pristúpení Chorvátskej republiky Príloha k čiastke 58 - k oznámeniu č. 157/2009 Z. z. Čiastka číslo 59/2009 zo dňa 30. 4. 2009 158/2009 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Protokolu k Severoatlantickej zmluve o pristúpení Albánskej republiky Príloha k čiastke 59 – k oznámeniu č. 158/2009 Z. z. Čiastka číslo 60/2009 zo dňa 30. 4. 2009 159/2009 Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 648/2008 Z. z. o rozsahu vykonávania rozhodnutí, opatrení a úkonov trestného konania vo vyšetrovaní alebo skrátenom vyšetrovaní Čiastka číslo 61/2009 zo dňa 5. 5. 2009 160/2009 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o cenných papieroch) v znení neskorších predpisov a o doplnení niektorých zákonov 161/2009 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Zmluvy medzi Slovenskou republikou a Spojenými štátmi americkými o zintenzívnení spolupráce pri predchádzaní a boji proti trestnej činnosti Príloha k čiastke 61 – k oznámeniu č. 161/2009 Z. z. Čiastka číslo 62/2009 zo dňa 6. 5. 2009 162/2009 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Európskeho dohovoru o odškodňovaní obetí násilných trestných činov Príloha k čiastke 62 – k oznámeniu č. 162/2009 Z. z. Čiastka číslo 63/2009 zo dňa 6. 5. 2009 163/2009 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o Zmenách Poplatkového poriadku k Dohovoru o udeľovaní európskych patentov (Európskemu patentovému dohovoru) Príloha k čiastke 63 – k oznámeniu č. 163/2009 Z. z. Čiastka číslo 64/2009 zo dňa 6. 5. 2009 164/2009 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Druhého protokolu k Dohovoru o ochrane finančných záujmov Európskych spoločenstiev Príloha k čiastke 64 – k oznámeniu č. 164/2009 Z. z. Čiastka číslo 65/2009 zo dňa 12. 5. 2009 165/2009 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 136/2001 Z. z. o ochrane hospodárskej súťaže a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 347/1990 Zb. o organizácii ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení zákona č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov 166/2009 Oznámenie Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa mení a dopĺňa výnos Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky č. 2/2002 na vykonanie zákona č. 163/2001 Z. z. o chemických látkach a chemických prípravkoch v znení neskorších predpisov (Zdroj: Zbierka zákonov SR)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
15. 5. – piatok Daň z príjmov – odvod dane vyberanej zrážkou z tých príjmov, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane (oznámenie o zrážkovej dani z príjmov zo závislej činnosti až v rámci štvrťročného prehľadu) Daň z príjmov – odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane 20. 5. – streda DPH – predloženie žiadosti o registráciu pre DPH zdaniteľnou osobou, ktorej obrat za najviac 12 predchádzajúcich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov dosiahol v apríli 2009 35 000 € 25. 5. – pondelok DPH – podanie daňového priznania k DPH za apríl 2009 (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac) – splatnosť DPH za apríl 2009 pre platiteľov s mesačnou daňovou povinnosťou Spotrebné dane – podanie daňového priznania a splatnosť spotrebnej dane z liehu, vína, piva, tabakových výrobkov, minerálneho oleja, elektriny, uhlia a zemného plynu za apríl 2009 do výplatného termínu Poistné – splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní, splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za apríl 2009 do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru Daň z príjmov – odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti za apríl 2009 – prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za apríl 2009 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke Do 15 dní oznámiť správcovi dane: Daň z príjmov – vznik povinnosti zrážať daň z príjmov alebo preddavky na daň z príjmov alebo daň z príjmov vyberať Správa dane – zmenu skutočností o daňovníkovi a o zániku daňovej povinnosti Správa dane – zrušenie činnosti daňového subjektu Do 30 dní Správa dane – odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť alebo začatia výkonu inej zárobkovej činnosti – registrovať sa u miestne príslušného správcu dane Správa dane – oznámiť správcovi dane vykonávanie činnosti alebo poberanie príjmov podliehajúcich dani, Správa dane – oznámiť správcovi dane zriadenie stálej prevádzkarne Správa dane – pred zrušením stálej prevádzkarne oznámiť túto skutočnosť správcovi dane Miestne dane – oznámiť správcovi dane z nehnuteľností rozhodujúce skutočnosti pre vznik alebo zánik daňovej povinnosti k dani z nehnuteľnosti ako aj zmenu týchto skutočností Miestne dane – vznik daňovej povinnosti k dani z motorových vozidiel Miestne dane – zmenu skutočností rozhodujúcich na určenie dane z motorových vozidiel
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
POSTUPY ÚČTOVANIA V ROKU 2009 S účinnosťou od 20. marca 2009 vstúpili do platnosti novely postupov účtovania pre účtovné jednotky účtujúce v sústave jednoduchého a podvojného účtovníctva. Novely je potrebné zohľadniť v účtovníctve v účtovnom období začínajúcom od 1. januára 2009, pretože ustanovenia opatrení sa použijú pri zostavení účtovnej závierky za účtovné obdobie, ktoré sa končí po 28. februári 2009. BALÍČEK POSTUPY ÚČTOVANIA , Poradca 9/2009, DUO 5/2009, Aktualizácia 2009 I/4 - zadarmo Odpisovanie majetku – zmeny v roku 2009 (príspevok) mesačník Dane účtovníctvo odvody bez chýb, pokút a penále 5/2009 (A4, 88 str). Postupy účtovania v JÚ a PÚ (s komentárom) mesačník Poradca 9/2009 (A5, 240 str.) úplné znenia opatrení Aktualizácia 2009 I/4 - (A5, 112 str.) AUTOMOBIL V PODNIKANÍ Úprava cestovných náhrad je významnou súčasťou pracovnoprávnych predpisov. Nadväzuje na § 145 ods. 1 Zákonníka práce, podľa ktorého zamestnávateľ poskytuje zamestnancovi za podmienok ustanovených v zákone o cestovných náhradách cestovné náhrady, náhrady sťahovacích výdavkov a iných výdavkov, ktoré mu vzniknú pri plnení pracovných povinností. S účinnosťou od 1. apríla 2009 sa menia sadzby náhrad stravného pri pracovných cestách opatrením MPSVaR. Vyhláška MZ SR č. 143/2009 Z. z., ktorou sa ustanovujú druhy lekárničiek a obsah lekárničiek pre cestnú dopravu, nadobudla účinnosť 1. mája 2009. BALÍČEK AUTOMOBIL V PODNIKANÍ,.Poradca 10/09, DUO 5/09, PaM 6/09, DUO 6/09 - zadarmo Zákon o cestovných náhradách – s komentárom mesačník Poradca 10/2009, (A5, cca 224 str.) Autolekárnička v motorovom vozidle podnikateľa, Dotácia na kúpu motorového vozidla - využitie v podnikaní - príspevky mesačník DUO 5/2009, (A4, 88 str.) Zvýšenie súm stravného od 1. 4. 2009, Exekúcia príkazom na zadržanie vodičského preukazu - príspevky PaM 6/2009, (A4, 88 str.) Nová vyhláška, ktorou sa ustanovujú druhy lekárničiek a obsah lekárničiek pre cestnú dopravu - príspevok DUO 6/2009, (A4, 88 str.) Bližšie informácie o cenách a spôsobe objednania získate aj na telefónnom čísle 041 5652 983.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poradca - mesačník nielen pre podnikateľov, č. 9/2009
Dane, účtovníctvo – vzory a prípady (DÚVaP) – mesačník, č. 5/2009
Dane, účtovníctvo, odvody bez chýb, pokút a penále – (DUO) formát A 4 mesačník, č. 5/2009
Verejná správa – (VS) - formát A 4 mesačník, č. 5/2009
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále – (PaM) – mesačník, č. 5/2009
1 000 riešení – dvojmesačník, č. 3/2009
AKTUALIZÁCIE K ZBORNÍKOM ZÁKONY I. - VI. Aktualizácia č. III/2
Aktualizácia č. II/2
Aktualizácia č. I/4
PRIPRAVUJEME Poradca 10/2009 (V/2009)
Dane, účtovníctvo – vzory a prípady (DÚVaP), č. 6/2009 (V/2009)
Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb, pokút a penále DUO č. 6/2009 ( V/2009)
Verejná správa – (VS) č. 6/2009 ( V /2009)
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 6/2009 (V/2009)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stručný návod na vyplnenie objednávky
Ceny sú uvedené bez DPH a distribučných nákladov, pokiaľ nie je priamo
pri cene uvedené inak. Emailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určená čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ak ste s našimi službami a produktami spokojní, povedzte to Vašim známym, priateľom, kolegom! Ak ste nespokojní, máte pripomienky alebo námety, napíšte nám, zatelefonujte, faxujte!
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Copyright (c) Poradca s.r.o., 2002 - 2008 |