P O R A D C A
e-m@ilové noviny
č. 11/2005
21. 9. 2005

 

 
 
 Téma novín 
 Otázky a  odpovede 
 Veselo i vážne 
 Začíname  podnikať 
 Legislatíva 
 Ekonomika 
 Nezabudnite 
 Praktická  komunikácia 
 Naše publikácie 
 Objednávka 
 Kontakty 
 

Vážení čitatelia!

     Tému novín sme venovali aktuálnemu príspevku o uplatňovaní dane z pridanej hodnoty v cestovnom ruchu. Už od nadobudnutia účinnosti nového zákona o dani z pridanej hodnoty v roku 2002 platitelia dane, ktorí poskytujú služby v cestovnom ruchu, uplatňujú osobitný spôsob zdaňovania svojich služieb. Osobitnú úpravu zdaňovania služieb cestovného ruchu sú povinné uplatňovať cestovné kancelárie a cestovné agentúry - platitelia dane, ktorí obstarávajú od iných subjektov služby cestovného ruchu a tieto vo svojom mene predávajú konečným zákazníkom. Otázky a odpovede týkajúce sa príspevku témy novín nájdete v rubrike s rovnomenným názvom.
Čo dôležité vyplýva z parciálnej novely zákona č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde, ktorá bola schválená koncom júna t. r. sa dočítate v rubrike Začíname podnikať. Zákon bol zverejnený v Zbierke zákonov pod poradovým číslom 313/2005 Z. z. a nadobúda účinnosť 1. septembra 2005. Novelou zákona sa od septembra t. r. zvyšuje limit maximálnej výšky priemerného zárobku zamestnanca ako jednej z viacerých podmienok, aby zamestnancovi vznikol právny nárok na príspevok na dopravu zo sociálneho fondu.
Praktická komunikácia približuje úskalia mailovania, ako ovplyvňuje náš pracovný i osobný život.



Ing. Lenka Hlaváčová
zodpovedná redaktorka
poradca@i-poradca.sk

V tomto čísle nájdete:
 
 
CESTOVNÝ RUCH A DPH - téma novín

 

Cestovné kancelárie, cestovné agentúry a uplatňovanie dane z pridanej hodnoty pri predaji služieb cestovného ruchu

     Už od roku 2002 platitelia dane, ktorí poskytujú služby v cestovnom ruchu, uplatňujú osobitný spôsob zdaňovania svojich služieb. Osobitnú úpravu zdaňovania služieb cestovného ruchu sú povinné uplatňovať cestovné kancelárie a cestovné agentúry (ďalej len "CK") - platitelia dane, ktorí obstarávajú od iných subjektov služby cestovného ruchu a tieto vo svojom mene predávajú konečným zákazníkom. Osobitná úprava je v súčasnosti obsiahnutá v § 65 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov (ďalej len "zákon o DPH").
CK je pri predaji služieb cestovného ruchu povinná uplatňovať osobitné zdaňovanie podľa § 65 okrem prípadov, ak poskytuje služby cestovného ruchu podnikateľovi, ktorý je platiteľom dane a ktorý služby kupuje na účel svojho ďalšieho podnikania napr. s cieľom ďalšieho predaja kombinácie služieb. V takom prípade použije CK bežný postup zdaňovania.

Postup CK pri predaji služieb cestovného ruchu konečnému zákazníkovi - § 65

     Služby CK spočívajú v kombinácii viacerých služieb, a to najmä ubytovania, stravovania a dopravy, ktoré CK obstará od iných osôb a následne ich predáva vo vlastnom mene zákazníkom (cestujúcim). Tieto vopred zorganizované balíky služieb predávané konečnému zákazníkovi sa považujú u CK za poskytnutie jednej služby. Miesto dodania tejto služby sa posudzuje podľa § 15 ods. 1 zákona o DPH - to zn., že táto služba spočívajúca v skompletizovaní služieb cestovného ruchu sa pri predaji konečnému zákazníkovi zdaní v krajine, kde má CK svoje sídlo alebo prevádzkareň, z ktorej sa realizuje predaj služby (zájazdu).

Ako postupuje CK pri obstaraní služieb, ktoré sú zahrnuté
do cestovného balíka predaného konečnému zákazníkovi (cestujúcemu)
  1. Služby obstarané od platiteľa dane (ubytovanie, stravovanie, doprava,…) zahrnie CK do kalkulácie ceny zájazdu s daňou. CK si pri obstaraní týchto služieb nemôže uplatniť odpočítanie dane.
  2. Služby obstarané od osoby v tuzemsku, ktorá nie je platiteľom dane, zahrnie CK do kalkulácie ceny zájazdu vo výške, za ktorú služby obstaral.
  3. Služby obstarané od osôb z iného členského štátu zahrnie CK do kalkulácie ceny zájazdu s daňou uplatnenou k cene služby. CK si nemôže žiadať refundáciu dane v členskej krajine EÚ, v ktorej sa služby cestovného ruchu poskytujú.
  4. Služby obstarané od osôb z tretích krajín zahrnie CK do kalkulácie ceny zájazdu vo výške, za ktorú služby obstaral.
Ako určí CK základ dane
Pri predaji zájazdov konečnému zákazníkovi sa uplatňuje osobitný spôsob určenia základu dane. Základ dane je rozdiel medzi celkovou cenou platenou zákazníkom za zájazd a súčtom cien služieb cestovného ruchu obstaraných od iných osôb, príp. do tohto súčtu zahrnie CK aj cenu vlastnej služby. Rozdielový základ dane predstavuje prirážku cestovnej kancelárie, ktorá sa zdaňuje (považuje sa za cenu vrátane DPH).
Niektorá zo služieb tvoriacich zájazd môže byť poskytovaná priamo CK ako vlastný výkon, napr. CK môže mať vlastné ubytovacie zariadenie alebo dopravu môže poskytovať vlastným dopravným prostriedkom. Tieto vlastné služby CK musí osobitne zdaniť (odviesť daň na výstupe) a následne do výpočtu rozdielového základu dane zahrnie do súčtu obstaraných služieb aj cenu vlastnej služby s daňou.

Poistenie zákazníka CK obstaráva poistenie u poisťovne v mene a na účet zákazníka, a preto do kalkulácie ceny zájazdu na účely určenia základu dane CK poistenie nezahŕňa.

Kedy vzniká daňová povinnosť pri predaji zájazdu
Daňová povinnosť vzniká dňom poskytnutia poslednej služby tvoriacej súčasť balíka skompletizovaných služieb cestovného ruchu. V prípade, ak zákazník zaplatí za zájazd vopred, daňová povinnosť vzniká prijatím platby a ak zaplatí len časť ceny zájazdu, vzniká daňová povinnosť v rozsahu prijatej platby.

Aké plnenia uvádza CK do daňového priznania
Do daňového priznania uvádza CK tie prijaté plnenia, pri ktorých jej vzniklo právo na odpočítanie dane (napr. odpočítanie dane vzťahujúce sa k prijatým plneniam, ktoré predstavujú režijné náklady CK). Obstarané služby, ktoré tvoria súčasť zájazdu, neuvádza do daňové priznania, pretože pri ich kúpe nevzniká nárok na odpočítanie dane. Do daňového priznania, do riadku dodanie tovarov a služieb, uvádza CK prirážku (rozdielový základ) a jej zodpovedajúcu daň.

CK v rámci svojej živnosti môže predávať aj predmety súvisiace s cestovným ruchom ako napr. mapy, plány, cestovné poriadky, spomienkové predmety. Pri ich nákupe si CK uplatní odpočet dane a pri ich predaji zákazníkovi uplatní daň na výstupe.

Povinnosť viesť záznamy
Pre každý jednotlivý zájazd bez ohľadu na to, či bol poskytnutý individuálne, alebo pre skupiny musí CK viesť záznamy.
     Pokiaľ CK v čase predaja zájazdu ešte nezaplatila za služby obstarané od iných osôb, vychádza pri výpočte základu dane z cien predbežne dohodnutých s posky-tovateľom služby a tieto ceny uvádza aj v záznamoch na účely určenia základu dane. Pri určení základu dane CK vždy vychádza z ceny, ktorú buď už zaplatila poskytovateľovi služby, alebo z ceny, ktorá bola dohodnutá s poskytovateľmi služieb a z ceny zaplatenej zákazníkom. Ak sa cena služieb obstaraných od tretích osôb dodatočne zmení (po predaji zájazdu), CK nerobí žiadne dodatočné opravy základu dane (platí kalkulovaná cena obstaraných služieb v čase predaja zájazdu). Opravu základu dane môže CK urobiť iba v prípade, ak sa dodatočne znížila cena zájazdu (napr. z dôvodu reklamácie), avšak musí preukázať, že zákazníkovi vrátila časť zaplatenej ceny.
     V určitých prípadoch bude prirážka CK oslobodená od dane. Ak CK predáva zájazd, ktorý je kombináciou služieb poskytovaných na území tretích štátov, neodvedie CK zo svojej prirážky daň. V prípade, že časť služieb cestovného ruchu je poskytovaná v tretej krajine a časť služieb na území EÚ, zdaní CK len časť prirážky, ktorá sa vzťahuje na služby poskytované v EÚ, napr. CK predá zájazd do Chorvátska, ubytovacie a stravovacie služby sú poskytnuté na území tretieho štátu, ale doprava autobusom je na území EÚ, CK zdaní len pomernú časť svojej prirážky, ktorá pripadá na zabezpečenie dopravy v rámci EÚ.CK môže uzavrieť s inou CK zmluvu o sprostredkovaní predaja zájazdu. CK, ktorá predáva zájazd v mene a na účet inej cestovnej kancelárie, uplatňuje daň na výstupe len z odmeny za sprostredkovanie predaja zájazdu. Odmena za sprostredkovanie je oslobodená od dane v prípade, ak sprostredkovateľ sprostredkuje zájazd, ktorý pozostáva zo služieb poskytovaných na území tretieho štátu. Ak je len časť služieb poskytovaných na území tretieho štátu, oslobodenie od dane pri sprostredkovaní predaja zájazdu sa uplatní pomerne.

Predaj služieb cestovného ruchu podnikateľovi, ktorý je platiteľom dane

     Na rozdiel od predaja služieb cestovného ruchu konečnému zákazníkovi, kedy je CK povinná zdaňovať len rozdiel medzi cenou zájazdu a cenou kúpených služieb (to zn. prirážku, resp. maržu CK), sa pri predaji služieb cestovného ruchu osobe, ktorá je podnikateľom - platiteľom dane a ktorá služby kupuje na účel svojho ďalšieho podnikania, napr. s cieľom ďalšieho predaja kombinácie služieb, použije bežný postup. Uvedené vyplýva z § 65 ods. 10 zákona o DPH. V týchto prípadoch si CK uplatní odpočet dane z ceny obstaraných služieb a na výstupe tieto zdaní daňou z pridanej hodnoty. Taktiež bežný postup zdanenia použije CK v prípade, ak predá služby cestovného ruchu podnikateľovi - platiteľovi dane na účely jeho pracovnej (služobnej) cesty. Podnikateľ by mal u CK výslovne žiadať obstaranie ubytovania, stravy na účely zabezpečenia pracovnej cesty a CK by mala mať k dispozícii dôkaz o účele objednaných služieb, aby mohla preukázať z akého dôvodu nepoužila osobitný spôsob zdanenia prirážky.
     Takýto postup však neplatí, ak CK predá zájazd podnikateľovi, ktorý kupuje zájazd pre svojich zamestnancov. V týchto prípadoch ide o predaj pre konečného zákazníka, ktorým je zamestnanec a CK uplatní osobitný spôsob zdanenia prirážky. Aplikácia § 65 ods. 10 zákona o DPH, podľa ktorého CK použije bežný postup pri predaji služieb cestovného ruchu platiteľovi dane na jeho podnikanie, je v praxi problematická, a to z dôvodu, že toto ustanovenie dovoľuje použiť bežný režim zdanenia len v prípade, ak CK predá služby platiteľovi dane. Takto koncipované ustanovenie môže spôsobiť problémy najmä v prípade, ak slovenská CK predá zájazd cestovnej kancelárii iného členského štátu. Otázkou je, či slovo platiteľ dane použitý v § 65 ods. 10 zákona možno vykladať len v intenciách slovenského zákona, čo znamená, že bežný postup zdaňovania by sa mohol uplatniť len v prípade, ak CK predá zájazd podnikateľovi (napr. inej CK v SR), ktorý je registrovaným platiteľom dane v SR. Do konca apríla 2004 zákon ustanovoval, že CK použije bežný postup v prípade, ak predá zájazd inému podnikateľovi, t.j. aj podnikateľovi z iného členského štátu. V konečnej fáze legislatívneho procesu súčasne platného zákona o DPH, sa presadila požiadavka úpravy § 65 ods. 10, ktorá vyústila do dnešnej podoby znenia.
     Postup, ktorý sa uplatňuje v iných členských krajinách pri predaji zájazdu CK inej CK z iného členského štátu, je taký, že platiteľ dane postupuje bežným spôsobom, t.j. odpočíta si daň zo služieb obstaraných od iných osôb a uplatní na poskytované služby daň z pridanej hodnoty, t.j. nepoužije zdaňovanie marže. V prípade, ak CK obstará služby v inom členskom štáte (a zájazd predá inej CK), má právo na refundáciu dane zaplatenej za službu v tom členskom štáte, z ktorého službu obstarala a na výstupe uplatní k jednotlivým službám daň z pridanej hodnoty. Tento postup by mal byť rovnaký vo všetkých členských štátoch.
V SR je však problematický horeuvedený postup, pretože pri zúženom výklade § 65 ods. 10 môže CK (platiteľ dane) použiť bežný spôsob zdanenia len v prípade, ak predá zájazd inej CK, resp. podnikateľovi, ktorý je platiteľom dane v SR a v prípade, že predá zájazd cestovnej kancelárii iného členského štátu (nejde o sprostredkovanie), musí použiť osobitný postup zdanenia marže.
Je potrebné upozorniť, že ak CK predáva zájazd zákazníkovi na jeho konečnú spotrebu, nemôže žiadať o refundáciu dane v inom členskom štáte.

(JUDr. Alena Zuziková - Poradca č. 13/2005)

 

 
 
OTÁZKY A ODPOVEDE

 

URČENIE ZÁKLADU DANE V CK

CK ponúka zájazd do Vysokých Tatier. Od iných platiteľov dane obstará služby: - ubytovanie, stravovanie a dopravu autobusom.
Kalkulácia ceny zájazdu
Ubytovanie a stravovanie: ...5 000 Sk + 950 Sk    DPH (19 % DPH)
Doprava autobusom: ............500 Sk + 95 Sk    DPH (19 % DPH)


Súčet cien za obstarané služby: ................6 545 Sk
Cena zájazdu (zaplatená zákazníkom) ....7 500 Sk
Základ dane ............................................7 500 - 6 545 = 955 Sk
DPH, ktorú je povinný platiteľ dane odviesť ..152,50 Sk (prirážka CK)
(955 × 19) : 119
CK nemá právo na odpočítanie dane a zdaní rozdiel medzi celkovou cenou platenou zákazníkom za zájazd a súčtom cien služieb cestovného ruchu obstaraných od iných osôb.


(JUDr. Alena Zuziková - Poradca č. 13/2005)

UPLATNENIE DPH A SLUŽBY POSKYTOVANÉ CESTOVNOU KANCELÁRIOU

Podľa § 65 ods. 3 zákona o dani z pridanej hodnoty je základom dane kladný rozdiel medzi celkovou predajnou cenou požadovanou od zákazníka a súčtom cien služieb cestovného ruchu obstaraných od iných osôb vrátane vlastnej služby CK. Tento rozdiel predstavuje prirážku CK, ktorá sa považuje za cenu s daňou. O aké služby cestovného ruchu ide, z ktorých si nemôžem uplatniť DPH (ubytovanie, strava, doprava, prenájom priestorov, vstupné do múzeí, hudba, kultúrne vystúpenia, darčeky, ochutnávky vín a pod.)? Z ktorých nákladov si CK môže uplatniť DPH?


Všetky služby, ktoré sú uvedené v otázke, tvoria súčasť zájazdu, ktorý CK predáva svojim zákazníkom (cestujúcim) vo vlastnom mene. Podľa § 65 ods. 2 zákona o DPH CK nemá právo na odpočítanie dane z obstaraných služieb a základom dane je len prirážka CK, ktorá predstavuje rozdiel medzi celkovou cenou platenou zákazníkom za zájazd a súčtom cien služieb cestovného ruchu obstaraných od iných osôb.

Čo sa týka darčeka je možný dvojaký postup:
  1. Ak je darček reklamným predmetom v zmysle § 8 ods. 3 zákona o DPH, ktorého hodnota nepresiahne 500 Sk za 1 kus, a tento predmet je označený obchodným menom CK, daň na výstupe nemusí CK odviesť. Pri kúpe tohto predmetu si môže CK uplatniť odpočítanie dane. V prípade, ak darček nebude spĺňať uvedené kritériá, CK si pri jeho kúpe uplatní odpočítanie dane a zároveň odvedie daň z pridanej hodnoty (vo výške odpočítanej dane).
  2. CK si pri kúpe daného predmetu (darčeka) neuplatní odpočítanie dane a zahrnie cenu tohto predmetu do kalkulácie zájazdu.
(JUDr. Alena Zuziková - Poradca č. 13/2005)

POLOŽKY UVÁDZANÉ NA FAKTÚRACH VYSTAVENÝCH CESTOVNÝMI KANCELÁRIAMI

Ako správne vystaviť daňový doklad/faktúru pre klienta, keď položkovite uvádzam sumy za jednotlivé služby? § 65 ods. 3 rozumiem tak, že mám uviesť moje nákupné ceny bez DPH a prirážku s DPH. Nie je vhodné, aby zákazník vedel, koľko CK v skutočnosti za jednotlivé služby zaplatila.

Podľa § 65 ods. 1 zákona o DPH sa skompletizované služby CK považujú za poskytnutie jednej služby. To znamená, že na faktúre pre zákazníka je postačujúce uviesť len cenu zájazdu. Ak na faktúre CK uvedie jednotlivé poskytované služby, nie je povinnosť uvádzať aj ich cenu obstarania. Naviac zákon o DPH vôbec neupravuje povinnosť vyhotoviť pre zákazníka, ktorým je občan, faktúru. Táto povinnosť vyplýva CK z iných predpisov.

(JUDr. Alena Zuziková - Poradca č. 13/2005)

LIEČEBNÉ NÁKLADY

CK sprostredkúva aj poistenie liečebných nákladov. Je suma za sprostredkovanie oslobodená od DPH?

Sprostredkovanie poistenia je oslobodené od dane podľa § 37 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení novely č. 651/2004 Z. z.

(JUDr. Alena Zuziková - Poradca č. 13/2005)

 

 
 
O ODVÁŽNYCH MYŠLIENKACH VESELO I VÁŽNE

 
* Vzdialenosť zbližuje ľudí, blízkosť ich vzďaľuje.

* Nadzvukové lietadlo je dôkazom toho, že technika už predbehla varovné slová.

* Život sa podobá jazde autom: tí odvážni jazdia akoby im patrila cesta, tí opatrní akoby im patrilo auto.

(Zrnká odvahy, Murphyho zrnká)

 

 
 
ZAČÍNAME PODNIKAŤ

 
PARCIÁLNA NOVELA ZÁKONA O SOCIÁLNOM FONDE

Úvod
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky na svojej 44. schôdzi 29. júna t. r. schválili návrh troch poslankýň na novelizáciu zákona č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde a o zmene a doplnení zákona č. 286/1992 Zb. o daniach z príjmov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov (ďalej len "zákon"). Zákon bol zverejnený v Zbierke zákonov pod poradovým číslom 313/2005 Z. z. a nadobúda účinnosť 1. septembra 2005.
     Novelou zákona sa od septembra t. r. zvyšuje limit maximálnej výšky priemerného zárobku zamestnanca ako jednej z viacerých podmienok, aby zamestnancovi vznikol právny nárok na príspevok na dopravu zo sociálneho fondu. Súčasný limit bol ustanovený pevnou sumou 7 000 Sk mesačne, nový limit je viazaný na dvojnásobok výšky životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu, takže výška tohto limitu sa bude každoročne meniť so zmenou výšky životného minima.

Aktuálnosť limitov v súčasnosti

     Pôvodné ustanovenia § 3 a § 7 boli do zákona o sociálnom fonde v terajšej podobe doplnené zákonom č. 375/1996 Z. z., ktorý nadobudol účinnosť 28. decembra 1996. Zamestnávateľ bol povinný tvoriť ďalší prídel od roku 1997.
     Podľa údajov Štatistického úradu Slovenskej republiky za rok 1997 predstavovala priemerná mzda za národné hospodárstvo 9 226 Sk, takže stanovený limit 7 000 Sk činil cca 76 % priemernej mzdy. Za rok 2004 bola priemerná mzda vykázaná vo výške 15 825 Sk mesačne a stanovený limit 7 000 Sk už predstavoval len cca 44 % minuloročnej priemernej mzdy. Rozdiely spôsobené vývojom miezd ešte plastickejšie vyniknú pri porovnaní limitu s výškou minimálnej mzdy: minimálna mzda ustanovená od 1. apríla 1996 a platná aj počas celého roku 1997 predstavovala 2 700 Sk mesačne, čo bolo necelých 39 % uvedeného limitu; v súčasnosti predstavuje minimálna mzda 6 500 Sk, čo je takmer 93 % tohto limitu.

     S prihliadnutím na ustanovenie § 134 ods. 5 Zákonníka práce, v zmysle ktorého priemerný zárobok zamestnanca nesmie byť nižší ako minimálna mzda, možno opodstatnene predpokladať, že počet zamestnancov s priemerným mesačným zárobkom nižším ako 7 000 Sk, ktorým podľa stanovených podmienok mohol vzniknúť nárok na tento príspevok, je v súčasnosti nepodstatný, takže povinnosť poskytovať príspevky na dopravu sa týka len veľmi obmedzeného počtu zamestnávateľov.
     Ak ide o limit mesačných nákladov na dopravu do zamestnania a späť vo výške 200 Sk, cenový vývoj v oblasti dopravy od roku 1996 spôsobil, že tento limit je v podstate nadbytočný. Napríklad jednorazové cestovné bez zľavy prímestskou autobusovou dopravou vykonávanou organizáciami SAD v najnižšom pásme do 4 km je 9 Sk. Prakticky to znamená, že zamestnanec cestujúci do zamestnania autobusom limit nákladov na dopravu 200 Sk mesačne v najkratšom vzdialenostnom pásme prekročí už pri 12 cestách do zamestnania a späť.

Diskriminácia "mešťanov"

     V súčasnosti už nie je možné zistiť, čo viedlo tvorcov zákona k vylúčeniu zamestnancov prepravujúcich sa mestskou hromadnou dopravou z nároku na tento príspevok. Podľa informácií z webových stránok ceny mesačných predplatných lístkov na MHD v jednotlivých mestách Slovenskej republiky prevyšujú stanovený limit (najvyššia je cena predplatného mesačného časového lístka v Bratislave, a to je 600 Sk/mesiac).
     Týmto ustanovením vzniká vážna nerovnosť v nárokoch zamestnancov na plnenia zo sociálneho fondu. Možno otvorene povedať, že určitá skupina zamestnancov je evidentne diskriminovaná, čo je podľa nášho názoru v rozpore s ustanoveniami Antidiskriminačného zákona č. 365/2004 Z. z., ktorý upravuje uplatňovanie zásady rovnakého zaobchádzania. V zmysle § 2 ods. 1 tohto zákona dodržiavanie zásady rovnakého zaobchádzania spočíva v zákaze diskriminácie z akéhokoľvek dôvodu.
     Nie je objektívne zdôvodniteľné, prečo zamestnanec, ktorý do Bratislavy dochádza napr. z Rusoviec, Čuňova alebo Záhorskej Bystrice, nemá na rozdiel od zamestnanca, ktorý dochádza napr. z Dunajskej Lužnej, Ivánky pri Bratislave alebo zo Stupavy, nárok na príspevok pri rovnocennom splnení ostatných podmienok.
     Pritom napr. zo Záhorskej Bystrice môže v rámci Bratislavskej integrovanej dopravy využívať na tratiach, na ktorých jazdí mestská hromadná doprava, spojenia zabezpečované Slovenskou autobusovou dopravou alebo Železničnou spoločnosťou. Takže zamestnanec môže v niektoré dni dochádzať mestskou dopravou v ďalšie prímestskou. Obdobným spôsobom sú diskriminovaní zamestnanci cestujúci mestskou hromadnou dopravou v ďalších mestách.

Dosah novely zákona

     Novelou zákona o sociálnom fonde sa od septembra t. r. zvýši limit priemerného mesačného zárobku zo 7 000 Sk mesačne na dvojnásobok životného minima. Keďže v zmysle opatrenia MPSVR SR č. 262/2005 Z. z. o ustanovení súm životného minima od 1. júla predstavuje životné minimum 4 730 Sk mesačne, limit na vznik nároku na príspevok sa zvýši na 9 460 Sk.

Výška príspevku na dopravu závisí v zásade od individuálnych nákladov zamestnanca na dopravu a od počtu zamestnancov, ktorým nárok vznikne. Zvýšením limitu sa výška príspevku u tých zamestnancov, ktorým sa poskytoval, nezvýši, môže sa však naopak znížiť, pretože dôjde k rozšíreniu okruhu zamestnancov, ktorým nárok na príspevok vznikne. Zákon neustanovuje žiadnu osobitnú minimálnu alebo maximálnu výšku individuálneho príspevku - tou môžu byť zamestnancom skutočne vynaložené náklady na dopravu. Zamestnávateľ je povinný zamestnancovi prispieť na dopravu v preukázanej výške za predpokladu, že tým neprekročí hornú hranicu možnej tvorby sociálneho fondu na tento účel. Výška príspevku pre jednotlivca je preto limitovaná len celkovým objemom vyplatených príspevkov, t.j. 0,5 % objemu vyplatených miezd všetkým zamestnancom. Sociálny fond sa tvorí v zmysle § 6 zákona preddavkovým spôsobom tak, že zamestnávateľ musí do 15 dní od začiatku nasledujúceho mesiaca odviesť prostriedky vo výške 1/12 predpokladaného ročného objemu miezd. Základom pre tvorbu sociálneho fondu, ako aj na zistenie výšky limitu celkového objemu prostriedkov na ďalší prídel vo výške 0,5 % tohto základu, je súhrn hrubých miezd zúčtovaných na výplatu za bežný rok.

     Takéto vymedzenie tvorby nie je pre tvorbu ďalšieho prídelu vo výške sumy potrebnej na úhradu príspevkov na dopravu príliš vhodné. Nielenže štvrťročne sa mení priemerný zárobok zamestnancov, čo ovplyvňuje počet oprávnených osôb, ale v priebehu jednotlivých mesiacov roka môže kolísať aj absolútny počet zamestnancov napr. z dôvodu sezónnosti, takže sa aj z tohto dôvodu bude meniť počet oprávnených zamestnancov na príspevok.

     Tieto faktory môžu spôsobiť, že výška príspevku jednotlivcovi i pri rovnakých mesačných nákladoch na dopravu a nezmenených priemerných mesačných zárobkoch nemusí byť v každom mesiaci rovnaká. Je zrejmé, že uplatňovanie tohto ustanovenia môže vyvolať problémy najmä tam, kde vynaložené výdavky zamestnancov na dopravu budú v súhrne za rok vyššie ako limit 0,5 % skutočného ročného objemu hrubých miezd zamestnancov.
V takýchto prípadoch zamestnávateľ zamestnancovi neuhrádza plné sumy výdavkov na dopravu, ale len časť tak, aby neprekročil predpokladaných 0,5 % celkového objemu. Keďže zákon v tomto prípade postup neupravuje, algoritmus rozdelenia použiteľného objemu sociálneho fondu na príspevok na dopravu musí určiť zamestnávateľ. Môže pritom poskytnúť príspevok napr.:
  • v pomere medzi použiteľným objemom a sumou výdavkov rovnomerne všetkým oprávneným zamestnancom,
  • tak, že určí pre každého rovnakú sumu neprevyšujúcu najnižšiu sumu výdavkov na dopravu a len zvyšok rozdelí v pomere ich výdavkov na dopravu. Novela vniesla do zákona o sociálnom fonde prvok automatickej valorizácie limitu pre vznik nároku na príspevok na dopravu v závislosti od nárastu sumy životného minima. Znamená to, že so zmenou životného minima (každoročne od 1. júla) sa bude meniť aj limit priemerného mesačného zárobku, a tým aj počet oprávnených osôb na poskytnutie príspevku.
     Podľa predkladacej správy k zákonu novela by mala veľmi nepatrne ovplyvniť základ dane z príjmu, pretože ide o daňovo uznaný výdavok podnikateľa. Predpokladá sa, že novela zákona prispeje k motivácii nezamestnaných hľadať si prácu aj ďalej od domova, pričom sa očakáva skôr kladný dopad na štátny rozpočet s tým, že nebude mať dopad na rozpočty obcí a vyšších územných celkov. Kvantifikácia dosahu novely zákona neprihliada na to, že u niektorých skupín zamestnancov sa neuplatňuje priemerný zárobok. Napríklad v zmysle § 29 ods. 2 zákona č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ak osobitné predpisy, ktoré sa vzťahujú na týchto zamestnancov, obsahujú ustanovenia o priemernom zárobku alebo o priemernej mzde, je ním funkčný plat.

     Funkčný plat sa skladá z tarifného platu, osobného príplatku a niektorých ďalších príplatkov ustanovených mesačnými sumami (napr. za riadenie). Je možné kvalifikovane odhadnúť, že cca 20 tisíc zamestnancov odmeňovaných podľa tohto zákona bude mať v septembri t. r. tarifný plat nižší ako dvojnásobok životného minima. V tomto počte nie sú zahrnutí zamestnancovi obcí a vyšších územných celkov, za ktorých sa osobitne štatistické údaje o ich zaradení do platových tried a stupňov nesledujú.

     Pokiaľ by týmto zamestnancom bol poskytovaný funkčný plat len vo výške tarifného platu a použitie sociálneho fondu pre týchto zamestnancov by nebolo upravené v kolektívnej zmluve, spadali by pod účinnosť § 7 zákona o sociálnom fonde. Zamestnávateľ by tak zo svojho rozpočtu musel tvoriť ďalší prídel do sociálneho fondu na účely poskytnutia príspevku na dopravu zamestnancom, ktorí by spĺňali aj zvyšné podmienky.

Záver
     Počet zamestnancov, ktorým sa v súčasnosti vyplácajú príspevky na dopravu zo sociálneho fondu sa štatisticky nesleduje. Nie je možné ani odhadnúť, akému počtu zamestnancov vznikne nárok po zvýšení limitu na 9 460 Sk.

     V tejto súvislosti treba podotknúť, že zákon o sociálnom fonde (ak sa má uplatňovať aj v podmienkach členstva Slovenskej republiky v Európskej únii) si vyžaduje komplexnú novelu, najmä, pokiaľ ide o zrovnoprávnenie postavenia zamestnaneckých rád a zamestnaneckého dôverníka s odborovou organizáciou z hľadiska možnosti dohodnúť zvýšenú tvorbu sociálneho fondu a spôsob použitia sociálneho fondu, o úpravu základne pre tvorbu sociálneho fondu v prípade vyššie uvedenej skupiny zamestnancov a i.

Pokiaľ ide o príspevky na dopravy, nedostatky zákona boli vyššie prezentované. Pravdepodobne by bolo vhodnejšie ponechať na dohodu zamestnávateľa so zástupcami zamestnancov alebo na zamestnávateľa rozhodnutie o výške a podmienkach príspevku na dopravu. Je na zváženie, či v súčasnej situácii vôbec neodstrániť všetky kognitívne ustanovenia týkajúce sa tvorby a použitia sociálneho fondu a vymedziť len maximálne sumy prídelu do sociálneho fondu a oblasti jeho použitia.

Poznámka redakcie
Úplné znenie zákona NR SR č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde je uverejnené v Aktualizácii I/4.


(Viliam Višňovský - Poradca č. 13/2005)

 

 
 
LEGISLATÍVA

 

NOVÉ ZO ZBIERKY ZÁKONOV SLOVENSKEJ REPUBLIKY

ČIASTKA 161 UVEREJNENÁ 26.8.2005
379. Vyhláška Ministerstva školstva Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva školstva Slovenskej republiky č. 510/2004 Z. z. o ukončovaní štúdia na stredných školách a o ukončovaní prípravy v odborných učilištiach, učilištiach a praktických školách
380. Vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovuje rozsah, forma a termín podávania hlásení prevádzkovateľov o medzinárodnom obchode s určenými látkami a o uvádzaní určených látok na trh

ČIASTKA 162 UVEREJNENÁ 27.8.2005
381. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o zvýšení sumy zaopatrovacieho príspevku
382. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa upravujú sumy dávky v hmotnej núdzi, aktivačného príspevku a ochranného príspevku
383. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o zvýšení sumy príspevku pri narodení dieťaťa a o zvýšení súm príspevku rodičom, ktorým sa súčasne narodili tri deti alebo viac detí alebo ktorým sa v priebehu dvoch rokov opakovane narodili dvojčatá
Redakčné oznámenie o oprave chyby vo vyhláške Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 359/2005 Z. z.

ČIASTKA 163 UVEREJNENÁ 31.8.2005
384. Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o obsahu povodňových plánov, o ich schvaľovaní a aktualizácii
385. Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o vykonávaní predpovednej povodňovej služby a hlásnej a varovnej povodňovej služby
386. Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o predkladaní priebežných informatívnych správ počas povodní a súhrnných správ o priebehu a o následkoch povodní a o vykonaných opatreniach
387. Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o vyhodnocovaní a uhrádzaní povodňových zabezpečovacích prác, povodňových záchranných prác, škôd spôsobených povodňami a nákladov na činnosť orgánov štátnej správy ochrany pred povodňami

ČIASTKA 164 UVEREJNENÁ 1.9.2005
388. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú limity pre zhodnotenie elektroodpadu a pre opätovné použitie a recykláciu komponentov, materiálov a látok
389. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o správnej farmárskej praxi
390. Vyhláška Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 305/2005 Z. z. o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele a o zmene a doplnení niektorých zákonov
391. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Českej republiky o zmene prílohy k Dohode medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Českej republiky o hraničných priechodoch na spoločných štátnych hraniciach

ČIASTKA 165 UVEREJNENÁ 7.9.2005
392. Úplné znenie zákona č. 200/1998 Z. z. o štátnej službe colníkov a o zmene a doplnení niektorých ďalších zákonov

ČIASTKA 166 UVEREJNENÁ 7.9.2005
393. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o podpísaní Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a Radou ministrov Srbska a Čiernej Hory o zmene Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a Zväzovou vládou Zväzovej republiky Juhoslávie o podpore a vzájomnej ochrane investícií

ČIASTKA 167 UVEREJNENÁ 8.9.2005
394. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o technických požiadavkách na povinné štítky a nápisy, ich umiestnenie a spôsob pripevnenia na motorových vozidlách a ich prípojných vozidlách
395. Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o podrobnostiach farmako-ekonomického rozboru lieku
396. Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o rozsahu priameho dodávania humánnych liekov a zdravotníckych pomôcok zdravotníckym zariadeniam ambulantnej zdravotnej starostlivosti držiteľmi povolenia na veľkodistribúciu liekov a zdravotníckych pomôcok

ČIASTKA 168 UVEREJNENÁ 8.9.2005
397. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa vyhlasujú medzinárodné sankcie zabezpečujúce medzinárodný mier a bezpečnosť
398. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o technických požiadavkách na zvukové výstražné zariadenia motorových vozidiel

ČIASTKA 169 UVEREJNENÁ 9.9.2005
399. Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa vykonáva zákon č. 151/2002 Z. z. o používaní genetických technológií a geneticky modifikovaných organizmov v znení neskorších predpisov
400. Oznámenie Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky a Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa vydáva hlava Potravinového kódexu Slovenskej republiky upravujúca vajcia, majonézy a majonézové výrobky

ČIASTKA 170 UVEREJNENÁ 9.9.2005
401. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o hladine hluku vnímanej vodičom poľnohospodárskych kolesových traktorov alebo lesných kolesových traktorov
402. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o technických požiadavkách na vývodové hriadele poľnohospodárskych kolesových traktorov a lesných kolesových traktorov a na ich ochranu
403. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o najväčších prípustných rozmeroch a najväčšej prípustnej hmotnosti niektorých vozidiel
404. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o technických požiadavkách na montáž, umiestnenie, obsluhu a označenie ovládačov poľnohospodárskych kolesových traktorov alebo lesných kolesových traktorov
405. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o technických požiadavkách na miesto na umiestnenie a pripevnenie zadných tabuliek s evidenčným číslom na motorových vozidlách a ich prípojných vozidlách

ČIASTKA 171 UVEREJNENÁ 9.9.2005
406. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o technických požiadavkách na hĺbku dezénu jazdnej plochy pneumatík určitých kategórií motorových vozidiel a ich prípojných vozidiel
407. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o potvrdení stavu zmluvnej základne medzi Slovenskou republikou a Zväzovou republikou Juhoslávie po sukcesii Slovenskej republiky do zmlúv bývalej Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky
408. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o potvrdení stavu zmluvnej základne medzi Slovenskou republikou a Belgickým kráľovstvom po sukcesii Slovenskej republiky do zmlúv bývalej Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky
409. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o potvrdení stavu zmluvnej základne medzi Slovenskou republikou a Japonskom po sukcesii Slovenskej republiky do zmlúv bývalej Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky
410. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o potvrdení stavu zmluvnej základne medzi Slovenskou republikou a Štátom Izrael po sukcesii Slovenskej republiky do zmlúv bývalej Českej a SlovenskejFederatívnej Republiky
411. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o potvrdení stavu zmluvnej základne medzi Slovenskou republikou a Kanadou po sukcesii Slovenskej republiky do zmlúv bývalej Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky
412. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Poľskej republiky o zmene Dohody medzi vládou Československej socialistickej republiky a vládou Poľskej ľudovej republiky o činnosti kultúrnych a informačných stredísk

ČIASTKA 172 UVEREJNENÁ 13.9.2005
413. Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 170/2002 Z. z. o výške poplatkov za úkony Úradu pre finančný trh v znení neskorších predpisov
414. Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 202/2004 Z. z. o povolených denaturačných prostriedkoch, ich ustanovených množstvách na denaturáciu liehu, o požiadavkách na denaturáciu liehu a manipuláciu s denaturovaným liehom, o požiadavkách na jeho vlastnosti a o určenom účele použitia denaturovaného liehu v znení vyhlášky č. 574/2004 Z. z.
415. Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní výnosu o podrobnostiach o mesačnom prerozdeľovaní preddavkov na poistné na verejné zdravotné poistenie a o ročnom prerozdeľovaní poistného na verejné zdravotné poistenie

ČIASTKA 173 UVEREJNENÁ 14.9.2005
416. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o minimálnych zdravotných a bezpečnostných požiadavkách na ochranu zamestnancov pred rizikami súvisiacimi s expozíciou vibráciám
417. Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky, ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 340/2005 Z. z. o sprostredkovaní poistenia a sprostredkovaní zaistenia a o zmene a doplnení niektorých zákonov
418. Oznámenie Ministerstva obrany Slovenskej republiky o vydaní výnosu o určení sumy úhrady nákladov vynaložených na naturálne a finančné zabezpečenie vysokoškolského štúdia profesionálnych vojakov v prípravnej štátnej službe

ČIASTKA 174 UVEREJNENÁ 20.9.2005
419. Úplné znenie zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 40/1993 Z. z. o štátnom občianstve Slovenskej republiky
420. Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Národnej banky Slovenska z 30. mája 2003 č. 2/2003 o registri úverov a záruk v znení opatrenia Národnej banky Slovenska z 12. mája 2004 č. 7/2004



(Zdroj: Zbierka zákonov SR)

 

 
 
EKONOMIKA

 

KURZY NBS

  Krajina     Mena     Množstvo     30.08.2005     31.8.2005     02.09.2005     05.09.2005     06.09.2005  
  Austrália     AUD     1     23,948     23,797     23,765     23,444     23,381  
  Cyprus     CYP     1     67,779     67,726     67,794     67,237     66,676  
  Česká republika     CZK     1     1,308     1,313     1,313     1,313     1,314  
  Dánsko     DKK     1     5,207     5,199     5,206     5,164     5,121  
  EMU     EUR     1     38,830     38,773     38,826     38,506     38,187  
  Estónsko     EEK     1     2,482     2,478     2,482     2,461     2,441  
  Japonsko     JPY     100     28,746     28,542     28,532     27,979     27,929  
  Kanada     CAD     1     26,409     26,464     26,674     25,825     25,659  
  Litva     LTL     1     11,244     11,231     11,247     11,153     11,060  
  Lotyšsko     LVL     1     55,788     55,718     55,780     55,324     54,859  
  Maďarsko     HUF     100     15,794     15,830     15,864     15,801     15,672  
  Malta     MTL     1     90,458     90,337     90,447     89,703     88,942  
  Nórsko     NOK     1     4,888     4,896     4,926     4,950     4,882  
  Poľsko     PLN     1     9,555     9,572     9,592     9,701     9,705  
  Slovinsko     SIT     100     16,214     16,190     16,210     16,082     15,944  
  Švajčiarsko     CHF     1     25,100     25,019     25,047     24,952     24,762  
  Švédsko     SEK     1     4,160     4,152     4,151     4,145     4,113  
  USA     USD     1     31,534     31,740     31,792     30,630     30,411  
  V. Británia     GBP     1     56,972     56,753     56,788     56,283     56,195  
  MMF-ZPC-SDR     XDR     1     46,379     46,410     46,464     45,492     45,209  


  Krajina     Mena     Množstvo     07.09.2005     08.09.2005     09.09.2005     12.09.2005     13.09.2005  
  Austrália     AUD     1     23,535     23,521     23,626     23,773     23,899  
  Cyprus     CYP     1     66,832     66,773     66,615     66,662     66,601  
  Česká republika     CZK     1     1,317     1,308     1,309     1,306     1,307  
  Dánsko     DKK     1     5,134     5,126     5,116     5,122     5,119  
  EMU     EUR     1     38,277     38,218     38,151     38,185     38,161  
  Estónsko     EEK     1     2,446     2,443     2,438     2,440     2,439  
  Japonsko     JPY     100     27,999     27,866     27,829     27,810     28,189  
  Kanada     CAD     1     25,793     25,772     25,934     26,084     26,145  
  Litva     LTL     1     11,086     11,069     11,050     11,059     11,051  
  Lotyšsko     LVL     1     54,981     54,895     54,802     54,861     54,808  
  Maďarsko     HUF     100     15,683     15,667     15,633     15,614     15,602  
  Malta     MTL     1     89,150     89,015     88,868     88,952     88,891  
  Nórsko     NOK     1     4,889     4,893     4,901     4,903     4,892  
  Poľsko     PLN     1     9,693     9,759     9,723     9,668     9,692  
  Slovinsko     SIT     100     15,989     15,964     15,937     15,946     15,938  
  Švajčiarsko     CHF     1     24,802     24,752     24,727     24,745     24,709  
  Švédsko     SEK     1     4,115     4,105     4,091     4,089     4,102  
  USA     USD     1     30,726     30,612     30,733     30,758     30,953  
  V. Británia     GBP     1     56,554     56,346     56,452     56,509     56,599  
  MMF-ZPC-SDR     XDR     1     45,480     45,340     45,383     45,414     45,605  


  Krajina     Mena     Množstvo     14.09.2005     16.09.2005     19.09.2005     20.09.2005     21.09.2005  
  Austrália     AUD     1     24,028     24,137     24,041     24,199     24,413  
  Cyprus     CYP     1     67,008     67,214     67,012     67,123     67,274  
  Česká republika     CZK     1     1,311     1,315     1,319     1,315     1,310  
  Dánsko     DKK     1     5,149     5,163     5,148     5,155     5,166  
  EMU     EUR     1     38,390     38,498     38,334     38,451     38,528  
  Estónsko     EEK     1     2,453     2,460     2,453     2,457     2,463  
  Japonsko     JPY     100     28,191     28,375     28,232     28,419     28,446  
  Kanada     CAD     1     26,340     26,557     26,446     26,827     27,135  
  Litva     LTL     1     11,118     11,148     11,118     11,136     11,161  
  Lotyšsko     LVL     1     55,135     55,303     55,143     55,250     55,367  
  Maďarsko     HUF     100     15,647     15,671     15,651     15,618     15,660  
  Malta     MTL     1     89,414     89,666     89,420     89,580     89,739  
  Nórsko     NOK     1     4,904     4,924     4,927     4,928     4,960  
  Poľsko     PLN     1     9,769     9,806     9,880     9,866     9,909  
  Slovinsko     SIT     100     16,032     16,078     16,026     16,056     16,091  
  Švajčiarsko     CHF     1     24,819     24,885     24,755     24,803     24,827  
  Švédsko     SEK     1     4,126     4,121     4,109     4,123     4,126  
  USA     USD     1     31,225     31,334     31,235     31,671     31,693  
  V. Británia     GBP     1     56,898     57,145     56,624     57,076     57,184  
  MMF-ZPC-SDR     XDR     1     45,890     46,060     45,897     46,239     46,311  


(Zdroj: Národná banka Slovenska)

 

 
 
NEZABUDNITE

 

NEZABUDNITE!

September
16. 9. piatok
  • Daň z príjmov

  • - odvod dane z príjmov vyberanej zrážkou
  • Spotrebné dane

  • - daňové priznanie za spotrebné dane z vína, piva, liehu, tabaku a tabakových výrobkov za predchádzajúci mesiac
26. 9. pondelok
  • Spotrebné dane

  • - splatnosť spotrebných daní z vína, piva, liehu, tabaku a tabakových výrobkov za predchádzajúci mesiac
  • Daň z pridanej hodnoty

  • - daňové priznanie a splatnosť DPH za predchádzajúci kalendárny mesiac pre platiteľov s mesačnou daňovou povinnosťou
30. 9. piatok
  • Daň z motorových vozidiel

  • - odvod 1/12 ročnej sadzby dane, ak presahuje 250 000 Sk
  • Daň z príjmov

  • - splatnosť preddavku na daň z príjmov právnických a fyzických osôb (1/12), ktoré mali v predchádzajúcom zdaňovacom období daň vyššiu ako 500 000 Sk
    - splatnosť preddavku na daň z príjmov právnických osôb (1/4), ktoré mali v pred-chádzajúcom zdaňovacom období daň vyššiu ako 50 000 Sk do 500 000 Sk
    - splatnosť preddavku na daň z príjmov právnických osôb (1/4), ktorých posledná známa daňová povinnosť bola vyššia ako 20 000 Sk do 500 000 Sk
Október 2005
10. 10. pondelok
  • Poistenie

  • - odvod poistného na zdravotné poistenie a na nemocenské poistenie, starobné poistenie, invalidné poistenie, poistenie do rezervného fondu a na poistenie v nezamestnanosti za samostatne zárobkovo činnú osobu
17. 10. pondelok
  • Daň z príjmov

  • - odvod dane z príjmov vyberanej zrážkou
  • Spotrebné dane

  • - daňové priznanie za spotrebné dane z vína, piva, liehu, tabaku a tabakových výrobkov za predchádzajúci mesiac
25. 10. utorok
  • Daň z pridanej hodnoty

  • - daňové priznanie a splatnosť DPH za predchádzajúci kalendárny mesiac pre platiteľov s mesačnou daňovou povinnosťou
    - daňové priznanie a splatnosť DPH za predchádzajúci kalendárny štvrťrok pre platiteľov so štvrťročnou daňovou povinnosťou
  • Spotrebné dane

  • - splatnosť spotrebných daní z vína, piva, liehu, tabaku a tabakových výrobkov za predchádzajúci mesiac
31. 10. pondelok
  • Daň z motorových vozidiel

  • - odvod 1 splátky dane z motorových vozidiel, ak presahuje 50 000 Sk
    - odvod 1/12 splátky dane z motorových vozidiel, ako presahuje 250 000 Sk
  • Daň z príjmov

  • - termín pre zamestnávateľov na predloženie prehľadu o zrazených a odvedených preddavkoch na daň z príjmov zo závislej činnosti a o daňovom bonuse za uplynulý kalendárny štvrťrok
    - splatnosť preddavku na daň z príjmov právnických a fyzických osôb (1/12), ktoré mali v predchádzajúcom zdaňovacom období daň vyššiu ako 500 000 Sk

 

 
 
PRAKTICKÁ KOMUNIKÁCIA

 

Mailovanie

Doby, keď raz za čas sa na kraji mestečka či dediny objavil poštový koč s poštárom, navlečeným do slávnostnej uniformy a s trúbkou v ruke už bohužiaľ patria minulosti. Rovnako pomaly minulosti patrí aj schopnosť správne písomne komunikovať. Dalo by sa povedať, že čas poézie je preč, prišiel čas prózy. To všetko má na svedomí internet a jeho najznámejšie dieťa - email. Jednými do neba vynášaný, inými zatracovaný do horúcich pekiel. My sa v tomto a niekoľkých nasledujúcich príspevkoch pokúsime ukázať, že email môže byť, pri správnom používaní, nenahraditeľným pomocníkom a zlodejom času pri nesprávnom narábaní s ním.
Email je po telefóne druhým vynálezom pre "blbých". Nevyžaduje od človeka nič, čo by už nevedel (samozrejme, pokiaľ ten človek nie je analfabet, čo nevie čítať a písať.) Navyše sa písanie mailov formálne dosť podobá na písanie listov. Oproti klasickému listu má však veľa výhod - netreba sa zháňať po listovom papieri, vkladať list do obálky, oblizovať známku a zháňať poštovú schránku, alebo s listom utekať na poštu. Dokonca ani netreba pár dní, resp. týždňov, čakať, kým list doručia. V porovnaní s inými internetovými komunikačnými nástrojmi, akými sú napríklad diskusné skupiny, instant messaging, blogging, atď., je email spoľahlivejší, menej chaotický a poskytuje viac súkromia. Je to viac, ako obyčajná výmena správ cez internet, je to priestor pre ľudí na vzájomnú interakciu. Pikantné na ňom pritom je, že prišiel na svet, podobne ako veľa iných užitočných vecí, len tak mimochodom, ako bočný produkt výskumu pre "zelených".

Aj keď dnes možno pripojiť k správe obrázok, prípadne zvuk, email je stále predovšetkým o písaní. Samotná emailová komunikácia je svojím spôsobom samotným jazykom ktorému sa treba učiť. Charakteristiky emailu sa dajú zhrnúť takto:
  • Chýba priamy kontakt - partnerovi nevidíme do očí, nemôžeme sledovať jeho gestá ani ďalšie jeho prejavy súvisiace s tým, čo nazývame "rečou tela". Tip: analyzujte obsah mailu, použitý slovník, frázy, zvraty a snažte sa vytvoriť si obraz partnera.
  • Anonymita - nielen že sa pod email môžeme podpísať ľubovolným menom, ale ak sme trochu "počítačovo gramotnejší" môžeme zamaskovať aj skutočné miesto, odkiaľ emali posielame. Anonymita akoby vyťahovala ľudí z ulity - niektorí sa stávajú otvorenejšími, iní agresívnejšími, ďalší si trúfnu napísať pravdu, ktorú by inak nikdy zo seba nedostali. Tip: nepíšte nič, pod čo by ste sa nechceli podpísať. Počítajte s tým, že partner môže byť iný, než ako sa javí z mailu.
  • Časový posun, alebo učene, asynchrónna komunikácia. Aj keď email je rýchlejší ako klasický list, predsa len nie je taký rýchly, ako napríklad výmena klebiet ponad plot medzi dvomi susedkami. Navyše, pravidlá emailovej komunikácie nevyžadujú od príjemcu emailu okamžitú reakciu naň. Máme čas nielen pochopiť správu, ale aj zhodnotiť ju a premyslieť si odpoveď. Tip: neodpovedajte ihneď, pripravte si odpoveď, ale s jej odoslaním počkajte pár hodín, prípadne deň. Predtým, ako odpoveď odošlete si ešte raz prečítajte správu i vašu reakciu. Možno vás prekvapí, ako často sa rozhodnete pripravenú odpoveď pozmeniť.
  • Mail sa podobá na list, ale nie je to list. Takisto sa mail podobá na priamu konverzáciu, ale ňou nie je. Z toho, hlavne pre neskúsenejších, pramení základný problém: ako správne nakladať s mailom - prečítať a vymazať, prečítať a nechať v priečinku, prečítať a uložiť? Tip: O osude mailu rozhodujte podľa jeho obsahu: ak je bezvýznamný a nevyžaduje žiadnu vašu aktivitu, zmazať. Ak sa vec dá vybaviť naraz, napísať odpoveď a uložiť, ak si vec vyžaduje postupné vybavovanie, ponechať v priečinku až do vybavenia, potom uložiť.
  • Mail nie je "čisto súkromná vec". Môže byť poslaný ďalej tretej osobe (úmyselne i neúmyselne), môže byť "odchytený" nepovolanou osobou a pod. Tip: nepíšte do mailu veci, o ktorých nechcete, aby sa dostali do nepovolaných rúk.
  • Možnosť regulovať hustotu komunikácie. Obaja účastníci emailovej komunikácie môžu regulovať hustotu komunikácie tým, že odpovedajú okamžite, po hodine, dni, týždni, atď. Tak máme možnosť vyhnúť sa komunikácii, o ktorú nemáme záujem. Tip: ak dostávate niekoľko mailov denne od toho istého partnera, z veľkou pravdepodobnosťou ho niečo súri. Ak nechcete vyvolať dojem, že vám na veci extrémne záleží, nevymieňajte si maily ako pinpongovú loptičku.
  • Možnosť regulovať počet účastníkov komunikácie. Na rozdiel od priamej komunikácie, kedy je zvyčajne dosť problematické niekoho vykázať za dvere, niekoho vymazať z mailing listu dokáže aj ten najväčší bojko. Navyše ten, kto bol "vyhodený" si to často ani neuvedomí - jednoducho bude mať menej emailov. Tip: Venujte chvíľu času kontrole adries, na ktoré sa má mail rozposlať. Vyhnete sa tým trápnemu vysvetľovaniu, že mail vlastne dotyčnému nepatril.
  • Nemožnosť úplne odblokovať nevyžiadané maily (spam). Spam je útokom na súkromie človeka. Jeho krstnými rodičmi sú komercionalizovanie internetu a úpadok mravov. Podomový obchodník s podväzkami, ktorý človeku zazvoní pri dverách je tiež otravou, ale tým, že ho zhodíte zo schodov, albo mu aspoň od pľúc vynadáte, sa odreagujete. Autora spamu človek nemôže ani zhodiť zo schodov, ani mu vynadať. Jediné čo sa tu dá robiť je škrípať zubami a opľuť monitor. Ani jedno ani druhé však človeku neprinesie žiadnu úľavu. Tip: Nenastavujte filter na zachytávanie spamov príliš "tesný" - mohol by vám odstrániť aj potrebné maily. Vyplatí sa ale postupne doň pridávať adresy, z ktorých spamy prichádzajú.
  • Redukcia tradičných osobných kontaktov. Čím viac mailujeme, tým menej pociťujeme potrebu osobného kontaktu. To má svoje výhody i nevýhody: šetríme čas, ale zároveň sa vzájomne odcudzujeme. Tip: po každých 10 - 20 emailoch sa stretnite so svojím partnerom, alebo mu aspoň zavolajte, aby ste si obnovili to, o čo vás email ochudobňuje - živý kontakt so živým človekom.
  • Zlyhanie komunikácie kvôli technickej chybe. Nič, čo vymyslel človek nie je bez chyby. Preto treba počítať s tým, že občas email "padne". Podľa zákona zlomyseľnosti sa to stane vždy vtedy, keď to narobí najviac škody. Tip: správajte sa ako kedysi pionieri - buďte vždy pripravení a majte zriadenú "záložnú" emailovú adresu a miesto odkiaľ budete môcť posielať maily. Toto je dôležité hlavne pre firmy.
  • Narušenie pracovného rytmu kvôli emailovaniu. Ak denný počet mailov prekročí číslo 5, stane sa emailovanie nezanedbateľnou súčasťou vašej práce a treba, aby ste si vymysleli vlastný systém ako na to. Tip: vyhraďte si na mailovanie pravidelný čas v dennom rozvrhu a vybavte všetko naraz, prípadne raz doobeda a raz poobede a to aj vtedy, keď máte nastavenú indikáciu prichádzajúcej pošty. Iba v naozaj súrnych prípadoch odpovedajte ihneď.
  • Rôzna úroveň znalosti pravidiel mailovania môže byť príčinou nedorozumení. Napr. veľké písmená u pokročilých používateľov mailu nahrádzajú dôrazný hlas, či krik.
  • Vedieť písať ešte automaticky neznamená vedieť komunikovať mailom. Mail, zvlášť služobný, nie je román, a preto by mal byť čo možno najviac vecný. Na druhej strane to nie je ani rébus, kde si treba domýšľať slová. Tip: Predtým, ako mail odošlete, si ho ešte raz celý prečítajte a skontrolujte vecnú i obsahovú správnosť. Pomôže aj zapnutý korektor gramatických chýb.
  • Mailovanie je jednou z foriem nadväzovania kontaktov medzi ľuďmi a vytváranie tesnejšieho kontaktu si vyžaduje čas. Tip: Nepoužívajte expresívne výrazy pri mailovaní s niekým, koho dobre nepoznáte.
  • Mail je označovaný ako neformálnejšia forma komunikácie, t.j. netrvá sa striktne na dodržiavaní pravidiel, platných pre písomnú komunikáciu. To ale neznamená, že si môžeme dovoliť ignorovať všetky zaužívané zvyky. Štýl mailu vypovedá o jej autorovi podobne ako jeho fotografia. Tip: vypracujte si niekoľko šablón mailov pre najtypickejšie situácie.


(Prof. Ing. Milan Konvit, CSc., Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále č.7-8 -2005)

 

 
 
NAŠE PUBLIKÁCIE

 
VYŠLO

Poradca - formát A5
Mesačník nielen pre podnikateľov

č. 13/2005 (vyšlo 2.8.2005)
  • Trestný zákon s komentárom
  • DPH a cestovný ruch
  • Sociálne poistenie (novela zákona)
  • Sociálny fond (novela zákona)
  • Zmluva o bytovom spoločenstve
  • Rodičovský príspevok
č. 1/2006 (vyjde v septembri 2005)
  • Zákon o zdravotnom poistení - novelizovaný s komentárom
  • Zákon o ochrane spotrebiteľa pri finančných službách na diaľku - s komentárom - nový zákon
  • Zákon o poskytnutí právnej pomoci osobám v hmotnej núdzi - s komentárom - nový zákon
  • Daň z príjmov (novela zákona)
  • Usmernenie k zákonu o dani z príjmov
  • Samostatne hospodáriaci roľníci, pozemkové a lesné spoločenstvá
  • Pluralita podielov spoločníkov v s.r.o.
  • Odvody do zdravotných poisťovní
Poradca Extra 2005 - príloha mesačníka Poradca pre jednoduché účtovníctvo, podvojné účtovníctvo a verejnú správu

č. 4/2005
    Jednoduché účtovníctvo (vyšlo 1.8.2005)
  • Zúčtovacie vzťahy
    Verejná správa (vyšlo 1.8.2005)
  • Finančné toky v štátnej správe a v samospráve
    Podvojné účtovníctvo (vyšlo 1.8.2005)
  • Zúčtovacie vzťahy
Dane, účtovníctvo - vzory a prípady - formát A5 Mesačník prináša metodický rozbor najčastejšie sa vyskytujúcich problémov podnikateľskej praxe z pohľadu daní, účtovníctva a pracovného práva. Jednotlivé špecifické problémy sú spracované prostredníctvom názorných prípadov.

č. 9/2005 (vyjde v polovici septembra 2005)
  • pohľadávky
  • materská a rodičovská dovolenka
  • zásady e-mailovej pošty
1 000 riešení - formát A5 Dvojmesačník určený podnikateľom, živnostníkom, mzdovým účtovníkom, audítorom, daňovým poradcom, účtovníkom, ekonómom, študentom. Rieši problémy z oblastí daní, účtovníctva, ekonomiky, miezd, práva, personalistiky. Každé číslo obsahuje okrem iných rubrík aj "horúcu tému", ktorá je v danom období pre čitateľov najaktuálnejšia, abecedný index hesiel a zoznam vydaných publikácií k danej téme alebo kapitole.

č. 5/2005 (vyšlo 26.8.2005)
  • majetok spoločnosti
  • DPH
  • daňové povinnosti
  • s.r.o.
  • nehnuteľnosti
  • registračné pokladnice
Edícia Zákony do vrecka - formát A6
Úplné znenia zákonov určených pre širokú verejnosť
  • Občiansky zákonník
  • Obchodný zákonník
  • Zákon o dani z pridanej hodnoty
  • Zákon o rodine
  • Zákon o archívoch
  • Ústava SR
  • Euroústava
Edícia Aktualizácie - formát A5
Úplné znenia aktualizovaných zákonov uverejnených v zborníkoch Zákony I. - VI.
I/4 (vyšlo 29.7.2005)
  • Zákon o dani z príjmov
  • Zákon o sociálnom fonde
  • Zákon o cestovných náhradách
  • Zákon o správnych poplatkoch
  • Upozornenie na zmenu - Zákon o dani z pridanej hodnoty
I/5 (vyšlo 10.8.2005)
  • Zákon o správnych poplatkoch
  • Zákon o súdnych poplatkoch
II/7 (vyšlo 3.8.2005)
  • Obchodný zákonník
  • Občiansky zákonník
  • Zákon o štátnej kontrole vnútorného trhu vo veciach ochrany spotrebiteľa
  • Vyhláška, ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o konkurze a vyrovnaní
  • Vyhláška o vzdelávacom poriadku správcov v oblasti konkurzu a reštrukturalizácie
  • Upozornenie na zmenu - Občiansky súdny poriadok

  • - Zákon o živnostenskom podnikaní
MONOTÉMATIKA
Základné dokumenty Európskej únie - formát A5 V ČESKOM JAZYKU
Napriek tomu, že od dátumu vstupu do EÚ ubehlo niekoľko mesiacov, je pre radu našich občanov, a to i z radov podnikateľov, či pracovníkov samospráv Európska únia stále veľkou neznámou. Všetkým naším občanom by sme v tejto publikácii radi Európsku úniu zjednodušenou formou priblížili. Publikácia obsahuje okrem iného základy práva Európskej únie vrátane najdôležitejších dokumentov aj ich chronologický prehľad historického vývoja európskej integrácie.

PRIPRAVUJEME

Poradca č. 2/2006
  • zákon o sprostredkovaní poistenia
Dane, účtovníctvo, vzory a prípady č. 10/2005
  • zdaňovanie príjmov v rozpočtový a príspevkových organizáciách, obciach a vyšších územných celkoch
  • poistné odvody od jesene 2005
1000 riešení č. 6/2005 (vyjde v 11/2005)
  • zahraničné obchodné vzťahy

 

 
 
OBJEDNÁVKA

 

Stručný návod na vyplnenie objednávky

  1. Z menu vo Vašom poštovom klientovi vyberte "Odpovedať odosielateľovi" (presný názov závisí na type poštového klienta, ktorý používate), čím vytvoríte novú správu obsahujúcu túto objednávku,
     
  2. Vyplňte objednávku - Vaše osobné údaje a počty kusov objednaného tovaru vpíšte do odpovedajúcich políčok,
     
  3. Z menu vo Vašom poštovom klientovi vyberte "Odoslať správu" (presný názov závisí na type poštového klienta, ktorý používate), čím odošlete vyplnenú objednávku na našu adresu.
     

Ceny sú uvedené bez DPH a distribučných nákladov, pokiaľ nie je priamo pri cene uvedené inak.

  Identifikačné údaje objednávateľa  
  Meno, Priezvisko:      
  Firma:      
  IČO:      
  Adresa:      
  Telefón:      

  Predplatné mesačníka Poradca 2005  
  Predplatné s 20 % zľavou     13 čísel + zborníky Zákony 2005 I, II, III
  prílohy: P6 Aktual, Poradca Extra, e-mailové noviny
  Našim predplatiteľom zasielame zdarma prílohu mesačníka Poradca Daňové priznania
  - fyzických osôb
  - právnických osôb
  - ročné zúčtovanie dane  
  998 Sk     ks  
  Predplatné mesačníka Poradca 2006  
  Predplatné s 20 % zľavou     13 čísel + zborníky Zákony 2006 I, II, III
  prílohy: P6 Aktual, Poradca Extra, e-mailové noviny
  Našim predplatiteľom zasielame zdarma prílohu mesačníka Poradca Daňové priznania
  - fyzických osôb
  - právnických osôb
  - ročné zúčtovanie dane  
  998 Sk     ks  
  Predplatné  
  Predplatné 1000 riešení 2005 (dvojmesačník)     580 Sk     ks  
  Predplatné Dane, účtovníctvo - vzory a prípady 2005 (mesačník)     1440 Sk     ks  
  Predplatné Aktualizácie I   - Daňové, účtovné...     220 Sk     ks  
  Predplatné Aktualizácie II   - Obchodné, občianske...     220 Sk     ks  
  Predplatné Aktualizácie III   - Pracovné, sociálne...     220 Sk     ks  
  Predplatné Aktualizácie IV   - Stavebné, pozemkové...     250 Sk     ks  
  Predplatné Aktualizácie V   - Štátna správa, verejná správa...     250 Sk     ks  
  Predplatné Aktualizácie VI   - Životné prostredie...     250 Sk     ks  
  Poradca 2005 - mesačník obsahuje komentáre k zákonom, výklady, vysvetlenia, poradenstvo v oblasti miezd a personalistiky, daní a účtovníctva, práva, ...  
  č. 1/2005   -  zákon č. 523/2003 Z. z. o verejnom obstarávaní s komentárom
-  zákon č. 544/1990 Zb. o miestnych poplatkoch s komentárom
-  bytové spoločenstvá
-  zmeny v platení poistného
-  paušálne výdavky
-  účtovanie goodwillu
96 Sk   ks  
  č. 2/2005   - zákon o cestnej doprave
- zákon o súdnych poplatkoch
96 Sk   ks  
  č. 3/2005   - zákon o účtovníctve s komentárom
- zákon mediácii s komentárom
- založenie a vznik s.r.o.
- minimálna mzda od 1. októbra 2004
96 Sk   ks  
  č. 4/2005   - zákon o miestnych daniach
- príjmi z predaja nehnuteľností
- preddavky na daň z príjmov právnických osôb
- archivácia a starostlivosť o dokumenty
96 Sk   ks  
  č. 5-6/2005   - zákon o dani z príjmov s komentárom
- zákon o dani z pridanej hodnoty s komentárom
- vylúčenie dvojitého zdanenia príjmov u fyzických osôb
- k novele zákona o kolektívnom vyjednávaní
192 Sk   ks  
  č. 5-6/2005 - príloha: daňové priznania   - daňové priznanie za rok 2004 – fyzické osoby, právnické osoby 70 Sk   ks  
  č. 7/2005   - zákon o zdravotnom poistení s komentárom
- správa daní a poplatkov novelizovaná
- práva a povinnosti vlastníkov bytov a nebytových priestorov
- zmeny v poistných odvodoch k 1. 1. 2005
- diagnostika malých a stredných podnikov
- nová energetická legislatíva
96 Sk   ks  
  č. 8-9/2005   - zákon o rodine
- zákon o sociálnom poistení
- zákon o doplnkovom dôchodkovom sporení
- informáciu o novele zákona o cestovných náhradách
192 Sk   ks  
  č. 10/2005   - zákon o cestovných náhradách
- zákon o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní
- zákon o autoýkolách a o zmene a doplnení niektorych zákonov
- paušálne výdavky zmeny vroku 2005
96 Sk   ks  
  č. 11-12/2005   - zákon o ochrane osobných údajov
- zákon o priestupkoch
- zákon o správe daní a poplatkov
- prechod z jednoduchého účtovníctva na podvojné
- transformácia FO - podnikateľa na obchodnú spoločnosť
- metodický návod MV SR na vypracovanie registratúrneho plánu pre samostatne podnikajúce fyzické osoby
192 Sk   ks  
  č. 13/2005   - Trestný zákon s komentárom
- DPH v cestovných kanceláriách a agentúrach
96 Sk   ks  
  Poradca Extra 2005 - príloha mesačníka Poradca pre jednoduché účtovníctvo, podvojné účtovníctvo a verejnú správu  
  1/2005 JÚ     Skončenie podnikania fyzickej osoby     21 Sk     ks  
  1/2005 PÚ     Účtovanie pri likvidácii právnickej osoby     20 Sk     ks  
  1/2005 VS     Zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov     37 Sk     ks  
  2/2005 JÚ     Zmeny v postupoch účtovania v jednoduchom účtovníctve     20 Sk     ks  
  2/2005 PÚ     Zmeny v postupoch účtovania v podvojnom účtovníctve     30 Sk     ks  
  2/2005 VS     Účtovná závierka za rok 2004 pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie a samosprávu     30 Sk     ks  
  3/2005 JÚ     Finančný prenájom v jednoduchom účtovníctve     22 Sk     ks  
  3/2005 PÚ     Finančný prenájom automobilov     21 Sk     ks  
  3/2005 VS     Účtovníctvo a finančné výkazy rozpočtových a príspevkových organizácií, obcí a vyšších územných celkov od 1. 1. 2005     28 Sk     ks  
  4/2005 JÚ     Zúčtovacie vzťahy     22 Sk     ks  
  4/2005 PÚ     Zúčtovacie vzťahy     38 Sk     ks  
  4/2005 VS     Finančné toky v štátnej správe a v samospráve     28 Sk     ks  
  Zborníky ZÁKONY 2005  
  Zákony I/2005   Daň z príjmov,
Daň z pridanej hodnoty,
Spotrebné dane,
Zákon o účtovníctve.  
  195 Sk     ks  
  Zákony II/2005   Obchodný zákonník,
Občiansky zákonník,
Trestné právo,
Živnostenský zákon.  
  195 Sk     ks  
  Zákony III/2005   Zákonník práce,
Mzdové predpisy,
Sociálne, dôchodkové, zdravotné a nemocenské poistenie,
Sociálne zákony.  
  195 Sk     ks  
  Zákony IV/2005   Stavebný zákon,
Architekti a inžinieri,
Bývanie,
Pôda.  
  250 Sk     ks  
  Zákony V/2005   Rozpočtové pravidlá,
Štátna a verejná služba,
Školy,
Obce.  
  250 Sk     ks  
  Zákony VI/2005   Životné prostredie,
Ochrana ovzdušia,
Vodné hospodárstvo.  
  250 Sk     ks  
  Aktualizácie zákonov ročník 2005  
  Aktualizácia I/1   - Zákon o správnych poplatkoch
- Opatrenie, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a účtovej osnovy pre účtovné jednotky, ktoré nie sú založené alebo zriadené za účelom podnikania  
  35 Sk     ks  
  Aktualizácia I/2   - Zákon o správe daní a poplatkov
- Zákon o cestovných náhradách
- Zákon o správnych poplatkoch
- Vyhláška č. 227/2004 Z. z., ktorou sa vykonáva Colný zákon
Upozornenie na zmenu:
- Zákon o dani z príjmov
- Zákon o spotrebnej dani z liehu  
  44 Sk     ks  
  Aktualizácia I/3   - Zákon o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady
- Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o správnych poplatkoch
  38 Sk     ks  
  Aktualizácia I/4   - Zákon o dani z príjmov
- Zákon o sociálnom fonde
- Zákon o cestovných náhradách
- Zákon o správnych poplatkoch
- Upozornenie na zmenu - Zákon o dani z pridanej hodnoty
  41 Sk     ks  
  Aktualizácia I/5   - Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o správnych poplatkoch
- Zákon o súdnych poplatkoch a poplatku za výpis z registra trestov
  30 Sk     ks  
  Aktualizácia II/1   - Občiansky súdny poriadok
- Úplné znenie zákona o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon)
- Zákon o konkurze a reštrukturalizácií
  44 Sk     ks  
  Aktualizácia II/2   - Nariadenie vlády Sr o Obchodnom vestníku
- Zákon o policajnom zbore
- Zákon o verejnom obstarávaní
- Zákon o cenách
- Zákon o ochrane hospodárskej súťaže
Upozornenie na zmenu:
- Živnostenský zákon
  38 Sk     ks  
  Aktualizácia II/3   - Zákon o trestnom konaní súdnom (Trestný poriadok)
  32 Sk     ks  
  Aktualizácia II/4   - Zákon o ochrane osobných údajov
- Zákon o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti
  20 Sk     ks  
  Aktualizácie II/5   - Občiansky zákonník
- Trestný zákon
- Zákon o štátnej kontrole vnútorného trhu vo veciach ochrany spotrebiteľa
- Zákon o ochrane spotrebiteľa pri podomovom predaji a zásielkovom predaji
  42 Sk     ks  
  Aktualizácie II/6   - Zákon Trestný zákon
- Zákon Trestný poriadok
- Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o Policajnom zbore
  49 Sk     ks  
  Aktualizácie II/7   - Obchodný zákonník
- Občiansky zákonník
- Zákon o štátnej kontrole vnútorného trhu vo veciach ochrany spotrebiteľa
- Vyhláška, ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o konkurze a vyrovnaní
- Vyhláška o vzdelávacom poriadku správcov v oblasti konkurzu a reštrukturalizácie
- Upozornenie na zmenu - Občiansky súdny poriadok
- Upozornenie na zmenu - Zákon o živnostenskom podnikaní
  49 Sk     ks  
  Aktualizácie II/8   - Zákon Občiansky súdny poriadok
- Zákon o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení ďalších zákonov
  38 Sk     ks  
  Aktualizácia III/1   - Zákon o službách zamestnanosti
- Zákon o rodine
- Zákon o pestúnskej starostlivosti a o príspevkoch pestúnskej starostlivosti
- Zákon o starobnom dôchodkovom sporení
  30 Sk     ks  
  Aktualizácia III/2   - Zákonník práce
- Zákon o službách zamestnanosti
- Zákon o sociálnom poistení
- Zákon o orgánoch štátnej správy v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti
- Zákon o inšpekcii práce
- Zákon o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla
  52 Sk     ks  
  Aktualizácia III/3   - Zákonník práce
- Zákon o náhrade príjmu pri dočasnej pracovnej neschopnosti zamestnanca a o zmene a doplnení niektorých zákonov
- Zákon o sociálnom poistení
- Zákon o rodičovskom príspevku
  48 Sk     ks  
  Aktualizácia III/4   - Zákon o zdravotnom poistení
- Zákon o pomoci v hmotnej núdzi
- Zákon o životnom minime
- Opatrenie o ustanovení súm životného minima
- Zákon o sociálnej pomoci
- Opatrenie č. 280/2005 Z. z.
- Uznesenie Ústavného súdu SR č. 297/2005 Z. z.
  41 Sk     ks  
  Aktualizácia III/5   - Zákon o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov
- Zákon o sociálnom poistení
  18 Sk     ks  
  Aktualizácia IV/1   - Opatrenie, o výške štátnej prémie na stavebné sporenie na rok 2005
- Zákon o úprave majetkových vzťahov a vyporiadaní majetkových nárokov v družstvách
  16 Sk     ks  
  Aktualizácia IV/2   - Zákon o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon)
- Zákon o štátnej správe pre územné plánovanie, stavebný poriadok a bývanie
- Opatrenie o dočasnom zastavení prijímania žiadostí o poskytnutie podpory z prostriedkov Štátneho fondu rozvoja bývania v roku 2005
  26 Sk     ks  
  Aktualizácia V/1   - Zákon o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme
- Zákon o sústave základných a stredných škôl (školský zákon)
- Zákon o štátnej správe starostlivosti o životné prostredie
  32 Sk     ks  
  Aktualizácia V/2   - Zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov
- Vyhláška Ministerstva školstva Slovenskej republiky č. 137/2005 Z. z. o školskej inšpekcii
- Zákon o obecnom zriadení
  28 Sk     ks  
  Aktualizácia V/3   - Nariadenie vlády Slovenskej republiky o zvýšení platových taríf štátnych zamestnancov
- Vyhláška Ministerstva školstva Slovenskej republiky o postupe pri uznávaní dokladov o vzdelaní
  16 Sk     ks  
  Aktualizácia V/4   - Zákon o rozpočtových pravidlách   18 Sk     ks  
  Aktualizácia VI/1   - Zákon o ochrane prírody a krajiny   27 Sk     ks  
  Aktualizácia VI/2   - Zákon o ochrane ovzdušia a ktorým sa dopĺňa zákon č. 401/1998 Z. z. o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia v znení neskorších predpisov (zákon o ovzduší)
- Zákon o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon)
  39 Sk     ks  
  Aktualizácia VI/3   - Zákon o Environmentálnom fonde
- Zákon o prevencii závažných priemyselných havárií
  21 Sk     ks  
  Aktualizácia VI/4   - Zákon o lesoch
  21 Sk     ks  
  Zákony do vrecka - úplné znenia zákonov vo formáte A6  
  Ústava SR     - Úplné znenie     21,90 Sk     ks  
  Ústava ČR     - Úplné znenie Ústavy ČR, Zákon o štátnych symboloch ČR, Listina základných práv a slobôd     21,90 Sk     ks  
  Zákon o DPH    - daňová povinnosť
 - sadzby dane z pridanej hodnoty
 - postup pri registrácii
 - oslobodenie, vrátenie a odpočítanie dane
  42 Sk     ks  
  Zákon o rodine    - vznik manželstva
 - vzťahy medzi rodičmi a deťmi
 - poručníctvo a opatrovníctvo
 - určenie rodičovstva a vyživovacej povinnosti
  32 Sk     ks  
  Občiansky zákonník    - občiansko-právne vzťahy
 - vlastnícke práva
 - dedenie
 - záväzkové práva
 - zodpovednosť za škodu a za bezdôvodné obohatenie
  65 Sk     ks  
  Obchodný zákonník    - obchodné vzťahy a podnikanie
 - obchodné spoločnosti a družstvá
 - obchodné záväzkové vzťahy
 - záväzkové vzťahy v medzinárodnom obchode
  80 Sk     ks  
  Dane, účtovníctvo - vzory a prípady 2005 - mesačník rieši špecifické problémy z daňovej a účtovnej oblasti v príkladoch  
  1/2005   1. téma: leasing
2. téma: vzdelávanie zamestnancov  
  120 Sk     ks  
  2/2005   1. téma: oslobodenie FO a PO
   - od dane z príjmov
   - od dane z pridanej hondoty
   - od miestnych daní
2. téma: iné daňové oslobodenia  
  120 Sk     ks  
  3-4/2005   téma: Príručka mzdovej účtovníčky     240 Sk     ks  
  5/2005   1. téma: DPH
   - možnosti odpočítania a vrátenia DPH
   - právo na odpočítanie DPH
   - oprava odpočítanej dane
   - vrátenie dane zahraničným a iným osobám
2. téma: cestovné náhrady po 1. 4. 2005
3. téma: Osobnosť na pracovisku
 
  120 Sk     ks  
  6-7/2005   téma: súvzťažnosti
   - dlhodobý majetok
   - zásoby
   - finančné účty
   - zúčtovacie vzťahy
   - kapitálové účty a dlhodobé záväzky
 
  240 Sk     ks  
  8/2005      - Zdaňovanie príjmov zo závislej činnosti
   - Nelegálna práca a nelegálne zamestnávanie
   - Osobnosť na pracovisku
 
  120 Sk     ks  
  9/2005      - pohľadávky
   - materská a rodičovská dovolenka
   - zásady e-mailovej pošty
 
  120 Sk     ks  
  1000 riešení 2005 – vychádza už ako dvojmesačník  
  1/2005   téma čísla – Daňové výdavky a koniec roka 2004 v podnikaní     97 Sk     ks  
  2/2005   téma čísla – Daňové priznania za rok 2004, Daň z príjmov od 1. 1. 2005     97 Sk     ks  
  3/2005   téma čísla - Mzdy a odvody od 1.1.2005     97 Sk     ks  
  4/2005   téma čísla - Zúčtovacie vzťahy, kapitálové účty v účtovníctve     97 Sk     ks  
  5/2005   - majetok spoločnosti
- DPH
- daňové povinnosti
- s.r.o.
- nehnuteľnosti
- registračné pokladnice
 
  97 Sk     ks  
  Monotématika
  Súvzťažnosti  

- rozpočtové organizácie
- príspevkové organizácie
- vyššie územné celky
- obce a mestá
- účtovná osnova
- postupy účtovania  

260 Sk   ks  
  Zdravotné zákony a predpisy   - šesť reformných zákonov po novelách     240 Sk     ks  
  Právna rukoväť pre každého, zvlášť pre študentov   - Autor primerane zjednodušil a zhrnul najdôležitejšie právne predpisy, ktoré sa odvíjajú od ústavného zakotvenia slobôd a povinností občanov. Publikácia je určená širokej verejnosti, zvlášť študentom stredných a vysokých škôl. Do textu sú vložené pasáže s Murphyho aforizmami a právnickými anekdotami.     140 Sk     ks  
  Daňové výdavky od A do Z   - Uplatňovanie daňových výdavkov je neustále predmetom diskusií nielen v radoch odborníkov, ale najmä samotných podnikateľov, a to najmä z dôvodu ich vplyvu na určenie základu dane. V tejto publikácii sú daňové výdavky spracované formou výkladového slovníka s odkazom na súvisiace právne predpisy.     170 Sk     ks  
  Euroústava       95 Sk     ks  
  Základné dokumenty Európskej únie   - formát A5 V ČESKOM JAZYKU Napriek tomu, že od dátumu vstupu do EÚ ubehlo niekoľko mesiacov, je pre radu našich občanov, a to i z radov podnikateľov, či pracovníkov samospráv Európska únia stále veľkou neznámou. Všetkým naším občanom by sme v tejto publikácii radi Európsku úniu zjednodušenou formou priblížili. Publikácia obsahuje okrem iného základy práva Európskej únie vrátane najdôležitejších dokumentov aj ich chronologický prehľad historického vývoja európskej integrácie.     610 Sk     ks  
  Poradca deťom
  Sto zvieratiek v hádankách   Knižka hádaniek z oblasti živočíšnej ríše je určená deťom od 5 do 9 rokov. V obrázkovej galérii sa deti zoznámia so sto farebne ilustrovanými zvieratkami.   80 Sk     ks  
  S pastelkou v kráľovstve matematiky   Knižka dáva priestor dieťaťu formou hry a riešením veku primeraných problémových situácií zoznámiť sa so základnými matematickými pojmami a vzťahmi, geometrickými tvarmi, základnými a radovými číslovkami.   140 Sk     ks  
  S pastelkou v kráľovstve matematiky I.   Pracovné zošity hravou formou zavedú deti do kráľovstva čísel a matematických pojmov. Kráľ čísel ich zoznámi so základnými a radovými číslovkami, geometrickými tvarmi, protikladmi, určovaním množstva a poradia predmetov. Zošity sa dajú využívať v predškolských zariadeniach, v prvých ročníkoch ZŠ a školských kluboch.   43 Sk     ks  
  S pastelkou v kráľovstve matematiky II.   Pracovné zošity hravou formou zavedú deti do kráľovstva čísel a matematických pojmov. Kráľ čísel ich zoznámi so základnými a radovými číslovkami, geometrickými tvarmi, protikladmi, určovaním množstva a poradia predmetov. Zošity sa dajú využívať v predškolských zariadeniach, v prvých ročníkoch ZŠ a školských kluboch.   43 Sk     ks  
  1. Dobrodružstvá žiačika Mudráčika   Pracovné zošity deťom mladšieho veku dávajú priestor na uplatnenie výtvarného prejavu, fantázie, a zároveň nútia deti vyhľadávať informácie v náučných knihách, informačných médiách a pracovať s nimi. V úlohách, krížovkách, viacsmerovkách sú nenásilnou formou skĺbené poznatky z matematiky, slohu, slovenského jazyka, prvouky. Hravou formou si deti toto učivo prehlbujú a utvrdzujú.   36 Sk     ks  
  2. Dobrodružstvá žiačika Mudráčika   Pracovné zošity deťom mladšieho veku dávajú priestor na uplatnenie výtvarného prejavu, fantázie, a zároveň nútia deti vyhľadávať informácie v náučných knihách, informačných médiách a pracovať s nimi. V úlohách, krížovkách, viacsmerovkách sú nenásilnou formou skĺbené poznatky z matematiky, slohu, slovenského jazyka, prvouky. Hravou formou si deti toto učivo prehlbujú a utvrdzujú.   34 Sk     ks  
  Pastelkami čarujem   Pracovný zošit postupne pomáha deťom objavovať krásu písaných tvarov od kreslenia čiar, kruhov ku slučkám.. U detí sa tak rozvíjajú prirodzeným spôsobom grafomotorické zručnosti.   27 Sk     ks  
  Kreslím a maľujem   V pracovnom zošite si deti tvary z prvého zošita zopakujú v náročnejšej forme. Ďalej rozvíjajú grafomotorické zručnosti a vytvárajú si kladný postoj k písaniu.   36 Sk     ks  
  Hovoriace písmená a slabiky   V knižke sa deti stretávajú s personifikovanými písmenkami abecedy, malými bytosťami, ktoré sa s deťmi rozprávajú. Pretože "písmenkových kamarátov" ochotne prijímajú aj celkom malé deti, vytvárajú tak kladný vzťah dieťaťa k znakom, čítaniu a vzdelávaniu. Deti sa presvedčia o tom, že s písmenkami sa dá aj zaujímavo hrať. V riekankách sa stretnú nielen s písmenkami, ale aj s jednoduchými slabikami.   75 Sk     ks  

Všetky uvedené publikácie si môžete objednať aj telefonicky, faxom alebo na našich www stránkach (pozri rubriku kontakty).

 

 
 
KONTAKTY

 
Adresa:   Telefón:
Poradca s.r.o
Pri Celulózke 40
010 01 Žilina
  (041) 56 52 871
(041) 56 52 877
(041) 56 52 879
 
E-mail:   Fax:
poradca@i-poradca.sk   (041) 56 52 659
 
Informácie o naších produktoch nájdete aj na našej internetovej stránke
www.i-poradca.sk.

Tieto emailové noviny Vám boli doručené výhradne na základe žiadosti o zasielanie emailových novín. V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadali(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na vašu adresu, zašlite prosím správu s predmetom NEPOSIELAŤ na adresu noviny@i-poradca.sk. Následne budete vyradený(á) z databázy príjemcov emailových novín.

 

 
Copyright (c) Poradca s.r.o., 2002 - 2005
Untitled Page