|
TÉMA NOVÍN ZAMESTNÁVANIE ŠTUDENTOV POČAS LETNÝCH PRÁZDNIN |
AJ NA ŠTUDENTOV SA VZŤAHUJÚ POVINNOSTI V OBLASTI BOZP v zmysle Zákona č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci v z.n.p. Tento zákon ustanovuje
základné podmienky na zaistenie BOZP, na vylúčenie alebo obmedzenie rizika a faktorov podmieňujúcich vznik pracovných úrazov, chorôb z povolania a iných poškodení zdravia z práce a všeobecné zásady prevencie. Zákon sa vzťahuje na všetkých zamestnávateľov a zamestnancov vo všetkých odvetviach výrobnej i nevýrobnej sféry.
Zamestnávateľ je fyzická alebo právnická osoba, ktorá:
- zamestnáva fyzickú osobu v pracovno-právnom vzťahu alebo v obdobnom pracovnom vzťahu,
- uskutočňuje praktické vyučovanie žiakov odborného učilišťa, strednej školy a študentov VŠ.
Zamestnanec je:
- fyzická osoba, ktorá v pracovnoprávnom vzťahu alebo obdobnom pracovnom vzťahu vykonáva pre zamestnávateľa závislú prácu podľa jeho pokynov za mzdu alebo odmenu,
- žiak učilišťa, SŠ pri praktickom vyučovaní a študent VŠ pri praktickej výučbe.
Z uvedeného vyplýva povinnosť chrániť zdravie študentov a žiakov aj pri praktickom vyučovaní v rámci vzdelávania.
VŠEOBECNÉ POVINNOSTI BOZP
Stav pracovných podmienok, ktoré vylučujú alebo minimalizujú pôsobenie nebezpečných a škodlivých činiteľov pracovného procesu a pracovného prostredia na zdravie zamestnancov. Je zavedený aj pojem „ochrana práce“, ale používa sa aj skratka „BOZP“.
Je to oblasť spoločenskej činnosti zahrňujúca všetky požiadavky, opatrenia, prostriedky a metódy
prispievajúce k vytvoreniu podmienok pracovného procesu, ktoré zaisťujú zdravie pracujúcich a ich
práceschopnosť. Cieľom je nielen vytvorenie týchto podmienok, ale aj ich dodržiavania počas
pracovného procesu. Zamestnávateľ je v rozsahu svojej pôsobnosti povinný sústavne zaisťovať
BOZP a na ten účel vykonávať potrebné opatrenia vrátane zabezpečovania prevencie, potrebných prostriedkov a vhodného systému na riadenie ochrany práce. Zamestnávateľ je povinný zlepšovať úroveň ochrany práce vo všetkých činnostiach a prispôsobovať úroveň ochrany práce meniacim sa skutočnostiam. Všeobecné povinnosti zamestnávateľa pri zaisťovaní BOZP je možné zhrnúť
nasledovne:
- vykonávať opatrenia so zreteľom na všetky okolnosti týkajúce sa práce? a v súlade s právnymi a ostatnými predpismi na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci;
- zisťovať nebezpečenstvá a ohrozenia, posudzovať riziko a vypracovať písomný dokument
o posúdení rizika pri všetkých činnostiach vykonávaných zamestnancami;
- písomne vypracovať, pravidelne vyhodnocovať a podľa potreby aktualizovať koncepciu
politiky BOZP obsahujúcu zásadné zámery, ktoré sa majú dosiahnuť v oblasti BOZP
a program realizácie tejto koncepcie, ktorý obsahuje najmä postup, prostriedky a spôsob jej
vykonania (to sa nevzťahuje na zamestnávateľa, ktorý zamestnáva menej ako 11 zamestnancov).
Zamestnávateľ je povinný vydávať vnútorné predpisy, pravidlá o BOZP a dávať pokyny na zaistenie BOZP a vypracovať a podľa potreby aktualizovať vlastný zoznam prác a pracovísk:
1. zakázaných tehotným ženám, matkám do konca deviateho mesiaca po pôrode a dojčiacim ženám,
2. spojených so špecifickým rizikom pre tehotné ženy, matky do konca deviateho mesiaca po pôrode a pre dojčiace ženy,
3. zakázaných mladistvým zamestnancom.
Zdôrazňujeme, že je potrebné zaraďovať zamestnancov na výkon práce so zreteľom na ich zdravotný stav, najmä na výsledok posúdenia ich zdravotnej spôsobilosti na prácu, schopnosti, na ich vek, kvalifikačné predpoklady a odbornú spôsobilosť podľa právnych predpisov a ostatných predpisov na zaistenie BOZP a nedovoliť, aby vykonávali práce, ktoré nezodpovedajú ich zdravotnému stavu, najmä výsledku posúdenia ich zdravotnej spôsobilosti na prácu, schopnostiam, na ktoré nemajú vek, kvalifikačným predpokladom a dokladom o odbornej spôsobilosti podľa právnych predpisov a ostatných predpisov na zaistenie BOZP.
Zamestnávateľ je tiež povinný zabezpečiť vykonávanie zdravotného dohľadu pracovnou
zdravotnou službou vrátane lekárskych preventívnych prehliadok vo vzťahu k práci, a to
v pravidelných intervaloch s prihliadnutím na charakter práce a na pracovné podmienky na pracovisku, ako aj vtedy, ak o to zamestnanec požiada a dbať na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci u:
1. zamestnancov na odlúčených pracoviskách,
2. zamestnancov, ktorí pracujú na pracovisku sami,
3. osobitných skupín zamestnancov, predovšetkým vo vzťahu k špecifickým nebezpečenstvám,
ktoré osobitne ovplyvňujú ich bezpečnosť a zdravie; sem patria aj mladiství zamestnanci.
Ochrana mladistvých zamestnancov spočíva v minimalizácii nebezpečenstva pri výkone práce
vyplývajúceho z chýbajúcich skúseností, poznania a uvedomenia si skutočných alebo potenciálnych
rizík mladistvými zamestnancami. Ide najmä o úpravu pracovného času mladistvých zamestnancov
a zákaz vykonávania niektorých prác. Zamestnávateľ môžu zamestnať mladistvých za podmienky,
že sa tým neohrozí ich zdravý vývoj, bezpečnosť, mravnosť alebo výchova na povolanie.
POVINNOSTI ZAMESTNÁVATEĽA PRI ZAMESTNÁVANÍ MLADISTVÝCH ZAMESTNANCOV upravuje Nariadenie vlády SR č. 286/2004 Z. z. Zamestnávateľ je povinný pri všetkých prácach a na pracoviskách spojených so špecifickým rizikom z vystavenia mladistvého zamestnanca škodlivému pôsobeniu fyzikálnych, chemických a biologických faktorov, vplyvov a procesov posúdiť, vyhodnotiť všetky riziká pre jeho bezpečnosť a zdravie. Na základe odborného posúdenia príslušného lekára o zdravotnej spôsobilosti mladistvého zamestnanca rozhodnúť o prijatí potrebných opatrení. Túto povinnosť plní pred zaradením mladistvého zamestnanca na prácu a pri podstatnej zmene pracovných podmienok, pričom osobitne zohľadní najmä:
- vybavenie a usporiadanie pracoviska alebo pracovného miesta,
- charakter, stupeň a trvanie vystavenia fyzikálnym, biologickým a chemickým faktorom a vplyvom,
- druh, rozsah a spôsob používania pracovných prostriedkov, strojov, zariadení, látok a materiálov,
- usporiadanie pracovných procesov, postupov a organizáciu práce,
- úroveň jeho odbornej prípravy a výučby.
ZAMESTNÁVATEĽ NESMIE PRIDEĽOVAŤ MLADISTVÉMU ZAMESTNANCOVI PRÁCU, ak by:
- objektívne presahovala jeho fyzické a psychické schopnosti,
- bol vystavený škodlivému pôsobeniu nebezpečných chemických látok a nebezpečných
chemických látok a prípravkov, napríklad jedovatých, karcinogénnych, mutagénnych, ktoré
môžu spôsobiť genetické poškodenie, poškodenie nenarodeného dieťaťa, ohrozenie jeho budúceho
reprodukčného vývoja, alebo ktoré môžu mať iný chronický vplyv na jeho zdravie,
- bol vystavený škodlivému žiareniu,
- existovalo riziko, o ktorom možno predpokladať, že ho mladistvý zamestnanec nedokáže
rozpoznať alebo sa mu vyhnúť, pretože nevenuje dostatočnú pozornosť bezpečnosti pri práci alebo nemá dostatočné skúsenosti alebo odbornú prípravu,
- bol vystavený nadmernej záťaži chladom alebo teplom,
- bol vystavený nadmernému hluku alebo vibráciám.
Vyššie uvedené práce môže mladistvý zamestnanec vykonávať s výnimkou prác s karcinogénnymi
a mutagénnymi faktormi, ak ide o práce, ktoré sú nevyhnutné z hľadiska jeho odbornej prípravy
a ak je zabezpečená ochrana jeho zdravia:
- potrebnou teoretickou prípravou v oblasti bezpečnosti práce,
- sústavným odborným dozorom,
- vhodnou organizáciou režimu práce,
- inými opatreniami, napríklad používaním osobných ochranných prostriedkov, obmedzením práce na dobu nevyhnutnú na získanie potrebných skúseností a správnych pracovných návykov.
Zamestnávateľ aj v prípade zamestnávania mladistvých zamestnancov informuje o výsledkoch
posúdenia rizík a o prijatých opatreniach.
PRÁCE A PRACOVISKÁ ZAKÁZANÉ MLADISTVÝM ZAMESTNANCOM.
Práce a pracoviská so škodlivými fyzikálnymi faktormi:
- pri činnostiach vedúce k ožiareniu ionizujúcim žiarením,
- pri ktorých sú mladiství zamestnanci vystavení zvýšenému atmosférickému tlaku o viac ako 20 kPa oproti okolitému atmosférickému tlaku, napríklad v tlakových nádržiach a pri potápaní, alebo zníženému atmosférickému tlaku, prípad ne zvýšenému vnútro pľúcnemu tlaku,
- pod zemou pri ťažbe nerastov alebo razení tunelov a štôlní,
- spojené so zvýšenou záťažou podporno–pohybového ústrojenstva a nadväzných systémov a funkcií organizmu pri zdvíhania prenášaní bremien, ktoré prekračujú smerné hmotnostné
hodnoty,
- vykonávané práce dlhšie ako 4 hodiny za zmenu postojačky bez možnosti zmeny základnej
pracovnej polohy alebo práce s významným obmedzením pohyblivosti a zmeny polohy trupu
a končatín v priebehu zmeny,
- vykonávané vo fyzicky náročných a nevhodných pracovných polohách, ako práca v hlbokom predklone, v kľaku, v podrepe, poležiačky, vo vypnutom postoji na špičkách nôh, s rukami nad hlavou, pri pootočenom trupe viac ako o 60°, to sa netýka prác, pri ktorých sa vyskytujú uvedené polohy tela ojedinele a krátkodobo v rámci odbornej výučby a prípravy na povolanie a taktiež na profesiu, kde fyzicky náročné a extrémne polohy tela sú neoddeliteľnou súčasťou výkonu povolania, napríklad pri profesii umelecký tanec, artistika,
- na pracoviskách s nadmernou záťažou chladom a teplom,
- s koncentráciou kyslíka v ovzduší nižšou ako 20 %,
- na pracoviskách s hlukom,
- pri ktorých sú prekračované najvyššie prípustné hodnoty vibrácií prenášaných na ruky,
celé telo a miestne podľa osobitného predpisu. Ak je vykonávanie takýchto prác nevyhnutné
z dôvodu odbornej výučby a prípravy na povolanie, musí byť expozícia obmedzená na
najnižšiu možnú mieru so zároveň vykonanými opatreniami na zníženie vplyvu účinkov vibrácií,
- s neionizujúcim žiarením podľa osobitného predpisu.
PRÁCE A PRACOVISKÁ SO ŠKODLIVÝMI CHEMICKÝMI FAKTORMI A ICH
VPLYVMI, najmä:
- s nebezpečnými chemickými látkami a prípravkami podľa osobitného predpisu - pri procesoch:
a) s rizikom karcinogenity,
b) pri výrobe a spracovaní výbušnín,
c) pri chove zvierat,
d) pri zabíjaní zvierat,
e) pri manipulácii so zariadeniami na výrobu, skladovanie alebo používanie stlačených
skvapalnených alebo rozpustných plynov,
f) v nedostatočne prevetrávaných nádržiach, cisternách, kadiach a rezervoároch,
g) pri manipulácii s obalmi, napríklad so sudmi, kanistrami obsahujúcimi nebezpečné
chemické látky,
h) s rizikom zrútenia stavieb, konštrukcií,
ch) s nebezpečenstvom vysokého napätia,
i) pri ktorých nemožno individuálne prispôsobovať pracovné tempo dané strojovým
zariadením a pri ktorých sa používa odmeňovanie podľa výsledkov
- práce:
a) určené ako rizikové ,
b) spojené so zvýšeným rizikom úrazov,
c) pri dezinfekcii a deratizácii priestorov plynmi,
d) vo výškach presahujúcich 1,5 m a nad voľnými hĺbkami.
Ochrana osobitnej skupiny zamestnancov je v súlade s právnou úpravou Európskej únie v danej oblasti.
FORMY ZAMESTNÁVANIA ŠTUDENTOV
Zamestnávatelia môžu v období letných prázdnin zamestnávať študentov na dohodu o brigádnickej činnosti alebo na pracovnú zmluvu na dobu určitú, teda len počas prázdnin.
V takom prípade pracovný čas a jeho rozvrhnutie závisí od veku brigádnika.
Mladší zamestnanci ako 16-roční môžu odpracovať najviac 30 hodín týždenne, mladiství nad 16
rokov najviac 37,5 hodiny týždenne, v obidvoch prípadoch rozsah času nemožno prekročiť, a to
ani ak by pracovali pre viacerých zamestnávateľov. Pracovný čas mladistvého nesmie počas 24 hodín presiahnuť osem hodín, zamestnávateľ mu nemôže prideľovať práce nad takto stanovený rozsah pracovného času, ani v noci, a nesmie im nariadiť alebo s nimi dohodnúť pracovnú pohotovosť.
Výnimočne môžu mladiství nad 16 rokov vykonávať nočnú prácu, maximálne však hodinu.
Možné je to, len ak nočná práca je potrebná na ich výchovu na povolanie, musí však bezprostredne
nadväzovať na dennú zmenu. Zamestnávateľ môže 18-ročného študenta zamestnať najviac
na 40 hodín týždenne. Pokiaľ by mal pracovný čas rozvrhnutý tak, že pravidelne vykonáva prácu
striedavo v oboch zmenách v dvojzmennej prevádzke, má pracovný čas najviac 38 a 3/4 hodiny týždenne a vo všetkých zmenách v trojzmennej prevádzke alebo v nepretržitej prevádzke má pracovný čas najviac 37 a 1/2 hodiny týždenne. Zmluva so študentom však môže byť uzatvorená aj na kratší pracovný čas, zamestnávateľom v tom nič nebráni. Zamestnávateľ je povinný rozvrhnúť pracovný čas tak, aby zamestnanec mal medzi koncom jednej a začiatkom druhej zmeny voľno minimálne 12 hodín v priebehu 24 hodín a mladistvý zamestnanec aspoň 14 hodín v priebehu 24 hodín.
Tento odpočinok možno skrátiť až na osem hodín zamestnancovi staršiemu ako 18 rokov v nepretržitých prevádzkach a pri turnusovej práci, pri naliehavých poľnohospodárskych
prácach, pri poskytovaní univerzálnej poštovej služby, pri naliehavých opravárskych prácach, ak ide o odvrátenie nebezpečenstva ohrozujúceho život alebo zdravie zamestnancov a pri mimoriadnych udalostiach. Ak zamestnávateľ skráti minimálny odpočinok, je povinný dodatočne poskytnúť
zamestnancovi do 30 dní rovnocenný nepretržitý náhradný odpočinok.
Pri zamestnávaní mladších ako 15-ročných brigádnikov a pri tých, ktorí ešte povinnú školskú dochádzku neskončili, je potrebné povolenie od príslušného inšpektorátu práce. Žiaci môžu dostávať len ľahké práce, teda také, ktoré svojím charakterom a rozsahom neohrozujú ich zdravie, bezpečnosť a ďalší vývoj. Môžu napríklad vystupovať na kultúrnych a umeleckých predstaveniach, športových podujatiach či v reklamách.
DOHODA O BRIGÁDNICKEJ ČINNOSTI - zamestnávatelia najčastejšie zamestnávajú študentov na základe dohody o brigádnickej práci študentov. Dohodu o brigádnickej práci študentov môže zamestnávateľ uzatvoriť s fyzickou osobou, ktorá má štatút žiaka strednej školy alebo štatút študenta dennej formy vysokoškolského štúdia podľa osobitného predpisu a ktorá nedovŕšila 26 rokov veku. Potvrdenie o statuse študenta je neoddeliteľnou súčasťou dohody o brigádnickej práci študentov. Rozsah pracovného času zamestnanca nesmie prekročiť 20 hodín týždenne v priemere. Posudzovanie rozsahu pracovného času sa uskutočňuje pod dobu, na ktorú bola dohoda uzatvorená, maximálne na 12 mesiacov. Dohoda musí byť vyhotovená v písomnej forme. Študent môže na základe tejto dohody pracovať najneskôr do konca kalendárneho roka, v ktorom dovŕši 26 rokov veku. Priemer 20 hodín týždenne sa posudzuje za celú dobu, na ktorú bola dohoda uzatvorená, najdlhšie však na 12 mesiacov.
Dohoda musí obsahovať dohodnutú prácu, dohodnutú odmenu za vykonanú prácu, dohodnutý rozsah pracovného času, dobu, na ktorú sa uzatvára. Môže sa v nej dohodnúť aj spôsob jej skončenia [napr. dohodou zamestnávateľa a študenta k dohodnutému dňu, výpoveďou bez uvedenia dôvodu s 15-dňovou výpovednou dobou, ktorá začína dňom, v ktorom bola písomná výpoveď doručená, okamžitým skončením podľa § 68 ods. 1 písm. a) a b) Zákonníka práce alebo iné náležitosti napr. splatnosť odmeny, zabezpečenie stravovania, poskytovanie cestovných náhrad a pod.]. Odmenu za vykonanú prácu na dohodu musí zamestnávateľ vyplatiť najneskôr do konca kalendárneho mesiaca, ktorý nasleduje po mesiaci, v ktorom sa práca vykonala.
DOČASNÉ PRIDELENIE (AGENTÚRNE ZAMESTNÁVANIE) - zamestnávateľ
alebo agentúra dočasného zamestnávania podľa osobitného predpisu môže sa so zamestnancom v pracovnom pomere písomne dohodnúť, že ho dočasne pridelí na výkon práce k inej právnickej alebo fyzickej osobe. V pracovnej zmluve uzatvorenej medzi agentúrou dočasného zamestnávania a zamestnancom sa agentúra dočasného zamestnávania zaviaže zabezpečiť zamestnancovi dočasný výkon práce u užívateľského zamestnávateľa a dohodnú sa podmienky zamestnania. Tento spôsob zamestnávania vyžaduje písomnú dohodu o dočasnom
pridelení medzi zamestnávateľom a zamestnancom, ktorá musí obsahovať údaje o užívateľskom
zamestnávateľovi, dobu trvania dočasného pridelenia, druh a miesto práce, mzdové podmienky
a podmienky ukončenia práce. Uvedené náležitosti musí obsahovať aj dohoda medzi agentúrou dočasného zamestnávania a zamestnancom, ak sa uzatvára na určitú dobu. Podstatnou náležitosťou dohôd je garantovaná mzda. Dočasné pridelenie zamestnanca patrí k novším formám pracovného pomeru a v súčasnosti sa stáva rozšíreným ako „nájom či leasing“ zamestnancov. Je zaujímavým pre malých i veľkých zamestnávateľov, keď si na určitú dobu a určité práce „prenajmú“ zamestnancov od zamestnávateľa, ktorý má takýto „prenájom“ v predmete činnosti.
Z pohľadu zamestnancov má agentúrne zamestnávanie niektoré záporné aspekty. Nie vždy
sa dajú zabezpečiť rovnaké pracovné podmienky pre dočasne pridelených a kmeňových zamestnancov. Pre zamestnávateľov ide o atraktívny spôsob, ako sa vyrovnať s výkyvmi v dopyte, keď je potrebné pružne meniť počet zamestnancov. Z tohto dôvodu je využívané pre manuálne práce, avšak určité výhody prináša aj pre pracovníkov, ktorí potrebujú urýchlene nájsť prácu, napríklad sezónnu prácu, alebo pre študentov.
Ing. Viera Šukalová, EUR ING, PhD
(Viac nielen o tejto téme sa dočítate v mesačníku PAM 7/2015)
|
|
|
ČITATELIA SA PÝTAJÚ,ODBORNÍCI ODPOVEDAJÚ |
DOHODA O BRIGÁDNICKEJ PRÁCI ŠTUDENTOV
Zamestnávateľ chce uzatvoriť dohody o brigádnickej práci študentov počas letných prázdnin.
Aké podmienky musia byť splnené, aby mohol zamestnávateľ uzatvoriť dohodu o brigádnickej práci študentov?
Túto dohodu môže zamestnávateľ uzatvoriť s fyzickou osobou, ktorá je žiakom strednej školy alebo študentom dennej formy vysokoškolského štúdia a ktorá nedovŕšila 26 rokov veku. Neoddeliteľnou súčasťou dohody je potvrdenie štatútu študenta potvrdením o návšteve školy. Potvrdenie o návšteve školy sa nevyžaduje, ak sa dohoda uzatvára v období od skončenia štúdia na strednej škole alebo od skončenia letného semestra na vysokej škole najneskôr do konca októbra toho istého kalendárneho roka.
Na základe dohody o brigádnickej práci študentov možno vykonávať prácu v rozsahu najviac 20 hodín týždenne v priemere (priemer najviac prípustného rozsahu pracovného času sa posudzuje za celú dobu, na ktorú bola dohoda uzatvorená, najdlhšie však za 12 mesiacov). Dohodu o brigádnickej práci študentov je zamestnávateľ povinný uzatvoriť písomne, inak je neplatná. V dohode musí byť uvedené:
- dohodnutá práca,
- dohodnutá odmena za vykonanú prácu,
- dohodnutý rozsah pracovného času,
- doba, na ktorú sa dohoda uzatvára (na určitú dobu, prípadne na neurčitý čas).
Jedno vyhotovenie dohody o brigádnickej práci študentov je zamestnávateľ povinný vydať zamestnancovi.
SPÔSOB SKONČENIA DOHODY
Dohoda o brigádnickej práci študentov sa uzatvára na určitú dobu, najviac na 12 mesiacov.
Môže zamestnávateľ uzatvoriť dohodu o brigádnickej práci študentov na neurčitú dobu?
Nie, takáto možnosť nie je prípustná od 1. 7. 2014. Dohoda o brigádnickej práci študentov sa uzatvára na určitú dobu, najviac na 12 mesiacov. V dohode možno dohodnúť spôsob jej skončenia. Okamžité skončenie dohody možno dohodnúť len pre prípady, v ktorých možno okamžite skončiť pracovný pomer.
Ak spôsob skončenia nevyplýva priamo z uzatvorenej dohody, možno ju skončiť dohodou účastníkov k dohodnutému dňu a jednostranne len výpoveďou bez uvedenia dôvodu s 15-dennou výpovednou dobou, ktorá sa začína dňom, v ktorom bola písomná výpoveď doručená druhému účastníkovi.
ODMENA ZA VYKONANÚ PRÁCU
Odmena za vykonanú prácu musí byť vyplatená najneskôr do konca kalendárneho mesiaca, ktorý nasleduje po mesiaci, v ktorom sa práca vykonala.
Akým spôsobom je zamestnávateľ povinný vyplácať žiaka s uzatvorenou dohodou o brigádnickej práci študentov? Môže ho vyplatiť až pri skončení dohody, napr. na konci prázdnin?
Odmena za vykonanú prácu je splatná a musí byť vyplatená najneskôr do konca kalendárneho mesiaca, ktorý nasleduje po mesiaci, v ktorom sa práca vykonala. Poskytovanie minimálnej mzdy sa vzťahuje aj na dohodára.
To znamená, že aj pri odmeňovaní zamestnancov s uzatvorenou dohodou o brigádnickej práci študentov je zamestnávateľ povinný poskytnúť zamestnancovi od 1. 1. 2015 minimálne 2,184 eur za hodinu vykonanej práce.
PRACOVNÝ ČAS
Pri dohodách sa určuje pracovný čas ako časový úsek, v ktorom je zamestnanec k dispozícii zamestnávateľovi, vykonáva prácu a plní povinnosti v súlade s uzatvorenou dohodou.
Môže zamestnávateľ nariadiť študentovi s uzatvorenou dohodou pracovnú zmenu v trvaní 16 hodín?
Nie, takto dlho nemôže trvať jedna pracovná zmena. Pri dohodách sa určuje pracovný čas ako časový úsek, v ktorom je zamestnanec k dispozícii zamestnávateľovi, vykonáva prácu a plní povinnosti v súlade s uzatvorenou dohodou, pričom dobou odpočinku je akákoľvek doba, ktorá nie je pracovným časom. Pracovný čas zamestnancov, ktorí vykonávajú prácu na základe dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru, v priebehu 24 hodín nesmie presiahnuť 12 hodín a u mladistvého zamestnanca v priebehu 24 hodín nesmie presiahnuť 8 hodín.
Zamestnancom, ktorí vykonávajú prácu na základe dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru, nemožno nariadiť ani s nimi dohodnúť pracovnú pohotovosť a prácu nadčas.
Po dohode so zástupcami zamestnancov môže zamestnávateľ aj pre dohodárov určiť čas potrebný na osobnú očistu po skončení práce, ktorý sa zamestnancovi započíta do pracovného času. V prípade, že u zamestnávateľa nepôsobia zástupcovia zamestnancov, môže zamestnávateľ určiť tieto podmienky vlastným rozhodnutím.
Pri dohodách je zamestnávateľ povinný poskytnúť zamestnancovi prestávky v práci, nepretržitý denný odpočinok, nepretržitý odpočinok v týždni a dni pracovného pokoja podľa § 91 až § 95 Zákonníka práce rovnako ako pri pracovných zmluvách. Zamestnávateľ je povinný dodržať podmienky ustanovené v § 98 Zákonníka práce pri výkone nočnej práce aj v prípade dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru.
Zamestnávateľ je povinný viesť evidenciu pracovného času zamestnancov, ktorí vykonávajú prácu na základe dohody o brigádnickej práci študentov a dohody o pracovnej činnosti, tak, aby bol zaznamenaný začiatok a koniec časového úseku, v ktorom zamestnanec vykonával prácu. Zamestnávateľ je povinný viesť evidenciu vykonanej práce u zamestnancov, ktorí vykonávajú prácu na základe dohody o vykonaní práce, tak, aby v jednotlivých dňoch bola zaznamenaná dĺžka časového úseku, v ktorom sa práca vykonávala.
Dohody môžu byť uzatvárané aj s mladistvým zamestnancom (mladším ako 18 rokov), ale len pri splnení podmienky, že sa tým neohrozí jeho zdravý vývoj, bezpečnosť, mravnosť alebo výchova na povolanie. Mladistvý zamestnanec nesmie byť zamestnávaný prácami pod zemou pri ťažbe nerastov alebo pri razení tunelov a štôlní, prácami, ktoré so zreteľom na anatomické, fyziologické a psychické zvláštnosti v tomto veku sú pre neho neprimerané, nebezpečné alebo jeho zdraviu škodlivé, prácami, pri ktorých sú vystavení zvýšenému nebezpečenstvu úrazu alebo pri ktorých výkone by mohli vážne ohroziť bezpečnosť a zdravie spoluzamestnancov alebo iných osôb.
Dohody nemožno uzatvárať na činnosti, ktoré sú predmetom ochrany podľa autorského zákona.
NÁHRADA ODMENY
Dohodár zo svojej zmeny neodpracoval 3 hodiny, pretože bol na preventívnej prehliadke u zubára. Zamestnávateľovi priniesol lekárom potvrdenú priepustku.
Má dohodár nárok na náhradu svojej odmeny za dobu 3 hodín?
Zamestnávateľ je povinný ospravedlniť neprítomnosť v práci zamestnanca s uzatvorenou dohodou, pokiaľ ide o dôležité osobné prekážky v práci uvedené v § 141 ods. 1 a ods. 2 písm. a) až g) Zákonníka práce, ktoré zasiahli do času, na ktorý zamestnávateľ určil výkon práce. Za tento čas dohodárovi náhrada odmeny nepatrí.
Zamestnávateľ poskytuje zamestnancovi ospravedlnené pracovné voľno v nasledovných prípadoch:
- na nevyhnutne potrebný čas, najviac na 7 dní v kalendárnom roku na vyšetrenie alebo ošetrenie zamestnanca v zdravotníckom zariadení, ak ho nebolo možné vykonať mimo pracovného času,
- na nevyhnutne potrebný čas na preventívne lekárske prehliadky súvisiace s tehotenstvom, ak vyšetrenie alebo ošetrenie nebolo možné vykonať mimo pracovného času,
- na nevyhnutne potrebný čas na prevoz manželky do zdravotníckeho zariadenia a späť, ak sa manželke zamestnanca narodilo dieťa,
- na nevyhnutne potrebný čas, najviac na 7 dní v kalendárnom roku na sprevádzanie rodinného príslušníka do zdravotníckeho zariadenia na vyšetrenie alebo ošetrenie pri náhlom ochorení alebo úraze a na vopred určené vyšetrenie, ošetrenie alebo liečenie, ak uvedené úkony nebolo možné vykonať mimo pracovného času, pričom pracovné voľno s náhradou mzdy sa poskytne len jednému z rodinných príslušníkov,
- na nevyhnutne potrebný čas, najviac na 10 dní v kalendárnom roku na sprevádzanie zdravotne postihnutého dieťaťa do zariadenia sociálnej starostlivosti alebo špeciálnej školy, pričom pracovné voľno s náhradou mzdy sa poskytne len jednému z rodinných príslušníkov,
- na dva dni pri úmrtí manžela alebo dieťaťa a na ďalší deň na účasť na pohrebe týchto osôb,
- na jeden deň na účasť na pohrebe rodiča a súrodenca zamestnanca, rodiča a súrodenca jeho manžela, ako aj manžela súrodenca zamestnanca a na ďalší deň, ak zamestnanec obstaráva pohreb týchto osôb,
- na nevyhnutne potrebný čas, najviac na 1 deň, na účasť na pohrebe prarodiča alebo vnuka zamestnanca alebo prarodiča jeho manžela, alebo inej osoby, ktorá síce nepatrí k uvedeným príbuzným, ale žila so zamestnancom v čase úmrtia v domácnosti, a na ďalší deň, ak zamestnanec obstaráva pohreb týchto osôb,
- na jeden deň na účasť na vlastnej svadbe,
- na nevyhnutne potrebný čas, najviac na jeden deň, pri znemožnení cesty do zamestnania z poveternostných dôvodov individuálnym dopravným prostriedkom, ktorý používa zamestnanec ťažko zdravotne postihnutý.
Za jeden deň sa považuje čas zodpovedajúci dĺžke pracovného času, ktorý mal zamestnanec na základe rozvrhnutia ustanoveného týždenného pracovného času v tento deň odpracovať.
Ing. Zuzana Cingelová
(Viac nielen o tejto téme sa dočítate v mesačníku 1000 riešení 7/2015)
|
|
|
Čiastka 37/2015
112/2015 Zákon o príspevku športovému reprezentantovi a o zmene a doplnení zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov
113/2015 Vyhláška Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva školstva Slovenskej republiky č. 318/2008 Z. z. o ukončovaní štúdia na stredných školách v znení neskorších predpisov
114/2015 Oznámenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o uložení kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa
115/2015 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o uzatvorení Memoranda o porozumení medzi Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky a Ministerstvom vnútra Spojených arabských emirátov o vzájomnom uznávaní vodičských preukazov oboch krajín
116/2015 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o uzatvorení Memoranda o porozumení medzi Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky a Ministerstvom vnútra Spojených arabských emirátov o bezpečnostnej spolupráci a boji proti terorizmu
Čiastka 38/2015
117/2015 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o cenných papieroch) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
118/2015 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
119/2015 Zákon, ktorým sa dopĺňa zákon č. 281/1997 Z. z. o vojenských obvodoch a zákon, ktorým sa mení zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 222/1996 Z. z. o organizácii miestnej štátnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov
120/2015 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 190/2003 Z. z. o strelných zbraniach a strelive a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov
121/2015 Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa vydáva zoznam rizikových látok
Čiastka 39/2015
122/2015 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 140/2014 Z. z. o nadobúdaní vlastníctva poľnohospodárskeho pozemku a o zmene a doplnení niektorých zákonov
123/2015 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 474/2013 Z. z. o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 56/2012 Z. z. o cestnej doprave v znení neskorších predpisov
124/2015 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 154/1994 Z. z. o matrikách v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
125/2015 Zákon o registri adries a o zmene a doplnení niektorých zákonov
126/2015 Zákon o knižniciach a o zmene a doplnení zákona č. 206/2009 Z. z. o múzeách a o galériách a o ochrane predmetov kultúrnej hodnoty a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov v znení zákona č. 38/2014 Z. z.
127/2015 Oznámenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o uložení dodatku ku kolektívnej zmluve vyššieho stupňa a kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa
Čiastka 40/2015
128/2015 Zákon o prevencii závažných priemyselných havárií a o zmene a doplnení niektorých zákonov
129/2015 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 314/2001 Z. z. o ochrane pred požiarmi v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
130/2015 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
131/2015 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 480/2002 Z. z. o azyle a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
132/2015 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia, ktorým sa ustanovuje spôsob preukazovania splnenia podmienok na udelenie predchádzajúceho súhlasu Národnej banky Slovenska podľa § 77 ods. 1 zákona č. 39/2015 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov
133/2015 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o prijatí zmien Vykonávacieho predpisu k Zmluve o patentovej spolupráci Príloha k čiastke 40 – k oznámeniu č. 133/2015 Z. z.
|
|
|
Ako vytvoriť na pracovisku pozitívnu atmosféru
ZAČNITE OD SEBA
To je to, čo je zrejme najťažšie.
Ťažko si priznávame, že naše reakcie sú niekedy neadekvátne, že sme mohli postupovať inak, že pravdu by mohol mať aj niekto iný. V princípe je jedno, na akej pozícií v pracovnej hierarchii ste, ak sa vám niečo nepáči, skúste si sami pre seba presne pomenovať:
- ČO / KTO to je?
- Prečo vás hnevá?
- Aké správanie u toho človeka vám vadí a prečo?
- Rozmýšľajte o sebe samom, či vás tiež druhí ľudia nemôžu niekedy vnímať tak, ako vy ich? Že aj vy niekedy môžete liezť ostatným na nervy...
Ak chceme niečo zmeniť, je najjednoduchšie začať vlastným príkladom. Pokiaľ vám napr. vadí, že sa každé ráno prvú hodinu pracovného času kolegovia venujú aktuálnym „klepom“ vo firme, môžete byť prvým, kto sa na tejto debate nezúčastní. Hovoríme o tom, ako je dôležité mať na pracovisku priateľské vzťahy. Stretneme sa tu s rôznymi ľuďmi a nie každý nám musí „sadnúť“. Mali by sme sa však vzájomne rešpektovať. Nemusíme súhlasiť s tým, čo druhí ľudia robia, aký majú názor. No mali by sme byť schopní pochopenia a tolerancie. Skúsme byť vnímavejší, troška viac nastaviť naše radary a ak si nie sme istí, čo sa deje, spýtajme sa! Vyhneme sa tak nedorozumeniam!
ČO MÔŽE UROBIŤ VEDÚCI? Vedúci pracovník je od toho vedúci, aby ľudí viedol – vlastným príkladom, povzbudením, motivovaním. Vedúci pracovníci stanovujú isté normy, vytvárajú ich tým, ako komunikujú s druhými ľuďmi, ako sa správajú. Robia tak písanými alebo nepísanými normami.
Ten, kto je v pozícii šéfa, môže veľmi výrazne prispieť k pohode na pracovisku a do istej miery
zamedziť negatívnym javom, ako sú ohováranie alebo šikanovanie. Nie je to jednoduché
a vyžaduje to značnú dávku tvorivosti a pochopenia pre ľudí. Ako vedúci môžete napr.:
hľadať nepovšimnuté, skryté väzby a príležitosti, pozrieť sa na veci znova, z iného uhla,
očakávať objavovanie a hľadanie odpovedí na otázky (dajte zamestnancom priestor na ich nápady, akokoľvek sa vám zdajú bizarné. Pripravte nástenky „NÁPADNÍKY“, schránky na myšlienky, urobte raz v mesiaci „MYSLIACI MÍTING“.
nebáť sa vyskúšať niečo nové,
vítať zmeny a byť pripravený riskovať aj neúspech,
rátať s tým, že dobré myšlienky môžu prísť z kadekoľvek a vyhýbať sa predsudkom
pri zvažovaní neobvyklých návrhov.
DOBRÚ ATMOSFÉRU NA PRACOVISKU podporuje aj voľná komunikácia, zrozumiteľnosť,
jasná stratégia a plánovanie. Je tiež pozitívne, pokiaľ umožníte, aby pracovníci sami
priebežne hodnotili vlastnú prácu, a robili tým pádom vzájomnú kontrolu.
Cieľom je, aby sa každý člen pracovného tímu stal zodpovedným za svoje správanie a konanie. Pre niektorých ľudí môže byť takéto fungovanie na pracovisku čudné, iné – neboli na
otvorenosť vo vzťahoch zvyknutí.
PROBLÉMOVÍ PRACOVNÍCI A ČO S NIMI? Niekedy sa práci objavia i ľudia, o ktorých si povieme, že „sú problémoví“ – sťažujú sa, frflú, neplnia zadané úlohy... Čo s takýmto človekom? Poslať ho preč? Zbaviť sa ho? Možno pomôže pozitívny prístup – hoci na prvý pohľad by bolo asi najjednoduchšie sa takýmto človekom nezapodievať...
Čo to znamená mať pozitívny prístup? Pozitívny manažér nie je niekto, kto chodí stále so širokým úsmevom na perách a je stále veselý. Phil Clements (2001) uvádza tieto kľúčové slová
na popísanie toho, čo znamená byť POZITÍVNY:
- neodsudzujúci (vidí v ostatných skôr to dobré),
- majúci kontrolu nad situáciou aj nad sebou samým (a schopný odovzdať „moc“
ďalej),
- kreatívny v myslení a plánovaní (vytvárať smelé myšlienky),
- schopný preklenúť a zvládnuť zmenu (vyhliadka na zmenu skôr povzbudí, než nahnevá),
- optimistický (ale nie slepo optimistický, zakotvený v reálnom svete, vidiaci aj problémy).
Nie každý z nás sa pozitivistom narodí. V zmysle pozitívneho manažérskeho prístupu je však potešiteľné, že si ho môžete vybrať a môžete sa naučiť byť pozitívnym. V princípe je to o spôsobe, akým premýšľate. O tom, aké sú vaše postoje k ľuďom – zamestnancom, k činnostiam a tiež k sebe samému.
AK SA NA PRACOVISKU OBJAVÍ ŠIKANOVANIE.
V posledných rokoch a o šikanovaní v práci – teda o mobbingu hovorí pomerne nahlas. Znamená to vlastne, že na postihnutého útočí aspoň raz za týždeň aspoň pol roka jedna alebo viac osôb. Pričom sa nejedná len o útočenie v rovine fyzického násilia, ale aj o psychický nátlak. Odborníci uvádzajú, že existujú pracoviská v vyšším rizikom vzniku mobbingu, a to najmä také, kde sa uplatňuje byrokratická organizácia. Max Weber uvádza takéto charakteristiky:
hierarchické usporiadanie pozícií,
dominantnosť pravidiel a predpisov,
kariéra – odmeňovanie a povyšovanie založené na základe kvalifikovanosti a zásluhovosti,
pravidlami vymedzené spôsoby rozhodovania a informovania.
ČO SA VLASTNE POVAŽUJE ZA MOBBING? Patrí sem ohováranie, výsmech, izolovanie spolupracovníka, neposkytnutie dôležitých informácií, preraďovania na iné práce v krátkom časovom slede, nadmerná pracovná záťaž (niekedy v pomere k ostatným pracovníkom), hyperkritika, sexuálne obťažovanie. Dôsledkom mobbingu býva to, že obeť sa začne vyhýbať kolektívu, dostane sa do izolácie, čo môže ovplyvniť jej pracovnú výkonnosť. To môže viesť k apatii, rezignácii a v najhoršom prípade k nedobrovoľnému opusteniu pracoviska. Mobbing je na začiatku dosť ťažko rozpoznateľný a tiež ťažko dokázateľný. Pozorovateľom sa môže javiť ako menšie konflikty alebo “žartíky”. Z hľadiska prevencie by bolo najefektívnejší zakročiť už v tejto fáze, pretože v tomto čase je obeť ešte schopná brániť sa, zvládať záťaž a stres. Ak ako vedúci odhalíte na pracovisku prejavy šikanovania, či inú nepohodu medzi ľuďmi, mali by ste konať rýchlo. O konflikte treba hovoriť otvorene a s oboma stranami. Odporúča sa najprv vypočuť obeť, a potom „útočníka“. Zamerať by ste sa mali na hľadanie konštruktívneho riešenia. Okrem toho je vhodné obeti ponúknuť pomoc, pretože veľmi veľa z nich dlhodobo trpí psychickými problémami (depresiami, neurózou, psychosomatickými ochoreniami). V prípade, že sa na pracovisku objaví mobbing, firemná atmosféra nie je celkom v poriadku. Možno pracovníci pociťujú priveľký tlak na výkony, možno sa cítia málo chválení. Možno sú pracovné podmienky zlé a zamestnanci sú podráždení a agresívni.
Manažéri by sa mali občas zamyslieť nad oddelením, ktoré vedieme a porozmýšľať, čo by sa
dalo zlepšiť – zmeniť – urobiť inak. Ak sa vrátite k časti o manažérskej tvorivosti, nájdete tam
niekoľko tipov, ako získať podklady priamo od pracovníkov.
ZÁVER – podľa Marka Goulstona sa vždy dá aj ťažká konfliktná situácia posunúť k lepšiemu. Aj keď len o maličký krôčik. Stratégia, ktorú on sám využíva je:
1. od vzdoru k počúvaniu,
2. od počúvania k zváženiu,
3. od zváženia k ochote to skúsiť,
4. od ochoty to skúsiť k činnosti,
5. od činnosti k radosti, že tak učinil(a) a k pokračovaniu
v danej činnosti. Želáme Vám veľa radosti, tvorivosti a spokojnosti vo vašej práci!
Mgr. Mária Kopčíková
|
|
|
Jún 2015
1. 6. – pondelok |
Daň z |
splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov fyzických a |
podanie prehľadu o príjmoch zo závislej činnosti, ktoré jednotlivým zamestnancom
zamestnávateľ, o zrazených a odvedených preddavkoch na daň z týchto príjmov, o zamestnaneckej prémii a o daňovom bonuse za apríl 2015 (platitelia DPH len elektronickými prostriedkami
prostredníctvom elektronickej podateľne) |
podanie oznámenia o zrazenej sume osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa z
závislej činnosti za apríl 2015 (platitelia DPH len elektronickými prostriedkami prostredníctvom
elektronickej podateľne) |
Daň z motorových vozidiel |
splatnosť 1/12 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného správcu dane, ak presahuje 8 300 € |
Poistné |
splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušnej zdravotnej poisťovne, splatnosť poistného na nemocenské poistenie, starobné a invalidné poistenie a na poistenie v nezamestnanosti pre samostatne zárobkovo činné osoby za máj 2015 v prípade povinnej aj dobrovoľnej účasti na sociálnom poistení |
splatnosť poistného na sociálne poistenie z vymeriavacieho základu zamestnancov s nepravidelným príjmom za máj 2015 |
15. 6. – pondelok |
Daň z príjmov |
odvod dane vyberanej zrážkou z tých príjmov, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane |
odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane |
22. 6. – pondelok |
DPH |
predloženie žiadosti o registráciu pre DPH zdaniteľnou osobou, ktorej obrat za najviac 12 predchádzajúcich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov dosiahol v máji 2015 49 790 € |
25. 6. – štvrtok |
podanie súhrnného výkazu k DPH za máj 2015 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných presiahla v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku 50 000 € |
podanie kontrolného výkazu k DPH za máj 2015 len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac) |
podanie daňového priznania k DPH za máj 2015 len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac) |
splatnosť DPH za máj 2015 pre platiteľov s mesačnou daňovou povinnosťou |
Spotrebné dane |
podanie daňového priznania (platitelia DPH len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne colnej správy) a splatnosť spotrebnej dane z alkoholických nápojov, tabakových výrobkov, minerálneho oleja, elektriny, uhlia a zemného plynu za máj 2015 |
30. 6. – utorok |
Daň z príjmov |
splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov fyzických a právnických osôb |
splatnosť štvrťročného preddavku na daň z príjmov fyzických a právnických osôb |
podanie prehľadu o príjmoch zo závislej činnosti, ktoré jednotlivým zamestnancom vyplatil zamestnávateľ, o zrazených a odvedených preddavkoch na daň z týchto príjmov, o zamestnaneckej prémii a o daňovom bonuse za máj 2015 (platitelia DPH len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne) |
podanie oznámenia o zrazenej sume osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa z príjmu zo závislej činnosti za máj 2015 |
Daň z motorových vozidiel |
splatnosť 1/12 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného správcu dane, ak presahuje 8 300 € |
- splatnosť 1/4 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného správcu dane, ak presahuje 770 € |
Poistné |
písomne oznámiť príslušnej zdravotnej poisťovni zmenu platiteľa poistného v máji 2015, keď platiteľom poistného začína a prestáva byť štát |
do výplatného termínu |
splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní, splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za máj 2015 |
do 3 dní |
oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne pracovný úraz, ktorý si vyžiadal lekárske ošetrenie alebo dočasnú pracovnú neschopnosť, predložiť žiadosť o výplatu nemocenskej dávky (nemocenského po 10. dni trvania dočasnej pracovnej neschopnosti) |
od skončenia pracovného pomeru alebo pri uplatnení nároku na dôchodkovú dávku predložiť pobočke Sociálnej poisťovne evidenčný list dôchodkového poistenia |
do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru |
Daň z príjmov |
odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti za máj 2015 |
prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za máj 2015 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke |
Do 8 dní |
Poistné |
prihlásiť a odhlásiť sa do registra zamestnávateľov v pobočke Sociálnej poisťovne, oznámiť zmenu v údajoch zamestnávateľa a zmenu výplatného termínu |
oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne prerušenie sociálneho poistenia, začiatok a skončenie materskej a rodičovskej dovolenky zamestnanca, zmeny v údajoch zamestnanca (priezvisko, stav, miesto trvalého pobytu), platobnú neschopnosť zamestnávateľa, informácie súvisiace s poskytnutím dávky garančného poistenia, predložiť potvrdenie o nárokoch zamestnancov |
predložiť pobočke Sociálnej poisťovne záznam o pracovnom úraze, výsledky vyšetrovania pracovného úrazu, hlásenie o zistení choroby z povolania |
prihlásiť a odhlásiť v pobočke zdravotnej poisťovne zamestnancov a ich zamestnávateľa |
oznámiť zamestnávateľovi uplatnenie nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie od vzniku pracovného pomeru, štátnozamestnaneckého pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu zamestnancom |
oznámiť zamestnávateľovi zánik nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie odo dňa zmeny zamestnancom |
Do 30 dní |
Miestne dane |
oznámiť správcovi dane rozhodujúce skutočnosti pre vznik alebo zánik daňovej povinnosti ako aj zmenu týchto skutočností |
Do konca nasledujúceho mesiaca
| Správa dane |
odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť alebo začatia výkonu inej zárobkovej činnosti – registrovať sa u miestne príslušného správcu dane, oznámiť vykonávanie činnosti, poberanie príjmov podliehajúcich dani, zriadenie stálej prevádzkarne, zrušenie činnosti daňového subjektu |
Daň z motorových vozidiel |
podať daňové priznanie pri konkurze, likvidácii, pri ukončení podnikania a pri zániku daňovníka |
Pred nadobudnutím tovaru v hodnote 14 000 € bez DPH, pred prijatím služby a pred dodaním služby do iného členského štátu |
DPH |
registrácia na DPH pre povinnú osobu (neplatiteľa DPH), ak nadobúda v tuzemsku tovar z iného členského štátu v hodnote nad 14 000 € v kalendárnom roku, registrácia pred prijatím služby a pred dodaním služby do iného členského štátu, pri ktorej sa určí miesto dodania podľa § 15 ods. 1 zákona o DPH |
|
|
|
Názov krajiny
|
Názov meny
|
Mena
|
2.6.
|
3.6.
|
4.6.
|
5.6.
|
8.6.
|
9.6.
|
10.6.
|
11.6.
|
12.6.
|
15.6.
|
16.6.
|
17.6.
|
USA |
americký dolár
|
USD
|
1,1029
|
1,1134
|
1,1317
|
1,1218
|
1,1162
|
1,1249
|
1,1279
|
1,1232
|
1,122
|
1,1218
|
1,1215
|
1,1279
|
Japonsko |
japonský jen
|
JPY
|
137,52
|
138,46
|
140,47
|
139,97
|
139,84
|
139,56
|
138,69
|
138,95
|
138,78
|
138,54
|
138,42
|
139,78
|
Bulharsko |
lev
|
BGN
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9557
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
Česká republika |
česká koruna
|
CZK
|
27,439
|
27,46
|
27,467
|
27,396
|
27,431
|
27,356
|
27,318
|
27,318
|
27,3
|
27,279
|
27,254
|
27,24
|
Dánsko |
dánska koruna
|
DKK
|
7,459
|
7,4597
|
7,4599
|
7,4603
|
7,4602
|
7,4603
|
7,4615
|
7,4614
|
7,4613
|
7,4598
|
7,4573
|
7,4575
|
V. Británia |
anglická libra
|
GBP
|
0,7243
|
0,7275
|
0,7354
|
0,7317
|
0,7318
|
0,7354
|
0,7284
|
0,7266
|
0,7245
|
0,7234
|
0,7182
|
0,717
|
Maďarsko |
maďarský forint
|
HUF
|
309,29
|
311,35
|
312,3
|
311,28
|
313,95
|
312,28
|
312,27
|
312,21
|
312,13
|
313,3
|
311,88
|
311,84
|
Poľsko |
poľský zlotý
|
PLN
|
4,1288
|
4,1261
|
4,1692
|
4,1441
|
4,1551
|
4,1657
|
4,15
|
4,1405
|
4,1497
|
4,1573
|
4,1448
|
4,1576
|
Rumunsko |
rumunský leu
|
RON
|
4,4408
|
4,4288
|
4,4285
|
4,4545
|
4,465
|
4,4708
|
4,467
|
4,4668
|
4,4738
|
4,488
|
4,4853
|
4,486
|
Švédsko |
švédska koruna
|
SEK
|
9,381
|
9,389
|
9,3396
|
9,3417
|
9,3678
|
9,3535
|
9,3616
|
9,2558
|
9,204
|
9,178
|
9,1944
|
9,2185
|
Švajciarsko |
švajčiarsky frank
|
CHF
|
1,0391
|
1,0427
|
1,0551
|
1,0478
|
1,047
|
1,0465
|
1,0486
|
1,0523
|
1,0469
|
1,0512
|
1,0465
|
1,0451
|
Nórsko |
nórska koruna
|
NOK
|
8,6755
|
8,7145
|
8,737
|
8,8085
|
8,827
|
8,778
|
8,699
|
8,786
|
8,695
|
8,712
|
8,723
|
8,7245
|
Chorvátsko |
chorvátska kuna
|
HRK
|
7,5725
|
7,5555
|
7,5605
|
7,5589
|
7,553
|
7,5535
|
7,541
|
7,566
|
7,565
|
7,5755
|
7,576
|
7,582
|
Rusko |
ruský rubeľ
|
RUB
|
58,564
|
59,77
|
62,1695
|
62,81
|
62,3147
|
62,8285
|
61,4818
|
61,3375
|
61,81
|
61,506
|
60,889
|
61,0345
|
Turecko |
turecká líra
|
TRY
|
2,9556
|
2,9824
|
3,0377
|
2,9899
|
3,0865
|
3,0758
|
3,0936
|
3,0749
|
3,048
|
3,0738
|
3,0707
|
3,086
|
Austrália |
austrálsky dolár
|
AUD
|
1,4342
|
1,4321
|
1,4618
|
1,4534
|
1,4615
|
1,4606
|
1,4571
|
1,4533
|
1,456
|
1,4466
|
1,4482
|
1,4694
|
Brazília |
brazílsky real
|
BRL
|
3,4735
|
3,4937
|
3,5498
|
3,5189
|
3,5023
|
3,4925
|
3,4761
|
3,5479
|
3,472
|
3,5134
|
3,515
|
3,4952
|
Kanada |
kanadský dolár
|
CAD
|
1,3784
|
1,3856
|
1,4089
|
1,4023
|
1,3879
|
1,3889
|
1,3801
|
1,3839
|
1,3804
|
1,3845
|
1,3843
|
1,3887
|
Čína |
čínsky jüan
|
CNY
|
6,8358
|
6,9026
|
7,0177
|
6,9596
|
6,9278
|
6,981
|
7,0008
|
6,9707
|
6,9655
|
6,9653
|
6,9651
|
7,001
|
Hongkong |
hongkongský dolár
|
HKD
|
8,5539
|
8,633
|
8,7733
|
8,6979
|
8,6536
|
8,7211
|
8,7446
|
8,7078
|
8,699
|
8,6972
|
8,6949
|
8,7445
|
Indonézia |
indonézska rupia
|
IDR
|
14570,85
|
14746,95
|
15047,75
|
14912,5
|
14900,68
|
14997,17
|
14984,62
|
14946,03
|
14951,03
|
14953,21
|
14965,3
|
15051,87
|
India |
indická rupia
|
INR
|
70,4047
|
71,1522
|
72,4362
|
71,5602
|
71,536
|
71,9645
|
72,0444
|
71,8644
|
71,8973
|
71,9831
|
72,1229
|
72,3435
|
Južná Kórea |
juhokórejský won
|
KRW
|
1228,83
|
1233,44
|
1256,92
|
1249,74
|
1252,08
|
1258,68
|
1255
|
1252,23
|
1251,48
|
1253,5
|
1256,05
|
1263,34
|
Mexiko |
mexické peso
|
MXN
|
17,0376
|
17,2326
|
17,5812
|
17,4451
|
17,4998
|
17,5448
|
17,4289
|
17,4152
|
17,3125
|
17,3273
|
17,3283
|
17,3843
|
Malajzia |
malajzijský ringgit
|
MYR
|
4,0769
|
4,1079
|
4,1867
|
4,1766
|
4,2075
|
4,2212
|
4,2169
|
4,2062
|
4,2106
|
4,2185
|
4,2107
|
4,2356
|
Nový Zéland |
novozélandský dolár
|
NZD
|
1,5487
|
1,5586
|
1,5834
|
1,5713
|
1,5776
|
1,5715
|
1,5689
|
1,6042
|
1,6083
|
1,6053
|
1,6058
|
1,6284
|
Filipíny |
filipínske peso
|
PHP
|
49,29
|
49,872
|
50,79
|
50,501
|
50,465
|
50,757
|
50,756
|
50,879
|
50,776
|
50,735
|
50,707
|
50,962
|
Singapur |
singapurský dolár
|
SGD
|
1,4945
|
1,5018
|
1,5221
|
1,5122
|
1,5165
|
1,5196
|
1,5168
|
1,5135
|
1,5126
|
1,5107
|
1,5098
|
1,5189
|
Thajsko |
thajský baht
|
THB
|
37,255
|
37,506
|
38,171
|
37,829
|
37,694
|
37,941
|
37,944
|
37,911
|
37,82
|
37,818
|
37,789
|
38,015
|
Južná Afrika |
juhoafrický rand
|
ZAR
|
13,5207
|
13,6489
|
13,9625
|
13,9126
|
14,0463
|
13,9876
|
13,9499
|
13,9601
|
13,9279
|
13,9372
|
13,9607
|
14,0226
|
Izrael |
izraelský šekel
|
ILS
|
4,2564
|
4,2932
|
4,3416
|
4,3118
|
4,3139
|
4,3119
|
4,3188
|
4,3073
|
4,3175
|
4,3107
|
4,3056
|
4,334
|
|
|
|
NAJVIAC ČÍTANÉ TÉMY A PUBLIKÁCIE |
Poradca č. 13/2015 (VI/2015)
- Zákon o účtovníctve - úplné znenie zákona s komentárom
Dane, účtovníctvo – vzory a prípady (DÚVaP), č. 7-8/2015 (VI/2015)
- Odpisy z daňového a účtovného pohľadu - Ing. Iveta Kolenová
- Finančný a operatívny lízing – Ing. Anton Kolemus
Verejná správa – (VS), č. 7/2015 (VI/2015)
- Novela Obchodného zákonníka – Mgr. Mariana Matulková
- Nároky pri strate zamestnania – Mgr. Martina Kovalčíková
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 7/2015 (VI/2015)
- Zaradenie do evidencie nezamestnaných – JUDr. Sandra Mrukviová- Tomiová
- Bezpečnostný a autorizovaný bezpečnostný technik – JUDr. Lucia Kuníková
Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č. 7/2015 (VI/2015)
- Nehnuteľnosti a daň z nehnuteľnosti - Ing. Irena Bubeníková
- Predaj podniku z hľadiska DPH - Ing. Naďa Vašková
1 000 riešení, č. 7/2015 (VI/2015)
- Skončenie štúdia a daňový bonus
- Zákon o odpadoch
- Účtovníctvo
PRIPRAVUJEME
Verejná správa – (VS), č. 8/2015 (VIII/2015)
- Rizika transformácie
- Neplatené voľno am krátenie dovolenky
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 8/2015 (VIII/2015)
- Ročné zúčtovanie zdravotného poistenia
- Príspevok na podnikanie
Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č. 8/2015 (VIII/2015)
- Novela zákona o účtovníctve
- Zdaňovanie práce lektorov
1 000 riešení, č. 8/2015 (VIII/2015)
- Právo a podnikateľ
- Účtovníctvo
- ZDP, DPH
- Zákonník práce
|
|
|
Daň z nehnuteľnosti
Miestna samospráva rozhoduje o vyberaní miestnych daní za komunálne odpady a drobné stavebné odpady. Touto daňou sa zdaňujú aj byty a nebytové priestory v bytových domoch. Ako správne určiť sadzbu dane? Aké pozemky a stavby sa zdaňujú daňou z nehnuteľnosti? Všetkým majiteľom nehnuteľnosti ponúkame balíček publikácií, ktoré Vás dostanú do obrazu o tejto problematike.
Daň z nehnuteľnosti v roku 2015 - príspevok
mesačník VS 1/2015 (A4, 72 str.)
Vyrubovacie konanie pri dani z nehnuteľnosti - príspevok
mesačník VS 4/2015 (A4, 72 str.)
Zákon o miestnych daniach a miestnom poplatku - úplné znenie zákona
Zákony I/2015 (A5, 848 str.)
BALÍČEK Daň z nehnuteľnosti obsahuje:
VS 1/2015 + VS 4/2015 + Zákony I/2015 +
Cena balíčka je 20,40 €.
Cena balíčka s 50 % zľavou je 10,20 €.
Ušetríte 10,20 €.
Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.
Zmeny v zákonníku práce
Novela zákonníka práce prináša veľa zmien, najdôležitejšou z nich je vyslanie zamestnanca agentúry dočasného zamestnávania na pracovnú cestu. Ktorý zamestnávateľ môže vyslať takéhoto zamestnanca na pracovnú cestu? Aká je maximálna dĺžka trvania dočasného pridelenia? Všetkým zamestnávateľozamestnancom, podnikateľom , mzdovým účtovníkom, personalistom, daňovým poradcom prinášame užitočné rady v našom balíčku.
Zmeny v Zákonníku práce - príspevok
mesačník PaM 4-5/2015 (A5, 112 str.)
Vzory zmlúv podľa ZP + CD - 80 vzorov zmlúv
monotematika (A5, 120 str.)
Zákonník práce - úplné znenie zákona
Aktualizácia III/1 (A5, 72r.)
Zákon o službách zamestnanosti - úplné znenie zákona
(A6, 168 str.)
BALÍČEK Zmeny v zákonníku práce obsahuje:
PaM 4-5/2015 + Vzory zmlúv podľa ZP + CD +
Aktualizácia III/1 + Zákon o službách zamestnanosti
Cena balíčka je 16,20 €.
Cena balíčka s 50 % zľavou je 13,10 €.
Ušetríte 13,10 €.
Ceny balíčkov sú konečné, vrátane DPH a distribučných nákladov.
Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.
Balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@poradca.sk
RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY TELEFONICKY, PRÍPADNE EMAILOM DENNE OD 9:00 DO 15:00
Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty.
E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina.
- Tieto e-mailové noviny Vám boli doručené výlučne na základe žiadosti o zasielanie e-mailových novín.
- Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len pre vlastné účely, nesmú býť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!
|
|
|
Adresa: |
|
E-mail: |
ExiCon, s. r. o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
|
|
objednavky@exicon.eu
|
|
IČO: 44853530
DIČ: 2022854900
IČ DPH: SK2022854900
|
|
|
|
|
|
Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 51548/L. |
|
|
V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadal(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite prosím správu s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.eu, následne budete vyraden(á) z databázy príjemcov e-mailových novin.
|
Copyright (c) Exicon s.r.o., 2011 |