|
TÉMA NOVÍN DAŇ Z MOTOROVÝCH VOZIDIEL V ROKU 2013 |
Zmeny, ktoré novely zákona o miestnych daniach a miestnom poplatku priniesli, sa dotýkajú najmä
predmetu dane, daňovníka, oznámení o začatí používania vozidla na podnikanie, ustanovilo sa podávanie
daňových priznaní aj počas zdaňovacieho obdobia a ustanovila sa pomerná časť dane pre všetky vozidlá.
Daň z motorových vozidiel je vymedzená v jedenástej časti zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach
a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov (ďalej
len „zákon o miestnych daniach“). Zákon o miestnych daniach vrátane dane z motorových vozidiel bol
novelizovaný z. č. 460/2011 Z. z, z. č. 548/2011 Z. z. a z. č. 68/2012 Z. z.
Vozidlá, ktoré sú predmetom dane
Predmetom dane z motorových vozidiel je motorové vozidlo a prípojné vozidlo kategórie M (osobné
vozidlo, autobus), N (nákladné vozidlo) a O (prípojné vozidlo), ktoré je evidované v Slovenskej republike
(SR) a používa sa podnikanie, alebo na činnosti, z ktorých plynúce príjmy sú predmetom dane z príjmov.
Z uvedeného vyplýva, že od 1. januára 2013 predmetom dane je len vozidlo, ktoré je evidované v SR,
bez ohľadu na to, kde sa vozidlo bude používať na podnikanie.
Príklad
Podnikateľ používa na podnikanie vozidlo, ktoré má evidenčné číslo pridelené v Rakúsku.
Ak daňovník používa vozidlo na podnikanie v SR, ktoré má pridelené zahraničné evidenčné číslo, nie je
predmetom dane, pretože vozidlo nie je evidované v SR.
Príklad
Slovenský podnikateľ používa vozidlo, ktoré má pridelené evidenčné číslo v SR, na podnikanie v Českej
republike.
Ak daňovník používa vozidlo, ktoré má pridelené evidenčné číslo v SR na podnikanie mimo územia SR,
vozidlo podlieha dani z motorových vozidiel na území SR.
Stav do 31. 12. 2012
Predmetom dane z motorových vozidiel bolo vozidlo, ktoré sa používalo v SR na podnikanie.
Z uvedeného vyplývalo, že pre účely dane z motorových vozidiel nebolo rozhodujúce, či vozidlo malo
pridelené evidenčné číslo v SR alebo v zahraničí, predmetom dane bolo každé vozidlo, ktoré bolo
možné zaradiť do kategórie M, N alebo O a ktoré sa používalo na podnikanie v SR, bez ohľadu na to,
kde bolo vozidlo evidované. Ak sa vozidlo celý rok používalo na podnikanie mimo územia SR, nebolo
predmetom dane z motorových vozidiel.
Vozidlá, ktoré nie sú predmetom dane
Zákon o dani z motorových vozidiel v § 84 ods. 2 vymedzuje vozidlá, ktoré nie sú predmetom dane.
Predmetom dane z motorových vozidiel nie je vozidlo:
- používané na skúšobné jazdy, ktoré má pridelené zvláštne evidenčné číslo,
- určené na vykonávanie špeciálnych činností, ktoré nie je určené na prepravu a v osvedčení o evidencii časť I a osvedčení o evidencii časť II (§ 23 a § 112e ods. 1 zákona č. 725/2004 Z. z. v znení
zákona č. 144/2010 Z. z.) je označené ako špeciálne vozidlo (§ 3 ods. 1 zákona č. 725/2004 Z. z.), napr.
báger alebo žeriav.
Stav do 31. 12. 2012
Do 31.12.2012 predmetom dane z motorových vozidiel nebolo vozidlo, ktoré sa používalo na iné jazdy.
Zákon takéto vozidlo bližšie špecifikoval a je zo zákona vypustené.
Slovné spojenie „doklady vozidla“ sú nahradené pomenovaním „osvedčenie o evidencii časť I
a osvedčenie o evidencii časť II“ v nadväznosti na zákon č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky
vozidiel na pozemných komunikáciách.
Daňovník (§ 85)
Daňovníkom dne z motorových vozidiel je fyzická osoba alebo právnická osoba, alebo ich organizačná
zložka zapísaná do obchodného registra, ktorá
a) je ako držiteľ vozidla zapísaná v osvedčení o evidencii časť I a osvedčení o evidencii časť
II vozidla; ak ide o prenájom vozidla bez predkupného práva, daňovníkom je osoba, ktorá je zapísaná
v osvedčení o evidencii časť I a osvedčení o evidencii časť II ako vlastník,
b) používa vozidlo, v osvedčení o evidencii časť I a osvedčení o evidencii časť II ktorého je ako držiteľ
vozidla zapísaná osoba, ktorá zomrela, bola zrušená alebo zanikla (užívateľ vozidla),
c) používa vozidlo, v osvedčení o evidencii časť I a osvedčení o evidencii časť II ktorého je ako držiteľ
vozidla zapísaná osoba, ktorá nepoužíva vozidlo na podnikanie.
Daňovníkom je tiež
a) zamestnávateľ, ak vypláca cestovné náhrady zamestnancovi za použitie vozidla; to neplatí, ak
zamestnávateľom je vyšší územný celok, do rozpočtu ktorého plynie daň z motorových vozidiel,
b) stála prevádzkareň alebo iná organizačná zložka osoby s trvalým pobytom alebo sídlom
v zahraničí.
Stav do roku 2012
V nadväznosti na nové vymedzenie predmetu dane bol zo zákona vypustený daňovník [§ 85 ods. 1 písm. d)
], ktorý používal vozidlo na podnikanie, v dokladoch ktorého ako držiteľ bola zapísaná osoba s trvalým
pobytom alebo sídlom v zahraničí (predmetom dane je iba vozidlo evidované v SR). Zamestnávateľ bol
daňovníkom dane z motorových vozidiel len v tom prípade, ak zamestnanec použil na pracovnú cestu
vozidlo, ktorého bol držiteľom. Ak zamestnanec použil na pracovnú cestu vozidlo, v dokladoch ktorého bola
ako držiteľ zapísaná iná osoba, napr. manžel alebo manželka, otec, kamarát a podobne, zamestnávateľ nebol
daňovníkom dane z motorových vozidiel.
Oslobodenie od dane (§ 86)
Niektoré druhy vozidiel sú oslobodené priamo zo zákona, iné môže od dane oslobodiť alebo daň znížiť vyšší
územný celok.
Oslobodenie vozidiel od dane alebo zníženie dane vyšším územným celkom
Vyšší územný celok môže vo všeobecne záväznom nariadení podľa miestnych podmienok znížiť daň ,
alebo od dane oslobodiť vozidlo používané
a) ako vozidlo záchrannej zdravotnej služby, vozidlo banskej, horskej a leteckej záchrannej služby
a vozidlo požiarnej ochrany,
b) ako vozidlo pravidelnej autobusovej dopravy v rozsahu výkonu vo verejnom záujme,
c) ako vozidlo používané výhradne v poľnohospodárskej a lesnej výrobe,
d) na podnikanie, ktoré spĺňa limity úrovne EURO 3, EURO 4, EURO 5, EEV a EURO 6.
Príklad
Daňovník v roku 2013 používa na podnikanie vozidlo, ktoré spĺňa limity úrovne EURO 6. Vyšší územný celok
znížil daň vo všeobecne záväznom nariadení na rok 2013 na vozidlo, ktoré spĺňa limity úrovne EURO 6
a EEV.
Uvedené zníženie dane si bude môcť daňovník uplatniť za zdaňovacie obdobie roka 2013 v daňovom
priznaní, ktoré je daňovník povinný podať do 31. 1. 2014.
Stav do konca roku 2012
Novela zákona rozšírila fakultatívnu možnosť zníženia dane alebo oslobodenia od dane z motorových
vozidiel o vozidlá s limitom úrovne EEV a EURO 6. Do 31. 12. 2012 si daňovníci uvedené oslobodenie
nemohli uplatniť.
Vznik a zánik daňovej povinnosti (§ 89)
1. Daňová povinnosť vzniká dňom použitia vozidla na podnikanie.
2. Daňová povinnosť zaniká dňom, ktorým sa vozidlo prestalo používať na podnikanie.
3. Daňová povinnosť právneho nástupcu daňovníka, ktorý bol zrušený bez likvidácie, vzniká dňom
nasledujúcim po zániku daňovníka, ktorý bol zrušený bez likvidácie.
Novela zákona upravila vznik a zánik daňovej povinnosti na deň, kedy sa vozidlo začalo alebo prestalo
používať na podnikanie. Na základe uvedeného od 1. januára 2013 daňová povinnosť vzniká dňom
použitia vozidla na podnikanie a zaniká dňom, ktorým sa vozidlo prestalo používať na podnikanie.
Odstránila sa možnosť duplicitného zdanenia vozidla pri zmene daňovníka v priebehu jedného kalendárneho
mesiaca.
Stav do 31. 12. 2012
Daňová povinnosť vznikala:
- nasledujúcim dňom po dni použitia vozidla na podnikanie,
- 1. 1. bežného zdaňovacieho obdobia, ak sa vozidlo prvýkrát použilo na podnikanie v tento deň
(osobitná úprava vzniku daňovej povinnosti),
Daňová povinnosť zanikala posledným dňom mesiaca, v ktorom sa vozidlo prestalo používať na
podnikanie.
Z uvedeného vyplýva, že ak sa vozidlo použilo na podnikanie hoci len jeden deň, musela sa zaplatiť daň za
celý mesiac. Po novele sa daň zaplatí len za dni, za ktoré sa vozidlo použilo na podnikanie.
Oznamovacia povinnosť (§ 90)
Daňovník, ktorému zanikne daňová povinnosť v priebehu zdaňovacieho obdobia, je povinný oznámiť túto
skutočnosť príslušnému správcovi dane do 30 dní odo dňa zániku daňovej povinnosti.
Oznamovaciu povinnosť nemá zamestnávateľ, ak zamestnanec použije na pracovnú cestu iné vozidlo než
vozidlo zamestnávateľa.
Stav do 31. 12. 2012
Daňovník bol povinný oznamovať vznik aj zánik daňovej povinnosti. Od 1. 1. 2013 sa oznamuje len zánik
daňovej povinnosti.
Podanie daňového priznania počas zdaňovacieho obdobia (§ 90)
Od 1. 1. 2013 sa ustanovuje nová lehota na podanie daňového priznania
- daňovníkovi ktorý sa zrušuje bez likvidácie,
- daňovníkovi, ktorý sa zrušuje likvidáciou,
- daňovníkovi, na ktorého bol vyhlásený konkurz,
- pri úmrtí daňovníka.
-
Ak sa daňovník zrušuje bez likvidácie, daňové priznanie sa podáva za zdaňovacie obdobie, ktoré
sa začína 1.1. a končí sa dňom, v ktorom daňovník zanikol bez likvidácie. Daňové priznanie podáva jeho
právny nástupca do jedného mesiaca po uplynutí tohto zdaňovacieho obdobia miestne príslušnému správcovi
dane. V tejto lehote je daň aj splatná.
Príklad
Daňovník sa dňa 25. 11. 2013 zrušil bez likvidácie.
Daňové obdobie je v tomto prípade od 1. 1. 2013 do 25. 11. 2013, za ktoré sa musí podať daňové priznanie.
Daňové priznanie podá právny nástupca do jedného mesiaca po uplynutí tohto zdaňovacieho obdobia, t.j. do
25. 12. 2013 a v tejto lehote musí sa daň aj zaplatiť (alikvotná časť dane za obdobie od 1. 1. 2013 do 25. 11.
2013).
-
Ak bol na daňovníka vyhlásený konkurz, daňové priznanie sa podáva za zdaňovacie obdobie,
ktoré sa začína 1. 1. a končí sa dňom predchádzajúcim dňu vyhlásenia konkurzu. Daňové priznanie podáva
správca konkurznej podstaty do jedného mesiaca po uplynutí tohto zdaňovacieho obdobia miestne
príslušnému správcovi dane. V tejto lehote je daň aj splatná. Ak vozidlo daňovníka, na ktorého bol vyhlásený
konkurz, je naďalej predmetom dane počas konkurzu, daňové priznanie sa podáva do 31. 1. po uplynutí
riadneho zdaňovacieho obdobia.
Príklad
Na daňovníka bol 25. 3. 2013 vyhlásený konkurz.
Daňové obdobie je v tomto prípade od 1. 1. 2013 do 24. 3. 2013, za ktoré sa musí podať daňové priznanie.
Daňové priznanie podáva správca konkurznej podstaty do jedného mesiaca po uplynutí tohto zdaňovacieho
obdobia, t.j. do 24. 4. 2013 a v tejto lehote musí sa daň aj zaplatiť (alikvotná časť dane za obdobie od 1. 1.
2013 do 24. 3. 2013).
Ak by vozidlo bolo predmetom dane aj počas obdobia konkurzu, ktorý neskončí do 31. 12. 2013, daňové
priznanie sa podá za celé zdaňovacie obdobie do 31. 1. 2014.
- Ak sa daňovník zrušuje likvidáciou, daňové priznanie sa podáva za zdaňovacie obdobie, ktoré sa
začína 1.1. a končí sa dňom predchádzajúcim dňu jeho vstupu do likvidácie. Daňové priznanie podáva
likvidátor do jedného mesiaca po uplynutí tohto zdaňovacieho obdobia miestne príslušnému správcovi
dane. V tejto lehote je daň aj splatná.
Príklad
Daňovník 25. 3. 2013 vstúpil do likvidácie.
Daňové obdobie je v tomto prípade od 1. 1. 2013 do 24. 3. 2013, za ktoré sa musí podať daňové priznanie.
Daňové priznanie podáva likvidátor do jedného mesiaca po uplynutí tohto zdaňovacieho obdobia, t.j. do 24.
4. 2013 a v tejto lehote musí sa daň aj zaplatiť (alikvotná časť dane za obdobie od 1. 1. 2013 do 24. 3. 2013).
-
Ak daňovník zomrie, daňové priznanie je povinný podať dedič alebo podľa dohody jeden z dedičov.
Ak sa nedohodnú, kto podá daňové priznanie, určí ho správca dane. Daňové priznanie sa podáva do 3
mesiacov odo dňa právoplatnosti osvedčenia o dedičstve alebo rozhodnutia o dedičstve. V tejto lehote je daň
aj splatná.
Stav do 31. 12. 2012
Daňové priznania sa za všetky typy daňovníkov podávali do 31. 1. nasledujúceho zdaňovacieho
obdobia.
Pomerná časť dane a jej výpočet
- Pri vzniku a zániku daňovej povinností v priebehu zdaňovacieho obdobia a
- ak vznikne a zanikne daňová povinnosť v jeden deň,
je daňovník povinný zaplatiť pomernú časť dane v lehote na podanie daňového priznania.
Pomerná časť dane sa vypočíta ako súčin jednej tristošesťdesiatpätiny a v priestupnom roku jednej
tristošesťdesiatšestiny ročnej sadzby dane a počtu kalendárnych dní, v ktorých sa vozidlo používalo na
podnikanie.
Príklad
Daňovník za zdaňovacie obdobie 2013 používal vozidlo na podnikanie od 2. 5. 2013 (deň prvého použitia
vozidla na podnikanie) do 17. 8. 2013 (deň posledného použitia vozidla na podnikanie).
Podľa § 89 zákona o miestnych daniach daňová povinnosť vzniká dňom použitia vozidla na podnikanie
a zaniká posledným dňom použitia vozidla na podnikanie. Podľa uvedeného, daňová povinnosť vznikla dňa
2. 5. 2013 a zanikla dňa 17. 8. 2013, teda vozidlo sa používalo na podnikanie 107 dní, Podľa § 91 ods.7
zákona o miestnych daniach, pomerná časť dane sa vypočíta ako súčin jednej 365 ročnej sadzby dane
a počtu kalendárnych dní, v ktorých sa vozidlo používalo na podnikanie. Ročná sadzba dane za toto vozidlo
podľa všeobecne záväzného nariadenia predstavovala sumu 182,28 €.
Výpočet:
pomerná daň = (ročná sadzba dane: 365) x107 dní používania vozidla na podnikanie = (182,28 €: 365)
x107 = 53,44 €.
Za obdobie používania vozidla na podnikanie musí daňovník podať daňové priznanie do 31. 1. 2014 a do
tohto termínu aj zaplatiť pomernú časť dane vo výške 53,44 €.
Ak by daňovník uvedené vozidlo použil na podnikanie len jedenkrát v zdaňovacom období, zaplatí daň len za
tento jeden deň, napr. zamestnanec na jednu pracovnú cestu použil svoje vozidlo.
Výpočet:
pomerná daň = (ročná sadzba dane: 365) x1 deň používania vozidla na podnikanie = (182,28 €: 365) x1 deň
= 0,50 €.
Za obdobie používania vozidla na podnikanie musí daňovník podať daňové priznanie do 31. 1. 2014 a do
tohto termínu aj zaplatiť pomernú časť dane vo výške 0,50 €.
Stav do 31. 12. 2012
ak daňovník použil vozidlo na podnikanie jeden deň, musel zaplatiť daň za celý mesiac, pretože
pomerná časť dane sa počítala ako súčin jednej dvanástiny ročnej sadzby dane a počtu kalendárnych
mesiacov, v ktorých sa vozidlo používalo na podnikanie.
Správa dane z motorových vozidiel (§ 99 ods. 5)
- Správu dane z motorových vozidiel vykonáva daňový úrad miestne príslušný podľa miesta evidencie
vozidla k 31. decembru predchádzajúceho roka.
- Správu dane z motorových vozidiel vykonáva daňový úrad miestne príslušný podľa sídla
zamestnávateľa, ak je daňovníkom zamestnávateľ.
- Ak je daňovníkom stála prevádzkareň alebo iná organizačná zložka osoby s trvalým pobytom alebo
sídlom v zahraničí, správu dane z motorových vozidiel vykonáva daňový úrad miestne príslušný podľa sídla
stálej prevádzkarne alebo inej organizačnej zložky na území SR.
- Ak vznikne daňová povinnosť v priebehu zdaňovacieho obdobia, správu dane z motorových vozidle
vykonáva daňový úrad miestne príslušný ku dňu vzniku daňovej povinnosti.
- Na zmenu miestnej príslušnosti v priebehu zdaňovacieho obdobia sa neprihliada.
Zmena oproti stavu platnému do 31. 12. 2012
Novela zákona oproti predchádzajúcej právnej úprave ustanovuje miestnu príslušnosť daňového úradu pri
vzniku daňovej povinnosti v priebehu zdaňovacieho obdobia.
Vypustila sa miestna príslušnosť daňovník, ktorý používal na podnikanie vozidlo so zahraničným
evidenčným číslo z dôvodu, že toto vozidlo od 1. 1. 2013 nie je predmetom dane.
Miestna príslušnosť podľa zákona o správe daní (§ 99 ods. 6)
Ak nemožno určiť miestnu príslušnosť správcu dane z motorových vozidiel, postupuje sa podľa zákona
č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok).
Záver
Na podávanie daňových priznaní k dani z motorových vozidiel počas roka 2013 sa použije tlačivo vydané
MF SR č. MF/019260/2008-72, ktoré je zverejnené vo FS 7/2008 a tlačivá sú k dispozícii na daňových
úradoch a na internetovej stránke Finančnej správy SR www.financnasprava.sk sekcia daňová.
Ing. Ivana Hudecová
(Viac nielen o tejto téme sa dočítate v mesačníku DUO 6-7/2013)
|
|
|
ČITATELIA SA PÝTAJÚ,ODBORNÍCI ODPOVEDAJÚ |
VOZIDLÁ NA SKÚŠOBNÉ JAZDY
Podnikateľ, predajca áut má vyčlenené tri vozidlá na skúšobné jazdy.
Podliehajú uvedené vozidlá dani z motorových vozidiel?
Ak daňovník používa vozidlo len na skúšobné jazdy, za uvedené vozidlo nemusí platiť daň z motorových
vozidiel. Musí byť však splnená ešte aj ďalšia podmienka, a to, že vozidlo musí mať pridelené zvláštne
evidenčné číslo obsahujúce písmeno M.
ŠPECIÁLNE VOZIDLO
Podnikateľ má nákladné vozidlo, ktoré slúži na prepravu betónu. V dokladoch vozidla je označené ako
špeciálne vozidlo.
Musí podnikateľ za nákladné vozidlo platiť daň z motorových vozidiel?
Ak daňovník používa vozidlo na podnikanie, ktoré má síce v dokladoch napísané, že ide o špeciálne
vozidlo, ale vozidlo slúži na prepravu betónu, je predmetom dane z motorových vozidiel, pretože sa
používa na prepravu, v tomto prípade betónu.
Pre negatívne vymedzenie predmetu dane pre špeciálne vozidlá musia byť splnené súčasne tieto
podmienky:
-vozidlo je určené na vykonávanie špeciálnych činností,
-vozidlo nie je určené na prepravu,
-v dokladoch vozidla je označené ako špeciálne vozidlo (nie špeciálne nákladné vozidlo).
SLUŽOBNÁ CESTA NA VOZIDLE ZAMESTNANCA
Zamestnávateľ po dohode so zamestnancom súhlasil, aby zamestnanec vykonal služobnú cestu na svojom
vozidle.
Je zamestnanec povinný platiť daň z motorových vozidiel?
Daňovníkom dane z motorových vozidiel je zamestnávateľ, ak vypláca cestovné náhrady zamestnancovi za
použitie vozidla bez ohľadu na to, či zamestnanec je držiteľom vozidla alebo nie.
Poskytovanie cestovných náhrad upravuje zákon č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách v znení
neskorších predpisov, pričom cestovné náhrady môže zamestnávateľ vyplácať iba zamestnancovi.
Zamestnancom pre účely vyplácania cestovných náhrad podľa § 2 ods. 6 zákona o cestovných náhradách sú
osoby definované v § 1 ods. 1 a 2 tohto zákona.
PRACOVNÁ CESTA ČLENA SPRÁVNEJ RADY
Členovia správnej rady použijú vlastné motorové vozidlo na pracovnú cestu a spoločnosť im vyplatí
paušálnu náhradu za použitie vlastného motorového vozidla.
Kto je daňovníkom dane z motorových vozidiel?
Daňovníkom dane z motorových vozidiel je zamestnávateľ, ak vypláca zamestnancovi cestovné náhrady
podľa zákona č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách za použitie motorového vozidla bez ohľadu na to,
kto je vlastníkom tohto vozidla. Za zamestnanca sa podľa zákona o cestovných náhradách považuje osoba
vymedzená v § 1 ods. 1 a 2.
Zákon o cestovných náhradách v § 1 ods. 2 písm. b) upravuje aj poskytovanie náhrad osobám,
ktoré sú vymenované alebo zvolené do orgánov právnickej osoby a nie sú k právnickej osobe
v pracovnoprávnom vzťahu, to znamená, že ak medzi zamestnávateľom a osobou nie je uzatvorený
pracovnoprávny vzťah a podľa zákona o cestovných náhradách sa táto osoba považuje za zamestnanca
(napr. konateľ spoločnosti, člen správnej rady), pre účely dane z motorových vozidiel je táto osoba
zamestnancom. A ak osoba, ktorá sa považuje podľa zákona o cestovných náhradách za zamestnanca
použije vozidlo, ktorého je držiteľom na pracovnú cestu a zamestnávateľ mu vyplatí cestovné náhrady,
zamestnávateľ je daňovníkom dane z motorových vozidiel.
Od 1. 1. 2013 daňovníkom dane z motorových vozidiel bude zamestnávateľ aj v prípade, ak konateľ alebo
člen správnej rady použije na pracovnú cestu vozidlo, ktorého držiteľom je iná osoba (manželka, manžel,
otec atď.).
(viac riešení problémov nájdete v mesačníku 1000 riešení 6/2013 )
|
|
|
Čiastka 27/2013
107/2013 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o uzavretí Protokolu medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Čiernej Hory o vykonávaní Dohody medzi Európskym spoločenstvom a Čiernohorskou republikou o readmisii osôb bez povolenia na pobyt
108/2013 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o zmene nadobudnutia platnosti Dohovoru o zriadení Európskeho komunikačného úradu (ECO)
109/2013 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o uzavretí Dohody medzi Ministerstvom zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky a Ministerstvom zahraničných vecí a spolupráce Španielskeho kráľovstva o zastupovaní pri vydávaní víz
110/2013 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o uzavretí Dodatku č. 1 k Dohode medzi Slovenskou republikou a Organizáciou Spojených národov o Centrálnom úrade projektu Transeurópskych železníc Príloha k čiastke 27 – k oznámeniu č. 110/2013 Z. z.
|
|
|
TEPLO V AUTE
V ostatnom desaťročí nastáva na našej planéte zreteľné oteplenie ovzdušia, ktoré najmä v letných
mesiacoch vyúsťuje do neznesiteľných horúčav. Zhoršuje sa komfort života na miestach, kde trávime
väčšinu dňa, či už je to domácnosť, pracovisko, automobil, verejné dopravné prostriedky. Nepomáhajú
otvorené okná zabezpečujúce prievan, ventilátory už nestačia. Obzvlášť prvé minúty jazdy v rozpálenom
aute sa stávajú skutočne „adrenalínovým“ športom...
Teplota tridsať stupňov a viac
Ak pri tejto teplote necháme svoj automobil stáť na slnku a po určitom čase (napríklad po hodine) v ňom
chceme odísť, je to pre zničujúci ohrev vo vnútri skoro nemožné. Hoci môže byť vodič zvyknutý na dlhšie pobyty v klasickej saune (osemdesiat a viac stupňov) alebo trénovať Bikram jogu – špecifickú kolekciu
jogových cvičení v prostredí, kde je teplota nastavená na 43 stupňov Celzia, je pre neho toto prehriatie
neznesiteľné.
V popisovanej situácii môže stúpnuť teplota vo vnútri auta až na 70 (!) stupňov Celsia. Keď nie je
kabína pred naštartovaním poriadne vyvetraná, už po prvých minútach jazdy v meste sa šoférovi výrazne
zrýchli srdcová frekvencia a dýchanie. Po chvíli prichádza bolesť hlavy aj závrate – príznaky sa podobajú
úpalu. Aj pri solídne vetranom aute, ale bez funkčnej klimatizácie, môže byť teplota počas jazdy vo vnútri
auta až o tretinu (!) vyššia ako vonku – niekedy sa tak priblíži päťdesiatim stupňom Celsia.
Keď sa v takomto stave dostane auto do zápchy, vodičovi hrozí prehriatie organizmu, zvyšuje sa jeho
podráždenosť a tiež agresivita. Psychológovia nazývajú tento stav „road rage“ (cestná – „šoférska“ zúrivosť).
Ak vodič nemá so sebou dostatočné množstvo tekutín, po pomerne krátkom čase vďaka zvýšenej potivosti
a extrémnej teplote dochádza k jeho dehydratácii (odvodneniu), malátnosti, ospalosti, strate pozornosti,
mikrospánkom a možnému kolapsu organizmu s rizikom následnej dopravnej nehody.
Automobilky už „tlačia“ na vývoj zariadení, ktoré by autá ochladzovali aj v priebehu parkovania. Testujú
sa ventilátory na solárny pohon, ktoré majú kabínu v priebehu parkovania prevetrať, ako aj rôzne varianty
autoskiel.
Pri progresii prehriatia sa u šoféra v aute objavia postupne tri štádiá:
- kŕče z tepla (heat cramps): prejavujú sa nekontrolovateľnými svalovými stiahnutiami najmä brucha
a dolných končatín počas vedenia vozidla alebo po ňom. Prvou pomocou je postupný (nie náhly!) prívod
mineralizovaných tekutín, pomalé ochladzovanie tela zábalmi.
- tepelná vyčerpanosť (heat exhaustion): sa obvykle prejavuje v prvých hodinách jazdy
v neklimatizovanom aute. Drasticky sa totiž zmenšuje objem krvi potrebný na udržiavanie činnosti srdca
(rapídna dehydratácia, „zmätok“ v distribúcii krvi), klesá krvný tlak, objavuje sa silná nevoľnosť, zvracanie,
kolapsové stavy. Nastáva stav ohrozenia života, ktorý rieši rýchla lekárska pomoc a prípadná hospitalizácia.
- tepelné zlyhanie – hypertermia, úpal (heat stroke): telesná teplota stúpne na 40 st. C, zlyhávajú
termoregulačné mechanizmy a krvný obeh, dochádza k poškodeniu centrálneho nervového systému a riziku
náhlej smrti. Je nevyhnutná okamžitá kvalifikovaná lekárska pomoc a prevoz na jednotku intenzívnej
starostlivosti kvôli stabilizovaniu životných funkcií.
Vedenie motorového vozidla
ktoré dnes už považujeme za súčasť životného štýlu, je totiž fyzická aktivita ako každá iná fyzicko-duševná
činnosť – hoci opticky a pre laika veľmi jednoduchá a „nevysiľujúca“ (čo si však môže myslieť naozaj iba
nevodič).
Teda šoférovanie, ako každá iná fyzická aktivita, vedie ku vzniku telesného tepla, ktorého hodnota môže
neúmerne stúpať pokiaľ nie je zabezpečené jeho odvádzanie, a tak hrozí prehriatie vodiča – podobne ako to
môže byť pri jeho vozidle...
Organizmus človeka má svoj termoregulačný mechanizmus, ktorý udržiava telesnú teplotu v prijateľnom
stave – je ním potenie. Telesný pot je tekutina, ktorá z veľkej väčšiny obsahuje vodu a niektoré ďalšie látky
– minerály (tie potom telu podobne ako voda chýbajú) aj produkty odpadového charakteru. Značí to, že pot
má okrem termoregulačnej funkcie aj schopnosť vyplavovať látky pre šoférov organizmus nepotrebné –
„odpad“. Dôležité je, aby sa mal vodič z čoho potiť – aby jeho organizmus obsahoval dostatočné množstvá
pravidelne prijímaných tekutín. Pri vyšších stratách vody a minerálov z tela môže totiž dôjsť k takzvanej
tepelnej kríze, spojenej s poklesom výkonnosti a ohrozením zdravia i života. Hoci aj málo sa pohybujúci
dospelý človek stratí denne dva a pol litra tekutín, ktoré musí nahradiť. Už pri miernej telesnej aktivite
straty dosiahnu tri litre a pri pravidelným vodičských dlhých trasách (diaľkové linky, cesty na dovolenku),
či pri súťaži (v prípade pretekárov na automobiloch alebo motocykloch) to môže byť aj štyri až päť litrov.
Žiaľ, šofér zvyčajne začína piť tekutiny až keď pociťuje smäd. Ten sa však dostavuje vtedy, keď sa zásoby
telesnej vody blížia k svojmu dnu, čo je dosť neskoro. Preto sa odporúča, najmä ak je okolitý vzduch
extrémne horúci (leto, auto bez klimatizácie), konzumovať tekutiny aj bez pocitu smädu (ak je to technicky
možné), za hodinu nie však viac ako 0,8 litra. Nápoj by nemal byť príliš studený (prechladený), skôr vlažný
(ani teplý, ani studený), nesladený, nie veľmi hustý. Mal by obsahovať najmä vodu a minerálne látky, ktoré
organizmus potením stráca (sodík, vápnik, draslík, magnézium a podobne).
Tých však nesmie byť nadbytok, preto je potrebné piť nápoje s veľkým obsahom vody a vysoko riedené
(často až dvojnásobne – nie ako je to uvedené na obale príslušného nápoja, ktorý si vodič môže pred cestou
namiešavať).
Pokiaľ je nápoj príliš hustý, zaťažuje žalúdok a skôr vyčerpáva ako osviežuje. Vhodné nápoje dopĺňa
v prípade vysokých strát tekutín aj adekvátna strava, konzumovaná v prestávkach medzi jazdením – hlavne
zeleninové a ovocné šaláty, obsahujúce dostatočné množstvo tekutín, prípadne zeleninové alebo iné vývary.
Každá vhodná tekutina prijímaná v čase vedenia vozidla alebo v ordinovaných prestávkach, je pre
organizmus šoféra prínosom.
V teplých mesiacoch je naozaj dobré mať v aute fungujúcu klimatizáciu
zariadenie, upravujúce teplotu a kvalitu vzduchu okolo nás. Súčasné typy klimatizačných prístrojov zvládajú
nielen ochladzovanie teploty okolia, ale aj ohrev vzduchu, znižovanie jeho vlhkosti alebo filtráciu vzduchu,
ktorý cirkuluje v kabíne vozidla. Klimatizácia tak dokáže zabezpečiť telesný aj duševný komfort
udržiavaním primeranej teploty. Jediný problém, ktorý môže nastať pri používaní klimatizácie (až
na technické nedostatky), vyplýva z nesprávneho nastavenia teploty. Prílišný chlad totiž môže spôsobiť
negatívnu reakciu organizmu v podobe chorôb z prechladnutia. Používanie klimatizácie v automobiloch
je, pri správnom používaní, odporúčaná aj lekármi. Svoje dôvody opierajú o rôzne vyšetrenia vodičov.
Z nich napríklad vyplýva, že už teploty okolo 35 stupňov Celsia vo vnútri vozidla majú výrazne negatívny
vplyv na reakcie vodiča. Po deväťdesiatich minútach jazdy sa reakčný čas zhoršuje o 65 percent, čo je
stav porovnateľný s účinkom, ktorý vyvolá 0,5 promile alkoholu v krvi. Mení sa srdcová frekvencia –
stúpa na rozpätie 94 až 125 úderov za minútu (šoférova norma počas jazdy by mala byť 72 až 85), čo
spôsobuje nepokoj, trasenie rúk, zhoršenie dýchania. Príjemne klimatizované prostredie vnútra automobilu
má blahodarný vplyv na psychiku vodiča a znižuje riziko stresu. Lekári odporúčajú opatrné nastavovanie
klimatizačnej funkcie – napríklad pri teplote okolia 30 stupňov Celsia odporúčajú nastaviť teplotu
v interiéri na 22 až 25 stupňov, aby pri vystupovaní z auta nebol teplotný rozdiel tak veľký. Táto zásada
však môže platiť aj v iných typoch interiérov (byty, kancelárie a podobne).
Záver
Bez klímy je lepšie auto nepoužívať. Ale keďže jazdiť sa „musí“, okrem dobrého vetrania sú akousi
záchranou, aj keď slabou, veľké vlhké uteráky v kabíne na ochladenie vnútorného prostredia (vydržia
schladzovať vzduch len krátko), malé uteráčiky na utieranie a osviežovanie tváre aj zápästí a už spomínaný
dostatok vody, stolovej minerálky alebo riedkych iontových nápojov. Ideálne je však v takejto situácii jazdiť
len krátke, nevyhnutné úseky.
Pavol Malovič
|
|
|
Máj 2013
Daň z príjmov |
15. 5. - streda |
odvod dane vyberanej zrážkou z tých príjmov, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie
tejto skutočnosti správcovi dane |
odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane |
31. 5. - piatok |
podanie prehľadu o zrazených a odvedených preddavkoch na daň z príjmov zo závislej činnosti,
ktoré zamestnancom vyplatil zamestnávateľ, o zamestnaneckej prémii a o daňovom bonuse za apríl
2013 |
podanie oznámenia o zrazenej sume osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa z príjmu zo
závislej činnosti za apríl 2013 |
splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov fyzických a právnických osôb, ktoré mali v
predchádzajúcom zdaňovacom období daň vyššiu ako 16 596,96 €
do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru |
odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti za apríl 2013 |
DPH |
20. 5. - pondelok |
predloženie žiadosti o registráciu pre DPH zdaniteľnou osobou, ktorej obrat za najviac 12
predchádzajúcich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov dosiahol v apríli 2013 49 790 € |
podanie súhrnného výkazu k DPH za apríl 2013 elektronickými prostriedkami prostredníctvom
elektronickej podateľne v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných presiahla
v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku 100 000 € |
27. 5. – pondelok |
podanie daňového priznania k DPH za apríl 2013 (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny
mesiac) |
splatnosť DPH za apríl 2013 pre platiteľov s mesačnou daňovou povinnosťou |
Spotrebné dane |
27. 5. – pondelok |
podanie daňového priznania a splatnosť spotrebnej dane z alkoholických nápojov, tabakových
výrobkov, minerálneho oleja, elektriny, uhlia a zemného plynu za apríl 2013 |
Daň z motorových vozidiel |
31. 5. – piatok |
splatnosť 1/12 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného správcu dane, ak
presahuje 8 292 € |
Poistné |
31. 5. - piatok |
písomne oznámiť príslušnej zdravotnej poisťovni zmenu platiteľa poistného v apríli 2013, keď
platiteľom poistného začína a prestáva byť štát |
písomne oznámiť príslušnej zdravotnej poisťovni príjmy z osobnej asistencie alebo vyplatené
dividendy v roku 2012 |
do výplatného termínu |
splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní,
splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného
zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za apríl 2013 |
|
|
|
Názov krajiny
|
Názov meny
|
Mena
|
2.5.
|
3.5.
|
6.5.
|
7.5.
|
8.5.
|
9.5.
|
USA |
americký dolár
|
USD
|
1,3191
|
1,3114
|
1,3107
|
1,3107
|
1,3135
|
1,3142
|
Japonsko |
japonský jen
|
JPY
|
129,04
|
128,6
|
130,18
|
129,98
|
129,89
|
129,8
|
Bulharsko |
lev
|
BGN
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
Česká republika |
česká koruna
|
CZK
|
25,65
|
25,64
|
25,693
|
25,747
|
25,862
|
25,792
|
Dánsko |
dánska koruna
|
DKK
|
7,4559
|
7,4533
|
7,4528
|
7,4526
|
7,4535
|
7,4535
|
V. Británia |
anglická libra
|
GBP
|
0,8466
|
0,8431
|
0,8431
|
0,8442
|
0,8469
|
0,84435
|
Maďarsko |
maďarský forint
|
HUF
|
297,08
|
296,12
|
296,4
|
296,25
|
293,31
|
293,13
|
Litva |
litovský litas
|
LTL
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
Lotyšsko |
lotyšský lats
|
LVL
|
0,7001
|
0,6999
|
0,7001
|
0,7002
|
0,7
|
0,7001
|
Poľsko |
poľský zlotý
|
PLN
|
4,1465
|
4,1407
|
4,1515
|
4,152
|
4,1361
|
4,1262
|
Rumunsko |
rumunský leu
|
RON
|
4,3215
|
4,3031
|
4,3135
|
4,316
|
4,3123
|
4,3253
|
Švédsko |
švédska koruna
|
SEK
|
8,5503
|
8,5307
|
8,5543
|
8,5287
|
8,5402
|
8,5395
|
Švajciarsko |
švajčiarsky frank
|
CHF
|
1,2244
|
1,2235
|
1,228
|
1,2333
|
1,2336
|
1,229
|
Nórsko |
nórska koruna
|
NOK
|
7,5865
|
7,6075
|
7,624
|
7,6395
|
7,591
|
7,5485
|
Chorvátsko |
chorvátska kuna
|
HRK
|
7,5822
|
7,5827
|
7,5721
|
7,5707
|
7,571
|
7,5713
|
Rusko |
ruský rubeľ
|
RUB
|
41,2009
|
40,8208
|
40,74
|
40,65
|
40,9017
|
40,93
|
Turecko |
turecká líra
|
TRY
|
2,3633
|
2,3543
|
2,3543
|
2,3594
|
2,357
|
2,3583
|
Austrália |
austrálsky dolár
|
AUD
|
1,2871
|
1,278
|
1,2801
|
1,2908
|
1,2873
|
1,2858
|
Brazília |
brazílsky real
|
BRL
|
2,6426
|
2,6334
|
2,6373
|
2,6374
|
2,6347
|
2,6356
|
Kanada |
kanadský dolár
|
CAD
|
1,3285
|
1,3263
|
1,3217
|
1,3175
|
1,319
|
1,3189
|
Čína |
čínsky jüan
|
CNY
|
8,1204
|
8,0725
|
8,0826
|
8,0658
|
8,0665
|
8,0572
|
Hongkong |
hongkongský dolár
|
HKD
|
10,2357
|
10,1754
|
10,1705
|
10,1734
|
10,1934
|
10,1977
|
Indonézia |
indonézska rupia
|
IDR
|
12844,32
|
12774,64
|
12758,36
|
12761,02
|
12779,48
|
12780,74
|
India |
indická rupia
|
INR
|
70,921
|
70,717
|
70,994
|
70,893
|
71,093
|
71,336
|
Južná Kórea |
juhokórejský won
|
KRW
|
1452,85
|
1437,83
|
1435,42
|
1430,16
|
1421,55
|
1434,42
|
Mexiko |
mexické peso
|
MXN
|
16,0529
|
15,9604
|
15,8424
|
15,8943
|
15,8073
|
15,7546
|
Malajzia |
malajzijský ringgit
|
MYR
|
4,0238
|
3,979
|
3,9026
|
3,907
|
3,8903
|
3,9084
|
Nový Zéland |
novozélandský dolár
|
NZD
|
1,554
|
1,5391
|
1,538
|
1,5524
|
1,5629
|
1,553
|
Filipíny |
filipínske peso
|
PHP
|
53,94
|
53,564
|
53,551
|
53,587
|
53,52
|
53,669
|
Singapur |
singapurský dolár
|
SGD
|
1,627
|
1,6173
|
1,6144
|
1,6157
|
1,6138
|
1,6144
|
Thajsko |
thajský baht
|
THB
|
38,821
|
38,791
|
38,744
|
38,718
|
38,551
|
38,664
|
Južná Afrika |
juhoafrický rand
|
ZAR
|
11,8585
|
11,7437
|
11,7695
|
11,8722
|
11,9058
|
11,8038
|
Izrael |
izraelský šekel
|
ILS
|
4,705
|
4,6652
|
4,6781
|
4,6705
|
4,6741
|
4,6675
|
|
|
|
NAJVIAC ČÍTANÉ TÉMY A PUBLIKÁCIE |
Poradca (Poradca), č. 9/2013 (III/2013)
- Zákon o miestnych daniach a miestnom poplatku s komentárom – Irena Bubeníková
- Novela obchodného zákonníka
- Pracovnoprávne vzťahy a ich postihy
Poradca (Poradca), č. 10/2013 (V/2013)
- Zákon o rodine po poslednej novele s komentárom – Janka Kotová
- Zmeny v JÚ – Ing. Ján Mintál
Dane, účtovníctvo – vzory a prípady (DÚVaP), č. 5/2013 (IV/2013)
- Oprava chýb za bežné a minulé účtovné obdobia – Ing.Ivana Hudecová, Ing. Jana Bielená
- Daň z motorových vozidiel od roku 2013 - Ing. Ivana Hudecová
- Povinnosti zamestnávateľa – Ing. Marta Boráková
Verejná správa – (VS), č. 5/2013 (IV/2013)
- Dary poskytované zamestnancom – Ing. Marta Boráková
- Ochrana osobných údajov – JUDr. Peter Čintala
- Vyučovanie a výchovná činnosť – JUDr. Miroslav Tichý
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 5/2013 (IV/2013)
- Nadbytočnosť zamestnanca – JUDr. Ivana Vojníková
- Medzinárodné zamestnávanie – JUDr. Tomáš Sninčák
- Zamestnanecké benefity – Mgr. Martina Kovalčíková
Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č. 5/2013 (IV/2013)
- Zákon o miestnych daniach - Ing. Ján Mintál
- Daň z motorových vozidiel – Ing. Jana Cisariková
- Zamestnávanie dôchodcov, daňové a odvodové súvislosti – Ing. Mária Kubicová
1 000 riešení, č. 5/2013 (IV/2013)
- Miestne dane – Ing.Ján Mintál
- Dane v praxi
- Zákonník práce
- Mzdy, odvody
PRIPRAVUJEME
Dane, účtovníctvo – vzory a prípady (DÚVaP), č. 6-7/2013 (V/2013)
- Nehnuteľnosti
- DPH
- Účtovníctvo
Verejná správa – (VS), č. 6/2013 (V/2013)
- Aktivácia v účtovníctve
- Determinanty efektívneho manažmentu
- Sociálne zabezpečenie vojakov a policajtov
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 6/2013 (V/2013)
- BOZP
- Novela zákona o službách zamestnanosti
- Súbežný pracovný pomer
Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č. 6-7/2013 (V/2013)
- Dovolenka a letná brigáda
- Jednoduché účtovníctvo
- Daň z motorových vozidiel v roku 2013
1 000 riešení, č. 6/2013 (V/2013)
- Dovolenke a letné brigády
- Jednoduché účtovníctvo
- Mzdy a odvody
- Dane v praxi
- Zákonník práce
|
|
|
MDD
1.jún už tradične patrí našim deťom. Viete, akým darčekom potešíte vaše
ratolesti? Prichádzame k vám s ponukou vhodného darčeka pre menšie aj väčšie
deti.
1. Predškoláci (4 - 7 r.)
Veselá matematika
(A4/23 str., „Vhodný doplnok pri osvojovaní základných matematických pojmov.“)
Pastelkami čarujem
(A4/24 str., „Rozvíjanie grafomotorických zručností detí.“)
Kreslím a maľujem
(A4/40 str., „Príprava na písanie.“)
S pastelkou v kráľovstve matematiky
(A4./92 str., „Základné matematické pojmy, geometrické tvary, číslovky.“)
Cena balíčka je 15,00 €.
Cena balíčka s 50 % zľavou je 7,50 €.
Ušetríte 7,50 €.
2. Školáci (6 – 9 r.)
Malý rytier s omaľovánkou
(A4/40 str., „Veršované rozprávky sú doplnené otázkami a úlohami, ktoré pomáhajú rozvíjať fantáziu.“)
Dobrodružstvá žiačika Mudráčika I, II
(A4/84 str., „Riešenia detských úloh.“)
Cena balíčka je 10,00 €.
Cena balíčka s 50 % zľavou je 4,90 €.
Ušetríte 5,10 €.
3. Školáci (10-13 r.)
Murphyho zákony v bájkach
(A6/136 str.,„Vždy je ľahšie do toho padnúť, ako sa z toho vyhrabať.“)
Zrnká múdrosti
(A6/ 194 str., „Zábudlivosť je zárukou úspešnej kariéry.“)
Murphyho zákonník
(A6/240 str., „Malé peniaze sa zarábajú rukami, veľké hlavou.“)
Cena balíčka je 15,00 €.
Cena balíčka s 50 % zľavou je 7,50 €.
Ušetríte 7,50 €.
Personalista
Porovnanie zákonov v pracovnoprávnych vzťahoch nie je v praxi ojedinelý jav.
Čo je obsahom pracovnej disciplíny? Ktoré povinnosti je zamestnanec povinný
plniť? Ktoré pokyny zamestnávateľa majú byť obsahom pracovnej zmluvy?
V našom balíčku nájdu zamestnávatelia aj zamestnanci veľa potrebných
informácií.
Nadbytočnosť zamestnanca - príspevok
mesačník PaM 5/2013, (A4, 80 str.)
Zákonník práce - úplné znenie zákona s komentárom
mesačník Poradca 5/2013, (A5, 224 str.)
Pracovnoprávne vzťahy a postihy v nich uplatňované – príspevok
mesačník Poradca 9/2013, (A5, 240 str.)
BALÍČEK Personalista obsahuje:
PaM 5/2013 – príspevok + Poradca 9/2013 – príspevok +
Poradca 5/2013 - úplné znenie zákona s komentárom
Cena balíčka je 15,10 €.
Cena balíčka s 30 % zľavou je 10,50 €.
Ušetríte 4,60 €.
Ceny balíčkov sú konečné, vrátane DPH a distribučných nákladov.
Len do vypredania zásob.
Balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@poradca.sk
RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY TELEFONICKY, PRÍPADNE EMAILOM DENNE OD 9:00 DO 15:00
Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty.
E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina.
- Tieto e-mailové noviny Vám boli doručené výlučne na základe žiadosti o zasielanie e-mailových novín.
- Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len pre vlastné účely, nesmú býť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!
|
|
|
Adresa: |
|
E-mail: |
ExiCon, s. r. o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
|
|
objednavky@exicon.eu
|
|
IČO: 44853530
DIČ: 2022854900
IČ DPH: SK2022854900
|
|
|
|
|
|
Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 51548/L. |
|
|
V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadal(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite prosím správu s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.eu, následne budete vyraden(á) z databázy príjemcov e-mailových novin.
|
Copyright (c) Exicon s.r.o., 2013 |