Em@ilové noviny

 

č. 11/2013

10. 5. 2013

 

 
 
 Téma novín 
 Čitatelia sa pýtajú, odborníci odpovedajú 
 P6 aktual 
 Školenie, vzdelávanie 
 Chybiť znamená platiť 
 Ekonomika 
 Najviac čítané témy a publikácie 
 Horúce témy 
 Kontakty 

Služby, ktoré nájdete len u nás:

  • aktuálne a rýchle informácie
    (zmeny zákonov a predpisov) z oblastí daní, účtovnictva, miezd, odvodov; za výhodné ceny
  • kvalifikovaný a ochotný personál
    na zákazníckom oddelení;
  • možnosť rýchleho objednania
    publikácie (telefonicky, faxom, e-mailom, poštou);
  • rýchla dodávka (do 48 hodín)
  • uvádzanie nových produktov
    prostredníctvom mailingov a telemarketingu;
  • približovanie sa k zákazníkovi
    prostredníctvom bezplatných odpovedí na otázky.
 

Vážení čitatelia!

Zmeny, ktoré novely zákona o miestnych daniach a miestnom poplatku priniesli, sa dotýkajú najmä predmetu dane, daňovníka, oznámení o začatí používania vozidla na podnikanie, ustanovilo sa podávanie daňových priznaní aj počas zdaňovacieho obdobia a ustanovila sa pomerná časť dane pre všetky vozidlá. Všetko o zmenách sa dočítate v dnešnej téme novín a v rubrike Čitatelia sa pýtajú, odborníci odpovedajú.

Nezabudli sme ani na aktuálne balíčky, ponúkame MDD, Personalista.

V dnešných emailových novinách sme pre Vás pripravili množstvo zaujímavých a užitočných informácií.

Anna Dišeková
zodpovedná redaktorka
poradca@poradca.sk


V tomto čísle najdete:

 

 

 
TÉMA NOVÍN
DAŇ Z MOTOROVÝCH VOZIDIEL V ROKU 2013

 


Zmeny, ktoré novely zákona o miestnych daniach a miestnom poplatku priniesli, sa dotýkajú najmä predmetu dane, daňovníka, oznámení o začatí používania vozidla na podnikanie, ustanovilo sa podávanie daňových priznaní aj počas zdaňovacieho obdobia a ustanovila sa pomerná časť dane pre všetky vozidlá.
Daň z motorových vozidiel je vymedzená v jedenástej časti zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o miestnych daniach“). Zákon o miestnych daniach vrátane dane z motorových vozidiel bol novelizovaný z. č. 460/2011 Z. z, z. č. 548/2011 Z. z. a z. č. 68/2012 Z. z.

Vozidlá, ktoré sú predmetom dane
Predmetom dane
z motorových vozidiel je motorové vozidlo a prípojné vozidlo kategórie M (osobné vozidlo, autobus), N (nákladné vozidlo) a O (prípojné vozidlo), ktoré je evidované v Slovenskej republike (SR) a používa sa podnikanie, alebo na činnosti, z ktorých plynúce príjmy sú predmetom dane z príjmov. Z uvedeného vyplýva, že od 1. januára 2013 predmetom dane je len vozidlo, ktoré je evidované v SR, bez ohľadu na to, kde sa vozidlo bude používať na podnikanie.

Príklad

Podnikateľ používa na podnikanie vozidlo, ktoré má evidenčné číslo pridelené v Rakúsku. Ak daňovník používa vozidlo na podnikanie v SR, ktoré má pridelené zahraničné evidenčné číslo, nie je predmetom dane, pretože vozidlo nie je evidované v SR.


Príklad
Slovenský podnikateľ používa vozidlo, ktoré má pridelené evidenčné číslo v SR, na podnikanie v Českej republike.
Ak daňovník používa vozidlo, ktoré má pridelené evidenčné číslo v SR na podnikanie mimo územia SR, vozidlo podlieha dani z motorových vozidiel na území SR.


Stav do 31. 12. 2012
Predmetom dane z motorových vozidiel bolo vozidlo, ktoré sa používalo v SR na podnikanie. Z uvedeného vyplývalo, že pre účely dane z motorových vozidiel nebolo rozhodujúce, či vozidlo malo pridelené evidenčné číslo v SR alebo v zahraničí, predmetom dane bolo každé vozidlo, ktoré bolo možné zaradiť do kategórie M, N alebo O a ktoré sa používalo na podnikanie v SR, bez ohľadu na to, kde bolo vozidlo evidované. Ak sa vozidlo celý rok používalo na podnikanie mimo územia SR, nebolo predmetom dane z motorových vozidiel.


Vozidlá, ktoré nie sú predmetom dane
Zákon o dani z motorových vozidiel v § 84 ods. 2 vymedzuje vozidlá, ktoré nie sú predmetom dane. Predmetom dane z motorových vozidiel nie je vozidlo:
  • používané na skúšobné jazdy, ktoré má pridelené zvláštne evidenčné číslo,
  • určené na vykonávanie špeciálnych činností, ktoré nie je určené na prepravu a v osvedčení o evidencii časť I a osvedčení o evidencii časť II (§ 23 a § 112e ods. 1 zákona č. 725/2004 Z. z. v znení zákona č. 144/2010 Z. z.) je označené ako špeciálne vozidlo (§ 3 ods. 1 zákona č. 725/2004 Z. z.), napr. báger alebo žeriav.


Stav do 31. 12. 2012
Do 31.12.2012 predmetom dane z motorových vozidiel nebolo vozidlo, ktoré sa používalo na iné jazdy. Zákon takéto vozidlo bližšie špecifikoval a je zo zákona vypustené. Slovné spojenie „doklady vozidla“ sú nahradené pomenovaním „osvedčenie o evidencii časť I a osvedčenie o evidencii časť II“ v nadväznosti na zákon č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel na pozemných komunikáciách.

Daňovník (§ 85)
Daňovníkom dne z motorových vozidiel je fyzická osoba alebo právnická osoba, alebo ich organizačná zložka zapísaná do obchodného registra,
ktorá
a) je ako držiteľ vozidla zapísaná v osvedčení o evidencii časť I a osvedčení o evidencii časť II vozidla; ak ide o prenájom vozidla bez predkupného práva, daňovníkom je osoba, ktorá je zapísaná v osvedčení o evidencii časť I a osvedčení o evidencii časť II ako vlastník,
b) používa vozidlo, v osvedčení o evidencii časť I a osvedčení o evidencii časť II ktorého je ako držiteľ vozidla zapísaná osoba, ktorá zomrela, bola zrušená alebo zanikla (užívateľ vozidla),
c) používa vozidlo, v osvedčení o evidencii časť I a osvedčení o evidencii časť II ktorého je ako držiteľ vozidla zapísaná osoba, ktorá nepoužíva vozidlo na podnikanie.
Daňovníkom je tiež
a) zamestnávateľ, ak vypláca cestovné náhrady zamestnancovi za použitie vozidla; to neplatí, ak zamestnávateľom je vyšší územný celok, do rozpočtu ktorého plynie daň z motorových vozidiel,
b) stála prevádzkareň alebo iná organizačná zložka osoby s trvalým pobytom alebo sídlom v zahraničí.

Stav do roku 2012
V nadväznosti na nové vymedzenie predmetu dane bol zo zákona vypustený daňovník [§ 85 ods. 1 písm. d) ], ktorý používal vozidlo na podnikanie, v dokladoch ktorého ako držiteľ bola zapísaná osoba s trvalým pobytom alebo sídlom v zahraničí (predmetom dane je iba vozidlo evidované v SR). Zamestnávateľ bol daňovníkom dane z motorových vozidiel len v tom prípade, ak zamestnanec použil na pracovnú cestu vozidlo, ktorého bol držiteľom. Ak zamestnanec použil na pracovnú cestu vozidlo, v dokladoch ktorého bola ako držiteľ zapísaná iná osoba, napr. manžel alebo manželka, otec, kamarát a podobne, zamestnávateľ nebol daňovníkom dane z motorových vozidiel.

Oslobodenie od dane (§ 86)
Niektoré druhy vozidiel sú oslobodené priamo zo zákona, iné môže od dane oslobodiť alebo daň znížiť vyšší územný celok.

Oslobodenie vozidiel od dane alebo zníženie dane vyšším územným celkom
Vyšší územný celok
môže vo všeobecne záväznom nariadení podľa miestnych podmienok znížiť daň , alebo od dane oslobodiť vozidlo používané
a) ako vozidlo záchrannej zdravotnej služby, vozidlo banskej, horskej a leteckej záchrannej služby a vozidlo požiarnej ochrany,
b) ako vozidlo pravidelnej autobusovej dopravy v rozsahu výkonu vo verejnom záujme,
c) ako vozidlo používané výhradne v poľnohospodárskej a lesnej výrobe,
d) na podnikanie, ktoré spĺňa limity úrovne EURO 3, EURO 4, EURO 5, EEV a EURO 6.

Príklad
Daňovník v roku 2013 používa na podnikanie vozidlo, ktoré spĺňa limity úrovne EURO 6. Vyšší územný celok znížil daň vo všeobecne záväznom nariadení na rok 2013 na vozidlo, ktoré spĺňa limity úrovne EURO 6 a EEV. Uvedené zníženie dane si bude môcť daňovník uplatniť za zdaňovacie obdobie roka 2013 v daňovom priznaní, ktoré je daňovník povinný podať do 31. 1. 2014.


Stav do konca roku 2012
Novela zákona rozšírila fakultatívnu možnosť zníženia dane alebo oslobodenia od dane z motorových vozidiel o vozidlá s limitom úrovne EEV a EURO 6. Do 31. 12. 2012 si daňovníci uvedené oslobodenie nemohli uplatniť.

Vznik a zánik daňovej povinnosti (§ 89)
1. Daňová povinnosť vzniká dňom použitia vozidla na podnikanie.
2. Daňová povinnosť zaniká dňom, ktorým sa vozidlo prestalo používať na podnikanie.
3. Daňová povinnosť právneho nástupcu daňovníka, ktorý bol zrušený bez likvidácie, vzniká dňom nasledujúcim po zániku daňovníka, ktorý bol zrušený bez likvidácie.
Novela zákona upravila vznik a zánik daňovej povinnosti na deň, kedy sa vozidlo začalo alebo prestalo používať na podnikanie. Na základe uvedeného od 1. januára 2013 daňová povinnosť vzniká dňom použitia vozidla na podnikanie a zaniká dňom, ktorým sa vozidlo prestalo používať na podnikanie. Odstránila sa možnosť duplicitného zdanenia vozidla pri zmene daňovníka v priebehu jedného kalendárneho mesiaca.

Stav do 31. 12. 2012
Daňová povinnosť vznikala:

  • nasledujúcim dňom po dni použitia vozidla na podnikanie,
  • 1. 1. bežného zdaňovacieho obdobia, ak sa vozidlo prvýkrát použilo na podnikanie v tento deň (osobitná úprava vzniku daňovej povinnosti),


Daňová povinnosť zanikala posledným dňom mesiaca, v ktorom sa vozidlo prestalo používať na podnikanie.
Z uvedeného vyplýva, že ak sa vozidlo použilo na podnikanie hoci len jeden deň, musela sa zaplatiť daň za celý mesiac. Po novele sa daň zaplatí len za dni, za ktoré sa vozidlo použilo na podnikanie.

Oznamovacia povinnosť (§ 90)
Daňovník, ktorému zanikne daňová povinnosť v priebehu zdaňovacieho obdobia, je povinný oznámiť túto skutočnosť príslušnému správcovi dane do 30 dní odo dňa zániku daňovej povinnosti. Oznamovaciu povinnosť nemá zamestnávateľ, ak zamestnanec použije na pracovnú cestu iné vozidlo než vozidlo zamestnávateľa.

Stav do 31. 12. 2012
Daňovník bol povinný oznamovať vznik aj zánik daňovej povinnosti. Od 1. 1. 2013 sa oznamuje len zánik daňovej povinnosti.

Podanie daňového priznania počas zdaňovacieho obdobia (§ 90)
Od 1. 1. 2013 sa ustanovuje nová lehota na podanie daňového priznania

  • daňovníkovi ktorý sa zrušuje bez likvidácie,
  • daňovníkovi, ktorý sa zrušuje likvidáciou,
  • daňovníkovi, na ktorého bol vyhlásený konkurz,
  • pri úmrtí daňovníka.


  • Ak sa daňovník zrušuje bez likvidácie, daňové priznanie sa podáva za zdaňovacie obdobie, ktoré sa začína 1.1. a končí sa dňom, v ktorom daňovník zanikol bez likvidácie. Daňové priznanie podáva jeho právny nástupca do jedného mesiaca po uplynutí tohto zdaňovacieho obdobia miestne príslušnému správcovi dane. V tejto lehote je daň aj splatná.

    Príklad
    Daňovník sa dňa 25. 11. 2013 zrušil bez likvidácie.
    Daňové obdobie je v tomto prípade od 1. 1. 2013 do 25. 11. 2013, za ktoré sa musí podať daňové priznanie. Daňové priznanie podá právny nástupca do jedného mesiaca po uplynutí tohto zdaňovacieho obdobia, t.j. do 25. 12. 2013 a v tejto lehote musí sa daň aj zaplatiť (alikvotná časť dane za obdobie od 1. 1. 2013 do 25. 11. 2013).

  • Ak bol na daňovníka vyhlásený konkurz, daňové priznanie sa podáva za zdaňovacie obdobie, ktoré sa začína 1. 1. a končí sa dňom predchádzajúcim dňu vyhlásenia konkurzu. Daňové priznanie podáva správca konkurznej podstaty do jedného mesiaca po uplynutí tohto zdaňovacieho obdobia miestne príslušnému správcovi dane. V tejto lehote je daň aj splatná. Ak vozidlo daňovníka, na ktorého bol vyhlásený konkurz, je naďalej predmetom dane počas konkurzu, daňové priznanie sa podáva do 31. 1. po uplynutí riadneho zdaňovacieho obdobia.

    Príklad
    Na daňovníka bol 25. 3. 2013 vyhlásený konkurz.
    Daňové obdobie je v tomto prípade od 1. 1. 2013 do 24. 3. 2013, za ktoré sa musí podať daňové priznanie. Daňové priznanie podáva správca konkurznej podstaty do jedného mesiaca po uplynutí tohto zdaňovacieho obdobia, t.j. do 24. 4. 2013 a v tejto lehote musí sa daň aj zaplatiť (alikvotná časť dane za obdobie od 1. 1. 2013 do 24. 3. 2013).
    Ak by vozidlo bolo predmetom dane aj počas obdobia konkurzu, ktorý neskončí do 31. 12. 2013, daňové priznanie sa podá za celé zdaňovacie obdobie do 31. 1. 2014.

  • Ak sa daňovník zrušuje likvidáciou, daňové priznanie sa podáva za zdaňovacie obdobie, ktoré sa začína 1.1. a končí sa dňom predchádzajúcim dňu jeho vstupu do likvidácie. Daňové priznanie podáva likvidátor do jedného mesiaca po uplynutí tohto zdaňovacieho obdobia miestne príslušnému správcovi dane. V tejto lehote je daň aj splatná.

    Príklad
    Daňovník 25. 3. 2013 vstúpil do likvidácie.
    Daňové obdobie je v tomto prípade od 1. 1. 2013 do 24. 3. 2013, za ktoré sa musí podať daňové priznanie. Daňové priznanie podáva likvidátor do jedného mesiaca po uplynutí tohto zdaňovacieho obdobia, t.j. do 24. 4. 2013 a v tejto lehote musí sa daň aj zaplatiť (alikvotná časť dane za obdobie od 1. 1. 2013 do 24. 3. 2013).

  • Ak daňovník zomrie, daňové priznanie je povinný podať dedič alebo podľa dohody jeden z dedičov. Ak sa nedohodnú, kto podá daňové priznanie, určí ho správca dane. Daňové priznanie sa podáva do 3 mesiacov odo dňa právoplatnosti osvedčenia o dedičstve alebo rozhodnutia o dedičstve. V tejto lehote je daň aj splatná.


Stav do 31. 12. 2012
Daňové priznania sa za všetky typy daňovníkov podávali do 31. 1. nasledujúceho zdaňovacieho obdobia.


Pomerná časť dane a jej výpočet
  • Pri vzniku a zániku daňovej povinností v priebehu zdaňovacieho obdobia a
  • ak vznikne a zanikne daňová povinnosť v jeden deň,
je daňovník povinný zaplatiť pomernú časť dane v lehote na podanie daňového priznania. Pomerná časť dane sa vypočíta ako súčin jednej tristošesťdesiatpätiny a v priestupnom roku jednej tristošesťdesiatšestiny ročnej sadzby dane a počtu kalendárnych dní, v ktorých sa vozidlo používalo na podnikanie.

Príklad
Daňovník za zdaňovacie obdobie 2013 používal vozidlo na podnikanie od 2. 5. 2013 (deň prvého použitia vozidla na podnikanie) do 17. 8. 2013 (deň posledného použitia vozidla na podnikanie). Podľa § 89 zákona o miestnych daniach daňová povinnosť vzniká dňom použitia vozidla na podnikanie a zaniká posledným dňom použitia vozidla na podnikanie. Podľa uvedeného, daňová povinnosť vznikla dňa 2. 5. 2013 a zanikla dňa 17. 8. 2013, teda vozidlo sa používalo na podnikanie 107 dní, Podľa § 91 ods.7 zákona o miestnych daniach, pomerná časť dane sa vypočíta ako súčin jednej 365 ročnej sadzby dane a počtu kalendárnych dní, v ktorých sa vozidlo používalo na podnikanie. Ročná sadzba dane za toto vozidlo podľa všeobecne záväzného nariadenia predstavovala sumu 182,28 €.
Výpočet:
pomerná daň = (ročná sadzba dane: 365) x107 dní používania vozidla na podnikanie = (182,28 €: 365) x107 = 53,44 €.
Za obdobie používania vozidla na podnikanie musí daňovník podať daňové priznanie do 31. 1. 2014 a do tohto termínu aj zaplatiť pomernú časť dane vo výške 53,44 €.

Ak by daňovník uvedené vozidlo použil na podnikanie len jedenkrát v zdaňovacom období, zaplatí daň len za tento jeden deň, napr. zamestnanec na jednu pracovnú cestu použil svoje vozidlo.
Výpočet:
pomerná daň = (ročná sadzba dane: 365) x1 deň používania vozidla na podnikanie = (182,28 €: 365) x1 deň = 0,50 €.
Za obdobie používania vozidla na podnikanie musí daňovník podať daňové priznanie do 31. 1. 2014 a do tohto termínu aj zaplatiť pomernú časť dane vo výške 0,50 €.


Stav do 31. 12. 2012 ak daňovník použil vozidlo na podnikanie jeden deň, musel zaplatiť daň za celý mesiac, pretože pomerná časť dane sa počítala ako súčin jednej dvanástiny ročnej sadzby dane a počtu kalendárnych mesiacov, v ktorých sa vozidlo používalo na podnikanie.

Správa dane z motorových vozidiel (§ 99 ods. 5)
  • Správu dane z motorových vozidiel vykonáva daňový úrad miestne príslušný podľa miesta evidencie vozidla k 31. decembru predchádzajúceho roka.
  • Správu dane z motorových vozidiel vykonáva daňový úrad miestne príslušný podľa sídla zamestnávateľa, ak je daňovníkom zamestnávateľ.
  • Ak je daňovníkom stála prevádzkareň alebo iná organizačná zložka osoby s trvalým pobytom alebo sídlom v zahraničí, správu dane z motorových vozidiel vykonáva daňový úrad miestne príslušný podľa sídla stálej prevádzkarne alebo inej organizačnej zložky na území SR.
  • Ak vznikne daňová povinnosť v priebehu zdaňovacieho obdobia, správu dane z motorových vozidle vykonáva daňový úrad miestne príslušný ku dňu vzniku daňovej povinnosti.
  • Na zmenu miestnej príslušnosti v priebehu zdaňovacieho obdobia sa neprihliada.


Zmena oproti stavu platnému do 31. 12. 2012
Novela zákona oproti predchádzajúcej právnej úprave ustanovuje miestnu príslušnosť daňového úradu pri vzniku daňovej povinnosti v priebehu zdaňovacieho obdobia. Vypustila sa miestna príslušnosť daňovník, ktorý používal na podnikanie vozidlo so zahraničným evidenčným číslo z dôvodu, že toto vozidlo od 1. 1. 2013 nie je predmetom dane.

Miestna príslušnosť podľa zákona o správe daní (§ 99 ods. 6)
Ak nemožno určiť miestnu príslušnosť správcu dane z motorových vozidiel, postupuje sa podľa zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok).

Záver
Na podávanie daňových priznaní k dani z motorových vozidiel počas roka 2013 sa použije tlačivo vydané MF SR č. MF/019260/2008-72, ktoré je zverejnené vo FS 7/2008 a tlačivá sú k dispozícii na daňových úradoch a na internetovej stránke Finančnej správy SR www.financnasprava.sk sekcia daňová.

Ing. Ivana Hudecová

(Viac nielen o tejto téme sa dočítate v mesačníku DUO 6-7/2013)

 

 
 
ČITATELIA SA PÝTAJÚ,ODBORNÍCI ODPOVEDAJÚ

 
VOZIDLÁ NA SKÚŠOBNÉ JAZDY

Podnikateľ, predajca áut má vyčlenené tri vozidlá na skúšobné jazdy.
Podliehajú uvedené vozidlá dani z motorových vozidiel?

Ak daňovník používa vozidlo len na skúšobné jazdy, za uvedené vozidlo nemusí platiť daň z motorových vozidiel. Musí byť však splnená ešte aj ďalšia podmienka, a to, že vozidlo musí mať pridelené zvláštne evidenčné číslo obsahujúce písmeno M.

ŠPECIÁLNE VOZIDLO

Podnikateľ má nákladné vozidlo, ktoré slúži na prepravu betónu. V dokladoch vozidla je označené ako špeciálne vozidlo.
Musí podnikateľ za nákladné vozidlo platiť daň z motorových vozidiel?

Ak daňovník používa vozidlo na podnikanie, ktoré má síce v dokladoch napísané, že ide o špeciálne vozidlo, ale vozidlo slúži na prepravu betónu, je predmetom dane z motorových vozidiel, pretože sa používa na prepravu, v tomto prípade betónu. Pre negatívne vymedzenie predmetu dane pre špeciálne vozidlá musia byť splnené súčasne tieto podmienky:
-vozidlo je určené na vykonávanie špeciálnych činností,
-vozidlo nie je určené na prepravu,
-v dokladoch vozidla je označené ako špeciálne vozidlo (nie špeciálne nákladné vozidlo).

SLUŽOBNÁ CESTA NA VOZIDLE ZAMESTNANCA

Zamestnávateľ po dohode so zamestnancom súhlasil, aby zamestnanec vykonal služobnú cestu na svojom vozidle.
Je zamestnanec povinný platiť daň z motorových vozidiel?

Daňovníkom dane z motorových vozidiel je zamestnávateľ, ak vypláca cestovné náhrady zamestnancovi za použitie vozidla bez ohľadu na to, či zamestnanec je držiteľom vozidla alebo nie. Poskytovanie cestovných náhrad upravuje zákon č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách v znení neskorších predpisov, pričom cestovné náhrady môže zamestnávateľ vyplácať iba zamestnancovi. Zamestnancom pre účely vyplácania cestovných náhrad podľa § 2 ods. 6 zákona o cestovných náhradách sú osoby definované v § 1 ods. 1 a 2 tohto zákona.

PRACOVNÁ CESTA ČLENA SPRÁVNEJ RADY

Členovia správnej rady použijú vlastné motorové vozidlo na pracovnú cestu a spoločnosť im vyplatí paušálnu náhradu za použitie vlastného motorového vozidla.
Kto je daňovníkom dane z motorových vozidiel?

Daňovníkom dane z motorových vozidiel je zamestnávateľ, ak vypláca zamestnancovi cestovné náhrady podľa zákona č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách za použitie motorového vozidla bez ohľadu na to, kto je vlastníkom tohto vozidla. Za zamestnanca sa podľa zákona o cestovných náhradách považuje osoba vymedzená v § 1 ods. 1 a 2.
Zákon o cestovných náhradách v § 1 ods. 2 písm. b) upravuje aj poskytovanie náhrad osobám, ktoré sú vymenované alebo zvolené do orgánov právnickej osoby a nie sú k právnickej osobe v pracovnoprávnom vzťahu, to znamená, že ak medzi zamestnávateľom a osobou nie je uzatvorený pracovnoprávny vzťah a podľa zákona o cestovných náhradách sa táto osoba považuje za zamestnanca (napr. konateľ spoločnosti, člen správnej rady), pre účely dane z motorových vozidiel je táto osoba zamestnancom. A ak osoba, ktorá sa považuje podľa zákona o cestovných náhradách za zamestnanca použije vozidlo, ktorého je držiteľom na pracovnú cestu a zamestnávateľ mu vyplatí cestovné náhrady, zamestnávateľ je daňovníkom dane z motorových vozidiel.
Od 1. 1. 2013 daňovníkom dane z motorových vozidiel bude zamestnávateľ aj v prípade, ak konateľ alebo člen správnej rady použije na pracovnú cestu vozidlo, ktorého držiteľom je iná osoba (manželka, manžel, otec atď.).



(viac riešení problémov nájdete v mesačníku 1000 riešení 6/2013 )

 

 
 
P6 AKTUAL
Čiastka 27/2013
107/2013 Oznámenie
Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o uzavretí Protokolu medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Čiernej Hory o vykonávaní Dohody medzi Európskym spoločenstvom a Čiernohorskou republikou o readmisii osôb bez povolenia na pobyt
108/2013 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o zmene nadobudnutia platnosti Dohovoru o zriadení Európskeho komunikačného úradu (ECO)
109/2013 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o uzavretí Dohody medzi Ministerstvom zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky a Ministerstvom zahraničných vecí a spolupráce Španielskeho kráľovstva o zastupovaní pri vydávaní víz
110/2013 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o uzavretí Dodatku č. 1 k Dohode medzi Slovenskou republikou a Organizáciou Spojených národov o Centrálnom úrade projektu Transeurópskych železníc Príloha k čiastke 27 – k oznámeniu č. 110/2013 Z. z.



 
 


BYŤ DOBRÝ NESTAčÍ

 
TEPLO V AUTE

V ostatnom desaťročí nastáva na našej planéte zreteľné oteplenie ovzdušia, ktoré najmä v letných mesiacoch vyúsťuje do neznesiteľných horúčav. Zhoršuje sa komfort života na miestach, kde trávime väčšinu dňa, či už je to domácnosť, pracovisko, automobil, verejné dopravné prostriedky. Nepomáhajú otvorené okná zabezpečujúce prievan, ventilátory už nestačia. Obzvlášť prvé minúty jazdy v rozpálenom aute sa stávajú skutočne „adrenalínovým“ športom...

Teplota tridsať stupňov a viac

Ak pri tejto teplote necháme svoj automobil stáť na slnku a po určitom čase (napríklad po hodine) v ňom chceme odísť, je to pre zničujúci ohrev vo vnútri skoro nemožné. Hoci môže byť vodič zvyknutý na dlhšie pobyty v klasickej saune (osemdesiat a viac stupňov) alebo trénovať Bikram jogu – špecifickú kolekciu jogových cvičení v prostredí, kde je teplota nastavená na 43 stupňov Celzia, je pre neho toto prehriatie neznesiteľné.
V popisovanej situácii môže stúpnuť teplota vo vnútri auta až na 70 (!) stupňov Celsia. Keď nie je kabína pred naštartovaním poriadne vyvetraná, už po prvých minútach jazdy v meste sa šoférovi výrazne zrýchli srdcová frekvencia a dýchanie. Po chvíli prichádza bolesť hlavy aj závrate – príznaky sa podobajú úpalu. Aj pri solídne vetranom aute, ale bez funkčnej klimatizácie, môže byť teplota počas jazdy vo vnútri auta až o tretinu (!) vyššia ako vonku – niekedy sa tak priblíži päťdesiatim stupňom Celsia. Keď sa v takomto stave dostane auto do zápchy, vodičovi hrozí prehriatie organizmu, zvyšuje sa jeho podráždenosť a tiež agresivita. Psychológovia nazývajú tento stav „road rage“ (cestná – „šoférska“ zúrivosť). Ak vodič nemá so sebou dostatočné množstvo tekutín, po pomerne krátkom čase vďaka zvýšenej potivosti a extrémnej teplote dochádza k jeho dehydratácii (odvodneniu), malátnosti, ospalosti, strate pozornosti, mikrospánkom a možnému kolapsu organizmu s rizikom následnej dopravnej nehody.
Automobilky už „tlačia“ na vývoj zariadení, ktoré by autá ochladzovali aj v priebehu parkovania. Testujú sa ventilátory na solárny pohon, ktoré majú kabínu v priebehu parkovania prevetrať, ako aj rôzne varianty autoskiel.

Pri progresii prehriatia sa u šoféra v aute objavia postupne tri štádiá:
  • kŕče z tepla (heat cramps): prejavujú sa nekontrolovateľnými svalovými stiahnutiami najmä brucha a dolných končatín počas vedenia vozidla alebo po ňom. Prvou pomocou je postupný (nie náhly!) prívod mineralizovaných tekutín, pomalé ochladzovanie tela zábalmi.
  • tepelná vyčerpanosť (heat exhaustion): sa obvykle prejavuje v prvých hodinách jazdy v neklimatizovanom aute. Drasticky sa totiž zmenšuje objem krvi potrebný na udržiavanie činnosti srdca (rapídna dehydratácia, „zmätok“ v distribúcii krvi), klesá krvný tlak, objavuje sa silná nevoľnosť, zvracanie, kolapsové stavy. Nastáva stav ohrozenia života, ktorý rieši rýchla lekárska pomoc a prípadná hospitalizácia.
  • tepelné zlyhanie – hypertermia, úpal (heat stroke): telesná teplota stúpne na 40 st. C, zlyhávajú termoregulačné mechanizmy a krvný obeh, dochádza k poškodeniu centrálneho nervového systému a riziku náhlej smrti. Je nevyhnutná okamžitá kvalifikovaná lekárska pomoc a prevoz na jednotku intenzívnej starostlivosti kvôli stabilizovaniu životných funkcií.


Vedenie motorového vozidla
ktoré dnes už považujeme za súčasť životného štýlu, je totiž fyzická aktivita ako každá iná fyzicko-duševná činnosť – hoci opticky a pre laika veľmi jednoduchá a „nevysiľujúca“ (čo si však môže myslieť naozaj iba nevodič).
Teda šoférovanie, ako každá iná fyzická aktivita, vedie ku vzniku telesného tepla, ktorého hodnota môže neúmerne stúpať pokiaľ nie je zabezpečené jeho odvádzanie, a tak hrozí prehriatie vodiča – podobne ako to môže byť pri jeho vozidle...
Organizmus človeka má svoj termoregulačný mechanizmus, ktorý udržiava telesnú teplotu v prijateľnom stave – je ním potenie. Telesný pot je tekutina, ktorá z veľkej väčšiny obsahuje vodu a niektoré ďalšie látky – minerály (tie potom telu podobne ako voda chýbajú) aj produkty odpadového charakteru. Značí to, že pot má okrem termoregulačnej funkcie aj schopnosť vyplavovať látky pre šoférov organizmus nepotrebné – „odpad“. Dôležité je, aby sa mal vodič z čoho potiť – aby jeho organizmus obsahoval dostatočné množstvá pravidelne prijímaných tekutín. Pri vyšších stratách vody a minerálov z tela môže totiž dôjsť k takzvanej tepelnej kríze, spojenej s poklesom výkonnosti a ohrozením zdravia i života. Hoci aj málo sa pohybujúci dospelý človek stratí denne dva a pol litra tekutín, ktoré musí nahradiť. Už pri miernej telesnej aktivite straty dosiahnu tri litre a pri pravidelným vodičských dlhých trasách (diaľkové linky, cesty na dovolenku), či pri súťaži (v prípade pretekárov na automobiloch alebo motocykloch) to môže byť aj štyri až päť litrov. Žiaľ, šofér zvyčajne začína piť tekutiny až keď pociťuje smäd. Ten sa však dostavuje vtedy, keď sa zásoby telesnej vody blížia k svojmu dnu, čo je dosť neskoro. Preto sa odporúča, najmä ak je okolitý vzduch extrémne horúci (leto, auto bez klimatizácie), konzumovať tekutiny aj bez pocitu smädu (ak je to technicky možné), za hodinu nie však viac ako 0,8 litra. Nápoj by nemal byť príliš studený (prechladený), skôr vlažný (ani teplý, ani studený), nesladený, nie veľmi hustý. Mal by obsahovať najmä vodu a minerálne látky, ktoré organizmus potením stráca (sodík, vápnik, draslík, magnézium a podobne).
Tých však nesmie byť nadbytok, preto je potrebné piť nápoje s veľkým obsahom vody a vysoko riedené (často až dvojnásobne – nie ako je to uvedené na obale príslušného nápoja, ktorý si vodič môže pred cestou namiešavať).
Pokiaľ je nápoj príliš hustý, zaťažuje žalúdok a skôr vyčerpáva ako osviežuje. Vhodné nápoje dopĺňa v prípade vysokých strát tekutín aj adekvátna strava, konzumovaná v prestávkach medzi jazdením – hlavne zeleninové a ovocné šaláty, obsahujúce dostatočné množstvo tekutín, prípadne zeleninové alebo iné vývary. Každá vhodná tekutina prijímaná v čase vedenia vozidla alebo v ordinovaných prestávkach, je pre organizmus šoféra prínosom.

V teplých mesiacoch je naozaj dobré mať v aute fungujúcu klimatizáciu
zariadenie, upravujúce teplotu a kvalitu vzduchu okolo nás. Súčasné typy klimatizačných prístrojov zvládajú nielen ochladzovanie teploty okolia, ale aj ohrev vzduchu, znižovanie jeho vlhkosti alebo filtráciu vzduchu, ktorý cirkuluje v kabíne vozidla. Klimatizácia tak dokáže zabezpečiť telesný aj duševný komfort udržiavaním primeranej teploty. Jediný problém, ktorý môže nastať pri používaní klimatizácie (až na technické nedostatky), vyplýva z nesprávneho nastavenia teploty. Prílišný chlad totiž môže spôsobiť negatívnu reakciu organizmu v podobe chorôb z prechladnutia. Používanie klimatizácie v automobiloch je, pri správnom používaní, odporúčaná aj lekármi. Svoje dôvody opierajú o rôzne vyšetrenia vodičov. Z nich napríklad vyplýva, že už teploty okolo 35 stupňov Celsia vo vnútri vozidla majú výrazne negatívny vplyv na reakcie vodiča. Po deväťdesiatich minútach jazdy sa reakčný čas zhoršuje o 65 percent, čo je stav porovnateľný s účinkom, ktorý vyvolá 0,5 promile alkoholu v krvi. Mení sa srdcová frekvencia – stúpa na rozpätie 94 až 125 úderov za minútu (šoférova norma počas jazdy by mala byť 72 až 85), čo spôsobuje nepokoj, trasenie rúk, zhoršenie dýchania. Príjemne klimatizované prostredie vnútra automobilu má blahodarný vplyv na psychiku vodiča a znižuje riziko stresu. Lekári odporúčajú opatrné nastavovanie klimatizačnej funkcie – napríklad pri teplote okolia 30 stupňov Celsia odporúčajú nastaviť teplotu v interiéri na 22 až 25 stupňov, aby pri vystupovaní z auta nebol teplotný rozdiel tak veľký. Táto zásada však môže platiť aj v iných typoch interiérov (byty, kancelárie a podobne).

Záver
Bez klímy je lepšie auto nepoužívať. Ale keďže jazdiť sa „musí“, okrem dobrého vetrania sú akousi záchranou, aj keď slabou, veľké vlhké uteráky v kabíne na ochladenie vnútorného prostredia (vydržia schladzovať vzduch len krátko), malé uteráčiky na utieranie a osviežovanie tváre aj zápästí a už spomínaný dostatok vody, stolovej minerálky alebo riedkych iontových nápojov. Ideálne je však v takejto situácii jazdiť len krátke, nevyhnutné úseky.

Pavol Malovič


 

 
 
CHYBIŤ ZNAMENÁ PLATIŤ

 
Máj 2013
Daň z príjmov 15. 5. - streda odvod dane vyberanej zrážkou z tých príjmov, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane
odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane
31. 5. - piatok podanie prehľadu o zrazených a odvedených preddavkoch na daň z príjmov zo závislej činnosti, ktoré zamestnancom vyplatil zamestnávateľ, o zamestnaneckej prémii a o daňovom bonuse za apríl 2013
podanie oznámenia o zrazenej sume osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa z príjmu zo závislej činnosti za apríl 2013
splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov fyzických a právnických osôb, ktoré mali v predchádzajúcom zdaňovacom období daň vyššiu ako 16 596,96 € do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru
odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti za apríl 2013
DPH 20. 5. - pondelok predloženie žiadosti o registráciu pre DPH zdaniteľnou osobou, ktorej obrat za najviac 12 predchádzajúcich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov dosiahol v apríli 2013 49 790 €
podanie súhrnného výkazu k DPH za apríl 2013 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných presiahla v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku 100 000 €
27. 5. – pondelok podanie daňového priznania k DPH za apríl 2013 (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac)
splatnosť DPH za apríl 2013 pre platiteľov s mesačnou daňovou povinnosťou
Spotrebné dane 27. 5. – pondelok podanie daňového priznania a splatnosť spotrebnej dane z alkoholických nápojov, tabakových výrobkov, minerálneho oleja, elektriny, uhlia a zemného plynu za apríl 2013
Daň z motorových vozidiel 31. 5. – piatok splatnosť 1/12 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného správcu dane, ak presahuje 8 292 €
Poistné 31. 5. - piatok písomne oznámiť príslušnej zdravotnej poisťovni zmenu platiteľa poistného v apríli 2013, keď platiteľom poistného začína a prestáva byť štát
písomne oznámiť príslušnej zdravotnej poisťovni príjmy z osobnej asistencie alebo vyplatené dividendy v roku 2012
do výplatného termínu splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní, splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za apríl 2013

 

 
 
EKONOMIKA

 
Názov krajiny Názov meny Mena 2.5. 3.5. 6.5. 7.5. 8.5. 9.5.
USA americký dolár USD 1,3191 1,3114 1,3107 1,3107 1,3135 1,3142
Japonsko japonský jen JPY 129,04 128,6 130,18 129,98 129,89 129,8
Bulharsko lev BGN 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558
Česká republika česká koruna CZK 25,65 25,64 25,693 25,747 25,862 25,792
Dánsko dánska koruna DKK 7,4559 7,4533 7,4528 7,4526 7,4535 7,4535
V. Británia anglická libra GBP 0,8466 0,8431 0,8431 0,8442 0,8469 0,84435
Maďarsko maďarský forint HUF 297,08 296,12 296,4 296,25 293,31 293,13
Litva litovský litas LTL 3,4528 3,4528 3,4528 3,4528 3,4528 3,4528
Lotyšsko lotyšský lats LVL 0,7001 0,6999 0,7001 0,7002 0,7 0,7001
Poľsko poľský zlotý PLN 4,1465 4,1407 4,1515 4,152 4,1361 4,1262
Rumunsko rumunský leu RON 4,3215 4,3031 4,3135 4,316 4,3123 4,3253
Švédsko švédska koruna SEK 8,5503 8,5307 8,5543 8,5287 8,5402 8,5395
Švajciarsko švajčiarsky frank CHF 1,2244 1,2235 1,228 1,2333 1,2336 1,229
Nórsko nórska koruna NOK 7,5865 7,6075 7,624 7,6395 7,591 7,5485
Chorvátsko chorvátska kuna HRK 7,5822 7,5827 7,5721 7,5707 7,571 7,5713
Rusko ruský rubeľ RUB 41,2009 40,8208 40,74 40,65 40,9017 40,93
Turecko turecká líra TRY 2,3633 2,3543 2,3543 2,3594 2,357 2,3583
Austrália austrálsky dolár AUD 1,2871 1,278 1,2801 1,2908 1,2873 1,2858
Brazília brazílsky real BRL 2,6426 2,6334 2,6373 2,6374 2,6347 2,6356
Kanada kanadský dolár CAD 1,3285 1,3263 1,3217 1,3175 1,319 1,3189
Čína čínsky jüan CNY 8,1204 8,0725 8,0826 8,0658 8,0665 8,0572
Hongkong hongkongský dolár HKD 10,2357 10,1754 10,1705 10,1734 10,1934 10,1977
Indonézia indonézska rupia IDR 12844,32 12774,64 12758,36 12761,02 12779,48 12780,74
India indická rupia INR 70,921 70,717 70,994 70,893 71,093 71,336
Južná Kórea juhokórejský won KRW 1452,85 1437,83 1435,42 1430,16 1421,55 1434,42
Mexiko mexické peso MXN 16,0529 15,9604 15,8424 15,8943 15,8073 15,7546
Malajzia malajzijský ringgit MYR 4,0238 3,979 3,9026 3,907 3,8903 3,9084
Nový Zéland novozélandský dolár NZD 1,554 1,5391 1,538 1,5524 1,5629 1,553
Filipíny filipínske peso PHP 53,94 53,564 53,551 53,587 53,52 53,669
Singapur singapurský dolár SGD 1,627 1,6173 1,6144 1,6157 1,6138 1,6144
Thajsko thajský baht THB 38,821 38,791 38,744 38,718 38,551 38,664
Južná Afrika juhoafrický rand ZAR 11,8585 11,7437 11,7695 11,8722 11,9058 11,8038
Izrael izraelský šekel ILS 4,705 4,6652 4,6781 4,6705 4,6741 4,6675

 

 
 
NAJVIAC ČÍTANÉ TÉMY A PUBLIKÁCIE

 
Poradca (Poradca), č. 9/2013 (III/2013)
  • Zákon o miestnych daniach a miestnom poplatku s komentárom – Irena Bubeníková
  • Novela obchodného zákonníka
  • Pracovnoprávne vzťahy a ich postihy

Poradca (Poradca), č. 10/2013 (V/2013)
  • Zákon o rodine po poslednej novele s komentárom – Janka Kotová
  • Zmeny v JÚ – Ing. Ján Mintál

Dane, účtovníctvo – vzory a prípady (DÚVaP), č. 5/2013 (IV/2013)
  • Oprava chýb za bežné a minulé účtovné obdobia – Ing.Ivana Hudecová, Ing. Jana Bielená
  • Daň z motorových vozidiel od roku 2013 - Ing. Ivana Hudecová
  • Povinnosti zamestnávateľa – Ing. Marta Boráková

Verejná správa – (VS), č. 5/2013 (IV/2013)
  • Dary poskytované zamestnancom – Ing. Marta Boráková
  • Ochrana osobných údajov – JUDr. Peter Čintala
  • Vyučovanie a výchovná činnosť – JUDr. Miroslav Tichý

Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 5/2013 (IV/2013)
  • Nadbytočnosť zamestnanca – JUDr. Ivana Vojníková
  • Medzinárodné zamestnávanie – JUDr. Tomáš Sninčák
  • Zamestnanecké benefity – Mgr. Martina Kovalčíková

Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č. 5/2013 (IV/2013)
  • Zákon o miestnych daniach - Ing. Ján Mintál
  • Daň z motorových vozidiel – Ing. Jana Cisariková
  • Zamestnávanie dôchodcov, daňové a odvodové súvislosti – Ing. Mária Kubicová

1 000 riešení, č. 5/2013 (IV/2013)
  • Miestne dane – Ing.Ján Mintál
  • Dane v praxi
  • Zákonník práce
  • Mzdy, odvody

PRIPRAVUJEME

Dane, účtovníctvo – vzory a prípady (DÚVaP), č. 6-7/2013 (V/2013)
  • Nehnuteľnosti
  • DPH
  • Účtovníctvo

Verejná správa – (VS), č. 6/2013 (V/2013)
  • Aktivácia v účtovníctve
  • Determinanty efektívneho manažmentu
  • Sociálne zabezpečenie vojakov a policajtov

Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 6/2013 (V/2013)
  • BOZP
  • Novela zákona o službách zamestnanosti
  • Súbežný pracovný pomer

Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č. 6-7/2013 (V/2013)
  • Dovolenka a letná brigáda
  • Jednoduché účtovníctvo
  • Daň z motorových vozidiel v roku 2013

1 000 riešení, č. 6/2013 (V/2013)
  • Dovolenke a letné brigády
  • Jednoduché účtovníctvo
  • Mzdy a odvody
  • Dane v praxi
  • Zákonník práce

 

 
 
HORÚCE TÉMY

 
MDD
1.jún už tradične patrí našim deťom. Viete, akým darčekom potešíte vaše ratolesti? Prichádzame k vám s ponukou vhodného darčeka pre menšie aj väčšie deti.

1. Predškoláci (4 - 7 r.)
Veselá matematika
(A4/23 str., „Vhodný doplnok pri osvojovaní základných matematických pojmov.“)

Pastelkami čarujem
(A4/24 str., „Rozvíjanie grafomotorických zručností detí.“)

Kreslím a maľujem
(A4/40 str., „Príprava na písanie.“)

S pastelkou v kráľovstve matematiky
(A4./92 str., „Základné matematické pojmy, geometrické tvary, číslovky.“)
Cena balíčka je 15,00 €.
Cena balíčka s 50  % zľavou je 7,50 €.
Ušetríte 7,50 €.




2. Školáci (6 – 9 r.)
Malý rytier s omaľovánkou (A4/40 str., „Veršované rozprávky sú doplnené otázkami a úlohami, ktoré pomáhajú rozvíjať fantáziu.“)

Dobrodružstvá žiačika Mudráčika I, II (A4/84 str., „Riešenia detských úloh.“)
Cena balíčka je 10,00 €.
Cena balíčka s 50  % zľavou je 4,90 €.
Ušetríte 5,10 €.




3. Školáci (10-13 r.)
Murphyho zákony v bájkach (A6/136 str.,„Vždy je ľahšie do toho padnúť, ako sa z toho vyhrabať.“)

Zrnká múdrosti (A6/ 194 str., „Zábudlivosť je zárukou úspešnej kariéry.“)

Murphyho zákonník (A6/240 str., „Malé peniaze sa zarábajú rukami, veľké hlavou.“)
Cena balíčka je 15,00 €.
Cena balíčka s 50  % zľavou je 7,50 €.
Ušetríte 7,50 €.


Personalista
Porovnanie zákonov v pracovnoprávnych vzťahoch nie je v praxi ojedinelý jav. Čo je obsahom pracovnej disciplíny? Ktoré povinnosti je zamestnanec povinný plniť? Ktoré pokyny zamestnávateľa majú byť obsahom pracovnej zmluvy? V našom balíčku nájdu zamestnávatelia aj zamestnanci veľa potrebných informácií.

Nadbytočnosť zamestnanca - príspevok
mesačník PaM 5/2013, (A4, 80 str.)


Zákonník práce - úplné znenie zákona s komentárom
mesačník Poradca 5/2013, (A5, 224 str.)


Pracovnoprávne vzťahy a postihy v nich uplatňované – príspevok
mesačník Poradca 9/2013, (A5, 240 str.)




BALÍČEK Personalista obsahuje:
PaM 5/2013 – príspevok + Poradca 9/2013 – príspevok + Poradca 5/2013 - úplné znenie zákona s komentárom

Cena balíčka je 15,10 €.
Cena balíčka s 30  % zľavou je 10,50 €.
Ušetríte 4,60 €.


Ceny balíčkov sú konečné, vrátane DPH a distribučných nákladov.

Len do vypredania zásob.


Balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@poradca.sk

RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY TELEFONICKY, PRÍPADNE EMAILOM DENNE OD 9:00 DO 15:00

Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty.

E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina.
  • Tieto e-mailové noviny Vám boli doručené výlučne na základe žiadosti o zasielanie e-mailových novín.
  • Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len pre vlastné účely, nesmú býť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!

 

 
 
KONTAKTY

 
Adresa:   E-mail:
ExiCon, s. r. o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
  objednavky@exicon.eu
 
IČO: 44853530
DIČ: 2022854900
IČ DPH: SK2022854900
 
   
 
Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 51548/L.

 

 


V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadal(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite prosím správu
s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.eu, následne budete vyraden(á) z databázy príjemcov e-mailových novin.

Copyright (c) Exicon s.r.o., 2013
Untitled Page