|
TÉMA NOVÍN INŠPEKTORÁT PRÁCE |
INŠPEKCIA PRÁCE - NOVELA ZÁKONA
Dozor nad dodržiavaním pracovnoprávnych predpisov, ktoré upravujú pracovnoprávne vzťahy, najmä ich vznik, zmenu a skončenie, mzdové podmienky a pracovné podmienky zamestnancov vrátane pracovných podmienok žien, mladistvých, domáckych zamestnancov osôb so zdravotným postihnutím a osôb, ktoré nedovŕšili 15 rokov veku a kolektívne vyjednávanie ... poskytuje inšpekcia práce.
Od 1. januára 2012 nadobúda účinnosť novela zákona č. 125/2006 Z. z. o inšpekcii práce a o zmene a doplnení zákona č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní. Účelom novely je zabezpečenie požiadavky transparentnosti výkonu inšpekcie práce.
NOVELA ZÁKONA PRINÁŠA
- spresnenie pojmu zamestnávateľ, ktorým je na účely výkonu inšpekcie práce v súvislosti s nelegálnym zamestnávaním aj ten, kto nelegálne zamestnáva FO,
- rozšírenie právomoci generálneho riaditeľa Národného inšpektorátu práce, ktorý môže na základe svojho písomného poverenia určiť inšpektorát práce, ktorý zabezpečí výkon inšpekcie práce v rozsahu tohto poverenia mimo územného obvodu svojej pôsobnosti,
- novinkou je povinnosť inšpektorátu práce, vyšetrujúceho pracovný úraz s následkom smrti alebo ťažkej ujmy na zdraví, vydať na požiadanie zamestnávateľa alebo FO – podnikateľa doklad o vyšetrovanej udalosti a jej príčinách,
- spresňuje i kompetencie inšpektorátu práce na úseku výkonu „trhového“ dohľadu. Ide o dohľad nad určenými výrobkami a kontrolu vlastností týchto výrobkov, ktoré sú uvedené na trh a do prevádzky, a ktoré zamestnávateľ alebo FO – podnikateľ používa pri výkone práce a u ktorých sú požiadavky na ich vlastnosti upravené osobitnými predpismi. V nevyhnutnej miere sa tento dohľad bude vykonávať aj u výrobcu, splnomocneného zástupcu, dovozcu a distribútora,
- spresňujú sa aj náležitosti protokolu a záznamu o výsledku inšpekcie práce a úprava ukladania pokút pri výkone inšpekcie práce,
- znižuje sa rozsah pokuty, ukladanej vedúcemu zamestnancovi alebo štatutárnemu orgánu, ktorú bude možno uložiť len do štvornásobku ich priemerného mesačného zárobku.
Je ponechané fakultatívne ako aj obligatórne rozhodovanie inšpektorátu práce o uložení pokuty. Novelou je upravený rozsah ukladania obligatórnych pokút spolu s vymedzením, čo sa chápe pod závažným porušením predpisov, pri ktorom je inšpektorát práce povinný uložiť pokutu.
INŠPEKCIA PRÁCE JE
1) dozor nad dodržiavaním:
- pracovnoprávnych predpisov, ktoré upravujú pracovnoprávne vzťahy, najmä ich vznik, zmenu a skončenie, mzdové podmienky a pracovné podmienky zamestnancov vrátane pracovných podmienok žien, mladistvých, domáckych zamestnancov osôb so zdravotným postihnutím a osôb, ktoré nedovŕšili 15 rokov veku, a kolektívne vyjednávanie,
- právnych predpisov, ktoré upravujú štátnozamestnanecké vzťahy,
- právnych a ostatných predpisov na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, vrátane predpisov, upravujúcich faktory pracovného prostredia,
- právnych predpisov, ktoré upravujú zákaz nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania,
- záväzkov, ktoré vyplývajú z kolektívnych zmlúv,
- osobitných predpisov zamestnávateľov štátnej správy.
2) vyvodzovanie zodpovednosti za porušovanie predpisov a záväzkov, vyplývajúcich z kolektívnych zmlúv,
3) poskytovanie bezplatného poradenstva zamestnávateľom, FO, ktoré sú podnikateľmi a nie sú zamestnávateľmi, a zamestnancom v rozsahu základných odborných informácií a rád o spôsoboch, ako najúčinnejšie dodržiavať predpisy v zamestnaneckom pomere.
Inšpekcia práce sa vykonáva na všetkých pracoviskách zamestnávateľov a FO, ktoré sú podnikateľmi a nie sú zamestnávateľmi, vrátane pracovísk, nachádzajúcich sa na súkromných pozemkoch a v obydliach FO, ako i vo všetkých priestoroch, v ktorých domácky zamestnanec vykonáva dohodnutú prácu a v ktorých zamestnanec vykonáva prácu podľa dohody o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru.
Pojem zamestnávateľ
podľa nového znenia ustanovenia § 2 ods. 3 tohto zákona bude zahŕňať aj FO a PO, ktorá nelegálne zamestnáva FO. Uvedená úprava má stransparentniť konanie orgánov inšpekcie práce pri kontrole a ukladaní pokút v súvislosti s nelegálnym zamestnávaním. Inšpektorát práce bude po novom po písomnom určení generálnym riaditeľom Národného inšpektorátu práce môcť vykonávať inšpekciu práce aj mimo svojho územného obvodu. Generálny riaditeľ bude oprávnený vydať písomné poverenie na základe nového znenia ustanovenia § 7 ods. 1 zákona o inšpekcii práce. Uvedená kompetencia by podľa dôvodovej správy k návrhu novely mala byť použitá len vo výnimočných prípadoch.
Inšpekcia práce sa nevykonáva
na pracoviskách Vojenského spravodajstva, Slovenskej informačnej služby a Národného bezpečnostného úradu, v chránených priestoroch Ministerstva zahraničných vecí SR, na pracoviskách FO a PO, ktoré požívajú diplomatické výsady a imunitu. Inšpekciu práce na pracoviskách Ministerstva vnútra SR, Policajného zboru, Hasičského a záchranného zboru, Ministerstva obrany SR, ozbrojených síl SR, Zboru väzenskej a justičnej stráže, Železničnej polície a Colnej správy SR vykonávajú ich orgány inšpekcie práce.
ORGÁNY ŠTÁTNEJ SPRÁVY V OBLASTI INŠPEKCIE PRÁCE
Štátnu správu v oblasti inšpekcie práce vykonávajú orgány štátnej správy, ktorými sú Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR, Národný inšpektorát práce a inšpektoráty práce. Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR:
- zabezpečuje tvorbu a implementáciu štátnej politiky ochrany práce,
- vypracúva strategickú koncepciu na zlepšenie stavu v oblasti ochrany práce,
- koordinuje činnosť orgánov štátnej správy v oblasti ochrany práce, riadi a kontroluje Národný inšpektorát práce,
- zabezpečuje a usmerňuje výskumnú činnosť v oblasti bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci,
- predkladá vláde SR správu o stave ochrany práce a o činnosti orgánov štátnej správy v oblasti inšpekcie práce,
- predkladá Európskej komisii správu o uplatňovaní tohto zákona a osobitného predpisu spolu so stanoviskami zástupcov zamestnávateľov a zástupcov zamestnancov a pod.
NÁRODNÝ INŠPEKTORÁT PRÁCE
[ ] Národný inšpektorát práce je orgán štátnej správy (rozpočtová organizácia), ktorú riadi a za jej činnosť zodpovedá generálny riaditeľ, ktorého vymenúva a odvoláva minister práce, sociálnych vecí a rodiny SR.
Národný inšpektorát práce:
- riadi, kontroluje inšpektoráty práce, zjednocuje a racionalizuje pracovné metódy inšpektorov práce,
- zabezpečuje prevádzku informačného systému ochrany práce a jeho programové a technické vybavenie,
- vydáva a odoberá oprávnenie FO a PO na vykonávanie bezpečnostno-technickej služby, výchovy a vzdelávania v oblasti ochrany práce, na overovanie plnenia požiadaviek bezpečnosti technických zariadení a osvedčenie autorizovanému bezpečnostnému technikovi,
- vydáva rozhodnutie o uznaní odbornej spôsobilosti FO, ktorá je občanom členského štátu EÚ, na vykonávanie činností, na ktorú požaduje odbornú spôsobilosť,
- odborne usmerňuje výchovu a vzdelávanie v oblasti BOZP, zabezpečuje výchovu a odborné vzdelávanie inšpektorov práce, organizuje konanie odborných skúšok,
- vydáva inšpektorom práce preukaz inšpektora práce, osobitné poverenie na výkon inšpekcie práce na zastupiteľských úradoch SR,
- navrhuje ministerstvu opatrenia na zlepšenie stavu v oblasti ochrany práce, predkladá ministerstvu správy o stave ochrany práce a o činnosti Národného inšpektorátu práce za predchádzajúci kalendárny rok do troch mesiacov po jeho skončení,
- poskytuje informácie občanom SR a občanom členských štátov EÚ o pracovných podmienkach v SR a v členských štátoch EÚ, spolupracuje s príslušnými orgánmi EÚ a členských štátov EÚ pri zisťovaní, kontrole a hodnotení pracovných podmienok, pri koordinovaní a zabezpečovaní výkonu dozoru,
- spracúva a vyhodnocuje údaje o pracovných úrazoch na štatistické účely, zabezpečuje tvorbu, zhromažďovanie, šírenie, sprístupňovanie a publikovanie informácií v oblasti ochrany práce,
- vedie centrálny verejne prístupný zoznam FO a PO, ktoré v predchádzajúcich piatich rokoch porušili zákaz nelegálneho zamestnávania,
- vedie verejne prístupný zoznam ním vydaných a odobratých oprávnení a osvedčení,
- podieľa sa na medzinárodnej spolupráci v oblasti ochrany práce a pod.
INŠPEKTORÁT PRÁCE
je v správnom konaní správnym orgánom prvého stupňa, je nezávislý pri vykonávaní inšpekcie práce, ktorú vykonáva prostredníctvom inšpektorov práce.
[ ] Inšpektoráty práce sú orgány štátnej správy (rozpočtové organizácie), ktorých sídla sú zhodné so sídlami a územnými obvodmi krajov. Vykonávajú dozor nad dodržiavaním právnych a ostatných predpisov na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci.
Inšpektorát práce riadi a za jeho činnosť zodpovedá hlavný inšpektor práce, ktorého na návrh generálneho riaditeľa vymenúva a odvoláva minister práce, sociálnych vecí a rodiny SR.
[ ] Hlavným inšpektorom práce môže byť inšpektor práce, ktorý má odbornú prax inšpektora práce najmenej päť rokov.
Inšpektorát práce zabezpečuje:
- vykonávanie inšpekcie práce a dohľad nad výberom, udržiavaním a kontrolou pracoviska, pracovného prostredia, pracovných a ochranných prostriedkov, chemických, fyzikálnych, biologických faktorov a faktorov, ovplyvňujúcich psychickú pracovnú záťaž, ako i pracovnými postupmi, pracovným časom, organizáciou ochrany práce a systémom jej riadenia,
- vyšetrovanie príčin vzniku pracovného úrazu, ktorým bola spôsobená smrť alebo ťažká ujma na zdraví, bezprostrednej hrozby závažnej priemyselnej havárie, bezpečnostné, technické a organizačné príčiny vzniku choroby z povolania a ohrozenia chorobou z povolania, vedie ich evidenciu a podľa potreby vyšetruje príčiny vzniku aj ostatných pracovných úrazov,
- vydáva a odoberá povolenia, oprávnenia, osvedčenia a preukazy na vykonávanie činností podľa osobitných predpisov,
- podieľa sa na odbornej výchove a vzdelávaní inšpektorov práce,
- prejednáva priestupky, rozhoduje o uložení pokút za priestupky a o zákaze činnosti podľa osobitných predpisov,
- zisťuje, zhromažďuje, spracúva a odovzdáva informácie v oblasti ochrany práce pre informačný systém ochrany práce,
- oznamuje zistené prípady nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania vrátane zistených skutočností, a pod.
Inšpektorát práce je oprávnený podať podnet na zrušenie živnostenského oprávnenia alebo na pozastavenie prevádzkovania živnosti, ak zamestnávateľ pri prevádzkovaní živnosti závažne porušuje právne predpisy na zaistenie BOZP.
Inšpektorát práce je povinný:
- bezodkladne preskúmať odôvodnenosť požiadavky odborového orgánu na prerušenie práce podľa osobitného predpisu,
- zakázať osobné vykonávanie odborných úloh bezpečnostného technika alebo autorizovaného bezpečnostného technika FO, ktorá je zamestnávateľom,
- vykonať inšpekciu práce '64o 30 dní od doručenia podnetu a o výsledku inšpekcie práce bezodkladne informovať osobu, ktorá podala podnet,
- oznámiť orgánom činným v trestnom konaní skutočnosti zistené pri výkone inšpekcie práce, ktoré nasvedčujú tomu, že bol spáchaný trestný čin.
Inšpektoráty práce budú po novom pri vyšetrovaní príčiny vzniku určitých pracovných úrazov (upravených v ustanovení § 7 ods. 3 písm. b) vydávať na požiadanie zamestnávateľa alebo FO – podnikateľa kópie dokladov, ktoré uvedené osoby poskytli inšpektorátu práce a inšpektorát práce bude tiež povinný na požiadanie uvedených osôb vydať potvrdenie, že vznikol uvedený pracovný úraz, ak pracovný úraz vyšetroval.
Inšpektorát práce je v správnom konaní správnym orgánom prvého stupňa, je nezávislý pri vykonávaní inšpekcie práce, ktorú vykonáva prostredníctvom inšpektorov práce.
INŠPEKTOR PRÁCE
[ ] Inšpektor práce je štátny zamestnanec, vykonávajúci štátnu službu v inšpektoráte práce, ak po absolvovaní špecializovanej teoretickej a praktickej odbornej príprav, získal osobitné kvalifikačné predpoklady úspešným vykonaním odbornej skúšky.
Odborná príprava štátneho zamestnanca, ktorý sa uchádza o vymenovanie za inšpektora práce trvá jeden rok, jej obsah určuje Národný inšpektorát práce. Inšpektora práce na návrh hlavného inšpektora práce vymenúva a odvoláva generálny riaditeľ. Inšpektorovi práce nemožno ukladať úlohy, ktoré prekážajú plneniu povinností, vyplývajúcich z výkonu inšpekcie práce a ovplyvňujú jeho nezávislosť a nestrannosť. Inšpektor práce má v súvislosti s výkonom inšpekcie práce postavenie verejného činiteľa. V zmysle tohto zákona inšpektori práce sa pri výkone inšpekcie práce budú preukazovať preukazom inšpektora práce tak, že umožnia iba nahliadnutie do preukazu inšpektora a nevydajú ho z rúk. Novela súčasne upravuje v prílohe č. 1 tohto zákona vzor preukazu inšpektora práce, ktorý súčasné znenie zákona o inšpekcii práce neupravuje.
Novým znením § 10 ods. 4 sa zavádza povinnosť inšpektora práce preukazovať sa pri výkone cestnej kontroly aj služobnou rovnošatou. Uvedenú povinnosť budú mať inšpektori práce odo dňa 1. júla 2012. Podrobnosti o služobnej rovnošate a jej vyobrazenie ustanoví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR.
Inšpektor práce je povinný počas inšpekcie práce sa zaoberať aj predloženými pripomienkami a návrhmi zástupcov zamestnancov pre bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci. Nové ustanovenia § 12 ods. 3 a ods. 4 dávajú inšpektorom práce oprávnenie určiť primeranú lehotu na vykonanie opatrení, napr. zákaz používania motorového vozidla, strojov a zariadení a pod., pričom opatrenia podľa ustanovenia § 12 ods. 2 písm. c) a g) bude môcť inšpektor práce oznámiť aj ústne, ústne oznámenie sa zaznamená v protokole o výsledku inšpekcie práce.
PROTOKOL A ZÁZNAM O VÝSLEDKU INŠPEKCII PRÁCE
Nové znenie § 14 precizuje náležitosti protokolu a záznamu o výsledku inšpekcie práce. Po novom bude povinnou obsahovou náležitosťou protokolu aj stanovisko inšpektora práce k vyjadreniu kontrolovaného subjektu, ktoré sa uvedie v dodatku k protokolu, ktorý bude súčasťou protokolu.
Ak pôjde o vyšetrovanie príčiny pracovného úrazu podľa ustanovenia § 7 ods. 3 písm. b) bude súčasťou protokolu aj vyjadrenie PO alebo FO ku skutočnostiam, ktoré sa jej týkajú. Inšpektor práce bude oprávnený aj bez návrhu opraviť v protokole chyby v písaní, počítaní a iné zrejmé nesprávnosti, pričom o oprave upovedomí kontrolovaný subjekt.
Ak inšpektor práce nezistí porušenie povinností kontrolovaného subjektu, bude postupovať obdobne ako v súčasnosti, teda nevypracuje protokol, ale len záznam o výsledku inšpekcie.
Záznam o výsledku inšpekcie vypracuje
inšpektor aj v prípade, ak mu nebude umožnené vykonať inšpekciu práce. Protokol o výsledku inšpekcie práce inšpektor práce doručí kontrolovanému subjektu a pri vyšetrovaní vzniku pracovného úrazu, ktorým bola spôsobená smrť alebo ťažká ujma na zdraví, choroby z povolania alebo ohrozenia chorobou z povolania aj zamestnancovi, ktorý utrpel pracovný úraz, u ktorého vznikla choroba z povolania alebo ktorý je ohrozený chorobou z povolania. Ak zamestnanec zomrel, jedno vyhotovenie protokolu inšpektorát práce doručí blízkej osobe zamestnanca, ak o to písomne požiada. Všetky písomnosti, dôležité na výkon inšpekcie práce podľa nového znenia ustanovenia § 21 ods. 2, sa budú doručovať zamestnávateľovi alebo FO - podnikateľovi do vlastných rúk, pričom na doručovanie sa bude vzťahovať zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (Správny poriadok). Uvedené ustanovenie by malo vyriešiť problémy s doručovaním písomností, ak adresát písomnosť neprevezme.
Vypustením ustanovenia ods. 3 § 16 zo zákona o inšpekcii práce zanikne povinnosť zamestnávateľa v určitých odvetviach, napr. výroba potravín, tlač a služby súvisiace s tlačou, výstavba budov, písomne hlásiť inšpektorátu práce začatie prevádzky, zmeny činnosti a skončenie prevádzky. ...
(Ing. Dagmar Hrášková, PhD.)
(Viac si o tejto téme prečítate v mesačníku VS 4-5/2012)
|
|
|
Názov krajiny
|
Názov meny
|
Mena
|
2.5.
|
3.5.
|
4.5.
|
7.5.
|
8.5.
|
9.5.
|
10.5.
|
11.5.
|
14.5.
|
15.5.
|
16.5.
|
17.5.
|
18.5.
|
21.5.
|
22.5.
|
23.5.
|
24.5.
|
USA |
americký dolár
|
USD
|
1,3131
|
1,3123
|
1,3132
|
1,3033
|
1,3025
|
1,295
|
1,2961
|
1,2944
|
1,2863
|
1,2843
|
1,2738
|
1,2682
|
1,2721
|
1,275
|
1,2768
|
1,2659
|
1,2557
|
Japonsko |
japonský jen
|
JPY
|
105,31
|
105,49
|
105,41
|
104,19
|
104,01
|
102,99
|
103,31
|
103,48
|
102,64
|
102,65
|
102,53
|
101,77
|
100,95
|
101,06
|
101,99
|
100,59
|
99,75
|
Bulharsko |
lev
|
BGN
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
Česká republika |
česká koruna
|
CZK
|
24,903
|
24,933
|
25,023
|
25,025
|
25,133
|
25,243
|
25,162
|
25,253
|
25,395
|
25,515
|
25,46
|
25,515
|
25,333
|
25,225
|
25,294
|
25,495
|
25,39
|
Dánsko |
dánska koruna
|
DKK
|
7,4385
|
7,4378
|
7,4378
|
7,4366
|
7,4367
|
7,435
|
7,4335
|
7,4334
|
7,4333
|
7,4335
|
7,4331
|
7,4328
|
7,4329
|
7,432
|
7,4317
|
7,4316
|
7,4313
|
V. Británia |
anglická libra
|
GBP
|
0,81205
|
0,81125
|
0,81195
|
0,80647
|
0,80645
|
0,80495
|
0,8018
|
0,8033
|
0,8
|
0,8001
|
0,79925
|
0,8008
|
0,8042
|
0,8075
|
0,8087
|
0,8044
|
0,80095
|
Maďarsko |
maďarský forint
|
HUF
|
283,5
|
283,18
|
284,85
|
286,48
|
286,46
|
290,7
|
288,31
|
289,9
|
291,77
|
292,25
|
294,32
|
297,85
|
297,25
|
297,49
|
297,05
|
302
|
299,78
|
Litva |
litovský litas
|
LTL
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
Lotyšsko |
lotyšský lats
|
LVL
|
0,6994
|
0,6989
|
0,699
|
0,6995
|
0,6985
|
0,6983
|
0,6982
|
0,6978
|
0,6975
|
0,6971
|
0,6976
|
0,6976
|
0,6973
|
0,6978
|
0,6977
|
0,6979
|
0,6975
|
Poľsko |
poľský zlotý
|
PLN
|
4,1693
|
4,1629
|
4,1848
|
4,1958
|
4,1905
|
4,2154
|
4,2292
|
4,2434
|
4,302
|
4,3225
|
4,35
|
4,3484
|
4,336
|
4,333
|
4,3296
|
4,367
|
4,3483
|
Rumunsko |
rumunský leu
|
RON
|
4,4268
|
4,406
|
4,4048
|
4,406
|
4,4043
|
4,421
|
4,419
|
4,4378
|
4,4406
|
4,4425
|
4,44
|
4,4447
|
4,4435
|
4,444
|
4,4543
|
4,46
|
4,468
|
Švédsko |
švédska koruna
|
SEK
|
8,8884
|
8,8713
|
8,9041
|
8,9105
|
8,8885
|
8,9097
|
8,9448
|
8,984
|
9,002
|
9,0437
|
9,097
|
9,1356
|
9,0996
|
9,1191
|
9,089
|
9,0605
|
8,976
|
Švajciarsko |
švajčiarsky frank
|
CHF
|
1,2018
|
1,2014
|
1,2014
|
1,2012
|
1,2014
|
1,201
|
1,2013
|
1,2012
|
1,201
|
1,201
|
1,2011
|
1,2011
|
1,2012
|
1,2011
|
1,2011
|
1,2011
|
1,201
|
Nórsko |
nórska koruna
|
NOK
|
7,5525
|
7,5405
|
7,561
|
7,5635
|
7,5605
|
7,563
|
7,5575
|
7,5815
|
7,5915
|
7,6185
|
7,621
|
7,5802
|
7,5975
|
7,6265
|
7,5715
|
7,573
|
7,536
|
Chorvátsko |
chorvátska kuna
|
HRK
|
7,4975
|
7,517
|
7,4978
|
7,5075
|
7,5075
|
7,505
|
7,5055
|
7,5027
|
7,5163
|
7,535
|
7,544
|
7,551
|
7,559
|
7,5615
|
7,5568
|
7,571
|
7,5758
|
Rusko |
ruský rubeľ
|
RUB
|
38,7
|
38,7824
|
38,875
|
39,1819
|
39,112
|
39,3
|
39,037
|
39,0134
|
39,0441
|
39,0452
|
39,3562
|
39,575
|
39,6685
|
39,8647
|
39,7196
|
39,8984
|
39,7675
|
Turecko |
turecká líra
|
TRY
|
2,3134
|
2,3125
|
2,3053
|
2,3
|
2,2994
|
2,3236
|
2,3135
|
2,3135
|
2,325
|
2,321
|
2,318
|
2,3199
|
2,327
|
2,3371
|
2,3314
|
2,3409
|
2,318
|
Austrália |
austrálsky dolár
|
AUD
|
1,2718
|
1,2762
|
1,283
|
1,2792
|
1,283
|
1,2886
|
1,2801
|
1,2877
|
1,2881
|
1,2836
|
1,2813
|
1,2795
|
1,2879
|
1,2969
|
1,291
|
1,2977
|
1,2842
|
Brazília |
brazílsky real
|
BRL
|
2,5105
|
2,534
|
2,5107
|
2,5098
|
2,509
|
2,5337
|
2,5456
|
2,5305
|
2,5417
|
2,5539
|
2,5355
|
2,544
|
2,5376
|
2,5842
|
2,6062
|
2,6447
|
2,5565
|
Kanada |
kanadský dolár
|
CAD
|
1,2977
|
1,2917
|
1,2986
|
1,2983
|
1,2968
|
1,3007
|
1,2945
|
1,2997
|
1,2911
|
1,2855
|
1,2832
|
1,2858
|
1,2939
|
1,3047
|
1,2977
|
1,294
|
1,2877
|
Čína |
čínsky jüan
|
CNY
|
8,2397
|
8,2473
|
8,2812
|
8,1984
|
8,1969
|
8,1726
|
8,184
|
8,1681
|
8,1325
|
8,1156
|
8,0527
|
8,0216
|
8,0465
|
8,0604
|
8,0643
|
8,0132
|
7,9542
|
Hongkong |
hongkongský dolár
|
HKD
|
10,1873
|
10,1823
|
10,1925
|
10,1169
|
10,1095
|
10,053
|
10,0615
|
10,0506
|
9,989
|
9,9739
|
9,8959
|
9,8521
|
9,8782
|
9,8994
|
9,9154
|
9,831
|
9,7491
|
Indonézia |
indonézska rupia
|
IDR
|
12085,32
|
12139,98
|
12110,53
|
12000,71
|
12002,59
|
11951,56
|
11954,38
|
11893,41
|
11895,8
|
11897,19
|
11772,46
|
11723,02
|
11909,1
|
11861,21
|
11843,07
|
11787,6
|
11828,69
|
India |
indická rupia
|
INR
|
69,404
|
70,11
|
70,223
|
68,958
|
69,1875
|
69,768
|
69,131
|
69,425
|
69,415
|
69,05
|
69,416
|
69,098
|
69,288
|
70,1
|
70,664
|
70,897
|
69,842
|
Južná Kórea |
juhokórejský won
|
KRW
|
1484,06
|
1482,52
|
1486,5
|
1482,15
|
1479,98
|
1481,06
|
1480,27
|
1485,25
|
1481,9
|
1481,04
|
1488
|
1477,92
|
1487,92
|
1490,29
|
1487,01
|
1485,96
|
1477,95
|
Mexiko |
mexické peso
|
MXN
|
16,9849
|
17,0073
|
17,067
|
17,184
|
17,1877
|
17,4978
|
17,4001
|
17,5015
|
17,558
|
17,5635
|
17,5848
|
17,5316
|
17,4891
|
17,5896
|
17,4659
|
17,6859
|
17,5421
|
Malajzia |
malajzijský ringgit
|
MYR
|
3,9767
|
3,9796
|
3,9937
|
3,9803
|
3,9802
|
3,9808
|
3,9758
|
3,975
|
3,9644
|
3,9531
|
3,9689
|
3,9485
|
3,988
|
3,9952
|
3,9945
|
3,982
|
3,946
|
Nový Zéland |
novozélandský dolár
|
NZD
|
1,6165
|
1,6371
|
1,6465
|
1,6378
|
1,6456
|
1,6509
|
1,6434
|
1,6476
|
1,6534
|
1,6573
|
1,6601
|
1,6625
|
1,6741
|
1,6841
|
1,6764
|
1,6871
|
1,666
|
Filipíny |
filipínske peso
|
PHP
|
55,495
|
55,365
|
55,57
|
55,246
|
55,116
|
55,18
|
55,039
|
55,043
|
55,015
|
54,773
|
54,786
|
54,55
|
54,833
|
55,089
|
55,094
|
55,015
|
54,789
|
Singapur |
singapurský dolár
|
SGD
|
1,6292
|
1,6307
|
1,6306
|
1,6265
|
1,6234
|
1,6232
|
1,6199
|
1,6194
|
1,617
|
1,6128
|
1,6136
|
1,6082
|
1,6195
|
1,6223
|
1,6213
|
1,6169
|
1,6016
|
Thajsko |
thajský baht
|
THB
|
40,535
|
40,576
|
40,63
|
40,402
|
40,378
|
40,287
|
40,335
|
40,346
|
40,313
|
40,237
|
40,048
|
39,834
|
39,855
|
39,959
|
40,066
|
39,889
|
39,655
|
Južná Afrika |
juhoafrický rand
|
ZAR
|
10,165
|
10,154
|
10,163
|
10,202
|
10,2376
|
10,3988
|
10,38
|
10,4786
|
10,5421
|
10,5182
|
10,5861
|
10,611
|
10,5295
|
10,603
|
10,5302
|
10,6385
|
10,5046
|
Izrael |
izraelský šekel
|
ILS
|
4,973
|
4,9569
|
4,9662
|
4,957
|
4,9525
|
4,9429
|
4,948
|
4,9393
|
4,9263
|
4,9136
|
4,8772
|
4,854
|
4,871
|
4,8837
|
4,8765
|
4,8799
|
4,8355
|
|
|