P O R A D C A |
e-m@ilové noviny |
č. 11/2010 |
4. 5. 2010 |
|
Vážení čitatelia! Zisk je rozdiel medzi výnosmi a nákladmi získaný v podnikateľskej činnosti, aj to je jedna z definícií. Viac si o zisku prečítate v Téme novín a v rubrike Čitatelia sa pýtajú odborníci odpovedajú. Čím ďalej, tým častejšie sa stretávame s pracovnými pascami, ako do nich nespadnúť sa poučíte v Populárne zo sveta podnikania a pri práci ostaneme aj v rubrike Povedali múdri. Ďakujeme za vašu priazeň a tešíme sa na ďalšie námety a pripomienky, ktoré nám zasielate. Denisa Orlická
zodpovedná redaktorka poradca@i-poradca.sk V tomto čísle nájdete:
|
|||
ROZDEĽOVANIE ZISKU A ÚHRADA STRATY Vychádzajúc zo štandardného ekonomického slovníka je pojem "zisk" definovaný ako rozdiel medzi výnosmi a nákladmi získaný v podnikateľskej činnosti. Výška zisku je ovplyvňovaná tak účinnosťou práce v danom podniku, ako aj vonkajšími vplyvmi (napr. Rast cien vstupov). Z tohto dôvodu je zisk syntetickým ukazovateľom efektívnosti podniku, aj keď vypovedacia schopnosť absolútnej veľkosti zisku nie je dostatočná. Používa sa predovšetkým pri porovnávaní plánovanej a skutočne dosiahnutej výšky, alebo pri rozboroch vývoja zisku v časovom rade. Na úrovni podniku je zisk zdrojom vlastných prostriedkov na reprodukciu a tvorbu fondov tvorených zo zisku, zo zisku sú vyplácané dividendy prípadne tantiémy v kapitálových spoločnostiach a v neposlednom rade slúži ako ukazovateľ hmotnej stimulácie pre manažment podniku, je základňou pre výpočet dane z príjmu. Za inú definíciu "zisku" je možné považovať tvrdenie, že zisk je hospodárskym výsledkom v prípade úspešného priebehu transformačného procesu, t.j. v prípade, ak výstupy sú vyššie ako vstupy. Ekonomickým vyjadrením vstupov je pritom potrebné chápať náklady spojené s obstaraním vstupov (obstarávacia cena materiálu, energie, služieb, pracovných síl, odpisy používaného majetku a pod.). Na druhej strane pod pojmom výstupy je potrebné rozumieť tržby alebo výnosy. Pri "súvahovom" pohľade na tento pojem je potrebné si uvedomiť, že nevyhnutným predpokladom na vykonávanie podnikateľskej činnosti podniku je majetok v jeho najrôznejších formách a podobách. Majetok podniku sa v účtovnej praxi označuje pojmom "aktíva". Vychádzajúc z uvedeného je teda možné konštatovať, že aktíva poskytujú v rámci súvahy prehľad o stave majetku podniku. Spomínaný majetok je však potrebné obstarať zo zdrojov, ktoré sa nazývajú kapitál podniku. Položky kapitálu, ktoré "kryjú" majetok podniku sa v účtovnej praxi označujú pojmom "pasíva". Elementárna štrukturácia pasív je založená na pohľade vlastníctva, pričom z tohto titulu je možné pasíva rozdeliť na vlastné zdroje a cudzie zdroje. Na základe uvedeného pohľadu rozdelenia pasív je potrebné zisk chápať ako jednu zo zložiek vlastných zdrojov ? t.j. vlastného kapitálu. Zisk teda predstavuje vnútorný zdroj financovania potrieb podniku. Zisk vystupuje v súvahe v dôsledku jeho rozdelenia vo viacerých formách. Vyprodukovaný zdanený zisk sa totiž po rozhodnutí o jeho rozdelení transformuje do niekoľkých položiek vlastného imania predurčujúcich účel jeho ďalšieho použitia, príp. odchádza z podniku, a teda aj zo súvahy. Tak je to v prípade, ak je určený na odmenu vlastníkom, ktorí vložili svoj kapitál do podnikania, resp. na odmeny členom štatutárnych orgánov obchodných kapitálových spoločností. SPOLOČNOSŤ S RUČENÍM OBMEDZENÝM Spoločnosť s ručením obmedzeným je kapitálovou spoločnosťou. Hodnota základného imania s.r.o. musí byť najmenej 5 000 €. Základné imanie tvoria vopred určené vklady spoločníkov, pričom počet spoločníkov môže byť jeden až maximálne 50 osôb. Hodnota vkladu spoločníka musí byť aspoň 750 €. Na založení spoločnosti sa každý spoločník môže podieľať len jedným vkladom. Výška vkladu sa môže pre jednotlivých spoločníkov určiť rozdielne, musí však byť vyjadrená kladným celým číslom, ak osobitný zákon neustanovuje inak. Celková hodnota vkladov musí súhlasiť s hodnotou základného imania spoločnosti. Spoločníci uzatvárajú spoločenskú zmluvu, ktorá musí obsahovať:
Najvyšším orgánom spoločnosti je valné zhromaždenie, ktoré hlavne schvaľuje účtovné závierky, rozhoduje o rozdelení zisku, resp. úhrade strát, ako aj rozhoduje o zvýšení resp. znížení základného imania. Štatutárnym orgánom spoločnosti je konateľ, resp. viac konateľov, ktorým rozsah oprávnenia konať v mene spoločnosti môže vymedziť spoločenská zmluva. AKCIOVÁ SPOLOČNOSŤ Akciová spoločnosť je kapitálovou obchodnou spoločnosťou. Základné imanie je rozdelené na určitý počet akcií v určitej menovitej hodnote. Hodnota základného imania akciovej spoločnosti musí byť aspoň 25 000 €. Akcionármi spoločnosti sú jej spoločníci. Ich počet nie je obmedzený. Orgánmi akciovej spoločnosti sú:
Predstavenstvo je štatutárnym orgánom spoločnosti, ktorý riadi činnosť spoločnosti a koná v mene spoločnosti. členovia predstavenstva, ktorí konajú v mene spoločnosti, sa zapisujú do Obchodného registra. Dozorná rada je orgánom, ktorý dohliada na výkon pôsobnosti predstavenstva a uskutočňovanie podnikateľských aktivít akciovej spoločnosti. Predmetom rozdelenia zisku akciovej spoločnosti za príslušné zdaňovacie obdobie je rozdelenie hospodárskeho výsledku v schvaľovacom konaní, ktorým je zisk zistený v účtovníctve za uplynulé účtovné obdobie. VEREJNÁ OBCHODNÁ SPOLOČNOSŤ Verejná obchodná spoločnosť je jednou z foriem obchodnej spoločnosti. Táto forma podnikania je výhodná najmä z dôvodu, že umožňuje začať podnikať bez vlastného kapitálu, pretože pri jej založení nie je povinnosť vkladu do základného imania. Verejná obchodná spoločnosť je spoločnosťou typicky osobnou. Táto forma spoločnosti je vhodná hlavne pre malé a stredné podnikanie. Obchodný zákonník definuje verejnú obchodnú spoločnosť v § 76 až § 92. Jej hlavnými znakmi sú:
Spoločnosť sa zakladá uzatvorením spoločenskej zmluvy. Práva a povinnosti spoločníkov sa riadia spoločenskou zmluvou. Na jej zmenu je potrebný súhlas všetkých spoločníkov, ak spoločenská zmluva nestanovuje inak. Medzi základné práva spoločníkov patrí právo na podiel na zisku, právo na obchodné vedenie spoločnosti, právo konať v mene spoločnosti a právo na vyrovnací podiel pri likvidácii spoločnosti. Verejná obchodná spoločnosť nie je povinná vytvárať základné imanie a taktiež ani rezervný fond. Spoločníci, ktorí zakladajú verejnú obchodnú spoločnosť, nemajú povinnosť vložiť do spoločnosti vklad. Prípadnú výšku peňažných a nepeňažných vkladov a lehotu ich splatenia určuje spoločenská zmluva. Peňažné a nepeňažné vklady spoločníkov sa stávajú majetkom spoločnosti. Spoločník je povinný splatiť svoj vklad v lehote určenej v spoločenskej zmluve, inak bez zbytočného odkladu po vzniku spoločnosti. Spoločník nie je povinný zvýšiť svoj vklad nad hodnotu dohodnutú v spoločenskej zmluve ani doplniť túto hodnotu v prípade strát, ak spoločenská zmluva neurčuje inak. Štatutárnym orgánom verejnej obchodnej spoločnosti je každý zo spoločníkov, ak spoločenská zmluva neurčuje, že konajú spoločne. Ak sú na konanie v mene spoločnosti vo všetkých jej záležitostiach spoločenskou zmluvou určení len niektorí spoločníci, sú len títo spoločníci jej štatutárnym orgánom. KOMANDITNÁ SPOLOČNOSŤ Komanditná spoločnosť je osobitným druhom obchodnej spoločnosti. Tvorí prechodnú formu medzi osobnou a kapitálovou spoločnosťou. Komanditná spoločnosť je právnickou osobou, ktorá je zakladaná na účely podnikania, to znamená, že komanditná spoločnosť nemôže byť založená na iný účel. Predmet podnikania komanditnej spoločnosti musí byť uvedený v spoločenskej zmluve. Komanditná spoločnosť vystupuje v obchodných vzťahoch pod svojím menom a na svoju zodpovednosť. Zodpovedá za svoje záväzky celým svojím majetkom, pričom spoločníci ručia za jej záväzky rozdielne. Komanditné spoločnosti je možné využívať v prípadoch spojenia podnikateľských schopností jedných spoločníkov a kapitálu iných spoločníkov. Teda vtedy, kedy časť spoločníkov - komplementári majú dobré podnikateľské schopnosti ale nemajú dostatok kapitálu, a spoločníci ? komanditisti majú síce dostatok kapitálu pre podnikanie, ale osobne nemajú záujem sa zúčastňovať na podnikaní, pričom si chcú zachovať možnosť osobne ovplyvňovať činnosť spoločnosti. Komanditná spoločnosť je vhodná pre drobné, resp. pre rodinné podnikanie. Komanditná spoločnosť (k.s.) predstavuje podľa § 93 až 104 Obchodného zákonníka spoločnosť, ktorá musí mať dva typy spoločníkov. Jeden alebo viac spoločníkov ručí za záväzky spoločnosti celým svojím majetkom. Sú to tzv. komplementári. Komplementári nemajú vkladovú povinnosť. Majú však právo osobne sa zúčastňovať na podnikaní spoločnosti a ručia za záväzky spoločnosti solidárne celým svojím majetkom. Komplementári majú obdobné postavenie ako spoločníci verejnej obchodnej spoločnosti, t.j. ručia za záväzky spoločnosti spoločne a nerozdielne celým svojím majetkom. Komplementár nemôže byť v pracovnom pomere v komanditnej spoločnosti. Súčasne jeden alebo viac spoločníkov ručí za záväzky spoločnosti len do výšky svojho nesplateného vkladu zapísaného do obchodného registra - sú to tzv. komanditisti. Komanditisti majú obdobné postavenie ako spoločníci v spoločnosti s ručením obmedzeným, majú vkladovú povinnosť, sú povinní vložiť do spoločnosti vklad. Na právne postavenie komanditistov sa primerane použijú ustanovenia Obchodného zákonníka o spoločnosti s ručením obmedzeným. Zakladateľmi komanditnej spoločnosti môžu byť fyzické aj právnické osoby, pričom najmenej jeden zo spoločníkov musí mať postavenie komanditistu a aspoň jeden spoločník postavenie komplementára. Komplementár nemôže byť komplementárom v inej komanditnej spoločnosti, ani spoločníkom verejnej obchodnej spoločnosti. Vyplýva to z § 56 ods. 5 Obchodného zákonníka, na základe ktorého fyzická alebo právnická osoba môže byť spoločníkom s neobmedzeným ručením iba v jednej spoločnosti. Návrh na zápis komanditnej spoločnosti do obchodného registra podpisujú všetci spoločníci a prikladá sa k nemu spoločenská zmluva. V spoločenskej zmluve musí byť uvedené, okrem iného - predmet podnikania, ktorí zo spoločníkov sú komplementári a ktorí zo spoločníkov sú komanditisti a výška vkladu každého komanditistu. Komanditná spoločnosť je povinná vytvoriť základné imanie, ktoré sa skladá z vkladov komanditistov, ktorých hodnota je určená v spoločenskej zmluve. Zákon určuje minimálnu výšku vkladov jednotlivých komanditistov, ktorá musí byť podľa § 93 ods. 3 najmenej vo výške 250 €. Zákon však nestanovuje minimálnu výšku základného imania komanditnej spoločnosti. Komanditista je povinný splatiť vklad v lehote určenej spoločenskou zmluvou, ak to nie je určené, tak bezodkladne po vzniku spoločnosti. Komplementári nemajú povinnosť vložiť do spoločnosti vklad. Ich vkladová povinnosť však môže vzniknúť na základe spoločenskej zmluvy. Komanditná spoločnosť nemusí zriaďovať orgány spoločnosti. Riadiť a zastupovať spoločnosť môžu len komplementári, a to z dôvodu ich neobmedzeného ručenia za spoločnosť. Z tohto dôvodu sú komplementári podľa § 101 štatutárnym orgánom spoločnosti. Ak v komanditnej spoločnosti pôsobí viac komplementárov, môže spoločenská zmluva poveriť konaním za spoločnosť jedného, prípadne viacerých komplementárov. Môže menovať prokuristu, ktorým sa môže stať i komanditista, alebo nemusí byť ním ani člen spoločnosti. V ostatných záležitostiach rozhoduj ú komplementári a komanditisti spoločne väčšinou hlasov, ak spoločenská zmluva neurčuje inak. DRUŽSTVO Družstvo nie je obchodnou spoločnosťou. Právna úprava družstva je ustanovená prostredníctvom § 221 až § 260 Obchodného zákonníka. Ak sa v rámci týchto ustanovení neustanovuje inak, použijú sa na družstvo primerane ustanovenia prvej hlavy prvého dielu Obchodného zákonníka. V zmysle vyššie spomínaných ustanovení možno konštatovať, že družstvo predstavuje spoločenstvo neuzavretého počtu osôb založené za účelom podnikania alebo zabezpečovania hospodárskych, sociálnych alebo iných potrieb svojich členov. Obchodné meno družstva musí obsahovať označenie "družstvo". Družstvo musí mať najmenej päť členov; to neplatí, ak sú jeho členmi aspoň dve právnické osoby. Na trvanie družstva nemá vplyv pristúpenie ďalších členov alebo zánik členstva doterajších členov, ak družstvo spĺňa podmienky predchádzajúcej vety. Družstvo je právnickou osobou. Za porušenie svojich záväzkov zodpovedá celým svojím majetkom. členovia neručia za záväzky družstva. Stanovy môžu určiť, že členovia družstva alebo niektorí z nich majú na základe rozhodnutia členskej schôdze voči družstvu do určitej výšky uhradzovacie povinnosti presahujúce členský vklad na krytie strát družstva. Základné imanie družstva tvorí súhrn členských vkladov, na ktorých splatenie sa zaviazali členovia družstva. Stanovy určujú výšku základného imania družstva, ktoré sa zapisuje do obchodného registra (zapisované základné imanie). Zapisované základné imanie musí byť najmenej 1 250 €. Podmienkou vzniku členstva je splatenie členského vkladu určeného stanovami (základný členský vklad) alebo v stanovách určenej časti základného členského vkladu (vstupný vklad). členovia družstva sa môžu zaviazať, pokiaľ to stanovy pripúšťajú, k ďalšiemu členskému vkladu a k ďalšej majetkovej účasti na podnikaní družstva za podmienok určených stanovami. Nepeňažné vklady sa pritom ocenia spôsobom určeným stanovami alebo pri založení družstva dohodnutým všetkými členmi. Orgánmi družstva sú:
(Viac si o tejto téme prečítate v mesačníku DÚVaP 4/2010 od autora Ing. Jána Mintála)
PODIELY NA ZISKU A ODVODOVÉ POVINNOSTI PRINCÍP ZDANENIA PRÍJMU LEN RAZ, resp. prečo podiely na zisku nie sú predmetom dane. Podľa súčasnej daňovej legislatívy platí princíp „zdanenia príjmu len jeden raz“. Zisk, ktorý spoločnosť dosiahne, sa zdaní len danej spoločnosti, a zvyšná časť, ktorá sa vyplatí ako podiel jednému alebo viacerým spoločníkom, sa už týmto nezdaňuje. Tento princíp platí, aj keby spoločníkom spoločnosti bola iná spoločnosť. Ide teda o to, aby ten istý príjem nebol dvakrát zdanený (daňou z príjmov právnickej osoby a následne aj vyplatený podiel). Podiel na zisku skrátka nie je predmetom dane ani fyzických osôb, ani právnických osôb. PODIELY NA ZISKU SÚ OSLOBODENÉ OD DANE – ďalšou dôležitou skutočnosťou je, že podľa § 5 ods. 7 písm. i) zákona č. 595/2003 Z. z. je podiel na zisku vyplatený obchodnou spoločnosťou alebo družstvom zamestnancovi bez účasti na základnom imaní tejto spoločnosti alebo družstva oslobodený od dane. VÝDAVKY NA VYPLÁCANÉ PODIELY NA ZISKU NIE SÚ DAŇOVÝMI VÝDAVKAMI – výdavky na vyplácané podiely na zisku vrátane podielov na zisku (tantiém) členov štatutárnych orgánov a ďalších orgánov právnických osôb nie sú daňovými výdavkami [§ 21 ods. 1 písm. d) zákona č. 595/2003 Z. z.]. Daňovým výdavkom sa rozumie výdavok (náklad) na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov preukázateľne vynaložený daňovníkom, zaúčtovaný v účtovníctve daňovníka alebo zaevidovaný v evidencii daňovníka [§ 2 písm. i) zákona č. 595/2003 Z. z.]. PODIELY NA ZISKU A ODVODOVÉ POVINNOSTI – či sa z podielov na zisku platia odvody alebo nie, teda či sú vymeriavacím základom zamestnanca pre platenie odvodov na sociálne a zdravotné poistenie, závisí to od toho, či sa zamestnanci zúčastňujú na základnom imaní spoločnosti alebo nie. Na základe toho rozlišujeme dve situácie:
Podľa § 13 ods. 1 písm. c) zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z.n.p. vymeriavací základ zamestnanca je jeho príjem dosiahnutý v rozhodujúcom období, ktorým je tiež, ak nie je ustanovené týmto zákonom inak, podiel na zisku vyplatený obchodnou spoločnosťou alebo družstvom zamestnancovi bez účasti na základnom imaní tejto spoločnosti alebo družstva, ktorý nie je štatutárnym orgánom a nie je členom štatutárneho orgánu a dozorného orgánu tejto obchodnej spoločnosti alebo družstva. (Viac si o tejto téme prečítate v mesačníku PaM 1/2010 od autorky JUDr. Kataríny Slaninkovej)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
P6 AKTUAL V LEGISLATÍVE ZBIERKA ZÁKONOV Čiastka číslo 68/2010 zo dňa 27. 04. 2010 163/2010 Vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky č. 205/2007 Z. z. o klasifikácii jatočne opracovaných tiel ošípaných, o odbornej príprave a o osvedčení o odbornej spôsobilosti 164/2010 Opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovuje suma všeobecného vymeriavacieho základu za kalendárny rok 2009 165/2010 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o vyhlásení Slovenskej republiky podľa článku 42 Dohovoru o medzinárodnej železničnej preprave (COTIF) o neuplatňovaní Dodatkov CUI, APTU a ATMF 166/2010 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o prijatí zmien a doplnkov k Poriadku pre medzinárodnú železničnú prepravu nebezpečného tovaru (RID) – dodatok C k Dohovoru o medzinárodnej železničnej preprave (COTIF) prijatému v Berne 9. mája 1980 v znení Protokolu 1999 o zmene Dohovoru o medzinárodnej železničnej preprave (COTIF) z 9. mája 1980 167/2010 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Slovinskej republiky o platenej zárobkovej činnosti rodinných príslušníkov zamestnancov diplomatických misií a konzulárnych úradov Príloha k čiastke 68 – k oznámeniu č. 167/2010 Z. z. Čiastka číslo 69/2010 zo dňa 29. 04. 2010 168/2010 Nariadenie vlády Slovenskej republiky o technických požiadavkách na niektoré komponenty a charakteristiky dvojkolesových motorových vozidiel a trojkolesových motorových vozidiel 169/2010 Vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky o osvedčení o evidencii časť I, osvedčení o evidencii časť II a technickom osvedčení vozidla 170/2010 Vyhláška Ministerstva školstva Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva školstva Slovenskej republiky č. 437/2009 Z. z., ktorou sa ustanovujú kvalifikačné predpoklady a osobitné kvalifikačné požiadavky pre jednotlivé kategórie pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov Čiastka číslo 70/2010 zo dňa 30. 04. 2010 171/2010 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Dohovoru Medzinárodnej organizácie práce o ochrane práva organizovať sa a o postupoch pri určovaní podmienok zamestnania vo verejnej službe č. 151 z roku 1978 Príloha k čiastke 70 – k oznámeniu č. 171/2010 Z. z. Čiastka číslo 71/2010 zo dňa 30. 04. 2010 172/2010 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o prijatí Dohovoru Medzinárodnej organizácie práce o skončení zamestnania z podnetu zamestnávateľa č. 158 z roku 1982 Príloha k čiastke 71 – k oznámeniu č. 172/2010 Z. z. Čiastka číslo 72/2010 zo dňa 30. 04. 2010 173/2010 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Dohovoru Medzinárodnej organizácie práce o súkromných agentúrach zamestnania č. 181 z roku 1997 Príloha k čiastke 72 – k oznámeniu č. 173/2010 Z. z. Čiastka číslo 73/2010 zo dňa 30. 04. 2010 174/2010 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Dohovoru Medzinárodnej organizácie práce o podpornom rámci pre bezpečnosť a zdravie pri práci č. 187 z roku 2006 Príloha k čiastke 73 – k oznámeniu č. 174/2010 Z. z. Čiastka číslo 74/2010 zo dňa 30. 04. 2010 175/2010 Vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o súbore údajov o odberateľoch alebo spotrebiteľoch energie 176/2010 Oznámenie Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa ustanovuje Zoznam no-longer polymers, ktorým bolo priradené číslo Európskeho spoločenstva 177/2010 Oznámenie Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o všeobecných požiadavkách na klasifikáciu, označovanie a balenie nebezpečných látok a zmesí 178/2010 Oznámenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o uložení kolektívnych zmlúv vyššieho stupňa a dodatkov ku kolektívnej zmluve vyššieho stupňa Čiastka číslo 75/2010 zo dňa 01. 05. 2010 179/2010 Oznámenie Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky a Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa mení a dopĺňa výnos Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky a Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky z 25. júla 2007 č. 16826/2007-OL, ktorým sa vydáva hlava Potravinového kódexu Slovenskej republiky upravujúca požiadavky na potraviny na osobitné výživové účely a na výživové doplnky v znení výnosu č. 20374/2009-OL 180/2010 Oznámenie Ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa mení výnos Ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky z 3. novembra 2005 č. 6044-1/2005 o poskytovaní dotácií zo štátneho rozpočtu obciam na úhradu nákladov preneseného výkonu štátnej správy na úseku stavebného poriadku a bývania v znení neskorších predpisov 181/2010 Oznámenie Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky o vydaní výnosu o poskytovaní dotáciína podporu prechodu na digitálne televízne vysielanie v Slovenskej republike 182/2010 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Dohody medzi Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky a Federálnou službou pre kontrolu narkotík Ruskej federácie o spolupráci v boji proti nedovolenému obchodovaniu s omamnými látkami, psychotropnými látkami a ich prekurzormi 183/2010 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Čiernej Hory o vzájomnej ochrane utajovaných skutočností (Zdroj: Zbierka zákonov SR)
FINANČNÝ SPRAVODAJCAFinančný spravodajca číslo 4/2010 zo dňa 27. 04. 2010 Problematika daňová 15. Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky č. MF/14091/2010-73 pre platiteľov dane z pridanej hodnoty k uvádzaniu údajov o tovare podliehajúcom zníženej sadzbe dane 6 % v daňovom priznaní k dani z pridanej hodnoty od 1. mája 2010 Problematika cenová - vyššie územné celky 16. Rozhodnutia vyšších územných celkov o určených maximálnych cenách tovarov miestneho významu – Prešovský samosprávny kraj: Cenový výmer č. 1/2010 a č. 2/2010 (Zdroj: www.epi.sk)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TVORBA REZERVNÉHO FONDU Spoločnosť DELTA, s.r.o. má v spoločenskej zmluve určenú povinnosť tvoriť rezervný fond vo výške 10 % z dosiahnutého zisku. Ako bude postupovať pri tvorbe rezervného fondu? Doplnenie rezervného fondu je v podmienkach spoločnosti DELTA, s.r.o. nutné vykonať v rozsahu uvedenom v spoločenskej zmluve s.r.o. Nie je možné doplniť rezervný fond len tou časťou zisku, ktorá je ako minimum stanovená v Obchodnom zákonníku, pokiaľ spoločenská zmluva s.r.o. určuje prídel vyšší, pretože povinn ým prídelom je v takomto prípade prídel uvedený v spoločenskej zmluve s.r.o. DAŇOVÝ REŽIM PODIELOV NA ZISKU Komanditná spoločnosť dosiahla za rok 2009 účtovný zisk 36 000 €. Táto spoločnosť má dvoch komplementárov ? fyzickú osobu a právnickú osobu a dvoch komanditistov ? rovnako fyzickú osobu a právnickú osobu. Podľa zmluvy si delia zisk všetci štyria rovnakým dielom. Akému daňovému režimu budú podliehať výplaty podielov na zisku? Pre komplementára ? fyzickú osobu bude príjem 9 000 € predstavovať príjem z podnikania v zmysle § 6 ods. 1 písm. d) zákona o dani z príjmov. Pre komplementára ? právnickú osobu bude príjem 9 000 € predstavovať finančný výnos, ktorý bude vstupovať do jej základu dane. Ostatný zisk vo výške 18 000 € teda podlieha v komanditnej spoločnosti dani z príjmov právnických osôb. Až po tomto zdanení je možné vyplatiť podiel na zisku jednotlivým komanditistom, ktoré nie sú predmetom dane z príjmov. Vyplácané podiely na zisku, či už v prospech komplementárov alebo komanditistov, nie sú daňovým výdavkom komanditnej spoločnosti. ZDRUŽENIE PODNIKATEĽOV V rámci združenia troch podnikateľov ? fyzických osôb, je v zmluve dohodnuté delenie príjmov a výdavkov združenia jednotlivých účastníkov X:Y:Z v pomere 30 % : 45 % : 25 %. Je možné, aby sa tento pomer menil na základe dodatku zmluvy o združení každý rok? V zmysle § 10 ods. 2 zákona o dani z príjmov okrem iného platí, že príjmy dosiahnuté z titulu spoločného podnikania na základe zmluvy o združení a daňové výdavky sa zahaňajú do zá- kladu dane jednotlivých účastníkov združenia rovným dielom, ak nie je v zmluve o združení uvedené inak. Z uvedeného vyplýva, že príjmy a výdavky je potrebné rozdeliť v rovnakom pomere ako sú definovan é v zmluve o združení. To znamená, že pre daňové účely je nutné rozdeľovať príjmy a vý- davky (vrátane odpisov) v pomere 30:45:25. Platná právna úprava SR nezakazuje, aby bola zmluva o združení zmenená pred, prípadne v priebehu zdaňovacieho obdobia. Musí však ísť o dohodu všetkých účastníkov združenia a na daňové účely musí byť dodržané spomínané ustanovenie zákona o dani z príjmov. Kópia zmluvy o združení sa tiež predkladá správcovi dane spolu s daňovým priznaním. (viac odpovedí na otázky k tejto téme nájdete v mesačníku DÚVaP 4/2010)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
PRACOVNÉ PASCE – AKO DO NICH NESPADNÚŤ? Keď je kríza a človeku či firme sa nedarí dostatočne – prichádzajú na rad aj nekalé a neobjektívne praktiky. Medzi ne patrí všeličo zákerné, nesystémové, kontraproduktívne, nezmyselné a neférové. Často sú to jednoducho pasce, ktoré sú, bohužiaľ, stále väčšou módou. PRACOVNÉ PASCE
VTIPNE, DÔVTIPNE, SMELO A PROVOKATÍVNE
ZÁVER – Ak sa Vás nejaká pracovná pasca dotýka, je vhodné ju riešiť. Tak akurátne, v pokoji, s rozvahou a postupne. Neotáľať priveľmi s riešením, ale ani sa primoc neponáhľať. Pri zvládaní rôznych pascí v životných nástrahách je produktívne nezabudnúť sa riadiť rozvahou a pokojom. Rozvážne radšej trikrát merať a len raz strihať. A nezabudnúť, že práca chvatná je často málo platná. (Ing. Emil Burák, PhD – PaM 5/2010)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
O PRÁCI Ak pracujeme totálne cieľavedome osem hodín denne, môžeme to dotiahnuť až na vedúceho a potom pracovať štrnásť hodín denne.
Robert Frost Vytrvalosť je tvrdá práca, ktorú vykonáte potom, ako ste sa už pri inej práci unavili. Newt Ginrich Aj naškaredšia práca má svoje dobré stránky. Keby som bol hrobárom a lebo katom, vedel by som o niekoľkých ľuďoch, ktorým by som s radosťou poslúžil. Douglas Wiliam Jerrold Mám rád prácu, priamo ma fascinuje. Vydržím celé hodiny sedieť a pozerať na ňu. Jerome Klapka Jerome Je pravda, že tvrdá práca ešte nikdy nikoho nezabila, ale domnievam sa, že to nie je potrebné skúšať. Ronald Reagan Ako mladí som bol vzorný a obľúbený pracovník. Potom som sa naučil myslieť. Gabriel Laub Svet je plný ochotných ľudí – jedni sú ochotní pracovať, druhí sú ochotní nechať ich pracovať. Robert Frost
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poradca - mesačník nielen pre podnikateľov, č. 10/2010
Dane, účtovníctvo - vzory a prípady (DÚVaP) - mesačník, č. 4/2010
Dane, účtovníctvo, odvody bez chýb, pokút a penále - (DUO) - mesačník, č. 5/2010
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále - (PaM) - mesačník, č. 5/2010
Verejná správa - (VS) - mesačník, č. 5/2010
1 000 riešení - mesačník, č. 4/2010
PRIPRAVUJEME Poradca č. 11-12/2010 (V/2010)
DÚVaP č. 5-6/2010 (V/2010)
DUO č. 6/2010 (V/2010)
PaM č. 6/2010 (V/2010)
1000 riešení č. 5-6/2010 (IV/2010)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
BALÍČEK VEREJNÉHO OBSTARÁVANIA
Téma verejného obstarávania zaujíma okrem obecných úradov, mestských úradov, pracovníkov štátnej správy aj podnikateľské subjekty a živnostníkov. Obsahom sú pravidlá a postupy podľa zákona, ktorými sa zadávajú zákazky na dodanie tovaru, zákazky na uskutočnenie stavebných prác, zákazky na poskytnutie služieb a súťaž návrhov. Súčasťou balíčka verejného obstarávania je mesačník verejná správa, ktorá sa zaoberá zmenami v zákone o verejnom obstarávaní, ďalej aktualizácia tohto zákona, ktorá nadobúda účinnosť 1. 4. 2010 a tiež Obchodný zákonník vo formáte A6.
BALÍČEK VEREJNÉHO OBSTARÁVANIA, VS 5/2010 + Obchodný zákonník + Aktualizácia 2010 II/1 - zadarmo cena: 7,97 €
Bližšie informácie o cenách a spôsobe objednania získate aj na telefónnom čísle 041 5652 983.
Emailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určená čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Copyright (c) Poradca s.r.o., 2002 - 2010 |