|
TÉMA NOVÍN MINIMÁLNA MZDA OD 1. 1. 2015 |
INŠTITÚT MINIMÁLNEJ MZDY v podmienkach SR upravuje zákon č. 663/2007 Z. z. o minimálnej mzde v z.n.p. (ďalej len „zákon o minimálnej mzde“), v zmysle ktorého sumu minimálnej mzdy pre zamestnanca odmeňovaného mesačnou mzdou a sumu minimálnej mzdy za každú hodinu odpracovanú zamestnancom ustanoví na nasledujúci kalendárny rok vláda SR (ďalej len „vláda“) nariadením vlády. Na základe poslednej novely č. 361/2012 Z. z. zákona o minimálnej mzde bola zavedená zásadná zmena v rozsahu pôsobnosti zákona. Počnúc 1. 1. 2013 sa uplatňovanie minimálnej mzdy vzťahuje nielen na odmeňovanie zamestnancov v pracovnom pomere a v obdobnom pracovnom vzťahu (napr. služobný pomer, štátnozamestnanecký pomer), ale aj na zamestnancov v pracovnoprávnom
vzťahu založenom niektorou z dohôd o prácach vykonávaných mimopracovného pomeru (dohoda o vykonaní práce, dohoda o pracovnej činnosti, dohoda o brigádnickej práci študentov). Na odmeňovanie FO, ktoré pre zamestnávateľa vykonávajú práce v právnom vzťahu založenom zmluvou uzatvorenou podľa Obchodného alebo Občianskeho zákonníka, sa zákon o minimálnej mzde nevzťahuje. Pre tieto skupiny osôb suma minimálnej mzdy ustanovená nariadením vlády nie je právne záväzná. Dňa 15. 10. 2014 bolo Vládou SR schválené Nariadenie vlády č. 297/2014, ktorým sa od 1. 1. 2015 zvyšuje výška minimálnej mzdy:
zo sumy 352 eur na sumu 380 eur za mesiac pre zamestnanca odmeňovaného mesačnou mzdou a
zo sumy 2,023 eura na sumu 2,184 eura za každú hodinu odpracovanú zamestnancom.
MESAČNÁ MINIMÁLNA MZDA sa uplatňuje u tých zamestnancov, ktorí sú odmeňovaní formou mesačnej mzdy, resp. majú dohodnutý alebo priznaný mesačný plat. V prípade zamestnancov, ktorí sú odmeňovaní inou mzdovou formou ako mesačná mzda, napr. hodinovou časovou mzdou, úkolovou mzdou alebo podielovou mzdou, sa pri posudzovaní ich nárokov vychádza z hodinovej minimálnej mzdy.
Suma mesačnej minimálnej mzdy vo výške 380 eur sa uplatní len v prípade, ak zamestnanec odmeňovaný mesačnou mzdou, odpracuje v príslušnom mesiaci plný fond pracovného času, ktorý je odvodený od ustanoveného pracovného času v organizácii. Výška mesačnej minimálnej mzdy (ustanovenej v nariadení vlády) sa zamestnancovi zníži v prípade, ak:
v mesiaci neodpracoval všetky pracovné hodiny, ktoré vyplývajú z mesačného fondu pracovného času alebo z rozvrhu pracovných zmien (ak zamestnanec má nerovnomerne rozvrhnutý pracovný čas, počet pracovných hodín v danom mesiaci nemusí zodpovedať fondu pracovného času za príslušný kalendárny mesiac) alebo
má v pracovnej zmluve v súlade s § 49 Zákonníka práce (ďalej len „ ZP“) dohodnutý kratší pracovný čas ako je ustanovený týždenný pracovný čas.
Ak dôjde k jednému z dvoch vyššie uvedených dôvodov, suma mesačnej minimálnej mzdy sa zníži v nižšie uvedenom pomere a zaokrúhli sa aritmeticky na najbližších desať eurocentov:
počet hodín, ktoré zamestnanec odpracoval za príslušný kalendárny mesiac
počet hodín, ktoré vyplývajú z mesačného fondu pracovného času.
Suma mesačnej minimálnej mzdy ustanovená nariadením vlády sa uplatní aj v prípade ak je na
prevádzke zamestnávateľa ustanovený týždenný pracovný čas v súlade s ust. § 85 ZP v nižšej
dĺžke ako 40 hodín týždenne (napr. 38,75 hodín týždenne alebo 37,5 hodín týždenne). Suma minimálnej mzdy sa z tohto dôvodu neznižuje! Nie je prípustné zamieňať ustanovený týždenný pracovný čas, ktorý je určený v organizácii v rámci zákonného pracovného času podľa § 85 ZP, s dohodnutým pracovným časom zamestnanca podľa § 49 ZP.
HODINOVÁ MINIMÁLNA MZDA sa počíta z mesačnej sumy minimálnej mzdy ako jej 1/174. Takto ustanovená suma hodinovej minimálnej mzdy na hodinu predstavuje spodnú hranicu výšky mzdy pre zamestnanca, ktorý nie je odmeňovaný mesačnou mzdou a ktorého ustanovený týždenný pracovný čas je 40 hodín. Počnúc dňom 1. 1. 2015 je nariadením vlády ustanovená vo výške 2,184 eura.
Ak je na pracovisku zamestnávateľa ustanovený týždenný pracovný čas s nižším počtom hodín
ako 40 hodín týždenne, základná hodinová mzda sa zvýši v nižšie uvedenom pomere a zaokrúhli
sa aritmeticky na štyri desatinné miesta:
ustanovený týždenný pracovný čas 40 hodín
skutočný ustanovený pracovný čas na prevádzke zamestnávateľa.
Zvýšenie sumy hodinovej minimálnej mzdy sa uplatní len v prípade zníženia ustanoveného týždenného pracovného času podľa § 85 ZP. Ak by mal zamestnanec v pracovnej zmluve dohodnutý kratší týždenný pracovný čas podľa § 49 ZP suma hodinovej minimálnej mzdy by sa z dôvodu jeho práce na kratší pracovný čas nezmenila a pre posúdenie prípadného nároku na doplatok do sumy minimálnej mzdy by sa vychádzalo z hodinovej minimálnej mzdy pre ustanovený týždenný pracovný čas na pracovisku zamestnanca.
MINIMÁLNE MZDOVÉ NÁROKY sa uplatňujú u zamestnávateľov, ktorí nemajú mzdové podmienky dohodnuté v kolektívnej zmluve. Sadzby minimálnych mzdových nárokov určujú minimálnu výšku mzdy zamestnanca, ktorá mu prináleží v závislosti od stupňa náročnosti ním vykonávanej práce.
Zamestnávateľ je povinný priradiť každému pracovnému miestu stupeň náročnosti podľa najnáročnejšej pracovnej činnosti, ktorej výkon od zamestnanca vyžaduje, a to v rámci druhu práce dohodnutého v pracovnej zmluve. Zamestnávateľ má povinnosť poskytnúť zamestnancovi doplatok do príslušnej sadzby minimálneho mzdového nároku len v prípade, ak zamestnancom skutočne dosiahnutá mzda je (po odpočítaní plnení, ktoré sa na účely výpočtu doplatku do mzdy nezapočítavajú) nižšia ako porovnávaná suma minimálnej mzdy. Z dosiahnutej mzdy zamestnanca sa odpočítavajú tie plnenia, ktoré sa nepovažujú za mzdu (napr. náhrada mzdy za dovolenku, náhrada za pracovnú pohotovosť) a tzv. vylúčiteľné plnenia, taxatívne vymenované v ZP:
mzda za neaktívnu časť pracovnej pohotovosti na pracovisku
mzda a mzdové zvýhodnenie za prácu nadčas
mzdové zvýhodnenie za prácu vo sviatok
mzdové zvýhodnenie za nočnú prácu
mzdová kompenzácia za sťažený výkon práce.
Všetky ostatné zložky mzdy, ktorými okrem základnej mzdy môžu byť napr. odmeny, prémie, príplatky (za prácu v sobotu alebo nedeľu, v odpoludňajších zmenách), osobné ohodnotenia, sú súčasťou celkovej mzdy zamestnanca, ktorá sa porovnáva s aktuálnou sumou minimálnej mzdy. Cieľom tejto úpravy je, aby zamestnávateľ poskytoval zákonné mzdové zvýhodnenia nad rámec minimálnej mzdy. Do počtu odpracovaných hodín sa na účely výpočtu doplatku nezahŕňajú hodiny práce nadčas a čas neaktívnej časti pracovnej pohotovosti na pracovisku. Pri výpočte doplatku sa postupuje tak, že v prípade zamestnanca, ktorý je odmeňovaný mesačnou mzdou, sa výsledná upravená suma mzdy porovná s príslušnou sumou mesačnej minimálnej mzdy zodpovedajúcou podielu zamestnancom odpracovaného času z mesačného fondu pracovného času.
Ak ide o zamestnanca, ktorý nie je odmeňovaný mesačnou mzdou, upravenú celkovú mzdu zamestnávateľ vydelí počtom odpracovaných hodín (ponížených o hodiny práce nadčas a hodiny neaktívnej časti pracovnej pohotovosti na pracovisku). Výslednú sumu zamestnávateľ porovná so sumou hodinovej minimálnej mzdy pre príslušný ustanovený týždenný pracovný a príslušný stupeň náročnosti práce a vypočíta príslušný doplatok do výšky minimálnej mzdy.
DOPADY ZVÝŠENIA SUMY MINIMÁLNEJ MZDY NA ĎALŠIE PLNENIA
Od výšky minimálnej mzdy sa odvodzujú aj ďalšie veličiny používané v mzdovej učtárni. Výška týchto mzdových veličín sa najčastejšie určuje ako pomerná časť alebo príslušné percento hodinovej minimálnej mzdy v eurách podľa osobitného predpisu, t.j. podľa nariadenia vlády, ktorým sa ustanovuje pre rok 2015. Ide predovšetkým o tieto parametre:
Mzda za čas neaktívnej časti pracovnej pohotovosti na pracovisku (§ 96 ods. 3 ZP), ktorá sa poskytuje zamestnancovi vo výške pomernej časti jeho základnej zložky mzdy, najmenej však vo výške minimálnej mzdy v eurách na hodinu, t.j. počnúc 1. 1. 2015 sa zvyšuje zo sumy 2,0230 eur na sumu 2,1840 eura. Pod pomernou časťou mzdy sa rozumie u mesačne odmeňovaného zamestnanca alikvotná časť mesačnej mzdy, ktorá zodpovedá počtu hodín neaktívnej časti pracovnej pohotovosti na pracovisku a u hodinovo odmeňovaného zamestnanca sadzba hodinovej tarifnej mzdy, ktorá je vynásobená počtom hodín neaktívnej časti pracovnej pohotovosti na pracovisku.
Náhrada za čas neaktívnej časti pracovnej pohotovosti mimo pracoviska (§ 96 ods.
5 ZP), ktorá je najmenej vo výške 20 % minimálnej mzdy v eurách na hodinu, t.j. počnúc
1. 1. 2015 sa zvyšuje zo sumy 0,4046 eura na sumu 0,4368 eura.
Platný alebo pravdepodobný priemerný hodinový zárobok zamestnanca, ktorý je najmenej
vo výške minimálnej hodinovej mzdy pre príslušný stupeň náročnosti práce a pre príslušný
ustanovený týždenný pracovný čas na pracovisku, t.j. počnúc 1. 1. 2015 najmenej vo výške
2,1840 eura (pre 1. Stupeň náročnosti práce a ustanovený pracovný čas 40 hodín týždenne).
Sadzba mzdového zvýhodnenia za prácu nadčas (§ 121 ZP), ktorá sa poskytuje zamestnancovi
najmenej v sume 25 % priemerného zárobku zamestnanca, t.j. počnúc 1. 1. 2015 sa zvyšuje zo sumy 0,50575 eura na sumu 0,5460 eura.
Sadzba mzdového zvýhodnenia za prácu vo sviatok (§ 122 ZP), ktorá sa poskytuje zamestnancovi najmenej v sume 50 % priemerného zárobku zamestnanca. t.j. počnúc 1. 1. 2015 sa zvyšuje zo sumy 1,0115 eura na sumu 1,0920 eura.
Sadzba mzdového zvýhodnenia za nočnú prácu (§ 123 ZP), ktorá sa poskytuje zamestnancovi
najmenej vo výške 20 % minimálnej hodinovej mzdy, t.j. počnúc 1. 1. 2015 sa zvyšuje zo sumy 0,4046 eura na sumu 0,4368 eura. Výška mzdového zvýhodnenia za nočnú prácu vo výške 0,4368 eura za hodinu je najnižšou garantovanou sumou, tzn. že platí aj na pracoviskách, kde je ustanovený týždenný pracovný čas aj menej ako 40 hodín. ZP umožňuje poskytnúť aj priaznivejšiu, vyššiu sumu sadzby jednotlivých mzdových zvýhodnení. Za obdobie nočnej práce sa považuje práca
vykonávaná v čase medzi 22.00 hodinou a 6.00 hodinou (legislatívna zmena od 1. 1. 2013).
Sadzba mzdovej kompenzácie za sťažený výkon práce (§ 124 ZP), t.j. najmenej vo výške 20 % minimálnej hodinovej mzdy, bez ohľadu na dĺžku ustanoveného týždenného pracovného času na pracovisku (t.j. obdobne ako pri príplatku za nočnú prácu). Minimálna výška mzdovej kompenzácie
za sťažený výkon práce nie je záväzná napr. pre dobrovoľne dohodnuté príplatky, ktoré zamestnávateľ poskytuje pri pôsobení iných vplyvov (než sú vplyvy ustanovené v ZP), ktoré zamestnancovi prácu sťažujú alebo zamestnanca negatívne ovplyvňujú alebo ide o pôsobenie zákonom ustanovených faktorov pri nižšej intenzite.
Právna úprava neupravuje zaokrúhľovanie minimálnych súm mzdových zvýhodnení, odvodených
príslušným percentom zo zákonom stanoveného základu. V prípade, že zamestnávateľ bude zaokrúhľovať hodnoty na najbližší eurocent, môže uplatniť len zaokrúhľovanie smerom nahor, napr. ak bude zamestnávateľ vyplácať zamestnancovi príplatok za prácu v noci, bude to suma najmenej vo výške: 0,44, resp. 0,437 eura/hodinu.
AK JE ODMEŇOVANIE ZAMESTNANCOV DOHODNUTÉ V KOLEKTÍVNEJ ZMLUVE,
spodnou garantovanou hranicou priemerného zárobku zamestnanca je suma minimálnej mzdy dohodnutá v kolektívnej zmluve. V prípade, že je priemerný zárobok zamestnanca nižší ako
minimálna mzda dohodnutá v kolektívnej zmluve, na ktorú by zamestnancovi vznikol nárok
v mesiaci, v ktorom nastala potreba priemerný zárobok použiť, zamestnávateľ má povinnosť priemerný zárobok zamestnanca zvýšiť na úroveň minimálnej mzdy, ktorá je v kolektívnej zmluve dohodnutá, a to od platnosti ustanovenia v kolektívnej zmluve. Ak odmeňovanie zamestnancov dohodnuté v kolektívnej zmluve nie je, spodnou garantovanou hranicou priemerného zárobku zamestnanca je sadzba príslušného minimálneho mzdového nároku, ktorú ustanovuje ZP ako násobok hodinovej minimálnej mzdy pri ustanovenom týždennom pracovnom čase 40 hodín a koeficienta minimálnej mzdy, ktorý môže nadobúdať hodnoty od 1,0 po 2,0 v závislosti od stupňa náročnosti pracovného miesta. V prípade, že je priemerný hodinový zárobok zamestnanca nižší ako príslušná sadzba minimálneho mzdového nároku určená so zreteľom na náročnosť práce, je potrebné zvýšiť priemerný zárobok zamestnanca na sumu zodpovedajúcu tomuto minimálnemu mzdovému nároku. Zvýšenie sumy minimálnej mzdy zo súčasných 352 eur mesačne na 380 eur predstavuje nárast o 7,5 %. Uvedená úprava súvisí aj so zámerom vlády zaviesť tzv. odvodovú odpočítateľnú položku.
ODVODOVÁ ODPOČÍTATEĽNÁ POLOŽKA by mala kompenzovať zvýšenie nákladov zamestnávateľov pri nízkopríjmových zamestnancoch znížením vymeriavacieho základu pre
odvod preddavkov na zdravotné poistenie. Pri uplatnení odvodovej odpočítateľnej položky a pri mzde zamestnanca do výšky 380 eur by nemalo dôjsť k nárastu celkovej ceny práce na strane zamestnávateľa a zamestnanec by nemal platiť preddavky na zdravotné poistenie. S rastom hrubého príjmu zamestnanca (po prekročení hranice 380 eur) by sa výška odvodovej odpočítateľnej položky mala postupne znižovať a po dosiahnutí hrubého príjmu vo výške 494 eur by bola v nulovej výške. Návrh zavedenia tohto inštitútu je v legislatívnom procese, takže aký bude celkový mechanizmus fungovania a rozsah dopadu na zamestnancov ešte nie je zrejmý. Preddavky na zdravotné poistenie. S rastom hrubého príjmu zamestnanca (po prekročení hranice 380 eur) by sa výška odvodovej odpočítateľnej položky mala postupne znižovať a po dosiahnutí hrubého príjmu vo výške 494 eur by bola v nulovej výške. Návrh zavedenia tohto inštitútu je v legislatívnom procese, takže aký bude celkový mechanizmus fungovania a rozsah dopadu na zamestnancov ešte nie je zrejmý.
ZÁVER
Právne predpisy stanovujúce minimálnu mzdu zákonom alebo na základe národnej medzisektorovej dohody má v súčasnej dobe 21 krajín EÚ: Belgicko, Bulharsko, Česká republika, Estónsko, Írsko, Grécko, Chorvátsko, Španielsko, Francúzsko, Lotyšsko, Litva, Luxembursko,
Maďarsko, Malta, Holandsko, Poľsko, Portugalsko, Rumunsko, Slovinsko, Slovensko a Spojené kráľovstvo. Od začiatku roka 2015 bude minimálna mzda zavedená aj v Nemecku, ktorá sa už nebude líšiť podľa odvetvia a nebudú ju môcť ovplyvňovať odbory (minimálna mzda bude jednotná, a to vo výške 8,5 eur na hodinu). Inštitút minimálnej mzdy za vykonanú prácu sa v rámci EÚ neuplatňuje už len v 6 krajinách: vo Švédsku, Fínsku, Dánsku, Taliansku, Rakúsku a na Cypre.
Ing. Iveta Matlovičová
(Viac nielen o tejto téme sa dočítate v mesačníku PaM 1/2015)
|
|
|
ČITATELIA SA PÝTAJÚ,ODBORNÍCI ODPOVEDAJÚ |
ROVNOMERNE ROZVRHNUTÝ PRACOVNÝ ČAS
Ustanovený pracovný čas v organizácii je 37,5 hodín týždenne. Zamestnanec, ktorý je odmeňovaný
mesačnou mzdou, má dohodnutý týždenný pracovný čas 30 hodín. Jeho pracovný čas je rozvrhnutý
rovnomerne od pondelka do piatka.
V akej výške mu patrí suma mesačnej minimálnej mzdy za mesiac február 2015?
Ak zamestnanec v mesiaci február 2015 odpracuje celý pracovný fond, t.j. 120 hodín, patrí mu za vykonanú prácu mesačná minimálna mzda najmenej vo výške 303,999 eur, po zaokrúhlení 304,00 eur (380 : 150 x 120).
ČERPANIE DOVOLENKY
Zamestnanec bude čerpať v mesiaci február 2015 dva týždne dovolenku. V mesiaci, v ktorom mal odpracovať 120 pracovných hodín, v skutočnosti odpracuje 60 hodín.
V akej výške mu patrí suma mesačnej minimálnej mzdy za mesiac február 2015?
Fond pracovného času za mesiac február predstavuje pre ustanovený týždenný pracovný čas v organizácii
150 hodín. Vzhľadom k tomu, že zamestnanec neodpracoval celý „svoj“ pracovný fond, ktorý vyplýva
z dohodnutého týždenného pracovného času, mesačná minimálna mzda sa zníži aj v pomere medzi
odpracovanými hodinami a mesačným fondom pracovného času pre ustanovený týždenný pracovný
čas v organizácii. Zamestnancovi v tomto prípade patrí za vykonanú prácu mesačná minimálna mzda
najmenej vo výške 151,999 eur, po zaokrúhlení 152,00 eur (380 : 150 x 60).
TÝŽDENNÝ PRACOVNÝ ČAS
Ustanovený pracovný čas v organizácii je na všetkých pracoviskách 37,5 hodín týždenne. U zamestnávateľa pracujú aj zamestnanci, ktorí majú dohodnutý týždenný pracovný čas 30 hodín.
V akej výške im patrí suma minimálnej hodinovej mzdy?
Vzhľadom k tomu, že je na pracovisku zamestnávateľa ustanovený týždenný pracovný čas s nižším
počtom hodín ako 40 hodín týždenne, minimálna hodinová mzda 2,184 eura sa zvýši v pomere medzi
týždenným pracovným časom 40 hodín a týždenným pracovným časom 37,5 hodín: 2,184 x
40/37,5 = 2,3295 - po zaokrúhlení 2,3296 eura. V tejto výške sa uplatní u všetkých zamestnancov, vrátane
zamestnancov so skráteným pracovným úväzkom.
MESAČNÁ MZDA
Zamestnanec, ktorý je odmeňovaný mesačnou mzdou vo výške 510 eur, pracuje u zamestnávateľa
s ustanoveným týždenným pracovným časom 37,5 hodín týždenne. Jeho pracovný čas je rozvrhnutý
rovnomerne od pondelka do piatka. U zamestnávateľa vykonáva prácu traktoristu, zaradenú do 3.
stupňa náročnosti práce, pre ktorú je sadzba minimálneho mzdového nároku vo výške 532 eur. Fond pracovnej doby za mesiac jún 2015 bol 165 hodín. Zamestnanec si v tomto mesiaci čerpal týždeň dovolenku (37,5 hodín), za ktorú mu bola vyplatená náhrada mzdy, a v sobotu vykonával prácu
nadčas v dĺžke 8 hodín. Za mesiac jún 2015 mu bol vyplatený osobný príplatok vo výške 30 eur.
Aká bude minimálne mzda?
Minimálna mesačná mzda (minimálny mzdový nárok) pre 3. Stupeň náročnosti práce, ktorá zodpovedá
podielu odpracovaného času zamestnanca, je po zaokrúhlení na najbližších 10 eurocentov, vo výške:
(532 : 165 x 127,50) = 411,10 eur.
Výška mzdy zamestnanca je, po odpočítaní plnení, ktoré na účely výpočtu doplatku do minimálnej mzdy do celkovej mzdy nezahŕňajú, 424,10 eur (592,01 – 24,73 – 25,18 – 118,00). Zamestnancovi nárok na doplatok do sumy minimálnej mzdy nevznikne, nakoľko dosiahnutá mzda 424,10 eur je vyššia ako sadzba
minimálneho mzdového nároku pre 3. stupeň náročnosti práce 411,10 eur. Ak by zamestnávateľ zamestnancovi nevyplatil osobný príplatok, bol by povinný mu poskytnúť doplatok do sadzby minimálneho
mzdového nároku a to za všetky zamestnancom odpracované hodiny (vrátane hodín práce nadčas).
Ing. Iveta Matlovičová
(Viac nielen o tejto téme sa dočítate v mesačníku PaM 1/2015)
|
|
|
Čiastka 106/2014
343/2014 Vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podmie
344/2014 Vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky, ktorou sa upravujú podrobnosti o odbornej spôsobilosti pri prácach s výbušninami, výbušnými predmetmi a muníciou
345/2014 Vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky o ohňostrojných prácach
346/2014 Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa dopĺňa vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 465/2013 Z. z. o technických požiadavkách na elektrické zariadenia a elektronické zariadenia v znení vyhlášky č. 196/2014 Z. z.
347/2014 Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa ustanovuje vzor priznania k dani z nehnuteľností, k dani za psa, k dani za predajné automaty a k dani za nevýherné hracie prístroje
348/2014 Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa mení výnos Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky z 10. septembra 2008 č. 09812/2008-OL o minimálnych požiadavkách na personálne zabezpečenie a materiálno-technické vybavenie jednotlivých druhov zdravotníckych zariadení v znení neskorších predpisov
349/2014 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Národnej banky Slovenska č. 4/2008 o predkladaní výkazov, hlásení, prehľadov a iných správ poisťovňami a pobočkami zahraničných poisťovní v znení opatrenia č. 27/2008
350/2014 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia o predkladaní výkazov platobnou inštitúciou, pobočkou zahraničnej platobnej inštitúcie, inštitúciou elektronických peňazí alebo pobočkou zahraničnej inštitúcie elektronických peňazí na štatistické účely
351/2014 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o uzavretí Protokolu o pyrotechnickom vzdelávaní medzi Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky a Ministerstvom vnútra Českej republiky k realizácii Zmluvy medzi Slovenskou republikou a Českou republikou o spolupráci v boji proti trestnej činnosti, pri ochrane verejného poriadku a pri ochrane štátnej hranice
352/2014 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o uzavretí Zmluvy o obchodovaní so zbraňami Príloha k čiastke 106 – k oznámeniu č. 352/2014 Z. z.
Čiastka 107/2014
353/2014 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 99/1963 Zb. Občiansky súdny poriadok v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
354/2014 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 228/2013 Z. z., ktorým sa ustanovuje výška dotácie na obstaranie nájomného bytu, obstaranie technickej vybavenosti a odstránenie systémovej poruchy a výška oprávnených nákladov na obstaranie nájomného bytu
355/2014 Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky o centrálnom registri exekúcií
356/2014 Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre Exportno-importnú banku Slovenskej republiky
357/2014 Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o usporiadaní, označovaní položiek individuálnej účtovnej závierky, obsahovom vymedzení týchto položiek a rozsahu údajov určených z účtovnej závierky na zverejnenie pre Exportno-importnú banku Slovenskej republiky
358/2014 Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky zo 14. novembra 2007 č. MF/24342/2007-74, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a účtovej osnove pre účtovné jednotky, ktoré nie sú založené alebo zriadené na účel podnikania v znení neskorších predpisov
359/2014 Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky z 8. decembra 2011 č. MF/25918/2011-74, ktorým sa ustanovuje rozsah, spôsob, miesto a termíny ukladania výkazu vybraných údajov z individuálnej účtovnej závierky pre účtovné jednotky, ktorými sú poisťovne, pobočky zahraničnej poisťovne, zaisťovne, pobočky zahraničnej zaisťovne, Slovenská kancelária poisťovateľov a Exportno-importná banka Slovenskej republiky v znení opatrenia z 30. októbra 2013 č. MF/14275/2013-74
360/2014 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o uzavretí Protokolu o obavách írskeho ľudu týkajúcich sa Lisabonskej zmluvy Príloha k čiastke 107 – k oznámeniu č . 360/2014 Z. z.
Čiastka 108/2014
361/2014 Zákon o dani z motorových vozidiel a o zmene a doplnení niektorých zákonov
362/2014 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 120/1993 Z. z. o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
363/2014 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 330/1991 Zb. o pozemkových úpravách, usporiadaní pozemkového vlastníctva, pozemkových úradoch, pozemkovom fonde a o pozemkových spoločenstvách v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
364/2014 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov
365/2014 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 322/2003 Z. z. o ochrane zvierat chovaných na farmárske účely v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 368/2007 Z. z.
366/2014 Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 543/2005 Z. z. o Spravovacom a kancelárskom poriadku pre okresné súdy, krajské súdy, Špeciálny súd a vojenské súdy v znení neskorších predpisov
367/2014 Výnos Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorým sa na rok 2015 ustanovuje hodnota služobnej rovnošaty a jej súčastí pre príslušníkov Zboru väzenskej a justičnej stráže
368/2014 Oznámenie Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky o vydaní výnosu o poskytovaní podpory v poľnohospodárstve, potravinárstve, lesnom hospodárstve a rybnom hospodárstve
369/2014 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní strieborných zberateľských euromincí v nominálnej hodnote 10 eur s tematikou Svetové prírodné dedičstvo – Karpatské bukové pralesy
370/2014 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o uzavretí Protokolu medzi Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky a Ministerstvom vnútra Maďarska o zmene a doplnení Protokolu medzi Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky a Ministerstvom vnútra Maďarskej republiky na vykonávanie Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Maďarskej republiky o readmisii osôb na spoločnej štátnej hranici podpísanej v Budapešti 12. septembra 2002
Čiastka 109/2014
371/2014 Zákon o riešení krízových situácií na finančnom trhu a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Čiastka 110/2014
372/2014 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 420/2012 Z. z., ktorým sa ustanovuje národná tabuľka frekvenčného spektra v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 505/2013 Z. z.
Čiastka 111/2014
373/2014 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 747/2004 Z. z. o dohľade nad finančným trhom a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
374/2014 Zákon o pohľadávkach štátu a o zmene a doplnení niektorých zákonov
375/2014 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
376/2014 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov
377/2014 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
378/2014 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa zrušuje nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 229/2003 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti označovania elektrických rúr na pečenie pre domácnosť energetickým štítkom
379/2014 Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podmienky on-line pripojenia elektronickej registračnej pokladnice s informačnými systémami finančnej správy
380/2014 Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o spotrebiteľskom rozhodcovskom konaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov
381/2014 Oznámenie Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky zo 6. decembra 2013 č. 17343/2013/B821-SBPMR/73158-M, ktorým sa ustanovujú kritériá pre vyhodnocovanie žiadostí o poskytnutie dotácie na rozvoj bývania
382/2014 Oznámenie Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb o vydaní výnosu, ktorým sa mení výnos Poštového regulačného úradu č. 1/2012, ktorým sa ustanovuje rozsah regulácie cien a určujú sa maximálne ceny univerzálnej služby a poštového platobného styku pre vnútroštátny poštový styk
383/2014 Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa mení a dopĺňa výnos Ministerstva financií Slovenskej republiky z 28. decembra 2012 č. MF/026991/2012-321, ktorým sa ustanovuje denný limit zostatku finančných prostriedkov v hotovosti pre klientov Štátnej pokladnice v znení výnosu zo 14. mája 2014 č. MF/003114/2014-321
384/2014 Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa mení opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky z 15. decembra 2011 č. MF/26133/2011-74, ktorým sa ustanovuje rozsah, spôsob, miesto a termíny ukladania výkazu vybraných údajov z konsolidovanej účtovnej závierky pre účtovné jednotky, ktorými sú banky, správcovské spoločnosti, dôchodkové správcovské spoločnosti, doplnkové dôchodkové spoločnosti, obchodníci s cennými papiermi, Burza cenných papierov a platobné inštitúcie v znení opatrenia z 11. decembra 2013 č. MF/18020/2013-74
Čiastka 112/2014
385/2014 Zákon o štátnom rozpočte na rok 2015
386/2014 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 401/1990 Zb. o meste Košice v znení neskorších predpisov
387/2014 Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa ustanovuje vzor oznámenia o dátume schválenia účtovnej závierky
388/2014 Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o individuálnej účtovnej závierke a rozsahu údajov určených z individuálnej účtovnej závierky na zverejnenie pre veľké účtovné jednotky a subjekty verejného záujmu
389/2014 Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o individuálnej účtovnej závierke a rozsahu údajov určených z individuálnej účtovnej závierky na zverejnenie pre malé účtovné jednotky
390/2014 Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky zo 16. decembra 2002 č. 23054/2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva v znení neskorších predpisov
391/2014 Oznámenie Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa mení výnos Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky zo 16. decembra 2011 č. 2/2012, ktorým sa ustanovuje typ transferovej licencie pre jednotlivé druhy výrobkov obranného priemyslu
392/2014 Oznámenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o uložení kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa
Čiastka 113/2014
393/2014 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú zvýšené stupnice platových taríf zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme
394/2014 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú zvýšené platové tarify štátnych zamestnancov
395/2014 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 384/2006 Z. z. o výške pracovnej odmeny a podmienkach jej poskytovania obvineným a odsúdeným v znení neskorších predpisov
396/2014 Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovuje index rizika nákladov na zdravotnú starostlivosť na rok 2015
397/2014 Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovuje zoznam farmaceuticko-nákladových skupín na rok 2015
398/2014 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o uzavretí Programu kultúrnej spolupráce na roky 2015 – 2019 medzi Ministerstvom kultúry Slovenskej republiky a Ministerstvom kultúry Čínskej ľudovej republiky
Čiastka 114/2014
399/2014 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 414/2012 Z. z. o obchodovaní s emisnými kvótami a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
400/2014 Opatrenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovuje platový koeficient príslušného štátu
401/2014 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa ustanovujú objektivizované platové koeficienty
402/2014 Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky z 5. decembra 2007 č. MF/25755/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o usporiadaní, označovaní a obsahovom vymedzení položiek individuálnej účtovnej závierky, termíny a miesto predkladania účtovnej závierky pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v znení neskorších predpisov
403/2014 Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky zo 17. decembra 2008 č. MF/27526/2008-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o metódach a postupoch konsolidácie vo verejnej správe a podrobnosti o usporiadaní a označovaní položiek konsolidovanej účtovnej závierky vo verejnej správe v znení neskorších predpisov
404/2014 Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky z 8. augusta 2007 č. MF/16786/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v znení neskorších predpisov
405/2014 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia, ktorým sa ustanovujú národné voľby pre inštitúcie podľa osobitného predpisu
406/2014 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia o predkladaní výkazov platobnými inštitúciami a inštitúciami elektronických peňazí
407/2014 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Národnej banky Slovenska č. 12/2014 o predkladaní výkazov, hlásení a iných správ bankami a pobočkami zahraničných bánk na účely vykonávania dohľadu
Čiastka 115/2014
408/2014 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o prijatí zmien Vykonávacieho predpisu k Dohovoru o udeľovaní európskych patentov (Európskemu patentovému dohovoru)
Čiastka 116/2014
409/2014 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 401/1998 Z. z. o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia v znení neskorších predpisov
410/2014 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovuje výška úhrady diaľničnej známky za úžívanie vymedzených úsekov diaľnic a rýchlostných ciest
411/2014 Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa ustanovuje vzor daňového priznania k dani z motorových vozidiel
412/2014 Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky z 22. novembra 2012 č. MF/21513/2012-31, ktorým sa ustanovuje usporiadanie, obsahové vymedzenie, spôsob, termín a miesto predkladania informácií z účtovníctva a údajov potrebných na účely hodnotenia plnenia rozpočtu verejnej správy v znení opatrenia z 20. novembra 2013 č. MF/22379/2013-31
413/2014 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o uzavretí Programu spolupráce medzi Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky a Ministerstvom vedy, vzdelávania a športu Chorvátskej republiky na roky 2014 – 2017
414/2014 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o prijatí zmien Vykonávacieho predpisu k Madridskej dohode o medzinárodnom zápise ochranných známok a k Protokolu k tejto dohode
Čiastka 117/2014
415/2014 Opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovuje vzor informácie o dôchodkoch zo starobného dôchodkového sporenia
Čiastka 118/2014
416/2014 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 238/2010 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti o podmienkach prenajímania, predaja, zámeny a nadobúdania nehnuteľností Slovenským pozemkovým fondom v znení neskorších predpisov
417/2014 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 668/2004 Z. z. o rozdeľovaní výnosu dane z príjmov územnej samospráve v znení neskorších predpisov
418/2014 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 630/2008 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti rozpisu finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu pre školy a školské zariadenia v znení neskorších predpisov
419/2014 Nariadenie vlády Slovenskej republiky o limitoch výdavkov na obstaranie osobných automobilov štátnymi rozpočtovými organizáciami a štátnymi príspevkovými organizáciami
420/2014 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 299/2007 Z. z. o úprave osobných požitkov poskytovaných duchovným cirkví a náboženských spoločností v znení neskorších predpisov
421/2014 Nariadenie vlády Slovenskej republiky o ustanovení stupnice platových taríf príslušníkov Hasičského a záchranného zboru a príslušníkov Horskej záchrannej služby
|
|
|
VYUŽITIE POTENCIÁLU ĽUDSKÝCH ZDROJOV
SÚČASNÁ DOBA PRINÁŠA OBROVSKÝ TLAK na potrebu väčšej starostlivosti oň, lebo ľudia sú hybnou pákou akéhokoľvek transformačného procesu. Každý podnik na to, aby mohol fungovať a operovať na svojom trhu, musí byť vybavený určitými vstupmi, ktorými sú: materiálne zdroje, finančné zdroje, informačné zdroje, ľudské zdroje. Toto je fakt, ktorý sa stal tak povediac dogmou. Dôvodom je poslanie podnikového riadenia, a síce tieto zdroje čo najefektívnejšie zaobstarať a skombinovať, aby dosiahol konkurenčnú výhodu a prosperoval na trhu.
NAJCENNEJŠÍM ZDROJOM SPOMEDZI VŠETKÝCH SÚ ĽUDIA
Nestačí, keď je podnik vybavený modernými technológiami a technickými prostriedkami, musí mať aj kvalitný ľudský kapitál, lebo bez neho by nemohli byť využité, alebo by nevznikli vôbec.
V rámci tejto problematiky je však potrebné rozlišovať niektoré pojmy, ktoré majú svoj vlastný význam a poslanie:
– Ľudský kapitál znamená zásobu vrodených a v priebehu života jedinca získaných znalostí, schopností, zručností a talentu (dynamická veličinu).
– Ľudské zdroje predstavujú ľudí v pracovnom procese schopných sebarealizácie v činnosti, ktorú vykonávajú na základe vlastného rozhodnutia, vedúcej k produkcii výstupu.
– Ľudský potenciál je spôsobilosť človeka produkovať výrobky a služby, a rovnako pretvárať seba samého.
Termín ľudský potenciál obsahuje prvok dynamickosti, vzťahuje sa k budúcnosti, zatiaľ čo ľudský kapitál sa vzťahuje k súčasnosti.
RIADENIE ĽUDSKÝCH ZDROJOV BY MALO KLÁSŤ DÔRAZ na:
uplatnenie strategického prístupu, v ktorom stratégia ľudských zdrojov je integrovaná do stratégie podniku,
chápanie ľudí ako majetku, do ktorého sa investuje v záujme dosiahnutia cieľov podniku a posilnenia ich záujmu,
záujmy manažmentu,
dosiahnutie oddanosti ľudí k cieľom a hodnotám organizácie,
dosiahnutie pridanej hodnoty za pomoci ľudí, a to prostredníctvom procesu rozvoja ľudských
zdrojov a riadenia pracovného výkonu,
potrebu silnej podnikovej kultúry vyjadrenej deklaráciou vlastného poslania a hodnôt a posilňované za pomoci komunikácie, vzdelávania a procesov riadenia pracovného výkonu.
Pojem ľudský potenciál možno interpretovať aj ako schopnosť poznávať a prehlbovať poznanie určitého druhu a rovnako pretvárať poznanie a schopnosti, návyky, vlastnosti a výsledky v závere takým spôsobom, aby ho bolo možné definovať. Ak má riadiaci pracovník správne ľudský potenciál využívať, musí zákonite rozpoznať najprv jeho poznávaciu schopnosť a až následne sa preklenúť do praktických aktivít. Pre praktické aktivity je však dôležité konanie, ktoré uvádza ľudský potenciál do aktivity a čo je dôležité, umožňuje aj jeho rozvoj, nielen fyzický, ale aj duševný.
ĽUDSKÝ POTENCIÁL JE TVORENÝ DVOMI ROVINAMI: poznávacou a konatívnou.
Často sa však ľudia sústreďujú na tú prvú a ku tej akčnej – konatívnej sa už nedostávajú. Je to hendikep, ktorý treba odstraňovať, ak ho manažment odhalí, pretože aj konanie je dôležitým zdrojom poznania. Rozumieme len tomu, čo prakticky uskutočníme, odskúšame. Ďalej možno ľudský potenciál rozdeliť v rámci poznávacej roviny na pozitívnu a negatívnu zložku.
Pozitívna zložka obsahuje voľný potenciál, potenciál sebareflexie a pozitívnej sebapremeny.
Voľný potenciál predstavuje schopnosť využívať vôľu, sebaovládanie, schopnosti self managementu a schopnosti proaktívne konať. Potenciál sebareflexie predstavuje schopnosť bdelého sebapozorovania, schopnosť uvedomiť si seba samého a interakcie samého seba s okolím.
Potenciál pozitívnej sebapremeny predstavuje schopnosť osvojiť si pozitívne myslenie a postoje.
Pre efektívne, zmysluplné poznávacie a výkonné aktivity má súbor týchto troch zložiek veľmi veľký význam. Zložky samotné sa navzájom prelínajú, prepájajú a do značnej miery rozhodujú o tom, ako sa bude ľudský potenciál na základe efektívne realizovaných aktivít ďalej rozvíjať a využívať druhú – konatívnu zložku potenciálu.
Negatívna zložka poznávacej roviny obsahuje:
– voľný potenciál – impulzívnosť,
– potenciálna sebareflexia - stav nerealistického vnímania seba samého,
– potenciál pozitívnej sebapremeny - sklon k negatívnym emóciám.
Impulzívnosť predstavuje podvedomú, živelnú spontánnu aktivitu alebo naopak, pasivitu, pri ktorej človek reaguje na základe emocionálneho postoja.
Nerealistické vnímanie seba je stav človeka žijúceho v omyle. Nedokáže si o sebe vytvárať reálnu predstavu, lebo odmieta informácie, ktoré by mu tento omyl vyvrátili.
Sklon k negatívnym emóciám je stav, keď človek koná zlo vedome.
Závisí od mnohých faktorov, v akom pomere sa prejavujú zložky potenciálu ľudí. Ide o determinanty, ako skúsenosti, vplyv vonkajšieho prostredia, rodina, priatelia či spolupracovníci. Človek sa teda môže stať rovnako sebeckým, ako altruistickým, dobrým či zlým, optimistom či pesimistom.
No vzhľadom na možnosti, akými disponuje, nemusí v tomto vývoji zostávať pasívny. Pozitívna sebapremena prináša človeku nadhľad. Vďaka tomu získava možnosť rozpoznávať širšie aj vzdialenejšie kontexty javov a vecí. Ako je to so sklonom k negatívnym emóciám? Má až patologické následky na človeka, môže sa prejaviť poškodzovaním seba aj okolia, svojej vlastnej osobnosti, či podniku. Dôsledky takéhoto konania môžu byť katastrofálne. Treba vedieť identifikovať prejavy tohto potenciálu, pomenovať ich a riešiť ich elimináciu a zároveň vylúčiť všetko, čo by takémuto vnímaniu a konaniu mohlo dať podnet.
KONANTÍVNY ĽUDSKÝ POTENCIÁL je tvorený spektrom prvkov, ktorých rozpätie sa neustále vyvíja, dopĺňa o nové prvky a naopak, zužuje o neaktívne. K pretrvávajúcim patria:
Pamäťová zložka: schopnosť človeka zapamätať si určité množstvo údajov a ľuďoch, materiáloch, surovinách, zákazníkoch atď. a zároveň dokázať zapamätané údaje pohotovo „vytiahnuť“ z pamäte v príslušných súvislostiach.
Zložka praktického konania – schopnosť vykonávať prakticky určitú činnosť, duševnú aj manuálnu, vedieť tiež improvizovať za účelom praktického konania.
Zložka fyzickej výkonnosti a odolnosti – fyzická zdatnosť človeka a jej dlhodobé udržiavanie,
Zložka intuície a kreativita – schopnosť uvažovať v súvislostiach, či uvažovať inovatívne a tvorivo.
Sociálna zložka – dispozícia emocionálnou inteligenciou a o schopnosť empatie.
Jazyková zložka – znalosť a aktívna schopnosť používať cudzie jazyky.
Odborno-znalostná zložka – schopnosť osvojiť si a použiť znalosti v odbore.
Organizačno–riadiaca zložka – schopnosť koordinovať akciu a ľudí, prostredníctvom prípravy, organizovania a vedenia.
Kreatívna zložka – schopnosť koncepčnej a systémovej práce za účelom naplnenia dlhodobých cieľov.
Vodcovská zložka – schopnosť efektívne a úspešne viesť, nadchnúť ľudí, získať si ich pre určité poslania.
KEĎŽE ĽUDIA SÚ INDIVIDUALITY S VLASTNÝMI ŠPECIFIKAMI, u nikoho sa rovnako neprejavuje ani jeden z potenciálov. U niekoho môže byť niektorý potenciál skrytý, u druhého sa zas naplno prejavujú obidva a podobne. Je preto dôležité, aby sa podarilo všetko skryté objaviť, pretaviť na hmatateľné, aby každý človek vedel o svojom potenciáli a mal snahu pracovať s ním a rozvíjať ho. Ako na to? Môže si človek pomôcť sám, alebo potrebuje pomoc od iného? Odhaliť skrytý potenciál je možné vtedy, ak človeka pozorujeme, on sa svojim správaním prejavuje. Kto vie, čo má pozorovať, dokáže odhaliť signály potenciálu, ale aj prekážky brániace jeho využitiu.
DO AKEJ MIERY MANAŽÉR POZNÁ A VYUŽÍVA INŠTITÚT POTENCIÁLU?
Ľudia sú do pracovných pozícií zaradení podľa svojho nadobudnutého vzdelania hodnotení sú podľa toho, čo a ako robia. O ich potenciál sa nikto zväčša nezaujíma. Tak vzniká situácia, že jednotlivec sám spoznáva a rozvíja svoj potenciál takpovediac intuitívne. Je správne, že je človek na to sám? Pre človeka samotného určite. Existuje však možnosť, že toto povznášanie manažuje aj niekto iný, kto dokáže jednotlivé potenciály a ich reálnu úroveň u druhého jedinca rozpoznať a riadiť. Na to však človek potrebuje získavať skúsenosti, alebo musí stavať lepšie využívanie a rozvíjanie potenciálov tých druhých na rozvíjaní a poznávaní seba samého. V konečnom dôsledku všetka zodpovednosť ale aj mnohé benefity zostávajú na pleciach riadiaceho pracovníka, ktorá vďaka vlastnému príkladu – sebapoznávaniu a sebarozvoju – môže byť ostatným osobným príkladom, pretože získava skúsenosti, môže radiť a to nielen teoreticky ale aj prakticky, môže vytvárať podmienky, povzbudzovať aj podporovať. Ale je potrebné zdôrazniť, že pre tento rozvoj a identifikáciu a využívanie potenciálu svojich spolupracovníkov manažérovi tieto danosti nestačia. Nestačí len sebarozvíjať a ísť príkladom, pokiaľ nekomunikujeme s okolím. A tak aj manažér, ktorí chce využívať potenciál svojich podriadených, musí s nimi intenzívne spolupracovať. Platí zásada, že všetko, čo eliminuje pesimizmus a iné negatívne emócie, je potrebné pre rozpoznávanie a definovanie rôznych dimenzií ľudského potenciálu využiť.
Ing. Oľga Poništiaková, PhD.
Použitá literatúra
MICHAEL ARMSTRONG: Řízení lidských zdrojů. Grada, 2007
|
|
|
Január 2015
Daň z príjmov |
15. 1. – štvrtok |
odvod dane vyberanej zrážkou z tých príjmov, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane |
odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane |
do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru |
odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti za december 2014 |
DPH |
20. 1. - utorok |
predloženie žiadosti o registráciu pre DPH zdaniteľnou osobou, ktorej obrat za najviac 12 predchádzajúcich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov dosiahol v decembri 2014 49 790 € |
26. 1. – pondelok |
podanie súhrnného výkazu k DPH za december 2014 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných presiahla v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku 50 000 € |
podanie súhrnného výkazu k DPH za 4. štvrťrok 2014 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných nepresiahla v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku 50 000 € |
podanie kontrolného výkazu k DPH za december 2014 len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac) |
podanie kontrolného výkazu k DPH za 4. štvrťrok 2014 len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny štvrťrok) |
podanie daňového priznania k DPH za december 2014 len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac) |
podanie daňového priznania k DPH za 4. štvrťrok 2014 len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny štvrťrok) |
splatnosť DPH za december 2014 pre platiteľov s mesačnou daňovou povinnosťou |
splatnosť DPH za 4. štvrťrok 2014 pre platiteľov so štvrťročnou daňovou povinnosťou |
Spotrebné dane |
26. 1. – pondelok |
podanie daňového priznania a splatnosť spotrebnej dane z alkoholických nápojov, tabakových výrobkov, minerálneho oleja, elektriny, uhlia a zemného plynu za december 2014 (platitelia DPH len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne) |
Poistné |
8. 1. – štvrťrok |
splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušnej zdravotnej poisťovne, splatnosť poistného na nemocenské poistenie, starobné a invalidné poistenie a na poistenie v nezamestnanosti pre samostatne zárobkovo činné osoby za december 2014 v prípade povinnej aj dobrovoľnej účasti na sociálnom poistení |
splatnosť poistného na sociálne poistenie z vymeriavacieho základu zamestnancov s nepravidelným príjmom za december 2014 |
do výplatného termínu |
splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní, splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za december 2014 |
|
|
|
Názov krajiny
|
Názov meny
|
Mena
|
2.1.
|
5.1.
|
6.1.
|
7.1.
|
8.1.
|
9.1.
|
12.1.
|
USA |
americký dolár
|
USD
|
1,2043
|
1,1915
|
1,1914
|
1,1831
|
1,1768
|
1,1813
|
1,1804
|
Japonsko |
japonský jen
|
JPY
|
145,21
|
143
|
141,69
|
141,17
|
141
|
140,81
|
140,56
|
Bulharsko |
lev
|
BGN
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
Česká republika |
česká koruna
|
CZK
|
27,693
|
27,676
|
27,695
|
27,783
|
27,865
|
28,062
|
28,287
|
Dánsko |
dánska koruna
|
DKK
|
7,4434
|
7,441
|
7,4414
|
7,4421
|
7,4398
|
7,4393
|
7,4391
|
V. Británia |
anglická libra
|
GBP
|
0,78
|
0,7827
|
0,7842
|
0,7823
|
0,7811
|
0,7799
|
0,7791
|
Maďarsko |
maďarský forint
|
HUF
|
318,75
|
318,32
|
319,32
|
319,53
|
317,05
|
317,39
|
318,03
|
Poľsko |
poľský zlotý
|
PLN
|
4,3053
|
4,2979
|
4,3075
|
4,3108
|
4,2902
|
4,2699
|
4,2765
|
Rumunsko |
rumunský leu
|
RON
|
4,502
|
4,4975
|
4,499
|
4,4978
|
4,4878
|
4,4892
|
4,4833
|
Švédsko |
švédska koruna
|
SEK
|
9,4702
|
9,4882
|
9,4208
|
9,3989
|
9,434
|
9,4883
|
9,541
|
Švajciarsko |
švajčiarsky frank
|
CHF
|
1,2022
|
1,2016
|
1,2014
|
1,2011
|
1,201
|
1,201
|
1,201
|
Nórsko |
nórska koruna
|
NOK
|
9,042
|
9,1075
|
9,1795
|
9,15
|
9,028
|
9,0605
|
9,1275
|
Chorvátsko |
chorvátska kuna
|
HRK
|
7,6713
|
7,6738
|
7,674
|
7,6753
|
7,6745
|
7,678
|
7,6785
|
Rusko |
ruský rubeľ
|
RUB
|
70,461
|
70,388
|
74,91
|
75
|
72,3732
|
72,891
|
73,9104
|
Turecko |
turecká líra
|
TRY
|
2,8332
|
2,7869
|
2,7732
|
2,7547
|
2,7181
|
2,7154
|
2,709
|
Austrália |
austrálsky dolár
|
AUD
|
1,4841
|
1,4755
|
1,464
|
1,466
|
1,4518
|
1,4506
|
1,4498
|
Brazília |
brazílsky real
|
BRL
|
3,2433
|
3,2334
|
3,2159
|
3,1679
|
3,1774
|
3,1389
|
3,1354
|
Kanada |
kanadský dolár
|
CAD
|
1,4069
|
1,4041
|
1,4014
|
1,3996
|
1,3905
|
1,3963
|
1,4043
|
Čína |
čínsky jüan
|
CNY
|
7,4759
|
7,4111
|
7,4022
|
7,3512
|
7,3152
|
7,3321
|
7,3194
|
Hongkong |
hongkongský dolár
|
HKD
|
9,3402
|
9,2409
|
9,2376
|
9,1743
|
9,1265
|
9,1593
|
9,1518
|
Indonézia |
indonézska rupia
|
IDR
|
15073,02
|
15027,69
|
15093,06
|
15041,65
|
14877,39
|
14925,34
|
14878,94
|
India |
indická rupia
|
INR
|
76,3
|
75,6156
|
75,74
|
74,7423
|
73,63
|
73,6233
|
73,3784
|
Južná Kórea |
juhokórejský won
|
KRW
|
1332,24
|
1323,73
|
1311,72
|
1304,28
|
1291,62
|
1290,29
|
1281,23
|
Mexiko |
mexické peso
|
MXN
|
17,8537
|
17,695
|
17,7781
|
17,4803
|
17,3087
|
17,319
|
17,2955
|
Malajzia |
malajzijský ringgit
|
MYR
|
4,2349
|
4,2215
|
4,255
|
4,2376
|
4,189
|
4,2054
|
4,2105
|
Nový Zéland |
novozélandský dolár
|
NZD
|
1,5609
|
1,5515
|
1,5378
|
1,5275
|
1,5113
|
1,5115
|
1,5222
|
Filipíny |
filipínske peso
|
PHP
|
53,961
|
53,674
|
53,624
|
53,363
|
52,908
|
53,09
|
53,032
|
Singapur |
singapurský dolár
|
SGD
|
1,6
|
1,592
|
1,5905
|
1,5844
|
1,5753
|
1,5789
|
1,5775
|
Thajsko |
thajský baht
|
THB
|
39,69
|
39,297
|
39,221
|
38,912
|
38,693
|
38,846
|
38,817
|
Južná Afrika |
juhoafrický rand
|
ZAR
|
14,0435
|
13,9739
|
13,9771
|
13,8588
|
13,6912
|
13,6655
|
13,6056
|
Izrael |
izraelský šekel
|
ILS
|
4,7291
|
4,712
|
4,714
|
4,6835
|
4,674
|
4,6614
|
4,6688
|
|
|
|
NAJVIAC ČÍTANÉ TÉMY A PUBLIKÁCIE |
Poradca č. 5/2015 (XII/2014)
- Zákon o DPH s komentárom - JUDr. Alena Zuziková
Poradca č. 6-7/2015 (XII/2014)
- Zákon o dani z príjmov s komentárom - Ing. Miroslava Brnová, Ing. Michaela Vidová, Ing. Zuzana Vincúrová
Dane, účtovníctvo – vzory a prípady (DÚVaP), č. 1/2015 (XII/2014)
- Základ dane z príjmov - úprava – Ing. Jana Bielená, Ing. Marta Boráková
- Daňová povinnosť z pohľadu DPH – Ing. Naďa Vašková
Verejná správa – (VS), č. 1/2015 (I/2015)
- Daň z nehnuteľnosti na rok 2015 – Irena Bubeníková
- Oprava chýb minulých účtovných období – Ing. Ján Mintál
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 1/2015 (I/2015)
- Čerpanie materského príspevku otcom – Ing. Dušan Dobšovič
- Dohoda o zvyšovaní kvalifikácie – Mgr. Martina Kovalčíková.
- Výkon sociálnej práce
Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č.1/2015 (XII/2014)
- Prerušované odpisovanie PÚ - Ing. Jarmila Strählová
- Nové tlačivá pre závislú činnosť na rok 2015 - Ing. Zuzana Cingelová
1 000 riešení, č. 1/2015 (XII/2014)
- Zákon o dani z príjmov, Obchodný zákonník
- Dane v praxi
- Mzdy a odvody
- Zákonník práce
PRIPRAVUJEME
Poradca č. 8/2015 (I/2015)
- Daňový poriadok – úplné znenie zákona s komentárom
Dane, účtovníctvo – vzory a prípady (DÚVaP), č. 2/2015 (I/2015)
- Zákon o dani z príjmov - novela
- Odpisy
Verejná správa – (VS), č. 2-3/2015 (I/2015)
- Peňažné prostriedky na kúpu motorového vozidla
- Daňové priznanie nepodnikateľských subjektov
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 2/2015 (I/2015)
- Daňové priznanie za zdaňovacie obdobie
- Úrazové poistenie
Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č.2/2015 (I/2015)
- Daňové priznanie
- Daňový poriadok
1 000 riešení, č. 2/2015 (I/2015)
- Daňový poriadok
- Právo a podnikateľ
- Účtovníctvo
- ZDP, DPH
- Zákonník práce
|
|
|
Novela zákona o ZDP
Od 1.januára 2015 nadobudne účinnosť rozsiahla novela zákona o dani z príjmov. Zmeny, ktoré prináša sú orientované na konsolidáciu verejných financií, posilňovanie daňovej spravodlivosti ale aj na podporu podnikateľských subjektov rozvíjajúcich vlastný výskum a vývoj. Ďalšou zásadnou novinkou sú rozsiahle zmeny v odpisovaní hmotného majetku. Čím je limitovaná vstupná cena osobného automobilu? Aké iné zmeny nás čakajú?
Zákon o dani z príjmov - úplné znenie zákona s komentárom
mesačník Poradca 6-7/2015 (A5,cca 400 str.)
Aktualizácia I/7 - úplné znenie zákona
Aktualizácia I/7(A5, 136 str.)
Zákon o dani z príjmov - novela - príklady a riešenia problémov
mesačník 1000 riešení 1/2015 (A5, 88 str.)
BALÍČEK Novela zákona o ZDP obsahuje:
Poradca 6-7/2015 + Aktualizácia I/7 + 1000 riešení 1/2015
Cena balíčka je 13,90 €.
Cena balíčka s 30 % zľavou je 9,70 €.
Ušetríte 4,20 €.
Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.
Zmeny v účtovníctve po novom
Od 1. 1. 2015 vstupuje do platnosti zákon o účtovníctve. Zmeny, ktoré nadobudnú účinnosť sa týkajú hlavne zatriedenia účtovných jednotiek do skupín podľa veľkosti. Kedy je účtovná jednotka povinná zmeniť zatriedenie do inej veľkostnej skupiny? Čo patrí do čistého výnosu? Kto je subjekt verejného záujmu? Nielen na tieto otázky odpovieme účtovníkom, ekonómom, daňovým poradcom, audítorom v našich publikáciách.
Novela zákona o účtovníctve platná o 1. 1. 2015 - príspevok
mesačník DUO 1/2015 (A5, 80 str.)
Zákon o účtovníctve - úplné znenie zákona<
Aktualizácia I/7(A5, 136 str.)
Zákon o účtovníctve - príspevok
mesačník DUVaP 1/2015 (A5, 176.)
BALÍČEK Zmeny v účtovníctve po novom obsahuje:
DUO 1/2015 + Aktualizácia I/7 +
DÚVaP 1/2015
Cena balíčka je 14,30 €.
Cena balíčka s 30 % zľavou je 10 €.
Ušetríte 4,30 €.
Ceny balíčkov sú konečné, vrátane DPH a distribučných nákladov.
Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.
Balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@poradca.sk
RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY TELEFONICKY, PRÍPADNE EMAILOM DENNE OD 9:00 DO 15:00
Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty.
E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina.
- Tieto e-mailové noviny Vám boli doručené výlučne na základe žiadosti o zasielanie e-mailových novín.
- Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len pre vlastné účely, nesmú býť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!
|
|
|
Adresa: |
|
E-mail: |
ExiCon, s. r. o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
|
|
objednavky@exicon.eu
|
|
IČO: 44853530
DIČ: 2022854900
IČ DPH: SK2022854900
|
|
|
|
|
|
Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 51548/L. |
|
|
V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadal(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite prosím správu s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.eu, následne budete vyraden(á) z databázy príjemcov e-mailových novin.
|
Copyright (c) Exicon s.r.o., 2011 |