|
TÉMA NOVÍN ČO PRINÁŠA NOVELA ZÁKONA O DDS? |
PODMIENKY VZNIKU NÁROKU NA DOPLNKOVÝ STAROBNÝ DÔCHODOK -
podľa doposiaľ platnej legislatívy vznikol účastníkovi, ktorý požiadal doplnkovú dôchodkovú spoločnosť o vyplácanie doplnkového starobného dôchodku, nárok na jeho výplatu v prípade, ak doplnkové dôchodkové sporenie (ďalej DDS) trvalo aspoň minimálne obdobie určené dávkovým plánom a dovŕšil potrebný vek určený dávkovým plánom.
Minimálne obdobie doplnkového dôchodkového sporenia nesmelo byť kratšie ako 10 rokov a potrebný vek nesmel byť nižší ako 55 rokov. Ak účastník najneskôr ku dňu podania žiadosti o vyplácanie doplnkového starobného dôchodku dovŕšil vek potrebný na nárok na starobný dôchodok, považovala sa podmienka minimálneho obdobia doplnkového
dôchodkového sporenia za splnenú. Dovŕšenie veku potrebného na nárok na starobný dôchodok bol povinný preukázať samotný účastník sporenia. NR SR schválila 13. 9. 2013 veľkú novelu zákona o doplnkovom dôchodkovom sporení (ďalej DDS) číslo 318/2013. Podľa novej právnej úpravy vznikne sporiteľovi nárok na doplnkový starobný dôchodok až
po splnení niektorej z nasledujúcich podmienok:
ak mu vznikol nárok na predčasný starobný dôchodok podľa § 67 zákona č. 461/2003 Z. z.
o sociálnom poistení v z.n.p,
ak mu vznikol nároku na riadny starobný dôchodok,
dovŕšením veku 62 rokov.
DÁVKOVÉ PLÁNY - neoddeliteľnou súčasťou všetkých doterajších účastníckych zmlúv bol dávkový plán, v ktorom boli priamo vymedzené práva, povinnosti a nároky účastníkov.
Dávkový plán musel obsahovať najmä
a) druhy vyplácaných dávok,
b) minimálne obdobie doplnkového dôchodkového sporenia a potrebný vek na vyplácanie doplnkového starobného dôchodku a doplnkového výsluhového dôchodku,
c) podmienky prerušenia doplnkového dôchodkového sporenia,
d) spôsob určenia sumy dočasného doplnkového starobného dôchodku a dočasného doplnkového výsluhového dôchodku,
e) lehotu a spôsob výplaty dávok,
f) záväzok doplnkovej dôchodkovej spoločnosti previesť sumu na osobnom účte účastníka do poisťovne, ak účastník požiada o tento prevod, ako aj podmienky tohto prevodu a
g) podmienky prevodu príspevkov do inej doplnkovej dôchodkovej spoločnosti a podmienky prestupu účastníka z jedného príspevkového doplnkového dôchodkového fondu do iného príspevkového doplnkového dôchodkového fondu tej istej doplnkovej dôchodkovej spoločnosti.
Uvedený plán nesmel podmieňovať práva účastníka ani povinnosti doplnkovej dôchodkovej spoločnosti skutočnosťami, ktoré sťažovali alebo znemožňovali uplatňovanie práv účastníka
priznaných zákonom a inými všeobecne záväznými právnymi predpismi. Zmeny a doplnenia dávkového plánu boli súčasťou účastníckej zmluvy len vtedy, ak s týmito zmenami a doplneniami účastník vyjadril písomný súhlas. Súčasťou nových účastníckych zmlúv, ktoré budú uzatvorené po 1. 1. 2014, už nebudú dávkové plány. Nároky účastníkov bude upravovať priamo zákon.
OBNOVENIE DAŇOVEJ ÚĽAVY - v súčasnosti klienti doplnkových dôchodkových
spoločností nemajú žiadnu daňovú úľavu. Pri sporení v doplnkovej dôchodkovej
spoločnosti budú klienti po nadobudnutí účinnosti spomínanej novely zákona opäť zvýhodnení.
Svoj základ dane si od 1. 1. 2014 môžu znížiť o zaplatené príspevky, najviac však do výšky 180 € ročne (čím na dani ušetria ročne 34,20 €). Prvýkrát si túto daňovú úľavu budú
môcť uplatniť v roku 2015 za zdaňovacie obdobie od 1. 1. – 31. 12. 2014. Táto zmena sa však bude týkať len tých účastníkov, ktorí si zmluvu uzatvoria až po 1. 1. 2014, resp. tých účastníkov, ktorí príjmu nové podmienky doplnkového dôchodkového sporenia uvedené v zákone. Klienti, ktorí si budú chcieť uplatniť daňovú úľavu, súčasne nemôžu mať uzatvorenú žiadnu inú účastnícku zmluvu so „starými“ podmienkami. V prípade, že budú mať od 1. 1. 2014 uzatvorených viacero zmlúv o DDS a majú záujem o uplatnenie daňovej úľavy, budú musieť prijať nové podmienky vo všetkých uzatvorených zmluvách.
V prípade ak si daňovník vyberie zo systému svoje príspevky v podobe predčasného výberu (o ňom budeme písať v ďalšej časti článku) po tom, ako si uplatnil daňovú výhodu, do troch zdaňovacích období je povinný sumu, ktorú si uplatnil ako daňovú výhodu, doplatiť zvýšením základu dane.
ZMENY VO VYPLÁCANÍ VÝSLUHOVÉHO DÔCHODKU - podľa doposiaľ platnej
právnej úpravy účastníkovi, ktorý požiadal doplnkovú dôchodkovú spoločnosť o vyplácanie doplnkového výsluhového dôchodku, sa tento dôchodok vyplácal, ak DDS trvalo
aspoň minimálne obdobie, ktoré nesmelo byť kratšie ako päť rokov z dôvodu výkonu prác, ktoré boli zaradené na základe rozhodnutia orgánu na ochranu zdravia do kategórie 3 a 4, alebo z dôvodu výkonu prác tanečného umelca alebo hráča na dychový
nástroj a dovŕšil potrebný vek, ktorý nesmel byť nižší ako 40 rokov. Po novelizovaní vyššie uvedeného zákona účastníkovi, ktorý požiada doplnkovú dôchodkovú spoločnosť o vyplácanie doplnkového výsluhového dôchodku po 1. 1. 2014, sa tento dôchodok vypláca, ak obdobie, za ktoré zamestnávateľ platil príspevky za tohto zamestnanca z dôvodu výkonu práce pri skončení výkonu práce zaradenej na základe rozhodnutia orgánu štátnej správy na úseku verejného zdravotníctva do tretej kategórie alebo štvrtej kategórie podľa § 31 zákona č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov alebo zamestnancom, ktorý je umelec vykonávajúci profesiu tanečníka bez ohľadu na štýl a techniku v divadlách a súboroch alebo zamestnancom, ktorý je hudobný umelec vykonávajúci profesiu hráča na dychový nástroj, trvalo najmenej 10 rokov a účastník dovŕšil 55 rokov veku. Táto zmena sa dotkne aj sporiteľov,
ktorí nepristúpia na nové podmienky.
ODSTUPNÉ - účastníci DDS, ktorým dnes v zmysle platných dávkových plánov vznikol nárok na odstupné, mohli o túto dávku požiadať. V tejto súvislosti je potrebné si uvedomiť, že odstupné nebolo považované za štandardnú dávku. Ide o porušenie zmluvných podmienok, pri ktorom sa sporiteľovi vyplatí len 80 % z jeho celkového osobného účtu. Novela zákona zrušila vyplácanie odstupného. V jeho znení už táto dávka nefiguruje. Sporitelia, ktorí nepristúpia na nové podmienky a ktorých účasť sa bude naďalej posudzovať podľa pôvodného dávkového plánu, ktorý je súčasťou ich zmluvy, môžu i naďalej požiadať o odstupné, ak im na túto dávku v zmysle dávkového plánu vznikol nárok.
Je potrebné si uvedomiť, že ak účastník sporenia napr. v priebehu roka 2014 požiada o výplatu odstupného a následne si uzatvorí novú účastnícku zmluvu, táto nová zmluva sa už bude riadiť novými podmienkami platnými pre zmluvy uzatvorené po 1. 1. 2014.
PREDČASNÝ VÝBER - novela zákona zavádza novú dávku „Predčasný výber“. Účastník, ktorý nesplnil podmienky pre vyplácanie doplnkového starobného dôchodku alebo
výsluhového dôchodku, môže požiadať o predčasný výber. Pri tejto dávke má uvedený klient nárok na vyplatenie tej časti nasporenej sumy (a výnosov z nej), ktoré si sám odviedol na doplnkové DDS. Príspevky zamestnávateľa a výnosy z týchto príspevkov zostanú na účte až dovtedy, kým klientovi nevznikne nárok na doplnkový starobný dôchodok.
Predčasný výber je možné vyplatiť iba raz v priebehu desiatich rokov trvania účastníckej zmluvy, pričom prvýkrát môže byť predčasný výber vyplatený po uplynutí 10 rokov odo dňa uzatvorenia tejto účastníckej zmluvy. Vyplatením predčasného výberu zmluva nezaniká (sporiteľ môže v sporení pokračovať na tej istej zmluve). Požiadať o predčasný výber môže len sporiteľ, ktorý pristúpi na nové podmienky, platné po 1. 1. 2014, a súčasne splní všetky vyššie uvedené podmienky vzniku nároku na predčasný výber. Napr. ak klient uzatvoril účastnícku zmluvu so spoločnosťou 1. 6. 2007, nárok na predčasný výber mu vznikne najskôr po uplynutí 10 rokov odo dňa podpísania, teda o predčasný výber môže požiadať najskôr 1. 6. 2017. Ak si sporiteľ uplatňoval daňovú úľavu a následne požiada o predčasný výber, je povinný celú výšku uplatnenej daňovej úľavy vrátiť a to najneskôr do troch rokov od skončenia zdaňovacieho obdobia, v ktorom bola táto suma vyplatená.
KONFLIKT ZÁUJMOV - hlavným zámerom ustanovení o konflikte záujmov je stanoviť povinnosť predchádzať konfliktom záujmov medzi doplnkovými dôchodkovými spoločnosťami, medzi členmi ich štatutárnych orgánov, zamestnancami alebo osobami s nimi spojenými vzťahom. V novelizovanom zákone sa špeciálne vymedzila povinnosť identifikovať a predchádzať konfliktu záujmov medzi doplnkovou dôchodkovou spoločnosťou a skupinou s úzkymi väzbami, do ktorej patrí. Dôvodom je veľká angažovanosť niektorých doplnkových dôchodkových spoločností voči vlastnej skupine a potreba špeciálnej pozornosti pre tieto prípady. Do jeho znenia sa zapracovali nové požiadavky týkajúce sa konfliktu záujmov v súlade s tým, ako je táto problematika riešená v zákone č. 203/2011 Z. z. o kolektívnom investovaní, ktoré ustanovujú doplnkovej dôchodkovej spoločnosti povinnosť predchádzať
konfliktu záujmov medzi doplnkovými dôchodkovými spoločnosťami, medzi členmi ich štatutárnych orgánov, zamestnancami alebo osobami s nimi spojenými vzťahom kontroly
a medzi účastníkmi a poberateľmi dávok. Ustanovuje tiež kritériá, z ktorých by mala pri identifikácií konfliktu záujmov vychádzať doplnková dôchodková spoločnosť. Ide najmä o potenciálnu finančnú motiváciu vedúcu k uprednostneniu vlastného záujmu pred záujmom účastníkov alebo poberateľov dávok alebo motivácia smerujúca k uprednostňovaniu jedného účastníka alebo poberateľa dávky na úkor iného, t. j. k nerovnakému zaobchádzaniu s účastníkmi a poberateľmi dávok. V novej právnej úprave sa nahradila výnimka, ktorá dovoľovala uzatvárať obchody súvisiace s majetkom v dôchodkovom fonde s vybranými PO, ak išlo o podielové fondy, výnimkou na všetky obchody, pri ktorých doplnková dôchodková spoločnosť zabezpečí a je schopná preukázať, že sú vykonané vo výhradnom
záujme účastníkov a poberateľov dávok. Ide o postup, ktorý je podobný právnej úprave v zákone č. 203/2011 Z. z., na základe ktorého: „aktíva sa investujú v najlepšom záujme členov a poberateľov. V prípade možného konfliktu záujmov, inštitúcia alebo subjekt, ktorý spravuje portfólio, zabezpečí, že sa investícia urobí vo výhradnom záujme členov a poberateľov“. Kľúčové informácie - podľa novej právnej úpravy je doplnková dôchodková spoločnosť povinná zostaviť o každom spravovanom príspevkovom doplnkovom dôchodkovom fonde kľúčové informácie, ktorých obsah, štruktúru,
formu, podmienky a spôsob ich priebežnej aktualizácie a lehoty na ich zverejnenie ustanoví opatrenie, ktoré vydá Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR po dohode s Národnou bankou Slovenska.
Kľúčové informácie musia byť zostavené bez použitia odbornej terminológie, musia byť pravdivé, zrozumiteľné, v súlade s príslušnými časťami štatútu doplnkového dôchodkového fondu a účastníckej zmluvy a nesmú byť zavádzajúce.
Doplnková dôchodková spoločnosť je povinná bezplatne poskytnúť kľúčové informácie záujemcovi o doplnkové dôchodkové sporenie, a to v dostatočnom časovom predstihu pred uzatvorením účastníckej zmluvy. Táto spoločnosť je povinná bezplatne poskytnúť finančnému agentovi podľa § 6 zákona č. 186/2009 Z. z. o finančnom sprostredkovaní
a finančnom poradenstve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n.p. na požiadanie kľúčové informácie o každom príspevkovom doplnkovom dôchodkovom fonde, ktorý spravuje. Finančný agent je povinný bezplatne poskytnúť kľúčové informácie záujemcovi o doplnkové dôchodkové sporenie, a to v dostatočnom časovom predstihu pred uzatvorením účastníckej zmluvy. Doplnková dôchodková spoločnosť
je povinná aktualizovať kľúčové in kontroly a najmenej raz ročne a každú ich zmenu oznámiť bez zbytočného odkladu Národnej banke Slovenska.
VARIABILNEJŠIE SPORENIE – novela v úvode uvádzaného právneho predpisu zavádza povinnosť umožniť účastníkovi sporiť súčasne vo viacerých príspevkových fondoch,
ako aj zabezpečiť najneskôr do 31. 12. 2014 pre každého účastníka a poberateľa dávky pasívny elektronický prístup k jeho osobnému účtu.
ZNÍŽENIE POPLATKOV - od 1. 1. 2014 sa znižuje výška odplát za správu doplnkového dôchodkového fondu, pričom maximálna percentuálna výška odplaty za správu príspevkového doplnkového dôchodkového fondu za jeden rok správy sa stanovuje na 1,20 % z priemernej ročnej čistej hodnoty majetku v príspevkovom doplnkovom dôchodkovom fonde a maximálna percentuálna výška odplaty za správu výplatného doplnkového dôchodkového fondu za jeden rok správy sa stanovuje na 0,60 % z priemernej ročnej čistej hodnoty majetku vo výplatnom doplnkovom dôchodkovom fonde.
Odplata za správu príspevkového doplnkového dôchodkového fondu klesá z 1,80 % v roku 2014 postupne o 0,10 % v každom roku až do dosiahnutia konečného stavu 1,20 % v roku 2020. Odplata za správu výplatného doplnkového dôchodkového fondu klesá z 0,90 % v roku 2014 postupne o 0,05 % v každom roku až do dosiahnutia konečného stavu 0,60 %
v roku 2020.
VÝNIMKA ZO ZÁNIKU ZMLUVY – vzhľadom na vypustenie dávkových plánov z predkladaného znenia zákona novo sa upravuje všeobecná zásada zachovania účastníckych zmlúv s dávkovými plánmi a zamestnávateľských zmlúv uzatvorených do účinnosti nového zákona. Výnimkou zostáva len úprava zániku účastníckej zmluvy zamestnanca
vykonávajúceho tzv. rizikovú prácu, na ktorú sa bude vždy vzťahovať právna úprava účinná od 1. januára 2014, to zn., že jeho účastnícka zmluva nemôže zaniknúť z dôvodov
a) vyplatenia poslednej splátky dočasného doplnkového starobného dôchodku alebo dočasného doplnkového výsluhového dôchodku,
b) vyplatením jednorazového vyrovnania,
c) prevodom majetku zodpovedajúceho aktuálnej hodnote osobného účtu účastníka do poisťovne, ak účastník požiada o vyplácanie doživotného doplnkového starobného dôchodku
alebo doživotného doplnkového výsluhového dôchodku,
d) na základe rozhodnutia súdu,
e) zrušením osobného účtu účastníka,
f) odstúpením od účastníckej zmluvy uzatvorenej na diaľku, uplynutím obdobia dvoch
rokov odo dňa jej uzatvorenia, počas ktorého nebol v prospech účastníckej zmluvy zaplatený žiadny príspevok alebo
g) uplynutím obdobia dvoch rokov, počas ktorého hodnota osobného účtu bola nulová.
JUDr. Miroslav Tichý
(Viac nielen o tejto téme sa dočítate v mesačníku PaM 1/2014)
|
|
|
ČITATELIA SA PÝTAJÚ,ODBORNÍCI ODPOVEDAJÚ |
Účastník doplnkového dôchodkového sporenia
Zamestnancami, ktorí môžu byť účastníkmi doplnkového dôchodkového sporenia, sú definovaní v zákone o sociálnom poistení.
Ktorí zamestnanci môžu byť prijímateľmi doplnkového dôchodkového príjmu z doplnkového dôchodkového sporenia?
Zamestnancami, ktorí môžu byť účastníkmi doplnkového dôchodkového sporenia, sú zamestnanci definovaní v celom § 4 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v platnom znení a nielen v § 4 ods. 1 tohto zákona. To znamená, že oproti roku 2013 sa okruh zamestnancov na účely doplnkového dôchodkového sporenia rozšíril na všetky fyzické osoby v právnom vzťahu, z ktorého im plynie právo na príjem zo závislej činnosti podľa zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov, tzn. aj na osoby s uzatvorenými dohodami o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru a na osoby s nepravidelnými príjmami. Takto široko koncipovaná definícia zamestnanca však nezodpovedá potrebám a účelu doplnkového dôchodkového sporenia, pretože sa vzťahuje aj na osoby, ktoré prácu vykonávajú v inom ako zamestnávateľsko-zamestnaneckom vzťahu. Preto sú od 1. 1. 2014 z možnosti doplnkového dôchodkového sporenia vyňatí príslušníci Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Národného bezpečnostného úradu, Zboru väzenskej a justičnej stráže, Hasičského a záchranného zboru, Horskej záchrannej služby, colníci, profesionálni vojaci, vojaci mimoriadnej služby, t.j. tie osoby, ktorých sociálne zabezpečenie je upravené osobitným predpisom.
Na doplnkovom dôchodkovom sporení ostávajú aj v roku 2014 zúčastnení zamestnanci
- vykonávajúci práce zaradené na základe rozhodnutia orgánu štátnej správy na úseku verejného zdravotníctva do tretej kategórie alebo štvrtej kategórie podľa osobitného predpisu,
- umelci vykonávajúci profesiu tanečníka bez ohľadu na štýl a techniku v divadlách a súboroch,
- hudobní umelci vykonávajúci profesiu hráča na dychový nástroj.
Uzatvorenie zmluvy
Zamestnávatelia, u ktorých zamestnanci vykonávajú rizikové práce, boli povinní do 8 dní uzatvoriť zmluvu o doplnkovom dôchodkovom sporení. V praxi sa často termín nedodržal nielen zo subjektívnych dôvodov zamestnávateľa.
Ako novela mení uvedené pravidlá?
Novela zákona č. 318/2013 Z. z. upustila od požiadavky, aby zamestnávateľ do 8 dní od začatia výkonu tzv. rizikových prác (t.j. prác zaradených na základe rozhodnutia orgánu štátnej správy na úseku verejného zdravotníctva do tretej kategórie alebo štvrtej kategórie podľa osobitného predpisu)uzatvoril zamestnávateľskú zmluvu a táto lehota sa od januára 2014 predlžuje na obdobie 30 dní. Tým sa zamestnávateľovi poskytuje primeraný časový priestor na splnenie tejto povinnosti. Aj keď zamestnávateľ uzatvorí zmluvu až na 30. deň od začatia výkonu tzv. rizikových prác, je povinný zamestnancovi zaplatiť príspevky odo dňa začatia výkonu prác zamestnanca.
V nadväznosti na túto právnu úpravu zaväzuje zákon zamestnanca vykonávajúceho rizikové práce uzatvoriť účastnícku zmluvu a v prípade jej zániku (napr. z dôvodu vyplatenia odstupného alebo z dôvodu prestupu do inej doplnkovej dôchodkovej spoločnosti) uzatvoriť novú zmluvu do 30 dní od začatia výkonu rizikových prác.
Táto povinnosť platí rovnako aj pre umelcov vykonávajúcich profesiu tanečníka bez ohľadu na štýl a techniku v divadlách a súboroch a hudobných umelcov vykonávajúcich profesiu hráča na dychový nástroj.
Odstránenie výnimky
Zákon o doplnkovom dôchodkovom sporení obsahoval ustanovenia, ktoré umožňovalo určenie rozdielnej výšky dávok pre mužov a ženy.
Odstránila sa novelou diskriminácia v zákone?
Áno, určenie rozdielnej výšky dávok, pri ktorom sa malo prihliadať na faktory poistno-matematických výpočtov, ktoré sa mali odlišovať podľa pohlavia a ktoré obsahovalo ustanovenie § 7 ods. 3 písm. a) zákona platného do konca roka 2013, bolo novelou vypustené. Podľa § 5 zákona č. 365/2004 Z. z. (antidiskriminačný zákon) sa zásada rovnakého zaobchádzania uplatňuje aj v oblasti prístupu a poskytovania tovarov a služieb, ktoré sú poskytované verejnosti, pričom do tejto oblasti spadajú aj poistné zmluvy. Za diskrimináciu z dôvodu pohlavia sa však naďalej nepovažuje určenie rozdielnej výšky príspevkov zamestnávateľa, ktorého cieľom je vyrovnať výšku dávok alebo ich takmer vyrovnať pre obe pohlavia.
Odstránenie výnimky zo zásady rovnakého zaobchádzania sa od januára 2014 uskutočnilo v súvislosti s ustanovením § 20 ods. 3 zákona o starobnom dôchodkovom sporení, z ktorého vyplýva, že doživotný doplnkový dôchodok a doživotný výsluhový dôchodok vypláca poisťovňa, a to na základe poistnej zmluvy uzatvorenej medzi poisťovňou a účastníkom.
Vypustené ustanovenia
Zo zákona boli vypustené niektoré ustanovenia upravujúce obdobie doplnkového dôchodkového sporenia.
Prečo boli zo zákona vypustené ustanovenia § 8 až § 11 a § 12 ods. 3 a 4, upravujúce obdobie doplnkového dôchodkového sporenia, jeho vznik, prerušenie a zánik?
Vypustenie ustanovení upravujúcich obdobie doplnkového dôchodkového sporenia zákonodarca uskutočnil z dôvodu, že minimálne obdobie sporenia už nebude pre účastníkov s účastníckou zmluvou, ktorej súčasťou nie je dávkový plán, podmienkou na vyplácanie doplnkového starobného dôchodku. Tiež ustanovenia o vzniku a zániku doplnkového dôchodkového sporenia stratili opodstatnenie vzhľadom na vypustenie podmienky obdobia sporenia. V prípade splnenia podmienky obdobia sporenia účastníka, ktorý vykonáva rizikové práce zostala podmienka zachovaná v § 17 ods. 1.
Obdobie sporenia ostáva podmienkou na výplatu dôchodku účastníkovi, ktorý požiada doplnkovú dôchodkovú spoločnosť o vyplácanie doplnkového výsluhového dôchodku. V takom prípade sa tento dôchodok vypláca, ak obdobie, za ktoré zamestnávateľ platil príspevky za tohto zamestnanca z dôvodu výkonu rizikových prác, trvalo najmenej 10 rokov a účastník dovŕšil 55 rokov veku.
(Viac nielen o tejto téme sa dočítate v mesačníku 1000 riešení 1/2014)
|
|
|
Čiastka 102/2013
432/2013 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 513/2009 Z. z. o dráhach a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
433/2013 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 600/2003 Z. z. o prídavku na dieťa a o zmene a doplnení zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov
434/2013 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 17/2004 Z. z. o poplatkoch za uloženie odpadov v znení neskorších predpisov
435/2013 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
436/2013 Vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky, ktorou sa určuje spoločenská hodnota poľovnej zver
437/2013 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňajú niektoré zákony
438/2013 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 226/1994 Z. z. o používaní a ochrane olympijskej symboliky a o Slovenskom olympijskom výbore v znení zákona č. 300/2008 Z. z.
439/2013 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 349/2009 Z. z. o najväčších prípustných rozmeroch vozidiel a jazdných súprav, najväčších prípustných hmotnostiach vozidiel a jazdných súprav, ďalších technických požiadavkách na vozidlá a jazdné súpravy v súvislosti s hmotnosťami a rozmermi a o označovaní vozidiel a jazdných súprav
440/2013 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú zvýšené platové tarify štátnych zamestnancov
441/2013 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú zvýšené stupnice platových taríf zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme
Čiastka 103/2013
442/2013 Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva, životného prostredia a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky č. 360/2010 Z. z. o kvalite ovzdušia
443/2013 Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky, ktorou sa dopĺňa vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 378/2011 Z. z. o spôsobe označovania platby dane
444/2013 Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 87/1996 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 18/1996 Z. z. o cenách v znení neskorších predpisov
445/2013 Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 321/2005 Z. z. o rozsahu praxe v niektorých zdravotníckych povolaniach v znení neskorších predpisov
446/2013 Vyhláška Ministerstva kultúry Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva kultúry Slovenskej republiky č. 589/2007 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o jednotnom systéme označovania audiovizuálnych diel, zvukových záznamov umeleckých výkonov, multimediálnych diel, programov alebo iných zložiek programovej služby a spôsobe jeho uplatňovania v znení neskorších predpisov
447/2013 Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovuje zoznam farmaceuticko-nákladových skupín na rok 2014
448/2013 Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovuje index rizika nákladov na zdravotnú starostlivosť na rok 2014
449/2013 Opatrenie Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú vzory žiadostí o poskytnutie dotácie na rozvoj bývania
450/2013 Opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o úprave súm prídavku na dieťa a príplatku k prídavku na dieťa
451/2013 Opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o ustanovení sumy rodičovského príspevku
Čiastka 104/2013
452/2013 Opatrenie Národnej banky Slovenska, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Národnej banky Slovenska č. 467/2010 Z. z. o predkladaní hlásení podľa Devízového zákona v znení opatrenia č. 332/2012 Z. z.
453/2013 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia o predkladaní výkazov poisťovňou, zaisťovňou, pobočkou zahraničnej poisťovne, pobočkou zahraničnej zaisťovne, poisťovňou z iného členského štátu, zaisťovňou z iného členského štátu, dôchodkovou správcovskou spoločnosťou a doplnkovou dôchodkovou spoločnosťou na štatistické účely
454/2013 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia, ktorým sa mení opatrenie Národnej banky Slovenska č. 6/2008 o predkladaní výkazov, hlásení, prehľadov a iných správ zaisťovňami a pobočkami zahraničných zaisťovní v znení opatrenia č. 24/2008
455/2013 Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky z 8. decembra 2004 č. MF/010175/2004-42, ktorým sa ustanovuje druhová klasifikácia, organizačná klasifikácia a ekonomická klasifikácia rozpočtovej klasifikácie v znení neskorších predpisov
456/2013 Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa mení opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky z 9. decembra 2003 č. 01/R/2003, ktorým sa ustanovuje rozsah regulácie cien v pôsobnosti Ministerstva financií Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
457/2013 Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o usporiadaní, označovaní a obsahovom vymedzení položiek individuálnej účtovnej závierky a rozsahu údajov určených z individuálnej účtovnej závierky na zverejnenie pre mikro účtovné jednotky
458/2013 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o uzavretí Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Českej republiky o rozvoji spolupráce v oblasti obrany
459/2013 Oznámenie Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa ustanovujú kritériá vyhodnocovania žiadostí o poskytnutie dotácie na rozvoj bývania
460/2013 Oznámenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o uložení kolektívnych zmlúv vyššieho stupňa
461/2013 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o uzavretí Dohovoru o vzájomnej administratívnej pomoci v daňových záležitostiach
Čiastka 105/2013
462/2013 Zákon, ktorým sa dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 120/1993 Z. z. o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
463/2013 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
464/2013 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
465/2013 Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky o technických požiadavkách na elektrické zariadenia a elektronické zariadenia
466/2013 Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 440/2008 Z. z., ktorou sa vyhlasuje Chránené vtáčie územie Dunajské luhy
467/2013 Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 9/2009 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
468/2013 Vyhláška Ministerstva kultúry Slovenskej republiky o technických požiadavkách na zvukovú zložku programovej služby
469/2013 Opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovuje výška dôchodkovej hodnoty na rok 2014
470/2013 Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky z 8. augusta 2007 č. MF/16786/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v znení neskorších predpisov
471/2013 Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky zo 17. decembra 2008 č. MF/27526/2008-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o metódach a postupoch konsolidácie vo verejnej správe a podrobnosti o usporiadaní a označovaní položiek konsolidovanej účtovnej závierky vo verejnej správe v znení opatrenia z 9. decembra 2009 č. MF/22110/2009-31
472/2013 Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky z 5. decembra 2007 č. MF/25755/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o usporiadaní, označovaní a obsahovom vymedzení položiek individuálnej účtovnej závierky, termíny a miesto predkladania účtovnej závierky pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v znení neskorších predpisov
Čiastka 106/2013
473/2013 Zákon o štátnom rozpočte na rok 2014
Čiastka 107/2013
474/2013 Zákon o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov
475/2013 Vyhláška Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky, ktorou sa vymedzujú úseky diaľnic, rýchlostných ciest, ciest I. triedy, ciest II. triedy a ciest III. triedy s výberom mýta
476/2013 Vyhláška Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky, ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov
477/2013 Vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky, ktorou sa vykonáva zákon o pomocných prípravkoch v ochrane rastlín
478/2013 Vyhláška Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky č. 410/2011 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob označenia úsekov diaľnic a rýchlostných ciest, ktorých užívanie podlieha úhrade, vzor nálepky a spôsob jej umiestnenia na motorovom vozidle v znení neskorších predpisov
479/2013 Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa mení opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky z 15. decembra 2011 č. MF/26133/2011-74, ktorým sa ustanovuje rozsah, spôsob, miesto a termíny ukladania výkazu vybraných údajov z konsolidovanej účtovnej závierky pre účtovné jednotky, ktorými sú banky, správcovské spoločnosti, dôchodkové správcovské spoločnosti, doplnkové dôchodkové spoločnosti, obchodníci s cennými papiermi, Burza cenných papierov a platobné inštitúcie
480/2013 Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa mení opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky z 15. decembra 2011 č. MF/26131/2011-74, ktorým sa ustanovuje rozsah, spôsob, miesto a termíny ukladania výkazu vybraných údajov z individuálnej účtovnej závierky zostavenej podľa Medzinárodných štandardov finančného vykazovania pre účtovné jednotky zostavujúce účtovné závierky podľa § 17a zákona, ktorými sú banky, pobočky zahraničných bánk, správcovské spoločnosti, pobočky zahraničných správcovských spoločností, dôchodkové správcovské spoločnosti, doplnkové dôchodkové spoločnosti, obchodníci s cennými papiermi, pobočky zahraničných obchodníkov s cennými papiermi, Burza cenných papierov a platobné inštitúcie
481/2013 Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky z 13. decembra 2007 č. MF/25835/2007-74, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o usporiadaní a označovaní položiek účtovnej závierky, obsahovom vymedzení týchto položiek a rozsahu údajov určených z účtovnej závierky na zverejnenie, o rámcovej účtovej osnove a postupoch účtovania pre podielové fondy, dôchodkové fondy a doplnkové dôchodkové fondy v znení neskorších predpisov
482/2013 Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky zo 16. decembra 2002 č. 23054/2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva v znení neskorších predpisov
483/2013 Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky z 13. decembra 2007 č. MF/27076/2007-74, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a podrobnosti o usporiadaní, označovaní a obsahovom vymedzení položiek účtovnej závierky pre účtovné jednotky účtujúce v sústave jednoduchého účtovníctva, ktoré podnikajú alebo vykonávajú inú samostatnú zárobkovú činnosť, ak preukazujú svoje výdavky vynaložené na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov na účely zistenia základu dane z príjmov v znení neskorších predpisov
Čiastka 108/2013
484/2013 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 223/2001 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
485/2013 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov
486/2013 Zákon o presadzovaní práv duševného vlastníctva colnými orgánmi
487/2013 Zákon o protifašistickom odboji, postavení a pôsobnosti Slovenského zväzu protifašistických bojovníkov
488/2013 Zákon o diaľničnej známke a o zmene niektorých zákonov
489/2013 Vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky č. 344/2009 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon o poľovníctve v znení neskorších predpisov
490/2013 Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky, ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 486/2013 Z. z. o presadzovaní práv duševného vlastníctva colnými orgánmi
491/2013 Výnos Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorým sa na rok 2014 ustanovuje hodnota služobnej rovnošaty a jej súčastí pre príslušníkov Zboru väzenskej a justičnej stráže
492/2013 Opatrenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovuje platový koeficient príslušného štátu
493/2013 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa ustanovujú objektivizované platové koeficienty
494/2013 Oznámenie Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa mení a dopĺňa výnos Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky z 15. júna 1998 č. 1618/1998-60, ktorým sa vydáva Kancelársky poriadok pre súdnych exekútorov v znení výnosu Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky z 9. marca 2012 č. 16057/2012-110
Čiastka 109/2013
495/2013 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 480/2002 Z. z. o azyle a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
496/2013 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 384/2006 Z. z. o výške pracovnej odmeny a podmienkach jej poskytovania obvineným a odsúdeným v znení neskorších predpisov
497/2013 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovuje spôsob výpočtu mýta, výška sadzby mýta a systém zliav zo sadzieb mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií
498/2013 Nariadenie vlády Slovenskej republiky o ustanovení stupnice platových taríf príslušníkov Hasičského a záchranného zboru a príslušníkov Horskej záchrannej služby
499/2013 Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 437/2006 Z. z., ktorou sa vydáva Poriadok výkonu väzby v znení vyhlášky č. 361/2008 Z. z.
500/2013 Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 368/2008 Z. z., ktorou sa vydáva Poriadok výkonu trestu odňatia slobody
501/2013 Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky o zrážkach z čistej pracovnej odmeny obvinených a odsúdených a určení zrážok na úhradu trov výkonu trestu odňatia slobody a výšky zvýšených trov výkonu väzby a zvýšených trov výkonu trestu odňatia slobody
502/2013 Vyhláška Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky č. 350/2010 Z. z. o stavebnom a technickom poriadku dráh
503/2013 Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 419/2006 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 199/2004 Z. z. Colný zákon a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov
504/2013 Opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovuje obsah, forma a štruktúra výpisu z osobného účtu účastníka doplnkového dôchodkového sporenia a poberateľa dávky doplnkového dôchodkového sporenia
Čiastka 110/2013
505/2013 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 420/2012 Z. z., ktorým sa ustanovuje národná tabuľka frekvenčného spektra
Čiastka 111/2013
506/2013 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
507/2013 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 630/2008 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti rozpisu finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu pre školy a školské zariadenia v znení neskorších predpisov
508/2013 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 299/2007 Z. z. o úprave osobných požitkov poskytovaných duchovným cirkví a náboženských spoločností v znení neskorších predpisov
|
|
|
Bossing na pracovisku
Bossing, podobne ako mobbing, na pracovisku nie je ničím príjemným. O čom to vlastne hovoríme, keď používame tieto cudzie slová? O agresii a násilí, nielen o tom fyzickom. Oveľa častejšie sa násilie prejavuje vo forme psychického „teroru“. V prípade bossingu hovoríme o psychickom či fyzickom násilí nadriadeného voči podriadenému (podriadeným).
Bossing
Je snaha ykonštruovanými zákernými obvineniami, ponížením, útlakom, emočným týraním. Podriadenému sťažuje alebo znemožňuje prácu.
Pravdepodobne každý z nás, sa už dostal k nejakej výmene názorov, nezhode v navrhovanom postupe riešenia, odlišnému postoju k nejakej pracovnej záležitosti. Ani pracovný život nie je o tom, že by sme mali byť vždy za jedno a so všetkým navzájom súhlasiť.
Konflikty sú veľmi často za prejavmi agresie a násilia na pracoviskách, či už je to šikanovanie medzi pracovníkmi na rovnakej úrovni (mobbing), alebo sa jedná o násilie zo strany nadriadeného (bossing).
Rôzne prejavy násilia z časti súvisia aj s realitou pracovného trhu posledných rokov – narastajúca nezamestnanosť, strach o vlastnú pracovnú pozíciu, obavy, či som ešte dosť dobrý, dosť perspektívny zamestnanec – to je len niekoľko dôvodov, ktoré môžu konkrétneho človeka priviesť k správaniu, ktoré je vo svojej podstate agresívne.
Bossig má v podstate tie isté znaky ako mobbing
s tým rozdielom, že útočníkom je boss = šéf. Poviete si – nuž a ako už len mám bojovať proti nadriadenému? Ako niečo zmôžem, keď prichádzam do konfliktu so šéfom? S istým typom ľudí je dohadovanie sa, vyjasňovanie naozaj ťažké a stojí nás veľa síl.
Štatistiky sú jasné, nejakú formu teroru na pracovisku zažíva takmer každý šiesty zamestnanec. Niekedy to vyzerá tak, že čím vyššie človek postupuje na kariérnom rebríčku, tým viac prestáva myslieť na iných a zohľadňuje predovšetkým svoje potreby.
Pozrime sa na to, čo odborníci považujú za bossing:
- nadmerné kontrolovanie plnenia pracovných povinností,
- neustále kontrolovanie dochádzky na pracovisko, v prípade výjazdov a pracovných ciest neustále kontrolovanie na mieste „pobytu“ (telefonické overovanie kedy ste tam prišli, dokedy ste tam boli),
- neodsúhlasenie dovolenky (opakovane, bez udania dôvodu),
- neúctivé správanie, verbálne urážky,
- znehodnocovanie vašej práce (to by vedel každý, to predsa nič nie je...), častá a neoprávnená kritika,
- zosmiešňovanie pred ostatnými pracovníkmi (pozrite sa, ako sa s tým motká, každý z vás by to mal už trikrát hotové...),
- poverovanie príliš náročnými úlohami, na ktoré dotyčný nemá kvalifikáciu, alebo sú dokonca nesplniteľné,
- prideľovanie podradnej práce, no v takom množstve, že je nereálne ju stihnúť,
- rozhodnutia o človeku sa robia zásadne za jeho chrbtom a obeť je postavená na poslednú chvíľu pred hotovú vec,
- čokoľvek navrhnete, je to vždy zle,
- nedoručovanie informácií, resp. zámerná nedostatočná informovanosť o pracovných úlohách či postupoch,
- stopnutie účasti na pracovných poradách alebo znemožnenie prejaviť sa na nich, vyjadriť svoj názor,
- vydávanie práce podriadeného za svoju prácu,
- vyhrážky výpoveďou, znížením platu, odobraním osobitných príplatkov – - neopodstatnené, bez porušenia pracovnej disciplíny, alebo nesplnenia zadanej úlohy,
- vyžadovanie nadčasov, stále od toho istého človeka, pričom ostatní sú akoby „oslobodení“,
- sexuálne obťažovanie.
Samozrejme, je veľmi dôležité odlíšiť, čo je normálne vyžadovanie plnenia pracovných povinností a čo už je bossing. Niekedy je táto hranica akoby veľmi tenká. Aby sa obe strany, podriadený i šéf vyhli nedorozumeniam, je potrebné mať presne zadefinované pracovné náplne a presné merateľné ukazovatele splnenia zadanej úlohy.
Obete bossingu – okrem toho, že začínajú ráno vstávať s obavami „čo zase dnes bude v práci“, zaznamenávajú aj reakciu vlastného tela. Žalúdočná nervozita, bolesti hlavy, spotené ruky, zlý spánok – to je len malá časť toho, ako nám naše telo vie dať najavo, že situáciu by sme mali urýchlene riešiť.
Príčiny bossingu
samozrejme môžu byť rôzne. O niekom si poviete, že nezvláda svoj kariérny postup, že už zabudol, aké to bolo, keď bol radový zamestnanec, že „mu sláva stúpla do hlavy“.
Niekedy sú však príčiny takéhoto správania a konania ľudí na vedúcich pozíciách zakorenené oveľa hlbšie, dôvodom môže byť niečo úplne iné, než čo sa nám javí na povrchu:
hnev na kolegov, nadriadených, majiteľov organizácie – nadriadený za svoje problémy v práci viní podriadeného. Tento motív je silný najmä v obdobiach chaosu a organizačných zmätkov, keď nikto nevie, ako sa situácia vyvinie, čo môžeme čakať, čo bude nasledovať.
tlak zhora, nezvládanie svojej pozície – nie je zriedkavosťou, že niektorí ľudia prenášajú tlak, ktorý sami pociťujú „zhora“, na svojich pracovníkov.
túžba po moci – chcieť dosiahnuť a mať viacej – kompetencií, peňazí.
osobné dôvody – neistota vo vzťahoch, potreba dokázať si vlastnú cenu, hodnotu, moc. Často je to o žiarlivosti na mladšieho, úspešnejšieho, akčnejšieho kolegu.
strach zo straty kontroly – nad sebou samým, nad pracovnými aktivitami. Strach je jednou z najčastejších príčin bossingových stratégií, resp. konfliktov na pracoviskách vôbec.
strach zo straty vlastnej pozície – mnoho nadriadených v obave o vlastnú stoličku volí stratégiu, ako si udržať svoje postavenie, z pozície sily a moci.
,b>strach z vytvorenia opozície – šéf má obavy, že sa podriadení proti nemu spiknú. Nemá istotu, že sa v pracovnom kolektíve neobjaví nejaký iniciátor, ktorý nezačne podkopávať jeho autoritu a postaví proti nemu všetkých šudí. Cíti sa osamotený. V takejto situácii preventívne zaútočí a nastolí v práci atmosféru strachu – pričom predpokladá, že v takejto situácii sa ľudia budú snažiť priveľmi na seba neupozorňovať a nebudú intrigovať.
strach z nevyslovených myšlienok – niektorí šéfovia neustále bojujú s obavami, či ich podriadení rešpektujú ako osobu, alebo len kvôli ich funkcii? Či uznávajú ich odborné a ľudské kvality, alebo sa len boja, že by im mohol znepríjemniť život, keby sa mu znepáčili.
neustály pocit, že ich osoba je stredobodom diania – že sa hovorí len o nej, že ich každý sleduje (aby mohol následne kritizovať).
Negatívne osobnostné vlastnosti vedúceho – tieto dostanú príležitosť, aby sa prejavili, keď dotyčný získa moc. Môže sa prejaviť túžba po „vybavovaní si účtov“ s niektorým podriadeným.
Stratégie bossingu
šéf, ktorý začína šikanovať svojich podriadených, má nielen svoje motívy, ale používa aj stratégie, ktoré sú špecifické (odlišujúce sa napr. od stratégii mobbujúcich kolegov) s ohľadom na jeho pozíciu a kompetencie. Medzi hlavné stratégie podľa odborníkov (www.asistentka.cz) patria:
- Prideľovanie Sizyfovských úloh. Vedúci podriadenému prideľuje jednotvárnu prácu a úlohy, ktoré sú buď úplne nezmyselné, alebo o ktorých zmysle sa dá s úspechom pochybovať.
- Úmyselné prideľovanie nevhodných úloh.
Ďalšou stratégiou je zadávanie úloh, ktoré síce majú svoj zmysel, ale sú hlboko pod kvalifikačnou úrovňou i zručnosťami pracovníka. Zrkadlovou stratégiou je potom pridelenie úlohy nadmieru obtiažnej.
Tiež sem patrí aj prideľovanie úloh, ktoré môžu príslušného pracovníka zdravotne poškodiť, napr. je možné alergikovi zadať prácu vo veľmi zaprášenom prostredí.
- Metóda Achillovej päty. Pracovník je donútený plniť aj úlohy, ktoré sú pre neho osobne najťažšie, dokonca protivné.
- Trvalá kontrola. Postihnutý pracovník je kontrolovaný nad rámec bežný na danom pracovisku. Týka sa to všetkého, čo nejakým spôsobom súvisí s pracovným procesom. Vedúci kontroluje aj čiastkové výsledky práce postihnutého, telefónne hovory a najmä prítomnosť na pracovisku a prísne dodržiavanie pracovného času, včasných príchodov i odchodov, ako aj predpísaných prestávok. Stratégia trvalej kontroly je mimoriadne rozšírená. Je veľmi jednoduchá a nenáročná na prevedenie a vedúci ju veľmi ľahko zdôvodní ako plnenie povinností vyplývajúcich z jeho funkcie.
- Nečakané prekvapenia. Najmä po dlhšej neprítomnosti na pracovisku, napr. po chorobe alebo dovolenky, je pracovník po svojom návrate zaskočený nejakým nepríjemným prekvapením. Napr. bol jeho stôl presťahovaný do inej kancelárie, alebo mu na stole chýba počítač, tlačiareň a pod.
- Oklieštenie kompetencií postihnutého pracovníka. To sa môže prejavovať napr. tým, že sa pracovníkovi odoberú dlhodobé náročnejšie úlohy, v ktorých je dotyčný pracovník dobre zabehnutý a s ktorými je spokojný, a odovzdajú sa inému pracovníkovi.
- Pracovná izolácia. Pracovník nie je pozývaný na porady, nie je informovaný o dôležitých rozhodnutiach a celkovo sa mu dáva najavo, že sa s ním nepočíta.
- Spochybňovanie psychického stavu obete. Akákoľvek reakcia sa dá využiť proti takto postihnutému pracovníkovi. Energické alebo nervózny reakcie sa interpretuje ako patologická agresivita, reakcia opačná sa môže interpretovať ako patologická pasivita. Platí tu v plnej miere príslovie "kto chce psa biť, palicu si vždy nájde".
Typy bosujúcich šéfov
Keď sa pozeráme na problém bossingu komplexne, zaujímajú nás aj typy ľudí – šéfov, ktorí sa najčastejšie dopúšťajú nejakého typu šikanovania na svojich podriadených. Čunderlíková zmieňuje šesť typov problematických šéfov.
Autoritatívny šéf je častým zdrojom konfliktov na pracovisku. Ide o človeka, ktorý svojim správaním vydáva signál, že len „on vie, čo je to nadriadený, on ukáže všetkým, kto je tu pánom.“ Pravdepodobne týmito „silnými slovami“ maskuje svoju neistotu.
Ak sa dostaneme do stretu s takýmto typom človeka, je veľmi dôležité nenechať sa zahnať do kúta, pokúsiť sa chladne argumentovať.
Neprístupný šéf trpí elitárstvom a ignoruje zamestnancov ako osobnosti. Ide o typ človeka, ktorý sa bude vyvyšovať nad svojimi pracovníkmi. Zabúda však, že bez ľudí, bez zamestnancov by neznamenal nič.
S takýmto človekom treba komunikovať opatrne. Neznevažovať seba samého, zároveň mať rešpekt pred ním ako nadriadeným.
Mlčanlivý samotár chce mať pokoj, nechce byť zaťažovaný žiadnymi informáciami, ako pracovnými, tak osobnými. Zvyčajne je zatvorený vo svojej kancelárií a do riadenia zasahuje minimálne. Napriek svojim odborným kvalitám nemá skúsenosti v manažovaní, prácu nedeleguje, ľudí nemotivuje.
Takýto typ človeka svojím pasívnym prístupom vytvára podmienky na negatívnu pracovnú atmosféru. Obvykle nechce nič počuť o konfliktoch, nieto aby ich riešil.
Váhavý šéf nevie kedy má rozhodnúť a či vôbec má rozhodnúť. A tak radšej nerozhoduje vôbec. Môže sa z neho vyvinúť „skrytý nepriateľ,“ privlastní si vaše výsledky práce, prezentuje ich ako svoje.
Od takéhoto človeka nemôžeme očakávať aktívnu pomoc pri riešení problémov na pracovisku. Práve kvôli jeho váhavosti. Je dobré prísť s konkrétnym návrhom riešenia, ale bez alternatív.
Náladový šéf vás včera chválil, dnes na vás hromží. Často mení svoje správanie i rozhodnutia. Je nevypočítateľný, nevyspytateľný a spôsobuje chaos. Kolektív trpí týmto „organizačným zmätkom.“ Ľahko sa pridá ku skupine zamestnancov bez toho, aby mal overené informácie.
Pri komunikácii s takýmto typom človeka je vhodné držať sa v ústraní, keď vrcholí kritická situácia a nebrať útoky osobne. Rozhodne treba počkať s návrhmi až keď kritická situácia odznie. O konfliktoch s nim hovoriť, až sa situácia (i šéf) upokojí.
Šéf ako chvastúň býva spravidla silný karierista a workoholik, nemá osobný život alebo ho zanedbáva. Naháňa termíny, vytvára si stresový program, ale pri tom má čas, aby „sám seba potľapkal po pleci.“ Je presvedčený, že je najlepší, rád sa chváli a bez problémov si privlastní zásluhy iných. V prípade neúspechu určite nájde niekoho „kto za to môže“.
Pri práci s takýmto typom človeka je dobré jednať s ním vždy s nejakým svedkom. Keď napr. odovzdávate prácu, odovzdajte kópiu, aby vám ostal originál k dispozícii.
Obete bossingu
Prieskum agentúry GfK ukázal, že obeťami skrytého teroru na pracoviskách sa stávajú čoraz častejšie zamestnanci stredných a starších vekových kategórií, najčastejšie ženy nad 45 rokov. Nemálo z nich stráca následne prácu (pretože sa jej vzdajú dobrovoľne, než by situáciu riešili, radšej z pracoviska odídu).
Obeť bossingu je v nevýhodnom postavení. Na začiatku sú rozpaky a neschopnosť pochopiť vznikajúcu situáciu: „prečo sa toto deje?“, „čo som urobil zlé?“. Následne sa objavia pocity bezradnosti, napätie a seba obviňovanie zo vzniknutej situácie. Zvyčajne človek pokračuje fázou enormného snaženia sa, podávania výborných pracovných výkonov, aby sa vyhol neúmernému tlaku zo strany nadriadeného. Potom, ako po istom čase pochopí, že akékoľvek snaženie je zbytočné, prichádza fáza vyčerpania, bezradnosti, zúfalstva. Napätie nepoľavuje ani po odchode z pracoviska, problémy sa prenášajú do domáceho prostredia, obeť s nimi „líha i vstáva“.
Obete dlhodobého bossingu pocítia dôsledky veľkého stresu neraz aj na psychickom stave (depresie, nízke seba hodnotenie, podráždenosť, sklon hľadať únik v pití alkoholu a pod.), ale aj na fyzickom zdraví (žalúdočné vredy, astma, vysoký krvný tlak, cukrovka, poruchy spánku...).
Hoci sa v posledných rokov viacero autorov a publikácii venuje problematike mobbing či jeho odnoži – bossingu, zvyčajne situácia zastihne obeť nepripravenú. Keď sa tak stane a situácia na pracovisku sa vyvíja zlým smerom, je potrebné zakročiť okamžite. Je vhodné požiadať niekoho o pomoc. PhDr. Havrlentová odporúča:
- ak je príčinou neriešený konflikt, treba ho pomenovať a hoci i s pomocou druhých riešiť a urovnať,
- po vyjasnení konfliktu urobiť prvý krok – v komunikácii,
- pri znevažovaní pokúsiť sa uznať akceptovateľné („iste, môžete mať pravdu, mohol som sa pomýliť, overím si to“).
- požiadať o pomoc rodinu, blízkych ľudí, mať priestor na vyrozprávanie sa,
- uvoľniť sa – ak je človek neustále v napätí, podlieha chybovosti – v úsudku i konaní,
- pokúsiť sa neuchýliť k prostriedkom, ktoré poskytnú úľavu len na krátky čas a takmer vždy „len na oko“ – alkohol, tlmiace lieky,
- pri meraní pracovného výkonu sa dožadovať presných pravidiel, žiadať o pomoc vedenie firmy.
Bossing vo svojich dôsledkoch nemá vplyv len na zamestnanca, ktorého sa priamo týka, ale aj na ostatných kolegov a tiež na nadriadeného, ktorý je vlastne iniciátorom negatívneho konania.
Obrana proti bossingu
býva zvyčajne náročná, pretože obeť a agresor nie sú na rovnakej pracovnej pozícii. Ako najúčinnejšie sa javí proti neprimeraným praktikám svojho nadriadeného ohradiť včas – najlepšie okamžite. V neskorších fázach sa treba obrniť veľkou dávkou trpezlivosti a odvahy, zbierať čo najviac dôkazov o šikane a potom sa obrátiť buď na vyšších nadriadených, majiteľov podniku, prípadne na odbory alebo inšpektorát práce.
Agresor zvyčajne neočakáva, že obeť sa bude brániť. V atmosfére strachu a nepríjemných dní strávených na pracovisku v ťaživej atmosfére akoby očakával, že obeť radšej pracovisko opustí a nebude chcieť situáciu riešiť.
No práve toto je cesta k riešeniu – ak sa obeť zmobilizuje k sebaobrane. Pokiaľ si je človek sám sebou istý, vstúpi do konfliktu a v prípade nutnosti prejde i k právnym krokom. Je však potrebné rátať s tým, že agresor sa stane neznesiteľným a bude sa správať (konať) ešte horšie.
V tomto prípade je nutné rozhodnúť sa, či mi to stojí za všetky nepríjemnosti, situácie, kedy budem musieť dokazovať, obhajovať sa a predkladať rôzne dokumenty, aby som sa zbavil nepríjemností.
Ak sa rozhodnete situáciu riešiť týmto spôsobom, zaistite si osobné svedectvo pre momenty, kedy ste boli šikanovaný či diskriminovaný, vyzbrojte sa odvahou a trpezlivosťou a majte na svojej strane aspoň jedného kolegu či iného spolupracovníka.
Veľmi dôležitú úlohu v predchádzaní situáciám, ktoré vytvárajú možnosti pre bossing, je dobrá pracovná atmosféra. Ľudia rôznych profesií, rôznych pozícií udávajú ako stresor č. 1 zlú pracovnú atmosféru. Stres, okrem iného, spôsobuje agresiu a tá zase niekde potrebuje ventil. Ti niekde je zrod konfliktu (či už vnútorného, ktorý si každý človek musí vyriešiť sám, alebo konfliktu medziľudského).
Veľa z nás je schopných i ochotných pracovať v strese (časovom, výkonovom), pokiaľ je na pracovisku dobrá atmosféra. Preto by sa jej budovaniu mala venovať dostatočná pozornosť.
Živnou pôdou pre bossing sú:
zlá komunikácia vo vnútri firmy,
atmosféra nedôvery, závisti a ohovárania,
nekvalitné obsadzovanie vedúcich pozícií,
neochota priznať si možnosť existencie šikanovania, mobbingu a pod. vo vnútri firmy a malá vôľa ich potlačiť.
Bossing sa samozrejme vyvíja a stupňuje, nie je to záležitosť niekoľkých dní. Preto je vhodné začať robiť opatrenia už pri prvých náznakoch, že niečo nie je v poriadku.
Veľké firmy a organizácie majú (resp. by mali mať) pevne stanovené mechanizmy, ako s prejavmi bossingu pracujú, kam sa môžu pracovníci obracať, v prípade podozrenia z bossingu a ako sa ďalej postupuje.
Z pohľadu personálnej práce je dôležité vedieť, aké sú ľudské zdroje v organizácii. Mgr. Dragounová upozorňuje, že isté tendencie pracovníkov k istému správaniu môžeme sledovať už počas prijímacieho konania – rôznymi testami a dotazníkmi. Neznamená to samozrejme, že ak sa u niekoho prejaví tendencia k bossingu či mobbingu, že sa tak aj v reálnych situáciách bude správať. Je to len informácia na viac, ktorú môže zamestnávateľ využiť a pracovať s ňou.
Čo sa týka legislatívnej ochrany proti bossingu, Mgr. Javorská pripomína, že na Slovensku legislatíva tento pojem nepozná a preto právna ochrana zamestnancov proti takémuto konaniu je takmer nemožná. Riešenie vidí napr. v komunikácii s vyšším manažérom, ktorého oboznámime s konaním priameho nadriadeného.
ZÁVER
Ak chceme predchádzať bossingu, je potrebné s vedením komunikovať čo najotvorenejšie, čo však nie vždy pomôže. Dostávame sa opäť k prevencii konfliktov na pracoviskách – ktorá sa javí ako najúčinnejšia metóda v boji proti bossingu. Mgr. Mária Kopčíková
Použité zdroje:
Huberová B.: Psychický teror na pracovisku
Beňo, P.: Můj šéf, můj nepřítel?
Kratz, H. J.: Mobbing
http://cunderlikovamgr.blog.sme.sk
http://www.asistentka.cz
http://www.ezisk.sk
|
|
|
Január 2014
Daň z príjmov |
15. 1. – streda |
odvod dane vyberanej zrážkou z tých príjmov, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane |
odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane |
31. 1. - piatok |
podanie prehľadu o príjmoch zo závislej činnosti, ktoré jednotlivým zamestnancom vyplatil zamestnávateľ, o zrazených a odvedených preddavkoch na daň z týchto príjmov, o zamestnaneckej prémii a o daňovom bonuse za december 2013 (platitelia DPH len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne) |
podanie oznámenia o zrazenej sume osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa z príjmu zo závislej činnosti za december 2013 |
splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov fyzických a právnických osôb |
do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru |
odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti za december 2013 |
DPH |
20. 1. - pondelok |
predloženie žiadosti o registráciu pre DPH zdaniteľnou osobou, ktorej obrat za najviac 12 predchádzajúcich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov dosiahol v decembri 2013 49 790 € |
27. 1. – pondelok |
podanie súhrnného výkazu k DPH za december 2013 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných presiahla v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku 100 000 € |
podanie súhrnného výkazu k DPH za 4. štvrťrok 2013 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných nepresiahla v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku 100 000 € |
podanie daňového priznania k DPH za december 2013 len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac) |
podanie daňového priznania k DPH za 4. štvrťrok 2013 len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny štvrťrok) |
splatnosť DPH za december 2013 pre platiteľov s mesačnou daňovou povinnosťou |
splatnosť DPH za 4. štvrťrok 2013 pre platiteľov so štvrťročnou daňovou povinnosťou |
Spotrebné dane |
27. 1. – pondelok |
podanie daňového priznania a splatnosť spotrebnej dane z alkoholických nápojov, tabakových výrobkov, minerálneho oleja, elektriny, uhlia a zemného plynu za december 2013 (platitelia DPH len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne colnej správy) |
Daň z motorových vozidiel |
31. 1. – piatok |
podanie daňového priznania za rok 2013 (platitelia DPH len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne) a splatnosť dane alebo doplatku dane za rok 2013 |
splatnosť 1/12 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného správcu dane, ak presahuje 8 292 € |
Daň z nehnuteľností |
31. 1. - piatok |
podanie daňového priznania za rok 2014 podľa stavu k 1. 1. 2014 |
Poistné: |
8. 1. – streda |
splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušnej zdravotnej poisťovne, splatnosť poistného na nemocenské poistenie, starobné a invalidné poistenie a na poistenie v nezamestnanosti pre samostatne zárobkovo činné osoby za december 2013 v prípade povinnej aj dobrovoľnej účasti na sociálnom poistení |
31. 1. - piatok |
písomne oznámiť príslušnej zdravotnej poisťovni zmenu platiteľa poistného v decembri 2013, keď platiteľom poistného začína a prestáva byť štát |
do výplatného termínu |
splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní, splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za december 2013 |
|
|
|
|
NAJVIAC ČÍTANÉ TÉMY A PUBLIKÁCIE |
Poradca č. 6/2014 (XII/2013)
- Zákon o DPH s komentárom - JUDr. Alena Zuziková
Dane, účtovníctvo – vzory a prípady (DÚVaP), č. 1/2014 (XII/2013)
- Ukončenie roka FO a PO-komplexne - Ing.Miroslava Brnová, Ing. Michaela Vidová
- Zostavenie účtovnej závierky - Ing. Iveta Hudecová
- Personálna agenda na prelome rokov - Ing. Ján Mintál
Verejná správa – (VS), č.1/2013 (XII/2013)
- Minimálna mzda od 1.1.2014 – JUDr. Katarína Slaninková
- Inventarizácia majetku – Ing. Janka Mráziková, PhD.
- Zmeny v zdravotnom poistení – Mgr. Martina Kovalčíková
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 1/2013 (XII/2013)
- Minimálna mzda od 1.1.2014 – Ing. Iveta Matlovičová
- Prekážky v práci na strane zamestnanca – Ing. Dušan Dobšovič
- Pracovný pomer v kocke – Ing. Petra Vršanská
Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č. 1/2013 (XII/2013)
- Ročné vysporiadanie DPH - Ing. Ján Mintál
- Závierkové účtovné prípady – Ing. Ivana Hudecová
- Zdanenie podielov na zisku za rok 2013 – Ing. Jana Bielená
1 000 riešení, č. 1/2013 (XII/2013)
- Zmeny v sociálnom poistení - Ing. Zuzana Cingelová
- Doplnkové dôchodkové sporenie – Ing. Zuzana Cingelová
- Účtovníctvo
- Mzdy, odvody
PRIPRAVUJEME
Pripravujeme už januárové monotematiky a zborníky
Poradca č. 7-8/2014 (I/2013)
Dane, účtovníctvo – vzory a prípady (DÚVaP), č. 2-3/2014 (II/2013)
- Zákon o účtovníctve v príkladoch
Verejná správa – (VS), č. 2-3/2014 (II/2013)
- Podmienky a povinnosti používania ERP
- Daňové priznanie za rok 2013
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 2-3/2014 (II/2013)
- Daňové priznanie
- Zamestnanecká prémia
Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č.2-3/2014 (II/2013)
- Kontrolný výkaz na DPH
- Zákon o DPH- novela od 1.1.2014
1 000 riešení, č. 2-3/2014 (II/2013)
- Daňové priznanie
- Účtovníctvo
- Mzdy a odvody
- Zákonník práce
Vážení čitatelia,
pokiaľ ste si nestihli predplatiť edičný ročník 2014 jednotlivých mesačníkov, môžete tak urobiť telefonicky na číslach 041/56 52 871,877,879,0915 033 300,0911 193 135, fax:041/5652659, emailom na adrese abos@poradca.sk.
Tešíme sa na váš záujem o naše publikácie aj v roku 2014, prvé číslo nového ročníka vyjde už v decembri.
|
|
|
DPH po novom
Koniec kalendárneho roka je v oblasti daňových povinností platiteľov DPH nevyhnutne spojený s určitými zákonnými povinnosťami, hlavne pre platiteľov, ktorí uplatňovali pomerné odpočítanie DPH. O aké povinnosti sa jedná? Aké sú základné pravidlá odpočítavania dane? Na mnohé iné otázky hľadajte odpovede v príspevkoch a komentári od odborníkov na DPH.
Zákon o dani z pridanej hodnoty - úplné znenie zákona s komentárom
mesačník Poradca 6/2014, (A5, 226 str.)
Zákon o dani z pridanej hodnoty - úplné znenie zákona
Aktualizácia I/6, (A5, 56 str.)
Ročné vysporiadanie DPH - príspevok
mesačník DUO1/2014, (A4, 80 str.)
BALÍČEK DPH po novom obsahuje:
+ Aktualizácia I/6 + DUO 1/2014 + Zákony II/2013
Cena balíčka je 13,20 €.
Cena balíčka s 30 % zľavou je 9,30 €.
Ušetríte 3,90 €.
Koniec roka v účtovníctve
Cieľom všetkých uzávierkových účtovných operácií je zabezpečiť, aby účtovníctvo a účtovná závierka splnili určené požiadavky a zásady. Správne a úplné zaúčtovanie všetkých uzávierkových účtovných operácií je najnáročnejšou činnosťou účtovnej závierky. Je preto potrebné dôsledne poznať, aké účtovné prípady a prečo sa účtujú v rámci uzávierkových prác. Podrobnejšie o tejto problematike píšu autory vo svojich príspevkoch.
Účtovná závierka v - príspevok
mesačník DUVaP 12/2013, (A5, 192 str.)
Koniec roka v účtovníctve - príklady a riešenia problémov
mesačník 1000 riešení 12-13/2013, (A5, 120 str.)
Inventarizácia majetku a záväzkov - príspevok
mesačník DUO 12/2013, (A4, 80 str.)
BALÍČEK Balíček Koniec roka v účtovníctve obsahuje:
DUO 12/2013 – príspevok + 1000 riešení 12-13/2013 – príklady a riešenia problémov +
DUVaP 12/2013 - príspevok
Cena balíčka je 15.40 €.
Cena balíčka s 30 % zľavou je 10,80 €.
Ušetríte 4,60 €.
Ceny balíčkov sú konečné, vrátane DPH a distribučných nákladov.
Len do vypredania zásob.
Balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@poradca.sk
RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY TELEFONICKY, PRÍPADNE EMAILOM DENNE OD 9:00 DO 15:00
Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty.
E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina.
- Tieto e-mailové noviny Vám boli doručené výlučne na základe žiadosti o zasielanie e-mailových novín.
- Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len pre vlastné účely, nesmú býť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!
|
|
|
Adresa: |
|
E-mail: |
ExiCon, s. r. o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
|
|
objednavky@exicon.eu
|
|
IČO: 44853530
DIČ: 2022854900
IČ DPH: SK2022854900
|
|
|
|
|
|
Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 51548/L. |
|
|
V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadal(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite prosím správu s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.sk, následne budete vyraden(á) z databázy príjemcov e-mailových novin.
|
Copyright (c) Exicon s.r.o., 2014 |