Obmedzovacie prostriedky
6. 10. 2023
Dňa 8. 8. 2023 bola schválená VYHLÁŠKA Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 358/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o používaní obmedzovacích prostriedkov a vedení registra obmedzovacích prostriedkov.
Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky podľa § 9b ods. 16 zákona č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 495/2022 Z. z. ustanovuje, že na účely tejto vyhlášky sa rozumie deeskalačnou technikou špecifická terapeutická technika, ktorá pacientovi pomáha získať kontrolu nad svojím správaním a zabraňuje agresívnemu správaniu voči sebe alebo svojmu okoliu, druhom obmedzovacieho prostriedku fyzické obmedzenie, mechanické obmedzenie, farmakologické obmedzenie a izolácia; typy mechanického obmedzenia sú ustanovené v § 9b ods. 3 zákona, typy farmakologického obmedzenia sú ustanovené v § 9b ods. 4 zákona a typ izolácie je ustanovený v § 9b ods. 5 zákona, miestnosťou na bezpečný pobyt seklúzna miestnosť; seklúzna miestnosť je určená pre pacienta s duševnou poruchou so závažnými poruchami správania, ktorý ohrozuje seba alebo svoje okolie, je uzamknuteľná personálom a materiálno-technicky bezpečná pre pacienta, bezpečnostnou jednotkou špeciálne vyčlenený priestor ústavného zdravotníckeho zariadenia s možnosťou bezpečného zvládnutia porúch správania pacienta, následného kontinuálneho monitorovania pacienta a jeho ďalšej liečby zahŕňajúci seklúznu miestnosť.
Farmakologické obmedzenie môže vykonať lekár alebo sestra. Ak ide o nebezpečné konanie pacienta, ktoré smeruje k priamemu ohrozeniu života alebo zdravia pacienta alebo iných osôb alebo k vzniku škody na majetku, môže fyzické obmedzenie, mechanické obmedzenie alebo izoláciu v spolupráci so zdravotníckym pracovníkom vykonať na základe nariadenia lekára pracovník, ktorého na tento účel určil poskytovateľ ústavnej starostlivosti; typom fyzického obmedzenia je pridržiavanie alebo imobilizácia pacienta zdravotníckym pracovníkom alebo pracovníkom na tento účel určeným poskytovateľom ústavnej zdravotnej starostlivosti pomocou fyzickej prevahy a použitia špeciálnych hmatov s cieľom dosiahnutia manuálnej kontroly nad pacientovým správaním.
Použitiu obmedzovacieho prostriedku predchádza použitie niektorého z miernejších spôsobov zvládnutia situácie. Miernejším spôsobom zvládnutia situácie sa rozumie zvládnutie situácie najmä verbálnou komunikáciou, odvrátením pozornosti, aktívnym počúvaním alebo inou verbálnou deeskalačnou technikou. Verbálnou komunikáciou je verbálna deeskalačná technika používaná počas terapeutického rozhovoru s pacientom zameraná na zníženie jeho vnútorného napätia a riešenie problému, ktorý môže viesť k agresívnemu správaniu. Použitiu obmedzovacieho prostriedku predchádza verbálna komunikácia zameraná na informovanie pacienta o dôvodoch použitia obmedzovacieho prostriedku a postupe zdravotníckych pracovníkov pri jeho použití; verbálna komunikácia pokračuje priebežne počas použitia obmedzovacieho prostriedku a bezprostredne po vykonaní použitia obmedzovacieho prostriedku. Počas používania fyzického obmedzenia, mechanického obmedzenia alebo izolácie je pacient kontrolovaný osobne zdravotníckym pracovníkom pravidelne, najmenej každých 30 minút. Ak kontrola pacienta vykonávaná zdravotníckym pracovníkom osobne z dôvodu bezprostredného nebezpečenstva ohrozenia života alebo zdravia zdravotníckeho pracovníka nie je možná, kontrola sa vykoná na diaľku prostredníctvom signalizačného zariadenia pre obojsmernú komunikáciu. Pri použití farmakologického obmedzenia je pacient kontrolovaný osobne zdravotníckym pracovníkom v súlade so súhrnom charakteristických vlastností lieku. Kontrola pacienta vykonávaná zdravotníckym pracovníkom osobne počas použitia obmedzovacieho prostriedku zahŕňa prevenciu komplikácií plynúcich z použitia obmedzovacieho prostriedku, kontrolu zdravotného stavu, najmä v rozsahu posúdenia stavu psychických funkcií, vrátane rizika agresívneho správania, posúdenie stavu fyziologických funkcií, vrátane vitálnych funkcií, hydratácie, výživy, vyprázdňovania, hygieny, tepelného komfortu a svetelného komfortu.
Okrem kontroly podľa odseku 6 sa v odôvodnených prípadoch vykonáva kontrola pozorovaním pacienta na diaľku alebo pozorovaním pacienta prostredníctvom kamerového systému. Takto vykonaná kontrola nenahrádza kontrolu vykonanú zdravotníckym pracovníkom osobne.
Počas používania mechanického obmedzenia je pacient vizuálne oddelený od ostatných pacientov a návštev ostatných pacientov v zdravotníckom zariadení.
Návšteva pacienta, u ktorého sa používa obmedzovací prostriedok, sa môže zrealizovať po jej schválení lekárom, ktorý rozhodne o jej forme a dĺžke trvania.
Komunikácia medzi pacientom a zdravotníckym pracovníkom počas izolácie prebieha cez signalizačné zariadenie pre obojsmernú komunikáciu, ktoré je bezpečne umiestnené v seklúznej miestnosti. Ak to materiálno-technické vybavenie zdravotníckeho zariadenia umožňuje, pacient má počas izolácie v seklúznej miestnosti zabezpečený bezpečný prístup k čerstvému vzduchu prostredníctvom okna. Počas použitia mechanického obmedzenia alebo izolácie má pacient k dispozícii len tie osobné veci, ktoré nie sú potenciálne ohrozujúce pre neho alebo jeho okolie, a má spravidla oblečené bezpečné nemocničné oblečenie bez šnúrok na účel minimalizácie rizika ublíženia sebe alebo okoliu.
Registrom obmedzovacích prostriedkov sa rozumie osobitný register na zaznamenávanie všetkých prípadov použitia obmedzovacích prostriedkov v ústavnom zdravotníckom zariadení. Register obmedzovacích prostriedkov sa vedie písomne. Údaje z registra obmedzovacích prostriedkov sa na účel vykonania kontroly sprístupňujú len osobe oprávnenej na výkon kontroly a dohľadu, a to v listinnej podobe.
Prokurátorovi vykonávajúcemu dozor v zdravotníckom zariadení sa oznámi použitie obmedzovacieho prostriedku písomne. V oznámení o použití obmedzovacieho prostriedku sa uvedú identifikačné údaje zdravotníckeho zariadenia najmä v rozsahu názov zdravotníckeho zariadenia, sídlo zdravotníckeho zariadenia a identifikačné číslo organizácie, meno, priezvisko a rodné číslo pacienta, druh a typ použitého obmedzovacieho prostriedku, dátum a čas nariadenia použitia obmedzovacieho prostriedku a dátum a čas ukončenia použitia obmedzovacieho prostriedku, ak sa v čase oznámenia použitie obmedzovacieho prostriedku ukončilo.
Osobe, ktorú si pacient spravidla určí pri prijímaní do ústavného zdravotníckeho zariadenia uvedením jej mena, priezviska a telefónneho čísla alebo adresy elektronickej pošty, a osobe podľa § 9b ods. 14 písm. d) zákona, sa v oznámení o použití obmedzovacieho prostriedku uvedie dátum a čas nariadenia použitia obmedzovacieho prostriedku, dátum a čas ukončenia použitia obmedzovacieho prostriedku, dôvod jeho použitia.
K
Vyšší ľudia zarábajú viac
15. 7. 2009
Podľa výsledkov výskumu nedávno uverejnených v Economic Record sa o vysokých ľuďoch všeobecne predpokladá, že sú vplyvnejší a inteligentnejší.
Podľa austrálskej štúdie muž, ktorý je vysoký 183 cm v priemere ročne zarobí
o 950 dolárov viac ako 178-centimetrový chlap.
Vysokí pritom nie sú ani milší, ani
krajší, ani lepší ako ostatní. Akurát
spoločnosť im navlieka gloriolu.
Zo štúdie ďalej vyplýva, že výška dodáva sebavedomie a môže človeka doviesť k
úspechu. Druhí ho jednoducho viac
rešpektujú, aj keď, prirodzene, existujú výnimky. Za svojho vodcu vysokých ľudí
často volí aj kolektív. Vysokí ľudia sa k vedúcemu postu môžu dostať
už v detstve, pretože ostatné deti ich
vnímajú, akoby boli od nich starší.
Štyridsiate výročie prvých ľudí na Mesiaci
15. 7. 2009
Svet si ho pripomenie už zajtra - 16. júla. Kozmická loď Apollo 11 bezpečne dopravila v tento deň v roku 1969 prvých ľudí na mesiac.
Do histórie vstúpili
slávni účastníci tohto vesmírneho letu Neil Armstrong a Edwin Aldrin. Ich let
raketou Saturn V, ktorá Apollo 11 k mesiacu vyniesla si možno zopakovať minútu
po minúte na internete. Internetovú stránku wechoosethemoon.org zostavila
americká Prezidentská knižnica Johna F. Kennedyho.
Kríza dopadá na cestovný ruch v ČR
13. 7. 2009
Prehlbujúca sa hospodárska kríza má ničivý dosah aj na cestovný ruch u našich západných susedov. V priebehu jedného mesiaca došlo ku krachu už druhej českej cestovnej kancelárie. Problémy hlásia aj ďalšie.
Cez víkend potvrdila svoj koniec CK Retur, ktorej však krach hrozil už dlhší
čas.
Klienti
slovenských cestoviek sa o svoje dovolenky nemusia obávať. Prezident Slovenskej asociácie cestovných
kancelárií a cestovných agentúr Stanislav Macko povedal, že už pred sezónou
boli urobené dôležité opatrenia, aby sa podobnej situácii predišlo. Upravený
bol objem zájazdov aj cenová politika.
Hoci sa
klienti skrachovaných českých cestovných kancelárií na dovolenku už nedostanú,
o peniaze, ktoré už za ňu zaplatili, by nemali
prísť. To sa týka i Slovákov, ktorí práve služby českých
cestoviek využívajú.
Odškodňovanie
klientov má na starosti poisťovňa, s ktorou mala pre prípad úpadku kancelária
uzavretú zmluvu o poistení.
Začiatkom
júna v Česku skrachovala aj cestovná kancelária Balkan Travel. Pokles záujmu hlási väčšina českých
cestovných kancelárií. V Česku sa tento
rok predáva asi o15 percent menej zájazdov ako vlani.
Včera mali
problémy aj klienti ďalšej českej cestovky Tomi Tour, ktorých odmietli ubyovať
v egyptskom hoteli, údajne pre dlhy spoločnosti.
Elektronická budúcnosť poštových služieb
13. 7. 2009
Naštartujete počítač, pozriete si náhľady obálok a rozkážete pošte, čo má so zásielkami spraviť. Takáto je elektronická budúcnosť poštových služieb.
Začali ju prevádzkovať vo Švajčiarsku. Novinka má názov Swiss Post Box a má osloviť nielen tých čo neustále
cestujú, ale aj podniky.
Doručovatelia vďaka elektronickým
poštovým službám už nebudú musieť krúžiť okolo poštových schránok, aby sa
adresátom do rúk dostali v papierovej podobe faktúry, účty, či úradné zásielky.
Elektronickú podobu uzavretých obálok zosníma automat a rozošle ich e-mailom.
Pri každej zásielke sa môžete
rozhodnúť, čo s ňou treba spraviť – nasnímať obsah a doručiť e-mailom,
archivovať na serveroch pošty, doručiť v papierovej podobe na vlastnú alebo
cudziu adresu, alebo skartovať a recyklovať bez toho, aby ste sa zaujímali o
obsah.
Digitálny obraz papierovej pošty
funguje bez toho, aby zákazníci museli siahnuť po špeciálnych softvéroch či
technológiách. Stačí poštový klient,
ktorý dokáže zobrazovať grafiku – či už v počítači, alebo mobile. Pod každým
náhľadom obálky potom už stačí iba kliknúť na želanú aktivitu. Digitalizované
dokumenty po spracovaní budú doručené.
Služba by mohla zaujať nielen
cestovateľov, ktorí sú neustále v pohybe, ale zjednodušiť prácu môže aj
podnikom. Podniky môžu ušetriť, ak
pošta zariadi kompletnú digitalizáciu a archiváciu došlej pošty. Záujemcovia mesačne zaplatia za službu poplatok vo výške od 14 € nahor.
Úspech služby v krajine bude závisieť od toho, ako veľmi si ľudia zakladajú na digitálnych technológiách. Prevádzkovateľ o tom, či novinka na trhu
uspeje, zatiaľ nešpekuluje.
Pôvodne služba vznikla v USA v spojení s virtuálnymi poštovými
priečinkami.