Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Murphyho rady

Nevydávajte sa kvôli peniazom! Budete si musieť odrobiť každú korunu.

Príčinou straty smeru môže byť aj príliš veľa smeroviek.

Jeden hlupák je jeden hlupák a dá sa obísť. Dvaja hlupáci sú dvaja hlupáci a dá sa im vyhnúť. Desaťtisíc hlupákov je však historická sila, ktorú treba rešpektovať.

(Murphyho zrnká II)
O podnikateľoch

K úspechu sa nedá dôjsť disciplinovaným čakaním v rade,

Návod na riešenie problémov: Len málo vašich problémov sa nedá vyriešiť dynamitom.

V podnikaní nie je žiaden experiment úplne zbytočný. Vždy sa dá použiť ako negatívny príklad.

(Murphyho zákonník)
Odvaha tárať

Bohovia síce medzi sebou vedú vojny, ale sami v nich nebojujú – na to majú ľudí.

Ak lekár určí diagnózu, to ešte neznamená, že ju vie aj liečiť.

Optimista sa nemôže nikdy príjemne prekvapiť.

(Murphyho Zbierka zákonov)
O márnom hľadaní - III. večer

Čím dômyselnejší stroj, tým je menej použiteľný.

Nikdy sa nepýtaj predavača, či sa tovar vyplatí kúpiť!

Ak sa vec osvedčí, tak ju prestanú vyrábať.

(Murphyho zákony po poslednej novele)
Kapitola: Murphyho desatoro

9. V 90 % prípadov sa veci ukážu byť horšie, ako ste očakávali. Vo zvyšných 10 % sa ukážu byť aké zlé, že ste to ani nemohli očakávať.

10. Po tom, ako sa veci zmenia zo zlého na horšie, sa začne všetko samo od seba opakovať.

3. V krásny slnečný deň je ťažké uveriť, že práve vás stihne nešťastie – ale už sa to na vás valí.

(Murphyho Zbierka zákonov)

Úprava postupov a podmienok pri udeľovaní povolení pri cezhraničnom obstarávaní k projektom transeurópskej dopravnej siete

13. 5. 2024 Cieľom zákona o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete je okrem iného transponovanie smernice a s tým súvisiaca úprava postupov a podmienok pri udeľovaní povolení, ako aj pri cezhraničnom obstarávaní k projektom transeurópskej dopravnej siete (TEN-T).
Príprava veľkých stavieb a získavanie pozemkov na ne sa aj v zahraničí zvykne riešiť osobitnou právnou úpravou alebo aspoň osobitnými skrátenými postupmi. Dôvodom je, že veľká stavba celoštátneho a neraz medzinárodného významu ovplyvňuje ekonomický, kultúrny a demografický vývoj celých regiónov a neraz aj štátov. Preto pri zachovaní prirodzených práv ľudí na vlastníctvo nehnuteľností, ktoré ochraňujú ústavy všetkých demokratických štátov, sa hľadajú postupy, ktoré by na jednej strane boli v súlade s týmito právami, ale ktoré by na druhej strane zamedzili povyšovať záujem jednotlivca nad celospoločenský záujem v takej miere, aby brzdili celospoločenský rozvoj v štáte. Návrh zákona rieši tento konflikt spôsobom, ktorý nie je neštandardným ani z medzinárodného hľadiska.
K

Slovenská ochrana hospodárskej súťaže je už v súlade s pravidlami EÚ

27. 7. 2009 Európska komisia oznámila, že svoje konanie voči Slovensku za porušenie predpisov Európskeho spoločenstva končí.
Exekutíva mala výhrady voči ustanoveniu  slovenského zákona o ochrane hospodárskej súťaže, ktoré obmedzovalo právomoc Protimonopolného úradu Slovenskej republiky uplatniť antitrustové pravidlá EÚ na odvetvia elektronických komunikácií, energetiky a pôšt.
V piatok Komisia informovala, že slovenský zákon o ochrane hospodárskej súťaže je už v súlade s právnymi predpismi EÚ. Podľa Komisie § 2 ods. 6 zákona predtým obmedzoval možnosti Protimonopolného úradu Slovenskej republiky účinne uplatňovať články 81 (týka sa zákazu kartelov a ďalších obmedzujúcich podnikateľských postupov) a 82 (týka sa zákazu zneužívania dominantného postavenia) Zmluvy o ES v prípadoch protisúťažného správania, ktoré patrí do pôsobnosti regulačného orgánu, napríklad Telekomunikačného úradu SR.

S platnosťou od 1. júna 2009 bolo sporné ustanovenie  zmenené.  Komisia preto konanie v tomto smere ukončila. Protimonopolný úrad Slovenskej republiky teraz môže uplatňovať pravidlá EÚ týkajúce sa hospodárskej súťaže bez obmedzení.
(Zdroj: EURACTIV)

Problémy s implementovaním smernice o službách

24. 7. 2009 Podľa aktuálneho prieskumu Eurochambers pravdepodobne nestihne do konca decembra plne implementovať ustanovenia plynúce zo smernice o službách takmer každá druhá členská krajina Európskej únie. Slovensko v tejto oblasti dosiahlo výrazný pokrok.
Služby tvoria takmer 70 % HDP EÚ a zástupcovia členských štátov a profesijných únií sa nevedeli dlhé roky  dohodnúť ako tento potenciál lepšie využiť na tvorbu vnútorného trhu celého bloku. Pôvodný návrh vyvolal nesúhlasné reakcie v mnohých krajinách. Najproblematickejšou časťou navrhnutej predlohy Komisie bolo tzv. pravidlo zeme pôvodu. Pokiaľ by toto pravidlo prešlo - v praxi by podnikateľovi bolo stačilo získať povolenie prevádzkovať určité činnosti vo svojom domovskom štáte a potom by mohol túto službu ponúkať zákazníkom v celej Únii bez ďalších administratívnych záväzkov.
Návrh ale vzbudil nevôľu najmä v „starých členských štátoch“, ktoré sa obávali sociálneho dumpingu. Ten by umožňoval, aby  podnikatelia využívali nižšie štandardy vo svojich domovských krajinách a (v porovnaní so západom) tak znížili  svoje náklady, čo by viedlo k zníženiu štandárd v celej Únii.

Počas trojročného vyjednávania pred konečným schválením smernice na konci roku 2006 došlo ku značným kompromisom. V dôsledku neho  firmy a živnostníci nebudú musieť žiadať v každej zemi osobitné povolenie k pobytu alebo výkonu činnosti, no budú sa musieť podriadiť pravidlám pre podnikanie v danom odbore, ktoré sa menia  z krajiny do krajiny.

Alarmujúce výsledky prináša najnovší prieskum Eurochambers. Na otázku, či v niektorej členskej krajine prebehne implementácia smernice o službách „včas a korektne“ až 40 % obchodných komôr odpovedalo záporne alebo skepticky. To sú  oveľa horšie výsledky ako podľa januárového skúmania, kedy pesimistické vyhliadky dosahovali len štvrtinu.

Medzi lepšie prípady patrí Slovensko. Slovenská obchodná a priemyselná komora (SOPK) tvrdí, že vláda urobila všetko pre to, aby všetky povinnosti vyplývajúce zo smernice boli implementované  včas a dôkladne. SOPK dúfa,  hospodárska kríza, tento proces nespomalí.
(Zdroj: EURACTIV)

Slovensko v novom EP nemá žiadny vysoký post

23. 7. 2009 Pri rozdeľovaní kresiel v Európskom parlamente ťahali nové členské krajiny za kratší koniec. Slovensko pri prerozdeľovaní postov vo výboroch a predsedníctve skončilo medzi štyrmi krajinami, ktoré nemajú žiadny.
V siedmom legislatívnom období Európskeho parlamentu (2009-2014) Slovensko spolu s Estónskom, Lotyšskom a Slovinskom neobsadilo žiadny z postov predsedu či podpredsedu 22 stálych výborov (každý výbor má 1 predsedu a 4 podpredsedov). Žiadne miesto sa tejto štvorici krajín neušlo ani  v predsedníctve EP (14 podpredsedov) a medzi piatimi kvestormi.
Rokovania o tom, ktorý poslanec akú funkciu dostane tradične prebiehali za zatvorenými dverami a sú výsledkom komplexnej štruktúry hierarchií. Možnými kritériami sú  napríklad pomer malých versus  veľkých krajín, váha politických skupín, postavenie a profil konkrétneho poslanca a rodová rovnosť. Nejedná sa o žiadnu  presnú  matematickú  formulku. Podľa D´Hondtovej metódy sa však počíta to, ktorá frakcia dostane koľko postov predsedov výborov.
(Zdroj: EURACTIV)

Obchod s emisiami je lepší ako emisné dane

22. 7. 2009 Efektívnejším spôsobom boja proti klimatickým zmenám je podľa správy vypracovanej pre britského premiéra obchodovanie s emisiami než emisné dane.
Ak sa chceme vyhnúť katastrofálnym následkom klimatických zmien je globálny systém obchodovania s emisiami nevyhnutný. Píše sa to v správe Global Carbon Trading.
Ani samotné obchodovanie však nebude stačiť. Musí sa spojiť s cieleným znižovaním emisií na národnej úrovni. Emisný trh by mal byť kombinovaný s cielenou reguláciou, zdaňovaním a verejnými financiami na široko zamerané opatrenia. Správa tvrdí, že kľúčové bude dosiahnutie zníženia emisií v rozvojových krajinách.
Dokument britskej vlády sa teda nevyslovuje za zásadnú environmentálnu daňovú reformu.  „Zelené dane“ odvíjajúce sa od znečistenia by mali mať len podpornú úlohu.
Švédske predsedníctvo zasa  tvrdí, že bez zavedenia emisných daní nebude európsky systém obchodovania s emisiami stačiť na také zníženie emisií, aby EÚ splnila svoje záväzky.
Rovnaký  názor zastáva aj popredný environmentálny expert, David Gee z Európskej environmentálnej agentúry.  Podľa jeho slov na nedávnej konferencii v Londýne povedal, že kríza klimatických zmien, lepšie výskumné poznatky a klesajúca popularita trhovej ideológie vytvárajú výbornú príležitosť na zavedenie environmentálnej daňovej reformy.
(Zdroj: EURACTIV)
júl 2025
T po ut st št pi so ne
27 30 1 2 3 4 5 6
28 7 8 9 10 11 12 13
29 14 15 16 17 18 19 20
30 21 22 23 24 25 26 27
31 28 29 30 31 1 2 3
32 4 5 6 7 8 9 10
Dnes má meniny Ilja
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
n� partner