Európa musí znížiť závislosť od Číny v prípade obnoviteľných zdrojov
11. 5. 2023
Keďže Európska únia urýchľuje prechod na zelenú energiu, je silne závislá od Číny, pokiaľ ide o dodávky vzácnych zemín a komponentov pre solárne panely a veterné turbíny. Európska únia musí znížiť svoju závislosť od Číny, pokiaľ ide o životne dôležité zariadenia a komponenty používané na výrobu obnoviteľnej energie. Uviedol to v utorok šéf Medzinárodnej agentúry pre obnoviteľnú energiu Francesco La Camera. Je dôležité pracovať na "decentralizácii dodávateľského reťazca", povedal pre AFP na konferencii v Berlíne o veternej energii.
Dodal, že by Európska únia mala v tomto smere viac spolupracovať s Južnou Amerikou, juhovýchodnou Áziou a Afrikou. Keďže Európska únia urýchľuje prechod na zelenú energiu, je silne závislá od Číny, pokiaľ ide o dodávky vzácnych zemín a komponentov pre solárne panely a veterné turbíny. Európsky blok získava až 98 percent vzácnych zemín, ktoré sú životne dôležité v mnohých ekologických technológiách, z Číny. A Čína vyrába tiež veľké množstvo veterných turbín a solárnych panelov. Veľká závislosť od Číny je "znepokojujúca", uviedol La Camera a dodal, že posilnenie spojení medzi rôznymi časťami sveta by pomohlo Európanom splniť ich ciele. Európska únia nedávno dosiahla predbežnú dohodu o takmer zdvojnásobení podielu obnoviteľných zdrojov na spotrebe energie v bloku do roku 2030, keďže sa snaží stať uhlíkovo neutrálnou a zbaviť sa ruských fosílnych palív. Cieľom predbežnej politickej dohody je zvýšiť podiel obnoviteľnej energie na 42,5 percenta. Skupiny zelených však kritizovali dohodu a tvrdia, že nezachádza dostatočne ďaleko.
S
(Zdroj: hnolnine.sk)
Rozšírenie sortimentu áut s odpočtom DPH
29. 6. 2009
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2007/46/ES rozšírila využiteľný sortiment áut s odpočtom DPH z malých dodávkových vozidiel aj o klasické osobné autá. Na základe nariadenia slovenskej vlády sa od 29. apríla tohto roku možno na ňu odvolávať aj na Slovensku.
Podľa európskej klasifikácie technicky platí, že ak automobil využíva väčšiu
časť užitočnej hmotnosti na náklad ako pre cestujúcich okrem vodiča, možno ho
považovať za auto kategórie N1. Možno ho teda
registrovať ako úžitkové vozidlo a platitelia DPH si pri jeho kúpe môžu
uplatniť odpočet dane.
Tým pre dovozcov vznikla príležitosť požiadať ministerstvo dopravy, pôšt a
telekomunikácií o zaradenie nových modelov a preradenie starších do kategórie
N1. Vozidlo teda nevyžaduje
"stavebné" úpravy, stačí
len splnenie podmienky rozdelenia
užitočnej hmotnosti, uznanej už pri európskom schvaľovaní. Ministerstvo musí
akceptovať rozhodnutie ktoréhokoľvek štátu Únie o homologovaní vozidla pre
kategóriu N1. Čiže aj tých nemálo, v ktorých kategória N1 schválenú deliacu
mriežku nemusí mať.
Táto novinka pochopiteľne importérov zaujala, pretože prináša šancu zvýšiť
predaje áut, ktoré ovplyvnilo aj šrotovné. Vďaka nemu domácnosti nakúpili toľko
áut, že ich predaje dokonca presiahli
počty dosiahnuté za prvých päť mesiacov minulého roka.
Ministerstvo financií pripúšťa, že bude potrebné prehodnotiť kvantifikáciu
rozpočtových vplyvov. Vyzerá to, že
bude zachovaný súčasný legislatívny
stav. To znamená, že zostane možnosť odpočtu DPH len pre kategóriu N1, s
akceptovaním uznávania európskej homologizácie „bezmrežových“ áut. Tento stav
by mal byť hachovaný dovtedy, kým sa
európska homologizácia nestane povinnou, teda do jesene 2011.
Domény s koncovkou "eu" si poradia s diakritikou
29. 6. 2009
Kým pre ostatné svetové domény je diakritika neprípustná, názvy domén s
koncovkou "eu" budú môcť obsahovať aj takéto znaky. V Európe sa tým otvára
priestor pre použitie diakritiky, azbuky alebo aj gréčtiny.
Európa tak do internetu bude môcť vniesť špecifiká svojich jazykov a
internetisti budú môcť s plným komfortom vpisovať do svojich prehliadačov názvy
tak, ako ich používajú v každodennom živote.
Otázkou zostáva, ako budú na tento jav reagovať užívatelia. Za tie roky,
ktoré používajú internet na
pracoviskách a v domácnostiach si už zrejme zvykli, že adresy diakritiku neobsahujú. Užívatelia si pomerne pomaly zvykali aj na diakritiku
v esemeskách.
Záujem o novú vymoženosť očakávajú najmä v Grécku, na Cypre či v Bulharsku.
Rakúsko dostane pokutu za nadvýrobu mlieka
26. 6. 2009
Rakúski producenti mlieka dodali spracovateľom v agrárnom roku 2008/2009 veľa suroviny. Za prekročenie limitu dostane krajina od Európskej komisie pokutu.
Rakúsko malo ročný limit na výrobu mlieka 2,76 milióna ton, ktorý prekročilo
ho o 1,2 percenta.
V Rakúsku je vyše 40 000 výrobcov
mlieka a z nich vyše svoje zmluvné limity prekročila vyše polovica. Limity dodržalo
len 1551 dodávateľov. Zvyšok zostal pod limitom.
Výzva k väčšej podpore mladých nezamestnaných
26. 6. 2009
Komisár pre zamestnanosť a sociálne záležitosti Vladimír Špidla vyzval členské štáty, aby urobili viac na ochranu mladých ľudí, ktorí čelia nezamestnanosti. Zopakoval niekoľko návrhov ako bojovať proti kríze na pracovnom trhu. Zamestnanosť považuje za najlepšiu zbraň proti sociálnej exklúzii.
Za tri hlavné aktivity na podporu zamestnanosti počas pretrvávajúcej krízy
označil: zabezpečiť si súčasnú prácu, vytvárať nové pracovné pozície a rozvíjať
mobilitu pracovnej sily a tak otvoriť nové prístupy na pracovný trh.
Pre podporu zamestnanosti bola vytvorená nová online služba vytvorená na to,
aby tým, ktorí hľadajú zamestnanie uľahčila hľadanie práce na základe ich
schopností v rámci celej EÚ.
Táto medzinárodná aplikácia bola zavedená cez existujúci
portál EURES, ktorý získava dáta o voľných miestach od personálnych agentúr.
Komisár zdôraznil
európsku snahu o „znalostnú a zelenú ekonomiku“. Podľa jeho vyjadrenia počet pracovných príležitostí v oboch
oblastiach bude rapídne rásť. Potrebné
je predvídať aj budúce potreby kľúčových oblastí akými sú klimatické zmeny a
energetické technológie či problémy s dodávkou vody. Vďaka tomu by Európa mohla byť dobre pripravená v čase opätovného
hospodárskeho rastu.