Udrie ešte kríza? Najhoršie má Slovensko stále pred sebou, varujú pre HN ekonomickí experti
22. 8. 2023
Strach z rizika ekonomického úpadku sa v minulom roku šíril po celom svete. Vysoké tempo zdražovania sa stalo globálnym problémom a varovaním, že sa treba pripraviť na ťažké časy. To, že je hrozba veľmi reálna, sa potvrdilo napríklad v susednom Česku, ktoré sa už v druhom polroku 2022 prepadlo do miernej technickej recesie a v podobnej situácii sa začiatkom tohto roka ocitlo aj Nemecko.
Postupné zmierňovanie rekordných úrovní inflácie však vyvoláva pozitívne nálady v súčasných výhľadoch ďalšieho ekonomického rastu. Na druhej strane, v úsilí krotiť rýchle zdražovanie centrálne banky spustili najmasívnejšie zvyšovanie úrokových sadzieb v tomto storočí. Európska centrálna banka od júna minulého roka zvýšila sadzby o 425 bázických bodov. Výsledkom sú hypotéky za vyše štyri percentá a menej dostupné zdroje aj na investície.
HN sa preto spýtali expertov, či je hrozba recesie už skutočne zažehnaná a aké dôsledky hrozia aj pre slovenskú ekonomiku.
Je dôležité pripomenúť si, že v modernej histórii, minimálne za ostatných 50 rokov, každé výrazné zvýšenie úrokových sadzieb malo za následok hospodársku recesiu. Najsilnejším argumentom pre opatrnosť je však pre mňa fakt, že zvyšovanie úrokových sadzieb sa jednoducho ešte nestihlo do ekonomickej aktivity preliať. Po očistení o infláciu sú úrokové sadzby stále ešte negatívne, teda v princípe o nejakom uťahovaní reálnych menových podmienok asi ešte nie je namieste hovoriť.
Navyše, veľká časť domácností, ale aj podnikov má svoje úvery zafixované na nízkych úrovniach, ktoré prevládali pred zvyšovaním sadzieb centrálnymi bankami...
B
(Zdroj: hnonline.sk)
Vedci požiadali Brusel, aby preveril plán výstavby D1
28. 5. 2010
Vyše 100 slovenských a českých vedcov a odborníkov vyzvalo Európsku komisiu, aby začala voči SR právne konanie pre porušenie smernice o biotopoch v súvislosti s výstavbou diaľnice D1 na úseku Turany - Hubová.
V liste eurokomisárovi pre životné prostredie J.Potočnikovi, žiadajú o prehodnotenie výberu variantu D1 za prijateľnejší a zabrániť tak vzniku veľkých a nezvratných škôd na slovenskej prírode.
Výstavbou diaľnice D1 sa porušuje európska legislatíva, konkrétne smernica o biotopoch a poškodzuje chránené územia Veľká Fatra, Malá Fatra a rieky Váh.
BMW hľadá špecialistov v zahraničí
18. 5. 2010
Nemecká automobilka BMW bude musieť robiť nábor technikov aj v zahraničí, keďže v krajine nie je dostatok kvalifikovaných odborníkov.
Automobilka plánuje prijať ešte v tomto roku 550 absolventov. Firma vyvíja nový elektromobil a potrebuje odborníkov na nové materiály, ľahké konštrukcie, nové technológie, elektrické a elektronické vybavenie, batérie a nový typ motorov.
Dlhodobým cieľom nemeckej automobilky je nábor špecialistov, ktorí by obsadili nové pracovné miesta, a to aj v zahraničí, vrátane Číny a USA.
Dexia banka prehrala súd
18. 5. 2010
Rekordné odškodné! Okresný súd Bratislava I rozhodol, že Dexia banka musí zaplatiť 150 miliónov spoločnosti Ritro Finance.
Tá žalovala Dexiu vlani v lete. „Banka nedodržala zmluvné podmienky, čím môjmu klientovi spôsobila škodu v ušlom zisku,“ vyhlásil vtedy právnik Ritra Matúš Gemeš.
Pochybenie banky včera potvrdil aj Okresný súd Bratislava I: „Žalovaný je povinný zaplatiť 138 987 miliónov eur spolu s úrokom z omeškania do troch dní odo dňa právoplatnosti rozsudku.“
Česi chcú uzavrieť miliardový obchod s J&T a PPF
10. 5. 2010
Český štát sa chystá na miliardový obchod s finančnými skupinami J&T a PPF, respektíve s ich Energetickým a priemyselným holdingom.
Štátny správca elektrických prenosových sietí, firma ČEPS, chce totiž od súkromného holdingu kúpiť jeho elektromontážnu firmu Egem. Jej cena by sa podľa informácií MF DNES mohla pohybovať okolo 1,5 miliardy Kč (57,73 milióna eur). To by bola zrejme najvyššia suma za akú kedy štát odkúpil súkromnú firmu.