P O R A D C A
e-m@ilové noviny č. 9/2007 17.05.2007
|
Vážení čitatelia! V rubrike Téma novín sme sa venovali užitočným radám pre zamestnancov aj zamestnávateľov v príspevku Zdravotné poistenie – platenie poistného. Rubrika Začíname podnikať analyzuje tému ako si správne uplatniť DPH. Návod na riešenie problémov v tejto oblasti nájdete v príspevku Keď neplatcovia musia priznávať DPH. Uplatnenie sa v spoločnosti je veĺmi dôležité v každej dobe. Túto problematiku rozoberáme na pokračovanie z emailových novín č. 8/2007 v rubrike Praktická komunikácia v príspevku Systém a team a lifemanagement – najúčinnejšie princípy úspešných. Predpokladáme, že slnečné lúče májových dní Vám dodajú veľa pozitívnej energie a naladia vás tým správnym úspešným smerom. Bc. Andrea Talpašová
V tomto čísle nájdete:
zodpovedná redaktorka poradca@i-poradca.sk
|
|||||||||||||||
Zdravotné poistenie na Slovensku upravuje zákon NR SR č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len zákon). Platitelia a platenie poistného v systéme verejného zdravotného poistenia na Slovensku sú:
Poistné je povinná platiť aj osoba, ktorá je verejne zdravotne poistená podľa zákona o zdravotnom poistení, ak nie je zamestnancom, SZČO a ani osobou, za ktorú platí poistné štát (samoplatiteľ).
Poistné na zdravotné poistenie sa platí v bežnom kalendárnom roku preddavkami a zúčtováva sa v ročnom zúčtovaní poistného, ktorého účelom je stanoviť správnu výšku poistného platiteľom poistného, ktorí sú povinní vykonať ročné zúčtovanie poistného.Sadzba na výpočet preddavkov a poistného na verejné zdravotné poistenie je 14 % z vymeriavacieho základu, pričom sadzba u jednotlivých platiteľov poistného je nasledovná:
Na účely zákona o zdravotnom poistení sú poistenci so zdravotným postihnutím osoby, ktoré majú pokles schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť o 20 %, najviac o 40 %. Ďalej osoby invalidné (podľa § 9 zákona č. 5/2004 Z. z. v z.n.p.) a od 1. 9. 2005 aj osoby s ťažkým zdravotným postihnutím, ktorých miera funkčnej poruchy je najmenej 50 % a sú držiteľmi preukazu ZŤP (pozri § 51 zákona č. 195/1998 Z. z. v z. n.p.). Rozhodujúcim obdobím pre určenie vymeriavacieho základu je kalendárny rok, v ktorom sa platí poistné. V zákone je možné stretnúť sa aj s pojmom vyňaté príjmy, ktorými sú príjmy:
Zamestnancami (§ 11 ods. 3) sú a) fyzická osoba v pracovnom pomere, b) fyzická osoba v štátnozamestnaneckom pomere, c) fyzická osoba v služobnom pomere, d) ústavný činiteľ, verejný ochranca práv a poslanec Európskeho parlamentu, ktorý bol zvolený za Slovenskú republiku, e) predseda vyššieho územného celku, starosta obce, starosta mestskej časti v Bratislave, starosta mestskej časti v Košiciach a primátor mesta, f) poslanec vyššieho územného celku, poslanec obecného zastupiteľstva, poslanec mestského zastupiteľstva, poslanec miestneho zastupiteľstva mestskej časti v Bratislave a poslanec miestneho zastupiteľstva mestskej časti v Košiciach, ktorí sú dlhodobo uvoľnení na výkon funkcie, g) konateľ spoločnosti s ručením obmedzeným, ak za túto prácu dostáva odmenu považovanú za príjem zo závislej činnosti podľa osobitného predpisu, h) člen štatutárneho orgánu, člen správnej rady, člen dozornej rady, člen kontrolnej komisie a člen iného samosprávneho orgánu právnickej osoby, ak za výkon funkcie dostáva odmenu považovanú za príjem zo závislej činnosti podľa osobitného predpisu, i) spoločník spoločnosti s ručením obmedzeným, komanditista komanditnej spoločnosti a člen družstva, ak sú odmeňovaní za prácu v spoločnosti alebo v družstve formou, ktorá sa podľa osobitného predpisu považuje za príjem zo závislej činnosti, j) doktorand v dennej forme doktorandského štúdia, k) pestún v zariadení pestúnskej starostlivosti, l) fyzická osoba vo výkone väzby a fyzická osoba vo výkone trestu odňatia slobody, ak sú zaradené do práce, okrem fyzickej osoby vo výkone trestu odňatia slobody zaradenej na výkon iných prospešných prác. Konatelia, členovia správnych a dozorných rád a iných samosprávnych orgánov [§ 11 ods. 3 písm. g) zákona] spoločností (právnických osôb), ak za výkon funkcie, resp. prácu pre spoločnosť poberajú odmenu, v čase poberania tejto odmeny sú na účely zákona o zdravotnom poistení považovaní za zamestnancov. Ak je konateľom alebo členom správneho, dozorného či iného samosprávneho orgánu poberajúcim odmenu osoba, ktorá nemá na území Slovenskej republiky trvalý pobyt a je zdravotne poistená v inom členskom štáte EÚ, nebude ju spoločnosť prihlasovať ako zamestnanca, pretože takejto osobe nevzniká zo zákona verejné zdravotné poistenie na Slovensku. Zamestnanec v súvislosti so zdravotným poistením je v najjednoduchšej pozícii zo všetkých platiteľov poistného. Nemusí zdravotnej poisťovni
a) požiadať zamestnávateľa o vykonanie ročného zúčtovania, b) urobiť si ročné zúčtovanie sám. Poznámka Odporúčame požiadať zamestnávateľa o vykonanie ročného zúčtovania vždy, keď to podmienky zákona dovoľujú.
Zamestnávateľmi (§ 11 ods. 5) sú pre: a) fyzickú osobu v pracovnom pomere – právnická osoba alebo fyzická osoba, ku ktorej je fyzická osoba v pracovnom pomere, b) fyzickú osobu v štátnozamestnaneckom pomere – služobný úrad, c) fyzickú osobu v služobnom pomere – služobný úrad alebo služobný orgán, v ktorom fyzická osoba vykonáva štátnu službu, d) ústavného činiteľa – orgán, ktorý obstaráva veci ústavného činiteľa súvisiace s výkonom jeho mandátu alebo funkcie, pre verejného ochrancu práv Kancelária verejného ochrancu práv a pre poslanca Európskeho parlamentu, ktorý bol zvolený za Slovenskú republiku Kancelária Národnej rady Slovenskej republiky, e) predsedu vyššieho územného celku – vyšší územný celok, pre starostu obce – obec, pre starostu mestskej časti v Bratislave – mestská časť v Bratislave, pre starostu mestskej časti v Košiciach – mestská časť v Košiciach a pre primátora mesta mesto, f) poslanca vyššieho územného celku – vyšší územný celok, pre poslanca obecného zastupiteľstva – obec, pre poslanca mestského zastupiteľstva – mesto, pre poslanca miestneho zastupiteľstva mestskej časti v Bratislave – mestská časť v Bratislave a pre poslanca miestneho zastupiteľstva mestskej časti v Košiciach mestská časť v Košiciach, g) konateľa – spoločnosť s ručením obmedzením, h) fyzickú osobu uvedenú v odseku 3 písm. h) – právnická osoba, v ktorej samosprávnych orgánoch je členom, i) spoločníka spoločnosti s ručením obmedzeným a komanditistu komanditnej spoločnosti podľa odseku 3 písm. i) – spoločnosť a člena družstva podľa odseku 3 písm. i) – družstvo, j) doktoranda v dennej forme doktorandského štúdia – právnická osoba, v ktorej sa toto štúdium vykonáva, k) pestúna v zariadení pestúnskej starostlivosti – vyšší územný celok alebo obec, ktorá zriadila zariadenie pestúnskej starostlivosti, l) fyzickú osobu vo väzbe a fyzickú osobu vo výkone trestu odňatia slobody ak sú zaradené do práce, okrem fyzickej osoby vo výkone trestu odňatia slobody zaradenej na výkon iných prospešných prác – ústav. Preddavky na poistné za zamestnanca vypočítava, vykazuje a platí vždy zamestnávateľ. Preddavky zamestnanca sa vypočítavajú príslušnou sadzbou z príjmu zamestnanca dosiahnutého v kalendárnom mesiaci. Z akého príjmu zamestnanca sa vypočítavajú upravuje § 13 ods. 1 – 4 zákona. Preddavky zamestnávateľa sa vypočítavajú príslušnou sadzbou z príjmu každého zamestnanca dosiahnutého v kalendárnom mesiaci podľa § 13 ods. 1 – 4 zákona. Vymeriavací základ zamestnanca (§ 13 ods. 1 až 5 zákona) je jeho príjem dosiahnutý v rozhodujúcom období (pre výpočet poistného je rozhodujúcim obdobím kalendárny rok), resp. dosiahnutý v mesiaci, za ktorý sa platia preddavky, ktorým je: a) príjem zamestnanca podliehajúci dani z príjmu podľa § 5 zákona o dani z príjmu (príjem zo závislej činnosti), b) príjem, ktorý nepodlieha dani z príjmu fyzických osôb, pretože tak ustanovujú osobitné predpisy o zamedzení dvojitého zdanenia, c) podiel na zisku vyplatený obchodnou spoločnosťou alebo družstvom zamestnancovi bez účasti na základnom imaní spoločnosti alebo družba. Tento zamestnanec pritom nie je štatutárnym orgánom a nie je členom štatutárneho orgánu a dozorného orgánu tejto obchodnej spoločnosti, či družstva. Ak ide o zamestnanca vykonávajúceho štátnu službu v zahraničí, verejnú prácu v zahraničí, alebo prácu zahraničného spravodajcu Slovenskej televízie, či rozhlasu je jeho funkčný plat v slovenskej mene pred jeho rozdelením na menu slovenskú a cudziu. Ak ide o pestúna v zariadení pestúnskej starostlivosti je vymeriavacím základom jeho odmena. Do vymeriavacieho základu zamestnanca, ktorý nie je aj samostatne zárobkovo činnou osobou, pre výpočet poistného v rozhodujúcom období sa započítava aj jeho príjem podliehajúci dani z príjmov zdaňovaný podľa § 6 zákona o dani z príjmov (príjem z podnikania a inej samostatne zárobkovej činnosti). Vymeriavací základ zamestnávateľa (§ 13 ods. 10) pre platbu poistného je vymeriavací základ každého zamestnanca za rozhodujúce obdobie (kalendárny rok). Minimálny vymeriavací základ (§ 13 ods. 15) na účely zákona o zdravotnom poistení sa pod pojmom minimálny vymeriavací základ zamestnanca rozumie minimálna mzda platná k 1. januáru kalendárneho roka, za ktorý sa platí poistné. Takto určený minimálny vymeriavací základ platí po celý kalendárny rok, t. j. od 10. januára do 31. decembra.
Jej výška je určená zákonom o minimálnej mzde 90/1998 Z. z. v znení neskorších predpisov a podľa toho, akú mzdu zamestnávateľ vypláca, je možné sa v zdravotnom poistení stretnúť s mesačnou aj s hodinovou mzdou zamestnanca. U zamestnancov je potrebné si uvedomiť, že minimálna mzda sa v priebehu roka môže zvýšiť a potom bude zamestnanec (ak jeho mzda zodpovedá výške minimálnej mzdy) platiť preddavky na poistné zo sumy určenej minimálnou mzdou a nie z minimálneho vymeriavacieho základu.
KRÁTENIE MINIMÁLNEHO VYMERIAVACIEHO ZÁKLADU ZAMESTNANCA (§ 13 ODS. 16) Ide o problém, s ktorým si v zákone o zdravotnom poistení mnohí zamestnávatelia nevedia poradiť. Ustanovenie o krátení minimálnej mzdy hovorí o tom, či musí, alebo nemusí zamestnávateľ platiť preddavky na zdravotné poistenie za zamestnanca, ktorému poskytol tzv. „neplatené voľno“. Minimálny vymeriavací základ sa nekráti o časť
Zamestnávateľ musí za zamestnanca zaplatiť preddavky najmenej z minimálneho vymeriavacieho základu vtedy, ak u zamestnanca zistil absenciu, alebo mu poskytol tzv. „neplatené voľno“.
Zamestnávateľ podľa zákona môže krátiť minimálny základ zamestnanca vtedy, ak mu poskytuje pracovné voľno bez náhrady mzdy, ktoré mu je povinný poskytnúť podľa osobitného predpisu (Zákonník práce). Ide o prípady, keď zamestnávateľ poskytne zamestnancovi pracovné voľno bez náhrady napr.:
Najvyšší možný vymeriavací základ v zdravotnom poistení je 36 násobok priemernej mzdy zamestnanca zistenej Štatistickým úradom SR za kalendárny rok, ktorý dva roky predchádza kalendárnemu roku, za ktorý sa platí poistné. Zamestnanec ani zamestnávateľ neplatia preddavky, ani poistné na zdravotné poistenie (§ 13 ods. Do vymeriavacieho základu sa nikdy nezapočítava: a) odstupné a odchodné, b) náhrada za pracovnú pohotovosť, náhrada za služobnú pohotovosť, náhrada za pohotovosť, príplatok za pohotovosť, c) príspevok zo sociálneho fondu, d) príjem zamestnanca v súvislosti s používaním motorového vozidla na služobné účely a súkromné účely, e) odmena podľa osobitných predpisov v oblasti priemyselných práv, f) odmena vyplácaná pri pracovnom výročí a životnom výročí, g) odmena vyplácaná pri prvom skončení pracovného pomeru pri odchode do starobného dôchodku, predčasného starobného dôchodku a invalidného dôchodku, h) plnenie poskytnuté zamestnávateľom po skončení pracovného pomeru, služobného pomeru alebo štátnozamestnaneckého pomeru, i) odmena vyplácaná pri prvom skončení služobného pomeru po splnení nároku na starobný dôchodok, na výsluhový dôchodok, invalidný dôchodok alebo invalidný výsluhový dôchodok. Zákon o zdravotnom poistení absolútne spresnil definíciu vymeriavacieho základu zamestnanca a zamestnávateľa. Ide o celý jeho príjem zdaňovaný ako príjem zo závislej činnosti s niektorými výnimkami, ktoré sú opäť presne definované v zákone (§ 13 ods. 4). Ide napr. o odstupné, odchodné, odmeny pri životnom, či pracovnom jubileu atď. Nemôže byť preto sporné, či sa do vymeriavacieho základu zamestnanca má, alebo nemá započítať napr. príspevok na doplnkové dôchodkové sporenie. Zamestnanec má so zamestnávateľom uzatvorenú pracovnú zmluvu a všetky príjmy, ktoré z nej zamestnancovi plynu a sú zdaňované ako príjem zo závislej činnosti (okrem príjmov taxatívne vymenovaných v § 13 ods. 4 zákona), sa musia do vymeriavacieho základu zamestnanca zarátať. Do vymeriavacieho základu zamestnanca a zamestnávateľa sa nezapočítavajú príjmy zamestnanca, ktoré sa nezdaňujú a zdaňované príjmy vymenované v § 13 ods. 4 zákona – pozri bod 2.6.
Napr. nezdaňované cestovné náhrady, náhrady za používanie vlastného náradia, predmetov, zariadenia zamestnanca, poskytovanie ochranných pracovných prostriedkov, hygienických prostriedkov, či pracovného oblečenia náhrada príjmu pri dočasnej pracovnej neschopnosti, príspevok zamestnávateľa na starobné dôchodkové sporenie, podiely na zisku obchodnej spoločnosti vyplácané osobám s majetkovou účasťou v spoločnosti, náhrada za pracovnú pohotovosť, príspevok na dopravu vyplácaný zo Sociálneho fondu, odmena za zlepšovací návrh, náhrada za použitie vlastného motorového vozidla na služobné účely, či použitie vlastného PC na služobné účely, preplatenie pobytu zamestnanca v rehabilitačnom zariadení zo sociálneho fondu, atď. Do vymeriavacieho základu zamestnanca a zamestnávateľa sa započítavajú všetky zdaniteľné príjmy, a to aj napríklad nepeňažný príjem, ktorý sa podľa zákona o dani z príjmov považuje za príjem zdaniteľný podľa § 5 citovaného zákona.
Nepeňažný príjem poskytnutý zamestnancovi napr. za používanie služobného mobilu, PC, notebooku, či služobného bytu, podiely na zisku vyplácané zamestnancovi bez majetkovej účasti na imaní spoločnosti, či družstva, ako aj príspevok zamestnávateľa na doplnkové dôchodkové sporenie, osobné ohodnotenie, prémie, náhrada mzdy za čerpanie dovolenky, za nevyčerpanú dovolenku, za sviatok, za sprevádzanie rodinného príslušníka do zdravotníckeho zariadenia na vyšetrenie, za školenie, odmena za prácu nadčas, mzdové zvýhodnenie za prácu v sťaženom alebo zdraviu škodlivom prostredí, atď. Poznámka Ak zamestnávateľ pochybuje o tom či ten alebo onen príjem jeho zamestnanca patrí, alebo nepatrí do vymeriavacieho základu zamestnanca, stačí si položiť dve otázky: 1. Ide o príjem zdaňovaný podľa § 5 zákona o dani z príjmov (príjem zo závislej činnosti)? 2. Nachádza sa tento príjem medzi taxatívne vymenovanými príjmami v § 13 ods. 4 zákona o zdravotnom poistení, ktoré sa do vymeriavacieho základu zamestnanca nezapočítavajú? Ak ste na prvú otázku odpovedali áno a na druhú nie – ide o príjem, ktorý sa do vymeriavacieho základu musí započítať. ZAMESTNANEC – ZAMESTNÁVATEĽ A DOHODA O VYKONANÍ PRÁCE Ak má zamestnanec uzatvorenú dohodu o vykonaní práce (je úplne jedno či so zamestnávateľom, s ktorým má uzatvorenú aj pracovnú zmluvu, alebo s iným zamestnávateľom), z príjmu, ktorý mu z dohody o vykonaní práce plynie, nikdy nebude platiť preddavky, ani poistné na verejné zdravotné poistenie. Vyplýva to z formulácie vymeriavacieho základu zamestnanca (je ním príjem dosiahnutý z činnosti zamestnanca) a z toho, že takúto dohodu uzatvára mimo pracovného pomeru. Zamestnávateľ častokrát vypláca zamestnancovi odmenu (príjem) po skončení pracovného pomeru. (Dana Alapiová – DUO 5/2007)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
PLATITEĽOM POISTNÉHO – ZAMESTNÁVATEĽ, ODO DŇA UZATVORENIA PRACOVNEJ ZMLUVY SO ZAMESTNANCOM Občan uzatvoril od 1. 7. 2005 pracovný pomer so spoločnosťou TVV s.r.o. Od tohto dátumu je na účely zdravotného poistenia platiteľom poistného – zamestnancom. Preddavky za neho vypočítava, vykazuje a platí zamestnávateľ. KONATEĽKA POBERÁ PRAVIDELNE MESAČNE ODMENU- ZAMESTNÁVATEĽ - PLATITEĽOM POISTNÉHO FO je konateľkou v spoločnosti TVV s.r.o. od 9. 2. 2006. Za prácu konateľky dostáva pravidelne mesačne odmenu, ktorá je zdaňovaná ako príjem zo závislej činnosti. Na účely zákona o zdravotnom poistení sa stane zamestnancom (od 9. 2. 2006) a spoločnosť v čase, keď poberá za prácu konateľky odmenu, musí nahlásiť jej platiteľa poistného (spoločnosť), vypočítavať, vykazovať a platiť za ňu preddavky. PLATITEĽOM POISTNÉHO – ZAMESTNÁVATEĽ, KTORÝ UZATVORIL SO ZAMESTNANCOM PRACOVNÚ ZMLUVU NA SKRÁTENÝ PRACOVNÝ POMER Nemocnica s poliklinikou zamestnáva lekára, s ktorým uzatvorila pracovnú zmluvu na skrátený pracovný úväzok. Zamestnávateľom a platiteľom poistného tohto zamestnanca sa stala dňom uzatvorenia pracovnej zmluvy NsP. (Dana Alapiová – DUO 5/2007)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
* Peniaze sú ako jež, ľahšie sa dajú chytiť ako udržať. * Nedostatok peňazí je jediným problémom, ktorý nemá páru. * Požičiava sa iba bohatým. * Peniaze prinašajú nešťastie iba tým čo ich nemajú. (Murphyho večné zrnká)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KEĎ NEPLATCOVIA MUSIA PRIZNÁVAŤ DPH Najvhodnejšie je začať uvedením základnej definície pojmu „zdaniteľná osoba“ na účely DPH. Takouto osobou je v zmysle § 3 ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z.n.p. (ďalej iba „ZDPH“) každá osoba, ktorá vykonáva nezávisle akúkoľvek ekonomickú činnosť bez ohľadu na účel alebo výsledky tejto činnosti. Ekonomickou činnosťou sa rozumie každá činnosť, z ktorej sa dosahuje príjem a ktorá zahŕňa činnosť výrobcov, obchodníkov a dodávateľov služieb vrátane ťažobnej, stavebnej a poľnohospodárskej činnosti, činnosť vykonávanú ako slobodné povolanie podľa osobitných predpisov, duševnú tvorivú činnosť športovú činnosť. Za ekonomickú činnosť sa považuje aj využívanie hmotného majetku a nehmotného majetku na účel dosahovania príjmu z tohto majetku, pričom ak je majetok v bezpodielovom spoluvlastníctve manželov, považuje sa jeho využívanie na účel dosahovania príjmu za podnikanie v rovnakom pomere u každého z manželov, ak sa manželia nedohodnú inak. V zmysle § 3 ods. 5 ZDPH je zdaniteľnou osobou aj každá taká osoba, ktorá príležitostne dodá nový dopravný prostriedok z tuzemska do iného členského štátu a tento nový dopravný prostriedok je ňou alebo kupujúcim alebo na ich účet odoslaný alebo prepravený kupujúcemu. Zdaniteľná osoba verzus platiteľ DPH Ak je subjekt v zmysle doteraz uvedeného zdaniteľnou osobou na účely ZDPH, automaticky to neznamená, že nadobúda status platiteľa DPH so všetkými jeho právami a povinnosťami. Zdaniteľná osoba sa stáva platiteľom DPH, ak ide o registráciu: a) zdaniteľnej osoby, ktorá má sídlo, miesto podnikania alebo prevádzkareň v tuzemsku, a ak nemá takéto miesto, ale má bydlisko v tuzemsku alebo sa v tuzemsku obvykle zdržiava (§ 4 ods.1 a ods. 4 ZDPH), pričom to platí tak pre dobrovoľnú alebo povinnú registráciu po dosiahnutí ustanovenej výšky obratu. Dňom uvedeným v osvedčení o registrácii pre daň sa takáto zdaniteľná osoba stáva platiteľom DPH; b) zdaniteľnej osoby, ktorá má sídlo, miesto podnikania alebo prevádzkareň v tuzemsku a ktorá spoločne podniká na základe zmluvy o združení alebo inej obdobnej zmluvy (§ 4 ods. 2, 3 a 4 ZDPH), pričom to platí tak pre dobrovoľnú alebo povinnú registráciu uvedenej osoby. Dňom uvedeným v osvedčení o registrácii pre daň sa takáto zdaniteľná osoba stáva platiteľom DPH; c) právnickej osoby alebo fyzickej osoby, ktorá nemá v tuzemsku sídlo, miesto podnikania alebo prevádzkareň a ktorá podniká v zahraničí, pred začatím vykonávania činnosti, ktorá je predmetom dane (§ 5 ZDPH). Dňom uvedeným v osvedčení o registrácii pre daň sa takáto zahraničná osoba stáva platiteľom DPH; d) právnickej osoby alebo fyzickej osoby, ktorá nemá v tuzemsku sídlo, miesto podnikania alebo prevádzkareň a ktorá podniká v zahraničí, ktorá dodáva tovar do tuzemska formou zásielkového predaja, a to pred dodaním tovaru, dodaním ktorého dosiahne hodnotu 1 500 000 Sk alebo aj dobrovoľnú registráciu (t. j. v prípade, ak hodnota tovaru dodávaného do tuzemska nedosiahla v kalendárnom roku 1 500 000 Sk). Dňom uvedeným v osvedčení o registrácii pre daň sa takáto zahraničná osoba stáva platiteľom DPH; e) právnickej osoby alebo fyzickej osoby, ktorá nemá v tuzemsku sídlo, miesto podnikania alebo prevádzkareň a ktorá podniká v zahraničí, ktorá dodáva do tuzemska fyzickej osobe na osobnú spotrebu formou zásielkového predaja tovar, ktorý je predmetom spotrebnej dane (pozri § 6 ods. 2 a 4 ZDPH). Dňom uvedeným v osvedčení o registrácii pre daň sa takáto zahraničná osoba stáva platiteľom DPH. Neplatcovia DPH a povinnosť platiť DPH Kľúčovým ustanovením ZDPH je § 69, ktorý ustanovuje, ktorá osoba je povinná odviesť daň do štátneho rozpočtu z dodania tovarov alebo služieb. V niektorých prípadoch vzniká v zmysle uvedeného paragrafu povinnosť platiť daň z pridanej hodnoty do štátneho rozpočtu prostredníctvom daňového priznania aj osobám, ktoré nie sú platiteľom dane. Nadobudnutie tovaru z iného členského štátu neplatiteľom DPH Podľa § 2 ods. 1 písm. c) ZDPH je predmetom dane aj nadobudnutie tovaru z iného členského štátu EÚ za protihodnotu. Ak ide o nadobúdateľov – registrovaných platiteľov dane v tuzemsku, títo si sami zdaňujú tovar, ktorý nadobudnú od platiteľa dane z iného členského štátu (od dodávateľa, ktorý má identifikačné číslo pre DPH v inom členskom štáte) a daň, ktorú platitelia dane priznali z nadobudnutia tovaru, si môžu v tom istom zdaňovacom období odpočítať. Nadobudnutie tovaru a súčasne povinnosť platiť daň v tuzemsku z nadobudnutia tovaru z iného členského štátu vzniká aj iným osobám ako platiteľom DPH, avšak na rozdiel od osôb, ktoré sú platiteľmi DPH, nebudú mať tieto osoby právo na odpočítanie dane z nadobudnutia tovarov. Povinnosť platiť daň z nadobudnutia tovarov z iného členského štátu vzniká aj:
Uvedené osoby majú povinnosť platiť daň v tuzemsku z nadobudnutia tovaru z iného členského štátu však len vtedy, ak v príslušnom kalendárnom roku hodnota tovaru, ktorý nadobudli (kúpou) z iného členského štátu, dosiahne sumu 420 000 Sk bez DPH.
Hodnota nadobudnutého tovaru bez dane sa na tieto účely sleduje z nákupov vo všetkých členských štátoch spoločne, nie jednotlivo voči každému členskému štátu. Pri dosiahnutí tejto hodnoty bez DPH sú povinné požiadať o registráciu. Žiadosť o registráciu pre daň môžu podať spomínané osoby aj v prípade, ak hodnota tovaru bez dane nadobudnutého z iných členských štátov nedosiahla v kalendárnom roku 420 000 Sk (dobrovoľná registrácia). Či už pôjde o povinnú alebo dobrovoľnú registráciu, takáto registrácia bude však iná ako registrácia za platiteľa DPH, pretože tieto osoby budú len povinné platiť daň z nadobudnutia tovarov avšak nebudú mať právo na odpočítanie zaplatenej dane z nadobudnutia tovaru. Na základe registrácie im bude pridelené identifikačné číslo DPH. Po pridelení identifikačného čísla DPH si dodanie tovaru z iného členského štátu budú objednávať pod týmto číslom. Dodávateľ z iného členského štátu v takomto prípade nebude účtovať k cene DPH. Uvedený režim vyplýva z ustanovenia § 7 a § 11 ods. 4 písm. b), ods. 5, ods. 6 a ods. 7 ZDPH.Nadobudnutie nového dopravného prostriedku z iného členského štátu akoukoľvek osobou. Podľa § 11 ods. 3 ZDPH je predmetom dane aj nadobudnutie nového dopravného prostriedku za protihodnotu v tuzemsku z iného členského štátu každou osobou. Pri nadobudnutí nového dopravného prostriedku nezáleží na tom, aké má nadobúdateľ postavenie vo vzťahu k DPH. Pri nadobudnutí nového dopravného prostriedku z iného členského štátu musí zaplatiť daň v tuzemsku každá fyzická alebo právnická osoba, t. j. nie len platiteľ dane, ale aj zdaniteľná osoba, ktorá nie je registrovaná pre DPH, všetky právnické osoby, ktoré nie sú zdaniteľné osoby ako aj súkromné osoby – občania. Aj osoby, ktoré nie sú zdaniteľné, musia v prípade nadobudnutia nového dopravného prostriedku podať daňové priznanie a zaplatiť daň. Čo treba chápať pod pojmom „nový dopravný prostriedok“ je upravené v kontexte ustanovení § 11 ods. 11 a 12 ZDPH. Novým dopravným prostriedkom na uvedené účely je v zmysle uvedených ustanovení: a) pozemné motorové vozidlo so zdvihovým objemom motora viac ako 48 cm3 alebo s výkonom väčším ako 7,2 kW určené na prepravu osôb a nákladov, ak nemá najazdených viac ako 6 000 km alebo v čase jeho dodania neuplynulo šesť mesiacov od jeho prvého uvedenia do prevádzky, b) plavidlo dlhšie ako 7,5 m určené na prepravu osôb a nákladov s výnimkou námornej lode oslobodenej od dane podľa § 47 ods. 8 ZDPH, ak nebolo prevádzkované na vode viac ako 100 hodín alebo v čase jeho dodania neuplynuli tri mesiace od jeho prvého uvedenia do prevádzky, c) lietadlo, ktorého štartovacia hmotnosť je väčšia ako 1 550 kg, určené na prepravu osôb a nákladov s výnimkou lietadla oslobodeného od dane podľa § 47 ods. 10 ZDPH, ak nenalietalo viac ako 40 prevádzkových hodín alebo v čase jeho dodania neuplynuli tri mesiace od jeho prvého uvedenia do prevádzky. Za nadobudnutie nového dopravného prostriedku sa podľa § 11 ods. 3 ZDPH považuje aj prevzatie nového dopravného prostriedku na základe nájomnej zmluvy s dojednaným právom kúpy prenajatej veci, pri ktorom bez zbytočného odkladu po ukončení doby nájmu má prejsť vlastnícke právo k predmetu nájmu z prenajímateľa na nájomcu, ak sa v členskom štáte prenajímateľa považuje odovzdanie predmetu nájmu za dodanie tovaru do iného členského štátu s oslobodením od dane. Nie je podstatné, či nadobúdateľom nového dopravného prostriedku je platiteľ dane alebo iná právnická osoba alebo fyzická osoba. Podstatná je skutočnosť, že v členskom štáte prenajímateľa nového dopravného prostriedku sa finančný prenájom považuje za dodanie tovaru, ktoré je oslobodené od dane. Podľa ustanovenia § 69 ods. 6 ZDPH osobou povinnou platiť daň pri nadobudnutí nového dopravného prostriedku v tuzemsku z iného členského štátu je osoba, ktorá nový dopravný prostriedok nadobudne podľa § 11 spomínaného zákona. Základom dane pri nadobudnutí nového dopravného prostriedku formou finančného prenájmu je podľa § 23 ods. 1 ZDPH celková suma dohodnutých splátok vrátane ďalších platieb požadovaných prenajímateľom od nájomcu v súvislosti s finančným prenájmom nového dopravného prostriedku. Pri určení dňa vzniku daňovej povinnosti postupuje nadobúdateľ podľa ustanovenia § 20 ZDPH. Nadobúdateľ nového dopravného prostriedku formou finančného prenájmu uvedie základ dane v riadku 01 a 04 a daň v riadku 02 daňového priznania. Pri nadobudnutí tovarov z iného členského štátu s inštaláciou alebo montážou v SR, je miesto dodania tuzemsko [pozri pravidlo ustanovené v § 13 ods. 1 písm. b) ZDPH], a preto vzniká na území SR povinnosť zaplatiť daň z tovarov dodaných s inštaláciou alebo montážou. V podstate by sa mal zahraničný podnikateľ registrovať pre DPH na území Slovenskej republiky, pretože mu vznikla daňová povinnosť v SR. Avšak ustanovenie § 69 ods. 2 ZDPH zakotvuje možnosť prenosu daňovej povinnosti na prijímateľa tovaru a služby, čiže ide o určité zjednodušenie pre zahraničného podnikateľa, ktorý sa nemusí registrovať pre DPH v tuzemsku a faktúru za dodanie tovaru spolu s inštaláciou alebo montážou vystaví pre prijímateľa bez DPH. Na druhej strane prijímateľ musí sám zdaniť túto dodávku. Povinnosť zaplatiť daň do štátneho rozpočtu pri prijatí tovaru spolu s inštaláciou alebo montážou od zahraničného dodávateľa má teda nielen platiteľ dane ale aj zdaniteľná osoba, ktorá nie je registrovaná pre DPH napr. z dôvodu, že nedosiahla obrat pre registráciu. Zdaniteľné osoby, ktoré nie sú platiteľom dane, sú povinné pri prijatí tovaru s inštaláciou alebo montážou v SR tak platiť daň prostredníctvom daňového priznania, avšak uplatniť odpočet dane si nemôžu. Spomínaný prenos daňovej povinnosti sa uplatňuje len v prípade, ak zahraničný dodávateľ nie je registrovaný pre DPH v tuzemsku. Ak je zahraničný dodávateľ registrovaný pre DPH v tuzemsku podľa § 5 ZDPH, má povinnosti a práva platiteľa dane a musí pri dodaní tovaru s montážou alebo inštaláciou vyhotoviť pre tuzemského príjemcu faktúru so slovenskou DPH.
Ak by však zahraničný dodávateľ dodal tovar s montážou a inštaláciou osobe, ktorá nie je zdaniteľná, napr. občanovi (nepodnikateľovi), musí sa registrovať pre DPH v tuzemsku a musí odviesť daň prostredníctvom daňového priznania. Dodanie služby z iného členského štátu s miestom dodania v SR. Ak zahraničný dodávateľ dodá službu, pri ktorej vzniká daňová povinnosť v tuzemsku (miesto dodania služby je SR), sú povinní platiť daň nielen platitelia dane, ale aj iné zdaniteľné osoby, ktoré nie sú registrované pre daň. Uvedený prenos daňovej povinnosti sa uplatňuje len v prípade, ak zahraničný dodávateľ nie je registrovaný pre DPH v tuzemsku. Ak je však zahraničný dodávateľ registrovaný pre DPH v tuzemsku podľa § 5 ZDPH, má povinnosti a práva platiteľa dane a musí pri dodaní služby vyhotoviť pre tuzemského príjemcu faktúru so slovenskou DPH. Zdaniteľné osoby, ktoré nie sú platiteľom dane, sú povinné pri prijatí uvedenej služby platiť daň prostredníctvom daňového priznania, avšak nemôžu si uplatniť odpočet dane. Pri samozdanení služby má právo na odpočítanie dane tak len platiteľ dane. Ak by však zahraničný dodávateľ dodal službu s miestom dodania v tuzemsku osobe, ktorá nie je zdaniteľná, napr. štátnemu orgánu alebo občanovi (nepodnikateľovi), musí sa registrovať pre DPH v tuzemsku a musí odviesť daň prostredníctvom daňového priznania. Prijatie služby podľa § 15 ods. 8 ZDPH z iného členského štátu. Podľa § 69 ods. 3 ZDPH je zdaniteľná osoba povinná platiť daň pri službách podľa § 15 ods. 8 ZDPH, ktoré jej dodala zahraničná osoba z iného členského štátu alebo z tretieho štátu. Ide o nasledujúce druhy služieb: a) reklamné služby, b) poradenské, inžinierske, technické, právne, účtovné, audítorské, prekladateľské, tlmočnícke a iné podobné služby vrátane služieb spracovania údajov a poskytovania informácií, c) bankové, finančné, poisťovacie a zaisťovacie služby s výnimkou nájmu bezpečnostných schránok, d) prevod alebo postúpenie autorských a im príbuzných práv, poskytnutie práv na predmety priemyselného vlastníctva a poskytnutie podobných majetkovo využiteľných práv, e) pridelenie zamestnancov, f) nájom hnuteľného hmotného majetku s výnimkou nájmu dopravných prostriedkov železničných vagónov a vozňov, prívesov a návesov, g) telekomunikačné služby, h) služby rozhlasového vysielania a televízneho vysielania, i) elektronicky dodávané služby, j) prenos emisných kvót pre skleníkové plyny, k) poskytnutie prístupu a prepravy alebo prenosu cez rozvodné systémy zemného plynu a elektriny a dodanie ostatných priamo súvisiacich služieb. Daňová povinnosť v tomto prípade vzniká v tom štáte, v ktorom má založené podnikanie príjemca služby. Ide o prenos daňovej povinnosti z poskytovateľa služby na prijímateľa. (Ing. Ján Mintál – DUO 5/2007)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
NOVÉ ZO ZBIERKY ZÁKONOV SLOVENSKEJ REPUBLIKY ČIASTKA 96 UVEREJNENÁ 3.5.2007 214. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o podpísaní Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Českej republiky o skladovaní núdzových zásob ropy a ropných výrobkov Slovenskej republiky na území Českej republiky ČIASTKA 97 UVEREJNENÁ 4.5.2007 215. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov 216. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 395/2002 Z. z. o archívoch a registratúrach a o doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 515/2003 Z. 217. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 469/2002 Z. z. o environmentálnom označovaní výrobkov v znení zákona č. 587/2004 Z. z. ČIASTKA 98 UVEREJNENÁ 4.5.2007 218. Zákon o zákaze biologických zbraní a o zmene a doplnení niektorých zákonov 219. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 44/1988 Zb. o ochrane a využití nerastného bohatstva (banský zákon) v znení neskorších predpisov ČIASTKA 99 UVEREJNENÁ 5.5.2007 220. Zákon o digitálnom vysielaní programových služieb a poskytovaní iných obsahových služieb prostredníctvom digitálneho prenosu a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o digitálnom vysielaní ČIASTKA 100 UVEREJNENÁ 5.5.2007 221. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 10/2004 Z. z. o puncovníctve a skúšaní drahých kovov (puncový zákon) 222. Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa ustanovuje denný limit zostatku peňažných prostriedkov v hotovosti pre klientov Štátnej pokladnice. ČIASTKA 101 UVEREJNENÁ 10.5.2007 223. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o podpísaní Memoranda o porozumení „Stredoeurópska spolupráca v školstve pre celoživotné vzdelávanie“ na obdobie 2007 – 2012 224. Oznámenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o uložení kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa a dodatkov ku kolektívnym zmluvám vyššieho stupňa ČIASTKA 102 UVEREJNENÁ 15.5.2007 225. Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa dopĺňa vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 599/2006 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o výdavkoch na civilnú ochranu obyvateľstva z prostriedkov štátneho rozpočtu 226. Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 225/2004 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona Národnej rady Slovenskej republiky o premávke na pozemných komunikáciách v znení neskorších predpisov v znení vyhlášky Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 227/2006 Z. z. 227. Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 125/2004 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o spracúvaní starých vozidiel a o niektorých požiadavkách na výrobu vozidiel 228. Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 226/2004 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o požiadavkách na usporiadanie technologických zariadení na výrobu, spracovanie, skladovanie a prepravu liehu, kontrole množstva liehu, zisťovaní zásob liehu a o spôsobe vedenia evidencie liehu 229. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o podpísaní Dohody medzi Českou republikou, Poľskou republikou a Slovenskou republikou o zrušení mnohonárodnej brigády ČIASTKA 103 UVEREJNENÁ 16.5.2007 230. Vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky č. 67/2002 Z. z., ktorou sa vydáva zoznam vybraných chemických látok a vybraných chemických prípravkov, ktorých uvedenie na trh a používanie je obmedzené alebo zakázané v znení neskorších predpisov 231. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Vietnamskej socialistickej republiky o vzájomnom zrušení vízovej povinnosti pre držiteľov diplomatických pasov a o uľahčení vydávania víz pre držiteľov služobných pasov 232. Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa mení a dopĺňa výnos Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky z 12. apríla 2006 č. 04765/2006-SL, ktorým sa ustanovujú vzorové špecializačné študijné programy a vzorové certifikačné študijné programy v znení výnosu Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky z 13. októbra 2006 č. 16413/2006-SL (Zdroj: Zbierka zákonov SR)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURZY NBS
(Zdroj: Národná banka Slovenska)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Máj 2007 9. 5. – streda
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
SYSTÉM A TEAM A LIFEMANAGEMENT – NAJÚČINNEJŠIE PRINCÍPY ÚSPEŠNÝCH POZOROVANIA NAJSCHOPNEJŠÍCH ĽUDÍ CIVILIZÁCIE najlepších vedcov, najúspešnejších manažérov, najbohatších podnikateľov, investorov a rentierov potvrdzujú, že takmer všetci z nich mali alebo majú strategický osobný plán rozvoja a rastu aj s naformulovanými každoročnými cieľmi. Ak im to pomohlo k efektom, asi stojí za to nad cieľmi popremýšľať. To prispieva k sebapotvrdeniu človeka a jeho miesta a zmyslu života na zemi a zlepšuje to jeho osobnú pohodu a vnútornú silu. Máločo má podľa skeptikov na svete zmysel. Podľa svetového génia Alberta Einsteina – jediné, čo v živote má zmysel – je slúžiť ľudstvu a zanechať odkaz. Skúste si z toho odvodiť, že najlepšie poslúžiť ľudstvu tým, že poslúžite najprv sebe – cieľmi sa zošľachtíte na ešte lepšieho človeka a ako taký budete v pohode a slobode vedieť viac prispieť aj k šíreniu dobra a prosperity na tejto zemeguli. KEĎ SI PRVÝKRÁT NAPÍŠETE SVOJE CIELE NA PAPIER, môžu Vás prepadnúť pochybnosti, že či vôbec máte na to – aby ste ich splnili. Je to normálne. Tieto obavy rozptýlite okamžite po tom, ako si pod každý možný cieľ začnete spisovať aj možné krôčiky, kroky, cesty na jeho dosiahnutie. To je veľmi kľúčový moment preto, lebo čím viac krokov (alternatív) na splnenie cieľa bude, tým ľahšie sa z nich dajú vybrať tie najlepšie a cieľ hravo splniť. Je to jednoduchá priama úmera – pri plnení cieľov. Čím lepšie a dôkladnejšie hľadáte aktívne kroky k ich splneniu, tým ľahšie a viditeľnejšie sa javia, že nie sú nemožnou chimérou, ale dosiahnuteľnou realitou. Nezabúdaj sa spoliehať najmä na vlastné sily, nie na pomoc cudzích alebo okolia. Aby ste boli pripravení na všetko – odmietnite otázku typu „čo ak to nebude fungovať“ alebo „to nemusím“. Skúste sa radšej koncentrovať oveľa intenzívnejšie na otázku typu „čo ak to fungovať bude“ alebo „to môžem, to dokážem“. KEĎ SI STANOVÍTE CIELE A SPÍŠETE ICH NA PAPIER už ste vykročili na správnu cestu pozitívnym prístupom. Nepokazte si hneď druhý krok sebaspochybnením a negatívnymi otázkami, orientujte sa na plnenie podľa hesla „ako sa to dá“, nie – prečo a „ako sa to nedá“. Znovu pripomeniem múdre staroslovenské porekadlo o tom, že kto chce robiť – ten hľadá spôsoby, ale kto robiť nechce – ten hľadá a vymýšľa dôvody... CIEĽAVEDOMOSŤ je vlastnosť, ktorá posúva myslenie i konanie človeka k naplneniu jeho túžob cez stanovenie, meranie a vyhodnocovanie cieľov ako nutných míľnikov na ceste za dosiahnutím splnenia sna, túžob, plánov, vízií. Ak nemáš žiadny cieľ, si ako zblúdilá ovca bez stáda, ktorej hrozí riziko, nebezpečenstvo a často zahynutie. ŽIVOTNÝ MANAŽMENT ALEBO UMENIE NAUČIŤ SA RIADIŤ VLASTNÝ ŽIVOT je večnou témou, na ktorú doteraz efektívne pre každý ľudský prípad – nedala odpoveď ani najmodernejšia veda doteraz a veľmi ťažko je možné očakávať ju aj v najbližšej budúcnosti. Prečo najmä? Lebo v živote je veľa premenných a zvyšuje sa rýchlosť ich výmen, preto koncipovať zaručene a jedine správny matematicko-logický vzorec ako univerzálny recept na zagarantované životné šťastie i úspech je nemožné. ČO NEVIEM STANOVIŤ PRESNE, MOŽNO VŠAK STANOVIŤ ASPOŇ PRIBLIŽNE – Z hľadiska presnosti stanovovania, podobne je to nielen v otázke životného šťastia, ale aj v ekonomike – ak nie je niekedy možné vyčísliť presný objem škôd (napr. po obrovskom lesnom požiari alebo veľkej povodni, alebo pri čiernej ekonomike v štáte, resp. objeme daňových únikov ročne), tak možno stanoviť aspoň kvalifikovaným odhadom. Môj „kvalifikovaný odhad“ k receptúre zvanej úspešný životný manažment – doporučujem oprieť o orientáciu (návrat, potvrdenie, objav – u každého čitateľa to bude diferentné) na nasledovné priority a hodnoty, z ktorých sa možno alternatívne poučiť:
– je a bude to, ak sa naučíte skĺbiť a zosúladiť uvedené aktivity a činnosti do procesu nazvaného „život plný šťavy“. Čo tým myslím? Viesť život tak, aby rozvážne a čo najviac v pohode dokázal riešiť životné situácie. VEDIEŤ RIEŠIŤ DENNÉ PROBLÉMY JE VEĽMI DÔLEŽITÉ – lebo život je zložitý, občas v podnikaní, občas v rodine, občas v práci, občas všade. Ten, kto si aj počas namáhavých pracovných dní dokáže udržať rovnováhu, má vždy energie na rozdávanie a s ľahkosťou zvládne aj každodennú záťaž. Dá sa to, ak nezabudnete aj na štyri jednoduché mikrorady: 1. trochu stresu môže byť, 2. denne si dopraj čas aj a len pre seba, 3. pestuj rituály, 4. nekonaj priveľa naraz. TROCHU STRESU MÔŽE BYŤ – Adrenalínový impulz nie je vôbec taký zlý. Prebúdza nás a sme pripravení ihneď konať. Máme na mysli ten stres, ktorý je pozitívny – nie ten, ktorý je negatívny. Priveľa stresu škodí, pričom chronický stres v práci a v rodine vyčerpáva telesne aj duševne. Buďte preto na seba dobrí a pomenujte si – čo a kedy Vás zvlášť trápi a tlačí a kedy sa preto cítite napätí. Následne v sebe skúste „poupratovať“ alebo zmeniť vnútorný postoj k veciam, ktoré Ťa stresujú. Mysli na to, že byť šťastný nesúvisí bezpodmienečne s tým, čo sa vo Vašom živote deje – ale najmä s tým, ako s tým zaobchádzate. ČAS LEN PRE SEBA NIE JE LUXUS Denný kolorit a folklór (rodina, práca,...) a Vaša produkcia pre okolie je jedna vec. Váš nárok na „čas len a len pre seba“ je vec druhá, ktorú by ste si mali každý deň ustrážiť a dopriať k regenerácii vlastnej sily, duše a energie. Doprajte si v tom čase trochu uvoľnenia, ale aj pohybu – aby ste sa vo svojej koži cítil príjemne. Dobrým pomocníkom na tejto ceste zvyčajne býva vytrvalostný šport, napríklad chôdza, plávanie alebo bicyklovanie, odbúrava stresové hormóny a vylučovanie endorfínov, ktoré pomáhajú život spríjemniť a zľahčiť a zvýšiť imunitu a odolnosť voči náporu denných problémov. PESTUJTE RITUÁLY – Pravidelne si doprajte svoju „záchrannú čiernu skrinku“ – t.j. rituál, ktorý Vám je príjemný a môžete sa na neho spoľahnúť (že Vám dodá pocit bezpečia, pokoja a sily) a ktorý sa bude opakovať vždy, aj keď sa vo Vašom živote udejú zmeny. Ako príklad môže byť – rituál raňajok s rodinou, týždenný šport s kolegami či šachová partia „duševný sex“-rozhovor s priateľom. Buďte proste k sebe milí, dobrí a ohľaduplní. Rituály majú prínos najmä v tom, že znamenajú tešiť sa na niečo, istotu, dôveru. Postarajú sa o súdržnosť a pomáhajú, aby ste sa nikdy necítil negatívne sám. NEKONAJTE PRIVEĽA NARAZ – Vo víre dnešného rýchleho a zložitého života sa každého niekedy zmocní pocit, že práve teraz stráca prehľad a sebakontrolu i riadiacu páku nad vlastným životom. Odrazu môžete získať pocit, že neviete, čo je dôležité a čo nie. Pomôcť vám môžu tzv. pamäťové mapy. Túto pomôcku vyvinul v 60-tych rokoch minulého storočia Angličan Tony Buzan, aby cielene aktivizoval obe polovice mozgu na riešenie problému. Veľakrát k tomu stačí použiť jednoduchý trik, ak to chcete využiť: Vezmite si kúsok papiera a do stredu napíšte, čo je pre Vás najdôležitejšie. Odtiaľ potom nakreslite východzie čiary akoby konáre zo základného stromu na boky – nakreslite tak minimálne päť čiar – päť úloh. Premyslite si, čo ešte potrebujete urobiť, aby ste docielil to najdôležitejšie pre Vás. A každú túto povinnosť priraďte k jednému konáru. Pokračujte a pracujte postupne tak, aby ste vytvorili určitý obrazec siete – štruktúry, ktorá Vám pomôže kreatívne riešiť problém a formou „pamäťovej mapy“ si prinavrátite realitu Vami pociťovanej dočasnej straty, že ste odrazu prestali poznať a cítiť, čo je pre Vás v živote podstatné a dôležité a čo, naopak – nie. MÚDROSŤ, ÚSMEV A PORIADOK Vypestovať dobrý návyk – môže veľmi pomôcť v živote. Keď som rozmýšľal – čím budem kŕmiť v tomto smere svojho malého dvojročného syna, tak ma napadli dve slová, ktorých význam som ho rýchlo naučil, lebo si myslím, že pre budúcnosť každého človeka znamenajú najviac z hľadiska praxe. Týmito slovami je múdrosť a poriadok. Môj otec zase veľa životných nesvárov dokázal prekonať len a len vďaka nadhľadu, že sa vedel zasmiať a pestoval humor a vtipy. Múdrosť – znamená pre mňa poznanie a najvyššieho boha. Klasik k tomu hovorí, že v múdrosti je najvyššia sila i hodnota a že koreňom všetkého zla je nedostatok poznania. Múdrosť znamená i to, že viac hláv = viac rozumu, preto sa netreba báť poradiť, keď si nevieme rady (team). Poriadok – znamená systém. Kto má systém v živote i v práci a kto žije v poriadku – väčšinou je oveľa úspešnejší ako ten, kto nemyslí systémovo a pohybuje sa v neporiadku. NIEČO NAOZAJ DÔLEŽITÉ! Nauč sa plne porozumieť a precítiť význam dvoch kľúčových anglických slov pre označenie úspechu pri akejkoľvek aktivite (nielen pri práci). Týmito dvoma záhadnými termínmi sú čarovné slovíčka „SYSTEM“ a „TEAM“. SYSTEM – Save your self time energy money. V slovenčine to znamená asi toto: „Šetri svoj vlastný čas, energiu a peniaze“. Dá sa tomu rozumieť aj tak, že naučte sa mať v živote systém na riešenie akéhokoľvek problému a krok za krokom uvedenú receptúru uplatňujte. Systém vo svete neexistuje dokonalý – existujú len lepšie a horšie systémy. Ale ak ich používate, vždy dokážu nesmierne uľahčiť a urýchliť cieľové riešenie. TEAM – TOGETHER EVERYONE ACHIEVES MORE. – Slovenský preklad predošlej anglickej vety znie: „Spoločne dosiahne každý viac“. To zn. aj, že „spoločnými silami niekoľkých osôb – je možné docieliť viac ako len silou jednotlivca“. Preto prijmite aj poučenie, že keď chcete robiť nejaký výkon a aktivitu aspoň trochu náročnejšiu na čas, peniaze, energiu, atď. – je dobré využiť k tomu podporu vybraných priateľov – členov Vášho osobného alebo pracovného alebo rodinného teamu. Úsmev – je vraj jediný najúčinnejší vírus, ktorý ľudstvo nebolí, nič ho nestojí a najviac funguje i pomáha. Preto na záver na neho nezabudnime. K životnému manažmentu rozhodne patrí ako nutný cukor do väčšinou nie dosť sladkého života. Odporúčam „Úsmev a humor – ako najlacnejšie a najsilnejšie zbrane“. ZÁVER – Manažment úspešných stavia na:
Tzv. dobrý pocit z dobre vykonanej a hlavne zmysluplnej činnosti. Je to osvedčené a dobré „náboženstvo“, ktoré stojí za to si nielen prečítať, ale niekoľkokrát v živote (pre seba i na pracovných poradách s kolegami) pripomenúť a pripomínať. (Ing. Emil Burák – PaM 4/2007)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
VYŠLO Poradca - formát A5, mesačník nielen pre podnikateľov č. 10/2007
Mesačník prináša metodický rozbor najčastejšie sa vyskytujúcich problémov podnikateľskej praxe z pohľadu daní, účtovníctva a pracovného práva. Jednotlivé špecifické problémy sú spracované prostredníctvom názorných prípadov. č. 6/2007
Odborný dvojfarebný časopis pre daňovú, účtovnú a mzdovú prax. Články sú doplnené o citácie zákonov vo farebnom poli. č. 6/2007
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále – formát A4, 92 s. Nový mesačník, je určený personalistom, mzdovým účtovníkom, audítorom, odborníkom v oblasti práce a miezd, ale aj študentom a všetkým, ktorých táto problematika zaujíma. Je tlačený dvojfarebne. Vo farebných poliach pri jednotlivých príspevkoch uvádzame citácie zákonov a dôležité poznámky autorov. č. 6/2007
Verejná správa – formát A5, 96 s. mesačník Odborný dvojfarebný mesačník pre školy, úrady, obce, kultúru, zdravotníctvo, rozpočtové, príspevkové, neziskové organizácie. Články sú doplnené o citácie zákonov vo farebnom poli, autori sú renomovaní odborníci. č. 6/2007
Dvojmesačník určený podnikateľom, živnostníkom, mzdovým účtovníkom, audítorom, daňovým poradcom, účtovníkom, ekonómom, študentom. Rieši problémy z oblastí daní, účtovníctva, ekonomiky, miezd, práva, personalistiky. Každé číslo obsahuje okrem iných rubrík aj "horúcu tému", ktorá je v danom období pre čitateľov najaktuálnejšia, abecedný index hesiel a zoznam vydaných publikácií k danej téme alebo kapitole. č. 3/2007
PRIPRAVUJEME Poradca č. 11/2007 (vyjde v VI/2007)
I/4 (vyjde v V/2007)
II/4 (vyjde v V/2007)
V/1 (vyjde v V/2007)
VI/1 (vyjde v V/2007)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stručný návod na vyplnenie objednávky
Ceny sú uvedené bez DPH a distribučných nákladov, pokiaľ nie je priamo pri cene uvedené inak.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tieto emailové noviny Vám boli doručené výhradne na základe žiadosti o zasielanie emailových novín. V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadali(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na vašu adresu, zašlite prosím správu s predmetom NEPOSIELAŤ na adresu noviny@i-poradca.sk. Následne budete vyradený(á) z databázy príjemcov emailových novín.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Copyright (c) Poradca s.r.o., 2002 - 2007 |