K 1. 1. 2019 nadobudli účinnosť
viaceré právne normy, ktoré upravujú výpočet nielen daňovej povinnosti, ale aj
odvodov v oblasti poistných vzťahov. Aké legislatívne zmeny majú priamy
dopad na vedenie a spracovanie mzdového účtovníctva?
ZMENA LEGISLATÍVNYCH PREDPISOV:
·
Nariadenie vlády SR č.
300/2018, ktorým sa ustanovuje suma minimálnej mzdy na rok 2019
·
Opatrenie
MPSVR č. 196/2018 Z. z. o úprave súm životného minima, ktorým sa
účinnosťou od 1. júla 2018 ustanovuje suma životného minima na jednu plnoletú
fyzickú osobu vo výške 205,07 €
·
Novela č. 63/2018 Z.
z. Zákonníka práce v znení neskorších predpisov s účinnosťou od 1. 5.
2018
·
Novela č. 209/2018 Z.
z. zákona č. 61/2015 Z. z. o odbornom vzdelávaní a príprave
a o zmene a doplnení niektorých zákonov s účinnosťou od 1.
9. 2018
·
Novela č. 281/2018 Z.
z. zákona č. 241/1993 Z. z. o štátnych sviatkoch, dňoch pracovného pokoja
a pamätných dňoch v znení neskorších predpisov s účinnosťou od
11. 10. 2018
·
Novela č. 282/2018
zákona č. 461/2013 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších
predpisov s účinnosťou od 30. 10. 2018
·
Novela č. 317/2018
zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších
predpisov s účinnosťou od 19. 11. 2018
·
Novela č. 366/2018
zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších
predpisov s účinnosťou od 30. 12. 2018
·
Novela
č. 289/2017 Z. z. zákona č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore
a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých
zákonov s účinnosťou od 1. 7. 2018
·
Novela č. 351/2018
zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení neskorších
predpisov s účinnosťou od 30. 12. 2018
·
Novela č. 347/2018 Z.
z. Zákonníka práce v rámci novely zákona č. 91/2010 Z. z. o podpore
cestovného ruchu v znení neskorších predpisov s účinnosťou od 1. 1.
2019
·
Novela č. 347/2018 Z.
z. zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších
predpisov s účinnosťou od 1. 1. 2019
·
Novela č. 368/2018 Z.
z. zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších
predpisov s účinnosťou od 1. 1. 2019
·
Novela č. 10/2018
zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších
predpisov s účinnosťou od 1. 4. 2019
·
Oznámenie Ministerstva
financií SR č. MF/016579/2018-721 o určení vzorov tlačív používaných
v súvislosti s príjmami zo závislej činnosti platných od 1. 1. 2019
·
Oznámenie Finančného
riaditeľstva SR zo dňa 6. 12. 2018 o určení vzorov tlačív používaných
v súvislosti s príjmami zo závislej činnosti platných od 1. 1. 2019
·
Oznámenie
Finančného riaditeľstva SR zo dňa 20. 12. 2018 o určení vzoru tlačiva
„Potvrdenie o zdaniteľných príjmoch“ používaného v súvislosti
s príjmami zo závislej činnosti platného za rok 2018
·
Novela č. 320/2018
zákona č. 253/1994 Z. z. o právnom postavení a platových
pomeroch starostov obcí a primátorov miest v znení neskorších
predpisov s účinnosťou od 1. 12. 2018
·
Novela č. 318/2018 Z.
z. zákona č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri
výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých
zákonov v znení neskorších predpisov s účinnosťou od 1. 1. 2019
·
Nariadenie vlády SR č.
388/2018 Z. z., ktorým sa ustanovujú zvýšené stupnice platových taríf
zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme s účinnosťou od 1. 1.
2019
·
Nariadenie vlády SR č.
354/2018 Z. z., ktorým sa ustanovujú katalógy pracovných činností pri výkone
práce vo verejnom záujme a o ich zmenách s účinnosťou od 1. 1.
2019
·
Nariadenie vlády SR č.
389/2018, ktorým sa ustanovujú zvýšené platové tarify štátnych zamestnancov
s účinnosťou od 1. 1. 2019.
ÚPRAVA MINIMÁLNEJ MZDY A VÝŠKA MZDOVÝCH PLNENÍ
V ROKU 2019. Dňa 6. 11. 2018 bolo vyhlásené v Zbierke Zákonov Nariadenie
vlády SR č. 300/2018, ktoré zrušuje nariadenie vlády SR č. 278/2017 Z. z. Od 1.
1. 2019 sa výška minimálnej mzdy zvýšila:
·
zo sumy 480
€ na sumu 520 € za mesiac pre zamestnanca odmeňovaného
mesačnou mzdou,
·
zo sumy
2,759 € na sumu 2,989 € za každú hodinu odpracovanú
zamestnancom, ktorého ustanovený
týždenný pracovný čas je 40 hodín.
Súčasťou celkovej mzdy
zamestnanca sú okrem základnej a motivačnej zložky mzdy aj doplnkové
plnenia, ktorých väčšina predstavuje mzdové zvýhodnenia (v praxi
označované pod pojmom „príplatky“). Majú špecifický charakter, pretože nárok
na ne vzniká len za určitých objektívne splnených predpokladov spojených s výkonom
práce. Súčasná právna úprava garantuje minimálnu výšku týchto plnení, ktorá
je priamo závislá od výšky minimálnej mzdy ustanovenej nariadením vlády pre
príslušný kalendárny rok.
V SÚLADE SO ZÁKONNÍKOM PRÁCE JE
ZAMESTNÁVATEĽ POVINNÝ POSKYTOVAŤ ZAMESTNANCOVI NASLEDOVNÉ DRUHY
PRÍPLATKOV:
PARAMETER
|
od 1. 1.
2019 do 30. 4. 2019
|
od 1. 5.
2019 do 31. 12. 2019
|
Neaktívna
pracovná pohotovosť
|
2,989 €
(najmenej vo výške MM v eurách na hodinu)
|
Náhrada mzdy
za neaktívnu PP
|
0,5978 € (20
% z MM)
|
Kompenzácia
za sťažený výkon práce
|
0,5978 € (20
% z MM)
|
Príplatok za
prácu nadčas
|
0,74725 €
(najmenej 25 % priemerného zárobku)
|
Príplatok za
prácu vo sviatok
|
2,989 €
(najmenej 100 % priemerného zárobku)
|
Príplatok za
prácu v sobotu
|
0,74725 €
(25 % z MM)
|
1,4945 € (50
% z MM)
|
Príplatok za
prácu v nedeľu
|
1,4945 € (50
% z MM)
|
2,989 € (100
% z MM)
|
Príplatok za
nočnú prácu
|
0,8967 € (30
% z MM)
|
1,1956 € (40
% z MM)
|
Príplatok za
nočnú rizikovú prácu
|
1,04615 €
(35 % z MM)
|
1,4945 € (50
% z MM)
|
Sadzba
mzdového zvýhodnenia za prácu v sobotu
(§ 122a Zákonníka práce) sa poskytuje
najmenej v sume 25 % (od 1. 5. 2019 v sume 50 %) minimálnej hodinovej
mzdy [pri derogačnej klauzule najmenej v sume 20% a od 1. 5. 2019
v sume 45 % minimálnej hodinovej mzdy], t.j.:
·
od 1. 5. 2018 do 31.
12. 2018 vo výške 0,68975 € (pri derogačnej klauzule 0,5518 €)
·
od 1. 1. 2019 do 30.
4. 2019 vo výške 0,74725 € (pri derogačnej klauzule 0,5978 €)
·
od 1. 5. 2019 do 31.
12. 2019 vo výške 1,4945 € (pri derogačnej klauzule 1,34505 €).
Sadzba
mzdového zvýhodnenia za prácu v nedeľu
(§ 122b Zákonníka práce) sa poskytuje
najmenej v sume 50 % (od 1. 5. 2019 v sume 100 %) minimálnej
hodinovej mzdy [pri derogačnej klauzule najmenej v sume 40 % a od 1.
5. 2019 v sume 90 % minimálnej hodinovej mzdy], t.j.:
·
od 1. 5. 2018 do 31.
12. 2018 vo výške 1,3795 € (pri derogačnej klauzule 1,1036 €)
·
od 1. 1. 2019 do 30.
4. 2019 vo výške 1,4945 € (pri derogačnej klauzule 1,1956 €)
·
od 1. 5. 2019 do 31.
12. 2019 vo výške 2,989 € (pri derogačnej klauzule 2,6901 €).
Sadzba
mzdového zvýhodnenia za nočnú prácu I. (ak nejde o rizikovú prácu) sa
poskytuje najmenej v sume 30 % minimálnej hodinovej mzdy (do 30. 4. 2018
najmenej v sume 20 %) a od 1. 5. 2019 najmenej v sume 40 %
minimálnej hodinovej mzdy [pri derogačnej klauzule od 1. 5. 2018 najmenej
v sume 25 % a od 1. 5. 2019 v sume 35 % minimálnej hodinovej
mzdy], t.j.:
·
od 1. 1. 2018 do 30.
4. 2018 vo výške 0,5518 €
·
od 1. 5. 2018 do 31.
12. 2018 vo výške 0,8277 € (pri derogačnej klauzule 0,68975 €)
·
od 1. 1. 2019 do 30.
4. 2019 vo výške 0,8967 € (pri derogačnej klauzule 0,74725 €)
·
od 1. 5. 2019 do 31.
12. 2019 vo výške 1,1956 € (pri derogačnej klauzule 1,04615 €).
Sadzba
mzdového zvýhodnenia za nočnú prácu II. ak ide o rizikovú prácu
sa poskytuje od 1. 5. 2018 najmenej
v sume 3 5 % minimálnej hodinovej mzdy (do 30. 4. 2018 najmenej
v sume 20 %) a od 1. 5. 2019 najmenej v sume 50 % minimálnej
hodinovej mzdy, t.j.:
·
od 1. 1. 2018 do 30.
4. 2018 vo výške 0,5518 € (20 % minimálnej hodinovej mzdy)
·
od 1. 5. 2018 do 31.
12. 2018 vo výške 0,96565 € (35 % minimálnej hodinovej mzdy)
·
od 1. 1. 2019 do 30.
4. 2019 vo výške 1,04615 € (35 % minimálnej hodinovej mzdy)
·
od 1. 5. 2019 do 31.
12. 2019 vo výške 1,4945 € (50 % minimálnej hodinovej mzdy).
Nepeňažný
príjem v súvislosti s používaním motorového vozidla v roku 2019
V súlade s ust. § 5 ods. 3 písm.
a) zákona o dani z príjmov sa od 1. 1. 2014 pri výpočte nepeňažného
príjmu zamestnanca v súvislosti s používaním motorového vozidla
zamestnávateľa na služobné a súkromné účely zohľadňuje opotrebenie, resp.
„vek“ poskytnutého motorového vozidla. Uvedené sa prejavuje na znížení vstupnej
ceny vozidla o 12,5 % za každý ďalší rok jeho používania, čo má priamy
dopad na zníženie nepeňažného príjmu zamestnanca zo závislej činnosti, ktorý
vstupuje do úhrnu zdaniteľných príjmov zamestnanca.
Príklad
Zamestnávateľ
v januári 2014 kúpil osobný automobil a zaradil ho do majetku. Osobný
automobil bol pridelený zamestnancovi na služobné a súkromné používanie
dňa 15. 2. 2014. Vstupná cena (obstarávacia cena) osobného automobilu bola 9
000 € (cena s DPH). Prepočet mesačného nepeňažného príjmu zamestnanca za
roky 2014 až 2021 je uvedený v tabuľke.
V akej výške bude nepeňažný príjem
zamestnanca v súvislosti s používaním motorového vozidla
v spracovaní výplat za mesiac január 2019?
Nepeňažný príjem zamestnanec predstavuje 1
% zo vstupnej ceny vozidla 9 000 € zníženej o 62,5 %, nakoľko rok 2019 je
6. rokom od zaradenia vozidla do užívania, t.j. 33,75 € [1% z (9 000 – 5
625)].
Rok
používania
|
Vstupná
cena
|
Ročné
zníženie
|
Cena po
úprave
na
výpočet 1%
|
Nepeňažný
príjem
|
1.
|
2014
|
9 000
|
0
|
-
|
9 000
|
90,00
|
2.
|
2015
|
9 000
|
12,5 %
|
1 125
|
7 875
|
78,75
|
3.
|
2016
|
9 000
|
25,0 %
|
2 250
|
6 750
|
67,50
|
4.
|
2017
|
9 000
|
37,5 %
|
3 375
|
5 625
|
56,25
|
5.
|
2018
|
9 000
|
50,0 %
|
4 500
|
4 500
|
45,00
|
6.
|
2019
|
9 000
|
62,5 %
|
5 625
|
3 375
|
33,75
|
7.
|
2020
|
9 000
|
75,0 %
|
6 750
|
2 250
|
22,50
|
8.
|
2021
|
9 000
|
87,5 %
|
7 875
|
1 125
|
11,25
|
Nepeňažný
príspevok na ubytovanie
Od 1. 1. 2019 nadobúda účinnosť zákon č.
368/2018, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 289/2008 Z. z. o používaní
elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení
zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní
a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných
orgánov v znení neskorších predpisov.
V rámci tejto
novely bol novelizovaný aj zákon o dani z príjmov, v rámci
ktorého sa upravuje oslobodenie nepeňažného benefitu pre zamestnanca
v podobe poskytnutého ubytovania zamestnávateľom. V súlade s § 5
ods. písm. p) zákona je od dane oslobodené: „nepeňažné plnenie
poskytnuté zamestnancovi v pracovnom pomere od zamestnávateľa, ktorého
prevažujúca činnosť je výroba vykonávaná vo viaczmennej prevádzke, za účelom
zabezpečenia ubytovania zamestnanca podľa § 19 ods. 2 písm. s) druhého bodu
zákona v úhrnnej sume najviac 60 eur mesačne, ktoré sa určí v pomernej
výške podľa počtu dní, v ktorých bolo zabezpečené ubytovanie
v príslušnom kalendárnom mesiaci; ak takto určené plnenie presiahne sumu
60 eur alebo jej pomernú časť zodpovedajúcu výške podľa počtu dní ubytovania
v príslušnom kalendárnom mesiaci, do zdaniteľných príjmov sa zahrnie len
plnenie nad takto ustanovenú sumu.
To znamená, že
zamestnávateľ, ktorého prevažujúca činnosť je výroba vykonávaná vo viaczmennej
prevádzke, môže poskytovať zamestnancovi v pracovnom pomere, ubytovanie
a toto nepeňažné plnenie bude v úhrnnej sume najviac 60 € mesačne
oslobodené od dane a od odvodov na zdravotné a sociálne poistenie.
Ak takto určené
plnenie presiahne sumu 60 €, do zdaniteľných príjmov sa zahrnie len plnenie nad
takto ustanovenú sumu. Ak nebude ubytovanie zabezpečené počas celého
kalendárneho mesiaca, určí sa suma nepeňažného plnenia, ktorá je oslobodená od
dane pomerne podľa počtu dní, kedy bolo zamestnancovi ubytovanie zabezpečené.
Ustanovenie § 5 ods. 7 písm. p)
v znení účinnom od 1. januára 2019 sa použije na nepeňažné plnenia
poskytnuté zamestnancom od zamestnávateľa po 31. decembri 2017 prvýkrát pri
vykonaní ročného zúčtovania za zdaňovacie obdobie roku 2018 alebo pri podaní
daňového priznania po 31. decembri 2018. To znamená, že z dôvodu zavedenia
tohto nového inštitútu dochádza aj k úprave Potvrdenia
o zdaniteľných príjmoch za rok 2018, na ktorom sa pre rok 2018zaviedol
nový riadok 13. Na tomto riadku sa uvedie úhrnná suma nepeňažného
plnenia poskytnutá za účelom zabezpečenia ubytovania, ktoré bolo v zdaňovacom
období 2018 poskytnuté zamestnancovi a zamestnávateľ v priebehu roka
2018 z tohto nepeňažného plnenia zrážal preddavok na daň, na ktoré sa
vzťahuje oslobodenie od dane podľa § 5 ods. 7 písm. p) zákona a § 52zu
ods. 1 zákona. Jedná sa o nepeňažné plnenie v úhrnnej sume najviac 60
€ mesačne, ktoré sa určí v pomernej výške podľa počtu dní, v ktorých
bolo zabezpečené ubytovanie v príslušnom kalendárnom mesiaci roka 2018,
pričom táto suma je uvedená aj na r. 01 tohto potvrdenia. Oslobodenie tohto
nepeňažného plnenia možno uplatniť pri vykonaní ročného zúčtovania preddavkov
na daň tak, že o sumu uvedenú na riadku 13 tohto potvrdenia sa zníži úhrn
zdaniteľných príjmov zo závislej činnosti na r. 01 ročného zúčtovania
preddavkov na daň (alebo na r. 36 daňového priznania typ A alebo na r. 38
daňového priznania typ B).
Ak zamestnávateľ
vystavil zamestnancovi potvrdenie o zdaniteľných príjmoch za rok 2018,
v ktorom nevyplnil údaj na riadku 13 týkajúci sa nepeňažného príspevku na
ubytovanie poskytnutého v roku 2018, na ktoré sa vzťahuje oslobodenie od
dane, je povinný vystaviť zamestnancovi za rok 2018 opravné potvrdenie
o zdaniteľných príjmoch za rok 2018.
Ak ide
o zamestnancov, ktorým zamestnávateľ nepeňažné plnenie na ubytovanie
neposkytoval, na daňové účely sa akceptuje aj Potvrdenie o zdaniteľných
príjmoch za rok 2018, ktorý riadok 13 neobsahuje.
POVINNOSŤ ZAMESTNÁVATEĽA OZNÁMIŤ VOĽNÉ
PRACOVNÉ MIESTO. Dňa 1. 1. 2019 nadobudla účinnosť novela č.
376/2018 zákona 5/2004 o službách zamestnanosti, v ktorej sa zavádza
nová povinnosť zamestnávateľa. V súlade s ust. § 62 ods. 6
zákona: „Zamestnávateľ je povinný oznámiť voľné pracovné miesto
a jeho charakteristiku úradu, v ktorého územnom obvode sa pracovné
miesto nachádza; to sa nevzťahuje na voľné pracovné miesto, o ktorom
zamestnávateľ poskytuje údaje do informačného systému verejnej správy
prevádzkovaného na ústrednom portáli verejnej správy podľa osobitného
predpisu.“.
Z uvedeného
vyplýva, že s účinnosťou od 1. 1. 2019 je zamestnávateľ povinný oznámiť
voľné pracovné miesto a jeho charakteristiku úradu práce, sociálnych vecí
a rodiny, v územnom obvode ktorého sa pracovné miesto nachádza.
Lehotu, v akej je potrebné voľné pracovné miesto (VPM) nahlásiť, zákonné
ustanovenie neobsahuje. V súlade s § 68a ods. 1 písm. e) zákona
úrad práce za nesplnenie tejto povinnosti uloží zamestnávateľovi pokutou do
výšky 300 €. Uvedená povinnosť sa nevzťahuje na to voľné pracovné
miesto, o ktorom zamestnávateľ poskytuje údaje do informačného systému
verejnej správy prevádzkovanom na ústrednom portáli verejnej správy podľa
osobitného predpisu (napr. zamestnávateľ, ktorý sa riadi zákonom o štátnej
službe).
Podľa usmernenia Ústredia úradu práce,
sociálnych vecí a rodiny na webovom sídle zamestnávateľ môže takéto voľné
pracovné miesto oznámiť:
·
na úrade práce osobne
u pracovníka – agenta pre voľné pracovné miesta, telefonicky,
emailom. Zoznam agentov pre pracovné miesta sa nachádza na webovom sídle úradu
práce www.upsvr.gov.sk,
·
vyplnením
tlačiva „nahláška voľných pracovných miest“. Vyplnené tlačivo je
potrebné zaslať na úrad práce prostredníctvom pošty, faxu alebo formou
elektronickej pošty,
·
online prostredníctvom
webovej stránky www.istp.sk. Po jednoduchej a bezplatnej
registrácii v systéme ISTP, môže zamestnávateľ bezplatne vytvárať,
evidovať a zverejňovať ponuky pracovných miest a osloviť tak
uchádzačov o zamestnanie evidovaných na úradoch práce, sociálnych vecí
a rodiny ako aj všetkých záujemcov o zamestnanie.
Z dôvodu zachovania aktuálnosti
pracovných miest platí pri nahlásení VPM prostredníctvom www.istp.sk obmedzenie
platnosti tejto informácie a to na 1 rok od dátumu nahlásenia ponuky
pracovného miesta. O uplynutí ročnej lehoty bude zamestnávateľ informovaný
upozorňujúcim e-mailom mesiac pred ukončením ročnej platnosti pracovného
miesta, následne každých 7 dní a posledný raz 3 dni pred ukončením ročnej
platnosti ponuky. Ak bude mať zamestnávateľ záujem o obsadenie tejto
pracovnej pozície aj naďalej, po zrušení tejto ponuky pracovného miesta môže vytvoriť
novú ponuku formou kópie. Vytvorením kópie sa pracovná ponuka považuje za novo
nahlásené pracovné miesto s plynutím novej lehoty na ďalší 1 rok
·
zamestnávateľ môže
voľné pracovné miesto nahlásiť a zverejniť aj na internetovom portáli
na www.profesia.sk a na www.kariera.sk (s príslušným
poplatkom). Po zverejnení na týchto portáloch bude úrad práce považovať zákonnú
povinnosť nahlásiť voľné pracovné miesto za splnenú,
·
o ďalších možnostiach
využitia aj iných internetových portálov, či ďalších subjektov bude ústredie
práce informovať postupne, ako bude s nimi nadväzovať spoluprácu.
Podľa informácií
z ústredia úradu práce, ak zamestnávateľ nahlasuje voľné pracovné miesto,
ktoré je vhodné aj pre štátneho príslušníka tretej krajiny, je povinný
nahlásiť aj toto VPM a to na úrade práce, v územnom obvode ktorého sa
voľné pracovné miesto vhodné pre štátneho príslušníka tretej krajiny nachádza.
Môže to urobiť osobne, telefonicky alebo poštou na príslušnom úrade práce,
prostredníctvom internetovej stránky www.upsvr.gov.sk vyplnením dokumentu „nahláška voľných pracovných miest“ alebo
prostredníctvom bezplatného internetového portálu www.istp.sk.
Iba v týchto prípadoch bude úrad považovať povinnosť nahlásiť voľné pracovné miesto vhodné aj
pre štátneho príslušníka tretej krajiny za splnenú.
(Viac o tejto téme sa dočítate v mesačníku PaM
4-5/2019 a odborných tematických publikáciách DOM – dane, odvody, mzdy;
Príručka mzdovej účtovníčky, Zákoník práce s komentárom)
Podnikanie je sústavná
činnosť vykonávaná samostatne podnikateľom vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť
za účelom dosiahnutia zisku alebo na účel dosiahnutia merateľného pozitívneho
sociálneho vplyvu. Živnostenské podnikanie prevádzkované na základe
živnostenského oprávnenia je jedným z niekoľkých spôsobov podnikania v
Slovenskej republike. Ide o každé samostatné a sústavné prevádzkovanie
činnosti, ktorá nie je týmto zákonom vylúčená. Druhým typom podnikania je
podnikanie podľa Obchodného zákonníka ako obchodné spoločnosti, napríklad
s.r.o., a.s., jednoduchá spoločnosť na akcie a družstvo
ŽIVNOSŤ
Pojem živnosť
Obsah pojmu živnosť je
vymedzený v nadväznosti na pojem podnikanie podľa Obchodného zákonníka, ale
jeho rozsah je v porovnaní s ním užší, čo je vyjadrené väzbou na podmienky
stanovené
živnostenským zákonom.
Živnosť
- sústavná činnosť, ktorá je
prevádzkovaná samostatne,
- činnosť prevádzkovaná vo
vlastnom mene,
- činnosť prevádzkovaná na
vlastnú zodpovednosť,
- jej účelom je dosiahnutie
zisku,
- musia byť splnené podmienky
v medziach podľa tohto zákona.
Ide o tzv. kritéria, na
základe ktorých je možné považovať činnosť za živnosť. Živnosť ako sústavná
činnosť je považovaná za podnikanie. Pojem podnikanie je upravený zákonom č.
513/1991 Zb.
Obchodným zákonníkom.
Obchodný zákonník hovorí o podnikaní ako o činnosti vykonávanej podnikateľom.
Za žiadnych okolností nejde o
činnosť čisto náhodnú alebo vykonávanú zriedkavo. Ide o činnosť pravidelne
opakujúcu sa a nielen činnosť príležitostnú. Za sústavnú činnosť považujeme aj
sezónne práce (letné alebo zimné).
Podnikanie sa vykonáva
samostatne podnikateľom a za každých okolností na základe živnostenského
oprávnenia na podnikateľskú činnosť. O podnikanie nejde v pracovnom alebo
obdobnom závislom
pomere, ale s vlastným
rozhodovaním o podnikateľských zámeroch a aktivitách. Pri podnikaní osoba
podnikateľa rozhoduje o svojej činnosti ale i o spôsobe, akým túto činnosť
vykonáva. To znamená, že ide o činnosť vo svojej vlastnej réžii. Podnikateľská
činnosť je vykonávaná vo vlastnom mene podnikateľa, pod ktorým je zapísaný v
obchodnom registri.
- Vlastná zodpovednosť
podnikateľa
Osoba podnikateľa je sama
zodpovedná za priebeh svojej činnosti, ktorej výsledkom je dosiahnutie zisku.
Za každé svoje konanie v rámci svojej činnosti nesie sám zodpovednosť. Dá sa
povedať, že vymedzenie pojmu podnikanie podľa živnostenského zákona je takmer
totožné s vymedzením pojmu
podnikanie podľa Obchodného
zákonníka. Živnostenské oprávnenie môže prevádzkovať len osoba, ktorej to
nezakazuje iný právny predpis, napríklad nepracuje v oblasti, kde to nie je
obmedzené prípadne vylúčené. Živnostenský zákon vymedzuje osoby a subjekty,
ktoré nie sú oprávnené podnikať na základe živnostenského zákona. Skupiny
činnosti vylúčení z pôsobnosti živnostenského zákona.
Výpočet týchto činností
vylúčených z pôsobnosti živnostenského zákona je určený taxatívne v § 3 a
zahrňuje na jednej strane činnosti, ktorých podriadenie živnostenskému zákonu
je nevhodné vzhľadom k ich povahe, a na strane druhej tiež činnosti, ktoré pre
svoj význam vyžadujú zvláštne, spravidla náročnejšie zákonné úpravy.
Živnostenský zákon vymedzuje
činnosti, ktoré nie sú živnosťou aj napriek tomu, že boli alebo mohli byť
považované za podnikanie podľa Obchodného zákonníka.
Za živnosť zákon nepovažuje
využívanie výsledkov duševnej tvorivej činnosti chránených napríklad Autorským
zákonom (č. 185/2015 Z. z.), ich pôvodcami včítane vydávania, rozmnožovania a
rozširovania literárnych a iných diel na vlastné náklady.
Za živnosť sa nepovažuje
vykonávanie liečiteľskej činnosti a tiež činnosti pri výkone určitých povolaní.
Dá sa povedať, že ide o slobodné povolania.
Vylúčené skupiny činností:
- Psychológovia a
zdravotnícky pracovníci
- Veterinárni lekári a
pracovníci
- Advokáti
- Notári
- Patentoví zástupcovia
- Súdni exekútori
- Znalci a tlmočníci
- Overovateľ – audítor,
daňový poradca
- Finančné sprostredkovanie
- Sprostredkovateľ a rozhodca
kolektívych sporov
- Mediátor
- Autorizovaný architekt,
autorizovaný krajinný architekt a autorizovaný stavebný inžinier
- Autorizovaní geodeti a
kartografi
- Audítor bezpečnosti
pozemných komunikácií
- Sociálni pracovníci
- Činnosť športovca a
športového odborníka
- Prevádzkovanie vzdelávacích
zariadení na prípravu a overenie odbornej spôsobilosti športových
odborníkov
- Činnosť bánk a pobočiek
zahraničných bánk
- Činnosť inštitúcií
elektronických peňazí
- Činnosť platobných
inštitúcií
- Činnosť iných
poskytovateľov platobných služieb
- Činnosť prevádzkovateľov
platobných systémov
- Činnosť poisťovní
- Činnosť dôchodkových
správcovských spoločností
- Činnosť doplnkových
dôchodkových spoločností
- Činnosť búrz, organizátorov
verejných trhov, obchodníkov s cennými papiermi a zriaďovanie a správa
kolektívnych majetkových účastí
- Činnosť ratingových agentúr
- Činnosť osôb poskytujúcich
spotrebiteľské úvery
- Činnosť iných právnických
osôb oprávnených poskytovať finančné sprostredkovanie a finančné
poradenstvo
- Činnosť vedúca k ožiareniu
- Vykonávanie obchodov s
peňažnými prostriedkami v cudzej mene
- Prevádzkovania hazardných
hier
- Banská činnosť a dobývanie
ložísk nevyhradených nerastov včítane úpravy a zušľachťovania nerastov
vykonávaných v súvislosti s ich dobývaním, zabezpečovanie a likvidácia
banských
diel
a lomov, ako aj vyhľadávanie a prieskum ložísk nevyhradených nerastov
a ďalšie....
(Viac nielen o tejto téme sa dočítate v odbornej
tematickej publikácii Podnikáme úspešne bez chýb, pokút a penále)