|
ZMENY V PLATENÍ POISTNÉHO PODNIKATEĽMI A ZAMESTNÁVATEĽMI- téma novín |
ZMENY V PLATENÍ POISTNÉHO PODNIKATEĽMI A ZAMESTNÁVATEĽMI
Zákon o sociálnom poistení č. 461/2003 Z. z. a rovnako aj zákon č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení významne zmenili povinnosti zamestnávateľov i samostatne zárobkovo činných osôb z titulu ich sociálneho a zdravotného poistenia. Na rozdiel od minulosti, v oblasti nemocenského a dôchodkového poistenia, poistenia v nezamestnanosti a zdravotného poistenia je potrebné sledovať v priebehu roka zmenu - zvyšovanie dvoch ukazovateľov:
- minimálnej mzdy, ku ktorej dochádza v poslednej štvrtine kalendárneho roka,
- všeobecného vymeriavacieho základu za predchádzajúci kalendárny rok, ktoré vyplýva z ustanovenia § 11 ods. 4 zákona o sociálnom poistení a ktoré sa usta-novuje opatrením, vydaným Ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny SR.
Práve druhý ukazovateľ má vplyv na platenie poistného u tých zamestnávateľov a samostatne zárobkovo činných osôb, ktorých vymeriavacie základy prekračujú maximálne hranice, určené pre jednotlivé druhy poistného rozdielne.
Platenie poistného samostatne zárobkovo činnými osobami
Poistné na sociálne poistenie
Každá samostatne zárobkovo činná osoba bez ohľadu na výšku dosiahnutého príjmu za rok 2004 je povinná do 30. júna 2005 predložiť pobočke Sociálnej poisťovne vyplnené tlačivo "Výpis z Daňového priznania k dani z príjmov fyzických osôb za rok 2004 podľa zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov".
Povinné nemocenské poistenie a povinné dôchodkové poistenie samostatne zárobkovo činnej osobe vzniká od 1. júla kalendárneho roka nasledujúceho po kalendárnom roku, za ktorý jej príjem z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti podľa osobitného predpisu alebo výnos súvisiaci s podnikaním a s inou samostatnou zárobkovou činnosťou je vyšší ako 12-násobok minimálneho vymeriavacieho základu. Vymeriavací základ je najmenej vo výške minimálnej mzdy zamestnancov v pracovnom pomere odmeňovaných mesačnou mzdou, ktorá platí k prvému dňu kalendárneho mesiaca, za ktorý sa platí poistné na nemocenské poistenie, poistné na dôchodkové poistenie, poistné na poistenie v nezamestnanosti a poistné do rezervného fondu. Vymeriavací základ od 1. januára 2005 je v sume najmenej 6 500 Sk. 12-násobok minimálneho vymeriavacieho základu je stanovený vo výške 78 000 Sk.
Samostatne zárobkovo činná osoba, ktorej vznikne od 1. júla 2005 povinné nemocenské poistenie a povinné dôchodkové poistenie z titulu, že prekročila hranicu 78 000 Sk príjmu z podnikania v roku 2004, je povinná prihlásiť sa najneskôr do 8 dní od vzniku týchto poistení v pobočke Sociálnej poisťovne. Tej SZČO, ktorej príjem z podnikania v roku 2004 nedosiahol výšku 78 000 Sk, zaniklo povinné nemocenské poistenie a povinné dôchodkové poistenie a je povinná v rovnakej lehote odhlásiť sa z týchto poistení. Uvedenú prihlasovaniu a odhlasovaciu povinnosť si SZČO splní vyplnením tlačiva "Registračný list FO".
Od 1. júla 2005 sa mení výška maximálnych vymeriavacích základov, ktoré definuje zákon o sociálnom poistení nasledovne:
- na platenie poistného na dôchodkové poistenie a na platenie poistného na poistenie v nezamestnanosti v období od 1. júla do 31. decembra kalendárneho roka 3-násobok jednej dvanástiny všeobecného vymeriavacieho základu, ktorý platil v kalendárnom roku, ktorý predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa platí poistné na dôchodkové poistenie a poistné na poistenie v nezamestnanosti,
- na platenie poistného na nemocenské poistenie v období od 1. júla do 31. decembra kalendárneho roka 1,5-násobok jednej dvanástiny všeobecného vymeriavacieho základu, ktorý platil v kalendárnom roku, ktorý predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa platí poistné na nemocenské poistenie,
- na platenie poistného do rezervného fondu solidarity v období od 1. júla do 31. decembra kalendárneho roka 3-násobok jednej dvanástiny všeobecného vymeriavacieho základu, ktorý platil v kalendárnom roku, ktorý predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa platí poistné do rezervného fondu.
Všeobecný vymeriavací základ ako 12-násobok priemernej mesačnej mzdy v hospodárstve Slovenskej republiky zistený Štatistickým úradom SR za rok 2004 bol zverejnený opatrením Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR č. 163/2005 Z. z., podľa ktorého suma všeobecného vymeriavacieho základu za kalendárny rok 2004 je 189 900 Sk.
Maximálny vymeriavací základ sa potom určí vo výške 3-násobku jednej dvanástiny tohto všeobecného vymeriavacieho základu (t.j. suma 47 475 Sk = 189 900 : 12 × 3), prípadne 1,5-násobku jednej dvanástiny všeobecného vymeriavacieho základu (t.j. suma 23 738 Sk) na účely platenia nemocenského poistenia SZČO.
Konkrétny vymeriavací základ si určí povinne poistená samostatne zárobkovo činná osoba zo svojho základu dane z príjmov fyzických osôb, ktorý dosiahla v roku 2004, a to tak, že si najskôr určí pomernú časť základu dane. Je to časť pripadajúca na jeden kalendárny mesiac výkonu podnikania a inej samostatnej zárobkovej činnosti. Takto zistenú pomernú časť základu dane vydelí dvoma. Výsledok predstavuje vymeriavací základ, ktorý sa zníži o výšku príspevkov zaplatených samostatne zárobkovo činnou osobou na jej doplnkové dôchodkové poistenie najviac do výšky 3 % jednej dvanástiny jej základu dane.
Poistné na invalidné poistenie neplatí tá samostatne zárobkovo činná osoba, ktorá:
- má pokles schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť o viac ako 70 %,
- splnila podmienky nároku na starobný dôchodok (t.j. bez ohľadu na to, či tento dôchodok poberá, alebo nie),
- má priznaný predčasný starobný dôchodok.
Sadzba poistného na starobné poistenie samostatne zárobkovo činnej osoby sa znižuje o 0,5 % na každé nezaopatrené dieťa, o ktoré sa stará rodič alebo osvojiteľ nezaopatreného dieťaťa. Ak sa o to isté nezaopatrené dieťa súčasne starajú obidvaja rodičia alebo osvojitelia nezaopatreného dieťaťa, sadzba poistného na starobné poistenie sa znižuje jednému rodičovi alebo jednému osvojiteľovi nezaopatreného dieťaťa.
Poistné na zdravotné poistenie
Každá samostatne zárobkovo činná osoba bez ohľadu na výšku dosiahnutého príjmu za rok 2004 bola povinná do 8. apríla 2005 predložiť pobočke svojej zdravotnej poisťovne vyplnené tlačivo "Výpis z Daňového priznania k dani z príjmov fyzických osôb za rok 2004 podľa zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov" v prípade, ak podala daňové priznanie do 31. 3. 2005. Ak podáva daňové priznanie neskôr, platí lehota určená ôsmimi dňami od uplynutia posledného dňa lehoty na podanie daňového priznania na daň z príjmov fyzických osôb. Tým si SZČO splnila povinnosť určenú v § 23 ods. 3 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v platnom znení, ktorej nesplnenie je sakcionované pokutou do výšky 10 000 Sk.
Okrem "Výpisu z Daňového priznania" je samostatne zárobkovo činná osoba povinná vyplniť a odovzdať do 30. 6. 2005 svojej zdravotnej poisťovni osobitné tlačivo "Výkaz preddavkov na poistné na verejné zdravotné poistenie", v ktorej uvedie okrem svojich osobných údajov aj údaje obsiahnuté vo "Výpise z Daňového priznania" prepočítané na aktuálnu výšku preddavkov poistného. Do stĺpca, kde je potrebné uviesť vymeriavací základ upravený, sa uvedie vymeriavací základ v rozpätí minima a maxima, ktoré je definované nasledovne:
- vymeriavací základ je najmenej úhrn minimálnych miezd za všetky kalendárne mesiace rozhodujúceho obdobia,
- vymeriavací základ je najviac úhrn trojnásobkov priemernej mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky zistenej Štatistickým úradom Slovenskej republiky za kalendárny rok, ktorý dva roky predchádza rozhodujúcemu obdobiu, za všetky kalendárne mesiace rozhodujúceho obdobia, počas ktorých mal príslušný platiteľ poistného povinnosť platiť poistné.
Vzhľadom na definíciu vymeriavacieho základu a meniace sa veličiny v uvádzanom období, t.j. od 1. 7. 2005 do 30. 6. 2006, je potrebné v tlačive uviesť aktuálne hodnoty platné v súčasnom období, t.j. minimálnu mzdu 6 500 Sk a maximálny vymeriavací základ vypočítaný podľa údajov o priemernej mzde v roku 2003 (ktorý dva roky predchádza rok 2005), t.j. sumu 43 095 Sk. Samozrejme, po zmene minimálnej mzdy od 1. 10. 2005 sa zmení i výška minimálne platených preddavkov na poistné na zdravotné poistenie a od 1. 1. 2006 sa zmení maximálna výška platených preddavkov na poistné na zdravotné poistenie, pretože podľa v súčasnosti platného znenia zákona sa od tohto termínu začne uplatňovať štatisticky zistená priemerná mzda v roku 2004, a preto aj maximálna výška vymeriavacieho základu sa zvýši na hodnotu 47 475 Sk.
Platenie poistného zamestnávateľmi
Rovnako ako v prípade SZČO, aj zamestnávatelia musia pri spracovaní výplat za mesiac júl 2005 zareagovať na zvýšenie maximálnych vymeriavacích základov. Vymeriavací základ zamestnávateľa je vo všeobecnosti vymeriavací základ jeho zamestnanca. Vymeriavací základ zamestnávateľa za každého jeho zamestnanca je mesačne najviac
- na platenie poistného na dôchodkové poistenie, poistného na poistenie v nezamestnanosti a poistného do rezervného fondu v období od 1. júla do 31. decembra kalendárneho roka 3-násobok jednej dvanástiny všeobecného vymeriavacieho základu, ktorý platil v kalendárnom roku, ktorý predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa platí poistné na dôchodkové poistenie, poistné na poistenie v nezamestnanosti a poistné do rezervného fondu solidarity, t.j. suma 47 475 Sk
- na platenie poistného na nemocenské poistenie a poistného na garančné poistenie v období od 1. júla do 31. decembra kalendárneho roka 1,5-násobok jednej dvanástiny všeobecného vymeriavacieho základu, ktorý platil v kalendárnomroku, ktorý predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa platí poistné na nemocenské poistenie a poistné na garančné poistenie, t.j. suma 23 738 Sk.
Maximálna výška poistného neplatí na určenie vymeriavacieho základu zamestnávateľa na platenie poistného na úrazové poistenie. Poistné na úrazové poistenie platí zamestnávateľ vo výške 0,8 % z príjmu, a to aj v prípade, že príjem prekračuje 23 738 Sk, resp. 47 475 Sk.
Ak poistenec vykonáva viacero činností zamestnanca, poradie povinností platiť poistné na nemocenské poistenie, poistné na dôchodkové poistenie a poistné na poistenie v nezamestnanosti pre zamestnanca sa určuje výškou jeho vymeriavacieho základu, pričom sa postupuje od vymeriavacieho základu najvyššieho k vymeriavaciemu základu najnižšiemu. Ak je výška vymeriavacích základov zamestnanca rovnaká, prednostná povinnosť platiť poistné na nemocenské poistenie, poistné na dôchodkové poistenie a poistné na poistenie v nezamestnanosti pre zamestnanca sa viaže na vymeriavací základ dosiahnutý u toho zamestnávateľa, u ktorého poistenie zamestnanca vzniklo skôr.
Ak zamestnanec súčasne vykonáva aj činnosť povinne nemocensky poistenej a povinne dôchodkovo poistenej samostatne zárobkovo činnej osoby, poistné na nemocenské poistenie a poistné na dôchodkové poistenie sa platí vždy prednostne z vymeriavacieho základu dosiahnutého z výkonu činnosti zamestnanca.
(Ing. Zuzana Cingelová - Poradca č. 11-12/2005)
|
|
|
|
OTÁZKY A ODPOVEDE
SÚBEH ŽIVNOSTI A ZAMESTNANIA A PLATENIE ODVODOV OD 1.7.2005
Živnostník dosiahol v roku 2004 popri príjmoch zo zamestnania aj príjmy zo živnosti vo výške 256 482 Sk. Na dosiahnutie týchto príjmov vynaložil výdavky vo výške 211 369 Sk. Jeho základ dane z príjmov z podnikania v roku 2004 bol 45 113 Sk. Všetky uvedené údaje živnostník zapísal do príslušných stĺpcov "Výpisu z Daňového priznania". V akej výške bude živnostník platiť odvody od 1.7.2005?
Aj napriek tomu, že živnostník dosiahol základ dane 45 113 Sk, je od 1. 7. 2005 povinne nemocensky a dôchodkovo poistenou samostatne zárobkovo činnou osobou, pretože jeho príjmy zo živnosti v roku 2004 presiahli výšku 78 000 Sk (boli vo výške 256 482 Sk).
Živnostník bude od 1. 7. 2005 platiť poistné na sociálne poistenie z minimálnej mzdy nasledovne:
- poistné na nemocenské poistenie 286 Sk,
- poistné na starobné poistenie 1 170 Sk,
- poistné na invalidné poistenie 390 Sk,
- poistné do rezervného fondu solidarity 309 Sk.
Celkovo je živnostník povinný zaplatiť poistné do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne vo výške 2 155 Sk. Poistné na poistenie v nezamestnanosti bude živnostník platiť len dobrovoľne, to zn., ak sa na toto poistenie dobrovoľne v príslušnej pobočke Sociálnej poisťovne prihlási, bude ho platiť vo výške 130 Sk mesačne.
(Ing. Zuzana Cingelová - 1000R 4/2005)
|
SADZBY, VYMERIAVACIE ZÁKLADY POISTNÉHO A POISTNÉ SZČO
PRE OBDOBIE OD 1. 7. 2005
Druh poistenia |
Sadzba
poistného
v % |
Vymeriavací
základ |
Výška
poistného |
minimálny |
maximálny |
minimálna |
maximálna |
Nemocenské poistenie |
4,4 |
6 500 |
23 738 |
286 |
1 045 |
Starobné poistenie |
18 |
6 500 |
47 475 |
1 170 |
8 546 |
Invalidné poistenie |
6 |
6 500 |
47 475 |
390 |
2 849 |
Rezervný fond solidarity |
4,75 |
6 500 |
47 475 |
309 |
2 256 |
Poistenie v nezamestnanosti |
2 |
6 500 |
47 475 |
130 |
950 |
(Ing. Zuzana Cingelová - Poradca č. 11-12/2005)
|
URČENIE VYMERIAVACIEHO ZÁKLADU PRE PLATENIE POISTNÉHO
Podnikateľ dosiahol v roku 2004 základ dane 1 547 664 Sk. Stará sa o dve školopovinné deti, jeho manželka je dobrovoľne nezamestnaná. Nie je dobrovoľným platiteľom poistného na poistenie v nezamestnanosti. Aké poistné bude podnikateľ platiť od 1.7.2005?
Podnikateľ si určí vymeriavací základ a poistné, ktoré bude platiť od 1. 7. 2005 (splatné prvýkrát do 8. 8. 2005) nasledovne:
- pomerná časť základu dane: 1 547 664 Sk : 12 mesiacov = 128 972 Sk
- polovica pomernej časti: 128 972 Sk : 2 = 64 486 Sk
- vymeriavací základ je vyšší ako maximálne hranice poistného, a preto bude podnikateľ platiť poistné z maximálnych vymeriavacích základov takto:
- poistné na nemocenské poistenie vo výške 1 045 Sk (4,4 % z maxima 23 738 Sk),
- poistné na starobné poistenie 8 071 Sk (17 % z maxima 47 475 Sk, pretože sa sadzba poistného 18 % znižuje o dvakrát 0,5 % za dve nezaopatrené deti),
- poistné na invalidné poistenie 2 849 Sk (6 % z maxima 47 475 Sk),
- poistné do rezervného fondu solidarity 2 256 Sk (4,75 % z maxima 47 475 Sk).
Celkovo podnikateľ zaplatí mesačne 14 221 Sk poistné na sociálne poistenie príslušnej pobočke Sociálnej poisťovne, vždy do 8 dní po ukončení príslušného kalendárneho mesiaca, za ktorý sa poistné platí.
(Ing. Zuzana Cingelová - Poradca č. 11-12/2005)
|
SADZBY, VYMERIAVACIE ZÁKLADY POISTNÉHO A POISTNÉ ZAMESTNANCOV A ZAMESTNÁVATEĽOV
PRE OBDOBIE OD 1. 7. 2005
Druh poistenia |
Sadzba poistného
v % |
Vymeriavací
základ |
zamestnanec |
zamestnávateľ |
minimálny |
maximálny |
Nemocenské poistenie |
1,4 |
1,4 |
6 500 |
23 738 |
Starobné poistenie |
4 |
14 |
6 500 |
47 475 |
Invalidné poistenie |
3 |
3 |
6 500 |
47 475 |
Rezervný fond |
– |
4,75 |
6 500 |
47 475 |
Poistenie v nezamestnanosti |
1 |
1 |
6 500 |
47 475 |
Garančný fond |
– |
0,25 |
6 500 |
23 738 |
Úrazové poistenie |
– |
0,8 |
1 |
neobmedz. |
Zdravotné poistenie |
4 (2) |
10 (5) |
6 500 |
43 095 |
(Ing. Zuzana Cingelová - 1000R 4/2005)
|
|
|
|
KÚPNA ZMLUVA
ODSTÚPENIE OD ZMLUVY
Kúpna zmluva predstavuje v praxi najčastejšie používaný a veľmi významný typ zmluvy medzi podnikateľmi pri ich podnikateľskej činnosti. Obchodný zákonník vymedzuje pojem kúpna zmluva v § 409 a 410. Na základe kúpnej zmluvy dochádza medzi zmluvnými stranami na jednej strane k dodaniu veci (tovaru) a na druhej strane k zaplateniu kúpnej ceny za vec (tovar).
Kúpna zmluva je v Obchodnom zákonníku upravená ako osobitný typ zmluvy patriaci do tretej časti hlavy II - Osobitné ustanovenia o niektorých obchodných záväzkových vzťahoch a zmluvné strany sa pri uzatváraní kúpnej zmluvy riadia ust. § 409 a nasl. Obchodného zákonníka (ďalej aj "ObchZ") a ustanoveniami súvisiacich predpisov. Pre uzatváranie a vznik kúpnych zmlúv platia jednak všeobecné ustanovenia § 43 až 51 Občianskeho zákonníka (ďalej aj "ObčZ"), jednak niektoré osobitné ustanovenia o uzavieraní zmlúv obsiahnuté v § 269 až 275 ObchZ. Pokiaľ ide o formu kúpnej zmluvy, platí zásada úplnej neformálnosti. Na platnosť kúpnej zmluvy sa vyžaduje písomná forma iba v tých prípadoch, keď aspoň jedna zo zmluvných strán prejaví vôľu, aby zmluva bola uzavretá v písomnej forme. Písomná forma sa ďalej vyžaduje v prípadoch, keď to ustanovuje osobitný právny predpis.
Dohoda zmluvných strán o obsahu kúpnej zmluvy musí zahŕňať podstatné časti ustanovené pre tento typ zmluvy. Podstatnými časťami (náležitosťami) kúpnej zmluvy sú:
- určenie zmluvných strán,
- vymedzenie predmetu kúpy,
- množstvo tovaru,
- záväzok predávajúceho dodať predmet kúpnej zmluvy (tovar) kupujúcemu a pre-viesť na neho vlastnícke právo k tomuto predmetu,
- záväzok kupujúceho zaplatiť kúpnu cenu.
Zmluvné strany sa pri uzatváraní kúpnej zmluvy označujú ako predávajúci a kupujúci, pričom obaja musia byť podnikatelia podľa § 2 ods. 2 ObchZ. Účastníkom kúpnej zmluvy môžu byť aj subjekty uvedené v § 261 ods. 2 ObchZ, ak spĺňajú podmienky tam uvedené.
Obchodný zákonník stručne ustanovuje, že predmetom kúpnej zmluvy môže byť hnuteľná vec určená jednotlivo alebo množstvom a druhom. Predmetom kúpy podľa ObchZ nemôžu byť nehnuteľnosti. Ich kúpa sa spravuje Občianskym zákonníkom, aj keď zmluvnými stranami sú podnikatelia. Tiež nesmie byť predmetom kúpy hnuteľná vec, ktorá je osobitným predpisom vylúčená z obchodovania.
Ak je predmetom kúpnej zmluvy tovar určený podľa druhu, musí byť nevyhnutne vymedzený aj čo do množstva. Táto požiadavka vyplýva z povahy veci a aj z ustanovenia § 409 ods. 1 ObchZ.
Záväzok predávajúceho dodať predmet kúpnej zmluvy kupujúcemu a previesť na neho vlastnícke právo k tomuto predmetu sa v praxi v kúpnej zmluve niekedy vyslovene nevyjadruje. Stačí uviesť, že predávajúci "predáva" a kupujúci "kupuje" predmet kúpnej zmluvy.
Kúpna cena ako peňažná hodnota tovaru musí byť vyjadrená v peniazoch. ObchZ upravuje dva spôsoby určenia kúpnej ceny, a to
- priame určenie sumou peňazí,
- určenie spôsobu dodatočného určenia kúpnej ceny, t.j. musí byť splnená požiadavka, že cenu možno určiť.
Kúpna cena sa určí dohodou zmluvných strán. Obchodný zákonník na rozdiel od väčšiny právnych poriadkov pripúšťa možnosť uzavrieť kúpnu zmluvu aj bez určenia kúpnej ceny, ak zmluvné strany takúto vôľu prejavia. V takom prípade je kupujúci povinný zaplatiť kúpnu cenu určenú podľa § 448 ods. 2 ObchZ, t.j. cenu, ktorá je pre daný druh tovaru a pri obdobných podmienkach obvyklá v čase uzavretia zmluvy.
Okrem podstatných náležitostí kúpnej zmluvy, zmluva obsahuje celý rad nepodstatných ustanovení. Ak účastníci kúpnej zmluvy úpravu nepodstatných náležitostí nezakotvia do zmluvy, použijú sa pri plnení zmluvy príslušné ustanovenia ObchZ. Medzi nepodstatné náležitosti patrí napr. čas plnenia, spôsob zaplatenia kúpnej ceny a pod. Časť obsahu kúpnej zmluvy možno určiť aj odkazom na všeobecné obchodné podmienky vypracované pre potrebu obchodníkov odborných a záujmových organizácií.
Obchodný zákonník presne upravuje povinnosti predávajúceho a zásadne vyžaduje, aby predávajúci reálne splnil svoj zmluvný záväzok. Zaplatením dojednanej zmluvnej pokuty, resp. náhrady škody nezaniká povinnosť predávajúceho z kúpnej zmluvy odovzdať predaný tovar kupujúcemu a previesť na neho vlastníctvo k tomuto tovaru. Spolu s to-varom má povinnosť odovzdať predávajúci kupujúcemu aj doklady vzťahujúce sa na tovar.
Ak predávajúci poruší povinnosť ustanovenú v Obchodnom zákonníku alebo dohodnutú v kúpnej zmluve, zodpovedá za vadné plnenie. Nároky kupujúceho z vád tovaru vychádza z kritéria pod-statného alebo nepodstatného porušenia zmluvy.
Porušenie kúpnej zmluvy zo strany predávajúceho bude podstatné, ak predávajúci v čase uzavretia zmluvy vedel alebo v tom čase s prihliadnutím na účel zmluvy mohol predvídať, že druhá strana nebude mať záujem na plnení pri takomto porušení zmluvy. Ak nie sú uvedené kritériá podstatného porušenia zmluvy splnené, ide o nepodstatné porušenie. V pochybnostiach sa predpokladá, že porušenie zmluvy nie je podstatné.
Nároky z vád pri podstatnom porušení zmluvy môže uplatniť kupujúci, a to:
- požadovať odstránenie vád dodaním náhradného tovaru alebo dodanie chýbajúceho tovaru alebo odstránenie právnych vád tovaru,
- požadovať odstránenie vád opravou tovaru, ak sú opraviteľné,
- požadovať primeranú zľavu z kúpnej ceny,
- odstúpiť od zmluvy.
Voľba medzi jednotlivými nárokmi patrí kupujúcemu. Predpokladom tohto práva je oznámenie voľby predávajúcemu vo včas odoslanej reklamácii. Uskutočnenú voľbu kupujúci bez súhlasu predávajúceho nemôže zmeniť.
Pri nepodstatnom porušení kúpnej zmluvy môže kupujúci požadovať
- dodanie chýbajúceho tovaru a odstránenie ostatných vád tovaru (fyzických aj právnych),
- alebo zľavu z kúpnej ceny.
Právo voľby patrí kupujúcemu, ktorý vykonanú voľbu nemôže jednostranne meniť. Ak predávajúci vady neodstráni v stanovenej lehote, môže kupujúci zvolený nárok zmeniť alebo od zmluvy odstúpiť.
Pri dodaní náhradného tovaru je predávajúci oprávnený požadovať, aby mu kupujúci vrátil vymieňaný tovar v takom stave, v akom mu bol dodaný. Táto povinnosť vzniká kupujúcemu až na základe výzvy (požiadavky) predávajúceho.
Nárok na zľavu z kúpnej ceny zodpovedá rozdielu medzi hodnotou, ktorú by mal tovar bez vád, a hodnotou, ktorú mal tovar dodaný s vadami, pričom pre určenie hodnôt je rozhodujúci čas, v ktorom sa malo uskutočniť riadne plnenie.
Nároky z vád tovaru sa nedotýkajú nároku na náhradu škody alebo zmluvnú pokutu.Kupujúci má právo, v prípadoch ustano-vených v Obchodnom zákonníku a v kúpnej zmluve, odstúpiť od zmluvy.
Všeobecné zásady odstúpenia od zmluvy upravujú ust. § 344 až 351 -ObchZ, ako jednostranného právneho úkonu spôsobujúceho zánik zmluvného vzťahu. Postup odstúpenia od zmluvy upravený ustanoveniami zákona platí iba v prípade, keď z obsahu zmluvy alebo z ustanovení jednotlivých zmluvných typov nevyplýva niečo iné.
Právo na odstúpenie od zmluvy vzniká podľa Obchodného zákonníka v súvislosti s porušením záväzku druhej zmluvnej strany (omeškanie s plnením, vadné plnenie). Obchodný zákonník upravuje postup pri odstúpení od zmluvy v prípade omeškania, pričom odlišuje prípady, keď omeškanie je podstatným porušením zmluvnej povinnosti, od porušenia nepodstatného a ďalej upravuje možnosti odstúpenia od zmluvy pri omeškaní s časťou plnenia, ako aj odstúpenie od zmluvy, pokiaľ ide o povinnosť, ktorá sa má plniť v budúcnosti.
Odstúpenie od zmluvy spôsobuje zánik zmluvy, a to okamihom, keď v súlade s ustanoveniami ObchZ je prejav vôle o odstúpení od zmluvy doručený druhej strane. Účinky odstúpenia od zmluvy nastávajú bez ohľadu na to, či druhá strana s odstúpením súhlasí, alebo nie, musia však byť splnené zmluvou alebo zákonom ustanovené podmienky na odstúpenie. So súhlasom druhej strany však možno odvolať alebo zrušiť účinky odstúpenia od zmluvy.
Odstúpením od zmluvy nie je dotknutý nárok na náhradu škody, ktorá vznikla v dôsledku porušenia zmluvy. Strana, ktorej pred odstúpením od zmluvy poskytla plnenie druhá strana, toto plnenie vráti. Ak vracia plnenie strana, ktorá odstúpila od zmluvy, má nárok na úhradu nákladov s tým spojených.
Osobitné ustanovenia o účinkoch odstúpenia od kúpnej zmluvy sú obsiahnuté v § 441 ObchZ. Podľa ods. 1 tohto ustanovenia kupujúci stráca právo odstúpiť od zmluvy, ak vady u predávajúceho nereklamoval včas. Podlá ods. 2 účinky odstúpenia od zmluvy nevzniknú alebo zaniknú, ak kupujúci nemôže vrátiť tovar v stave, v akom ho dostal. Ustanovenie ods. 2 neplatí vtedy, ak nemožno vrátiť tovar v stave v akom ho prevzal a túto nemožnosť vrátenia nespôsobil kupujúci alebo ak k zmene tovaru došlo v dôsledku prehliadky riadne vykonanej s cieľom zistenia vád tovaru, alebo ak pred obja-vením vád kupujúci tovar úplne alebo sčasti spotreboval, pozmenil, predal. Nespotrebovaný, pozmenený, nepredaný tovar je kupujúci povinný predávajúcemu vrátiť a poskytnúť predávajúcemu náhradu do výšky, v ktorej mal z uvedeného použitia tovaru prospech.
ObchZ v § 356 ustanovuje, kedy možno od zmluvy odstúpiť, ak by jej plnenie bolo pre niektorú zo strán bezúčelné. Túto možnosť môže využiť ak dôjde k podstatnej zmene okolností, za ktorých sa zmluva uzavrela. Nie je rozhodujúce, či podstatná zmena okolností bola spôsobená konaním niektorej zo strán alebo vonkajšími vplyvmi. Nemusí ísť o takú zmenu okolností, ktorá spôsobuje dodatočnú nemožnosť plnenia niektorej strany, ale zmenou okolností dochádza len k zmareniu základného účelu zmluvy. Ak chce dotknutá strana aplikovať toto ustanovenie, vyžaduje sa, aby základný účel zmluvy bol v zmluve výslovne vyjadrený. Za zmenu okolností nie je možné považovať zmenu majetkových pomerov niektorej strany a zme-na hospodárskej alebo trhovej situácie.
Pri zmarení účelu zmluvy nedochádza k zániku záväzku, strana dotknutá zmarením účelu zmluvy však môže od zmluvy jednostranne odstúpiť. V prípade, že toto právo využije, je povinná nahradiť druhej strane škodu spôsobenú odstúpením od zmluvy. Povinnosť na náhradu škody nevychádza v tomto prípade z porušenia zmluvy alebo iného záväzku, ale z výkonu práva priznaného zákonom.
Obchodný zákonník umožňuje odstúpiť od zmluvy účastníkovi zmluvy, a to v prípadoch ustanovených zákonom alebo zmluvou, za predpokladu, že došlo k porušeniu zmluvnej povinnosti. Ust. § 394 ObchZ upravuje začiatok plynutia premlčacej doby pri právach, ktoré vznikajú odstúpením od zmluvy. Premlčacia doba plynie odo dňa, keď oprávnený od zmluvy odstúpil. Všeobecná premlčacia doba podľa § 397 -ObchZ je štyri roky.
(Mgr. Mária Štalmašková - Poradca 11-12/2005)
|
|
|
|
LEGISLATÍVA
NOVÉ ZO ZBIERKY ZÁKONOV SLOVENSKEJ REPUBLIKY
ČIASTKA 111 UVEREJNENÁ 18.6.2005
253. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
254. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o zvýšení stupnice platových taríf príslušníkov Hasičského a záchranného zboru
255. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o podpísaní Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Poľskej republiky o vedecko-technickej spolupráci
ČIASTKA 112 UVEREJNENÁ 22.6.2005
256. Úplné znenie zákona č. 140/1998 Z. z. o liekoch a zdravotníckych pomôckach
ČIASTKA 113 UVEREJNENÁ 22.6.2005
257. Zákon, ktorým sa mení zákon č. 195/1998 Z. z. o sociálnej pomoci v znení neskorších predpisov
258. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 200/1998 Z. z. o štátnej službe colníkov a o zmene a doplnení niektorých ďalších zákonov v znení neskorších predpisov
259. Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o zásobovaní vodou na obdobie krízovej situácie
260. Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 706/2002 Z. z. o zdrojoch znečisťovania ovzdušia, o emisných limitoch, o technických požiadavkách a všeobecných podmienkach prevádzkovania, o zozname znečisťujúcich látok, o kategorizácii zdrojov znečisťovania ovzdušia a o požiadavkách zabezpečenia rozptylu emisií znečisťujúcich látok v znení vyhlášky č. 410/2003 Z. z.
261. Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 274/1998 Z. z. o požiadavkách na správnu výrobnú prax a správnu veľkodistribučnú prax
262. Opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o ustanovení súm životného minima
ČIASTKA 114 UVEREJNENÁ 23.6.2005
263. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o prijatí Medzinárodného dohovoru o regulácii lovu veľrýb
ČIASTKA 115 UVEREJNENÁ 23.6.2005
264. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o prijatí Protokolu k Medzinárodnému dohovoru o regulácii lovu veľrýb
ČIASTKA 116 UVEREJNENÁ 24.6.2005
265. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 40/1993 Z. z. o štátnom občianstve Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
266. Zákon o ochrane spotrebiteľa pri finančných službách na diaľku a o zmene a doplnení niektorých zákonov
ČIASTKA 117 UVEREJNENÁ 24.6.2005
267. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzatvorení Dohody o zdaňovaní príjmu z úspor medzi Slovenskou republikou a Jersey
268. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzatvorení Dohody o zdaňovaní príjmu z úspor medzi Slovenskou republikou a Guernsey
269. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzatvorení Dohody o zdaňovaní príjmu z úspor medzi Slovenskou republikou a Ostrovom Man
ČIASTKA 118 UVEREJNENÁ 24.6.2005
270. Dohoda medzi Slovenskou republikou a registrovanými cirkvami a náboženskými spoločnosťami o výkone pastoračnej služby ich veriacim v ozbrojených silách a ozbrojených zboroch Slovenskej republiky
ČIASTKA 119 UVEREJNENÁ 25.6.2005
271. Zákon o výrobe, uvádzaní na trh a používaní krmív (krmivársky zákon)
272. Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa mení opatrenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky z 30. decembra 2003 č. 07045/2003-OAP, ktorým sa ustanovuje rozsah regulácie cien v oblasti zdravotníctva v znení neskorších predpisov
273. Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. OLP0604-24179/2004-SL, ktorým sa vydáva zoznam liečiv a liekov plne uhrádzaných alebo čiastočne uhrádzaných na základe verejného zdravotného poistenia
274. Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa vydáva zoznam zdravotníckych pomôcok plne uhrádzaných alebo čiastočne uhrádzaných na základe verejného zdravotného poistenia
275. Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa vydáva zoznam dietetických potravín plne uhrádzaných alebo čiastočne uhrádzaných na základe verejného zdravotného poistenia
ČIASTKA 120 UVEREJNENÁ 28.6.2005
276.Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o podrobnostiach vyhotovenia tlačív určených na predpisovanie liekov a zdravotníckych pomôcok, o grafických prvkoch a údajoch týchto tlačív a o ich predajných miestach
ČIASTKA 121 UVEREJNENÁ 29.6.2005
277. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 261/2002 Z. z. o prevencii závažných priemyselných havárií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení zákona č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov 104 kB
278. Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 8/2002 Z. z. o obsahu odbornej skúšky sprostredkovateľa investičných služieb, spôsobe jej vykonania a výške úhrady za jej vykonanie 30 kB
279. Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 655/2004 Z. z. o odmenách a náhradách advokátov za poskytovanie právnych služieb 30 kB
280. Opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o zrušení opatrenia Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 167/2005 Z. z., ktorým sa ustanovuje percento zvýšenia dôchodkových dávok v roku 2005
ČIASTKA 122 UVEREJNENÁ 29.6.2005
281. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzatvorení Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Anguilly týkajúcej sa automatickej výmeny informácií ohľadom príjmu z úspor vo forme výplat úroku 27 kB
282. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzatvorení Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Britských panenských ostrovov o zdaňovaní príjmu z úspor, ktorou sa bude uplatňovať automatická výmena informácií 27 kB
283. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o vyhlásení skutočností dôležitých na vykonávanie Dohovoru o zrušení požiadavky vyššieho overenia zahraničných verejných listín 28 kB
284. Oznámenie Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa mení výnos Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky zo 7. októbra 1997 č. 1497/4/1997-100 o úradnom odbere vzoriek a o laboratórnom skúšaní a hodnotení krmív v znení neskorších predpisov 30 kB
285. Oznámenie Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky o vydaní výnosu o poskytovaní dotácií na výskum a vývoj v oblasti elektronických komunikácií a poštových služieb 28 kB
286. Oznámenie Úradu pre reguláciu sieťových odvetví o vydaní výnosu, ktorým sa ustanovuje rozsah cenovej regulácie za výrobu, distribúciu a dodávku tepla, spôsob jej vykonania, rozsah a štruktúra oprávnených nákladov, spôsob určenia výšky primeraného zisku a podklady na návrh ceny
ČIASTKA 123 UVEREJNENÁ 29.6.2005
287. Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 741/2004 Z. z., ktorou sa ustanovujú niektoré podrobnosti o záchrannej zdravotnej službe 135 kB
288. Vyhláška Národnej banky Slovenska o vydaní pamätných strieborných mincí v nominálnej hodnote 200 Sk pri príležitosti 350. výročia korunovácie Leopolda I. v Bratislave
ČIASTKA 124 UVEREJNENÁ 30.6.2005
289. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 308/2000 Z. z. o vysielaní a retransmisii a o zmene zákona č. 195/2000 Z. z. o telekomunikáciách v znení neskorších predpisov 29 kB
290. Zákon, ktorým sa dopĺňa zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov a o doplnení niektorých zákonov 39 kB
291. Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky o vzdelávacom poriadku správcov v oblasti konkurzu a reštrukturalizácie 44 kB
292. Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 493/1991 Zb., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o konkurze a vyrovnaní v znení neskorších predpisov
ČIASTKA 125 UVEREJNENÁ 30.6.2005
293. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o podpísaní Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Thajského kráľovstva o hospodárskej spolupráci
ČIASTKA 126 UVEREJNENÁ 30.6.2005
294. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o meradlách
ČIASTKA 127 UVEREJNENÁ 30.6.2005
295. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 288/2003 Z. z. o hlásení chorôb zvierat
ČIASTKA 128 UVEREJNENÁ 2.7.2005
296. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú požiadavky na kvalitu a kvalitatívne ciele povrchových vôd a limitné hodnoty ukazovateľov znečistenia odpadových vôd a osobitných vôd 397 kB
297. Uznesenie Ústavného súdu Slovenskej republiky zo 16. júna 2005 vo veci pozastavenia účinnosti čl. I § 49 ods. 1 prvej vety zákona č. 36/2005 Z. z. o rodine a o zmene a doplnení niektorých zákonov 29 kB
298. Oznámenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o vydaní výnosu o rozšírení záväznosti kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa 29 kB
299. Oznámenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o vydaní výnosu o rozšírení záväznosti kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa
ČIASTKA 129 UVEREJNENÁ 2.7.2005
300. Trestný zákon
ČIASTKA 130 UVEREJNENÁ 2.7.2005
300. Trestný poriadok
ČIASTKA 130 UVEREJNENÁ 7.7.2005
302. Oznámenie Úradu pre reguláciu sieťových odvetví o vydaní výnosu, ktorým sa ustanovuje rozsah cenovej regulácie v elektroenergetike a spôsob jej vykonania, rozsah a štruktúra oprávnených nákladov, spôsob určenia výšky primeraného zisku a podklady na návrh ceny 30 kB
303. Oznámenie Úradu pre reguláciu sieťových odvetví o vydaní výnosu, ktorým sa ustanovuje rozsah cenovej regulácie za výrobu, distribúciu a dodávku pitnej vody verejným vodovodom a za odvedenie a čistenie odpadovej vody verejnou kanalizáciou, spôsob jej vykonania, rozsah a štruktúra oprávnených nákladov, spôsob určenia výšky primeraného zisku a podklady na návrh ceny 29 kB
304. Oznámenie Úradu pre reguláciu sieťových odvetví o vydaní výnosu, ktorým sa ustanovuje rozsah cenovej regulácie v plynárenstve a spôsob jej vykonania, rozsah a štruktúra oprávnených nákladov, spôsob určenia výšky primeraného zisku a podklady na návrh ceny
(Zdroj: Zbierka zákonov SR)
|
|
|
|
KURZY NBS
Krajina
|
Mena
|
Množstvo
|
21.6.2005
|
22.6.2005
|
23.6.2005
|
24.6.2005
|
27.6.2005
|
28.6.2005
|
Austrália
|
AUD
|
1
|
24,492
|
24,528
|
24,468
|
24,489
|
24,593
|
24,187
|
Cyprus
|
CYP
|
1
|
67,049
|
66,817
|
66,766
|
66,793
|
66,863
|
66,799
|
Česká rep.
|
CZK
|
1
|
1,280
|
1,277
|
1,282
|
1,284
|
1,281
|
1,278
|
Dánsko
|
DKK
|
1
|
5,164
|
5,146
|
5,141
|
5,141
|
5,148
|
5,140
|
EMU
|
EUR
|
1
|
38,453
|
38,321
|
38,285
|
38,286
|
38,345
|
38,290
|
Estónsko
|
EEK
|
1
|
2,458
|
2,450
|
2,447
|
2,447
|
2,450
|
2,447
|
Japonsko
|
JPY
|
100
|
28,910
|
28,966
|
28,965
|
29,115
|
29,100
|
28,805
|
Kanada
|
CAD
|
1
|
25,538
|
25,531
|
25,523
|
25,590
|
25,824
|
25,502
|
Litva
|
LTL
|
1
|
11,137
|
11,099
|
11,088
|
11,088
|
11,105
|
11,089
|
Lotyšsko
|
LVL
|
1
|
55,239
|
55,060
|
55,007
|
55,010
|
55,089
|
55,019
|
Maďarsko
|
HUF
|
100
|
15,469
|
15,462
|
15,459
|
15,462
|
15,514
|
15,484
|
Malta
|
MTL
|
1
|
89,565
|
89,268
|
89,168
|
89,193
|
89,312
|
89,183
|
Nórsko
|
NOK
|
1
|
4,889
|
4,884
|
4,871
|
4,834
|
4,816
|
4,827
|
Poľsko
|
PLN
|
1
|
9,395
|
9,456
|
9,472
|
9,526
|
9,504
|
9,488
|
Slovinsko
|
SIT
|
100
|
16,060
|
16,006
|
15,991
|
15,992
|
16,014
|
15,991
|
Švajčiarsko
|
CHF
|
1
|
24,898
|
24,840
|
24,851
|
24,850
|
24,900
|
24,838
|
Švédsko
|
SEK
|
1
|
4,164
|
4,135
|
4,132
|
4,087
|
4,073
|
4,068
|
USA
|
USD
|
1
|
31,456
|
31,698
|
31,527
|
31,650
|
31,800
|
31,479
|
V. Británia
|
GBP
|
1
|
57,475
|
57,635
|
57,352
|
57,650
|
57,838
|
57,559
|
MMF-ZPC-SDR
|
XDR
|
1
|
46,258
|
46,369
|
46,227
|
46,359
|
46,484
|
46,188
|
Krajina
|
Mena
|
Množstvo
|
29.6.2005
|
30.6.2005
|
1.7.2005
|
4.7.2005
|
6.7.2005
|
7.7.2005
|
Austrália
|
AUD
|
1
|
24.379
|
24.259
|
24.155
|
24.089
|
24.116
|
23.901
|
Cyprus
|
CYP
|
1
|
66.930
|
66.915
|
66.847
|
66.872
|
66.787
|
66.936
|
Česká rep.
|
CZK
|
1
|
1.279
|
1.279
|
1.275
|
1.277
|
1.276
|
1.275
|
Dánsko
|
DKK
|
1
|
5.152
|
5.151
|
5.143
|
5.144
|
5.139
|
5.148
|
EMU
|
EUR
|
1
|
38.384
|
38.370
|
38.323
|
38.339
|
38.293
|
38.360
|
Estónsko
|
EEK
|
1
|
2.453
|
2.453
|
2.449
|
2.450
|
2.448
|
2.452
|
Japonsko
|
JPY
|
100
|
28.883
|
28.841
|
28.728
|
28.637
|
28.796
|
28.814
|
Kanada
|
CAD
|
1
|
25.715
|
25.813
|
25.766
|
25.791
|
25.819
|
25.900
|
Litva
|
LTL
|
1
|
11.117
|
11.114
|
11.099
|
11.105
|
11.092
|
11.113
|
Lotyšsko
|
LVL
|
1
|
55.135
|
55.132
|
55.050
|
55.074
|
55.020
|
55.134
|
Maďarsko
|
HUF
|
100
|
15.471
|
15.499
|
15.498
|
15.526
|
15.505
|
15.519
|
Malta
|
MTL
|
1
|
89.388
|
89.396
|
89.237
|
89.305
|
89.195
|
89.369
|
Nórsko
|
NOK
|
1
|
4.823
|
4.852
|
4.846
|
4.869
|
4.860
|
4.843
|
Poľsko
|
PLN
|
1
|
9.447
|
9.461
|
9.481
|
9.513
|
9.541
|
9.478
|
Slovinsko
|
SIT
|
100
|
16.027
|
16.025
|
16.002
|
16.010
|
15.993
|
16.023
|
Švajčiarsko
|
CHF
|
1
|
24.848
|
24.834
|
24.742
|
24.691
|
24.734
|
24.682
|
Švédsko
|
SEK
|
1
|
4.083
|
4.067
|
4.068
|
4.047
|
4.041
|
4.085
|
USA
|
USD
|
1
|
31.708
|
31.825
|
31.739
|
31.731
|
32.118
|
32.223
|
V. Británia
|
GBP
|
1
|
57.732
|
57.758
|
56.998
|
56.554
|
56.571
|
56.524
|
MMF-ZPC-SDR
|
XDR
|
1
|
46.393
|
46.449
|
46.280
|
46.220
|
46.459
|
46.547
|
Krajina
|
Mena
|
Množstvo
|
8.7.2005
|
11.7.2005
|
Austrália
|
AUD
|
1
|
24.135
|
24.047
|
Cyprus
|
CYP
|
1
|
67.806
|
67.527
|
Česká rep.
|
CZK
|
1
|
1.283
|
1.281
|
Dánsko
|
DKK
|
1
|
5.211
|
5.192
|
EMU
|
EUR
|
1
|
38.856
|
38.703
|
Estónsko
|
EEK
|
1
|
2.482
|
2.474
|
Japonsko
|
JPY
|
100
|
28.990
|
28.951
|
Kanada
|
CAD
|
1
|
26.235
|
26.445
|
Litva
|
LTL
|
1
|
11.216
|
11.210
|
Lotyšsko
|
LVL
|
1
|
55.841
|
55.612
|
Maďarsko
|
HUF
|
100
|
15.636
|
15.633
|
Malta
|
MTL
|
1
|
90.350
|
90.176
|
Nórsko
|
NOK
|
1
|
4.916
|
4.914
|
Poľsko
|
PLN
|
1
|
9.421
|
9.506
|
Slovinsko
|
SIT
|
100
|
16.174
|
16.163
|
Švajčiarsko
|
CHF
|
1
|
25.117
|
24.914
|
Švédsko
|
SEK
|
1
|
4.128
|
4.106
|
USA
|
USD
|
1
|
32.357
|
32.511
|
V. Británia
|
GBP
|
1
|
56.466
|
56.481
|
MMF-ZPC-SDR
|
XDR
|
1
|
46.866
|
46.884
|
(Zdroj: Národná banka Slovenska)
|
POHONNÉ HMOTY
Maloobchodná referenčná cena (Sk/liter)
Dátum zmeny
|
TP 91
|
TP 91 UNI
|
TP 95
|
TP 98
|
TP Diesel
|
EVO Diesel
|
2.3.2005
|
33,30
|
33,70
|
33,70
|
36,30
|
34,40
|
36,60
|
11.3.2005
|
34,00
|
34,40
|
34,40
|
37,00
|
35,30
|
37,50
|
31.3.2005
|
34,90
|
35,30
|
35,30
|
37,90
|
36,20
|
38,40
|
8.4.2005
|
36,00
|
36,40
|
36,40
|
39,00
|
37,00
|
39,20
|
4.5.2005
|
36,00
|
36,40
|
36,40
|
39,00
|
36,70
|
38,90
|
11.5.2005
|
36,00
|
36,40
|
36,40
|
39,00
|
36,20
|
38,40
|
18.5.2005
|
36,00
|
36,40
|
36,40
|
39,00
|
35,70
|
37,90
|
31.5.2005
|
36,30
|
36,70
|
36,70
|
39,30
|
36,20
|
38,40
|
7.6.2005
|
36,90
|
37,30
|
37,30
|
39,90
|
37,10
|
39,30
|
15.6.2005
|
37,20
|
37,60
|
37,60
|
39,90
|
37,70
|
39,90
|
|
|
|
JÚL 2005
8. 7. piatok
- poistenie
- odvod poistného na zdravotné poistenie a na nemocenské poistenie, starobné poistenie, invalidné poistenie, poistenie do rezervného fondu a na poistenie v nezamestnanosti za samostatne zárobkovo činnú osobu
15. 7. piatok
- daň z príjmov
- odvod dane z príjmov vyberanej zrážkou
15. 7. piatok
- spotrebné dane
- daňové priznanie za spotrebné dane z vína, piva, liehu, tabaku a tabakových výrobkov za predchádzajúci mesiac
25. 7. pondelok
- daň z pridanej hodnoty
- daňové priznanie a splatnosť DPH za predchádzajúci kalendárny mesiac pre platiteľov s mesačnou daňovou povinnosťou
- daňové priznanie a splatnosť DPH za predchádzajúci kalendárny štvrťrok pre platiteľov so štvrťročnou daňovou povinnosťou
25. 7. pondelok
- spotrebné dane
- splatnosť spotrebných daní z vína, piva, liehu, tabaku a tabakových výrobkov za predchádzajúci mesiac
|
|
|
PRAKTICKÁ KOMUNIKÁCIA
Komunikácia na schôdzach a obchodných stretnutiach
Hoci schôdzovanie bolo ešte v nedávnej minulosti národným športom, nedá sa povedať, že by sme sa vypracovali na svetových šampiónov v komunikácii na schôdzach. Je to škoda, pretože sa ukazuje, že na schôdze a porady je krátka aj najzamatovejšia revolúcia. V tomto príspevku si precvičíme základné techniky "schôdzovníctva".
Základné pravidlá
Ak chcete na schôdzi vystúpiť, starostlivo si vopred prečítajte a preštudujete všetky dokumenty a návrhy, o ktorých sa má rokovať. Ak to nestihnete urobiť, radšej na schôdzi mlčte.
Pripravte si poznámky o tom, o čom chcete hovoriť. Zatiaľ čo nazeranie do poznámkového bloku pôsobí rušivo a vyvoláva dojem nepripravenosti, používanie poznámkových kartičiek vyvoláva dojem profesionála; každá kartička by mala obsahovať kľúčové heslo a pár oporných bodov. Rýchly pohľad na slovo, alebo frázu na kartičke človeku pripomenie celú niť myšlienok, ktoré vás napadli v priebehu prípravy Kartičky po použití možno odkladať na stôl pred sebou.
Starostlivo si overte, či údaje, ktoré chcete použiť, sú presné.
Pamätajte, že ľudí viac zaujmú príklady a príbehy, ako abstraktné argumenty Pri potenciálnom vystúpení uveďte čo najviac príkladov, ilustrácií a príbehov.
Vo svojom vystúpení ponúkajte skôr informácie ako závery. Ľudia si totiž chcú urobiť závery sami.
Osud vášho návrhu závisí do značnej miery od toho, ako ste pred schôdzou "spracovali" iných. Nejde len o presviedčanie iných, ale aj testovanie názorov, a vyvolávanie priaznivej atmosféry. Preto pred schôdzou oslovte čím viac ľudí a sledujte ich reakcie - tak ľahko zistíte, aké šance má váš návrh a či nebude lepšie s ním radšej nevystúpiť. Človek, ktorý opakovane predkladá neprijateľné návrhy si ľahko vybuduje povesť nenapraviteľného kverulanta.
Ak niečo na tomto svete je večné, tak sú to Murphyho zákony. V našom prípade je aktuálny tento: "Ak ste presvedčený o tom, že vás musia pochopiť, nikto vás nepochopí".
Počítajte s tým, že zmena názoru skupiny je postupným procesom, kedy skupina najskôr musí začať pochybovať o správnosti svojho názoru, potom akceptovať nové skutočnosti a nakoniec si vytvoriť nový názor. Tento proces je len ťažko urýchľovať, a preto si revolučné nápady vyžadujú čas. Ľudia majú v sebe zakódovaný inštinktívny odpor voči zmenám. Prílišný tlak a nekompromisnosť pôsobia kontraproduktívne - ostatní vás prestanú počúvať a mentálne sa od vás vzdialia.
Ukážte ochotu ku kompromisu tým, že budete diskutovať o ich námietkach a pokúsite sa to, čo je pre vás akceptovateľné integrovať do svojho návrhu. Ak váš návrh prispôsobíte názorom skupiny, budete úspešnejší ako keď budete v pozícií bojovníka s veternými mlynmi. Tí, ktorým ide o osobné víťazstva, sú vnímaní ako rozvracači schôdzí.
Uprednostňujte vo svojom prejave tvar "my" pred tvarom "ja". U ostatných to vyvoláva pocit spoluautorstva návrhu.
Študujte svojich partnerov
Podceňovanie, ale i preceňovanie svojich partnerov je vždy nebezpečné. Ak chcete úspešne "manipulovať" s účastníkmi porady, mali by ste poznať osobné a skupinové vlastnosti svojich kolegov. Nemusíte mať kvôli tomu výčitky svedomia - aj oni vás skúmajú. Čo potrebujeme zistiť?
- aká je pozícia jednotlivých účastníkov v organizácii,
- kto sú neoficiálni vodcovia,
- aké sú špecializácie členov skupiny?
- je skupina skôr opatrná/radikálna vo svojom rozhodovaní?
- kto tajne/otvorene reprezentuje záujmové skupiny (odbory, skupinu manažérov, a pod.).
- kto sa najčastejšie na koho pozerá? (Osoba, ktorej sa adresuje najviac pohľadov, je najmocnejšia. Smerovanie pohľadov umožňuje zistiť koalície.)
- kto ako sedí? (Uvoľnenosť indikuje vyššie postavenie a sebadôveru).
Otázky
Pri rokovaniach majú veľký význam otázky. Z praktického hľadiska existuje viacero druhov otázok:
- Faktická otázka, ktorá je veľmi adresná a vyžaduje si jednoznačnú odpoveď. Typickou je otázka "Povedzte nám koľko to bude stáť?"
- Priama otázka, ktorou sa má posmeliť plachý člen skupiny, ktorý by bez priameho oslovenia nikdy nepovedal svoj názor.
- Všeobecná otázka - otázka pre celú skupinu, aby provokovala výmenu názorov. Príklad: "Máme teda pred sebou takýto problém. Čo s ním urobíme? Nechceli by ste začať, pán Veľkohubý?"
- Vyzývajúca otázka - použije sa vtedy, ak sa zdá, že vec má všeobecnú podporu, zatiaľ čo vy ste inej mienky. Príklad: "Skutočne si myslíš, Jozef, že by sme to mali risknúť?"
- Organizujúca otázka. Keď diskusia začína byť príliš široká, organizujúca otázka pomôže znovu nastoliť poriadok. Príklad: "Vráťme sa teraz na chvíľu k poznámke, ktorú pred chvíľou uviedla Zuzana."
Taktné oponovanie
Prax ukazuje, že invektívy a tvrdé útoky sú účinným nástrojom na pochovanie vám nevyhovujúceho návrh. Ale, ako vždy, je tu jedno ale: priamy útok prinesie žiadúci efekt len vtedy, ak budeme schopný odvrátiť protiútok. Oveľa istejšie a treba povedať že i rafinovanejšie, je nesnažiť sa návrh "zabiť", ale taktne ukázať, ako by ho bolo možné ešte zlepšiť. Samozrejme zlepšiť tak, aby vyhovoval vašim záujmom. Aby predkladateľ návrhu vaše zlepšenia "zožral aj s navijakom" musíte zdanlivo súhlasiť, byť priateľský a chváliť návrh. Napríklad takto:
- Súhlasiť s niektorými detailmi návrhu, a potom odmietnuť jadro návrhu. ("Myslím, že návrh na reorganizáciu sekretariátu je zaujímavý a mali by sme ho starostlivo zvážiť. Ale nemyslím si, že teraz je ten správny čas na celkovú reorganizáciu".)
- Byť priateľský a zároveň dávať otázky, vyjadrujúce pochybnosti. (Juraj, (použite krstné meno!) hovoríš že počítačový systém by stál iba pol milióna, ale nemali by sa tu ešte navyše pripočítať aj náklady na školenie? ...)
- Pochváľte navrhovateľa za jeho iniciatívu a potom naznačte, že pochybujete o tom, či jeho návrh bude prínosom. ("Myslím si, že kľúčová myšlienka návrhu je veľmi dobrá - je to niečo, o čom sme mali hovoriť už pre rokmi. Ale nemyslím, že spôsob realizácie, ktorý ste navrhli, by mohol viesť k očakávanému cieľu.)
- Účinnosť kritiky nie je v hrubosti prejavu, ale v jej negatívnosti. Podľa spôsobu kritiky ľudia reagujú buď ospravedlňovaním svojho konania, alebo agresívnym protiútokom.. Skôr, ako vyjadríte svoj nesúhlas, si dobre uvážte, čo vaša kritika môže priniesť. Najlepšie je návrh, voči ktorému máte námietky preformulovať vlastnými slovami tak, akoby ste sa chceli uistiť o tom, že ste správne rozumeli. ("Ak som dobre rozumel, hovorili ste, že ....)
- Nesúhlas nevyjadrujte "silnými slovami" a negeneralizujte. Návrh, ktorý sa vám nehodí zlikvidujete skôr po častiach, poukazujúc na konkrétne príklady, ako v celku.
Frontálny útok
Ak ste presvedčený, že predložený návrh treba zastaviť za každú cenu, treba, ak zlyhá diplomacia, riskovať frontálny útok, ktorého cieľom bude znemožniť predkladateľa návrhu. Vaše šance na úspech sa zvýšia, ak sa vám podarí nakloniť na svoju stranu čo najviac v tom prípade, ak cítite, že máte na schôdzi dosť podpory na to, aby ste zvládli protiútok. Následná polemika bude zvlášť efektívna, keď ju podporíte detailnými dôkazmi.
- Napadnite návrh v strategickej rovine - najúčinnejšie je tvrdiť, že návrh nesleduje tie správne ciele, a preto to treba odmietnuť.
- Dôrazne zaútočte na výšku nákladov. Na výšku nákladov je citlivý každý - tvrďte, že náklady, tak, ako sú v návrhu uvedené, sú podcenené a v skutočnosti budú niekoľkonásobne vyššie. Uveďte príklad položiek, ktoré v návrhu nie sú a mali by sa vziať do úvahy.
- Vyjadrite pochybnosti aj o realizovateľnosti návrhu. Tvrďte, že návrh nie je dobrý preto, lebo nie je podložený expertízou realizovateľnosti. Návrh treba odmietnuť, pretože je tu veľké riziko z neúspechu.
- Vyjadrite pochybnosti o spoľahlivosti prezentovaných informácií. Informácie, ktoré boli uvedené, nie sú nekompletné, sú medzi nimi polopravdy a navrhovaný časový plán je dosť nerealistický. Záver: nemôžeme o veci rozhodnúť dovtedy, kým nebudú k dispozícií oveľa precíznejšie a spoľahlivejšie informácie.
- Upozornite ostatných na to, akú vysokú sumu zaplatí organizácia za to, že návrh príjmu. Naznačte možnú zainteresovanosť navrhovateľa na realizácii projektu, manipuláciu a čachrovanie s dátami. Pokúste sa ukázať, že zisk navrhovateľa znamená stratu pre všetkých, čo v miestnosti sedia.
- Dožadujte sa špecifických detailov a ich vysvetlenia. Odpovede navrhovateľa doprevádzajte pochybovačnými gestami tak, aby ostatní členovia stratili dôveru voči predkladanému návrhu.
Obrana voči protiútoku
Ako učia vo fyzike, každá akcia vyvolá reakciu. Ak vystúpite s revolučným návrhom, musíte
rátať s protiútokom. Argumenty vášho oponenta sú väčšinou postavené na tom, že to : "nebude fungovať" a "je to príliš drahé". Na nasledovných riadkoch nájdete zopár osvedčených obrán voči takýmto útokom.
Útok: To si nemôžeme dovoliť, bude to príliš nákladné.
Protiútok: Preskúmal som finančné dopady a zistil som, že si to môžeme dovoliť, tu sú čísla.
Alternatívny protiútok: Naopak, nemôžeme si dovoliť neurobiť to. Ak to neurobíme my, urobia to iní.
Útok: To nezaberie, niečo podobné sa skúšalo už predtým.
Protiútok: Vtedy boli úplne iné podmienky (uveďte zoznam rozdielov).
Alternatíva: Prekvapuje ma, že práve vy si myslíte, že to nebude fungovať. Prediskutoval som plán s XYZ, ktorí návrh, ak ho schválime, budú realizovať. Všetci veria, že tento návrh je realizovateľný. Ale máte návrhy, ktoré by boli ľahšie realizovateľné, radi si ich vypočujeme.
Ak sa napriek všetkej vašej snahe zdá, že návrh bude odmietnutý, nájdite dôvod pre odloženie rozhodnutia. Tým získate čas, aby ste mohli nazhromaždiť viac argumentov a podporovateľov.
(Prof. Ing. Milan Konvit, CSc., Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále VI-2005)
|
|
|
|
NAŠE PUBLIKÁCIE
VYŠLO
Poradca - formát A5
Mesačník nielen pre podnikateľov
č. 11-12/2005 (vyšlo 30.5.2005)
- zákon o ochrane osobných údajov
- zákon o priestupkoch
- zákon o správe daní a poplatkov
- prechod z jednoduchého účtovníctva na podvojné
- transformácia FO - podnikateľa na obchodnú spoločnosť
- metodický návod MV SR na vypracovanie registratúrneho plánu pre samostatne podnikajúce fyzické osoby
Dane, účtovníctvo - vzory a prípady - formát A5
Mesačník prináša metodický rozbor najčastejšie sa vyskytujúcich problémov podnikateľskej praxe z pohľadu daní, účtovníctva a pracovného práva. Jednotlivé špecifické problémy sú spracované prostredníctvom názorných prípadov.
č. 6-7/2005
- téma: súvzťažnosti
- dlhodobý majetok
- zásoby
- finančné účty
- zúčtovacie vzťahy
- kapitálové účty a dlhodobé záväzky
1 000 riešení - formát A5
Dvojmesačník určený podnikateľom, živnostníkom, mzdovým účtovníkom, audítorom, daňovým poradcom, účtovníkom, ekonómom, študentom. Rieši problémy z oblastí daní, účtovníctva, ekonomiky, miezd, práva, personalistiky. Každé číslo obsahuje okrem iných rubrík aj "horúcu tému", ktorá je v danom období pre čitateľov najaktuálnejšia, abecedný index hesiel a zoznam vydaných publikácií k danej téme alebo kapitole.
č. 4/2005 (vyšlo 20.6.2005)
- zúčtovacie vzťahy, kapitálové účty v účtovníctve
- DPH
- pohľadávky
- odvody od 1.7.2005
- majetok spoločnosti
- pracovnoprávne vzťahy
- konateľ v s.r.o.
- živnostenské podnikanie
Edícia Zákony do vrecka - formát A6
Úplné znenia zákonov určených pre širokú verejnosť
- Zákon o dani z pridanej hodnoty
- Zákon o rodine
- Zákon o archívoch
- Ústava SR
- Euroústava
Edícia Aktualizácie - formát A5
Úplné znenia aktualizovaných zákonov uverejnených v zborníkoch Zákony I. - VI.
I/2
- Zákon o správe daní a poplatkov
- Zákon o cestovných náhradách
- Zákon o správnych poplatkoch
- Vyhláška č. 227/2004 Z. z., ktorou sa vykonáva Colný zákon
- Upozornenie na zmenu:
- Zákon o dani z príjmov
- Zákon o spotrebnej dani z liehu
II/4
- Zákon o ochrane osobných údajov
- Zákon o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti
II/5
- Občiansky zákonník
- Trestný zákon
- Zákon o štátnej kontrole vnútorného trhu vo veciach ochrany spotrebiteľa
- Zákon o ochrane spotrebiteľa pri podomovom predaji a zásielkovom predaji
III/2
- Zákonník práce
- Zákon o službách zamestnanosti
- Zákon o sociálnom poistení
- Zákon o orgánoch štátnej správy v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti
- Zákon o inšpekcii práce
- Zákon o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla
Kurzy NBS
MONOTÉMATIKA
Základné dokumenty Európskej únie - formát A5 V ČESKOM JAZYKU
Napriek tomu, že od dátumu vstupu do EÚ ubehlo niekoľko mesiacov, je pre radu našich občanov, a to i z radov podnikateľov, či pracovníkov samospráv Európska únia stále veľkou neznámou. Všetkým naším občanom by sme v tejto publikácii radi Európsku úniu zjednodušenou formou priblížili. Publikácia obsahuje okrem iného základy práva Európskej únie vrátane najdôležitejších dokumentov aj ich chronologický prehľad historického vývoja európskej integrácie.
PRIPRAVUJEME
Poradca č. 13/2005 (vyjde v 8/2005)
- Trestný zákon s komentárom
- DPH v cestovných kanceláriách a agentúrach
Dane, účtovníctvo - vzory a prípady č. 8/2005 (vyjde v mesiaci august 2005)
- Zdaňovanie príjmov zo závislej činnosti
- Nelegálna práca a nelegálne zamestnávanie
- Osobnosť na pracovisku
1000 riešení č. 5/2005 (vyjde v 9/2005)
- majetok spoločnosti
- nájom, prenájom
- daňové povinnosti
- automobil v podnikaní
- správa dane
- registračné pokladnice
|
|
|
Stručný návod na vyplnenie objednávky
- Z menu vo Vašom poštovom klientovi vyberte "Odpovedať odosielateľovi" (presný názov závisí na type poštového klienta, ktorý používate), čím vytvoríte novú správu obsahujúcu túto objednávku,
- Vyplňte objednávku - Vaše osobné údaje a počty kusov objednaného tovaru vpíšte do odpovedajúcich políčok,
- Z menu vo Vašom poštovom klientovi vyberte "Odoslať správu" (presný názov závisí na type poštového klienta, ktorý používate), čím odošlete vyplnenú objednávku na našu adresu.
Ceny sú uvedené bez DPH a distribučných nákladov, pokiaľ nie je priamo pri cene uvedené inak.
Identifikačné údaje objednávateľa
|
Meno, Priezvisko:
|
|
Firma:
|
|
IČO:
|
|
Adresa:
|
|
Telefón:
|
|
Predplatné mesačníka Poradca 2005
|
Predplatné s 20 % zľavou
|
13 čísel + zborníky Zákony 2005 I, II, III
prílohy: P6 Aktual, Poradca Extra, e-mailové noviny
Našim predplatiteľom zasielame zdarma prílohu mesačníka Poradca Daňové priznania
- fyzických osôb
- právnických osôb
- ročné zúčtovanie dane
|
998 Sk
|
ks
|
Predplatné
|
Predplatné 1000 riešení 2005 (dvojmesačník)
|
580 Sk
|
ks
|
Predplatné Dane, účtovníctvo - vzory a prípady 2005 (mesačník)
|
1440 Sk
|
ks
|
Predplatné Aktualizácie I
|
- Daňové, účtovné...
|
220 Sk
|
ks
|
Predplatné Aktualizácie II
|
- Obchodné, občianske...
|
220 Sk
|
ks
|
Predplatné Aktualizácie III
|
- Pracovné, sociálne...
|
220 Sk
|
ks
|
Predplatné Aktualizácie IV
|
- Stavebné, pozemkové...
|
250 Sk
|
ks
|
Predplatné Aktualizácie V
|
- Štátna správa, verejná správa...
|
250 Sk
|
ks
|
Predplatné Aktualizácie VI
|
- Životné prostredie...
|
250 Sk
|
ks
|
Poradca 2005 - mesačník obsahuje komentáre k zákonom, výklady, vysvetlenia, poradenstvo v oblasti miezd a personalistiky, daní a účtovníctva, práva, ...
|
č. 1/2005
|
- zákon č. 523/2003 Z. z. o verejnom obstarávaní s komentárom
- zákon č. 544/1990 Zb. o miestnych poplatkoch s komentárom
- bytové spoločenstvá
- zmeny v platení poistného
- paušálne výdavky
- účtovanie goodwillu
|
96 Sk
|
ks
|
č. 2/2005
|
- zákon o cestnej doprave
- zákon o súdnych poplatkoch
|
96 Sk
|
ks
|
č. 3/2005
|
- zákon o účtovníctve s komentárom
- zákon mediácii s komentárom
- založenie a vznik s.r.o.
- minimálna mzda od 1. októbra 2004
|
96 Sk
|
ks
|
č. 4/2005
|
- zákon o miestnych daniach
- príjmi z predaja nehnuteľností
- preddavky na daň z príjmov právnických osôb
- archivácia a starostlivosť o dokumenty
|
96 Sk
|
ks
|
č. 5-6/2005
|
- zákon o dani z príjmov s komentárom
- zákon o dani z pridanej hodnoty s komentárom
- vylúčenie dvojitého zdanenia príjmov u fyzických osôb
- k novele zákona o kolektívnom vyjednávaní
|
192 Sk
|
ks
|
č. 5-6/2005 - príloha: daňové priznania
|
- daňové priznanie za rok 2004 – fyzické osoby, právnické osoby
|
70 Sk
|
ks
|
č. 7/2005
|
- zákon o zdravotnom poistení s komentárom
- správa daní a poplatkov novelizovaná
- práva a povinnosti vlastníkov bytov a nebytových priestorov
- zmeny v poistných odvodoch k 1. 1. 2005
- diagnostika malých a stredných podnikov
- nová energetická legislatíva
|
96 Sk
|
ks
|
č. 8-9/2005
|
- zákon o rodine
- zákon o sociálnom poistení
- zákon o doplnkovom dôchodkovom sporení
- informáciu o novele zákona o cestovných náhradách
|
192 Sk
|
ks
|
č. 10/2005
|
- zákon o cestovných náhradách
- zákon o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní
- zákon o autoýkolách a o zmene a doplnení niektorych zákonov
- paušálne výdavky zmeny vroku 2005
|
96 Sk
|
ks
|
č. 11-12/2005
|
- zákon o ochrane osobných údajov
- zákon o priestupkoch
- zákon o správe daní a poplatkov
- prechod z jednoduchého účtovníctva na podvojné
- transformácia FO - podnikateľa na obchodnú spoločnosť
- metodický návod MV SR na vypracovanie registratúrneho plánu pre samostatne podnikajúce fyzické osoby
|
192 Sk
|
ks
|
č. 13/2005
|
- Trestný zákon s komentárom
- DPH v cestovných kanceláriách a agentúrach
|
96 Sk
|
ks
|
Poradca Extra 2005 - príloha mesačníka Poradca pre jednoduché účtovníctvo, podvojné účtovníctvo a verejnú správu
|
1/2005 JÚ
|
Skončenie podnikania fyzickej osoby
|
21 Sk
|
ks
|
2/2005 JÚ
|
Zmeny v postupoch účtovania v jednoduchom účtovníctve
|
20 Sk
|
ks
|
1/2005 PÚ
|
Účtovanie pri likvidácii právnickej osoby
|
20 Sk
|
ks
|
2/2005 PÚ
|
Zmeny v postupoch účtovania v podvojnom účtovníctve
|
30 Sk
|
ks
|
1/2005 VS
|
Zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov
|
37 Sk
|
ks
|
2/2005 VS
|
Účtovná závierka za rok 2004 pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie a samosprávu
|
30 Sk
|
ks
|
3/2005 VS
|
Účtovníctvo a finančné výkazy rozpočtových a príspevkových organizácií, obcí a vyšších územných celkov od 1. 1. 2005
|
28 Sk
|
ks
|
Zborníky ZÁKONY 2005
|
Zákony I/2005
|
Daň z príjmov,
Daň z pridanej hodnoty,
Spotrebné dane,
Zákon o účtovníctve.
|
195 Sk
|
ks
|
Zákony II/2005
|
Obchodný zákonník,
Občiansky zákonník,
Trestné právo,
Živnostenský zákon.
|
195 Sk
|
ks
|
Zákony III/2005
|
Zákonník práce,
Mzdové predpisy,
Sociálne, dôchodkové, zdravotné a nemocenské poistenie,
Sociálne zákony.
|
195 Sk
|
ks
|
Zákony IV/2005
|
Stavebný zákon,
Architekti a inžinieri,
Bývanie,
Pôda.
|
250 Sk
|
ks
|
Zákony V/2005
|
Rozpočtové pravidlá,
Štátna a verejná služba,
Školy,
Obce.
|
250 Sk
|
ks
|
Zákony VI/2005
|
Životné prostredie,
Ochrana ovzdušia,
Vodné hospodárstvo.
|
250 Sk
|
ks
|
Aktualizácie zákonov ročník 2005
|
Aktualizácia I/1
|
- Zákon o správnych poplatkoch
- Opatrenie, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a účtovej osnovy pre účtovné jednotky, ktoré nie sú založené alebo zriadené za účelom podnikania
|
35 Sk
|
ks
|
Aktualizácia I/2
|
- Zákon o správe daní a poplatkov
- Zákon o cestovných náhradách
- Zákon o správnych poplatkoch
- Vyhláška č. 227/2004 Z. z., ktorou sa vykonáva Colný zákon
Upozornenie na zmenu:
- Zákon o dani z príjmov
- Zákon o spotrebnej dani z liehu
|
44 Sk
|
ks
|
Aktualizácia I/3
|
- Zákon o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady
- Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o správnych poplatkoch
|
38 Sk
|
ks
|
Aktualizácia II/1
|
- Občiansky súdny poriadok
- Úplné znenie zákona o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon)
- Zákon o konkurze a reštrukturalizácií
|
44 Sk
|
ks
|
Aktualizácia II/2
|
- Nariadenie vlády Sr o Obchodnom vestníku
- Zákon o policajnom zbore
- Zákon o verejnom obstarávaní
- Zákon o cenách
- Zákon o ochrane hospodárskej súťaže
Upozornenie na zmenu:
- Živnostenský zákon
|
38 Sk
|
ks
|
Aktualizácia II/3
|
- Zákon o trestnom konaní súdnom (Trestný poriadok)
|
32 Sk
|
ks
|
Aktualizácia II/4
|
- Zákon o ochrane osobných údajov
- Zákon o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti
|
20 Sk
|
ks
|
Aktualizácie II/5
|
- Občiansky zákonník
- Trestný zákon
- Zákon o štátnej kontrole vnútorného trhu vo veciach ochrany spotrebiteľa
- Zákon o ochrane spotrebiteľa pri podomovom predaji a zásielkovom predaji
|
42 Sk
|
ks
|
Aktualizácia III/1
|
- Zákon o službách zamestnanosti
- Zákon o rodine
- Zákon o pestúnskej starostlivosti a o príspevkoch pestúnskej starostlivosti
- Zákon o starobnom dôchodkovom sporení
|
30 Sk
|
ks
|
Aktualizácia III/2
|
- Zákonník práce
- Zákon o službách zamestnanosti
- Zákon o sociálnom poistení
- Zákon o orgánoch štátnej správy v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti
- Zákon o inšpekcii práce
- Zákon o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla
|
52 Sk
|
ks
|
Aktualizácia IV/1
|
- Opatrenie, o výške štátnej prémie na stavebné sporenie na rok 2005
- Zákon o úprave majetkových vzťahov a vyporiadaní majetkových nárokov v družstvách
|
16 Sk
|
ks
|
Aktualizácia V/1
|
- Zákon o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme
- Zákon o sústave základných a stredných škôl (školský zákon)
- Zákon o štátnej správe starostlivosti o životné prostredie
|
32 Sk
|
ks
|
Aktualizácia V/2
|
- Zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov
- Vyhláška Ministerstva školstva Slovenskej republiky č. 137/2005 Z. z. o školskej inšpekcii
- Zákon o obecnom zriadení
|
28 Sk
|
ks
|
Aktualizácia VI/1
|
- Zákon o ochrane prírody a krajiny
|
27 Sk
|
ks
|
Zákony do vrecka - úplné znenia zákonov vo formáte A6
|
Ústava SR
|
- Úplné znenie
|
21,90 Sk
|
ks
|
Ústava ČR
|
- Úplné znenie Ústavy ČR, Zákon o štátnych symboloch ČR, Listina základných práv a slobôd
|
21,90 Sk
|
ks
|
Zákon o DPH
|
- daňová povinnosť
- sadzby dane z pridanej hodnoty
- postup pri registrácii
- oslobodenie, vrátenie a odpočítanie dane
|
42 Sk
|
ks
|
Zákon o rodine
|
- vznik manželstva
- vzťahy medzi rodičmi a deťmi
- poručníctvo a opatrovníctvo
- určenie rodičovstva a vyživovacej povinnosti
|
32 Sk
|
ks
|
Občiansky zákonník
|
- občiansko-právne vzťahy
- vlastnícke práva
- dedenie
- záväzkové práva
- zodpovednosť za škodu a za bezdôvodné obohatenie
|
65 Sk
|
ks
|
Obchodný zákonník
|
- obchodné vzťahy a podnikanie
- obchodné spoločnosti a družstvá
- obchodné záväzkové vzťahy
- záväzkové vzťahy v medzinárodnom obchode
|
80 Sk
|
ks
|
Dane, účtovníctvo - vzory a prípady 2005 - mesačník rieši špecifické problémy z daňovej a účtovnej oblasti v príkladoch
|
1/2005
|
1. téma: leasing
2. téma: vzdelávanie zamestnancov
|
120 Sk
|
ks
|
2/2005
|
1. téma: oslobodenie FO a PO
- od dane z príjmov
- od dane z pridanej hondoty
- od miestnych daní
2. téma: iné daňové oslobodenia
|
120 Sk
|
ks
|
3-4/2005
|
téma: Príručka mzdovej účtovníčky
|
240 Sk
|
ks
|
5/2005
|
1. téma: DPH
- možnosti odpočítania a vrátenia DPH
- právo na odpočítanie DPH
- oprava odpočítanej dane
- vrátenie dane zahraničným a iným osobám
2. téma: cestovné náhrady po 1. 4. 2005
3. téma: Osobnosť na pracovisku
|
120 Sk
|
ks
|
6-7/2005
|
téma: súvzťažnosti
- dlhodobý majetok
- zásoby
- finančné účty
- zúčtovacie vzťahy
- kapitálové účty a dlhodobé záväzky
|
240 Sk
|
ks
|
1000 riešení 2005 – vychádza už ako dvojmesačník
|
1/2005
|
téma čísla – Daňové výdavky a koniec roka 2004 v podnikaní
|
97 Sk
|
ks
|
2/2005
|
téma čísla – Daňové priznania za rok 2004, Daň z príjmov od 1. 1. 2005
|
97 Sk
|
ks
|
3/2005
|
téma čísla - Mzdy a odvody od 1.1.2005
|
97 Sk
|
ks
|
4/2005
|
téma čísla - Zúčtovacie vzťahy, kapitálové účty v účtovníctve
|
97 Sk
|
ks
|
Monotématika |
Súvzťažnosti
|
- rozpočtové organizácie
-
príspevkové organizácie
-
vyššie územné celky
-
obce a mestá
-
účtovná osnova
-
postupy účtovania
|
260 Sk
|
ks
|
Zdravotné zákony a predpisy
|
- šesť reformných zákonov po novelách
|
240 Sk
|
ks
|
Právna rukoväť pre každého, zvlášť pre študentov
|
- Autor primerane zjednodušil a zhrnul najdôležitejšie právne predpisy, ktoré sa odvíjajú od ústavného zakotvenia slobôd a povinností občanov. Publikácia je určená širokej verejnosti, zvlášť študentom stredných a vysokých škôl. Do textu sú vložené pasáže s Murphyho aforizmami a právnickými anekdotami.
|
140 Sk
|
ks
|
Daňové výdavky od A do Z
|
- Uplatňovanie daňových výdavkov je neustále predmetom diskusií nielen v radoch odborníkov, ale najmä samotných podnikateľov, a to najmä z dôvodu ich vplyvu na určenie základu dane. V tejto publikácii sú daňové výdavky spracované formou výkladového slovníka s odkazom na súvisiace právne predpisy.
|
170 Sk
|
ks
|
Euroústava
|
|
95 Sk
|
ks
|
Základné dokumenty Európskej únie
|
- formát A5 V ČESKOM JAZYKU
Napriek tomu, že od dátumu vstupu do EÚ ubehlo niekoľko mesiacov, je pre radu našich občanov, a to i z radov podnikateľov, či pracovníkov samospráv Európska únia stále veľkou neznámou. Všetkým naším občanom by sme v tejto publikácii radi Európsku úniu zjednodušenou formou priblížili. Publikácia obsahuje okrem iného základy práva Európskej únie vrátane najdôležitejších dokumentov aj ich chronologický prehľad historického vývoja európskej integrácie.
|
610 Sk
|
ks
|
Poradca deťom |
Sto zvieratiek v hádankách
|
Knižka hádaniek z oblasti živočíšnej ríše je určená deťom od 5 do 9 rokov. V obrázkovej galérii sa deti zoznámia so sto farebne ilustrovanými zvieratkami.
|
80 Sk
|
ks
|
S pastelkou v kráľovstve matematiky
|
Knižka dáva priestor dieťaťu formou hry a riešením veku primeraných problémových situácií zoznámiť sa so základnými matematickými pojmami a vzťahmi, geometrickými tvarmi, základnými a radovými číslovkami.
|
140 Sk
|
ks
|
S pastelkou v kráľovstve matematiky I.
|
Pracovné zošity hravou formou zavedú deti do kráľovstva čísel a matematických pojmov. Kráľ čísel ich zoznámi so základnými a radovými číslovkami, geometrickými tvarmi, protikladmi, určovaním množstva a poradia predmetov. Zošity sa dajú využívať v predškolských zariadeniach, v prvých ročníkoch ZŠ a školských kluboch.
|
43 Sk
|
ks
|
S pastelkou v kráľovstve matematiky II.
|
Pracovné zošity hravou formou zavedú deti do kráľovstva čísel a matematických pojmov. Kráľ čísel ich zoznámi so základnými a radovými číslovkami, geometrickými tvarmi, protikladmi, určovaním množstva a poradia predmetov. Zošity sa dajú využívať v predškolských zariadeniach, v prvých ročníkoch ZŠ a školských kluboch.
|
43 Sk
|
ks
|
1. Dobrodružstvá žiačika Mudráčika
|
Pracovné zošity deťom mladšieho veku dávajú priestor na uplatnenie výtvarného prejavu, fantázie, a zároveň nútia deti vyhľadávať informácie v náučných knihách, informačných médiách a pracovať s nimi. V úlohách, krížovkách, viacsmerovkách sú nenásilnou formou skĺbené poznatky z matematiky, slohu, slovenského jazyka, prvouky. Hravou formou si deti toto učivo prehlbujú a utvrdzujú.
|
36 Sk
|
ks
|
2. Dobrodružstvá žiačika Mudráčika
|
Pracovné zošity deťom mladšieho veku dávajú priestor na uplatnenie výtvarného prejavu, fantázie, a zároveň nútia deti vyhľadávať informácie v náučných knihách, informačných médiách a pracovať s nimi. V úlohách, krížovkách, viacsmerovkách sú nenásilnou formou skĺbené poznatky z matematiky, slohu, slovenského jazyka, prvouky. Hravou formou si deti toto učivo prehlbujú a utvrdzujú.
|
34 Sk
|
ks
|
Pastelkami čarujem
|
Pracovný zošit postupne pomáha deťom objavovať krásu písaných tvarov od kreslenia čiar, kruhov ku slučkám.. U detí sa tak rozvíjajú prirodzeným spôsobom grafomotorické zručnosti.
|
27 Sk
|
ks
|
Kreslím a maľujem
|
V pracovnom zošite si deti tvary z prvého zošita zopakujú v náročnejšej forme. Ďalej rozvíjajú grafomotorické zručnosti a vytvárajú si kladný postoj k písaniu.
|
36 Sk
|
ks
|
Hovoriace písmená a slabiky
|
V knižke sa deti stretávajú s personifikovanými písmenkami abecedy, malými bytosťami, ktoré sa s deťmi rozprávajú. Pretože "písmenkových kamarátov" ochotne prijímajú aj celkom malé deti, vytvárajú tak kladný vzťah dieťaťa k znakom, čítaniu a vzdelávaniu. Deti sa presvedčia o tom, že s písmenkami sa dá aj zaujímavo hrať. V riekankách sa stretnú nielen s písmenkami, ale aj s jednoduchými slabikami.
|
75 Sk
|
ks
|
Všetky uvedené publikácie si môžete objednať aj telefonicky, faxom alebo na našich www stránkach (pozri rubriku kontakty).
|
|
|
Adresa: |
|
Telefón: |
Poradca s.r.o
Pri Celulózke 40
010 01 Žilina
|
|
(041) 56 52 871
(041) 56 52 877
(041) 56 52 879
|
|
E-mail: |
|
Fax: |
poradca@i-poradca.sk |
|
(041) 56 52 659 |
|
Informácie o naších produktoch nájdete aj na našej internetovej stránke www.i-poradca.sk. |
|
|
Copyright (c) Poradca s.r.o., 2002 - 2005 |