|
AUTOMOBIL V PODNIKANÍ - téma novín |
AUTOMOBIL V PODNIKANÍ – OBCHODNÝ MAJETOK, FINANČNÝ PRENÁJOM
Použitie automobilu v podnikaní je rozšírené bez ohľadu na predmet činnosti fyzických a právnických osôb. Automobil zmenšuje vzdialenosti a zvyšuje regionálnu dostupnosť tovarov a služieb. Stal sa pre podnikanie často nevyhnutným pomocníkom a s priamym vplyvom na rozvoj podnikania a zvyšovanie príjmov.
Daňové a účtovné aspekty automobilu v podnikaní často ovplyvňuje skutočnosť, či sa jedná o automobil v obchodnom majetku a jeho kategória. Kategória je uvedená v osvedčení v časti o vozidle pod poradovým číslom 2.
Osobitosti spravidla vyplývajú pre osobné motorové vozidlo kategórie M1. Týkajú sa daňového režimu pre daň z pridanej hodnoty v tuzemsku aj pri cezhraničných dodávkach nových a ojazdených automobilov v rámci únie, uplatnenia v daňových výdavkoch fyzickej osoby s nárokom na náhrady podľa zákona o cestovných náhradách, pri vyúčtovaní výdavkov na spotrebované pohonné látky, daňovej povinnosti k dani z motorových vozidiel a podobne.
Definície týkajúce sa motorových vozidiel súvisiace s ďalším postupom pri účtovaní a zdanení nájdeme napríklad v zákone č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z.n.p.
Podľa tohto zákona sa rozumie:
- cestným vozidlom motorové alebo nemotorové vozidlo vyrobené na účely prevádzky v premávke na pozemných komunikáciách, určené na prepravu osôb, zvierat alebo tovaru,
- zvláštnym vozidlom motorové alebo nemotorové vozidlo vyrobené na iné účely než na prevádzku na pozemných komunikáciách, ktoré po splnení ustanovených podmienok možno schváliť na prevádzku v premávke na pozemných komunikáciách,
- prípojným vozidlom cestné nemotorové vozidlo určené na ťahanie iným vozidlom, s ktorým je spojené do jazdnej súpravy,
- historickým vozidlom motorové alebo nemotorové vozidlo, ktoré má preukaz historického vozidla vydaný príslušným národným orgánom Medzinárodnej organizácie historických vozidiel FIVA,
- športovým vozidlom motorové vozidlo, ktoré má preukaz športového vozidla vydaný príslušným národným orgánom Medzinárodnej organizácie automobilov FIA alebo národným orgánom Medzinárodnej organizácie motocyklov FIM,
- kategóriou vozidla rad vozidiel, ktoré majú rovnaké konštrukčné znaky,
- prevádzkovateľom vozidla vlastník vozidla alebo ním určený držiteľ osvedčenia o evidencii, ktorí sú zapísaní v osvedčení o evidencii a oprávnení rozhodovať o použití vozidla, alebo vlastník vozidla alebo ním určený držiteľ technického osvedčenia vozidla, ktorí sú oprávnení rozhodovať o používaní vozidla,
- prvým prihlásením vozidla do evidencie vozidiel dátum prvého pridelenia evidenčného čísla v Slovenskej republike alebo v inom štáte,
- ojazdeným vozidlom vozidlo, u ktorého odo dňa dátumu jeho prvého prihlásenia do evidencie vozidiel uplynulo viac ako šesť mesiacov alebo ktoré najazdilo viac ako 6 000 km.
Členenie cestných vozidiel:
- dvojkolesové vozidlá alebo trojkolesové vozidlá a štvorkolky,
- osobné vozidlá,
- autobusy,
- nákladné vozidlá,
- špeciálne vozidlá,
- prípojné vozidlá,
- ostatné vozidlá.
Zvláštne vozidlá sú poľnohospodárske a lesné traktory vrátane ich prípojných vozidiel, pracovné stroje samohybné a prípojné, nemotorové pracovné stroje a nemotorové vozidlá ťahané alebo tlačené peši idúcou osobou a snežné skútre.
Rozdelenie základných druhov cestných a zvláštnych vozidiel do kategórií je uvedené v prílohe č. 1 zákona:
- L - motorové vozidlá s menej ako štyrmi kolesami a štvorkolky,
- M - motorové vozidlá, ktoré majú najmenej štyri kolesá a používajú sa na dopravu osôb,
- N - motorové vozidlá, ktoré majú najmenej štyri kolesá a používajú sa na dopravu nákladov,
- O . prípojné vozidlá,
- T - kolesové traktory,
- C - pásové traktory,
- R - prípojné vozidlá traktorov,
- S - traktormi ťahané vymeniteľné stroje,
- P - pracovné stroje,
- LS - snežné skútre,
- V - ostatné vozidlá, ktoré sa nedajú zaradiť do uvedených kategórií.
Najpoužívanejšie kategórie cestných motorových vozidiel sú:
- vozidlá kategórie M . motorové vozidlá
s najmenej štyrmi kolesami a sú projektované a konštruované na prepravu cestujúcich:
- kategória M1 najviac s ôsmimi sedadlami okrem sedadla pre vodiča,
- kategória M2 s viac ako ôsmimi sedadlami okrem sedadla pre vodiča, s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 5 000 kg,
- kategória M3 s viac ako ôsmimi sedadlami okrem sedadla pre vodiča, s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou vyššou ako 5 000 kg.
Pri rozhodovaní o zaradení vozidla do kategórie M a N sa považuje za miesto na prepravu osôb miesto pre osobu sediacu, ležiacu, stojacu alebo miesto s trvalými úchytkami ukotvenia sedadla, pričom nie je rozhodujúce, či sedadlo na tomto mieste je alebo nie je umiestnené.
- vozidlá kategórie N . motorové vozidlá s najmenej štyrmi kolesami projektované a konštruované na prepravu tovaru:
- kategória N1 s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg,
- kategória N2 s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou vyššou ako 3 500 kg, ale neprevyšujúcou 12 000 kg,
- kategória N3 s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou vyššou ako 12 000 kg,
- terénne vozidlá majú priradený symbol G a môžu to byť vozidlá kategórie N1, M1, N2, M2, M3 za splnenia zadaných súvisiacich parametrov. Symbol „G“ sa kombinuje so symbolom „M“ alebo „N“. Napríklad vozidlo kategórie N1, ktoré sa môže používať ako terénne vozidlo, sa označí symbolom N1G.
Pre zaujímavosť uvádzame, že do ostatných vozidiel kategórie V patria napríklad záprahové vozidlá, bicykle, kolobežky, vozíky pre telesne postihnuté osoby a podobne.
Aké zmeny v súvislosti s automobilom priniesol rok 2009?
Novela zákona o cestovných náhradách č. 475/2008 Z. z. v súvislosti s použitím motorového vozidla okrem vozidla poskytnutého zamestnávateľom priniesla zmenu v preukazovaní vzniku nároku zamestnanca na náhrady za spotrebované PHL podľa normovanej
spotreby a cien pohonných látok podľa dokladov o ich kúpe alebo štatistickej ceny, ktorá platí v čase nástupu zamestnanca na pracovnú cestu.
Novela zákona o dani z príjmov č. 60/2009 Z. z.:
- doplnila možnosť preukázania daňových výdavkov fyzických osôb, ktoré sú podnikateľmi alebo poberajú príjmy z inej samostatnej zárobkovej činnosti, iným spôsobom ako vedením účtovníctva a priniesla daňovú evidenciu, ktorej súčasťou je aj evidencia hmotného majetku vrátane automobilu,
- doplnila existujúcu možnosť preukazovania výdavkov na spotrebované PHL podľa ich cien platných v čase nákupu prepočítaných podľa normovanej spotreby o možnosť preukázania výdavkov na základe satelitného systému sledovania prevádzky vozidiel a vo forme paušálnych výdavkov do výšky 80 % z celkového preukázateľného nákupu pohonných látok.
Novela zákona o účtovníctve č. 61/2009 Z. z. vo vzťahu k zmenám účtovného odpisovania automobilov u fyzických osôb účtujúcich v sústave jednoduchého účtovníctva umožňuje zosúladiť účtovné odpisy s daňovými podľa rozhodnutia účtovnej jednotky a na to nadväzujúce zmeny postupov účtovania č. MF/10154/2009-74.
Novela postupov účtovania č. MF/10154/2009-74 a MF/10531/2009-74 vo vzťahu k zavedeniu šrotovného spresňuje ocenenie osobných automobilov v účtovníctve v sústave JÚ (§ 10), v sústave PÚ (§ 52).
Čo prináša rok 2010?
Novela zákona o dani z pridanej hodnoty č. 471/2009 Z. z. obmedzuje odpočítanie dane platiteľom, ktorí uplatňujú výdavky na spotrebované PHL vo forme paušálnych výdavkov za podmienky, že nemôžu preukázať rozsah použitia pohonných látok na účely svojho podnikania a na iný účel do výšky uplatneného paušálu.
Zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov menil a dopĺňal zákon o dani z pridanej hodnoty v ustanoveniach týkajúcich sa práva na odpočítanie dane pri kúpe a nájme osobného automobilu kategórie M1. Zo zákona boli vypustené ustanovenia obmedzujúce odpočítanie dane pri kúpe a nájme osobného automobilu vrátane jeho príslušenstva.
(Ing. Jana Acsová – DÚVaP 4/2010)
POUŽÍVANIE AUTOMOBILU ZAMESTNANCOM
POSKYTOVANIE MOTOROVÉHO VOZIDLA NA SÚKROMNÉ ÚČELY zamestnancovi - vychádzajúc z ust. § 5 ods. 3 písm. a) zákona č.595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z.n.p. (ďalej iba „zákon o dani z príjmov“) je príjmom zamestnanca, ktorému zamestnávateľ poskytuje motorové vozidlo na používanie na služobné a súkromné účely, suma vo výške 1 % zo vstupnej ceny vozidla podľa § 25 zákona o dani z príjmov za každý aj začatý kalendárny mesiac poskytnutia na takéto účely. Uvedené ustanovenie teda predstavuje osobitný prípad nepeňažného príjmu zamestnanca a spôsob jeho ocenenia pre účely zdanenia tohto nepeňažného príjmu zo závislej činnosti.
Pri poskytnutí služobného vozidla na súkromné účely možno odporučiť uzatvoriť dohodu medzi zamestnávateľom a zamestnancom.
Dohoda by mala obsahovať:
- základné údaje o automobile,
- čas používania na súkromné účely a
- povinnosť vedenia evidencie o prevádzke vozidla.
V prípade, ak zamestnávateľ poskytol svojmu zamestnancovi služobné vozidlo aj na súkromné účely po dobu kratšiu ako jeden kalendárny mesiac, spôsob ocenenia tohto nepeňažného príjmu určuje zákon o dani z príjmov tak, že do základu dane z príjmov zamestnanca zo závislej činnosti za mesiac október sa zahrnie príjem vo výške 1 % z obstarávacej ceny vozidla. To zn., že zákon alikvotné delenie takéhoto príjmu na kratšie obdobia ako kalendárny mesiac (napr. týždne alebo dni) nepripúšťa. Vyplýva to zo samotného znenia § 5 ods. 3 písm a) zákona o dani z príjmov, podľa ktorého je potrebné takúto výšku príjmu (t. j. 1 % z obstarávacej ceny vozidla) zahrnúť do základu dane zamestnanca za každý aj začatý kalendárny mesiac poskytnutia na spomínané účely.
V aplikačnej praxi niekedy nastáva situácia, že jedno motorové vozidlo je poskytnuté na služobné a súkromné účely dvom resp. viacerým zamestnancom. Takúto situáciu však zákon o dani z príjmov v oblasti zdaňovania nepeňažných príjmov uvedeného charakteru bližšie nešpecifikuje.
O nepeňažný príjem zamestnanca pôjde v prípade použitia akéhokoľvek motorového vozidla poskytnutého zamestnávateľom – t.j. nielen osobného automobilu. Môže ísť teda aj o nákladný automobil, autobus a podobne.
Ďalej v zmysle ust. § 5 ods. 3 písm. a) zákona o dani z príjmov platí, že ak ide o prenajaté vozidlo, vychádza sa z obstarávacej ceny vozidla u pôvodného vlastníka, a to aj v prípade, ak dôjde k následnej kúpe prenajatého vozidla. Ak v obstarávacej cene vozidla nie je zahrnutá daň z pridanej hodnoty, na účely tohto ustanovenia sa o túto daň cena zvýši.
NÁHRADY PRI PRACOVNÝCH CESTÁCH za používanie cestných motorových vozidiel - podľa § 7 ods. 1 zákona č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách v z.n.p. (ďalej iba „zákon o cestovných náhradách“) platí, že ak sa zamestnanec písomne dohodne so zamestnávateľom, že pri pracovnej ceste použije cestné motorové vozidlo okrem cestného motorového vozidla poskytnutého zamestnávateľom, patrí mu základná náhrada za každý 1 km jazdy (ďalej len „základná náhrada“) a náhrada za spotrebované pohonné látky. Môže teda ísť o akékoľvek vozidlo, ktoré zamestnávateľ poskytne zamestnancovi na pracovnú cestu, nielen o vozidlo, ktoré má v obchodnom majetku, ale napr. aj v prenájme.
Zamestnávateľ však najmä z titulu hospodárnosti môže na základe § 7 ods. 10 zákona o cestovných náhradách so zamestnancom dohodnúť poskytovanie náhrady za použitie cestného motorového vozidla v sume zodpovedajúcej cene cestovného lístka pravidelnej verejnej dopravy. Tento postup však nemožno aplikovať v prípadoch, ak zamestnanec použije cestné motorové vozidlo na žiadosť zamestnávateľa. V praxi sa totiž vyskytuje množstvo prípadov, keď zamestnávateľ nemá cestné motorové vozidlá slúžiace na výkon práce na pracovnej ceste, resp. ich má nedostatok a z tohto dôvodu zamestnanec sústavne na žiadosť zamestnávateľa používa svoje cestné motorové vozidlo na výkon práce na pracovnej ceste, a to z pohľadu zamestnanca znevýhodnene – t.j. len za cenu cestovného lístka pravidelnej verejnej dopravy.
Dohoda medzi zamestnancom a zamestnávateľom o použití cestného motorového vozidla na pracovnú cestu ako aj dohoda o poskytnutí náhrady za použitie cestného motorového vozidla vo výške ceny cestovného lístka pravidelnej verejnej dopravy musí byť vykonaná písomnou formou. Treba však dodať, že pokiaľ by cestovný príkaz spĺňal znaky dohody, môže to byť riešené aj touto formou.
SUMU ZÁKLADNEJ NÁHRADY PRE JEDNOSTOPOVÉ VOZIDLÁ A TROJKOLKY a pre osobné cestné motorové vozidlá ustanovuje opatrenie, ktoré vydáva Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR. Toto opatrenie sa vyhlasuje uverejnením jeho úplného znenia. Pri použití prívesu k osobnému cestnému motorovému vozidlu sa základná náhrada zvýši o 15 %. Sumu základnej náhrady pri nákladných automobiloch, autobusoch a traktoroch dohodne zamestnávateľ so zamestnancom.
POSTUP PRI VÝPOČTE NÁHRADY ZA SPOTREBOVANÉ PHL – náhrada za spotrebované pohonné látky patrí zamestnancovi podľa cien pohonných látok prepočítaných podľa spotreby pohonných látok uvedenej v technickom preukaze cestného motorového vozidla alebo v osvedčení o evidencii cestného motorového vozidla. Spotreba podľa technického preukazu sa pritom použije nasledovne:
ak je v technickom preukaze uvedená spotreba len podľa príslušnej slovenskej technickej normy, na výpočet sa použije spotreba podľa tejto normy; pri jazde cestného motorového vozidla v meste sa spotreba určená podľa slovenskej technickej normy zvýši o 40 %,
-
ak je v technickom preukaze uvedená spotreba podľa slovenskej technickej normy aj predpisu Európskej hospodárskej komisie alebo len podľa predpisu Európskej hospodárskej komisie, na výpočet sa použije spotreba podľa predpisu Európskej hospodárskej komisie vypočítaná aritmetickým priemerom; pri jazde cestného motorového vozidla v meste sa použije spotreba určená na jazdu v meste,
ak je v technickom preukaze uvedená spotreba podľa Nariadenia vlády SR č. 374/2006 Z. z. o technických požiadavkách na meranie emisií oxidu uhličitého a spotreby paliva motorových vozidiel v členení na mestský cyklus, mimomestský cyklus a kombinovaný cyklus, na výpočet sa použije spotreba zodpovedajúca príslušnému cyklu premávky alebo kombinácii jednotlivých cyklov premávky, odvodených od konkrétneho režimu jazdy cestného motorového vozidla,
-
ak je v technickom preukaze cestného motorového vozidla uvedená spotreba podľa Nariadenia vlády SR č. 374/2006 Z. z. o technických požiadavkách na meranie emisií oxidu uhličitého a spotreby paliva motorových vozidiel bez členenia na cykly, na výpočet sa použije spotreba podľa tohto osobitného predpisu; pri jazde cestného motorového vozidla v meste sa spotreba zvýši o 20 %.
Ak je pohonnou látkou plyn alebo plyn v kombinácii s inou pohonnou látkou, spôsob výpočtu náhrad za spotrebované pohonné látky za jednotlivé pohonné látky dohodne zamestnávateľ so zamestnancom na základe podmienok pracovnej cesty, cien pohonných látok a spotreby. Ak je v technickom preukaze uvedená spotreba oboch pohonných látok podľa Nariadenia vlády SR č. 374/2006 o technických požiadavkách na meranie emisií oxidu uhličitého a spotreby paliva motorových vozidiel, pri dohode medzi zamestnancom a zamestnávateľom sa prihliadne aj na túto spotrebu.
Ak sa spotreba v technickom preukaze nezhoduje so skutočnou spotrebou alebo sa spotreba v technickom preukaze neuvádza, pre výpočet náhrady za spotrebované pohonné látky sa použije spotreba podľa technického preukazu cestného motorového vozidla rovnakého typu, s rovnakým objemom valcov motora a s rovnakým druhom pohonnej látky, alebo spotreba preukázaná dokladom vydaným osobou, ktorej bola udelená autorizácia podľa § 23 zákona č. 142/2000 Z. z. o metrológii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z.n.p. alebo doplňujúce údaje výrobcu, dovozcu alebo predajcu preukazujúce spotrebu alebo inú spotrebu.
Výsledná suma základnej náhrady sa zaokrúhľuje na najbližší eurocent nahor. Výsledná suma náhrady za spotrebované pohonné látky vypočítaná podľa § 7 ods. 4 až 8 zákona o cestovných náhradách sa zaokrúhľuje na najbližší eurocent nahor.
ZAHRANIČNÉ PRACOVNÉ CESTY VYKONANÉ V ČLENSKOM ŠTÁTE EUROZÓN alebo v treťom štáte, ktorý zaviedol euro - pri poskytovaní náhrad za používanie cestných motorových vozidiel podľa § 7 zákona o cestovných náhradách patrí zamestnancovi pri zahraničnej pracovnej ceste v členskom štáte eurozóny alebo v treťom štáte, ktorý zaviedol euro na základe menovej dohody uzavretej s Európskym spoločenstvom (ďalej len „tretí štát“), náhrada za spotrebované pohonné látky v eurách za kilometre prejazdené mimo územia SR, prípadne aj za kilometre alebo ich časť prejazdené na území SR od času prechodu slovenskej štátnej hranice do miesta skončenia zahraničnej pracovnej cesty a to na základe preukázanej ceny pohonnej látky dokladom o kúpe mimo územia SR.
V prípadoch, ak zamestnanec preukazuje cenu pohonnej látky v eurách viacerými dokladmi o kúpe, cena pohonnej látky sa môže vypočítať aritmetickým priemerom preukázaných cien. Ak zamestnanec nepreukáže cenu pohonnej látky dokladom o kúpe mimo územia SR, na výpočet sa použije cena pohonnej látky v eurách, ktorá platila v čase nástupu na zahraničnú pracovnú cestu v členskom štáte eurozóny alebo v treťom štáte alebo cena pohonnej látky v eurách, ktorá platila v čase nástupu na zahraničnú pracovnú cestu v SR zistená štatistickým úradom.
ZAHRANIČNÉ PRACOVNÉ CESTY VYKONANÉ V ŠTÁTE, KTORÝ NIE JE ČLENSKÝM ŠTÁTOM EUROZÓNY alebo tretím štátom - pri poskytovaní náhrad za používanie cestných motorových vozidiel podľa § 7 zákona o cestovných náhradách patrí zamestnancovi pri zahraničnej pracovnej ceste v štáte, ktorý nie je členským štátom eurozóny alebo tretím štátom, náhrada za spotrebované pohonné látky v cudzej mene za kilometre prejazdené mimo územia SR, prípadne aj za kilometre alebo ich časť prejazdené na území SR od času prechodu slovenskej štátnej hranice do miesta skončenia zahraničnej pracovnej cesty a to na základe preukázanej ceny pohonnej látky dokladom o kúpe mimo územia SR. V prípadoch, ak zamestnanec preukazuje cenu pohonnej látky v rovnakej cudzej mene viacerými dokladmi o kúpe, cena pohonnej látky sa môže vypočítať aritmetickým priemerom preukázaných cien. Ak však zamestnanec nepreukáže cenu pohonnej látky v cudzej mene dokladom o kúpe mimo územia SR, na výpočet sa použije cena pohonnej látky v cudzej mene, ktorá platila v čase nástupu na zahraničnú pracovnú cestu v štáte, ktorý nie je členským štátom eurozóny alebo tretím štátom, alebo cena pohonnej látky '76 eurách, ktorá platila v čase nástupu na zahraničnú pracovnú cestu v SR zistená štatistickým úradom.
(Ing. Ján Mintál – PaM 1/2010)
|
|
|
P6 AKTUAL V LEGISLATÍVE
ZBIERKA ZÁKONOV
Čiastka číslo 55/2010 zo dňa 02. 04. 2010
129/2010 Zákon o spotrebiteľských úveroch a o iných úveroch a pôžičkách pre spotrebiteľov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
130/2010 Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 9/2009 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Čiastka číslo 56/2010 zo dňa 02. 04. 2010
131/2010 Zákon o pohrebníctve
132/2010 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
133/2010 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
134/2010 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon)
135/2010 Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 292/2008 Z. z. o podrobnostiach o rozsahu a náplni výkonu pracovnej zdravotnej služby, o zložení tímu odborníkov, ktorí ju vykonávajú, a o požiadavkách na ich odbornú spôsobilosť
Čiastka číslo 57/2010 zo dňa 08. 04. 2010
136/2010 Zákon o službách na vnútornom trhu a o zmene a doplnení niektorých zákonov
137/2010 Zákon o ovzduší
Čiastka číslo 58/2010 zo dňa 08. 04. 2010
138/2010 Zákon o lesnom reprodukčnom materiáli
139/2010 Zákon, ktorým sa dopĺňa zákon č. 229/1991 Zb. o úprave vlastníckych vzťahov k pôde a inému poľnohospodárskemu majetku v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
140/2010 Zákon o neprimeraných podmienkach v obchodných vzťahoch medzi odberateľom a dodávateľom tovaru, ktorým sú potraviny
141/2010 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 420/2004 Z. z. o mediácii a o doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 136/2010 Z. z. o službách na vnútornom trhu a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 323/1992 Zb. o notároch a notárskej činnosti (Notársky poriadok) v znení neskorších predpisov
Čiastka číslo 59/2010 zo dňa 08. 04. 2010
142/2010 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 656/2004 Z. z. o energetike a o zmene niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 276/2001 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
143/2010 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 238/2006 Z. z. o Národnom jadrovom fonde na vyraďovanie jadrových zariadení a na nakladanie s vyhoretým jadrovým palivom a rádioaktívnymi odpadmi (zákon o jadrovom fonde) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Čiastka číslo 60/2010 zo dňa 09. 04. 2010
144/2010 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
145/2010 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
146/2010 Vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky č. 547/2009 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob označenia úsekov diaľnic a rýchlostných ciest, ktorých užívanie podlieha úhrade, vzor nálepky a spôsob jej umiestnenia na motorovom vozidle
147/2010 Vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky č. 529/2009 Z. z., ktorou sa vymedzujú úseky diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I. triedy s elektronickým výberom mýta v znení neskorších predpisov
148/2010 Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o podrobnostiach o účele, obsahu a rámcových programoch rekondičného pobytu
149/2010 Oznámenie Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky a Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa mení výnos Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky a Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky z 11. februára 2008 č. 04650/2008-OL, ktorým sa vydáva hlava Potravinového kódexu Slovenskej republiky upravujúca prídavné látky v potravinách
150/2010 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Protokolu medzi Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky a Ministerstvom vnútra Albánskej republiky o vykonávaní Dohody zo 14. apríla 2005 medzi Európskym spoločenstvom a Albánskou republikou o readmisii osôb s neoprávneným pobytom (readmisná dohoda)
Čiastka číslo 61/2010 zo dňa 10. 04. 2010
151/2010 Zákon o zahraničnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov
152/2010 Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa mení výnos Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky z 11. marca 2009 č. 10552/2009-OL, ktorým sa ustanovujú sídla staníc záchrannej zdravotnej služby
Čiastka číslo 62/2010 zo dňa 10. 04. 2010
153/2010 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Zmluvy medzi Slovenskou republikou a Macedónskou republikou o zamedzení dvojitého zdanenia a zabránení daňovému úniku v odbore daní z príjmov a z majetku Príloha k čiastke 62 – k oznámeniu č. 153/2010 Z. z.
(Zdroj: Zbierka zákonov SR)
FINANČNÝ SPRAVODAJCA
Finančný spravodajca číslo 3/2010 zo dňa 26. 03. 2010
Problematika daňová
13. Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky č. MF/11886/2010-73 pre platiteľov dane z pridanej hodnoty k elektronickej výmene údajov podľa § 75 ods. 6 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov
Problematika cenová - vyššie územné celky
14. Rozhodnutia vyšších územných celkov o určených maximálnych cenách tovarov miestneho významu – Nitriansky samosprávny kraj: Cenový výmer č. 1/2010 a č. 2/2010
(Zdroj: www.epi.sk)
|
|
|
ČITATELIA SA PÝTAJÚ, ODBORNÍCI ODPOVEDAJÚ |
NADOBUDNUTIE NÁKLADNÉHO AUTOMOBILU Z EÚ
Obchodná spoločnosť so sídlom na území SR obstarala od dodávateľa - člena EÚ (Poľska) motorové vozidlo zaradené do kategórie N1.
Aké povinnosti jej vznikajú z hľadiska dane z pridanej hodnoty?
Nadobudnutím tovaru v tuzemsku z iného členského štátu sa v zmysle ustanovenia § 11 zákona o DPH rozumie nadobudnutie práva nakladať ako vlastník s hnuteľným hmotným majetkom odoslaným a prepraveným nadobúdateľovi dodávateľom alebo nadobúdateľom, alebo na ich účet do tuzemska z iného členského štátu. Nadobudnutie tovaru z iného členského štátu sa považuje za uskutočnené, ak by takýto tovar bol považovaný za dodaný v tuzemsku. Znamená to, že dôjde k fyzickému premiestneniu tovaru od predávajúceho (osoby identifikovanej pre daň v inom členskom štáte) z iného členského štátu do tuzemska ku kupujúcemu - nadobúdateľovi tovaru. Pri nadobudnutí tovaru z iného členského štátu nadobúdateľom je zdaniteľná osoba konajúca v postavení zdaniteľnej osoby, PO, ktorá nie je zdaniteľnou osobou, alebo zahraničná osoba, ktorá je identifikovaná pre daň v inom členskom štáte. Za nadobudnutie tovaru sa považuje aj prevzatie tovaru na základe nájomnej zmluvy s dojednaným právom kúpy prenajatej veci, ak sa v členskom štáte prenajímateľa považuje odovzdanie predmetu nájmu za dodanie tovaru do iného členského štátu s oslobodením od dane.
Predmetom dane je aj nadobudnutie nového dopravného prostriedku za protihodnotu v tuzemsku z iného členského štátu každou osobou.
Daňová povinnosť pri nadobudnutí tovaru v tuzemsku z iného členského štátu vzniká platiteľovi dane
- buď 15. deň kalendárneho mesiaca nasledujúceho po kalendárnom mesiaci, keď sa uskutočnilo nadobudnutie tovaru, alebo
- dňom vyhotovenia faktúry, ak bola faktúra vyhotovená pre nadobúdateľa tovaru pred 15. dňom.
Vychádzajúc z ustanovenia § 69 ods. 6 zákona o DPH pri tomto nadobudnutí tovaru v tuzemsku z iného členského štátu podľa § 11 a § 11a) zákona je povinná platiť daň osoba, ktorá tento tovar nadobudne.
Podľa ustanovenia § 49 ods. 2 písm. c) zákona o DPH platiteľ môže odpočítať daň ním uplatnenú pri nadobudnutí tovaru v tuzemsku z iného členského štátu podľa § 11 a § § 11a) za predpokladu, že zdaniteľný obchod použije na dodávky tovarov a služieb ako platiteľ.
Platiteľ dane vykoná tzv. samozdanenie tovaru v zmysle § 69 ods. 6 citovaného zákona a zároveň si uplatní odpočítanie dane, ak splní podmienky vymedzené v § 49 až 51 citovaného zákona.
PRERADENIE NÁKLADNÉHO MOTOROVÉHO VOZIDLA Z PODNIKANIA DO OSOBNÉHO UŽÍVANIA
Fyzická osoba - SZČO, platiteľ DPH preradila osobné motorové vozidlo z podnikania do osobného užívania k 31. októbru 2009. Následne v novembri 2009 bolo toto vozidlo predané FO – nepodnikateľovi.
Má FO povinnosť v danom prípade odviesť DPH?
V prípade osobných automobilov (kategória M1) zákon o DPH obmedzuje právo na odpočítanie DPH, ak platiteľ nemá v predmete podnikania nákup osobných automobilov za účelom ich predaja alebo nájmu. Podľa § 49 ods. 7 písm. a) zákona o DPH nemá nárok na odpočítanie DPH pri kúpe takéhoto vozidla. Prevedenie osobného automobilu z majetku podnikateľa do osobného vlastníctva FO sa považuje za dodanie tovaru za protihodnotu podľa § 8 ods. 3 zákona o DPH, ale len za podmienky, že daň pri jeho kúpe bola odpočítateľná.
Ak daň nebola odpočítaná, potom od dane je oslobodené dodanie tovaru, pri ktorého nadobudnutí nie je možnosť odpočítania dane podľa § 49 ods. 7 zákona o DPH. Ak následne v čase, keď automobil je už v osobnom vlastníctve (nie v majetku pre podnikanie) FO, dôjde k jeho predaju, takýto predaj nie je predmetom DPH, pretože FO koná ako nezdaniteľná osoba. Predmetom DPH je podľa § 2 ods. 1 písm. a) zákona o DPH dodanie tovaru za protihodnotu uskutočnené zdaniteľnou osobou.
PRERADENIE NÁKLADNÉHO MOTOROVÉHO VOZIDLA Z PODNIKANIA DO OSOBNÉHO UŽÍVANIA
FO - SZČO, platiteľ DPH preradila po 5 rokoch nákladné motorové vozidlo z podnikania do osobného užívania k 31. októbru 2009. Následne v novembri 2009 bolo toto vozidlo darované dcére.
Musí FO pri prevode nákladného motorového vozidla odviesť DPH?
V zmysle § 8 ods. 3 zákona o DPH ak platiteľ dodá tovar na svoju osobnú spotrebu, dodá tovar na osobnú spotrebu svojich zamestnancov, dodá tovar bezodplatne alebo dodá tovar na ďalší účel ako na podnikanie a ak pri kúpe alebo vytvorení tohto tovaru vlastnou činnosťou bola daň úplne alebo čiastočne odpočítateľná, považuje sa takéto dodanie tovaru za dodanie tovaru za protihodnotu a základ dane sa určí podľa § 22 ods. 5 zákona o DPH. To znamená, že ak platiteľ dane prevedie zo svojho obchodného majetku úžitkový automobil, pri ktorom si odpočítal daň do osobného vlastníctva, uvedené sa považuje za dodanie tovaru za protihodnotu v zmysle § 8 ods. 3 zákona o DPH, t.j. platiteľ dane je povinný odviesť pri tomto dodaní (preradení) 19 % DPH.
Predpokladáme, že v danom prípade neboli prerušené odpisy hmotného majetku a úžitkový automobil je po uplynutí 4 rokov daňovo odpísaný.
Pri dodaní tovaru podľa § 8 ods. 3 sa základ dane určí podľa § 22 ods. 5 zákona o DPH, z ktorého vyplýva, že ak je podľa zákona o dani z príjmov zostatková cena majetku v nulovej hodnote, potom platiteľ nie je povinný odviesť DPH, pretože základ dane je nula (inak by sa 19 % DPH vypočítala z daňovej zostatkovej hodnoty daného automobilu).
PRENÁJOM AUTOMOBILU
Platiteľ DPH nemá v predmete činnosti prenájom motorových vozidiel. V majetku spoločnosti eviduje staršie osobné motorové vozidlo, ktoré využíva na podnikanie v malom rozsahu, nakoľko vlastní ešte aj iné vozidlo. Rozhodol sa, že toto staršie vozidlo príležitostne prenajme svojmu rodinnému príslušníkovi. V zmysle zákona o DPH pri obstaraní osobného automobilu nemal nárok na odpočítanie dane.
Je možné dodatočne pri prenajímaní uplatniť odpočítanie DPH?
Odpočítanie dane je riešené v § 49 zákona o DPH. Zároveň je tu aj uvedené, kedy si platiteľ dane nemôže odpočítať daň.
Ak ide o motorové vozidlo, tak platiteľ dane si nemôže uplatniť odpočítanie dane pri kúpe a nájme osobného automobilu kategórie M1. Následne v § 49 ods. 8 zákona o DPH je uvedená výnimka, kedy si môže platiteľ dane odpočítať daň aj pri obstaraní motorového vozidla kategórie M1.
Musia byť splnené podmienky
- forma obstarania je výlučne kúpa alebo formou zmluvy podľa § 8 ods. 1 písm. c) zákona o DPH,
- predaj a nájom osobných automobilov je predmetom podnikania platiteľa,
- platiteľ dane obstaráva osobný automobil výlučne na účel jeho predaja alebo nájmu (ak by došlo k porušeniu tejto podmienky, následne § 49 ods. 9 zákona definuje povinnosť odviesť daň vo výške odpočítanej dane).
Ak si platiteľ zaobstaral pre účely podnikania osobný automobil, pri ktorom nemal možnosť uplatniť právo na odpočítanie dane a teraz vykonáva operatívny prenájom osobného automobilu kategórie M1, tak prenajímateľ nemá nárok na dodatočné odpočítanie dane.
(odpovedala Jana Mederová – 1000 riešení 2/2010)
|
|
|
EFEKTÍVNA PRACOVNÁ SKUPINA – AKO JU VYTVORIŤ -1. ČASŤ
Keď povieme skupina, obyčajne máme na mysli dvoch alebo viacerých ľudí, ktorí prichádzajú v istom čase do kontaktu a majú spoločný záujem. Najčastejšie sa vyskytujúcou skupinou je manželstvo – tým sa však našťastie na tomto mieste nemusíme zaoberať. My sa sústredíme na pracovné skupiny, resp. ako sa tomu dnes zvykne hovoriť, pracovné tímy. Či to už je pracovná skupina, alebo pracovný tím, boria sa s rovnakým problémom – ako dosiahnuť, aby ľudia v skupine namiesto intrigovania pracovali na zadanej úlohe. Prvým krokom na ceste k vyriešeniu problému je starostlivý výber pracovníkov. A o tom hovorí tento príspevok.
Ľudia sú, niekedy našťastie, inokedy na nešťastie, rôzni a z tejto rôznosti vyplýva ich schopnosť, či naopak neschopnosť vykonávať určité činnosti. Následkom toho existujú jedinci, ktorým nevadí celý deň vykonávať jednotvárnu ducha ubíjajúcu činnosť i jedinci, ktorí nie sú schopní dvakrát za sebou zopakovať ten istý úkon. Sú takí, ktorí radšej čakajú na príkaz, ako by mali niečo samostatne rozhodnúť i takí, ktorí o všetkom chcú rozhodovať sami.
Pri výbere pracovníkov do pracovnej skupiny treba dávať pozor na to, aby v nej boli v potrebnom počte zastúpené všetky typy pracovníkov, potrebné na splnenie danej úlohy.
V ďalších odstavcoch si ukážeme, ako vyberať pracovníkov do skupín, ktorých úlohou je samostatne riešiť úlohy. Test, ktorý uvádzame v závere, vám má pomôcť pri výbere vhodných pracovníkov do skupiny.
Dobre fungujúca tvorivá pracovná skupina by mala pozostávať z nasledujúcich typov pracovníkov:
1. Vedúci skupiny – človek, ktorý má prirodzenú autoritu a schopnosť správne rozhodovať pri nedostatku času a informácií.
2. Inovátor – prichádza s novými, netradičnými nápadmi.
3. Realizátor – dokáže realizovať nápady inovátora.
4. Analytik – vie nachádzať chyby v cudzích nápadoch a riešeniach.
5. Ťahúň – vždy ochotný pracovať nadčas a na čas a zodpovedne splniť každú úlohu.
Problém pri výbere ľudí do pracovnej skupiny je v tom, že nikto nie je stopercentným vedúcim, inovátorom, realizátorom, či iným vyššie uvedeným typom pracovníka. Preto v nasledujúcej tabuľke uvádzame podrobnejšie členenie pracovníkov do charakteristických kategórií, ich prínos pre skupinu ako celok a ich potenciálne slabiny.
Kategória
|
Charakteristika
|
Prínos
pre skupinu
|
Slabé
miesta
|
Ukladač
tehál (U)
|
konzervatívny,
disciplinovaný, spoľahlivý
|
mení
mierne nápady a plány do praktickej podoby
|
nepružný,
pomaly reaguje na novoty
|
Majster
(M)
|
dôveryhodný
vyrovnaný, spravodlivý
|
motivuje
kolegov, vysvetľuje
ciele a priority, usmerňuje
pracovný proces
|
nevyniká
v schopnosti tvoriť,
nie je vynikajúci odborník
|
Burič
(B)
|
výbušný,
dynamický
|
oponuje,
hľadá
ako najjednoduchšie prekonať
prekážku
|
nestálosť,
krátkodobý záujem o vec
|
Inovátor
(I)
|
zručný,
s dobrou predstavivosťou,
nie konzervatívny
|
prichádza
s novými nápadmi, má rád zložité problémy
|
nevie
komunikovať so
spolupracovníkmi, nevie riadiť
menej
kvalifikovaných pracovníkov
|
Objaviteľ
(O)
|
zaujíma
sa o nové, zapálený pre vec, komunikatívny
|
nachádza
nové riešenia, vytvára kontakty, vyjednáva
|
rýchlo
stráca záujem
|
Prežúvač
(P)
|
suchár,
triezvy pohľad
na vec, objektívny
|
vidí
možné riešenia, analyzuje, presne odhaduje dôsledky
|
nevie
viesť a
inšpirovať iných
|
Zjednotiteľ
(Z)
|
spoločenský,
vnímavý, tichý
|
počúva,
vie komunikovať
so zložitými
povahami
|
nerozhodný
v krízových situáciách
|
Dokončovateľ
(D)
|
vytrvalý,
dohliada na dodržanie termínov a cieľov
|
hľadá
chyby, dohliada na dodržanie termínov a cieľov
|
zbytočne
sa znepokojuje, nerád deleguje právomoci
|
Špecialista
(S)
|
nespoločenský
|
má
hlboké znalosti z úzkeho odboru
|
považuje
svoju profesiu za najdôležitejšiu
|
Ukladač tehál (U):
má prirodzený zmysel pre hľadanie praktických riešení. Má rád tvrdú prácu spojenú s potrebou riešenia jednoduchých problémov. Pre firmu je užitočný tým, že robí to, čo v danom momente treba urobiť. Je výkonný a spoľahlivý.
Majster (M):
má schopnosť prinútiť ostatných členov skupiny pracovať pre spoločný cieľ. Je sebaistý, pripravený pružne reagovať na nové situácie. I keď sám nepatrí k najbystrejším členom skupiny, vie nájsť talenty a využiť ich pre potreby skupiny. Do skupiny prináša poriadok a vzájomný rešpekt. Občas však zlyháva v krízových situáciách.
Burič (B):
má v sebe množstvo energie a túži sa presadiť. Je tvrdohlavý, rád ukazuje svoju silu a ťažko znáša neúspech. Často mu chýba pochopenie pre ostatných.
Inovátor (I):
je všeobecne vysoko tvorivý človek. Je zdrojom nápadov a myšlienok. Rád pracuje izolovane od ostatných členov skupiny. Často má zvláštne spôsoby a návyky a pôsobí dojmom čudáka. Preto máva problémy pri komunikácii s ostatnými členmi skupiny a je i dosť citlivý na kritiku alebo pochvalu. Svoje nápady sa nesnaží posudzovať z praktického hľadiska, stačí mu, že sú originálne. Inovátor je užitočný v počiatočných fázach riešenia úlohy alebo v prípadoch, kedy sa tradičnými postupmi nedarí nájsť riešenie. Treba však dávať pozor, aby v skupine nebolo priveľa inovátorov, ktorí by väčšinu času strávili vzájomným bojom.
Objaviteľ (O):
sa zameriava na vyhľadávanie nových príležitostí a nápadov. Sám obyčajne nevymyslí nič originálne, vie však pozorne počúvať iných, preberať a rozpracovávať ich nápady. Vie dobre komunikovať s ostatnými členmi skupiny a obyčajne je v skupine obľúbený pre svoju spoločenskú povahu. Potrebuje však povzbudzovanie od ostatných, ináč jeho angažovanosť pre spoločnú vec rýchlo klesne.
Prežúvač (P):
je seriózny tvor, ktorý všetko robí pomaly a premyslene. Nikdy nepodlieha okamžitému nadšeniu a všetko okolo seba vidí kritickými očami. Ak má dostatok času na premýšľanie, potom sa nikdy nezmýli v rozhodnutí. Vie jasne určiť kladné a záporné stránky návrhu. Uplatňujú sa hlavne pri tvorbe rozhodnutí, kde veľmi záleží na tom, aby sa neprijalo „krátkozraké“ rozhodnutie. Pod tlakom času znervóznie a robí chybné uzávery.
Zjednotiteľ (Z):
je najužitočnejším členom skupiny. Je spoločenský, vnímavý a diplomat. Ako člen skupiny sa snaží predchádzať konfliktom medzi jednotlivými členmi a tlačí skupinu do efektívnej činnosti. Jeho prítomnosť v skupine zmierňuje napätie a uľahčuje spoluprácu. Nemá rád škriepky, a preto je v krízových situáciách často nerozhodný.
Dokončovateľ (D):
je človek s veľkým zmyslom pre detaily, čím často ide na nervy spolupracovníkom. Obyčajne sa nepúšťa do práce skôr, ako nemá premyslený celý postup riešenia. Nerád pracuje v skupine práve kvôli odlišnému pracovnému štýlu. Je užitočný pri riešení úloh, na ktoré je dostatok času a ktoré si vyžadujú vysokú koncentráciu a presnosť.
Špecialista (S):
je pracovník, ktorý sa vďaka úzkemu zameraniu na určitý predmet stal expertom v tejto úzkej oblasti. Pre skupinu je cenný kvôli svojim špecifickým vedomostiam. Jeho záujem sa sústreďuje na udržanie profesionálnych vedomostí a ochranu svojho „piesočka“. Je nepostrádateľný v prípadoch, keď splnenie úlohy skupiny vyžaduje zriedkavé zručnosti a vedomosti. Vnucuje ostatným svoj pohľad na problém, pretože sa domnieva, že vzhľadom na svoje vedomosti má na to právo. Záverom uvádzame test, ktorý nám pomôže odhadnúť vhodnosť testovaného pracovníka pre tú-ktorú úlohu v skupine, prípadne otestovať samých seba.
(Ing. Milan Konvit)
|
|
|
KRÁTKE RADY
Vždy riešte najskôr najnepríjemnejšie veci.
Na porade sa snažte prehovoriť len vtedy, keď máte „k veci“ čo povedať.
Potrebujete poznať predovšetkým názor ostatných.
Nedávajte ako gesto dobrej vôle prehnane kladné posudky odchádzajúcim pracovníkom.
Môže sa vám to vrátiť ako bumerang.
Dispozície a pokyny nevydávajte príliš veliteľským tónom.
Firma nie je cvičisko a vy nie ste seržant americkej námornej pechoty.
Vaši obchodný partneri budú vašu firmu posudzovať aj podľa kvality odpovedí na ich otázky.
Nerobte ústupky lenivým a lajdákom.
Tým by ste trestali tých ostatných.
Vezúc sa na vlne úspechu smerom hore premýšľajte o tom, čo bude ďalej.
Za každých okolností musíte preskočiť na inú vlnu skôr, ako sa tá, na ktorej sa momentálne veziete, rozpadne.
Pri rozhodovaní majte vždy na pamäti, že čím viac máte, tým viac môžete stratiť.
|
|
|
15. 4. - štvrtok
Daň z príjmov - odvod dane vyberanej zrážkou z tých príjmov, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane (oznámenie o zrážkovej dani z príjmov zo závislej činnosti až v rámci štvrťročného prehľadu)
Daň z príjmov - odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane
20. 4. – utorok
DPH – predloženie žiadosti o registráciu pre DPH zdaniteľnou osobou, ktorej obrat za najviac 12 predchádzajúcich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov dosiahol v marci 2010 49 790 €
– podanie súhrnného výkazu k DPH za marec 2010 podpísaného zaručeným elektronickým podpisom v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných presiahla v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku 100 000 €
– podanie súhrnného výkazu k DPH za 1. štvrťrok 2010 podpísaného zaručeným elektronickým podpisom v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných nepresiahla v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku 100 000 €
26. 4. – pondelok
DPH – podanie daňového priznania k DPH za marec 2010 (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac)
– podanie daňového priznania k DPH za prvý štvrťrok 2010 (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny štvrťrok)
- splatnosť DPH za marec 2010 pre platiteľov s mesačnou daňovou povinnosťou
- splatnosť DPH za prvý štvrťrok 2010 pre platiteľov so štvrťročnou daňovou povinnosťou
Spotrebné dane – podanie daňového priznania a splatnosť spotrebnej dane z liehu, vína, piva, tabakových výrobkov, minerálneho oleja, elektriny, uhlia a zemného plynu za marec 2010
do výplatného termínu
Poistné - splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní, splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za marec 2010
do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru
Daň z príjmov - odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti za marec 2010
- prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za marec 2010 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke
Do 15 dní oznámiť správcovi dane
Daň z príjmov - vznik povinnosti zrážať daň z príjmov alebo preddavky na daň z príjmov alebo daň z príjmov vyberať
Správa dane - zmenu skutočností o daňovníkovi a o zániku daňovej povinnosti
Správa dane - zrušenie činnosti daňového subjektu
Do 30 dní
Správa dane - odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť alebo začatia výkonu inej zárobkovej činnosti - registrovať sa u miestne príslušného správcu dane
Správa dane - oznámiť správcovi dane vykonávanie činnosti alebo poberanie príjmov podliehajúcich dani
Správa dane - oznámiť správcovi dane zriadenie stálej prevádzkarne
Správa dane - pred zrušením stálej prevádzkarne oznámiť túto skutočnosť správcovi dane
Miestne dane - oznámiť správcovi dane z nehnuteľností rozhodujúce skutočnosti pre vznik alebo zánik daňovej povinnosti k dani z nehnuteľnosti ako aj zmenu týchto skutočností
Miestne dane - vznik daňovej povinnosti k dani z motorových vozidiel
Miestne dane - zmenu skutočností rozhodujúcich na určenie dane z motorových vozidiel
|
|
|
Názov meny
|
Mena
|
1.4.
|
6.4.
|
7.4.
|
8.4.
|
9.4.
|
americký dolár
|
USD
|
1,3468
|
1,3396
|
1,334
|
1,3296
|
1,3384
|
japonský jen
|
JPY
|
126,28
|
126,04
|
125,04
|
123,76
|
125,34
|
lev
|
BGN
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9559
|
1,9558
|
česká koruna
|
CZK
|
25,385
|
25,295
|
25,24
|
25,19
|
25,232
|
dánska koruna
|
DKK
|
7,4448
|
7,4441
|
7,4435
|
7,4438
|
7,443
|
estónska koruna
|
EEK
|
15,6466
|
15,6466
|
15,6466
|
15,6466
|
15,6466
|
anglická libra
|
GBP
|
0,88485
|
0,8824
|
0,87885
|
0,875
|
0,872
|
maďarský forint
|
HUF
|
264,78
|
265,28
|
266,2
|
268,9
|
267,7
|
litovský litas
|
LTL
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
lotyšský lats
|
LVL
|
0,7089
|
0,7076
|
0,707
|
0,7068
|
0,7064
|
poľský zlotý
|
PLN
|
3,8458
|
3,8349
|
3,8385
|
3,8498
|
3,877
|
rumunský leu
|
RON
|
4,1081
|
4,094
|
4,0943
|
4,1185
|
4,1423
|
švédska koruna
|
SEK
|
9,7288
|
9,663
|
9,6755
|
9,6785
|
9,6941
|
švajčiarsky frank
|
CHF
|
1,4179
|
1,4325
|
1,4321
|
1,4324
|
1,4364
|
nórska koruna
|
NOK
|
8,0168
|
8,0124
|
7,965
|
7,9505
|
7,9365
|
chorvátska kuna
|
HRK
|
7,2638
|
7,2717
|
7,271
|
7,265
|
7,2618
|
ruský rubeľ
|
RUB
|
39,5985
|
39,2735
|
39,1435
|
39,1742
|
39,2025
|
turecká líra
|
TRY
|
2,0481
|
2,0243
|
2,0039
|
2,0008
|
1,9969
|
austrálsky dolár
|
AUD
|
1,4685
|
1,4521
|
1,441
|
1,4394
|
1,4378
|
brazílsky real
|
BRL
|
2,3953
|
2,3662
|
2,3446
|
2,3752
|
2,3752
|
kanadský dolár
|
CAD
|
1,3622
|
1,3408
|
1,3363
|
1,3407
|
1,3466
|
čínsky jüan
|
CNY
|
9,1937
|
9,1438
|
9,1054
|
9,0739
|
9,1331
|
hongkongský dolár
|
HKD
|
10,4604
|
10,403
|
10,3568
|
10,3181
|
10,3839
|
indonézska rupia
|
IDR
|
12249,89
|
12125,98
|
12075,67
|
12060,75
|
12091,56
|
indická rupia
|
INR
|
60,202
|
59,552
|
59,376
|
59,1295
|
59,271
|
juhokórejský won
|
KRW
|
1517,04
|
1504,51
|
1495,12
|
1493,53
|
1496,5
|
mexické peso
|
MXN
|
16,6195
|
16,416
|
16,3415
|
16,3839
|
16,3178
|
malajzijský ringgit
|
MYR
|
4,3885
|
4,3035
|
4,2841
|
4,258
|
4,2695
|
novozélandský dolár
|
NZD
|
1,9129
|
1,9195
|
1,8915
|
1,8935
|
1,8798
|
filipínske peso
|
PHP
|
60,838
|
60,19
|
59,766
|
59,764
|
59,785
|
singapurský dolár
|
SGD
|
1,8826
|
1,8721
|
1,8619
|
1,8561
|
1,8627
|
thajský baht
|
THB
|
43,609
|
43,37
|
43,208
|
42,916
|
43,15
|
juhoafrický rand
|
ZAR
|
9,8023
|
9,7333
|
9,6985
|
9,7625
|
9,7415
|
|
|
|
BALÍČEK VEREJNÉHO OBSTARÁVANIA
Téma verejného obstarávania zaujíma okrem obecných úradov, mestských úradov, pracovníkov štátnej správy aj podnikateľské subjekty a živnostníkov. Obsahom sú pravidlá a postupy podľa zákona, ktorými sa zadávajú zákazky na dodanie tovaru, zákazky na uskutočnenie stavebných prác, zákazky na poskytnutie služieb a súťaž návrhov.
Súčasťou balíčka verejného obstarávania je mesačník verejná správa, ktorá sa zaoberá zmenami v zákone o verejnom obstarávaní, ďalej aktualizácia tohto zákona, ktorá nadobúda účinnosť 1. 4. 2010 a tiež Obchodný zákonník vo formáte A6.
- Zákon o verejnom obstarávaní (príspevok)
mesačník VS 2/2010 (A4, 80 str.)
cena: 6,13 €
- Novela zákona o verejnom obstarávaní
Aktualizácia 2010 II/1 (A5, 64 str.)
cena: 1,36 €
- Obchodné meno, hospodárska súťaž, družstvo
Obchodný zákonník (A6, 296 str.)
cena: 1,84 €
BALÍČEK VEREJNÉHO OBSTARÁVANIA, VS 5/2010 + Obchodný zákonník + Aktualizácia 2010 II/1 - zadarmo
cena: 7,97 €
Bližšie informácie o cenách a spôsobe objednania získate aj na telefónnom čísle 041 5652 983.
|
|
|
NAJVIAC ČÍTANÉ TÉMY A PUBLIKÁCIE |
Poradca - mesačník nielen pre podnikateľov, č. 9/2010
- Zákonník práce s komentárom
- Zamestnanecká prémia
- Registračná povinnosť pri nájme bytu
- OSP – novela od 1. 1. 2010
Dane, účtovníctvo - vzory a prípady (DÚVaP) - mesačník, č. 4/2010
- Zdaňovanie zisku a úhrada straty
- Ostatné príjmy podľa ZDP
- Automobil v podnikaní
Dane, účtovníctvo, odvody bez chýb, pokút a penále - (DUO) formát A 4 mesačník, č. 4/2010
- Zákonník práce – novela od 1. 3. 2010
- Použitie podielu zaplatenenej dane vo výške 2 %
- Zmena právnej formy spoločnosti a oznamovacie povinnosti
- Preddavky na DzP na rok 2010
- Dodatočné daňové priznanie k dani z MV
- Úrokový príjem za rok 2009 – oznamovacia povinnosť
- Zákonník práce – novela od 1. 3. 2010
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále - (PaM) - mesačník, č. 4/2010
- Ročné zúčtovanie zdravotného poistenia
- Ako darovať 2 % z dane
- Využívanie sociálneho fondu zamestnancami
- Odstupné a odchodné – právna úprava
Verejná správa - (VS) - mesačník, č. 4/2010
- Zákon o štátnej službe colníkov
- Poukázanie 2 % zo zaplatenej dane
- Obecná polícia – ochrana majetku a verejného poriadku
- Reforma daňovej a colnej správy
1 000 riešení - mesačník, č. 4/2010
- Daňové priznania PO a FO za rok 2009 II.
- Ročné zúčtovanie zdravotného poistenia
PRIPRAVUJEME
Poradca č. 10/2010 (IV/2010)
- Medzinárodná pomoc pri vymáhaní finančných pohľadávok
- Zákon o správe daní a poplatkov
Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb, pokút a penále (DUO) č. 5/2010 (IV/2010)
- Zákon o správe daní a poplatkov – novely
- Transferové oceňovanie
- Nákup a predaj ojazdených automobilov – DPH
- Odpočet daňovej straty
- Prepravné služby tovaru - DPH
Práce a mzdy, bez chýb, pokút a penále (PaM) č. 5/2010 (IV/2010)
- Doplnkové dôchodkové sporenie - prestupy medzi správcami
- Porušenie pracovnej disciplíny a peňažné sankcie
- Založenie živnosti fyzickej osoby
- Zdaňovanie autorských honorárov
- Ošetrovanie člena rodiny
- Daňový nedoplatok a daňová exekúcia
- Oprava chýb pri nesprávnom zdaňovaní príjmov
- Požiarna ochrana na pracovisku
Verejná správa (VS) č. 5/2010 (IV/2010)
- Rozpočtové pravidlá – novela
- Zákon o verejnom obstarávaní
1000 riešení č. 5-6/2010 (IV/2010)
- Novela zákonníka práce
- Zákon o správe daní a poplatkov
- Účtovníctvo
- DPH, ZDP
|
|
|
Stručný
návod na vyplnenie objednávky
- Z menu vo Vašom poštovom klientovi vyberte "Odpovedať
odosielateľovi" (presný názov závisí na type poštového klienta, ktorý
používate), čím vytvoríte novú správu obsahujúcu túto
objednávku,
- Vyplňte objednávku - Vaše osobné údaje a počty kusov objednaného
tovaru vpíšte do odpovedajúcich políčok,
- Z menu vo Vašom poštovom klientovi vyberte "Odoslať správu" (presný
názov závisí na type poštového klienta, ktorý používate), čím odošlete
vyplnenú objednávku na našu adresu.
Identifikačné údaje objednávateľa
|
Meno, Priezvisko:
|
|
Firma: |
|
IČO: |
|
Adresa: |
|
Telefón: |
|
Predplatné mesačníka Poradca 2009
|
Predplatné Poradca
2010- cena s 20 % predplatiteľskou zľavou! |
13 čísel +
zborníky Zákony 2010 I, II, III prílohy:
P6 Aktual, Poradca Extra, e-mailové
noviny Predplatiteľom zasielame zadarmo
prílohu: Daňové priznania -
fyzických osôb - právnických osôb
- ročné zúčtovanie dane |
33,13 € 998 Sk
|
ks |
Predplatné |
Predplatné
Poradca 2010 + Daňové výdavky cena s 20% predplatiteľskou
zľavou! |
39,43 € 1188 Sk
|
ks |
Predplatné
Verejná správa 2010 cena pre predplatiteľov mesačníka
Poradca 2010! |
40,10 € 1 208 Sk
|
ks |
Predplatné
Verejná správa 2010 cena s 20 % predplatiteľskou
zľavou! |
50,06 € 1 508 Sk
|
ks |
Predplatné
1000 riešení 2010 (dvojmesačník) cena s 20 %
predplatiteľskou zľavou! |
19,25 € 580 Sk
|
ks |
Predplatné
1000 riešení 2010 (dvojmesačník) cena pre predplatiteľov
mesačníka Poradca 2010
! |
15,93 € 480 Sk
|
ks |
Predplatné
Dane, účtovníctvo - vzory a prípady 2010 (mesačník) cena s
predplatiteľskou zľavou! |
37,84 € 1140 Sk
|
ks |
Predplatné
Dane, účtovníctvo, odvody - bez chýb, pokút a penále 2010
(mesačník) cena s 25 % predplatiteľskou zľavou! |
47,80 € 1440 Sk
|
ks |
Predplatné
Dane, účtovníctvo, odvody - bez chýb, pokút a penále 2010
(mesačník) cena pre predplatiteľov mesačníka Poradca
2010! |
37,84 € 1140 Sk
|
ks |
Predplatné
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále 2010 (mesačník) cena s
20 % predplatiteľskou zľavou! |
43,02 € 1296 Sk
|
ks |
Predplatné
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále 2010 (mesačník) cena pre predplatiteľov mesačníka Poradca 2010! |
36,38 € 1096 Sk
|
ks |
Predplatné
Aktualizácie I |
- Daňové, účtovné...
|
7,30 € 220 Sk
|
ks |
Predplatné
Aktualizácie I |
cena pre predplatiteľov
mesačníka Poradca 2010! |
5,64 € 170 Sk
|
ks |
Predplatné
Aktualizácie II |
- Obchodné, občianske...
|
7,30 € 220 Sk
|
ks |
Predplatné
Aktualizácie II |
cena pre predplatiteľov
mesačníka Poradca 2010! |
5,64 € 170 Sk
|
ks |
Predplatné
Aktualizácie III |
- Pracovné, sociálne...
|
7,30 € 220 Sk
|
ks |
Predplatné
Aktualizácie III |
cena pre predplatiteľov
mesačníka Poradca 2010! |
5,64 € 170 Sk
|
ks |
Predplatné
Aktualizácie IV |
- Stavebné, pozemkové...
|
8,30 € 250 Sk
|
ks |
Predplatné
Aktualizácie IV |
cena pre predplatiteľov
mesačníka Poradca 2010! |
6,64 € 200 Sk
|
ks |
Predplatné
Aktualizácie V |
- Štátna správa, verejná...
|
8,30 € 250 Sk
|
ks |
Predplatné
Aktualizácie V |
cena pre predplatiteľov
mesačníka Poradca 2010! |
6,64 € 200 Sk
|
ks |
Predplatné
Aktualizácie VI |
- Životné prostredie...
|
8,30 € 250 Sk
|
ks |
Predplatné
Aktualizácie VI |
cena pre predplatiteľov
mesačníka Poradca 2010! |
6,64 € 200 Sk
|
ks |
Poradca 2010 - mesačník obsahuje komentáre k
zákonom, výklady, vysvetlenia, poradenstvo v oblasti miezd a
personalistiky, daní a účtovníctva, práva, ... |
č. 6/2010
|
- Zákon č. 222/2004 o dani z pridanej hodnoty s komentárom |
3,19 € 96 Sk
|
ks |
č. 7-8/2010
|
- Zákon č. 595/2003 o dani z príjmov s komentárom |
6,38 € 192,20 Sk
|
ks |
č. 9/2010
|
- Zákonník práce s komentárom
- Zamestnanecká prémia
- Registračná povinnosť pri nájme bytu
- OSP, novela od 1. 1. 2010 |
3,19 € 96 Sk
|
ks |
Poradca Extra 2010 - príloha mesačníka Poradca
pre jednoduché účtovníctvo, podvojné účtovníctvo a verejnú
správu |
Poradca Extra Október Verejná správa
|
- Úplné znenie zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 270/1995 Z. z. o štátnom jazyku Slovenskej republiky |
0,38 € 11,45 Sk
|
ks |
Poradca Extra Február špeciál (RZZP 2009)
|
- Ročné zúčtovanie poistného na verejné zdravotné poistenie za rok 2009 |
1,64 € 49,41 Sk
|
ks |
Verejná správa 2010 - odborný dvojfarebný
časopis pre školy, úrady, obce, kultúru, zdravotníctvo, rozpočtové,
príspevkové, neziskové organizácie |
č. 2/2010
|
- Akreditácia vysokých škôl
| 4.81 € 144,91 Sk
|
ks |
č. 3/2010
|
- Legislatívny rámec elektronického výberu mýta
- Trestný zákon - novela
- Zákonník práce - novela
| 4.81 € 144,91 Sk
|
ks |
č. 4/2010
|
- Zákon o štátnej službe colníkov
- Poukázanie 2 % zo zaplatenej dane
- Obecná polícia, ochrana majetku a verejného poriadku
| 4.81 € 144,91 Sk
|
ks |
Dane, účtovníctvo - vzory a prípady ročník 2010
- mesačník pre účtovníkov, ekonómov, daňových poradcov, živnostníkov a podnikateľov
|
č. 2/2010
|
- Úvery, pôžičky a úroky, účtovné a daňové hľadisko
- Zamestnanecké výhody v daňových súvislostiach
|
3,98 € 120 Sk
|
ks |
č. 3/2010
|
- Oslobodenie od daní - priame a nepriame dane
- Príjmy zo závislej činnosti - zdaňovanie
|
3,98 € 120 Sk
|
ks |
č. 4/2010
|
- Rozdeľovanie zisku, úhrada straty
- Ostatné príjmy podľa § 8 ZDP
- Automobil v podnikaní - obchodný majetok, finančný prenájom
|
3,98 € 120 Sk
|
ks |
Dane, účtovníctvo, odvody bez chýb, pokút a penále ročník 2010
|
č. 2/2009
|
- Zákon o dani z príjmov od 1. 1. 2010
- Platenie odvodov SZČO od 1. 1. 2010
- Ročné zúčtovanie DPH
- Štátne dávky pre rodiny s deťmi
|
5,31 € 160 Sk
|
ks |
č. 3/2009
|
- Daňové priznania
- Zákon o účtovníctve
- Zákaz odpočítania dane
- Výpočet sankcií
- Flexikonto
- Zamestnanecká prémia
|
5,31 € 160 Sk
|
ks |
č. 4/2009
|
- Preddavky na DzP na rok 2010
- Dodatočné daňové priznanie k dani z MV
- Úrokový príjem za rok 2009, oznamovacia povinnosť
- Zákonník práce, novela od 1. 3. 2010
|
5,31 € 160 Sk
|
ks |
1000 riešení 2010 - vychádza už ako dvojmesačník |
č. 2/2009
|
- Novela zákona o dani z príjmov od 1. 1. 2010 (téma čísla)
- Dane v praxi
- Pracovnoprávne vzťahy
- Účtovníctvo
|
3,22 € 97 Sk
|
ks |
č. 3/2009
|
- Daňové priznanie PO a FO za rok 2009 (téma čísla)
- Dane v praxi
- Pracovnoprávne vzťahy
- Účtovníctvo
|
3,22 € 97 Sk
|
ks |
č. 4/2009
|
- Daňové priznania II.
- RZZP
|
3,22 € 97 Sk
|
ks |
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále 2010
- mesačník, určený personalistom, mzdovým účtovníkom, audítorom, odborníkom v oblasti práce a miezd, študentom i všetkým, ktorých táto problematika zaujíma. Je tlačený dvojfarebne. Vo farebných poliach pri jednotlivých príspevkoch uvádzame citácie zákonov a dôležité poznámky autorov.
|
č. 2/2010
|
- Ročné zúčtovanie preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti
- Rodičovský príspevok od 1. 1. 2010
- Výberové konanie
- Výpovedné doby
- Zdaňovanie príjmov u dôchodcov
- Vplyv odmien na mzdu a odvody
|
4,48 € 135 Sk
|
ks |
č. 3/2010
|
- Starobný a predčasný starobný dôchodok od januára 2010
- Prídavok na dieťa a príplatok prídavku
- Zúčtovanie dane SZČO
- Zmeny v ZP
|
4,48 € 135 Sk
|
ks |
č. 4/2010
|
- Ročné zúčtovanie poistného na verejné zdravotné poistenie
- Ako darovať 2 % dane v roku 2010
- Doručovanie písomností v pracovnoprávnych vzťahoch
- Riadenie času (2.)
|
4,48 € 135 Sk
|
ks |
Aktualizácie zákonov 2010
|
č. I/1
|
- Účtovníctvo
|
2,20 € 66,28 Sk
|
ks |
č. II/1
|
- Zákon č. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní
- Zákon SNR č. 372/1990 Zb. o priestupkoch
|
1 € 30,13 Sk
|
ks |
č. III/1
|
- Zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti
- Zákon č. 125/2006 Z. z. o inšpekcii práce
|
1 € 30,13 Sk
|
ks |
č. IV/1
|
- Zákon č. 182/1993 Z. z. o vlastníctve bytov a nebytových priestorov
|
0,53 € 15,97 Sk
|
ks |
č. V/1
|
- Zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách
|
0,60 € 18,08 Sk
|
ks |
Zákony 2010
|
Zákony I
|
- Správa daní a poplatkov
- Daň z príjmov
- Daň z pridanej hodnoty
- Miestne dane
- Spotrebné dane
|
4,28 € 129 Sk
|
ks |
Zákony II
|
- Obchodné právo
- Občianske právo
- Občiansky súdny poriadok
- Trestné právo
- Živnostenský zákon
- Správne právo
- Autorské právo
|
4,28 € 129 Sk
|
ks |
Zákony III
|
- Zákonník práce
- Mzdové predpisy
- Zákon o zamestnanosti
- Sociálne, dôchodkové, zdravotné a nemocenské poistenie
- Sociálne zákony
- Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
|
4,28 € 129 Sk
|
ks |
Zákony IV
|
- Stavebný zákon a súvisiace predpisy
- Architekti a inžinieri
- Stavebné výrobky
- Bývanie
- Pôda
|
4,28 € 129 Sk
|
ks |
Zákony V
|
- Rozpočtové pravidlá
- Štátna a verejná služba
- Školy
- Obce
|
4,28 € 129 Sk
|
ks |
Zákony VI
|
- Životné prostredie
- Ochrana ovzdušia
- Vodné hospodárstvo
- Lesné hospodárstvo
- Odpadové hospodárstvo
- Súvisiace predpisy
|
4,28 € 129 Sk
|
ks |
Ceny sú uvedené bez DPH a distribučných nákladov, pokiaľ nie je priamo
pri cene uvedené inak. Konverzný kurz: 1 € = 30,1260 Sk
Emailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určená čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina
- Tieto emailové noviny Vám boli doručené na základe Vašej žiadosti o zasielanie.
- V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadali(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na vašu adresu, zašlite prosím správu s predmetom NEPOSIELAŤ na adresu noviny@i-poradca.sk, následne budete vyradený(á) z databázy príjemcov emailových novín.
- Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len na vlastné účely, nesmú byť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!
|
|
|
Adresa:
|
Telefón
|
Fax
|
e-mail
|
internetová
stránka
|
Poradca s.r.o.
|
(041)
56 52 871
|
(041)
56 52 659
|
poradca@i-poradca.sk
|
www.i-poradca.sk
|
Pri
celulózke 40
|
(041)
56 52 877
|
|
|
|
010 01 Žilina
|
(041)
56 52 879
|
|
|
|
Ak ste s našimi službami a produktami spokojní, povedzte to Vašim známym, priateľom, kolegom!
Ak ste nespokojní, máte pripomienky alebo námety, napíšte nám, zatelefonujte, faxujte!
|
|
Copyright (c) Poradca s.r.o., 2002 - 2010 |