Em@ilové noviny

 

č. 8/2015

30. 4. 2015

 

 
 
 Téma novín 
 Čitatelia sa pýtajú, odborníci odpovedajú 
 P6 aktual 
 Školenie, vzdelávanie 
 Chybiť znamená platiť 
 Ekonomika 
 Najviac čítané témy a publikácie 
 Horúce témy 
 Kontakty 

Služby, ktoré nájdete len u nás:

  • aktuálne a rýchle informácie
    (zmeny zákonov a predpisov) z oblastí daní, účtovnictva, miezd, odvodov; za výhodné ceny
  • kvalifikovaný a ochotný personál
    na zákazníckom oddelení;
  • možnosť rýchleho objednania
    publikácie (telefonicky, faxom, e-mailom, poštou);
  • rýchla dodávka (do 48 hodín)
  • uvádzanie nových produktov
    prostredníctvom mailingov a telemarketingu;
  • približovanie sa k zákazníkovi
    prostredníctvom bezplatných odpovedí na otázky.
 

Vážení čitatelia!

V súvislosti s daňou z príjmov sa možno v praxi stretnúť s troma typmi daňových priznaní. Ide o riadne daňové priznanie, opravné daňové priznanie a dodatočné daňové priznanie. Pred uplynutím lehoty na podanie daňového priznania môže daňový subjekt podať opravné daňové priznanie. Viete v ktorom prípade daňovník podáva dodatočné daňové priznanie k dani z príjmov?
Viac sa dočítate v dnešnej téme novín a v rubrike Čitatelia sa pýtajú, odborníci odpovedajú.

Pár komfortných pevných topánok potrebného druhu je základnou investíciou do zdravia nôh a prevencie narúšania ich funkcie. Neprimeraná alebo zle padnúca obuv môže škodiť vášmu chodidlu, porušiť držanie tela a napínať svaly chrbta a dolných končatín. Dobré obutie je vždy veľmi dôležité aj počas rôzne intenzívnych fyzických aktivít. Ako vyberáme správnu obuv?
Viac v rubrike Vedúci pracovník.

Tešíme sa na ďalšie stretnutie pri emailových novinách.

Anna Dišeková
zodpovedná redaktorka
poradca@poradca.sk


V tomto čísle najdete:

 

 

 
TÉMA NOVÍN
OPRAVNÉ A DODATOČNÉ DAŇOVÉ PRIZNANIE

 


Tri typy daňových priznaní:
  • riadne daňové priznanie – podáva sa v termíne určenom § 49 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej iba „zákon o dani z príjmov“) ,
  • opravné daňové priznanie – podáva sa v zmysle § 16 ods. 1 zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní v z.n.p. (ďalej len „daňový poriadok“) po zistení chyby v riadnom daňovom priznaní, avšak len pred uplynutím lehoty na podanie riadneho daňového priznania,
  • dodatočné daňové priznanie – podáva sa po zistení chyby v riadnom daňovom priznaní po uplynutí lehoty na podanie riadneho daňového priznania.

  • Opravné daňové priznanie k dani z príjmov
    Pred uplynutím lehoty na podanie daňového priznania môže daňový subjekt podať opravné daňové priznanie. V takomto prípade správca dane berie do úvahy opravné daňové priznanie a na predtým podané daňové priznanie sa neprihliada. Zákon neobmedzuje počet podaných opravných daňových priznaní, čo znamená, že daňový subjekt môže do lehoty na podanie daňového priznania podať aj viac opravných daňových priznaní. Na vyrubenie dane je rozhodujúce posledné opravné daňové priznanie, pričom na predchádzajúce opravné daňové priznanie sa neprihliada. Na tlačive daňového priznania je potrebné v záhlaví I. časti vyznačiť, že ide o opravné daňové priznanie. Podávanie opravných daňových priznaní upravuje § 16 ods. 1 a 6 daňového poriadku.

    Dodatočné daňové priznanie k dani z príjmov podáva daňovník v takom prípade, keď sa zistí, že jeho daňová povinnosť sa odlišuje od priznanej dane až po termíne na podanie daňového priznania. Procesná stránka podávania dodatočných daňových priznaní k dani z príjmov je predmetom úpravy ustanovenia § 16 daňového poriadku. Povinnosť podania dodatočného daňového priznania vzniká daňovníkovi v takých prípadoch, keď zistí, že jeho:
  • daň mala byť vyššia, ako bola uvedená v podanom daňovom priznaní,
  • daň mala byť vyššia, ako bola správcom dane vyrubená,
  • daňová strata je nižšia, ako bola uvedená v daňovom priznaní.
  • V uvedených prípadoch je daňovník povinný podať dodatočné daňové priznanie do konca mesiaca nasledujúceho po zistení povinnosti podať dodatočné daňové priznanie s uvedením zdaňovacieho obdobia, ktorého sa dodatočné daňové priznanie týka. V rovnakej lehote je dodatočne priznaná daň aj splatná. Dodatočné daňové priznanie sa podáva na tlačive daňové- ho priznania alebo v predpísanej forme, ak sa podáva elektronickými prostriedkami, pričom musí byť označené ako dodatočné daňové priznanie.

    Možnosť podania dodatočného daňového priznania
    Daňovník má v zmysle § 16 ods. 4 daňového poriadku možnosť podať dodatočné daňové priznanie, ak zistí, že:
  • daň uvedená v podanom daňovom priznaní má byť nižšia,
  • daň má byť nižšia, ako bola správcom dane vyrubená,
  • daňové priznanie neobsahuje správne údaje alebo
  • daňová strata je vyššia, ako bola uvedená v daňovom priznaní.
  • Po zistení niektorej z uvedených skutočností, nevzniká daňovému subjektu povinnosť podať dodatočné daňové priznanie, ale iba oprávnenie. Na podanie dodatočného daňového priznania majú vplyv aj lehoty, s ktorými zákon spája zánik práva vyrubiť daň. V súlade s ustanovením § 69 ods. 1, 2 a 5 Daňového poriadku nemožno vyrubiť daň, ani rozdiel dane, po uplynutí piatich rokov od konca roka, v ktorom vznikla daňovému subjektu povinnosť podať riadne daňové priznanie. Lehota piatich rokov môže plynúť znovu, ak správca dane pred uplynutím pôvodnej 5-ročnej lehoty vykoná úkon smerujúci na vyrubenie dane alebo rozdielu dane. Za úkon smerujúci na vyrubenie dane alebo rozdielu dane sa považuje doručenie protokolu z daňovej kontroly a protokolu o určení dane podľa pomôcok. Lehota začne znovu plynúť od konca roka, v ktorom bol daňový subjekt o tomto úkone vyrozumený. Vyrubiť daň alebo rozdiel dane možno najneskôr do desiatich rokov od konca roka, v ktorom vznikla povinnosť podať daňové priznanie. Ak ide o daňový subjekt, ktorý si uplatňuje odpočítanie daňovej straty, nemožno vyrubiť daň ani rozdiel dane po uplynutí siedmich rokov od konca roka, v ktorom vznikla povinnosť podať daňové priznanie, v ktorom bola táto daňová strata vykázaná.
    Ak daňový subjekt podá dodatočné daňové priznanie v posledný rok lehoty na zánik práva vyrubiť daň podľa § 69 ods. 1, 2 a 5 daňového poriadku, táto lehota sa predĺži a uplynie v nasledujúcom kalendárnom roku posledným dňom mesiaca, ktorý sa svojím označením zhoduje s mesiacom, v ktorom bolo podané posledné dodatočné daňové priznanie. V tejto predĺženej lehote daňový subjekt nemôže podať dodatočné daňové priznanie. Napokon v zmysle ustanovenia § 16 ods. 8 daňového poriadku platí, že daňovník môže znížiť daň, resp. zvýšiť daňovú stratu na základe dodatočného daňového priznania len v prípade uplatnenia skutočností, ktoré neboli predmetom daňovej kontroly.

    „Nemožnosť“ podania dodatočného daňového priznania
    Daňový poriadok vymedzuje aj prípady, kedy daňový subjekt nemôže podať dodatočné daňové priznanie. Dodatočné daňové priznanie nie je možné podať za také zdaňovacie obdobie, za ktoré:
  • sa určuje daň podľa pomôcok po doručení oznámenia o určovaní dane podľa pomôcok,
  • bola daňovému subjektu určená daň podľa pomôcok.
  • Daňovník nemôže podať dodatočné daňové priznanie za zdaňovacie obdobie, za ktoré sa vykonáva daňová kontrola, a to odo dňa:
  • spísania zápisnice o začatí daňovej kontroly,
  • doručenia oznámenia o daňovej kontrole,
  • doručenia oznámenia o rozšírení daňovej kontroly na iné zdaňovacie obdobie, ktorého by sa dodatočné daňové priznanie týkalo,
  • doručenia oznámenia o rozšírení daňovej kontroly o inú daň, ktorej by sa dodatočné daňové priznanie týkalo, a to až do dňa nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia vydaného vo vyrubovacom konaní.
  • V prípadoch, keď by vy vyrubovacie konanie nezačalo, dodatočné daňové priznanie nemožno podať do dňa ukončenia daňovej kontroly. Uvedenými obmedzeniami podávania dodatočných daňových priznaní (pozri § 16 ods. 7 a 9 daňového poriadku) nie je dotknutá možnosť, ani povinnosť daňovníka podať v tomto období dodatočné daňové priznanie za iné zdaňovacie obdobie.

    Spôsoby podania dodatočného daňového priznania k dani z príjmov
    Dodatočné daňové priznanie sa podáva na tlačive alebo v predpísanej forme podľa § 15 ods. 4 daňového poriadku a musí byť označené ako dodatočné. V dodatočnom daňovom priznaní sa vyznačia aj rozdiely oproti pôvodne podanému daňovému priznaniu. Vychádzajúc z aktuálne platných tlačív možno konštatovať nasledovné:
    Daňovník – fyzická osoba, ktorý podal riadne daňové priznanie typu A.
    Po uplynutí lehoty na podanie daňového priznania typ A, ak daňovník zistí, že jeho daň je vyššia, ako bola uvedená v daňovom priznaní typ A alebo vyrubená správcom dane, je povinný podať do konca mesiaca nasledujúceho po tomto zistení dodatočné daňové priznanie typ A a v rovnakej lehote je daň splatná. Ak daňovník, ktorý podal daňové priznanie typ A, zistí po uplynutí lehoty na podanie daňového priznania, že mal okrem príjmov zo závislej činnosti (§ 5 ZDP) za príslušné zdaňovacie obdobie aj iný druh zdaniteľných príjmov podľa ZDP, je povinný podať dodatočné daňové priznanie k dani z príjmov fyzickej osoby typ B. Dodatočné daňové priznanie môže podať aj daňovník, ktorý zistí, že jeho daň má byť nižšia, ako ju uviedol v daňovom priznaní alebo ako bola správcom dane vyrubená, alebo daňové priznanie neobsahuje správne údaje. Podľa § 32 ods. 11 ZDP podáva dodatočné daňové priznanie aj daňovník, ktorému bol spätne priznaný dôchodok (§ 11 ods. 6 ZDP) k začiatku bezprostredne predchádzajúceho zdaňovacieho obdobia alebo k začiatku období predchádzajúcich tomuto zdaňovaciemu obdobiu, ak si za tieto zdaňovacie obdobia uplatňoval nezdaniteľnú časť základu dane na daňovníka. Na dodatočnom daňovom priznaní (typ A alebo typ B) sa na prvej strane vyznačí, že ide o dodatočné daňové priznanie a zároveň vyznačí aj deň, v ktorom daňovník zistil skutočnosti na podanie dodatočného daňového priznania.
    Ak takýto daňovník podáva dodatočné daňové priznanie, vyplňuje riadky č. 67 až č. 74 tlačiva daňového priznania typu A. VIII. ODDIEL tlačiva však daňovník podávajúci dodatočné daňové priznanie nevypĺňa. Podiel zaplatenej dane, poukázaný správcom dane prijímateľovi totiž nemožno upravovať, ak sa dodatočne zistí, že daňová povinnosť daňovníka bola iná (§ 50 ods. 10 ZDP). Ak daňovníkovi vznikne preplatok na dani, o rozdiel medzi sumou poukázanou prijímateľovi a sumou zodpovedajúcou podielu zaplatenej dane z upravenej daňovej povinnosti sa daňovníkovi zníži preplatok na dani (uvedené sa uvádza na riadku 70 dodatočného daňového priznania).
    Daňovník – fyzická osoba, ktorý podal riadne daňové priznanie typu B.
    Po uplynutí lehoty na podanie priznania typ B je povinný daňovník podať do konca mesiaca nasledujúceho po tomto zistení dodatočné priznanie [typ B alebo typ A, ak si môže podať tento typ daňového priznania], ak zistí, že jeho daňová povinnosť má byť vyššia, ako bola ním priznaná v priznaní typ B alebo správcom dane vyrubená, alebo daňová strata je nižšia, ako bola uvedená v daňovom priznaní typ B, a v tejto lehote je dodatočne priznaná daň aj splatná. Dodatočné priznanie typ B podáva aj daňovník, ktorý podal priznanie typ A a dodatočne zistil, že mal aj iné druhy príjmov, t.j., že nemal podať priznanie typu A. Rovnako postupuje aj daňovník, ktorému zamestnávateľ, ktorý je platiteľom dane, vykonal ročné zúčtovanie podľa § 38 ZDP, ak nebol povinný podať priznanie podľa § 32 ods. 1 a 2 ZDP, alebo mu nevznikla povinnosť podať priznanie podľa § 32 ods. 3 ZDP. Na prvej strane daňového priznania vyznačí, že ide o dodatočné priznanie a vyznačí zároveň aj deň, keď zistil skutočnosti na podanie dodatočného daňového priznania. Dodatočné daňové priznanie typ B (alebo typ A) môže podať aj daňovník, ktorý zistí, že jeho daňová povinnosť je nižšia, ako ju uviedol v daňovom priznaní typ B (alebo typ A), alebo ako bola správcom dane vyrubená, alebo daňové priznanie neobsahuje správne údaje, alebo daňová strata je vyššia, ako bola uvedená v daňovom priznaní typ B. V súlade s § 32 ods. 11 ZDP, podáva dodatočné priznanie aj daňovník, ktorému bol spätne priznaný dôchodok k začiatku bezprostredne predchádzajúceho zdaňovacieho obdobia alebo k začiatku zdaňovacích období predchádzajúcich tomuto zdaňovaciemu obdobiu, ak si za tieto zdaňovacie obdobia uplatňoval nezdaniteľnú časť základu dane na daňovníka. Ak daňovník podá dodatočné priznanie len z tohto dôvodu, neuplatní sa postup podľa § 154 a 156 daňového poriadku. Podľa § 32 ods. 12 ZDP, ak daňovník po skončení podnikania alebo inej samostatnej zárobkovej činnosti alebo prenájmu dodatočne príjme zdaniteľné príjmy súvisiace s týmito činnosťami, alebo v súvislosti s týmito činnosťami dodatočne zaplatí výdavky, ktoré by boli uznané za daňové výdavky vynaložené na tieto činnosti, o tieto prijaté alebo zaplatené sumy, zvýši príjmy alebo daňové výdavky za zdaňovacie obdobie, v ktorom skončil podnikanie alebo inú samostatnú zárobkovú činnosť alebo prenájom (§ 17 ods. 9 ZDP). Ak daňovník podá priznanie alebo dodatočné priznanie za zdaňovacie obdobie, v ktorom skončil podnikanie alebo inú samostatnú zárobkovú činnosť alebo prenájom, len z tohto dôvodu, neuplatní sa postup podľa § 154 a 156 daňového poriadku.
    Ak je pre daňovníka výhodnejšie zahrnúť tieto prijaté alebo zaplatené sumy do základu dane za zdaňovacie obdobie, v ktorom takéto sumy prijal alebo zaplatil, uplatní tento výhodnejší postup. Rovnako postupuje aj daňovník, ktorý vráti príjmy, ktoré zahrnul do základu dane (čiastkového základu dane) z príjmov podľa § 6 až § 8 ZDP v predchádzajúcich zdaňovacích obdobiach alebo dodatočne zaplatí výdavky, ktoré boli uznané za daňové výdavky vynaložené v súvislosti s príjmami podľa § 6 až § 8 ZDP. Daňovník vypĺňa v dodatočnom daňovom priznaní typ B všetky potrebné riadky a rozdiely oproti pôvodne podanému daňovému priznaniu alebo bezprostredne predchádzajúcemu podanému daňovému priznaniu, ak daňovník podal dodatočne daňové priznanie, alebo ročnému zúčtovaniu. Uvedené vyznačí v XI. ODDIELe dodatočného daňového priznania na riadkoch 111 až 116. V prípade, ak podáva dodatočné priznanie daňovník, ktorý účtuje v sústave jednoduchého účtovníctva, vypĺňa aj riadky 41,42,50 a 51.
    Ak daňovník podáva dodatočné daňové priznanie typ B za zdaňovacie obdobie roka 2014, vypĺňa sa XI. oddiel. Na riadku 111 dodatočného daňového priznania sa uvádza suma daňovej povinnosti znížená o daňový bonus z riadku 96, ktorú daňovník uviedol v riadku 96 „riadneho“ daňového priznania, prípadne bezprostredne predchádzajúceho podaného daňového priznania, alebo riadok 58 daňového priznania typ A alebo kladného rozdielu riadkov 06 a 10 ročného zúčtovania. Podobný postup sa uvádza aj na riadkoch 112 až 116 dodatočného daňového priznania typ B. V prípade, ak daňovník podáva dodatočné priznanie len z dôvodov uvedených v § 32 ods. 8, 11 a 12 alebo § 40 ods. 7 ZDP, uvedú sa v XIV. oddiele aj konkrétne dôvody, pre ktoré sa podáva.
    Napr. daňovník podáva dodatočné priznanie podľa § 32 ods. 12 zákona, a to uplatňuje si zaplatený nedoplatok na povinnom poistnom na verejné zdravotné poistenie, vypočítaný zdravotnou poisťovňou v ročnom zúčtovaní preddavkov na verejné zdravotné poistenie za zdaňovacie obdobie, za ktoré už bolo podané priznanie, t.j. ročné zúčtovanie za rok 2014 z podaného daňového priznania za rok 2014.Uvedie tú aj presnú sumu, o ktorú si znižuje daný príjem, z ktorého mu vznikol nedoplatok na poistnom.
    Daňovník – právnická osoba.
    Ak daňovník zistí, že jeho daň má byť vyššia, ako bola ním priznaná alebo správcom dane vyrubená, je povinný podať do konca nasledujúceho mesiaca po tomto zistení dodatočné priznanie, kedy sa toto tlačivo označí v záhlaví ako „dodatočné daňové priznanie“. Dodatočné daňové priznanie je daňový subjekt povinný podať aj vtedy, ak zistí, že daňová strata je nižšia, ako bola uvedená v priznaní. V II. časti, v oddiele – Dodatočné daňové priznanie – uvedie deň, kedy došlo k zisteniu skutočnosti, ktorá zakladá povinnosť podať dodatočné priznanie. Ak daňovník podáva dodatočné priznanie, vypĺňa aj riadky 1020 až 1070 tlačiva. Hodnoty na riadkoch 1020, 1040, 1060 sa uvádzajú v absolútnych hodnotách, t.j. bez znamienka mínus (–).

    Dodatočné daňové priznanie a zákon o dani z príjmov
    Pri posudzovaní aspektu zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n.p. (ďalej len „ZDP“) na problematiku dodatočných daňových priznaní je predovšetkým vhodné pripomenúť zásadné atribúty určovania základu dane z príjmov. Vychádzajúc z ustanovenia § 14 ods. 1 ZDP, ktorý definuje základ dane právnickej osoby, sa tento zistí podľa § 17 až § 29 spomínaného právneho predpisu, pričom pri zisťovaní základu dane sa podľa § 17 ods. 1 písm. b) ZDP u daňovníka, ktorý účtuje v sústave podvojného účtovníctva, vychádza z výsledku hospodárenia. Ďalej v zmysle § 2 písm. j) ZDP predstavuje základ dane rozdiel, o ktorý zdaniteľné príjmy prevyšujú daňové výdavky pri rešpektovaní ich vecnej a časovej súvislosti v príslušnom zdaňovacom období, ak zákon o dani z príjmov neustanovuje inak. Pre úplnosť je vhodné pripomenúť aj definíciu daňovej straty, za ktorú zákon o dani z príjmov považuje rozdiel, o ktorý daňové výdavky prevyšujú zdaniteľné príjmy pri rešpektovaní vecnej a časovej súvislosti zdaniteľných príjmov a daňových výdavkov v príslušnom zdaňovacom období [pozri § 2 písm. k) ZDP]. Je zrejmé, že pri zisťovaní základu dane z príjmov sa uplatňuje predovšetkým zásada rešpektovania vecnej a časovej súvislosti zdaniteľných príjmov a výdavkov v príslušnom zdaňovacom období. Dodržanie tejto podmienky je v súvislosti s problematikou dodatočných daňových priznaní zakomponované z daňového hľadiska v rámci druhej vety ustanovenia § 17 ods. 15 ZDP, v zmysle ktorej sa opravy chýb minulých účtovných období, ak ide o náklady (výdavky) uznané za daňový výdavok alebo výnosy (príjmy) zahrnované do zdaniteľných príjmov, zahrnujú do základu dane z príjmov toho zdaňovacieho obdobia, s ktorým vecne a časovo súvisia, bez ohľadu na to, či sa účtujú do nákladov, výnosov alebo na účet nerozdelený zisk minulých rokov. Na základe tohto ustanovenia sa tak opravy chýb minulých účtovných období bez ohľadu na spôsob ich účtovania (do nákladov alebo do výnosov) zahrnujú do základu dane v tom zdaňovacom období, s ktorým časovo a vecne súvisia, a to napriek skutočnosti, že sú súčasťou výsledku hospodárenia v účtovnom období, v ktorom sa oprava vykonala. Zaúčtovanie opravy chýb minulých účtovných období môže, ale aj nemusí znamenať povinnosť podať dodatočné daňové priznanie za zdaňovacie obdobie, s ktorým výnosy zahrnované do základu dane a daňové výdavky súvisia. Zákon o dani z príjmov však ustanovuje výnimku z aplikácie popísaného postupu a to na základe ustanovenia § 17 ods. 29. V zmysle § 17 ods. 29 ZDP platí, že ak daňovník v príslušnom zdaňovacom období zahrnul do výsledku hospodárenia vyššie výnosy (príjmy), ako mu vyplýva z príslušných účtovných predpisov, alebo v príslušnom zdaňovacom období zahrnul do výsledku hospodárenia nižšie náklady (výdavky), ako mu vyplýva z účtovných predpisov a z tohto dôvodu vykázal vyšší základ dane z príjmov a odviedol vyššiu daň, úprava výsledku hospodárenia alebo nerozdeleného zisku minulých rokov alebo neuhradenej straty minulých rokov v nasledujúcich účtovných obdobiach už nebude mať vplyv na výšku základu dane a daňovej povinnosti. V prípade, ak sa daňovník rozhodne pre takýto postup v príslušnom zdaňovacom období, neuplatní sa úprava základu dane podľa § 17 ods. 15 spomínaného právneho predpisu. Postup v zmysle § 17 ods. 29 ZDP má na daňovníkov v istom zmysle slova „priaznivejší“ dopad, nakoľko im umožňuje ponechať v daňových výdavkoch za zdaňovacie obdobie, v ktorom sa o chybe účtuje, aj tie náklady, ktoré časovo a vecne súvisia s minulým zdaňovacím obdobím. Rovnako je zrejmé, že postup § 17 ods. 29 ZDP nie je pre daňovníka povinný, poskytuje len možnosť uplatniť daňové výdavky alebo znížiť zdaniteľné príjmy v zdaňovacom období, v ktorom sa o chybe účtuje. Z citovaného ustanovenia tiež jednoznačne vyplýva, že ak by daňovník opravoval takú účtovnú chybu, ktorá v minulom zdaňovacom období zapríčinila vykázaný nižší základ dane a nižšiu odvedenú daň z príjmov, daňovník je povinný postupovať podľa § 17 ods. 15 ZDP a teda podať dodatočné daňové priznanie. Ak daňovník v zdaňovacích obdobiach, ktorých sa oprava chýb minulých účtovných období týka, vykázal vyšší základ dane a odviedol vyššiu daň, môže sa rozhodnúť, či podá dodatočné daňové priznanie, alebo do základu dane zahrnie v zdaňovacom období aj opravy chýb zaúčtované v účtovníctve a dodatočné DP nepodá.

    Dodatočný odvod dane z príjmov Na základe § 21 ods. 2 písm. g) ZDP nie je možné daň z príjmov, k plateniu ktorej je povinná právnická osoba resp. fyzická osoba, uplatniť ako daňový náklad resp. výdavok. Uvedené ustanovenie sa dotýka aj prípadov, ak na základe dodatočného daňového priznania k dani z príjmov vznikne daňovníkovi povinnosť doplatiť daň z príjmov v dôsledku dodatočne zisteného zvýšenia jeho daňovej povinnosti za minulé zdaňovacie obdobie.
    Vrátenie dane z príjmov V prípadoch, ak na základe dodatočného daňového priznania k dani z príjmov vznikne daňovníkovi nárok na vrátenie zaplatenej dane z príjmov v dôsledku dodatočne zisteného zníženia jeho daňovej povinnosti za minulé zdaňovacie obdobie, toto plnenie zo strany správcu dane neovplyvní základ dane daňovníka v zdaňovacom období, v ktorom k takémuto plneniu došlo. Použitie percenta zaplatenej dane a dodatočné daňové priznanie Na základe § 50 ods. 10 ZDP podiel zaplatenej dane poukázaný správcom dane prijímateľovi nemožno dodatočne upravovať, ak sa zistí, že daňová povinnosť daňovníka mala byť iná. Ak daňovníkovi vznikne preplatok na dani z príjmov fyzických osôb, resp. právnických osôb, potom rozdiel medzi sumou poukázanou prijímateľovi a sumou zodpovedajúcou podielu zaplatenej dane z upravenej daňovej povinnosti sa daňovníkovi zníži preplatok na dani. Nebude sa teda od prijímateľa žiadať vrátenie tohto rozdielu.

    Dodatočné daňové priznanie v účtovníctve
    Jednoduché účtovníctvo

    Zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z.n.p. (ďalej len „zákon o účtovníctve“) a ani Opatrenie Ministerstva financií SR č. 27076/2007-74, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a podrobnosti o usporiadaní, označovaní a obsahovom vymedzení položiek účtovnej závierky pre účtovné jednotky účtujúce v sústave JÚ, ktoré podnikajú alebo vykonávajú inú samostatne zárobkovú činnosť, ak preukazujú svoje výdavky vynaložené na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov na účely zistenia základu dane z príjmov v z.n.p. (ďalej len „Postupy účtovania v JÚ“) neobsahujú špeciálne ustanovenia a podrobnosti o spôsobe účtovania dodatočného odvodu dane z príjmov, resp. nároku na vrátenie dane z príjmov, ktorý vzniká z dôvodu podaného dodatočného daňového priznania k dani z príjmov.

    Podvojné účtovníctvo
    V súvislosti s riešením problematiky účtovnej evidencie dodatočne odvedenej dane z príjmov, resp. nároku na vrátenie dane z príjmov z dôvodu podaného dodatočného daňového priznania je potrebné pripomenúť, že podľa § 9 ods. 2 Opatrenia Ministerstva financií SR č.23054/2002-92 zo 16. 12. 2002, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave PÚ v z.n.p. (ďalej len „Postupy účtovania v PÚ“) sa výsledok hospodárenia pred zdanením zisťuje ako rozdiel výnosov účtovaných na účtoch účtovej triedy 6 a nákladov účtovaných na účtoch účtovej triedy 5 okrem účtov 591, 592, 595 a účtov vnútroorganizačných výnosov a vnútroorganizačných nákladov. Nakoľko daň z príjmov sa vo všeobecnosti účtuje v účtovnej skupine 59, nevchádza teda ani do účtovného výsledku hospodárenia pred zdanením. Konkrétny spôsob účtovania dodatočne vyrubenej dane z príjmov, resp. nároku na vrátenie dane z príjmov v sústave podvojného účtovníctva závisí od skutočnosti, či ide o významnú, resp. nevýznamnú sumu tejto dodatočne zaplatenej resp. nárokovateľnej dane.
    Podľa druhej vety ustanovenia § 59 ods. 13 Postupov účtovania v PÚ platí, že významné dodatočné vyrubenie dane z príjmov za predchádzajúce roky a významný nárok na vrátenie dane z príjmov za predchádzajúce roky sa účtujú na účte 428 – Nerozdelený zisk minulých rokov alebo na účte 429 – Neuhradená strata minulých rokov so súvzťažným zápisom v prospech alebo na ťarchu účtu 341 – Daň z príjmov. V prípade, ak ide o nevýznamné sumy „dodatočnej“ dane, potom je potrebné vychádzať pre účely účtovania v sústave PÚ z ustanovenia § 73 ods. 3 Postupov účtovania v PÚ, na základe ktorého sa nevýznamné dodatočné vyrubenia dane z príjmov za predchádzajúce roky účtujú na ťarchu účtu 595 – Dodatočné odvody dane z príjmov a v prospech tohto účtu sa účtuje nevýznamný nárok na vrátenie dane z príjmov za predchádzajúce roky so súvzťažným zápisom v prospech alebo na ťarchu účtu 341– Daň z príjmov. Pokiaľ ide o určenie hranice významnosti dodatočného vyrubenia dane z príjmov alebo nároku na vrátenie dane z príjmov, v žiadnej legislatíve nie je stanovená a jej určenie je preto v kompetencii účtovnej jednotky. Stanovovanie hranice významnosti by mala účtovná jednotka posudzovať vo vzťahu k objemu majetku, ktorý vlastní, resp. spravuje, príp. vo väzbe na dopad tejto položky na finančnú situáciu účtovnej jednotky. Túto hranicu významnosti je vhodné ustanoviť napr. prostredníctvom vnútropodnikovej smernice. V tejto súvislosti možno spomenúť definíciu významnosti informácie v účtovnej závierke, ktorú stanovuje § 17 ods. 9 zákona o účtovníctve, pričom za významnú informáciu pre účtovné účely považuje takú, ktorej neuvedenie v účtovnej závierke alebo jej chybné uvedenie v účtovnej závierke by mohlo ovplyvniť úsudok alebo rozhodovanie používateľa tejto informácie.
    Ing. Ján Mintál

    (Viac nielen o tejto téme sa dočítate v mesačníku DUO 5-6/2015)
     

     
     
    ČITATELIA SA PÝTAJÚ,ODBORNÍCI ODPOVEDAJÚ

     
    DODATOČNÉ DAŇOVÉ PRIZNANIE Z DÔVODU NEZAÚČTOVANIA ODBERATEĽSKEJ FAKTÚRY

    Účtovná jednotka v roku 2014 zabudla zaúčtovať odberateľskú faktúru za poskytnutie služby v sume 280 €. Daňové priznanie za rok 2014 podala vo februári 2015. Uvedenú chybu zistila v máji 2015 už po schválení účtovnej závierky za rok 2014. Nakoľko v zmysle internej smernice spoločnosti išlo o nevýznamnú sumu, v súlade s postupmi účtovania zaúčtovala faktúru v máji 2015 do výnosov na účet 602 – Tržby z predaja služieb. Ako bude spoločnosť postupovať z daňového hľadiska?

    Opravu chyby, ktorej zaúčtovanie je v roku 2015 a predstavuje výnos, ktorý vecne a časovo súvisí so zdaňovacím obdobím roku 2014, zahrnie účtovná jednotka do základu dane za zdaňovacie obdobie roka 2014 v súlade s § 17 ods. 15 ZDP, a to prostredníctvom podania dodatočného daňového priznania za rok 2014. Aplikovať postup podľa § 17 ods. 29 ZDP možné v predmetnom prípade nebude, pretože základ dane v roku 2014 bol z dôvodu nezaúčtovania výnosu z poskytnutia služby v správnej výške nižší, ako mal byť v skutočnosti.

    TYP DAŇOVÉHO PRIZNANIA

    Podnikateľ podal daňové priznanie k dani z príjmov fyzických osôb za zdaňovacie obdobie 2014 dňa 12. 3. 2015. Dňa 23. 3. 2015 zistil, že svoju daňovú povinnosť vypočítal nesprávne.
    Aký typ DP bude musieť podnikateľ podať?


    Podnikateľ nebude podávať dodatočné daňové priznanie, ale tzv. opravné DP k dani z príjmov fyzických osôb, nakoľko svoju chybu zistil do ukončenia termínu na podanie riadneho daňového priznania. Túto skutočnosť vyznačí na úvodnej strane tlačive daňového priznania v kolónke „druh priznania“ krížikom. Na predchádzajúce daňové priznanie (podané 12. 3. 2015) sa potom nebude prihliadať. Aj keď podnikateľ urobil chybu pri vyčísľovaní svojej daňovej povinnosti v rámci riadneho daňového priznania, sankcionovaný nebude, nakoľko ju prostredníctvom opravného daňového priznania sám včas napravil.

    PRÍJEM Z PRENÁJMU NEHNUTEĽNOSTI

    Daňovník, ktorý účtuje v sústave jednoduchého účtovníctva, mal z prenájmu nehnuteľností zdaniteľný príjem 3 000 eur (3 500 eur – 500 eur) a výdavok 4 000 eur, na riadku 10 tabuľky č. 1 daňového priznania uviedol výdavok 3 000 eur (do výšky príjmov). Po uplynutí lehoty na podanie daňového priznania zistil, že príjem mal byť o 2 000 eur vyšší.
    Ako daňovník vysporiadá daň?


    V dodatočnom daňovom priznaní typ B riadok 10 tabuľky č. 1 vyplní bezo zmeny (nemôže otvoriť uzavreté účtovné knihy) a na riadku 50 uvedie sumu 1 000 eur, o ktorú sa základ dane (čiastkový základ dane) zvýši.

    ZLE ZAÚČTOVANÁ FAKTÚRA

    Stavebná spoločnosť v roku 2015 zistila, že zaúčtovala dodávateľskú faktúru za opravu budovy používanej na podnikanie na účet 511 – Opravy a udržiavanie v roku 2013 v sume nižšej o 1 000 eur oproti sume uvedenej na faktúre.
    Ako spoločnosť opraví chybu?


    Nakoľko v zmysle internej smernice spoločnosti išlo o nevýznamnú sumu, v súlade s postupmi účtovania zaúčtovala dodávateľskú faktúru v 2015 do nákladov na účet 511 – Opravy a udržiavanie. Vychádzajúc z ustanovenia § 17 ods. 29 ZDP sa v popísanom prípade môže spoločnosť rozhodnúť:
    a) či upraví (zníži) základ dane o sumu 1 000 eur za zdaňovacie obdobie roku 2013 a podá dodatočné daňové priznanie v súlade s § 16 daňového poriadku, alebo
    b) sumu vo výške 1 000 eur zahrnie do základu dane až v roku 2015, v ktorom chybu zistila v súlade s vykázaným výsledkom hospodárenia.

    NESPRÁVNE UPLATNENÉ DAŇOVÉ ODPISY

    Podnikateľ zistil v apríli 2015, že jeho daňová povinnosť za rok 2014 mala byť vyššia z dôvodu nesprávneho uplatnenia daňových odpisov. V máji 2015 zostavil preto dodatočné daňové priznanie, ktoré podal a rozdiel dane zaplatil prevodom z podnikateľského účtu dňa 29. 5. 2015.
    Ako má podnikateľ postupovať pri účtovaní?


    V momente zistenia výšky daňového nedoplatku zaúčtuje podnikateľ v Knihe záväzkov tento záväzok voči správcovi dane. V Peňažnom denníku podnikateľ zaúčtuje ku dňu 29. 5. 2015 úhradu dodatočnej dane ako úbytok peňažných prostriedkov na účte a následne medzi výdavky, ktoré neovplyvňujú základ dane v druhovom členení „Ostatné platby“, resp. „Daň z príjmov“. Zároveň v Knihe záväzkov vyznačí ku dňu 29. 5. 2015 zánik záväzku voči správcovi dane.

    NIŽŠIA DAŇOVÁ POVINNOSŤ

    Podnikateľka zistila v máji 2015, že jej daňová povinnosť za rok 2014 mala byť nižšia z dôvodu opomenutia uplatnenia daňových odpisov. V júni 2015 zostavila preto dodatočné daňové priznanie, na základe ktorého zistila daňový preplatok a ktoré podala dňa 15. 6. 2015. Zároveň podala žiadosť o vrátenie tohto preplatku.
    Aký bude postup v JÚ?


    Ku dňu 15. 6. 2015 zaúčtuje podnikateľka v Knihe pohľadávok pohľadávku z titulu zisteného preplatku voči správcovi dane. V Peňažnom denníku bude podnikateľka účtovať až v deň keď správca dane vrátil preplatok dane, a to ako príjem peňažných prostriedkov na účte, resp. v hotovosti a následne medzi príjmy, ktoré neovplyvňujú základ dane v druhovom členení „Ostatné príjmy“. Zároveň v Knihe pohľadávok vyznačí ku dňu vrátenia preplatku zánik pohľadávky voči správcovi dane.

    2 % PODIELU ZAPLATENEJ DANE V DDP

    Spoločnosti XYZ, s.r.o. vznikla za rok 2014 v zmysle podaného daňového priznania daňová povinnosť vo výške 2 500 €. Vyhlásením spoločnosť určila prijímateľa 2 % zaplatenej dane, čo činilo 50 €. V apríli 2015 však spoločnosť podala dodatočné daňové priznanie, v zmysle ktorého sa jej daňová povinnosť za rok 2014 znížila na 2 000 €.
    Ako má spoločnosť postupovať?


    Podiel zaplatenej dane spoločnosťou XYZ, s.r.o. zostane v predmetnom prípade nezmenený, a teda nedochádza k žiadnej korekcii voči ňou určenému prijímateľovi. To znamená, že aj napriek skutočnosti, že v zmysle podaného dodatočného daňového priznania došlo k zníženiu daňovej povinnosti, poukázaný podiel zaplatenej dane sa už neprepočítava voči novej daňovej povinnosti. Spoločnosti XYZ, s.r.o. však v danom prípade vzniká právo na vrátenie preplatku vo výške 500 € – t.j. zaplatená daň na základe riadneho daňového priznania – daň na základe dodatočného daňového priznania = 2 500 – 2 000 = 500 €. Správca dane však spoločnosti celý preplatok nevráti. Z uvedeného preplatku 500 € správca totiž odpočíta rozdiel vo výške 10 €, ktorý vznikol prepočtom 2 % podielu zaplatenej dane uvedenej v riadnom daňovom priznaní a 2 % podielu dane uvedenej v dodatočnom daňovom priznaní /t.j. 50 € – 40 € = 10 €. Z uvedeného je teda zrejmé, že ak spoločnosti XYZ, s.r.o. vznikne opravou daňovej povinnosti preplatok, rozdiel vzniknutý po prepočítaní 2 % podielu určeného pre prijímateľa sa v predmetnom príklade vysporiada na úkor samotnej spoločnosti XYZ, s.r.o.

    PODIEL POUKÁZANEJ DANE PRI ZVÝŠENEJ DAŇOVEJ POVINNOSTI

    Spoločnosti ABC, s.r.o. vznikla za rok 2014 v zmysle podaného daňového priznania daňová povinnosť vo výške 2 500 €. Vyhlásením spoločnosť určila prijímateľa 2 % zaplatenej dane, čo činilo 50 €. V júni 2015 však spoločnosť podala dodatočné daňové priznanie, v zmysle ktorého sa jej daňová povinnosť za rok 2014 zvýšila na 3 000 €.
    Zmení sa podiel zaplatenej dane?


    Podiel zaplatenej dane spoločnosťou ABC, s.r.o. zostane v predmetnom prípade nezmenený, a teda nedochádza k žiadnej korekcii voči ňou určenému prijímateľovi. To znamená, že aj napriek skutočnosti, že v zmysle podaného dodatočného daňového priznania došlo k zvýšeniu daňovej povinnosti, poukázaný podiel zaplatenej dane sa už neprepočítava voči novej daňovej povinnosti. Upravuje sa však daňová povinnosť spoločnosti ABC, s.r.o. To teda znamená, že ak sa dodatočným daňovým priznaním spoločnosti daňová povinnosť zvýšila z 2 500 € na 3 000 €, rozdiel medzi daňou určenou na základe dodatočného daňového priznania a daňou určenou na základe riadneho daňového priznania vo výške 500 € musí spoločnosť doplatiť, ale už nemôže podať dodatočné vyhlásenie o poukázaní 2 % zaplatenej dane v súvislosti s dodatočným daňovým priznaním. Podané vyhlásenie teda už nie je možné opravovať, a teda prijímateľovi podielu zaplatenej dane daňovníkom ABC, s.r.o. ostane suma 50 € v predmetnom príklade nezmenená.


    (Viac nielen o tejto téme sa dočítate v mesačníku DUO 5-6/2015)

     

     
     
    P6 AKTUAL
    Čiastka 26/2015
    78/2015 Zákon
    o kontrole výkonu niektorých rozhodnutí technickými prostriedkami a o zmene a doplnení niektorých zákonov

    Čiastka 27/2015
    79/2015 Zákon
    o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov
    80/2015 Vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví č. 490/2009 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o podpore obnoviteľných zdrojov energie, vysoko účinnej kombinovanej výroby a biometánu v znení vyhlášky č. 437/2011 Z. z.
    81/2015 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia o ďalších druhoch rizík, o podrobnostiach o systéme a riadenia rizík banky a pobočky zahraničnej banky a ktorým sa ustanovuje, čo sa rozumie náhlou a neočakávanou zmenou úrokových mier na trhu

    Čiastka 28/2015
    82/2015 Nariadenie
    vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 355/2006 Z. z. o ochrane zamestnancov pred rizikami súvisiacimi s expozíciou chemickým faktorom pri práci v znení neskorších predpisov
    83/2015 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 356/2006 Z. z. o ochrane zdravia zamestnancov pred rizikami súvisiacimi s expozíciou karcinogénnym a mutagénnym faktorom pri práci v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 301/2007 Z. z.
    84/2015 Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 543/2005 Z. z. o Spravovacom a kancelárskom poriadku pre okresné súdy, krajské súdy, Špeciálny súd a vojenské súdy v znení neskorších predpisov
    85/2015 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o uzavretí zmeny č. 2 Protokolu medzi Ministerstvom zahraničných vecí Slovenskej republiky a Ministerstvom zahraničných vecí Českej republiky o vykonávaní Dohody medzi Ministerstvom zahraničných vecí Slovenskej republiky a Ministerstvom zahraničných vecí Českej republiky o vzájomnom zastupovaní prostredníctvom diplomatických misií a konzulárnych úradov svojich štátov vo vízovom konaní
    86/2015 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o uzavretí Dohody medzi Ministerstvom zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky a Ministerstvom zahraničných vecí a medzinárodnej spolupráce Talianskej republiky o vzájomnom zastupovaní vo vízovom konaní

    Čiastka 29/2015
    87/2015 Zákon,
    ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
    88/2015 Vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovuje rozsah hodnotenia, spôsob výpočtu a hodnoty energetickej účinnosti zdrojov a rozvodov energie
    89/2015 Oznámenie Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o vedení námorného registra Slovenskej republiky a lodných listín, denníkov a iných lodných dokladov

     
     


    Vedúci pracovník

     
    Ako vybrať správnu obuv

    Správny dizajn topánok vám pomáha žiť aj trénovať s maximálnym komfortom minimálnym rizikom zranenia. Obuv chráni a podporuje vaše chodidlá, tlmí pôsobenie síl, ktoré sa prenášajú cez členky, kolená a bedrá keď chodidlo naráža na plochu. Existujú dva kľúčové faktory, nad ktorými je treba uvažovať pri kúpe páru topánok – vybrať si také, ktoré majú pevnú konštrukciu poskytujúcu potrebnú komplexnú oporu; a uistiť sa, že nám topánka správne sedí. Topánka by sa mala prispôsobovať tvaru vášho chodidla, sedieť tesne okolo päty bez posunu nadol pri chôdzi a ponechávať dostatočný priestor pre prsty. Najprv ale vyskúšame skutočnú kvalitu topánky niekoľkými hmatmi už pri kúpe: skrútime jej prednú časť doľava a potom doprava, zdvihneme špičku a pokúšame sa ju celú „deformovať“. Ak je priveľmi poddajná, vyradíme ju z obehu.
    Skontrolujeme tvar päty a výšku prednej časti. Potom skúšame a vyberáme, lebo žiaden paušál na veľkosť, dĺžku, či šírku, v skutočnosti nemáme.
  • V priebehu starnutia sa veľkosť nohy mierne mení. Keď si nie ste istí vašou presnou veľkosťou, majte zmerané obe svoje chodidlá na dĺžku a šírku.
  • Počas dňa sa chodidlá mierne zväčšujú a rovnaká situácia nastáva keď máte rozhorúčené nohy – preto si kupujte topánky radšej večer, až keď deň končí.
  • Poohliadnite sa po prírodných materiáloch akým je napríklad koža, ktorá necháva vaše chodidlá dýchať.
  • Vyhýbajte sa špicatej obuvi. Priestor okolo prstov by mal byť dostatočne hlboký (priestranný), aby sa prsty mohli v topánke voľne pohybovať.
  • Vyhýbajte sa nazúvacím topánkam („mokasínom“). Záležitosti ako šnúrky alebo suchý zips zabraňujú kĺzaniu vašich nôh do strán.
  • Vyhýbajte sa topánkam na príliš vysokom opätku. Vyššie podpätky vplývajú viacej na spôsoby chôdze, vytláčajú vaše telo z rovnovážneho postavenia a zvyšujú riziko vzniku problémov s kolenami a chrbtom.

  • Vyberáme správne športovú obuv
    Nový pár športových topánok by ste si mali kúpiť vždy po sto hodinách ich užívania – je to raz za rok v takom prípade, keď chodíte raz týždenne dve hodiny cvičiť. Existuje veľký výber športových topánok, ale mnoho z nich je navrhnutých ako módne typy a nepatria to správnej športovej výbavy – aby sme našli správnu topánku, je potrebné poznať tvar nohy, spôsob pohybu, váhu, povrchy, na ktorých sa bude používať a typ športu, ktorý v takomto obutí budete vykonávať.
    Zvyčajne je lepšie kupovať v špecializovanom v obchode než v rozličných hypermarketoch – najmä keď si nie sme istí, ktorý typ bude najlepšie vyhovovať našim kráčajúcim potrebám.
    Existujú pomôcky, ktoré keď sú vložené do obuvi, zlepšujú jej funkciu a korigujú nesprávne návyky pri chôdzi. Jedným z najčastejších typov vložiek je stredný, ktorý je umiestnený pod klenbou chodidla na prevenciu plochej nohy. Vložky je možné použiť aj na zlepšenie postoja, odstránenie hendikepu z nerovnakej dĺžky dolných končatín, alebo na tlmenie nárazov či lepšie prispôsobenie sa nerovnostiam povrchu. Ak cítite, že by pre vás mohla byť protetická pomoc vhodná, zájdite za podiatrom (ortopedický protetik, ktorý sa špecializuje na problémy nôh) a poraďte sa s ním o možnostiach nosenia špeciálnej obuvi s vložkami.

    Kupujeme správnu obuv na behanie
    Ak sme začínajúci bežci, rada od skúseného trénera vo fitness centre, telovýchovného lekára, ortopéda alebo špecialistu v športovom obchode sa pred výberom obuvi hodí. Väčšina výrobcov produkuje rôzne modely tak, aby vyhovela individuálnym potrebám väčšiny potenciálnych bežcov.
    Existujú tri základné typy bežeckých topánok
  • topánky kontrolujúce pohyb sú relatívne nepružné, majú nezmeniteľný tvar a v strede podrážky zvnútra vloženú podložku (podporu pod klenbou na prevenciu nežiaduceho pohybu chodidla vo vnútri topánky). Sú navrhované tak, aby pôsobili proti nadmernému pohybu nohy vo vnútri topánky a vzniku plochej nohy,
  • „mäkké“ topánky majú mäkšiu medzipodošvu a viacej zahnutý tvar, aby podporovali valivý pohyb nohy a sú navrhované pre ľudí s vyššou klenbou a priehlavkom,
  • stabilné topánky ponúkajú kompromis. Majú určité spevnenie, ktoré je oporou v strede chodidla a polozahnutý tvar a sú vhodné pre bežcov s normálnou nožnou klenbou.
  • MUDr. Pavel Malovič

     

     
     
    CHYBIŤ ZNAMENÁ PLATIŤ

     
    Máj 2015
    11. 5. - pondelok Poistné splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušnej zdravotnej poisťovne, splatnosť poistného na nemocenské poistenie, starobné a invalidné poistenie a na poistenie v nezamestnanosti pre samostatne zárobkovo činné osoby za apríl 2015 v prípade povinnej aj dobrovoľnej účasti na sociálnom poistení
    splatnosť poistného na sociálne poistenie z vymeriavacieho základu zamestnancov s nepravidelným príjmom za apríl 2015
    15. 5. - piatok Daň z príjmov odvod dane vyberanej zrážkou z tých príjmov, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane
    odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane
    20. 5. - streda DPH predloženie žiadosti o registráciu pre DPH zdaniteľnou osobou, ktorej obrat za najviac 12 predchádzajúcich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov dosiahol v apríli 2015 49 790 €
    25. 5. – pondelok podanie súhrnného výkazu k DPH za apríl 2015 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných presiahla v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku 50 000 €
    podanie kontrolného výkazu k DPH za apríl 2015 len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac)
    podanie daňového priznania k DPH za apríl 2015 len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac)
    splatnosť DPH za apríl 2015 pre platiteľov s mesačnou daňovou povinnosťou
    Spotrebné dane podanie daňového priznania (platitelia DPH len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne colnej správy) a splatnosť spotrebnej dane z alkoholických nápojov, tabakových výrobkov, minerálneho oleja, elektriny, uhlia a zemného plynu za apríl 2015
    do výplatného termínu Poistné splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní, splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za apríl 2015
    do 3 dní oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne pracovný úraz, ktorý si vyžiadal lekárske ošetrenie alebo dočasnú pracovnú neschopnosť, predložiť žiadosť o výplatu nemocenskej dávky (nemocenského po 10. dni trvania dočasnej pracovnej neschopnosti)
    od skončenia pracovného pomeru alebo pri uplatnení nároku na dôchodkovú dávku predložiť pobočke Sociálnej poisťovne evidenčný list dôchodkového poistenia
    do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru Daň z príjmov odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti za apríl 2015
    prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za apríl 2015 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke
    Do 8 dní Poistné prihlásiť a odhlásiť sa do registra zamestnávateľov v pobočke Sociálnej poisťovne, oznámiť zmenu v údajoch zamestnávateľa a zmenu výplatného termínu
    oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne prerušenie sociálneho poistenia, začiatok a skončenie materskej a rodičovskej dovolenky zamestnanca, zmeny v údajoch zamestnanca (priezvisko, stav, miesto trvalého pobytu), platobnú neschopnosť zamestnávateľa, informácie súvisiace s poskytnutím dávky garančného poistenia, predložiť potvrdenie o nárokoch zamestnancov
    predložiť pobočke Sociálnej poisťovne záznam o pracovnom úraze, výsledky vyšetrovania pracovného úrazu, hlásenie o zistení choroby z povolania
    prihlásiť a odhlásiť v pobočke zdravotnej poisťovne zamestnancov a ich zamestnávateľa
    oznámiť zamestnávateľovi uplatnenie nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie od vzniku pracovného pomeru, štátnozamestnaneckého pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu zamestnancom
    oznámiť zamestnávateľovi zánik nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie odo dňa zmeny zamestnancom
    Do 30 dní Miestne dane oznámiť správcovi dane rozhodujúce skutočnosti pre vznik alebo zánik daňovej povinnosti ako aj zmenu týchto skutočností
    Do konca nasledujúceho mesiaca Správa dane odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť alebo začatia výkonu inej zárobkovej činnosti – registrovať sa u miestne príslušného správcu dane, oznámiť vykonávanie činnosti, poberanie príjmov podliehajúcich dani, zriadenie stálej prevádzkarne, zrušenie činnosti daňového subjektu
    Daň z motorových vozidiel podať daňové priznanie pri konkurze, likvidácii, pri ukončení podnikania a pri zániku daňovníka
    Pred nadobudnutím tovaru v hodnote 14 000 € bez DPH, pred prijatím služby a pred dodaním služby do iného členského štátu DPH registrácia na DPH pre povinnú osobu (neplatiteľa DPH), ak nadobúda v tuzemsku tovar z iného členského štátu v hodnote nad 14 000 € v kalendárnom roku, registrácia pred prijatím služby a pred dodaním služby do iného členského štátu, pri ktorej sa určí miesto dodania podľa § 15 ods. 1 zákona o DPH

     

     
     
    EKONOMIKA

     
    Názov krajiny Názov meny Mena 16.4. 17.4. 20.4. 21.4. 22.4. 23.4. 24.4. 27.4. 28.4. 29.4. 30.4.
    USA americký dolár USD 1,0711 1,0814 1,0723 1,07 1,0743 1,0772 1,0824 1,0822 1,0927 1,1002 1,1215
    Japonsko japonský jen JPY 127,64 128,45 127,68 127,75 128,45 129,36 129,36 129,23 130,09 131,2 133,26
    Bulharsko lev BGN 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558
    Česká republika česká koruna CZK 27,503 27,486 27,417 27,418 27,469 27,399 27,454 27,441 27,471 27,435 27,43
    Dánsko dánska koruna DKK 7,4637 7,4608 7,4603 7,461 7,4619 7,4601 7,4607 7,4608 7,4607 7,4619 7,4631
    V. Británia anglická libra GBP 0,7189 0,7199 0,71955 0,7187 0,7129 0,717 0,7159 0,7162 0,715 0,7161 0,7267
    Maďarsko maďarský forint HUF 300,95 301,36 297,9 297,41 300,27 301,57 301,48 301,21 301,35 302,55 302,81
    Poľsko poľský zlotý PLN 4,031 4,0187 3,9891 3,9683 4,0022 4,0185 4,0131 4,0037 4,0015 4,012 4,025
    Rumunsko rumunský leu RON 4,4158 4,418 4,425 4,4374 4,4278 4,4235 4,4162 4,4173 4,4026 4,4125 4,4183
    Švédsko švédska koruna SEK 9,2606 9,2921 9,3018 9,2863 9,2985 9,379 9,3816 9,3562 9,3808 9,2723 9,3261
    Švajciarsko švajčiarsky frank CHF 1,0327 1,0297 1,0283 1,0252 1,0323 1,0383 1,0338 1,0367 1,0464 1,0491 1,0486
    Nórsko nórska koruna NOK 8,3725 8,397 8,442 8,425 8,443 8,516 8,475 8,4345 8,392 8,385 8,3845
    Chorvátsko chorvátska kuna HRK 7,5748 7,569 7,565 7,577 7,576 7,5883 7,6075 7,5943 7,586 7,5763 7,5715
    Rusko ruský rubeľ RUB 53,4111 54,9086 57,177 57,4375 56,818 55,2952 55,4355 55,8503 57,0315 56,785 57,6465
    Turecko turecká líra TRY 2,8899 2,9037 2,8995 2,8755 2,9145 2,9398 2,9565 2,9414 2,9161 2,9437 2,9815
    Austrália austrálsky dolár AUD 1,379 1,3842 1,3823 1,3821 1,3796 1,3937 1,3884 1,3867 1,3752 1,3762 1,4161
    Brazília brazílsky real BRL 3,2312 3,2562 3,2728 3,2423 3,2461 3,2328 3,2183 3,2023 3,1786 3,2467 3,3232
    Kanada kanadský dolár CAD 1,318 1,3183 1,3138 1,3085 1,3152 1,317 1,3118 1,3155 1,3188 1,3262 1,348
    Čína čínsky jüan CNY 6,6377 6,7013 6,6543 6,6358 6,6543 6,6764 6,7053 6,7311 6,7806 6,8211 6,9568
    Hongkong hongkongský dolár HKD 8,3031 8,382 8,3134 8,2926 8,3258 8,3484 8,3886 8,3877 8,4696 8,5278 8,6925
    Indonézia indonézska rupia IDR 13758,43 13838,67 13840,5 13865,38 13845,22 13947,48 14021,41 14057,78 14149,02 14212,78 14547,71
    India indická rupia INR 66,6873 67,474 67,526 67,3091 67,622 68,211 68,8001 68,7926 68,9985 69,7841 71,2153
    Južná Kórea juhokórejský won KRW 1164,56 1167,11 1160,25 1158,82 1157,83 1167,64 1167,1 1162,38 1167,18 1179,14 1202,48
    Mexiko mexické peso MXN 16,3075 16,4205 16,4689 16,5053 16,5727 16,611 16,6235 16,6591 16,7325 16,8221 17,0894
    Malajzia malajzijský ringgit MYR 3,9046 3,911 3,893 3,8859 3,8619 3,9067 3,8686 3,8533 3,8755 3,9178 3,9895
    Nový Zéland novozélandský dolár NZD 1,4038 1,4025 1,397 1,3884 1,3922 1,4259 1,4305 1,425 1,4226 1,431 1,4727
    Filipíny filipínske peso PHP 47,562 47,819 47,451 47,329 47,457 47,608 47,93 47,933 48,32 48,743 50,088
    Singapur singapurský dolár SGD 1,4502 1,4522 1,4464 1,4443 1,4456 1,4513 1,4477 1,4435 1,4433 1,4557 1,4815
    Thajsko thajský baht THB 34,709 34,992 34,732 34,631 34,764 34,963 35,232 35,386 35,611 36,142 36,976
    Južná Afrika juhoafrický rand ZAR 12,9081 12,9192 12,9749 12,9576 13,0357 13,2001 13,1863 13,1046 13,0108 13,0682 13,2413
    Izrael izraelský šekel ILS 4,2206 4,239 4,2133 4,2198 4,2236 4,2464 4,2478 4,2497 4,2577 4,2601 4,334

     

     
     
    NAJVIAC ČÍTANÉ TÉMY A PUBLIKÁCIE

     
    mesačníky:

    Poradca č. 10/2015 (IV/2015)
    • Zákon o ochrane osobných údajov - úplné znenie zákona s komentárom

    Dane, účtovníctvo – vzory a prípady (DÚVaP), č. 5/2015 (IV/2015)
    • Zákazková výroba
    • Správne konanie a DPH

    Verejná správa – (VS), č. 5-6/2015 (IV/2015)
    • Strata príspevkovej organizácieIng. Iveta Konvalinková
    • Petičné právo a povinnosti obceJUDr. Ján Kašiar

    Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 6/2015 (IV/2015)
    • Osobné ochranné pracovné prostriedkyJUDr. Miroslav Tichý
    • Medzinárodná organizácia práceJUDr. Lucia Kuníková

    Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č. 5-6/2015 (IV/2015)
    • Finančný prenájom - Ing. Anton Kolembus
    • Exekučné zrážky zo mzdy - Ing. Zuzana Cingelová

    1 000 riešení, č. 5,6/2015 (IV/2015)
    • Opravné a dodatočné daňové priznanie
    • Zákon o zdravotnom poistení
    • ZDP, DPH
    • Účtovníctvo


    PRIPRAVUJEME

    Verejná správa – (VS), č. 7/2015 (V/2015)
    • Nelegálna práca a nelegálne zamestnávanie
    • Splatnosť dane

    Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 7/2015 (V/2015)
    • Formy skončenia pracovnoprávnych vzťahov
    • Pracovná pohotovosť

    Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č. 7/2015 (V/2015)
    • Evidencia podnikajúcej FO

    1 000 riešení, č. 7/2015 (VI/2015)
    • Ukončenie štúdia a daňový bonus
    • Právo a podnikateľ
    • Účtovníctvo
    • ZDP, DPH
    • Zákonník práce

     

     
     
    HORÚCE TÉMY

     
    Virtuálna registračná pokladňa po zmene zákona
    Od roku 2015 má fyzická alebo právnická osoba možnosť výberu , či bude používať na evidenciu tržieb elektronickú registračnú pokladnicu alebo virtuálnu registračnú pokladnicu. Čo je virtuálna registračná pokladnica? Ako sa používa? Aké sú pokuty pri porušení zákona? Všetko podstatné ponúkame v balíčku určenom všetkým FO a PO.

    Zákon o ERP - úplné znenie zákona s komentárom
    mesačník Poradca 4/2015 (A5, 256 str.)


    Virtuálna registračná pokladnica - príspevok
    mesačník VS 2-3/2015 (A4, 112 str.)


    Zákon o ERP - príspevok
    mesačník DUO 2-3/2015 (A4, 112 str.)


    BALÍČEK Virtuálna registračná pokladňa po zmene zákona obsahuje:
    Poradca 4/2015 + VS 2-3/2015 + DUO 2-3/2015

    Cena balíčka je 30,20 €.
    Cena balíčka s 50 % zľavou je 15,20 €.
    Ušetríte 15 €.


    Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.


    Daňové priznanie k DPH
    Podnikatelia v súvislosti s výkonom svojej činnosti majú určité povinnosti aj vo vzťahu k zákonu o DPH. Povinnosti sa týkajú predovšetkým platiteľov DPH, ale zákon ukladá niektoré povinnosti aj neplatiteľom. Aké to sú? Na koho sa vzťahuje právo odpočítania DPH? Odpovede nájdete v našich príspevkoch.

    Povinnosti podnikateľov podľa zákona o DPH - príspevok
    mesačník DÚVaP 2/2015 (A5, 192 str.)


    Zákon o dani z pridanej hodnoty - úplné znenie zákona s komentárom
    mesačník Poradca 5/2015 (A5, 296 str.)


    Zákon o DPH - úplné znenie zákona
    Zákony I/2015 (A5, 848 str.)


    BALÍČEK Daňové priznanie k DPH obsahuje:
    DÚVaP 2/2015 + Poradca 5/2015 + Zákony I/2015

    Cena balíčka je 15,60 €.
    Cena balíčka s 30 % zľavou je 10,40 €.
    Ušetríte 5,20 €.


    Ceny balíčkov sú konečné, vrátane DPH a distribučných nákladov.

    Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.


    Balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@poradca.sk

    RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY TELEFONICKY, PRÍPADNE EMAILOM DENNE OD 9:00 DO 15:00

    Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty.

    E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina.
    • Tieto e-mailové noviny Vám boli doručené výlučne na základe žiadosti o zasielanie e-mailových novín.
    • Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len pre vlastné účely, nesmú býť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!

     

     
     
    KONTAKTY

     
    Adresa:   E-mail:
    ExiCon, s. r. o.
    Martina Rázusa 1140
    010 01 Žilina
    Slovenská republika
      objednavky@exicon.eu
     
    IČO: 44853530
    DIČ: 2022854900
    IČ DPH: SK2022854900
     
       
     
    Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 51548/L.

     

     


    V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadal(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite prosím správu
    s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.eu, následne budete vyraden(á) z databázy príjemcov e-mailových novin.

    Copyright (c) Exicon s.r.o., 2011
    Untitled Page