P O R A D C A |
e-m@ilové noviny |
č. 8/2010 |
5. 4. 2010 |
|
Vážení čitatelia! Dnešné em@ilové noviny prinášajú informácie kto, kedy a ako je povinný platiť daň z nehnuteľnosti, ktorú upravuje zákon o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady. Rubrika Povedali múdri sa vyjadrí k Inovácii a nechýbajú ani ďalšie staršie i novšie rubriky. Príjemné prežitie sviatkov jari vám želá za celý kolektív redakcie Denisa Orlická
zodpovedná redaktorka poradca@i-poradca.sk V tomto čísle nájdete:
|
|||
DAŇ Z NEHNUTEĽNOSTÍ VYRUBENÁ OBCAMI Aj na rok 2010 môžu samosprávy vyberať také miestne dane, aké miestna samospráva uznala za vhodné vyberať, ak ich zaviedla všeobecne záväzným nariadením. Poplatok za komunálny odpad a drobné stavebné odpady je mesto a obec povinná vyberať. LEGISLATÍVNA ÚPRAVA O vyberaní miestnych daní, ktoré plynú do rozpočtov jednotlivých obcí a miest, rozhodujú od roku 2005 miestne samosprávne orgány. Túto právomoc miestnej samospráve priznáva zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v z.n.p. (ďalej len "zákon o miestnych daniach a miestnom poplatku"), v ktorom je členenie miestnych daní uvedené podľa druhov daní. Ak obec miestne dane na rok 2010 zaviedla, vyberajú sa v takej výške, aké sadzby dane si obce a mestá určili vo všeobecne záväznom nariadení. PLATOBNÝ VÝMER Pri dani z nehnuteľností sa daňová povinnosť vyrubuje každý rok vtedy, ak je táto miestna daň správcom dane zavedená. Ak na rok 2010 obec podľa § 98 zákona o miestnych daniach a miestnom poplatku všeobecne záväzným nariadením zaviedla daň z nehnuteľnosti alebo k všeobecne záväznému nariadeniu o dani z nehnuteľností na rok 2009 vydala doplnok, že nariadenie platí aj na rok 2010, tak ako za predchádzajúce zdaňovacie obdobia, aj na rok 2010 je povinná v rámci vyrubovacieho konania každej FO ako aj PO, ktorá je daňovníkom dane z nehnuteľností vyrubiť túto daň platobným výmerom, ktorého vzor vydalo Ministerstvo financií SR. Obce v tomto konaní postupujú v úzkej súčinnosti s daňovníkmi a pri vyžadovaní plnenia všetkých povinnosti daňovníka majú použiť len také prostriedky, ktoré daňovníkov najmenej zaťažujú a pritom správcovi dane umožňujú správne vyrubiť a vybrať daň. Daň z nehnuteľností na rok 2010 vyrubí obec za celý kalendárny rok podľa stavu k 1. januáru 2010. Neprihliada sa na zmeny, ktoré nastanú v priebehu zdaňovacieho obdobia 2010, okrem nadobudnutia nehnuteľností dražbou. V tom prípade správca dane vydražiteľovi v priebehu roka vyrubí len pomernú časť dane. POVINNOSŤ OBCE Povinnosť vyrubiť daň platobným výmerom ukladá obciam
Ak dôjde v rámci noviel daňových zákonov k zmenám postupu výpočtu dane z nehnuteľností alebo iných skutočností, pri vyrubení dane sa vychádza z ustanovení znenia zákona platného v zdaňovacom období, ale aj z daňového priznania. Správca dane vyrubuje daň z nehnuteľností daňovníkom, ktorí si daňovú povinnosť priznali v daňovom priznaní v predchádzajúcich zdaňovacích obdobiach, ale aj tým, ktorí na rok 2010 sa stali novými vlastníkmi nehnuteľnosti z dôvodu prevodu alebo prechodu vlastníckeho práva. Ak daňovník nebol povinný na rok 2010 predložiť priznanie na daň, pri vyrubení daňovej povinnosti na rok 2010 správca dane vychádza z údajov daňového priznania predloženého v predchádzajúcich zdaňovacích obdobiach a všeobecne záväzného nariadenia o dani z nehnuteľností na rok 2010, v ktorom sadzby dane zo stavieb a sadzby dane z bytov a nebytových priestorov určoval v eurách. Pri stanovení sadzieb dane z nehnuteľností boli obce povinné dodržať maximálnu hornú hranicu sadzby dane z pozemkov, sadzby dane zo stavieb a sadzby dane z bytov za byt a nebytový priestor, ktorá je určená zákonom o miestnych daniach a miestnom poplatku. (Irena Bubeníková - VS 4/2010)
ZDAŇOVANIE NEHNUTEĽNOSTI V ROKU 2010 PREDMETOM DANE Z NEHNUTEĽNOSTÍ sú tie pozemky, stavby, byty a nebytové priestory, ktoré sú ustanovené v § 6 ods. 1, § 10 ods. 1 a ods. 2 a § 14 zákona o miestnych daniach a miestnom poplatku. Daňou z pozemkov sa zdaňujú pozemky na území SR v členení uvedenom v § 6 ods. 1 zákona o miestnych daniach a miestnom poplatku. Touto daňou sa zdaňujú aj časti plôch a nádvorí, ktoré sú zastavané takými stavbami, ktoré nie sú predmetom dane zo stavieb (nemajú podlažie). Ide napríklad o inžinierske stavby (mosty, nadjazdy, spevnené plochy a pod.), ktoré podľa zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) sú stavbami, ale na účely zákona o miestnych daniach a miestnom poplatku sa zdaňujú ako pozemky, a to sadzbou dane z pozemkov určenou pre druh pozemku zastavané plochy a nádvoria. Daňou zo stavieb sa zdaňujú stavby, ktoré majú jedno alebo viac nadzemných alebo podzemných podlaží, spojené so zemou pevným základom. Ide o druhy stavieb uvedené v § 10 ods. 1 zákona o miestnych daniach a miestnom poplatku. Stavby sa zdaňujú v režime dane zo stavieb, ale aj v režime dane z bytov. Daňou zo stavieb sa nezdaňujú stavby, ktoré sú predmetom dane z bytov, ale aj stavby priehrad, vodovodov a kanalizácii, zariadení na ochranu pred povodňami a rozvodov tepelnej energie. Daňou z bytov sa zdaňujú byty a nebytové priestory v bytovom dome, v ktorom aspoň jeden byt alebo nebytový priestor nadobudli do vlastníctva FO alebo PO. Ale bytové domy, v ktorých nie je ani jeden byt odkúpený do vlastníctva fyzickej alebo právnickej osoby sa zdaňujú daňou zo stavieb. SADZBY DANE z pozemkov sú určené vo výške 0,25 % zo základu dane, ktoré správca dane mohol na rok 2010 všeobecne záväzným nariadením upraviť podľa miestnych podmienok v obci alebo jej jednotlivej časti a určiť sadzby dane rôzne pre jednotlivé druhy pozemkov alebo jednotlivé katastrálne územia. Upravená ročná sadzba dane z pozemkov určená správcom dane nesmie presiahnuť 20-násobok najnižšej ročnej sadzby dane z pozemkov určenej správcom dane vo všeobecne záväznom nariadení obce. zo stavieb je určená vo výške 0,033 € za každý aj začatý m2 zastavanej plochy, ktorou sa na účely zákona o miestnych daniach a miestnom poplatku rozumie pôdorys stavby, na úrovni najrozsiahlejšej nadzemnej časti stavby. Ročnú sadzbu dane správca dane mohol na rok 2010 všeobecne záväzným nariadením upraviť v celej obci alebo v jednotlivej časti obce. Upravená sadzba dane zo stavieb pre stavby uvedené v § 10 ods. 1 zákona o miestnych daniach nesmie presiahnuť 40-násobok najnižšej ročnej sadzby dane zo stavieb určenej správcom dane vo všeobecne záväznom nariadení. Pri viacpodlažných stavbách správca dane mohol na rok 2010 všeobecne záväzným nariadením podľa miestnych podmienok v obci alebo jej jednotlivej časti určiť príplatok za podlažie v sume najviac 0,33 € za každé ďalšie podlažie (nadzemné aj podzemné, ktorým je aj napr. pivnica v rodinnom dome, bez ohľadu na veľkosť jej výmery alebo na spôsob využitia), okrem prvého nadzemného podlažia (prízemia). Pre rôzne druhy stavieb mohol správca dane všeobecne záväzným nariadením určiť príplatok za podlažie v rozdielnej výške, avšak najviac v sume 0,33 €. Základná ročná sadzba dane z bytov a nebytových priestorov je 0,033 € za každý aj začatý m2 podlahovej plochy bytu a nebytového priestoru, ktorú správca dane mohol všeobecne záväzným nariadením v obci alebo jej jednotlivej časti znížiť alebo zvýšiť. za byt nesmie presiahnuť 40-násobok najnižšej ročnej sadzby dane z bytov za byt určenej správcom dane vo všeobecne záväznom nariadení obce. za nebytové priestory nesmie presiahnuť 10-násobok najnižšej ročnej sadzby dane z bytov za nebytový priestor určenej správcom dane vo všeobecne záväznom nariadení obce. JEDNOTLIVÁ ČASŤ OBCE Obec mohla jednotlivú časť obce vymedziť vo všeobecne záväznom nariadení ulicou, zoznamom ulíc alebo súborom všetkých pozemkov nachádzajúcich sa v tejto časti obce. V takto vymedzenej časti obce správca dane mohol v porovnaní so sadzbami dane určenými pre celú obec určiť iné sadzby dane z pozemkov, iné sadzby dane zo stavieb a iné sadzby dane z bytov a nebytových priestorov, prípadne poskytnúť daňové zvýhodnenia pre nehnuteľností alebo osoby uvedené v § 17 ods. 2 a ods. 3 zákona o miestnych daniach a miestnom poplatku. PLATENIE DANE Vyrubenú daň z nehnuteľností je daňovník povinný zaplatiť do 15 dní odo dňa nadobudnutia právoplatnosti platobného výmeru. Daňovník môže túto daň platiť aj v splátkach, ale len vtedy, ak správca dane všeobecne záväzným nariadením na rok 2010 určil splátky tejto dane, ktorých termín splatnosti už nemôže v priebehu roka meniť. (Irena Bubeníková - DUO 4/2010)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ZBIERKA ZÁKONOV Čiastka číslo 49/2010 zo dňa 25. 03. 2010 96/2010 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 373/2008 Z. z., ktorým sa ustanovujú požiadavky na uvádzanie prípravkov na ochranu rastlín na trh v znení neskorších predpisov 97/2010 Vyhláška Ministerstva školstva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o dokumentácii akreditovaného vzdelávacieho programu ďalšieho vzdelávania, o obsahu žiadosti o akreditáciu vzdelávacieho programu ďalšieho vzdelávania a o projekte vzdelávacieho programu ďalšieho vzdelávania, o osvedčení o absolvovaní akreditovaného vzdelávacieho programu ďalšieho vzdelávania, o náležitostiach osvedčenia o čiastočnej kvalifikácii a osvedčenia o úplnej kvalifikácii 98/2010 Oznámenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o uložení kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa a dodatku ku kolektívnej zmluve vyššieho stupňa 99/2010 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o skončení platnosti Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Afganskej islamskej republiky o darovaní vojenského materiálu uzavretej v Kábule 23. februára 2006 v znení jej prvého dodatku uzavretého v Seville 8. februára 2007 Čiastka číslo 50/2010 zo dňa 26. 03. 2010 100/2010 Ústavný zákon, ktorým sa dopĺňa Ústava Slovenskej republiky č. 460/1992 Zb. v znení neskorších predpisov 101/2010 Zákon o preukazovaní pôvodu majetku Čiastka číslo 51/2010 zo dňa 27. 03. 2010 102/2010 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov 103/2010 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov 104/2010 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 44/1988 Zb. o ochrane a využití nerastného bohatstva (banský zákon) v znení neskorších predpisov 105/2010 Zákon, ktorým sa mení zákon č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 106/2010 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 23/2003 Z. z., ktorým sa ustanovujú laboratórne postupy na kvantitatívnu analýzu dvojzložkových zmesí textilných vláken a trojzložkových zmesí textilných vláken v znení neskorších predpisov 107/2010 Nariadenie vlády Slovenskej republiky o podrobnostiach vydania osvedčenia o vhodnosti prírodných horninových štruktúr a podzemných priestorov na uskladňovanie plynov a kvapalín 108/2010 Vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky č. 388/2009 Z. z., ktorou sa vydáva Mýtny poriadok v znení neskorších predpisov 109/2010 Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa dopĺňa vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 151/2009 Z. z. o podrobnostiach o služobnej rovnošate Policajného zboru a jej vyobrazení Čiastka číslo 52/2010 zo dňa 30. 03. 2010 -/2010 Redakčné oznámenie o oprave chyby v oznámení Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky č. 301/2009 Z. z. 110/2010 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 569/2007 Z. z. o geologických prácach (geologický zákon) v znení neskorších predpisov 111/2010 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 136/2000 Z. z. o hnojivách v znení neskorších predpisov a o zmene zákona č. 188/2003 Z. z. o aplikácii čistiarenského kalu a dnových sedimentov do pôdy a o doplnení zákona č. 223/2001 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov 112/2010 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 85/1990 Zb. o petičnom práve v znení zákona č. 242/1998 Z. z. a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 346/1990 Zb. o voľbách do orgánov samosprávy obcí v znení neskorších predpisov 113/2010 Zákon, ktorým sa dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 377/1990 Zb. o hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave v znení neskorších predpisov 114/2010 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 152/1995 Z. z. o potravinách v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení zákona č. 44/1988 Zb. o ochrane a využití nerastného bohatstva (banský zákon) v znení neskorších predpisov 115/2010 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Dohody v oblasti školstva, jazykového vzdelávania, univerzitnej a vedeckej spolupráce medzi Ministerstvom školstva Slovenskej republiky a Ministerstvom zahraničných vecí a európskych záležitostí Francúzskej republiky na roky 2010 – 2014 116/2010 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Programu výmen medzi Ministerstvom školstva Slovenskej republiky a Ministerstvom zahraničných vecí a európskych záležitostí Francúzskej republiky v oblasti školstva, jazykového vzdelávania, univerzitnej a vedeckej spolupráce na rok 2010 Čiastka číslo 53/2010 zo dňa 01. 04. 2010 117/2010 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 118/2010 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov 119/2010 Zákon o obaloch a o zmene zákona č. 223/2001 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 120/2010 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 541/2004 Z. z. o mierovom využívaní jadrovej energie (atómový zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 121/2010 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 122/2010 Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 419/2006 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 199/2004 Z. z. Colný zákon a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov 123/2010 Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa mení opatrenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 07045/2003-OAP z 30. decembra 2003, ktorým sa ustanovuje rozsah regulácie cien v oblasti zdravotníctva v znení neskorších predpisov 124/2010 Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa vydáva Zoznam dietetických potravín plne uhrádzaných alebo čiastočne uhrádzaných na základe verejného zdravotného poistenia 125/2010 Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa vydáva Zoznam zdravotníckych pomôcok plne uhrádzaných alebo čiastočne uhrádzaných na základe verejného zdravotného poistenia 126/2010 Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa vydáva Zoznam liečiv a liekov plne uhrádzaných alebo čiastočne uhrádzaných na základe verejného zdravotného poistenia Čiastka číslo 54/2010 zo dňa 01. 04. 2010 127/2010 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 20/2009 Z. z. o podmienkach poskytovania podpory v poľnohospodárstve formou priamych platieb v znení neskorších predpisov 128/2010 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 499/2008 Z. z. o podmienkach poskytovania podpory podľa programu rozvoja vidieka v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 121/2009 Z. z. (Zdroj: Zbierka zákonov SR)
FINANČNÝ SPRAVODAJCAFinančný spravodajca číslo 3/2010 zo dňa 26. 03. 2010 Problematika daňová 13. Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky č. MF/11886/2010-73 pre platiteľov dane z pridanej hodnoty k elektronickej výmene údajov podľa § 75 ods. 6 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov Problematika cenová - vyššie územné celky 14. Rozhodnutia vyšších územných celkov o určených maximálnych cenách tovarov miestneho významu – Nitriansky samosprávny kraj: Cenový výmer č. 1/2010 a č. 2/2010 (Zdroj: www.epi.sk)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
VYMAZANIE DAŇOVNÍKA Z EVIDENCIE A ODPÍSANIE DAŇOVÉHO NEDOPLATKU Fyzické osoby už viac rokov za sebou neplatia daň za vinice, ktoré už neužívajú. Daňové priznanie za vinice nepodali, pretože tieto vinice ani nemajú zapísané na liste vlastníctva. Správca dane zistil, že dané parcely nie sú evidované na žiadnom liste vlastníctva. Ako môže správca dane donútiť platiť daň daňovníka, ktorý daň za vinicu platil v predchádzajúcich zdaňovacích obdobiach, ale teraz má už viac rokov daň neuhradenú a argumentuje tým, že už nemá záujem vinice užívať a ani pozemky viníc nie sú v jeho vlastníctve? Správca dane predpokladá, že uvádzané vinice neboli predmetom dedičských konaní, pretože ich títo daňovníci nemali zapísané v katastri na svojom mene a ich dedičia ich už nemajú záujem užívať. Môže správca dane takéhoto daňovníka zo svojej evidencie vymazať? Čo s neuhradenými daňami za viac rokov? Užívateľ pozemkov je vtedy daňovníkom,ak nemožno určiť daňovníka podľa odsekov 1 a 2 uvedených v § 5 zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady. Osoba, ktorá doposiaľ platila daň za pozemok a nevie sa preukázať listom vlastníctva alebo evidenčným listom prípadne výpisom z pozemkovej knihy, že ide o jej pozemok, platila daň dobrovoľne. Avšak správca dane má vyrubovať dane iba osobám, ktoré sú daňovníkmi uvedenými v § 5 zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku. Ak ide o pozemky neznámych vlastníkov, takéto pozemky spravuje Slovenský pozemkový fond, ktorý je od roku 2005 daňovníkom, ak ich na základe zmluvy neprenajal ďalšej osobe. Odporúčame správcovi dane, aby pri vyrubení dane a najmä správnom určení daňovníka postupoval podľa zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku, ale aj podľa zákona č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov, ktorý podrobne upravuje ako vo vymáhacom konaní postupovať, ak daňovník daň neplatí. Ide o daňové exekučné konanie, ktoré sa týka daňovníkov, ale aj tých tretích osôb, ktoré upravuje citovaný zákon č. 511/1992 Zb. Vymáhať daň môže správca dane od daňovníka určeného zákonom, čo má správca dane dodržať. Daňovníka, ktorý daň neplatí nemožno vymazať z evidencie. Správca dane je podľa § 42 zákona č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov vyzvať daňovníka na podanie priznania a ak daňovník nevyhovie správcovi dane, obec určí daň podľa pomôcok, ktoré má k dispozícii. Odpísanie daňového nedoplatku upravuje § 65 zákona č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov, podľa ktorého správca dane z vlastného podnetu odpíše daňový nedoplatok, ak daňový dlžník zomrel a dedičstvo pripadlo štátu, alebo daňový nedoplatok alebo jeho časť nemohol uspokojiť z dedičstva. Správca dane z vlastného podnetu odpíše daňový nedoplatok aj v prípade zániku daňovníka. PLATENIE DANE PO ZOMRELOM Daňovník zomrel v decembri 2009. Po daňovníkovi zostali dve dcéry. Dedičské konanie nie je ukončené. V nehnuteľnosti po zomrelom daňovníkovi býva jedna z dcér, ktorá dom aj záhradu užíva. Mala si táto dcéra podať daňové priznanie do 31. januára 2010 z dôvodu užívania nehnuteľnosti, alebo má čakať na skončenie dedičského konania? Kto je daňovníkom pre rok 2010, kým si nový dedič nepodá daňové priznanie? Alebo správca dane daň z nehnuteľností vyrubí zomrelému daňovníkovi s tým, že daň na rok 2010 uhradí až nová vlastníčka spätne po ukončení dedičského konania?Alebo daň na rok 2010 ostane neuhradená? Kto má zaplatiť daň za zdaňovacie obdobia keď daňovník zomrel a dedičské konanieneprebehlo? Daňovník dane z nehnuteľností je určený v § 5, § 9 a § 13 zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady, ktorému správca dane vyrubuje daň a ten je povinný platiť dane. Ak daňovník zomrie až do nadobudnutia právoplatnosti Osvedčenia o dedičstve správca dane nemôže vyrubovať daň, pretože predpokladaní dedičia (i keď nehnuteľnosti užívajú) sa stanú vlastníkmi nehnuteľnosti po zomrelom až na základe právoplatného Osvedčenia o dedičstve a zároveň daňovníkmi dane z nehnuteľností. Ak daňovník zomrel v priebehu decembra 2009 a k 1. januáru 2010 dcéry po nebohom nie sú vlastníkmi nehnuteľnosti, správca dane nemôže na rok 2010 vyrubiť daň žiadnej osobe, pretože prioritným daňovníkom je vlastník nehnuteľnosti. Ak v priebehu roka 2010 sa dedičské konanie ukončí právoplatným Osvedčením o dedičstve, až na rok 2011 správca dane vyrubí daň vlastníkom po nebohom. ZDAŇOVANIE HOSPODÁRSKYCH LESOV NEVYUŽÍVANÝCH NA PODNIKANIE Podľa § 6 ods. 1 zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku sa daňou z pozemku zdaňujú lesné pozemky, na ktorých sú hospodárske lesy a hospodársky využívané vodné plochy. Je pre správcu dane postačujúce, ak keď daňovník podá daňové priznanie iba na tú časť, pozemku ktorú hospodársky využíva? Predmetom dane z pozemkov sú iba lesné pozemky, na ktorých sú hospodárske lesy bez ohľadu, či sú hospodársky využívanie alebo nie. To znamená, že ak daňovník vlastní hospodárske lesy v určitej výmere, z ktorej daňovník iba časť lesných pozemkov obhospodaruje, zdaňuje sa celá výmera lesných pozemkov, ktoré sú v lesnom hospodárskom pláne vedené ako hospodárske lesy. Ich využívanie na hospodárske účely alebo nevyužívanie nemá z daňového hľadiska právny význam. Predmetom dane z pozemkov nie sú lesy osobitného určenia a ochranné lesy, a to ani vtedy, ak by sa hospodársky využívali. Čo sa týka vodných plôch, daňou z pozemkov sa priznávajú a zdaňujú hospodársky využívané vodné plochy, za ktoré sa považujú tie vodné plochy, ktoré sú využívané najmä na produkciu vodných živočíchov, chov hydiny alebo iných živočíchov, na produkciu rastlinných alebo iných produktov. POZEMKOVÉ SPOLOČENSTVO JE SPRÁVCOM PODIELOV VLASTNÍKOV SPOLOČNEJ NEHNUTEĽNOSTI Urbárska lesná a pasienková spoločnosť (pozemkové spoločenstvo) vzniklo v roku 2008 s právnou subjektivitou, ktorá spravuje lesný pozemkový fond a poľnohospodársky pôdny fond. Členovia urbárskej spoločnosti prenajímajú celú výmeru pozemkov Poľovníckemu združeniu. Kto je daňovníkom dane z pozemkov, urbárska spoločnosť alebo užívateľ pozemkov? Podľa zákona č. 181/1995 Z. z. o pozemkových spoločenstvách pozemkovým spoločenstvom sa rozumie lesné a pasienkové spoločenstvo vlastníkov podielov spoločnej nehnuteľností. Členom spoločenstva sú všetci spoluvlastníci spoločnej nehnuteľnosti. Podľa uvedeného zákona môže vzniknúť spoločenstvo, ktoré spravuje podiely vlastníkov spoločnej nehnuteľnosti, a to spoločenstvo bez právnej subjektivity, ktoré založia vlastníci podielov spoločnej nehnuteľnosti zápisom do zoznamu spoločníkov. Spoločenstvo s právnou subjektivitou sa zakladá zmluvou o založení spoločenstva s právnou subjektivitou vlastníkov podielov spoločnej nehnuteľnosti. Daňovníka dane z pozemkov upravuje ustanovenie § 5 zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku, podľa ktorého daňovníkom je predovšetkým vlastník pozemkov. Podľa § 5 ods. 2 písm. b) bod 1. zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku, daňovníkom je nájomca pozemkov vtedy, ak nájomný vzťah trvá alebo má trvať najmenej päť rokov a nájomca je zapísaný v katastri. Urbárska lesná a pasienková spoločnosť - pozemkové spoločenstvo nie je vlastníkom podielov spoločnej nehnuteľnosti, iba ich spravuje. To znamená, že nie je ani daňovníkom dane z pozemkov. V uvádzanom prípade sú daňovníkmi dane z pozemkov vlastníci podielov spoločnej nehnuteľnosti (všetci spoluvlastníci - fyzické osoby). Podľa § 5 ods. 4 zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach s miestnom poplatku, ak je pozemok v spoluvlastníctve viacerých daňovníkov, daňovníkom dane z pozemkov je každý spoluvlastník podľa výšky svojho spoluvlastníckeho podielu. Ak sa všetci spoluvlastníci dohodnú, daňovníkov dane z pozemkov zastupuje jeden z nich a ostatní spoluvlastníci za daň ručia do výšky svojho spoluvlastníckeho podielu. Ak členovia urbárskej spoločnosti prenajímajú pozemky poľovníckemu združeniu, poľovnícke združenie je daňovníkom iba vtedy, ak ako dlhodobý nájomca bolo k 1. januáru 2009 zapísané v katastri [§ 5 ods. 2 písm. b) bod 1. citovaného zákona]. To isté platí aj pre urbársku spoločnosť. Ak urbárska spoločnosť nie je ako dlhodobý nájomca zapísaná v katastri, daňovníkom dane z pozemkov je každý vlastník podielu spoločnej nehnuteľnosti za svoj spoluvlastnícky podiel. Užívateľ pozemkov je daňovníkom iba vtedy, ak nemožno určiť daňovníka ako:
PLATNOSŤ STAVEBNÉHO POVOLENIA JE ROZHODUJÚCA PRI ZDANENÍ STAVEBNÉHO POZEMKU Daňovníkovi bolo vydané stavebné povolenie ešte v roku 1994. Zápisom rozostavaných stavieb v roku 2001 sa zmenila pôvodná parcela č. 301 (1600m2) na parcelu č. 301/1 s výmerou 1400 m2 ako druh pozemku trvalý trávnatý porast, parcelu č. 301/2 s výmerou 145 m2, na ktorej je rozostavaný rodinný dom a parcelu č. 301/3 s výmerou 55m2 , na ktorej je rozostavaná garáž. Správca dane nebola známa definícia stavebného pozemku pre zdaňovacie obdobie 1994 na účely daňového zákona, preto ako stavebný pozemok zdaňoval iba výmeru rozostavaného rodinného domu a výmeru rozostavanej garáže (145 + 55 m2). Ak ešte nemá daňovník skolaudované stavby, a stavbu rodinného domu nevyužíva na bývanie, má správca dane od daňovníka žiadať predĺžené stavebné povolenie? Ak stavebné povolenie je neplatné, stavby sa zdaňujú ako rodinný dom a garáž? Daň z nehnuteľností sa zaviedla zákonom č. 317/1992 Zb. o dani z nehnuteľnosti, ktorý nadobudol účinnosť 1. januárom 1993. Podľa tohto zákona stavebnými pozemkami boli nezastavané pozemky určené na zastavanie územným projektom zóny, zoznamom pozemkov na výstavbu rodinných domov alebo územným rozhodnutím (stavebným povolením), ak bolo pozemky objektívne možné zastavať (§ 3 ods. 2 zák. č. 317/1992 Zb.) V roku 1993 bola novela zákona o dani z nehnuteľností vykonaná zákonom č. 317/1993 Zb., ktorou sa určilo, že za stavebné pozemky na účely zákona o dani z nehnuteľností sa považujú nezastavané pozemky určené na zastavanie rozhodnutím o umiestnení stavby alebo stavebným povolením vo výmere pozemku, na ktorý sa rozhodnutie vzťahuje, a to až do vydania kolaudačného rozhodnutia. Ak bolo vydané stavebné povolenie v roku 1994 (a bolo aj právoplatné), stavebným pozemkom od roku 1995 bola celá výmera pozemku (pozemkov), ktoré boli uvedené v právoplatnom stavebnom povolení. V uvádzanom prípade mal správca dane zdaňovať výmeru všetkých pozemkov uvedených v stavebnom povolení a nie iba výmeru, ktorá mala byť zastavaná stavbou rodinného domu a garáže. Ak správca dane doposiaľ zdaňuje tento pozemok ako stavebný, v tomto prípade je potrebná úzka spolupráca s príslušným stavebným úradom, u ktorého má zistiť, či stavebné povolenie je ešte právoplatné. Pri každých úkonoch v daňovom konaní sa vychádza len z právoplatných rozhodnutí. Správca dane má preto vyzvať daňovníka, aby predložil stavebné povolenie, či má predĺženú platnosť stavebného povolenia vydaného ešte v roku 1994 na také obdobie, že je platné aj na rok 2010. Ak je predlžená právoplatnosť stavebného povolenia, pozemok je v celej výmere parciel stavebným pozemkom aj na rok 2010 až do právoplatnosti kolaudačného rozhodnutia. Ak stavebné povolenie už nie je právoplatné a stavba sa neobýva a nie je ani ako stavba zapísaná na liste vlastníctva, celý pozemok sa zdaňuje podľa druhu pozemku vedeného v katastri. Rozdelenie parciel geometrickým plánom v roku 2001 nemalo a ani v súčasnosti nemá vplyv na zmenu výmery stavebného pozemku. (odpovedala Irena Bubeníková - VS 4/2010)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DAŇ Z NEHNUTEĽNOSTÍ VYRUBENÁ OBCAMI ROZHODNUTIE V daňovom konaní, v ktorom sa rozhoduje o právach a povinnostiach daňovníkov môže správca dane ukladať povinnosti alebo priznávať práva iba rozhodnutím. Rozhodnutie je pre daňovníka platné len vtedy, ak je riadnym spôsobom doručené alebo oznámené. Každé rozhodnutie musí byť v súlade so zákonmi a ostatnými právnymi predpismi, ktoré vydáva orgán na to príslušný. Pri vydávaní rozhodnutia sa musí vychádzať zo spoľahlivo zisteného stavu vecí. Rozhodnutie musí obsahovať predpísané náležitosti, ktoré určuje § 30 zákona č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov, inak je neplatné, ak sa nepreukáže opak. Neplatným je i také rozhodnutie, ktoré bolo vydané neoprávneným správcom dane, ktorý v danej veci nie je vecne alebo miestne príslušný. Pri vydávaní rozhodnutí je správca dane povinný zistiť presne a úplne tie skutočnosti, ktoré ako podklady sú potrebné pre vydanie rozhodnutia. Takýmito podkladmi sú najmä podania, návrhy a vyjadrenia účastníkov daňového konania, dôkazy, čestné prehlásenia, ako i skutočnosti, ktoré sú všeobecne známe správcovi dane. Rozsah a spôsob zisťovania podkladov pre vydanie rozhodnutia určuje správca dane. Správca dane pri vydávaní rozhodnutí nie je viazaný len návrhmi účastníkov daňového konania, ale jeho povinnosťou je, aby predložené dôkazy zhodnotil a použil všetky procesné prostriedky na zistenie materiálnej pravdy. ROZHODNUTÍM SA UKLADAJÚ SANKCIE Daňou sa rozumie nielen samotná daň upravená osobitnými daňovými zákonmi, ale aj sankcie (sankčný úrok a úrok, ako aj pokuty a poplatky), ktoré spravuje správca dane. Sankcie za porušenie povinnosti určených zákonom o miestnych daniach a miestnych poplatkoch rieši zákon č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov. Tie sa nepremietli do platobného výmeru na daň z nehnuteľností, ale sa ukladajú rozhodnutím vypracovaným podľa § 30 citovaného zákona č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov. Ide najmä o sankcie uložené daňovníkovi podľa § 35 a § 35b zákona č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov, za:
OBSAH ROZHODNUTIA O SANKCIÁCH Rozhodnutie, ktorým obec ukladá sankcie musí obsahovať najmä:
(Irena Bubeníková - VS 4/2010)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
O INOVÁCII
Inovácia rozlišuje medzi vodcom a nasledovníkom. Inovácia je schopnosť vidieť zmenu ako príležitosť - nie hrozba. Inovácia nie je výrobok logického myslenia, aj keď výsledok je viazaný na logickú štruktúru. Rovnako ako energia je základom života samotného a nápady zdrojom inovácií, inovácia je zásadná iskra všetkých ľudských zmien, zlepšenie a pokrok. Ak chcete inovovať, nie k reforme.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
8. 4. - štvrtok Poistné - splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušnej zdravotnej poisťovne, splatnosť poistného na nemocenské poistenie, starobné a invalidné poistenie a na poistenie v nezamestnanosti pre samostatne zárobkovo činné osoby za marec 2010 v prípade povinnej aj dobrovoľnej účasti na sociálnom poistení (pre povinne dôchodkovo poistenú samostatne zárobkovo činnú osobu je sadzba poistného do rezervného fondu solidarity znížená zo 4,75 % na 2 % z jej vymeriavacieho základu) 15. 4. - štvrtok Daň z príjmov - odvod dane vyberanej zrážkou z tých príjmov, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane (oznámenie o zrážkovej dani z príjmov zo závislej činnosti až v rámci štvrťročného prehľadu) Daň z príjmov - odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane do výplatného termínu Poistné - splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní, splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za marec 2010 do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru Daň z príjmov - odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti za marec 2010 - prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za marec 2010 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke Do 15 dní oznámiť správcovi dane Daň z príjmov - vznik povinnosti zrážať daň z príjmov alebo preddavky na daň z príjmov alebo daň z príjmov vyberať Správa dane - zmenu skutočností o daňovníkovi a o zániku daňovej povinnosti Správa dane - zrušenie činnosti daňového subjektu Do 30 dní Správa dane - odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť alebo začatia výkonu inej zárobkovej činnosti - registrovať sa u miestne príslušného správcu dane Správa dane - oznámiť správcovi dane vykonávanie činnosti alebo poberanie príjmov podliehajúcich dani Správa dane - oznámiť správcovi dane zriadenie stálej prevádzkarne Správa dane - pred zrušením stálej prevádzkarne oznámiť túto skutočnosť správcovi dane Miestne dane - oznámiť správcovi dane z nehnuteľností rozhodujúce skutočnosti pre vznik alebo zánik daňovej povinnosti k dani z nehnuteľnosti ako aj zmenu týchto skutočností Miestne dane - vznik daňovej povinnosti k dani z motorových vozidiel Miestne dane - zmenu skutočností rozhodujúcich na určenie dane z motorových vozidiel
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poradca - mesačník nielen pre podnikateľov, č. 9/2010
Dane, účtovníctvo - vzory a prípady (DÚVaP) - mesačník, č. 4/2010
Dane, účtovníctvo, odvody bez chýb, pokút a penále - (DUO) formát A 4 mesačník, č. 4/2010
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále - (PaM) - mesačník, č. 4/2010
Verejná správa - (VS) - mesačník, č. 4/2010
1 000 riešení - mesačník, č. 4/2010
PRIPRAVUJEME Poradca č. 10/2010 (IV/2010)
Dane, účtovníctvo, odvody - bez chýb, pokút a penále (DUO) č. 5/2010 (IV/2010)
Verejná správa (VS) č. 5/2010 (IV/2010)
1000 riešení č. 5/2010 (IV/2010)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stručný návod na vyplnenie objednávky
Ceny sú uvedené bez DPH a distribučných nákladov, pokiaľ nie je priamo
pri cene uvedené inak. Emailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určená čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ak ste s našimi službami a produktami spokojní, povedzte to Vašim známym, priateľom, kolegom! Ak ste nespokojní, máte pripomienky alebo námety, napíšte nám, zatelefonujte, faxujte!
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Copyright (c) Poradca s.r.o., 2002 - 2010 |