P O R A D C A
e-m@ilové noviny č. 7/2006 03. 05. 2006
|
Vážení čitatelia! Registračná povinnosť alebo povinnosť identifikácie pre daň vyplýva priamo z ustanovení § 4 až 7 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z.n.p. O registrácii tuzemských, zahraničných osôb a o odpočítaní dane pri registrácii za platiteľa dane sa dočítate v rubrike Téma novín.Príspevok - Zodpovednosť zamestnávateľa za škodu nájdete v rubrike Začíname podnikať. Dôležitou funkciou zodpovednosti za škodu je jej preventívna funkcia. V záujme prevencie škôd v pracovno-právnych vzťahoch Zákonník práce v súvislosti so zodpovednosťou za škodu ustanovuje niektoré povinnosti zamestnávateľom, aby sa predišlo vzniku škôd na zdraví a na majetku. Viete, že: "Šťastie nemožno čakať. Šťastie je alebo nie je, ide len o to, v čom ho nájdeme."
Ing. Lenka Hlaváčová
V tomto čísle nájdete:
zodpovedná redaktorka poradca@i-poradca.sk
|
||||||||||||||
Registračná povinnosť alebo povinnosť identifikácie pre daň vyplýva priamo z ustanovení § 4 až 7 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z.n.p. (ďalej len "ZDPH").Registrácia sa predkladá správcovi dane na tlačive, ktorého vzor určí daňové riaditeľstvo po dohode s ministerstvom, alebo sa môže podať aj elektronickými prostriedkami podpísané elektronickým podpisom alebo urobené v súlade s dohodou o elektronickom doručovaní podľa § 20 ods.8 zákona č.511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov v z.n.p. Registračná povinnosť alebo povinnosť identifikácie pre daň sa vzťahuje na: tuzemské osoby
Zdaniteľná osoba, ktorá má sídlo, miesto podnikania, prevádzkareň alebo bydlisko v tuzemsku alebo sa v tuzemsku obvykle zdržiava, je povinná podať žiadosť o registráciu pre daň vtedy, ak dosiahla za najbližších najviac 12 predchádzajúcich po sebe idúcich kalendárnych mesiacov obrat 1 500 000 Sk. Žiadosť o registráciu pre daň je povinná zdaniteľná osoba podať do 20. dňa kalendárneho mesiaca nasledujúceho po mesiaci, v ktorom dosiahla stanovenú výšku obratu. Daňový úrad je povinný zdaniteľnú osobu registrovať pre daň, vydať jej na základe žiadosti osvedčenie o registrácii pre daň a prideliť jej identifikačné číslo pre daň najneskôr do 30 dní odo dňa doručenia žiadosti o registráciu pre daň. Zdaniteľná osoba sa stane platiteľom dane, a to tým dňom, ktorý je uvedený v osvedčení o registrácii, pričom tento deň nesmie byť neskorší ako 31.deň po doručení žiadosti o registráciu pre daň. Zdaniteľná osoba môže podať žiadosť o registráciu aj vtedy, ak nedosiahla stanovenú výšku obratu. Registrácia zdaniteľných osôb, ktoré podnikajú na základe zmluvy o združení a obrat Zdaniteľné osoby, ktoré majú sídlo, miesto podnikania alebo prevádzkareň v tuzemsku a podnikajú na základe zmluvy o združení, sú povinné podať žiadosť o registráciu pre daň vtedy, ak dosiahnu za najbližších najviac 12 predchádzajúcich po sebe idúcich kalendárnych mesiacov obrat 1 500 000 Sk. Do celkového obratu sa započítavajú obraty jednotlivých osôb a obrat z ich spoločného podnikania. Žiadosť o registráciu pre daň sú povinné zdaniteľné osoby podať jednotlivo do 20.dňa kalendárneho mesiaca nasledujúceho po mesiaci, v ktorom dosiahli obrat 1 500 000 Sk. Zdaniteľná osoba môže podať žiadosť o registráciu aj vtedy, ak nedosiahla stanovenú výšku obratu. Ak zdaniteľná osoba, ktorá nie je platiteľom, dane uzavrie zmluvu o združení s platiteľom dane, je povinná podať žiadosť o registráciu najneskôr do 10 dní odo dňa uzavretia zmluvy. Ak sa jeden z účastníkov združenia, ktorý podniká spoločne na základe zmluvy o združení, rozhodne registrovať pre daň pred dosiahnutím stanoveného obratu, sú povinní podať žiadosť o registráciu pre daň všetci účastníci tohto združenia k rovnakému dňu. Zdaniteľné osoby, ktoré podnikajú na základe zmluvy o združení, sú povinné spolu so žiadosťou o registráciu predložiť daňovému úradu písomnú zmluvu o združení a poveriť písomne jedného z účastníkov združenia vedením záznamov a konaním v mene združenia. Daňový úrad je povinný každú z týchto zdaniteľných osôb registrovať pre daň, vydať jej na základe žiadosti osvedčenie o registrácii pre daň a prideliť jej identifikačné číslo pre daň najneskôr do 30 dní odo dňa doručenia žiadosti o registráciu pre daň. Zdaniteľná osoba sa stane platiteľom dane, a to tým dňom, ktorý je uvedený v osvedčení o registrácii, pričom tento deň nesmie byť neskorší ako 31.deň po doručení žiadosti o registráciu pre daň. Registrácia nadobúdateľa - zdaniteľnej osoby, ktorá nie je platiteľom, alebo PO, ktorá nie je zdaniteľnou osobou a nadobúda v tuzemsku tovar z iného členského štátu Ak zdaniteľná osoba, ktorá nie je platiteľom, alebo právnická osoba, ktorá nie je zdaniteľnou osobou (napr. rozpočtová alebo príspevková organizácia), nadobúda v tuzemsku tovar z iného členského štátu, je povinná podať žiadosť o registráciu pre daň pred nadobudnutím tovaru, ktorým celková hodnota tovaru bez dane nadobudnutého z iných členských štátov dosiahne 420 000 Sk v kalendárnom roku. Žiadosť o registráciu môže podať uvedená osoba aj v prípade, že hodnota nadobúdaného tovaru nedosiahla 420 000 Sk v kalendárnom roku. Daňový úrad vydá tejto osobe osvedčenie o registrácii a pridelí jej bezodkladne identifikačné číslo pre daň, najneskôr však do 7 dní odo dňa doručenia žiadosti o registráciu pre daň. Táto osoba sa registráciou nestáva platiteľom dane. Má však povinnosť zaplatiť daň z nadobudnutého tovaru z iného členského štátu. Registrácia PO alebo FO, ktorá nadobudne podnik alebo časť podniku platiteľa Právnická alebo fyzická osoba, ktorá nadobudne v tuzemsku podnik alebo časť podniku platiteľa tvoriacu samostatnú organizačnú zložku, sa stáva platiteľom dane, a to odo dňa nadobudnutia podniku resp. jeho časti. Platiteľ je povinný oznámiť daňovému úradu skutočnosť, na základe ktorej sa stal platiteľom, do 10 dní od vzniku tejto skutočnosti. Registrácia obchodnej spoločnosti alebo družstva, ktoré sú právnym nástupcom platiteľa zaniknutého bez likvidácie Obchodná spoločnosť alebo družstvo, ktoré sú právnym nástupcom platiteľa, sa stávajú zo zákona platiteľom dane, a to odo dňa, kedy sa stali právnym nástupcom. Platiteľ je povinný oznámiť daňovému úradu skutočnosť, na základe ktorej sa stal platiteľom z uvedeného dôvodu, do 10 dní od vzniku tejto skutočnosti. Registrácia zahraničnej PO alebo FO, ktorá má sídlo alebo miesto podnikania v SR Zahraničná osoba, ktorá má v tuzemsku sídlo alebo miesto podnikania, sa registruje pre daň podľa ustanovení uvedených v § 4 ods.1 ZDPH, t.j. rovnako ako tuzemská zdaniteľná osoba uvedená v časti A /1 Registrácia tuzemských osôb. Dňom, ktorý je uvedený v osvedčení o registrácii, sa zdaniteľná osoba stane platiteľom dane. Registrácia PO alebo FO, ktorá podniká v zahraničí Ak právnická alebo fyzická osoba, ktorá nemá v tuzemsku sídlo, miesto podnikania alebo prevádzkareň, podniká v zahraničí a začne vykonávať v tuzemsku činnosť, ktorá je predmetom dane, je povinná bezodkladne podať žiadosť o registráciu pre daň Daňovému úradu Bratislava I. Povinnosť registrácie sa nevzťahuje na osobu, ktorá dodáva len
Registrácia zahraničnej osoby, ktorá dodáva tovar do tuzemska formou zásielkového predaja nezaregistrovanej osobe Zahraničná osoba, ktorá dodáva do tuzemska tovar formou zásielkového predaja osobe, ktorá nemá pridelené identifikačné číslo pre daň, je povinná podať žiadosť o registráciu pre daň Daňovému úradu Bratislava I pred dodaním tovaru do tuzemska, ak celková hodnota bez dane takto dodaného tovaru dosiahne v kalendárnom roku 1 500 000 Sk (cca 35 000 EUR). Tento limit sa nevzťahuje na tovar, ktorý podlieha spotrebnej dani a je dodávaný fyzickým osobám formou zásielkového predaja na osobnú spotrebu. Zahraničná osoba je v tomto prípade povinná podať žiadosť o registráciu pre daň Daňovému úradu Bratislava I pred dodaním tovaru. Zahraničná osoba sa môže zaregistrovať aj dobrovoľne, ak hodnota dodávaného tovaru nedosiahne uvedenú výšku obratu. Dňom uvedeným v osvedčení sa zahraničná osoba stáva platiteľom dane, pričom tento deň nesmie byť neskorší ako 31. deň po doručení žiadosti o registráciu pre daň. Odpočítanie dane pri registrácii za platiteľa dane Osoba, ktorá sa stala platiteľom (pozri vyššie uvedené prípady), môže odpočítať daň viažucu sa k majetku, ktorý nadobudla pred dňom, keď sa stala platiteľom, ak tento majetok nebol zahrnutý do daňových výdavkov v kalendárnych rokoch predchádzajúcich kalendárnemu roku, v ktorom sa stala platiteľom, okrem zásob.Vychádzajúc z ustanovenia § 55 ods.1 ZDPH zdaniteľnej osobe, ktorá sa stala platiteľom dane, vyplýva právo na oddanenie hmotného i nehmotného majetku, ktorý nadobudla pred registráciou za platiteľa dane, a ktorý použije na svoje zdaniteľné obchody ako platiteľ dane. Novela ZDPH od 1. 1. 2006 spresnila tento spôsob odpočítania dane z majetku novo registrovaného platiteľa dane, keďže v praxi sa postupovalo nejednotne pri odpočítaní dane z majetku, ktorý nie je odpisovaným majetkom. Z uvedeného dôvodu sa § 55 ods. 1 ZDPH doplnil v tom zmysle, že novo registrovaný platiteľ dane má právo na odpočítanie dane aj z toho majetku, ktorý nie je odpisovaným majetkom, avšak za predpokladu, že tento majetok nebol zahrnutý do daňových výdavkov podľa zákona o dani z príjmov v predchádzajúcich kalendárnych rokoch. Ak zdaniteľná osoba kúpila majetok v roku, v ktorom sa stane platiteľom dane, má právo odpočítať daň z tohto majetku. Ak kúpila takýto majetok v predchádzajúcich kalendárnych rokoch, nemôže si odpočítať daň uplatnenú v jeho cene. V prípade zásob sa však takéto odpočítanie dane neaplikuje. Z uvedeného ustanovenia § 55 ods.1 ZDPH je tiež zrejmé, že platiteľ dane si pri odpisovanom hmotnom majetku alebo odpisovanom nehmotnom majetku odpočíta daň v plnej výške len v prípadoch, ak kúpil tento majetok v tom istom roku ako bol registrovaný za platiteľa dane. Ak pri majetku uplatnil odpisy podľa zákona č.595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z.n.p., daň z majetku nadobudnutého pred registráciou zníži o pomernú časť zodpovedajúcu odpisom. Odpočítanie dane z nakúpených zásob evidovaných v účtovníctve ku dňu, keď sa osoba stala platiteľom, si platiteľ dane uplatní v plnom rozsahu. Keďže podmienkou pre odpočítanie dane u platiteľa dane z majetku nadobudnutého pred registráciou je, že nadobudnutý majetok použije na dodávky tovarov a služieb ako platiteľ dane, to zn., že platiteľ nemôže odpočítať daň z majetku nadobudnutého pred registráciou, ktorý použije na zdaniteľné obchody oslobodené od dane bez nároku na odpočítanie dane. Ak platiteľ dane majetok nadobudnutý pred registráciou použije na zdaniteľné obchody, pri ktorých vzniká daňová povinnosť a súčasne na zdaniteľné obchody oslobodené od dane bez nároku na odpočítanie dane, daň z majetku nadobudnutého pred registráciou prepočíta koeficientom. Predbežný koeficient platiteľ dane určí podľa § 50 ods.3 ZDPH odhadom podľa charakteru svojej činnosti so súhlasom správcu dane. Platiteľ môže odpočítať daň z titulu registrácie za platiteľa dane v rozsahu a za podmienok podľa § 49 až 51 ZDPH. To zn., že podmienkou pre vznik práva na odpočítanie dane je vznik daňovej povinnosti pri nakúpenom majetku, resp. zaplatenie dane colnému orgánu pri dovoze tovaru. Právo na odpočítanie dane si platiteľ dane môže uplatniť, ak má k dispozícii faktúru od platiteľa dane, resp. dovozný doklad potvrdený colným orgánom, v ktorom je uvedený ako príjemca alebo dovozca. Platiteľ dane si odpočíta daň z majetku nadobudnutého pred registráciou v rámci daňového priznania (riadok 21) podaného za zdaňovacie obdobie, v ktorom sú splnené podmienky na odpočítanie dane. Na záver pripomíname, že platiteľ, ktorý nie je účtovnou jednotkou, použije pri znížení odpočítateľnej dane postup ako platiteľ, ktorý je účtovnou jednotkou. V tejto súvislosti je vhodné pripomenúť, že podľa § 1 zákona č.431/2002 Z. z. o účtovníctve v z.n.p. sa za účtovnú jednotku považujú:
(Ing.Dušan Dobšovič - DUO 4/2006)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
UPLATNENIE DPH Z NEODPISOVANÉHO MAJETKU Zdaniteľná osoba sa stala platiteľom dane 1. 4. 2006 so zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac. K tomuto dňu používa podnikateľ majetok, ktorý nie je odpisovaným majetkom a ktorý nadobudol nasledovne:
Osoba, ktorá sa stala platiteľom, môže odpočítať daň viažucu sa k majetku, ktorý nadobudla pred dňom, keď sa stala platiteľom, ak tento majetok nebol zahrnutý do daňových výdavkov podľa ZDP v kalendárnych rokoch predchádzajúcich kalendárnemu roku, v ktorom sa stala platiteľom. To zn., že za zdaňovacie obdobie apríl 2006 uvedie v riadku 21 daňového priznania výšku odpočítanej dane vzťahujúcu sa k majetku, ktorý nie je odpisovaným majetkom podľa ZDP, a ktorý nadobudol iba v roku 2006 (t.j. 1 900 Sk), keďže iba tento majetok v cene vrátane DPH nie je zahrnutý v daňových výdavkoch predchádzajúcich rokov. Nie je možné si odpočítať DPH z majetku obstaraného v roku 2004 a 2005.
(Ing.Dušan Dobšovič - DUO 4/2006)
UPLATNENIE DANE PRI REGITRÁCII ZA PLATITEĽA DPH Zdaniteľná osoba sa zaregistrovala za platiteľa dane od 1. 3. 2006 s mesačným zdaňovacím obdobím. Ako platiteľ dane bude využívať na svoje zdaniteľné obchody počítač, ktorý kúpila v roku 2005 v cene bez dane 80 000 Sk, DPH 19 % 15 200 Sk. Zdaniteľná osoba si zaúčtovala do nákladov za rok 2005 odpisy tohto počítača, ktorý bol zaradený do 1. odpisovej skupiny, pričom použila rovnomerné odpisovanie. Akú výšku dane si uplatní pri registrácii za platiteľa DPH?Daň pri majetku, ktorý je podľa ZDP odpisovaným majetkom, platiteľ zníži o pomernú časť dane zodpovedajúcu odpisom. Pri rovnomernom odpisovaní v 1. odpisovej skupine je odpisovanie rozvrhnuté rovnomerne na štyri kalendárne roky, pomerná časť dane pripadajúca na kalendárny rok je 1/4 z 15 200 Sk, t.j. 3 800 Sk. V daňovom priznaní za 3/2006, v ktorom uvedená osoba splnila podmienky na odpočítanie dane, si platiteľ dane v r. 21 uvedie daň z majetku nadobudnutého pred registráciou zníženú o pomernú časť dane zodpovedajúcu odpisom vo výške 11 400 Sk (15 200 - 3 800).
(Ing.Dušan Dobšovič - DUO 4/2006)
NÁROK NA ODPOČET DPH Z DLHODOBÉHO MAJETKU OBSTARANÉHO PRED REGISTRÁCIOU ZA PLATITEĽA DPH Daňovník v decembri roku 2005, kedy nebol platiteľom DPH, obstaral dlhodobý hmotný majetok, ktorého vstupná cena predstavovala 238 000 Sk, z čoho základ dane predstavoval 200 000 Sk a DPH 38 000 Sk? Uvedený majetok zaradil do 2. odpisovej skupiny a začal ho odpisovať rovnomerným spôsobom odpisovania podľa zákona o dani z príjmov. V priebehu marca roku 2006 vstúpil tento daňovník do združenia fyzických osôb (§ 829 a nasl. Občianskeho zákonníka), čím zároveň došlo k registrácii spomínaného daňovníka za platiteľa DPH. Ako si daňovník uplatní nárok na odpočet DPH z predmetného dlhodobého hmotného majetku?Daňovník sa v zmysle § 4 ods.2 ZDPH zaregistroval za platiteľa DPH. Vychádzajúc z § 55 tohto zákona je platiteľ DPH oprávnený odpočítať daň viažucu sa k majetku nadobudnutom pred dňom, keď sa stal platiteľom, pričom ak ide o odpisovaný majetok, túto daň platiteľ zníži o pomernú časť dane zodpovedajúcu uplatneným odpisom. ROK 2005 Daňovník si kúpou obstaral majetok v obstarávacej cene 238 000 Sk. Táto hodnota pre neho v tom čase predstavovala v zmysle § 25 ods. 5 písm. a)zákona o dani z príjmov vstupnú cenu na účely uplatňovania daňových odpisov, keďže nebol registrovaným platiteľom dane z pridanej hodnoty. To zn., že majetok zaradil na účely odpisovania do 2.odpisovej skupiny v hodnote 238 000 Sk. Za rok 2005 uplatnil pri rovnomernom spôsobe odpisovania odpis vo výške 39 667 Sk (t.j.1/6 z 238 000 Sk).To zn., že zostatková cena nadobudla po uplatnení odpisu hodnotu 198 333 Sk (t.j.238 000 - 39 667). Z toho časť DPH, ktorá bola uplatnená do daňových výdavkov prostredníctvom odpisu, bola vo výške 6 334 Sk (t.j. 1/6 z 38 000). ROK 2006 V roku 2006 dochádza k vráteniu časti DPH vo výške 31 666 Sk (t.j. 38 000 - 6 334, resp.19 %z 198 333/1,19), takže vo výške pôvodnej plnej hodnoty DPH poníženej o časť DPH, ktorá bola prostredníctvom odpisu v prvom roku odpisovania uplatnená do daňových výdavkov. Po tomto uplatnení odpočítania DPH pri registrácii za platiteľa treba vychádzať z ustanovenia § 17 ods.3 písm. d)bod 1 zákona o dani z príjmov, na základe ktorého sa do základu dane nezahŕňa daň z pridanej hodnoty, na ktorú si platiteľ dane z pridanej hodnoty uplatnil nárok na odpočet pri registrácii podľa ZDPH, pričom o túto daň je daňovník povinný znížiť vstupnú cenu hmotného majetku a nehmotného majetku. To zn., že pre ďalšie odpisovanie je potrebné znížiť o uplatnenú DPH vstupnú cenu hmotného majetku. (Ing.Dušan Dobšovič - DUO 4/2006)
UPLATNENIE DPH ZA VYKONANÉ STAVEBNÉ PRÁCE PRED REGISTRÁCIOU ZA PLATITEĽA DANE Spoločnosť s r.o. si na základe zmluvy o dielo objednala u stavebnej spoločnosti zhotovenie stavby v termíne od 1. 1. 2006 do 31. 12. 2006. Od 1. 4. 2006 sa spoločnosť s r.o. zaregistrovala za platiteľa dane. Stavebné práce fakturované stavebnou spoločnosťou účtovala na účet 042 - Obstaranie dlhodobého hmotného majetku. Môže si odpočítať DPH z dovtedy vykonaných prác?Ak zdaniteľná osoba pred registráciou za platiteľa dane obstarávala dlhodobý hmotný majetok, po registrácii za platiteľa dane má právo na odpočítanie dane z obstarávaného dlhodobého hmotného majetku účtovaného v sústave podvojného účtovníctva na účte 042 -Obstaranie dlhodobého hmotného majetku po splnení podmienok § 49 až 51 ZDPH, keďže na účte 042 sa účtuje obstarávaný dlhodobý hmotný majetok a jeho technické zhodnotenie do času jeho uvedenia do užívania vrátane nákladov súvisiacich s jeho obstaraním. Spoločnosť s r.o. ako platiteľ dane má právo na odpočítanie dane viažucej sa k cene stavebných prác, ktoré sú súčasťou obstarávacej ceny stavby, zaúčtovaných na účte 042 po splnení podmienok § 49 až 51 ZDPH.
(Ing.Dušan Dobšovič - DUO 4/2006)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
* Žiadny problém nie je tak malý, aby vám nemohol prerásť cez hlavu. * Aj to najväčšie zlo má svoj malý začiatok, nad ktorým vždy pohŕdavo mávnete rukou. * Riešenie problému obvykle spočíva v nájdení riešenia, ale to je vždy problém. * Dĺžka rozhovoru o probléme je v obrátenom pomere k jeho zložitosti.
(Murphyho zákony ´02)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ZODPOVEDNOSŤ ZAMESTNÁVATEĽA ZA ŠKODU Dôležitou funkciou zodpovednosti za škodu je jej preventívna funkcia. V záujme prevencie škôd v pracovno-právnych vzťahoch Zákonník práce v súvislosti so zodpovednosťou za škodu ustanovuje niektoré povinnosti zamestnávateľom, aby sa predišlo vzniku škôd na zdraví a na majetku.Povinnosti zamestnávateľa pri predchádzaní vzniku škôd K najdôležitejším povinnostiam zamestnávateľa patrí povinnosť zabezpečovať zamestnancom také pracovné podmienky, aby mohli riadne plniť svoje pracovné úlohy bez ohrozenia života, zdravia a majetku. Ak zamestnávateľ zistí nedostatky v pracovných podmienkach zamestnancov, je povinný urobiť opatrenia na ich odstránenie. Kvalitu pracovných a životných podmienok zamestnancov zabezpečuje tým, že zlepšuje kultúru práce a pracovného prostredia. Stará sa o vzhľad a úpravu pracovísk, sociálnych zariadení a zariadení na osobnú hygienu. Zriaďuje, udržiava a zvyšuje úroveň sociálnych zariadení a zariadení na osobnú hygienu. Podrobnejšie požiadavky na hygienické zariadenia a sociálne zariadenia upravujú osobitné predpisy [napr. Úprava Z-1629/1978-B/3-O6 zo l998 Hygienické požiadavky na pracovné prostredie (čiastka č. 20/1978 Zb. )].Zamestnávateľ je oprávnený vykonávať v nevyhnutnom rozsahu kontrolu vecí, ktoré zamestnanci vnášajú na pracovisko alebo odnášajú z pracoviska. Vzhľadom na to, aby sa objasnilo, čo bude zamestnávateľ považovať za nevyhnutný rozsah, zamestnávateľ by mal podrobnosti realizácie uvedeného oprávnenia a podrobnejšie podmienky výkonu kontroly zakotviť v pracovnom poriadku. V pracovnom poriadku by mali byť aj konkretizované osoby s uvedením ich funkcií, ktoré budú oprávnené túto kontrolu vykonávať. Zamestnávateľ môže kontrolu vecí, ktoré zamestnanci prinášajú na pracovisko alebo odnášajú z pracoviska realizovať aj prostredníctvom bezpečnostných služieb. Pri kontrole vecí musia byť dodržané predpisy o ochrane osobnej slobody a nesmie byť ponižovaná ľudská dôstojnosť. Ochrana osobnej slobody je ústavným právom. Ústava SR nepripúšťa svojvoľné protiprávne zásahy do súkromia, ani zásahy do cti občanov. Podľa článku 19 Ústavy SR každý má právo na zachovanie ľudskej dôstojnosti, osobnej cti, dobrej povesti a na ochranu mena. Podľa § 11 Občianskeho zákonníka má fyzická osoba právo na ochranu svojej osobnosti, hlavne života a zdravia, občianskej cti a ľudskej dôstojnosti, ako i súkromia, svojho mena a prejavov osobnej povahy. Zodpovednosť zamestnávateľa za škodu je založená na objektívnom princípe, to zn., že sa nevyžaduje zavinenie zo strany zamestnávateľa. Predpoklady, ktoré preukazuje zamestnanec sú protiprávny úkon (škodná udalosť), škoda a príčinná súvislosť medzi nimi. Zodpovednosť zamestnávateľa za škodu rozdeľujeme:
Všeobecná zodpovednosť zamestnávateľa za škodu Ustanovenia Zákonníka práce, ktoré upravujú všeobecnú zodpovednosť zamestnávateľa za škodu možno použiť len v tých prípadoch, keď nie sú dané podmienky na zodpovednosť zamestnávateľa v osobitných prípadoch.Všeobecná zodpovednosť zamestnávateľa je zodpovednosť vylučujúca akúkoľvek subjektívnu kategóriu v zodpovednostnom právnom vzťahu, ktorá by charakterizovala osobu zodpovedného subjektu. Zamestnávateľ zodpovedá aj za také porušenie svojich povinností, ktoré vznikli bez subjektívneho zavinenia jeho zamestnancov, prakticky zodpovedá za škodu spôsobenú zamestnancovi za podmienok ustanovených v § 192 ods. 1, 2 Zákonníka práce, pretože Zákonník práce nepripúšťa exkulpáciu zamestnávateľa, ako je to podľa Občianskeho zákonníka, ani liberáciu, ako je to podľa § 196 Zákonníka práce. Ide tu o druh zodpovednosti za škodu založenú samotným porušením právnej povinnosti alebo úmyselným konaním proti dobrým mravom za podmienok ustanovených v § 192 Zákonníka práce. Táto široko vymedzená zodpovednosť zamestnávateľa za škodu vzniknutú zamestnancovi, tak ako ju ustanovuje § 192 Zákonníka práce, je však modifikovaná § 218 Zákonníka práce, podľa ktorého, ak zamestnávateľ dokáže, že škodu zavinil aj poškodený zamestnanec, jeho zodpovednosť sa pomerne obmedzí. Nejde tu o dôvod, ktorý umožňuje zbaviť sa zodpovednosti, ale ide len o spoluzodpovednosť poškodeného za zavinené protiprávne konanie, ktoré je v príčinnej súvislosti so vzniknutou škodou. Zamestnávateľ zodpovedá zamestnancovi za škodu
Cesta do zamestnania a späť je cesta z bydliska (ubytovania)zamestnanca do miesta vstupu do objektu zamestnávateľa alebo na iné miesto určené na plnenie pracovných úloh a späť. Ak ide o zamestnávateľa v poľnohospodárstve, lesníctve a stavebníctve, je to aj cesta z bydliska na určené zhromaždisko a späť. Cesta z obce bydliska zamestnanca na pracovisko alebo do miesta ubytovania v inej obci, ktorá je cieľom pracovnej cesty, ak nie je súčasne obcou jeho pravidelného pracoviska, a späť sa posudzuje ako potrebný úkon pred začiatkom práce alebo po jej skončení.
V pracovnoprávnych vzťahoch robí právne úkony za zamestnávateľa, ktorý je právnická osoba, štatutárny orgán, zamestnávateľ, ktorý je fyzická osoba, koná osobne. Namiesto nich môžu robiť právne úkony aj nimi poverení zamestnanci. Iní zamestnanci zamestnávateľa, najmä vedúci jeho organizačných útvarov, sú oprávnení ako orgány zamestnávateľa robiť v mene zamestnávateľa právne úkony vyplývajúce z ich funkcií určených organizačnými predpismi. Zamestnávateľ môže písomne poveriť ďalších svojich zamestnancov, aby robili určité právne úkony v pracovnoprávnych vzťahoch v jeho mene. V písomnom poverení musí byť uvedený rozsah oprávnenia povereného zamestnanca. Vedúci zamestnanci zamestnávateľa, ktorými sú jeho orgány, ako aj jeho ďalší zamestnanci, ktorí sú poverení vedením na jednotlivých stupňoch riadenia zamestnávateľa, sú oprávnení určovať a ukladať podriadeným zamestnancom zamestnávateľa pracovné úlohy, organizovať, riadiť a kontrolovať ich prácu a dávať im na ten účel záväzné pokyny. Zodpovednosť zamestnávateľa je vylúčená za škodu, ktorá vznikla zamestnancovi na motorovom vozidle, vlastnom náradí, vlastnom zariadení a vlastných predmetoch potrebných na výkon práce, ktoré zamestnanec použil pri plnení pracovných úloh alebo v priamej súvislosti s plnením pracovných úloh bez písomného súhlasu zamestnávateľa. Osobitná zodpovednosť zamestnávateľa za škodu Ustanovenie § 151 ods. 3 Zákonníka práce všeobecne ukladá zamestnávateľovi povinnosť zaistiť bezpečnú úschovu najmä zvrškov a osobných predmetov, ktoré zamestnanci obvykle nosia do zamestnania, ako aj obvyklých dopravných prostriedkov (napr. bicykle, motocykle), ak ich zamestnanci používajú na cestu do zamestnania a späť, s výnimkou motorových vozidiel. Túto povinnosť má aj voči všetkým ostatným osobám, ak sú pre neho činné na pracoviskách. Na zamestnancov sa vzťahuje ustanovenie § 193 Zákonníka práce, na ostatné osoby § 192 Zákonníka práce. Ustanovenie o zodpovednosti zamestnávateľa za škody na odložených veciach zamestnanca sledujú zvýšenú ochranu vecí, ktoré zamestnanci obvykle nosia do zamestnania, obvyklých dopravných prostriedkov. Nevyhnutným predpokladom zodpovednosti je, že k odloženiu týchto vecí došlo pri plnení pracovných úloh alebo v priamej súvislosti s plnením pracovných úloh u zamestnávateľa, s ktorým je zamestnanec v pracovnoprávnom vzťahu. Z hľadiska rozsahu zodpovednosti zamestnávateľa za škodu na odložených veciach Zákonník práce diferencuje výšku zodpovednosti zamestnávateľa v závislosti od toho či ide: Ustanovenie § 193 ods. 2 Zákonníka práce viaže existenciu nároku na náhradu škody na odložených veciach za predpokladu, že zamestnanec o škode upovedomil zamestnávateľa bez zbytočného odkladu, najneskôr v lehote 15 dní odo dňa, kedy sa o škode dozvedel. Ide o prekluzívnu lehotu, ktorej uplynutím nárok na náhradu škody na odložených veciach zaniká. To zn., že keby zamestnanec v tejto lehote zamestnávateľa o škode neupovedomil, nárok na náhradu škody zaniká. Táto lehota je ustanovená preto, že po dlhšom časovom odstupe je veľmi ťažké zisťovať a preukazovať dôvody vzniku škody a okolnosti, za ktorých ku škode došlo. Uvedenou lehotou sa tiež sleduje, aby prípadný páchateľ bol zistený čo najskôr. Povinnosť zamestnanca upovedomiť zamestnávateľa o škode je splnená, len čo zamestnanec písomne o škode upovedomil ktoréhokoľvek zo svojich vedúcich zamestnancov. Ak neboli splnené podmienky zodpovednosti zamestnávateľa za škodu na odložených veciach zamestnanca podľa ustanovenia § 193 Zákonníka práce, je treba posúdiť zodpovednosť zamestnávateľa ešte podľa ustanovenia § 192 Zákonníka práce (všeobecná zodpovednosť zamestnávateľa). Zodpovednosť zamestnávateľa pri odvracaní škody Podľa § 178 ods. 2 Zákonníka práce ak hrozí škoda, zamestnanec je povinný na ňu upozorniť vedúceho zamestnanca. Ak je na odvrátenie škody hroziacej zamestnávateľovi neodkladne potrebný zákrok, je povinný zakročiť. Túto povinnosť nemá, ak mu v tom bránia dôležité okolnosti, alebo ak by tým vystavil vážnemu ohrozeniu seba alebo ostatných zamestnancov alebo blízke osoby. Ak zamestnanec zistí, že nemá utvorené potrebné pracovné podmienky, je povinný oznámiť to vedúcemu zamestnancovi.Ak zamestnanec pri odvracaní škody hroziacej zamestnávateľovi (pri zakročovacej povinnosti) utrpel vecnú škodu, má voči zamestnávateľovi nárok na jej náhradu, ako aj na náhradu účelne vynaložených nákladov. Podmienkou však je, že zamestnanec nebezpečenstvo sám úmyselne nevyvolal a že si pri odvracaní hroziacej škody počínal spôsobom, ktorý bol primeraný okolnostiam. Primeranosť zákroku zamestnanca treba posudzovať podľa okolností konkrétneho prípadu, pokiaľ ide hlavne o doterajšie skúsenosti zamestnanca, jeho kvalifikáciu. Nárok na náhradu vecnej škody, ako i na náhradu účelne vynaložených nákladov má aj zamestnanec, ktorý odvracal nebezpečenstvo hroziace životu alebo zdraviu, ak by za škodu zodpovedal zamestnávateľ. Týmto je zabezpečené, aby zamestnancovi, ktorý koná v záujme zamestnávateľa, bola škoda, ktorú pritom utrpí, uhradená. Ak zamestnanec pri odvracaní hroziacej škody utrpí škodu na zdraví, posudzuje sa táto škoda ako pracovný úraz. Zamestnávateľ má povinnosť nahradiť zamestnancovi skutočnú škodu, a to zásadne v peniazoch, pričom má možnosť nahradiť ju aj uvedením do predchádzajúceho stavu. Pre určenie výšky škody sa vychádza z ceny veci v čase jej poškodenia. Ak zamestnávateľ preukáže, že škodu zavinil aj poškodený zamestnanec, jeho zodpovednosť sa pomerne obmedzí. Zamestnávateľ, ktorý nahradil poškodenému škodu, má nárok na náhradu voči tomu, kto poškodenému za takú škodu zodpovedá podľa osobitného predpisu (napr. podľa Občianskeho zákonníka). Nárok na náhradu má zamestnávateľ v takom rozsahu, ktorý zodpovedá miere zodpovednosti voči poškodenému, ak vopred nebolo dohodnuté inak. Zodpovednosť zamestnávateľa za škodu pri dohodách o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru Zamestnávateľ zodpovedá zamestnancovi za škodu, ktorú utrpel pri výkone práce podľa uzatvorenej dohody alebo v priamej súvislosti s ním, rovnako ako zamestnancovi v pracovnom pomere. Rodinným príslušníkom zodpovedá podľa osobitného predpisu, t. j. podľa Občianskeho zákonníka.Zodpovednosť za škodu v niektorých osobitných prípadoch V osobitných prípadoch je upravená zodpovednosť za škodu podľa pracovnoprávnych predpisov aj keď ide o fyzické osoby, ktoré utrpeli škodu alebo spôsobili škodu a ktoré nie sú zamestnancami podľa Zákonníka práce. Zákonník práce určuje subjekt, ktorý je zodpovedným subjektom zodpovednosti za škodu v týchto osobitných prípadoch.Žiak strednej školy, odborného učilišťa alebo učilišťa alebo študent vysokej školy zodpovedá škole alebo zamestnávateľovi za škodu, ktorú mu spôsobil pri teoretickom vyučovaní alebo praktickom vyučovaní a pri výchove mimo vyučovania, alebo v priamej súvislosti s nimi. Za škodu, ktorá vznikla žiakovi základnej školy, základnej umeleckej školy, špeciálnej základnej školy, pomocnej školy a osobitnej školy pri vyučovaní, pri výchove mimo vyučovania a pri výchove žiaka v školskom zariadení alebo v priamej súvislosti s nimi, zodpovedá príslušná škola alebo zriaďovateľ. Za škodu, ktorá vznikla žiakovi strednej školy alebo odborného učilišťa a učilišťa pri teoretickom vyučovaní, pri praktickom vyučovaní, pri výchove mimo vyučovania a pri výchove žiaka v školskom zariadení alebo v priamej súvislosti s nimi, zodpovedá žiakovi:
Občanovi so zmenenou pracovnou schopnosťou, ktorý nie je v pracovnom pomere a ktorého príprava na povolanie (činnosť)sa vykonáva podľa osobitných predpisov, zodpovedá za škodu vzniknutú pri tejto príprave ten zamestnávateľ, u ktorého sa príprava na povolanie vykonáva.
(JUDr. Jana Kováčová - DUO 4/2006)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
NOVÉ ZO ZBIERKY ZÁKONOV SLOVENSKEJ REPUBLIKY ČIASTKA 71 UVEREJNENÁ 14.4.2006190. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o technických požiadavkách na brzdové zariadenia určitých kategórií motorových vozidiel a ich prípojných vozidiel 191. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o technických požiadavkách na mechanizmus riadenia motorových vozidiel pri náraze 192. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o technických požiadavkách na sedadlo vodiča poľnohospodárskych kolesových traktorov a lesných kolesových traktorov 193. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o technických požiadavkách na maximálnu konštrukčnú rýchlosť, maximálny krútiaci moment a maximálny čistý výkon motora dvojkolesových motorových vozidiel a trojkolesových motorových vozidiel 194. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o technických požiadavkách na brzdenie dvojkolesových motorových vozidiel a trojkolesových motorových vozidiel ČIASTKA 72 UVEREJNENÁ 14.4.2006 195. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o technických požiadavkách na pneumatiky motorových vozidiel a ich prípojných vozidiel a na ich montáž 196. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o technických požiadavkách na hmotnosti a rozmery motorových vozidiel kategórie M1 197. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o technických požiadavkách na vonkajšie výčnelky zadného dielu kabíny vozidiel kategórie N 198. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o technických požiadavkách na hlavové opierky sedadiel motorových vozidiel 199. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o technických požiadavkách na montáž zariadení na osvetlenie a svetelnú signalizáciu poľnohospodárskych kolesových traktorov a lesných kolesových traktorov 200. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o opatreniach proti emisiám znečisťujúcich látok z dieselových motorov poľnohospodárskych kolesových traktorov a lesných kolesových traktorov ČIASTKA 73 UVEREJNENÁ 14.4.2006 201. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o technických požiadavkách na bezpečnostné pásy a zadržiavacie systémy motorových vozidiel 202. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o technických požiadavkách na sedadlá, ich ukotvenia a hlavové opierky motorových vozidiel 203. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o technických požiadavkách na vozidlá používané na prepravu cestujúcich, v ktorých sa nachádza viac ako osem sedadiel okrem sedadla pre vodiča 204. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o technických požiadavkách na kotvové úchytky bezpečnostných pásov motorových vozidiel ČIASTKA 74 UVEREJNENÁ 14.4.2006 205. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o technických požiadavkách na mechanické spojovacie zariadenia motorových vozidiel a ich prípojných vozidiel a o ich pripevnení k takým vozidlám 206. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o technických požiadavkách na tachometre dvojkolesových motorových vozidiel a trojkolesových motorových vozidiel 207. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o technických požiadavkách na riadenie poľnohospodárskych kolesových traktorov a lesných kolesových traktorov 208. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 47/2005 Z. z. o požiadavkách na zdravie zvierat pri premiestňovaní oviec a kôz a pri obchode s členskými štátmi 209. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 397/2005 Z. z., ktorým sa vyhlasujú medzinárodné sankcie zabezpečujúce medzinárodný mier a bezpečnosť ČIASTKA 75 UVEREJNENÁ 14.4.2006 210. Ústavný zákon, ktorým sa mení a dopĺňa Ústava Slovenskej republiky č. 460/1992 Zb. v znení neskorších predpisov 211. Zákon, ktorým sa dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov 212. Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa mení a dopĺňa výnos Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky z 26. októbra 2005 č. 22160/2005-SL, ktorým sa ustanovuje spôsob určenia výšky preddavku pre poskytovateľa záchrannej zdravotnej služby ČIASTKA 76 UVEREJNENÁ 20.4.2006 213. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 594/2003 Z. z. o kolektívnom investovaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o cenných papieroch) v znení neskorších predpisov 214. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 483/2001 Z. z. o bankách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov 215. Zákon o odškodňovaní osôb poškodených násilnými trestnými činmi 216. Oznámenie Ministerstva obrany Slovenskej republiky o vydaní výnosu o organizácii a riadení hasičských jednotiek ozbrojených síl Slovenskej republiky a o vykonávaní požiarneho dozoru vo vojenských objektoch ČIASTKA 77 UVEREJNENÁ 20.4.2006 217. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 104/2004 Z. z. o spotrebnej dani z vína v znení neskorších predpisov 218. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 107/2004 Z. z. o spotrebnej dani z piva v znení neskorších predpisov 219. Zákon o protikomunistickom odboji 220. Oznámenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o uložení kolektívnych zmlúv vyššieho stupňa a dodatkov ku kolektívnym zmluvám vyššieho stupňa ČIASTKA 78 UVEREJNENÁ 21.4.2006 221. Zákon o výkone väzby 222. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 401/1990 Zb. o meste Košice v znení neskorších predpisov ČIASTKA 79 UVEREJNENÁ 21.4.2006 223. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja v znení zákona č. 667/2004 Z. z. 224. Zákon o občianskych preukazoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov 225. Vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky č. 67/2002 Z. z., ktorou sa vydáva zoznam vybraných chemických látok a vybraných chemických prípravkov, ktorých uvedenie na trh a používanie je obmedzené alebo zakázané v znení neskorších predpisov 226. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Viedenského dohovoru o ochrane ozónovej vrstvy ČIASTKA 80 UVEREJNENÁ 22.4.2006 227. Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 225/2004 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona Národnej rady Slovenskej republiky o premávke na pozemných komunikáciách v znení neskorších predpisov ČIASTKA 81 UVEREJNENÁ 22.4.2006 228. Opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovuje suma všeobecného vymeriavacieho základu za kalendárny rok 2005 229. Opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovuje percento zvýšenia dôchodkovej dávky v roku 2006 230. Oznámenie Ministerstva školstva Slovenskej republiky o vydaní výnosu o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva školstva Slovenskej republiky ČIASTKA 82 UVEREJNENÁ 22.4.2006 231. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 312/2001 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov ČIASTKA 83 UVEREJNENÁ 25.4.2006 232. Vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky o vyznačovaní ťažby dreva, označovaní vyťaženého dreva a dokladoch o pôvode dreva 233. Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 227/2004 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 199/2004 Z. z. Colný zákon a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 234. Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa vyhlasuje Chránené vtáčie územie Sysľovské polia 235. Oznámenie Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa mení a dopĺňa výnos Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky z 15. novembra 2004 č. 2424/M-2004 o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky v znení výnosu Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky z 30. septembra 2005 č. 2085/M-2005 236. Oznámenie Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa mení a dopĺňa výnos Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky z 27. marca 2002 č. 2/2002 na vykonanie zákona č. 163/2001 Z. z. o chemických látkach a chemických prípravkoch v znení výnosu Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky zo 4. mája 2005 č. 2/2005 237. Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa ustanovujú vzorové špecializačné študijné programy a vzorové certifikačné študijné programy Redakčné oznámenie o oprave chyby vo vyhláške Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 132/2006 Z. z. ČIASTKA 84 UVEREJNENÁ 26.4.2006 238. Zákon o Národnom jadrovom fonde na vyraďovanie jadrových zariadení a na nakladanie s vyhoretým jadrovým palivom a rádioaktívnymi odpadmi (zákon o jadrovom fonde) a o zmene a doplnení niektorých zákonov ČIASTKA 85 UVEREJNENÁ 27.4.2006 239. Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o podrobnostiach o vykazovaní preddavkov na poistné na verejné zdravotné poistenie, o ročnom zúčtovaní poistného a povinnostiach pri ročnom zúčtovaní poistného a o vzoroch tlačív ročného zúčtovania poistného na verejné zdravotné poistenie ČIASTKA 86 UVEREJNENÁ 27.4.2006 240. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 82/1994 Z. z. o štátnych hmotných rezervách v znení neskorších predpisov a dopĺňa zákon č. 170/2001 Z. z. o núdzových zásobách ropy a ropných výrobkov a o riešení stavu ropnej núdze 241. Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa mení opatrenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky z 30. decembra 2003 č. 07045/2003-OAP, ktorým sa ustanovuje rozsah regulácie cien v oblasti zdravotníctva v znení neskorších predpisov 242. Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa ustanovuje výška náhrady za bolesť a výška náhrady za sťaženie spoločenského uplatnenia pre rok 2006 Redakčné oznámenie o oprave chyby vo vyhláške Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky č. 645/2005 Z. z. ČIASTKA 87 UVEREJNENÁ 28.4.2006 243. Oznámenie Ministerstva vnútra Slovenskej republiky o vydaní výnosu o podrobnostiach o výberovom konaní, prijímacom konaní a o rekondičnom pobyte v Hasičskom a záchrannom zbore Redakčné oznámenie o oprave tlačovej chyby v nariadení vlády Slovenskej republiky č. 197/2006 Z. z. ČIASTKA 88 UVEREJNENÁ 29.4.2006 244. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 164/2004 Z. z., ktorým sa vykonáva registrácia odrôd poľnohospodárskych plodín 245. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 199/2005 Z. z. o ochranných opatreniach proti zavlečeniu a rozširovaniu organizmov škodlivých pre rastliny alebo rastlinné produkty 246. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o minimálnom množstve pohonných látok vyrobených z obnoviteľných zdrojov v motorových benzínoch a motorovej nafte uvádzaných na trh Slovenskej republiky
(Zdroj: Zbierka zákonov SR)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(Zdroj: Národná banka Slovenska)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Máj 2006 2. 5. utorok
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poradca - formát A5 Mesačník nielen pre podnikateľov č. 10/2006 (vyšlo 20. 3. 2006)
č. 3/2006
č. 3-4/2006
Odvody poistného od 1. 1. 2006 - ako samostatná príloha č. 3/2006
Odborný dvojfarebný časopis pre daňovú, účtovnú a mzdovú prax. Články sú doplnené o citácie zákonov vo farebnom poli. č. 4/2006
Úplné znenia zákonov určených pre širokú verejnosť
Úplné znenia aktualizovaných zákonov uverejnených v zborníkoch Zákony I. - VI. I/2 (vyšlo 31. 3. 2006)
Predsúdne konanie (XI/2005) Táto publikácia si dala za cieľ podrobne rozviesť všetky činnosti práce prokurátora, vyšetrovateľa ako aj policajného orgánu v prípravnom konaní, od prijatia trestného oznámenia, jeho právneho posúdenia a rozhodnutia o ňom pred začatím trestného stíhania postupom podľa § 197 ako aj činnosť týchto orgánov postupom podľa § 199 ods. 1 ( začatím trestného stíhania), ktorým úkonom sa začína prípravné konanie, až po úkony, ktorými sa prípravné konanie ukončuje. Vzhľadom k podrobnému komentovaniu jednotlivých ustanovení týkajúcich sa celého predsúdneho konania, publikácia je predovšetkým určená prokurátorom, vyšetrovateľom, policajným orgánom, ale aj sudcom pre prípravné konanie, advokátom aj študentom právnickej fakulty. Daňové výdavky od A do Z - formát A5 Dobšovič a kol. Uplatňovanie daňových výdavkov je neustále predmetom diskusií nielen v radoch odborníkov, ale najmä samotných podnikateľov, a to najmä z dôvodu ich vplyvu na určenie základu dane. V tejto publikácii sú daňové výdavky spracované formou výkladového slovníka s odkazom na súvisiace právne predpisy. PRIPRAVUJEME - z obsahu vyberáme: Poradca
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stručný návod na vyplnenie objednávky
Ceny sú uvedené bez DPH a distribučných nákladov, pokiaľ nie je priamo pri cene uvedené inak.
Všetky uvedené publikácie si môžete objednať aj telefonicky, faxom alebo na našich www stránkach (pozri rubriku kontakty).
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Copyright (c) Poradca s.r.o., 2002 - 2006 |