|
Posudzovanie zásob v daňových výdavkoch v JÚ
V peňažnom denníku sa neúčtujú operácie charakteru predpisu platieb, vystavených a prijatých
faktúr a pod. Čo sa týka poskytnutých preddavkov na obstaranie zásob u daňovníka účtujúceho
v sústave jednoduchého účtovníctva bude základ dane z príjmov ovplyvnený poskytnutým
preddavkom na obstaranie zásob v tom zdaňovacom období a v takej výške, v ktorej bol zaplatený.
To znamená, že pri nákupe zásob (materiálu, tovaru,...) u daňovníka účtujúceho v sústave
jednoduchého účtovníctva je potrebné v momente platby za tieto zásoby zaúčtovať výdavok
na ich obstaranie ako výdavok na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov v druhovom
členení „zásoby“. Týmto spôsobom bude výdavok na nákup zásob ovplyvňovať hospodársky
výsledok a teda aj základ dane z príjmov v tom zdaňovacom období, v ktorom bola skutočná
úhrada za obstarávané zásoby realizovaná. V praxi sa však možno častokrát stretnúť s prípadmi,
keď daňovník účtuje v sústave jednoduchého účtovníctva obstaraný materiál medzi výdavky na
dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov v druhovom členení „nákup materiálu“ resp. počnúc
1. januárom 2013 do stĺpca „zásoby“, avšak tieto sú použité v konečnom dôsledku na výstavbu
dlhodobého hmotného majetku, resp. na technické zhodnotenie dlhodobého hmotného majetku.
V takýchto prípadoch je potrebné v rámci uzávierkových operácií výdavky na obstaranie
materiálu, ktorý bol použitý na výstavbu resp. technické zhodnotenie dlhodobého hmotného
majetku stornovať, a zahrnúť ich medzi výdavky, ktoré nesmú ovplyvniť základ dane z príjmov.
Darovanie zásob
V prípade, ak daňovník daruje určitý objem svojich zásob – bez ohľadu na to, komu a na aký
účel – bude musieť v rámci uzávierkových operácií realizovať účtovnú operáciu vo forme storna
výdavkov, nakoľko tieto zásoby boli v priebehu účtovného obdobia zaúčtované ako daňové
výdavky. To znamená, že v peňažnom denníku sa príslušnom druhovom členení, tj. v stĺpci
daňových výdavkov, v ktorom bol pôvodný nákup zásob zaúčtovaný, zapíše mínusovým
znamienkom hodnota darovaných zásob, čím sa z daňových výdavkov vyjmú zásoby, ktoré
neboli použité na dosiahnutie, zabezpečenie resp. udržanie zdaniteľných príjmov a o túto sumu
sa zvýši základ dane. Interný účtovný doklad je potrebné doložiť zoznamom zásob, ktoré boli
darované, s vyčíslením ich obstarávacej ceny.
Zásoby a škoda
Nakoľko pojem „škoda“ sa v rámci postupov účtovania v JÚ nevyskytuje, je potrebné pri
definovaní tohto pojmu vychádzať zo zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z.n.p. (ďalej iba
„zákon o účtovníctve“), ktorý v rámci ustanovenia § 26 ods. 6 definuje škodu ako neodstrániteľné
poškodenie, zničenie, odcudzenie alebo stratu majetku. Účtovné úpravy týkajúce sa danej oblasti sa pritom
realizujú v rámci uzatvárania účtovných kníh v JÚ v zmysle § 8 ods. 4 postupov účtovania v JÚ.
Živelná pohroma (t. z. zemetrasenie, povodeň, krupobitie, lavína alebo blesk) s vplyvom
škody na zásobách sa táto škoda uvedie ako úbytok v knihe zásob (resp. na skladových kartách).
Nakoľko zničené zásoby vo všeobecnosti už nemôžu slúžiť účelu podľa § 2 písm. i) zákona o dani
z príjmov (t. j. na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie zdaniteľných príjmov), mali by sa v rámci
uzávierkových operácií stornovať výdavky vo výške obstarávacej ceny zničených zásob. Keďže
škoda preukázateľne vzniknutá v dôsledku živelnej pohromy je v zmysle § 19 ods. 3 písm. g) bodu
1 zákona o dani z príjmov uznaným daňovým výdavkom v plnej výške, táto situácia sa v rámci
jednoduchého účtovníctva rieši tak, že účtovná jednotka neupravuje (neznižuje) pri uzávierke
výdavky o hodnotu zničených zásob v obstarávacích cenách. Uvedené platí bez ohľadu na to, či je
v súvislosti s takouto škodovou udalosťou prijímaná náhrada alebo nie. Ak náhrada prijímaná je
(poistné plnenie z poisťovne), táto sa zaúčtuje v rámci peňažného denníka ako príjem zahrnovaný
do základu dane z príjmov v stĺpci „Ostatné príjmy“. Uvedený spôsob účtovania platí aj v prípade,
že účtovná jednotka si uplatnila výdavky na obstaranie zásob v jednom zdaňovacom období a ku
škode došlo až v nasledujúcom období.
Škoda spôsobená neznámym páchateľom
V škody spôsobenej na zásobách neznámym páchateľom sa škoda zapíše ako úbytok v knihe
zásob (resp. na skladových kartách). Z daňového hľadiska nie je možné prípad škody spôsobenej
neznámym páchateľom uzavrieť v tom roku, v ktorom vznikol. V rámci uzávierkových operácií je
potrebné výdavky vo výške obstarávacej ceny chýbajúcich zásob na konci roka, v ktorom k škode
došlo, stornovať, nakoľko sa nepoužijú na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie zdaniteľných
príjmov [§ 2 písm. i) zákona o dani z príjmov]. Potom môžu nastať nasledujúce situácie:
- buď sa páchateľ nezistí (čo sa preukáže potvrdením od orgánov polície) a teda poškodený môže
túto tzv. nezavinenú škodu [§ 19 ods. 3 písm. g) bod 2 zákona o dani z príjmov] uplatniť znížením
základu dane z príjmov v zdaňovacom období, v ktorom nadobudne predmetná ujma na zásobách
charakter nezavinenej škody prostredníctvom potvrdenia polície,
- páchateľ sa nájde, potom je potrebné postupovať v zmysle § 21 ods. 2 písm. e) zákona o dani z
príjmov, nakoľko pôjde o tzv. zavinenú škodu.
Vo všeobecnosti teda môže dôjsť k nasledujúcim situáciám:
- v roku vzniku škody, pokiaľ pôjde o nepoistené zásoby, je potrebné v rámci uzávierkových
operácií zaúčtovať storno výdavkov na zásoby. Ak pôjde napr. o vyradený tovar v hodnote 2 000 €,
je potrebné zaúčtovať stornom (mínusovým znamienkom) sumu 2 000 € v daňových výdavkoch v
stĺpci „Zásoby“, kde bolo pôvodne o nákupe zásob účtované;
- ak sa následne páchateľ nenájde, potom v zdaňovacom období, v ktorom polícia neznámosť
páchateľa potvrdila, do výdavkov ovplyvňujúcich základ dane sa v rámci uzávierkových účtovných
operácií zaúčtuje suma 2 000 €, nakoľko škoda v tomto zdaňovacom období nadobudla charakter
nezavinenej škody v zmysle § 19 ods. 3 písm. g) bod 2 zákona o dani z príjmov,
- ak sa páchateľ v niektorom z nasledujúcich zdaňovacích období nájde, je potrebné
vyššie uvedený postup účtovania ponechať (pôjde o tzv. zavinenú škodu). Účtovná jednotka
má samozrejme možnosť zaúčtovať pohľadávku na náhradu škody voči zistenému páchateľovi,
prípadne účtovať o prijatí náhrady škody – potom by sa aj v účtovníctve uplatnili zásady
ustanovené v § 21 ods. 2 písm. e) zákona o dani z príjmov.
- v roku vzniku škody, pokiaľ sa už v tomto roku jednorazovo poskytla náhrada škody, tzn.
že suma náhrady škody bude zahrnutá už v okamihu obdržania do príjmov ovplyvňujúcich základ
dane v stĺpci „Ostatné príjmy“ a v tom istom roku je potrebné v rámci uzávierkových operácií
zaúčtovať storno škody presahujúcej prijatú náhradu. Ak pôjde napr. o vyradený tovar v hodnote
2 000 €, pričom poisťovňa už v roku vzniku škody uhradila poistné plnenie napr. vo výške 1 800
€, je potrebné zaúčtovať stornom (mínusovým znamienkom) sumu 200 € v daňových výdavkoch v
stĺpci „Zásoby“, kde bolo pôvodne o nákupe zásob účtované;
- ak sa následne páchateľ nenájde, potom v zdaňovacom období, v ktorom polícia neznámosť
páchateľa potvrdila, do výdavkov ovplyvňujúcich základ dane sa v rámci uzávierkových účtovných
operácií zaúčtuje suma 200 €, nakoľko škoda v tomto zdaňovacom období nadobudla charakter
nezavinenie škody v zmysle § 19 ods. 3 písm. g) bod 2 zákona o dani z príjmov,
- ak sa páchateľ v niektorom z nasledujúcich zdaňovacích období nájde, je
potrebné vyššie uvedený postup účtovania ponechať (pôjde o tzv. zavinenú škodu).
- v roku vzniku škody, pokiaľ sa už v tomto roku poskytla čiastočná náhrada škody s tým,
že ďalšia náhrada bude realizovaná napr. v nasledujúcom zdaňovacom období, tzn. že suma
náhrady škody bude zahrnutá v okamihu obdržania do príjmov ovplyvňujúcich základ dane v
stĺpci „Ostatné príjmy“ a v tom istom roku je potrebné v rámci uzávierkových operácií zaúčtovať
storno škody presahujúcej prijatú náhradu.
Ak teda pôjde napr. o vyradený tovar v hodnote 2 000 €, pričom poisťovňa už v roku vzniku
škody uhradila poistné plnenie vo výške 1 200 € s tým, že ďalších 600 € bude poskytnutých
v nasledujúcom zdaňovacom období, je potrebné v roku vzniku škody zaúčtovať stornom
(mínusovým znamienkom) sumu 800 € v daňových výdavkoch v stĺpci „Zásoby“, kde bolo
pôvodne o ich nákupe účtované. V ďalšom zdaňovacom období, v ktorom prijme zostávajúcu časť
náhrady škody 600 € (príjem zaúčtuje do príjmov ovplyvňujúcich základ dane do stĺpca „Ostatný
príjem“), bude v rámci uzávierkových účtovných operácií účtovať vo výdavkoch ovplyvňujúcich
základ dane v stĺpci „Prevádzková réžia“ sumu rovnajúcu sa prijatej náhrade škody 600 €;
- ak sa následne páchateľ nenájde, potom v zdaňovacom období, v ktorom polícia neznámosť
páchateľa potvrdila, do výdavkov ovplyvňujúcich základ dane sa v rámci uzávierkových účtovných
operácií zaúčtuje suma 200 €, nakoľko škoda v tomto zdaňovacom období nadobudla charakter
nezavinenie škody v zmysle § 19 ods.3 písm. g) bod 2 zákona o dani z príjmov,
- ak sa páchateľ v niektorom z nasledujúcich zdaňovacích období nájde, je potrebné vyššie
uvedený postup účtovania ponechať (pôjde o tzv. zavinenú škodu).
Škoda spôsobená iným spôsobom – tzv. zavinená škoda
V prípade tzv. zavinenej škody na zásobách sa táto škoda zapíše ako úbytok v knihe zásob (resp.
na skladových kartách). V tomto prípade zničené zásoby už nemôžu slúžiť účelu podľa § 2 písm.
i) zákona o dani z príjmov, a teda mali by sa v rámci uzávierkových operácií stornovať výdavky
vo výške obstarávacej ceny zničených zásob. Ak bola v účtovnom období, v ktorom k škode
došlo, vyplatená akákoľvek náhrada súvisiaca s touto škodou, je možné o sumu tejto náhrady
výšku stornovaných výdavkov znížiť [§ 21 ods. 2 písm. e) zákona o dani z príjmov]. V opačnom
prípade sa stornujú všetky výdavky na obstaranie zásob v plnej výške. V prípade, ak sa náhrada
vyplatí v nasledujúcom zdaňovacom období (prípadne aj neskôr), je potrebné takýto príjem zahrnúť
medzi príjmy, ktoré nesmú ovplyvniť základ dane z príjmov. Takýto postup je možné aplikovať v
súlade s § 17 ods. 3 písm. g) zákona o dani z príjmov, podľa ktorého sa do základu dane nezahŕňa
príjem prislúchajúci k výdavku, ktorý nebol uznaný podľa § 19 zákona o dani z príjmov za daňový
výdavok, ktorý bol daňovník povinný účtovať. Uvedený spôsob účtovania platí aj v prípade, že
účtovná jednotka si uplatnila výdavky na obstaranie zásob v jednom zdaňovacom období a ku škode
došlo až v nasledujúcom období. V takomto prípade rovnako platí, že zničené zásoby už nemôžu
slúžiť účelu podľa § 2 písm. i) zákona o dani z príjmov.
Prirodzené úbytky zásob
Účtovná jednotka môže určiť vlastným predpisom (prostredníctvom internej vnútropodnikovej
smernice) vždy pre príslušné účtovné obdobie normy prirodzených úbytkov zásob. V zmysle
takýchto noriem nezavinené úbytky zásob nie sú z hľadiska účtovníctva a z hľadiska dane z príjmov
mankom ani škodou. Takéto normy si musí účtovná jednotka stanoviť na základe viacročných
zisťovaní vo svojich konkrétnych podmienkach, pričom vychádza zo spôsobu skladovania týchto
zásob, ochrany obalmi, spôsobu skladovania a distribúcie a pod. Nie je možné stanovovať normy
prirodzených úbytkov na základe paušálnych odhadov alebo prevzatím od iných účtovných
jednotiek.
Stanovené normy musia byť ekonomicky zdôvodnené a musia byť objektívne. Účtovná
jednotka musí rešpektovať súčasne aj postupy účtovania a normy stanovovať
vždy pre príslušné účtovné obdobie, pričom sa musia tieto normy každoročne posudzovať na
základe vývoja skutočnosti a v dôsledku toho ich upravovať podľa zmenených podmienok. Dôležité
je pripomenúť, že pod pojem „prirodzené úbytky“ nie je možné zahrnúť také úbytky, ktoré možno
znížiť alebo ktorým možno zamedziť riadnym hospodárením, t.j. primeraným zabezpečením
skladovacích priestorov, opatreniami proti krádežiam, neodbornej manipulácii a pod.
Účtovné jednotky, ktorých predmetom činnosti je výroba a predaj by teda mali vždy pre
kalendárny rok vydať normy prirodzených úbytkov s presným vymedzením objektívnych kritérií
pre ich uplatňovanie a možnosť ich kontroly a to aj pre potreby daňových kontrol. Ďalej by mali
byť v nich určené druhy a položky zásob, u ktorých dochádza k prirodzeným úbytkom alebo
stratám pri ich skladovaní, vydávaní do spotreby, vo výrobnom procese alebo pri odbyte,
resp. predaji alebo inej manipulácii s nimi. V súvislosti s tvorbou interného predpisu je potrebné
upozorniť na to, že od prirodzených úbytkov zásob, ale aj mánk a škôd, sa odlišujú úbytky zásob
napr. materiálu, ku ktorým dochádza pri ich spotrebe vo výrobe. V tomto prípade ide o spotrebu
materiálu bez ohľadu na to, či je spotreba nižšia, vyššia alebo rovná než určuje technologická
norma spotreby. Vyššia alebo nižšia spotreba so vzťahom k norme spotreby charakterizuje úroveň
hospodárnosti ovplyvňujúcu výšku výrobných nákladov a tým aj výšku hospodárskeho
výsledku účtovnej jednotky. Napriek skutočnosti, že žiadny právny predpis neustanovuje záväznú
formu, štruktúru a obsahové zameranie vnútropodnikovej smernice o normách prirodzených
úbytkov zásob, je možné ako postačujúce členenie a obsah takejto smernice odporučiť nasledovnú
štruktúru:
- vybrané druhy zásob po položkách, na ktoré sa stanovené normy vzťahujú,
- výšku normy prirodzených úbytkov stanovenú v percentách pre jednotlivé položky zásob,
ktoré sú sledované v naturálnych merných jednotkách, napr. v kilogramoch, litroch. U zásob
sledovaných v peňažných jednotkách, napr. v predajniach, sa výška normy stanoví v eur – tzv.
stratné,
- účel stanovených noriem, napr. normy úbytkov, sa stanovujú na krytie prirodzených
a nezavinených strát vznikajúcich:
- dlhotrvajúcim skladovaním (vyschnutím, vyparením a pod.),
- manipuláciou so zásobami v skladoch (rozliatím, rozdrtením a pod.),
- v predajniach prirodzeným úbytkom tovaru (vysušením, sekaním, vypečením a pod.),
zmenami kvality a krádežou tovaru zákazníkmi,
- podmienky, za ktorých je možné uplatniť normy úbytkov (strát), napr.
- normy môžu byť použité len v prípadoch, keď sa pri fyzickej inventúre zistí schodok, ktorý je
vykázaný v inventárnom súpise, čo znamená, že normu úbytku nie je možné uznať vopred napr. v
paušálnej výške,
- je zakázané uplatňovať v rámci normy úbytky, ktoré nikdy nevznikli alebo vznikli inak,
- pri rozmiestňovaní tovaru a iných zásob z jedného skladu do druhého v rámci jedného
podniku sa môže norma úbytku použiť len raz,
- pri preprave zásob sa počítajú úbytky podľa protokolárne zisteného stavu bez použitia
normy,
- základňu, z ktorej sa vypočíta celkový úbytok do normy, pričom takouto základňou môže byť
napr.
- priemerný obrat zásob v naturálnych merných jednotkách za inventarizované obdobie,
- vydané množstvo zásob v naturálnych merných jednotkách za inventarizované obdobie,
- tržby za predaný tovar v eur za inventarizované obdobie,
- spôsob výpočtu úbytku (strát) do normy v absolútnej výške čo do množstva a eur (tržby v
predajniach). V tejto súvislosti je potrebné upozorniť, že vypočítaná výška úbytku do normy sa
odpočíta od inventarizačného rozdielu (manka) v plnej výške, ak tento rozdiel (manko) prevyšuje
vypočítaný absolútny úbytok v rámci normy. Ak bude zistený inventarizačný rozdiel (manko)
nižší ako absolútna výška vypočítaného úbytku v rámci normy, bude sa výsledný inventarizačný
rozdiel rovnať nule, teda nevznikne žiadne manko, ani prebytok. V tomto prípade sa z vypočítanej
absolútnej výšky normovaného úbytku použije len tá časť, ktorá je potrebná na pokrytie zisteného
inventarizačného rozdielu (manka),
- prípady, na ktoré sa normy strát nevzťahujú, napr.
- na tovar a iné zásoby dopravované bez váženia v kusoch alebo vo výrobnom balení,
- na úradne zistené straty, straty skazením, vyradením vadného materiálu alebo tovaru
v dôsledku nehôd a pod.,
- na materiál, tovar a zásoby vlastnej výroby, ktoré prechádzajú skladom iba evidenčne
bez toho, aby boli v ňom uskladnené,
- zásoby vrátené dodávateľom,
- materiál, tovar a zásoby vlastnej výroby odpísané do škôd podľa úradného protokolu
v dôsledku jednorazovej samostatne zistiteľnej škody a pod.
Likvidácia a vyradenie zásob
Hospodárenie so zásobami na sklade je otázkou obchodnej politiky každého daňovníka.
Nakoľko podnikanie je činnosť viažúca isté riziko, častokrát sa prejavuje i stratovosťou. V praxi
podnikateľských jednotiek – a to predovšetkým tých, ktoré sa zaoberajú obchodnou činnosťou,
dochádza totiž častokrát k naakumulovaniu určitého druhu zásob, ktoré sú v určitom momente
už prakticky na trhu v plnej miere nerealizovateľné. Dôvody takéhoto stavu môžu byť rôzneho
charakteru. Najčastejšie sa jedná o uplynutie záručnej doby tovaru, tzv. morálneho zastarania (v
súčasnej dobe sa s morálnym zastaraním možno stretnúť predovšetkým v oblasti elektroniky) alebo
nerealizovateľnosti tovaru z dôvodu „módnej“ neaktuálnosti (textil, obuv, konfekcia).
Nepredajnosť tovaru však môže mať príčinu aj v jeho poškodení. So zásobami resp. tovarom,
ktorý nadobudne status nerealizovateľnosti v plnej komerčnej miere možno naložiť rozličným
spôsobom. Úmyselne nepoužívam pojem „nepredajnosť zásob“, pretože jedným z možných
riešení je ich predaj – i keď za nižšiu častokrát len symbolickú cenu. Zásoby, ktoré už nie sú na
trhu realizovateľné teda možno predať „pod cenu“ vo výpredaji, možno ich darovať, ak to charakter
zásob dovoľuje predať ako odpad alebo zlikvidovať (napr. potravinársky tovar po záruke).
Skončenie podnikania a zásoby
Daňovník účtujúci v jednoduchom účtovníctve, ktoré je považované za daňovo orientované, v
zmysle § 17 ods. 8 písm. a) zákona o dani z príjmov je povinný v rámci uzávierkových operácií pri
skončení podnikania upraviť základ dane nasledovne:
- zvýšiť základ dane o cenu nespotrebovaných zásob (nakúpené zásoby sa oceňujú obstarávacími
cenami, ktorými sú cena obstarania plus náklady súvisiace s ich obstaraním – preprava, clo, poistné,
provízia; zásoby vytvorené vlastnou činnosťou sa oceňujú vlastnými nákladmi, t.j. priamymi
nákladmi vynaloženými na výrobu príp. aj s časťou nepriamych nákladov vzťahujúcich sa na
výrobu; zásoby nadobudnuté bezplatne, odpad a zostatkové produkty vrátené z výroby sa ocenia
podľa odborného odhadu ich úžitkovej hodnoty),
- zvýšiť základ dane o zostatky vytvorených rezerv na lesnú pestovnú činnosť, ktorá bola
daňovo uznateľným nákladom v zmysle § 20 ods. 9 písm. b) zákona o dani z príjmov,
- zvýšiť základ dane o zostatky vytvorených rezerv na uzavretie, rekultiváciu
a monitorovanie skládok po ich uzavretí, ktorá bola daňovo uznateľným nákladom
v zmysle § 20 ods. 9 písm. d) zákona o dani z príjmov,
- zvýšiť základ dane o zostatky vytvorených rezerv na nakladanie s odovzdaným
elektroodpadom z domácností vytvorených v zmysle ustanovenia § 20 ods.9 písm. e) zákona
o dani z príjmov, ktorá bola daňovo uznateľným nákladom,
- zvýšiť resp. znížiť základ dane o zostatky vytvorených opravných položiek k nadobudnutému
majetku,
- zvýšiť základ dane o výšku pohľadávok, ktorých inkaso sa považuje za zdaniteľný príjem
okrem pohľadávok uvedených v § 19 ods. 2 písm. h) prvom až piatom bode a § 19 ods. 2 písm. i)
zákona o dani z príjmov,
- znížiť o výšku záväzkov, ktorých úhrada sa považuje za daňový výdavok podľa § 19 zákona o
dani z príjmov,
- zvýšiť o pomernú výšku nájomného, ktorá pripadá na príslušné zdaňovacie obdobie alebo jeho
časť. Podľa § 17 ods. 9 zákona o dani z príjmov na účely zistenia základu dane fyzickej osoby
v zdaňovacom období, v ktorom dochádza ku skončeniu podnikania, sa za skončenie podnikania,
inej samostatnej zárobkovej činnosti alebo prenájmu pokladá zánik oprávnenia, osvedčenia alebo
iného rozhodnutia na výkon činnosti, prerušenie alebo pozastavenie a neobnovenie podnikania do
lehoty na podanie daňového priznania s výnimkou sezónnych činností, ako aj skončenie poberania
uvedených príjmov.
Záver
Napokon je vhodne poznamenať, že pri prípadnom ďalšom predaji nespotrebovaných
zásob sa zahrnie do základu dane iba rozdiel, o ktorý prevyšuje cena, za ktorú boli nespotrebované
zásoby predané, cenu nespotrebovaných zásob už zahrnutých do základu dane podľa § 17 ods. 8
písm. a) zákona o dani z príjmov.
Ing. Ján Mintál
(Viac nielen o tejto téme sa dočítate v mesačníku DUO 4/2013)
|
|
|
ČITATELIA SA PÝTAJÚ,ODBORNÍCI ODPOVEDAJÚ |
VÝDAVOK V ZÁKLADE DANE
Daňovník, ktorý účtuje v sústave jednoduchého účtovníctva, zaplatil v novembri 2012 preddavok
v sume 1 000 eur na dodávku tovaru. Tento však bol dodaný až v januári roku 2013.
Mal podnikateľ zahrnúť uvedený výdavok do základu dane už za rok 2012?
Povinnosť časovo rozlišovať v jednoduchom účtovníctve prijaté resp. poskytnuté preddavky na
tovar v závislosti na období, v ktorom je takýto tovar resp. služba skutočne prijatá alebo poskytnutá
neplatí. Zaplatený preddavok bude preto vstupovať do daňovo uplatniteľných výdavkov a teda
aj základu dane z príjmov podnikateľa v roku 2012, a nie až v roku 2013, keď dôjde k splneniu
dodávky.
VÝDAVOK NA KÚPU MATERIÁLU
Jedenkrát v roku, v priebehu mesiacov máj – jún, podnikateľ nakupuje materiál na zhotovovanie
svojich výrobkov vo svojej dielni. Tento materiál postupne spracováva počas 12 mesiacov až do
ďalšieho nákupu v budúcom roku.
Ako správne zaúčtovať výdavok na kúpu tohto materiálu?
a) jednorazovo priamo do nákladov ako výdavok odpočítateľný od základu dane alebo
b) ako výdavok neovplyvňujúci základ dane a mesačne (týždenné, ročne) pri inventúre na konci
roka vystaviť výdavkový doklad – odpočítateľný od základu dane, na základe spotreby podľa
skladovej karty zásob?
Jednoduché účtovníctvo je založené na hotovostnom princípe, tzn. že jednotlivé účtovné prípady je
potrebné zaúčtovať v peňažnom denníku v okamihu, keď dôjde k hotovostnej (finančnej) operácií
(t.j. k úhrade alebo k príjmu). Úhrady, ktoré podnikateľ uskutočnil napr. v máji 2012, budú teda
súčasťou výdavkov ovplyvňujúcich základ dane v roku 2012, a to aj napriek tomu, že by súviseli aj
s rokom 2013. Výdavok na nákup zásob je teda potrebné zaúčtovať v čase úhrady platby za tieto
zásoby ako výdavok ovplyvňujúci základ dane v druhovom členení do stĺpca „nákup materiálu“
resp. od 1. 1. 2013 do stĺpca „zásoby“.
ZAÚČTOVANIE MATERIÁLU
Živnostník účtujúci v sústave JÚ nevie, ako bude z daňového hľadiska postupovať
v prípade, ak vlastnou činnosťou postaví budovu skladu a pristaví budovu predajne.
Používa pritom okrem iného aj materiál (piesok, cement a pod.), ktorý nakúpil a zaúčtoval do
daňových výdavkov.
Pri nákupe materiálu, podnikateľ účtoval zápis tohto výdavku (v hotovosti, prostredníctvom banky)
v peňažnom denníku v druhovom členení výdavkov vynaložených na dosiahnutie, zabezpečenie a
udržanie príjmov v stĺpci „nákup materiálu“ resp. „zásoby“. Nakúpený materiál sa však neskôr
stal súčasťou dlhodobého hmotného majetku (technické zhodnotenie – prístavba), resp. bol aj
pomocou tohto materiálu vlastnou činnosťou vytvorený dlhodobý hmotný majetok (budova skladu).
Potom je potrebné postupovať nasledovne: – v prípade technického zhodnotenia neprevyšujúceho
v zdaňovacom období 1 700 €, je možné v peňažnom denníku ponechať príslušný výdavok na
nákup v pôvodnom stĺpci „nákup materiálu“ resp. „zásoby“, – v prípade technického zhodnotenia
majetku prevyšujúceho 1 700 €, je potrebné v rámci uzávierkových operácií v peňažnom denníku
uskutočniť zápis storna výdavkov, a jeho preúčtovanie z výdavkov ovplyvňujúcich základ dane
zo stĺpca „nákup materiálu“ resp. „zásoby“ do výdavkov neovplyvňujúcich základ dane do
stĺpca „obstaranie majetku“, – v prípade vytvorenia dlhodobého majetku vlastnou činnosťou, je
potrebné v rámci uzávierkových operácií uviesť tento vytvorený majetok do príjmov zahrnovaných
do základu dane z príjmov. Takto vytvorený dlhodobý majetok sa oceňuje vlastnými nákladmi,
t.j. priamymi nákladmi vynaloženými na jeho vytvorenie a tá časť nepriamych nákladov (výrobná
réžia), ktorá s jeho vytvorením bezprostredne súvisí. Týmto zaúčtovaním dôjde z daňového hľadiska
k vyrovnaniu výdavkov a príjmov, to znamená, že v konečnom dôsledku z tejto činnosti nevznikne
základ dane. Do daňových výdavkov sa hodnota majetku zahrnie postupne vo forme odpisov,
pričom vstupnou cenou bude spomínaná suma vo výške vlastných nákladov.
NEPOISTENÉ ZÁSOBY
V apríli 2012 firme odcudzili skladové zásoby v hodnote 10 000 €. Zásoby neboli poistené. Až v
januári 2013 polícia svojím uznesením potvrdí, že páchateľ je neznámy.
Aký bude postup pri účtovaní?
V roku 2012 bolo potrebné v rámci uzávierkových operácií zaúčtovať storno výdavkov na
obstaranie zásob – t.j. v sume 10 000 €. Následne, v zdaňovacom období, v ktorom polícia
neznámosť páchateľa potvrdí – t.j. v roku 2013, do výdavkov ovplyvňujúcich základ dane sa v rámci
uzávierkových účtovných operácií zaúčtuje suma 10 000 €, nakoľko škoda až v tomto zdaňovacom
období nadobudla charakter tzv. nezavinenej škody v zmysle § 19 ods. 3 písm. g) bod 2 zákona o
dani z príjmov.
(viac riešení problémov nájdete v mesačníku DUO 4/2013 )
|
|
|
Čiastka 13/2013
41/2013 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
42/2013 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 152/1995 Z. z. o potravinách v znení neskorších prepisov a ktorým sa dopĺňajú a menia niektoré zákony
43/2013 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 481/2011 Z. z. , ktorým sa ustanovuje maximálna intenzita investičnej pomoci a výška investičnej pomoci podľa formy investičnej pomoci a miery nezamestnanosti v okresoch podľa jednotlivých regiónov Slovenskej republiky
44/2013 Vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o rozsahu skúšky, priebehu skúšky, činnosti a zložení skúšobnej komisie na získanie odbornej spôsobilosti na výkon pravidelnej kontroly vykurovacích systémov a pravidelnej kontroly klimatizačných systémov
45/2013 OznámenieMinisterstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o prijatí zmien a doplnkov k Poriadku pre medzinárodnú železničnú prepravu nebezpečného tovaru (RID) – dodatok C k Dohovoru o medzinárodnej železničnej preprave (COTIF) prijatému v Berne 9. mája 1980 v znení Protokolu 1999 o zmene Dohovoru o medzinárodnej železničnej preprave (COTIF) z 9. mája 1980
Čiastka 14/2013
46/2013 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 658/2005 Z. z., ktorým sa ustanovujú požiadavky na kozmetické výrobky v znení neskorších predpisov
47/2013 Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 110/2005 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o ochrane druhov voľne žijúcich živočíchov a voľne rastúcich rastlín reguláciou obchodu s nimi a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení vyhlášky Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 449/2009 Z. z.
48/2013 Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 435/2011 Z. z. o spôsobe určenia štandardnej dávky liečiva a maximálnej výšky úhrady zdravotnej poisťovne za štandardnú dávku liečiva v znení vyhlášky č. 338/2012 Z. z.
|
|
|
Koučovaním k svojmu cieľu
Pri riadení ľudí je potrebné vychádzať z ich aktuálneho výkonu, ale zároveň sa zaoberať aj ich
potenciálom. Spôsob riadenia ľudí by mal smerovať k tomu, aby efektívne rozvíjal ich potenciál.
Jednou z účinných metód rozvíjania potenciálu je práve koučovanie. Koučovanie je jedným zo
spôsobov vedenia ľudí. Základnou metódou koučovania nie sú inštrukcie, ale vhodné otázky
kouča. Tie by mali koučovaného viesť k tomu, aby si uvedomil, v čom presne je problém, aké má
možnosti riešenia, a aby vybranú možnosť zrealizoval.
Pôvod a cieľ koučovania pochádza z oblasti športu (z ang. coach– učiť, školiť, trénovať), kde sa
ním v minulosti začal zaoberať tenisový odborník a učiteľ z Harvardu Timothy Gallwey. Ten tvrdil,
že „stav našej mysle je omnoho silnejší súper, než ten na druhej strane tenisového kurtu“. Ak kouč
pomôže odstrániť hráčovi vnútorné bariéry (alebo aspoň zmenší ich vplyv), ktoré mu bránia podať
dobrý výkon, hráč sa výrazne zlepší, bez toho aby kouč príliš rozvíjal technickú stránku jeho hry.
Koučovanie je v oblasti manažmentu jedným zo spôsobov vedenia ľudí. Hlavným cieľom
koučovania je zvyšovanie výkonnosti zamestnanca prostredníctvom zvyšovania potenciálu človeka.
Koučovanie vychádza z myšlienky, že druhý človek má potenciál na to, aby danú vec zvládol bez
cudzej pomoci. Koučovanie pracuje s potenciálom človeka – ako ho odhaliť, správne nasmerovať
a využiť, a ako odstrániť vnútorné bariéry, ktoré ho blokujú, napr. strach z neúspechu, nízke
sebavedomie.
Základnou metódou koučovania je kladenie otázok, ktoré má za cieľ priviesť koučovaného k
tomu, aby si sám zodpovedal svoje otázky, stanovil svoju víziu budúcnosti, odvodil z nej svoje ciele
a krok za krokom ich začal uskutočňovať.
Kouč vedie koučovaného pomocou vhodných otázok k tomu:
- aby si uvedomil, aká je realita,
- aké má možnosti riešenia,
- aké sú výhody a riziká daných variantov riešení,
- aby prijal zodpovednosť za svoje rozhodnutie a uskutočnil ho v praxi.
Ako uvádzajú Suchý a Náhlovský (2007), prvou úlohou kouča je koučovaného “rozhýbať” a zo
začiatku nie je ani také dôležité, aký rýchly je pohyb a ktorým vedie smerom. Nie je to ale vôbec
jednoduché, pretože ľudia sú akoby v “jamke” a nemôžu sa ľahko začať niekam “kotúľať”. Ich
jamka, to je ich pohodlnosť, preceňovanie doteraz nadobudnutých skúseností a podceňovanie
všetkého, čo by ich nútilo učiť sa a niečo na svojom správaní meniť. Každý človek je koučovateľný,
teda má istý potenciál presahujúci jeho súčasnú výkonnosť, mal by ale do koučovacieho procesu
vstupovať dobrovoľne, mať dôveru v koučovanie ako metódu a i v svojho kouča.
Koučom môže byť niektorý zo zamestnancov vo firme, vtedy hovoríme bo internom koučovi
alebo môže firma pre svojich zamestnancov zakúpiť služby externého kouča. Externý kouč
by mal byť v kontakte s nadriadeným koučovaného, keďže firma je zadávateľ a platiteľ
zákazky, avšak v žiadnom prípade mu nehovorí detaily z koučovacích rozhovorov, ani žiadne
dôverné informácie o koučovanom. Mal by ho len súhrnne informovať o priebehu koučovania a o
pokrokoch. Externý kouč má výhodu v tom, že nie je osobne ničím vo firme ovplyvňovaný. Jeho
vzťah ku koučovanému teda môže byť iný ako vzťah manažéra z firmy, môže tiež priniesť na veci
nový pohľad. Výhodou interného kouča je zase znalosť firemnej kultúry a možnosť koučovať
aj popri práci, vždy keď je akútny problém. Kouč rozvíja potenciál, sebadôveru i schopnosti
zamestnanca. Nemá koučovanému radiť, ani prikazovať, pomocou otázok sa snaží, aby si
koučovaný uvedomil skutočný stav vecí, zorientoval sa v aktuálnej situácii, potom začal
uvažovať o možnostiach riešenia a nakoniec zvolil a realizoval jedno riešenie. Koučovanie
však nie je jediným správnym spôsobom vedenia ľudí vhodným pre všetky situácie. Niekedy
zamestnanec potrebuje priamu a rýchlu odbornú radu, niekedy len aby ho niekto vypočul. Ak príde
za manažérom podriadený, ktorý je už rozhodnutý, čo urobí a potrebuje len konkrétnu inštrukciu,
tak nekoučujte, ale raďte. Ak druhý nevie presne, čo má robiť, ale manažér je presvedčený, že má
na to, aby sa sám rozhodol, mal by radšej koučovať. Kouč nenúti koučovaného do niečoho, čo mu
nesedí a čo nechce robiť. Nemal by v dobrom úmysle hovoriť, čo v danej situácii pomohlo jemu.
Opäť je to inštrukcia pre druhého a nemusí to byť pre neho najlepšie riešenie. Kouč nepomáha
koučovaním koučovanému len vyriešiť konkrétny problém, ale naučí sa týmto spôsobom aj ako
postupovať v budúcnosti a poradiť si sám s podobnou situáciou. Rozvíja sa tým jeho potenciál,
sebadôvera a schopnosti.
Koučovací rozhovor v praxi manažéra
- Ak veríte, že zamestnanec dokáže vyriešiť problém sám, povedzte mu to. Ak nie,
nepredstierajte, že mu veríte.
- Koučovací rozhovor by mal byť prirodzená komunikácia, koučovaný nemusí cítiť, že ide o
koučovanie, neštylizujte sa do nejakej roly.
- V koučovacom rozhovore nemusíte nutne absolvovať všetky predpísané fázy. Ide o to, aby
sa koučovaný posunul dopredu – ak sa to podarí už na začiatku rozhovoru, nemusíte ísť podľa
šablóny.
- Niekedy je z časových dôvodov nutné rozhovor prerušiť a nestihne sa naraz prebrať celý
problém. Rozdeľte si rozhovor na viac častí.
- Nemusíte striktne postupovať podľa pokynov ako koučovať.
Základom je nechať zamestnanca definovať problém, zvážiť možnosti, pripraviť postup a akciu
zrealizovať.
Fázy koučovacieho rozhovoru môžu vyzerať nasledovne:
1. Cieľ stretnutia.
2. Popis situácie.
3. Dopĺňanie reality.
4. Možnosti riešenia.
5. Dopĺňanie možností riešenia.
6. Výber možnosti.
7. Akčný plán.
MODEL GROW slúži na účel koučovania, čo je akronym anglických výrazov Goal (cieľ), Reality
(realita), Options (možnosti), Will (vôľa). Otázky, ktoré je možné použiť v koučovacom rozhovore
sú napríklad:
- Cieľ:
- Čo očakávate od tohto rozhovoru?
- Čo by bolo užitočným výstupom?
- Prečo je tento cieľ pre vás dôležitý?
- Ak dosiahnete tento cieľ, čo sa zmení?
- Situácia:
- Čo vám pomohlo dostať sa tam, kde ste?
- Čo sú bariéry, ktoré vám bránia dostať sa tam, kam chcete?
- Kde ste sa doteraz snažili získať pomoc a podporu?
- Možnosti:
- Aké máte v súčasnej situácii možnosti?
- Aké sú výhody a nevýhody každej z nich?
- Aké ďalšie zdroje potrebujete, aby ste sa posunuli smerom k cieľu?
- Čo ste robili v minulosti v podobnej situácii?
- Čo by ste poradili kolegovi, ktorý by bol v podobnej situácii?
- Pre ktorý variant ste vy sám?
- Je nejaký variant, ktorý vám je
z nejakého dôvodu nepríjemný?
- Vôľa/akčný plán/zhrnutie:
- Čo budete robiť ako prvý krok po tomto rozhovore?
- Kedy začnete?
- Ako veľmi ste odhodlaný začať?
- Čo by vám pomohlo, aby ste boli odhodlaný viac?
- Podľa čoho budete vedieť, že ste pokročili?
- Kedy mi prídete povedať, ako napredujete?
Začiatok koučovacieho rozhovoru je dôležitý. Nevydarený začiatok môže celý priebeh rozhovoru
pokaziť. Manažér by sa mal na koučovaného plne sústrediť, vyjadriť mu podporu, svojou rečou tela
dávať najavo, že je pripravený počúvať. Ak manažér nemá v daný okamih čas, je dobré oceniť, že
druhý človek za ním prišiel a dohodnúť
si vhodnejší termín.
Nevhodné formulácie v koučovacom rozhovore
- Tak teda poďme na to, keď už to musí byť.
- Čo sa zase stalo?
- Ja ti asi veľmi neporadím, sám neviem, čo skôr.
- Mám na teba dvadsať minút, to nič nevymyslíme.
- Musíš si poradiť sám, ak chceš byť môj zástupca.
- No to je predsa jednoduché, ty ho musíš vyhodiť!>br?
- A to si nevedel skôr, že byť vedúcim nie je žiadna zábava?
Vhodné formulácie v koučovacom rozhovore
- Som tu pre teba, začni.
- Už sme spolu zvládli veľa vecí, problémy s tvojimi podriadenými tiež vyriešime.
- Čo pre teba môžem urobiť?
- Ako to vlastne začalo?
- O čom sme ešte nehovorili a mohlo by to byť dôležité?
je vhodné sa dohodnúť, kedy sa znova stretneme
s koučovaným a povie nám, ako sa mu darí vybranú možnosť realizovať. Koučing neznamená
psychologické poradenstvo, aj keď využíva niektoré z jeho prvkov – dôverný rozhovor,
empatické aktívne počúvanie, alebo prácu s otázkami. Koučing sa nesústredí na minulosť,
ale snaží sa nachádzať konštruktívne riešenia pre budúcnosť. Tiež nie je totožný s tréningom.
Tréning poskytuje zamestnancom hotové odpovede na otázky, ukazuje im, čo majú robiť, aby boli
výkonnejší a úspešnejší v práci. Pri tréningu sa nové veci nacvičujú. Počas koučovacieho rozhovoru
kouč koučovanému priamo neradí, nenacvičuje s ním nové zručnosti, ale nechá ho zvážiť, ako chce
postupovať a vyskúšať si ním vybrané riešenie v praxi. Koučovanie má vplyv aj na firemnú kultúru.
Pre tento prístup je ideálna firemná kultúra, kde sa zamestnanci chcú neustále učiť novým
veciam, meniť sa k lepšiemu, zvyšovať svoj potenciál. V koučovaní viac ako na znalostiach a
zručnostiach závisí na postojoch. Postoje ovplyvňujú firemnú kultúru viac ako znalosti. Koučovanie
sa prednostne sústredí na postoje, pretože osobný rast nenastane bez ich zmeny. Klasické formy
vzdelávania sa sústredia na znalosti a zručnosti, koučovanie na postoje, pretože na nich najčastejšie
zlyháva prevod znalostí do praxe.
Zmyslom koučovania nie je to, aby kouč koučovaného inštruoval alebo mu radil, či riešil za neho
problémy. Zmyslom je pomôcť koučovanému, aby si s problémom sám primeraným spôsobom
poradil. Sklon dávať druhým rady je prirodzený pre ľudí s veľkými pracovnými aj osobnými
skúsenosťami, je to však rizikový faktor, na ktorý si každý kouč musí dávať pozor. Ďalším z
rizikových faktorov je odpor ku zmenám – či už u koučovaného, ale tiež v pracovnom prostredí,
kde pôsobí. Niektorí manažéri svojich podriadených nekoučujú, aj keď to od nich firma očakáva a
poskytne im potrebné zaškolenie, pretože je pre nich rýchlejšie poskytnúť podriadeným rady, fakty
a príkazy, namiesto toho, aby ich podnecovali k vlastným nápadom.
ZÁVER : Ak manažér ľudí rozvíja koučovaním, budú mať väčšiu dôveru v svoje schopnosti,
nebudú sa báť skúšať nové veci, učiť sa, stanú sa zodpovednejšími a poradia si aj v situácii, keď
manažér práve nebude nablízku. Koučovanie znamená pomáhať im rásť, vidieť veci v inom svetle,
ale tiež rozvíja i samotného kouča.
Mgr. Monika Rolková
|
|
|
Február 2013
25. 3. – pondelok |
DPH |
podanie daňového priznania k DPH za február 2013 (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac) |
splatnosť DPH za február 2013 pre platiteľov s mesačnou daňovou povinnosťou |
Spotrebné dane |
podanie daňového priznania a splatnosť spotrebnej dane z alkoholických nápojov, tabakových
výrobkov, minerálneho oleja, elektriny, uhlia a zemného plynu za február 2013 |
do výplatného termínu |
Poisté |
splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní, splatnosť
poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré
platí zamestnávateľ za február 2013 |
pred vznikom pracovnoprávneho vzťahu alebo pred vznikom poistenia |
Poistné |
prihlásiť v pobočke Sociálnej poisťovne zamestnanca na sociálne poistenie |
Deň nasledujúci po zániku pracovnoprávneho vzťahu alebo po zániku poistenia |
Poistné | odhlásiť v pobočke Sociálnej poisťovne zamestnanca zo sociálneho poistenia |
do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru |
Daň z príjmov |
odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti a odvod osobitnej dane
vybraného ústavného činiteľa za február 2013 |
prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za február 2013 na osobitný analytický účet
fondu alebo na osobitný účet v banke |
Do 30 dní |
Miestne dane |
oznámiť správcovi dane z nehnuteľností rozhodujúce skutočnosti pre vznik alebo zánik daňovej
povinnosti k dani z nehnuteľnosti ako aj zmenu týchto skutočností |
vznik daňovej povinnosti k dani z motorových vozidiel |
zmenu skutočností rozhodujúcich na určenie dane z motorových vozidiel |
Do konca nasledujúceho mesiaca |
Správa dane |
odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť alebo začatia výkonu inej
zárobkovej činnosti - registrovať sa u miestne príslušného správcu dane |
oznámiť správcovi dane vykonávanie činnosti alebo poberanie príjmov podliehajúcich dani |
oznámiť správcovi dane zrušenie činnosti daňového subjektu |
oznámiť správcovi dane zriadenie stálej prevádzkarne |
|
|
|
Názov krajiny
|
Názov meny
|
Mena
|
11.3.
|
12.3.
|
13.3.
|
14.3.
|
15.3.
|
18.3.
|
19.3.
|
USA |
americký dolár
|
USD
|
1,2994
|
1,3053
|
1,2981
|
1,2937
|
1,3086
|
1,2929
|
1,2944
|
Japonsko |
japonský jen
|
JPY
|
124,91
|
125,25
|
124,59
|
124,79
|
125,56
|
122,88
|
123,49
|
Bulharsko |
lev
|
BGN
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
Česká republika |
česká koruna
|
CZK
|
25,542
|
25,662
|
25,632
|
25,615
|
25,575
|
25,62
|
25,647
|
Dánsko |
dánska koruna
|
DKK
|
7,4569
|
7,4577
|
7,457
|
7,4575
|
7,4581
|
7,4547
|
7,4555
|
V. Británia |
anglická libra
|
GBP
|
0,87335
|
0,8763
|
0,8678
|
0,8657
|
0,864
|
0,8562
|
0,85585
|
Maďarsko |
maďarský forint
|
HUF
|
303,4
|
304,65
|
305,65
|
305,3
|
305,11
|
307,17
|
305,2
|
Litva |
litovský litas
|
LTL
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
Lotyšsko |
lotyšský lats
|
LVL
|
0,7008
|
0,701
|
0,7012
|
0,7013
|
0,7014
|
0,7012
|
0,7015
|
Poľsko |
poľský zlotý
|
PLN
|
4,1472
|
4,145
|
4,1385
|
4,1549
|
4,1505
|
4,1565
|
4,1548
|
Rumunsko |
rumunský leu
|
RON
|
4,3718
|
4,374
|
4,389
|
4,3981
|
4,3931
|
4,4153
|
4,406
|
Švédsko |
švédska koruna
|
SEK
|
8,326
|
8,3182
|
8,2931
|
8,3784
|
8,3515
|
8,337
|
8,3421
|
Švajciarsko |
švajčiarsky frank
|
CHF
|
1,236
|
1,2344
|
1,2319
|
1,2347
|
1,2308
|
1,2221
|
1,2218
|
Nórsko |
nórska koruna
|
NOK
|
7,4385
|
7,4455
|
7,443
|
7,532
|
7,5325
|
7,5015
|
7,5205
|
Chorvátsko |
chorvátska kuna
|
HRK
|
7,5875
|
7,5873
|
7,5865
|
7,5846
|
7,5825
|
7,5875
|
7,5887
|
Rusko |
ruský rubeľ
|
RUB
|
40,0015
|
40,039
|
39,92
|
39,8412
|
40,075
|
39,918
|
39,9325
|
Turecko |
turecká líra
|
TRY
|
2,3438
|
2,3517
|
2,351
|
2,3456
|
2,3666
|
2,3466
|
2,3509
|
Austrália |
austrálsky dolár
|
AUD
|
1,2702
|
1,2633
|
1,2573
|
1,2495
|
1,2609
|
1,2446
|
1,2475
|
Brazília |
brazílsky real
|
BRL
|
2,5283
|
2,5519
|
2,544
|
2,546
|
2,5785
|
2,5697
|
2,5637
|
Kanada |
kanadský dolár
|
CAD
|
1,3357
|
1,3392
|
1,3304
|
1,3279
|
1,3352
|
1,3211
|
1,3265
|
Čína |
čínsky jüan
|
CNY
|
8,0803
|
8,1141
|
8,0667
|
8,0415
|
8,1354
|
8,0399
|
8,0457
|
Hongkong |
hongkongský dolár
|
HKD
|
10,0797
|
10,1251
|
10,0695
|
10,037
|
10,1525
|
10,0351
|
10,0455
|
Indonézia |
indonézska rupia
|
IDR
|
12597,2
|
12646,57
|
12580,03
|
12553,58
|
12701,42
|
12557,23
|
12580,16
|
India |
indická rupia
|
INR
|
70,704
|
70,737
|
70,495
|
70,334
|
70,671
|
69,978
|
70,383
|
Južná Kórea |
juhokórejský won
|
KRW
|
1426,4
|
1429,58
|
1433,78
|
1438,38
|
1452,89
|
1439,04
|
1440,51
|
Mexiko |
mexické peso
|
MXN
|
16,3724
|
16,3106
|
16,0835
|
16,0628
|
16,2443
|
16,141
|
16,0453
|
Malajzia |
malajzijský ringgit
|
MYR
|
4,0414
|
4,0582
|
4,0345
|
4,0246
|
4,0877
|
4,0487
|
4,0409
|
Nový Zéland |
novozélandský dolár
|
NZD
|
1,5813
|
1,5807
|
1,573
|
1,5811
|
1,5888
|
1,5686
|
1,5712
|
Filipíny |
filipínske peso
|
PHP
|
52,938
|
52,995
|
52,627
|
52,574
|
53,121
|
52,595
|
52,675
|
Singapur |
singapurský dolár
|
SGD
|
1,6236
|
1,6268
|
1,6202
|
1,6193
|
1,6334
|
1,6157
|
1,6179
|
Thajsko |
thajský baht
|
THB
|
38,631
|
38,624
|
38,424
|
38,358
|
38,656
|
38,179
|
37,9
|
Južná Afrika |
juhoafrický rand
|
ZAR
|
11,899
|
11,9232
|
11,9595
|
11,9594
|
12,0108
|
11,8662
|
11,9332
|
Izrael |
izraelský šekel
|
ILS
|
4,7931
|
4,8001
|
4,7921
|
4,7877
|
4,8151
|
4,7748
|
4,7673
|
|
|
|
NAJVIAC ČÍTANÉ TÉMY A PUBLIKÁCIE |
Poradca č. 7-8/2013 (Poradca) mesačník nielen pre podnikateľov, zákony s komentármi, účtovníctvo, odvody, ekonomika, dane
- Zákon o dani z príjmov s komentárom - Ing. Brnová a kolektív
Poradca (Poradca), č. 9/2013 (III/2013)
- Zákon o miestnych daniach a miestnom poplatku s komentárom – Irena Bubeníková
- Novela obchodného zákonníka
- Pracovnoprávne vzťahy a ich postihy
Dane, účtovníctvo – vzory a prípady (DÚVaP), č. 4/2013 (II/2013)
- Daňové výdavky v kocke – Ing.Jana Bielená
- Daňová povinnosť FO a PO - Ing. Miroslava Brnová, Ing. Michaela Vidová
- Daň z príjmov po skončení roka 2012 – Ing. Ivana Valterová, Ing. Emma Bosáková
Verejná správa – (VS), č. 4/2013 (III/2013)
- Zdaňovanie nehnuteľnosti na rok 2013 – Irena Bubeníková
- Príspevky poskytované zamestnávateľom – JUDr. Sandra Tomiová Mrukviová
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 4/2013 (II/2013)
- Konto pracovného času – JUDr. Sandra Tomiová Mrukviová
- Náhradné voľno – Mgr. Martina Kovalčíková
- Mandátna zmluva – Ing. Ján Mintál
Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č. 4/2013 (II/2013)
- Daňový poriadok- novela od 1. 1. 2013 - JUDr. Soňa Kubincová
- Fakturácia u platiteľov DPH – Ing. Naďa Vašková
1 000 riešení, č. 4/2013 (II/2013)
- Automobil v podnikaní – Ing.Ján Mintál
- Daň z nehnuteľnosti - Irena Bubeniková
- Dane v praxi
- Zákonník práce
- Mzdy, odvody
PRIPRAVUJEME
Dane, účtovníctvo – vzory a prípady (DÚVaP), č. 5/2013 (III/2013)
- Zdaniteľné obchody v súhrnom výkaze
- Opravy chýb minulých účtovných období
- Daň z motorových vozidiel
Verejná správa – (VS), č. 5/2013 (III/2013)
- Miestne dane
- Účtovanie neziskových organizácií
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 5/2013 (III/2013)
- Elektronická výplatná páska
- Rekvalifikácia
Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č. 5/2013 (II/2013)
- Miestne dane
- Nehnuteľnosti
1 000 riešení, č. 4/2013 (II/2013)
- Miestne dane
- Mzdy a odvody
- Dane v praxi
- Zákonník práce
|
|
|
DPH + ZDP v kocke
V poslednom období vstúpili do platnosti zmeny nielen v zákone o DPH, ale aj v zákone o dani z príjmov. Určité zmeny nastali aj v postupoch účtovania, preto sme pripravili balíček, ktorý spája v sebe posledné úpravy v dôležitých zákonoch, ktoré mnohí z vás využívajú pri svojej práci. Takto máte jedinečnú možnosť získať publikácie za výhodnú cenu.
Zákon o dani z príjmov – – znenie zákona s komentárom
mesačník Poradca 7-8/2013, (A5, 448 str.)
Zákon DPH – znenie zákona s komentárom
mesačník Poradca 6/2013, (A5, 256 str.)
Súvzťažnosti pre podnikateľov
monotematika (A5, 328 str.)
Zákon o dani z príjmov od 1. 1. 2013 - príspevok
mesačník DUO 2-3/2013 (A4, 120 str.)
BALÍČEK DPH + ZDP v kocke obsahuje:
Poradca 7-8/2013 – znenie zákona s komentárom + Poradca 6/2013 – znenie zákona s komentárom + Súvzťažnosti pre podnikateľov + + DUO 2-3/2013 - príspevok
Cena balíčka je 35,42 €.
Cena balíčka s 50 % zľavou je 17,60 €.
Ušetríte 17,82 €.
Zmluvy pre podnikateľskú prax
S ustanoveniami Občianskeho súdneho poriadku sa stretáva každý, kto sa
rozhodne uplatňovať svoje práva cestou súdu. Aby sme vám pomohli orientovať
sa v tejto zložitej problematike, pripravili sme monotematiku Vzory zmlúv,
žalôb a podaní, ktorú spolu s CD a s ďalšími zákonmi môžete získať za
výhodnú cenu.
Obchodné a občianske zákony – úplné znenie zákonov
Zákony II/2013 (A5, 856 str.)
Pracovnoprávne a sociálne zákony – úplné znenie zákonov
Zákony III/2013 (A5, 672 str.)
Stavebné a katastrálne zákony – úplné znenie zákonov
Zákony IV/2013 (A5, 512 str.)
Vzory zmlúv, žalôb a podaní + CD
monotematika (A5, 600 str.)
BALÍČEK Zmluvy pre podnikateľskú prax obsahuje:
Zákony II/2013 + Zákony III/2013 + Zákony IV/2013 + Vzory zmlúv, žalôb a podaní
+CD
Cena balíčka je 30 €.
Cena balíčka s 50 % zľavou je 15 €.
Ušetríte 15 €.
Ceny balíčkov sú konečné, vrátane DPH a distribučných nákladov.
Len do vypredania zásob.
Balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@poradca.sk
RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY NA VŠETKÝCH UVEDENÝCH TELEFÓNNYCH ČÍSLACH V ČASE OD 9,00 – 15,00
Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty.
E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina.
- Tieto e-mailové noviny Vám boli doručené výlučne na základe žiadosti o zasielanie e-mailových novín.
- Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len pre vlastné účely, nesmú býť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!
|
|
|
Adresa: |
|
E-mail: |
ExiCon, s. r. o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
|
|
objednavky@exicon.eu
|
|
IČO: 44853530
DIČ: 2022854900
IČ DPH: SK2022854900
|
|
|
|
|
|
Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 51548/L. |
|
|
V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadal(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite prosím správu s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.eu, následne budete vyraden(á) z databázy príjemcov e-mailových novin.
|
Copyright (c) Exicon s.r.o., 2011 |